timjami
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 531,
Käynnit: 3,8K
|
tulee vieläkin ärsytys kun muistelen tuota ko. jaksoa. Minä olisin antanut kuulua ja kunnolla jos olisivat pihani pilanneet...
|
|
|
PikkuPioni
|
|
Viestiä: 2,2K,
Käynnit: 2,8K
|
Minnas, no siis toi on just se jakso mitä tarkoitin! Sai oikein valtimot sykkimään ohimoilla. Se piha jyrättiin täysin vaikka siinä oli ihania vanhoja puita, omppuja syreeneitä..sen semmosta. Ja paljon vanhan ajan perennoita. Ne heivas sen pionin johonkin näkymättömään paikkaan. Tontilla ei ollut muistaakseni aikalailla mitään istukastaimea korkeampaa kasvia uudistuksen jälkeen. Juttuja oli maalattu räikein keinotekoisin värein..maalasivat tontin ympärille räikeän amerikkalais-tyyppisen aidan (picket fence). Se ihana vanhanajan puutarha muutettiin ihan semmoseksi, joka näyttää siltä, että sisätiloihin on lavastettu ulko-leikkipaikka vihreine muoviruohomattoineen. Vähän niin kuin lastenohjelman lavasteet.
|
|
|
minnas
|
|
Viestiä: 1,3K,
Käynnit: 4,9K
|
Muistan yhden siirtolapuutarhajakson, jossa nuori nainen nimenomaan sanoi ettei halua mitään lasten leikkipaikkaa, vaikka hänellä paljon lapsivieraita käykin. No koko tontti meni uusiksi ja oli keskitytty koko ajan lähinnä lasten lekkimahdollisuuksiin. Lopputulos oli avara ja aukea (nurmikenttä, jossa lapsoset voivat telmiä , ei mitään suojaa. Ja kyseessä siis siirtolapuutarha, jossa mökkejä vieri vieressä. Silloin kyllä huomasi, että omistaja melkein itkua väänsi, vaikka tulosta kai oli pakko kehua. Katsoin tuon Huvila ja Huussin ja ihan naurattamaan alkoi ne tuijat ja hortensiat. Mutta Sami näytti kyllä todellakin tykkäävän lopputuloksesta. Toisaalta ihmetytti kun hän kertoi että mökki on hankittu vähän niinkuin hänen(?) yritykselle ja tarkoitus olisi sitä vuokrata. No, onko tällaisten ohjelmien tarkoituksena tehdä kalliit piharemontit jonkun yrityksen hyödyksi? Muoks. Ja siinä siirtolapuutarhajutussa vielä tää nainen sanoi että hänen pioninsa on tosi tärkeä ja se pitää ehdottomasti säilyttää. No se oli varmaan ainoa kasvi joka ei joutunut roskalavalle, mutta senkin paikkaa piti siirtää.
|
|
|
Kreeta-Eulaalia
|
|
Viestiä: 5,0K,
Käynnit: 5,5K
|
Mä en pysty niitä pihanmuutosohjelmia katsomaan lainkaan, kun kaikki kaunis poistetaan, eikä entisestä jätetään mitään. Ei edes kysytä, että mistä pihan omistaja tykkää alkuperäisessä pihassaan. Eikä lainkaan katsota ympärille, että minkä tyylisellä alueella yleensä ollaan. Ei niin minkäänlaista kulttuuriympäristön suojelua ja perinteiden kunnioittamista ole mahtunut mukaan. Jos kerran haluavat aloittaa aivan alusta tyhjältä tontilta, niin mikseivät valitse "uhrejaan" uusilta alueilta tai jostain metsän valtaamilta tonteilta.
Satakunta, vyöhyke II
|
|
|
PikkuPioni
|
|
|
Joo kyllä kourii sielua jos vanha ikikuusi kaadetaan. Tosin joskus voi joku olla vaarallinen ongelmapuu, mutta noissa ohjelmissa tuntuu, että ne suunnittelijat ei pysty lähteä funtsimaan mitään ilman, että koko piha kuoritaan ja raivataan. Sitten vasta kun on tantereet on auki voi alkaa pistää kivetystä ja tuijaa paikalleen. Lähtökohta pitää melkein aina olla tuo. Ei niin, että tutkitaan mitä ratkaisuja vois tehdä, jotka sopisi juuri siihen paikkaan ja työskenneltäisiin sen paikan ehdoilla.
Oon myös funtsinut, että jotta sarja saisi vaihtelua (?? Hah hah) niin jaksoja oitää teemoittaa jotenkin tyyliin "lapsiperheen piha, eläkeläispariskunnan piha, nuoren parin piha" jne. Ja yhdenkin kerran yksinhuoltaja äiti muistaakseni erityisesti toivoi aikuismaista kahvittelupuutarhaa ja kukkaloistoa (olikohan siirtolapuutarha-piha) ja vanhoja perennapenkkejä ja omppupuita täynnä ollut piha kuorittiin täysin ja muutettiin valmisnurmeksi (sivuille ankeat kukkapenkit tiedätte kyllä mitä kasveja) ja olikohan jotain leikkitelinettä/leikkimökkiä jne, koska jakson piti olla lapsiperheen piha.
|
|
|
Piivi
|
|
Viestiä: 3,2K,
Käynnit: 6,9K
|
Metrisen heinikon ja synkän pöpelikön helppohoitoiseksi muuttaminen olisi monesti hyvinkin riittävää... Täysin avonainen ranta yhdellä koivulla ei oikein sytytä..
Kukkii ne perunanvarretkin! Jkl, III- ylälaita
|
|
|
Klaara
|
|
Viestiä: 274,
Käynnit: 1,3K
|
Joo! (komppaan siis PikkuPionia). Ja melkein järjestään, kun ohjelman lopuksi näytetään ennen ja jälkeen kuvia, niin minä ainakin tykkään enempi niistä ennen kuvista. Kaikkein eniten hirvittää se kun vanhoja puita kaadetaan, ja "tuodaan valoa pihapiiriin". (Itse mieluusti eläisin esim. ison, synkän ja ikivanhan kuusen suojissa)
Seinäjoki, IV
|
|
|
PikkuPioni
|
|
|
Luulen, että materiaalit tulee aika huokeaan hintaan firmojen tarjoamana kun saavat näkyvyyttä ohjelmassa. Ja siis juuri nämä kaksi mainittua ohjelmaa todella pitävät huolen, että lähikuvissa näkyy selvästi logot ja tuotteiden nimet. Monessa ohjelmassa järjestävät myös sellaisen vähemmän luontevan keskustelun juontajien välillä tyyliin "Hei Matti, tiesitkö, että biolanilla on tällainen lannoite sitä ja tätä varten". Aika kömpelöitähän semmoset on, mutta mua ei häiritsisi ollenkaan jos se olisi hinta hyvästä puutarhaohjelmasta..vaan kun ei oikein jaksa katsoa moneen kertaan kun muutetaan kodin tai mökin piha tasan samanlaiseksi, kuin sapluuna määrää. Kauheimpia jaksoja on semmoset, joissa joku ihanan vanhan mökin ulkoasu ja piha "päivitetään tälle vuosituhannelle". Ei kuulkaa aivovaltimot kestä tässä osoitteessa semmosta kidutusmenetelmää. "No olipas teillä siinä vanha rantasauna 1800-luvulta, no nyt on uudenhohtava isolla rannan kattavalla terassilla, bretagne-henkisin kitchikoristein ja -huonekaluin..ja pallohortensiaruukuilla. Pihalta kaadoimme vanhat omenapuut ja kivesimme betoni- ja kevytharkoilla harmaaksi ja asensimme kiveykseen valot. Keskelle kiveystä laitettiin itikan silmän kokoinen muoviallas suihkulähteineen." 😱😩😭😫
|
|
|
kastehelminen
|
|
Viestiä: 2,3K,
Käynnit: 8,7K
|
Sama täällä. Olen katsonut monenmonta ohjelmaa niin että kymmenen minuuttia alusta ja kymmenen lopusta. Laitan muistuttimen aina kännykkään. Jotenkin noihin on valikoitunut niin kummia ratkaisuja. Olisi muuten kiva tietää myös kustannukset ja sen että sponssaako joku niitä. itse en maksaisi noita kummajaisia etukäteen sopimatta.
|
|
|
Nabla
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 125,
Käynnit: 73
|
Ittellä mennyt edellä mainittujen ohjelmien osalta siihen, että katsoo vaan lopputuloksen, minkälaisia rakenteita on tehty. Kasvillisuus ei niinkään enää yllätä.
|
|
|