Puutarha.net Keskustelut

Auringonkukka, Helianthus annuus

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2254861.aspx

By Sand - 1.4.2007

Auringonkukat alkavat itää lintujen ruokintapaikalla kohta. Avaan valmiiksi otsikon niitä vartensilmän isku

By Kilppu - 5.4.2007

Onko kellään ollut tuota viininpunaista auringonkukkaa? Itse ostin siemeniä ja ajattelin laittaa, siitä kai ei tule niin isoa kuin näistä muista? Oisko kellään kuvia mimmosia ne on, muustaki kuin pelkästä kukasta?

Kiinnostaa minkämallinen se on hymy Kannattaako esikasvattaa vai suoraan multaan? Että kerkeää kukkia..

By pärskis - 6.4.2007

minulla on ollut ja on edelleen. Esikasvatan vähän, että siemenet ehtii syksyllä kypsyä. Kuvaa ei ole, mutta varsi n. 2 m, kukan halkaisija 15-20 cm, haarautuva. Tykkään kovasti.

By Sipuli - 7.4.2007

Kääpiöauringonkukka Pacino on hyvä lajike ruukkupuutarhassa. Se kasvaa noin puolimetriseksi ja haarautuu. Kukat ovat halkaisijaltaan noin 15 cm.

By törnrosa - 8.4.2007

Sorruin sitä minäkin auringonkukkiin, niihin punaisiin ja sitten sellaiseen jättilajikkeeseen(Gigant). Koulin molemmat eilen ja hyvältä näyttää tähän mennessä. Laitetaanhan sitten kuvia, kun alkavat kukkimaan. En halua osallistua mihinkään kasvatuskisaan, sillä en ole kilpailuhenkinen. Tykkään vaan ihailla kauniita kukkia. Olen yrittänyt joskus kylvää auringonkukan siemeniä suoraan maahan huonolla menestyksellä: Talvella auringonkukan siemenillä ruokitut tiaiset ovat kaivaneet ja syöneet suihinsa kaikki siemenet.

By puuhapetenvaimo - 9.4.2007

No voi teidän kanssanne, kävin sitä minäkin sitten hommaamassa viininpunaisen auringonkukan siemeniä... Huomasin muuten että myynnissä oli jokin sellainen lajike, josta ei pitänyt lähteä siitepölyä, vinkiksi heille jotka haluaisivat auringonkukkia leikkokäyttöön.

By Temskukka - 9.4.2007

Viime keväänä kokeilin sekä esikasvattaa että suorakylvöä vappuna. Taisi olla se vappuvihje Puukonsuojukselta.

Oleilen täällä kolmos vyöhykkeen pohjoisrajoilla ja se vappukylvö oli ainakin viime vuonna täydellinen ajoitus. Joten tänäkin vuonna niin aion tehdä, enkä esikasvata ollenkaan. Esikasvatetuista kun tuli sellaisia huojuvia vänkyrävarsia, mutta suorakylvetyistä tanakoita ja isoja.

Syksyllä siivotessa jouduin sahaamaan ne poikki, sillä tukinaru oli kasvihuoneessa kiinni ja pelkäsin että kasvihuone kaatuu.

By pärskis - 9.4.2007

En minäkään ole esikasvatusta auringonkukille harrastanut, kuin vain kerran kokeeksi. Parempia ja tanakampia tulee ehdottomasti suorakylvöllä.

By Maaonni - 9.4.2007

Minä taas viime keväänä esikasvatin, kun ovat yhdessä koristetupakoiden kanssa aivan paraatipaikalla ja suoraan maahan kylvettynä se on kuin kaalimaa loppukesälle asti. Ei siitä kyllä mitään hyötyä ollut, eivät minun mielestäni kukkineet sen aikaisemmin. Tosin oli epäonninen lajike muutenkin (Golden Hedge), ja kärventävän kuiva kesä. Siitä huolimatta aion taas kylvää ne kohtapuoliin purkkiin! Nyt lajike on pikkuauringonkukka (Helianthus debilis).

By minttumeirami - 10.4.2007

Pussikaupalla on minullakin auringonkukan siemeniä, isompaa ja pienempää. Olen pohtinut esikasvattaako vai ei. Enpä siis taida, jos onnistuu ilmankin. Menee sekin esikasvatustila parempaan tarkoitukseen .

By Eleonora - 10.4.2007

....aika honteloilta näyttävät minun isonauringonkukan taimet. Ei oikein löydy valoisaa mutta viileää paikkaa...Voiko ne koulita useamman kerran? Entä istutetaanko koulittaessa syvempään?

Taidan muutenkin olla ajoissa, mutta kun haluisin todella isoja auringonkukkia...nauruaJa aurinkoiseen paikkaan, mutta kiven taakse.

By Kilppu - 10.4.2007

Pitkiltä honteloilta mullakin näyttää ne mitä olen laittanut, mutta säästin siemeniä että laitan vielä suoraan maahanki.

By Sipuli - 10.4.2007

Kyllä minun mielestäni voi koulia useampaan kertaan ja istutella entistä syvempään. Jos on mahdollisuus pitää taimia lämpiminä päivinä ulkona, niistä tulee vahvempia kuin jos on koko kevään sisällä.

By Eleonora - 11.4.2007

Aika hyvin näyttää tämä meikäläisen äidikieli taipuvan; koulita ?

By Sand - 12.4.2007

Viime keväänä kylvin auringonkukat maaliskuun puolessa välissä ja voi kauhistus niitä haljuja ja keikkuvia "taimia". En suosittele noin aikaista kylvöä naurua

By Kilppu - 18.4.2007

Niitä keikkuvia auringonkukkia löytyy nyt täältä naurua piti laittaa kunnon seinämä mihin saavat keikkua enneku pihalle joutavat.

By Ananda - 22.4.2007

Panin auringonkukan siemenet likoon ennen multaan tyrkkäämistä, kolmea neljää lajiketta (sitä punaistakin). Onkohan tämä liottaminen hyvä juttu? Pari vuotta sitten liottelin kohtuullisella menestyksellä.

Meinasin laittaa esikasvatukseen, mutta nyt aloin epäillä, löytyykö meiltä tosiaan riittävästi tilaa ja valoa kaikille noille potteroille.. Ehkä sitä sitten uskaltaisi jo maahankin tyrkätä, en tosin kaipaa tällä kertaa tinttejä syömään siemeniä.

By [0] - 23.4.2007

Kyssäri; kun noita auringonkukkia myydään jättisäkeissä linnuille, niin voiko niistä kasvattaa auringonkukkia vai pitääkö ostaa niitä pikkupussukoita jotka tulee tosi kalliiksi kun meinaan laittaa pihan lähes täyteen BigGrin

By Inki - 23.4.2007

Kyllä voi laittaa niistä linnunsiemenistä.  Niissä on sekalaisia lajeja, joten tulee korkeaa ja matalaa, pieni- ja isokukkaista, yksikukkaista ja monihaaraista eli ihan kivaa.  Keltaisia ovat kaikki olleet mitä meillä on kasvanut, joten eri värejä pitää sitten ostaa erikseen

By [0] - 23.4.2007

Ihanaa,

lähdenpä kaupan kautta kotio ja alan jänskäämän Smile

By puuhapetenvaimo - 24.4.2007

Iih, ensimmäiset punaiset "Purpurea" auringonkukkani pukkaavat versoa mullan alta. Versokin on viininpunainen... suloisia!

By Ananda - 25.4.2007

Kivaa =) Minä sain vasta pari päivää sitten omani multiin. osan purkkiin ja osan maahan, tehdään nyt vertailua kuinka käy. PPV, kuinka kauan sinulla itivät nuo punaiset? Sallithan lyhenteen hauskasta nimestäsi?

By Eleonora - 25.4.2007

Mites auringonkukan latvominen? Tehdäänkö myös suurille/korkeille lajeille? Ja milloin?

Vein omat muutamat hontelot ulos n.pari viikkoa sitten ja ovat siellä lavassa jo vähän tukevampia. Ovat säilyneet hyvin vaikka on ollut kylmiäkin öitä.

By Kaisaliisa - 25.4.2007

Auringonkukkia ei käsitykseni mukaan latvota - itse en ole ainakaan koskaan tehnyt niin...

By huisa - 25.4.2007

Viikonloppuna tulleessa Iloa puutarhassa ohjelmassa latvottiin auringonkukkia: tekee kuulemma monilatvaisen ja -kukkaisen kasvin. Mene tiedä, voi pitää siis jopa paikkaansa?

By pipu - 25.4.2007

En ole minäkään koskaan latvonut, mutta tanskalaisessa puutarhaohjelmassa kyllä latvottiin. Latvotut tekevät kuulemma enemmän kukkia. Tosin nykyään on sellaisiakin lajikkeita, jotka tekevät latvomattakin monta kukkaa.

By nanikka - 26.4.2007

Siemenkaupassa oli viimeksi katsellessani myös semmoisia auringonkukan siemeniä, joista pussissa luki, että tekee useita kukkasia. Semmoisia varmaan pitäisikin latvoa, mutta eikös tuo tavallisin tapa kummiskin ole kasvatella semmoisia yksikukkaisia?

By Kaisaliisa - 26.4.2007

nanikka, ne useampia kukkia tekevät auringonkukat haarautuvat kyllä itsestään. 

Noin yleisesti ottaen, auringonkukkia ei siis _tarvitse_ latvoa. Voihan kokeilla joillakin yksilöillä. 

Itse epäilen, että täällä pohjoisessa kukinta siirtyy myöhemmäksi latvotuilla yksilöillä. Suuren kukan tuenta voi olla myös hieman hankalaa, jos se tosiaan innostuisi kasvattamaan useita suuria kukkia latvaansa. Kukka/kukinto on aika painava joillakin lajikkeilla.

By ruusukki - 4.5.2007

Meille ilmestyi ruukkuun albino-auringonkukantaimi.
Ei liene pitkäikäinen yksilö.    

By Beluga - 18.5.2007

mpn: Vautsi, onko sulla kuvaa siitä?

By ruusukki - 18.5.2007

Ei ole kuvaa. Oli ihan saman mallinen kuin toisetkin. Lajiltaan oli pientä kerrottua. Nimeä en muista. Jaksoi sinnitellä noin viikon ja sitten kuihtui pois

By Josa - 20.5.2007

Ensimmäistä kertaa elämässäni kokeilen auringonkukkaa kasvattaa. Aloittelijana en tiennyt suorakylvöistä tai muista vaihtoehdoista, joten pistin minikasvihuoneeseen muiden mukana. Äkkiä hujahtivat niin isoiksi, että sain siirtää muualle.

Toivottavasti näiden runko pitää, miltä mielestänne näyttää?

Tämä kuva on näpsäisty 15.4. Onko liian aikaista kylvää jo silloin?

Tässä ne nyt ovat tämänpäiväisessä kuvassa parvekkeella - vielä pystyssä kovasta tuulesta huolimatta.

By Temskukka - 20.5.2007

Voit huoletta lisätä tuonne ruukkuun lisää multaa, niin että tulevat vielä syvemmälle.

By Josa - 21.5.2007

Senpä teen heti huomenna! Kestääkö tuo olla jo yöt ulkona? Pelottaa että tapan..

By Pirkkis - 19.6.2007

Kaksoset.

By törnrosa - 29.6.2007

Kylläpä ovatkin Hoyabellan punaiset jo pitkällä. Itsellänikin on punaista, mutta ei vielä noin isoja. Taisin hidastella niiden istuttamisessa liian pitkään. Vähän laiskotti, kun piti ensin tehdä uusi penkki noille. Minulla on lisäksi kolme Giganttia, kun niistä saa sellaiset komeat kakut linnuille talveksi.

By MuuuMi - 9.7.2007

Minäkin ostin niitä Punaisen auringonkukan siemenöisiä  pussillisen ja kylvin ne suoraan ulos, vanhan kivinavetan seinän vieraan kukkapenkkiin joka siinä on ollut jo vuosia. 

surukseni totean etteivät ne ole itäneeyt ollenkaan, Mutta syytä en tiedä, Varjostiko kenties kevätvuohenhjuuren suuret kasvustot (jotka yrittävät koko tontin vallata) ja pionien alut liikaa vai onko joku käynyt syömässä'' siemeneni vai oliko niissä siemenissä jotain vikaa.

By törnrosa - 16.7.2007

Tuli vaan mieleeni tuosta Muumin jutusta, että auringonkukan siemenet eivät itäneet se, että jos olet ruokkinut tinttejä auringinkukan siemenillä talvella on todennäköistä, että ne siemenvarkaat löytyvät sieltä. Minä näet olen yrittänyt edellininä vuosina laittaa siemenet suoraan maahan, mutta havainnut, että titit olivat kaivaneet ne esiin ja syöneet ne.  Tänä kesänä esikasvatin auringon kukkani ja heti onnistui paremmin. Taimet kyllä olivat pitkään sellaisia honteloita ja kalvakoita. Mutta nyt alkaa jo näyttämään joltakin. Hieman takapakkia tuli tuossa parisen viikkoa sirran, kun raekuuro piiskasi lehtiin reikiä.Laitan tässä jossakin vaiheessa kuvaa tulemaan.

By Pirkkis - 4.8.2007

Yksi kukkii jo, mut onneksi ei ole se joka on pisin ja voittaa sodan.

By Maaonni - 7.8.2007

Näkyykö tämä viesti listauksissa?

By Maaonni - 7.8.2007

Näkyy uusien viestien listassa mutta ei viestipuussa.

By Maaonni - 7.8.2007

Hyvä ketju, jatketaan tässä.   Tästä ketjusta näin, että kylvin keväällä pikkuauringonkukkaa (Helianthus debilis).  naurua En nääs muistanut mitä lajiketta kylvin: muistilapuiksi taittelemani siemenpussit olivat ulosistutusvaiheessa tyystin ja totaalisesti sulaneet ruukun multaan eikä jäljellä ollut kuin pienet sipareet jotka jäivät ruukun pinnalle. 

Tavoitteenani on ollut saada leikkokukka-auringonkukkia. Sellaisia, joissa kukka on aika pieni ja paljon kukkia samassa kasvissa. Viimevuotinen Golden Hedge oli pettymys.

Vaan pikkuauringonkukka on juuri oikea! Ensin ajattelin että vaikka kukat ovat sopivan kokoiset maljakkoon, niihin ei saa tarpeeksi pitkiä varsia. Vaan saa niihin! Kukkaperät ovat tooooosi pitkät, joten voi leikata yhden kukan ja jättää samassa varressa olevat nuput aukeamaan. Hip hei!

Näyttää siltä, että kovin paljon ei ole y htaikaa kukkia auki, mutta kukinta jatkuu sitäkin pitempään. Eikähän yksi maljakollinen kauhean paljon tarvitse näitä.

By Pirkkis - 10.8.2007

Tällainen väri on nyt auennut auringonkukkapenkkiini.

By leija - 19.8.2007

Nämäkin jo kukassa

By Maaonni - 20.8.2007

Kiitos modeille ketjun siirrosta, nyt tämäkin näkyy puussa.

By Nitu - 27.8.2007

Kävin tänään kuvailemassa äidin kukkia.

Kukista huumaantuneet pörriäiset halusivat myös kuvattaviksi.

Siellä ainakin kimalaisia on yllin kyllin.

Ja näkyihän se aurinkokin, vaikka oli pilvinen ja sateinenkin päivä.

By Pirkkis - 28.8.2007

Näkyy maistuvan jo tinteille, tapasin ne tänään itse teossa. Ei haittaa, syökööt vaan!

By [0] - 29.8.2007

Onkohan tämä kovinkin yleistä, kun yksi auringonkukkani on kovasti villiintynyt ja on kasvattanut jo 10 kukkaa samaan vartaan. Kaikki muut pihan aurikset ovat ihan "normaaleja."

By tarleena - 13.9.2007

Tässä pitäisi olla Helianthus annuus ''Sparky''. Netin kuvat on vähän erilaisia, mutta kukka on omalla tavallaan ihan kiva ja niitä tulee verteen paljon. Jos siemeniä tulee, otan talteen. Varret on komeat parimetriset.

By Temskukka - 15.9.2007

Teddy Bear on melko sympaattinen

By valtsu - 16.9.2007

olisitko Maikku onnistunut saamaan siementen mukana monihaaraisen auringokan siemenen? pussillisen niitä keväällä ostin ja unohdin kylvääkieli ulkoa Teddy Bear on sympaaattinen! sehämnei kasva kovin korkeaksi? Vannon, etten kylvä yhtään jättiauringonkukkaa ensikesänä, nuo pesuvadin kokoiset kukinnot painoivat varret kaarelle ja kaikki vinksottaa eri suuntiin. ... toissalt  soppi kyllä tyyliini oikke hyvin.

By Pirkkis - 16.9.2007

Täällä myös suuret kukinnot ovat notkullaan, päät painuneina alaspäin. Ja vielä orava ja linnut laittavat lisää pötkyä pesään, niin että melkein kohta ovat maahan painuneina. Ja siemenet syöty kokonaan.

By satu-täti - 21.4.2008

mä laitoin muutaman auringonkukan siemenen itämään viime vkolla ja nyt ovat jo 3cm pitkiä eli miten hiton äkkiä ne oikein kasvaapuhetta
By Kilppu - 25.4.2008

Viime vuodesta viisastuneena en laita esikasvamaan vaan suoraan maahan, suoraan maahan laitetut olivat paljon parempia Tänäkin vuonna tulee punaista sekä jättikokoa.

By satu-täti - 25.4.2008

juu mulla ne on jo varmaan 10 senttisii ja pienessä purkissa 6 alkua! mutta kaikkee pitää näköjään kokeilla
By Lumijoutsen - 1.5.2008

Kertokaahan nyt vielä, että mihin aikaan vois sen suorakylvön tehä ilman, ettei kasvuunlähtö hidastu tai siemenet mätäne maahan tms.
By Liisukka - 1.5.2008

Maan pitää olle riittävän lämmin (muuten uskoakseni mätänee), oisko 8-asteinen maan lämpö sopiva?

By valtsu - 2.5.2008

Auringonkukat on niitä kasveja, jotka suorastaan tykkää aikaisesta ja viileästä kylvöajankohdasta Pieni hallan nipistely saa ne kasvamaan kuin viimeistä päivää. Ruukussa esikasvatetuista tulee niitä curling vanhempien taimia - mitään ei tarvitse itse kestää ja vähästäkin vastoinkäymisestä lannistuvat. Niiden pitää saada itse yrittää ja kasvaa!

By Oulunseudulta - 3.5.2008

Mitä veikkaatte, jos kylvän auringonkukkaa nurmikolle, lähteekö kasvamaan? Meillä olisi sellainen kapea nurmisuikale jota on hankala ajaa ruohonleikkurilla, ja jossa kasvaa pääsosin rikkaruohoja: ajattelin jos laittaisin linnuilta jääneet auringonkukansiemenet sinne. Ei varmaan ota jos ei annakaan?

Luin juuri tuon Valtsun tekstin ja se pysäytti - oli kyllä harvinaisen viisaasti sanottu! Piti lukea ihan ääneen miehellekin. Tuossa curlingvanhempi-viittauksessa on kiteytettynä taimikasvatuksen syvin viisaus.

By mai-lee - 3.5.2008

valtsu taitaa olla oikeassa; aina parhaat auringonkukat ovat tulleet niistä, jotka lintujen pudottamista siemenistä milloin missäkin päin pihaa itävät mahdollisimman aikaisin keväällä omia aikojaan.
By satu-täti - 3.5.2008

no mä luulen kanssa että toi 8-asteinen ois sopiva, tosin mä vasta esikasvattelen niitä ruukussa, siirrän ne sitten maahan kun on vähän lämpimämpi
By Sand - 3.5.2008

Joskus kylvin auringonkukkia pääsiäisenä lumen päälle kukkalaatikkoon ja hyvin onnistuivat. Mutta kerranhan kylvin niitä pää tyhjänä sisällä maaliskuussa purkkiin ja voi kauhistus, mitä roikuloita niistä tuli, kaikki piti heittää kompostiin.
By valtsu - 3.5.2008

Sand puhuu asiaa: auringonkukan tarpeet ovat yksinkertaiset ja liika paapominen on hyödytöntä.

By Tanu - 3.5.2008

Meidän komeimmat auringonkukat on syntyneet vahingossa lintulaudan alle. Lomalta tullessa vaan huomattiin että hups, jopas on komeita. Edellistalven jämät kylvin keväällä aidanpieleen, mutta siitä satsista tuli vain matalaa lajikketta.

By satu-täti - 3.5.2008

juu kyl mäkin ens keväänä kylvän suoraan maahan siemenet, enkä mihinkään purkkiin, tosin noi on jo niin isot että ne saa laittaa kukkapenkkiin:-)
By Lumijoutsen - 3.5.2008

Esikasvatuksessa on 7 40cm pitkää omasta mielestä rotevaa auringonkukanalkua ja penkki valmiina odottamassa. Täytyy kokeilla ja kattoa, miten kävi. laitan sitten kesällä kuvan aikaansaannoksestani
By satu-täti - 4.5.2008

oiskohan minulla kanssa yhtä pitkiä jo omani, mul on vaan 6 esikasvatuksessa
By Q. - 5.5.2008

Tyhmä kysymys. Pitääkö noi auringonkukat kylvää mullan pinnalle vai peittoon mullan alle? Sisälle olen kylvänyt aina mullan alle, mutta ulkona ei tahdo mitään alkaa näkymään. No jaa.. Taidan vaan olla taas hätäinen.
By Pirkkis - 5.5.2008

Jos kylvää päälle, niin linnut syövät, ainakin meillä. Kyllä ne jonkin aikaa kestävät, ennenkuin itävät.

By satu-täti - 5.5.2008

mä laitoin mullan alle ja ei mennyt kuin muutama päivä niin alkoi näkyä ekoja taimia:-)
By satu-täti - 10.5.2008

nyt on sitten istutettu auringonkukan taimet ulos kukka-penkkiin ja kattelin, että lintulaudan alla kasvaa muutama auringonkukan alku:-)
By Sand - 10.5.2008

Minulla oli hyvällä taimella kaksi auringonkukkaa aivan hyvässä kohdassakin uudessa sipulimaassani! Jätin ne paikoilleen kasvamaan.
By cerasus - 17.5.2008

Hölmö kysymys, mutta pitääkö noita auringonkukan taimien sirkkalehtiä nyppiä, vain antaa pudota pois omia aikojaan?

Olisi pitänyt tämäkin ketju käydä lukemassa ennen siementen kylvämistä. Olisin jättänyt tuon esikasvatuksen pois ja laittanut suoraan isoon ruukkuun parvekkeelle. Noi mun taimet nimittäin nimenomaan näyttää sellaisilta curling-vanhempien kasvateilta...ei mitään ryhtiä mokomilla venkuloilla BigGrin
By Eleonora - 17.5.2008

Minä en ainakaan nypi lehtiä pois.

Viime keväänä kylvin osan siemenistä suoraan maahan ja heti kun nousivat niin joku kävi ne napsimassa (niin, että vaan varsi jäi pystyyn). Mutta lavassa esikasvatetut eivät onneksi kelvanneet. Siksi esikasvatan nytkin kasvihuoneessa.

By satu-täti - 18.5.2008

en miekään nypi, mutta näyttivät itse tippuvan pois:-(
By cerasus - 28.5.2008

Taisin haukkua ennen aikaisesti! Nyt ovat taimeni ulkoilleet päivittäin, aamusta iltaan ja hyvin tuulisellakin säällä ja johan näyttää ryhti löytyneen Smile. Pituuskasvu on hidastunut, mutta sen sijaan ovat varret tanakoituneet ja lehdet komistuneet -hyvä niin.

Missähän vaiheessa uskaltaisi ruveta jättämään auringonkukat öiksikin ulos? Pitäisi päästä laittamaan isompaan kasvualustaan jo taimet, mutta ei huvittaisi mitään järkyttäviä saaveja ruveta edes takaisin raijaamaan.
By Pirkkis - 28.5.2008

Jos sulla on noin hyviä taimia, niin kannattais ottaa osaa suureen auringonkukkasotaan.

By cerasus - 28.5.2008

Kiitos sotakutsusta, mutta taidan jättää väliin Smile. Näillä kun ei ainakaan korkeudesta lähdetä kilpailemaan, valitsin parvekkeelle ruukkuistutuksiin sopivaa matalakasvuista lajiketta. Tosin mitä nyt äkkiä sitä ketjua selailin, niin taisi siellä olla muitakin kategorioita; kukintojen määrä ja suurin kukka...mitä niitä nyt olikaan. No mutta, eiköhän ainakin tää ensimmäinen kesä vaan kasvatella noita pikkuaurinkoisia rauhanomaisin elkein ihan omaksi ja perheen iloksi ja "kesähuoneen" somistukseksi Smile. Raivoisaa sotaa teille muille kuitenkin, seurailen sivusta sen etenemistä.
By cerasus - 29.5.2008

Testasin muuten nyt itse sen esikasvatettujen auringonkukan taimien selviytymiskyvyn jättämällä yhden purkillisen viime yöksi partsille. Hengissä olivat aamullakin vielä ja oikein terhakoina, eli eivät vissiin olleet moksiskaan. Täksi yöksi taitaa jäädä muutkin...
By huitukka - 30.5.2008

Minulla on myöskin ihan vahingossa jäänyt muutamana yönä auringonkukat piiloon tuonne puskan sisään ulos. Ihan kuin olisivat tykänneet. Ovat tanakoita ja reippaan oloisia. Osan meisnasin jo huomenna siksi ihan oikeasti ulos istuttaa.
By Poppius - 30.5.2008

Tytön äitienpäiväauringonkukka on ollut jo aika monta yötä ja päivää ulkona, ja ihan ilman karaisua sinne jätin kunnes heti eka päivänä huomasin sen poloisen nuupottavan auringosta... Voi kauhia, enhän minä tajunnut että sitä ei oltu ulkoilutettu lainkaan! Minä tein isosta limppapullosta sille kasvihuoneen ja laitoin vielä sanomalehtitötterön siihen päälle varjostukseksi... se saikin olla sitten yötkin hallasuojana. Nyt on toista yötä ilman suojaa tuolla, ja on jo tanakoitunut ja saanut tummemman vihreän värin.

Laitoin muuten istuttaessa allensa aimo annoksen hevonpeetä Smile Ei haisuakaan onko se korkea lajike vai mikä, mutta saatetaanpa vaikka kisatakin jos siltä näyttää.
By cerasus - 31.5.2008

Joo mulla oli nyt jo yhden yön kaikki ak:n taimet yön yli ulkona. Ja jäävät vastakin. Eivät olleet millänsäkään.
By Kilppu - 2.6.2008

Minullakin suoraan kylvetyt kurkkivat ja ai että ovatkin tanakoita verrattuna viime vuotisiin sisällä kasvatettuihin

By viherpeukalo - 2.6.2008

Taas luin väärin, nimittäin että Kilpulla jo suoraan kylvetyt kukkivat ja hieraisin silmiäni pla pla plaaa. Onneksi olikin lukihäiriö pomppivaa naurua.

By eltsu - 2.6.2008

No ihan yhtä väärin minäkin luin ja pakko oli tulla varmistamaan... Olishan ihmeaurinkoja, jos jo kukkisivat :-)
By välke - 4.6.2008

Tarvitseeko auringonkukka "teddy bear", suuren ruukun/astian parvekkeella viihtyäkseen? Vielä olisi niiden pikku taimet istuttamatta ja ruukkupula on kova.
By anita - 4.6.2008

Minä kylvin vasta viime viikolla ja ainakin elättelen toiveita kukkimisesta. Sirkkataimet nousivat päivässä-kahdessa.
By viherpeukalo - 4.6.2008

Itäähän ne sieltä omia aikojaan lintujen ruokintapaikan lähelläkin, maahan vaan siemenet.
By Kaisaliisa - 4.6.2008

Ehtii vielä. Minä aion laittaa vielä tänään muutamia siemeniä maahan.
By satu-täti - 4.6.2008

olen samaa mieltä että ehtii, eikun maahan vaan:-)
By välke - 4.6.2008

Nyt länttäsin ne teddy bearit, 5 kpl, tavalliseen parvekelaatikkoon. Oli pakko saada ne pienestä taimipotista isompaan. Kasvakoot siinä mitä kasvavat.
By Sand - 5.6.2008

Äsken kävelin kasvimaan ohi ja katsoin kahta auringonkukan tainta, jotka ovat siihen itsellään nousseet. Totesin, että eikä! Nehän ovatkin kuuruohon taimia. Harmi.

Kylvän vielä auringonkukkaa jonnekin. Kerkiää jos kerkiää.
By eevastiina - 5.6.2008

Minä kylvin eilen auringonkukat ja kehäkukat. Voikohan kuuruohot siemenet kylvää tähän aikaan suoraan penkkiin?
By Kilppu - 5.6.2008

Ei tästä kauaa ole kun minun auringonkukat alkoivat kuRkkimaan (hymyä) ja laitoin ne maahan suht aikasin, mutta kylmäähän nyt on ollutkin vähän aikaa ja eiköhän nuo ehdi kukkimaan, joten ei myöhäistä ole laittaa.

By Poppius - 5.6.2008

Mitenkäs kauan auringonkukalla kestää toipua ruukusta maahan siirrosta? Ja vielä kun paljasjuuriseksi se piti erotella kun kasvoi samassa parin muun taimen kanssa. Ei ole virunut ei vanunut, hiukan topakoitunut kyllä. Viikko sitten istutin.
By satu-täti - 6.6.2008

mun toipui melko heti, päivän tais olla lurpallaan ja sit nosti päänsä taas ylös:-)
By Soili - 6.6.2008

Vesimyyrä oli yrittänyt yhden mun auringonkukan kimppuun, onneksi huomasin, että se siellä roikkuu lehdet lotoksissa, kiireesti kaivoin ylös ja istutin väliparkkiin purkkiin ja nyt, päivän päästä, on jo lehdet ihan tanakasti taas. Pitää ressulle etsiä uusi paikka.

By Inachis - 9.6.2008

Mikähän mahtaa olla vikana kun tänä vuonna auringonkukat ovat itäneet todella huonosti? Lajikkeina Zebulon ja Golden Hedge (Musicbox on itänyt hyvin näistä edellä mainituista poiketen). Aluksi yritin esikasvattaa sisällä, lopulta kokeilin ulkonakin sekä purkeissa että kasvupaikalla. Olen laittanut siemeniä kasvamaan kolmeen otteeseen parin kuukauden sisällä. Molemmista lajikkeista laitoin kasvamaan n.20 siementä ja sain molemmista 2 tainta joista Zebulos on todella kitukasvuinen. Koskaan aiemmin ei ole vastaavaa tapahtunut, olen ymmälläni.
By ritterina - 9.6.2008

Tiedätkö, meillä on ihan sama juttu. Laitoin kymmeniä siemeniä, useita eri lajikkeita, purkkeihin. Vain pari on itänyt.
By katinen - 9.6.2008

Jos on itsekerättyjä siemeniä, voi syynä olla viime kesän märkyys ja kylmyys. Mulla jäi ainakin muutamat siemenet kypsymättä. Iih, auringonkukka vielä kylvämättä!
By Euffis - 9.6.2008

katinen, suurin osa on kylvämättä minullakin - edelleenkin...Smile)
By Inachis - 9.6.2008

Tänä vuonna ostin siemenet kaupasta, orava vei kukat viime vuonna. Laitoin valmistajalle kyselyä tästä itämättömyydestä, mutta en ole saanut vastausta. En millään keksi mikä voi olla vika, mitä olen mahdollisesti mokannut. Ehdotuksia otetaan vastaan Smile

Kylvin Musicboxia tänään suoraan maahan. Saa nähdä syökö etanat nousevat versot, jos nyt edes itävät.
By Euffis - 9.6.2008

Auringonkukka saattaa - kuten monet muutkin kasvit, jotka tuottavat "miljoonia" siemeniä - joskus tuottaa itämättömiä sellaisia ylen määrin. Siksi niillä sitten kaiketi ihan vain varmuuden vuoksi (se evoluutio, se evoluutio) määrä korvaa laadun... ja kasvi säilyy, kun isosta määrästä edes aina jokunen itää. Näin minä sen - ja joskus jonkun muunkin runsassiemenisen kasvin kohdalla - olen asiaa itselleni selitellyt.
By ritterina - 10.6.2008

Mulla oli viimevuotisten ostosiementen pussinpohjia sekä tänä vuonna ostettuja, viime vuonna iti, tänä vuonna ei.

No, jotakin mystistä on tapahtunut tai sitten mystiikka on täysin kaukana kevään sääolosuhteista :-) Katsotaanko alkaako itäminen nyt kun vihdoin saadaan vähän vettä ja ilmankosteuskin toivottavasti nousee.
By Kaisaliisa - 10.6.2008

Minulla on säilynyt auringonkukkien itävyys monta vuotta sellaisissa siemenissä, joissa itävyys on alun perin ollut hyvä.

Tänä vuonna näyttää ison auringonkukan itävyys olevan alle 50 %.
By nanikka - 10.6.2008

Huonosti on mullakin auringonkukan siemenet itäneet. Etenkin ostosiemenet. Lintujen kylvämätkin pystyy laskemaan sormilla ja varpailla, vaikka siemeniä on mennyt 50 kiloo... En niitäkään vähiä ole raaskinut pois nyppiä, vaikka ihan vika paikassa kasvavatkin.
By Paulastiina - 10.6.2008

Kylvin ihan itse "linnunsiemeniä" keväällä, mutta vain 2 tainta löysin tämän päivän katselmuksessa.
By piiki - 10.6.2008

Minulla lähti kyllä hyvin kasvamaan auringonkukat juuri näistä linnunsiemenistä. Melkein kaikki siemenet itivät mitä laitoin. Kerrankin ollut hyvä tuuri! Smile
By satu-täti - 10.6.2008

mulla lähti kanssa linnunsiemenistä kasvaa ja näyttää olevan lintulaudan alla pari taimee:-)
By A.i.k.a - 11.6.2008

Ensimmäinen auringonkukka on jo muutaman päivän kukkinut.

By Imikkä - 11.6.2008

Sama pulma täälläkin. Huonosti on itäneet sekä ruukuissa että toukokuun alussa maassa. Ja seassa on sekä osto- että omia siemeniä. Viimeisin parin viikon takainen sekakylvökseni edellisvuoden pottumaahan sen sijaan on itänyt hyvin. Mutta ehtiikö kukkia...?
By Kaisaliisa - 11.6.2008

Ehtii kukkia vielä, on loppukesän ilona Smile
By satu-täti - 26.6.2008

meillä on jo parissa taimessa nuppu
By välke - 1.7.2008

Alkukesästä kun istuttelin ulos parvekekukkiani,niin jossain vaiheessa iski tilan ja ruukkujen puute. Hätäpäissäni länttäsin Teddy bear auringonkukat tähän pieneen parvekelaatikkoon. Hyvin ovat viihtyneet ja nyt näkyy jo pieniä nupun alkuja.

By Moonlight - 1.7.2008

Kylläpä ovat hyvävointisen ja tukevan näköisiä. Mulla meni matalien auringonkukkien kanssa kasvatus aivan pyllylleen. Nuo jotka esikasvatin sisällä olivat tosi rumia. Istutin ne tuonne vähän piiloon ja nyt jotkut öttiäiset ovat syöneet lehdet täyteen reikiä. Muutamaan onneksi näyttäisi kukka tulevan. Ulos kylvin kaksi satsia siemeniä, eikä yksikään itänyt. Samoja siemeniä joita kylvin sisälle 6, niistä iti 5. Ja helppoja pitäisi olla Sad En osaa edes auringonkukkia kasvattaa, jo nyt on...
By välke - 1.7.2008

Ruikkuja ne minunkin olivat alkuun kun ikkunalla esikasvattelin, mutta kastelulannoitteella hoivaten ovat tukevoituneet. Paikka on lämmin seinusta.
By jutikka - 7.7.2008

Nimet on hukassa, enkä jaksanut nyt niitä etsiä.

By jalomi - 10.7.2008

Tuo Jutitan alimmainen oli tosi nätti. Jossain jo kukitaankin Eilen mittailin noita aurinkoisia, korkein oli nyt 1,43. Nuppuja ei vielä näkyvissä..

By Romppu - 10.7.2008

Onko tuon Jutitan auringonkukka oikeasti valkoinen? Jos on meni hankintalistalle heti =0). Istutin tummanpunaisia kesäkuussa, mutta ystäväni fasaani taisi syödä kaikki siemenet. Oli niin rupsuteltu kohta ja parit freesian sipulitkin oli heitelty sivuun... Kyttää minua aina tuolta joen penkalta ja kun poistun tulee tarkistamaan työn jäljen....
By jutikka - 11.7.2008

Ei se ole valkoinen vaan vaalean keltainen ja siihen on tulosa monta kukkaa samaan varteen
By Romppu - 11.7.2008

Voi harmi, mutta kun niin tykkään auringonkukista. Voisin kyllä harkita tuollaista vaaleankeltaista....ehkä....Ja menin päivällä oikein tarkistamaan löytyykö yhtään kukkaa fasaanin jäljilta niin yksi on kasvanut hurjaan 20 cm korkeuteen... Eipä taida siitä olla kisaamaan. Ja siellä nenä mullassa ollessani löysin yksitoista keijunkukan alkua Ihan pieniä, mutta kuitenkin.

By satu-täti - 11.7.2008

mulla on 4 auringonkukkaa kasvamassa ja kaikissa on jo nuput:-)
By satu-täti - 21.7.2008

ja yksi näyttää jo aukaisevan nuppua ja sitten yhdessä aurinonkukka varressa on 3 nuppua ja toisessa on peräti 5 nuppuanaurua
By Pirkkis - 22.7.2008

Tällainen on auennut.

By satu-täti - 22.7.2008

onpas hieno kukka pirkkiksellä:-)
By Pirkkis - 22.7.2008

Kiitos! Näitä alkaa aukeamaan jokunen kohta oikein kunnolla.

By Pirkkis - 23.7.2008

Tavallisen näköinen on myös auki.

By satu-täti - 23.7.2008

mulla on vaan keltasii ja huomasin, että yksi alkaa jo pikkuhiljaa aueta, saas nähä koska on kokonaan auki
By satu-täti - 27.7.2008

ja tässä tulee mun auringonkukka, nää on linnunsiemenistä kasvatettu:-)
By Pirkkis - 27.7.2008

By Pirkkis - 3.8.2008

By merlin - 3.8.2008

Pirkkiksellä on tosi tumma ja tulinen. Meillä nimensä mukainen - aurinkoinen! Hyvä muuten, etten auringonkukkakisaan lähtenyt viime vuotisen jumbosijan tain niillä main takia, sillä tämä komein on noin 165 cm korkea.

By välke - 4.8.2008

Auringonkukka "Teddy bear" kasvaa neljän sisaruksensa kanssa pienessä parvekelaatikossa:

By Milli - 4.8.2008

Siis MISTÄ ihmeestä te olette saaneet nuo erikoisemmat auringonkukan siemenet?? Minä metsästi keväällä joka paikasta, mutta oli aina vaan tarjolla sitä perinteistä keltaista :/
By Pirkkis - 4.8.2008

Mulle on ainakin tullut "vierailta mailta" siemeniä.

By välke - 4.8.2008

Teddybear on kotoisin rismasta ja ensikesää varten punakukkaisen siemeniä löytyi plantagenista alennuksella.
By Milli - 4.8.2008

Kääks, äkkiä plantageniin! Smile

Edit: miksköhän niitä ei sattunut silmään keväällä? Etsin Plantagenistakin ja lopulta ostin sieltä keltaiset siemeni. Katkeruutta nieleksien.. hymy

By Moonlight - 11.8.2008

Tuo jutitan vaalea auringonkukka on mahtava. Muillakin tosi ihania, mutta tuo erityisesti sykähdytti. Mistäs tuollaisen siemeniä mahtaa saada?

Tässä kuva mun varjellusta kasvatista. Ja minä kun luulin, että auringonkukkia on helppo kasvattaa!? Onneksi tämä päätti ilahduttaa kukinnalla. Lajike oli jokin Sun Pot, piti olla matala lajike, mutta kyllä tälle pituutta kertyi metrin verran hymy

By leija - 11.8.2008

On se kiva katella, kun toisilla auringonkukatkin kukkii niin kauniisti=)

Mulla on yks rivi kylvetty jotain punaista eikä kukista vielä tietoakaan...Jotain nupun tynkää näyttää keskeltä pilkottavan, tosin... En sitten yhtään ole kade, en en en...=)
By Moonlight - 11.8.2008

Itse ihan kokeeksi esikasvatin 4 auringonkukkaa, joista 3 on ihan kitukasvuisia. Yksi niistä yrittää kukkia, laihoin tuloksin. Tämä yksi ainut onnistui. Oli tarkoitus saada isompi penkki auringonkukkia, joten kylvin kahdessa erässä pussillisen siemeniä. Yksikään ei itänyt. Eli ei ole helppoa ollut täälläkään.
By eevastiina - 11.8.2008

Minullakin kasvaa jotain punaista lajiketta ja niissä on nuppuja ollut jo kauan, mutta eivät vain availe niitä. Toivossa on hyvä elää ja kunhan matalapaine väistyy, ne aloittanevat. Uskokaa tai älkää, vielä on kesää jäljellä..
By Puukonsuojus - 11.8.2008

Onko se auringonkukkakisa menossa tänä vuonna?
By mai-lee - 11.8.2008

Suuri Auringonkukkasota 2008

By johnu - 15.8.2008

Sain joululahjaksi työkaverilta ruosteenpunaisen auringonkukan siemeniä ja tässä värikirjo joita niistä tuli:

Oikea väri (siis se mikä pitikin) tämä on luonnossa hieman tummempi

Kaksi-/liukuvärinen

Tummempi keltainen

ja myös kirkkaankeltainen

Nämä ovat kyllä hyvännäköisiä yhdessä!

By Weikko - 15.8.2008

Mäkin laitoin auringonkukkia. En tienny, että on muunkin värisiä kuin keltasia. Luulin että kaikki on korkeita, mutta nyt katsoin pussista, että mulla onkin matalia. Viidestä taimesta etanat söi yhden ja lopuista kolme on kukkinut jo pitkään.

Tää on kaikista laittamistani kukista ainoa joka kukkii. Ainoa valonpilkahdus. :-)
By välke - 17.8.2008

Tätä auringonkukkaa voi kasvattaa pienelläkin parvekkeella. Nämä ovat kummasti viihtyneet pienessä parvekelaatikossa. Kaikki eivät mahtuneet kuvaan:

By Pirkkis - 17.8.2008

Monihaarainen kukkii.

By Pirkkis - 17.8.2008

By välke - 17.8.2008

Ihania kainostelioita Smile
By välke - 29.8.2008

Laitanpas taas tästä karhukoplasta kuvan tänne. Jengi sen kuin kasvaa ja kukoistaa:

By rusokki - 29.8.2008

Tosi söpö karhukopla
By satu-täti - 29.8.2008

meikäläisen auringonkukat lensi jo kompostiin, kukat oli jo kuivuneet niin paljon
By välke - 29.8.2008

Osaako kukaan sanoa, että kannattaakohan tästä teddybear auringonkukasta odotella siemeniä?
By valtsu - 29.8.2008

Ainahan siemeniä kannattaa odotella hymyä- esim valkoinen auringonkukka ei tee siitepölyä, lisääntyyköhän se edes mehiläisten ja lähistön muiden auringonkukkien avustamana, sekalaisia jälkeläisiä tiätty. Teddybear on ihan arvoitus, mutta utelias olenihmetys

By leija - 4.9.2008

Eilen kävin viimeks kattomassa. Ei kuki vieläkäänärtynyt Ihan oli kyllä viittä vaille aukeamassa, mutta on aika kylmät nää kelit.
Alkaa jo sapettaa ihan urakalla... En taida ens vuonna ollenkaan laittaa... ja laitan sitten kuitenkin...puhetta

By Pirkkis - 9.9.2008

Tällainen pelto täällä meidän kylässä.

By välke - 26.9.2008

Mitenkäs on noiden auringonkukkien siemenien kypsymisien kanssa. Jos nyt oikein pakkaset yllättää, niin voiko nostaa kukinnon sisälle kypsyttelemään siemeniä?
By valtsu - 26.9.2008

Auringonkukkien nostaminen sisälle kypsymään kuulostaa viisaalta. Ulkona linnut keksivät ja syövät nokkiinsa nopeasti. Sisällä homehtuvat kyllä helposti, joten ilmavaan paikkaan kukinto kuivahtamaan niin hyvähän siitä tulee.

Viimesyksynä kasvoivat valtaviin mittoihin ja jätin linnuille melkein kaikki ruokailupuuksi: hauskannäköistä oli talitinttien ruokailu auringonkukissa, kun roikkuvat sekä kukinnot siemenineen ja linnutkin jalat siemenissä ja pää alaspäin nokkimassa. Suurimmista kukinnoista siemenet pullistuivat levymäisesti ulospäin ja purkautuivat sitten siitä maahan, vielä tänä lesänäkin noita tiaisen kylvämiä ilmestyi kasvamaan.

By Euffis - 26.9.2008

Ja kun vähän rapistelee sitä mykerön keskustaa vaikka korvatupolla, niin ne kypsimmät siemenet tipahtelevat sieltä ulos jo valmiiksi kuivumaan sellaisinaan.
By Pirkkis - 26.9.2008

Minä huomasin eilen että olipa jo oravakin huomannut auringonkukkani. Oli tiputellut roskia maahan. Ja tänään koko kukka oli viety jonnekkin säilöön. No, on sillä syömistä, kymmenkunta aukinaista kukkaa kypsymässä. Jättäis lintuparoillekkin vähän.

By välke - 26.9.2008

Täällä kaupungin keskustassa on lintujen ruokinta parvekkeilla kieletty. Pari talitinttiä on jo käynyt köynnösritilöillä ja amppeleissa istumassa ja minun puolesta saavat nokkia mitä suuhunsa löytävät Wink. Voisin kokeilla yhdestä teddybearista siemeniä kerätä, oli niin hauskan näköinen tuttavuus.
By merppi - 7.4.2009

Olisi käytössä talon takana noin 30 X 30 metriä lämmin ja multainen maa. Olen sitä useita vuosia äestänyt , koska en en ole halunnut päästää aluetta "roskaantumaan"

Olen muistaakseni nähnyt jossain lyhytvartista aurngonkukkaa kasvavan pelloilla, joten olen mietiskellyt olisiko nopeakasvuisempaa ja siemenet kerkiävät kehittyä lintuille syötäväksi ?

Mitä lajiketta se on ja vaatiiko se esikasvatuksen ja mistä sitä saa ? Lintuharrastajana ajattelin, jotta linnut voisivat syksyllä / talvella syödä siemeniä suoraan "kypsyneistä" auringonkukista. ?

Kiitän tiedoista !

By Kaisaliisa - 7.4.2009

Matalaa auringonkukka ehtii hyvin kukkia suoraan kylvettynä. Mataliakin lajikkeita on useita. Olen ostanut siemeniä Halpa-Hallista ja puutarhamyymälöistä. Kannattaa kysyä myös maatalouskaupoista. Ja nettikaupoistakin saa.
By Nuu - 7.4.2009

Merppi,kysymyksesi auringonkukan viljelystä linnuille sekä silmäniloksi löytyy nyt täältä. Laitoin sinulle myös privaattiviestin tulemaan, vilkaisepa postiasi Smile
By merppi - 12.4.2009

Pienen maalaiskylän kauppaan oli ilmaantunut siemeniä käydessäni ruokaostoksilla.
Katseeni nauliintui yhteen lajikkeeseen, jonka löysin eli auringonkukka solros 4346 Helianthus annuus.

Ostin kokeeksi yhden pussin. Kotona aukaisin ja laskin siemenet, joita oli "peräti" 20 kpl:tta

Ei tuolla taida pitkälle pötkiä, kun pitäsi saada 30 m x 30m:n ala kasvamaan auringonkukkaa. Suljin pussin ja laitoin jääkaappiin, odottamaan kylvöä..

Kyseinen lajike täytyisi keretä jokseenkin luotettavasti kehittymään, suorakylvönä, jotta linnut saisivat syödä suoraan kukinnoista syksyllä/talvella.

Ei ole tietoa eikä kokemusta kyseisestä lajikkeesta, eikä yleensäkään auringnkukan kasvatuksesta.
Täytynee katella, jos löytäisin jostakin sopiva nettimyyntipaikka, josta saisi tilattua riittävästi sopivaksi arveltua lajiketta. ?

Otan tumpelona asiaan liittyen kaikenlaisia vinkkejä vastaan !

Kiitän !

By Kassikäpp - 12.4.2009

Naturcom oy Ruukissa myy kaikkia viherlannoituskasveja 5-20 kg pakkauksissa.
By Kaisaliisa - 12.4.2009

Kunhan siinä pussissa lukee että "matala auringonkukka", niin ehtii suorakylvönä hyvin. Odotahan, kunhan siement saapuvat kunnolla esim. maatalouskauppoihin.

By annesurfs - 24.4.2009

Onko jossain kauppaketjussa näkynyt kivoja matalia auringonkukkia, siis siemeninä? Ajattelin yllättää yhden ihmisen ja kylvää sille johonkin kivaan astiaan (tai parvekelaatikkoon jos ei kivaa astiaa löydy, hoh hoh) matalaa auringonkukkaa.

Löytyykö niistä lajiketta, joka olisi varhainen ja kukkisi mahd. pitkään? Tietysti tarvisi kukkia oikein loistokkaasti jne jne...

Jos saan isännän piipahtamaan Prismaan, niin tuota Teddy Bearia käyn ainakin vilkaisemassa löytyykö, vaikkei se olekaan ihan perinteisen auringonkukan näköinen. Mutta kukkaloisto vakuutti!
By välke - 24.4.2009

Tuota Teddy bearia on ollut ainakin Hortuksella (mm.Anttila) ja Hammenhögsilla (mm. Prisma).
By Fellow - 24.4.2009

Agrimarketin Multasormessa oli jotain muutakin matalaa kuin tuota Teddy Bearia.
By kiurunkannus - 24.4.2009

Plantagenista ostin Lord Nelsonin Pacino 30-40cm "loistava auringonkeltainen kukka , tekee varhain useita 10cm läpimittaisia kukkia,haaroittuu hienosti" jne....ja Zebulon 70cm suurikukkainen, siitä on pussi kadoksissa ja sitä myöten myös kaikki superlatiivit hymyä noita laiton eilen multiin

Teddy nyt on aina yhtä töpäkän ihana ja kukkii pakkasiin asti.

By annesurfs - 24.4.2009

Kiitos vinkeistä!

Tänään en päässyt kaupoille, mutta huomenna ehkä?

Ajattelin laittaa itämäänkin pihalle pikku muovikasvihyllyyni, niin tulee topakat taimet. Sitten vien yllärinä tuliaisiksi johonkin kivaan astiaan koulittuina. Hee.
By merppi - 29.4.2009

Auringonkukka projektini eteni hieman, kun tiedustelin ns, matalavartista auringonkukka lajikkeen siemeniä.

Kyselin lähimmästä agrimarketista kyseistä auringonkukansiemmentä.
Ei ole mutta tilaavat tarvittaessa. 150 g:n painoisen pussin.
Pussin hinta on 10.90 €. Lajike on Sunspot ja sen korkeus 50 - 60
Luin, että 150 g:n pussi riittää vain 150 neliömetrille ( itselläni alue on 30m x 30m )

Siis suunnittelen kylvettäväksi noin 30 x 30 metrin alueelle ja käyttötarkoitukseni olisi linnuille syötäväksi suoraan kukinnoista ja täten myös silmäniloksi.

Miten on, jos kyseisiä siemeniä ottaa kukinnoista tulevana syksynä talteen ja kylvää niintä seuraavana keväänä eli onnistuuko moinen ?

Lisäski kysyisin, kun minulla on jäljellä muutama kilo tavallista linnuille ostettua aurinhonkukan siementä, joten arveluja kannattaisiko kylvää myös niitäkin kokeeksi ?

Kiitän vinkeistä, kommenteista, arveluista ja mielipiteistä !

By mai-lee - 29.4.2009

1) onnistuu

2) kannattaa
By Rosmariini&Timjami - 29.4.2009

Minun komeimmat auringonkukat on joka kerta tullu "linnunsiemenistä".

Kerrankin ostin oikein "jätti"auringonkukkia siemenenä, ajattelin että on lapsille hauskaa seurata miten ne kasvavat valtaviksi BigGrin

No ne jäivät ihan tavallisiksi, sen sijaan jossain ihan oudossa paikassa kasvoi auringonkukka jonka varmaan linnut olivat tiputtaneet ja se oli valtava sanan varsinaisessa merkityksessä.

Sen jälkeen olen heitellyt mitä siemeniä on käteen sattunut osumaan ja yleensä komeimmat kukat kasvaa niistä, joita kukaan ei hoida.

By merppi - 29.4.2009

Amatöörimäistä pohdintaani, eli ilmeisesti auringonkukat ovat hyönteispölytteisiä.

Jos kylvän 30 m X 30 m alueelle eri lajiketta tuleeko kerättävistä siemenistä "sekarotuisia" ?

Jos tulee ns "sekarotuisia" simeniä niin heittäkäähän jotakin suurinpiirteistä arviota, mikä etäisyys lajikkeilla olisi hyvä olla, jotta kerättävät siemenet pysyisivät kohtuullisen "puhdarotuisina" ?

Täytyynee sitten ajoissa miettiä toista paikkaa eri lajikkeelle !

Kiitos !

By mai-lee - 29.4.2009

kuinkas pitkälle ne öttiäiset pitävät tapanaan lennellä? - siementaimissa on aina mahdollisuus saada jotain muuta kuin odottaa. - jos ei itsellä olekaan kuin yhtä "rotua", naapurilla on kuitenkin.
By merppi - 29.4.2009

Tarhamehiläisiä ei ole lentoalueella, sillä olen tarhannut monta vuotta mehiläisiä, joten tiedän sen osalta tilanteen.
Muista hyönteisistä ei ole tietoa, mutta varmaan niitäkin on sekoittamassa tilannetta.

Täytynee ehkä pysyä yhdessä lajikkeessa, sillä ympäristössäni kukaan ei kasvata auringonkukkaa, joten uskon että saan kasvatettua ja kerättyä melko "puhdasta" lajikettta eli sitä samaa lajiketta mitä olen ostanut ?
By Kilppu - 17.5.2009

Lähteekö auringonkukka jos nurmikkoon lyö vain siemenen mentävän kolon ja lykkii siemenen siihen?

By jmi - 17.5.2009

Kai se lähtee? Minulla on ihan kiitettävästi lähteneet edellisenä syksynäkin maahan varisseet siemenet
By nanikka - 17.5.2009

Lähtee. Joka vuosi ajelen ruohonleikkurilla yli kun linnut on nurtsille pudottaneet.
By Kilppu - 17.5.2009

No hyvä, en kehtaa etupihan puolelle myllätä kukkapenkkiä, mutta jäin kaipaamaan jotain aidan eteen joten poika sai lykkiä auringonkukan siemeniä pikku koloihin mitä talikolla pistelin. Kyllähän niitä 3vuotiaan hyppysissä meni vaikka miten päin, mutta katotaan nyt

By Weikko - 18.5.2009

Kasvaako tai menestyykö auringonkukka hiekkamassa???

Kysyy yx tyhmä.
By A.i.k.a - 18.5.2009

Kasvaa ja menestyy. Viihtyy kohtuullisen kuivassakin paikassa, mutta ei ihan pahimmassa paahteessa.
By merppi - 18.5.2009

Olen tilannut kaksi 150 gramman pussia Auringonkukka Sunspot, eli kylvän noin 300-400 neliön alalle. Kylvöpaikka on lämmin ja aurinkoinen

Auringonkukka Sunspot kylvettäessä maan lämpötila pitäisi olla vähintään + 10 astetta, eli arveluja milloin olisi sopiva ajankohta kylvää. Asun Etelä-Pohjanmaalla ?

Olen mietiskellyt millä ihmeen konstilla kylväisin, jotta kylvöksestä tulisi mahdollisimman tasainen ?
Painelenko siemeniä käsin yksitellen maahan vai "viskelemällä" ?

Kylvöalueeni on 300-400 neliömetriä eli melko laaja.

Tarkoitus olisi kerätä siemeniä myös itselle talteen syksyllä, mutta enpä nyt mene vielä asioden edelle.

By merppi - 19.5.2009

Taidan tosiaankin mennä nyt asioden edelle.

Olen tilannut samasta paikasta kaksi 150 gramman auringonkukan sunspot siemenlajiketta ja tarkoitus olisi syksyllä kerätä siemeniä talteen itselle uutta kylvöä varten seuraavana keväänä.

Mutta luinkin äsken seuravaa: "Auringonkukka on ristipölytteinen..... Hybridisiemen on hankittava joka vuosi erikseen"

Apuva ! Siis kysymykseni on:
Arveluja onko syksyllä mahdollisesti keräämäni siemen sitten sisäsiittoista, huonosti itävää tms ?

Kiitti vastauksista ja arveluistakin !
By Tuulia-tuu - 11.8.2009

Hybridi-kasvi ei säilytä ominaisuuksiaan tuottamassaan siemenessä.Risteytys purkautuu seuraavassa sukupolvessa ja jälkeläiset edustavat vanhempiensa (ja isovanhempiensa) ominaisuuksia miten sattuu. Itävyyteen sen ei pitäisi vaikuttaa. (no taitaa olla vähän myöhässä tämä vastaus)
By Ansu75 - 15.8.2009

Keväällä sain ajatuksen että istutan isoon autonrenkaaseen auringonkukkia, laitoin ringiksi Teddy Bearia, jota kasvatan nyt eka kertaa. Keskelle laitoin yhden taimen ihan linnunruokapussista otetusta siemenestä. Lopputulos on ihan kiva, kuten ajattelinkin. Taustalla Riku teroittaa kynsiään sillan kaiteena toimivaan vanhaan känkkyrään puuhun...

By b3011111 - 27.8.2009

Nallukka

By Inki - 27.8.2009

Tinttien kylvöksiä...

By dandelion - 1.10.2009

Mulle kävi tänä vuonna niin nolosti, että laitoin auringonkukat todella myöhään ja vielä kanankakkaiseen perennapenkkiin. Tuloksena yli parimetriset hujopit, jotka eivät kuki vieläkään. Olisiko niitä toivoa saada kukkaan leikkona sisällä? Nuput niissä on, mutta pakkasyön jälkeen menetin toivoni, että ne ulkona ehtisivät lainkaan.
By sailasi - 6.4.2010

Amanitar, täällä!

Farmit-sivusto kertoo näin:

"Sopiva kasvitiheys on 140 000 kasvia/ha, riviväli 30-35 cm, taimiväli 20 cm. Tuhannen siemenen paino on 70-90 g pitkillä puutarhalajikkeilla". Jos oletetaan, että tuhat siementä painaa 80 g, niin 11 kg:lla saisit n. hehtaarin auringonkukkapeltoa -> 25 kg:n säkki riittää yli kahdelle hehtaarille.

VOIKO olla mahdollista, että TUHAT auringonkukan siementä painaa vain 80 g?!
By PikkuPioni - 13.4.2010

Minun punaiset auringonkukkani ovat itäneet. Laitoinkohan tulemaan niitä hieman liian aikaisin BigGrin Ovat aikalailla jo peukalon pituisia.
By eltsu - 13.4.2010

Kylvin arskat lauantaina ja jo nyt on taimia ainakin 15! Mietin samaa kuin PikkuPioni, tulikohan hätäiltyä... Ollaan kohta lirissä, näidenKIN kanssa.
By Q. - 14.4.2010

Vappu on ollut mulla sellainen kylvöpäivä. Kun kaverit ryyppää jossain grillibileissä niin minä kotona juon kesäjuomaa ja kylvän kaikkea lyhyen esikasvatuksen tarvitsevaa. Ajattelin silloin laittaa myös auringonkukat multiin. Tietysti vähän riippuu säistäkin, mitä tulee tehtyä, mutta aina on vappusuunnitelma tämä.
By PikkuPioni - 15.4.2010

Eltsu, eipä siinä liiassa aikaisuudessa vielä mitään..mutta kun mun pitää kyytsätä nämä vielä Pohjanmaalle kasvamaan...taimia on 9! Luultavasti ihan pakko ottaa ne ensi viikon reissussa mukaan kun ovat vielä vaaksanmittaisia. Eihän niitä puskia vie sinne toukokuussa enää vain yhdellä istumapaikkalipulla  ( - kyllä..en edes liiku henkilöautolla).
By eltsu - 15.4.2010

Oho, siinäpä heti haastekerroin kasvoi :-) Voi tosiaan olla helpompaa kuskata ne pikapuoliin... Olis sekin, kun pitäis ostaa paikkalippuja: "juu, yksi aikuinen ja 9 nuorta auringonkukkaa" :-D
By Heksu - 20.4.2010

Jos tekee niitylle, jolla kaikenmaailman heinää sun muuta uran jyrsimellä vaikkapa ja kylvää siihen linnunsiemenauringonkukkaa ja jättää sikseen, niin ehtisiköhän ne auringonkukat sieltä ponnistaa ennen heiniä? Ja kovasti kasvaa porskuttaisivat luonnonkasveista huolimatta?
By eltsu - 21.4.2010

Kaikki 16 arskaa koulittu. Oli vaikea homma, kun olivat sikinsokin sekaisin ja suurin osa jo 20 cm pitkiä roikkoja.

Heksu, luulisin, että jaksavat, jos eivät linnut syö sitä ennen... Eipä tuo varsin paljon maksa kokeilla?
By Q. - 15.5.2010

Tänään vasta sain auringonkukat esikasvatukseen. Nyt voi kyllä jo vissiin pitää ulkona kasvihuoneessa vallan, ellei yöpakkaset uhkaa. Kasvaa sitten tukeviksi, eikä tarvi hirveesti edestakas roudata. Neljää lajiketta pistin kasvamaan.
By NooraNokkonen - 21.5.2010

Ostin ensimmäistä kertaa matalaa, 'kylvöauringonkukkaa', onko nopeampi siemenestä kukkaan kuin tavallinen auringonkukka? Eilen vasta laitoin purkkeihin kasvihuoneeseen.
By Sienestäjä - 18.7.2010

Eka auringonkukka auki. Kauheen matala, 150cm, johtuu varmaan siitä ttä kylvin sen niin aikasin maahan, enkä oottanut että se edes itäisi. Muut kylvin myöhemmin ja ovat paljon pidempiä ja vasta nupulla.

Kuinka kauan muuten tommonen yksi kukka kukkii
By Havina - 28.7.2010

Mun ekana kukkiva auringonkukka. Lintujen kylvämäSmile
By artdeco - 30.7.2010

Pienikukkainen Syysloisto kukkii
By Sienestäjä - 30.7.2010

Mistä johtuu että keltaset kukkii paljon aikasemmin kun punaset.. Siemenpussien mukaan keltasista pitäs tulla 3m ja punasista 2m. No keltaset on vasta jotain 180cm ja kukkii, punaset vähän matalampia ja pienen pieni nuppu vasta
By Weikko - 2.8.2010

Mun on tänä vuonna tämän näköisiä. Kovasti kimalaisten mieleen:   :
   :
By artdeco - 2.8.2010

Onpa upea väri, vau!
By Bumble - 2.8.2010

Onko Weikollakin Litlin siemenistä? Mulla on nyt 4 eri arskaa auki, ja kolme niistä on melkein identtisiä Weikon arskan kanssa.Kävin äsken pimeessä kuvaamassa, tummasta taustasta tulee hauska kontrasti.
By Sienestäjä - 2.8.2010

Mulla pitäs tulla ihan punasia arskoja.. Jos ne nyt vaan haluis kukkia. Pienen pienet nuput vasta. Miten korkeita mahtaa tullakaan Smile
By Bumble - 2.8.2010

Tämä haaleamman värinen oli ensimmäisenä auki jo useita päiviä sitten, ensimmäinen kukka on jo terälehdet tuulessa menettänyt, nyt siinä on 3 kukkaa auki yhtä aikaa. Kaima kimalainenkin siitä on yösijan löytänyt.
By Weikko - 2.8.2010

Bumble, mää kylvin Suvipihan punaisia, mutta tollasia sain. Näin meitä huijataan.  
By Bumble - 2.8.2010

Niin, mihinkään ei voi luottaa, ainakaan kasvimaailman myyntipakkausten kuviin.

Mutta mulla oli jo viime vuonna noista Lidlin siemenistä arskat, ja ihastuin tohon, pussissakin kuvattuun, raitaolemukseen ja siihen että tekevät oksia niin kauan kuin pakkaset tulevat, ja joka oksan päässä on uusi kukka.Viimevuonna parhaissa oli toistakymmentä siemenkotaa kun loppu tuli.
By Tuulia-tuu - 2.8.2010

Sienestäjän arskat kuulostaa tutuilta.Mulla oli viime vuonna ajoissa esikasvatettuja punaisia, jotka kukkivat silti tosi myöhään ja kasvoivat hulluina pituutta, piti olla 150cm mut parhaat oli kolmepuol metriä. Eikä ne sit mitään punaisia kunnolla olleet, keskustan ympärillä vain sellainen punaruskea kehä.
By Sienestäjä - 2.8.2010

Weikko, minäkin kylvin suvipihan punaisia. Mahtaakohan mullekkin tulla nyt noita keltapunaisia :|
By Weikko - 2.8.2010

Nättihän tuokin on.
By Sienestäjä - 2.8.2010

Ohan se, mutta mä kyllä haluaisin kokonaan punaisen kun sellasen siemeniä kerran oon ostanu :>
By Bumble - 2.8.2010

Vuosia sitten ostin Teneriffalta kukkakaupasta arskan siemeniä, värisekoituksen.Jokusia tuli melkein mustia, varsikin oli oikein tumma.

Nättiä ja erikoisiahan ne olivat, mutta kauempaa katsottuna hävisivät jotenkin taustaan, niitä ei oikein huomannut, keltaiset ja kirjavat varastivat koko shown.

By Weikko - 3.8.2010

Tämä yksilö on selvästi oranssimpi kuin edellinen, mutta ei sekään punainen ole.   :
   :
By kiurunkannus - 4.8.2010

Minullakin oli "punaisia" arskoja viime vuonna muutama,pussin kuva oli niin hehkeän värinen että lankesin. Todellisuudessa ne oli kummallisen ruman ruskeita, suttuisen värisiä kyllä arskojen pitää meillä olla auringon keltaisia sellasia ihan oikeita auringonkukkia
By kastehelminen - 9.8.2010

Pussissa luki Italian White mutta ei tuo kovin valkoiselta näytä. En kerää siemeniä talteen.

By Weikko - 17.8.2010

Ei ole tämäkään tavoitellun punainen. Myös tämä lajike haarautuu. Ans kattoo ehtiikö uudet kukat aueta.   :
   .
By AnnemariKo - 24.8.2010

Ajattelin ens kesäksi pistää auringonkukkia meidän pitkän kujan viereen. Jos olisi koko matkalla auringonkukkia niin jopas olisi hienoa. Kannattaako tehdä "syyskylvö" vai vappukylvö? Smile Muuta kokemusta auringonkukista ei ole paitsi vahingossa lintulaudan alla kasvaneet.

Kuokka esiin. Ei taida mikään kasvaa tuossa villisti vuosi kymmenet riehuneessa pellossa. Jos kuorisi pienen kerroksen pois niin mörkökasvien juuret lähtis siinä mäkeen.. Hmm..
By Inki - 24.8.2010

Kylvetään vasta keväälläSmile
By nanikka - 30.8.2010

Pääsisköhän tällä auringonkukalla jumbosijalle tuolla auringonkukkasodassa?

By Weikko - 26.9.2010

Linnut kävivät alkuviikosta tuhoamassa kaikki auringonkukat. Jopa nuppuvarret oli katkaistu. Nyt se viimeinen nuppu on auennut täysin maljakossa.      .
By Tilli85 - 27.2.2011

Saanhan nyt kuolata saanhan?? ihania nuo vaaleat melkein valkoiset auringonkukat. Viime vuonna pitkään metsästelin ja en löytänyt mistään siemeniä ja en ole kaupoissa käydessäni vieläkään valkoisen auringonkukan siemeniä löytänyt. Epätoivo alkaa vallata. No tänä vuonna auringonkukkani ovat enemmän tai vähemmän punaisia =)
By Sienestäjä - 12.4.2011

By Narb - 26.4.2011

Aivan upeita kukkia koko ketju täynnä! Hävettää vähän tulla kysymään tänne tällaista, kun tarkoitus on vaan "hyötykäyttää" noin upeita kukkasia...

Äidilläni on savinen pelto III-vyöhykkeellä Satakunnassa ja luin jostain, että auringonkukka (sekä puna-apila ja herne) jaksaisivat kasvattaa savimaassakin juuriaan melko syvälle. Auringonkukka mainittiin jossain myös hyväksi tukikumppaniksi herneelle. Äidillä on vielä paljon auringonkukansiemeniä jäljellä lintujen talviruokinnasta ja ajattelin kokeilla lähtisikö ne kasvamaan.

Tarkoitus olisi heittää peltoon sikinsokinsekaisin sitä linnunsiementä, puna-apilaa ja hernettä. Herneet on tarkoitus kylvää noin 5 senttimetrin syvyyteen, mutta nuo apilat ja auringonkukat ajattelin vaan viskoa peltoon (ja vetää harson päälle niin pitkäksi aikaa, että herneet ovat ~10 cm korkuisia etteivät tule syödyiksi).

Kysyisin siis jaksaako auringonkukka kasvaa

a) savipellossa johon paistaa aurinko vähän niin ja näin?

b) jos sen heittää vain maan pinnalle eikä peitä (muulla kuin harsolla ettei linnut vie)?

c) kilpaa pellon muiden kasvien kanssa (lähinnä jotain heinää pukkaa)?

Luultavasti jokatapauksessa tätä kokeillaan tuossa äitienpäivän jälkeisellä viikolla, mutta tietäisi vähän etukäteen onko odotettavissa pettymys vai iloisia yllätyksiä.
By valtsu - 27.4.2011

Auringonkukkahan kasvaa "tiaisten kylvämänäkin", eli eivät niitä linnut kaiva syvälle. Vissiin vähän kevätkostea, kylmä maa pitää ne itse itämiskosteana. Kasvavat kyllä vaikka heinikossakin, älyttömän tiheät taimet voi kiskoa pois taimena. Onnea vaan kokeilulle. Miksei kasvaisi herneen kanssa, kun olen käyttänut ruusupapujenkin tukena, kasvavat kilpaa. Auringnkukat ovat saaneet vähän etumatkaa, kun ruusupavut esikasvatettuna olen kesän alussa lykännyt juurelle. Savimaassakin olen saanut kasvamaan ihan hyvin. -mutta puna-apila on kai monivuotinen, mitenhän sen saa pois halutessaan??
By Kreeta-Eulaalia - 27.4.2011

Jos ne ovat vähänkin korkeampaa lajiketta ne auringonkukat, ja tiheässä, niin herneitä kyllä tulee, mutta niistä on tavattoman ärsyttävää yrittää kerätä satoa. Yritä laittaa niitä auringonkukkia jokseenkin harvaan, tai laikuittain, että mahdut itse joukkoon, jos tahdot niitä herneitä kerätä. Tai sitten laitat hernemaan erikseen, tai vaikka kiertämään sitä kukkamaata. Ilman harsoakin pärjäät: kylvä ensin kukat, ja haraa hiukan multaa päälle, ja tee sitten vasta herneille vaot siihen päälle, ellet tee molemmille omia vakoja.
By Narb - 27.4.2011

Tuo laikuittain istutus kuulostaa hyvältä, mietinkin että millähän minä sieltä viidakosta löydän yhtäkään hernettä jos kaikki innostuvat kasvamaan todella hyvin (hah, niin varmaan...).

Ja vähän ohi aiheen: Puna-apilaa on pellossa ollut aiemminkin, tai on äiti kuulemma ainakin yrittänyt sitä istuttaa. Kaipa sitä mielummin kitkee maasta kuin monia muita rikkaruohoja ja jos se tuohon savimaahan suostuu syömään, olen valmis antamaan vähän anteeksikin sille.
By Tilli85 - 4.5.2011

Vielläkö joutuu odottamaan että voi siemenet laitella multiin ulos. Tänä vuonna en kyllä jaksa esikasvatella =)
By ElluK - 4.5.2011

Mä laitoin reilu viikko sitten muutamat auringonkukan siemenet ruukkuihin pihalle. Näin saan ne vietyä talliin yöksi jos on pakkasta. Muutama näistä on itänyt.

Hätäpräiskänä ekat kylvin jo helmi-maaliskuussa ja nyt ne sitten kukkivatkin keittiön pöydällä :|
By jutikka - 4.5.2011

Minä kylvin tänään.
By Nuu - 4.5.2011

Minulle tuli esikasvatetut auringonkukantaimet yllättäen ja pyytämättä. Tyhjensin ämpäriä johon olin kasanut lintujen siemenjätteitä ja sitten unohtanut sen vähäksi aikaa tyhjentämättä. No sehän oli täynnään itäneitä auringonkukanalkuja. Otin tuppaan ja erottelin pari-kolmekymmentä taimea ruukkuihin kasvamaan. Ei voinut olla laittamatta kun ihan ämpärillä tarjottiin Smile
By Weikko - 4.5.2011

Täällä myös auringonkukat ovat jo itäneet.
By Tilli85 - 4.5.2011

Miulla varattuna kukkapenkkitilaa auringonkukille eli ihan maahan tulis. Uskallan siis kuitenkin laittaa?
By ElluK - 4.5.2011

Kyllä uskaltaa jo laittaa.
By Poppius - 4.5.2011

Jaaha, jokohan minunkin pitäis sitten kylvää auringonkukat, tuohon keijupenkkiin kuusiaidan viereen meinasin takareunaan tällä kertaa niitä kokeilla. En ole kylläkään vielä siemeniä ostanut (mitään muitakaan, oonko mä vähän mattimyöhänen tänä keväänä?), mietin vielä kokeilenko linnunsiemenistä, vai ostanko ihan varta vasten... jotain entisiäkin saattaisi löytyä.
By Irsa - 4.5.2011

Mä laitoin eilen märän talouspaperin väliin itämään uuden satsin, edelliset unohtui ja kerkesivät kuivua!

Linnunsiemeniä mullakin on vaikka sitä tummanpunaista kyllä etsiskelin, en vaan löytänyt!
By Sienestäjä - 5.5.2011

Irsaaaa, Käy tokmannilla. Siellä on punasen isoauringonkukan siemeniä. (Siemenet 5 pussia 2e)
By Weikko - 6.5.2011

Punaiset auringonukat onnistuivat paremmin kuin koskaan. Koulin niistä 10 suurinta.
By Sienestäjä - 6.5.2011

Mä ajattelin laittaa taas suorakylvönä. Onnistui hyvin niinkin
By Jadetsu - 6.5.2011

Minen oo koskaan saanu arskankukan taimia kartanolle asti, jossei Aatu ole syöny niitä niin sit non kuollu muuten, pitäskö vielä kokkeilla, tuola siemenlootassa saattas jokunen siemen olla jemeksessä
By Irsa - 19.5.2011

Mulla olis nyt neljä 10-15 senttistä tainta. Ajattelin istuttaa ne samaan ruukkuun jonka läpimitta on siinä pari-kolkyt senttiä ylhäältä. Onko sopiva määrä?

(ei kirpase yhtään karsia;D!)

Ai niin! Varsinainen kysymys kuuluu: Voiko ne laittaa nyt isompaan ruukkun laittaessa vielä "kaulaa myöten" multaan?
By Sienestäjä - 19.5.2011

Mul ei oo vieläkää itänyt!!! ÄRRR
By ElluK - 19.5.2011

Laita vain kaulaa myöten multaa irsa. Mä en osaa auringonkukista saanut niin syvälle ja huomaa, että alaosa varresta on tosi tosi kapoinen.
By Irsa - 19.5.2011

Tatti, jos sulla on vielä siemeniä jäljellä, laita märän talouspaperin väliin ja johonkin rasiaan lämpimään paikkaan, Ei mene kun pari päivää, ja siitä viikko kun olet multaan laittanut, sulla on hyvät taimet!
By Sienestäjä - 19.5.2011

10 päivää sitten kylvin suoraan maahan. Taisin laittaa liian syvälle Sad
By Miikos - 19.5.2011

Malttia malttia Turha stressailla, kyllä ne sieltä nousevat jos ovat noustakseen.
By Jadetsu - 19.5.2011

Mullon eteisessä sellasessa isohkossa astiassa arskat itämässä, jokunen niiston noussu ja sielä oli, huom oli yks aika pitkä taimi,, ei oo enää, Milli söi sen, mikä helekatti siinon että tuolla pariskolla känä käypi mun arskan taimiin
By jmi - 19.5.2011

Meillä on auringonkukista suurimmat jo >60cm mittaisia. Kaksi laitoin ruukkuihin kasvamaan ja loput on jo kasvimaalla. Ruukussa kasvavilla kummallakin taitaa olla 45cm ruukku. Voi olla isompikin..

Täytyy kyllä kertoa teillekin kun ostin siemenpussin jossa lukee Isoauringonkukka 'Total Eclipse'. Melkoinen yllätys oli takaa löytyvä teksti: Pensastava kasvutapa, sopii ruukkuihin ja ryhmiin. Korkeus 60cm. Kannattaa tukea.
By Irsa - 19.5.2011

No voi! Hevonpeetä sitten kehiin ja avomaalle osa. Mökillä on hiekkamaa, joten kasteluongelmia vissiin tulee! Eipä silti, linnunsiemenistä kasvatettuja, ei hirveesti harmita jos ei onnaaBigGrin!
By jmi - 19.5.2011

Meillä on hyvin paahteinen kasvimaa. Sillä sinne tulee auringonkukkia mukaan tungettuakin jotta saa edes jotain vähän varjostamaan. Helppoja ja nopeakasvuisia kasveja. Viime kesänä oli aika nihkeetä se kastelu meilläkin ja siemenetkin taisin kylvää vasta toukokuun lopulla. Kuitenkin kasvoivat liki kolmemetrisiksi. Kukinta vaan meni sen verran myöhäiseksi että tänävuonna piti aloittaa vähän aiemmin (ja jos vaikka kasteliskin välillä)
By jmi - 19.5.2011

Tässä on nämä ruukkupirut. Vasemmalla Craven Strain ja oikealla oleva on Kong. Aika tasatahtia kasvavat. No, Craven Strain saattaa olla pari senttiä pidempi. Periaatteessa sen pitäisikin kasvaa korkeammaksi, mutta aika näyttää. Kongin kasvutapa on huomattavasti vankempi. Ja ruukut siis oli sen 45cm.
By annujoki - 20.5.2011

Jmillä jo komeat taimet, mulla ei ole vielä edes siemenet ostettuna -hyvä muistutus tämä- viikonloppuna siemenet maahan ja kesästä tulee aurinkoinen Smile
By Sienestäjä - 20.5.2011

Kannatti uhota pentissä, heti iti 

By jmi - 20.5.2011

Viimeinen erä siemeniä meni multaam muutama päivä sitten. Fiksuna vein pannuhuoneeseen itämään kun siellä on lämmintä. Että pitikin sitten unohtaa ne sinne. Nyt on semmosia 10cm mittaisia vaaleita luikeroita...
By jmi - 23.5.2011

Hyvin huomaa lämpimän viikonlopun vaikutuksen. Kumpikin ruukkuhirmu kasvoi viikonloppuna yli 10cm Smile
By Paulastiina - 8.6.2011

Pussillisesta variegata-arskan siemeniä tuli 3 oikeasti kirjavalehtistä. Tänään pääsivät omaan yksiöönsä hevonkakkapedille.

By jmi - 10.6.2011

Hienosi kasvaa ruukuissa olevat auringonkukat. Tähän asti Craven Strain on hiukan hävinnyt Kongille, mutta nyt on kirinyt selvästi ohi. Craven Strainilla mittaa oli tänään 132cm. Oli kasvanut eilisestä 7cm Smile

Avomaallakin olevat alkavat toipua kevään tuulista.
By jmi - 13.6.2011

Isompi n. 155cm
By hyrinä - 19.6.2011

Onko kellään käsitystä ovatko auringonkukka ja samettikukka ns.huonot kaverit keskenään?
Anoppi oli saanut tuliaisena auringonkukan, jonka tökkäsi ruukkuun samettikukkien kaveriksi.
Auringonkukka kitui, kunnes se sai siirron toisaalle - ja johan alkoi rehottaa.
By Tilli85 - 1.7.2011

Siinä neljä isoitan tainta. Mansikoiden seassa laskin olevan kuusi pienempää tainta.  Onkohan tuo tummayksilö punainen =). Toivottavasti olisin onnistunut istuttamaan erillaisia tai ainakin sitä "Tedde bear" vai mikä oilkaan se komea kerrottu nimeltään.
By Bumble - 1.7.2011

Puutarhakompostiin kylväytyneet voittavat esikasvatetut mennen tullen. Kovin korkeita eivät ole, kun ovat peräisin enimmäkseen siitä Lidlin haarautuvasta lajikkeesta.
By Sienestäjä - 11.7.2011

Tämä on vasta reilun metrin ja nyt jo nuppu 
By Tilli85 - 12.7.2011

Tämän nupun lisäksi samassa kukkavarressa on 8nuppua.
By koiruus - 19.7.2011

Voihan rähmä! Tän pitäis olla silleen tiilen punanen. Jep jep! Mainonnan uhrina sitten kokeilin enkä ton kummosempaa siitä saanu aikaseks. punanen just joo..ja muutenki lisää jurnutusta.
auringonkukka
By Sienestäjä - 19.7.2011

Täälläkin kukkii jo. Suvipihan siemenistä tokmannilta
By koiruus - 19.7.2011

No just tollanen se piti olla!!!! ja sit toiset saa aikaseks vaan tollasii vähän sinnepäin olevi ruppanoita!!!
Vähäks hiano!
By Tilli85 - 19.7.2011

Kohta kukitaan täällä =) Suurin arska jonka pitäisi olla punainen on jo reilusti miun pituuden yli ja mie oon "vaan" 173cm. Oliskohan tolla pituutta se joku 185-190cm
By Tilli85 - 19.7.2011

tarkka mittaus tulos tuolle arskalle on vain 178cm
By Tilli85 - 22.7.2011

On se kaunis!
By Irsa - 26.7.2011

Tällainen tuli linnunsiemenestä kasvatetusta!
Kyllä mä tuota punaista vieläkin kuolaan,...josko joku teistä laittais mulle pari siementä ensi kesäksi! ? 
By Bumble - 27.7.2011

Ensimmäinen lidliläinen auki, vähän on hailun värinen.
By Sienestäjä - 29.7.2011

By kukkaistätsy - 29.7.2011

Noista mä en osaa olla ku kade
Lapsille laitetut ei ole vielä edes nupulla -joudun siirtämään ne sisälle syksyllä... tosiaan -ovat ruukussa siis.
By Sienestäjä - 29.7.2011

Hoidatkohan sä niitä liikaa... Noi on kasvanut tossa pellon ja pihan välissä ihan itsekseen. Silloin kun kylvin laitoin maahan multaa ja revin rikkikset pois. Sen jälkeen en oo muuta tehnyt kuin kastellut kuivilla keleillä
By kukkaistätsy - 29.7.2011

Aika rauhassa ovat olleet mutta tosiaan isossa ruukussa -täällä oli pitkälle kevättä pakkasta öisin ja tuo meri työnsi kylmää että sain laitettua ne ulos vasta kesäkuun puolella -luulen että johtuu siitä. Omani on joku tummanpunainen lajike -ei niin jätti.

Olispa se oma pelto pelkästään auringonkukille
By Tilli85 - 1.8.2011

Mitä pienempi sen tummempi.

Taas ollaan kasvettu =)
Mies tossa kyseli että haluanko kaatopaikalla kasvavista arskoista siemeniä sitten kun tietää minkävärisiä kukat on, niin vastasin että tietty. Varsinkin jos sattuisiavat olemaan muuta kuin keltaista tai saavat olla myös keltaisia kunhan on jotain vähän erillaista kukkaa =) (En mie oo vaativa)
By orkideajussi - 2.8.2011

Yksi neljästä 80 cm korkeasta auringonkukasta illalla parvekkeella.
By Bumble - 2.8.2011

Eilen tässä ekana kukkineessa lidliläisessä oli jo useempi kukka, ensimmäinen jo siemenvaiheessa.
By Weikko - 3.8.2011

Eka aukes:   :
   :
By Tilli85 - 3.8.2011

Tää tahtoo sitten kyllä tuosta Weikon punaisesta kaunottaresta siemeniä!
By Sienestäjä - 3.8.2011

Weksu onx toi niitä samoja kun mulla, suvipihan siemenistä??
By Weikko - 3.8.2011

Tilli, täällä on joka vuosi käynyt auringonkukkien kanssa siten, että aamulla töihin lähteissä ne ovat olleet komeat ja illalla töistä tullessa ne ovat ollet haulikolla ammutut. Yhtään siementä en ole koskaan saanut talteen. ;-o .

.

Eikä nuo ole edes sellaisia kuin itse halusin. ;-)
By Weikko - 3.8.2011

Lajikkeen nimi on Evening Sun. Siitä kiva, että tuossakin varressa on auenneen kukan lisäksi vielä 2 nuppua.
   .
By Tilli85 - 3.8.2011

Miun tuossa punaisessa arskassa oli yhteensä 9 nuppua ja viellä näyttää lisää pukkaavan. Tais olla hyvä paikka tänäkin vuonna =)
By Weikko - 3.8.2011

Mikähän lintu on niin perso auringonkukille, että räjäyttää ne nokkimalla pois?  :-o
By Tilli85 - 3.8.2011

Mie viime vuonna pariin otteeseen bongasin jotain hiirulaisia auringonkukissa ja niiden jäljiltä ei siemeniä jäänyt ja olivat kyllä aikamoista jälkeä saanut aikaiseksi.
By Weikko - 3.8.2011

Päivälläkö bongasit?
By Tilli85 - 3.8.2011

Päivällä ja myöhään illalla
By Weikko - 3.8.2011

Pitäiskö laittaa hiirenloukku kukkavarteen? ;-o
By Tilli85 - 3.8.2011

Päivällä meillä kissat "yritti" toimia hiirenloukkuina mutta en anatnut heille siihen lopulta tilaisuutta.
By tolvierin - 4.8.2011

Parisen vuotta sitten bongasin oravan naapurin auringonkukasta aterioimasta. Helposti katosi yksi kukallinen siemeniä kurren matkaan...
By Weikko - 4.8.2011

No mulla naapuri kasvattaa oravia. ;-)
By paapelo - 6.8.2011

Itsellä ei ole kasvamassa, mutta pitkin kesää seurailin parkkipaikalla aina vain suuremmaksi kasvavaa kasvia ja viikko sitten tajusin sen olevan auringonkukka, kun oli tehnyt jättimäisen nupun. Harmikseni sitten huomasin pari päivää sitten, että se oli vedetty siimaleikkurilla alas samaan syssyyn heinien kanssa Sad Siitä olisi tullut takuulla mahtavan kokoinen kukka.
By kastehelminen - 6.8.2011

Sain pussin siemeniä 'Mammoth Russian'. Mahtaako olla noita tavallisia mitä linnunruokaseoksissakin on? (Jos on, ne menee lintulaudalle.)
By Weikko - 6.8.2011

3½-4½ metrinen.
By kastehelminen - 7.8.2011

Kiitokset Weikko! Onhan sitten aita-ainetta,heh. Pussissa ei lue montako siementä siinä on mutta äkkiseltään tuntuu olevan noin 30 kappaletta. Taidan osallistua auringonkukankasvatuskilpailuun, jee.
By Irsa - 7.8.2011

Arska on saanut pikkusiskon mun poissaollessa, olkoon hän vaikka Armi!
By Tilli85 - 7.8.2011

Arskojen kasvuvauhti aika mukavaa:

2.8

Tänään 7.8
By anita - 8.8.2011

Linnunsiemenistäkin tulee hienoja auringonkukkia. Kylvin viime vuonna ojaan antamaan hiukan suojaa, kun orapihlaja-aita leikattiin matalaksi. Nyt niiden siemenistä on kylväytynyt uudet kukat, jotka kukkii todella kauniisti. Kaikkein kaunein ei ole korkea, vain vähän päälle parimetrinen, mutta kun kasvaa ojassa, on se juuri sopivalla katselukorkeudella. Kaikki ohikulkijat, iästä riippumatta, pysähtyvät ihailemaan sitä. Kukka itsessään on valtava. Eilen yksi "hieman nauttinut" ohikulkija olisi halunnut ostaa sen, mutta sanoin, että se on siinä kaikkia ohikulkijoita ilahduttamassa. Toivottavasti kukaan ei saa päähänsä katkaista sitä ja viedä mukanaan.
By Weikko - 10.8.2011

Kukan kesiö pullistunut jo huimasti ulospäin. Tää kimalainen päätti tehdä tästä hotellin. Päivät syö ja yöt nukkuu:   :
   :
By Sienestäjä - 13.8.2011

Salamalla yöllä tuli vähän epätodellsiet värit tähän tummanpunaiseen...

Ja keltanen
By Weikko - 13.8.2011

Tatti, oisko tuo kännykkäkuva?      .
By Sienestäjä - 13.8.2011

No on on! Ei mulla ole kameraa BigGrin (vielä)
By Havina - 14.8.2011

By Tilli85 - 15.8.2011

Taas ollan vähän kasvettu =)
By Weikko - 15.8.2011

Tuotahan voi ihailla vain istumalla katon reunalla. :-o
By Tilli85 - 15.8.2011

Joo-o =)
By Sienestäjä - 2.9.2011

Nämä syksyllä kukkijat ei oo enää niin punaisia kuin kesällä
VARSINKAAN tämä..
By Tilli85 - 3.9.2011

Kovien sateiden takia alkaa noi kaikkein isoimmat arskat kaatumaan. Pitää jossain veiheessa heidät mitata, sitten kun hyö kaatuvat.
By Weikko - 4.9.2011

Mun jokunen meni nurin ja taittu jo eikä ollu edes nuput auenneet.

:-/

By Weikko - 25.9.2011

Tällaisia vielä, mutta kuten Tatti sanoi, niin ei enää niin punaisia kuin aikaisemmat:   :  
   :  
By viherpeippo - 3.1.2012

muistini mukaan auringonkukka kasvaa aika hyvin lämpimässä paahteessa. mitä mieltä olette?
By paapelo - 4.1.2012

No itse en ole kasvatellut, mutta joku täällä meidän alueella heittelee aina lumien sulettua erimoisia siemeniä sinne tänne teiden varsille ja auringonkukat joita on roiskinut, ovat aina komeimpia kaikkein aurinkoisimmilla paikoilla, eli voisin sanoa paahteisilla.

Voisin siis tuon perusteella väittää muistisi toimivan hienosti Smile
By anita - 4.1.2012

Mulla auringonkukat kylväytyvät itsestään etelään näyttävään hiekka-/soraojaan ja kasvavat todella isoiksi ja komeiksi. Viime kesänä keskimäärin yksi ohikulkija/päivä jäi niitä katselemaan ja ihastelemaan. Ja siemenet on ihan niitä perussiemeniä linnunsiemenpusseista.
By bluedreams - 4.1.2012

kyllähän auringonkukka kyväytyy, jos vaan siement saavat olla talven maassa ilman, että linnut ja jyrsijät syövät niitä!!!
By Tilli85 - 15.1.2012

Viime vuonna jo etsiskelin ja jatkan nytkin etsiskelyä eli löytyisikö keneltäkään valkoisen auringonkukan siemeniä? Netissä surfaillessani löysin lajikkeet "ice gream" ja "Vanilla ice" mutta muistelen jossain nähneeni siis täysin valkoisia auringonkukkia jossain lehdessä.
By Bumble - 15.1.2012

Luulenpa, että ihan valkoisia auringonkukkia ei ole, paitsi just kuvissa.Jos on niin itsekin kuulisin mieluusti siitä.Löysin googlaamalla lajikkeen Italian White, joissain kuvissa sekin oli valkoinen, joissain vaaleankeltainen.Mulla on joku mu-tu tuntuma, että keltaisista kukista ei kovin helposti ole täysvalkoisia versioita, vaan erisävyjä haaleankeltaisia, niitä sitten sanotaan valkoisiksi.
By Sienestäjä - 5.4.2012

Mä laitan ihan suorakylvönä toukokuun puolivälissä. Kukkii heinäkuussa. Muuten venyyyyyyyyy, niinko varmaan huomaat BigGrin
By Bumble - 5.4.2012

Sopivan viileässä ja valoisassa paikassa voisivat kasvaa tukeviksikin. Mikseiköhän kukaan kesäkukkien myyntiin kasvattaja laita korkeita auringonkukkia tarjolle, vai laittaako? Valmiit taimet ehtisivät varmemmin kukkia.
By Kipakka - 23.4.2012

Poika sai synttärilahjaksi kaveriltaan mm. pussillisen auringonkukan siemeniä ja ne olis tarkoitus multiin pistää kohta puoliin. Nyt sitten kun näitä kuvia katselin niin voin vain todeta, että jossain ämpärissä lienen kasvanut kun luulin kaikkien auringonkukkien olevan keltaisia... Aivan ihanilta näyttivät nuo punaiset kukat. Ehkä niitä sitten vuoden päästä jos nyt kokeillaan näitä keltaisia.

Ja Sienestäjälle haluaisin sanoa että Mahtavaa! Luen mitä viestiketjua tahansa niin sinulla on kaikkea kasvamassa. Odotan taas kuvia kasvihuoneestasi ja pihastasi kun kasvukausi lähtenyt käyntiin =)
By Myskimalva - 23.4.2012

Kipakka, täällä sitä pääsee kurkistamaan myös ämpärin reunoilta Wink
By Pihapihlaja - 23.4.2012

Tässä ois mun viimekesäisiä punaisia, ekaa kertaa kokeilussa.

Parhaimmilla oli pituutta 2,5 metriä. Ja nuo värit olivat yllättävän erilaisia kun kuitenkin samasta pussista oli kakki siemenet.

En oikeastaan panostanut niiden hoitoon mitenkään. Vettä pahimpina kuivina kausina ja kasvoivat kasvimaan reunalla johon oli levitetty entisiä kompostin pohjia.

By Bumble - 25.4.2012

Laitoin pari päivää sitten muutaman auringonkukan siemenen esikasvatukseen, mutta tänään huomasin että luonto ehti ensin.
By Irsa - 25.4.2012

Voi ei , mä olen unohtanut hankkia tota punaista auringonkukkaa !

Olisko kenelläkään paria siementä mulle ???
By Bumble - 25.4.2012

Eipä ole mullakaan yhtään punaista, nuo taimetkin on lidlin punakirjavista kylväytyneitä, siksi niissä on punaiset varret.

By Myskimalva - 26.4.2012

Irsa, multa löytys tämmöisiä
By Irsa - 26.4.2012

Jess! Myskis, laitan sulle yv :n !
By Jadetsu - 26.4.2012

Mulle kans auringonkukan siemenöisiä Smile
By Bumble - 26.4.2012

Onpas jänniä arskoja, vähän kuin krysanteemeja, noi Paquitot.
By Irsa - 26.4.2012

Ja-Na , kiitos tarjouksesta , mie sain jo ja vieläpä tota matalaa kun mulla on tuulinen paikka ,...mutta tarjoa Jadelle BigGrin
By Jadetsu - 26.4.2012

Ja-Na, paappa hölöllä sit mitä solet vailla vaihturiksi Smile
By Tilli85 - 2.5.2012

Tänä vuonna yritän tehdä punavalkoisen arskapenkin Smile kahta arskaa menee penkkiin ja nimet ovat: "Velvet Queen" ja "Ice Gream"
By Irsa - 2.5.2012

Myskimalvan siemenet on likoamassa ja huomenna multiin ;D

Ja-Na , mä kyllä esikasvatan ainakin kesäkuulle , ... varmuuden vuoksi !
By Sienestäjä - 5.5.2012

Kokeilempa tänävuonna esikasvatusta, vaikka hyvin ovat kukkineet suorakylvönäkin. 4 lajia, 48 siementä. Noita suvipihan punaisia ja keltasia vielä on kylvämättä, mutta ne taidan laittaa sitten åarin viikon päästä suoraan johonkin.
By Pihapihlaja - 9.5.2012

Toi aidanne kuulostaa kivalta, mä luulen vähän että mä tidan kokeilla samaa. Koira-aitauksessa kasvaa aidattuina jätit joten varmaan koira-aidan reunoille voisin sitten kaivaa sopivan penkin niille muille arskoille. Että kiitti vaan vinkeistä, meidän koirat saaens kesänä juosta arskameressä.
By satues - 23.5.2012

Mummun pikkukulta heitti keväällä kukkamaahan parikourallista auringonkukan siemeniä, nyt taitaa tulla aurinkomaa Jos joku haluaa taimia, laitan kirjekuoreen :ö

By Pihapihlaja - 29.5.2012

Jättiauringonkukat on alkaneet kasvamaan. Nämä on kylvetty suoraan ulos.

By Jadetsu - 30.7.2012

Kuinka korkiat ne teillon jo arskat?
By Kaisaliisa - 30.7.2012

Taitaa olla jotain mun mittasia, eli 165 cm. Nämä ovat Jättikasviyhdistyksen kirjeestä.

Pari erikoisjättiä kuoli omituisesti (Ollila ja joku muu).
By Jadetsu - 30.7.2012

No ompa hyvä että mittanauha on hävöksissä
By viherpeukalo - 30.7.2012

noin tuntumalla, ehkä 25 cm. Smile
By Jadetsu - 30.7.2012

Voin mää sit jatkaa mittanauhan ettimistä BigGrin
By Sienestäjä - 30.7.2012

Täälön kovin lyhkäsiä mutta nuput on kaikisa
By Jadetsu - 30.7.2012

Mulla yks tekkee nuppua. Muille minoon koittanu sanoa,että panttaavat vielä
By satues - 30.7.2012

Mulla nuo pikkupojat kylvökset ovat tuottaneet 140 senttisiä aurinkoja ja melkein kaikissa nuput. Lähetänkö Jadetsu sulle mittanauhan, vai ekkö viitti mittailla

By Jadetsu - 30.7.2012

No jos sullon semmonen tolokun kelamitta niin lähetä vaan BigGrin
By Myskimalva - 30.7.2012

Jade laittaa Lapin lisää päälle Wink
By Jadetsu - 30.7.2012

En ikinä

...myönnä.
By Jadetsu - 30.7.2012

Mitä mää semmosta myönnän miten oo teheny BigGrin

Jatkoin vain sun lauseen loppuun, kun olit jättänyt kesken 
By Jadetsu - 30.7.2012

By Pihapihlaja - 19.8.2012

Auringonkukka ei ole mikään mun lempikukkani mutta sitten kun se kukkii niin sen kuvaaminen on jotenkin niin vaivattoman ihanaa. Selkeä kohde ja taustan voi valita mihin suuntaan tahansa.   Tässä mun eilen kuvaamat yksilöt koira-aitauksen vierestä. Toisessa näkyy joku pörriäinenkin olevan hommissa.
By Jadetsu - 28.8.2012

Eka arska Tuo kukka pörriäisineen keikkuu vain n.140 cm pitkän varren nokassa

By koiruus - 30.8.2012

Nää on huomattavasti pienempiä ja pikkasen pörröisempiä. Narhukallet
teddybear
By Rapunzel - 31.8.2012

Mä en jaksa kun aina sataa
By Sienestäjä - 1.9.2012

By Pihapihlaja - 3.9.2012

Liian ahkera kuoli työnsä ääreen.
By anita - 3.9.2012

Jospa hän vaan lepää?
By Pihapihlaja - 11.9.2012

^^ Ihan se oli delannut, roikkuu vieläkin samassa asennossa jo kuihtuneessa kukassa.
By kevätlinnunherne - 23.9.2012

Aika jännän näköisiä nämä eriväriset auringonkukat. Ja pörriäiset aina kun yritti kuvaa ottaa,perhosia ei juuri ollenkaan.
By Bumble - 22.10.2012

Löysin vanhasta puutarhalehdestä jutun jonka mukaan kaikki punaiset auringonkukat ovat yhden, Coloradosta 1910 löydetyn punaisen yksilön jälkeläisiä, googlailin vähän ja löysin asiasta oheisen jutun.

http://www.dailycamera.com/lifestyles/ci_21061665/entertainment/classicalmusic
By Sienestäjä - 22.10.2012

Mulla ei puoletkaan ehtineet edes kukkia  Siellä ne makoilee pitkin kuravelliä, kun maa on niin vetelää että net kaatu. Viimevuonna ne kukkivat heinäkuun lopulla. 
By kitikat - 22.10.2012

Heinäkuun lopulla aloittivat kukkimaan, toissayönä oli pakkasta sen verran että paleltuivat. Mahtava väriläiskä näin syksyllä, ens kesänä saatava lisää. 
By Pihapihlaja - 20.2.2013

Mun viimekesän jättiauringonkukat jäi raivaamatta pois.  Naapurin mummo tossa elen pysähtyi rupattelemaan ja innoissani kerroin että tuli taas siemeniä kesää varteen niin mummu siihen että "no kukkiihan sinulla nuo entisetkin vielä tuossa pystyssä".  On melkoset varret mustina törröttämässä koira-aitauksessa, lapsilta suojassa, talon päädyssä, koko kansan ihailtavina. 
By kitikat - 20.2.2013

Kesäpäivänhattuja nuo minun olikin, eikä mitään auringonkukkia!
By Vuokkis..p - 8.4.2013

Huh.. Olinkohan aihan liian aikaisessa. Nyt on Auringonkukat jo koulittukin..

By Q. - 9.4.2013

Minullakin jo sormet syyhyää laittaa jokunen.

Sisällä esikasvatustilat olivat aivan täpösen täynnä, joten tuonne meitin kaivokoppiin virittelin äsken natikan. Saa nähdä paljonko se nostaa lämpöjä päivän aikana. Yöksi on patteri noin kuudessa asteessa. Onkohan liian vähän auringonkukalle?
By valtsu - 9.4.2013

Laitan auringonkukat suoraan maahan kunhan se ensin paljastuu. Näppituntumalta pikkasen kylmää saaneet , tiaisten kylvämät kasvavat parhaiten. On aikaisemman sadon omia siemeniä kerättynä, joten tahallisesti ei takatalvi lompakkoa kurita.
By Bumble - 5.7.2013

Tämän kesän ensimmäinen avautuja. Tein uuden penkin oikein aurinkoiseen paikkaan, näköjään tuntuvasti aikaistaa kukintaa.
By Puukonsuojus - 9.7.2013

Tässä teille aamusta otettu kuva pikku pellosta

By Myskimalva - 9.7.2013

Vertailun vuoksi voisi laittaa myös kuvan siitä isosta pellosta? 
By Puukonsuojus - 10.7.2013

Yritän huomenna ottaa isomman pellon kuvan lentokoneesta.
By Meritähti - 14.7.2013

Kääpiöauringonkukat kukkivat.

By Jadetsu - 15.8.2013

By Rilla - 16.8.2013

Meillä on auringonkukkiin vasta ilmestynyt nuput. Mitenköhän niitä kukkia pääsisi sitten kuvaamaan, jotkut korkeat tikkaat tarttisi... :-D

By jööti - 19.8.2013

Strawberry blonde
By kevätlinnunherne - 12.9.2013

Ei kasva auringonkukat mökillä,eikä kyllä paljon muutkaan kasvit,pitäisi varmaan rekkakuorma multaa olla jos puutarhan aikoisi perustaa.No astioissa kesäkukat pärjää.
By Sienestäjä - 26.9.2013

Just kun alkais kukinta niin pakkanen tappaa kaikki pystyyn 
By Sienestäjä - 14.2.2014

Tänävuonna kokeilen jättiauringonkukkaa 
By Jadetsu - 14.2.2014

Tolokun siemen
By bluedreams - 14.2.2014

Tänä vuonna tarkoitus kylvää... helianthus grosseserratusta... perennaa.
By RillaV - 5.4.2014

Ajattelin kylvää auringonkukat tänä viikonloppuna lasten kanssa. Kestäisivätköhän nämä kylvökset kylmää miten paljon? Meillä on lämmittämätön kasvari, ja sitten sain haalittua styroksilaatioita, joihin purkit kyllä mahtuvat (ja kansi kiinni), mutta onkohan sittenkin yöllä vielä liian kylmä? Jos laittaisi samaan styroksiboksiin pari limupullollista kuumaa vettä, niin ehkä se auttaisi yön yli. Päivällähän sinne vastaavasti paistuu...
By Tallukka - 5.4.2014

Minä kylvin vajaa viikko sitten pussillisen kääpiöarskoja esikasvatukseen. Hyvin ovat itäneet ja sirkkalehtiä odottelen, jotta pääsen koulimaan taimet omiin purkkeihinsa tulevaa ulosistutusta varten. Ensimmäinen kerta ever, toivottavasti onnistuu. devil

By Sienestäjä - 20.4.2014

Millois arskankukat ois hyvä kylvää esikasvatukseen? Suorakylvöö en tänävuonna pysty, kun tuun espanjasta vasta 8.5. ja sillon on vähän myöhästä imo etenkin jäteille

By Bumble - 20.4.2014

miksei niitä vois suorakylvää heti? itäähän ne talven alla olleetkin.

Pakkasöitä vielä ja ei oo multaa tarpeeks jotta sais kukkapentin kylvökuntoon (biolan outlet aukee vasta 1.5.)

By suokukka - 20.4.2014

Missä tuollainen biolan outlet on?

Onko se eurassa siellä missä on niitä multatehtaita?

Siskon mökki on siinä lähellä ja käyn siellä kuitenkin melkein joka viikko, niin vois poiketa.

Mitä kaikkea siellä myydään ja millaiseen hintaan?

Joo Eurassa son. En nyt hintoja sen kummemmin muista, mut mustamulta oli viimevuonna 5 säkkiä 10€. 

By mai-lee - 20.4.2014

biolan outlet

sienestäjä, tuon mukaan olisi jo (aikainen kevät?) auki...

Oho, niimpäs onkin heart Viimeks kun katoin niin luki että vappuna 

By suokukka - 20.4.2014

Kiitos !
By Bumble - 21.4.2014

Multapula on hyvä syy, kun kylvöt viivästyy..oho, siinähän on riimi!
By ElisabetB - 20.5.2014

Voiko auringonkukan istuttaa syvälle sirkkalehtiin asti? Mun esikasvatustaimet on kauheita hujoppeja reilusta lisävalosta huolimatta aina sirkkoihin asti, sit sen jälkeen kasvu on normalisoitunut. VIime vuonna suorakylvin, en ehtinyt saamaan kukkia, nyt olisi näillä tarkoitus joutomaata hieman kaunistaa.

Kohta voisi nämäkin viedä plantaasille.

By Jadetsu - 20.5.2014

Voipi
By Jässikkä - 19.7.2014

Eka käppänä

kuva

By Sienestäjä - 25.7.2014

Pisimmän mittasin olevan nyt 180cm

By Sienestäjä - 4.8.2014

Aamuauringossa. Pisin huitelee kahdessa metrissä. Ja ihan vahingossa heräsin näin aikasin, ei tosiaan ollu tarkotus...

By Genesee - 6.8.2014

Ensimmäinen avautunut ruukkuun istutetun matalan auringonkukan kukka houkettelee pörriäisiä.

kuva

By Karvari - 9.8.2014

kuvaMun ensimmäinen,matala lajike.Taustalla korkeat joissa nuput vielä hyvin tiukasti kiinni.Saa nähä ehtivätkö aueta.

By Maksaruoho - 12.8.2014

kuva

By Maksaruoho - 12.8.2014

kuva

By jööti - 13.8.2014

Italian Whitekuva

Black Magic (luonnossa tummempi, ei ollenkaan punainen)

kuva

By Bumble - 17.8.2014

Itsestään kylväytyneet ovat kukkineet jo kauan ja pysyneet pystyssä tuulista huolimatta. Epäilen että johtuu siitä kun levitin keväällä 5-10 cm. multaa tuohon päälle. Kun tiheässä kasvaneita kitkin keväällä niin juuret oli sormen mitan syvyydessä.

Kannattais varmaan myöhään syksyllä kylvää ja syvään tai sitten just multaa kylvösten päälle heti keväällä ennen vappua. On tullut varmaan aina kylvettyä liian pintaan.

kuva

By Maksaruoho - 17.8.2014

Jööti, onko tuo Italian white aika pienikukkainen? Itse kasvattelin muistaakseni pari vuotta sitten juuri tuota ja petyin kun kukka olikin surkean pieni. Nättihän se on kun mikäkin, saatto tosin kärsiä mulla veden ym puutteesta :/
By filifjonka - 18.8.2014

Perhostakin kiinnostaa auringonkukka. Seurana kimalainen.

kuva

By jööti - 18.8.2014

On Italian White pienikukkainen. Halkaisija on n. 16cm. Mutta suht samankoiset kukat on tuossa tummemmassakin. Ja näin pienellä pihalla nuo pienikukkaiset ovat sopivamman kokoisia.
By Tilli85 - 23.8.2014

Meillä on kuin onkin yksi erillainen arska muiden joukossa. Muissa vain yksi nuppu mutta tässä erillaisessa nuppuja on myös lehtien ja varren liitos kohdissa. 15nuppua jos oikein laskin on yhteensä.
By Genesee - 23.8.2014

Tätä Waooh! auringonkukkaa aion kasvattaa ensivuonnakin. Ihanan matala ruukkuun sopiva ja yhdessä taimessa on monta kukkaa. Viimevuonna mulla oli samassa suorakulmaisessa ruukussa toista matalaa, joka teki vaan yhen kukan per kasvi ja niiden kukinta oli aika pian ohi.

kuva

By Tilli85 - 23.8.2014

ompas nättejä! Mistä hommasit näiden siemenet?
By Genesee - 23.8.2014

Ihan marketin siemenhyllystä löysin siemenet. Se oli semmonen Scheteligin markkinoima pussi, mutta samoja näyttäisi olevan Nelsoninkin valikoimissa. En tiedä onko ne jotain hybridejä eli voiko noita saada kasvamaan samanlaisiksi itsekerätyistä siemenistä.
By Karvari - 25.8.2014

kuva

By Karvari - 1.9.2014

kuvaKiva tämä,16 kukkaa tulossa.Tämä tottero hukkas pussin niin eipä muista mikä nimi.

By Bumble - 7.10.2014

Tänään vielä näin hyviä, eivät ole moinaankaan satunnaisista kylmistä ja tuulista. Ruissalon jättilajiketta.

kuva

kuva

By minnas - 17.11.2014

Etsiskelin erilaisten auringonkukkien siemeniä ja Nelson Gardenin sivuilta löytyi semmoistakin tietoa että auringonkukkien nuput ovat syötäviä. Ei ole ikinä tullut mieleen niitä nuppuja ruveta syömään, versoja ja siemeniä kylläkin. Onko kukaan maistanut?

By Q. - 12.1.2015

Tässä meidän viimekesäinen portinpielen kukka-asetelma. 

kuva

By minnas - 19.3.2015

Minkälaisia tukisysteemejä olette laittaneet jättiauringonkukalle? Mulla olisi puurimoja, mutta riittääköhän jos tuet ovat noin metrin mittaisia? Maakairalla aattelin kunnon kuopat tehdä tukipuille.

By raya - 19.3.2015

Kuin iso on jättiauringonkukka ? Onks se vielä eri juttu kun ne 2 - 3 metriset ? nuo ei kyllä tartte mittään tukia, siis 2 - 3 m.
By minnas - 19.3.2015

En tiedä kun siemenkirjeestä muutaman siemenöisen sain, enkä muista tarkempia tietoja kuin että jonkinlaista jättiä on, siis semmoista tavallista kuitenkin. Muttä nämä tulee pyöreän penkin keskelle ja reunoille sitten matalampaa niin varuiksi aattelin tukia laittaa. Aika tuulisella paikalla tulee olemaan.

By raya - 19.3.2015

Tuulessa ja myrskyssä ne miullaki on ollu ja sitt jos kunnon myräkkä sattuu niinku ussein sattuu, meillä tuulee nääs AINA, niin ovat kaatuneet mutta juurineen, eli runko kyllä kestää tuulet mutt myrskyllä sitt kaatuu niinku mettässä puut.
By minnas - 19.3.2015

Eipä taida tukipuista sitten mitään hyötyä olla Smile

Mulla on joku ihmeen auringonkukkakausi menossa. Parisen vuotta sitten en niistä tykännyt kovin paljon, ehkä kyllästyin tai jotain. Niin ne mieltymykset vaihtelevat...

By Nasty - 19.3.2015

Meillä viime vuonna oli yli 4 metriset aurongonkukat ja niille laitettiin viereen saman mittaiset tuki kepit ja metrin välein kiinni. Hyvin kesti tuulet ja tuiskut eikä päässyt katkeamaan.
By minnas - 19.3.2015

Millaiset tukikepit? Mistä löytyy nelimetrisiä tukikeppejä?

By raya - 19.3.2015

Kyllähän tietysti sillon kun ne on vielä matalampia ja jos vielä honteloitakin niin muistaakseni miullakin joku teräsverkko-hässäkkä ollu ympärillä jonkun aikaa ennenku vahvistuvat ja rotevoituvat.

Nii ja talon takana pellolla tuulen armoilla niitä on myös ollu, hyvin ne pärjää, nojailevat sitt toisiinsa.
By raya - 19.3.2015

Jaa , no joo, ei miulla nelimetrisiä vissiin oo ollu, ihan tavallisia vaan.
By Emo - 19.3.2015

Miulla oli niin tukevavartisia, että vesurin kanssa piti syksyllä katkoa, pienemmät vehkeet ei tehonneet. Ja vaikka hiekkamaa, ei kaatuneet juurineenkaan.
By minnas - 19.3.2015

On mulla varastossa tosi pitkä rautatanko. Jos sen lykkäis penkin keskelle... Se on sitten kivan näköinen jos ne arskat ei jaksa kasvaa BigGrin

Voishan siihen jonkun viirin kehitellä Smile

By Nasty - 19.3.2015

Tuki keppeinä oli ihan sellaiset kapeat puunrungot. Ne vielä laitettiin katon reunan ränniin kiinni niin ei lähtenyt mihinkään. Siellä ne oottaa nyttenkin tulevan kesän jättejä. =). Oli nuokin syksyllä miehen ranteen paksuisia,jotta olis varmaan kestäneet,mutta varmuus.....=)
By tarhaleidi - 19.3.2015

Tukipuista vielä. Mulla on ollut käytössä erilaisia muovi-, metalli- ja puukeppejä, mitä puutarhaliikkeistä olen vuosien saatossa ostellut. Pääosin ne ovat noin parimetrisiä ja auringonkukat korkeampia. Se ei ole haitannut, koska alussa varsi hontelo ja tuen tarve suurempi ja lopussa kukka on tukevampi kuin keppi. Ilmeisesti ovat riittävästi tukeneet, koska aurongonkukat eivät ole koskaan kaatuneet.
By Nuu - 19.3.2015

Ne pitkiksi kasvavat auringonkukat jotka kasvattavat suuren kukinnon tarvitsevat sitä tukea ihan jo senkin takia että se kukinto painaa aika lailla. Alkaessaan kypsyttää siemeniä se painuu nuokkumaan alaspäin ja jos vartta ei ole tuettu niin se saattaa kallistua ja kaatua.

Mulla oli viime vuonna sellaisia jättiauringonkukkia jotka kasvoi ehkä vähän yli parimetrisiksi ja joiden kukinto oli suuri ja painava. Olin ihan tyytyväinen että olin niille viritellyt tukikepit. Kepit oli ehkä metri - puolitoista metriä korkeat mutta ajoi asiansa. Sain nauttia kukinnasta ja päälle vielä kerättyä kypsiä auringonkukan siemeniä.

Ne tosi korkeiksi, yli 4 metrisiksi kasvavat jättiläisauringonkukat tarvitsee minusta varrelleen tuen mikäli niillä on isohko se kukinto. Noitakin on niin monenlaisia ettei ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa.

By raya - 19.3.2015

Ja ne edellis vuoden varret kun säilyttää kuivana pystyasennossa talaven, niistä saa hyviä tukikeppejä taas joillekin tukea tarvitseville keväällä.

By Bumble - 22.3.2015

Olen istuttanut 2 raitaa ja yhden koristeomenan siementaimen kukkamaahan, toiveena että raidat olis hedekasveja. Siitä ei ole tullut tietoa, mutta niitä on hyvä käyttää tukikeppeinä auringonkukille ja mm.ruusupavulle.Raitojen oksankärkiä näkyykin 43-sivulle laittamissani kuvissa.
By Season - 3.4.2015

Onko kukaan kasvatellut auringonkukkaa lajikkeeltaan Maximiani?

Pussissa sanotaan sen olevan monikukkainen ja monivuotinen, tekstin mukaan ehtii kukkia esikasvatettuna jo eka kesänä, muuten vasta seuraavana. Kuvassa aika hauskan näköinen, kukat kiinni varressa useassa kerroksessa. Laitoin nämä nyt multaan toiveissa kukinta tänä kesänä. Tarkoittaako toi monivuotinen teidän mielestä että kukkii kuitenkin vain yhtenä kesänä, tänä tai seuraavana. Vai useana kesänä peräkkäin? Jos vain yhden kesän kukinta niin eikö se olisi silloin kaksivuotinen?
By Viippu - 3.4.2015

Kyllä se on perenna. Mulla on maximilian auringonkukkia, sekä preeria-auringonkukkaa joka on myös monivuotinen. Ennen ne eivät ehtineet kukkimaan, mutta kun siirsin ne parempaan paikkaan ovat ehtineet kukkaan molemmat. Monena vuonna jo.

Nyt ostin nauha-auringonkukan taimen messuilta. Sekin pitäisi olla monivuotinen.

By Season - 3.4.2015

Kiva, kannattaa siis esikasvatella ja sijoittaa paikkaan jossa saavat olla rauhassa kesästä toiseen. Vielä tuo pussin teksti "houkuttelee lintuja ja perhosia" - ihana! Smile
By Season - 3.4.2015

Innostuin tässä samalla, ehkä liian aikaisin, laittamaan myös muita auringonkukkia, mutta yritin pysytellä korkeammissa lajikkeissa. On sitä oltu ennenkin toukokuussa varret solmussa mutta kumma kyllä vuosi vuodelta sitä ajaa itsensä samoihin ongelmiin... Smile
By Season - 9.4.2015

'Kirahvit' itivät nopeasti mutta näistä monivuotisista ei pilkota vielä mitään. Itävätkö hitaammin vai onkohan peli menetetty?

Nimim. Malttamatonko Wink
By Viippu - 9.4.2015

Mä olen saanut omat auringonkukat taimivaihdossa, joten en osaa neuvoa. Luulisi silti perennan siementen itämisen kestävän kauemman.
By Nuu - 21.4.2015

Keräsin viimevuotisista auringonkukistani (Aztec Gold Hybrid) syksyllä siemeniä ja tänään kylvin osan niistä maahan kasvimaan vierelle. Viime vuonna tein suorakylvön 19.5. eli nyt olin aikalailla aikaisemmassa. Jos siemenet päättää mädäntyä maahan niin hyvin ehtii vielä tekemään uusintakylvön myöhemmin.

Näiden siemenet ovat syötäviä, mutten ole kyllä maistanut. Syödäänkö niitä yleensä ihan sellaisenaan kuivattuna eli kuoret vaan pois ja sisus suuhun ?
By valtsu - 22.4.2015

Just noin, kuoriminen on aika greepyä puuhaa kynsille. Siemensyöntiä harrastavissa maissa siemeniä myös paahdetaan, kai ne avautuvat jotenkin helpommin. Olen allerginen mykerökukkaisille, ja jonkin kerran olen kerrassaan pyörtynyt niitä ruokakaupan kuorittuja siemeniä syötyäni.

By J528 - 27.5.2015

Tässä mietin, oon kasvattanu muutaman auringonkukan taimen ja olis tarjolla kaks istutuspaikkaa, joko aamuaurinkoa tai ilta-aurinkoa. Kummastakohan ne tykkäis enemmän?
By Bumble - 27.5.2015

Kokeile, laita molempiin. Kerro sitten meillekin kuinka kävi.
By minnas - 27.7.2015

kuva

By Jadetsu - 8.8.2015

Kuinka korkeita teijän arskat on?
By Nuu - 8.8.2015

Jotain 1,5...2,5 m olettaisin noiden olevan.
By Antikeijukainen - 6.4.2016

Vuokrapalstalle kun ei saa pahemmin rakennella aitoja, tai jos saakin niin tarvii syksyllä kerätä pois ennen kyntöä, mietin josko auringonkukasta saisi aidanteen tuulensuojaksi tomaatille? Alunperin oli tarkoitus lyödä seipäät maahan ja niitata niihin kasvihuonemuovi tai joku pressuviritys, mutta tulipa mieleen että sehän pitää itse asiassa tuulta huonommin kuin ilmaa läpäisevä aitamateriaali. Ilmavirta kun tuppaa kuulemma keräytymään sinne muovin taakse ja kiertää sen sitten entistä vahvempana. Näin kertoi muistaakseni äitini vanha kotitalouskoulun puutarhanhoidon oppikirja.

Olisiko auringonkukassa ideaa, onko lajiketta joka kasvaisi suht tiheässä, rehevästi ja mielellään vielä nopeastikin?

Punaista 'Evening Sun' Isoauringonkukkaa kylvin esikasvatukseen kokeilumielessä eilen, mutta sen ominaisuuksista ei ole mitään tietoa, muuten kuin että pussi toivoo puolen metrin taimiväliä. Se ei tunnu tuulensuojana kovin tarkoituksenmukaiselta. Jos laittaisi väleihin jotain rehevähköä köynnöstä, joka saisi kiipeillä auringonkukkia pitkin?
By minnas - 13.7.2016

Itsestään kylväytynyt aloittelee.

By minnas - 20.7.2016

By minnas - 30.7.2016

By Karvari - 30.7.2016

Meillei arskassa näy ku toooosi pieni nuppu Sad
Pitänee ootella.....
By minnas - 8.8.2016

Tällä on aika hauska kasvutapa. Matala ja lehdet tiheässä.

By minnas - 14.8.2016

By hoyabella - 5.9.2016

Miehen silmäteräWhistling

By Jatuuli - 8.9.2016

Kunta on taas kylvänyt meille auringonkukkapellon  Smile

By kevätlinnunherne - 10.9.2016

Minä yritin ja saada "auringonkukkapeltoa"pienen pottumaan paikalle,mutta eivät ehdi kukkia,en muista mikä lajikekaan oli, Prisman puutarhamyymälästä ostettu,ehkä siihen paistaa aurinko liian vähän aikaa päivästä.Pitäisiköhän ne varret nyt mu
okata sinne multaan! Nämä matalat auringonkukat sentään taitaa ehtiä kukkia.
By Karvari - 10.9.2016

Hei mikä tuo ihana keltanen pörhelö tuossa arskojen alla ??
By kevätlinnunherne - 10.9.2016

Mukulabegonioita ovat,eivät nyt tähän ketjuun kuulu mutta kukkivat ja kasvoivat tänäkesänä tosi isoiksi.
By Karvari - 10.9.2016

Hurijan kauniita niinku arskatki.
By minnas - 13.9.2016

minnas - 8/8/2016
Tällä on aika hauska kasvutapa. Matala ja lehdet tiheässä.

Nyt tämä kukkii. Kukka iso kuin ruokalautanen, mutta korkeus mukavasti alle metrin. Tämäkin ihan itekseen tähän tullut Smile

By minnas - 14.10.2016

By Hienohelma - 15.4.2017

Uusimmassa Kotipuutarhassa oli mainio vinkki, että salkopapujen tueksi voi kylvää auringonkukkaa. Tämän yhdistelmän haluan toteuttaa tänä kesänä. Mutta mikä olisi korkea, kuitenkin tarpeeksi tukeva lajike jota pitkin pavut voisivat kiivetä? Ettei sitten tarvitse tukea arskoja, jotta ne voivat tukea papuja Smile
By valtsu - 15.4.2017

Hienohelma - 4/15/2017
Uusimmassa Kotipuutarhassa oli mainio vinkki, että salkopapujen tueksi voi kylvää auringonkukkaa. Tämän yhdistelmän haluan toteuttaa tänä kesänä. Mutta mikä olisi korkea, kuitenkin tarpeeksi tukeva lajike jota pitkin pavut voisivat kiivetä? Ettei sitten tarvitse tukea arskoja, jotta ne voivat tukea papuja Smile

Linnunsiementen auringonkukka on toiminut hyvin.

Onhan niitä erikoisempiakin, jättilkäisauringonkukka ei ole ollut kovin varma kasvatettava, jäänyt pieneksi. Teddybearit ja muut minit kasvakoot itsekseen. Tummat lajikkeetkin on napakoita ja korkeita. Siemenpusseista löytyy tarkemmin tietoja ja aika kuluu kaupassa rattoisasti.
By Kesänlapsi - 16.4.2017

Ei kannata laittaa linnunsiementen auringonkukkaa syötävien kasvien lähelle. Niissä on monesti salmonellaa. :/
By nirppulainen - 22.5.2017

Oliskohan nyt hyvä hetki kylvää auringonkukkia ulkoruukkuihin? Että ehtisi kukkiakin mutta ei paleltuisi.
By Nasty - 22.5.2017

nirppulainen - 5/22/2017
Oliskohan nyt hyvä hetki kylvää auringonkukkia ulkoruukkuihin? Että ehtisi kukkiakin mutta ei paleltuisi.

Omat auringonkukat olen laittanut ulos jo pari viikkoa sitten. siis siemenet multaan ja nyt viikonloppuna itivät kun tuli lämmin. Jättiauringonkukat esikasvatin sisällä ja siirsin viikonloppuna ulos. 

Kiitos vastauksesta Nasty. Mulla on isoja auringonkukkia paria laatua, onkohan niiden kanssa sitten jo myöhäistä? Haluaisin että ne oikeasti ehtisi kukkia.
By raya - 22.5.2017

nirppulainen - 5/22/2017
Kiitos vastauksesta Nasty. Mulla on isoja auringonkukkia paria laatua, onkohan niiden kanssa sitten jo myöhäistä? Haluaisin että ne oikeasti ehtisi kukkia.

Kyllä ne ehtii kukkia, mie kylvän arskat aina suorakylvönä, tarkottaa tänä vuonna eilen. Syyskukkijahan se on, tietysti jos esikasvattaa niin kukkivat aikasemmin.
By Nasty - 22.5.2017

nirppulainen - 5/22/2017

Kuten Raya sanoikin niin hyvin kerkiää kukkia. Mie noitten jättien kanssa aina otan vähän ennakkoa jotta kerkeävät kasvaa isoiksi. 

No hyvä. :-) Sitten tulikin heti seuraava mietittävä, kun hoksasin että tuossa paikassa mihin meinaan laittaa auingonkukat, on katos ehkä 220 cm kokeudella..... voisin laittaa sittenkin siemenet maahan enkä ruukkuun, niin siitä saisi parikymmentä senttiä lisää kasvutilaa, mutta riittääköhän tuo 220 cm kuitenkaan.... Mulla on siis keltaista "Sonjaa", ja jotain nimetöntä punaista, eikä mitään käsitystä kuinka korkeita niistä tulee. Tosi harmi jos ne kasvaiskin oikein korkeiksi ja törmäisivät katokseen. Hitsi kun ei oo mitään muuta paikkaa, paitsi etupihalla joka on taas sitten itään päin.
By Churrita - 27.8.2017

Auringonkukka vasta aloittelee nuppujentekoa. Pitääkö se suojata jotenkin hallalta, että ehtisi vielä kukkia?
By hoyabella - 28.8.2017

Churrita - 8/27/2017
Auringonkukka vasta aloittelee nuppujentekoa. Pitääkö se suojata jotenkin hallalta, että ehtisi vielä kukkia?

Pitää, auringonkukka paleltuu helposti.
By J671792918 - 13.3.2018

Onko kellään mitään kokemusta siitä kuinka kauan auringonkukan siementen itävyys säilyy? Yritin kyllä googlailla ja etsiä tästä keskustelusta, mutta en löytänyt mitään vastausta.
By Jadetsu - 13.3.2018

Kristiina - 13.3.2018
Onko kellään mitään kokemusta siitä kuinka kauan auringonkukan siementen itävyys säilyy? Yritin kyllä googlailla ja etsiä tästä keskustelusta, mutta en löytänyt mitään vastausta.

Kait ainaki sen 2-3 vuotta.
By Kesänlapsi - 1.4.2018

Ootteko kasvattanut koskaan arskoja lämpöpenkissä? Oon nyt testannut lämpöpenkkiä kukista myskimalvalle, orvokille ja gladiolukselle, ja ne ainakin rakastaa kasvaa lämmössä ja aika tuhtissa maassa. Ajattelin, että tekis ihan oman auringonkukkalaatikon (tai paremminkin ison alueen tuommosista pitkistä tukeista). Ja nyt keväällä sinne pohjalle haravois jätteet ja sonnat. Toki risujen päälle. Kun sehän on aika syöppö kasvi, ja tykkää kasvaa kuumassa. Luulis ainakin onnistuvan. Vai mitä tuumaatte?
By Iltatähti - 2.4.2018

Kesänlapsi - 1.4.2018
Ootteko kasvattanut koskaan arskoja lämpöpenkissä? Oon nyt testannut lämpöpenkkiä kukista myskimalvalle, orvokille ja gladiolukselle, ja ne ainakin rakastaa kasvaa lämmössä ja aika tuhtissa maassa. Ajattelin, että tekis ihan oman auringonkukkalaatikon (tai paremminkin ison alueen tuommosista pitkistä tukeista). Ja nyt keväällä sinne pohjalle haravois jätteet ja sonnat. Toki risujen päälle. Kun sehän on aika syöppö kasvi, ja tykkää kasvaa kuumassa. Luulis ainakin onnistuvan. Vai mitä tuumaatte?

Ihan varmana onnistuis. Kukat varmaan hipois pilviäBigGrin
By Nasty - 2.4.2018

Miulla kasvaa auringonkukat aina lämpö penkissä. Hyvin kasvaa ja isoja tule
By Kesänlapsi - 2.4.2018

Jes, no se on selvä sitten arskat pääsee lämpöön. Smile
By hoyabella - 6.4.2018

Olen aina luullut, että auringonkukasiemenet ovat kutakuinkin samanlaisia kuin linnunsiementen sekoituksissa on.

​​Kun ostin pussin auringonkukan siemeniä, ajattelin ettei pussissa voi kovin monta siementä olla, kun puristelin sormilla pussia päältä päin. En ole tiennyt että erilaisilla auringonkukilla voi olla erikokoisia siemeniä. Hämmästyin, kun avasin pussin kotona. Siemeniä olikin enemmän kuin uskoin, mutta ne olivat pieniä kooltaan. Tässä ne on kahvilautasella. Laji on Italian White. Väri hyvin vaaleankeltainen ja korkeus 100-150cm lukee pussin tekstissä. Nuo nyt olen laittanut multaan. Katsotaan mitä mullasta aikanaan nousee.

​​
By Nuu - 6.4.2018

Eri lajikkeilla on tosiaan hyvinkin erinäköisiä  siemeniä. Koko, malli ja väri vaihtelee.
By Nasty - 6.4.2018

Joo komppaan Nuuta. Miullakin on vaikka minkä kokoista auringonkukan siementä . =)
By Karvari - 11.8.2018

By kevätlinnunherne - 6.9.2019

Auringonkukat on matalia, sen sijaan syysleimut taustalla leimuaa aika korkeina, ja ovat tänä kesänä kukkineet kauniisti.
By Kesänlapsi - 8.11.2019

Bobbie - 24.9.2019
Meidän auringonkukat eivät jaksaneet tänä kuivana kesänä kukkia, ihan nuppusina vielä olivat nyt pakkasen palelluttamia torrakoita.

Mullakaan ei kerennyt yhen ainoa arska kukkia. Tosi harmi. En koskaan esikasvata niitä, koska aina ois sitten honteloita rimppanoita, jotka kaatuvat sitten jo kimalaisen painosta. Jos ens vuonna paremmin. Toissakesä oli ihana arskakesä. Tilaan samanlaisen kesän ens vuodelle. 😄
By valtsu - 8.11.2019

Kaivelin jo wapun jälkeen 5 cm syvyyteen vanhoja siemeniä. Iso osa idettyään kuivahti hengiltä, jälleen. Silti muutama monihaarainen jättiauringonkukka alkoi yllättäen kukkia syyskuussa. Eli en idätä, ja avomaalla kasvavat kovasti vaatisivat kastelua ja lannoitusta. Tiaisten kylvämistä kasvaa myös komeita. ellen hoksaa kiskoa pois. Kasvimaapalsta-alueella kosteassa ja hyvässä maassa 2018 kasvoi todellisia jättejä, sain luvan kuvata ja postata, jossain ketjun uumenissa kuvat  lienevät. 
By Kesänlapsi - 9.11.2019

valtsu - 8.11.2019
Kaivelin jo wapun jälkeen 5 cm syvyyteen vanhoja siemeniä. Iso osa idettyään kuivahti hengiltä, jälleen. Silti muutama monihaarainen jättiauringonkukka alkoi yllättäen kukkia syyskuussa. Eli en idätä, ja avomaalla kasvavat kovasti vaatisivat kastelua ja lannoitusta. Tiaisten kylvämistä kasvaa myös komeita. ellen hoksaa kiskoa pois. Kasvimaapalsta-alueella kosteassa ja hyvässä maassa 2018 kasvoi todellisia jättejä, sain luvan kuvata ja postata, jossain ketjun uumenissa kuvat  lienevät. 

Minusta tuntuu kans, että nuista tinttien kylvöistä tulee parhaat. Vaikkakin monesti on sepelikolla, tai jossakin muussa hassussa paikassa. Oon antanut aina kukkia siellä missä kasvavat. Niinkuin orvokkienkin. 😉
By Piivi - 13.11.2019

Luulin kanssa, että daalialaatikossa röyhähtää, mutta nyt syksystä kitkin alle 20cm korkean räpiskön vähin äänin pois. Pari muuta alkua kuolettuivat itekseen jo aiemmin.
By Ylvalii - 30.4.2020

Aika lailla koko eroa eri lajien siemenillä:

Keskimmäinen on Russian giant, oikea Italian white ja vasen on joku ebay
By J10013531012 - 1.5.2020

Ostin eilen linnuille vielä tätä kevättä varten pienen pussin auringonkukkaa. Katselin, että on isoja siemeniä (läpinäkyvä pussi on hyvä, niissä isoissa säkeissä ei näe sisältöä ja siemenet on yleensä pieniä). Otin johonkin purnukkaan erilleen sen verran, että kylvän niistä. Linnut saavat loput.
By Churrita - 3.5.2020

Kuinka syvän astian auringonkukka kaipaisi alleen? 
By raya - 31.7.2020

Hän ei pärjäis auringonkukkien pituus/korkeus kisoissa varmaankaan mutta haitannekko tuo kun muuten on kaunis.
Ms Mars, korkeutta n. ½ metriä.
By Jontte - 2.8.2020

Ei aivan yllä jättikorkeuksiin mutta vasemmalla näkyvän kasvihuoneen runkon harja on 2m korkea. Olisikohan 3.5m metrin hujakoilla. Vasemmassa nurkassa toinen vähän matalampi. Veikkaan, että näiden välissä kasvaneet 4 kesäkurpitsaa on kilpaillut aika paljon ravinteissa. 
By J12308001826 - 29.8.2020

Churrita - 2.5.2020
Kuinka syvän astian auringonkukka kaipaisi alleen? 

Mun auringonkukat parvekkeella on 7,5 litran ruukuissa ja niitä on monta taimea/ruukku. Toki niitä saa kastella usein BigGrin
By Karvari - 11.9.2020

By Kesänlapsi - 1.10.2020

Arskat kerkesivät kukkia hyvin tänä vuonna. Toki kun olivat parhaassa kukassa, niin myrsky kaatoi jätit niinkuin puita metsässä. Juurakot vain ylhäällä, ja pitkällään olivat. 
By kevätlinnunherne - 3.10.2020

Sain siemenet näihin korkeisiin arskoihin ja piti muutama kasvattaa vaikken näistä niin tykkääkkään kun näitä pitää sitoa. Korkeutta reilut kaksi metriä, ja sidoin nämä sähkötolppaan, aika pienissä poteissa kasvoivat. Naapurikunnasta tuli ennätys korkea arska joka oli yli viisi metriä, suomenennätys kasvi oikein virallisesti, luin lehdestä.
By Rillari - 6.10.2020

Tämä yksilö yllätti. Varsi on maan lähellä runko on liki 10 cm, varella on mittaa hieman yli 3 m (tosin kasvaa mutkalla). Pääkukinto oli n. 30 cm halkasijaltaan, se on nyt jo siementenkypsytysvaiheessa. Nyt samassa varressa kukkii 14 normaalin kokoista kukkaa ja on 11 pientä nuppua.
By Rillari - 6.10.2020

"Kukkanen sinulle"
By Kesänlapsi - 9.10.2020

Rillari - 6.10.2020
Tämä yksilö yllätti. Varsi on maan lähellä runko on liki 10 cm, varella on mittaa hieman yli 3 m (tosin kasvaa mutkalla). Pääkukinto oli n. 30 cm halkasijaltaan, se on nyt jo siementenkypsytysvaiheessa. Nyt samassa varressa kukkii 14 normaalin kokoista kukkaa ja on 11 pientä nuppua.

Onpas monta kukkaa yhdessä varressa. Onko lajiketta tiedossa
By Rillari - 10.10.2020

Kesänlapsi - 9.10.2020
Rillari - 6.10.2020

Onpas monta kukkaa yhdessä varressa. Onko lajiketta tiedossa

Ikävä kyllä ei ole. Bauhausista ostin jotain jätiksi mainittua.
By Rillari - 19.10.2020

Haluaisin kerätä siemenet jättikukastani. Siemenet ovat vielä vaaleita. Pitääkö niiden anyaa kypsyä vielä?