Puutarha.net Keskustelut

Pensasmustikka, Vaccinium

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2271632.aspx

By Torvikukka - 2.4.2007

Tekeekös pensasmustikka marjat edellisvuoden oksiin? Meillä jänis oli eilen syönyt kaikkien oksien päistä 4cm pois. Mokoma pitkäkorvavihainen

By Pappis - 12.4.2007

Mulla on pensasmustikkaa ollut jo 12 vuotta mutta en ole aivan tarkoin seurannut mihin ne marjat tulee. Minusta marjoja tulee vanhempiinkin oksiin joskaan suuret oksat eivät enää tuota.  Keväisin leikkelen pois vaurioituneita, palentuneita tai sairaita versoja. Pupu söi minullakin kerran erään pensaan aivan juurta myöten mutta kyllä se uudelleen nousi seuraavana kesänä sieltä. Toisaalta nyt sinulla pensas ainakin haaroittuu hyvin kun on "leikattu". kieli ulkoa

By Sand - 12.4.2007

Olen tässä selaillut monia puutarhakirjoja (kun netti ei meillä pelittänyt kunnolla) ja koettanut löytää vastauksen tähän mustikkakysymykseen (kukkiiko mustikka minkä vuoden versoistaan?), mutta ei ole osunut hollille.

Itsellänikin on pensasmustikoita muutama - ainakin neljästi siirretty - alku ja kysymys kiinnostaa.

By Tolkku - 12.4.2007

Minä väittäisin, ja väitänkin, että saman vuoden versoilla kukkii. Ainakin metsämustikat. Kun niitä tuo maljakkoonkin, niin eikös sieltä ensin tule sitä vaaleanvihreää kasvua ja niihin kukat, vai heittääkö muistini täysin? Ja tästä johdattelen, että pensasmustikoilla sama peli Smile

By Inki - 12.4.2007

Minä taas olen sitä mieltä, että edellisen vuoden versoilla,  mutta voin olla väärässäkin kyllä...

By Inki - 12.4.2007

Kauppilan ohjeet

By Inki - 12.4.2007

"Pensasmustikkaa ei yleensä tarvitse leikata, joskin jänis tekee sen mielellään. –
Jos näin käy, ei tarvitse huolestua, uutta kasvustoa ilmestyy nopeasti
ja tuloksena voi olla jopa entistä tuuheampi pensas. Satonäkymien takia
pensas kannattaa kuitenkin suojata jäniksiltä." 

Keskipohjanmaa netistä löytyi tuommoinen lause, joka viittaisi siihen, että leikkaus vaikuttaa satoon, joka taas viittaisi siihen, että sato tulee edellisen vuoden versoihin.  Asiaa ei kyllä sinänsä näytä missään suoraan sanottavan.  Useammassa ohjeessa on, että leikataan vain kuivat versot pois, mutta muuten ei kaipaa leikkausta.

By tähtiputki - 12.4.2007

Mulla ollut edellisessä, sekä nykyisessä pihassa mustikkapensaita.En oo koskaa leikkan pensaita leikkaamisen vuoksi. Ainoastaan kuivat ja kuolleet oksat. Lähinnä oksankärjet.Kukat kehittyvät ainaskin jo syksyn aikana, koska mulla joulukuussa kukki pensaat lämpösen alkutalven vuoksi. Jännäsin selviääkövätte talvesta, mut ovat ainakin viel hengis . Saas nähdä kukkivatko ny kesällä lainkaan...Odotellaan ja katsotaan.Mitä vanhemmiks  tulleet sitä parempi sato ihan jo siks ko oksii omp enempi.

By Tolkku - 12.4.2007

No kyllä minäkin sitten käännän kelkkani tuon satonäkymä-lausekkeen takia  

Sitäpaitsi, jos Googlaa mustikan kuvia, niin huomaa kelposti, että ne kukat/marjat on edellisvuoden kasvussa.kieli ulkoa

By veronica - 12.4.2007

Täälläkin jänis on käynyt maistelemassa mustikan versoja. Ensi talveksi punon pajuista häkin ympärille.

By hanwe - 13.4.2007

Jostain on jäänyt päähäni, että pensasmustikka kukkisi parhaiten toisen vuoden versoilla, mutta lähde ei nyt tule mieleeni.

By minttumeirami - 23.4.2007

Mies, joka ei ole kärsivällistä marjannyppijäsorttia, toivoi pensasmustikkaa. Nyt ovat Aino ja Alvar auton perässä. Onko ao. puskista minkälaisia kokemuksia? Turvahäkki niille ainakin pitänee rakentaa talveksi .

By törnrosa - 23.4.2007

Laitoin viime kesänä 4pensasmustikkaa(2xAino ja 2xAlwar). Olivat oikein terhakat taimet. Heti istutuksen jälkeen niihin ilmestyi kukkia ja sitten saimme muutaman marjan maistiaisia jo viime syksynä. Minä onneton en ymmärtänyt suojata pensaita ja nyt niistä on hieman jänikset maistelleet oksan päitä. Kiitos vaan niistä lohdutuksen sanoista etteivät ole aivan mennyttä. Se on varmaa, että opiksi ottaneena suojaan varret ensi talveksi.

By minttumeirami - 23.4.2007

Nämäkin taimet ovat oikein hyvän näköiset ja tuuheat. Aika kauan käsittääkseni joutuu odottamaan varsinaista satoa, mutta toivotaan nyt sitten edes niitä maistiaisia!

By [0] - 25.4.2007

Ostin muutama vuosi sitten kolme pensasmustikkaa. Koska en saanut niitä heti istutettua maahan (en osannut päättää, että minne: metsikköön sekalaiseksi pensaikoksi vai kasvimaan reunaan), niin jäivät sitten talvehtimaan kellariin. Yksi niistä näytti edelliskeväänä kuolleelta ja kippasin sen tuonne ison koivun alle pois ruukustaan. Kaksi muuta ovat vielä toisenkin talven viettäneet kellarissa (sama päättämättömyys vaivaa edelleen). Mutta. Se, jonka kippasin sinne koivun alle, vihertääkin nyt yhdestä oksastaan. Pakkohan se on sieltä pelastaa (ehkä huomenna). Olen jo päättänyt, että turpeella parannan kasvupaikan, joka nyt sitten on jollain kohtaa kasvimaata. Helpompi suojata jäniksiltä. (On muuten mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea siellä koivun alla alkaakaan kasvaa. Seuraavaksi sinne joutuu itämättömät skimmiat, kerriat, kalmiat, acer negundot ja acanthopanaxet. Ja puksipuut.)
By Sand - 25.4.2007

Minun pensasmustikkani ovat hankintoja jo 90-luvun alkupuoliskolta, kun kuopiolaiset testasivat niitä North-alkuisia lajeja. Olen vaihtanut mustikoiden paikkaa joko neljästi tai kolmasti. Joskus on paljon marjoja, joskus vain muutama. Alkuni olivat tosi pieniä.

Jos (vielä kerran) siirrän ne ja tällä kertaa luonnonmustikoiden sekaan, voivatko nämä jalosteet kenties muuttaa tässä pihassa luonnonmustikkakantaa eli voiko maasta alkaa nousta Sisä-Savo -lajiketta?no-jaa On hyvä tämmöisiä miettiä, kun ei ole luonnontieteen koulutustacool

By nanikka - 25.4.2007

Tuskinpa tulee, nehän kukkivat eri aikaan.

Jos kuitenkin risteytyvät ja sinun Sisä-Savo -lajikkeesta tulee metsämustikan makuinen ja pensasmustikan kokoinen, niin apus minä ainakin sitten alan kerjäämään alkuja

By Sand - 25.4.2007

Heh. Tuommoista(kaan) pikkujuttua, kuin eri aikaan kukkimista, en hoksannutnaurua 

Luonnonmustikoista osa on varreltaan korkeampia, kuin minun ostopensaani. Ostetuilla on kuitenkin ollut erittäin vaikea lapsuus.

By minttumeirami - 25.4.2007

Eilen istutettiin Aino Ja Alvar kallion kupeeseen, rhodojen ja metsämustikoiden läheisyyteen. Rhodomultaa ja kompostikuiviketta laitettiin kasvualustaksi, reilu kastelu ja reilu kate puoliksi maatunutta sammalta ym. metsänpohjamateriaalia katteeksi. Luulisi heidän pärjäilevän.

Nyt sitten vain odotellaan satoa .

By Sand - 25.4.2007

Ai, kun kuulosti hyvälle teidän mustikoidenne paikka! Suuri ihme on, elleivät siinä pärjää.

By [0] - 26.4.2007

Nonni. Minttumeirami sekoitti suunnitelmani. Olisihan se pensasmustikka hyvä lisä metsäpuutarhaan ja kornin näköinen kasvimaalla. Mitäs mie nyt teen? Pitäisi vissiin nyt ensinnä tarkistaa, miten paljon valoa ne kaipaavat.
By minttumeirami - 26.4.2007

Ei se pensasmustikka oikein kasvimaan kasvi ole, kun viihtyy happamassa maassa .

Valoisasta paikasta tykkääpi, osan päivää voi olla varjossa, ihan niinkuin tavallinen luonnonmustikka. Kannattaa katsoa, missä niitä on, jos omalta tontilta löytyy ja tällätä nämä kavereiksi.

Istuttaessa kannattaa muistaa, että pensasmustikasta tulee aika leveä, metriä lupaavat, eli reilulle etäisyydelle toisistaan.

By Soili - 26.4.2007

Minulla on ruotsalainen ''''Putte'''', se muutti nyt mukanani Frankfurtin seudulta pohjois-Saksaan ja on täynnä kukkanuppuja. Se on minulla aurinkoisen kasvimaan laidassa, kaivoin kuopan ja sinne rhodomultaa. Rhodomultaa lisään joka vuosi ja annan keväällä hiukan lannoitetta.

By Sand - 26.4.2007

(Oi, miten mukava kuulla pitkästä aikaa Soilinkin kuulumisiahymy)

By [0] - 27.4.2007

No nyt vihdoinkin sain mietiskelyni päätökseen. Istutan mustikkani vadelmaryteikön (joka on siistimisvuorossa seuraava) viereen tylyyn riviin. Ovat siten vähän kasvimaan reunassa. Parannan maata kuiviketurpeella ja lantakompostilla ja yritän muistaa kastella. Katteeksi panen sanomalehteä ja haketta.
By puumuu - 27.4.2007

Lanta kuulostaa mustikan lannoitteena ainakin äkkiseltään aika rajulta. Voi olla, että kasvua tulee hyvinkin, mutta paleltuu sitten helposti. Happamuuden ylläpito voi myös olla pieni ongelma jos lannoittaa eikä käytä rhodo-. tms lannoiteita. Tietysti heti alkuun olisi pH tarkastettava (Suomen maaperä voi olla ihan hyväkin eli riittävän hapan, myös vanhat pellot voivat olla yllättävän "happamia") tai sitten pelattava varman päälle esim. lannoittamattoman turpeen ja rhodomullan käytöllä.

By minttumeirami - 27.4.2007

Samaa mieltä puumuun kanssa: Lannoittaminen istutuksen yhteydessä haittaa nimenomaan juurtumista, kun kasvi keskittyy maanpäälliseen kasvamiseen. Myöhempinä vuosina rhodo- ja havulannoite, jos edes tarpeen, kun käyttää eloperäistä katetta: Hiljaa hyvä tulee...silmän isku

By puumuu - 27.4.2007

Jeps, lukaisin uudelleen edelläolevan. Kun siellä vadelma viihtyy hyvin on pH armaan liika korkea. Noin karkeasti jos pH 4.5 - 5.5 niin mustikka viihtyy hyvin, jos taas 5.5 - 6.5 niin vadelma viihtyy (optimi).  Maaperän pH määrää myös paljolti hivenaineiden liukoisuuksia, sekä missä muodossa varsinkin typpi esiintyy, siis pH optimi jo erottelee karkeasti ammoniumtypen/nitraattitypen hyödyntäjät.

By puu-ukko - 27.4.2007

Kaikkein paras lannoite pensasmutikalle on hakea metsänpohja rouhetta eikä missään nimessä kalkkia eli pensas vaatii happaman maan.

By [0] - 28.4.2007

No jopas nyt sopan keititte. Ihan kiva kyllä, että joku vahtii tekemisiäni Smile Minä kun ajattelin, että se turve (lannoittamaton ja kalkitsematon vapon kuiviketurve) jota ajattelin käyttää, on aika köyhää ja nopeasti kuivuvaa. Toki se täytyy sekoittaa kunnolla siihen vanhaan multaan, jota kasvimaalta löytyy. (Jolloin tietysti sen turpeen kosteudenpidätyskyky paranee.) Lantakompostini taasen, jota ajattelin siihen sekoittaa, on valtaosaltaan tuota kuiviketurvetta, haketta ja olkea. Lannoituskyvystä ei ole takeita (en ole viitsinyt tutkituttaa), mutta ajattelin lähinnä sen parantavaa vaikutusta maan rakenteelle. Toisaalta pensasmustikka tuskin kaipaa kovin kuohkeata maata? Vadelmikkoni ei ole kamalan hyvin viihtyvä (ville-vadelmaa ja preussenia), mutta ajattelin paneutua siihen tänä kesänä. Samaa kompostia ajattelin levittää leikkuun jälkeen ja haketta päälle. Jotainhan on pakko saada tehdä, eiköstä vaan Smile
By Sand - 28.4.2007

Kasvimaalla minullakin pensasmustikat olivat pitkään (kasvihuoneen rakentamisen takia niitä tuli siirrettyä). Ostin kaupasta turvetta, jota laitoin niiden alueelle ja peitin mulloksen muovilla, jotta kosteus riittäisi paremmin. Istutin pensasmustikat vähän samoin kuin mansikat istutetaan mansikkamuoviin. Muovi oli vähän huono idea pitkällä tähtäimellä, sillä uusia oksia kasvoi (valkoisina) sinne muovin allekin ja pienet mustat muurahaiset viihtyivät tosi hyvin siellä muovin alla myös.

By puumuu - 28.4.2007

Mielenkiintoista. Minä olin suunnitellut pistää muovit mustikoiden ympärille tulevana kesänä. Osin koska sitä tapaa on kehuttu. Osin kyllästyneenä tappelemaan juolavehnän ym. roistojen kanssa. Ja olisi tullut ehkä helpotusta tuohon niiden kärsimiseen kuivista jaksoista (pintajuurisia kun ovat). Mutta pittää miettiä, kun esteettisestikin musta muovi taitaisi olla katastrofi... ja kastelu olisi kait sitten melkein yhtä tikkuista kuin mansikkamaallakin. Ja mitenhän jos ne kuumana päivänä ovat muutenkin kuumuuteen läkähtymässä ja sitten on mustat muovit ympärillä...

Joo Ukonkello, olisikin sopiva paikka mistä metsä olisi raivattu, voisi kokeilla mustikan istuttamista suoraan metsään tietty istuspaikan vielä erikseen kunnostaen... tosin myyrä/rastas/jänis/kaurissuojaus pitäisi kuitenkin hoitaa...

By Sand - 28.4.2007

Minullakin alussa meni muutama vuosi ihan hyvin muovin kanssa, mutta sitten tuli jokin hellekesä. Paljon parempi tapa on pitää oikeanlaista katetta mustikoiden suojana. Katteessa saa olla sekä lehtiä että neulasia ja toki myös enemmän typpeä tuovaa ruohoakin. Muovin reikään kun nousee sekä heiniä että muita vääriä kasveja ja niiden pois kiskominen on työlästä. Yksi mustikka kasvatti muuten hankalan korkean puumaisen "kaulan" tuona muovikautena. Ruohovartisille muovikate käy paremmin kuin puutuville varvuille ja pensaille. Mielestäni silmän isku

By [0] - 29.4.2007

No minä ajattelin sitten ostaa muutaman taimen lisää ja tehdä niin kuin naapuri. Myllään pari hehtaaria maata , vedätän 12 km tihkukasteluletkua maahan ja istutan taimet mustaan muoviin ja pari sataa metriä verkkoaitaa ympärille. Jo pitäis toimia.
By Kaarina* - 25.5.2007

Mulla tarttui mukaan kaksi pensasmustikkaa kun kävin honkkarista ostamassa kirsikkapuun. SIellä oli kahta lajia, Alvar ja  North Blue (tai blue north). Otin yhden molempia. Käyköhän ne kavereiksi? Ainoa ei näkynytsilmän isku.
Muualla olen katsellut hintoja ja ovat olleet mielestäni noin 30euroa tsipale, näitä myytiin 7,95kpl. Joten raskin ostaa vaikka sitten käivisikin huonosti niiden kasvatuksen kanssa...
Istutin ne uuteen "kukkapenkkiin" ja laitoin juuripaakun ympärille turvetta mullan sekaan. Pensaiden juureen laitoin "katteeksi" metsän pohjaa (neulasia, kävyn kuoria jne.) ja sammalta. Kuulostaiskos sopivalta? Lannoituksen jätän väliin kokonaan. Kukkia näyttää olevan, saas nähä miten käy näin ekana kesänä!
Pensaitten vieressä on luontainen kumpu jossa kasvaa puolukkaa, sammalta, sekä pienet männyn ja kuusen taimet. Maa on vanhaa metsikön pohjaa ja aurinko paistaa suurimman osan päivästä.

By Eleonora - 25.5.2007

Minulla pensasmustikat kasvavat (yht.vain 5kpl) mustalla muovilla "katettuina". Mutta olen peittänyt muovin vielä kuorikatteella, koska on paraatipaikalla ja muovi oli niin rumaa. Minä oikein ostin rodomultaa ja lannoitan havulannoitteella (joka sek.veteen). Vaikka oli niin kuuma kesä mustikat pärjäsivät hyvin, satoahan ei vielä paljoa tullut kun olin ne vasta edellisena syksynä istuttanut.

Nyt kun katselin niin yksi mustikoista kukkii ja siinä pörrää amppareita. Mutta muut eivät vielä kuki, mites se ristipölytys?

By pipu - 25.5.2007

Kyllä nuo puskat toisilleen sopivat, mutta ovat kooltaan erilaisia, kun nuo amerikkalaiset ovat korkeita ja suomalaiset puolestaan matalia. Pensaita pitää kastella ahkerasti, sillä pensasmustikan juuristo on pieni. Ja kukat pitää suojata hallalta. Kasvualustan tulee olla hapan, mieluiten kalkitsematonta turvetta.Ja lannoituksena itse olen käyttänyt muistaakseni rodolannoitusta. Marjat ovat kyllä niin hyviä, että viljely kannattaa.

By pipu - 25.5.2007

Meillä on vain yhtä sorttia pensasmustikkaa, mutta marjoja on tullut silti, joten se ristipölytys ei ole ihan välttämätöntä.

By ritterina - 28.5.2007

Pensasmustikka pölyttää kyllä itsensä, mutta ristipölytyksellä (ammattiviljelmillä) on sadonlisäyksen todettu olevan jopa +20%.

Minulla pensasmustikat kasvavat etelänpuolella metsänlaidassa, kuiviketurpeesta ja kompostista tehdyssä kohopenkissä mansikkakankaassa. Kastelua nuo vaativat aika paljon, toisaalta mansikkakangas pidättää veden allaan aika hyvin mutta sadevesi pääsee sen läpäisemään. Täksi kesäksi on suunnitteilla "kasteluautomaatti", eli suuri saavi ja vanhaa puutarhaletkua johon tehdään pienenpienet reiät ja tulppa päähän. Tihkukastelu kun imeytyy turpeeseen paremmin kuin kastelukannusta kaadettu. Ja kun kasteluun käytetään läheisen suolammen vettä niin mielummin kastellaan juurelle kuin lehdille.

Mustikoilla on 3. kesä meillä alkamassa. Viimevuonna saimme puolisen desiä maistiaismarjoja, tänä vuonna on nuppuja todella paljon joten eiköhän päästä jo ihan syömäänkin. Ainoa ja Alvaria on ollut, maistiaismarjojen jälkeen istutin tänä keväänä pari North Blueta lisäksi.

Puskien suojausta tosiaan suositellaan joka paikassa. Meillä on ollut puskien ympäri viritettynä rastasverkko, se on ainakin tähän asti ollut rusakonkestävä (susikoiranpentu siitä kyllä meni läpi että rytinä vain kävi... :-)). Nyt kun alue laajeni niin taidan investoida ihan jänisverkkoon ja tehdä kunnon aidan ympärille.

By multatonttu - 29.6.2007

Tänään ostin, kun halvalla sai, kaksi pensasmustikkaa, Ainon ja Northbluen. Nyt ongelmana on paikka. Luultavasti laitan aika aurinkoiseen paikkaan, mutta pohja vaatii kyllä suuremmanluokan kunnostusta. Oletteko siis sekoittaneet ihan perusmultaan esim.metsästä maapohjaa? Saisikohan sillä sekoituksella sopivan happamuuden, kun en kyllä meinaa hommata mitään rodomultaa tähän hätään. Eli vinkkejä istutuksesta kaipailisin. Luin kyllä ketjun läpi, mutta kaikki lisävinkit otetaan vastaan...

By jutikka - 29.6.2007

Meillä on silputtu kuusenhavuja pensasmustikoiden juurelle ja hyvin näkyvät viihtyvän. Istutusvaiheessa laitettiin kalkitsematonta turvetta peltomullan sekaan.

By Michelle - 29.6.2007

Minä ostin myös tänään pensasmustikoita! 3 North Blueta ja yhden erilaisen (North C...?) Istutan kahteen lavakaulukseen (multatila 40cm), sekoitan tavalliseen multaan rodomultaa. Ajattelin kattaa jollain happamalla, kunhan joudan...

Oli muuten Blomqvistilla tarjouksessa, 8.50€/taimi.

By multatonttu - 29.6.2007

Omani ostin agrista, toinen 8.90€ ja toinen 10.90€ -30%.....eli sopuhinta. Nyt olen alustaa putsannut, ja huomenna täytyy tehdä metsäretki. Ajattelin ihan halonhakkuu jätteellä sitten kattaa, kunhan nyt ensin saisin maahan. Mielenkiintoinen kokeilu, joka toivottavasti jatkuu myös talven jälkeen.

By tähtiputki - 29.6.2007

Tämän päivän tilanne, pensasmustikka

By tähtiputki - 29.6.2007

.. ja tavallinen metsämustikka

By Michelle - 30.6.2007

North Country oli se yksinäisen mustikan nimi!

En saanut enää tälle iltaa istutettua mustikantaimia, oli ainakin miljoona inisevää siipiparia "apulaisena" ärtynyt Huomenna sitten.

Nostin mustikat korkeiden reunusten sisään, ettei rusakkovaari kävisi niitä heti nakertamassa...

By multatonttu - 30.6.2007

Kiva kun meillä on tälläinen yhteinen projekti, Michelle. Minä putsasin yhden vanhan ränsistyneen kukkapenkin vanhoista kasveista ja lähinnä rikkaruohoista puhtaaksi, ja huomenna sitten metsäretki, jonka seurauksena saan toivottavasti aimo kasan metsänpohjaa...jos niistä sitten sekoittelisi sopivat maat ja saisi mustikat maahan.

Hyttyset minutkin pakottivat lopettamaan sen homman, mutta sain sitten muutaman jaloangervon maahan, kun nekin sain niin "Halvalla". Hullulla on halvat huvit naurua, Jatkuu huomenna...

By Michelle - 30.6.2007

Pensasmustikat löysivät kodin aidan vierustalta, kahdesta lavasta. Pohjalla on 20cm tavallista seulottua peltomultaa, päällä on saman verran rodomultaa. Sitä täytynee ostaa vielä lisää. Pinta huutaa kovasti katetta puhetta

Voisikohan esim. takareunaan istuttaa jotain kukkaa siihen saakka, että mustikat alkavat täyttää alaa?

By törnrosa - 18.7.2007

Olen innoissani poiminut mustikoita pihaltamme.Jätimme tontiltamme raivaamatta muutaman neliön alueen metsän reunasta. Satoa on tullut kolmisen kiloa.Nämä mustikat ovat vielä luonnon sellaisia, sillä pensasmustikoita ei tänä vuonna tulekaan, kun tuo pahuksen jänis popsi pensasmustikoista kaikki latvukset pois. Sitten ensi vuonna tulee niitäkin, sillä uusi kasvu on ollut todella hyvää sateiden ansiosta. Ja tänä syksynä laitan panssariaidan suojaamaan niitä jäniksiltä. Mitenkäs teillä muilla on sujunut pensasmustikoidenne kanssa?

By nanikka - 18.7.2007

Pari-kolme viikkoa sitten näin pari raakiletta, mutta viime viikonloppuna ei näkynyt enää niitäkään. Ei tule pensasmustikoita meille, ei.surullinen

By Kaarina* - 30.7.2007

Namnam, me ollaan muutamia mustikoita päästy popsimaan omista kahdesta pensaasta vaikka vasta kesän alussa ne ostettiin. Hyviltä maistuvat ja isoja ovat! North Blue tekee enemmän marjoja, Alvarista tais vaan mies saada maistiaiset. Tässä kuvaa raakileista, kypsistä en vielä ole saanut koneelle laitettua kuvia..

By JKS - 24.3.2008

Ostin muutaman pensasmustikan taimen, ja istutin ne kaksi viikkoa sitten. Nyt ne alkoivat kukkimaan. Pitääkö kukat ottaa pois, ettei vie turhaan voimaa ensi kevään kukinnalta.

By valomerkki - 29.4.2008

Toivottavasti pensasmustikkakeskustelu viriää tällekin vuodelle! Olen ihan pyörällä päästäni noista sopivista multavaihtoehdoista pensasmustikoille, voiko mustikat istuttaa siis pelkkään turpeeseen (turvetta noin 40cm syvyydeltä ja alla sitä savista omasta takaa)???

Sitten pohdiskelen vielä sopivaa istutusväliä, meille tulee lämpöpumppukaivon ympärille mustikka"allas", jossa on Ainoa, Alvaria, Northblueta ja Patriotia. Ovat vähän eri kokoisia, mutta ajattelin että menisivät kuitenkin sovussa. Riittääkö istutusväliksi 1m, 1,5m vai...? Jos pensaat ovat metrin levyisiä, niin haittaako että menevät lomittain?

By Soili - 29.4.2008

Mulla on ruotsalainen Putte ja laitoin rhodomultaan, siinä on kovasti kukkanuppuja tänä vuonna, pakko laittaa jonkunlainen verkko, viime vuonna ei marjan marjaa saatu, linnut vei vihainen.

By mummi - 30.4.2008

Myös metsästä kuusien juurelta otettu neulaskarrike on hyvänä lisänä ostomullan sekaan.Tiheä verkko tai harso pitää olla, koska viime vuonna pikkulinnut lensivät rastaiden suojaksi laitetun vihreän ns koiraverkon läpi.
By pipu - 30.4.2008

Pensasmustikalle riittää kalkitsematon turve, ei siis tarvita mitään erikoismultaa. Näkemäni pensaat ovat olleet aika pieniä (varsinkin nuo kotimaiset). Kanadalaisten pitäisi olla isompia, mutta paljon riippuu kesistä ja talvista. Omiani jouduin joka vuosi leikkelemään pakkasvaurioiden takia. Lajike oli tuo Northblue.

By ritterina - 30.4.2008

Istutin omat mustikat kuusikonlaitaan, saven pintaan, kerrostin kasvualustaksi kompostia, kuiviketurvetta ja hieman soraa. Päälle laitoin mansikkakankaan ja istutin puskat siihen.

Viime keväänä lisäsin niille kompostia. Tänä vuonna on käytettävissä kompostoitua turvekuivikkeista hevosenlantaa joten mustikoille on luvassa oikea herkkuhetki.
By PirjoA - 11.5.2008

Meilläkin kasvaa luonnon mustikkaa n50 metriä talon portailta, mutta kuitenkin jo neljä vuotta on ollut kaksi pansasmustikkaa, tosin ei itse ostettua, Alvari ja Aino. Nyt mieheni ostaa äitienpäivälahjaksi lisää, (pyysin että mennään vasta ensi viikolla hakemaan Ahoselta, ei tarvitse äitienpäivänä alkaa istutaa!)Onko tuo Patriot "tyttö" kun Alvari on joka tapauksessa poika? Pensasmustikoissa kumpikin tekee marjoja, mutta mielestäni Ainossa olisi ollut ainakin viime vuonna enemmän. Silloin kun istutin ne,niin laitoin alppiruusumultaa puoli pussia kumpaankin istutuskuoppaan ja juurelle olen laittanut vuosittain havupuuhaketta. Olen miettinyt kannattaako samoja ostaa lisää vai jotain muuta lajiketta, en ole maistanut muita kuin omien marjoja.
By PirjoA - 11.5.2008

Tuota Patriottia pitäisi löytää jos ja kun sen marjat pitäisi olla niin isoja! Meillä ei Ainon ja Alvarin marjat ole kuin noin kaksi kertaa suurien metsämustikoiden kokoisia! Mutta Ahosessa ei ollut ainakaan netin luettelossa kuin näitä kahta ja jotain N kirjaimella alkavaa!Olen huono muistamaan nimiä!
By PirjoA - 25.5.2008

Ostin viime viikolla neljä uutta pensasmustikkaa North Blue nimisiä, en vielä ole istuttanut , ovat puutarhakärryssä harson alla ja nuppuja myös niissä näkyy. Vanhat pensaat ovat vasta nupulla, mutta vähän näyttäisi, että pakkanen on viottanut:-( myös versoja.
By Pirkkis - 20.6.2008

Pensasmustikassa muutamia kukkia.

By jutikka - 4.10.2008

Liekö hormonihäiriö vai mikä, mutta pensasmustikka alkaa kukkimaan. Nuppuja on paljon vaikka kukkia vasta muutama.

By jalomi - 5.10.2008

Huomasin tuossa keväällä haaveilevani pensasmustikasta. Ehdotin miehekkäälle, josko sellaista lähdettäisiin hakemaan. Kyllä meikäläistä katsottiin niin, kuin olisin viimeisenkin järjenrippeen menettänyt. Ihan aiheellisesti mulle huomautettiin, että metsä on tuossa kymmenen askeleen päässä, josko rouva voisi vaivautua sinne asti mustikkansa hakemaan

Kuitenkin kiinnostaisi, minkälainen sato tuollaisesta yhdestä puskasta noin suunnilleen tulee?

By kaarinN - 19.4.2009

Herätetäänpäs pensasmustikkakeskustelu tällekin vuodelle! Miten olette niitä lannoittaneet, vai oletteko ollenkaan? Mulla on eräs työkaveri, joka on monta vuotta kasvattanut niitä menestyksekkäästi sekä kotonaan että mökillä, mutta hän ei ole nyt neuvomassa, kun lähti kuukaudeksi lomalle!

Ostimme Ainoa ja Alvaria viime syksynä, eli olemme ihan vasta-alkajia pensasmustikoiden ihmeellisessä maailmassa.

By Kesäranta - 19.4.2009

Mä olen vaan puutahan yleislannosta antanut,mut muut antakoot omat vinkkinsä.Olen mietinyt,et sopisko sama lannoitekin mustikoille kun alppiuusulle???Senhän kaikki kai tietää,et maa pitäs olla hapanta,eli ei kalkkia.Lämpimästä ja suojaisesta paikasta tykkää.
By kaarinN - 19.4.2009

Vois muuten käydäkin sama lannoite. Kuunnellaan tosiaan vielä, onko muita vinkkejä.

Istutuspaikasta ja kasvualustasta sainkin työkaverilta tarkat ohjeet, samoin kun jänissuojauksesta. Hänellä nimittäin oli puput pistäneet mökillä kerran pensaat sileäksi!

Meillä on ollut menneenä talvena myyristä suurempi riesa pihalla. No, jänissuojaukset jo menee rutiinilla kun ne on olleet aina riesana. Mutta ne myyrät! Meillä ovat pistelleet melkoisen määrän perennoja sekä mansikantaimia (vähän OT tällä palstalla). Harmittaa vihainen

By Irsa - 19.4.2009

Pensasmustikka ja alppis kasvaa juuri samoilla paikoilla ja o*jeilla, siis *apan maa, ei kalkkia!
By Chantal - 24.4.2009

Minäkin olen tänä keväänä pensasmustikoita hankkimassa. Hankalaksi meni kun lähikaupassa on 5 vaihtoehtoa (Aino, Alvar, North Blue, North Country ja Patriot) ja tilaa ei ole kun kahdelle tulokkaalle. Eli kaipaisinkin kokeneimmilta neuvoja. Onko suosituksia siitä, että mikä tekee parhaita marjoja tai paljon satoa?

By Ketkukettu - 24.4.2009

Patriot on uusi tulokas jota on kehuttu. Northeista Blue tekee isommat marjat ja Alvar isommat kuin Aino. Kannattaa joka tapauksessa ottaa eri lajikkeita molemmat niin hyötyvät siitä.
By popeli - 15.5.2009

Eilen kävimme hakemassa kaksi pensasta; Alvar ja North blue. Tänään olisi tarkoitus saada ne maahan, mutta yöt taitavat olla niin kylmiä että on syytä suojata harsolla vielä jonkin aikaa? Paikka on onneksi melko lämmin, kasvihuoneen vieressä. Mietinpä sitäkin että voisiko mustikoiden eteen kylvää kuukausimansikkaa? Vai olisiko syytä keksiä mansikansiemenille eri paikka?
By amppelimansikka - 22.5.2009

Käytiin tänään Plantagenissa, ja hetken mielijohteesta mukaan lähti yksi kipale Northlandia. Pölvästi en tietenkään tajunnut, että niitä oisi sen kaksi voinut ostaa. No, eipä tuo kaukana ole, täytyy hakea tuolle kaveri. Mutta mikä? siis samaa Northlandia, vai vaikkapa Ainoa?

Mustikka pönöttää edelleen purkissaan, kun sade yllätti istuttajan. Mites kun tuo maa on savinen, asutaan metsän laidalla.. Tuossa rivarin takapihalla viihtyy sammal ilmeisen hyvin nurmikon seassa (mur..), joten varmaan aikas kostea ja tiivis. Eli nyt te fiksut ja filmaattiset hortonomit, kertokaa tälle todelliselle aloittelijalle, että mitä tehdä tuon maan kanssa, mitä multaa, jne?
By Tipilintu - 22.5.2009

Hapanta(esim rhodomultaa) maata ja toinen mustikka eri sorttia pölyttäjäksi.
By Inkeri2 - 15.6.2009

Hei! Tällaisen huomion tein Ainoilla ja Alvarilla, lahdet ovat nyt jo saaneet kauniin punerruksen, siis syysvärityksen. Eikös ole turhan aikaista ainakin kun kalenteriin vilkaisee? Mistähän moinen ilmiö kertoo vai oliko kesä jo ohi ennenkuin alkoikaa, on niin kylmää ja sataa aina vaan. Mustikoilla syksy ja kukinta kesken yhtäaikaa.
By valtsu - 15.6.2009

Oliskos kuitenkin kuivuus lehtiä punerruttanut eikä vielä ruska-aika? Pensasmustikalla on pienet /matalat juuret ja tarvii katetta ja kastelua jaksaakseen tässä tuulisessa maailmassa. (luin ohjeet vasta kun olin istuttanut taimet turhan kuivaan paikkaan, ainoaa jossa oli tilaa pensasmustikoille.allapäin)

By Inkeri2 - 15.6.2009

Olen niitä muutaman kerran kastellut ja onhan tuotta vettä pilvistäkin piisannut. Lannoituskastelua eivät ole vielä tänä kasvukautena osakseen saaneet, voisiko siitä johtua? Olen niille rodo- ja havukasville tarkoitettua antanut kasteluveden mukana aiempina vuosina.
By valtsu - 15.6.2009

Pensasmustikkasi eivät siis ole nuoria taimia jo muutaman vuoden kasvaneena. Teoriani ei päde niihin....

By Inkeri2 - 15.6.2009

Onhan niillä jo kokoakin, parilla vanhemmalla jo mukavastikin, vanhin Aino on n. 60 cm halkaisijaltaan ja korkeutta on enemmänkin. Ja kukkia kaikissa ihan nakutettuna, maa on valkoisena niistä kun ne ovat siihen pudonneet. Ja mehiläisiä pörräsi poutapäivinä ahkeroimassa, oli mukava katsella touhujansa ja kuunnella pörinää.

Vaikka nyt vettä ripsiikin, taidan käydä antamassa niille lannoituskastelut.
By Sand - 15.6.2009

Viime kesä osoitti, että pensasmustikalle olisi syytä löytää "tuore kasvupaikka". Tänä keväänä ne ovat nimittäin minulla todella tuuheita, koska viime kesänä satoi niin rapsakkaasti :}

Alppiruusujen luo olen ajatellut siirtää joitakin luonnonmustikoita toiselta puolen tonttia. Ovat niin lähellä kuistia ja vakituisia katselusuuntia, että luultavasti hoksaan kastella niitä riittävästi, jos joskus sattuu esim. vuoden 2006 tyyppinen hellekesä.
By Tipilintu - 5.7.2009

Nyt lähden kaivamaan mustikat ylös, siivoamaan penkin rikkiksistä ja sit istutan ne takas. OVat jotenkin nousseet pintaa vai lieköä ympäröivä maa laskenut alemmas. Kukkiakin oli kuudessa puskassa yhteensä 3 vissiin joten jotakin tarttis tehrä.
By törnrosa - 5.7.2009

Minun pensasmustikkani ovat kasvaneet kamalan hitaasti ja takapakkia tuli toissa talven jänistuhoista. Paikan pitäisi olla aivan Ok. Ovat tänään oikein hyvinvoivan näköiset, mutta korkeutta on vaan puolisen metriä. Pensaat ovat olleet meillä jo nelisen vuotta. Olen suojannut pensaat talveksi pakkaspeitteillä ja myyräverkoilla.

By Tipilintu - 5.7.2009

Tämmönen rytö on lähtötilanne, löydätkö kuvasta 6 mustikkaa? Mansikkamaa taustalla on vielä pahempi..

By Tipilintu - 5.7.2009

Tässä sitä riehutaan. Hirveesti karhunvatukan juurakkoa, selittänee huonon mustikkasadon osittain

By Tipilintu - 5.7.2009

No tämmötteet sieltä löytykieli ulkoa

By Tipilintu - 5.7.2009

Ja kun oikein kaivoin ni löyty vielä tämmönenkin! Omituista oli se että juurimatolla kasvoi myös noi saskatoonit ja karhun vatukat. Eli miltähän sen maton oli tarkoitus suojata? Näin päädyin tekemään. Nostan reunat ylös maan pintaan. Puukotin maton vatukoiden vierestä ja panin niiden juurakot maton alle, nostan reunan näkyviin siitäkin reunasta. Aika kasa multaa! Reunassa olevan tukin ja kankaan väliin jää suikale johon laitan sitten silmäniloa tai mansikoita. Nyt alko himottaa reunus tohon penkkiin. Mulla ois niitä kattotiiliä.. Ideoita?

By Ketkukettu - 5.7.2009

Me tehtiin maddylla kattotiilistä kukkapenkin reunus ja onnistui tosi hyvin! Harmi ettei ole kuvia ja maddykin on kait reissussa. Mutta laitettiin ne pystyyn, sen verran lomittain kuin ovat katollakin olleet (tavallaan "loksahtavat" - tosi huono sana tähän!! - paikoillen), ei onnistu yksin(ainakaan helpolla), koska toisen täytyi aina pitää kahta vierekkäistä oikeilla paikoillaan ja toisen mättää hiekkaa/maata tukemaan. Paitsi jos saa viritettyä jonkun lankun tms. tukevan tuen, jota vasten latoo itse ja sitten täyttää...
By Tipilintu - 5.7.2009

Tää on jo törkeesti off topic(metsämustikoista tehty) mutta pitää puutarhurinkin käydä välillä hakemassa motivaatiota.. MUSTIKKAPIIRAASTA!kieli ulkoa Ja taas jaksaa kaivaa..

By Tipilintu - 5.7.2009

Joo ketkukettu, yksin on yritettävä. Tein parsapenkin reunat tolla tekniikalla ja aika hankalaa on.. Jahka saan edes raahattua ne tiilet tuolta tontilta tänne pihalle
By Tipilintu - 5.7.2009

TaDaa! pomppivaa naurua Valmis on! On muuraus vaikka välillä sade. Tämmönen tuli. Tukin puolen reunat on minusta hankalat kun kallio on hyvin pinnassa niissä. Raaskiiko tuohon enää istuttaakkaan mitään? Eikä mulla ookkaan muuta ku ne 6 mustikkaa ja litra sipuleita jotka löysin. Mulla ois herkkuperunan lannotetta, voiskohan sillä lannottaa ton maan? Muuten ois kastelulannoitteena rhodolannoite joka kans vähän happamoittaa.

By Tipilintu - 5.7.2009

Kuvasarjan viimeiseksi sopii hyvin takaisin paikoilleen istutetut puskat. Kyllä mä oon poikki! Tuntuu jotta sohva kutsuu vaikka olis vielä monta tuntia tehokasta tarhurointiaikaa jäljellä.. Mut eiks vaan tullu kiva?

By NooraNokkonen - 5.7.2009

No vau. Hieno on, kyllä siinä kelpaa mustikan kasvaa ja tehdä marjoja uuteen piirakkaan. Kivat nuo tiilet, saatan varastaa idean kattotiilistä johonkin projektiin myöhemmin (?). Ihan tulee mieleen piirakkavuoan reuna ja sehän sopii mahtavasti mustikan kasvatuspaikkaan.
By Tipilintu - 5.7.2009

Joo, tulikin mustikkapiirakka! Ota sinä kaveri kun ladot, yksin meinas tulla hulluksi!
By Inkeri2 - 6.7.2009

Mikä olisi paras aika pensasmustikan siirtämiseen? Minulla kun on kaksi Ainoa ja yksi Alvari, ja ystävälläni on vain Alvareita Ainon poistuttua pensaiden taivaaseen. Antaisin toisen Ainoistani pois ja hankkisin Alvarin tilalle.

Ja onko kukaan onnistunut lisäämään pensaita esim. taivukkaiden avulla, kannattaako edes yrittää? Saattaa olla aika pitkäaikainen projekti, ennenkuin taivukkaista saa satoa tuottavia pensaita,luulen?
By Ketkukettu - 6.7.2009

Yksi puutarhuriopettaja sanoi ammattilaisten lisäävän niitä talvipistokkaista. Tiedä häntä?? Josko olis joku kokeillut??
By Uni - 6.7.2009

Viherpihan kommentti tuohon pistokasasiaan;

http://www.viherpiha.fi/vastaa/96/96/1326/pensasmustikan_lis%C3%A4ys

By habakuk - 7.7.2009

Onnistuisiko lisäys taivukkaista? Onko jollakulla kokemusta?
By Inkeri2 - 7.7.2009

Minä ajattelin kokeilla sitä, minulla on pensaissani parit sen näköiset oksat, että taivutuksen pitäisi onnistua oksan katkeamatta. Onpahan sitten sitäkin kokemusta rikkaampi.

Mutta entä sen Ainon siirtoajankohta, milloin olisi parempi? Onko jollakin tietoa, tai vaikka "mutu"-sellaista?
By jööti - 25.7.2009

Tänä vuonna on tulossa ekaa kertaa oikein kunnolla marjoja ja isoja.

By Fiia - 25.7.2009

Viihtyykö pensasmustikka Lapissa?? Kokemuksia?

By MoonRiver - 25.7.2009

Setän vaimo on kokeillut, eikä ainakaan saanut täällä menestymään. Tiedä sitten miten muilla?
By Hania - 26.7.2009

Inkeri2, syksyllä tuleentuessa tai sit aikaisin keväällä ennen kun tulee lehtiä. Keskellä kesääkin voi, mutta silloin joutuu yleensä leikkaamaan runsaasti että säilyy elossa. Ite siirtäisin syksyllä, aikaisintaan ruskaisena.
By Inkeri2 - 26.7.2009

Kiitos Hania, niin itsekin ajattelin. Antaa Ainon kypsytellä marjat ensin rauhassa ja lasten syödä ne aamuviilinsä tai -puuronsa päällä, ja sitten syksymmällä siirrän sen uuteen kasvupaikkaansa.
By sailasi - 27.7.2009

Naapuri osti viikko sitten Treelta yhden - huom, siis yhden kokeeksi. Ihan sillä, kun se ei ole kovasti lupaillut menestymistä. Meillä molemmilla on kyllä niin kuivat pihatkin, että senkin puolesta olis jo hankalaa.
By belgi - 27.7.2009

Yhden? Eikös pensasmustikat tarvitsekaan poika ja tyttöpensaita, mistä olen sellaista päähäni saanut ?
By Trigona - 27.7.2009

Ei poika- ja tyttöpensaita varsinaisesti, mutta ne hyötyy kyllä eri lajikkeiden ristipölytyksestä.
By belgi - 27.7.2009

Aaah, kiitos valistuksesta!

By floora - 16.8.2009

minä lisäsin taivukkaasta ja unohdinkin taivukkaan koko vuodeksi ja tänä kesänä sitten muistin että siellähän on taivukas ja nyt on jo liian myöhäistä leikata taivukasta emokasvista ja istuttaa uudelleen joten jääköön ensi kevääksi. Laitan kalenteriin ison muistutuksen kevätöihin mustikkapensaan taivukkaasta.
By Irsa - 16.8.2009

Floora,hyvinhän se vielä ehtii juurtua,mun mielestä ainakin!Mä istutin viikonloppuna hyvinkin pienijuurisen pensaan.Oikaiskaa paremmin perehtyneet,etten johdata harhateille!
By Miola - 2.9.2009

Aion kaivaa ojan pensasmustikoilleni ja vuorata sen suodatinkankaalla ja lappaa tähän monttuun sitten jotain pensasmustikoille sopivaa kasvualustaa. Ympärillä nimittäin kasvaa vattua, juolaheinää ja ohdaketta ja maa on saviköhnäkettä. Mutta mitenkähän syvä tuosta kaivannosta pitäisi tehdä? Ja miten nopeasti pensasmustikka kasvaa? Taimet kaupassa ainakin näyttää aika surkeilta ja pieniltä. Metriseksi sitä lupaillaan, mutta tapahtuuko se kahdessa vai kymmenessä vuodessa? Mietin vain, että montako pensasta tuohon uskaltaisi laittaa, kun tarkoitus ei ole jättää niitä siihen pysyvästi, vaan kenties siirtää muutaman vuoden kuluttua paikkaan X.
By Lotvonen - 3.9.2009

Olisikohan viisainta käyttää juurimattoa? Syvyydeksi saattaisi riittää lapionpiston syvyys mutta alimmaiseksi olisi hyvä laittaa karkeaa soraa salaojan virkaa toimittamaan. Syyssateen vesi saattaa jäädä seisomaan savimaahan ja jäätyy juurien ympärille. Pensaiden kasvu riippuu lannoituksesta, mutta puolitoista metriä olisi varmaan sopiva istutusetäisyys.
By pipu - 3.9.2009

Pensasmustikka pitäisi istuttaa harjuun. Kasvualustan tulee olla hapan. Kalkitsematon turve käy. Rikkaruohoja pensasmustikka ei pienijuurisena siedä, joten pensaan alusta tulee pitää puhtaana. Ja kastelua puskat vaativat, jos ei sadetta tule riittävästi. Pensaat ovat jänisten herkkua, joten ne pitää suojata talveksi. Pensaitten koko riippuu lajikkeesta: suomalaiset ovat matalia ja amerikkalaiset korkeita.

By Miola - 3.9.2009

Harju tuosta virityksestä taitaa tullakin. Ja tosiaan siis tarkoitus on laittaa jotain, mikä estää noiden "naapureiden" kyläilyt mustikkapenkissä. Tiedänpähän nyt, ettei tarvitse mitään metrin syvää kuoppaa kaivaa. Tongue
By Tomsku - 4.9.2009

Jos ei ole pelkoa seisovasta vedesta, ei varmasti tarvitse istuttaa harjuun. Tärkeintä on se hapan maa ja kastelu tarpeen mukaan. Vaikka mustikoissa on pienet juuret on ihan hyvä olla 30-40 senttiä kasvualustaa alaspäin.

Ei pensasmustikka ole mikään vauhtikasvaja, metriin menee varmasti 5 vuotta, meibii.

By Nuu - 18.9.2009

Ostin tänään 3 pensasmustikan tainta, 1 Alvarin ja 2 Ainoa. Tein niille istutusalueen koholle ja siellä nyt ovat, pienet pensaiden alut. Hyvä että tulin tähän vähän lueskelemaan viestejä aiheesta, täytyy huolehtia tuosta jäniksiltä suojaamisesta näköjään myös. Tosin niin pieniä kun ne ovat, ne peittyvät lumen alle alta aikayksikön. Mutta lunta odotellessahan ne ovat oikein tyrkyllä tuolla , jos kerran jänön herkkua ovat.
By RitvaL. - 19.9.2009

Nuu, miulla on pikkuinen mustikkamaa ollut muutaman vuoden. Tänä kesänä, kun satoa jo vähän antoivat, huomasin, että North Blue-laji on satoisin( siis niistä lajeista mitä miul on , mutta Aino on makein. Ja ehdottomasti kannattaa suojata jäniksiltä.
By raipel - 19.9.2009

Plussapuolena kaikille Northeille on sadon suuruus kun maku on vain tyydyttävä.

By Nuu - 19.9.2009

No kas, taisin tulla ihan vahingossa ostaneeksi sitten oikean lajikkeen. Joskus näinkin Smile Mitenkäs se Alvar maultaan?
By timjami - 4.11.2010

onko liian myöhä siirtää pensasmustikkaa?
By pipu - 4.11.2010

On. Kannattaa odottaa kevääseen ja siirtää ennen lehtien puhkeamista.
By Ketkukettu - 4.11.2010

Mulla on muuton jäljiltä raollisessa muovilaatikossa... meinasin kyllä uskaltaa ne istuttaa vielä kun täällä on pakko istuttaa muutenkin kumpuun kun alla on savi. (Mikäli nyt vaan kerkiän...) Vanhojen puskien siirto kannattaa kyllä minunkin mielestä jättää keväälle, tosin ainahan voi yrittää ;-)
By timjami - 4.11.2010

ok, jääköön rauhaan nuo puskat. Menin joskus istuttamaan kasvimaan reunaan ja nyt ovat edessä kun pitäis laajentaa...
By Heksu - 4.11.2010

Jos olisi ihan ihan pakko, niin oikein isolla multapaakulla niin ettei paakku hajoa suoraan uudelle paikalle.
By Kaisaliisa - 4.11.2010

Toisaalta nyt on hyvä istutusaika kun kasvit ovat levossa. Ei välttämättä tuhoon tuomittu ajatus.
By sunshine75 - 16.1.2011

Mitä pensasmustikkalajiketta suosittelette?
By pechtusi - 18.1.2011

Pensasmustikan idätys siemenestä?

Kaivelin viime syksynä torilta ostamistani suomalaisista pensasmustikoista siemenet talteen, kuivatin huoneenlämmössä ja laitoin jääkaapiin alalokeroon noin 10 asteeseen muovipussiin.

Olen yrittänyt niitä sitten sisällä idätellä, laitoin useita kymmeniä siemeniä pikku purkkiin multaan eri syvyyksille, ja nyt viikkojen odotuksen jälkeen yksi siemen itää! Joitakin siemenestä pidin vessapaperin sisällä kosteassa noin +5 asteessa jääkaapista muutaman viikon ennen kylvämistä, en tiedä onko itänyt siemen näitä siemeniä.

Mikä on itämiskyvykkyys tai prosentti suunnilleen pensasmustikoilla, ja minkälaisen (kylmä)käsittelyn ne vaativat? Ja miten pitkään sisällä itäneitä taimia pitää pitää sisällä, vai voiko siirtää ulos jo heti kun lumet sulaa? Voi olla, että mulla voisi olla tästä parin vuoden päästä jo enemmän kokemusta, mutta onko jollain enemmän tietoa siemenestä lisäämisestä?

Kylvin myös muutamaa multarasiaan syksyllä ulos, mutta käytin vain muutaman siemenen per purkki. Saa nähdä sitten keväällä lähteekö.

Siemeniähän noita saa jo muutamasta mustikasta aika paljon, saati sitten kun mustikoita on paljon...

(Niin ja mitä lajia minä suosittelisin: Viime kesänä pensasmustikkani tekivät eka kertaa muutaman mustikan. Alvar maistui yllättävän makealta, kun taas North Blue vastasi maultaan suunnilleen normaalia metsämustikkaa.)
By pechtusi - 14.4.2011

Siemenestä idättämisen tuloksia sisätiloissa:

Nyt on sadoista kylvetyistä siemenistä noin 10 alkua lähtenyt, joten aika huonolla prosentilla tähän mennessä. Ehkä eniten on lähtenyt niistä, jotka olivat useita kuukausia jääkaapissa rasiassa kostean vessapaperin päällä, ja siirretty sieltä rodomultaan. Mullassa itämiseen on mennyt ainakin pari kuukautta, pidetty jatkuvasti kosteana.

Itäneet alut näyttävät tykkäävän valosta, ne jotka ovat saaneet valoa ikkunalaudalla ovat tehneet jo pieniä lehtiäkin.

Kun laatoin noin kuukausi sitten jääkaapissa ja ulkona pakkasessakin kuivassa olleita siemeniä rasiaan kostean vessapaperin päälle ja paperin sisään osittain, niin näissäkin sieminissa kaksi osoittaa heräämisen merkkejä. Kaadoin rasiaan tilkan kahvia happamuutta antamaan. Siemeniä yhteensä useita kymmeniä.

By veronica - 14.4.2011

Neljä viikkoa ensin lämpimässä kosteana ja sitten kuusi viikkoa jääkaapissa kylmäkäsittelyssä oli ohjeena kun kylvin talvella. Yksi siemen itänyt ja on nyt sirkkalehtivaiheessa.
By Puunainen - 5.5.2011

Viikonlopulla pitäisi saada vihdoin siirrettyä pensasmustikat "viimeiseen leposijaansa" eli siivottuun entiseen kuusiryteikköön, jossa on ennestään muutama ihan kotoperäinen mustikkakin. Osa niistä on ehtinyt elää jo kahdessa muussakin paikassa pihalla ennen sopivan paikan löytymistä. Toivottavasti tykkäävät uudesta kodistaan.
By Puunainen - 7.5.2011

Saatiinkin mustikat paikoilleen jo tänään. Samalla selvisi myös miksi ne ovat olleet niin kitukasvuisia: niiden juuria ei oltu ollenkaan oiottu eikä vapauteltu istutuksen yhteydessä. Kasviparat olivat melkein kuristaneet itsensä kasvattamalla tasan taimiastian muotoisen tippaleivän juuristaan!  Tein niille mitä pystyin, toivotaan että lähtevät nyt paremmin kasvuun.
By suhvi - 22.5.2011

pöljä kysymys mutta voiko pensasmustikat istuttaa aurinkoiselle paikalle?
By satues - 22.5.2011

Suhvi, itsellä ei ole, mutta siskollani on monta ja kaikki ovat auringossa ja on tullut satoakin.
By suhvi - 23.5.2011

joo no hyvä, ei oikeen oliskaan mitään puolivarjosta paikkaa :/
By suhvi - 27.5.2011

mitkä myyrät ne tuhoa tekee pensasmustikalla? vesi- peltomyyrä?
By anttipa - 31.5.2011

Jos jyrsivät maan päällisiä osia, ovat pelto- tai metsämyyriä. Jos kaivavat maan alla, ovat vesimyyriä.
By jööti - 2.6.2011

Suhvi, meillä on äidin pihalla pensasmustikat sellasessa paikassa, missä paistaa aurinko ihan koko päivän. Hyvin ovat kasvaneet. Niistä yksi on kotimainen ja kaksi ulkolaisia taimia. Suomalaisessa ollut paljon marjoja, mutta pienempiä kuin ulkolaisessa. Ulkolaisista toinen ei ole tuottanut marjaakaan, toinen paljon ja isoja. Olleet paikalla jo varmaan viisi vuotta. Viime vuonna satoa tuli monta litraa, tänä vuonna ei kovin paljon.
By piukke - 4.6.2011

moi kaikille!

onko se normaalia jos pensasmustikan lehdet muuttuu punertaviksi, kun istutuksesta on vain päivä aikaa? en käyttänyt rodomultaa vaan pihakomposti multaa. mahtaako komposti ph arvo olla korkeampi kuin rodomullan? minulla ei ole semmoista mittaria millä pystyisi lukemaan mullan ph arvon. tiedän kyllä että pensasmustikan viihtyy parhaiten happamaisessa maassa. olenko tehnyt ihan väärin? haluisin että niistä vielä tulisi mustikoista joku päivä. olen vielä aloittelija eikä ole kokemusta tarpeeksi pensasmustikoidan kasvattamisesta. Smile
By Kaisaliisa - 5.6.2011

Saattaa olla että kasvi on vähän shokissa muuttamisesta. Muista kastella kunnolla.

Olisi hyvä jos voisit sekoittaa kasvualustaan vielä kalkitsematonta turvetta. Maa tulisi happamammaksi ja ilmavammaksi. Kasvualustan tulisi olla enemmän metsämaan kaltaista.
By AamuAurinko - 9.7.2011

Olen tässä alkukesän miettinyt, miksei meidän viime keväänä istutetut pensasmustikat ole kukkinut lainkaan? Osaisko joku vinkata mitä tehdä, että ens kesänä saatais muutama marja? Viime kesänä siis kukki vähän ja saatin pari maistiaistakin. Ei ollut vaan heti suojia, niin luultavimmin fasaani kävi harventamassa kukinnot, jätti tosin pari, joista siis marjatkin kypsyi. Jostain luin, että kaikki kukat oli kannattanutkin poistaa juurtumisen auttamiseksi, mutta eihän sitä raaskinut. Joten fasaani taisi tehdä vaan hyvän työn, kerrankin Wink Kunnon verkot oli talven, ei jänövaurioita. Mutta siis, istutettu kuoppaan, johon laitettu puutarhaturvetta, katettu männynkuori katteella. Ovat aurinkoisella paikalla, yleensä orapihlaja-aita suojaisi osan päivää, mutta se vedettiin tänä keväänä tapille. Eli jokunen vuosi vierähtää ennenkun siitä suojaa seuraavan kerran. Mietin myös, kun olen laatikkokasvimaata alkanut rakennella pikkuhiljaa, että jos tekisi noille kahdelle pensaalle myös laatikon ja täyttäisi sen oikealla mullalla ja hakisi metsänpohjaakin lisäksi.
By Tuomipihlaja - 9.7.2011

Minulla ei vielä pensasmustikoita ole, mutta eräällä tuttavallani on niitä kasvimaalla / pellolla tavallisessa peltomaassa pitkä rivi ja tuottavat hyvin. Mietin, kun näin, että eivät taida vaatiakaan kovin hapanta eikä metsäistä kasvupaikkaa. Siitä innostuin haaveksimaan niistä itsekin. Hankin kunhan saan joskus tuosta katajikostani nurmen vallattua.
By Yxvaan - 9.7.2011

Minulla on 7 puskaa ja oma vika, kun nyt voivat huonosti. Niille minusta on tärkeintä kastelu ja kastelu kuivina aikoina! Ne eivät saa kuivaa. Vuosina jolloin olen jaksanut lorotella, on satoakin tullut loistavasti. Lisäksi yksi hyvä keino sadon varmistamiseksi on laittaa niiden juurelle kivetys. Se antaa lämpöä, sitoo kosteutta ja pitää rikkaruohot kurissa. Lisäksi pölytyksen varmistamiseksi pitäisi olla edes kahta eri laatua, tai metsämustikkaa mukaan pölyttäjäksi.
By anttipa - 9.7.2011

Miten on lannoituksen laita. Pensamustikkaa tulee lannoittaa vain havupuiden ja rhodojen lannoittamiseen tarkoitetulla aineella, jossa ei ole kalkkia.
Tuomipihlaja hätäilee liikaa. Pensas rupeaa tuottamaan marjaa enemmän vasta 3-4 vuoden jälkeen. Eräs tärkeä tekijä on talvikainen suojaus. Jos pakkanen vie versojen latvoja, kasvi kasvattaa lähinnä uusia eikä kukkia muodostu.
Minun pensasmustikkapariskuntani oli niitä ensimmäisiä markkinoille tulleita ja on niin myöhäinen, ettei vierellä kasvavasta luonnonmustikasta ole treffikaveriksi.
By Yxvaan - 9.7.2011

Aluksi moneen vuoteen en lannoittanut lainkaan, mutta nyt annan yhden tujauksen kyllä rhodolannoitetta jos muistan. Lisääminen on helppoa ainakin osalle lajeista, oksa maahan ja turvepeti alle, kivi päällä. Olen aloittanut kahdella alunperin ja niistä toinen on joku ihmelaji, joka kuolettaa oksiaan, marjat olisivat ihanan suuria ja maukkaita, sitä en ole onnistunut lisäämään oksasta.

Totta muuten, ensin juurtuvat kunnolla, ennenkuin satoa alkaa tulla!
By Yxvaan - 9.7.2011

ps. en ole ikinä suojannut talveksi mitenkään! Vain tuo toinen alkuperäisistä saattaa olla se talvivaurioinen.
By Tuomipihlaja - 9.7.2011

Enpä ole pensasmustikoiden kanssa hätäillyt, kun ei minulla niitä edes vielä ole ;D
By satues - 2.10.2011

Sisaren pensasmustikat on kauniita, kirkkaan punaisia väriläiskiä.

By Q. - 31.5.2012

Neljä pensasmustikkaa on nyt istutettu meitinkin tontille ja huomioin että samanmoinen määrä mahtuisi vielä. Ensi keväänä sitten luvassa lisää pensasmustikan istuttelua. Katotaan nyt eka, että mitä nuo ensimmäiset tykkää olostaan =)
By Kreeta-Eulaalia - 31.5.2012

Samoin neljä pensasmustikkaa on laitettu maahan, yksi on North country, muut North blue. Saapi nähdä nyt mitä heistä tulee ja kuinka käy.
By jööti - 1.6.2012

Me ostettiin yhden satoa tuottamattoman mustikan tilalle Pink lemonade, jossa pitäisi olla vaaleanpunaiset marjat.
By Puunainen - 9.6.2012

Meidän pensasmustikat selvisivät kaikki hyvin viimevuotisesta siirrosta uudelle "mustikkamaalle". Kaikki ovat talven jälkeen heräilleet kasvattamaan uusia versoja ja osa jopa kukkii komeasti. Harmi vaan kun ei muista noita lajikkeita enää, Ainoa ja Alvaria ovat vanhimmat, mutta niiden lisäksi on ainakin jotain Northia ja mitä lie toista sorttia.
By Chali - 26.6.2012

Tänä vuonna tulee paljon mustikoita. Viime talven runsas ja painava lumikerros hirvitti, mutta hyvin on pensaat selviytyneet. Yhteensä pensaita on noin kymmenen, eri lajikkeita. Vanhimmat ovat nyt kolmivuotisia, eli kolmas kesä. 
Osa pensaista on kukassa, toiset jo raakilevaiheessa. On myös kukka ja raakilevaiheessa.
Kaikki pensaat asuvat kasvulavoissa aika tiiviisti istutettuina. Huomasin että tämä oli hyvä asia, suojaavat ja tukevat toinen toisiaan.
pensasmustikka
By suhvi - 2.7.2012

north blue ja arto istutettu, aika onnettomia taimia oli, mutta northissa on ainaki kukkia.. onkohan ne kuinka talvenkestäviä..
By Kaisaliisa - 2.7.2012

Täällä eteläisellä viitosella Northblue ja Northcountry eivät ole vielä viitentoista vuoteen kärsineet pakkasista, eli ainakin nuo lajikkeet ovat talvenkestäviä. Versot ovat tosin yleensä lumen alla.

Rusakoilta mustikat täytyy suojata syksyllä ensimmäisenä, menevät omenapuiden edellekin herkullisuudessa.
By Kreeta-Eulaalia - 2.7.2012

On muuten ollut eri taimitarhojen pensailla aikas paljon eroa, samalla hinnalla on myyty metrin korkuisia ja kolmekymmentäsenttisiä.
By suhvi - 2.7.2012

arvokkaita oli siis todella, melkein 20e kumpainenkin taimi ja korkeutta joku 30-40cm
By Araminta - 2.7.2012

Onkohan täällä sallittua kertoa kokemuksia pensaiden ostosta? Siis koko, hinta ja juurten kunto. Omani (kaksi kpl) ostin viime vuonna Hirvensalmelta, n. puolimetrisiä, topakoita taimia, talvehtineet ja kasvaneet hyvin. Toinen kukki tänä vuonna, mutta eipä tee marjoja, kun toinen ei ehtinyt samaan vauhtiin. Hintaa en muista, kun ostin muutakin.
(poistakaa, jos tää on laiton ilmoitus - mulla ei ole mitään suhteita ko. yritykseen, paitsi viime vuonna eka ostosreissu sinne)
By Kaisaliisa - 2.7.2012

Tottakai saa kertoa.
By avara - 13.7.2012

Tietääkö joku eviran markkinointikielloista? Ostin Pink lemonade -pensasmustikan ja googlailin tietoa niin törmäsin eviran markkinointikieltoon ko. lajille mustikkasyövän vuoksi. Kielto koskee 27kpl taimia? Minkähän firman taimista on kyse?

Toinen kysymys, voiko sairas kasvi tartuttaa muita lähellä olevia lajeja? Uskaltaakohan tuota nyt istuttaakaan toisten viereen
By valtsu - 13.7.2012

Katsoin saman linkin, alkuperämaa niillä taimilla on Suomi, löytyykö alkuperämaata taimistasi? Ovat kyllä vetäneet nuo 27 kpl hengiltä, mutta onko muita taimia kuinka laajasti tutkittu, pistokokeita varmaan tehty. Kai se on tarttuvaa tautia, kun ihan myyntikieltoon joutuu. Olisko viisasta pitää kauempana ruukuissaan ja tarkkailla oireita??? Toisaalta sateet ovat aiheuttaneet pilkkuja jo mustikan lehtiin luonnossakin ja marjoihin alapinnalle voi iskeä pisaroiden aiheuttamaa savipuolta, olikohan jokin sienen aiheuttamaa harmaantumista ja pilaantumista.
By avara - 13.7.2012

Kiitos Valtsu vastauksesta. Tuo on ihan suomalainen taimi tunnetulta taimistolta, joka toimittaa useisiin kesämyymäläketjuihin taimia. Taitaa olla tosiaan parempi jättää karanteeniin toistaiseksi. Näyttää kyllä hyväkuntoiselta, että toivottavasti koko sairas erä on tuhottu..

Muoks, pitäisi olla ihan terve taimi. Kyselin eviraltakin asiasta ja sain alla olevan vastauksen. Kiitos siitäkin :-)

Hei!
Pensasmustikan 'Pink Lemonade' markkinointikielto koski kyseistä 27 kpl erää, josta otetussa näytteessä todettiin Eviran laboratoriossa mustikkasyöpä. Kielto rajoittuu siis kyseiseen erään. Jos ostamasi pensasmustikan taimi näyttää terveeltä ja kasvaa hyvin, siinä ei ole kuihtuneita oksia, versolaikkuja tai muita mustikkasyövän oireita, ei ole syytä huoleen. Jos ostamassasi taimessa olisi mustikkasyöpä, se voisi tarttua pihan muihin pensasmustikoihin, joten sairas kasvi kannattaa hävittää esim. sekajätteeseen (ei kompostiin tai "pihan perälle", josta sienitaudin itiöt voivat levitä terveisiin kasveihin).

Kuvia mustikkasyövän oireista löytyy netistä, esim:
http://www.flickr.com/photos/jaripoutanen/7138057263/in/set-72157625209175393

Ystävällisin terveisin,
Paula 
By kukkaistätsy - 13.7.2012

Mä olen vähän sitä mieltä että jätän nuo pensasmustikat kauppaan. Kukaan ei ole kunnolla tutkinut että mitä tapahtuu kun pensasmustikan geenit karkaavat metsään ja risteytyvät puolukoiden, mustikoiden jne. kanssa -selvää on että alkuperäiset matalammat lajikkeet tulevat jäämään jalkoihin.
By Kaisaliisa - 13.7.2012

Rusakot ja jänikset syö kyllä pensasmustikat alta aikayksikön...
By Araminta - 16.7.2012

Mun pani taas aivot kutisemaan tuo kukkaistätsyn ehdotus, että pensasmustikka risteytyisi luonnonmustikan, tai ehkä jopa puolukan kanssa. Tietääkö kukaan, onko se mahdollista? Jälkimmäiseen en usko, jos mustikka ja puolukka risteytyisivät keskenään, olisi meillä metsät täynnä sekamuotoja. Mutta voisiko luonnonmustikka toimia pensasmustikan pölyttäjänä tai päinvastoin?
By tähtiputki - 16.8.2012

Onko kukaan leikannut reilusti pensasmustikkaa? Omani kasvavat paikassa, johon talvella putoaa kaikki lumi ja keväällä ne ovat aivan maata vasten. Ajattelin jos siirtäisi ne parempaan paikkaan ja leikkaisi maata myöten olevat oksat pois.
By Kreeta-Eulaalia - 6.9.2012

Keväällä istuttamani mustikat saivat viiimein marjoja kypsiksi asti. Ovatkin todella hyviä marjoja, en ole ennen maistanut. Kypsyvätkö marjat näissä aina tähän aikaan, vai onko vaan istutusvuoden juttu? Kunpa ne nyt vaan selviäisivät talvesta, pitää tehdä kunnon aidat niille. Voi kun mää tykkään niistä 
By Kyssäkaali - 6.9.2012

K-E, kyllä tää on ihan oikea aika kypsyä. Ja se on jännä juttu, että samassa ryppäässä voi olla ihan vihreä ja sitten täysin kypsä, eli sato ei kypsy kaikki samalla, vaan pikkuhiljaa nypin kypsiä joukosta.

Juu ja ehdottomasti verkko tjs koko puskan yli ja joka puolelle, muuten risturvat tulee ja syövät maata myöten koko puskan!
By Kaisaliisa - 6.9.2012

Kyllä ne hyvin selviää talvesta täällä pohjoisemmassakin - jos tosiaan rusakoista selviävät!
By Kreeta-Eulaalia - 6.9.2012

Rusakko on kyllä todellinen vaara, ne ryökäleet varmasti tietävät, että koira on yön sisällä tai ainakin kiinni. Toinen ongelma on se, että tuuliolot ovat pihassa muuttuneet, ja se lumikinos, joka ennen kertyi muutaman metrin pääähän, saattaakin nyt kertyä vaikka juuri tuohon, eli ihan matalaa aitaa ei kannata tehdä.
By PirjoA - 9.9.2012

Pensasmustikat kypsyvät todella hitaasti, Alvarissa ja Ainossa vielä lähes puolet raakoja ja Nortbluessa vasta ensimmäiset kypsiä! Nortblue tekee tosi isoja marjoja. maultaan vaan aika mietoja, mauttomia, ehkä huonon kesänkin syytä!
By Rilla - 14.9.2012

Istutin toukokuussa kolme pensasmustikkaa (North Blue) tyhmänä viljelylaatikkoon. Heinäkuussa siirsin ne asiallisempaan paikkaan, perennapenkin reunalle muiden happamassa maassa viihtyvien kasvien viereen. Siirtovaiheessa oli jo marjoja, mutta raakoja. Hidastikohan siirtäminen marjojen kypsymistä? Ajattelin ensin ettei ne kypsy ollenkaan, mutta nyt vihdoinkin alkaa marjat sinertämään. Muutamaa olen maistanut, mutta ovat vielä olleet kirpeitä eli selvästi pitäisi vielä kypsyä lisää, aika tiukasti ovat olleet kannassakin vielä kiinni. Tuskin ehtivät kypsymään? Kypsyyköhän ne ensivuonna vähän aikaisemmin, kun ei tartte enää siirrellä ja ovat oikeanlaisessa mullassa? No nähtäväksi jää... Verkottaa ne vielä pitää ettei pupujussit talvella syö. Kauniita ovat ja herkulliset marjat vielä plussaa. :-)
By sunshine75 - 14.9.2012

Miten kauan yleensä menee, että pensasmustikka alkaa kunnolla tehdä marjoja? Kuinka paljon yksi pensas tekee satoa? Miten suojaatte rastailta? Ihan perinteisellä rastasverkollako?
By Rilla - 15.9.2012

Tässä niitä nyt olisi, mutta eivät ole vielä kypsiä kirpeydestä päätellen. :-/ Pöh, näyttävät jo niin herkullisen sinisiltä!

By Rilla - 15.9.2012

Sitten olisi sellainenkin kysymys, että mitähän tälle yhdelle pensaalle olisi fiksua tehdä. Kaksi muuta ovat tuuheita juuresta asti ja oikein kivannäköisiä (alin kuva) ja yksi, toiselta tuottajalta tullut, on tuollainen parin oksan puska missä on juuressa vielä jotain tuollaista kuivunutta oksaa. Tässä ei ole marjojakaan (ylin kuva). Leikkaanko sen alas ja jos leikkaan, niin nyt syksyllä vai keväällä? Vai onko vielä toivoa, että sieltä lähtee uutta vartta puskemaan?

By Rilla - 8.10.2012

Nyt oli north bluet vihdoinkin pääosin kypsiä meillä, jokunen raakile sinne pensaaseen vielä jäi. Kyllä olivatkin isoja, makeita ja hyviä!

By RillaV - 10.5.2013

Ihania kuvia mustikoista! Aloin himoita omallekin pihalle, mutta haluaisin myös varpumustikoita, Heleä ja Tummaa. Tietääkö kukaan mistä niitä saisi hankittua?
By raipel - 10.5.2013

Kävin tänään ostamassa himoitsemani Pink Lemonaden.
By Chali - 1.7.2013

Pensasmustikkaa odotellessa..... ..... ja sitä tulee tänä vuonna paljon.....

By Kreeta-Eulaalia - 1.7.2013

Meille ei tule ainuttakaan, mahtoiko edes yrittää kukkia. Istutin ne viime vuonna ja silloin kyllä saatiin maistiaisia. Pitäisikö niille tehdä jotain, ettei ensi vuonna kävisi samoin? Samaan paikkaan ihan lähelle laitoin koristeomenan, joka ei myöskään vaivautunut tekemään kukkia. Onkohan paikassa jotain vikaa, vai ovatko vaan päättäneet ensin kunnolla juurtua?
By talvikki75 - 6.7.2013

Nyt on sitten oikea aika ottaa pensasmustikoista puutumattomia pistokkaita juurrutuskokeiluun.

Kosteaan turpeeseen, huppu niskaan ja onnea matkaan Smile
By Inkeri2 - 30.7.2013

Ostin tänään Pink Lemonaden, oli hintaa alennettu, muuten en olisi raaskinut. Saiko kukaan vielä tänä kesänä tuosta lajikkeesta marjoja? Jos, niin oliko hankinnan arvoinen?
By raipel - 30.7.2013

Mun taimeni oli ainakin keväällä ostaessa niin pieni, että olen ruukussa ulkona sitä kasvatellut ja luultavasti vielä ensi kesänkin, vaikka on tuuhentunut reippaasti ja hieman korkeuttakin tullut lisää.
By 009 - 11.8.2013

Pitäisi laajentaa omaa pensasmustikka viljelmää.

Toisella reunalla on vastassa joki ja toisella peltomaata jonka ph 6 korvilla. Milläs konstilla tuon saisi hapatettua kivuttomimmin?

Maa olisi muuten loistavaa hikevää runsasmultaista hienoa hietaa.

Pinta-ala muutama kymmenen aaria.
By Kaisaliisa - 11.8.2013

009, tilaamalla lämmitysturvetta? Siis sitä jota poltetaan lämpölaitoksissa.
By 009 - 11.8.2013

Varmaan sitä pitäisi laittaa ainakin 10cm kerros.

Pitääköhän koko maa saada happamaksi, vai piisaako vain juuristoalueen hapatus(esim 50x50cm)

Tarkoitus laitaa korkeakasvuista(1,5-2m) Blue Crop lajiketta n. 2,5m riviväleillä, taimiväli n. 1,5m.

Nykyiset on 15v vanhoja North Blue+North Countri20%

Riviväli n. 160cm ja paikoitellen kasvaneet umpeen, joten kulkeminen ja hoito vähän huonoa. Nykyinen pläntti kolmion mallinen pellon kulma, johon kukaan ei ollut vaivautunut menemään kalkkivaunun kanssa.
By daylilylover - 17.8.2013

Olen suunnitellut istuttaa pensasmustikat laatikkoon, onko kokemuksia onnistuuko kasvattaminen matalassa laatikossa tai vähän korkeemmassa? Aion käyttää lavakauluksia laatikoina ja pari päällekkäin. Käykö rodo-havumulta pensasmustikalle? Pesasmustikat tulee ison lehtikuusen läheisyyteen etelänpuolen aurinkoon.
By mummi - 17.8.2013

Havupuunhake on pensasmustikalle hyvää kAteainesta. Pitää kosteuden ja on hapanta. kahvinporot kannattaa säästää pensasmustikan juurelle.

Minulla on juuriverso kasvamassa 4l ruukussa ja se on siinä talvehtinut hyvin.
By Rilla - 18.8.2013

Mä istutin tänävuonna pensasmustikoita juurikin viljelylaatikkoon. Se on jaettu kahtia ja mustikoiden puolen täytin rhodomullalla ja laitoin katetta päälle. Meidän etupihalla on kasvanut kolme pensasta North Blue pensasmustikkaa, jotka ei meilläkään tänävuonna kukkineet. Ostin ne viimevuonna ja ne olivat alkukesän ihan vääränlaisessa mullassa, mutta kukkivat ja satoakin tuli. Siirsin ne loppukesästä etupihan penkkiin ja laitoin niille hapanta maata, mutta en sitten tiedä oliko siinä tänäkesänä vähän liian kuivaa. Ensikesänä pääsen vertailemaan miten käy, laatikkoon pääsi uusi kotimainen taimi ja yhden vanhoista North Blue pensaista kaivoin ylös ja istutin sen kaveriksi. Jos siirretty pensas ensikesänä kukkii ja etupihan ei, niin etupihan paikoissa on ehkä vikaa ja lähtee ne kaksi viimeistäkin pensasta uudelleen sijoitettaviksi. Katsotaan miten käy! 

By Kaisaliisa - 18.8.2013

Kosteutta pitää olla riittävästi myös.
By Inkeri2 - 21.5.2014

Ei ole elon merkkejä pinkissä mustikassa, vieressä Aino ja Jorma ovat kyllä talvesta selviytyneet. Harmillista.
By Bluesky - 22.5.2014

Sama täällä, kolme muuta hengissä (kaikki viime kesänä ostettuja), mutta pinkki näyttäisi aivan kuolleelta. Ostin sen syksyllä halvalla, joten siinä mielessä ei onneksi ole iso menetys. Ei ehkä ehtinyt juurtua riittävän hyvin...
By 009 - 25.5.2014

Täällä puskat aloittelevat kukintaa..kuva

By floora - 30.5.2014

Meillä kaikki mustikat kukkivat runsaasti ja ovat hyvinvoivan oloisia vaikka keväällä kaivettiin ylös ja siirrettiin. Kastelin kukintavaiheessa kasvualustaa kun oli just kuumat helteet ja näytti että kukkaset kohta varisee kuivuudesta. Kastelin Pusia muutenkin pari kertaa luonnon lisäski ja se auttoi siirrosta selviämisestä. Parissa oli niin valtavat juuripaakut että niitä oli pakko typistää jotta saataisiin uutta hyvää rodomultaa ja turvetta kasvulaatikkoon mahtumaan mutta kestivät typistystäkin näköjäänSmile
By 009 - 30.5.2014

Mustikat on menneet vähän vilun värisiksi. Lehdet punertaa kuin syksyllä.

Tai ihmekkö tuo kun kelit meni taas noin kylmiksi kolmenkympin helteiden jälkeen.

By Bluesky - 31.5.2014

Pink Lemonade ei taidakaan olla täysin menetetty tapaus. Vaikka oksat on kaikki kuolleet, niin nyt juuresta on alkanut pukata pientä uutta alkua. Kai se siitä joskus puskaksi asti kasvaa Smile

Täällä myös muut mustikat ovat alkaneet kukkia, saas nähdä saadaanko tämä kesänä jo maistella muutamia marjoja.
By MarikaVR - 4.6.2014

Tuosta Pink Lemonadesta itsekin tulin kyselemään, että miten muilla menestynyt, meilläkin kuoli talven aikana, yhtään lehtiä ei tullut. Mutta ehkäpä odottelen vielä, käviskö meilläkin noin hyvä tuuri, ja alkaisi pukata juuresta uutta. Ilmeisesti aika huonosti siis kestää suomen olosuhteita tuo uutuus..
By Kurjenmiekka - 4.6.2014

Kuolleelta näyttää täälläkin syksyllä ostettu Pink Lemonade vaikka vyöhykesuositus I-III (IV) Sad. Tuntuu olevan juuret tiukassa, joten odottelen vielä jos se vielä kasvattaisi uutta.

By raipel - 4.6.2014

Meidän ei tiputtanut kaikkia lehtiäänkään talven aikana. Oli ulkovarastossa styroxlaatikkoon istutettuna talven, jossa min. -6,8° (keväällä ostettu pieni taimi) Ollut vapusta asti ulkona - tehnyt uutta kasvuakin mukavasti.

By Rilla - 6.6.2014

Nyt mua mietityttää tämä ennenkuin kitken. Voiko olla pensasmustikan siementaimi? Pensasmustikka kasvaa noin kaksi metriä tästä ja tämä näyttää niin samanlaiselta. Todennäköisemmin on jonkun puun siementaimi, mutta haluaisin olla varma ennenkuin kitken... Pensasmustikkalajike siinä vieressä on north blue.

kuva

By Jässikkä - 6.6.2014

Pajua veikkaisin
By Rilla - 7.6.2014

Samaa veikkaisin kun kävelin tuolla metsäpolulla. Eli voipi kitkeä. :-)
By 009 - 7.6.2014

On tapahtunut jotain mitä miehenpuolen vähäinen järki ei kykene selittämään..

Keväällä leikkasin lepotilassa olevia pensaita. Kokeeksi otin korjuun puutumattomia oksanpätkiä, jotka sitten hautasin laatikkoon jossa kosteaa multaa.

Kuukauden päästä rupesi puskemaan jotain pintaan.

Silmuista oli lähtenyt kasvamaan.

Alkuunkin näytti vähän oudon näköiseltä pensasmustikalta ja ne rupeaa tekemään jotain kukkanuppuja latvaan.

Mikä kumma kysyy epätietoinen..kuvakuva

By 009 - 7.6.2014

Näyttää kyllä joltain koisolta, olen varmaan pätkinyt paskaruohon oksia myös tuonne.
By Kyssäkaali - 7.6.2014

Hauskaa itsepohdiskelua.

By PietaV - 22.7.2014

Osaako kukaan kertoa, mistä saisi matalaa, ns. varpupensasmustikkaa, Hele- tai Tumma-lajiketta?

Ja kuinka innokkaasti se lähtee leviämään? Jossain infossa sanottiin, että se tunkee juurivesaa.

Olen googlannut ja surffannut silmäni hajalle, mutta yleensä keskustellaan noista korkeammista lajikkeita.
By koiruus - 22.7.2014

kuvaKypsymistä odotellessa...

By Maariankello - 22.7.2014

Nam!
By 009 - 26.7.2014

North Blue rupeaa kypsymään.

Plänttiä on lujasti sadetettu, varmaan saanut likemmäs 100mm.

Suurimmat näyttää olevan 2€ kolikon kokoisia. Noita ei räksätkään jaksa oikein montaa päivässä syödä..kuva

By mummi - 3.8.2014

Mihin aikaan vuodesta pensasmustikan pistokkaat pitäisi ottaa? Miten niitä pitäisi sen jälken hoitaa?
By Kreeta-Eulaalia - 11.8.2014

Samaa kyselisin myös, milloin olisi sopiva aika ottaa pistokkaita?

By 009 - 11.8.2014

Oikeastaan aivan sama koska ottaa, lopputulos aina sama.

Itse en ole saanut ainuttakaan virkoamaan..

By Maariankello - 15.8.2014

Onko erityisiä ohjeita pensasmustikan istuttamiseen? Ostin tänään neljä pohjois-amerikkalaista mustikkaa. Rhodomultaa ostin myös.

Voiko tähän aikaan vuodesta heittää hevonpeetä istutuskuopan pohjalle, vai onko siitä haittaa kasville. Entäs jos laittaa syyslannoitetta samalla kertaa?
By Kaisaliisa - 15.8.2014

Älä lannoita ainakaan liikaa. Itse laittaisin hieman hevosenlantaa istutusalustaan, en muuta. Omat pensasmustukkani ovat tuottaneet satoa kymmenen vuotta lannoittamatta.

Pistokkaista: omat mustikkani tekevät juurivesoja, eikös niistä saisi lisättyä?
By Pääskynen - 15.8.2014

Meillä pensasmustikat kukoistavat. Ovat vain puoleenpäivään auringossa. Naapurilla ovat koko päivän auringossa ja ovat kitukasvuisia. Sisarellani puolestaan mustikat ilmeisesti kärsivät liiankin varjoisasta paikasta. En tiedä onko meidän mustikoita lannoitettu ennen meitä, eli yli 3 v. sitten. Itse olen vain lisännyt niiden juurelle kuusen alta haravoimaani neulaskariketta rikkaruohojen torjumiseksi. Aloittelijana ajattelen, että laittaisin lantaa vähän ja syvälle, mihin juuret ulottuvat vasta ensi kesänä. Mustikoita meille tulee tosi paljon ja juurivesojakin tulee. Mustikoilla on ihana ruska. 

By Maariankello - 15.8.2014

Vähän tuohon suuntaan ajattelin itsekin, että hieman hevonpeetä ja syvälle. Kiitos jälleen tiedoista! 

Olen tosi innoissani noista pensaista. Olen jo kauan niitä hinkunut niitä ja nyt sitten sain ne. Ihana ruskakin vielä. No se on kertakaikkiaan plussaa! 

By raipel - 15.8.2014

Maariankello kirjoitti;

Voiko tähän aikaan vuodesta heittää hevonpeetä istutuskuopan pohjalle, vai onko siitä haittaa kasville. Entäs jos laittaa syyslannoitetta samalla kertaa?

Syyslannoitteessa on kalkkia - sitä ei siis voi käyttää.

Silloinkun mun mustikantaimeni olivat ~"vauvakokoisia", niin kysyin mitä lannoitetta mustikoille voisi antaa (jotta kasvaisivat syksyksi edes senkokoisiksi, että voisin kellarissa talvettaa) - oli vain 1 jauhe, mistä tehtiin kastelulannoite, en muista nimeä (kun on tallissa sen kesän jälkeen käyttämättömänä ollut)

By Pihanlaittaja - 16.8.2014

Lunttasin marjakasvikirjastani pensasmustikan lannoittamiseen liittyviä ohjeita:

'Pensasmustikka vaatii hyvin vähän lannoitteita, mutta aivan ilmankaan eivät jalostetut lajikkeet tule toimeen. Kevätlannoitukseksi riittää nuorelle pensaalle noin 10 g l. teelusikallinen, täysikasvuiselle noin 20-40 g perunalle tai alppiruusulle tarkoitettuja lannoitteita, jotka eivät sisällä kalsiumia. Jos marjoja on tulossa runsaasti, annetaan saman verran lisää heti kukinnan jälkeen. Pensaan juurelle kannattaa vuosittain lisätä myös lehtikompostia, kuorirouhetta, hapanta turvetta tai muuta katetta. Kate ehkäisee rikkakasvien kasvua ja pidättää kosteutta, mikä on pintajuuriselle mustikalle erittäin tärkeää'.
By raipel - 16.8.2014

Kiitti ohjeesta.

Olisin silloin  ostanut rhodolannoitetta, mutta kun puutarhuri käveli juuri ohitseni - kysyin häneltä ja sanoi, että ei käy. Katsoin tallista tänään, mitä ostin oli Kekkilän havu- ja rhodokastelulsnnoite, jota käskettiin antaa 2 x kuukauden välein (hyvin laimea sekin oli - oisko ollu tl/5 vai 10 l).

By Araminta - 16.8.2014

Pensasmustikkahan on havumetsän kasvi, Tyynenmeren rannikolla kasvavat villeinä rodojen kanssa punapuitten alla (joo, oon nähnyt). Rodomulta ja -lannoite käy niille mainiosti. itse oon laittanut havumetsäkarikkeella ja hiekalla kevennettyyn luomuturpeeseen. Paljoa eivät todellakaan tartte lannoitusta ja liian vahva lannoitus saattaa olla haitaksikin. Hake tai neulaskate tai vaikka mansikkakangas on hyvä ainakin  alussa estämässä juuristoalueen heinettymistä. 

By valtsu - 16.5.2015

Koko ketjun luin läpi etsiessäni syytä, miksi eivät edes kuki ja liiasta kuivuudestahan ne kärsivät. Taas sama "piha ilman sadettajaa" alkoi soida korvissani, ei ole kasteluletkulle liitäntää kuin keittiössä, josta letku pihalle. Kovin kuivat kesät ovat vaivanneet, huolimatta kasvupaikan vaihdosta kosteampaan. Het aamulla laitan tyvelle tuoretta lehtipensashaketta ja vaihdan ensitilassa mökiltä havunneulasia pinnalle ja vähän lehtikompostia alimmaksi ja lannoitan edelleen kaffenporoilla, Rusakot asustaa pihalla kesälläkin, jospa kaffen tuoksu estäisi heitä. Istutuspaikkana on happamanakan penkkini, jossa sinivaltsut, ängelmät ja sinivuokot reunakasveina. Toivon ihmeitä, versot suojasin rusakoilta ja nyt on satanut riittävästi. 

By suokukka - 22.5.2015

Mustikoilla on aika pienet juuret isonakin.

Ne kärsivät helposti kuivuudesta ja tuollainen metsä maa-rodomulta kuivahtaa äkkiä, eli kannattaa kastella ahkerasti.

Itselläni ollut puolivarjossa metsän reunassa ja siellä ei ihan niin paljon kastelua vaadi.

Tässä naapurustossa on hehtaareittain pensasmustikka, siinä on kokonaan aita ympärillä ja altakastelu tihkuletkuilla.

Mustikat jää pieneksi, jos on liian kuivaa ja voi jopa koko pensas kuolla.

Olen hakenut ämpärillä "roskaa", mäntymetsästä mustikoiden katteeksi, niin kuin alppiruusuillekin, se jotenkin sopii siihen hyvin ja pidättää vähän kosteutta.

Mustikat ovat erittäin suurta herkkua jäniksille, eli talveksi vähintään verkkoa ympärille.

By suokukka - 22.5.2015

Niin ja itse en kauheesti koskaan lannoittanut, hyvin ja paljon tuli satoa aina siltikin.

Minulla oli ainoa, alvaria ja northblueta.

Ne on tyttären pihassa ja jo vanhoja pensaita, satoa tulee edelleen hyvin.
By Rilla - 22.5.2015

Mikä kumma siinä on, että north blue pensasmustikat eivät tee ollenkaan marjoja. 😕 Paikka on kahdella ehkä liian aurinkoinen ja kuiva mutta kolmas kasvaa happamalla maalla täytetyssä laatikossa täydellisessä paikassa ja ei sekään kuki. Vieressä jorma pensasmustikka taas tekee satoa jokaikinen kesä! Revin kohta ylös noi ja vaihdan kotimaiset lajikkeet tilalle...
By Chali - 6.7.2015

Pensasmustikkasato tänä vuonna on loistava. Raakileita on paljon ja pulskia. Lajikkeet ovat ulkomaisia, on yksi Alvari ja Aino (?). Kotimaiset p.mustikat ovat verrattuna ulkomaisiin lajikkeisiin pienempiä, sen takia olen hankkinut ulkomaisia. On mennyt pari kolme kesää ennenkuin antavat satoa, mutta sitten sitä (ainakin meilläWink tulee. On niin hyvänmakuisia, ja kestävät loistavasti pakastamista. Minulla kasvavat lavassa, maa turpeinen enkä lannoita niitä ollenkaan. Vettä saavat kuivina kausina. Vanhimmat nyt 7-vuotiaita.

kuva

By Pääskynen - 2.8.2015

Jokaisena neljänä kesänämme mökillä on pensasmustikoista yksi oksa kuollut. Lehdet ja raakileet kuivuvat. Olen aina leikannut oksan ja laittanut sekajätteisiin. Onkohan kyseessä joku tauti?

Kuva on turhan kaukaa.

kuva

Pensaat ovat hyvin suuret ja satoa tulee hurjasti. Sinänsä ei yhden oksan kuivuminen haittaa.

By Tilli85 - 20.9.2015

Miehen ystävä osti Milkalle 2 pensasmustikkaa Smile Pink Lemonade ja Patriot. Neiti vasta 4kk joten taitaa mennä hetki että pääsee omista mustikoista nauttimaan Smile Nyt ollaan tyydytty metsämustikkaan Smile
By miraemmi - 21.9.2015

Tilli .. kyllä pensasmustikka sopii hyvin lapsen suuhun kunhan pensaat alkaa satoa tuottamaan, eivät meinaan sotke ja maistuu makeilta :-)
By Tilli85 - 23.9.2015

Joo syömään pääsee kyllä mikäli satoa tekevät mutta hoitelemaan ei ihan viellä Smile
By väistö - 27.10.2015

minulla on lasitetulla parvekkeella pensasmustikka joka pääsyt tämän kesän aikana kasvamaan niin isoksi etten saa sitä enää mahtumaan kylmäkellariin talvehtimaan, jossa lämpötila on sellainen ettei ruukku/juuret pääse jäätymään talvilevon aikana.

niinpä joudun nyt miettimään että miten saan suojattua ruukun ja sen sisältämän kasvin juuret jäätymiseltä, ettei se kuole annettuaan ensimmäiset marjat tänän syksynä.
By väistö - 27.10.2015

minulla on lasitetulla parvekkeella pensasmustikka joka pääsyt tämän kesän aikana kasvamaan niin isoksi etten saa sitä enää mahtumaan kylmäkellariin talvehtimaan, jossa lämpötila on sellainen ettei ruukku/juuret pääse jäätymään talvilevon aikana.

niinpä joudun nyt miettimään että miten saan suojattua ruukun ja sen sisältämän kasvin juuret jäätymiseltä, ettei se kuole annettuaan ensimmäiset marjat tänän syksynä.
By Kaisaliisa - 27.10.2015

Ruukkua on hankalaa tai jokseenkin mahdotonta suojata jäätymiseltä, kun pakkanen puskee ruukkuun joka puolelta. Jos multa on sopivan kuivaa, jotkut kasvit saattavat Kirkkonummen leveysasteilla jopa talvehtia ruukussa jäätymisestä huolimatta?

Jos ruukun saisi kaivettua maahan, talvehtiminen olisi varmempaa.
By JenniJ.J. - 26.2.2016

Onko pensasmustikka kuinka suosittua rastaiden ja muiden lintujen kesken?
By mummi - 26.2.2016

Pensasmustikka on rastaiden , pikkulintujen ja jänisten suosikki. Minulla on ympärivuoden vihreä koiraverkko suojana. marjojen kypsyttyä siinä päällä on vielä harso.
By JenniJ.J. - 26.2.2016

Kiitos mummi! Nyt näyttää vahvasti siltä että minulla on kuin onkin oma piha taas ensi kesänä, hurjana suunnittelen täällä Smile

Eli nyt tietää suunnitella noille sen pysyvän suojuksen!

By mummi - 26.2.2016

Pensasmustikka kaipaa hapanta kasvualustaa.havupuuhake on hyvää pinnalla ja tietysti sinne voi heittää aina kahvinporot.Ttalvikanervat kannattaa silpuna myös juuristolle. Kastelua ne kaipaaavat, että marjosita tulee isoja. POjallani kasvaa pensasmustikoiden aluskasvina mesimarjaa. Molemmat tuoettaa satoa. Niissä molemmissa on kaunis syysväri. Pienessä rivitalopihassa sekin on tärkeää.
By Anngelie - 26.3.2016

Heippa.

Aion laittaa pensasmustikkaa ensimmäisen kerran. Tilasin lajikkeet Aino,Alvar, Chandler ja Patriot. Onko kenelläkään kokemusta näistä.  Ajatuksena on laittaa myös sopivia mesikasveja lähettyville jotta pölytys olisi taattua.

Kiinnostaisi miten olette suojanneet pensaanne ? Meillä on ainakin jäniksiä ja rusakoita pihapiirissä runsaasti.. Haluaisin luonnollisen näköisen suojauksen.

By Kreeta-Eulaalia - 26.3.2016

Ihan tavalliseen tapaan olen laittanut verkot talveksi. Alkutalvesta ei pupu löytänyt mustikoita, kun oli samettiruusut juuressa, mutta siihen konstiin en luotaisi kokonaan, vaikka olisikin lumeton talvi.

Onko kukaan laittanut sen Tanskalaisen maajussin tapaan mustikoita sahanpuruharjuun? Olisi kiinnostusta kokeilla, mutta minä ainakin epäilin sen jussin touhuja, kun kyllähän ne purut painuvat nopeasti, ettei ilman jatkuvaa purujen lisäämistä onnistu.

By Kaisaliisa - 26.3.2016

Minulla on pensasmustikoilla aitapaalujen avulla pingotettu katiskaverkkoaita. Pensasmustikat maistuvat jäniksille ja rusakoille erittäin hyvin, joten aidan voi pitää paikoillaan vaikka ympäri vuoden. Kun tekee riittävän korkean ja jämäkän aitauksen, aidan päälle voi kätevästi virittää sadonkorjuuaikaan harson tai verkon, jotta linnut eivät syö marjoja.
By Tannja - 8.4.2016

Arvatkaapa kenen pensaat oli järsitty? Miulla oli liian heikot suojaukset... Näinköhän pensaat toipuvat? Olin ne istuttanut toissakesänä, joten marjojakaan ne eivät olleet vielä tehneet.. :/

By valtsu - 8.4.2016

Auts. Verkot on talvella. Ei satoaikaan tarvita, kun eivät ole kertaakaan kukkineet. Ken tietää miksi ei.

By Chali - 8.4.2016

Valtsu, onko mustikkapensaat miten vanhoja? Minulla alkoi kukkimaan vasta neljäntenä-viidentenä keväänä istutuksesta. Nyt kaikki tekee paljon mustikoita, isoja ja hyvänmakuisia. Pensaita on 7-8 ja eri lajikkeita. En ole koskaan lannoittanut ja istutin suoraan köyhään turpeeseen syvään kasvilavaan.

By miraemmi - 9.4.2016

Minulla on mustikat säästyneet pupuilta kun ne lönkyttää suoraan tonne lintujen ruokinta paikalle jossa kurret on syöneet uusimman ruokintalaitteemme rikki ja kaivavat eväät maahan. Juhannusruusulla ne putsaa hampaanvälit lähtiessään..se ei onneksi haittaa kun puska on tuuhea ja vahva.

Vedenpuute ja ravinteiden puute kyllä vaikuttaa mustikkasatoon..aurinkoinen paikka on eduksi ja tuulensuojainen.
By miraemmi - 9.4.2016

Valtsu .. meinaan ostaa pölyttäjiä lisää esim.north country ja Arska on ostoslistalla ja lisään samalla tota tiivistettyä kookosta katteeksi ja lurautan hippusen luujauhoa ja kastan kunnolla. Kyllä jo mustikkaa saan mut paremmin haluaisin ja isompiakin saisi olla :-)
By Kaisaliisa - 9.4.2016

Miraemmi, valitse mahdollisimman monta isomarjaista lajiketta. Lajike vaikuttaa ratkaisevasti marjojen kokoon.
By miraemmi - 9.4.2016

Aino ja Alvar ja North blue ovat jo pihassa ...ja lisää ostan mut kun työtön ei ei kerrassaan kalliit puskia osta tuhottomaste..ku mieli tekköö muitaki. Ostan kokeeksi aluksi yhden tai kaksi ja jos viihtyy niin lisää. Luin juuri että North country olisi hyvä pari Bluelle ..

Olisi sitten kaksi pariskuntaa yhdessä kasvamassa. Hunajamarjaa on jo kolme puskaa.
By suokukka - 9.4.2016

Samat lajikkeet kuin miraemmillä istutin jo reilu 10 vuotta sitten vanhan kotini pihaan.

Siellä asuu nyt tyttäreni ja hän ei suostu syömään niitä.

Syystä että kerran marjalude oli käynyt siellä vierailulla ja jättänyt kaamean maun ja hajun marjoihin ja sen jälkeen ei likka ole niitä syönyt vaan syöttää koirilleen marjat.

Ainoa on 2, Alvaria 2 ja north blueta 1, niitä ei juuri ole hoidettu, ei koskaan leikattu, eikä koskaan lannoitettu, siellä ne pihan perällä porskuttaa omillaan ja tekevät kyllä mielestäni paljon marjoja.

Mutta hitaasti ne alkoi kunnon satoa tuottamaan , olisko joku 5-6 vuotta mennyt istutuksesta.

Istutin ne havu-rodomultaan ja niillä on havukuoriketta katteena, asuvat siellä joen äärellä vähän katveessa, niin ehkä siellä on sitten kivat olot olevinaan, vaikka ei mitään hoitoa ole ollutkaan.

By valtsu - 9.4.2016

Valtsu penkistä kasvavat kukkimattomat mustikkani.  En muista oliko vuosi 1 vai 2 vai X kun siihen siirsin, edellinen paikka oli liian kuiva perennaviidakko. Ehkä se 5-6 vuotta siis odotettava siirrostakin kukintaa. Hapan on kasvupaikka, luonnosta siirretty vaivero kasvaa siellä myös.

By väistö - 24.4.2016

Mitä pensasmustikka-lajia suosittelette lasitetulle parvekkeelle? Kun onnistuin saamaan vaccinium cor. 'goldtraube 71' lajikkeella omasta mielestäni suhteellisen hyvän sadon heti ensimmäisenä kesänä. Tosin hankin sen yksilön taimena että ei alkuun tarvinnut kuin siirtää isompaan ruukkuun. olen ruvennut pohtimaan että minkä lajin hankin sille kaveriksi. Toiveena olisi yhtä satoisa ja helppohoitoinen lajike..? Suositelkaa jotain lajikkeita joista on positiivisia kokemuksia.
By valtsu - 24.4.2016

Entisen kanssa samaan aikaan kukkiva. Huhtikuun kotipuutarha lehdessä on artikkeli pensasmustikoista,  matalia pohjoiseen, etelään korkeita ja isomarjaisia. Parvekkeella ei ainakaan ole lunta eikä jäniksiä.

By miraemmi - 24.4.2016

Nyt täytyy alkaa setvimään mistä tuon puuttuvan north country mustikan ostan .. ei tunnu olevan ihan joka putkassa.
By Hankalin - 24.4.2016

Miraemmi, Palkinpään Puutarha Pisteessä Akaassa just purkasin viime tiistaina kuormasta 20 kpl.
By Anngelie - 5.5.2016

By Anngelie - 5.5.2016

Joko mustikan taimet voi istuttaa ulos ?
By väistö - 22.5.2016

Mites missä vaiheessa pensasmustikan kanssa voi luovuttaa? kun ensin se näytti olevan kunnossa ja rupeevan heräilemään parvekkeella mutta siihen se sit jäikin ja ei tunnu tulevan mitään eloa enää. Pari silmua aukes ensin mut sisältä tuli esiin sellanen keltainen lehdenkärki. Eikä muuta sen jälkeen??

Lajina goldtraube Sad

Ja olin odottanut paljon siltä viimekesän jäljiltä.
By väistö - 22.5.2016

Ahneella on paskanen loppu.
By Chali - 22.5.2016

^ Liian kuuma / aurinkoinen paikka, kuivuus ??? Pensasmustikkahan haluaa aika happaman kostean maan eikä liian lämpöistä paikkaa. 

Omat pensasmustikat jotka ovat syvissä kasvilavoissa, ovat "kasvaneet ja juurtuneet" 3-5 vuotta ennen kuin ovat antaneet satoa.

By väistö - 22.5.2016

Tyypillisesti mun tuurilla ensimmäisenä kesänä ylittää odotuksensa ja sit odottaa seuraavaa kesää niin homma uusiks Sad noh huonomminkin voi olla enkä löytäisi hyviä puolia... Koska ylitin satotoiveeni niin hyvin viime vuonna ja odotin enemmän tältä kesältä niin hankin arton, ja north bluen vierekkäin ja kattelen hetken vielä sitä epäonnen goldtraubea...
By Chali - 22.5.2016

Viime talvihan oli sietämättömän kylmä. Vaaleanpunaiset pensasmustikat ei tänä vuonna heränneet. Muutkin aika myöhään, mutta elossa. Jos kasvatat parvekkeella, istuta isoon ruukkuun ja anna kasvurauhaa. Muista se hapan alusta ja kastelu. Voi mennä vuosi ja toinenkin ennenkuin antavat satoa. Jos ostat taimen joka on täynnä kukkia / raakileita, saat tod.näk. hyvän sadon tänä vuonna, mutta ensi vuodesta ei ole takeita ennenkuin pensas on juurtunut. 

By miraemmi - 22.5.2016

Juuri kiskoin pinkin mustikan kuolleen jämän veks penkistä ja siivosin ja laitoin lisää rodo multaa ja vettä niskaan. Toivotaan et viihtyvät.

Siis 3 hengissä olevaa ..aikomus on ostaa kuolleen tilalle jokin muu esim country..jos löytyy.
By Miikku* - 22.5.2016

Mulla taisi kanssa pinkki vetää viimeisen henkäyksensä tänä keväänä, en usko, että enää herää henkiin. Viime keväänäkin lähti niin nuukasti kasvuun, etten usko, että mokoma tuottaisi satoa täällä missään vaiheessa. Minkähän sitä hommaisi tilalle? Nykyiset, hyvin kasvavat ovat Aino, Alvar ja joko Patriot tai North Blue, en millään muista että kumpi.
By väistö - 1.7.2016

Kuinka kauan voi pahimmillaan mennä että north blue-pensasmustikoilla alkaa kukinnot ja sato vuodet?? kun tähän mennessä olen hankkinut goldtrauben joka teki heti ensimmäisenä kesänä satoa. mutta ei kestänyt talvea parveke-kasvihuoneessa ja jouduin aloittamaan kasvatuksen lähes alusta asti uusiks. nyt tänä keväänä hankin north bluen ja arton ja arto kukki onnellisena kun laitoin sen lopulliseen ruukkuunsa mutta north blue ei. niin missä vika vai voiko mennä useampikin vuos?

By Chali - 26.7.2016

Pensasmustikat kypsyvät. Voi että ovat makeita ja hyviä.

By annitainen - 10.8.2017

North blue, muutama mukavan kokoinen.

By Kellokukka - 10.8.2018

Oletteko saaneet hyvin pensasmustikoita? Ensin meille näytti tulevan hyvin ja tyttökin sai maistiaiset viikko sitten. Jätti loput kypsymään. Piti eilen mennä keräämään mutta ei marjan marjaa. Onko linnut vai ihminen ollut asialla kun oli niin tyystin kadonneet. Maassa ei ollut yhtään pudonneita. 
Pitääkö pian laittaa verkko katollekkin eikä vaan aidaksi.​ Vissiin myös veräjään munalukko!
​ Mistähän nyt on kysymys? 
By asarina - 10.8.2018

Kellokukka - 10.8.2018
Oletteko saaneet hyvin pensasmustikoita? Ensin meille näytti tulevan hyvin ja tyttökin sai maistiaiset viikko sitten. Jätti loput kypsymään. Piti eilen mennä keräämään mutta ei marjan marjaa. Onko linnut vai ihminen ollut asialla kun oli niin tyystin kadonneet. Maassa ei ollut yhtään pudonneita. 
Pitääkö pian laittaa verkko katollekkin eikä vaan aidaksi. Vissiin myös veräjään munalukko!
Mistähän nyt on kysymys? 

On se  laitettava  verkot muuten linnut ne  vie. Huonommin  on  tullut  marjoja  kun  muina  vuosina, 6 litraa  olen  tähän  mennessä  poiminut,vielä tulee jonkunverran.
By Chali - 10.8.2018

Keväällä ja alkukesästä näytti hyvältä mutta nyt, ei, kuivuuden takia raakileet ja mustikan alut tippui meillä.
En ole montaakaan marjaa saanut.
Eikä voi syyttää lintuja. Raakileet kuivui pois.
Ensi vuonna sitten ehkä...
By asarina - 10.8.2018

asarina - 10.8.2018
Kellokukka - 10.8.2018
Pitääkö pian laittaa verkko katollekkin eikä vaan aidaksi. Vissiin myös veräjään munalukko!
Mistähän nyt on kysymys? 

On se  laitettava  verkot muuten linnut ne  vie. Huonommin  on  tullut  marjoja  kun  muina  vuosina, 6 litraa  olen  tähän  mennessä  poiminut,vielä tulee jonkunverran.

Ahkerasti on  saanut  kastella ( ihan kyllästymiseen asti ) niinkuin  kaikkea muuta pihalla.
By valtsu - 10.8.2018

Kellokukka - 10.8.2018
Mistähän nyt on kysymys? 

Verkot on ja päällä myös myyräverkko, eipä sekään suojaa kuivumiselta, en ole riittävästi kasteluun paneutunut. Tulisiko nyt kuusimetsästä haravoila neulaskariketta ja kattaa 10 cm paksuudelta keväällä. Vai kaivaa ja kuskata puskat mökille, jossa kasvuvyöhyke 4/5 ja lumettomat keväät rannalla. Ei ole minun kasvi, ei.
By rooperiina - 22.8.2018

Kasvatteleeko kukkaan vitosvyöhykkeellä pensasmustikkaa? Talvehtiminen on kai se ongelma?
By tönönvahti - 22.8.2018

Kyllä se talvehtii ainakin mulla lumen suojassa. Suurin ongelma on kun pitää verkottaa talvella ympäri ja katos rusakoita varten ja kesällä marjojen takia. Eli jatkuvaan verkon sisällä ainakin täällä "ristiturpien asuinlähiössä".
Saskatoonin marjat ihan yhtähyviä ja tarttee verkottaa vain rastaita varten kun marjat kypsyy.
Ovat myös paljon satoisampia.
Makuasia tietty kummat on parempia🤔
By Filopator - 22.8.2018

rooperiina - 22.8.2018
Kasvatteleeko kukkaan vitosvyöhykkeellä pensasmustikkaa? Talvehtiminen on kai se ongelma?

Odottaa vielä ale-löytönä purkissa istuttamista. Tädillä oli tuossa muutaman kilometrin päässä vuosia. Talvehtivat kyllä, vaikka olivat vaan saviseen pellonkulmaan tyrkätty. Ei ne siinä kuitenkaan suostuneet marjomaan. Talon uusi asukas ne sitten hävitti.
By rooperiina - 22.8.2018

Kiitos, niitähän pitää kokeilla sitten Smile toisinaan vähän epäilyttää jos perässä on vain (v). Vaihtelee näköjään myyjakohtaisestikin samalla lajikkeella.
No ne puputhan ne puputtaa tietenki :| jos eivät muuta keksi niin käyvät napsimassa ostoruusut poikki mutta jättävät issekseen kasvavat rauhaan o_0 totteliskohan nuo kuusenoksilla peittelyä? kuulema eivät halua maistaa jos kuuselle haisee.
By Kesäq - 8.9.2019

Kovin on ollut hiljaista mustikka rintamalla tänä vuonna. Miten ovat pensaat kasvaneet ja onko tullut satoa? Istutettiin viimeviikolta kokeiksi 7 pensasta. Nyt mielenkiinnolla odotellaan ensi kevättä.
By valtsu - 8.9.2019

Kesäq - 7.9.2019
Kovin on ollut hiljaista mustikka rintamalla tänä vuonna. Miten ovat pensaat kasvaneet ja onko tullut satoa? Istutettiin viimeviikolta kokeiksi 7 pensasta. Nyt mielenkiinnolla odotellaan ensi kevättä.

Tänä vuonna ekaa kertaa tekee kunnolla marjoja, hissukseen kypsyy lisää ja lisää vieläkin, Kuiva paikka ja vuosi sittenkin raakileet tippui pois. Keksin laittaa katteeksi havunneulasia reilun kerroksen, nytkin on multasäkillinen täynnä. Kosteus säilyy eikä lehtokotilot neulaskatteessa viihdy.
By Ohvakukka - 8.9.2019

Minulla on kolme mustikkapuskaa. Ovat 3 vuotiaita. Tänä kesänä tuli satoa noin kaksi litraa yhteensä, enemmän kuin ennen. Muutaman kerran kastelin, kuusen neulasia olen pikkuisen laittanu juurelle.
By Ohvakukka - 8.9.2019

Metalliverkosta tehtyä kompostikehikkoa olen pitänyt mustikoiden ympärillä. Seinä on yhdellä sivulla. Se on helppo siirtää syrjään kun ottaa mustikoita. Pensaiden päälle en ole laittanut peittoa, rastaat on ylennsä hukassa marjojen kypsymisen aikaan.
By asarina - 8.9.2019

Hyvin tuli  mustikoita, kolmesta pensaasta 16 litraa. Kaksi pensasta  vielä  niin pieniä  että niistä  ei  monta  marjaa  tullut. Vaikka  kastelin ahkerasti niin marjat  oli  aika  pieniä. Syksyisin kitken rikkaruohot ja levitän rodomultaa juuristolle
By Ohvakukka - 8.9.2019

asarina - 8.9.2019
Hyvin tuli  mustikoita, kolmesta pensaasta 16 litraa. Kaksi pensasta  vielä  niin pieniä  että niistä  ei  monta  marjaa  tullut. Vaikka  kastelin ahkerasti niin marjat  oli  aika  pieniä. Syksyisin kitken rikkaruohot ja levitän rodomultaa juuristolle

Minkä niminen pensas on joka tuottaa tuollaisen sadon? kyselee utelias Smile
By asarina - 8.9.2019

sohvakukka - 8.9.2019
asarina - 8.9.2019

North Blue'  Aino  ja  Alvar  
By Ohvakukka - 8.9.2019

asarina - 8.9.2019
sohvakukka - 8.9.2019
asarina - 8.9.2019

Kiitos! Minun kolme puskaani on juuri nuo samat, vika lienee hoidossa kun tekee pientä satoa. Kuusen neulasia ja sitä rodomultaa ovat saaneet mutta vain pikkuisen.
By asarina - 8.9.2019

sohvakukka - 8.9.2019
asarina - 8.9.2019
sohvakukka - 8.9.2019
asarina - 8.9.2019

Kiitos! Minun kolme puskaani on juuri nuo samat, vika lienee hoidossa kun tekee pientä satoa. Kuusen neulasia ja sitä rodomultaa ovat saaneet mutta vain pikkuisen.

Aino ja  Alvar ovat jo ainakin 7-8 vuotta  sitten istutettu North Blue 3 vuotta  sitten mutta  siinä  oli  jo  aika paljon marjoja ja  kun  ovat  niin  isoja
By Kesäq - 12.9.2019

Kiva kuulla, että jotkut ovat saaneet oikein kunnollakin satoa. Nyt en muista kaikkien pensaiden lajiketta, pitää katsoa muistiinpanoista. Laitettiin vähän perusmaata ja siihen sekoitettiin rodomultaa, luonnonturvetta ja kuusimetsästä maapohja missä kasvoi mustikkaa ihan vieressä. Eli jos hapanta kuohkeaa maata tarvii, niin sitä saivat. Kateeksi kuorikatetta reilusti. Mies nikkaroi aitaverkot ympärille, mitkä saa osina nostettua pois. Jos niitä marjoja niihin joskus tulee. Kokeilen jos osaisin kuvan joskus laitettua.
By Kesäq - 15.9.2019

Pensaiden lajikkeet, jotka nyt otettiin kokeilumielessä ovat. Kaksi kappaletta Nort country, Nort Blue, Patrio ja yksi Blue corp. Kuvaa en saanut liitettyä, tulee vaan jotain tekstiä.
By Kesäq - 22.6.2020

Mitenkä on pensasmustikat talvesta selvinneet? Meillä on kaikki hengissä ja kaikissa on muutama kukakin. Uutta kasvuakin näyttävät innolla pukkaavan.
By Kesäq - 22.6.2020

Mitenkä on pensasmustikat talvesta selvinneet? Meillä on kaikki hengissä ja kaikissa on muutama kukakin. Uutta kasvuakin näyttävät innolla pukkaavan.
By Ohvakukka - 22.6.2020

Hyvin selvisivät talvesta. Kukkivat runsaasti ja raakileitakin on hyvin. Viime vuonna tekivät osan marjoista hyvin pieniä, nyt olen kastellut ja pari kertaa lannoittanut toivoen tasakokoisia marjoja. 
By Kesäq - 22.6.2020

Hups, tuo edellinen viestini tuli kahteen kertaan. Kasteltu mekin ollaan. Lantaa annettu vain hyvin vähän keväällä, kun viime syksynä istutettu. Yhdessä pensaasta oli vähän enemmän kukkia nyt jo raakileita, muissa vain jokunen kukka.
By mummi - 22.6.2020

Kesäq - 22.6.2020
Hups, tuo edellinen viestini tuli kahteen kertaan. Kasteltu mekin ollaan. Lantaa annettu vain hyvin vähän keväällä, kun viime syksynä istutettu. Yhdessä pensaasta oli vähän enemmän kukkia nyt jo raakileita, muissa vain jokunen kukka.

Pensasmustikat kukkii runsaasti. laitoin alueelle märät sanomalehdet ja kuusihaketta päälle. Ei pääse heinittymään, eeikä muutkaan rikkaruohot viihdy. On niin kuiva paikka, että joka kesä pitää kastella. Järvessä onneksi riittää vettä.
By Ohvakukka - 22.6.2020

Minä kastelen kaivovedellä. Joskus annan otan saaviin kasteluvettä lämpiämään mutta tällaisina kuumina päivinä päästän vettä suoraan letkusta puskaan, en jaksa kantaa. Kolme puskaa vain niitä on.
By miraemmi - 25.6.2020

sohvakukka - 22.6.2020
Minä kastelen kaivovedellä. Joskus annan otan saaviin kasteluvettä lämpiämään mutta tällaisina kuumina päivinä päästän vettä suoraan letkusta puskaan, en jaksa kantaa. Kolme puskaa vain niitä on.

Samaten teen myös ..kolme puskaa on ja hunajamarjasta siin vieressä jo saa popsia marjoja...ne on kuin mustikoita olisi kaksi yksissä kuorissa. Lintujen kaa kilpailua kummat syöpi minä vaiko he..
By Ohvakukka - 25.6.2020

miraemmi - 25.6.2020
sohvakukka - 22.6.2020

Samaten teen myös ..kolme puskaa on ja hunajamarjasta siin vieressä jo saa popsia marjoja...ne on kuin mustikoita olisi kaksi yksissä kuorissa. Lintujen kaa kilpailua kummat syöpi minä vaiko he..

Mun hunajamarjan puput leikkas viime talvena, ei tarvi popsia...
By miraemmi - 25.6.2020

sohvakukka - 25.6.2020
miraemmi - 25.6.2020
sohvakukka - 22.6.2020

Mun hunajamarjan puput leikkas viime talvena, ei tarvi popsia...

Harmi ..ovatten hyviä..
Vaikuttaako meillä se että piha on täynnä koirien pissi jälkiä kun pupu vahingot lähes nolla ? Vesimyyrä sen sijaan ei kunnioita mitään.
By Kesäq - 12.7.2020

En ole aiemmin kuullutkaan Hunajamarjasta, piti oikein googlettaa. Siis saitko siitä satoa jo kesäkuussa. Alkoi taas vähän kiinnostamaan tuokin puska😋
By asarina - 31.7.2020

Pensasmustikoita  kun poimin  niin mietin kuinka huono  jajike  North Country on, minulla se on  North blue polyttäjänä. Paljon siinä  on marjoja  mutta onnettoman pieniä, jos  vertaa muihin lajikkeisiin 
By Kesäq - 6.8.2020

Saman olen huomannut, että marjojen koolla on todella suuri ero just noilla pensailla. Nort Blue:sta sain jo maistiaisia isoja ja hyviä olivat. Muista en vielä osaa maun suhteen sanoa mitään.
By -risa- - 4.2.2021

Minun puutarhani -ohjelmassa  kerrottiin, että pensasmustikkaakin pitää leikata, tummimmat oksat pois. Eipä ole käynyt mielessäkään moinen. Pitää varmaan olla vähän vanhempi pensas ennen kuin on tarve leikata?

By miraemmi - 4.2.2021

Minäkään en ole leikannut ..isoin ja vanhin norhtti on hontelo ja marjoo huonosti...huonot kuivuneet oksat toki leikattu.
By Ohvakukka - 4.2.2021

En ole leikannut minäkään. Eikä edes puput ole päässeet leikkuupuuhiin.Smile
By valtsu - 4.2.2021

-risa- - 4.2.2021

Minun puutarhani -ohjelmassa  kerrottiin, että pensasmustikkaakin pitää leikata, tummimmat oksat pois. Eipä ole käynyt mielessäkään moinen. Pitää varmaan olla vähän vanhempi pensas ennen kuin on tarve leikata?

Etelä-Ruotsissa varmaan tarvitsee leikata, kituliaasti kasvavat minulla.
By välke - 5.2.2021

Lainaan tähän tekstinpätkän Savonlinnan taimiston sivuilta:

Kanadalaista neljännen sukupolven pensasmustikan ammattiviljelijää lainaten:
"Pensasmustikan viljelyn yksittäisistä hoitotoimenpiteistä TÄRKEIN on säännöllinen leikkaus". Tässä on meillä Suomessa aihetta ajateltavaksi ja sarkaa kynnettäväksi. Lisäksi tähdennettäköön vielä, että lajikkeemme ovat nimenomaan tarhapensasmustikoita (V. corymbosum), eivätkä villinä kasvavia matalia ja pienimarjaisia kanadanmustikoita
(V. angustifolium) tai kahden em. hybridejä (V. corymbosum x angustifolium). Satotaso tarhapensasmustikoilla on aivan eri luokkaa, kuin em. pienimarjaisilla hybrideillä.

By -risa- - 5.2.2021

Kyllähän se täällä meidän korkeudella pensasmustikan kasvattaminen sujuu vähän miten sattuu. Aluksi oli useita vuosia niin, ettei juuri kasvua ollut. Nyt ovat parina kesänä kasvaneet reippaasti ja jonkin verran satoakin tullut. Viime syksynä osa ei ehtinyt kypsyä, yksi pakkasyö ja se on siinä. Hyvän makuisia ja isoja ovat ne, jotka ehtivät kypsyä.
Ptää tuo leikkaaminen kyllä opetella, jos sato vaikka paranisi.
By välke - 5.2.2021

Minä olen ihan noviisi pensasmustikoiden kanssa, vasta kaksi kesää olen niitä kasvatellut. Penkissäni on sekä tarhapensasmustikoita, että hybridejä. Tunnustettakoon, etten mustikoita hankkiessani edes tiennyt, että niitä on erilaisia vaan ostelin saatavuuden mukaan erilaisia.
By -risa- - 5.2.2021

välke - 5.2.2021
Minä olen ihan noviisi pensasmustikoiden kanssa, vasta kaksi kesää olen niitä kasvatellut. Penkissäni on sekä tarhapensasmustikoita, että hybridejä. Tunnustettakoon, etten mustikoita hankkiessani edes tiennyt, että niitä on erilaisia vaan ostelin saatavuuden mukaan erilaisia.

En minäkään mitään niistä erikoisemmin tiennyt, kasvuvyöhyke ratkaisi ja siinäkin piti harrastaa "vyöhykkeenvenytystä". BigGrin
By J13115761128 - 28.4.2021

Hankin vastikään Northland -lajikkeen pensasmustikkataimen. 
Luin, että laji ei vaadi ristiinpölytystä. Tuleeko kuitenkin ilman ristipölytystä niukka sato?

By miraemmi - 4.5.2021

Rönsylilja - 28.4.2021
Hankin vastikään Northland -lajikkeen pensasmustikkataimen. 
Luin, että laji ei vaadi ristiinpölytystä. Tuleeko kuitenkin ilman ristipölytystä niukka sato?

Kaksin aina kaunihimpi ...mulla on 3 puskaa ja aattelin vielä yhden ostaa..kaikki eri merkkiä.
By miraemmi - 4.5.2021

Asarina - 31.7.2020
Pensasmustikoita  kun poimin  niin mietin kuinka huono  jajike  North Country on, minulla se on  North blue polyttäjänä. Paljon siinä  on marjoja  mutta onnettoman pieniä, jos  vertaa muihin lajikkeisiin 

Mun mustikat vaihtaa osoitetta tänä vuonna ..ovat liian ahtaasti ja hunajamarjat tuuppaa päälle ..eli tän vuoden sato menee siirrossa ihan varppina.
By Ohvakukka - 4.5.2021

miraemmi - 3.5.2021
Asarina - 31.7.2020

Mun mustikat vaihtaa osoitetta tänä vuonna ..ovat liian ahtaasti ja hunajamarjat tuuppaa päälle ..eli tän vuoden sato menee siirrossa ihan varppina.

Miten käytät hunajamarjoja, onko ne hyviä syödä sellaisenaan suoraan puskasta vai kaipaavatko jalostusta, onko pakastaen hyviä?
By miraemmi - 4.5.2021

sohvakukka - 4.5.2021
miraemmi - 3.5.2021
Asarina - 31.7.2020

Miten käytät hunajamarjoja, onko ne hyviä syödä sellaisenaan suoraan puskasta vai kaipaavatko jalostusta, onko pakastaen hyviä?

Syön puskasta sen minkä kerkeen ja linnut vetäsee loput naamariinsa, pientä kilpailua on aina..kolme puskaa on ja vain yksi tekee marjat.
By Ohvakukka - 4.5.2021

miraemmi - 4.5.2021
sohvakukka - 4.5.2021
miraemmi - 3.5.2021
Asarina - 31.7.2020

Syön puskasta sen minkä kerkeen ja linnut vetäsee loput naamariinsa, pientä kilpailua on aina..kolme puskaa on ja vain yksi tekee marjat.

Mulla on yksi pieni puska ja siinä on nuppuja mutta ei se taida olla tae että satoa tulee. Puput pääsi sen leikkaan matalaksi toissa talvena. Vielä sen voi peittää jos marjoja tulee
By miraemmi - 5.5.2021

sohvakukka - 4.5.2021
miraemmi - 4.5.2021
sohvakukka - 4.5.2021
miraemmi - 3.5.2021
Asarina - 31.7.2020

Mulla on yksi pieni puska ja siinä on nuppuja mutta ei se taida olla tae että satoa tulee. Puput pääsi sen leikkaan matalaksi toissa talvena. Vielä sen voi peittää jos marjoja tulee

Joku sanoi et hunajamarjaa olisi hyvä olla 2-3 ...onko naaras sitten se joka marjoo ja noi 2 poikia ??
By Filopator - 5.5.2021

miraemmi - 4.5.2021
sohvakukka - 4.5.2021
miraemmi - 4.5.2021
sohvakukka - 4.5.2021
miraemmi - 3.5.2021
Asarina - 31.7.2020

Joku sanoi et hunajamarjaa olisi hyvä olla 2-3 ...onko naaras sitten se joka marjoo ja noi 2 poikia ??

Eikös niiden kaikkien pitäisi marjoa. Vaativat vaan sen ristipölytyksen, siksi useampaa sorttia. Mulla oli jo kukkia viime keväänä, marjoja ei vielä näkyny.
By Ohvakukka - 5.5.2021

Nyt vain odotan satoa jos tulee tai ei. Niitä on useammalla nimellä myynnissä kuten mustikoitakin, se viittaa siihen että tarvitsee toisen pölyttäjän. Jos ei marjoja näy niin ostan toisen, sitten tulee muutto nykyisellekkin ja paikan etsintä minne sopii...
By miraemmi - 5.5.2021

Filopator - 5.5.2021
miraemmi - 4.5.2021
sohvakukka - 4.5.2021
miraemmi - 4.5.2021
sohvakukka - 4.5.2021
miraemmi - 3.5.2021
Asarina - 31.7.2020

Eikös niiden kaikkien pitäisi marjoa. Vaativat vaan sen ristipölytyksen, siksi useampaa sorttia. Mulla oli jo kukkia viime keväänä, marjoja ei vielä näkyny.

En tiiä ... tuli vaan mieleen kun mulla on 3 ja vain yksi kukkii ja marjoo ja kaksi vain leviää ja kasvaa ..on jo 5 v olleet näin.
By Bobbie - 5.5.2021

miraemmi - 3.5.2021

Kaksin aina kaunihimpi ...mulla on 3 puskaa ja aattelin vielä yhden ostaa..kaikki eri merkkiä.

Muistatko nimiä ja kuinka marjovat?
By Bobbie - 5.5.2021

Minkä merkkiset taikka nimiset pensaat ovat teillä olleet parhaita marjojia?
Lapsi on vallan tykästynyt, metsäm. ei syö, ovat hänen makuunsa liian happamia, lisäksi ei syö kuin mansikkaa eli todella nirso. Olen siksi päättänyt hankkia meille muutamia pensaita, saisi tuon lapsen ruokavalioon edes hiukam lisää marjoja
By Ohvakukka - 5.5.2021

Meillä on Nort blue, Tekee isot marjat. Aino ja Alvar ovat muut. En muista niitä kumpi on pienisatoisempi.
By suokukka - 5.5.2021

Itse olen tykännyt maultaan eniten Putte nimisestä marjasta.
Se on pieni ja matala pensas. tekee paljon pieniä makeita marjoja.

Toinen mistä tykkään on Bonus, siinä on makeat tosi isot marjat.

Täällä kasvaa myös noiden lisäksi Patriot, Chandler, Aino, Alvar, North blue, Bluegold ja Jorma.
Kaikki ovat tehneet marjoja, mutta putte on ollut ahkerin. Smile
By Ohvakukka - 5.5.2021

Aina tulee uusia lajeja, entisiä parempia tioetenkin. Putte on mulle ihan outo.
By Bobbie - 5.5.2021

Uskallatteko sanoa kuinkahan paljon marjoja lähtee yhdestä pensaasta hyvänä vuonna? ja miten suuri on vaihtelu lajikkeiden välillä? Toki minä tiiän, että jotkin pehkot eivät tee mitään, täällä on monet kertoneet sellaisista jurnottajista, että se riski on kai vaan otettava.
Pensasmustikat ovat täällä aika tyyriitä ja pikku rasiassa ei montaa marjaa ole..
By suokukka - 5.5.2021

Putte on ruotsalainen jaloste.
Marjat on metsämustikan kokoiset, mutta niitä on paljon.
By Bobbie - 5.5.2021

Suokukka - 5.5.2021
Itse olen tykännyt maultaan eniten Putte nimisestä marjasta.
Se on pieni ja matala pensas. tekee paljon pieniä makeita marjoja.

Toinen mistä tykkään on Bonus, siinä on makeat tosi isot marjat.

Täällä kasvaa myös noiden lisäksi Patriot, Chandler, Aino, Alvar, North blue ja Jorma.
Kaikki ovat tehneet marjoja, mutta putte on ollut ahkerin. Smile

Mahtavaa tietoa! Mites nuo muut? olisiko sinulla ehkä vielä jotain kerrottavaa kokemuksistasi nuista muista?
Ovatko talvehtineet hyvin, onko eroja, jos muistat?
By Bobbie - 5.5.2021

Siinä se sitten onkin..  Suokukka elelet 1b:llä ja minä täällä ihan eri olosuhteissa. En ole näiden vyöhykesuosituksiin lainkaan vielä perehtynyt, mutta senverran tiiän, että parilla tutulla on niitä, eikä kummatkaan ole muistaakseni kertoneet niiden menehtyneen-kään, tosin en ole sitä varsinaisesti vielä kysellyt..
By suokukka - 5.5.2021

Piti kaivella muistiinpanoja, kun yksi nimi oli kadoksissa. Se oli tuo Bluegold.
Se meinasi kuolla viime syksynä, taisi kärsiä kuivuudesta, kun kasvavat tuolla metsässä, siellä on vähän turhan höttöinen karu turvemaa.

Patriot on satoisa, mielestäni vähän happamampi kuin Putte tai Bonus, vahvakasvuinen kestävän oloinen pensas.

Tuon Bluegoldin marjat on todella isot ja maukkaat, voi olla vähän arempi, koska on iso ja voimakaskasvuinen. Oksien kärkiä on kuivattanut. talvisin.

Ainon , Alvarin ja Jorman marjat on maukkaita myös, minulla ainakin silti nuo ulkomaan jalosteet on tuottaneet enemmän satoa.
North blue on aika satoisa, kestävän oloinen pensas myöskin.

Chandlerin makua en muista.

Mutta onhan nuo lähes kaikki metsämustikkaan verrattuna makeita.
Meidän molempien suosikiksi on kyllä noussut eniten tuo Bonus, mahtava maku ja isot marjat.
Putte jää kakkoseksi vain pienien marjojen takia, maku on vieläkin parempi.

By Ohvakukka - 5.5.2021

2-3 vyöhykkeellä talvehtivat hyvin nuo mitä meillä on.
By suokukka - 5.5.2021

Bonus lajikkeelle luvataan pakkasen kestoa -34.
Minulla ei ole siinä ollut mitään talvivaurioita ja täällä on karun tuuliset kylmät, lumettomat olot.

Osa pensasmustikoista on arempia tosiaan, mutta tuo ainakin vaikuttaa kestävältä.
Tuo Bluegold oli minulle ihan uusi lajike ja se ei oikein ainakaan meidän oloista tykkää.
By miraemmi - 5.5.2021

Se pinkki mustikka mitä aikanaan uutuutena myytiin niin se kellahti mulla ainakin jo ekana talvena...onneksi ostin vain yhden kokeeksi.
By miraemmi - 5.5.2021

Bobbie - 5.5.2021
miraemmi - 3.5.2021

Jos ny oman nimeni muistan niin hyvä  .. mustikka norht blue  ja toiset on alvari ja aino..ellen väärin muista...hunajamarjojen nimiä en muista...Mietin juuri et jos kaivankin toisen ns.poika pensaan pois .. Niin mustikat saa tilaa eikä tartte siirtää..siin meinaan on kaikki liian tiheässä.
By Bobbie - 7.5.2021

Suokukka - 5.5.2021
Piti kaivella muistiinpanoja, kun yksi nimi oli kadoksissa. Se oli tuo Bluegold.
Se meinasi kuolla viime syksynä, taisi kärsiä kuivuudesta, kun kasvavat tuolla metsässä, siellä on vähän turhan höttöinen karu turvemaa.

Patriot on satoisa, mielestäni vähän happamampi kuin Putte tai Bonus, vahvakasvuinen kestävän oloinen pensas.

Tuon Bluegoldin marjat on todella isot ja maukkaat, voi olla vähän arempi, koska on iso ja voimakaskasvuinen. Oksien kärkiä on kuivattanut. talvisin.

Ainon , Alvarin ja Jorman marjat on maukkaita myös, minulla ainakin silti nuo ulkomaan jalosteet on tuottaneet enemmän satoa.
North blue on aika satoisa, kestävän oloinen pensas myöskin.

Chandlerin makua en muista.

Mutta onhan nuo lähes kaikki metsämustikkaan verrattuna makeita.
Meidän molempien suosikiksi on kyllä noussut eniten tuo Bonus, mahtava maku ja isot marjat.
Putte jää kakkoseksi vain pienien marjojen takia, maku on vieläkin parempi.

Piti oikeen kynä terottaa, että saan kaiken ylös. Olipa hyvä selonteko, kiitos siitä!

Yleensä se on niin, että kun täällä p.netissä kehutaan joitain lajikkeita ja kun niitä lähtee katselemaan niin juuri kaikki ne kehutuimmat ovat aina menneet, joten, siitä päätellen ilmeisesti näitä palstoja todellakin suomessa luetaan!
By Bobbie - 7.5.2021

miraemmi - 5.5.2021
Bobbie - 5.5.2021

Jos ny oman nimeni muistan niin hyvä  .. mustikka norht blue  ja toiset on alvari ja aino..ellen väärin muista...hunajamarjojen nimiä en muista...Mietin juuri et jos kaivankin toisen ns.poika pensaan pois .. Niin mustikat saa tilaa eikä tartte siirtää..siin meinaan on kaikki liian tiheässä.

Muokk. meilläkin on (ja on hyvä voimaisena näköjään elossa, kun äsken tilannetta tutkin) yksi Hunajamarja jonka tilasin Kodin kukilta, myös toinen taimi olisilloin  paketissa, se oli todella pieni rääskö, ei jaksanut tietenkään talven yli taistella koko viime kesän odotin mutta ei niin mitään eloa.
Nimet on täälläkin varmaan jossain, muistilapulle kirjattu, mutta muistilaput .. Laugh
By Bobbie - 7.5.2021

sohvakukka - 5.5.2021
2-3 vyöhykkeellä talvehtivat hyvin nuo mitä meillä on.

Hyvä kuulla
By Filopator - 7.5.2021

Pitäisköhän mun jo istuttaa viimein tuo ainokainen mustikka, joka on jo kaksi talvea myyntipurkissa viettänyt. -70% heräteostos. Rotjake sitä on jo useamman kerran pitkin pihaa kanniskellu. Ihan varmasti oikeaa istutuspaikkaa hakenu. Turhan aktiivinen apuri toisinaan. Löysin autotallin takaseinustalta yhden kumollaan olevan purkin, jossa on jokin pistokas. Siirsin seurantaan.
By Bobbie - 7.5.2021

Filopator - 7.5.2021
Pitäisköhän mun jo istuttaa viimein tuo ainokainen mustikka, joka on jo kaksi talvea myyntipurkissa viettänyt. -70% heräteostos. Rotjake sitä on jo useamman kerran pitkin pihaa kanniskellu. Ihan varmasti oikeaa istutuspaikkaa hakenu. Turhan aktiivinen apuri toisinaan. Löysin autotallin takaseinustalta yhden kumollaan olevan purkin, jossa on jokin pistokas. Siirsin seurantaan.

Pikku-isoapulaisesi yrittää kai hieman herätellä sinua. Smile
Vaikka itse kehuskelin, että kuopan kaivuu intoni on tyssännyt niin hyötykasvit ovat eriasia!
Istutahan pehko, se ansaitsee sen kun on noin sitkeä, sanoitko jo lajikkeennimen vai muistatko sitä enää? ei oo varmaan runsaammin ruukussaan marjonut..
Meillä oli hauva joka oli todella perso metsä mustikoille, sen leuat senku kävivät ja häntä heilui leppeästi mustikka metällä. Se varmaan söi niitä joka reissu enemmän kuin me porukalla poimittiin.
By Filopator - 7.5.2021

Bobbie - 7.5.2021
Filopator - 7.5.2021

Pikku-isoapulaisesi yrittää kai hieman herätellä sinua. Smile
Vaikka itse kehuskelin, että kuopan kaivuu intoni on tyssännyt niin hyötykasvit ovat eriasia!
Istutahan pehko, se ansaitsee sen kun on noin sitkeä, sanoitko jo lajikkeennimen vai muistatko sitä enää? ei oo varmaan runsaammin ruukussaan marjonut..
Meillä oli hauva joka oli todella perso metsä mustikoille, sen leuat senku kävivät ja häntä heilui leppeästi mustikka metällä. Se varmaan söi niitä joka reissu enemmän kuin me porukalla poimittiin.

Nyt se on maassa. Metsästä hain pintamultaa villerin sekaan ja lakaisin vielä polulta kävyt ja neulaset peitoks. Kuvankin otin, mutta ei se reppana siitä taustasta erotu. Täytyy oottaa lehtiä. Kaveri sille varmaan hommattava. Tarvikekeskuksessa oli taimia, mutta lajikenimet oli äkkiseltään niin mielenkiintoisia, että varmaankin ihan ehtaa ja hyvin talvehtivaa Hollannin-kantaa.
Kelpaa metsämustikat meidänkin pikku sesselle. Toi vaan laittaa mättään viereen pötkölleen ja alkaa syömään.
By Filopator - 19.6.2021

Sain mustikalle kaverin. Sisko toi miehensä lahjuksena tulleen. Jokin hirmufiksu kunnanisä oli ostanut kaikille väistyville kunnanvaltuutetuille mustikkapuskat. Eikä sitten kattonu sen kummemmin. Northland, vyöhykkeet taimilapussa 1-3?

By Kesäq - 20.7.2021

No johan on tykännyt purkissakin olostaan, kun noin paljon marjoja 
By wahlssa - 4.3.2022

Meidän nuorellaparilla oli rivitalopihassaan pensasmustikoita, jotka tekivät tosi hyvin satoa.
Nyt haluaisivat niitä myös uuden omakotitalonsa pihalle.
Menestyykö pensasmustikka esim. lavakauluksista tehdyssä kasvulaatikossa,
kun sellaisissa onnistuisi heidän kallioisella pihallaan kaiken kasvattaminen parhaiten?
Onko kenelläkään kokemusta pensasmustikan laatikko- tai ruukkukasvatuksesta?

By Chali - 4.3.2022

Minulla on pensasmustikoita kasvulavoissa ja kovaa kalliota alla. Kyllä onnistuu.
Lavat täytin kasvuturpeella, syvyyttä on noin 50-70cm.
Varsinkin ensimmäisenä kesänä pitää muistaa kastella runsaasti.
Marjoja tulee nyt paljon. Muistaakseni meni pari kolme vuotta ennen kuin alkoivat antaa marjoja.
Kai se oli se että juurtuivat ensimmäiset vuodet. Pensaat ovat nyt yli 10-15 vuotta vanhat. Osa oksista kuivuneet mutta on kasvanut paljon uusia oksia. En ole mitenkään suojannut talvella ja on mennyt oksia poikki lumikuormasta.
Paikka on puolivarjoinen, iltapäivällä pari tuntia melkein paahteinen.

By wahlssa - 5.3.2022

Chali - 4.3.2022
Minulla on pensasmustikoita kasvulavoissa ja kovaa kalliota alla. Kyllä onnistuu.
Lavat täytin kasvuturpeella, syvyyttä on noin 50-70cm.
Varsinkin ensimmäisenä kesänä pitää muistaa kastella runsaasti.
Marjoja tulee nyt paljon. Muistaakseni meni pari kolme vuotta ennen kuin alkoivat antaa marjoja.
Kai se oli se että juurtuivat ensimmäiset vuodet. Pensaat ovat nyt yli 10-15 vuotta vanhat. Osa oksista kuivuneet mutta on kasvanut paljon uusia oksia. En ole mitenkään suojannut talvella ja on mennyt oksia poikki lumikuormasta.
Paikka on puolivarjoinen, iltapäivällä pari tuntia melkein paahteinen.

Kiitos Chali vastauksestasi Smile
Se heillä aiemmin oleva lajike oli sellaista tosi isomarjaista ja satoisaa, mutta lajiketta emme tiedä, kun olivat edellisen asukkaan istuttamia. Mikä lajike olisi samantyylistä, eli millaisia kokemuksia teillä on? Mulla itselläni on Alvar ja Aino, mutta niiden marjat muistuttavat enemmän metsämustikkaa.
By Chali - 5.3.2022

Minulla on ainakin Patriot ja North Blue ja ovat isomarjaisia.
Aino ja Alvar on myös mutta ovat aika pienimarjaisia ja liian miedon makuisia minusta.
Olen istuttanut lajikkeet sekaisin ja aika lähekkäin.
Pariin otteeseen kokeilin Pink Lemonade mutta eivät kasvaneet ja talvi vei.
On mukava pensas, ei vaadi paljoakaan huolenpitoa (kastelua kyllä), ihanan makuisia marjoja ja kaunis syysväri.

By Nuu - 5.3.2022

Kouvolan Valkealassa pensasmustikkaa kasvattava  Vesa Hermunen kertoo itsellään kasvavista lajikkeista  omilla sivuillaan mm. näin:

Alvar kypsyy ensimmäisenä, marja soveltuu erinomaisesti tuore-ja pakastuskäyttöön.

Aino ja Sine seuraavat perässä. Aino on perusmarja, nopea poimia ja soveltuu kaikenlaiseen käyttöön, monien suosikki. Tuoreena herkullista sellaisenaan, pakastettuna sellaisenaan, smootheihin ja erilaisiin leivonnaisiin.
Sine taasen on sokeripitoisin, pienikokoisena mutta aromikkaimpana puolustaa paikkaansa. Oma suosikki, kuivaan ja pakastan sitä, soveltuu erinomaisesti erilaisiin leivonnaisiin. Hitaampi poimia, mutta mielestäni vastaa uhrattua aikaa. Säilyttää arominsa pisimpään.

Haluttaessa suurta ja hapokasta marjaa Northblue on silloin valinta. Pensaita on satoikäisinä n. 250 kpl, 200 uutta kasvamassa. Aina ei Northbluella ole marjomisvuosi, joten saatavana rajoitetusti .

Siro on Alvarin musta sisarjaloste, marjat tertuissa, maku Alvarin tapaan mieto.

Saani on uusimpia kotimaisia jalosteita, vuodelta 2009, 150 pensasta. Oman makunsa takia sai ystäviä heti ensimmäisenä maistiasvuotenaan.

Mustikoiden maku vaihtelee vuosittain niinkuin vuosikertaviineillä, niin myös mustikoilla on omat vuotensa ja viikkonsa, aurinko saa marjojen sokeripitoisuuden kohoamaan. Hapot muuttuvat sokereiksi ja aromeiksi.

Mustikan poiminnassa sääntönä on se, ettei pidä poimia marjoja joissa on punertavaa, vasta 3 päivää sen jälkeen kun marjat ovat muuttuneet kauttaaltaan sinertäviksi tai mustiksi, maku on parhaimmillaan.
Makuja on monenlaisia, ne pitää vain itse maistaa. Se mikä minusta on maukkainta, ei toisen mielestä ole sinnepäinkään.

By Kesäq - 22.6.2022

Miten te lannoitatte pensasmustikoitanne. Alkuvuosina ei saisi juurikaan lannoittaa, mutta paljonko annatte n 3 vuotiaalle, jo vähän satoa tuottavalle pensaalle maan ollessa sulanut. Joissain ohjeissa on ollut, että pensaan runsaan kukinnan lopussa vois antaa vielä uuden lanta annoksen. Niin ja syksyllä kun sato on korjattu.
By miraemmi - 22.6.2022

Filopator - 19.6.2021
Sain mustikalle kaverin. Sisko toi miehensä lahjuksena tulleen. Jokin hirmufiksu kunnanisä oli ostanut kaikille väistyville kunnanvaltuutetuille mustikkapuskat. Eikä sitten kattonu sen kummemmin. Northland, vyöhykkeet taimilapussa 1-3?

Mulla on kanssa nyt kukkia aika paljon joten toivetta olisi saada maistaa jos tipuset ei kerkee enste nyt on hunajamarjat viittä vaille villahousut...
By miraemmi - 22.6.2022

Kesäq - 21.6.2022
Miten te lannoitatte pensasmustikoitanne. Alkuvuosina ei saisi juurikaan lannoittaa, mutta paljonko annatte n 3 vuotiaalle, jo vähän satoa tuottavalle pensaalle maan ollessa sulanut. Joissain ohjeissa on ollut, että pensaan runsaan kukinnan lopussa vois antaa vielä uuden lanta annoksen. Niin ja syksyllä kun sato on korjattu.

Minä annan tuoretta multaa ja vettä ..keväällä leikkaan kuivat oksat pois.
By miraemmi - 22.6.2022

Chali - 5.3.2022
Aino ja Alvar on myös mutta ovat aika pienimarjaisia ja liian miedon makuisia minusta.
On mukava pensas, ei vaadi paljoakaan huolenpitoa (kastelua kyllä), ihanan makuisia marjoja ja kaunis syysväri.

Pinkki ei minullakaan menestynyt ja kun hunajamarjat ryysii päälle ja tul ahdasta niin Ainokin kupsahti ..pakko alkaa kurittaan hunajamarjapuskia tai siirtää ne pois tai mustikat parempaan paikkaan.
By suokukka - 22.6.2022

Minä annan keväisin noin desilitran havu-rodo lannoitetta jokaiselle, en muuta.
Runsaasti kukkivat ja marjovat, jos kanit ei syö versoja.
Nyt ei ollut verkkoa koko penkin ympäri, kun on niin iso alue, niin puput söi paljon.
Ensi talveksi verkotan.

Meinasin jo pink lemonadea kokeilla, onneksi luin täältä, että on arka, ehkä jätän kokeilun väliin.
Täällä on niin paljon metsämustikkaa, että tipuista ei ole ollut riesaa.
By Filopator - 22.6.2022

Tuossa aiemmassa kuvassa olevassa on jokunen kukkakin tulossa. Viime kesänä sen mahan junttasin. Sen silloisessa kaverissa, joka oli varmaankin Alvar, ei oo nupun nuppua. Joku outo hyypiö oli tilaanu niitä Savonlinnan taimistolta lisää. Aikaiin keväällä maahan laitoin, kaikki hengissä. Millään ei oo lannoitttu, eikä maata paranneltu. Metsämustikat kasvaa just samassa maassa muutaman metrin päässä.
By raipel - 22.6.2022

Chali - 5.3.2022

Mulla on ollut tuo Pink ~20 vuotta, mutta ei ole koskaan kukkinut
By suokukka - 23.6.2022

Filopator - 22.6.2022
Tuossa aiemmassa kuvassa olevassa on jokunen kukkakin tulossa. Viime kesänä sen mahan junttasin. Sen silloisessa kaverissa, joka oli varmaankin Alvar, ei oo nupun nuppua. Joku outo hyypiö oli tilaanu niitä Savonlinnan taimistolta lisää. Aikaiin keväällä maahan laitoin, kaikki hengissä. Millään ei oo lannoitttu, eikä maata paranneltu. Metsämustikat kasvaa just samassa maassa muutaman metrin päässä.

Minulla kasvaa samassa aitauksessa pensasmustikoiden aluskasvina täynnä metsämustikkaa.
Hyvin viihtyvät kimpassa siellä.
By Kesäq - 23.6.2022

Suokukka, minkä ikäisiä sinun pensaat on. Meillä vanhimmat on muistaakseni n. 3 vuotiaita. Tänä keväänä istutettiin muutama lisää. Nyt pensaita kaikkiaan 14. Olen antanut noille vanhemmille vain n. ruokalusikallisen havu ja rodolantaa keväällä maan suljettua. Kasteltu ollaan kuivana aikana ihan reilusti. Kuivia oksia ei oikeastaan ole vielä ollut. Aidat on ympärillä, ettei puput pääse järsimään.
By suokukka - 23.6.2022

Vanhimmat on 5 vuotiaat. 
Minullakin on välillä ollut talvella  verkko ja välillä ei.
Ennen ei ole puput syöneet, vaikka ei olisi ollut verkkoakaan. Nyt taisi ruoka olla vähissä kun oli enemmän lunta.
Minulla on myös 14 taimea. Tosi montaa lajia.
By Kesäq - 23.6.2022

Meillä on myös tosi montaa lajia. Viime vuonna saatiin vasta vähän maistiaisia. Kaikissa ei ollut nytkään yhtään kukkaa, joissakin oli jonkin verran.
By Chali - 23.6.2022

Nyt kun mietin aikaa taaksepäin, niin joillakin pensailla on silloin tällöin ns.välivuosi. Ei kuki mutta kasvavat.
Tänä vuonna vaan neljä kukkii ja näyttää siltä että tulisi marjoja. Se suurimarjasin ei tänä vuonna ole kukkinut lainkaan.
Ne muut on muuten hyvännäköiset ja tuuheat, vaan kukat puuttuu. Ehkä sitten ensi vuonna.
Pensasmustikka on ihan lemppari pensas, ei vaadi paljoakaan, ei kelpaa millekkään öttiäisille, on terve ja pitkäikäinen. Voisi olla vähän nopeakasvuisempi mutta kaikkeahan ei voi saada 😁
Marjat on ihan huippuhyvät 👍
By LawrenceLimburger - 24.6.2022

Toivo Sukari syö joka päivä aamupuuron kanssa vajaan 0,5 litraa tuoreita pensasmustikoita.

By Kesäq - 30.8.2022

Miten mustikat ovat tuottaneet satoa. Meillä nuo kolmevuotiaat tuottivat n. litran (7 pensasta). Tänä keväänä istutetuista saatiin joistakin vähän maistiaisia. Eilen siirsin hakkeen pois juuristoalueelta. Annoin vähän syyslannosta, minkä olin veteen lihottanut. Lisäsin pari lapiollista rodo multaa, per puska ja siirsin hakkeen kateeksi. Saas nähdä mitä tykkäävät. Selviää varmaan ensi kesänä.
By asarina - 30.8.2022

Kesäq - 30.8.2022
Miten mustikat ovat tuottaneet satoa. Meillä nuo kolmevuotiaat tuottivat n. litran (7 pensasta). Tänä keväänä istutetuista saatiin joistakin vähän maistiaisia. Eilen siirsin hakkeen pois juuristoalueelta. Annoin vähän syyslannosta, minkä olin veteen lihottanut. Lisäsin pari lapiollista rodo multaa, per puska ja siirsin hakkeen kateeksi. Saas nähdä mitä tykkäävät. Selviää varmaan ensi kesänä.

Hyvin on tullut pensasmustikkaa. Otin tänään verkot pois ja poimin loput marjat. Kolmesta pensaasta tullut 18 litraa.
Miekin laitan syksyllä juuristoalueelle rodomultaa, luulen että on hyödyksi. Keväällä istutin kaksi uutta lajiketta kovasti ovat kasvaneet ja muutaman maistiaisen antaneet. Kun vielä syksyllä muistaa laittaa verkot ettei puput tee tuhoja
By Kesäq - 31.8.2022

Kyllä Asarina oletkin saanut todella paljon pensasmustikkaa. Katsoin tuolta aikaisemmista viesteistä niin sinun pensaat silloin olivat Aino, Alvar ja North Blue. Onko vielä samat. Meillä on aidat pensaiden ympärillä kaiken aikaa, kun kesälläkin puput käy pihassa.
By Ohvakukka - 31.8.2022

Meilläkin on Aino. Alvar ja North Blue. Parhaana vuonna noin kaksi litraa mustikoita.