Puutarha.net Keskustelut

Pietaryrtti, Tanacetum vulgare

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2365415.aspx

By Raakki - 29.4.2007

Tämä pietaryrtti, Tanacetum vulgare (nappikukka) voisi varmaan joidenkin mielestä olla rikkaruohopalstalla, mutta minä olen sen ihan tarkoituksella tien varteen perennapenkin taustalle istuttanut. Smile

By Tanu - 29.4.2007

Minäkin nakkelin siementä tuonne aidanpieleen... Toisella puolen aitaa (ojan puoli) varjelen isännän viikatteelta mesiangervoa - toista lempiirikkaani. Smile
By A.i.k.a - 29.4.2007

Kukkapenkkiin olen minäkin sitä istuttanut. Ja tykkään kovasti. Lehdet ovat kauniit koko kesän, eikä kukintokaan hassumpi ole. Eikä kärsi tuholaisista, kuumasta eikä kylmästä. Sataakin saa, tai olla satamatta. Pietaryrtti ei siitä hätkähdä

Ja mesiangervo kasvaa sitten toisessa penkissäcool

By [0] - 29.4.2007

Minua hiukan harmittaa, että kaivoin ylös meidän navetanpäädystä sinne istuttamani pietaryrtin. Kaunis se on. Onneksi sain pujolta kähäräpietaryrtin taimen ja istutin sen sikkolankirsikan juurelle. Kasvaa hyvin.
By terhi.k. - 4.5.2007

Minäkin siirsin muutama vuosi sitten sorakuopasta pihan pietaryrtin alun- nyt taimia on ympäriinsä, ja valtaavat alaa kuivassa kohdassa, jossa mikkän ei tähän asti viihtynyt.

By Miikos - 29.5.2007

Minä myös tätä pihassa vaalinut ja siirrellyt pois kulkupaikoista. Lehdet tuoksuvat hyvälle, kukinto ei Ihmeellinen tosiaan siitä, että kasvaa melkein pelkässä hiekassakin.

By Sand - 29.5.2007

Tavallista pietaryrttiä kasvaa meillä etelärajalla ja tykkään erityisesti sen raikkaan keltaisesta kukinnosta. Pietaryrtin sanotaan karkottavan hyönteisiä, mm. muurahaisia ja kärpäsiä.

By Inki - 29.5.2007

Kiva nähdä, että muutkin tykkää pietaryrtistä Minulla se on autotallin seinustalla ja siitä sorapolulle leviävät olen siirtänyt portinpieleen.  Oletteko käyttäneet sitä hyttyskarkotteena - kokeilkaapas huiskia lehdellä  tai hieraista lehteä iholle, hiuksiin tai pusakankaulukseen?!

By Kurppa. - 4.7.2008

Jättipietaryrtti / Tanacetum macrophyllum kuuluu lemppareihini. Kukan halkaisia on yhtä suuri kun kämmeneni ja kasvi n.1,5 metriä korkea.

By satues - 4.7.2008

Tuo on nätti, mulla vasta availee kukkiaan, sain se viime kesänä Tuukilta..kiitos !
By mai-lee - 21.11.2009

pietaryrtti ei ole kasvutavaltaan vallaton eikä rönsyilevä:-) se kasvaa kompaktina puskana vuosi vuodelta vahvistuen. siementaimia toki syntyy, mutta ne voi eliminoida leikkaamalla kukinnot pois ennen kuin siemenet ehtivät kypsiksi asti. meillä joenrantaan vievän kärrytien reunat ovat juuri kuin sinun mielikuvasi. pietaryrtti on yksi lempikukistani. rikkaruohohan on vain kasvi, jolle kukaan ei ole keksinyt hyötykäyttöä. minä kerään niitä aina ison lasipurkin täyteen kuistille koristeeksi.
jos haluat fiinimmän vaihtoehdon, valitse Jättipietaryrtti, Tanacetum macrophyllum. vielä isompi ja valkokukkainen. ystävä juuri tänä syksynä lapioi puolisentusinaa siementainta pihaltani. - kiitos kibuvitsille, hyvin on kasvanut minulla ja muilla:-)

By Myskimalva - 30.7.2013

Kähäräpietaryrtti

By Bumble - 10.6.2014

Ihan kiva pallo tulee pietaryrtistä itsekseen,kuva kun vaan kiertää ruohonleikkurilla. Joka vuosi vähän isompi. Ja hyvä turvapaikka erilaisille pienille perhosille ainakin, niitä lehahtelee sieltä esiin kun häiritään.

By raya - 10.6.2014

Meillä on pietaryrttipuska ulkohuussin oven pielessä, mutta ei se noin komee puska ole. Jokirannasta senkin joskus haalasin pihapiiriin.
By Bumble - 10.6.2014

Toi kuvan puska on ollut paikallaan, ehkä siksi on muutamassa vuodessa n. 30cm:n levyisestä kasvanut noin isoksi. Ja sen viereen olen istuttanut tai kylvänyt hevoskastanjan, joka ihmeesti pärjää vaikka on jäänyt puskan sisään. Nytkään sitä ei enää yhtään näy. Saa nähdä nouseeko sen pää vielä joskus nappikukkien yli.
By Kreeta-Eulaalia - 10.6.2014

Hieno puska tosiaan. Meillä pietaryrtti on tienvierien valtalajina. Kylvin sitä joskus pihaankin, mutta hävitin kaikki, koska joka ainoa siemen iti. Enpä silloin hoksannut laittaa sitä noin erikseen. Pitääkin katsoa, onko tuolla "niittyalueella" joku kasvamassa sopivassa paikassa, niin voisi antaa sille mahdollisuuden.

By blaablaa - 3.3.2017

Lykkään lusikkani soppaan. Tuli ketjua lukiessa mieleeni kun oon ihastellu kylätien varren pietaryrttikasvustoja ja kun jostain luin tuon karkoitusominaisuuksista kotiloiden suhteen niin innostuin siirtämään noita omallekin pihalle...Vaan kuinks kävikään.., justiinsa lesoilin kyläillessä seinäjoella tuosta ahaa-elämyksestäni aikomuksena kotio palates ottaa pari taimee ni pöh, kaupunki käyny niittämäs kaik matalaks,hrmph.
By blaablaa - 3.3.2017

Niin siis tuo tarinointini oli siis kokemusta viime kesältä, tulevana kesänä yritän uudelleen nyhtää pari taimea omaankin pihaan.