By sajoha - 1.5.2007
Kuulostelisin mielelläni jasmikkeiden omistajien kokemuksia ko. pensaasta - millainen kasvuvauhti jasmikkeilla on? Miten menestyvät eri vyöhykkeillä, erilaisissa maaperissä.
Onko kukaan menestyksekkäästi kasvattanut kameliajasmiketta yli vyöhykesuosituksen? Pensas on aivan ihana, sitä kovasti tahtoisin omaan pihaan... 
|
By Sand - 2.5.2007
Jasmikettani olen monistanut leikkuuoksapistokkaista. OIkein hyvässä "tuoreessa" mullassa jasmike on lehtevämpi kuin minun kuivissa oloissani, mutta hienosti kukkii kuitenkin. Siis pärjäävät taatusti Pirkanmaalla, koska pärjäävät täälläkin. En uskalla oman jasmikkeeni lajia sanoa, koska sitä ei ole tieteellisesti todennettu. Alkuperäiskasvi on saapunut tälle tontille 60-luvulla Etelä-Suomesta.
|
By sajoha - 2.5.2007
Sand, kuinkas korkeaksi jasmikkeesi on kasvanut? Mulla olisi hyvä paikka jasmikkeelle, mutta korkeutta ei tarvitsisi olla kuin max 2-3 metriä, eikä leikkaamaan viitsi ryhtyä.. Ajattelin siinä vierellä kasvatella ruusua ja kärhöä, näyttäisivät aivan ihanilta yhdessä! Isäntä sai eilen valmiiksi ikivanhoista hirsistä kookkaan (ruusu/kärhö)portin, jonka molemmin puolin suunnittelin sitä jasmiketta.
CG-puutarha"huone" siis suunnitteilla .
|
By nanikka - 2.5.2007
Minun jasmike on semmoinen 2-2,5 metriä korkea ja suurinpiirtein 1,5 metriä halkaisijaltaan. Meillä kasvaa puolivarjossa, kosteassa maassa. Luultavasti on saanut kasvaa ihan vapaasti jo useampia vuosia tai vuosikymmeniä.
|
By Sand - 2.5.2007
Varmaan jotain parimetrinen on minullakin jasmikkeista se emopensas.
Jasmikkeet ovat siitä "ikäviä", että ne risuuntuvat helposti, ellei niitä väliin harventele ja ohjaile. Pensas kasvaa siis täyteen aika tiivistä oksistoa vanhemmiten.
|
By Sand - 2.5.2007
Hoyabella, olen tökännyt oksia multaan pystyyn ja kastellut, jos on ollut kuivaa. Vapun allakin pari oksaa tökkäsin kukkapenkin syrjälle pystyyn. Oksat kannattaa painaa melkoisen syvälle ja leikata poikki liikoja sivuhaaroja maan päälle jäävistä osista, mikäli sivuhaaroja sattuu oksassa olemaan. Olen leikannut jasmiketta joskus ennen lehtiin puhkeamista ja joskus kukinnan jälkeen. En ole pitänyt kirjaa juurtumisen eroista.
|
By Annabella - 2.5.2007
Voikohan enään laittaa pistokkaita multaan, kun on jo lehtisilmut aukeamassa?
|
By pirjoh - 3.5.2007
Mahtaisikohan joltakin teistä liietä vähän niistä oksista kirjeeseen ja meille päin?
|
By nanikka - 3.5.2007
pirjoh, pääsetkö Tampereelta hakemaan?
|
By sajoha - 5.5.2007
Haah, huomasin, että jasmikkeita kutsutaan englannissa nimellä "mock orange". Olenkin kirjoissa sitä kummastellut ja pähkäillyt, että mikä ihme se oikein voi olla. No juu, nyt selvisi...
En tiedä, onko jasmikkeen lajilla merkitystä tässä. Muutenkin englanniksi kutsutaan aika kuvaavilla nimillä eri kasveja, hauskoja nimiä monilla kasveilla (päinvastoin kuin monet rumat suomalaiset, esim. pärskäjuuri, kärhö).
|
By jalomi - 1.6.2007
Jasmikkeesta voi tulla todella iso, ainakin sopivassa paikassa. Tämän vieressä, noin 2 metrin päässä kasvaa toinen ja on paljon kitukasvuisempi. Vanha tämä on, ja olen sitä pihajasmikkeeksi veikannut.

|
By rooset - 17.6.2007
Pihajasmike on aikas suuri meilläkin,en ole raaskinnut paljon leikellä.

|
By rooset - 17.6.2007
Kolmisen vuotta vanha `hovijasmike, "Tuomas",aloittelee kukintaa.

|
By scaleo - 18.6.2007
Olen hankkinut sekä pihajasmikkeen, että tuoksujasmikkeen. Istutin ne puolivarjoon koivujen lähelle...kuis käy?
|
By jalomi - 20.6.2007
Meillä noita jasmikkeita on pihassa kolme. Kaikkein kitukasvuisin on männyn juurella, puolivarjoisessa paikassa. Itse en välttämättä koivun juurelle laittaisi. Mutta jossei haittaa se, ettei pensaasta välttämättä tule kovin iso tai tuuhea, niin sitten.
Joku voi kyllä vesittää tämän teorian 
|
By Poppius - 26.6.2007
Enpäs tiennyt että jasmike juurtuu pistokkaista (no niin miksi ei, niinhän kai melkein kaikki pensaat jos oikein sen osaa tehdä). Laitoin pari vuotta sitten kotipaikkani jasmikepensaasta pari taivukasta juurelle haaratikkujen avulla juurtumaan, ja nyt sitten siellä käydessäni otin toisen talteen ruukkuun. Ja olipa aikakin... toinen oli jo mennyt ruohonleikkurin alla silpuksi, noussut ylös ja kuivunut. Veljen vaimoke sanoi ajelleensa pensaiden juurukset kunnolla ruohonleikkurilla, eikä muistanut ollenkaan niitä mun taivukkaita! Onneksi se toinen oli ihan ehjä, ja siinä oli parikymmensenttinen uusi versokin. Aion kasvatella sitä ainakin ensi kesään saakka ruukussa, se on tulossa hyvin aurinkoiselle paikalle, ja pelkään, että niin pieni taimi pääsee kuivumaan... kuten kävi aiemmalle yritykselle muutama vuosi sitten. Vahingosta viisastuu... Olen jo vuosia haaveillut juuri siitä "oikeasta" jasmikkeesta!
Tuo jasmike on myös tosi vanhaa kantaa, ainakin 60 -70 vuotta siinä kasvanut, ja se on aika pystykasvuinen ainakin kolme tai neljä metriä korkea, ja tosi tiheä pensas, versot kasvaa noin neliön alalla. Olen itse sen parikymmentä vuotta sitten harventanut leikkaamalla kaikki vanhat risuiset oksat pois, ja nyt se alkaa olla siinä kunnossa, että kaipaisi ehkä taas vähän harvennusta. On siinä vaan ihana tuoksu! Tulee lapsuus mieleen... voi kun kasvaisi nopeasti meidän pihassa sitten kukkivaan kokoon.
|
By Kurppa. - 29.6.2007
Tähtijasmike on muutaman päivän jo ollut täydessä loistossaan. Tuoksuu metsämansikalle
Muutamia siementaimia olen kerännyt pensaan alta purkkeihin.

|
By hömppis - 29.6.2007
Oooohh... pakko saada tuollainen! 
|
By pipu - 29.6.2007
Minun jasmikkeeni ei vaan kuki vieläkään, vaikka nuppuja on mahdottomasti. Sen lajia en tiedä, kun olen sen saanut sellaisena vitsana, jota ei oikein pensaaksi olisi uskonutkaan. Naapurin jasmike on kukkinut ja tuoksunut jo pari viikkoa, joten se on eri lajia kuin omani. Täytyykin haistella kukkia oikein kunnolla, kun ne avautuvat, josko se olisikin tuo hovijasmike.
|
By vuokkis - 29.6.2007
Voi, Kurpitsa, oliko se Tähtijasmike nimeltään joka tuoksuu metsämansikalle? Olen etsinyt ja nuuskinut montaa, mutten ole löytänyt.. On vaan niin Ihana. Kauanko menee, ennen kuin kukkii?
|
By Kurppa. - 29.6.2007
En yhtään osaa sanoa kuinka kauan menee siemenstä- kukkavaiheeseen. Kiitollinen kasvi kaikin puolin, kukkii hyvin joka kesä.
|
By aronja - 29.6.2007
Voi mikä komistus Kurpitsalla! Tuoksua voi vain kuvitella...
|
By pipu - 29.6.2007
Pistokkaastakin kukkavaiheeseen kului tuon omani kanssa useita vuosia, joten siemenestä kasvatettu kukkii varmaan vielä hitaammin. Kaikki jasmikkeet eivät muuten tuoksu yhtä paljon. Omani tuoksuu, mutta ei niin paljon kuin naapurin, jossa tuoksu kulkeutuu kadullekin.
|
By Temskukka - 29.6.2007
Isännän veljen puutarhassa on tolkuttoman suuri jasmike, jonka tuoksu on aivan lumoava. Tästä sainkin ajatuksen pyytää sieltä pistokas. Minun jasmikkeeni tuoksuvat, muttei huumaavasti, ja minä haluan voimakkaasti tuoksuvia tälle tuuliselle tontille. Tuoksut lisäävät ikäänkuin neljännen ulottuvuuden.
Minulla piha- ja tähtijasmike. Mikä se onkaan joku jasmike, josta tulee mieleen nimi Tuomas? Mikä muistista yrittää esiin?
|
By pipu - 29.6.2007
Tuomas on hovijasmike.
|
By Temskukka - 29.6.2007
No tuolla aiemmin keskustelusta sekin olisi selvinnyt. Eikös se ole kestäväksi havaittu laji?
Mutta tämä vanhojen jasmikkeiden koko on jo pikkupuuluokkaa. Siellä isännän veljen luona se pimensi olohuoneen ja karsivat sitä tuntuvasti.
|
By Kukkafani - 30.6.2007
Liitän tähän omatkin kuvani. Olimme viikon lapissa eikä lähtiessä ollut mikään kukista vielä avautunut. Ihan kiva tervetulotoivotus takaisin kotiin! Tämä onkin kameliajasmike eikä loistojasmike, niinkuin kuvan nimeksi laitoin.

|
By Kukkafani - 30.6.2007
Kauneus läheltä...

|
By Annabella - 30.6.2007
Minulla on myös kameliajasmike, mutta se ei ole tällä hetkellä noin kaunismuotoinen. Haluaisin omastani tuon muotoisen. Oletko sitonut varret yhteen? Minulla oksat ovat kukkien painosta laskeutuneet maahan ja peittävät alleen isot pionipuskat, jotka ovat aivan liian lähellä jasmiketta.
|
By Kukkafani - 30.6.2007
En ole sitonut mitenkään. Olen vain kevättalvella leikannut oksia vähän lyhemmiksi, kun pensas oli niin kauhean kaljun näköinen - pitkiä laihoja runkoja ilman sivuhaaroja. Leikkuunkin varmaan tein väärään aikaan, mutta en pystynyt hillitsemään itsäni ja sakset vain kävivät!
Annoin keväällä tälle ja kaikille muillekin puskilleni kompostia juurelle. Tämä taisi siitä tykätä, mutta epäilen, että syreenit eivät ymmärtäneet hyvän päälle, koska niissä oli vain muutama kukkanen.
|
By ruusukki - 1.7.2007
Pikkujasmike tuoksuu metsämansikalle. En tiennytkään, että joku muukin jasmike tuoksuu sille.
|
By Dora - 1.7.2007
Upeita pensaita! Olen suht uusi pihan omistaja ja tänään äkkiä tajusin että haluan jasmikkeen, kun sellaisen näin naapurustossa. Mutta, mutta, naapurin pensaan kukkaset olivat kuin pienen pieniä ruusuja - mistä saan sellaisen ja onko se kenties jasmiini eikä jasmike, vai mikä jasmikelajike? Osaatteko sanoa? Ja vaatiiko mahdottomia hoitotoimenpiteitä? Näkemäni pensas oli mahtavan täynnä kukkasia ja ainakin parin metrin korkuinen. Siinä on sellainen kasvi joka on pakko saada, vaikken siitä mitään tiedäkään. Ehkäpä marssin tuntemattoman naapurin pihaan hattu kourassa oksantynkää kerjäämään.
|
By vuokkis - 1.7.2007
Kerrotuista, ruusumaisista kukista ja melkoisen suuresta koosta päätellen arvelisin sen olevan Hovijasmikkeen.. Ostin sellaisen kerran, mutta se jäi entisen rivari-asuntoni pihaan.. En sille ihmeempiä hoitotoimia tehnyt, kunhan istutuksen jälkeen pidin huolta ettei kuivu. Samoin nypin ruohot juurilta.
|
By rooset - 1.7.2007
Hovijasmike,on tällainen lähikuvassa. Olisiko loistojasmike se kerrottukukkainen?

|
By vuokkis - 1.7.2007
No sitten on taas kerran ollut väärä lappu taimipurkissa! No tuolla vähän surffasin, voisi siis olla Kameliajasmike, se minun... Kukat, puolikerrannaiset korkeus 2-3m, voimakastuoksuinen, kukkii heinäkuussa...
|
By merlin - 1.7.2007
Tämän lappu on tallessa ja siinä lukee Philadelphus virginalis Kameliajasmike .

|
By vuokkis - 1.7.2007
Jeps, jeps! Tuo sama se oli! Viis mistään lapuista, mitä niissä on lukenut. Selvä tapaus, Kiitos, nyt on oikea nimi sille Jasmikkeelle.
|
By jutikka - 2.7.2007
Yksiketaiset tuoksuvat kukat, joku jasmike.
 Tässä taas sellaiseolisko puolikerrotut kukat, ei tuoksu

|
By pipu - 5.7.2007
Jasmikkessani on nyt auki muutama kukka. Oikea lajinimi vaivasi sen verran, että päätin sen tänään selvittää. Tulokseksi tuli puistojasmike. Apuna oli Suomen puu- ja pensaskasvio, joka on oivallinen kirja, jos nuo puuvartiset kiinnostavat. Puistojasmike ei tuoksu kuin vienosti, mutta kukat ovat kauniita ja niitä on taas runsaasti. Leikkelin pensasta keväällä reilusti, kun en tykännyt suorista pitkistä viimevuotisista versoista, jotka olivat mielestäni rumia. Katkaisin ne sopivasta kohdasta, jotta sain pensaasta sopusuhtaisemman.
|
By Kiiltomato - 8.7.2007
Minunkin jasmikkeeni kukkii, lineekö Loisto- vai Pihajasmike. Toinen Jasmikkeeni oli tehnyt kukkapenkkiin muutaman metrin välein kolme tainta/pikkupuskaa ihan itse. Annankin niiden kasvaa siinä ensi kevääseen ja siirrän ne pihan muille osioille. Vanha pensas kannattaa varmaan alasleikata ensi keväänä vai kannattaako, onko kokemusta, kestääkö rajua leikkausta ja milloin se olisi paras tehdä.

|
By summerwhisper - 8.7.2007
Kaunis on kiitomadon jasmikkeen ja sormustinkukan yhdistelmä. 
|
By Sand - 8.7.2007
Minullakin on nyt kaikissa pistokaslisätyissäkin jasmikkeissa aivan valtavasti kukkanuppuja ja muutamat kukat ovat aukeilleet tässä parin päivän aikana jo, odottanevat aurinkoisempaa keliä
|
By Valmu - 8.7.2007
2003 rääpäleenä ostettu pihajasmike aukoo ensimmäisen kerran kukkiaan, mutta voi ankara pettymys, ei tuoksu miltään! Tuoksun takia sen ostin, pah 
|
By valtsu - 9.7.2007
Leikkasin hovijasmikkeen kaivinkoneen tieltä poikki 20 cm korkeudelta, se lähti kasvuun vauhdilla uudestaan. nätimpi uudistustapa olisi kuitenkin leikata oksia .... Hovijasmike tuoksuu -hajuallergiselle kauhistus- kokeilun versoja laitoin kasvimaan reunaan pitkälleen ja multaa päälle, taimia syntyi kohisten.
- näistä voimakkaan tuoksuisista kasveista piitäisi ehkä laittaa oma otsikko, voisin listata sinne pitkän listan päänsärkyä ja yleistä öllötystä aiheuttavia kasveja..... hovijasmiketta ei missään nimessä voisi kasvaa minulla oleskelyryhmän lähellä, kulkuväylän lähellä tai ikkunoiden luona (eikä naapurin tontillakaan) .Kaukana ikkunasta katsottuna se on kyllä ihana!
|
By keijunkello - 12.7.2007
Jasmikkeen kukinta parhaimmillaan:

Kukkia lähempää:

|
By puutarhapuurtaja - 12.7.2007
Valmu, älähän vielä masennu. Minäkin ostin joitakin vuosia sitten jasmikkeen, joka kukki viime vuonna ensimmäistä kertaa. Piti olla kameliajasmike, mutta kauneudestaan huolimatta aivan tuoksuton. Tänä vuonna uskon sen olevan sitä mitä piti. Tosin nytkään tuoksu ei tuntunut aivan heti kukkien auettua, mutta kyllä se sieltä sitten heltisi.
|
By Valmu - 12.7.2007
No eletään toivossa, puutarhapuurtaja.
|
By viherpeukalo - 12.7.2007
Tässä kuvassa 10 vuotta sitten hankkimani jasmike, en ole siirrellyt kertaakaan, leikannut syyskesästä joskus.
 Tämän vuoden kukin on todella komea. Ja tuoksua riittää. 
|
By viherpeukalo - 12.7.2007
siis tämän vuoden kukinta... 
|
By aronja - 25.7.2007
Kukkii sen jasmike meilläkin

|
By aronja - 25.7.2007
Uusi yritys.. onnistuin lähettämään tyhjän viestin väliin Siis kukkia piti tarkemmin esitellä..

|
By Miikos - 5.4.2008
Olipa helpotus kun loistojasmike "tähtisilmä" selviytyi talvesta muoviruukussaan En saanut sitä jostain syystä maahan syksyllä Hengissä on.
|
By PirjoA - 22.4.2008
Meillä on jänikset syöneet kolmesta Jasmikkeesta oksat 30 cm tapille lähes kaikki, en ymmärtänyt niitä suojata, kun toisella puolella pihaa on muutaman vuoden vanhemmat saaneet olla rauhassa! Harmittaa!! Toivottavasti kuitenkin kasvavat! Kohta kyllä otan itse haulikon ja ammun tuon rusakon, joka kulkee meidän pihassa kuin kotieläin,kun metsästäjät eivät sitä saa hengiltä! Ei vaiskaan, en ole koskaan ampunut enkä nytkään opettele!
|
By Sand - 22.4.2008
Meillä myös ovat nuoret jasmikkeet joutuneet karsinnan kohteeksi. Mutta eivätpähän näytä ollenkaan risuisilta :}
|
By Ansu75 - 25.6.2008
Mikä jasmike on sellainen, joka kukkii aikaisin, toukokuussa? Naapurin autiotalon pihalla on sellainen, anoppi kertoo sen olevan jasmiini, mökissä joskus asunut mummeli oli sen siihen istuttanut. Mutta olen ymmärtänyt että oikea jasmiini ei meidän oloissa kasva ulkona, eli olisi varmaan joku jasmike. Se pensas kasvaa lähestulkoon kalliolla, matalassa mullassa, pensaan korkeus on n. 2-3m ja on levinnyt noin puolen neliön alalle (varmaan olisi levinnyt enemmänkin, mutta kun maa loppuu, kalliota vaan ympärillä) Nappasin siitä keväällä yhden "rönsyn" juurivesa "tai-mikä-se-nyt-oli" ja nyt olisi mietinnässä mihin sen istuttaisi. Se on ollut juurtumassa nyt kasvihuoneessa reilun kuukauden ja hyvin terhakkaan näköinen on.
|
By JK - 26.6.2008
Hei pitkästä aikaa!
Jasmike siis kestää siirtoa? Taitaa melkein kaikki pensaat kestääkin, mutta keskikesä ei taida olla heille otallisin aika. Nyt kuitenkin pitäisi siirtää huomenna tai ensi viikolla joku jasmikepensas (ei kuki vielä mutta ei muistaakseni viime kesänä ainakaan hirmuisen voimakastuoksuinen ollut) pois kaiveluiden tieltä. Jos ja kun siirretään nyt, niin kannattaako leikata kokonaan alas vai miten? Se on ehkä 2,5 m korkea mutta suht kapea ja 50-l rakennetun talon pihassa, mutta tarkempaa tietoa iästä ei ole. Käytettävissä on mahdolliseesti kaivuri joten jonkinlaista paakkua saa ehkä mukaan. Lapio- ja käsipelillä en varmaan saa kaikkea, mutta kaipa se lähtee osastakin juurakkoa jos on yleensäkään lähteäkseen?
|
By annas - 26.6.2008
JK, me siirsimme pakko siirtona ison jasmikkeen 2005 kesällä. Oli tosi vaikea saada sitä ehjänä irti ja olin jo valmis luovuttamaan. Saimme siitä kuitenkin yhden kunnollisen osan irti ja laitoimme sen väliaikaiseen paikkaan kasvamaan. Lopullinen paikka tuli sitten 2006 kesällä ja senkin "palanen" kesti. Emme leikanneet sitä alas. Poistin vain keväällä oksia mihin ei tullut silmuja. Siirsimme pensaan heinäkuussa, mahdollisimman huonoon ajankohtaan.
Suosittelen kuitenkin ottamaan pistokkaita ennen siirtoa jasmikkeestasi ja laita ne juurtumaan "minikasvihuoneeseen", eli jonnekin suojahupun alle turvehiekkaseokseen. Itse olen juurruttanut ihan kylvömullassa.
|
By Poppius - 26.6.2008
Meillä siirrettiin vuosia sitten kolmimetrinen omenapuu kaivurilla. Ja hyvin onnistui! Ensin kaivinkoneella kouhaistiin kuoppa siirtopaikkaan, ja sitten kaivuri kävi kouhaisemassa omenapuun kuopankokoiseen paakkuun, ja laski sen sitten sinne uuteen monttuun. Erittäin hyvin onnistui, ja nyt omppupuu on viimein jo kukkinutkin muutaman vuonna!
Jos teillä on taitava kaivurikuski, niin se osaa sen kyllä.
|
By JK - 26.6.2008
Jasmikeohjeista kiitos kaunis ja kiitos pikavastauksista! On tämä nopeaa, olin jo melkein unohtanut Lähes vuosi taas on vierähtänyt viime kerrasta täällä vaikka joskus aikanaan olin ihan koukussa Nyt ei ehdi.
No joka tapauksessa, lopulliseen paikkaan tuota ei nyt saada laitettua koska tontti on pieni ja kaikki säästörehut on painostettu pikku nurkkaan ja toivotaan että konekuskit ei änkeä sinne. Pitää kattoa missä tilassa se sieltä ylös tulee, että leikataanko vai jätetäänkö.
Jätitkö annas sen siis ihan kokonaan ilman mitään leikkausta tuolloin siirtohetkellä? Ja siirsitkö koneella vai lapiolla?
Naapuri siirsi juuri ainakin 3-metrisen omppupuun, toivottavasti se tokenee. Lehdet lurpahti kaikki, mutta neuvoin että kannattaa silti kastella koska ei seilti välttämättä kokonaan ole kuollut. Rodo heillä ei ollut siirrosta moksiskaan ainakaan toistaiseksi. Meille kaivuri siirsi jo yhden pilvikirsikaksi olettamani. Puskia ja pieniä puitakin on tontilla paljon mutta säilytystilaa ei ole kuin nimeksi joten suuren osan joudumme hävittämään
|
By intopii - 27.6.2008
Meidän leikkaamaton pörröpää kukkii niin ettei ikinä.
|
By intopii - 27.6.2008
Ja tuoksuu ihanalta. Nuuuuuuhh....
|
By rooset - 27.6.2008
täällä on tämän sorttista,iso pensas portin pielessä,tuoksu on huumaava..
|
By Ermeli - 27.6.2008
Aivan ihania jasmikkeita. Omani on vielä ruukussa odottamassa istutusta.
|
By Marhonen - 27.6.2008
Täälä palstalla on hassu havaita kuinka eri vyöhykkeillä kasvit on aivan eri tahdissa =) Kakkosella jasmike kukkii, meillä kolmosella on vasta nuput
|
By A.i.k.a - 27.6.2008
Oi, kuinka kaunis, tuo Sannakaisan jasmike. Minäkin ostin pari vuotta sitten mukamas tuollaisen kerrotun ihanuuden. Ja pöh. Yksinkertainen ja ihan tuoksutonkin vielä mokoma. Kasvaa kyllä niin, että kohta on moottorisahalla ja kaivinkoneella töitä :/
|
By katajanmarja - 27.6.2008
Ei kuki vielä meillä kakkosella loistojasmike. Puolivarjoinen kasvupaikka.
|
By rooset - 27.6.2008
A.i.k.a,otin tuosta jasmikkeesta oksia juurtumaan,jos onnistuu niin saa osasi!
|
By annas - 27.6.2008
JK, en alasleikannut jasmiketta, mikä ehkä olisi ollut viisasta. Lapiolla kaivettiin ylös, joten juuriakaan ei ollut hirmuisesti mukana. Kirveellä muistaakseni jouduttiin katkomaan osa juurista.
Sannakaisa, olisiko ylimääräistä pistokasta..., jotain varmaan löytyisi vaihtariksikin.
|
By A.i.k.a - 28.6.2008
Oi kiitos Sannakaisa, sehän olisi ihanaa!
|
By Piivi - 28.6.2008
Pihajasmikkeeni, joka oli viime keväästä saakka kotia vailla. Tökkäsin sitten tuohon, juhannusruusun ja särkyneensydämen taakse. Äidin oksanpätkästä juurruttama.

|
By itäranta - 29.6.2008
Upeita jasmikkeita teillä!
En tiedä onko pihamme mikroilmasto niin viileä ja tuulinen,vai missä on vika kun Kameliajasmikkeessani ei ole vielä nuppuja.Tosin kauhea ajatus kukkimattomuudestakin on vainonnut minua...Istutin pari vuotta sitten Kameliajasmikkeen,joka nyt noin metrin korkuinen.Se kukki kyllä viime vuonna,mutta kun pahvi en muista yhtään mihin aikaan kesästä.Kait siinä nuppuja kuuluisi olla jo?En ole lannoittanut (muistaakseni).On puolivarjossa pihasyreenin kaverina.Kaveri on kyllä aika aggressiivinen,joten ehkä siinä syy jos ei kuki.On kuitenkin kasvanut reippaasti.Saan hepulin jos ei kukikkaan!
|
By JK - 2.7.2008
Juurrutatteko noita vedessä vai mullassa miten? Voisi yrittää edes oksan ottaa jos koko pehko ei lähdekään. Minulle kyllä tuo lisäarvoa se, että ne on juuri sen pihan kasveja vaikka sitten olisi vain uusi alkukin (ja sen tontin kiviä, niitä olen nyt koittanut saada säästöön vaikka siitä tulee miehelle ja kaivurikuskille harmaita hiuksia). Ainakin pensasangervoja (niitähän ei tapa mikään) ja juhannusruusuja (samoin) olen saanutkin onneksi jemmaan, samoin perennoja.
|
By Piivi - 2.7.2008
Kosteaan hiekkaiseen multaan, varjoisaan paikkaan. Sitten vaan pidetään kosteana.
|
By keijunkello - 18.7.2008
En muista, että jasmike olisi näin täynnä kukkia ollutkaan...

|
By satuk-a - 18.7.2008
Ompa todella upea ilmestys!!
|
By MoonRiver - 18.7.2008
Mikä jasmike keijunkellolla on? Tosi hieno!
|
By keijunkello - 18.7.2008
En tiedä tarkemmin, mikä jasmike tuo on. Tiedän vaan, että se on vanha... Oli melkoisen iso puska jo silloin, kun minä 20 vuotta sitten tässä talossa ekan kerran kävin.
|
By D.formosa - 26.7.2008
Hoyabella, luin kysymyksesi pikkujasmikkeesta. Meillä on sitä useita puskia tuolla aidanteessa. Hyvin kasvavat ja kukkivat sekä tuoksuvat ihanasti, vaikka hätäpäissäni istutusvaiheessa (viimetinka..) ostinkin aika hintelät taimet.
Tein kokeilun ja harvensin yhtä pensaista jo nuorena kun se muka näytti niin tiheältä/risuiselta. Ei olisi kannattanut. Eikä se oikeasti ollut edes tiheä vielä - olen nähnyt sittemmin joitakin vanhoja risuisia jasmikkeita. Nyt se on rujo kuin mikä kun jäljelle jääneet harvat versot vahvistuivat pitkiksi ja suoriksi ja näyttävät lähinnä palmunrungoilta. Ehkä leikkaan sen alas jonain keväänä.
|
By D.formosa - 27.7.2008
Kotipuutarhan Pensaat -julkaisun mukaan (Puutarhaliiton julkaisuja nro 279)pitäisi jäädä 150 senttiin. Nyt on kulunut neljä vuotta istutuksesta ja pensaat ovat noin 130 cm korkeita. Kyseisessä aviisissa muuten luvataan, että Pikkujasmikekin tuoksuu ahomansikalle..
|
By D.formosa - 28.7.2008
Juu, aika iso pitäisi miehen olla että vain lonkkaan yltäisi:-)
|
By Nannu - 30.7.2008
Puutarhan laitto on aivan alkutekijöissään ja pääsääntöisesti valkokukkaisia lajeja on suunnitteilla.
Etupihan kulmaan mietin kameliajasmiketta tuoksumaan, kun ovesta astuu ulos. Melko lähelle kameliajasmiketta olisi tulossa myös rautatieomenapuu ja alppiruusu Tigerstedt. Meneeköhän kukkien tuoksut sekaisin ja yleensäkin miten näiden kolmen kukinta-ajat, kukkivatkohan kaikki samaan aikaan?
|
By nanikka - 30.7.2008
Jasmike noista ainakin tuoksuu ihan issekseen, jasmike kukkii melko myöhään kun taas omppo ja alppiruusu on kevään/alkukesän kukkijoita. Ompon ja alppiruusun tuoksuista en osaa sanoa mitään.
Minä kokeilin leikata viime kesänä melko vanhaksi ja risuiseksikin mennyttä jasmiketta ohjeiden mukaan. Poistamalla vanhimpia ja korkeimpia ja kuolleita oksia pensaan keskeltä tyveä myöten.... Olisi varmaan kannattanut leikata kokonaan alas. Nyt ne jäljelle jääneet vanhimmat oksat sojottavat mikä mihinkäkin kun ei ole enää niitä entisiä kavereita tukemassa.
Onneksi tuli laitettua siihen jäniksen ulkohäkki ympärille täksi kesäksi. Nyt oksat nimittäin nojaavat sen häkin aidan päällä. Uskaltaisikohan sen tänä vuonna leikata alas asti?
|
By D.formosa - 2.8.2008
Nanikka, rohkaisen leikkaamaan pensaan alas. Yritin mummolassa harvennusta/vanhojen oksien poistoa. Hikinen homma oli siellä isossa pensaassa niitä kuolleita valita ja leikata ja heitellä poispäin.gaah. Lopunperin tuloskin olisi varmasti ollut kauniimpi jos olisi vain vedetty alas kokonaan.
|
By Annabella - 2.8.2008
Mihin aikaan jasmiketta voi leikata? Vuotaako nesteet? Nyt vielä näkisi, mitkä oksat ovat huonoja. Talvella sitä on vaikea arvioida.
|
By kibu... - 2.8.2008
leikkasin eilen, ei mahdu muuten kulkemaan
oikeasta ajasta en tiedä....
|
By Annabella - 3.8.2008
Minullakin jasmikkeet tukkivat kulkureitin ja tukehduttavat pionit. Ovat niin upeita kukkiessaan, että harmittaisi kovasti, jos kuolisivat.
|
By kibu... - 3.8.2008
jasmikekin on komea kukkiessaan, pitäiskö siirtää pionit?
liikaa kaunottaria lähekkäin 
|
By Annabella - 3.8.2008
Kaunottaria on liian tiheässä. Jasmikkeet valtaavat alaa ja vanhat pionit on pakko siirtää, kun eivät pimeyden takia enään kukkineet.
|
By viherpeukalo - 3.8.2008
Vähän samoja murheita minulla kuin Annabellalla. Jasmike on isohko, mutta pioneja en aio kait sentään siirtää, leikkaan ronskisti jasmiketta, tässä elokuulla vielä.
|
By Temskukka - 3.8.2008
Jasmikekin tuli tänään leikattua : ) Ja allaan oleva pioni saa taas lisää valoa.
|
By *David - 24.9.2008
Tuos, meipihan pari Jasmiketta kukassa -06
Ne kasvaa kun antaa lannotetta.

|
By bluedreams - 11.11.2008
...pitis välttämättä laittaa tähän, että kokeilkaa hyvt ihmiset Philadelphus x virginalis 'Minnesota Snowflake' lajiketta!!! On isot kerratut kukat ja kasvaa n.2m korkeana... ja tuoksuu ;O))
|
By Annabella - 12.11.2008
Mistä tuota Philadelphus x virginalis ''Minnesota Snowflake'' a löytää ja menestyykö myös III-vyöhykkeellä. Kaupunkipiha on täynnä, mutta mökille vielä mahtuisi.
|
By Meirami - 10.1.2009
|
By PikkuPioni - 1.3.2009
David, jos olet kuulolla, niin millä olet jasmikettasi lannoittanut?
Me istutimme astiataimesta keväällä 2007 loistojasmikkeen pihaamme ja se on jotenkin kasvanut kituliaasti. En ole kyllä lannoittanut sitä millään Istuttaessa tuli vain nakattua kanankakkaa istutuskuoppaan. Se on kasvanut siis jotenkin kituliaasti ja näyttää hieman varpumaiselta eikä mitenkään vehreältä. Ekana kesänä kastelin sitä jonkinverran ja oletin, että se kärsi kuivuudesta. Tosin viime kesänä se ei varmaankaan kärsinyt kuivuudesta, mutta silti se ei juuri kasvanut. Pitänee hankkia jostain jotain jytyä. Olisikohan hevonkakki sille mieleen? Vai riittäisikö pelkkä kompostin levittely? Jäi jotenkin huomiotta tuo jasmiketaimi kun viimekin keväänä perustettiin perennapenkki ja laajennettiin yhtä vanhaa.
|
By Tipilintu - 25.6.2009
Onkos kukaan siirtänyt tosi isoa jasmiketta? Mulla ois yks ihan nurjassa kohdassa ja sitä pitäis siirtää
Kuvassa keväällä maahan tökätty jasmikkeen oksa. Se on mansikka muovissa koska aion siihen pensaita. Laitoin sanomalehteä, kompstia ja ylimääräisenä lojuneen mansikkamuovin. Sitten takimmaisiin reikiin jasmikkeita ja etummaisiin mansikan taimia. Ensi vuonna sitten katsotaan oisko tullu siistiä ja elääkö nuo pistokkaat, saiskin helpolla raja-aitaa.
|
By Sand - 25.6.2009
Olen siirtänyt ison jasmikkeen suurella juuripaakulla maata pitkin mieheni avustamana pyöritellen. Kova kastelu siirron jälkeen on tarpeen ja ennen siirtoa kannattaa leikata pois kaikki vanhat ja kuivat oksat.
|
By Tipilintu - 25.6.2009
kiva kuulla että teoriassa ainakin on mahdollista saada ilman kaivuria siirretyä.
|
By Sand - 25.6.2009
Katsoin jonkun amerikkalaisen Pramean pihan tässä hiljan. Siinä neuvottiin juurakon helpommaksi nostokeinoksi nostokankaan käyttöä ja siten, että kaivannossa ujutetaan multaa paakutetun mullan alle, jotta saadaan juurimöykky ylemmäs tasaisessa ympyrässään ja sitten toivottavasti pyöritellen omaan paikkaansa.
|
By Tipilintu - 26.6.2009
Tässäpä vähän jätin kylkeä, kohta kukitaan ja komiasti! Tässä pöydällä vieressä jo tuoksuvat kukat maljakossa. Muissa jasmikkeissa ei näy vielä nuppuja, näinköhän tuleekaan 

|
By Paulastiina - 21.7.2009
Viime vuonna saatu kirvalehtinen jasmike kukkii,piskuinen Philadelphus 'Innocence' (olisi pitänyt odottaa iltaan ennen kuvan ottamista, ei erotu oikein nuo hienot kukat aurinkokuvassa)

|
By Ahdekaunokki - 21.7.2009
Kirvalehtinen 
|
By kibu... - 21.7.2009
tuoksuuko?
|
By Paulastiina - 21.7.2009
Tuoksuu toki!
|
By Rosmariini&Timjami - 21.7.2009
Tipilintu, jasmikkeet kukkivat hyvinkin eriaikaan.
Meillä naapurin jasmike kukki kesäkuun ja omamme kukkivat heinäkuun. Lajikkeista en ole päässyt varmuuteen. Joksikin ne olen olettanut ja nyt en muista miksi
|
By Tipilintu - 21.7.2009
Muutamalla kukalla kukki kerrotut, pah!
|
By satues - 21.7.2009
Ai kun namu, tuo Paulastiinan jasmike.
|
By PirjoA - 21.7.2009
Näin kukkii nyt ja tuoksuu on mahtava!

|
By belgi - 21.7.2009
Perskule, katselin pari päivää sitten noita puutarhamyymälässä, mutten lopultakaan ottanut, miksi en???
|
By satues - 21.7.2009
Belgi , siinäpä kysymys, mietippä sitä kun katselet tuota komeutta
|
By kesäheinä - 21.7.2009
Oi haluun kanssa jasmikkeen, kaunis on!
|
By belgi - 21.7.2009
Mietin mietin satues, mutta kun lankesin tänään kahteen hetkenmielijohdealppiruusuun, onkohan miten rikollista hakea vielä mielijohdejasmikekin :-[ ?
|
By kukkahöperö - 22.7.2009
Belgi, ihan täysin sallittua on toteuttaa mielijohdejasmikekin ! Ajattele positiivisesti, säästyt kadehtimisen vaivalta...
|
By belgi - 22.7.2009
Kiitos kukkahöperö
|
By annujoki - 24.7.2009
Pikkujasmikkeeni on kasvanut liian varjoisassa laihaksi hujopiksi, eikä kuki . Siirrän sen aurinkoon ( heti kun tästä flunssasta tokenen ). Neuvokaa, leikkaanko sen nyt 10cm:n tapeille vai keväällä vasta? Sama homma koskee virpiangervoa.
|
By Kassikäpp - 24.7.2009
Leikkaa vasta keväällä.
|
By annujoki - 24.7.2009
Ok ja kiitos, näin vähän uumoilinkin mutta oksasaksiin on niin helppo ja mukava tarttua ja alkaa napsutella...
|
By intopii - 25.7.2009
annujoki: uhkarohkeasti uhmaan Kassin ohjetta (toivottavasti saan vielä mennä taimivaihtoon...) ja sanon jasmiketta keskellä kesää tapeille pätkineen ja paikasta toiseen siirtäneen syvällä rintaäänellä, että ihan sama, milloin siirrät ja milloin leikkaat. Kukinta jää tietysti seuraavalta vuodelta vähän vaisuksi, jos kovin tylytät, mutta onhan se seuraavakin vuosi. Ja sitä seuraava. Ja sitä seuraava. Ainakin meillä jasmike hurahtaa puolisen metriä pituutta kesässä.
Eikä virpiangervokaan pane pahakseen epämääräiseen aikaan tehtyä silpomista (kirjaimelllisesti; koki meillä vähän tavallista rajumman käsittelyn, eikä ole moinaankaan).
|
By PirjoA - 25.4.2010
Eli edelliseen kirjotukseen haluaisin varmistusta, uskaltaisko nyt leikata tapille, kun on niin rumaksi mennyt lumen alla? syksyllä kun harvensin niitä, nyt on aika kamalan näkösiä:-(
|
By Heksu - 26.4.2010
Jospa annat mennä, liekö se kummemmaksi muuttuu? Joitain alasleikattuja mitä olen nähnyt niin ovat sitten jokseenkin tiheitä myöhemmin eli kovasti kasvattaneet versoa. Ja vahingoittuneethan kannattaa poistaa joka tapauksessa.
|
By Rosmariini&Timjami - 26.4.2010
Voi leikata. Kasvaa vuodessa jo pensaaksi ja kahdessa tiheäksi ja suureksi.
Meillä on monta vanhaa ja suurta jasmiketta pihassa. Yhden oli edelliset asukkaat leikanneet matalaksi ja se on nyt (kolmessa vuodessa) valtava pensas-jota pitäisi harventaa. Kukki viime vuonna valtavasti ja edellisenä hiukan.
Toisen jasmikkeen leikkasin itse matalaksi kun se oli niin hirveä ja täytti valtavan suuren osa pihaa. Alimmat oksat oli puun kokoisia ja kasvoivat maata pitkin vaakasuorassa kun eivät muualta mahtuneet.
Edelliskeväänä leikkasin ja jo viime kesänä kukki hienosti ja kasvoi näiden kahden kesän aikana isoksi.
Niitähän kai suositellaan leikattavaksi harventaen vanhoja oksia että kukinta ei kärsisi mutta kyllä ainakin nuo vuosikymmeniä vanhat pensaat oli niin kauheita räysköjä ettei ne enää harventamalla olis tulleet miksikään. Helpompaa oli leikata matalaksi.
|
By PirjoA - 26.4.2010
Kiitos, ja eikun leikkaamaan!!!
|
By intopii - 24.5.2010
Jasmikkeen alasleikkaamisesta kun täällä on ollut aina välillä puhetta, laitan näkysälle kuvan meidän pienestä, toissa kesänä kymmenen sentin tapeille leikatusta jasmikkeestamme.

Kuten kuvasta näkyy, se kyllä kasvaa takaisin... 
Ja kuten näkyy, niitä oksasaksia saa heiluttaa vielä muutamaankin kertaan alasleikkauksen jälkeen, jos vuolas, ryöpsähtelevä tyyli / malli ei pensaassa miellytä. Nuo pisimmät hörsylät ovat tämän kevään kasvua, eli montakymmentä senttiä sitä kesän aikana tulee.
|
By törnrosa - 26.5.2010
Istutin aivan äsken ensimmäisen pikkujasmikkeeni meidän pihallemme. Vaikuttaa tosiaankin olevan hyvin elinvoimainen lajike. Eniten minua houkutti tuossa pensaassa luvatut appelsiinilta tuoksuvat kukat. Olen näes tuoksuhullu .
|
By JK - 31.5.2010
Päivitettäköön nyt pnettiin paluun kunniaksi ensimmäisenä tietoa jasmikkeista. Kyselin viimeksi pari vuotta sitten niiden siirtokestävyydestä. Nostimme yhden ison jasmikkeen (lajike tuntematon, vanhalla puutarhatontilla kasvoi) kaivurilla ylös, mutta juuripaakku ei ole kovin iso, kottikärryllä kulkee. Nyt se on viime vuoden kevätkesästä asti ollut tuolla pihan sivussa rinteen "hyllyllä", ei oikein maassakaan, vähän ripotin irtomultaa juuripaakun ympärille. Ja kukkii Ei toki kovin komeasti, mutta selvästikin on siis siirrosta selvinnyt ja varmaankin alkaa kukoistaa kunhan pääsee oikealle paikalleen kunnon istutukseen. Kivaa
|
By eltsu - 31.5.2010
Kiva kuulla, että jasmike on hengissä ja mukavaa, että palasit penttiin JK :-)
|
By kukkahöperö - 4.6.2010
Josko joku on leikkaamassa jasmikettaan vielä tälle keväälle niin innolla kokeilisin niiden juurruttamista..Syksyinen juurrutus ei tuottanut toivottua tulosta, josko keväällä olisi parempi onni ?
|
By SyysSahrami - 10.6.2010
Minulla pikkujasmike käyttäytyy oudosti. On kasvanut hienosti vuosia, nyt yhtäkkiä on täynnä kuollutta risukkoa ja vain noin 1/10 risuista versoo vihreää. Mieheni ropsi pikkujasmilleen sivulle kaartuvat latvat pensassaksilla lyhyemmäksi ja väitän hänelle, että se on nyt loukkaantunut siitä ;-) Mies uskoo jasmikkeen kärsineen runsaslumisesta talvesta. Onko muille käynyt niin?
|
By Poppius - 10.6.2010
Kotipaikallani noin 80 vuotta vanha jasmike kärsi ainakin viime talvesta. Suurin osa on kuivaa risua, vain osassa oksia on lehdet. Kaipaa reipasta harvennusta. Tehtiin harvennus pensaalle joskus 25 vuotta sitten äitini kanssa, silloin oli samanlainen risukasa, mutta tässä välissä se on kasvanut upeasti joka vuosi. Eikös silloin 80-luvulla ollut kova pakkastalvi...?
|
By Nuu - 10.6.2010
Muistaakseni v. -86 oli todella kova pakkastalvi.
|
By Tuulia-tuu - 10.6.2010
myös minun iso perintöjasmikkeeni kärsi kovasti menneestä talvesta. Viime vuonna se kukki kuin todella viimeistä päivää. Aavisteliko se vaikeaa talvea jo silloin :o
|
By Kurppa. - 7.7.2010
Tähtijasmikkeen tuoksu on huumaavaa.
|
By pipu - 7.7.2010
Naapurissa jasmike tuoksui jo viikko sitten. Omani vasta availee ensimmäisiä kukkiaan. Harmittaa, kun en tiedä sen lajinimeä. Olen saanut sen pistokkaana yli kymmen vuotta sitten. Tuoksuva jasmike on tämä omanikin.
|
By hyrinä - 7.7.2010
Millähän sais jasmikkeen edes kukkimaan...omani taitaa olla pihajasmike, ollut jo useamman vuoden ja paikkaakin on vaihdettu kertaalleen mutta ei vaan kuki. Lannoitustako? Leikkaanko? vai uhkailenko kompostilla...
|
By Fiorella - 7.7.2010
Minulla on pikkujasmike pihalla toista kesää. Ei vielä ole kukkinut, oletan että menee vielä nuoruuden piikkiin...
|
By pipu - 7.7.2010
Omani oli todella pieni taimi (oli laitettu juurtumaan edellisenä kesänä) ja kyllä siinä meni aika monta vuotta ihan vain oksien kasvattamiseen. Lannoitusta en ole antanut, leikannut olen ja kastellutkin ainakin silloin aluksi. Nyt tuo on jo pari metriä korkea ja kukkii joka kesä. Ei taida mikään pensas kukkia ihan nuorena. Vai miten on angervojen laita?
|
By jutikka - 7.7.2010
Enpä muista mikä tämä on, mutta kukkia riittää
|
By kukkahöperö - 7.7.2010
Herraisä minkä kuvan pläjäytit Juti ! Arvaapa nouseeko jasmikekuume huippuunsa ??? Onneksi huomenna menen kylille, kädet ristiin että löydän jostakin taimen : )
|
By hyrinä - 7.7.2010
Huhhuh
|
By *David - 7.7.2010
Jutia lainaten,, Enpä muista mikä tämä on. Hyvätuuri kun osui oikeeseen lajikeketjuun, 
Kateeksi käy Salo on etelämmässä, Kuin Imatra. Mulla availee vasta ekoja nuppujaan. Terijoella Pihajasmikkeen kukkaset olivat auki jo viikkosit.
|
By Inki - 7.7.2010
Onpahan malli mitä odotella tuossa Jutin kuvassa - saisipa tuoksunkin kuvaan Tähtijasmike, n. 4 v.
|
By jantta - 7.7.2010
No huh hei, komia on.
|
By Jadetsu - 7.7.2010
Jösses ku on mahottomasti kukkia
|
By Fiia - 7.7.2010
Voi hyvänen aika teidän jasmikkeita. Sitte kun puurajalla kukkii, laitan kuvan vaatimattomasta puskasta, joka on mulle pari vuosikymmentä sitte myyty tähtijasmikkeena.
|
By Fiorella - 7.7.2010
Kyllä on Jutin jasmikkeella kokoa ja näköä! Itse sen sijaan iloitsen oman pikkujasmikkeeni ensimmäisestä kukasta: aamulla totesin tässä ketjussa, että kukkia ei ole vielä näkynyt. Vaan kuinkas kävikään: vielä samana päivänä löytyi ensimmäinen kukka! Siitä se alkaa...
|
By Sofia - 7.7.2010
Jestamandera , ompas kukkaa...
|
By eltsu - 7.7.2010
Vau tuota jutin jasmiketta! Naapurilla kukki jo viime viikon lopulla komeasti jasmike(puu), omassa ei silloin näkynyt yhtään kukkaa. Sunnuntaina isännän kanssa istuttiin saunan jälkeen pihalla ja puhuttiin, että sais se tuokin kukkia. No eilen tajuttiin, että siinähän on jo kukkia jokunen ja lisää tulee. Tais suuttua moitteista ja näyttää :-D Ehtii ehkä sopivasti viikonlopuksi komeaan kukkamäärään juhlistamaan juhlia.
|
By Rosmariini&Timjami - 7.7.2010
Jasmikkeilla on paitsi kasvuvyöhyke, myös lajike-eroja, mihin aikaan kukkivat.
Meillä naapurin jasmike kukkii tuollaisena valkeana pallona kuin jutin kuvassa aina pari viikkoa ja sitten alkaa kukkia meidän pihan samanlaiset pallot.
Aivan tasan yhtä aurinkoisella paikalla ja suojassa jne.
Itse en jaksa selvittää, mitä lajiketta ovat. Yritin joskus. Kevättalvella, kun vielä on muka aikaa tuijotella puutarhakirjallisuutta illat pitkät huvikseen.
Talvioksien tunnistus ei vain tosiaankaan ole vahva puoleni ja sitten se kukka-aikaan tuppaa unohtumaan. No voisihan nytkin syöksyä tuonne mutta ennemmin nimettömiä jasmikkeita kuin hyttysten armoilla tuolla pusikossa. 
Ne joilla on nyt _vielä_ pieniä pensaita, kannattaa lohduttautua. Vuosien päästä ne on läpitunkemattomia ja VALTAVIA pensaita.
|
By välke - 7.7.2010
Jutin vika, että nyt on netistä tarkistettu Tommolan tilan jasmiketarjonta ja laitettu vakavasti ostosharkintaan.
|
By rooset - 8.7.2010
Kameliajasmike, viime talvi vei monta oksaa. Tuoksu on huumaava
|
By rooset - 8.7.2010
lähikuva kukasta.
|
By viherpeippo - 8.7.2010
onpa komea. tuollaista minäkin toivon omasta puolen metrin korkuisestani.
|
By rooset - 8.7.2010
Olen yrittänyt lisätä tuota oksasta,mutta ei ole onnistunut.
|
By pipu - 8.7.2010
Lisäämisen pitäisi onnistua puutuneista ja puutumattomistakin pistokkaista. ( Suomen puu-ja pensaskasvio).
|
By viherpeukalo - 8.7.2010
 Meilläkin kukkii. ikää on 13 v ja kokoa paljon.
|
By kastehelminen - 23.7.2010
Mikä mahtaa olla oikea aika typistää jasmiketta? Nyt kun se on kukkinut vai myöhemmin syksyllä, keväällä kun ei oikein erota mitkä pitäisi poistaa? Pihalla on vähän ahtaassa paikassa 4-5 mertiä korkea ja 3-4 metriä halkaisijaltaan oleva jasmike.Muuten se pysyy kuosissaan paitsi kun se kukkii ja kun sataa. Talvella lumikin tekee sen luudan näköiseksi ja silloin sitä on vaikea ohittaa katkomatta. Puolet kukkien terälehdistä on auton päällä ja toinen puoli kävelykäytävällä, ei siis siisti. Olettaisin sen olevan lähemmäs kolmekymppinen. Siinä on mahtava tuoksu josta en osaa sanoa muuta kuin että se tuoksuu jollekin kielomaiselle.
|
By Zibuli - 23.7.2010
Heti kukinnan jälkeen on hyvä leikata harottavia oksia pois. Keväällä voi nuorentaa puskaa leikkaamalla esim. 1/4 versoista kerralla alas.
|
By Heksu - 21.9.2010
Miltä pikkujasmike näyttää muutaman vuoden kuluttua, tuleeko siitä semmoinen joka suuntaan sojottava römppä vai pysyykö kuosissa? Esim. talvella miltä näyttää ja kannattaako harventaen leikata vaikkapa muutaman vuoden välein?
|
By Kurppa. - 21.9.2010
Onkohan se sama kun tähtijasmikkeen nimellä myytävä, ainakin lajikekuvauksen mukaan olisi. Meillä on ollut seitsemän puskaa oleskelupaikan suojana. Ensin annoin sen kasvaa sopivan korkuiseksi ja sen jälkeen olen joka kesä leikannut tai taitellut vuosikasvut pois. Tykkään kovin. Sivulla 14 on siitä kuva.
|
By Heksu - 21.9.2010
Tän Taimistoviljelijöiden "Kotipihan pensaat" mukaan olisi eri, mutta varmaan pätisi samat pikkujasmikkeeseenkin. Kiitos
|
By Kurppa. - 21.9.2010
Silloin kun noi ostin sanoi puutarhalla myyjä, että jos roiskon huolit niin osta. Varmaan olisikin jos ei leikkaisi?
|
By Heksu - 21.9.2010
Ei nuo sinun tosiaan kovin roiskoilta näytä Uudet vuosikasvut poistat siis kukinnan jälkeen?
|
By Kurppa. - 21.9.2010
Silloin kun ehdin:/
|
By caroliina - 2.5.2011
Kumpaa suosittelette,hovi vai kameliajasmiketta,vyöhyke III
|
By Havina - 9.6.2011
Tämä jasmike me saatiin joskus viisi vuotta sitten, mutta on vasta nyt alkanut kasvaa, kun viime vuonna kaadoin ison vanhan tuijan ihan tuosta vierestä. Juurella kasvaa alaskankleitoniaa, ja tähän se sopii mielestäni hyvin, kun ei pääse leviämään. Taustalla näköjään pari apinaa...
|
By Kreeta-Eulaalia - 9.6.2011
Eipä ole täälläkään jasmikkeet kasvaneet viiteen vuoteen, nyt vähän näyttää siltä, että olisi jotain sen suuntaisia aikomuksia. Aurinkoa kyllä on ollut riittävästi, mutta maa taitaa olla siitä köyhimmästä päästä. No eipä ne mitään priimataimiakaan olleet. Milloinkahan ne yleensä kukkivat ensimmäisen kerran?
|
By annemamma - 19.6.2011
Joku jasmike... tuoksuu huumaavalle.
|
By Kurppa. - 28.6.2011
|
By Nuu - 29.6.2011
Huomenna on ohjelmassa jasmikkeen tukeminen. Puolet pensaasta on kuollut, puolet melkein maahan rojahtanut. Mutta kukkii ensimmäistä kertaa ja ihan runsaasti! Kävin äsken laittamassa jotain tukea siihen alle ettei vaan napsahda poikki tuo ihanuus. Olin siinä luulossa että sen kukat tuoksuvat reippaasti, nyt kun haistelin niin eipä siinä kummoista tuoksua ollut. Harmillista, lähinnä tuoksun takia sen istutin pari vuotta sitten.
|
By D.formosa - 29.6.2011
Lähetän tässä kaikille hieman pikkujasmikkeen ihanaa mansikkamaista tuoksua, - puff! Kiva pensas. Risua tulee keskustaan ajan kuluessa, mutta sitähän se pensaiden kanssa vähän on; hoitelemista.
|
By Päivänhattu - 3.7.2011
Tästä jasmikkeesta saan kiittää reipasta ja iloista penttiläisseuruetta, Pärskis, Fellow ja Riki. Toivottavasti muistin nimet oikein, onhan tuosta kesäisestä vierailusta jo useampia vuosia. Avasin kerran pentissä suuni, että kaipailisin jasmiketta, koska ne kukkivat ja tuoksuvat niin ihanasti. Eikö Pärskis tarjonnut omaa kasvattiaan ja kesäreissulle lähtenyt porukka toi taimen pihaani asti! Ja kyllä tämä jasmike ainakin TUOKSUU, en tahdo saada siitä tarpeekseni. Onneksi tämänpäiväinen rankka raekuuro ei sentään tehnyt pahasti tuhoa.
|
By Fellow - 3.7.2011
Päivänhattu, mukava "nähdä" pitkästä aikaa! Tuota samaa jasmiketta, Pärskikseltä saatua, on minullakin pihalla ja kukki ja tuoksui todella hienosti!
|
By Päivänhattu - 3.7.2011
No heipat, heipat, Fellow! Nyt vähä taas ehdin tännekin, kun on lomaa ja sain oman läppärin eikä tartte yrittää pöytäkoneelle jonottaa, se kun tuppaa olemaan noiden poikien hupikäytössä aika ahkeraan...
|
By pärskis - 12.7.2011
Kiva, että kukkii ja kasvaa! Mut voisitteko ottaa vähän siemeniä mulle talteen? Mun oma joutui kokemaan kovia, kun Joonas ei osannut oikein ajettavalla ruohonleikkurilla peruuttaa. Siis se kuoli, koska menetti henkensä ja oksansa. Siis jasmike, ei Joonas.
|
By hopeavillakko - 12.7.2011
Talvipistokkaasta voi lisätä myös.
|
By Tuomipihlaja - 12.7.2011
Mitenkäs talvipistokkaista lisääminen tarkemmin ottaen menee? Mä ihastuin niin jasmikkeisiini tänä kesänä, että haluun lisäääää....
|
By Tipilintu - 12.7.2011
Jasmike on minusta hyvin juurtunut aina. Milloin oksa on katkennut olen maahan törkännyt ja ilman mitään kommervenkkejä juurtuneet. Ekat tökkäykseni talvehtineetkin jo pari talvea. Pärskis, minulla on paljon jasmikkeita, tuon taimenvaihtoon oksia. Haluatkos kerrottua vai yksinkertaista?
|
By valtsu - 12.7.2011
Leikkasin muinoin jasmikkeesta versoja reilusti ja laitoin kohopenkkiin pohjalle, ihan reippaana nousivat keväällä!
|
By pärskis - 12.7.2011
Tipi, kerrottua, kiitos!
|
By Tuomipihlaja - 12.7.2011
Kiitos pistokasohjeista. Eli ei välttämättä tarvitse olla nimenomaa talvipistokas. Voin siis laittaa syksylläkin oksia multaan juurtumaan.
|
By Kurjenmiekka - 19.7.2011
Hirmuisen isoja nämä kameliajasmikkeeni ensimmäiset kukat (kerrankin lapiomainen käteni näyttää pieneltä ), mutta haju ei ollutkaan mieleen. Odotin sitä samaa ihanaa tuoksua kuin pihajasmikkeessa on.
|
By sanra5 - 12.8.2011
Moikka!Mitä eroa on pikkujasmikkella,tähtijasmikkeella ja pihajasmikkeella?Onko joku näistä nopea kasvuinen,viihtyvätkö puolivarjossa?
|
By M.tt - 9.1.2012
Istutin viime keväänä pihajasmikkeen sillä tuloksella, että kasvoi vaan ns. tuuheutta jonkun verran. Eli ei korkeutta juuri nimeksikään. Aloittaakohan pyrähdyksen vasta ensi kesän aikana? Paikka on aurinkoinen.
|
By Heksu - 9.1.2012
Pensaat eivät välttämättä yhtäkkiä pyrähdä vaan kasvavat hissukseen kokoa vuosi vuodelta. Juurienkin kasvattamiseen menee ensin aikaa.
|
By tupsukki - 9.1.2012
Itsellä ollut pari kesää,eikä paljoakaan ole kasvanut.
Kukkinut on kyllä kiitettävästi.
Hyvin pieni on,noin puolimetriä korkea vasta.
Kyllä se kasvaa,oottelehan tulevia vuosia.
|
By M.tt - 9.1.2012
Kiitos molemmille.
Näin arvelinkin, mutta puutarhaliikkeestä syksyllä myyjä ihmetteli, ettei ole kasvanut saati kukkinut... Noh, kattellaan, kattellaan...
|
By Heksu - 9.1.2012
Juu, sillä menee nyt ensin hetki asettumiseen
|
By annaw - 9.1.2012
se on maasta kiinni mitä sen yläpuolella kasvaa. Eli lämmin kohopenkki -> nopeampi kasvu.
|
By M.tt - 9.1.2012
Jaa, mullahan se ei kasvakaan kohopenkissä... Täytynee korjata asia?
|
By Tuomipihlaja - 9.1.2012
Mulla pihajasmikkeet kituivat monta vuotta kasvamatta ja kukkimatta aurinkoisessa paikassa ja olin luullut, että melko hyvässä maassakin. Mutta sitten kyllästyin ja vaihdoin paikkaa. Edelleen aurinkoinen, mutta maassa varmaan sitten se ero, kun alkoivat kasvaa ja kukkia. Ehkä maanparannusta ei kuitenkaan ollut tarpeeksi ekalla paikalla, meillä on kovin savista.
|
By Bumble - 21.6.2012
Viime vuonna pistetyssä on jo nuputkin!! Toi purkki on se pieni kanervan tavisruukku, merkkinä ettei tallata. pistokkaat olivat vihreää saman kesän kasvua.
|
By sakra - 5.7.2012
Milloin jasmikkeen voi leikata ? Muutama vuosi sitten leikattiin ihan alas, lumikuorma oli runnonut pensaan, nyt se yksi ainoa kukka on puskan keskellä piilossa
Muutamaan vuoteen siis ei ole edes kukkinut, nyt vain yksi pieni.
|
By Myskimalva - 25.7.2012
Muutamalla kukalla jaksaa kukkia, kiitos pupujen Näihin oksiin ei hampaat löytäneet.
|
By Myskimalva - 25.7.2012
Vähän komeampi yksilö vanhempieni naapurissa. Ja mikä tuoksu!
|
By viherpeukalo - 25.7.2012
Leikkasin juur äsken jasmikettani, oli jäänyt oksien typistely tekemättä monena vuonna. Leikkaan sitä näin kukinnan päätyttyä. En tiedä, onko oikeaoppinen tapa.
|
By M.tt - 26.7.2012
Tuossa tammikuun aikana täällä puntaroin kun jasmike ei viime kesänä kasvanut kun alhaalta leveyttä. Nyt kesän alussa vaihdoin paikan toiseen penkkiin, muutaman metrin päähän ja leikkasin kesällä alimmaisia oksia jotka taas makasivat maata pitkin. Kuinka ollakaan, siitä se vissiin innostui, koska kasvatti kymmenkunta oksaa -suoraan ylöspäin Eli nyt vissiin alkoi se kasvu, jippii! Enää odotellaan vaan niitä kukkia...
|
By Havina - 26.7.2012
Meillä on viis-kuus vuotta vanha jasmike tuossa etupihalla. Appivanhemmat sen joskus toivat, kun en itse vielä juurikaan harrastanut puutarhatöitä. Muutaman ekan vuoden sinnitteli jättituijan katveessa, ei kuollut, mutta ei paljon kasvanutkaan. Kolmisen vuotta sitten tuija sai kyytiä ja sen jälkeen on huomattavaa edistystä tapahtunut. Viime vuonna kukki muutamalla kukalla. Tänä vuonna taas kirvat iskivät voimalla jasmikkeeseen. Mäntysuopavedellä suihkuttelin, mutta ei oikein kunnolla tehonnut. Puska oli kasvanut vauhdilla ja korkeimmat oksat huitelivat niin korkealla, ettei niihin oikein edes ylettynyt suihkimaan (tässä vaiheessa en ollut vielä nähnyt sitä vesipyssyniksiä ). Lopulta sain tarpeekseni, ja leikkelin jasmikkeen. Ajattelin, ellei selviä, vaihdetaan siihen joku terveempi puska. Mutta, kus kammaa, ei kuollut ainakaan vielä ole, kukkii komeasti, tosin nyt aika matalana. Ja aika matalana sen aion pitääkin, en tuohon mitään rohjaletta haluaisikaan.
|
By Kreeta-Eulaalia - 26.7.2012
Ensimmäinen vuosi, kun mun jasmikkeeni kukkii. Paikallaan se on ollut ainakin viitisen vuotta, korkeutta sillä ei paljoa metrin päälle ole. Paikka on ollut kehno, siinä on ollut ennen maakellari, joka on jättänyt jälkeensä vain tiivistä ja kovaa maata, josta kaiken voiman vie itselleen suuri vaahtera. Ymmärsin asian vakavuuden vasta viime vuonna, ja kasasin jasmikkeen juureen ennen näkemättömät määrät ruohosilppua ja kompostia ja samoin tänä vuonna. Ei sitten kai tarvitsekaan yrittää keksiä sille parempaa paikkaa.
|
By D.formosa - 29.8.2012
Jasmikkeen leikkaamisesta/Viherpiha:
"Jasmikepensasta on hyvä leikata harventaen vaikka joka vuosi tai 2–3 vuoden välein. Muuten siitä tulee herkästi hyvin risuisen näköinen. Poista pensaasta kaikkein vanhimmat oksat alhaalta saakka. Vanhassa jasmikkeessa oksat voivat olla jo aika paksuja, joten saatat tarvita siihen sahaa. Jos pensasta ei ole leikattu pitkään aikaan, siitä voi poistaa vähän enemmän oksia. Jätä kaikkein nuorimmat jäljelle. Leikkaa keväällä, maalis- tai huhtikuussa, ennen kuin lehdet puhkeavat. Jos tulevina vuosina poistat pensaasta jokusen vanhan oksan vuosittain, voit myös leikata keskellä kesää kukinnan jälkeen. Tällöin saat nauttia kukinnasta rauhassa. Lotta Lindholm"
Kokeilin mummolassa uudistaa vanhaa isoa pensasta harventamalla. Se oli todella risuinen jo keskeltä (= paljon kuivia oksia pensaan keskellä)ja harventaminen oli työlästä. Jäljelle oli jäämässä vain joitakin hyviä oksia ja puska näytti ihan hoopolta. Päätin lopulta leikata pensaan kokonaan alas, mikä oli hyvä ratkaisu. Parin vuoden sisällä kukat palasivat ja pensas on nyt komeampi kuin aikoihin!
|
By Myskimalva - 2.5.2013
Varsinainen loistojasmike ''Tähtisilmä''
|
By Miikos - 2.5.2013
Voihan kökkö :/
|
By ainikki - 2.5.2013
No hyvä on tietää, että tuokin kelpaa rusakolle (mikä sille ei kelpaa?).
|
By Myskimalva - 2.5.2013
Riippahernepensas, vaahtera, pensashanhikit, koivu ja syreeni on ainoat tuholta säilyneet puuvartiset tällä pihalla.
Muoks. Kanukat, kuusamat, orapihlaja, nuo 7 jasmiketta, juhannusruusu, tornionlaaksonruusu, metsäruusu kelpaavat. Samoin kelpais omppupuut ja suklaakirsikka, jos en verkottas syksyllä. Silti röhnöttävät verkkoja vasten niin, että oksanpäitä nipsivät.
Onneks tammet, ussurinpäärynät sun muut ovat olleet hangen suojissa. Kopkop
Ei taida tuosta mun jasmikkeesta tulla ikinä yhtä komeeta kuin tuossa sivun ylhäällä oleva on.
|
By Pionina - 2.5.2013
Voi räkä Melkoiset verkot tosiaan saa jänöjä vastaan olla, välillä tuntuu, että osaavat suorastaan kiivetä niitä pitkin.
|
By annaw - 2.5.2013
Kyllä vaahtera, tammet ja herneet kelpaa, jos ei ole muuta syötävää. Syreeni on tietääkseni sellainen, että sitä ei tarvitse suojata. Esim. kunnallisissa ryhmissä omenapuut on melko vaikeita, koska niiden suojaamiseen ei oikein paneuduta. Syreenipuu kestää.
|
By Myskimalva - 2.5.2013
Vaahteraan ja riippaherneeseen ei ole pupu vielä yhtenäkään talvena kajonnut, kopkop. Kaikki muut vierestä, edestä ja takaa kyllä uppoaa.
|
By ooo - 7.5.2013
-
|
By maikki4 - 4.8.2013
Kumpi on parempi/kauniimpi loistojasmike vai tähtijasmike? Olen istuttamassa ekaa jasmiketta pihalleni (vyöhtke V) enkä osaa päättää kumman laittaisin.
|
By Myskimalva - 3.4.2014
Kevätleikkaukset näköjään taas suoritettu tuon edessä olevan jasmikkeen suhteen. Ei jatka enää elämäänsä tällä pihalla. 5 muuta jasmiketta verkotin, mutta mahdan siirtää nekin veks niin pääsen vähemmällä työllä syksyisin. Pääsis kait helpommalla kun laittas asvaltin koko pihalle 

|
By sohvakukka - 3.4.2014
Ihanko oikeasti asfaltti.... :/
|
By Myskimalva - 3.4.2014
Niin alkaa pikkuhiljaa olemaan fiilikset. Ei oikeen jaksas tätä jokatalvista pupujen ruokintaa harrastaa.
|
By valtsu - 3.4.2014
Kunhan kasvaa isommaksi, eivät puput sitä enää syö. Entisessä pihassani oli valtava jasmike, leikattiin, sahattiin ja rusakot söi mutta isossa kasvustossa riitti meille kaikille. Mökillä sama kohtalo jasmikkeella, miten ne asfalttikoneet saareen kuskaa.
|
By Myskimalva - 3.4.2014
Tuo on ollut jo useemman vuoden tuossa ja epäilen et ei siitä tuon kummempaa pihakoristetta tuossa koskaan tulekkaan. On niinkuin poronsarvet tököttäs tuolta hangesta tai porollakin on komeemmat =(
|
By Myskimalva - 3.4.2014
Sivulla 21 muuten tuo samainen jasmike, ihan maahan asti syötynä. 
|
By valtsu - 3.4.2014
Kääk, pahan pistit. Meilläkin on tähtisilmä ja vananha hovijasmike taisi olla se, jonka vanhoja versoja ei puput syöneet.
|
By Nuu - 3.7.2014
Mulla on tänään tehty istutuslaatikko (n. 1,5 m x 1,5 m) johon mahtuisi esimerkiksi tähtijasmikkeen juuritaimi. Jos päädyn sen siihen laittamaan niin jotain muuta haluaisin siihen lisäksi. Tarjolla olisi aikaisin kukkivista esimerkiksi kevätvuohenjuurta (paljon) tai kalliokieloa (3 tainta).
Onko yleensä toimiva ajatus istuttaa tähtijasmikkeen seuraksi kevätkukkijoita ? Jos ei ole niin täytyy jättää tästä istutuslaatikosta pois se tähtijasmike ja jättää se pelkästään eri perennoille.
|
By valtsu - 3.7.2014
Kalliokielo tekee paljon juuria ja voittaa ajan myötä tähtijasmikkeen, kevätvuohenjuuri+pikkusipulit kuulostaa somalta.
|
By Nuu - 3.7.2014
Kiitos Valtsu, jätän osuosiolla pois siitä. Mites, ootko samoilla linjoilla että tuohon laatikkoon mahtuu hyvin vaan yksi tähtijasmike kasvamaan ? Se on syvä- ja hyvämultainen joten senpuoleen siihen vois laittaa kaksikin, mutta eikös ne tule senverran isoiksi että ei kannata ? Tänään istutan, arvostan sellaisen ihmisen mielipidettä joka osaa hahmottaa miltä se jasmike isona siinä näyttää 
|
By Tuomipihlaja - 3.7.2014
Tähtijasmikkeesta tulee iso pensas. Onkos tuo se minulta peräisin oleva pistokastaimi? Meillä nuo pensaat ovat kasvaneet korkeudeltaan 2,5-3 metrisiksi ja leveyttäkin on varmaan se 1,5 m.
|
By Nuu - 3.7.2014
On just se sulta saatu. Eli yksi taimi vaan siihen paikkaan vissiin sitten. Miltä sinusta kuullostaa ne kevätvuohenjuuret siinä samassa laatikossa ? Se laatikko tuli etupihalle aidan vierustalle sisäpuolelle, jatkumoksi niiden muiden siellä olleiden kanssa. Niissä kaikissa on isoa ja rehevää perennaa.
Niitä taimiahan on yhteensä kolme, kaksi niistä istutan myöhemmin vierekkäin myös siihen etupihalle, kunhan saan siitä kaivettua yhden penkin kokonaan uusiksi. Se alue on jonkin verran isompi kuin tää nyt tehty istutuslaatikko, joten niitä mahtuu siihen kaksi rinnan.
|
By valtsu - 3.7.2014
Vanhemmiten jasmike lisäksi leviää sivuillepäin, vaan onhan se niiin ihana.
|
By Tuomipihlaja - 3.7.2014
Äsken olin ulkona ihailemassa täysillä kukkivia jasmikkeita. Totesin, että taitaa meilläkin se isoin olla jo yli 1,5 m leveä.
Kun ovat niin pieniä alkuja niin kivahan se on jotain perennaa olla siinä vieressä. Varmaan vuohenjuuret on ihan hyviä ja kivoja, jos menestyvät niin hyvässä mullassa. Oon luullut, että ovat kuivemman paikan kasveja, kun meillä eivät ole menestyneet oikein ollenkaan. En ole kyllä päässyt niiden sielunelämästä perille ollenkaan, mutta vaatimattomaksi perennaksihan sitä sanotaan. Eiköhän siihen alle kelpaa monikin perenna hyvin.
Siitähän sitten kun pensaat kasvavat, niin perennat vähitellen jäävät jalkoihin ja väistyvät.
|
By Nuu - 3.7.2014
Tässä ne nyt on, tähtijasmike keskellä ja kevätvuohenjuuret reunoilla sulassa sovussa

Ja kyllä täälläkin melkein kukitaan, pari nuppua aukeamassa. Näkyy kun oikein tarkkaan katsoo keskelle

|
By Nuu - 3.7.2014
Kaksi pistokastaimea (kiitos Tuomipihlaja) odottaa vielä omaa paikkaansa väliaikaisessa paikassa 60 litran laastipaljussa

Kolmen viikon sateiden jälkeen on aurinkokin paistanut tänään.
|
By Kurppa. - 6.7.2014
Tähtijasmike pistää parastaan. Tuoksu on jo vähän liikaa.

|
By Jässikkä - 6.7.2014
Oiskohan tuo meijänkii jasmike sitten tähti kun haisoo jo pitkälle ja koskaan en muista noin paljon siinä kukkia olleen kuin nyt.
|
By Kurppa. - 6.7.2014
Tuoksuu metsämansikalle.
|
By Nuu - 6.7.2014
Näyttää, ja tuoksu kuullostaa aivan ihanalta. Tuskin maltan odottaa
|
By Kreeta-Eulaalia - 7.7.2014
Voi kunpa mullakin olisi joskus jasmikkeessa noin pajon kukkia! Olen vaan ne raukat laittanut mahdollisimman huonoon paikkaan, kun uskoin vääriä ohjeita. Unohdin koko kituliaat puskat pitkäksi aikaa, ajattelin, etteivät kasva, koska olivat puoli-ilmaisia viimeisiä raaskuja, ja kun eivät olleet missään tärkeällä paikalla niin annoin olla oman onnensa nojassa. Mutta nyt olen yrittänyt niitä ruokkia ja kas kummaa, nyt on toisessakin puskassa muutama kukka. Enkä ollenkaan odottanut kerrottuja kukkia. Kyllä mun nyt pitää alkaa siitä huolehtimaan oikein tosissani.
|
By Myskimalva - 19.7.2014
Aivan ihana tuoksu Saan nauttia edes näiden jasmikkeiden kukinnasta, kun laitoin hehtaariverkot talveks suojaks.

|
By valtsu - 20.7.2014
Syötävän upeat jasmikkeet Kurpalla ja Myskiksellä.
Liekö tähtijasmike ja tähtisilmä sama? Täällä mökillä lopultakin kukkii huikeana tähtisilmä tai pari, kolmas on liian laihassa maassa, eivät kelvanneet onneksi metsäjäniksille. Pitänee ottaa muistoksi kuva tai pari, ovat valkoisen kruunuvuokon kanssa kermakakkumainen pari.
|
By Myskimalva - 20.7.2014
Sivulla 22 oleva jäniksen syömä jasmike on tällähetkellä ehkä 30 senttinen. Onhan se haarottunut ja nätti pieni puska, mut missä kukat =( Täytyy ens talveks keksiä jotain.
|
By teemaa - 20.7.2014
Ihana jasmike Myskiksellä. Onko tuo loistojasmike "Tähtisilmä"' joka näkyy menestyvän Suomalainen taimi fi:n mukaan Sotkamossa saakka.
Tekis mieli kokeilla.
|
By teemaa - 20.7.2014
Valtsu, Loistojasmike "Tähtisilmä" ja Tähtijasmike ovat eri kasvit Särkkäin perennataimiston mukaan.
|
By Karvari - 20.7.2014
Onkohan nämä minun neljä Loisto vai Tähti vai Tuoksu Jasmikkeita.Muistaakseni Tuoksujasmike.
|
By teemaa - 20.7.2014
Pitäisi ilmeisesti menestyä meilläkin, koska Karvarillakin menestyy. Vyöhykkeet ovat vain alemmas, mutta rajojahan pitää rikkoa.
|
By Myskimalva - 20.7.2014
Teemaa, tuo Tähtisilmä on muistaakseni se minkä jänis söi talvella tapille. Nuo 5 pensasta mitkä nyt kukkivat ovat joko pikku- tai pihajasmikkeita. Ostin joskus alen viimeiset.
Tähtisilmä menestyy oikein mainiosti täällä muuten. Ostin vanhempieni pihalle tuon jokunen vuosi sitten ja hyvin kasvaa ja kukkii.
Nimenomaan teemaa, rajoja pitää rikkoa. Kokeilen itse myös noita kasveja, joissa ei luvata menestymisvyöhykettä tänne. Joskus onnistun joskus en.
|
By Kivinalle - 21.7.2014
Meillä täällä ylempänä on lumi suoja talvella. Niin voi menestyä moni laji, jonka pitäisi menestyä vain alempana . Kannattaa kyllä kokeilla uusia lajeja.
|
By Karvari - 23.7.2014
Vielä jasmikkeet koko komeudessaan.
|
By pallotuija - 1.3.2015
Karvarillakin hienoja jasmikkeita. Kesän kaipuussa kuvia kattelen. Minulla on yksi loistojasmikekohan se oli..se joka tuoksuu ihanasti. Pitää pistokkaita laittaa vähän keväämmällä siitä multaan.
|
By Mäkine - 2.4.2015
Selasin koko ketjun läpi ja nyt askarruttaa. Suunnittelin istuttavani näköaidanteeksi tilaamani neljä Loistojasmiketta 1,5metrin välein. Näiden väleihin etualalle laittaisin Hanhikkeja jotka jatkaisi kukintaa Jasmikkeiden jälkeen. Kuvanne näyttää kuitenkin niin tuuheakasvuisilta että kuinka lähelle nämä muut pensaat uskaltaa istuttaa etteivät huku sekaan? Olisiko väleihin sopineetkin paremmin kontrastia tuovat tuijat? Joudunko nyt laittamaan Hanhikkini muualle.
|
By miraemmi - 2.4.2015
Mäkine niin tuijat tai katajat kuten pylväskataja olis ikivihreitä ja pylväskataja ei levähdä silleesti kuin esim.kaartiotuija.
|
By Mäkine - 2.4.2015
Aivan. Täytyy heilua taimien kanssa sommitellen tuossa pihassa ennen päätöksiä. Piha on siis vielä aivan tyhjä ja kamala. Alan vasta luoda suojaisaa aluetta edes tähän, koko tontti on tuollaista tyhjää täynnä. Kuvan oikeaan laitaan, tiilikasan kohdalle tulee tämä suunnittelemani rivi jasmikkeita, vielä päärynäpuu johonkin kohtaan ja hanhikit, grilli jne jne..

|
By Romjasa - 3.4.2015
Puutarhasuunnittelu päihittää sudokun aivojumppana Viimekeväänä istutin vuorotellen jasmikkeita ja purppuraheisiangervoa pihatien laitaan aidanteeksi.Reilun metrin välein ja tien laitaan yli 1,5 m. Aika näyttää mitä tuli tehtyä.
|
By Kesänlapsi - 6.8.2015
Pakkosaaha -listalle pääsi pikku- ja tähtijasmike. Kauhiasti oon yrittänyt opiskella nyt nuista, ja luin ketjunkin läpi. Jäi vaivaamaan tuo maaperä. Osaako kukaan sanoa, että pärjääkö savimaassa? Tai kuinka ronkeleita ovat kasvupaikan suhteen? Mulla ois paikkoja vähän erilaisia useampi, että mikä se nyt ois sopivin... Eli ois melko kuiva ja aurinkoinen, jossa on ns. "kova maa", portin pielessä, johon tulee kolattua lunta (paikkana kaunis, mutta ehkä vähän extreme puuvartiselle). Sitten ois rannassa savista, kosteaa, todella ravinnepitoista maata, mutta tuulinen paikka. Sitten ois tuolla sivulla vielä kosteampaa ja vielä ravinteikkaampaa maata, jossa on todella syvä kuohkea savi-turve maa. Toki poistan nurtsin, sotken sekaan hiekkaa kottiksellisen ja kompostia, pistän katteet ja koko systeemin teen koholle, ettei ne nyt missään paikassa vesi seiso, eikä varpaat ui vedessä. Ovat paikallista perua, joten ovat kyllä kestäviä sen puolesta. Auttakaa hätähousua.
|
By Höytyvä - 7.8.2015
Kesänlapsi, minä sanoisin että parhaalle paikalle, kuohkeaan ravinteikkaaseen ja mahdollisimmen valoisaan/aurinkoiseen, niin parhaiten kukkii kaikki jasmikkeet ja kasvaa kauniimmin. Eli noista valitsisin itse ehkä tuon "kosteampaa ja vielä ravinteikkaampaa maata, jossa on todella syvä kuohkea savi-turve maa". Ehkä asiantuntevammilla on viel jotain kommentteja. Täällä meillä on monta sorttia vanhoja jasmikkeita joista kameliajasmikkeita olen joutunut siirtämäänkin kun ovat jääneet piha(?)jasmikkeen jalkoihin.
|
By Kesänlapsi - 7.8.2015
Mutta tuo on aika hapanta maata tuo "paras", ja märkää. Varsinkin keväällä, kun lumet sulaa. Paikka on tosiaan loivan rinteen alaosassa, jossa takana on syvä oja johon huuhtoutuu pellolta vielä lampaitten kikkareista kunnon typpipläjäys. Kaikki tuolla alhaalla kasvaa todella korkeaksi ja reheväksi, mutta ihan liian märkää esim. ruusuille ja havuille. Eihän se vain ole liian kostea jasmikkeelle? Nyt aloin miettiin ihan aidannetta tähtijasmikkeesta tuonne alas, kun siihen pitäis saaha kunnon aidanne. Aluksi suunnittelin syreeniaidannettta, mutta haluankin siihen jotain alhaalta asti tuuheaa. Ja mikä tuoksu...
|
By tarhaleidi - 7.8.2015
Luulen -en tiedä- että jasmike vaatii viitosvyöhykkeellä pihan aurinkoisen ja lämpimän paikan ja sen lisäksi tuo multavaatimus. Onko Kesänlapsi siellä rinteen alla kylmempää kuin jossain muualla pihassa?
Muistaakseni Tyrnävällä taimisto myi monta vuotta sitten jasmikkeitakin, jotka olivat sopeutuneet pohjoisempaan. No nyt vasta hokasin, että sulla on jo taimet.
|
By Kesänlapsi - 7.8.2015
Siis ei oo vielä taimia. Haen Oulujoen taimistolta. Seon tässä 15km päässä. 
Siis maa on kylmä, tottakai ku on kylmää savimaata. Mutta aurinko paistaa surutta koko vuorokauden (no ei ihan myöhään illalla loppukesästä , ja on tuolla "montussa" tuulensuojassa. Tuossa rannassa on myös lämmin suvannepaikka, mutta jumankauta tuota savikunttaa. Sitä saa parantaa ihan tosissaan, että siinä kasvaa muukin kuin sarat ja kurjenjalka.
|
By multapeukalo - 13.8.2015
Heips kaikki! Olen tänä kesänä istuttanut kaksi pihajasmiketta, sekä isän omakotitontille että tänne Kuopioon oman taloyhtiön tontille. Isän tontille istutettuun jasmikkeen taimeen ilmestyi mustia kirvoja jo viikon päästä istuttamisesta ja tänne oman taloyhtiön pihaan istutettuun huomasin vasta nyt kun istutuksesta on kuukausi aikaa.. Alaoksan lehdet olivat käpristyneet ja lehtien alapinnalla näkyi jotain mustia täpliä, jotka havaitsin kirvoiksi.. Ruiskutin tänä iltana mäntysuopaliuoksella, toivottavasti paranee.. Ovatko kirvat joka kesäisiä tuholaisia myös vanhoissa jasmikepensaissa ja kaikissa vai tietyissä lajikkeissa???? Minun istuttamani on pihajasmiketta koska ajatus voimakkaasta ja huumaavasta kukkientuoksusta keskikesällä viehätti minua..
|
By Ellium - 13.8.2015
Hei multapeukalo, kirvoille on oma ketjunsa, josta löytyy niistä enemmän juttua. Etsi vaikka hakusanoilla 'tuholainen, kirva' tuolta yläreunana hae-ruudusta.
Kirvojen määrä vaihtelee vuosittain. Nuorista pensaista niitä kannattaa varmasti torjua, että kasvu lähtee hyvin liikkeelle ja pensaat ovat vahvoja ensimmäisenä talvenaan uudella paikalla. Kirvoja on voimakkaasti kasvavissa mehevissä varsissa (joita nuorissa pensaissa on usein paljon), joten myöhemmin kasvuvauhdin tasaantuessa niitä on luonnostaan siksi vähemmän. Isommissa kasveissa taitaa olla merkityksellisempää se, jos kirvoja on kukkanupuissa (mulle tutumpi asia tosin muista kasveista, mutta kaipa kirvat saattavat jasmikkeenkin kukintaa haitata?) Ehkä joku muu tietää paremmin.
|
By multapeukalo - 13.8.2015
Kiitos vastauksestasi Ellium, toivottavasti eilen illalla ruiskuttamani mäntysuopaliuos tepsii tuohon pihajasmikkeen taimeen.. Hyvää ja satoisaa syksyn jatkoa!
|
By Kurppa. - 27.6.2016
Tähtijasmikkeet taas sellaisessa kukkamäärässä että päähän käy tuoksu:/
|
By Kesänlapsi - 27.6.2016
Minäkin hommasin vihdoin ja viimein tähtijasmikkeen. Ei ole vain noin komea kuin Kurpalla. Tuo mun on ehkä sen 30cm korkea, mutta maasta se pienikin ponnistaa. On kuitenkin mahottoman tuuhea, että potentiaalia on.
|
By valtsu - 27.6.2016
+xMinäkin hommasin vihdoin ja viimein tähtijasmikkeen. Ei ole vain noin komea kuin Kurpalla. Tuo mun on ehkä sen 30cm korkea, mutta maasta se pienikin ponnistaa. On kuitenkin mahottoman tuuhea, että potentiaalia on.  Laitapa samantien katiskaverkko ympärille, ettei syksyllä unohdu.
|
By Kesänlapsi - 27.6.2016
Ai ettei mee linttaan lumen alla, vai jänesten takia? Jänöjusseja ei meidän pihalla pompi. Siitä pitää huolen 4 kissaa ja kaksi koiraa.
|
By valtsu - 27.6.2016
+xAi ettei mee linttaan lumen alla, vai jänesten takia? Jänöjusseja ei meidän pihalla pompi. Siitä pitää huolen 4 kissaa ja kaksi koiraa. Onnekas olet! Hyvin jäniksille maistuu etenkin jasmikkeen uudet, ne kukkivat versot talvella. Enkä kerrasta edes oppinut.
|
By Maariankello - 28.6.2016
Upea tuo Kurpan tähtijasmike! Miten monta vuotta olet sitä kasvattanut?
Kolme vuotta sitten istuttamani tähtijasmike on nyt tämän kokoinen ja kukkii nyt ekan kerran kunnolla. Juhannusreissun aikana oli räjähtänyt täyteen kukkaan.

|
By Kurppa. - 28.6.2016
+xUpea tuo Kurpan tähtijasmike! Miten monta vuotta olet sitä kasvattanut? Kolme vuotta sitten istuttamani tähtijasmike on nyt tämän kokoinen ja kukkii nyt ekan kerran kunnolla. Juhannusreissun aikana oli räjähtänyt täyteen kukkaan.   Vuonna 1997 ostin seitsemän tainta pation suojaksi. Yritän joka kesä leikata vuosikasvun pois. Viime talvena lumen painosta romsahti puolet maahan asti, mutta kevään tullessa nousivat itsekseen pystyyn.
|
By Nuu - 28.6.2016
Sain pari vuotta sitten Tuomipihlajalta 3 tähtijasmikkeen tainta ja ne kukkivat nyt upeasti. Ja mikä tuoksu, aivan huumaava ! Terveiset ja kiitokset vielä
|
By hoyabella - 2.7.2016
Ostin alesta tänään Little White Love jasmikkeen. Etsin tietoa, menestyy 1-2 vyöhykkeellä. Mihinkä minä tuon nyt sitten tyrkkään kuolemaan.
|
By tupsukki - 2.7.2016
Tässä kukkii jasmike nyt meillä.
|
By hoyabella - 3.7.2016
Little White Love
|
By Reporanka - 25.1.2017
Haluaisin tontin rajalle muutamia (pikku)jasmikkeita. Pihani on melko kallioinen, multaa on vähän jos ei tee kohopenkkiä. Aiemmin tuolla puhuttiin että jasmike kasvaa parhaiten syvässä, ravinteikkaassa maassa... mikä on huonoin paikka jossa olette saaneet jasmikkeenne kukkimaan (kovin isoksi ei tarvitse kasvaa)?
|
By valtsu - 25.1.2017
+xHaluaisin tontin rajalle muutamia (pikku)jasmikkeita. Pihani on melko kallioinen, multaa on vähän jos ei tee kohopenkkiä. Aiemmin tuolla puhuttiin että jasmike kasvaa parhaiten syvässä, ravinteikkaassa maassa... mikä on huonoin paikka jossa olette saaneet jasmikkeenne kukkimaan (kovin isoksi ei tarvitse kasvaa)?
Kallioisessa metsäpuutarhassa ja just vähässä mullassa kesti 4-6 vuotta ennen kuin isot pottitaimet alkoivat kunnolla kasvaa ja kukkia. Sateinen kesä 14 lopulta sai ne kasvamaan ja kukoistamaan. Jasmikkeet maistuvat jäniseläimille, vanhat versot eivät niinkään enää kelpaa.
|
By Reporanka - 25.1.2017
Okei, eli karussakin paikassa voisi kasvaa mutta hitaasti. Kokeilen varmaan minäkin, ehkä yritän auttaa alkuun kastelemalla. Käytännön kokemuksia on hyvä kuulla, kiitos valtsu!
|
By Romjasa - 26.1.2017
Pikkujasmikkeessa kannattaa sitten katsella sitä omaa kasvuvyöhykettä ja taimen alkuperää. Taitaa aika usein olla ulkolainen, meidänkin lähitarhan jasmikevalikoiman ainoa tuontiversio. Pysyi hengissä yhden talven, samaan aikaan ja samalta tarhalta otetut loisto-, tähti- ja hovijasmikkeet porskuttavat edelleen, ainakin toivottavasti.
|
By Reporanka - 26.1.2017
Olen vyöhykkeellä II joten kuvittelen pikkujasmikkeen selviytyvän (luulin laittaneeni vyöhykkeen profiiliin/allekirjoitukseen mutta eipä tosiaan näykään viesteissä!). Pihan mikroilmastosta en vielä oikein tiedä.
Pitää varmaan varalta ottaa muutama ikivanhan tuntemattoman jasmikkeen pistokas pohjoisemmassa olevalta mökiltä purkkiin kasvamaan hätävaraksi. 
|
By Romjasa - 19.6.2017
Toi valtsun 4-6 vuotta aika hyvin osuva aika-arvio kasvuun ja kukintaan. Olisko nuo mun puskat tuossa nyt neljättä kesää ja ny näkyy enempi kuin yks nuppu. Pieniähän noi vieläkin on, tarttis varmaan lannottaa enempi.
|
By Ylvalii - 19.7.2017
Voiko jasmiketta lisätä oksanpalasesta?
|
By hoyabella - 19.7.2017

|
By Chali - 19.7.2017
En muista koska jasmiini olisi kukkinut näin runsaasti. Omani kasvavat miltei täydessä varjossa. Nämä on myös koirien "parturoimat", en ymmärrä miksi koirat näitä jaksaa kiinnostaa kun katkovat oksia, varsinkin talvella.
Tuoksu on huumaava.

|
By mummuh - 19.7.2017
6 isoa pensasta kohta täydessä kukassa.
|
By Nuu - 19.7.2017
Minulla on kolme tähtijasmiketta jotka ovat kukkineet jo lähes loppuun. Niiden huumaava tuoksu on täyttänyt koko etupihan pitkään. Lämpimät terveiset Tuomipihlajalle, olen sinua ajatellut kiitollisena noiden tuoksusta nauttiessani !
|
By valtsu - 19.7.2017
+xVoiko jasmiketta lisätä oksanpalasesta? Juu voi. Vanhan risuisen hovijasmikkeen leikkasin alas ja laitoin kohopenkin alle oksat kun muuta risua ei ollut. Sieltäpä pukkasi jasmikkeet keväällä tuorein versoin. Melko työläs tapa. Ehkä pitkälleen tuuppaaminen oli taikasana tai on lajikekohtaista.
|
By Romjasa - 20.7.2017
+xVoiko jasmiketta lisätä oksanpalasesta? Voi. Juurtuu yhtä helposti kui syreeni tai lumipalloheisi.
|
By Reporanka - 20.7.2017
Pitkälleen tuuppaaminen voi olla jasmikkeen juurruttamaisessa taikasana. Tänä keväänä mökiltä saamani pistokkaat eivät ottaneet juurtuakseen pystyyn tökättynä sitten millään. 4 pehmeä/vihreävartista kasvatti juuret, vähänkään puutuneista pistokkaista (n. 20kpl) ei yksikään.
Lisäksi joku ötökkä söi kaksi pienintä tainta.
|
By Ylvalii - 20.7.2017
Täytyypä kokeilla vaakasuorempaan...
|
By kastehelminen - 21.7.2017
Meidän pihalla kasvaa noin talon harjan korkuinen jasmike. Lajista ei ole tietoa mutta koko ajan se jatkaa ylöspäin menoa. Sivuilta karsitaan ihan ympäri vuoden oksia kun ne alkaa roikkua sateessa ja myös pudottelee talvella lunta niskaan. Keskellä kuvaa on kaksimetrinen irlanninkataja joka jää pian jasmikkeen sisään.

|
By Romjasa - 28.7.2017
Ekaa kertaa kukkivat. Loisto ja tähti, muistaakseni, vaan kumpi on kumpi? Hovinkin nuput pullistelee 😃 Alempi pystykasvuinen, ylempi roikottaa oksiaan.

|
By tönönvahti - 29.7.2017
 Tuoksua piisaa ja kyllä hänestä tykkäänkin.
|
By LeonM - 29.7.2017
Mä kävin ite kans täällä Mansessa haistelemassa Teiskontiellä pikkujasmikkeen ahomansikan tuoksuja ja Sammontiellä yhden kerrostalon päädyssä ilmeisesti pihajasmikkeen paljon voimakkaampaa aavistuksen itämaista parfyymituoksua.
Erottaako tähti- ja loistojasmikkeessa erilaisen tuoksun?
|
By Romjasa - 29.7.2017
Piti mennä vartavasten haistelemaan. Oli noissa erilaiset tuoksut, pystykasvuisen jotenkin voimakkaampi. Loistojasmike oletettavasti se hiukka riippuvamman oloinen. Sen kukat tuoksui miedommin ja jotenkin raikkaamin. Mun haisteluelin ei tosin ole tähän aikaan päivästä ja vuodesta ihan parhaimillaan.
|
By Romjasa - 29.7.2017
Onko jossain ollut tarjolla ihan kotimaista tuotantoa olevaa pikkujasmiketta? Se yleisimin myynnissä oleva Hollannin-tuonti tuppaa olemaan kertakäyttöinen. Kokeiltu on.
|
By Karvari - 31.7.2017
|
By Pikkuparatiisi - 5.7.2018
Siskon jasmiketta Kirkkonummella yritän tunnistaa. Kuvia alla. Verhiöt vihreät, uusi verso vihreä, kukkia tertussa maksimissaan nyt kuusi. Kukka ei ole kerrottu, vaikka jotain ylimääräistä valkoista lisukketta saattoi ollakin. Korkeus arviolta kolme ja puoli metriä. Lienee liian pimeässä paikassa kun teki vain muutaman kukan.
|
Siskon jasmiketta Kirkkonummella yritän tunnistaa. Kuvia alla. Verhiöt vihreät, uusi verso vihreä, kukkia tertussa maksimissaan nyt kuusi. Kukka ei ole kerrottu, vaikka jotain ylimääräistä valkoisia lisukkeita saattoi ollakin. Korkeus arviolta kolme ja puoli metriä. Lienee liian pimeässä paikassa kun teki vain muutaman kukan.
|
+x Tuoksua piisaa ja kyllä hänestä tykkäänkin. Onpa hurmaava tämä sinun jasmikkeesi. Onko se kameliajasmike?
|
By tönönvahti - 5.7.2018
+x+x Tuoksua piisaa ja kyllä hänestä tykkäänkin. Onpa hurmaava tämä sinun jasmikkeesi. Onko se kameliajasmike? Se on loistojasmike 'Tähtisilmä'.
|
Ai miten ihanaa, sillä minulla on pihallani se sama, mutta se on niin nuori ettei ole juurikaan vielä kukkinut. Tuleeko sinun tähtisilmääsi joka vuosi yhtä komeat kukat?
|
By tönönvahti - 5.7.2018
+xAi miten ihanaa, sillä minulla on pihallani se sama, mutta se on niin nuori ettei ole juurikaan vielä kukkinut. Tuleeko sinun tähtisilmääsi joka vuosi yhtä komeat kukat? Kyllä minusta se on kukkinut aina komeasti. Niin näyttäis kukkivan myös tänäkesänä vaikka varmaan sillä on ollut aika kuivat oltavatkin välillä. Aukoo juuri ekoja kukkiaan mutta nuppuja on paljon. Minusta tuo on niitä varmimpia kukkijoita joka kesä. Tykkään siks eikä juurikaan tarvitse mitään erikoista hoitoa. Vanhimpia risuisennäköisiä oksia poistan jos on tarvetta. Lisä bonusta on ettei sitä syö jänikset eikä myyrätkään ole ainakaan vielä kajonneet siihen. Märkä lumikaan ei ole katkonut sen oksia joten oikein hyvä pensas senkin puoleen.
|
By MaKu - 10.7.2018
Kumpi tämä on, Pihajasmike vai Hovijasmike? Tai liekkö joku muu?
|
By hoyabella - 10.7.2018

|
By koiruus - 28.8.2018
Apua! Oikeesti minkä kokoiseksi teillä on kasvanut kameliajasmike? Myyjien sivujen mukaan metri tolkulla kasvaa, yksi sentään sanoi 1-1,2 metriä. Mikä on lähinnä totuutta? Siitä riippuisi sen sijoituspaikka... On nyt ollut kahdessa paikassa ja ajattelin josko vihdoin saisi pysyvämmin paikan eikä parin vuoden välein aina siirrettäisi 🙄
|
By Kurppa. - 23.6.2019
Tähtijasmike. Taas huumaava tuoksu.
|
By Nuu - 23.6.2019
Kyllä se on sellanen juttu että mun on toi tähtijasmike saatava tänne uuteenkin paikkaan. Vanhaan kotiin sain Tuomipihlajalta kolme hänen juurruttamaansa pistokasta ja niistä kasvaneet pensaat oli mun lemppareita siellä etupihalla. Ihana tuoksu tosiaan ! Ei ne noin komeiksi kun toi Kurpan kuvassa oleva ehtineet siellä vielä kasvaa, tuon täytyy olla jo vähän vanhempi ?
|
By Kurppa. - 23.6.2019
1997 vuonna seitsemän taimea tuohon istutin.
|
By Nuu - 23.6.2019
No ilmankos
|
By miraemmi - 24.6.2019
Aivan ihanaa runsasta jasmikkeen kukintaa..meillä tää oli katajan kyljessä ku muutettiin ja kasvaa aina vaan..kaunis. Olen sinne juurelle viskonut ihan puutarhajätettä maatumaan sinne katajan alle ja talvella ruokin siellä lintuja..ja nyt kukkii ihan hulluna. Tuoksu allergisena en mene 3 metriä lähemmäksi..
|
By Bobbie - 26.6.2019
Siskon luota just' tulin, hänellä oli Ouluseudulla Jasmikepehko vasta nupulla.
|
By hoyabella - 2.7.2019
Loistojasmike

Pikkujasmike
|
By Filopator - 13.7.2019
Ekaa kertaa kunnolla kukitaa. Muistaakseni tähti- ja loistojasmike. Vaan sitä en muista kumpi on kumpi.
 Jos jo ensi viikolla vapaalla ollessa ehtis nuo kukkineet riipimään tuosta pois 
 Tämä rötköttää. Aika vetelä tapaus.
|
By Nuu - 17.7.2019
Ostin ränään pihajasmikkeen. Oli aika pienikokoinen taimi mutta kun vaan yksi oli puutarhalla jäljellä niin otin sen pois kuleksimasta. Paikkaa vielä mietin mutta eiköhän se löydy. Ihanaa saada jasmike pihapiiriin tuoksumaan !
|
By raya - 17.7.2019
 Tähtisilmä, viime syksyn hankinta, pieni on kooltaan, ehkä n. 50cm puska mutta kukkii täysillä.
|
By Karvari - 26.7.2019
 Loistojasmikkeet loistaa.
|
By Kurppa. - 26.6.2020
Tänä vuonna maltillisempi kukinta.
|
By miraemmi - 28.6.2020
Meillä jokin vanha ...oli täällä kun muutettiin..rapsaisen aina oksia pois.. Takimmainen puska..
|
By J10013531012 - 28.6.2020
Olen noin 20 vuotta sitten kähveltänyt juurivesan tunnistamattomasta jasmikkeesta. En ole siis vain viitsinyt ryhtyä tutkimaan, mikä lajike on kyseessä. Juurivesan kiskoin erään entisen pappilan pihan reunamilta. Pappilaa siellä ei ole ollut tulipalon vuoksi enää ikiaikoihin. Jasmike on nyt kolmisen metriä korkea. Kukkii juuri tällä hetkellä. Kasvupaikka ei ole häävi, enkä hoida pensasta mitenkään. Mutta hienosti se näyttää pärjäävän.
|
By miraemmi - 29.6.2020
+xOlen noin 20 vuotta sitten kähveltänyt juurivesan tunnistamattomasta jasmikkeesta. En ole siis vain viitsinyt ryhtyä tutkimaan, mikä lajike on kyseessä. Juurivesan kiskoin erään entisen pappilan pihan reunamilta. Pappilaa siellä ei ole ollut tulipalon vuoksi enää ikiaikoihin. Jasmike on nyt kolmisen metriä korkea. Kukkii juuri tällä hetkellä. Kasvupaikka ei ole häävi, enkä hoida pensasta mitenkään. Mutta hienosti se näyttää pärjäävän. Minullakaan ei haisuakaan mikä jasmike on ja kasvaa vanhaa katajaa pitkin ja siellä sisällä on lintujen ruokinta talvella.. joskus hieman vettä priiskaan sinne ja juuristolle kippaan rikkaruohoämpärillisiä maatumaan ...viihtyy.
|
By Filopator - 10.7.2020
On tää söpö

|
By Karvari - 23.7.2020
 Ja ihana tuoksu.
|
By Kurppa. - 6.9.2021
Kesällä törkin kuusi pientä oksaa kasvariin. Kolmessa pienet juuren alut.
 Lähti tänään Nuuta kohti.
|
By Nuu - 6.9.2021
+xKesällä törkin kuusi pientä oksaa kasvariin. Kolmessa pienet juuren alut.  Lähti tänään Nuuta kohti. Ihanaa
|
By Karvari - 16.7.2022
|
By Kurppa. - 29.6.2023
Tähtijasmike kukkii ja koko piha tuoksuu huumaavalle.
|