Puutarha.net Keskustelut

Opuntiakaktus, Opuntia

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2192637.aspx

By smaa74 - 25.3.2007

Kiva, että asia selvisi. Opuntia ficus-indica on aika monikäyttöinen laji.  Smile

By Tarjuli - 16.4.2007

Opuntia on minulle ihan uusi tuttavuus. Sain neljä "läpyskää" Katjuushalta tässä jokunen viikko sitten (en tarkkaan muista). Juuret kehitty tosi nopeasti ja istutin ne multaan. Nyt ne näyttää tältä.

Mitä nuo "törökäiset" on? Kukkia?

Jännityksellä seuraan mitä niille tapahtuu...

By smaa74 - 19.4.2007

Kiva, että juurtuminen on ollut nopeta. Smile

Nuo ovat varmaan brasilianopuntiaa tai jotain lähilajia.

By smaa74 - 19.4.2007

Jatkoa... Nuo uudet kasvut ovat komean näköisiä. Niistä muodostuu uusia versoja/varsia.

By Tarjuli - 19.4.2007

Kylläpä nuo uudet versot kasvavatkin. Nyt ne ovat jo kasvaneet pituutta kaksinverroin ja litteys alkaa näkyä. Lisäksi pienenpienet piikit alkavat näkyä. no-jaa Nämä ovatkin mielenkiintoisia...

By Qhaukku - 19.4.2007

Täällä samanlaista kasvua, vain hillitympää, olen tietty liian kuivana pitänytno-jaa.

By smaa74 - 22.4.2007

Versot kasvavat yleensä aika nopeasti. Jos kaktus saa riittävästi vettä, niin kasvu voi olla todella nopeata.

By werro - 6.5.2007

Mulla on samanlaisia läpysköjä, nekin kasvaa saman tyyppisiä alkuja, mutta tosi hittaasti, ne on saviruukussa, pitäiskö kastella enemmän tai useammin? Kastelen kerran viikkon niin, että vesi valuu aluslautaselle.

By hyrinä - 6.5.2007

Älä välitä werro, hittaasti meilläkin kasvetaan...tuossa alaoikealla oletan olevan Opuntia brasilensis - vuosi sitten pöllityssä pistokkaassa oli nuo kaksi alinta läpyskää, loput on kasvaneet vuoden aikana.
1-2 kertaa viikossa olen kastellut, talvella ehkä hiukan harvemmin. Multana hiekansekainen kaktusmulta, lannoitetta saavat vain mitä orkideoilta jää.

By smaa74 - 9.5.2007

Tuo on terhakan näköinen O. brasiliensis. Smile

O. brasiliensis on siitä
mielenkiintoinen kasvi, että se voi kasvaa voimakkaasti, jos se viihtyy
kasvupaikassaan ja multaseos on riittävän hyvä. Toisinaan se voi kasvaa myös hitaasti.

By werro - 13.5.2007

Mulla on 3 oksaa Brasilianopuntiaa, vaihdan niitä:

Käärmekaktuksen poikaseen/pistokkaaseen

Raatokukan pistokkaaseen

Tulitikkukaktuksen pistokkaisiin

Joihinkin noihin vaihdan noita oksia!

By caroliina - 22.3.2008

Voisiko joku kertoa mitä noille opuntioiden hedelmille pitää tehä? Pitääkö ne vaan antaa olla vai voiko ne ottaa pois kun ne on kypsyny eikä oo enää vihreitä vai mitä?

By smaa74 - 22.3.2008

Kun hedelmät ovat kypsiä, ne voi ottaa pois. Ne voi ottaa pois myös raakoina, jos et halua, että opuntia tekee hedelmiä. Kun ne ovat riittävän kypsiä, niin niiden pitäisi pudota itsestään pois.

By Hale - 10.6.2008

Olisiko tuokin joku Opuntia?

By smaa74 - 14.6.2008

Hale, tuo on tosiaan jokin Opuntia. En juuri nyt tällä hetkellä tunnista lajia, mutta täytyy tutkia asiaa.

By Meritähti - 26.6.2008

Mistäköhän johtuu, että partaopuntiani alimpiin lehdyköihin on tullut areolien ympärille haaleita rinkuloita, jotka näyttävät ikään kuin korkkeuman aluilta tms.? Niitä ei ole kuin vanhimmissa lehdyköissä, joten kuuluukohan se ikääntymiseen vai onko kyseessä jokin ongelma? Areolit ovat näiden vaaleiden länttien keskellä.

By smaa74 - 27.6.2008

Hmm... Jos kyseessä on tavallinen korkkiintuminen, niin siitä ei kannata olla huolissaan. Kuvan perusteella on vähän hankala sanoa onko kyseessä korkkiintuminen vai tauti. (Muuten, nuo isot valkoiset läntit näyttävät homeelta.)

By Meritähti - 27.6.2008

Kuva valehtelee hieman, sillä ne pari valkoista länttiä eivät näytä luonnossa homeelta. Kyseisistä areoleista on piikit irronneet, ja reikien ympärillä on ihan kovaa ja vaaleaa korkkeuman tapaista pintaa, josta ei rapsuttamalla lähde mitään irti. Voikohan korkkeutuminen alkaa täplinä areolien ympäriltä? Mun muissa kaktuksissa alaosat korkkeutuvat tasaisesti alhaalta ylöspäin eikä läiskinä. Opuntia kyllä voi hyvin ja tekee parhaillaan taas uutta lehdykkää, ja kuten alemmasta kuvasta näkyy, muut lehdykät kuin alin ovat ihan terveen näköisiä.

By smaa74 - 29.6.2008

Tuo on kieltämättä mielenkiintoista... Kaikki on aina mahdollista. Jos kaktus voi muuten hyvin ja kasvaa, niin kyseessä voi olla korkkiintuminen.

By Jadetsu - 28.9.2008

Tälläinen viikunaopuntian jätti pistokas( A4 kokoinen) on ollut jo jonkin aikaa mullassa, vielä ei uutta kasvua näy....

By jahoolii - 28.9.2008

Josko ensi kesänä =)
By Jadetsu - 28.9.2008

Oon kans aatellu että uusi kasvu saattaa mennä keväälle, no eipä se haittaa kuhan hengissä pysyy
By VP - 29.9.2008

Tuon kokoluokan pistokas kasvattaa ensin laajan juuriston, ennen kuin uskaltaa työntää näkyviin yhtään uutta versoa. Anna pistokkaan olla rauhassa ja kastele sitä varoen, ettei se pääse mädäntymään. Aikaa voi mennä kauan. Minulla on ollut viime keväästä asti yksi opuntian "lehti" juurtumassa, eikä siinä näy vielä uutta kasvua. Kuitenkin se näyttää pirteältä, joten annan sen olla ikkunalaudalla. Jospa se alkaisi kasvaa keväällä...
By smaa74 - 29.9.2008

Jotkut opuntian lehdykät juurtuvat nopeasti ja toiset hitaasti. Koska nyt on syksy, niin voi olla, että juurtuminen on hidasta. Opuntiat juurtuvat parhaiten keväällä, mutta niitä voi juurruttaa syksylläkin. Syksyllä on syytä olla tarkkana kastelun ja kosteuden kanssa.
By Paulastiina - 30.1.2009

Viikunakaktukselle, Opuntia ficus-indica, on nyt oma viestiketjunsa, vaikka se Opuntia myös onkin. Muokkasin yhtä vanhoista otsikoista ja pyhitin sen tuolle syötävälle versiolle.

Yhden jo suljetun Opuntia-aloituksen siirsin Ajankohtaisiin, josta se aikanaan tulee poistumaan luonnollista tietä.

By kastelukannu - 30.1.2009

Tunnistaako kukaan mikähän opuntialaji on kyseessä? Talvehtinut ruukussaan 3 vuotta lämmittämättömässä kasvarissa peittämättä ja sitä ennen samanverran a-tallissa keskimäärin +10-13 asteessa.

By kastelukannu - 2.2.2009

Löysinpä itselleni vastauksen vanhoista muistiinpanoistani ....hih...aikoinaan ZETA- puutarhaliikkeestä olen hankkinut.

"opuntia missourlensis" on kyseessä.....ajattelin osan tulevana kesänä kokeilla istuttaa taivasalle. Tätähän ei pakkanen tapa vaan märkyys.

By Minppu - 7.5.2009

Kiitokset jaholiille brasilianopuntiasta! Laittelen kuvia lapsukaisen elämästä jahka ennätän kuvata Smile

By jahoolii - 7.5.2009

Toivottavsti siitä on sinulle iloa Smile vaihda isompaan ruukkuun, kasvuvauhti olosuhteiden sattuessa kohdalleen on melkoinen. Kaktukseksi.
By Minppu - 7.5.2009

Löysin vanhan isohkon matelijaterran, ja ajattelin molemmat opuntiat (nyt kun se jänönopuntiakin alkoi kasvamaan kunnolla) siirtää siihen Smile Iloa tuosta varmasti on!
By Minppu - 12.6.2009

Kiitokset tosiaan jaholiille brasilianopuntiasta. Kaveri asuttaa nyt vanhaa pientä matelijaterraa jänönopuntian kanssa. Vielä ehkä yksi mahtuisi mutta voi olla, että brassille tulee siirto, jos vielä kovasti jatkaa kasvuaan. Tässä kuvatus ulkoilun jälkeisestä elämästä. Männyn siitepöly inhasti tarttui ystävysten hipiöihin.

By Minppu - 24.7.2009

Jaahas, mulla on näemmä rikkinäinen kuvalinkki. Noooh. Kysyisin sellaisesta asiasta kun eilen "bongasin" erään tavaratalon rehuostaston hyllyltä ulko-opuntian (tieteellinen nimi ei nyt jäänyt muistiin). Hinta ei ollut paha, koska kasvi oli suhteellisen iso. Esitteessä luvattiin, että kestäisi 20 astetta pakkasta. Onko kenelläkään kokemusta pakkasenkestävyydestä ko. lajilla?
By Meritähti - 2.8.2009

Oheisissa kuvissa Opuntia monacantha (vulgaris) ''Variegata'' var. monstrosa. Siinä ei ole juuri lainkaan piikkejä.

By Jadetsu - 2.8.2009

ompa upea kertakaikkiaan, tuosta jos joskus lehti napsahtaa poikki niin pistä Rolloon tulemaan =)
By Meritähti - 2.8.2009

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä on Rollo? Opuntia on mustakin todella veistoksellisen näköinen ja upean vaaleanvihreän kirjava. Uusien lehdyköiden alut ja nystyt ovat kirkkaan vaaleanpunaiset. Kasvissa on nyt ollut jo pitkään isoja kukkanuppuja, mutta eivät ole vielä auenneet.

By Chrisse - 2.8.2009

Hauska tuo Meritähden opuntia.

Vastaan tuohon Rollo-kysymykseen. Tarkoittikohan Jadeliila Rovaniemeä.
By Jadetsu - 2.8.2009

Jop, Rovaniemeähän minä
By Meritähti - 2.8.2009

No sitä mä itsekin epäilin! Voin irrottaa ja lähettää sulle lehdykän, jos haluat.

By Jadetsu - 2.8.2009

Laitan hölöä
By Minppu - 7.8.2009

Voi että miten kaunis opuntia Smile
By Meritähti - 9.8.2009

Kiitos, Minppu! Kuten edellä kirjoitin, tämän opuntian nystyt (tai mitä ne nyt ovatkaan), joista kehittyy myöhemmin ainakin areoleja, ovat kirkkaan vaaleanpunaiset. Koska ne eivät tulleet kunnolla esiin aiemmissa kuvissa, laitan vielä kolme uutta kuvaa. Kaukaa katsottuna näyttää siltä kuin opuntia olisi täynnä pieniä vaaleanpunaisia kukkia, ja ne sointuvat tosi kauniisti kirjavan vaaleanvihreään perusväriin. Jostain syystä ne näyttävät kuvissa paljon hailakamman värisiltä kuin luonnossa (esim. alin kuva). Mulla on tosin aika vanha ja huono kamera.

By Jadetsu - 9.8.2009

Meritähti, sinulta tullut pistokas on vielä hengissä =) Onhan se jo kohta viikon ollut minulla =)
By Meritähti - 9.8.2009

Kiva kuulla! Lähettämäni lehdykkä oli ilmeisesti melko vanha, koska siinä ei ollut enää vaaleanpunaisia nystyjä. Jos se ei juurru ja ala kasvaa, voin lähettää sulle kokeeksi jonkin uusimmista lehdyköistä, jos ne olisivat elinvoimaisempia. Ei oikein tiedä, kannattaako yrittää juurruttaa mieluummin vanhempaa vai uudempaa lehdykkää ja riittääkö vain yksi lehdykkä.

By Minppu - 14.8.2009

Meidän ulko-opuntia (Opuntia humifusa) alkoi sitten kasvamaan.. Uutta pallukkaa pukkaa suunnasta jos toisestakin.

By KaksuKaksu - 14.8.2009

Ihastuin tuohon Meritähden valkokirjavaan opuntiaan ja olin jo vähällä laittaa pyynnön pistokkaasta. Eilen kuitenkin pistäydyin Tarjoustalossa ostamassa pesuaineita ja mikäs siellä olikaan pienenä myynnissä - Opuntia monacantha var. variegata! Kasvilla on korkeutta seitsemisen senttiä ja ruukun halkaisija kuusi.

Tämä nyt tiedoksi muillekin kasviin mahdollisesti ihastuneille. Liikkeessä oli muitakin kaktussukuisia kasveja rullakollinen täynnä; hinta per kasvi kolme euroa.

Minppu: onko tuo Opuntia humifusa ulkona kesät talvet? Millä peität talveksi, pleksilläkö?
By Minppu - 14.8.2009

KaksuKaksu, tuon pitäisi kestää noin 23 pakkasastetta, toivottavasti ei tule sen kovempia pakkasia. En ole vielä päättänyt miten peitän vai otanko kylmään varastoon talveksi. Vasta tovi sitten hommattu. Pitää googleilla ohjeistusta BigGrin
By Meritähti - 15.8.2009

Ostin oman monacanthani tällaisena isona Vantaan Plantagenista tänä kesänä. Maksoi muistaakseni 79 euroa.

By Minppu - 15.8.2009

Vastaanpas tuohon KaksuKaksun kyssäriin nyt vähän viisaampana. Eli jos rehu asustaa ruukussa, niin kylmävarastossa talvehtiminen paras vaihtoehto. Jos taasen istutettu maahan, niin pitäisi kestää talven, jos ei superpakkasia tule eli mittarilukema ei vajoa alle 23 pakkasasteen.
By Jadetsu - 2.1.2010

Odotus on palkittu, tämä läpyskä on ollut mullassa jo 1.5 vuotta ja .................

nyt se tekee uutta kasvua

By Jadetsu - 2.1.2010

Niimpäs onkin, kameran kello on jäänyt kääntämättä
By Tiudeliini - 13.1.2010

Mikähän ihme on kun tuossa pari kuukautta sitten ostin opuntia robustan niin se on alkanut pikku hiljaa rutistumaan ja kuivumaan. Ei kai nyt kyseessä voi olla kuivuus, koska olen sitä kastellut ja nyt kuitenkin on talvi meneillään. Ihan kun joku elukka olisi iskenyt. Ko. kasvin lehdet näyttävät haalistuneen ja tuntuu että kohta niistä alkaa näkemään läpi ja kuivuu vaan. Mikä avuksi ?

By fiora - 13.1.2010

Mun talvenkestävä opuntiani tekee aina noin syksyllä kun se menee talvilevolle...
By Nuu - 13.1.2010

Tiudeliini, opuntia robustan kuntoa koskeva kysymyksesi löytyy nyt täältä Opuntia-ketjusta. Toivottavasti joku osaa auttaa Smile
By Jadetsu - 13.1.2010

Meritähti, sulta tullut pikkuläpyskä kuoli,surullista
By Viherpiiperö - 17.1.2010

Toin Gran Kanarialta viikunaopuntian siemeniä, sekä yhden pienen läpyskän. Napsin siitä ennen kuljetusta kaikki piikit pois, ja annoin viikon olla, ennen kuin laitoin multaan. Onko ko. kasvilla mitään mahdollisuuksia selvitä?(aivan ikkunan vieressä, että ainakin valoa saa)

By Viherpiiperö - 17.1.2010

Tässä ensin ylimpänä tuntematon opuntia, jonka tuttuni toi minulle Ranskasta (rupesi melkein heti kasvamaan), sekä alempana viikunaopuntiani pistokas.

By Meritähti - 22.11.2010

Alla olevista kuvista näkyy, miten paljon partaopuntia voi kasvaa parissa vuodessa, vaikkei se saa suoraa aurinkoa kuin noin kolme tuntia päivässä kesällä. Brasilianopuntianikin kasvoi parhaimmillaan yli puoli metriä kesässä. Alimmassa kuvassa näkyy myös Pilosocereus, jonka kasvusta yli puolet on viime kesältä, mutta liian vähäinen valo näkyy kapeasta kasvusta. Olen huomannut, että partaopuntia tarvitsee paljon vettä myös talvella. Jos se on liian kuiva, oksat alkavat harottaa ja taipua vaakatasoon hyvin nopeasti. Jos sitä ei talvella kastele joka toinen viikko kunnolla, oksat alkavat heti taipua. Jostain syystä pari isointa oksaa eivät kastelunkaan jälkeen pysy pystyssä ilman tukea. Onkohan se tavallista vai voisiko se johtua esim. siitä, etteivät oksat ole liian niukasta valosta johtuen kasvaneet tarpeeksi jämäköiksi? Kaktus on kyllä etelä-länsi-ikkunalla, mutta ikkunanpuitteet ja pari isoa puuta varjostavat osan päivästä.

By Jadetsu - 13.8.2011

Viikunaopuntia rasahutti kesän aikana kolome uutta läpyskää

By Meritähti - 14.8.2011

Jadeliila, huomasin vasta nyt sun jo aikoja sitten kirjoittaman kommentin, että mun antamani Opuntia monacanthan lehdykkä kuoli! Jos haluat, laitan sulle mielelläni muutaman uuden postissa. Kasvi kasvaa mulla aivan järjetöntä vauhtia! Alla on tänään otettu kuva. Lähetä vaikka yv, jos haluat lehdyköitä.

By jahoolii - 14.8.2011

Meritähti, mikä on toi vasemman puoleinen punapiikkinen kaktus?
By Meritähti - 14.8.2011

Se on jokin rautakaktus eli Ferocactus (mahdollisesti gracilis tai stainesii?). Olen laittanut siitä aiemmin kuvia Rautakaktus-palstalle, käy katsomassa.
By jahoolii - 14.8.2011

Kaunis kaktus
By kukkaistätsy - 15.8.2011

Hienoja kaktuksia!
By hopeavillakko - 9.7.2012

Opuntia humifusa

By Meritähti - 30.7.2012

Mun isosta partaopuntiasta katkesi tänään iso monihaarainen oksa, kun siirsin ruukkua siivotessani. Vain yksi kärkilehdykkä säilyi vahingoittumattomana (käsittääkseni vain niistä kannattaa ottaa pistokkaita). Lehdykkä on noin 25 cm pitkä (ks. ylin kuva). Jos joku haluaa sen itselleen, voin postittaa sen ilman kuluja. Alin kuva on kolmen vuoden takainen. Sama kaktus on kuvattuna myös tämän ketjun sivulla 6 22.11.2010.

By Meritähti - 30.7.2012

Lehdykkä löysi jo uuden omistajan.
By Churrita - 22.8.2012

Meillä on jokin opuntia, jolla on korkeutta nyt n 50 cm, 4 lehdykän verran. Mahdanko kastella sitä liikaa vai liian vähän kun välillä se retkottaa kaarella alaspäin? Vai onko vikaa lämpötilassa vai ruukun koossa? Toisina päivinä se kyllä kannattelee ihan itse itsensä. Kaktus on vielä parvekkeella, mutta teki tuota jo ennen ulosmuuttamistaan kertaalleen.
By Meritähti - 23.8.2012

Mulla on ollut paljon opuntioita ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos oksat eivät jaksa pysyä pystyssä, vaan alkavat retkottaa, se tarvitsee pikaisesti vettä. Mulla onkin sellainen tapa, että kastelen opuntiani vasta sitten, kun oksat alkavat hieman harottaa tai riippua lajista riippuen. Aina kunnon kastelun jälkeen oksat nousevat ja jäykistyvät vuorokauden kuluttua eli olen lukuisia kertoja testannut sen, että ongelma toisaan johtuu kuivuudesta. Opuntia osaa siis kertoa, milloin se tarvitsee vettä, eikä sitä kannata kastella, ennen kuin se sen itse kertoo (en tiedä, päteekö kaikenmuotoisiin opuntioihin).

Mulla on paljon isojakin kaktuksia, ja olen todennut, että opuntiat tarvitsevat ylipäätään paljon enemmän vettä kuin muut vastaavankokoiset kaktukset. Ne myös kasvavat paljon reippaammin, esim. mun brasilianopuntia saattoi kasvaa metrin vuodessa. Partaopuntiakin tekee 6-10 isoa, yli 30 cm pituista lehdykkää kesässä. Kasvuvauhti on siis aivan toista kuin esim. isoilla siilikaktuksilla, joten vettäkin kuluu. Etenkin sileälehdykkäiset opuntiat myös haihduttavat vettä selvästi muita kaktuksia enemmän, koska pinta on lehtimäisempi.

Toki retkottaminen saattaa johtua muistakin asioista, mutta oman kokemukseni perusteella suosittelen siis kyllä kastelemaan reippaasti ja odottamaan 1-2 vrk. Jos tilanne ei korjaannu, kyse on jostain muusta.
By Churrita - 23.8.2012

Kiitos! Kätevähän tollanen kastelumuistutus on Smile

Miten noita pitäisi lannottaa ja jokohan sen alkaa tulla kylmä tuolla ulkona?
By Meritähti - 23.8.2012

Itse olen lannoittanut kaikkia katuksiani kaktuslannoitteella noin 3-4 kertaa kesässä eli opuntioita sen verran kuin muitakin, mutta koska kasvavat reippaammin, niitä voisi varmaan lannoittaa hieman muita enemmän.

En pidä mitään kaktuksiani ulkona kesälläkään, koska kun kerran tein niin, sain valtavan villakirvaongelman, joka meinasi tuhota kaikki isot kaktukseni! Eli en osaa kokemuksen perusteella ottaa kantaa siihen, koska opuntia pitäisi ottaa sisälle. Tiedän kuitenkin, että opuntia noin yleisesti ottaen kestää pakkastakin, ja joku on talvehtinut ulkona jopa Suomessa talon eteläseinustalla! Netin mukaan monet opuntiat ovat täysin talvenkestäviä hieman Suomea leudoimmissa maissa. Luulen, että karvaiset opuntiat kestävät kylmää muita paremmin. Karvattomat brasilianopuntiat ym. tulevat Etelä-Amerikasta, eivätkä ne varmaankaan kestä pakkasta kuin pari astetta, mutta Pohjois-Amerikasta kotoisin olevat ovat netin mukaan hyvin pakkasta sietäviä. Luulen, että sinunkin opuntiasi pärjää ulkona ainakin yöpakkasiin asti. Talvi- tai syysmärkyys on pahempaa kuin kylmyys.

Kerron vielä, että kun ostin ekan ison opuntiani enkä kesällä aluksi kastellut sitä tarpeeksi, isot oksat levahtivat aivan vaakatasoon lattian pintaan, mutta kun kastelin sen kunnolla, oksat nousivat vuorokaudessa täysin pystyyn. Täytyy tosin olla varovainen sen suhteen, ettei anna ainakaan painavien oksien levahtaa liikaa, koska silloin ne saattavat katketa. Olen myös havainnut, etteivät opuntiat vaadi niin paljoa aurinkoa kuin monet muut kaktukset. Mulla pylväskaktukset, siilikaktukset ym. alkavat tehdä selvästi normaalia kapeampaa kasvua, jos saavat aurinkoa vain 2-3 tuntia päivässä, mutta opuntiat kasvavat silloinkin erinomaisesti. Mielestäni ne eivät edes tykkää liiasta paahteesta ja saattavat silloin herkemmin korkkiintuakin. 
By Churrita - 23.1.2013

Meillä on nyt tuo aiemmin mainittu opuntia alkanut tehdä 2 uutta lehdykkää. En ole kastellut sitä koko talvena, mutta pitäisikö jo pikkuhiljaa aloitella kun on lähtenyt uuteen kasvuun? Vielä se ainakin seisoo tukevasti pystyssä eikä lepäile niin kuin kesällä.
By Meritähti - 23.1.2013

Kyllä sitä mielestäni pitäisi jo kastella, varsinkin, kun on jo alkanut tehdä uutta kasvua. Itse olen kastellut sisällä olevia isoja kaktuksiani talvella n. 6 viikon välein (huonelämpötila on n. 23). Suositus on, että niitä kaktuksia, jotka eivät ole viileässä talvilevossa, pitäisi talvellakin jonkin verran kastella n. 6-8 viikon välein. Isoja harvemmin kuin pieniä.
By Churrita - 23.1.2013

Kiitos, aloittelen varovasti. Tuo on ollut ihan huoneenlämmössä, tosin ikkunaa vasten joten vähän kylmää hohkannut.
By IrisFinlandica - 25.1.2013

Neuvokaa mua, minkälaiseen ruukkuun opuntiakaktukseni pitäisi istuttaa? Se on pienessä ostoruukussaan kasvanut yllättävän paljon ja tarvitsee välttämättä siirron. Mutta jämptiin ruukkuun vai hieman tilavampaan, jossa on painoakin enemmän? Ja istutetaanko samaan kasvusyvyyteen vai vähän syvemmälle?
By Meritähti - 25.1.2013

Opuntiat kasvavat yllättävän ripeästi (ks. mun aiemmat tekstit tällä palstalla, esim. 23.8.2012), joten olen itse istuttanut ne hyvinkin tilavaan ruukkuun, eivätkä ne ole siitä ainakaan huonoa tykänneet. Opuntiat tarvitsevat kesällä myös yllättävän paljon vettä, ja oksat alkavat helposti harottaa ja saattavat jopa katketa, jos kuivuvat liikaa. Eli siitäkin syystä isompi ruukku on parempi. Istutussyvyyden pitäisi olla sama kuin aiemmin, ellei kaktus ollut jostain syystä istutettu aiemmin väärään syvyyteen. Joskus kaktus täytyy istuttaa hieman aiempaa syvempään, jos se meinaa muuten kaatua.
By IrisFinlandica - 26.1.2013

Meritähti, kiitos. Pienen lueskelun perusteella havaitsinkin, että opuntiat ovat aika nopeakasvuisia kaktuksiksi.
By Jatuuli - 28.1.2013

Ai ovat opuntiat nopeakasvuisia. Tämä brasilianopuntia(?) on kolmessakymmenessä vuodessa venähtänyt huimaan puolen metrin mittaan

By Meritähti - 29.1.2013

Onpa erikoista! Mun brasialianopuntia kasvoi parhaana vuonna noin 60 cm ja myös kukki ilman viileää talvilepoa (voin myöhemmin laittaa pari vanhaa kuvaa kukinnasta). Ensimmäiset vuodet pistokkaan istuttamisen jälkeen kasvu oli hitaampaa, mutta noin 4-5 vuoden jälkeen kasvua tuli monta kymmentä senttiä vuodessa. Muuten mukava kasvi, mutta alaosa muuttuu ajan myötä aivan puutuneeksi, paljaaksi ja järkyttävän piikkiseksi. Piikit ovat valtavan pitkiä ja paksuja, ja se kannattaakin jossain vaiheessa istuttaa uudelleen pistokkaasta, koska lopulta vihreää kasvustoa on vain tupsuna latvassa. Kysymysmerkkiisi liittyen kyllä tuo ainakin minusta näyttää brasilianopuntialta.
By Meritähti - 29.1.2013

Tässä edellä lupaamiani vanhoja kuvia mun brasilianopuntiasta, joka siis kukki ilman viileää talvilepoa. Se tosin tulee trooppisemmilta seuduilta kuin perinteiset aavikkokaktukset, mikä voi vaikuttaa siihen, ettei talvilepo ole niin välttämätöntä.

By Meritähti - 9.2.2013

Olettekos nähneet tällaista opuntiaa? Kyseessä on Opuntia tuna crest, jonka tilasin juuri Italiasta.

By sarus - 10.3.2013

Heippa. Mulla olis tälläinen pitkän huiskea kaveri. Mitäs tälle nyt tekis? Jokunen vuosi sen pelastin 30 senttisenä kuivana törönä. Viime kesän tämä ulkoili ja kasvoi huimasti pituutta. Ja nyt jo niin paljon ettei pystyssä pysy. Kasvua on jatkuvasti. En voi laskea kasvia alemmas, kun meillä on täällä vuoden vanha täystuho. Pitäsköhän tämä pitkä pätkä tuhota ja kokeilla saada lehdistä uusia alkuja? Kuinka nuo lehdykät pitäis irroittaa?

By Bumble - 10.3.2013

Ite ottasin varmaan pinsetilla kiinni ja saksilla leikkaisin sopivia lehdykän paloja, jättäisin hiukan tota kapeinta kiinnitysosaa ottamatta.Pistäisin suoraan johonkin lautaselle ja siinä kuivuun vaikka johkin kaapin päälle muutamaks päiväks vähintään.

Taitaa olla brasilianopuntia.
By Meritähti - 29.6.2013

Mun iso Opuntia monacantha variegata oli kasvanut niin järkyttävän suureksi, että jouduin heivaamaan sen. Pituutta ja leveyttä oli yli metri, ja oksat sojottivat joka suuntaan muiden kaktusten päälle. Mullan vaihto ja siirtäminen oli lähes mahdotonta. Alla on kuva vajaa kahden vuoden takaa, jolloin se oli vielä järkevän kokoinen, mutta sen jälkeen kasvu suorastaan räjähti (luulin, että mulla olisi tuore kuva, mutta ei ollutkaan). Otin siitä kolme pistokasta.

By 100mo - 28.7.2013

Keväällä kasvihuoneeseen istuttamani Opuntia humifusa kukkii!

By Meritähti - 28.7.2013

Hieno kukka! Aivan samannäköinen kuin mun brasilianopuntialla s. 8.

Edellä olevan ison Opuntia monacanthan lisäksi jouduin heivaamaan myös yli 2 metriä korkean partaopuntiani (kuva huomattavasti pienempänä s. 7), koska oksat eivät pysyneet pystyssä ilman tukea. Sitä piti siirtää, kun ikkunoita pestiin, ja kaikki isoimmat oksat romahtivat. Sille oli melkein mahdotonta vaihtaa multia, ja jokaisen operaation jälkeen kaikki paikat oli täynnä piikkejä ja ihon alle meneviä väkäsiä.
By 100mo - 28.7.2013

Tuolla galleriassa on lisää kuvia kukkineista kaktuksistani.
By Meritähti - 29.7.2013

Ihania kuvia!
By Bobbie - 26.10.2013

Ostin syksyllä ihka ensimmäisen opuntiani. Tämä on vasta pieni taimi. Mikkihiiren pää.

Mitenkä talvetus? Onko parempi viedä viileään ja kuinka viileään vaiko ei? Miten silloin kastelu jos viileässä?

Lehtien pinta on jännän kumpuileva. Onkohan lajikeominaisuus vai johtuneeko harvasta kastelustani?

Melkein kaikki piikit taisivat karista kun vaihdoin tälle mullan melkopian hankinnan jälkeen. Se oli pelkässä turpeessa. Olisiko se kelvollinen kasvualusta opuntialle? Taisin tuohon höttöön lisätä vain hiekkaa ja kippasin takaisin.

Erikoisen upea tuo Meritähden kirjavalehtinen.
By Meritähti - 27.10.2013

Tyypillinen Pohjois-Amerikkalainen opuntia kestää kylmää hyvin, ja sanotaan, että ne saattavat talon eteläseinustalla joskus talvehtia pohjoismaissakin ulkona. Mutta sitten on niitä Etelä-Amerikasta kotoisin olevia opuntioita, kuten brasilianopuntia (palstalla on suljettu viestiketju brasilianopuntiasta), jotka eivät juurikaan siedä kylmää. Ne tunnistaa siitä, että lehdyköiden pinta on yleensä paljas piikeistä, karvoista yms. (piikkejä on tosin joskus lehdyköiden reunoilla ja etenkin brasilianopuntialla rungossa), ja lehdykät ovat melko ohuita. Mutta jos siis on kyseessä ensin mainittu opuntia, niin se viihtyy talven viileässä (aivan pientä kasvia ei kannata pitää kovin montaa kuukautta viileässä, ehkä n. 2-3 kuukautta, mutta iso voi olla jopa 4-5 kuukautta). Sopiva ja turvallinen talvehtimislämpötila on n. +8 (monille sopii n. +4 - +12), mutta opuntiat kestävät etenkin lyhytaikaisesti myös pakkasta. Lajikohtaisia eroja kylmänsiedossa tosin on.

Mitään kaktusta ei saa kastella silloin, kun se on viileässä talvilevossa! Ja kastelu on lopetettava jo ainakin 3 viikkoa ennen viileään laittamista, jotta multa on varmasti kuiva. Muuten mädäntyminen on enemmän kuin todennäköistä.

Lehdykän pinnan kumpuilusta on vaikea sanoa mitään ilman valokuvaa.

En kyllä pitäisi mitään aavikkokaktusta turpeessa. Opuntialle sopii parhaiten runsashiekkainen kaktusmulta. Kuten olen aiemmin palstalla kirjoittanut, monet opuntiat ovat ERITTÄIN nopeakasvuisia, joten ravinteita ja etenkin vettä kuluu kasvukaudella paljon enemmän kuin tyypillisellä aavikkokaktuksella! Sivuilla 6-8 olen kirjoittanut kokemuksiani opuntioiden hoidosta ja kasvusta.
By Bobbie - 27.10.2013

Meritähti Kiitos ohjeistasi.

Hienoa, että olet täällä neuvomassa meitä! Luulen, että tuo Opuntiani saattaisi olla se brasilialainen. Luin ketjun myös. Hirmu hyviä  ja hyödyllisiä neuvoja olet siellä antanutkin jo.

Sinulla on kuvissasi niin upeita kaktuksia, että tiedätkin mistä puhut. Ei siis pelkkää kirjaviisautta ja parempi niin.
By Meritähti - 27.10.2013

Kiitos kehuista, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta tässä edelleen joudutaan oppimaan. Apuna on myös melko mittava kokoelma englanninkielisiä kaktuskirjoja ja tietysti Internet. Kuulun myös englantilaiseen kaktus- ja mehikasviyhdistykseen (ennen kuuluin USA:n vastaavaan). Aavikkokaktukset ovat kyllä mun suurin intohimo. Voiko maailmassa olla mitään ihanampaa?
By Helena81 - 28.10.2013

Minulla on Opuntia violacea `santa-rita´. Tämä on ainoa Opuntiani ja tänä vuonna siemenestä kasvatettu, joten hiukan epäilyttää selviääkö tuo talven hengissä.
By Meritähti - 29.10.2013

Siitä tuleekin upean liilahtavan värinen! Kyllä se varmastikin talven yli selviää, kunhan pidät valoisassa etkä kastele liikaa (noin pientä en itse laittaisi viileään, vaan pitäisin huoneenlämmössä). Aivan pieniä ei pidä kuitenkaan päästää liikaa kuivumaan, etteivät juuret kuole. Ehkäpä pieni kastelu n. 3 viikon välein pimeimpänä vuodenaikana olisi sopiva.
By Helena81 - 2.11.2013

Kiitos ohjeista Meritähti. Minulla on ollut sellainen käsitys, että tuota ei saisi paljoa kastella, joten se on nyt syksyn ajan saanut vähän vettä noin 2-3 viikon välein. Vaikka se ei ole näyttänyt mitenkään nuutuneelta, niin olen kuitenkin tainnut olla liian varovainen tuon kastelun kanssa.
By Meritähti - 2.11.2013

Kastelu 2-3 viikon välein on aivan sopiva pienelle opuntialle syksystä kevääseen. Kasvukaudella opuntia tarvitsee yllättävän paljon vettä, koska se kasvaa nopeasti. Kovassa paahteessa täytyy kastella kerran viikossa, ja vettä annetaan niin paljon, että multa kastuu kunnolla. Pilvisellä säällä kesällä riittää kastelu 2 viikon välein (isommilla opuntioilla kolmen). Monet opuntiat osaavat kesällä itse kertoa vedentarpeestaan siten, että oksat alkavat repsottaa, kun ovat liian kuivina. Esim. brasilianopuntian oksat alkavat roikkua, ja ison partaopuntian haarat alkavat harottaa ja taipua sivuille, jolloin ne voivat jopa katketa. Kastelun jälkeen oksat suoristuvat ja jäykistyvät parissa tunnissa.

Aivan pienten kaktusten kanssa pitää olla tarkempana kuin isojen, ettei kastele liikaa mutta ei myöskään anna juurten olla liian kauan rutikuivina. Mutta pienilläkin kaktuksilla suurempi vaara on liikakastelussa kuin liian vähäisessä.
By Helena81 - 2.11.2013

Kesällä taisinkin kastella kerran viikossa. Tuo on niin aurinkoisessa paikassa, että siinä suurin osa kasveista palaa. Vaikka olen suojannut sen pahimmalta paahteelta, niin multa kuitenkin kuivuu nopeasti. Tuon Opuntian pitäisi kestää erittäin hyvin kuivuutta. Sen perusväri on sellainen sinertävä, mutta ilmeisesti kylmä ja kuivuus muuttaa sen punaiseksi/violetiksi.
Todella upeita nuo sinun Opuntiasi. Toivon tosin, että tuolla kestää useampi vuosi kasvaa samoihin mittoihin. Sitten sitä saakin miettiä, mihin se kiekko rykelmä mahtuu. Smile
By Meritähti - 3.11.2013

Kannattaa myös huomioida, että vaikka lähes kaikki aavikkokaktukset kestävät hyvin paahdetta, niin juuristo ei kuumuudesta tykkää. Luonnossahan juuret pysyvät maassa aina viileässä. Eli jos ruukku on ikkunalla (etenkin tumma ruukku), niin aurinko kuumentaa sen tulikuumaksi. Tällöin on hyvä varjostaa ruukkua jollain materiaalilla, vaikka itse kasvi ruukun yläpuolella saakin olla suorassa paahteessa.
By Bobbie - 3.11.2013

Kullan arvoisia neuvoja Meritähti. Olen oikein hyvilläni, että ostin syyskesällä tuon ilmeisesti Bresilian Opuntian taimen. Se oli juuri sopivan sievä ja pieni, muttei liian pieni kuitenkaan, jotenkin niin viehättävä.
Voisin vaikka vannoa, että tuo on sitten syksystä ostohetkestä hieman kasvanut.

Löystyykö kasvu kovastikin ellei sitä vie talveksi viileämpään? Talvetustilassani on n. +10C'' Onko se liian viileä Brassille? En raskisi sitä oikein viedä sinne..

Taimi (n.reilut 10 cm) on tällähetkellä valoisalla eteläikkunalla. Pärjäisikö se  kovasti kärsimättä huoneen lpt:a talven yli? Miten herkästi nämä saavat "kirvoja" talvella  lämpimässä ja muutenkin?
By Helena81 - 3.11.2013

Paljon kiitoksia Meritähti. Kyllähän tuo on minulla tiedossa, että tumma ruukku kerää lämpöä, mutta olen näköjään silti ajattelemattomuuttani laittanut tuon taimen mustassa ruukussa ikkunan eteen. Minulla taisi olla alunperin tarkoitus laittaa se saviruukkuun, mutta jostain syystä se jäi tuohon muoviruukkuun.
By Meritähti - 4.11.2013

Bobbie, käsittääksei brasililanopuntiaa ei tarvitse talvettaa viileässä, sillä se on kotoisin hyvin lämpimältä seudulta. Itselläni oli vuosia brasilianopuntia, joka ei koskaan ollut viileässä ja kukki silti. Nämä eivät tykkää liian kovasta paahteesta, mutta sietävät eteläikkunaa kesälläkin, jos kastelu on riittävää. Mulla tosiaan oksat alkoivat heti repsottaa, kun kaktus alkoi kuivua, ja kastelun jälkeen ne nopeasti taas nousivat. Ne pärjäävät hyvin (ehkä paremminkin) myös itä- tai länsi-ikkunalla. Niillähän ei ole suojaavia karvoja eikä juurikaan piikkejäkään, paitsi myöhemmin puutuneessa rungossaan. Mutta talvetus huoneenlämmössä sopii tälle siis oikein hyvin.

Kirvoja tulee kaikkiin kaktuksiin, jos niitä lähistöllä liikkuu ja viereisissä kasveissa asuu. En pidä talvella huoneenlämmössä pitämistä sinänsä riskinä.

Brasilianopuntiasta vielä sen verran, että ainakin mulla se saattoi hieman vanhempana kasvaa jopa metrin vuodessa. Aluksi se on todella kaunis, mutta vanhemmiten kaikki brasilianopuntiat muuttuvat "hirviöiksi". Varsi alkaa puutua alhaalta päin, ja silloin kaikki alaoksat kuolevat. Lopulta hyvin pitkässä (ainakin 2 metriä) varressa on vain vihreä tupsu yläpäässä, ja koko alaosa on vain paksua ja kuolleennäköistä puutunutta vartta. Samalla varteen alkaa kasvaa aivan järkyttävän paksuja, yli 5 cm pitkiä todella teräviä piikkejä joka puolelle sikin sokin ja ristiin rastiin, jolloin kaktusta on lähes mahdotonta enää käsitellä. Yleinen tapa onkin, että jossain vaiheessa brasilianopuntiasta otetaan pistokkaita jäljellä olevasta latvatupsusta ja aloitetaan koko kasvi alusta. Siitä tulee muuten siis todella ruma ja jopa vaarallinen.
By Bobbie - 6.11.2013

Meritähti Kiitän neuvoistasi.
 Kehtaatko vielä kertoa jos tietänet, että mikähän tälle brasilianopuntialle on tai on ollut se latinankielinen nimi?
By Meritähti - 6.11.2013

No tottahan toki on latina hallussa! Se on Opuntia brasiliensis. Tällekin kyllä löytyy useita synonyymejä (esim. Brasiliopuntia brasiliensis).
By Bobbie - 6.11.2013

Meritähti Arvasinkin, että sinulla on varmasti viimekäden tietoa.

En löytänyt Esko Puupposen Mehikasvikirjasta mainintaa "brasilienseksistä." Oma painokseni on vuodelta -62. Ei ihan tuore siis enää mutta uskoisin, että täyttä asiaa.

Muutamia sortimentteja tuossa kirjassa on mainittu. Hän on huomioinut erikoisesti kotikasvatukseen sopivuuden. Varmaankaan hän ei ole maininnut tätä lajia, koska se on niin voimakaskasvuinen. Hän on ehkä arvioinut sen kotikasvatukseen epäsopivaksi ja jättänyt siksi kuvauksen kokonaan tekemättä.

Ulkomainen lempinimi "Tree Opuntia" lienee paljon kuvaava. En ole juuri muissakaan huonekasvi kirjoissani huomannut liiemmin mainintoja Brasilian opuntiasta. Varmaan tuo suurikasvuisuus nähdään ongelmana. Vaan kun semmoinen nyt on tietämättään hommattu niin olisihan jotain lukuja siitä ollut mukavaa lueskella.
By Meritähti - 6.11.2013

Googlaamalla löytyy tietoa. Kyllä se on huonekasvina aika yleinen ja sopiva. Monet muutkin opuntiat pylväskaktuksista puhumattakaan kasvavat helposti kattoon asti, ja sitä on todella helppo lisätä pistokkaista (on vähän kuin lehtikaktukset yms.) silloin, kun alkuperäinen on jo liian iso ja ruma. Mulla on todella runsas valikoima kaktuskirjoja, ja kyllä paria täysin kattavaa ja tieteellistä ensyklopediaa lukuunottamatta jokaiseen kirjaan on aika mielivaltaisesti valittu ne harvat lajit, jotka siinä kuvataan. Eli jos joku puuttuu kirjasta, niin se ei välttämättä ollenkaan tarkoita sitä, että kirjoittajan mielestä se ei sopisi huonekasviksi.
By Jatuuli - 6.11.2013

Selvästi olen aivan onneton kaktuksenkasvattaja. Tämä brasilianopuntia on huushollissa ollut noin 30 vuotta ja mittaa on vain reilu puoli metriä. Olisikohan jokin kääpiölajike Smile

By Bobbie - 8.11.2013

Jatuuli Tuo on se kuuluisa "rumankomia". Tuota "tyyliäsi" olisi kai syytä tavoitella.

Tuolla kuukkeli kuvahaulla/-haulla. Näin/luin senverran äkikseltään, että toisaalta opuntian "lamoaminen" on tyypillistä sen kasvulle. Käsittääkseni se luonnossakin ikäänkuin retkahtaa ja maata koskettava osa juurtuu sitten reunoistaan ja niin muodostuu tiheitä opuntia ryteikköjä. Toisaalta näin kuvia tuommoisista puutyyppisistä kasveista ihan luonnossakin kuvattuna.

Onko syynä noihin tyyppieroihin geenimutaatio vai ymparistön kasvuolot? En ole asiaan perehtynyt. Varmaan voisi olosuhteilla ainakin olla jonkinlaista osasyytä.

Onkos tuo Jatuulin puu ollut talvella viileässä?

Tuommoisen oikean puurunkoisen monsteripuun minäkin koitan kasvattaa, ellen märätä sitä jo tänä ekana talvena.

Opuntia tree- nimellä näkee kuvahaussa melkoisen komeita opuntiapuun järkäleitä.

By Jatuuli - 8.11.2013

Kaktuksen ulkonäkö on luultavasti vain seurausta huonosta hoidosta Smile

Koko ikänsä se on jököttänyt varsin huomaamattomana samassa paikassa huoneenlämpötilassa. Oikeastaan on hyvä, kun ei ole kasvanut tuon isommaksi, kun on niin hurjan piikkinenkin.
By Bobbie - 8.11.2013

Jatuuli Olet liian vaatimaton ja peukku seläntakanasi on näköjään peittelemättömän myrkynvihreä!

Voipa olla että en onnistu opuntiapuuta kasvattamaan koska minua riivaa (ainakin ajoittainen) hoitovimma. Itse taimenkin elinkaari saattanee näinollen jäädä hyvinkin lyhyehköksi.
By Jatuuli - 8.11.2013

Tämä opuntia on on jäänyt hoitamatta 
On sille aina joskus sentään tippa vettä annettu.
By Bobbie - 9.11.2013

Tunnen myös erään kullanmurun joka väittää, että hän ei hoida kukkiaan. Silti kukat ovat sangen hyvinvoivia. Mitä ns. haasteellisempi kasvi (joka siis ei eläsi minulla puolta vuotta) sitä komeammaksi ne kasvaa hujottavat "hoidotta" hänen huushollissaan.
By Bobbie - 27.3.2014

Täällä ollaan nyt niin rinta rottingilla. Brasilian opuntian pikku taimessa "mikkihiirenpäässä" on nuppuja. Huomasin jo talviunilta sen tuodessani, että aereolit ovat lupaavasti turvonneet.

Äsken huomasin kohdakkain selvää pörröpullistumaa, nupun alkuja.. että aika suurella todennäköisyydellä saan kesänmittaan kukkiaan ihmetellä.
Jihuu! Kun tämän viime syksynä ostin en olisi osannut arvata tätä.
Mutta olen todella aivan äärettömän iloinen! Oli ihan pakko päästä tänne heti hehkuttamaan tätä ihanaa ihmettä. Smile)
By Meritähti - 27.3.2014

Bobbie, sillä välin, kun odottelet nuppujen aukeamista, katso s. 8 kuvia mulla aiemmin olleen brasilianopuntian kukasta (kuvia on myös suljetussa brasilianopuntian viestiketjussa).
By Bobbie - 28.3.2014

Meritähti olen käynyt muisteloitasi lukemassa pariin, kolmeen otteeseen ajan mittaa. Olen hiukan jo eilisen autuudesta laskeutunut maanpinnalle.
Onhan se kukinta vielä vain pelkästään mahdollisuus, sillä saattavathan nuo nuput vielä montakin kertaa kuivua tai varista pois.. Kukintaan on siis vielä pitkä matka. Smile
Sekä saatan yhäkin märättää kasvin.. Kaikki kun on kokkeilussa.
By Meritähti - 28.3.2014

Mulla brasilianopuntia oli ainoa, joka kukki ilman viileää kautta. Ainakaan mulla nuppuja ei varissut, joten ole vain luottavaisin mielin!
By Helena81 - 29.3.2014

Pääsipä sitten unohtumaan se Opuntian taimen kastelu talvella. Välillä vähän hirvitti käydä katsomassa, kun ei edes muistannut milloin se oli viimeksi saanut vettä. Siellä se kuitenkin oli ruukussa virkeänä ja hyvinvoivan näköisenä. Talvesta siis selvittiin ja tuo lajike kestää erittäin hyvin kuivuutta. Nyt sekin on testattu.
By Meritähti - 29.3.2014

Aavikkokaktukset ovat helppoja ja kiitollisia kasvatettavia, mielestäni ihanimpia kasveja koko maailmassa! (Vertaa tuore viestini Schlumbergera-palstalla...)

Kesällä opuntiat tarvitsevat kuitenkin yllättävän paljon vettä. Kuten olen kirjoittanut s. 8, etenkin isojen opuntioiden oksat alkavat tosi pahasti repsottaa ja harottaa, jos kasvi pääsee liikaa kuivumaan, ja silloin ne myös saattavat katketa. Kun antaa vettä, oksat suoristuvat muutamassa tunnissa. Opuntia osaa siis itse kertoa, milloin tarvitsee vettä (eli on kaiken muun hyvän lisäksi vielä viisaskin!).
By Bobbie - 13.6.2014

Voinen nolona valottaa tätä hämärää opuntianeitsyeen tilannettani, että eipä sieltä Brasilialaisestani ihan vielä kukkia tullutkaan. Vaikka sambasin julkisesti täälläkin -ja kaikkea hilpeää.. On tämä minulle niin uusi kasvina, että en ollut ikinä aiemmin nähnyt kuinka kauniin "nuppusen" pelkkä lehden alku voikaan tehdä. No, nytpä tiedän tuonkin ja annan ehkäpä vastaisuudessa kukintafanfaarit sambatansseineen, vasta pienen harkinnan ja seurannan jälkeen.

By Meritähti - 13.6.2014

"Yrittänyttä ei laiteta" vai miten sitä sanotaan? (Ja mitä lienee tarkoittaa...?) Aavikkokaktuksilla kukinta on mielestäni vain ylimääräinen bonus. Kaktuksen kasvusto usein värikkäine piikkeineen, karvoineen ym. on jo sinänsä tarpeeksi upea. Sen sijaan lehtikaktus, joka ei koskaan kuki, voi olla tylsempi juttu....(sanoo nimim. Aavikkokaktukset ovat parhaita!)

By Viippu - 13.6.2014

Olisiko jollaikin kuvaa opuntia humifusan nupusta? Kovasti mun opuntia pukkaa jotakin uutta kasvua. Mutta mitä Wink
By Jadetsu - 14.6.2014

On, mutta mistä sulle saatas cheeky No tässä

By Viippu - 14.6.2014

Härpätihää Jadetsu . Kiitos, mutta tiedonjanoni ei vielä laantunut. Alut ovat pikkupieniä, mutta löysin kuvan viime syksyltä. Talvi ehti väliin, en tiedä mikä nysästä olisikaan kasvanut. Kukka oli kasvissa jo isona nuppuna, kun sen ostin. Siitäkään en siis tiedä, millainen oli alussa.

Anyway, tässä huono kuva:

kuva

By Viippu - 14.6.2014

Kukka viime syksyltä:

kuva

By Meritähti - 14.6.2014

Tuon ylimmän kuvan nysty näyttää minusta kyllä lehdykän alulta, ei kukan. Mutta toivotaan, että olen väärässä.

By Viippu - 14.6.2014

Kiitos Meritähti. Tuo opuntia on ihan täynnä noita nystyjä. Mitä sen kanssa teen? Jaksaako se kasvattaa monta uutta lehdykkää kerrallaan, pitäisikö sitä lannoittaa paljon?

By Meritähti - 14.6.2014

Otin sulle äsken kuvia mun Opuntia monacantha variegatan pistokkaasta, joka on täpötäynnä nystyjä, vaikka on näin pieni. Yksittäisistä nystyistä ei tule uutta lehdykkää, vaan rykelmistä. Otin pistokkaan viime syksynä mun jättimäiseksi (n. 1,5 m x 1,5 m) kasvaneesta emokasvista, joka alkoi jo olla aikamoinen riesa peittäen alleen kaikki naapurikasvit.

Tällaiset opuntiat (kuten tosin muutkin opuntiat) kasvavat valtavasti kesän aikana ja tekevät runsaasti uutta kasvua ilman ongelmia. Eli kyllä se jaksaa ne kaikki kasvattaa. Olen laittanut aiemmin tähän viestiketjuun ainakin pari kertaa perusteelliset opuntioiden hoito-ohjeet, joten käy selaamassa. Lyhykäisesti: Opuntiat tarvitsevat kesällä enemmän vettä kuin muut aavikkokaktukset. Kuivuessaan liikaa oksat alkavat repsottaa. Lannoitus 2-3 kertaa kasvukauden aikana riittää mainiosti ja vähemmälläkin pärjää.

kuva

kuva

By Meritähti - 14.6.2014

Lisään vielä äskeiseen, että se on tehnyt kaikki pienet lehdyköiden alut vasemmalla puolella ja myös toisen ison oikealla puolella tänä kesänä. Eli pistokkaassa oli keväällä vain yksi lehdykkä mullassa olevan päällä. Siis näinkin pieni pistokas voi tehdä reippaasti yli kymmenkertaisen määrän uusia lehdyköitä alkuperäiseen nähden yhdessä kesässä.

By Viippu - 14.6.2014

Kiitos Meritähti. Selasin kyllä ketjun, mutta etsin lähinnä kuvaa nupuista. Tuo kasvuvauhti yllättää, kun olen mieltänyt nämä hitaiksi kasvamaan. Hyvä juttu, jos lähtee kasvamaan kokoa. Pelkäsin sen heittäneen jo talvella henkensä.
By Meritähti - 15.6.2014

Monet opuntiat ovat hyvin nopeakasvuisia. Mun brasilianopuntia kasvoi parhaana kesänä n. 60 cm korkeutta (vähintään kymmeniä uusia lehdyköitäWink ja partaopuntia saman verran (lehdyköitä ehkä 6-10, mutta niillä oli kokoa 30 cm). Myös monet pylväskaktukset, esim. mun Pilosocereus, voi kasvaa kesässä ainakin 40 cm korkeutta.

By KasvipoikaSuomesta - 16.6.2014

olisiko kenelläkään ideaa että mikä sairaus minun opuntiaa vaivaa jos sillä on edes mikään sairaus tai tauti minun opuntia kaktusksessa on violettejä palloja ne ovat niiden päällä ongelma on se että niiden pallojen päällä kasvaa jonkilaista korallin näköistä asiaa jossa kasvaa vielä karvoja päällä ja se leviää myös muualle tietääkö kukaan mikä minun kaktusta vaivaa anteeksi jos kirjoitan epäselvästi olen uusi Smile
By Meritähti - 16.6.2014

Olisiko mahdollista saada valokuva?

By KasvipoikaSuomesta - 18.6.2014

en osaa sori Sad

voisin kyllä yrittää

http://cactiguide.com/graphics/pests/scale_http://cactiguide.com/graphics/pests/scale_closeup_c_800.jpgcloseup_c_800.jpg se saatta olla toi ne vois olla ötököitä mutta ne ei liiku ne on varmaan tullu sieltä kaupasta ja kuoli täällä mun kodissa
By Meritähti - 18.6.2014

En saa mitään sivua auki kyseisestä osoitteesta.

By Mummeli - 19.6.2014

http://cactiguide.com/graphics/pests/scale_closeup_c_800.jpg

By Meritähti - 19.6.2014

Mummelin linkki aukesi. Onpa hurjan näköisiä. Ei ole onneksi tullut itsellä vastaan.

By KasvipoikaSuomesta - 27.6.2014

Apuaaaa opuntiassani on vieläkin niitä otököitä ja ne lisääntyvät nopesti olisiko kenelläkään neuvoja miten saisin ne ötökät pois Sad niiden pesät näyttävät olevan hyvin pieniä kupoleita ja niitä on myös minun hedelmä kaktuksessa vahän. Se on ollut jo ehkä 3 kuukautta minulla ja se ei kasva vieläkään Sad Auttakaa ennen kuin se kuolee Sad
By Bobbie - 1.7.2014

Kasvipoika oletko lukenut tuon "keskusteluketjun" kaktuksessa villakirvoja? Olisiko siellä jotain vinkkejä sinulle? Jotain kirvoja nuo öttiäiset näyttäisivät olevan. Tuo valkoinen tahma ympärillä on joko niiden eritettä ja/tai jotain sienikasvustoakin (niihin tod.näk. liittyen) se voisi olla.

By KasvipoikaSuomesta - 2.7.2014

En ymmärrä mikä on ongelma minulla on toinen kaktus johon on tullut noita villakirvoja mutta niillä ei ole mitään häntiä ja ne leviävät ne opuntian ötökät eivät ole onneksi elossa mutta laitoin mäntysuopaa sumutin pulloon ja sumutin sitä kaikkiin kaktuksiin ja illalla siellä oli ainakin 20 muurahaista yhdessä kaktuksessa  pitäisikö minun ottaa kaktukset pois kasvihuooneesta missä kasvaa tomaatteja ja laittaa ne tavalliselle pöydälle en tiedä selviävätkö ne yötä onneksi kaktukset ovat vahvoja 

By Bobbie - 2.7.2014

Tuo voi olla huono asia, että opuntiasi on kasvihuoneessa. Siellä se voisi sutjakasti levitä viljelmiisi. Luulisin, että opuntia selviää jo ulkona yöt mikäli uskallat sen siirtää sinne. Omani ainakin ulkoilee par'aikaa ja asun paljon pohjoisemmassa kuin sinä. tottakai hallan uhatessa otan sen sisälle. Sinä teet tottakai kuitenkin ihan kuten parhaaksi näet.

Miksi luulet, että kirvat ovat kuolleet,  jos niitä kuhisevassa kasvissa vierailee jo muurahaisia? Tiesitkö että ne syövät mm. kirvojen erittämää mesikastetta? Ne myös "viljelevät niitä" kirvoja siis ja saattavat siirrellä niitä otollisemmille viljelyksille.. Kuolleet kirvathan eivät varmaan mitään erittäisi muurahaisten houkuttimeksi, luulisi ainakin?

Imemisvaiheessa kirvat pysyvät liikkumattomina. Eivät ne suinkaan ole liikkumattomina kuolleita. Kilven alukset kuhisevat munia. Ne saattavat sitten toukkavaiheessa "nymffeinä" vellella vaikkas ihan minne. Nuo saattavat hyvinkin olla kilpikirvojakin tms!

Mäntysuopahan ei näitä sinänsä tapa, ainakaan ilman perusteellista mekaanista käsittelyä esim. harjaus tms. Näillä kilpiveikoilla on muistaakseni jonkunlainen suoja vaha päällään, joka suojaa niitä myrkyiltä.

Kirvat täytyisi ensin käsitellä esim. penslata/töpöttää jollain sprii/alkoholipitoisella aineella suojaavan kilpivahan heikentämiseksi. Vasta sitten niihin puree myrkky ulkoapäin.

Kaikki näkyvät ötökät, jotka vaikkapa pinseteillä, puukon terällä saa rapsittua pois kannattaa ensin ilmanmuuta erottaa saastuneesta kasvista ja tuhota vaikka polttamalla paperitöllösessä.

Pistokkaan ottoa kannattaa harkita, jos tilanne on vakava tai kasvi arvokas. Pistokkaan erittäin huolellinen puhdistaminen on tietenkin tärkeää. Se kannattaa visusti erottaa sairaasta emokasvista.

Kiios paljon vastauksesta tästä oli paljon hyötyä  taidan siirtää opuntian yöksi ulos 

Ja ne tomaatit ei ole minun mutta kyllä minä olen varovainen pitäisikö minun myös siirtää yöksi ulos syylä kaktukseni joissa on niitä ötököitä ja hedelmä kaktus ja sitten yksi iso jonka piikin ovat haukan kynsien näköisiä laitan nyt vain opuntian ensimmäiseksi ulos 

By Meritähti - 3.7.2014

Suurin osa aavikkokaktuksista kestää pakkasta ainakin -5 asti, ja opuntiat kestävät yleensä ainakin -10 asti, sillä ne kasvavat luontaisesti Pohjois-Amerikassa, missä talvella sataa lunta. Opuntiat ovat kyenneet pohjoismaissakin talvehtimaan ulkona lumen keskellä. Eli ei ole mitään syytä pitää opuntioita kasvihuoneessa etenkään kesällä. Kasvihuoneen ilma on hyvin kosteaa, ja aavikkokaktukset ovat kotoisin alueilta, missä ilma on hyvin kuivaa. Suuri ilmankosteus altistaa monille taudeille ja tuholaisille.

Jos kaktuksessa on kirvoja, kannattaa heti käyttää tehokkainta keinoa eli Provadoa (nykyään Calypso spray tai Provado Care -puikot). Aine imeytyy systeemisesti kasvin nesteisiin, ja vaikutus kestää ainakin 4 viikkoa. Kannattaa käsitellä myös kirvatartunnalle altistuneet kaktukset ennaltaehkäisevästi. Oman kokemukseni mukaan kyseisestä aineesta ei ole koskaan ollut mitään haittaa, ja se on ainoa 100% tehokas.

By KasvipoikaSuomesta - 3.7.2014

Kiitos vastauksesta ajattelin hankkia sellaiset myrkky puikot 

By sunshine75 - 12.7.2014

Nämä opuntiat viettivät talven ulkona.

kuva

kuva

kuva

By Meritähti - 13.7.2014

Mielenkiintoista! Onko ne istutettu johonkin kivikkoon tms.? Oliko tämä niiden eka talvi ulkona?

By sunshine75 - 14.7.2014

Ensimmäinen talvi oli ulkona. Ne on istutettu hyvin läpäisevään hiekkapitoiseen maahan kuivaan paikkaan, jossa ei koskaan pääse vesi makaamaan. Laitoin nuo kokeilumielessä, kun maksoivat euron kappale ja ajattelin, ettei korkealta tipu, vaikkeivat menestyisikään.

By 100mo - 15.7.2014

Osaatko sanoa mitä lajiketta nuo Opuntiat ovat.

Itselläni viime talvesta ulkona selvisivät Opuntia fragilis ja

O. polyacantha (tosin muovikannella peittettynä)
By sunshine75 - 15.7.2014

Opuntia fragilis, humifusa ja rutilans. Opuntia humifusasta ei tuossa tainnut olla kuvaa. Sitä en muista oliko vielä joku muukin.

By 100mo - 15.7.2014

Jännä juttu, mulla Opuntia humifusat kuolivat vaikka olivat Kandalaista alkuperää (pitäisi kestää pakkasta ja kosteutta)
By sunshine75 - 15.7.2014

Nuo ostamani opuntiat olivat kotimaista alkuperää (Vakka-Taimi?).
By Meritähti - 31.7.2014

Kuvista näkee, miten nopeasti opuntiat tekevät uutta kasvua. Ekassa kuvassa on kolme pistokasta, jotka otin vuosi sitten jättimäisestä Opuntia monacanthastani (variegata). Pidin yhden pistokkaan itselläni, ja nyt se on tämän näköinen (toka kuva).

kuva

kuva

By Helena81 - 6.8.2014

Joskus, kun opin näitä hoitamaan niin minäkin hankin tuollaisen. Smile Todella kauniita kaktuksia sinulla Meritähti. Täällä mennään vaihtelevalla kasvulla. Brasilianopuntia pärjäilee hyvin palovammastaan huolimatta. Uusissa lehdissä kasvaa jo alkuja.

kuva

Pieni Opuntia violacea sinnittelee myös parhaansa mukaan. On hieman kasvanutkin, mutta kasvu on muutenkin ilmeisesti hitaanpuoleista tällä lajikkeella. Hengissä olen kuitenkin saanut sen pidettyä.

kuva

Seuraavaksi kokeilen viikunaopuntiaa. Saa nähdä miten sen kanssa sujuu. Smile

By Meritähti - 6.8.2014

En tiedä, miten palovamma on tullut, mutta opuntiat eivät tarvitse niin paljoa aurinkoa kuin monet muut aavikkokaktukset. Erityisesti paljaspintainen brasilianopuntia kannattaa suojata kovalta paahteelta, koska sillä ei ole piikkejä, karvoja tms. suojanaan. Se tarvitsee myös paljon vettä etenkin kasvukaudella. Se on kotoisin Etelä-Amerikan trooppisilta metsäalueilta eikä aavikolta ja viihtyy siis sen kaltaisissa oloissa kuin esim. monet lehtikaktukset.

By Helena81 - 6.8.2014

Se oli kesäkuun hoidossa ulkona kasvihuoneessa. En tiedä olisiko jokin heijastus polttanut sen. Nyt se on ollut sisällä ilta-auringon puolella ja näyttäisi viihtyvän. Se alkoi kasvamaan vasta kesäkuun lopussa, joten kasvukin näyttäisi olevan hyvällä mallilla. Pitää vielä siirtää se omaan ruukkuun. Nyt se on samassa ruukussa lehtikaktusten kanssa ja saa vettä samaan tahtiin, kuin nekin. Smile

Tuo pikkuinen on taas aamuauringon puolella, mutta olen yrittänyt suojata sitä pahimmalta paahteelta. Yritän kastella sitä nyt useammin, kun sisälämpötilakin on täällä noin 30 astetta.

By Bobbie - 14.10.2014

Voi miten todella kaunis tuo Meritähden opuntian lehtikuvio. Sitten kun uusit tuota joskus niin muista minua..

Luulin kasvattavani brsilian o:a, mutta kesällä ulkoillessaan sen uuteen kasvuosioon alkoikin kasvaa aika hurjia okaita. Ne ovat kuin kissan kynsiä mutta suoria. Ei mitään haituvia.

Suoritin sille jo yhden kynnenleikkuunkin, koska lapsien ilmapallot tahtoivat aina osua okaisiin leikeissä. Okaita on siis vain uusien versojen kärjissä. Vanhassa kasvussa sitä ei ole.

Olisiko tuota okaan tekoa kiihdyttänyt kun poistin siitä kesällä kevätkasvua pistokkaiksi? Mikä kaktus tuo voisi olla?

By Piikkisormi - 16.10.2014

Tässä minun Brasilianopuntian "poikanen", jonka sain reilu vuosi sitten.

kuva

Tänä kesänä tämäkin alkoi kasvattamaan piikkejä.

kuva

By Bobbie - 16.10.2014

Piikkisormi sullapa on iso jo.

Samanoloisia valkoisia okaita- (kuin kissan kynttä ja leikatessa, kuin kynsi napsahtaa) teki nyt syyspuolella harmikseni latvaversoihin.  Keväällä kaikki vielä oli sileät, ne irroiitelin.  Semmoista kiekkomaista lehtikasvustoa toistaiseksi kasvattelee. Ilmeisesti voinee olla sama kasvi kuin sinulla Piikkisormi.

Mielestäni paksumman oloisia olisivat tässä omassani lehdet. Kastelen melkein samalla tavalla kuin muitakin kasvejani. Kasvualusta on ilmava. Lehdet jämäkät. Ei lerpotusta.

Runkoa en opuntialleni haluaisi, mulla on nyt siihen virkaan traakkipuita.. hih.broken heart

By Piikkisormi - 16.10.2014

Jos se on Brasilianopuntia, kasvattaa runkoa ja kasvaa muutenkin todella nopeasti. Minäkin olen hämmästynyt noista lehden reunoissa olevista piikeistä, kun niitä pitäisi olla vain rungossa. Ehkä muistikuvani on väärä, kun emokasvista nappasin alun, sain lehdestä ihan hyvin kiinni ilman, että tarvitsi varoa piikkejä. Sukasia en älynnyt varoa ja sainkin nyppiä niitä muutaman päivän.
By Bobbie - 17.10.2014

Minäkin vuosia emmin ennenkuin uskalsin hankkia opuntian. Juuri nuo kuuluisat ihoon tunkeutuvat  sukaset arveluttivat. Jänöopuntia oli söpönä alunperin mielessäni.

Tässä brassissa viehätti tuo näennäinen piikittömyys ja onhan siinä muutenkin pikkuisena taimena  oma viehätyksensä. Kertakäyttö käsineillä alkuun käsittelin. Taisi kaikki sukaset varista, kun oston jälkeen uudelleen ruukutin sen.

Tämä taimi on hommattu puutarhakoululta. En ole ruokatavara kaupoissa opuntioita, kuin pari kertaa nähnyt. Olivat silloinkin lievästi sanoen ylisuuria. Yksi lehti ja sekin vähintään ruokalautasen kokoinen ja piikkinen, kuin cheeky-pesä. Ei kovin ideaali ostos makuuni. Ajatus sellaisen kuljettamisesta ei kovin houkuta.

By Lehdokki - 17.10.2014

Sain muutaman brasilianopuntian lehtipistokkaan kesällä ja ovat kasvaneet kokoa valtavasti. Mutta mua tässä nyt askarruttaa, kun piikkisormen brassissa on runko, tuleeko minunkin opuntioihin runko jossakin vaiheessa? Nyt ne kasvattaa vaan uusia lehdenläpysköitä jokainen..
By Jadetsu - 17.10.2014

Tulleepi
By Piikkisormi - 17.10.2014

Kiitos Jadetsu nopeasta vastauksesta. Smile

Minusta on vaan hyvä, että brasilianopuntia kasvattaa rungon. Sitten kun se on metrin korkuinen, sitä olisi hankala siirrellä, saati multia vaihtaa, jollei olisi runkoa, josta ottaa kiinni. Emokasvi, josta otin pistokkaan, oli kasvanut katonrajaan. Sanoin, että se kannattaisi katkaista ja laittaa juurtumaan, tai kasvattaa pistokkaasta uusi.
By Helena81 - 16.12.2014

Ajattelin poistaa tästä loputkin kuihtuneet kukat. Pitääkö nuo varret poistaa, joissa kukat ovat kiinni vai jatkaako kaktus kasvuaan niistä?

kuva

By Mummeli - 16.12.2014

Ettei tekis siemeniä niihin? Miksi pitäisi poistaa?

By Helena81 - 16.12.2014

Poistin yhden tuollaisen pinkin pallukan ja se oli kuivunut kukka. Keltainen sisältä. Smile Minulla ei ole ollut ennen kukkivaa Opuntiaa. Tosin en tuonkaan kukintaa nähnyt, kun oli jo ostettaessa kuivunut. BigGrin En oikein tiedä miten sen kanssa toimia. Nuo varret eivät kuitenkaan näytä sellaisilta "läpysköiltä", joita sen kuuluisi tehdä.

By Mummeli - 16.12.2014

Minulla on kuihtunut kukka eräässä kaktuksessa, mutta en ole poistanut sitä. Tällä hetkellä näyttää, että ehkäpä siinä tapahtuu jotain. Kyllä ne tipahtaa itse, jos ei mitään tapahdu tai sitten se jatkaa normaalia kasvuaan. Itse en tekisi mitään niille.Meilläpäin kun kaikki tapahtuu hiiitaaastii, kun on niin pimeää ja kylmää.
By Helena81 - 16.12.2014

Niimpä tietysti! Nuo "varret" ovat ne joista kehittyy hedelmä, jos sellaisia on tulossa. Kiitos Mummeli. Smile Jätän kaiken paikalleen ja katotaan tilannetta uudestaan keväällä.

By Meritähti - 21.7.2015

Tilasin Saksasta neljä opuntiaa (Opuntia fragilis 'Füssen'Wink. O. fragilis on pohjoisin kaikista maailman kaktuksista, ja se kestää pakkasta -25 asti eikä tarvitse suojausta märkyydeltä. Lajike 'Füssen' tekee liilanpunaisia kukkia ja on hyvin hidaskasvuinen. Istutin ne kivikkooni, jossa kasvaa erilaisia maksaruohoja, mehitähtiä, ruusujuuria, rikkoja yms. Kivikkoon paistaa aurinko koko päivän, ja kivet myös varastoivat lämpöä. Mullan alla on paksu kerros isokokoista soraa salaojitukseksi (myös aukot kivikossa johtavat veden nopeasti pois), ja mullan päälle laitoin graniittikatteen. Kaktus- ja mehikasvimultaa on n. 14-20 cm kerros. Saa nähdä, mikä on tilanne keväällä!

kuva

kuva

kuva

By Bobbie - 21.7.2015

Kyllä sen näkee, kun on erityisellä huolella tehty ja laatuun on tosissaan satsattu. Erittäin siisti kokonaisuus. Sekä tottavie, opuntioista tuli erikoinen istutus. Etten sanoisi; pikantti lisä! Toivottavasti kaktukset kasvavat hyvin!

By Meritähti - 21.7.2015

Kiitos, Bobbie! Ilmoittelen sitten ensi keväänä, miten niiden kanssa kävi talvella.

By PikkuPioni - 21.7.2015

Tuo onkin mielenkiintoinen kokeilu! Tiedän että kaktukset kestää pakkasta (tuleehan Nevadan autiomaassakin pakkasöitä), mutta mielenkiintoista nähdä miten noi kestää, kun joutuvat olla umpijäässä pari kuukautta putkeen. Enkä ollut kuullut että noin kireää (-25) pakkasta kestää. Eli ei voi olla kyse hetkellisestä pakkasenpuolelle painumisesta vaan ihan talvesta.
By Meritähti - 21.7.2015

Tutkin asiaa ennen kuin päätin lähteä kokeiluun. Kävi ilmi, että Helsingin yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa on talvehtinut ulkona useita eri kaktuslajeja (Opuntioita, Escobarioita, Echinocereuksia, Grusonioita). Myös Turun kasvitieteellisessä puutarhassa on talvehtinut ulkona mm. Opuntia polycantha jo vuodesta 2009. Tässä on netistä löytämäni kuvat siitä talven jäljiltä:

kuva

kuva

Lisäksi tällä palstalla s. 15 sunshine75 on kertonut useiden eri opuntioiden talvehtineen menestyksellisesti ulkona. Tutkittuani asiaa selvisi, että kaikkein kestävimmät lajit ovat Opuntia fragilis, O. compressa (eli humifusa), O. polycantha, O. macrorhiza ja O. rutila. Ne kestävät pakkasta -25 asti (monille muillekin luvataan -20 asti ja kyse on siis pidempiaikaisesta altistuksesta). Esim. mun hankkimat O. fragilikset kasvavat Pohjois-Amerikassa hyvinkin pohjoisilla leveysasteilla, missä on pakkasta ja lunta talvella pitkiäkin aikoja. Ongelma monien lajien kanssa ei niinkään ole pakkanen, vaan talvimärkyys (myös syksylläWink. Osa lajeista kuitenkin kestää märkyyttäkin ilman minkäänlaista suojausta (tai ainakin niin sanotaan).

By Bobbie - 23.7.2015

Meritähti olet tehnyt perusteellista selvitystyötä. Muutamat opuntiat ovat kaukomailla levinneet laajalti ympäristöönsä valloittaen ne suorastaan. Useimiten niitä on alunpitäen siirretty siis oikein ihmistöin uusille alueille.

Alunperin on kauniina tarkoituksena ollut kasvattaa karjalle näitä rehuksi kuiviin ja äärimmäisen karuihin olosuhteisiin. Sielläpä ne ovatkin paikoin, vallan ryöstäytyneet ja levinneet laajoiksi "opuntiametsiköiksi."Muistaakseni esim. Australiassa näistä "opuntia ryteiköistä" on sittemmin tullut varsinaisia riesanpesiä.
Varo nyt vaan  Meritähti mail*nauraa*

By Meritähti - 23.7.2015

Tietojesi innoittamana saatanpa hyvinkin istuttaa opuntioista aidan tonttini ympärille!

By Meritähti - 30.5.2016

Sivulla 17 on 20.7.2015 laittamani kuvat opuntioista, jotka istutin viime kesänä ulos kivikkoon. Syksyn sateissa ne näyttivät aivan tummilta ja pehmeiltä, eivätkä kaikki olleet enää pystyssäkään. Luulin niiden mädäntyneen, mutta jätin ne kuitenkin talveksi maahan. Tammikuussa tuli sitten kolmen viikon paukkupakkaset (lähes -30 Espoossakin) ilman paksua lumipeitettä, minkä jälkeen tuli taas lämmin ja märkä helmikuu (talvimärkyys on kaktuksille vielä pahempaa kuin pakkaset). Huhtikuussa yllätyksekseni huomasin, että kaikki opuntiani olivat jälleen hyvän värisiä (tummanvihreitäWink ja tukevasti pystyssä. Lisäksi ne olivat aivan täynnä punaisia nuppuja! Nuput eivät kuitenkaan olleet kukkanuppuja, vaan uusien lehdyköiden alkuja. Olen kuitenkin toiveikas myös kukkien suhteen!

kuva

By Meritähti - 21.6.2016

Kuten edellä kerroin, vastoin kaikkia odotuksia opuntiani selvisivät rankasta talvesta ulkona kivikossa. Nyt jokaisessa on 6-12 nuppua, ja ekat kukat ovat auenneet.

By Meritähti - 21.6.2016

Mehiläiset näyttävät pitävän kukista erityisen paljon, ja ne viipyvät niissä hyvin pitkään.

By Meritähti - 30.6.2016

En malta olla laittamatta lisää kuvia ulkona talvehtineista opuntioista, koska nyt on enemmän kukkia auennut. Yksi kukka kestää vain 1-2 päivää, joten kovin montaa kukkaa ei ole kerrallaan auki, vaikka nuppuja onkin paljon.

By Tillandsia - 29.11.2016

Meritähti. Kerropas mitä noille nyt kuuluu. Paljonko ovat kasvaneet?
By Jadetsu - 11.3.2017

Tokmannilta eilen ostin

By Nuu - 2.7.2017

Nimimerkki Aviron oli laittanut tämän viestin tänään toiseen ketjuun :

Minulla on kaksi lähes metrin korkuista brasilian opuntiaa, joista tykkään kovasti.  Nyt olen huomannut, että kummankin lehtiin on ilmaantunut rusehtavia läikkia, jotka irtoavat kynnellä rapsauttamalla. Mitään ötökkää en ole tarkallakaan tutkimisella löytänyt. Mikä aiheuttaa nämä läikät?  Itkua melkein väännän kun surettaa näiden kasvien kohtalo, kompostiinko?

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/3c8fe47d-1202-418a-9b16-35f7.jpg

Tämä kai kuuluisi kasvien taudit-palstalle. 
Toivottavasti joku tietäjä löytää tämän kysymyksen ja selvittää ongelmani.

By Aviron - 2.7.2017

Kiitos Nuu, kun siirsit kysymykseni oikeaan paikkaan. Toivottavasti joku tietää mikä opuntiaani vaivaa.
By Jadetsu - 2.7.2017

Nuu - 7/2/2017
Nimimerkki Aviron oli laittanut tämän viestin tänään toiseen ketjuun :

Minulla on kaksi lähes metrin korkuista brasilian opuntiaa, joista tykkään kovasti.  Nyt olen huomannut, että kummankin lehtiin on ilmaantunut rusehtavia läikkia, jotka irtoavat kynnellä rapsauttamalla. Mitään ötökkää en ole tarkallakaan tutkimisella löytänyt. Mikä aiheuttaa nämä läikät?  Itkua melkein väännän kun surettaa näiden kasvien kohtalo, kompostiinko?

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/3c8fe47d-1202-418a-9b16-35f7.jpg

Tämä kai kuuluisi kasvien taudit-palstalle. 
Toivottavasti joku tietäjä löytää tämän kysymyksen ja selvittää ongelmani.

Oiskaan korkkitautia
By Meritähti - 5.7.2017

Neljä pientä opuntiaani (Opuntia fragilis 'Füssen') ovat selvinneet jo toisesta talvestaan ulkona kivikossa ilman minkäänlaista suojausta. Ne kukkivat jo viime kesänä (ks. s. 18), mutta tänä vuonna nuppuja on jo ainakin 70! Ne näyttävät syksyllä, talvella ja alkukeväällä aina tosi huonoilta (ovat tummia, pehmeitä ja makaavat maassa), mutta kevään edetessä ne muuttuvat vihreiksi, koviksi ja nousevat pystyyn. Tänäkin talvena Espoossa oli välillä hyvin lämmintä ja märkää, ja välillä taas kovia pakkasia (lähes -30), eikä lumipeitettä aina ollut kovinkaan paljoa. Laitan myöhemmin kuvia kukinnasta. Kukat olivat viime vuonna pölyttäjien suuressa suosiossa (eivät varmaankaan ole Suomessa ennen moisiin törmänneet!).

By Meritähti - 11.7.2017

Eilen aukesivat ekat opuntioiden kukat kivikossa. Kuvasin ne kolmessa eri valaistuksessa: täydessä auringonpaisteessa, puolivarjossa ja varjossa. Kukat ovat todella isot kaktuksen kokoon nähden.

By Ylvalii - 11.7.2017

Meritähti - 7/11/2017
Eilen aukesivat ekat opuntioiden kukat kivikossa. Kuvasin ne kolmessa eri valaistuksessa: täydessä auringonpaisteessa, puolivarjossa ja varjossa. Kukat ovat todella isot kaktuksen kokoon nähden.

Kauniita!
By rastas - 11.7.2017

Ehkä tämä kuuluisi tuonne matkakuviin, mutta opuntia tuo kaupan ovessa roikkuva lehtikin on. Syötäviä hedelmiä ja ihan hyvän makuisia Smile

By valtsu - 12.7.2017

Meritähti - 7/11/2017

Kerrassaan uskomatonta, opuntiat Suomessa avomaalla ja upeat on kukat. Kokeilu ja kasvattajan sitkeys palkitaan.
By Meritähti - 13.7.2017

Tässä tämän päiväistä opuntioiden sadesään kukintaa.

By Jadetsu - 13.7.2017

rastas - 7/11/2017
Ehkä tämä kuuluisi tuonne matkakuviin, mutta opuntia tuo kaupan ovessa roikkuva lehtikin on. Syötäviä hedelmiä ja ihan hyvän makuisia Smile

Mä oon kans joskus syöny nuita hedelmiä ja tykkäsin kovasti Smile
By Meritähti - 16.7.2017

Tässä lisää kuvia ulkona kivikossa kukkivista opuntioista. Osa kuvista on otettu sateella, osa pilvisellä ja osa auringonpaisteessa.

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/0c87a572-883a-4582-88aa-36b9.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/59159c50-2a70-47ed-98b8-63cc.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/6a27156d-8135-4f3e-bdfe-84e3.jpg
By Meritähti - 16.7.2017

Ja vielä jokunen.

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/e3c58693-5a05-45a0-8db2-1d86.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/1710b1ab-d3f0-48ff-8220-cf4e.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/d96bbd05-3d31-4d58-8862-5bca.jpg
By Lehdokki - 18.7.2017

Millälailla suojaat opuntiasi talveksi?
By mai-lee - 18.7.2017

lue meritähden tähän ketjuun 5.7.2017 kirjoittama juttu:_)
By Meritähti - 18.7.2017

En siis todellakaan ole suojannut opuntioita millään tavalla. Ovat täysin säiden armoilla, niin runsaiden vesisateiden kuin pakkastenkin. En ole edes kasannut lunta päälle talvisin. Syksyn ja talven kaatosateissa ne näyttävät pehmeiltä ja tummilta (makaavat maassa), mutta kevään tultua ne muuttuvat vihreiksi ja koviksi nousten takaisin terhakasti pystyyn. Ja hetken päästä ne ovatkin jo täynnä kymmeniä nuppuja!
By Meritähti - 24.7.2017

Tässä viimeinen kuva tämän vuotisesta kukinnasta, joka kesti kaksi viikkoa.

By Romjasa - 24.7.2017

Meritähti - 7/24/2017

Ovatko ehtineet kypsyttää siemeniä vai oletko napsinut kukat pois?
By Meritähti - 8.8.2017

Sarg - 7/24/2017
Meritähti - 7/24/2017

Ovatko ehtineet kypsyttää siemeniä vai oletko napsinut kukat pois?

Viime vuonna napsaisin kuihtuneet kukat pois, koska ajattelin, että hedelmien kypsyttäminen vie turhaan niiltä energiaa. Kuulin myös eräältä asiantuntijalta, että jos lajike on hybridi, se on todennäköisesti steriili eikä tee hedelmiä. Tänä vuonna päätin antaa kuihtuneiden kukkien olla rauhassa, joten katsotaan, mitä seuraa!
By Meritähti - 17.6.2018

Opuntiat kukkivat jälleen ulkona kivikossa (ovat olleet jo kolme talvea ilman minkäänlaista suojaa)! Jälleen tänä keväänä ne näyttivät tummilta, pehmeiltä ja mädäntyneiltä, mutta muuttuivat nopeasti vihreiksi ja koviksi. Eikä aikaakaan, kun ne olivat täynnä nuppuja (yhdessä pienessä opuntiassa voi olla jopa yli 20 nuppua). Nämä aukesivat tänään.

By Meritähti - 31.5.2019

Kolmessa pienessä opuntiassa ulkona kivikossa on yli 100 nuppua. Tämä oli niiden neljäs talvi. Kasvavat ulkona ilman minkäänlaista suojausta.

By tähtiputki - 31.5.2019

Minun opuntia myös selvinyt talvesta.
By Meritähti - 1.6.2019

Missä päin Suomea kasvaa? Mun kasvaa Espoossa.
By tähtiputki - 1.6.2019

Kotkassa.
By Meritähti - 17.6.2019

Eka kukka aukesi tänään, lähes 100 vielä tulossa.