Puutarha.net Keskustelut

Palsternakka, Pastinaca sativa

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2322095.aspx

By Kurppa. - 14.4.2007

Ei tarvi tänä vuonna kylvää ollenkaan palsternakkaa, kun viime vuotiset ovat jo näin hyvässä kasvussa.

By Temskukka - 7.7.2008

Toisena vuonna palsternakan kukinto on näin kaunis

By suhvi - 29.5.2010

kuinka aikaseen palsternakka pitää laittaa? en taida ehtiä enään?
By tagetes - 30.5.2010

Pistä vaan (osan voit laittaa myös syyskylvönä, niinkuin porkkanan ) palsternakkaa, saat siitä ens vuonna todella hyvän sadon (ellei juurimadot oo käyny verottamassa =)). Ite kylvin viime vuonna aika myöhään (just ennen juhannusta) ja tänä vuonna ne näyttävät aika komeilta jo, siis satoa luvassa. Ja "pieniä" saat jo tänä vuonna, jos vähänkään on pitemmin lämmin syksy.
By Kreeta-Eulaalia - 30.5.2010

Nyt on niin märkääkin, että varmaan itävät helpommin, elleivät ole mulla jo hukkuneet. Mä olen yleensä näihin aikoihin kaiken kylvänyt, ja hyvin ovat ehtineet, vaikka ovat usein kärsineet kuivuudesta niin, että ovat lähteneet kasvuun vasta juhannuksen paikkeilla. Silti palsternakoista on tullut ihan käytettävän kokoisia, vaikkei nyt suuria kuitenkaan.
By suhvi - 30.5.2010

ok, laitan maahan sitten ja osan voisin kokeilla syyskylvönä, pitää vaan muistaa merkitä paikka etten ens keväänä myllää niitä.. juurimatoja on ainakin jonkin verran perunalla ollut, tosin parantelin savikkoa reilusti turpeella ja hiekalla.. joten toivotaan ettei juurimadot oo riesana..
By tagetes - 31.5.2010

Samettiruusua (mitä laatua tahansa) vaan kasvamaan sinne joukkoon. Ei tarvi edes kukkia, juurimadot ovat muutaman vuoden päästä historiaa.
By nawal - 19.9.2010

Miten pitkään palsternakka kasvaa vielä syksyllä? Tai siis kuinka kylmä saa olla? Ja ilmeisesti pärjäisivät talvenkin yli helposti?
By Araminta - 19.9.2010

Roudan tuloon asti. Pärjäävät talven yli maassa, paitsi että myyrät yleensä syövät ne ja alkavat kesän alussa kehittää sellaista kovaa kerrosta ydinosan ympärille, joka tekee niistä syömäkelvottomia. Mustajuurta voi kasvattaa vaikka kolme vuotta ja on yhä syötävää.
By nawal - 19.9.2010

Ok, kiitos tiedosta. Taidan siis nostaa syksyllä jo.
By Araminta - 19.9.2010

Meillä ne nostetaan aina viimeisenä, joskus jo routakerros pinnassa. Tavallisesti jätän pari, kolme rivin päähän, jolleivat myyrät syö niitä ainakaan kokonaan, kukkivat ne seuraavana kesänä ja tekevät siementä. Se kylvetään sitten syys-lokakuun vaihteessa, samaan aikaan kuin pannaan valkosipulit maahan. Ovat taimella jo kohta lumen sulettua ja ainakin itselläni ehtivät kasvaa paljon suuremmiksi, kuin keväällä kylvetyt. Palsternakkahan itää hitaasti ja keväällä kylvettynä myös epätasaisesti. Porkkanaakin voi kylvää syksyllä, mutta itse en ole huomannut syyskylvöstä olevan samanlaista hyötyä. 
By Kreeta-Eulaalia - 23.5.2011

Mitenkäs on palsternakan siementen itävyyden kanssa? Jossain on sanottu, että edellisvuotiset eivät enää idä, ostin siis uuden pussin, jossa viimeinen myyntipäivä onkin vuonna 2014? Itävyydeksi luvattiin 70%.
By Araminta - 27.5.2011

Mulle on syntynyt sellainen mielikuva, sekä kokemuksesta että löytyneistä tiedoista, että kaikkien sarjakukkaisten itävyys-% laskee aika nopeasti ja senvuoksi annankin palsternakan siementää. Jossakin olen mielestäni nähnyt taulukon aiheesta, muistaakseni kurpitsa oli se, joka itää pisimpään, mutta esim. nauriin (ehkä muittenkin kaalikasvien) siemen itää sekin aika vanhana.
By annaw - 27.5.2011

Myös kurkut ja pavut säilyttää kauan itävyyden. Minkä tahansa siemenen itävyys menetetään nopeasti, jos säilytyspaikka on kostea tai kuuma, tai molempia.
By Imikkä - 27.5.2011

Mulla on itänyt hyvin parikin vuotta vanha palsternakan siemen, ei kannata heitellä roskiin niitä. Kylvän kolmantena kesänä vähän tiuhempaan ja kitken, jos on tarvis. Niinkuin Annaw sanoi, pitää vaan säilyttää oikein. Mulla on pussukat kirjahyllyssä peltipurkissa.
By suhvi - 27.5.2011

milläs mallilla teidän palsternakat on, mulla on senttistä vasta, mutta sentään iti, viime vuonna ei noussu yksikään maasta..
By Imikkä - 27.5.2011

Suhvi, mä vasta männä sunnuntaina kylvin, ei varmaan vielä näy, kun tänään mökille menen. Harmi, kun ei ole vielä mistä ottaa.

Viime vuonna nostin kaikki juuret ylös, kun satovuosi oli meillä huono. Yleensä jätän maahan muutaman, että pääsee heti kesän alussa syömään.

By Kreeta-Eulaalia - 27.5.2011

Palsternakan itäminen kestää ian kaiken. Olen tähän asti luullut, että johtuu minusta, kun en ole ahkerasti kastellut, mutta siinä samaisessa pussin kyljessä luvattiin itämisajaksi useampi viikko. Sitten kun viimein ovat itäneet, eivät ole sittenkään mitään kiirettä kasvun kanssa pitäneet.
By suhvi - 27.5.2011

joo, mä voisin kanssa kokeilla jättää muutaman maahan, jos ne nyt kasvaa tosta isommiksi.. harson alla olivat en kovin tarkasti kattonu, mutta minusta näytti että itivät..
By Emo - 7.6.2011

Pliis laittakaa joku kuvaa palsternakan siementaimesta, ihan pienistä. Ku minusta näyttää, että koko rivi kasvaa pelkkää rikkaa. Kylvetty toukokuun alkupuolella. Eka kertaa kasvatan, enkä tunnista tainta.
By tagetes - 7.6.2011

Tässä ihan pieniä, alle 10 senttisiä (puolen kasvimaata täynnä).

Auringossa...

(Mun pään) varjossa. Lisäksi lehdissä ihan heikko/vieno palsternakan (ja vähän ehkä persiljankin) tuoksu, mut eivät maistu muuta ku rikkaruoholle, tai hetkinen, jälkimakuna tulee kyllä palsternakka vähäsen.

Kai sit muistat et jotkut saa iholleen yliherkkyysreaktioita, ku käsittelevät palsternakkaa auringossa. Tulee sellasia kuin palovammoja (mulla ei tuu mitään, mut mun täti oli joskus käsistään monta päivää rakkulantapaisilla kipeillä kohdilla).
By Emo - 7.6.2011

Kiitos. Täytyy käydä katsomassa.
By Emo - 7.6.2011

Jess, muutama taimi löytyi BigGrin. En olis erottanut ilman tulostettua kuvaa maahumalan siementaimista - niitä kun meillä riittää ja riittää.
By suhvi - 9.6.2011

mä en erota kans, ja kun ne ei oo ees noin isoja jos jotain kasvaa..
By Jazzuz - 16.6.2011

Hip hurraa, mullakin näyttäisi olevan palsternakkaa eikä suinkaan rikkaruohoja penkissä. Kovalla kädellä kävin rikkikset kitkemässä, mutta heräsihän siinä epäilys, jotta oliko jäljelle jääneet sittenkään sitä aitoa tavaraa. Kiitos kovasti kuvista!
By suhvi - 16.6.2011

mä vähä epäilen jo että mulla ei oo edes itäny palsternakat, kun ei erota niin ei erota..
By Araminta - 16.6.2011

Tuommoista oli palsternakan kasvatus mullakin ennenkuin keksin kylvää myöhäsyksyllä saman vuoden siemenestä. Taimet alkoivat vasta juhannuksena erottua rikkiksistä ja itivät harvaan ja ryppäissä. Nykyään ainoa taimi, johon saatan sen sekoittaa, on korianteri, eikä niitäkään enää kylväydy itsestään pitkin kasvimaata, kun siemensato jonain vuonna epäonnistui.
By tupsukki - 16.6.2011

Minä kylvän palsternakan porkkanoitten sekaan.

Erottuu hyvin ja siinähän kasvaa rehottaa.
By suhvi - 16.6.2011

joo tota kokeilen mäki ens keväänä.. jospa ne erottus ku tunkee porkkanan sekaan..
By Jazzuz - 8.9.2011

Hyvät neuvot olis nyt tarpeen. Nostin eilen pari palsternakkaa ylös ja tietenkin murskasin niiden juurta oikein kunnolla, puolet palsternakasta oli murskana,en ihan arvannut niiden omassa savimaassani niin pitkäksi venähtäneen. Taikolla yritin niitä maasta vääntää. Miten kannattaisi nosto tehdä? Maa on tosiaankin kovin savista ja juuri tiukassa.
By lumi - 28.9.2011

Katselin äsken Strömsötä ja siellä ne istuttu palsternakan taimia ?? Juttu oli siis kuvattu keväällä, hei haloo kuuluuko palsternakka istuttaa taimista ja minä pöljä olen keväällä kylvänyt siemenistä.
By Oulunseudulta - 28.9.2011

Silloin kun palsternakkaa vielä kasvatin, kylvin siemenistä keväällä ja hyvin ehti kasvaa.
By suhvi - 28.9.2011

mä en enään ikinä kylvä siemenistä, on sellanen maa että jollet oo joka viikko kattamassa ja kitkemässä niin sinnehän jää rikkisten sekaan, tein niin ison työn keväällä kun etin että missäs mun palsternakat on... siis esikasvatan minäkin jatkossa.
By suhvi - 28.9.2011

lapiolla onnistuu meillä vain porkkanoiden ja palsternakkojen nosto, muuten katkee...
By Kreeta-Eulaalia - 29.9.2011

Meillä onkin nyt niin märkää, että sieltä veden joukosta voi melkein ilman mitään apua vedellä ne puolimetriset juuret ihan kaikkine loppuhäntineen . Siemenistä olen kylvänyt maahan, kyllä ne sieltä rikkojen joukosta sitten joskus heinäkuulla ilmaantuvat ja kasvavat vasta syksyllä tosissaan. Jos olisi ahkerampi kastelija keväällä ja kesällä, olisivat varmaan nopeampia. Tuntuvat vaativan paljon vettä. Viime kesänä en juurikaan saanut satoa kuivuuden takia, nyt on komeita.
By otski - 29.9.2011

Suoraan maalle olen kylvänyt yleensä Vapun tienoilla ja kun noston jättää lokakuun loppupuolelle niin ehtivät kasvaa kunnon möhkäleiksi. Tänä vuonna rivi jäi turhan tiheäksi ja tulee litteitä juureksia. Nostossa kyllä tarvitaan pitkävartisia työkaluja jos meinaa ehjänä ylös saada.
By Jazzuz - 29.9.2011

Hartiapakki näytti olevan tehokkain nostolaite, osasta toki katkesi varret, mutta ne pystyi sitten jo kaivelemaan lapiolla ja taikolla ylös. Siemenistä istuttelin minäkin keväällä ja jo nyt syyskuun lopulla olivat ihan komeita möllejä näilläkin leveysasteilla.
By suhvi - 26.4.2012

vapun tienoilla pitäs taas kylvää, osan esikasvaten kokeilumielessä..
By suhvi - 3.5.2012

nyt on palsternakat kylvetty, toivottavasti tulee enemmän syötävää kuin viime vuonna..
By iisak - 28.10.2012

Kokeilin tänä vuonna ensimmäisen kerran palsternakkaa täällä Espoossa Leppäsillan palstalla. Kylvin siemenet 28.4. Reilun kahden viikon päästä eli 14.5. huomasin ensimmäiset pintaan nousseet taimet. Alkukesän kuluessa harvensin ne n. 10-15 sentin väleihin. Ensimmäisten viikkojen jälkeen en enää kastellut niitä koko kesänä, kun ei isompaa kuivuutta tänä vuonna ollut. Pidin ne harson alla kesäkuun loppupuolelle asti.

Tällä viikolla olivat ensimmäiset pakkaset, ja kävin kaivamassa hiukan satoa ylös. Ehkä puolet tai vähän enemmän olivat pieniä ja/tai monihaaraisia, ja koska satoa oli paljon, heittelin sellaiset huoletta pois. Kotiin toin muutaman isoimman ja 80-90 % jäi vielä maahan. Tällaisia niistä tuli, toista näyttää joku maan alla vähän syöneen.

En ole vielä maistanut. Ajattelin keittää nämä ja syödä ruuan kanssa vähän niin kuin perunan korvikkeena. En tiedä jättäisinkö loput talveksi maahan vai säilöisinkö turpeeseen kylmäkellariin.

Hyvin siis onnistui aloittelijan tuurilla tämäkin lajikokeilu!

By Araminta - 28.10.2012

Palsternakat on kylvetty uudesta siemenestä, lokakuun eka viikonloppu on aina varattu valkosipulin istutukseen ja palsternakan kylvöön. Voi olla tuo kastelun puute, miksi mulla tulee syyskylvöstä puolta isompia. Kun maa on läpäisevää ja kastelumahdollisuudet kesämaalla aika huonot, hyötyvät varmaan siitä että saavat itää lumensulamisvesiin. 

Kerran jätin osan juurista maahan talveksi, mutta olisi varmaan pitänyt ehtiä nostamaan ne aikaisemmin. Kun alkavat kasvattaa lehtiä, kasvattavat samalla sellaisen kotelon ytimen ympärille, joka on kuin omenan siemenkotaa, sellaista kovaa ja liukasta. En jaksanut pilkkoa niitä ruokaan silleen, että olisin saanut sen pois, kompostiin menivät. Aina ei tosin ehdi edes miettiä, pitäiskö säilöä kellariin, kun on jo puolet syöty maassa. Yritän kummiskin saada parikolme säilymään maassa talven yli, että saa ensi vuonnakin tuoretta siementä.
By Rajamailla - 18.12.2012

Miksiköhän minun palsternakkani olivat tänä syksynä kivikovia. En saanut veitsellä niitä katki.. Mikähän meni pieleen?

By Nuu - 3.11.2013

Tänään meinaan kylvää palsternakan siemenet maahan. Enempää ei enää uskalla lykätä ettei maa kerkiä jäätymään. Ensimmäistä kertaa kokeilen syyskylvöä niillä, tai itse asiassa yleensäkään niiden kasvattamista yhtä surkeaa vuosien takaista yritystä lukuunottamatta.

Donna-Camillo, kiitos siemenistä - nyt vaan peukkuja että syksy ei ole liian pitkään liian lämmin. Itämisaikahan palsternakan siemenillä on jotain 3 viikkoa jos oikein muistan.
By mai-lee - 3.11.2013

*talvea ei ole vielä hetkeen näköpiirissä* sanovat lehdet tänään. - ei maan jäätyminen kylvöjä estä mutta lämmin sää kyllä tekee pahaa jälkeä; sirkkajuuret jos ehtivät kasvaa niin pakkasten tullen ne ovat mennyttä.
- minun kylvöni saavat odottaa kuukauden verran vielä. kylvövaot olen vetänyt valmiiksi ja kuiva hiekka odottaa kuistilla sitä joulukuun(?) päivää kun porkkana ja tilli kylvetään.

edit1 - eikä edes lumentulo estä; silloin vain tehdään ensin vähän lumitöitä ennen kylvötöitä:-)

edit2 - nuu, vinkiksi aikataulutukseen: viime syksynä kylvöpäivä oli 10.12. - tarkistin. ja joka tapauksessa annan maan aina ensin jäätyä ja silti voi käydä köpelösti. viime vuosina ei kyllä ole ollut eipäs-juupas talvia mutta ei sitä taas tiedä

edit3 - inkeri2, vaikka jostakin löytäisitkin siementä niin voi käydä huonosti. melkein kaikkien siementen itävyys säilyy oikein varastoituina vuosia mutta palsternakka on juuri se poikkeus: vuotta vanhempi ei enää välttämättä idä. osta keväällä tuorreet. loppupussukasta voit sitten varmaan kylvää ensi syksynä.
By Inkeri2 - 3.11.2013

Minunkin tekisi mieli kokeilla palsternakan kasvatusta, en ole sitä koskaan laittanut, mutta taitaa olla jo kauppojen siemenhyllyt tyhjennetty myytävistä siemenpusseista ja joulukamat laitettu tilalle. Kokeilen sitten kevätkylvöllä.
By Nuu - 3.11.2013

Totta mai-lee, näyttää viikon ennuste siltä että vain yksi -1 asteen yö, muuten nollassa tai vähän plussan puolella. Varmaan viikolla voisi vielä lykätä näillä näkymin. Ennuste oli taas muuttunut siitä parin päivän takaisesta jolloin viimeksi vilkaisin. Täytyy vähän tuumailla Smile

Inkeri-2, sitten kun ostat siemenpussin niin katso tarkkaan että siemenet eivät ole käyneet vanhaksi. Itävyys heikkenee palsternakan siemenillä nopeasti.

No nyt peukutin vahingossa omaa viestiäni kun piti painaa muokkaa-namiskaa Sad
By Inkeri2 - 3.11.2013

Eikös sen voi keväällä kylvää heti kun maanpinta sulaa ja humsauttaa vaikka lunta päälle, tai jos vaikka laittaisi nyt vielä syksyllä jonkun muovin kasvatuspaikan päälle ja keväällä poistaisi lumen niin maa routa sulaisi siitä kohtaa aiemmin, laittaisi sitten siemet multiin ja nostaisi lumen takaisin paikalleen ilman muovia, siemenet saisivat huijaustalven? Mutta jos tarkoitus syyskylvöllä oli, että ne itäisivät ennen talvea, niin tuo edellinen ei toimi.
By mai-lee - 3.11.2013

enää en ehtinyt jatkaa vanhaan viestiin; se tunti nääs:_)
ei kun tarkoitus on, etteivät idä syksyllä. siksi kylvö vasta myöhään. syyskylvön tarkoitus on vain vähentää kevään kiireitä ja antaa kasvulle aikainen lähtö ja hyödyntää aikaisen kevään kosteus. ja minulla vielä se, että kun joulukuussa tekee viimeiset kylvötyöt ja maaliskuussa aloittaa sadonkorjuun (ilmasipuli, maa-artisokka) jää puutarhaton aika mahdollisimman lyhyeksi:-)

edit - ei oli tarvinnut hakea puutarhamallakkaa esiin: olin kirjannut porkkana-ketjuun ja blogiinkin->
"maanantai, 10. joulukuuta 2012 - klo 15. 17  
porkkana (ja tilli) kylvetty tänään aamupäivällä:-) lisää <-blogissa"
By Tuomipihlaja - 3.11.2013

Minulla palsternakat ovat ihan hyvin onnistuneet kevätkylvöllä, jonka olen tehnyt samaan aikaan kuin kaikki muutkin kylvöt eli vasta sitten, kun maa on kuivunut sen verran, että on saatu kunnostettua (kevyt jyrsintä ja lautapolut paikalleen). Eli siis jossain vaiheessa toukokuussa. Siemen täytyy olla edellisenä syksynä kerättyä, ei vanhempaa!

Nyt en ole muutamaan vuoteen palsternakkaa kasvattanut, koska jotenkin kyllästyin sen makeaan makuun. Mutta nyt on herännyt ajatus, että jospa taas kasvattaisi. Ihan isoja jötkäleitä sain palsternakasta silloin. Minusta siinä ei ollut mitään muuta vaikeutta kuin se, että oli hankittava aina tuoreet siemenet joka vuosi. Hyötykasviyhdistyksen siemenet olivat aina tuoreita. Siemenkasvatusta en viitsinyt harrastaa. Niin ja tietysti kuohkea hyvä maa auttaa kasvussa.
By Tuomipihlaja - 3.11.2013

Joulukuussa mä annan kyllä jo laiskuuden voittaa enkä viitsi kylvää BigGrin

En olisi kyllä varma taidoistanikaan syyskylvön suhteen. Kylvöalusta pitää varmaan olla paremmin ja taitavammin tehty kuin kevätkylvöille, mutta mai-lee onkin tarkka ja taitava. Onhan riski sille, että sateet tai lumensulamisvedet vievät siemenet mennessään paljon suurempi kuin kevätkylvöissä.

Itämisessä ei keväällä ole ongelmaa, jos siemen on tuore ja kylvön saa tehtyä riittävän aikaisin, että kevätkosteus on tallella. Yritän aina kylvää kaiken muunkin heti kun meidän savinen pelto on riittävästi kuivunut, jotta saan kevätkosteuden hyödyn itämiseen, kun kastelemisessa olen laiska. Ja kastelemallakin ne siemenet saattaa saada pois paikaltaan. Jos on poikkeuksellisen kuiva kevät niin sadetan ensin kasvimaan ja sitten vasta kylvän. Kylvösten kastelemista vältän.

Kevätkosteuden jälkeiset kylvöt kasvimaalla ovat mulla pääasiassa epäonnistuneet ja siksipä en niitä viitsi yrittääkään. Papu on tietty kylvettävä kuitenkin vähän näitä muita myöhemmin.
By Nuu - 22.11.2013

Tänään kylvin vihdoin ne palsternakan siemenet joiden kylvöä suunnittelin 3 viikkoa sitten. Hyvä että mua toppuuteltiin silloin, on ollut kelit sellaisia ettei yöpakkastakaan oo ollut kuin korkeintaan muutaman kerran tuona aikana.
By vähis - 22.11.2013

Ja mä kylvin jo ajat sitten - täällä ois aika paljon siementä, tarviiko joku .... Siis palsternakkaa.
By Nuu - 22.11.2013

Laita vähis viestiä siemenet osioon "Siemenet: annetaan, etsitään, vaihdetaan"-ketjuun. Jos sulla ne siemenet on tämänvuotisia niin ainakin itse tarttuisin heti tarjoukseen ellei asia olisi jo omasta puolestani hoidossa.

Oletko itse kerännyt niitä omista kasveista ? Jos, miten se tapahtui - jätitkö maahan talven yli jonkun juuren ja annoit sen sitten keväällä kasvaa, kukkia ja kypsyttää siemeniä ?
By vähis - 23.11.2013

Jätin maahan kun oli mielestäni niin pikkasia. Siementä tuli aikaa paljon, olen jakanut sitä pois, mutta on niin tosi paljon vielä. En ole vain ennemmin tohtinut huikkia, kun mielestäni en ole saanut niitä niin hyvin lajiteltua - on hiukan roskaa joukossa, vaikka sihdin läpi useampaan otteeseen niitä siivilöin. Niitä tuli niin paljon, ettei millään yksitellen ehtinyt mennä läpi - mutta ei kait ne pikkusiemenet ja lehdet mitenkään siellä kasvimaalla haittaa.
By Araminta - 23.11.2013

Palsternakan siemenissä on aina roskaa - ainakaan itte en siivoa, ei oo itämistä haitannut.
By minnas - 14.7.2014

Palternakka on kukkinut jonkin aikaa ja osa kukinnoista on vähän ruskettunut. Missä vaiheessa siemenet pitäisi kerätä? 

By vähis - 14.7.2014

Keräsin vähän ruskahtavana, mutta tuntuu, että ihan kaikki iti, vihreätkin. Olin keväällä tulla hulluksi, kun maat oli täynnä palsternakan taimia, liika on liikaa, ettenkin väärässä paikassa.
By Nuu - 18.7.2014

Tänään tein harvennusnostoja marraskuun lopussa kasvulaatikkoon kylvetyille palsternakoille

kuva

Isoja jo nyt, mitä niistä vielä ehtii tullakaan

Vähän kasvusto lakoontui harvennuksen ja kastelun jälkeen, huomenna taas pirteänä pystypäin

kuva

By Tuomipihlaja - 18.7.2014

Upeita hienoja valkoisia juuria!
By välke - 18.7.2014

Mahtavat palsternakat Nuulla! Minun keväällä kokeeksi kylvämäni oli noin tulitikun paksuisia kun viikko sitten harvensin...
By minnas - 3.9.2014

Mikähän mädännyttää palsternakat? Epäilin noit sateita ja maan märkyyttä, mutta viereisessä penkissä juuripersiljat eivät ole alkaneet mädäntyä. Viime vuonna oli sama juttu osassa palsternakkoja ja naapuriviljelijä ihmetteli samaa asiaa.

Voisiko olla joku tauti, ötökkä tai ravinnepuutos? Menevät semmoiseksi vaaleanruskeaksi muhjuksi.

By Nuu - 3.9.2014

Jos joku tietää niin olisin itekin kiinnostunut. Mulla tota on esiintynyt joissakin porkkanoissa.
By Nuu - 6.9.2014

Porkkana-ketjussa oli eilen juttua Karvarin kanssa siitä et mulla on palsternakat riehaantuneet kunnon kasvuun. Tässä tänään tomaattikastikemausteeksi nostettu

kuva

Edellisellä sivulla on kuva aiemmista harvennustaimista, on tullut mukavasti lisää kokoa niihin verrattuna.

By iiris-kukka - 6.9.2014

No on siinä palsternakalla kokoa!
By Nuu - 6.9.2014

Usko vaan että olin ihan täpinöissäni kun tänäänkin nousi tollanen jötky. Nostin vastaavanlaisen jo viime tomaattikastikesatsiin pari päivää sitten mut en silloin ehtinyt kuvaamaan. Vähän pelkäsin et oliko se ainut iso, mut onneks turha pelko Smile Ei ne kaikki ole noin isoja, oon nostanut sellasia ihan lyhyitäkin vaikka paksuja nekin.

Rakastan palsternakkaa, ihan onnessani oon tästä onnistumisesta näiden kanssa !

By suokukka - 6.9.2014

Komea palsternakka.

Minäkin tykkään kovasti palsternakasta, mutta en ole koskaan kasvattanut.

Laitoitko siemenet siis jo viime syksynä multiin?

Käytän palsternakkaa varsinkin keittoihin, sosekeitossa se on ihan ehdoton lisä.

Naapurin rouva joskus neuvoi käyttämään sitä kasviskiusaukseen ja se on kyllä myös ihan älyttömän maukasta.

Siihen voi laittaa kasviksia ihan maun mukaan, minä olen yleensä laittanut perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia ja valkosipulia.

Sekaan mausteet ja ruokakermaa ja sitten uuniin, nam!

By Nuu - 6.9.2014

Joo, kylvin myöhään loppuvuodesta. Hitsit, just tajusin ettei mulla ole siemeniä tän vuoden syyskylvöihin. Toivottavasti vielä löytyy siemenpusseja kaupasta ! Pari palsternakkaa varmaan jätän siemenkasvatusta varten maahan, ehkä pari yritän saada säilymään  varastossa talven yli samassa tarkoituksessa. .

By Tuomipihlaja - 7.9.2014

Komeita palsternakkoja Nuulla. Hienosti kasvimaa tuottaa!
By Miikos - 11.10.2014

Minkälaisessa maassa palsternakka tykkää kasvaa? Suunnittelen kylvöä vielä tälle vuodelle Smile
By Nuu - 19.10.2014

Miikos, omani kasvoivat suhteellisen syvässä isossa (n. 2,5 m kanttiinsa) kasvulaatikossa. Edelliset kasvajat siinä oli talvivalkosipuleita. Hyvää kompostipohjaista multaa johon syksyllä sekoitin lisää kompostoitunutta lantaa ja kalkkia. Lopputuloshan oli aivan fantastinen, isoja upeita palsternakkoja joiden paino pääosin keskimäärin ehkä puolisen kiloa kappale. Osa alle osa yli.

Samaan paikkaan meinaan kylvää tänäkin syksynä, maa on jo paranneltu ja kylvövaot tehty. Meinasin jo kylvötkin tehdä mutta onneksi muistin että viime vuonnakin mua toppuuteltiin kylvöjen suhteen. Tarkastin äsken täältä vielä että kauankos tässä on hyvä ootella

Oon oikeestaan vähän helisemässä tän palsternakkasadon kanssa. On pilkottu ja on raastettu, on pakastettu ja on valmistettu uunijuureksiksi, on tehty vaikka mitä. Ja osa sadosta odottaa edelleen käsittelyä.  Ihanaa on että saa runsaan sadon , harmi on ettei ole kunnollista tuoresäilytystilaa vaan melkein kaikki täytyy valmistaa tavalla tai toisella.

By valtsu - 19.10.2014

Palsternakat suikaleiksi ja kuivatus tai viipaleiksi ja lankaan pujotettuna kuivumaan. Näppärä lisätä keittoruokiin ja säilyy lasitölkissä kauan.

By Tuomipihlaja - 19.10.2014

Nuu, maihtuishan sinne kasvimaan viereen esim. sellainen valmismaakellari. Kaivetaan kuoppa, kellari siihen ja maata päälle. Ootko koskaan sellaista miettinyt? Smile
By mai-lee - 19.10.2014

:-) viime syksynä toppuuttelin sinua liian aikaisesta kylvöstä ja nyt kyselen tämmöistä - kun itsekin edellä kerrot, että ainakin porkkanasatosi on osin kärsinyt jostakin oudosta pehmenemisestä.

nuu-> "Samaan paikkaan meinaan kylvää tänäkin syksynä"

onko pakko laittaa juuri tuohon kohtaan? vuoroviljely kun kuitenkin olisi kaikkein helpoin ja myös hyvin tehokas kasvinsuojelukeino.

By Nuu - 20.10.2014

Valtsu, en olekaan kuivattanut palsternakkaa - vielä Smile Jos sen maku ei kärsi kuivatettuna (?) niin olisi helppo rouhia se tuoreena ja kuivattaa. Käsitellä siis samoin kuten voikukanjuuri. Muutenkin kuivaaminen on mulle mieluinen tapa säilöä. Pitää tutkia vähän mitä kuivaamisesta ja palsternakan mausta kertoo kaikkitietävä netti Smile

Tuomipihlaja, ei tuu meille maakellaria. On puhuttu siitä useana vuonna muttei mies näytä sille vihreetä valoa.

mai-lee, oikeestaan on pakko laittaa joko tähän samaan tai sitten siihen viereiseen kasvatuslaatikkoon jossa tänä vuonna oli jättiporkkanat ja jättipalsternakat. Huolimatta siitä että kasvimaani on nykyään jo ihan multavaa maata, siinä tulee savi vastaan aika pian kuitenkin joten isoksi kasvaville juureksille on hyvä keksiä joku muu paikka ja se on toi kasvatuslaatikko-systeemi. Ne porkkanat joissa mulla on ollut sitä pehmenemistä ja möhjööntymistä ovat olleet muualla kasvimaalla, ja kyse on ollut silloin nimenomaan jättiporkkanoista. Oon kallistunut siihen ajatukseen että niillä jäteillä on "herkempi hipiä" koska tavisporkkanat kasvimaassa ovat olleet ihan ok.

Vuoroviljelyä yritän harjoittaa kyllä, nyt vaan näissä molemmissa isoissa kasvatuslaatikoissa oli tänä vuonna palsternakkaa ja/tai porkkanaa. Ensi vuodeksi toiseen on jo istutettu ihan muuta, ja yritän sillä periaatteella jatkossa edetä.
By Nuu - 21.11.2014

Tänä syksynä laitoin palsternakan kylvövakoihin puuntuhka-astiasta pohjalle tuhka-hiili-seosta. Vaot tein jo aikaisemmin valmiiksi. Kylvin eilen siemenet ja peittelin vaot mullalla. Multaa mulla oli erikseen pussissa varalla lämpimässä paikassa koska kasvimaalla pintamaa on jo jäässä.

Oon seurannut sääennusteita "kylvösilmällä", ja nyt päätin tehdä kylvön koska 10 vuorokauden ennuste on kokonaan pikkupakkasen puolella. Päätökseen vaikutti myös se että tulossa on lumisateita . En halunnut joutua jossain vaiheessa etsiskelemään kylvövakoja lumen alta joten nyt oli kaikin puolin passeli hetki kylvöille.

Kuluvan vuoden satoa säilöin myös kuivaamalla, kiitos vinkistä Valtsu!

By Kreeta-Eulaalia - 23.7.2015

No onhan tämä nyt pakko laittaa tänne, kun pressa soittaa luontoiltaan Smile http://areena.yle.fi/1-2929772

By Genesee - 10.11.2015

Minä en kylvänyt palsternakkaa viime kesäksi ollenkaan, kun edellisvuonna ne jäi semmoisiksi pieniksi naruiksi. Viimekeväänä istututin samaan lavakaulukseen jääkaappikäsiteltyjä talvivalkosipuleita. Sinne oli edelliskaudelta jäänyt itämätön siemen tai palsternakan juuri, josta kasvoikin oikea mahtipalsternakka. Annoin sen jäädä kasvamaan, kun olin nostanut valkosipulit, ja viikko sitten kiskaisin palsternakan ylös.

kuva

By Karvari - 13.10.2017

Ekaa kertaa mulla kasvovat näin isoiksi.
By Romjasa - 14.10.2017

Karvari - 13.10.2017
Ekaa kertaa mulla kasvovat näin isoiksi.

Noita katsoessa tulee nälkä. Netin ihmeellisestä maailmasta löysin palsternakkasosekeiton ohjeen, jossa osaan laitettiin suklaata. Tarjoiltiin annosteltuna vaaleaa ja suklaista, kuin tiikerikakku lautasella. Oli tosi namia. Olikohan se palsternakkaa rakkaudella, tai jotain sinne päin.
By PikkuPioni - 14.10.2017

Voi nams Karvarin palsternakka-satoa! 😋😍 Alkaa tehdä mieli meidän "joka juureksen" karjalanpaistia. Ollaan tehty painekattilassa hauduttamalla karjalanpaistilihoja ja selleriä, palsternakkaa, naurista/lanttua, porkkanaa ja pari pottua. Viimeksi mukana oli yks kyssäkaalikin. Se on niin maukasta, että pitää tästä varmaan lähteä ruokakauppaan. 😄
By rooperiina - 16.1.2018

Olin jo kysymässä että kuinka pohjoisessa on palsternakkaa kasvatettu vaan Karvari (taas kerran) antoi vastauksen kysymättä BigGrin 
Eli ei muuta ko hihat heilumaan heti ku pääsee penkkiä valmistamaan. Taian esikasvattaa muutaman taimen maitopurkeissa, osan suoraan kylvää maahan, osan jättää talvehtimaan ja loput siemenet maahan kun pakkaset alkaa.
Palsteria ei vissiin sitte haittaa jos kasvun alettua käy pikkupakkanen yöllä?
By Piikkis - 1.7.2018

Jäi näköjään jokunen palsternakka syksyllä maahan. Saapahan tuoreita siemeniä tämän syksyn kylvöihin. Koskahan ne on kypsiä?
By valtsu - 1.7.2018

Piikkis - 30.6.2018
Jäi näköjään jokunen palsternakka syksyllä maahan. Saapahan tuoreita siemeniä tämän syksyn kylvöihin. Koskahan ne on kypsiä?

Syksyllä kypsyvät vaaleanruskeat siemenet varisevat helposti
By Karvari - 27.9.2018

By valtsu - 28.9.2018

Karvari - 27.9.2018

Karvari - 27.9.2018

Oho, kyllä sulla kasvaa kaikkea ja kaikki isoiksi. Oletko kuivannut palsternakkaa? Kuivaan ja säilyy purkissa maustekaapissa, helppo lisätä ruokiin. Kuivuri tai tarjottimella ritilän päällä lämpimässä paikassa, ostonakoilla mennään, luomu sellaisilla nykyään. 
By Karvari - 28.9.2018

En oo kuivannu,mutta tuota vois kokeilla.Meillä tykätään palsternakasta,just maasta nostettuna ehoton herkku.
By rooperiina - 11.10.2018

Nykäisin ensimmäisen palsternakkaran maasta, esikasvatetun. Sehän oli kuin ylisuuri pesäpallo jolla oli kuusi jalkaa BigGrin
White gem on muistaakseni lajike. Paistoin pannulla ja hyvää oli, eikä semmosta säikeistä kuin kaupan palsterit.
Se ei kyllä tosissaan pikkupakkasista välitä, ihan selvää uutta llehtikasvua siellä näky ja täälläkin on marjapensaat ja puut menehtyneet yöpakkasissa, myös kaikki kasvit kasvarista.
By rooperiina - 12.10.2018

rooperiina - 11.10.2018
Nykäisin ensimmäisen palsternakkaran maasta, esikasvatetun. Sehän oli kuin ylisuuri pesäpallo jolla oli kuusi jalkaa BigGrin
White gem on muistaakseni lajike. Paistoin pannulla ja hyvää oli, eikä semmosta säikeistä kuin kaupan palsterit.
Se ei kyllä tosissaan pikkupakkasista välitä, ihan selvää uutta llehtikasvua siellä näky ja täälläkin on marjapensaat ja puut menehtyneet yöpakkasissa, myös kaikki kasvit kasvarista.

Quernsey oli lajike, ei White gem. Mistä lie se nimi mieleen putkahtanut BigGrin
By rooperiina - 13.11.2018

Tuossa kuunvaihteessa kaivelin loput palsterit penkistään ja havaitsin että esikasvatetut oli pienempiä kuin suoraan maahan kylvetyt. Suorakylvössä siemenet iti paljo heikommin ja kunnon väliä naapuriin pitäneet palsterit oli suorastaan jättiläisiä BigGrin 
Omassa mittapuussa tuli hyvä sato, enempää ei paljo olis voinu varastoia ilman kellaria.
By Bobbie - 31.8.2020

Kuva on lainattu ,maahan jätetty Palsternakka näköjään voi talvehtia "missä osissa maatamme tahansa". Wink
Maasta nousee hämmentävän hieno putkilokasvi. Talvehtijan kukinnot ovat nyt täynnä lituja.
Mitähän tämän kanssa nyt tehdään?
By Filopator - 31.8.2020

Bobbie - 31.8.2020

Kuva on lainattu ,maahan jätetty Palsternakka näköjään voi talvehtia "missä osissa maatamme tahansa". Wink
Maasta nousee hämmentävän hieno putkilokasvi. Talvehtijan kukinnot ovat nyt täynnä lituja.

Keräåtään siemenet.
By Bobbie - 1.9.2020

Filopator - 31.8.2020
Bobbie - 31.8.2020

Keräåtään siemenet.

Elikkä tuo Putkivartinen kasvamus siis ei nouse enää ens keväänä ilmeisesti vai miten teillä on? Minulla Palsternakka oli hirmuinen ötökkä magneetti, tuskin kasvatan sitä uudestaan lähivuosina, naatit oliva täysin matojen turmelemia.
By Filopator - 1.9.2020

Bobbie - 1.9.2020
Filopator - 31.8.2020
Bobbie - 31.8.2020

Keräåtään siemenet.

Elikkä tuo Putkivartinen kasvamus siis ei nouse enää ens keväänä ilmeisesti vai miten teillä on? Minulla Palsternakka oli hirmuinen ötökkä magneetti, tuskin kasvatan sitä uudestaan lähivuosina, naatit oliva täysin matojen turmelemia.

Kaks vuotinen. Siemennettyään kupsahtaa.
By Karvari - 11.10.2020

Ihan mukavan kokoisia nämäkki.