Puutarha.net Keskustelut

Hopeapensas (Kilsepensas) , Elaeagnus

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2250701.aspx

By Sinitalvikki - 31.3.2007

Nyt on todella SUURI ONGELMA noiden peijakkaan vesiversojen kanssa, kuten näkyy..

Olisikohan Arporaattori linjoilla?

Tai joku muu tietäväinen, joka osaisi kertoa mitä ihmettä tekisin? Viime keväänä leikkasin sen varmaankin päin, sanonko mitä..Mistä kohtaa ne pitää oikeaoppisesti leikata pois vai kannattaako katkaista koko puska...? Ei koskaan ole ollut noin julmettua määrää noita mokomia...

Kilse on nähnyt parempiakin keväitä..

By Sand - 31.3.2007

Sinitalvikki, onneksi itse lisäsit tuon kauniin hopeapensaskuvan. Olisiko parempi malttaa mielensä ja karsia nyt vain pahimmat sojokit ja katsoa, miltä pensas lehtevänä kesällä mahtaa näyttää? Pensaan sijoituspaikka on minusta tosi tyylikäs.

By satues - 31.3.2007

Voi, kilsepensas on suosikkini , tykkään siitä hirmuisesti. Sinitalvikki, pensaasi on komea ja minunkin mielestäni sopii juuri tuohon kuin  ''nenä päähän ''. 

Omani on juuri samanmallinen , kasvavatkohan ne kaikki juuri  noin väärään , sitä en tiedä. Leikkasin itsekin toissa vuonna ja nyt niitä juurivesoja on aivan mahdottomasti joka puolella. Leikkaus taisi ne villiinnyttää

Sattumalta olen näköjään ottanut molemmat kuvat samasta paikkaa eli sisältä keittiön ikkunasta, verhoista heijastuu ruudullisuus jälkimmäiseen kuvan alalaitaanhymy .. kilsen takana oleva pensasaita on keltaista hanhikkia..

Olen antanut perintökilsellemme paljon anteeksi vaikka näin keväällä se näyttää kyllä ihan risukasalta. Nyt huomasin, että se tekee söpöjä "pajunkissoja" niihin vesiversoihinsa..käyn kuitenkin hieman verottamassa niitäno-jaa , mutta jätän katkaisematta tyystin..onhan siinä tilaa levitä..Näitä pensaita ei oikein kenenkään pihassa näy täällä päin (lieneekö niin vanhanaikainen), kiva, että jotkut tykkää!

Piti vielä lisätä, että noista kuvista näkee miten eri vuoden ajat näyttävät todella erilaisilta, sehän tässä Suomessa onkin hauskaa...

By trekooli - 31.3.2007

Minulla oli edellisessä paikassa kilsepensasta. Samanlainen rytökasa lehdettömänä, mutta aivan viehättävä lehdessä. Ruohonleikkurilla ajoin juurivesat matalaksi ja parin päivän päästä oli jo uudet. Kasvutapa on lamoava ja leikkaisin harventamalla maata myöden tarvittaessa.

On muuten vanhanajan pensas, jota ei juuri näekään kuin (puoli)vanhoilla pihoilla.

By Liisukka - 31.3.2007

Mä kerkesin hätiin viime kesänä, kun erästä pihaa "kunnostettiin" ja revittiin irti mm. kilsepensaat (ja  perennoja -joita niitäkin sain pelastettua). Nyt mulla on maassa 2 pensasta ja hyvin talvehti myös vesisoikossa toiset kaksi.

Mielittelen kilsepensaasta aidannetta rajaamaan tonttiamme vilkasliikenteisestä kylätiestä.  Maaperä paikalla on kuivaa ja hiekkatie pölyää.
Tykkään harmaasta väristäkin.

Verso on muuten hienon värinen lehdettömänä juuri nyt -kuin pronssisuihkeella spreijattu.

By satues - 8.6.2007

Kilsepensaassa avautuu juuri kukkia ja tuoksu on mitä huumaavin,  jonka kyllä haistaa jo pitkälle.

By maissihiiri - 27.6.2007

Eroon kilsepensaasta.

Nyt lähtee pihalta kilsepensas ja kaikki juurivesat, jotka saan kaivettua irti. Tietääkö joku, olisiko pensaan upealla oksistolla käyttöä "leikkovihreänä"? Käytin itse ruusukimpussa pari viikkoa sitten. Lehdistöhän on todella kaunis.

Ajattelin tarjota paikalliseen kukkakauppaan. Miten on - ostaisikohan kukaan parimetrisiä tuuheita kilsepensaan oksia, josta saisi kaunista hopeaista leikkoa kymmeniin asetelmiin? Vai heitänkö kaikki suoraan kaatopaikalle menevään kärryyn?

By papula - 27.6.2007

Jos sinulla on omaa kokemusta, että kestää hyvin leikkona, varmaan kukkakauppias olisi kiinnostunut. Miksi sen hävität? Sehän on nätti pensas, minä vaalin niitä pihallani.

By maissihiiri - 27.6.2007

Onhan se todella nätti, mutta valitettavasti aivan väärässä paikassa. Kerran olen sen jo siirtänyt (edellinen asukas oli istuttanut perennapenkkiin) parempaan paikkaan, mutta nyt ei toimi enää siinäkään. 

Pensas tekee jatkuvasti juurivesoja parin-kolmen metrin päähän omenapuiden juurille. En tajunnut, että juurivesat ennen pitkää kulkevat myös ojan yli ja ovat nyt riesana myös marjapensaiden ja raparperin juurella. On vain ajan kysymys, milloin ehtivät kasvimaahan saakka.

Pensas on todella kaunis, mutta juurivesat ovat raivostuttavia ja leviävät aivan mahdottomasti. Luulin aluksi, että ruohonleikkurilla saa ne pysymään kurissa, mutta nyt on selvää, että vain pensaan täydellinen tuhoaminen voi estää sen leviämisen koko hyötytarhaani.    apea

Siksi olisikin kiva, jos jollakin olisi iloa edes oksista. Juurivesoja saa hakea ken haluaa, mutta kannattaa olla todella tarkka, mihin pensaat laittaa. Itse en huoli tontilleni enää ainuttakaan juurivesoista lisääntyvää pensasta. Lumimarjapensaat olivat toinen hirviömäinen riesa pienessä tilassa. Tosin niille löytyikin sitten uusi koti. Lienevätkö kotiutuneet?  hymy

By papula - 27.6.2007

Minulla hopeapensaat kasvavat järkyttävän kuivalla paikalla, eikä vielä ole yhtään juurivesaa näkynyt. Vaikka kuinka toivoisin! Sandilta olen ne alut saanut., kiitos hänelle taas kerran.

By valomerkki - 16.9.2007

Osaako kukaan sanoa, miten hopeapensas menestyy ei niin aurinkoisella kasvupaikalla (puolivarjo)??

By intopii - 2.6.2008

Hopeapensaani kukkii. Ja TUOKSUU!

By satues - 16.6.2008

Kilsepensas tuoksuu jo pitkälle . Onkohan Intopiin pensas erilaista, lehdet ovat kapeammat ?

By hyrinä - 16.6.2008

Missä tuommoisia myydään, onko ihan yleisesti saatavana taimimyymälöissä?
Ei ole ennen tullut vastaan ja kaikki tuoksuvaiset kiinnostaa.

By satues - 16.6.2008

Pistäppä Hyrinä osoitetta hyriseen tännepäin, niin sinullakin on kohta tämä haisuli Wink
By Mustatulppaani - 23.6.2008

Tässä ikivanha kilsepensas sen poikasia on muillekkin jaettavaksi

By satues - 17.6.2009

Taas koko pihamaa tuoksuu, kun tämä aloitti kukkimisen..nuuh Wink

By Heksu - 21.7.2010

Pysyisikö tämä pensas pystynä ja napakkana, jos harventaen leikkaisi vanhimpia versoja silloin tällöin? Ja miten korkea tästä oikein voi tulla?
By kibu... - 21.7.2010

pysyy ja vesoo niin maan perusteellisesti!
By pipu - 21.7.2010

Ja haisee. Ainakin minun nenääni.
By kibu... - 21.7.2010

tuoksu tai haju, nokasta riippuen Wink
By Heksu - 21.7.2010

Miten kuvailisitte hajua tai tuoksua? Smile Meinaan jos on vaikka jonkun oleskelualueen lähellä onko häiritsevän voimakas ja onko aina vai vain kukinnan ajan?
By pipu - 21.7.2010

Haisee vain kukkiessaan, mutta haju on voimakas. 1,5 - 2,5 metriä korkeutta, jos paikka on kostea. Meillä oli kuiva, joten korkeutta oli alle 1,5 metriä. Minusta se ei ollut kovinkaan kummoinen puska, mutta se sopii myös kuivaan ja aurinkoiseen paikkaan. Tekee myös marjoja, jotka ovat hopeisia nekin.
By Heksu - 21.7.2010

Ok, kiitos. Se on minusta mielenkiintoisen näköinen eikä niitä paljoa enää näe, silläkin pohdin kun onhan nyt oikeastaan muodikkaan värinen melkein Smile
By lellul - 21.7.2010

Tietääkö kukaan, kuinka syvälle pitäis laittaa "juurieste" ettei pääsis leviämään? Mulla pieni pensas odottaa ruukussa istutusta.
By Nuu - 21.7.2010

Hopeapensaat

Muutan tämän ketjun otsakkeen yleisemmäksi kattamaan kaikki hopeapensaat (ent." Lännen hopeapensas eli Aitokilsepensas, Elaeagnus commutata" )
By seinäruusu - 6.6.2011

Miten tätä saa juurrutettua, kun osan otin ilman juurta? Kävin napsimassa naapuritontilta pieniä versoja. Tarviiko olla juurenpätkää mukana miten paljon?
By Yxvaan - 6.6.2011

Jos sinulla on juurrutushormonia, kasta pää siihen. Istuta n. 2/3 osaa maan alle ja rei`itetty muovihuppu päälle. Älä päästä kuivamaan missään vaiheessa (eikä liian aurinkoinen paikka juurtuessa). Näin minä olen lisännyt.. aika helppo lähtemään pistokkaasta!
By seinäruusu - 6.6.2011

No mie ajattelin, että saattaa olla aikas helppo kun pajun sukua on( ? )

Minä tätä en itelleni meinaa juurruttaa, vaan jos joku haluaa tätä.

-Kiitos sinix-
By uustorppari - 31.8.2012

Olisiko kellään paria ylimääräistä juurivesoa, olen tätä etsinyt taimistoiltakin, mutta ei ole tärpännyt. Väri on kovasti mieleen.
By blaablaa - 9.5.2013

Sama ongelma mullaki kuin uustorpparilla, taimistot ei näitä myy. Oon kyl tosi äimistyny mite paljo o lajeja mitä taimistot EI myy, kumma juttu...tai sit osaan vaa kysellä nii "ihmeellisiä" et myyvät aina vaa eioota.
By Myskimalva - 9.5.2013

Perustuuko se sitten siihen, ettei ole tarpeeksi kysyntää?
By Tilistantti - 9.5.2013

Lassilan taimistolla Tyrnävällä ois myynnissä...
By koiruus - 3.6.2013

Riippuretkottimessa löhösin ja uusinta puutarhalehteä selailin kun haistimeen kävi kovasti muikea löyhäys. Aikani edestakasin tepastelua tuotti tulosta, kilsepensas kukkii. Tulee aina sillon tällön haisuaalto. Ei paha....
By blaablaa - 20.1.2014

Plääh, eipä ollu enää lassilan taimistollakaan enkä -piru vie- onnistunu pistokaslisäyksessänikään syksyllä (olisiko varmempi ollu koittaa pistokaslisäystä keväällä?)... Kumman kirees ny tuo kilsepensas.., pitänee jatkaa hakua.
By Tilistantti - 21.1.2014

Blaablaa, soititko sinä Lassilalle? Heidän nettisivuillahan ei ole läheskään kaikkia tuotteita, varsinkaan pienempiä eriä.

By rooset - 21.1.2014

hopeapensasta löytyy,jos viitsit muistuttaa mua keväällä yv:llä niin laitan pistokkaita tuleen,vai koska ne pitäis leikata?
By Romjasa - 3.4.2014

Meiltä noita löytyy pitkin nurmikkoa, taitavat olla siementaimia, kun irtoavat helposti. Niitä saapi kyllä.
By Rabbe - 16.8.2014

Tervehdys,

Keväällä tuli istutettua idänhopeapensas / elaeagnus angustifolia joka on eri lajike kuin tavallinen hopeapensas/kilsepensas. Idänhopeapensasta on kutsuttu myös venäjällä "Russian olive" nimellä, selvästi kasvutavaltaan puu jonka rungossa pitkiä piikkejä ja nyt kokonaiskorkeutta noin 2.5 metriä. Aika näyttää miten selviää Suomen talvista. Alempana kuva.kuva

By Tallukka - 10.8.2015

Olen tässä naapurilta saamassa kilsepensaan "poikasia". Naapurilla on levinnyt kovasti pitkin poikin pihaplänttiä ja sitä en omalla pihalla halua. Niinpä mietinkin, että kun juuriestemattoa on saatavana esim. 1,75 x 1,75 cm (3 m2) koossa, että mitenhän toimisi, jos pensaan istuttaisi maton päälle? Ajattelin siis juurimatolla vuorattua monttua, jonne pensas. Onnistuisikohan?

By blaablaa - 20.2.2016

Jouduin viskaan edellisen runoelmani roskiin kun tuli vain tyhjä viesti. Olin sanomassa että sain viime kesänä juurivesoja purkillisen yllättävältä taholta (työkaverilta) jotka ovat nyt sitten ekaa talvea maassa valeistutuksessa odottamassa lopullista sijoituspaikkaansa. En olekaan tätä ketjua lukenut kuin viimeksi tammikuussa 2014 niin oli nuo tarjoukset mennyt ohi korvien. Kivaa saada jokin noin konkreettinen lahja kuin pensas, nimesin asianmukaisesti antajansa mukaan Eevaksi(",).
By Marja - 27.5.2016

Sain kilsepensaan taimia kaksittain, paksun puumaisen juurenpätkän kera molemmat. Pensas on minulle vieras, olen nähnyt vain isohkon vanhan pensaan. Kysymykseni kuuluukin: Mitä sanotte pensaan kasvunopeudesta? Vaikea ehkä määritellä, mutta onko se vaikkapa yhtä hidas kuin joku havupuu tai yhtä nopea kuin joku kanukka tms.? Istutin taimet multavaan maahan, johon paistaa aurinko iltapäivällä / illalla.
By Iltatähti - 27.5.2016

Kyllä se on hyvinkin nopeakasvuinen kun kerran alkuun pääsee. Kannattaa laittaa juuriesteet sen kasvupaikan ympärille, ettei levitä juuriversojaan joka puolelle. (Itse en sitä ymmärtänyt tehdä) Kaunis pensas, mutta juuri tuon leviämistaipumuksen takia hävitin sen.

Toisaalta tiedän yhden kilsepensaan, joka on vuosikausia pysynyt leikkaamatta hyvin kompaktina pikkupensaana. Se kasvaakin hyvin kuivassa ja karussa paikassa.
By Marja - 27.5.2016

Iltatähti, kiitokset infosta. Se taitaa olla leviämisen suhteen samanlaista sorttia kuin pihlaja-angervo? Juuri ainakin on tosiaan samanlaista paksua, aivan kuin puunoksaa. Pitääpä laittaa esteitä juuristolle Smile
By Iltatähti - 27.5.2016

Eipäs nyt sentään liioitellaBigGrin Pihlaja-angervo on kuitenkin ihan omaa luokkaansa! Sama tyyli kumminkin. Ja tästä sentään pääsee halutessaan eroonkin, siitä toisesta sen sijaan ei. Kokemuksen ääni puhuuSad
By -risa- - 13.6.2016

Hopeapensas ei koreile kukilla, lehdet niin kauniit...

By Marja - 11.7.2016

Tänä kesänä vasta olen tutustunut hopeapensaaseen, kun sain parit taimet, joista aiemmin ketjussa jo mainitsinkin. Kävin katsomassa taimien emokasvia, joka on suuri ja epämääräisen muotoinen. Siinä oli kauniita hopeanvärisiä marjoja, jotka ovat kuin helmiä. Ovatpa ne kauniita tosiaan!

Tuollaisen pensaan soisi olevan jossain lähellä kulku- tai oleskelupaikkaa, jotta jokainen voisi helposti nähdä helmi-marjat.

Minua ihastuttaa lisäksi tässä pensaassa se, että siinä ei tiettävästi ole tuholaisia. Lehdet ovat niin liukkaat ja kovapintaisetkin, ettei varmaan kirvat ja etanat tosiaan tykkää.

On niin harmittavaista, etten sanoisi raivostuttavaakin, kun kirvat pistelee suuhunsa monien kasvien lehtiä ennen kuin ehtii silmäänsä räpäyttää. Ilo on löytää joku pensas, jonka lehtiä ei ole rei'itetty pitsimalliin Smile
By valtsu - 11.7.2016

J6730571323 - 7/11/2016
Tänä kesänä vasta olen tutustunut hopeapensaaseen, kun sain parit taimet, joista aiemmin ketjussa jo mainitsinkin. Kävin katsomassa taimien emokasvia, joka on suuri ja epämääräisen muotoinen. Siinä oli kauniita hopeanvärisiä marjoja, jotka ovat kuin helmiä. Ovatpa ne kauniita tosiaan!

Tuollaisen pensaan soisi olevan jossain lähellä kulku- tai oleskelupaikkaa, jotta jokainen voisi helposti nähdä helmi-marjat.

Minua ihastuttaa lisäksi tässä pensaassa se, että siinä ei tiettävästi ole tuholaisia. Lehdet ovat niin liukkaat ja kovapintaisetkin, ettei varmaan kirvat ja etanat tosiaan tykkää.

On niin harmittavaista, etten sanoisi raivostuttavaakin, kun kirvat pistelee suuhunsa monien kasvien lehtiä ennen kuin ehtii silmäänsä räpäyttää. Ilo on löytää joku pensas, jonka lehtiä ei ole rei'itetty pitsimalliin Smile

Eikä sitä jäniksetkään syö. Minullakin on juurtumassa taimi ruukussa. Hopeaa ei koskaan ole liikaa, eikä mahdottoman paikan kasveja, kuivaa ja hiekkamoreenia paahteessa. Tuoksuu kuulemma kukkiessaan voimakkaasti.
By Marja - 11.7.2016

valtsu - 7/11/2016
J6730571323 - 7/11/2016

Eikä sitä jäniksetkään syö. Minullakin on juurtumassa taimi ruukussa. Hopeaa ei koskaan ole liikaa, eikä mahdottoman paikan kasveja, kuivaa ja hiekkamoreenia paahteessa. Tuoksuu kuulemma kukkiessaan voimakkaasti.

Tuosta juurruttamisesta kysyisin. Olen saamassa hopeapensaan oksia, niin leikkaanko ne melko lyhyiksi ja sitten upotan multaan vaikka ämpäriin siten, että 2/3 oksasta menee multaan? Ja pidän ämpärin suht varjossa ja pidän mullan kosteana? Kuinkahan pitkään vie ennen kuin taimissa on juuret ja ne saa omalle paikalleen istuttaa maahan?
By valtsu - 11.7.2016

J6730571323 - 7/11/2016
valtsu - 7/11/2016
J6730571323 - 7/11/2016

Tuosta juurruttamisesta kysyisin. Olen saamassa hopeapensaan oksia, niin leikkaanko ne melko lyhyiksi ja sitten upotan multaan vaikka ämpäriin siten, että 2/3 oksasta menee multaan? Ja pidän ämpärin suht varjossa ja pidän mullan kosteana? Kuinkahan pitkään vie ennen kuin taimissa on juuret ja ne saa omalle paikalleen istuttaa maahan?

Onnistuin saamaan pari taimea juuriversolla. Lyijykynan päksuinen (kilsepensaalla on ohuemmat versot kylläkin) versoa käytetään yleensä, alaosa viistoon leikattuna juurtuu paremmin, tulee enemmän juurtumispintaa, yläosa suoraan. Just 2/3 multaan ja ruukun reunoilla saavat enemmän happea juurtuakseen, pitäisiköhän olla reiällinen ruukku, tai ämpäri, happea ja liikävesiongelma torjuuntuu. Kai niille kulmasta leikatun muovihupun tai harsonkin voisi laittaa ja varjohan on hyvä. 
By Marja - 11.7.2016

valtsu - 7/11/2016
J6730571323 - 7/11/2016
valtsu - 7/11/2016
J6730571323 - 7/11/2016

Onnistuin saamaan pari taimea juuriversolla. Lyijykynan päksuinen (kilsepensaalla on ohuemmat versot kylläkin) versoa käytetään yleensä, alaosa viistoon leikattuna juurtuu paremmin, tulee enemmän juurtumispintaa, yläosa suoraan. Just 2/3 multaan ja ruukun reunoilla saavat enemmän happea juurtuakseen, pitäisiköhän olla reiällinen ruukku, tai ämpäri, happea ja liikävesiongelma torjuuntuu. Kai niille kulmasta leikatun muovihupun tai harsonkin voisi laittaa ja varjohan on hyvä. 

Selvä. Laitanpa sitten noin. Kiitokset jälleen Smile
By Marja - 12.7.2016

Huomenta ja aamusta heti hopeapensaan äärelle. Nyt on kiikarissa mökki, jonka pihassa on iso, eri suuntiin kaahottava hopeapensas, jonka haluaisimme leikata, jos mökki meille päätyy Smile

Voiko tämän pensaan leikata alas näin kesälläkin vai pitääkö ehdottomasti olla kevät? Jos nyt voi leikata, niin ehtinee aloittaa uuden kasvamisen vielä tänä kesänä?

Meillä on tarkoitus pyrkiä pitämään pensas "joissain  mitoissa" leikkaamalla, jos pensaan luontainen kasvutapa ja ulkonäkö ei siitä kovasti kärsi.

Otanko sakset ja ryykään leikkaamaan alas, kuten mieli tekee - tällä viikolla asia on ajankohtainen todennäköisesti. ( Ei tarvitsekaan juurruttaa oksia, jotka toisaalta sain Smile  ) 
By valtsu - 12.7.2016

J6730571323 - 7/12/2016
Huomenta ja aamusta heti hopeapensaan äärelle. Nyt on kiikarissa mökki, jonka pihassa on iso, eri suuntiin kaahottava hopeapensas, jonka haluaisimme leikata, jos mökki meille päätyy Smile

Voiko tämän pensaan leikata alas näin kesälläkin vai pitääkö ehdottomasti olla kevät? Jos nyt voi leikata, niin ehtinee aloittaa uuden kasvamisen vielä tänä kesänä?

Meillä on tarkoitus pyrkiä pitämään pensas "joissain  mitoissa" leikkaamalla, jos pensaan luontainen kasvutapa ja ulkonäkö ei siitä kovasti kärsi.

Otanko sakset ja ryykään leikkaamaan alas, kuten mieli tekee - tällä viikolla asia on ajankohtainen todennäköisesti. ( Ei tarvitsekaan juurruttaa oksia, jotka toisaalta sain Smile  ) 

Onnittelut, aika kutkuttavia aikoja. Puutarhanetin kasvikortiston mukaan kestää hyvin leikkausta. Yleensä pensaille suositellaan leikkaamista kukinnan jälkeen, eli käyhän se tuollekin ja ehtii kasvattaa uusia versoja.  Jotkut ovat hävittäneet kilsepensasta raivaussahalla leikkaamalla ja silti se nousee, kasvumuoto on tietty mitä sattuu. Leikkaisin vanhimmat ja kaatuilevat, resuiset oksat. Pienet ja freesit versot saavat valoa ja vahvistuvat, niistäkin kaahottavia voi sitten myöhemmin poistaa.
By QiG - 28.8.2016

Mökkirantamme aivan rantaviivassa on kasvanut jo 3-4 v pieniä hopeanvärisiä, kituliaita taimia, joita en ole hennonut niittää. Ajattelin niiden olevan hopeapajua, jota tässä järvenrannoilla joissakin pihoissa näyttää kasvavan. Tänään kuitenkin päätin tutkailla noita taimia tarkemmin ja eiväthän ne olekaan pajua, vaan nopean googlailun ja erinomaisen puutarhanetin alias pentin avustuksella tunnistin ne hopeapensaiksi!
Merkillistä on, että mistähän ne ovat siihen tiensä löytäneet? Olisiko siemenet voineet kellua jostain rantaan tai kulkeutua lintujen kuljettamina. Ko. kasvia en tässä lähistöllä ole nähnyt.  Ko. rantapätkä on ollut aiemmin tiheää lepikkoa, jonka raivasimme n. 4v sitten ja sen jälkeen nuo hopeapensaat ovat sinne nousseet.
Taidanpa siirtää yhden noista taimista paahteiselle paikalle huussin kulmille kokeeksi.
By valtsu - 28.8.2016

QiG - 8/28/2016
Mökkirantamme aivan rantaviivassa on kasvanut jo 3-4 v pieniä hopeanvärisiä, kituliaita taimia, joita en ole hennonut niittää. Ajattelin niiden olevan hopeapajua, jota tässä järvenrannoilla joissakin pihoissa näyttää kasvavan. Tänään kuitenkin päätin tutkailla noita taimia tarkemmin ja eiväthän ne olekaan pajua, vaan nopean googlailun ja erinomaisen puutarhanetin alias pentin avustuksella tunnistin ne hopeapensaiksi!
Merkillistä on, että mistähän ne ovat siihen tiensä löytäneet? Olisiko siemenet voineet kellua jostain rantaan tai kulkeutua lintujen kuljettamina. Ko. kasvia en tässä lähistöllä ole nähnyt.  Ko. rantapätkä on ollut aiemmin tiheää lepikkoa, jonka raivasimme n. 4v sitten ja sen jälkeen nuo hopeapensaat ovat sinne nousseet.
Taidanpa siirtää yhden noista taimista paahteiselle paikalle huussin kulmille kokeeksi.

Tervetuloa. Jännä pensas, rannoilla minäkin olen niitä nähnyt, tuskin tunnistettavina varpuina. 
Loistava tuo mottosi! Täällä ollaan, huusi Mooses pensaasta!
By J787649155 - 16.7.2017

Pärjääkö japaninhopeapensas (elaeagnus multiflora) suomessa?
By Nuu - 3.4.2019

Siirrän tänne kopiona nimim. Välke:n viestin "Sarjahopeapensas, Elaeagnus umbellata" -koskien:

Mielenkiintoinen uutuus löytyi ja pakkohan tuota on päästä kokeilemaan kun hyötykasvit ja marjat kiinnostavat. Onko kenelläkään kokemusta, keskusteluita en täältä löytänyt? Pari puutarhapuotia näyttäisi myyvän sitä suomessa. Englantilaiselta nimeltään autumn olive.

By välke - 3.4.2019

Tosiaan, hopeapensasketjuunhan se kuuluu. Tämä sarjahopeapensas tekee syötäviä marjoja, joiden pitäisi olla hyvinkin vitamiinipitoisia. Menestymisvyöhykkeiksi sanotaan I-III.

By Nuu - 3.4.2019

välke - 3.4.2019
Tosiaan, hopeapensasketjuunhan se kuuluu. Tämä sarjahopeapensas tekee syötäviä marjoja, joiden pitäisi olla hyvinkin vitamiinipitoisia. Menestymisvyöhykkeiksi sanotaan I-III.

Kuullostaa mielenkiintoiselta. Pitää munkin  varmaan huomenissa vähän kuukkeloida siitä enemmän Smile
By välke - 4.4.2019

Nuu - 3.4.2019
välke - 3.4.2019

Kuullostaa mielenkiintoiselta. Pitää munkin  varmaan huomenissa vähän kuukkeloida siitä enemmän Smile

Mää pistin jo kaksi tilaukseen Smile
By Nuu - 4.4.2019

Välke, mistä tilasit ja mitä maksoi ?
Toi saattais täällä meillä menestyä, vyöhykkeiksi sille annetaan I-III ja me ollaan kolmosella. Hinta on minusta aika korkea, yli 16 euroa näyttäis olevan siellä missä sitä on netin mukaan myynnissä.  Täytyy puutarhamyymälöiden auettua katsella vähän tuolla silmällä tarjontaa, kiinnostaa kyllä tuollainen tuoksuvakukkainen, syötävämarjainen ja 2-3 metriseksikin ( ? ) kasvava pensas.
By välke - 4.4.2019

Nuu - 4.4.2019
Välke, mistä tilasit ja mitä maksoi ?
Toi saattais täällä meillä menestyä, vyöhykkeiksi sille annetaan I-III ja me ollaan kolmosella. Hinta on minusta aika korkea, yli 16 euroa näyttäis olevan siellä missä sitä on netin mukaan myynnissä.  Täytyy puutarhamyymälöiden auettua katsella vähän tuolla silmällä tarjontaa, kiinnostaa kyllä tuollainen tuoksuvakukkainen, syötävämarjainen ja 2-3 metriseksikin ( ? ) kasvava pensas.

Paratiisin taimitarhalta tilasin, yhdelle hintaa 12,90.  Monivuotiset hyötykasvit on kuin laittaisi rahaa pankkiin, niihin "tuhlaan" mielelläni Smile
By Kurppa. - 4.4.2019

Vaikuttaa hyvälle. Jotain uutta syötävää pitäisi pihalle keksiä. Tuollaiselle olisi tilaakin.
By välke - 17.4.2019

Viherrinkimyymälöihin tulee nyt uutena marjakasvina tämä sarjahopeapensas ja kauppanimi näyttäisi olevan syysoliivi. Hätäilin taas tilaukseni kanssa, Viherlandiasta olisin saanut omani. https://www.viherkauppa.fi/content/fi/52/39649/208/Syysoliivi%20%27Sweet%20n%27%20Sour%27%3B%20At%2C2L%2CUl.html
By J10013531012 - 5.6.2020

Silloin, kun kävin koulua, kilsepensasta kasvatettiin vielä myyntiin. Koulun puistossakin kasvoi jollakin kulmalla ryhmä hopeapensasta.
Sitten se hävisi. Todella harva taimisto enää kasvattaa. Ilmeisesti siksi, että pensaat kasvavat ihan miten huvittaa, eivätkä tottele ihmisen tahtoa.
Itse kähvelsin juurivesan erään vanhan pihan laidasta. Oli jotenkin sopivasti siinä tien puolelle tulossa, kasvattanut verson ojasta yli penkereen soraan. 
By J10013531012 - 10.6.2020

Toistaiseksi näyttää vielä lupaavalta; viime viikolla otettu hopeapensasvauva on vielä hengissä. Eilisiltana tosin pääsi vasta multaan. Eräs työkaveri lupasi, että hänen kätköistään saattaa jostain unholasta löytyä hopeapensaan juurivesa, jos tuo yritelmäni ei jää henkiin.
By Marja - 28.7.2020

Onko kuolleena syntynyt ajatus istuttaa seinänviereen hopeapensas? Olis mielessä ison pensaan "lapsukainen" siirtää seinustalle, mutta miten paljon pitäisi mielestänne olla väliä seinästä istutuspaikkaan, ettei juuret mene rakenteisiin? Olisin tosi iloinen, jos ehditte opastaa Smile
By Filopator - 28.7.2020

Marja - 28.7.2020
Onko kuolleena syntynyt ajatus istuttaa seinänviereen hopeapensas? Olis mielessä ison pensaan "lapsukainen" siirtää seinustalle, mutta miten paljon pitäisi mielestänne olla väliä seinästä istutuspaikkaan, ettei juuret mene rakenteisiin? Olisin tosi iloinen, jos ehditte opastaa Smile

Älä laita, juuristo ulottuu monen metrin päähän ja niitä lapsukaisiakin on kohta paljon ja jokapuolella.
By Marja - 29.7.2020

Filopator - 28.7.2020
Marja - 28.7.2020

Älä laita, juuristo ulottuu monen metrin päähän ja niitä lapsukaisiakin on kohta paljon ja jokapuolella.

Kiitos Smile
By miraemmi - 29.7.2020

Bambutkin istutetaan purkin kanssa ...istutin kokeeksi kovin leviävää ruusua silleen että otin purkin pohjan pois eikä se tunnu leviävän ..sama olisi pitänyt tehdä mummolan juhannusruusullekkin. Puutarha tiistaissa on oikea puutarhuri John joka istutti kanssa ruukuissa ja patolevyäkin voi laittaa jos tietää kasvin olevan agressiivinen.
By tönönvahti - 29.7.2020

Mulla on kasvanut lammella hopea pensas ihan paikallaan jo vuosia.
Istutin sen aikoinaan pohjattomaan muovisaaviin.
Saavin reunat on maa tasalla.