Puutarha.net Keskustelut

Aronia (kaikki), Aronia

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2373988.aspx

By omena07 - 3.5.2007

Olen istuttamassa marja-aroniaa pihaani. Nyt olisinkin kysynyt mikä olisi hyvä istutusväli jos ei ole tarkoitus tehdä mitään peittävää aitaa? Kuinka nopeasti taimet kasvavat metrin korkuiseksi?

By juha_h - 25.5.2007

Meillä vanhempi pensas on puolentoista tai parin metrin levyinen. Pensaan ikää en tiedä, voi olla parikymmentä vuotta (arvaus). Toisaalta kasvu voi olla vaatimattomampaa, kun olosuhteet ei ole hyvät.

Uusien taimien kasvu mertin mittaisiksi kestää kauan, kun rusakot on syksyllä ehtinny... vahvistuu juuret, kun vain ei kasva kesällä liian voimakkaasti. 20..30cm/vuosi kasvua taitaa tulla, jos hyvin kasvaa.

By pirjosisko - 28.5.2007

Noin metrin korkuiset aroniapensaat palelluttivat jo toisena talvena ylöspäin suuntautuvat oksansa kaikki. Maan rajassa oksissa on kyllä lehtiä. Viime kesänä pensaat ehtivät kasvattaa uudet, komeat oksat-ja ne paleltuivat taas! Pensaat kasvavat 3-4 vyöhykkeellä, Kuopiossa. Kannattaako pensaiden siirtäminen lähemmäs metsän reunaa, nyt ne kasvavat tontilla kulkevan ojan reunassa, noin 50 metriä metsän reunasta? Voiko niitä muuten pakkaselta suojata, jos lunta ei tule riittävästi oksistoa suojaamaan? Jänikset eivät juuri ole käyneet aronioita nakertamassa, ruusuja kylläkin.

By Oulunseudulta - 18.8.2007

Anelli, vastaan tänne kun täällä oli jo valmis ketju marja-aronioista.

Marja-aronia on syötävä, vitamiinipitoinen - ja jopa terveellisempi kuin mustaherukka. Maku on mustaherukkaa karvaampi. Marjoja voi syödä sellaisenaan tai esim. keittää hilloksi tai mehuksi. Itse olen poiminut marjat vasta kun lehdet ovat pudonneet ja halla käynyt - näin kirpakkuus hieman talttuu.

Marja-aroniasta tulee aika iso pensas, 2-3 m korkea ja 2-2.5 m leveä. Itselläni on siitä parikymmentä metriä pensasaitaa. Kukkii valkoisin kukin alkukesästä, ja ruskaväri on hieno. Tykkää ravinteikkaasta maasta mutta ei ole hirveän ranttu kunhan ei ole kovin tiivis savimaa. Käy aurinkoon tai puolivarjoon.

By Eleonora - 18.8.2007

Minä poimin marjat viime viikolla ja keitin hilloa. ohjeen otin tuolta keittokirjasta (aroniaa+omenaa+kesäkurpitsaa). Täytyy sanoa, etten ole ikinä syönyt niin hyvää hilloa!!!NAM!! Yksi purkki on jo syöty!

By anelli - 18.8.2007

olipa iloista saata tietoa aroniasta.nyt vain paikkaa etsimään ja istuttamaan..

By affu - 18.8.2007

Meillä on marja-aronia aika köyhässä maassa, mutta auringon paisteessa. Pensaat ovat kasvaneet miehen mittaisiksi ja satoa tulee niin, että osa on suosiolla jätettävä linnuille. Monenmoista on kokeiltu hillosta ja mehusta viiniin, mutta paras sovellus löytyy tuolta vanhan p-netin puolelta: jos oikein muistan niin siinä tehdään hilloa hillosokerilla ja maustetaan kanelilla. se hillo sopii loistavsti riistan ja muun voimakkaan lihan kanssa. Toinen aroniahillon maustamiseen sopiva on sitruuna. Aroniasta saa myös tosi hyvää likööriä: yhtä paljon marjoja ja sokeria kerroksittain ja päälle kirkasta viinaa niin paljon että marjat peittyvät ja sitten vaan maustumaan ja makunautintohan siitä kehkeytyy tummiin syysiltoihin....

By Höytyvä - 28.8.2007

Kuka huolisi aroniaa? Meillä menee tuttavan kanssa aika paljon aroniaa hukkaan, itse sentään keitin osasta mehua ja linnut pistelevät poskeensa, mutta tuttavalla olisi kai ämpäritolkulla ylimääräistä puskissa. Arktiset Aromit sivustolta löytyi kyllä hakukone, mutta ainut  sen tarjoama Uusimaalainen firma ei taida aroniaa huolia ollenkaan.

(Onkohan tämä vähän hassu paikka tarjota, kaikilla tähän kirjoittaneilla varmaan on omia puskia, mutta en muitakaan valmiita ketjuja keksinyt käyttää. Vinkkejä otetaan kuitenkin mieluusti vastaan.)

By meriva - 28.8.2007

Kysyppä Hyötyvä lähimmältä koulun, lastentarhan tai vanhainkodin keittiöstä kiinnostaako heitä aroniat.

By Höytyvä - 28.8.2007

Kiitos meriva, tuo olikin ihan hyvä ajatus. Tosin vähän epäilyttää mitä koulussa esimerkiksi näistä tehtäisiin, mutta eipä tuo ota jos ei annakaan jos kysyy. Ehkäpä joku yksityinen päiväkoti jonne ruoka ei tule valmiina. Näin teemme.

By affu - 29.8.2007

Meillä aronian marjat ovat aiempina vuosina saaneet kypsyä suht´ rauhassa, mutta nyt viime sunnuntaiaamuna isäntä alkoi kiroilla jo ennen ylösnousua, että nyt ne peijakkaat ( sekä räkätit että mustarastaat) mellastavat meidän aroniapuskissa ja totta, vain etummaisessa pensaassa oli marjoja jäljellä. Mulle tuli kova kiire, kun olin luvannut yhdelle tuttavalle niitä marjoja, keräsin kipinkapin ämpärillisen sekä hänelle että itselleni, onneksi ovat nopeita poimia, mutta olisivat saaneet vielä jonkin aikaa kypsyä. Ja kyllä ne linnut ainakin 9/10 olivat ehtineet syödä, nyt ovat syöneet loputkin, pensaat ovat aivan tyhjät. No, ainakin oksat kasvavat taas ylöspäin kun vielä viime viikolla ne marjojen painosta taipuivat maahan.

Totesin kyllä, että kamalia elikoita, kun ulostavatkin ruokapöytäänsä! Ja huusivat mulle kovasti, että mene pois täältä meidän ruokapöydästä! Argh, olin aivan eri mieltävihainen

By Tuuleva - 29.8.2007

Minunkin piti saada vanhemmiltani aroniaa, jota oli pensaissa niin paljon, että oksat viistivät maata. Oli tarkoitus mennä viime viikonloppuna poimimaan, mutta linnut olivat sieltäkin syöneet lähes kaiken. Aikaisempina vuosina aroniat ovat aina säilyneet syyskuulle, jopa marraskuun pakkasille asti, mutta tänä vuonna jokin lintuparvi ehätti ensin. Onneksi sain kerättyä aronioita muualta. Nyt on hillo jo kattilassa jäähtymässä. Johtuisiko aronioiden menekki siitä, että tänä vuonna ei ole pihlajanmarjoja, vai mistä lie?

By viherpeukalo - 29.8.2007

Melkeinpä meinasi mennä meidänkin yhden aronian ensimmäinen sato (ollut meillä  monta vuotta) lintujen suiihn viikonloppuna. Onneksi ehdin litran poimia.

By porkkanakemppi - 29.8.2007

nyt on kai juu huono pihlajavuosi, kun sitä pihjalanmarjakoita on ollut omppuviljelmillä haitaksi asti. koille kun kelpaa pihjalan ohella omputkin. varmaan tulee linnutkin sitten aroniaa syömään jos pihlajanmarjat on loppu.

meillä on marja-aronia kasvanut ja talvehtinut loistavasti järkyttävän tiiviissä savimaassa. melkein sama kuin puskamme kasvaisi betonissa. ainoa hoitotoimenpide istutuksen jälkeen on ollut syksyn lehtien haravointi pensaan juurelle, eikä niitäkään kovin paksulti ole laitettu. Joka syksy oksat notkuvat marjojen painosta.

marja-aronia on ihan loistava kasvi: terve, helppohoitoinen, ravintoarvoltaan loistava, satoisa ja helppo kerätä! ja maussakaan ei ole valittamista. miksi ihmiset enää viljelevät mitään muita marjoja kuin aroniaa...
By Jatuuli - 2.4.2008

Tonttien rajalla kasvava marja-aronia-aita on melkein leikkaamattomana päästetty venähtämään lähes parimetriseksi. Jotain sille pitäisi nyt tehdä. Mitä mieltä olette, kannnattaisiko se leikata alas asti, vai voisiko sen leikata vaikkapa metrin korkuiseksi?

By Kekäle - 2.4.2008

Molemmat käy.  Ihanteellinen aita jolle sopii myös muotoonleikkaus.

Jos haluat aidastasi tuuheamman leikkaisin alas kerralla. Kasvaa todella nopeasti takaisin.

Jos haluat että on vielä jotain näköestettä niin leikkaat vanhimpia oksia alas niin tuuheutuu pikkuhiljaa.

Keväällä leikataan ennen lehtien puhkeamista.

By Jatuuli - 2.4.2008

Kekäle, kiitos kun kommentoit. Pari päivää sen jälkeen, kun olin kirjoittanut kysymykseni, naapuri kutsui tontilleen puutarhurin, joka oli myös sitä mieltä, että aita kannattaa leikata juuresta poikki. Niin sitten tehtiinkin.

By tarleena - 2.4.2008

Yhdistin marja-aronian ja koristearonian, koska useammalle ne ovat vaikeasti eroitettavia toisistaan.
By anelli - 2.4.2008

ostin yhden marjaaronia pensaan en ole vielä istuttanut.miten suureksi se kasvaa ja milloin tuottaa satoa.riittääkö yksi pensas.josta vois saada satoa,vaan pitäiskö olla useanpi pensas kuten tyrnejä.

By Eleonora - 3.4.2008

En kyllä ollut varma kuuluuko koriste-aronia tänne pensaisiin vai marjapensaiden puolelle? Voin poistaa viestin täältä jos se mieluummin kuuluu tuonne marjoihin.

Minä kun tälläisena "teen ennen kuin mietin puutarhurina" joudun aina miettimään näin jälkikäteen...Istutin syksyllä koriste-aroniaa aidaksi rinteeseen tehtyyn pengerrykseen. Rinteen laella kasvaa 5 koivua, eli heti aronioiden "päällä". Tein kyllä syvät kuopat ja laitoin paksulti sanomalehteä. Mutta en tainnut tarpeeksi huomioida koivujen juurien voimaa? Mitenkähän käy? Nyt kyllä näyttävät hyville ja lehdet ovat puhjenneet...

Käytetäänkö muuten koriste-aronian marjoja kuten marja-aronian?

By Oulunseudulta - 3.4.2008

Koristearonian marjat ovat pienempiä kuin marja-aronian marjat, mutta täysin syötäviä nekin. Itse keitän aronioista hilloa, mehua ja hyytelöä.

By huisa - 3.4.2008

Voisiko tämän otsikon muuttaa muotoon Aroniat, Aronia?

Törmäsinpä Valkeisenlammen puistossa äsken lamoavaan aroniaan?!!!

Nuita siis ihan ryhmään oli istutettu ja kaikki lähes suikersivat mansikkakankaan tasalla.

By viherpeippo - 3.4.2008

En tiedä, onko muilla toisenlaista kokemusta, mutta mielestäni aronia tekee uusia versoja ihan mukavan hillitysti. Ei ole lainkaan sellainen riesa, kuin esim. maavarsista (tai mitä lievät) leviävät angervot.

By sofi - 3.4.2008

Jos päädyt aroniaan, niin laita sitten samalla marja-aroniaa. Kokoa sille tulee korkeutta hyvinkin pari metriä, tietysti maasta ja kosteudesta riippuen, leveyttäkin saman verran kun on marjoja täynnä. Aroniassa on ainakin kauniimmat lehdet kuin jasmikkeessa. Jasmikkeissa on helposti lehdet kurtussa kirva-armeijoiden takia.
By viherpeippo - 3.4.2008

Tuohon osaan vastata, että kannattaa ensin leikata n. 20 cm korkeudelta vaikka sieluun sattuisi. Sitten haaroo hyvin.

By sofi - 3.4.2008

Marja-aroniasta saat samalla enempi hyviä flafonoideja sisältäviä marjoja. Jos et sitten itse niistä pidä niin kyllä linnut syövät. Se marjoo runsaammin isommilla marjoilla kuin koriste aronia.
By valtsu - 3.4.2008

marja-aronia on ihannekasvi: kukkii,  syysväri +  vitamiinit. Ainoa haitta on yhdistelmä valkoinen seinä ja pikkupojat  vihainen  marjasodan jälkeen seinä voi olla  tulitetun näköinen

By Rouskuli - 3.4.2008

Heissan, muutimme huhtikuun alussa omakotitaloon, joka on rajattu kahdelta reunustalta koristearonialla. Pitäisikö sille tehdä jotain hoitotoimenpiteitä tässä, esim. heittää lannoitetta juurille? Olemme miehen kanssa ihan aloittelijoita näissä hommissa, joten kaikki perusjututkin pitää selvittää Smile Pensaat ovat noin puolen metrin korkuisia, ilmeisesti kasvavat nopeasti? Niin ja asumme Joensuun tasolla...

By Inki - 3.4.2008

Ne on todennäköisesti peruslannoitettu istutettaessa, joten ei tarvitse lannoittaa.  Ruohokatetta voi laittaa juurelle, ihan kitkemis- ja leikkuujätettä - siitä tulee vähän ravinteita ja se pitää maan kuohkeana ja kosteana.

By anelli - 6.4.2008

istutin viime kesänä yhden marjaaronian saako yhdestä satoa.vai pitääkö olla pensaita useampia.

By Paulastiina - 6.4.2008

Yks mullakin on, enkä senkään puskan marjoja ehdi kaikkia hyötykäyttää.
By anelli - 16.4.2008

mitä marjapensaita kannattaa laittaa näin kainuun korkeuksille.on punaisia ja mustia herukoita,punaista puutarhavatelmaa,mansikkaa muutamia tyrnejä joista ei satoa ole tullut,ja se viime syksynä istutettu.marja aronia.mutta tekis mieli kokeilla jotain uutta joka menestyis.

By Nöppis - 19.5.2008

Hei!

Miten terijoensalava (yksirunkoisena puuna) ja aronia sopisivat yhteen?

Tontin takarajalla on kolme terijoensalavaa ja ajattelin laittaa niiden taakse aronia-aidan. Salavat joudumme pitämään aisoissa leikkaamalla vuosittain. Takarajan naapurin tontti on noin metrin meistä korkeammalla ja siinä pengerryksestä näkyy vain kituva nurmi. Mietin vain kasvaako aronia liian korkeaksi salavan alla. Niin siis sopisiko teidän mielestä nämä kaksi lajiketta yhteen?
By Kesäq - 30.5.2008

Jatuulilta kysyisin, miten on aronia aitanne lähtenyt kasvuun, kun leikkasitte sen keväällä alas? Kuinka matalaksi leikkasitte? Meillä on nimittäin suunniteltu aivan samaa toimenpidettä ensi kevääksi. Meidän aita on koristearoniaa.

By Jatuuli - 31.5.2008

Aita leikattiin vuosi sitten huhtikuussa ihan alas asti, olisikohan ollut noin kymmenen sentin tapeille, niin että oli vaikea uskoa, että siitä enää mitään tulisi. Lähti kuitenkin hyvin kasvuun, ja leikattiin jo muistaakseni elokuussa puolet uudesta kasvusta pois.

By Kesäq - 1.6.2008

Kiitos pikaisesta vastauksesta Jatuuli ja vielä kuvan kera. Komeaa on aitanne taas. Samoin teemme ensi keväänä, vaikka sitten on vähän avaraa hetken aikaa.

By MH73 - 23.7.2008

Moi,

Olen puutarhahommissa aloittelija ja kysyisin mielipidettänne koristearonian istutusleikkauksesta. Istutimme aidanteeksi 50 cm välein aronian astiataimia (30-40 cm korkeita) nyt toukokuun puolivälissä. Taimet ovat oikeastaan kaikki vähintään 3-haaraisia. Tarkoitus olisi saada tuuhea, vapaastikasvava aidanne. Maaperä on hiekka/-savimaata, taimille kaivettiin kohtuuisot kuopat jotka täytettiin hyvällä mullalla.

Olen hiukan hämilläni erilaisista ohjeista istutusleikkauksen suhteen mutta olenko käsittänyt oikein, että ainakaan nyt kun taimet ovat täydessä lehdessä niitä ei pidä lähteä leikkelemään? Entä myöhemmin kesällä/syksyllä? Vai annanko kasvaa vapaasti toistaiseksi, jääkö aidanne helposti sitten alhaalta harvaksi?

Kiitos vastauksistanne etukäteen.

t: Miikka
By Euffis - 23.7.2008

Minä antaisin kyllä sen istutusleikkauksen olla ja sitten syksyllä - tai oikeastaan vasta mieluummin kevättalvella, joskus maaliskuussa - leikkaisin latvukset alas sellaisiksi 15 - 20 cm korkeiksi.
By MH73 - 23.7.2008

Todellinen pikavastaus, kiitos! Smile

Lisäkysymys koskien kastelua - voi olla hölmö kysymys mutta onko vaarana että saavat liikaa vettä jos kastelen alkuun päivittäin? Taimet on istutettu tällä viikolla joten aivan ensimmäisiä päiviä ovat maassa.
By valtsu - 23.7.2008

Sanoisin, että alkuun kastelu ei ole pahasta, ei ollenkaan. Kerralla paljon ja sitten tauko. Pikku liruttelu saa juuret kasvamaan pintaan ja sitten... nuih-vah-taa pois poikkeen koko kasvi? Jänikset tai pikemminkin city-rusakot ovat hoidelleet leikkauksen meillä.

By Oulunseudulta - 23.7.2008

Jatkossa kastelu kerran viikossa. Kunnolla vettä, vähintään ämpärillinen per taimi. Ei mitään joka ilta vähän-liruttelua, siinä saa aikaan vain haittaa.
By Sand - 23.7.2008

Jos vapaasti kasvavaan aitaan ostetut taimet ovat jo valmiiksi monihaaraisia, ei niitä mikään pakko ole alas leikata. Aronia haarottuu hyvin itsekseenkin.
By MH73 - 23.7.2008

Kiitos teille vastauksistanne. Olisiko siinä järkeä että leikkaisi kesällä myöhemmin hiukan uutta kasvua eli tehostaisi tuota haaroittumista sillä tavalla?

Toinen juttu mikä tuli mieleen on se, että kannattaisiko näiden pensaiden juurelle laittaa jotain katetta, esim. puuhaketta? Onko väliä millaista laittaa jos laittaa?
By Oulunseudulta - 23.7.2008

Haketta kannattaa ehdottomasti sinne juurille laittaa, eipähän rikkaruohot niin kovasti kasva. Itse olen käyttänyt havupuun haketta kun sitä on kaikkein helpoiten (ja halvimmalla) ollut saatavilla. Ei nuo aroniat ole kovin kranttuja sen suhteeen.

Kesällä ei kannata leikata. Ja itse sain aikoinani taimitarhalta ohjeen, että jos aitataimet ovat jo haaroittuneet ei niitä tarvitse istutuskeväänä leikata ollenkaan. Leikkaus on tärkeintä piiskataimille (=yksi haaroittumaton oksa). Muutamana seuraavana kevättalvena kannattaa leikata 10-20 senttiä niin tulevat tuuheammiksi.

Vapaastikasvava aidanne on meilläkin, ja noilla ohjeilla olen sitä leikellyt.
By MH73 - 23.7.2008

Kiitos taas, tosi hyviä neuvoja on tullut. Taitaa olla tosiaan tarpeetonta lähteä leikkaamaan kun ovat kuitenkin kaikki useampioksaisia. Ensi keväänä sitten.
By Lumijoutsen - 23.7.2008

Olenko erehtynyt pahemman kerran, kun menin laittamaan koristearoniasta näköesteeksi aidan ja oletin sen kasvavan parimetriseksi. Nyt saa joka puolelta lukea, että koristearonia kasvaa 1-1.5m korkeaksi?
By Kivikko - 23.7.2008

En tiedä tuolla sinun vyöhykkeelläsi, mutta kolmosella kasvaa hyvällä paikalla yli parimetriseksi. Ongelma saattaa tosin tulla siitä, että pensas on juurestaan "kalju". Jostain luinkin, että vierelle kannattaa kasvattaa matalampaa kasvia, niin tämä ongelma korjaantuu.

Ja sitten varoituksen sana, jos lähistöllä liikkuu pikkulapsia. Meillä pestiin seiniä ja aitoja joka vuosi, kun aina uusi vuosikerta keksi heitellä kypsyneitä marjoja niihin. Ja omat pojat tuhosi valtavat määrät vaatteita leikkiessään marjoilla. Heittelivät hekin ekana vuonna, pestyään sitten seinät, eivät heitelleet enää.

kyllä niitä liikkuu ja joskus aikastamontakin. Niitten tempauksista vois kirjottaa vaikka kirjan, vaikkei nuo mitään ilkeitä. Vaan hiukkasen kurittomiaWink pojat on kyllä aika innokkaita auttamaan puutarhatöissä ja kaksivuotiaan kanssa on mukava kastella kukkia.

Täytyy nyt sitten vaan katsoa, kuinka korkeaksi kasvaa. Ainakin tein niille hyvän kasvualustan omasta mielestä. Oliv at aitataimiksi erittäin monihaaraisia.
By Ahdekaunokki - 23.7.2008

Meidän vapaa vanha aronia-aidanteemme (mustamarja-aroniaa muistaakseni) on lähemmäksi kolmemetrinen. Se kasvaa tosi nopeasti. Leikkasimme vanhat pensaat alas 25 cm tapeille keväällä kolme vuotta sitten, ja jo samana syksynä pensaat olivat lähes metrin korkeita.
By Heiska - 25.7.2008

Marja-aronian leikkaamisesta:

anteeksi tyhmyyteni mutta kun en vaan tajua näitä leikkausohjeita "seuraavana keväänä tai saman syksynä puolet uudesta kasvusta pois". Tarkoittaako se vaakasuoraan vai puolet uusista versoista taas juuresta asti pois? Leikkasimme viime syksynä ihan alas marja-aronia-aidan ja nyt mietin mitä sille tänä syksynä pitää tehdä.
By Paulastiina - 25.7.2008

Minä ymmärtäisin ensisijaisesti, että vaakatasossa puolet pois, mutta toissijaisesti myös, että juuresta asti pois liiat versot, ettei koko pensas ala näyttää vihdalta. Ei liene yhtä ja ainutta oikeaa ohjetta tähänkään olemassa. Omaani olen leikellyt vain sen verran, että ränsistyneemmästä päästä otan jokusen varren tykkänään pois, mutten edes joka vuosi. Riippuu niin paikastakin, kuinka suureksi pensas on vara päästää tai täytyykö leikkaamalla pitää tietyssä muodossa ja koossa.
By Kivikko - 26.7.2008

Itse leikkelin entisessä asunnossa piiskaoksia ihan 10 cm pituisiksi. Lisäksi leikkelin sieltä, mistä toivoin tuuhentuvan. En nyt tiedä kannattaako tämä jättää kevääseen, mutta leikkaisin siis piiskat lyhyiksi, jotta tuuhentuu. Paitsi jos kaikki ovat piiskoja, niin sitten voi olla ideaa jättää keskeltä pidemmäksi ja sivuilta lyhyemmäksi. Jos siis haluaa tuuhean alhaalta asti.
By Liisan - 26.7.2008

Osaisiko joku kertoa, mikä ero on koristearonialla ja mustamarja-aronialla. Minulla on koristearonia-aita, ja nyt jatkaisín sitä mustamarja-aronialla (saisin näitä taimia edullisesti). Huomaakohan niissä mitään eroa?

By Nuu - 26.7.2008

Liisan, kysymyksesi aronioiden erosta on täällä aronian omalla palstalla. Laitan sinulle henkilökohtaisen viestin, katsopa postiasi Smile
By Vihreepeukalo - 8.8.2008

By Vihreepeukalo - 8.8.2008

En tunnista tätä pensastani. Tahtoisin leikata sitä , harventaa .. miten se olisi kätevintä?

Ovatkos syksyn tummat marjat syötäviä?

Kaikki neuvot tarpeen, kiitos! allapäin

By Nuu - 8.8.2008

Aronialle tarkempaa nimeä, ynnä muutakin, kuvan kera yllä kyselee vihreepeukalo.
By Paulastiina - 8.8.2008

Taitaa olla kiiltotuhkapensas, jonka marjat eivät kelpaa syötäväksi, mutta joka kestännee leikkaamista melkein kuinka päin hyvänsä.
By iiris-kukka - 2.9.2008

Osaako kukaan sanoa kuinka kauan menee mustamarja-aronian kasvamiseen täyteen korkeuteensa? Oliso kenelläkään kuvaa yksittäisestä pensaasta?

By Inki - 2.9.2008

Varmaan riippuu vähän paikastakin ja halutusta korkeudesta, mutta meillä se vei viitisen vuotta. Toisaalta tuolla yhden talon pihalla on varmaan neljä metriä korkea leikkaamaton aronia ja minulle riittää n. 2 - 2.5 metriä, jossa se nyt on ollut parisen vuotta. Aion leikellä sitä ettei kasva sen isommaksi. Minulla on sitä pienenä aidanteena neljä puskaa vierekkäin, tässä vähän syysväriä malliksiSmile
By iiris-kukka - 3.9.2008

Eikös se kaljuunnu alhaalta? Se nimittäin olisi toivomus. Haluaisin pienen kukkivan puun, maks 4m ja ajattelin marja-aronian olevan sopivan. Eihän se siis mikään puu ole, mutta sopivaa pikkupuuta en ole keksinyt. Koristeomenapuuta ajattelin ensin, mutta kun meillä on kaikki kolme omenapuuta kuollut yks kerrallaan jo aika nuorina, niin en tiedä uskallanko sitten sellaista istuttaa.Ei haittaa, vaikka "runkoja" olisi useampia, kunhan lehtiä on vain ylhäällä. Juurelle tulisi sitten jotain muuta istutusta.

By Paulastiina - 3.9.2008

Aronian voi muistaakseni varttaa pihlajaan, jolloin siitä saa varmemmin rungollisen. Kokeillut en ole, mutta ehkä ensi keväänä.
By mai-lee - 3.9.2008

valmiiksi pihlajaan vartettuja marja-aronioita on puutarhoilla kaupan. tai on ainakin ollut. naapuri osti kolme semmoista muutama vuosi sitten tien pielen komistukseksi.
By Oulunseudulta - 3.9.2008

Mai-lee, minkä kokoisia/näköisiä ovat nyt?
By Inki - 3.9.2008

Naapurin valtava aronia on kaljuuntunut alhaalta kyllä, mutta se taitaa olla jo kymmeniä vuosia ollut paikallaan. Varret sojottelevat eri suuntiin, mutta sitä ei kyllä ole leikattu, varmaan voisi kasvaa puumaisestikin jos olisi siihen pyritty. Nopeasti se ei kuitenkaan tapahtune...
By iiris-kukka - 3.9.2008

Kiitos vastauksista. Siis ei ehkä sittenkään sitä. Voi vitsit. Pitäis kevääseen mennessä keksiä. Näin vaan yhdellä siirtolapuutarhalla sellaisen korkean ja alaosasta kalju. Mökin (uusi) omistaja sanoi sen olevan mustamarja-aronia. Ikää hän ei tietenkään tiennyt.

By jutikka - 4.9.2008

Tänään kerättin n 10litraa marjoja aronioista ja ainakin saman verran on vielä pensaissa. Koskaan ennen ei näistä kahdesta pensaasta ole tämmöistä määrää marjoja tullut. Ylimmät oksat painuvat melkein maahan marjojen painosta.
By mai-lee - 5.9.2008

(kaksi niitä siinä tien pielessä vaan onkin. kolmas on jotakin muuta.) rungot, joihin ovat alunperin vartetut, ovat puolitoista metrisiä. keväällä oksisto kohoaa noin metrin verran ylös päin. tällä hetkellä näyttävät aivan pieniltä riippapuilta, kun oksat taipuvat marjojen painosta puoliväliin runkoa.
paikka, jossa nuo kasvavat on erinomaisen huonoa joutomaata, eikä puita pahemmin ole vuosien saatossa hoideltu. tarkistin niiden olemuksen juuri: toisessa on isoin oksa repeytynyt ihan irti poikki sadon painosta ja toinen puskee rehevää pihlajan versoa juureltaan.
hyvässä paikassa, huolella hoidettuna olisivat varmasti nättejä ja kasvaisivat nopeammin.

By kurpitsa10 - 1.2.2009

Marja-aroniaa voi lisätä pistokkaista, mutta onko kukaan koittanut? Haluaisin uusia taimia itselleni ja nyt olisi varmaan sopiva aika pistokkaitten ottoon? Tarviiko ne hormonikäsittelyä ja miten olette tehneet?

By valtsu - 1.2.2009

aronian pistokkaat laitoin ulos ruukuun vinottain makaavaan asentoon, aika moni niistä juurtui, kiitos viimekesän säännöllisen kastelun.

By caracal - 8.4.2009

Tänään tuli tehtyä ihan oikeita puutarhahommiakin -vaihteeksi... Leikkasin tonttia rajaavasta marja-aronia-aidasta huonompikuntoisia oksia pois, jota ennen olin repinyt pensaita peittävät kuivat heinätupot pois jotta edes näin mitä leikata (näin hyvässä kunnossa meidän aita...). Ajattelin laittaa kevään aikana pensaiden juurelle hevonhyvää turvekuivikkeella, saisivat puskat hiukan puhtia kasvuun ja toivon mukaan rikkaruohot saisivat vähemmän valoa. Pitäisikö laittaa hevonpeen alle ensin sanomalehteä tukahduttamaan rikkaruohoja paremmin -ja onko hevonhyvä liian jytyä sinne katteeksi laitettavaksi?
By 26v - 10.4.2009

Tervehdys!

Pari vuotta sitten istutettu, parina vuonna leikattu n. 60-70 cm korkea aitaa ovat myyrät syöneet. Joistain puskista joka ainoa varsi on ympäri kaluttu n. 20cm matkalta. Mitenhän aitaa pitäisi nyt hoitaa että se ei kuolisi. Pitäisikö leikata myyrien kaluamat rungot vai onko olemassa jotain "rungonpaikkaus" ainetta millä voisi pelastaa leikkaamatta? Vai onko tuo kenties niin sitkeä kasvi ettei tarvitsisi tehdä mitään?
By Paulastiina - 10.4.2009

Minä oottelisin vielä saksien kanssa ja katsoisin, miten aidan käy. Loppukesästä vasta leikkelisin kuolleet pois.
By valtsu - 10.4.2009

Mie maalaisin kalutut aronian varret millätahansa maalilla ja joisin syksyllä makoisat sekaehut aronioista ja muista marjoista!

By Kylkikahva - 18.4.2009

Hei!

Pihaamme ympäröi marja-aronia pensasaita, korkeudeltaan n. 2,5 - 3 m. Aidassa on n. 2 metrin levyinen aukko, johon haluaisin kasvattaa marja-aroniaa. Onko marja-aronioita eri lajikkeita? Törmäsin taimikaupassa aroniaan, jossa mainittiin kasvukorkeudeksi 1,5 m. Haluaisin kuitenkin hankkia tätä korkeampaa aroniaa, mitä pihassamme jo kasvaa. Mitä lajiketta siis hankin? Ja kuinka monta tainta tarvitaan 2 m vapaasti kasvavaan aitaan? Kiitos!

By Kaisaliisa - 18.4.2009

Väittäisin, että tuo korkeus 1,5 m ei pidä paikkaansa. Kokemukseni mukaan ainakin Viking-lajike kasvaa ajan mittaan vähintäänkin kolme metriä korkeaksi hyvällä paikalla. Leveyttä tulee lähes saman verran molempiin suuntiin, joten periaatteessa yksi taimi peittäisi aitasi aukon. Jos haluat aukon nopeammin umpeen, laita kaksi tainta.

Toinen juttu on sitten se, miten viereisten aronioiden juuristo haittaa uuden pensaan kasvua. Mutta onhan aronia kyllä sitkeä ja voimakas pensas.
By Kylkikahva - 18.4.2009

Kiitos Kaisaliisa vastauksestasi. Näkemäni taimet olivat juuri tuota Viking-lajiketta. Ei muuta kuin takaisin kauppaan taimia hakemaan.

By Kaisaliisa - 18.4.2009

Tässä kuvassa punaisen auton keulan vieressä on yksi ainokainen marja-aroniapensas. Huiman kokoinen!

By Elviiratar - 23.4.2009

Hei nyt pika-apua. Olin suunnitellut ostavani marja-aronian aitataimia, mutta ylläri ne on loppuunmyyty. Miten ne eroaa koristearoniasta? Tai tietääkö jostain mistä saisi halvalla marja-aroniaa? Tuo tarjous oli 12kpl/ n.19€.

Eli päätarkoitus oli näkösuoja, mutta myös marjoja hyötykäyttää.
By Nelumbo - 23.4.2009

Suurta eroa noilla ei ole, myös koristearonian marjoja voi käyttää samalla tavalla eli kumpikin käy samaan tarkoitukseen. Marja-aronia vain tuottaa himpun verran enemmän ja vähän isompia marjoja.
By Varjolilja57 - 23.4.2009

Marja-aroniassa on ainakin suuremmat marjat, sopii sen vuoksi varmaankin paremmin talouskäyttöön.
By Nuu - 23.4.2009

Elviiratar, aronia-viestisi löydät nyt täältä. Laitoin tulemaan myös privaattiviestin sinulle Smile
By Elviiratar - 23.4.2009

Kiitos Nuu =)
Aronia prunifolia, onko kenelläkään tätä? Käsiti että on puna-aronia, miten tämä sitten eroaa musta-aroniasta tai koristearoniasta?

Käsitin ilmeisesti väärin, eli onko tämä koristearonia?

By Hania - 26.4.2009

A. prunifolia on koristearonia, A.`Viking` ja `Hugin` on marja-aronia, A.arbutifolia puna-aronia ja A.melanocarpa musta-aronia, jota ei viljellä suomessa. Täten "mustamarja-aroniaa" ei ole olemassakaan
By A-K - 7.5.2009

Onko nyt jo myöhäistä leikata marja-aronia pensaita?

Haluasin niistä tiheitä aitapensaita

t. Kaisu

By Kaisaliisa - 7.5.2009

Ei ole myöhäistä.

By Nuu - 7.5.2009

A-K, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, vilkaisepa postiasi Smile
By Tiuku5 - 13.5.2009

Aronian siemenet on vihdoin - yli vuoden odottelun jälkeen itäneet. Suunnitteilla on leikattava aita. Mitenkä toimin? Pikkuiset sirkkataimet on hajakylvönä kasvimaalla, annanko olla siellä kasvamassa? Missä vaiheessa kannattaa istuttaa lopulliselle paikalleen? Milloin leikkaan? Kärsiikö koulimisesta, ovat nyt aivan liian tiheästi? Osaisiko kukaan auttaa? Kiitoksia etukäteen!

By Kassikäpp - 18.5.2009

Tarkoitatko A.prunifoliaa, koristearoniaa, myös marja-aronia? On syötävä.
By omapiha - 27.6.2009

minulle neuvottiin taimitarhassa näin:

marja-aronia kasvaa hyvissä olosuhteissa 3m korkeaksi. Kasvaa pystymäisesti/kartiomaisesti. Jää alhaalta paljaaksi. Ei tee juurikaan juurivesoja.

Koriste-aronia kasvaa 1-1.5 metriseksi (hyvissä oloissa jopa 2m korkeaksi). Kasvaa tiheäksi alhaalta asti. Tekee juurivesoja jo tokana vuonna istuttamisen jälkeen, joten tiheentyy näin itsekseen. Marjat pienemmät kuin marja-aronialle, mutta ero on niin pieni, ettei niistä pysty päättelemään.

Suositteli minulle istuttamaan peittäväksi raja-aidaksi molempia, jotta saa aidasta alhaalta asti tiheän ja samalla korkean.
By Heksu - 28.6.2009

Hm. Jos piiskasta istuttaa tiheään (3-4kpl/m)kumpaa vaan, niin kyllä rohkenen epäillä, ettäkö koristearoniakin pidemmän päälle pysyisi tiheänä alhaalta asti. Leikkaisin vuosittain n. 15cm edellisen leikkauksen yläpuolelta kunnes aita on toivotun korkuinen. Vapaasti kasvavassa aidanteessa istuttaisin vähintään metrin, n. puolentoista välein ja tekisin istutusleikkauksen, jotta haaroittuisi.

By omapiha - 30.6.2009

no tässä tapauksessa oli kysymyksessä astiataimia, jotka oli jo leikattu. Minulla siis itselläni n. 2 metriä korkea marja-aronia aita, joka on istutettu aikoinaan n. metrin välein. Tähän suosittelivat että istuttaa väleihin koristearoniaa ja että suositeltu istutusväli 50 cm.
By Fiia - 26.5.2010

Onko kenelläkään kokemuksia pihlajaan vartetusta runkoaroniasta? Miten latvusta leikellään, jos haluaa sen myös kukkivan? Mikä olisi hyvä rungon pituus, jos esimerkiksi istuttais sen perennapenkkiin?
By intopii - 31.5.2010

Enpä ole aiemmin huomannut ajatellakaan, miten herkkä ja herttainen kukka marja-aroniassa on.

By Pisamakello - 14.9.2010

Mitä ootte tehnyt aronianmarjoista? Anoppi välttämättä halusi antaa ämpärillisen... Onko mitään hyvää reseptiä? Omenan kanssa kai kävisi, mutta viime vuonna istutetut omenapuut teki kolme omenaa ja se hurja sato on jo syöty.
By Swamp - 14.9.2010

Minullekkin kelpaisi joku hillo-ohje aronioista, niitä olisi nyt saatavana runsaasti.
By sofi - 14.9.2010

Tuoremehua sitruunahapon avulla. Pussissa on ohje puolukoille, käy myös aronialle. On oikein hyvää. Voi tietysti tehdä mehua myös "Maijalla" niinkuin musistakin marjoista.
By Oulunseudulta - 14.9.2010

Keittäkää mehuksi mehumaijalla ilman sokeria, ja se mehu sitten hyytelöksi hillosokerin kanssa. Tulee aivan ihanaa, ja käy sekä jälkkärien että liharuokien kanssa.
Aroniasta saa myös mehua joka on todella hyvää flunssassa kuumana nautittuna.
By ohrana - 15.9.2010

Varmaan on tehokasta moneen vaivaan, se olisikin ainut hyvä syy juoda aroniamehua
By Pisamakello - 15.9.2010

Kiitos neuvoista! Sainkin marjoja kaksi ämpärillistä. Pitää harkita mehumaijan ostoa, olisihan sillä muutakin käyttöä.
By anita - 15.9.2010

Ihan pelkistä marja-aronioista saa aivan ihanaa hilloa, kun lisää sokeria melkeinpä yksi yhteen. (Tiedän, kuulostaa kamalalta, mutta on oikeasti tosi hyvää.) Marjoja keitetään, kunnes ne pehmenevät, sitten ne soseutetaan, lisätään sokeri ja keitetään vielä vähän ennen purkitusta. Näin se suurinpiirtein meni. Tein sitä toissavuonna (toisen satsin tein omenan kanssa ja hyvää tuli siitäkin) ja siitä tuli heti koko perheen ehdoton suosikki. Nyt se on loppu Sad
By valtsu - 15.9.2010

Parasta mehua saa aroniasta ja omenoista, tai raparperistä höyryttämällä.
By jutikka - 24.9.2010

Kolme ämpärillistä aronianmarjoja kerättynä, loput saa jäädä.
By mai-lee - 24.9.2010

keräsit jo? - minä en ole oppinut monista erilaisista yrityksistä huolimatta tykästymään marja-aroniaan ollenkaan, mutta naapurini tyytyväisenä kerää minunkin ainokaisen pensaani tyhjäksi. hän kerää ne aina vasta parin ens pakkasyön jälkeen. ovat silloin kuulemma parhaimmillaan.
By Yxvaan - 24.9.2010

Otanpas tännekin osaa, kun aroniat notkuvat vielä marjoista ja yhden ämpäritilauksen olen luvannut kaverille toimittaa - marjat paranevat vain jos saavat kerran pakkasta (ennen kuitenkin kuin linnut ehtivät humalahakuun). Minä itse en saa aronianmarjaa, enkä pelkästään aroniaa hillonakaan alas. Siinä on oma makunsa ja siitä joko pitää tai ei. Itse olenkin tehnyt siitä joka vuosi Rautatieomenoiden (jota taas ei voi omenana syödä) kanssa hilloa ja sen pystyn nippa nappa syömään. Keväällä oli pakkasessa vielä mustia viinimarjoja syömättä ja aronioita - tein niistä yhdessä ja sen myös pystyn syömään, ei maistu liikaa aronialle! Siitä johtopäätöksenä olenkin tehnyt, että jotain "kirpakkaa" tms. , vaikka puolukkaa mukaan, niin maku on toinen. Viiniä tein n. 15 -vuotta sitten ja sen parempaa en mistään saanutkaan, siihen se sopi. Nyt en jaksa enää. Aronia marjana on terveysmarja ja auttaa verensokerin tasaamisessa, eli sopii sellaisenaan ns. pillerinä diabetesta sairastavalle, mutta taasen sydänvikaisen ei saa "joka päivä" nauttia marjoja, en muista miksi - oliko se veren hyytymistekijään vaikuttavaa, mutta näin tuli joskus jossain ohjelmassa.
Muuten hyytyvät hilloissa pektiininsä avulla, jos mukana on raakoja, mutta maku kärsii!
By jutikka - 24.9.2010

No kun ovat alkaneet jo varista.
By Rosmariini&Timjami - 25.9.2010

Minulla oli vanhassa pihassa marja-aronioita, yksi rungollinenkin (nyyh) ja heitin ne aina sekamehun joukkoon. Yleensä hiukan mansikkaa mukana ja hyvä mehu tuli.

Sellaisenaan lapset söi niitä kerätessä mutta itse en oppinut pitämään vaikka kuinka oisin ajatellut että on terveellistä ja hyvää Wink

By rstrr - 11.10.2010

Tuntuu siltä kun olen lukenut viestin kaikki lisäykset, että kukaan ei ole kokenut ongelmana aroniaaidan alaosan lievää alastomuutta.Itse olisin huolettomampi, jos alhaallakin olisi kattava näköeste kadulle. Talvi on sitten eri asia, eikä pihalla oleskella samaan malliin kuin kesällä. Kesällä piha kihisee tunnelmaa mutta se alaosa.(n50sm).

Rivitalon pieni piha, josa n. 10m katua vasten. Olen miettynyt perennoja ja jotain pensasta, mutta sain ajatuksen täältä tai pari, että

'kasvaa täyteen alhaalta' ja 'pistokkaista voi lisätä'. Niin että pistokkaitako harvoihin paikkoihin olisi hyvä ratkaisu täällä Vantaalla?
By Jatuuli - 11.10.2010

Meilläkin harva, korkea aronia-aita koettiin ongelmaksi joitakin vuosia sitten ja aita leikattiin alas. Sen jälkeen leikkaamisesta on huolehdittu säännöllisemmin ja aidasta on tullut oikein hyvä.

By annas - 11.10.2010

Minä leikkasin viime keväänä vapaasti kasvavaa pensasaitaani (ei kyllä aronia) sieltä täältä alhaalta oksia pois. Saman teen ensi keväänä. En halua leikata koko aitaa matalaksi millä se kyllä tuuheutuisi kerralla. Sieltä täältä leikkaamalla se tuuheutuu alhaalta pikku hiljaa ja näkösuojaa on sitten ylempääkin Smile
By Inki - 11.10.2010

Minä olen laittanut aronian alle/eteen siellä pärjääviä poimulehtiä ja raunioyrttiä peittämään alaosaa. Marja-aronialle suositellaan vanhempien oksien alasleikkausta vuosittain, sen pitäisi auttaa pensasta pysymään tuuheana.
By Jatuuli - 11.10.2010

Alasleikattu aronia-aita kasvoi hurjasti heti ensimmäisenä kesänä ja kahden vuoden kuluttua se näytti jo  tällaiselta.

By Heksu - 11.10.2010

Yli metrin kasvoi tänä kesänä keväällä alasleikattu, ensi keväänä vähän korkeammalta uudestaan.

Toiseen pätkään kokeilen harvennusta, luulisi naapurinkin suostuvan kun ei oikein tykännyt alasleikkuusta ja kerää mielellään marjat aidanteesta.
By rstrr - 13.10.2010

Jees. En oikein tiennyt miten toimisin, niinpä laitoin kokeeksi pomulehteä minäkin. Sehän leviääkin helposti!

Oli kiva kuulla Inki.
By rstrr - 13.10.2010

Täällä Norjassa olisi mielenkiintoinen pensas: mustamarja-aronia 'Hugin', joka on matalampi kuin Viking ja jotenki myös maatapeittävä. Jos kokelisi lyhyelle matkalle vanhan aidan sisään tai viereen. Jaksaisikohan nousta?
By Inki - 15.10.2010

rstrr, luulisihan tuon pärjäävän, ainakin jos laittaa hiukan eteen ja lomakkain vanhojen pensaiden kanssa.
By rstrr - 15.10.2010

Kiitos hyvistä vinkeistä. Uskonkin että pääsen eroon siitä 'avonaisuudesta' näillä neuvoilla. Ja keväälle puuhaa.
By jeespoks123 - 5.6.2011

Eli meillä on koristearonia aita. En ehtinyt sitä keväällä leikata ja on aikas epätasainen, onko liian myöhäistä nyt tasoitella?

Ja toinen kysymys: aidanteessa on pari aukkoa, jostain syystä aronia on niistä kuollu. Voiko aroniaa jotenkin lisäillä, esim. leikata pienen pätkän oksaa ja tökkäistä maahan? juurtuuko se siitä sitten?
By Man-vm69 - 3.7.2012

Kysymys marja-aroniapensasaidasta. Pensasaita on noin 3 m korkea ja 10 vuotta vanha. Viime kesänä havaitsimme kaksi vierekkäistä pensasta kuolleen. Arvelimme, että se johtui siitä, että naapuri istutti noin 2 m päähän puun (noin 2 m korkea). Mutta nyt on muutoinkin pensas harventunut ja yhdestä kohtaa myös melkein kokonaan lehdet hävinneet. Viime aikoihin asti pensasaita on kasvanut hurjaa tahtia. Mistä tämä voisi johtua? Jokin tauti? Voiko asialle mitään?
By Jatuuli - 4.7.2012

Onpa aita venähtänyt korkeaksi. Jokunen vuosi sitten naapurin kanssa leikkasimme parimetriseksi venähtäneen aronia-aitamme alas, ja se oli tässä tapauksessa ainoa oikea ratkaisu. Kasvoi nopeasti alhaalta asti tuuheaksi, kun leikkaamisesta nyt huolehditaan säännöllisemmin.
By Miikku* - 28.4.2014

Meillä kasvaa talon pohjoisseinustalla ilmeisesti hyvin vanha aronia, jossa ei ole enää juurikaan eläviä oksia. Olen leikellyt kuolleita pois sitä mukaa kun niitä on tullut, ja nyt siinä on eloa ainoastaan ihan pienen pienissä, uusissa versoissa. Tänä keväänä meinasin kaivaa koko pensaan pois vähän paremmin varjoon sopivien istutusten tieltä, mutta jäin miettimään niitä pikkuversoja. Voisikohan niitä juurruttaa, jos tökkäisi vaan multaan? Tykkäisin aroniasta kyllä muuten ihan jo sen hienon syysvärin takia, ja alapihalla voisi olla vaikka paikkakin semmoiselle. Olisikohan siis mitään järkeä kokeilla kasvattaa uutta pesasta niistä pikkuversoista?

By merkurius - 25.1.2015

Jos lähes kolmimetriset marja-aroniat leikkaa alas asti niin miltä leikattu tappi näyttää? Leikataanko vinoon ja onko väliä miltä kohtaa ja leikataanko samalta vai eri korkeuksilta? Miten ne oksat lähtee siitä kasvamaan? Tuleeko pensaasta siisti, eikä luutamainen risukko? Meillä on kohta kolmimetrinen marja-aronia-aita joka kaatuu rumasti sivuille marjojen (joita en edes syö) painosta syksyisin. Kaiken kukkuraksi erehdyin tekemään perennapenkit liian lähelle aitaa ja nyt taaimmaiset perennat hukkuvat loppukesästä retkottavan aronian lehvistöön. Samoin talvinen lumiauraus tekee aitapensaikosta ränstyneen näköisen. Mielestäni surkea valinta aitapensaaksi (oli täällä jo kun muutin), mutta olisi iso homma kaivaa ne pois.
By pensasmara - 4.4.2015

Sanookaapaas joku mistä johtuu kun minulla on pensasaronia taimista istutettu pensasaita noin 4v sitten ja taimet ovat kitukasvuisia enimmillään metrin korkuisia, niissä kasvaa naavaa jne. Mitä pitäis tehdäkuva

By Kaisaliisa - 4.4.2015

Onko juuristoalue heinän vallassa kesällä? Seisooko vesi kasvupaikalla, onko maa märkä?

Aronia on suhteellisen vaatimaton kasvupaikan suhteen, mutta vaikuttaa siltä että kasvualusta ei ole tuossa otollinen.
By pensasmara - 4.4.2015

maa on kevyesti viettävää ja alempamna kasvu on hieman parempi eli ehkä siellä on hiukan kosteampaa....voiko naava olla merkki maan happamuudesta? maaperä oli alumperin tiivistä, siihen lisättiin hiekkaperäistä ruokamultaa ja hevosen lantaa parivuotta sitten..
By Keltakaneli - 10.4.2015

Mitäs aronia haluaisi juurilleen? Haittaako sitä, kun pensasaidan alusta on peitetty isoilla kivillä, n. 10-15 cm halkaisijaltaan? Muutimme viime syksynä, ja nyt leikattiin aronia-aitaa, josta vanha ohikulkija totesi, ettei koskaan ole nähnyt sitä leikattuna, ja sen oli näköinenkin. Korkeutta on ainakin kolme metriä ja sivusuuntaan tuli pitkälle jalkakäytävän puolelle. Monet vanhoista paksuista oksista olivat juurestaan lahoja, niin että katkesivat maan tasalta kun hieman tönäisi. Ohuita uusia versoja ei juurikaan ollut, mutta jospa niitä nyt tulisi, kun vanhoja on poistettu. Pitänee myös lannoitetta antaa. En tiedä onko marja- vai koristearonia, kun niin myöhään muutimme, mutta ainakaan en nähnyt juuri marjojen jäänteitä, että pelkään olevan vain koriste.
By iiris-kukka - 10.4.2015

Kyllä koristearoniassakin on syötävät marjat.
By Keltakaneli - 10.4.2015

Niin, sen tiesinkin, mutta kun muuten hoitamattomana olleessa pihassa (mm. kaikki luumut poimimatta puussa) ei näkynyt juuri yhtään marjoja, niin ajattelin, että jos on kovin vähämarjaista sorttia. Mutta jospa olisivatkin menneet vaikka lintujen suihin.
By kastehelminen - 10.4.2015

Täällä oli talvella tilhet ja ihan joku outo lintu parvina kaksi päivää ja liki kaikki aronian marjat katosivat nälkäisin suihin. Jätän marjat syksyisin tarkoituksella poimimatta.
By merkurius - 10.4.2015

Mitenkäs leikkaan aroniapensasaidat kun nimenomaan en halua niiden marjovan? Pahanmakuiset marjat ja niin paljon että pensaan oksat kaatuvat rumasti sivuille perennapenkkien päälle. Näin ainakin viime kesänä loppukesästä.
By kastehelminen - 10.4.2015

Naapuri nyppii omat aroniansa niin että tontin sisäpuolisiin oksiin ei jää marjoja ja ne nousee kivasti pystyyn. Linnuille jää marjoja ulkopuolelle mutta täällä tilhet on niin arkoja ettei ne mene tien puolelle syömään kun autot viheltää ohi. Sitten tilhet onkin meidän pihalla ja naapuri katselee muita lintuja.

Meillä on kolmemetriset puskat ja aika tuuheat, leikkaan niitä pihan puolelta ja pakotan kasvamaan enemmän tien puolelle. Toimii kesällä pölysuojana.
By lavatera - 10.4.2015

Tuossa sivulla 12 on kuva Jatuulin leikatusta aidasta- minkälainen lie nyt. Minulla on naapurin kanssa raja-aitana aroniaa. Se pidetään lähes parimetriä korkeana. Naapuri huolehtii leikkusta. Raivaussahalla useimmiten kerran keskikesällä huitelee puolisen metriä oksia pois. Marjoja ja kukkiakaan ei aidasssa näy. -kukathan olis kauniita.  Aroniaa voi leikata kai mihin vuodenaikaan vain, ja miltä korkeudelta haluaa. Ei ole kranttu. Kaupunki joutuu  joskus leikkaamaan puskiaan loppukesällä jos painavat marjaiset oksat roikkuu suojatien päälle.

By Myskimalva - 10.4.2015

Joo ja voi leikata ihan vaikka moottorisahalla, ni ei oo moksiskaan. Olen nähnyt =O Pois turha hifistely. Wink
By VihreäAgentti - 18.8.2015

Millon koristearonialle tai ylipäänsä pensaille ensimmäinen leikkaus istuksen jälkeen? Yksi istutettu jo ja toinen vielä menossa maahan. Ovat reilun metrin kokoisia nyt.

Leikkaanko nyt kun istutinkin, vai ensi keväänä vai milloin?
By valtsu - 3.10.2015

Marja-aronioita aion kuivan päivän ansiosta kuivata. Terttujen poisto on työlästä, saksilla aloitin. Haarukan avulla kokeilin ja lähtee nopeammin kun tertun rangasta vetää. Tulisikohan samalla reikä ja kuivuisivat nopeammin.

By mummuh - 4.10.2015

Minä teen aronioista hyytelöä vaniljalla maustettua ja toisen kanelilla. Tyttö jo on kysellyt et koskahan äiti kerkiäis sitä hyytelöä keittää!BigGrin
By mummuh - 7.10.2015

Tuli aamulla kiire keräämään aroniat vaikka olivat jäässä että kolisi. Räkätit olivat keksineet että saa niitä syötyä rastasverkin läpikin. Parvi niitä oli jo yritti ateriakseen. Verkottoman puskan olivat jo tyhjänneet! Sad Sangollisen keräsin sormet jäässä (-5 oli pakkasta) ja pakkaseen laitoin odottamaan aikaa koska ehdin keittämään. Vielä oli raakojakin seassa, kyllä on tää satokausi myöhässä.
By valtsu - 12.9.2016

Marja-aronia Viking tässä tilassa ja ensimmäinen tilhiparvi pongattu. Kaksi sankollista ei tunnu ei näy missään. Aroniaa selällään kyljellään ja vatsallaan luvassa. Kolmeen metriin venähti, viimesyksynä en leikannut.
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/9d2665c8-5f11-4a77-904e-b602.JPG

Maijallisesta marjoja kolme pulloa mehua ilman sokeria. Kuivurissa yksi satsi, kuivattuina ovat yllättävän hyviä, ilmestyy jopa makeutta. Blenderillä jokunen litra pakasterasioihin, aika hyvää, parempaa kuin marjoina tuoreeltaan,  puolukkamehun kanssa sekoitettuna erinomaista. Blenderillä omenan ja sokerin kanssa, jäykkää sosetta ja liian makeaa minulle, mutta mies tykkäs. 

By Karvari - 27.9.2016

On tässä upea syysväri.Tänä vuonna ei tullu ku muuan marija ,leikattiin niin tapille keväällä.
By Marja - 16.1.2017

Aivan hirmuinen villi on ajatella, että kevät on niin sylissä, että täysillä voi nauttia joka päivä suunnitelmista, monenlaisista Smile

Päällimmäinen suunnitelma on istuttaa pensasaidanne valkoisen puuaidan viereen, jonka takana heti kulkee jalkakäytävä. Penkissä on nyt Diabolo, valkokirjokanukka toisessa päässä, keskellä punapajuangervo ja idänvirpiangervo-lapsi viime kesältä. Ja perennoja.

Mahdollisesti nykyisiä kasveja siirrän toisaalle ja aloitan alusta sen aidanteen istuttamisen. Toiveena on rehevä, korkeudella ei ylöspäin rajoja, muttei mitään matalaa angervoa tms., vaan reilua pensasta korkeudessakin siis.

Mielessä pyörivät heisiangervojen eri sävyt ja ruusutkin vaihtoehtona kukkivat mielen uumenissa, mutta pelottaa niissä semmoinen epävarmuus jonkinlainen. Miten ne saisi menestymään komeasti.

Marja-aronia on upea pensas marjoineen ja syysvärityksineen mahtava. Pidän sen kiiltävistä lehdistä kovasti. Olen ajatellut, että jos monimuotoisessa aidanteessa olisi 1-2 koristearoniaa. Marjat ovat ei-toivottuja, kun ohikulkevat lapset takuulla heittelisivät naapurin seiniinkin jne., kun jalkakäytävä on siinä vieressä heti, kädellä ulottuisi kevyesti pensaisiin.

Mietinkin, että jos on vain yksi, kaksi pensasta, niin voisin saksia marjaterttuja pois ainakin niin kauan kuin matalia pensaat. Vuosien päästä sitten sen ajan asia olisi, miten tehtäisiin.

Olisin aivan onnesta mykkyrässä, jos olisi joku ketju osoittaa, missä voisi keskustella oikein isosti kanssanne, mitä pensaita olisi hyvä laittaa tuollaiseen aidanteeseen. Että olisi rehevä, kaunis, muhkea, värikäs. Pituutta aidanteella on ehkä 8m vain.

Valtsu, luinkin sinun vinkkisi marjojen poistamisesta jäisinä riipimällä; pitäiskö ottaa oikein semmoinen kapusta-haarukka, että saisi isosti kahmituksi kerralla Smile

By suokukka - 1.10.2017

Taitaakin olla punamarja-aroniaa nämä meidän pensaat.
Olen odotellut marjojen mustumista, mutta ne on aina vaan punaiset ja alkaa olla jo  pehmeitä.
En ole uskaltanut maistaa.

By valtsu - 30.8.2019

ainikki - 29.8.2019
Kun aronioiden marjat ovat täysin kypsiä ja parhaimmillaan, ovatko ne niin löyhästi kiinni pensaassa, että suorastaan tipahtavat käteen? Aroniat ovat minulle tuiki outoja.

Entä parantaako pieni pakkasen puraisu niiden marjoja?

Pikkupakkasen sanovan parantavan makua, siinä vaiheessa sateet ovat jo tuhonneet/hometta/ampiaiset tuhoaa marjat, rastaat syöneet ja ne todellakin tippuvat. Kätevintä on ottaa sankoja pari ja pikkusakset. Nis naps tertut sankoon käsivarrella ja tyhjennys toiseen, ettei paina liikaa. Kertakäyttöhanskat suojaavat kädet, mulla kynnet tuppaa tummumaan hetkessä, pitäisi rasvata ennen marjastusta.
By Nuu - 30.8.2019

Valtsun  ylläoleva viesti on vastaus tähän Ainikin viestiin joka tässä kopiona:

"Kun aronioiden marjat ovat täysin kypsiä ja parhaimmillaan, ovatko ne niin löyhästi kiinni pensaassa, että suorastaan tipahtavat käteen? Aroniat ovat minulle tuiki outoja.
Entä parantaako pieni pakkasen puraisu niiden marjoja?"

By Bobbie - 31.8.2019

Onko Koriste- marja-aroniat ja Marja- marja-aroniat olemassa erikseen?
By valtsu - 31.8.2019

Bobbie - 31.8.2019

Koriste on matalampi ja marjat ei ehkä niin mehukkaita.  Marjaversio on kehitetty mehukkaaksi ja satoisemmaksi, kasvaa korkeammaksi. Molemmat käy mehustukseen enkä maussa osaa sanottavaa eroa olevan.
By Bobbie - 31.8.2019

valtsu - 31.8.2019
Bobbie - 31.8.2019

Koriste on matalampi ja marjat ei ehkä niin mehukkaita.  Marjaversio on kehitetty mehukkaaksi ja satoisemmaksi, kasvaa korkeammaksi. Molemmat käy mehustukseen enkä maussa osaa sanottavaa eroa olevan.

Onkohan niitten virallisissa nimissä mitään eroa?
By Ohvakukka - 31.8.2019

Meillä on aronia noin kolme metriä korkea. Myyjä sanoi sen olevan sitä marja-aroniaa. Muistaakseni sillä oli nimilappu:Wiging. Marjat ovat tuoreena mauttomia ja hapottomia. Joskus kokeilin niistä hilloa omenoiden kanssa mutta en tykännyt mausta. Nykyään olen kuivannut niitä. Ovat mukavia pureskella sinänsä telkkua katsoessa aina silloin kun tekee makeaa mieli. Smile  Tässä ovat olleet  hetken kuivumassa.

By tönönvahti - 31.8.2019

Meillä kytätään nyt kypsymistä ja rastaita. Eivät ole mustarastaat vielä hoksineet niin ei ole tarvinnu viritellä verkkoja.
Tuohon puuhun on aika haasteellista laittaa verkkoa. 
By valtsu - 1.9.2019

Bobbie - 31.8.2019
valtsu - 31.8.2019
Bobbie - 31.8.2019

Onkohan niitten virallisissa nimissä mitään eroa?

Nyt en osaa sanoa, Smokey  taisi olla nimi..
By Bobbie - 1.9.2019

sohvakukka - 31.8.2019
Meillä on aronia noin kolme metriä korkea. Myyjä sanoi sen olevan sitä marja-aroniaa. Muistaakseni sillä oli nimilappu:Wiging. Marjat ovat tuoreena mauttomia ja hapottomia. Joskus kokeilin niistä hilloa omenoiden kanssa mutta en tykännyt mausta. Nykyään olen kuivannut niitä. Ovat mukavia pureskella sinänsä telkkua katsoessa aina silloin kun tekee makeaa mieli. Smile  Tässä ovat olleet  hetken kuivumassa.

Niinkö? En ole syöntimarja marja-aroniaa saanut koskaan maistaa, mutta jotain pehkoja pitänee jatkossa meille laittaa, täällä on mustikoiden saatavuus ollut viimevuodet niin täysin tuurissaan, enkä lähde kymmeniä kilometrejä parin sankon takia ajamaan kilpaa taiwani-thailaisten kanssa he ehtii kuitenkin ensin, että kyllä harkinnassa on marjaisa marja-aronia nyt.
Kun vaan tietäis jotain hyvänmakuisia lajikkeita, jos niitä edes on niin vois vaikka yrittää tilata jostain.
By Bobbie - 1.9.2019

sohvakukka - 31.8.2019

Siis kuivattaessa makeutuvat-ko? millä kuivaat?
By Bobbie - 1.9.2019

Suositelkaa toki hyviä lajikkeita jos tiedätte teillä olevan jonkun aromikkaan?
By Filopator - 1.9.2019

Marja-aronioita ei taida olla kaupoissa kuin Viking ja Nero, jälkimäinen jäänee matalammaksi, sen ajattelin Ahoselta käydä hakemassa.
By Karvari - 1.9.2019

Meillä tulee taas tolokuttomasti marijoja aroniaaitaan.Pitäs vissiin jotenki käyttää.
Miten ootta käyttäneet?Kävin kuuklettamassa ja pöyristyttävän terveellinen marija,ei olla aiemmin muuta ku ohimennessä muutamia syöty.Ei oo hääppönen suoraan pensaasta.Meilleimehuja juua,son poissulijettu.Hillojakaan ei juuri mene.Kuivattaminen vissiin onnistuu?
By tönönvahti - 1.9.2019

Karvari - 1.9.2019
Meillä tulee taas tolokuttomasti marijoja aroniaaitaan.Pitäs vissiin jotenki käyttää.Miten ootta käyttäneet?Kävin kuuklettamassa ja pöyristyttävän terveellinen marija,ei olla aiemmin muuta ku ohimennessä muutamia syöty.Ei oo hääppönen suoraan pensaasta.Meilleimehuja juua,son poissulijettu.Hillojakaan ei juuri mene.Kuivattaminen vissiin onnistuu?

Täälläpäin tekevät viiniä aronian marjoista. Minä mehustan koska meillä on ruokajuomana jatkuvaan lilletti. Viiniä emme tartte. 
Viimesyksynä pakastin mutta ei maistunu millään muotoa pakkasesta joten keväällä mehustin nekin.
Marjoina ei hääppönen syödä mutta terveellinen kylläkin. 
By Ohvakukka - 1.9.2019

Bobbie - 1.9.2019
sohvakukka - 31.8.2019

Siis kuivattaessa makeutuvat-ko? millä kuivaat?

Kuivatus on minulle se ainut keino säilöä niitä. Kuivuvat tosi hitaasti. Eivät ole kuivanakaan kovin makeita mutta mä tykkään niistä silti, se on ihan makuasia. Joskus kuivurilla kuivaan ja välillä uunissa. Meillä on yksi puska, leikkaan sitä usein ettei leviä liikaa. Vaikea arvioida marjojen määrää mutta luulen että 10-20 litraa on puskassa tänä vuonna kun niitä on paljon. Jos kokeilee kuivatusta niin kannattaa maistella ennen kuin ison määrän kuivaa, niistä ei kaikki varmaan pidä kuivanakaan. En ymmärrä sitä kun kirjoitetaan että ovat maukkaita, se on ehkä mainosta.  Ja se lajike meillä on Wiging ellei myyjä huijannut....
By mummuh - 1.9.2019

Minä olen tehnyt hyytelöä aronioista muussa muodossa en tykkää. Viininä yäk minkä makusta. Tänävuonna puskassa (pensaassa) marjoja paljon mutta viekööt linnut en viitsi hyytelöäkään tehdä. Vuosia taaksepäin kilpaa rastaiden kanssa keräsin.Cool Ahosen taimistosta olen joskus  omani ostanut. 
By tönönvahti - 1.9.2019

Minusta aronian mehu on ihan hyvää. Omenan kanssa ihan kelpo kiisseli tulee.
Mehuun laitan sokeria mutta kiisseliin laitan steviaa lopussa jos tarttee. 
Makuasioita mutta meillä päihittää herukkamehut ja yleensä loppuu aina ekana.
By valtsu - 2.9.2019

tönönvahti - 1.9.2019

Mehuna ilman sokeria ja menekki on rajaton. Sankollinen pari, kolme tulee puskastaan, taitaa olla 4-5 puskaa itsellä ja yhteistä koristearonia-aitaa 100 m pihan "puhtaalla puolella". Parasta tulee pihlajanmarjamehun kanssa sekoitettuna, raparperimehun kanssa samoin. Kaupasta halpis omenamehua tölkistä lasiin lisäksi ja tottumatonkin tykkää. Happoisuus puuttuu tykkänään noista ja maun karvaus pääsee esiin, hapanta kaveria lisäämällä maku pyöristyy.

Tulee upeaa hyytelöä kakkujen päälle: aroniamehua ja päärynänpuolikkaita tehosekoittimeen ja hyytelöaineet sekaan, rubiininkuultava timanttinen sävy. Voisi siitä marmelaadikarkkejakin  väsätä agaragarilla, jos ei muuta puuhaa olisi.
By Ohvakukka - 2.9.2019

Bobbie - 2.9.2019
tönönvahti - 1.9.2019

Mielenkiintoista ja jännää!
Mistä niitä marjoja nyt tähän hätään pääsis maistelemaan? pitääkö lähtä ajelemaan illan hämyssä kylille ja pensaisiin räkättien kanssa piiloutua? Varmasti uskovat selitykseni mahdollisesti talonväen yllättäessä "tihutöissä", että aronian marjoja vain tulin nauttimaan tässä.. (teidän ikkunan alle). Whistling

Reippaasti vaan kysymään lupaa maistaa, kukaan ei varmaan kiellä kun vain maistaa pyydät.
By tönönvahti - 2.9.2019

Bobbie - 2.9.2019
tönönvahti - 1.9.2019

Mistä niitä marjoja nyt tähän hätään pääsis maistelemaan? pitääkö lähtä ajelemaan illan hämyssä kylille ja pensaisiin räkättien kanssa piiloutua? Varmasti uskovat selitykseni mahdollisesti talonväen yllättäessä "tihutöissä", että aronian marjoja vain tulin nauttimaan tässä.. (teidän ikkunan alle). Whistling

Julkisissa paikoissa, kaupungilla ainakin täällä, notkuu oksat mustana marjoja.
Tuskin kukaan pahastuu jos niitä vähän maistaa sieltä. Kahtoo vähän ettei ihan kavun varressa mihin räkivät kulkijat.

Yhden pehkon aina voi ostaa. Koristepuuksi minäkin aikoinaan ostin oman ja monta vuotta tyhmyyttäni annoin rastaiden herkutella niillä.
Kukkii keväällä ja ruskaväri loistava silloin kun muutkin puut ja pensaat rusottaa. 

Marjoja puskasta syömällä ei oikein pääse tietämään miltä mehu maistuu. Ei meilläkään niitä puusta syödä kuin joskus ohikulkiessa.
Omena on verraton kaveri ja silläpä omenoitakin mehustan tai jos kehtaan pakastan. Kiisseli vie kielen mennessään. 😋
By Bobbie - 2.9.2019

sohvakukka - 2.9.2019
Bobbie - 2.9.2019
tönönvahti - 1.9.2019

Reippaasti vaan kysymään lupaa maistaa, kukaan ei varmaan kiellä kun vain maistaa pyydät
Tosiaan! w00t
Toivottavasti sentään useimmat muutkin edellisen puh.vuoroni huumoriksi ymmärtävät, siitä ei kyllä voi olla varma, joten tarkennan että ihan leikilläni vain äskettäin pelleilin. En aio kenenkään pensaisiin yöllä työntyä, en todellakaanExclamation Mark
By tönönvahti - 3.9.2019

50 litraa on marja-aronioita kerättynä odottamassa mehustamista ja vielä on puussakin. Isäntä tekee uutta ennätystä, aikaisempi on 45 litraa tuosta samasta puusta. Ei taida huomenna olla tekemisen puutetta. Taitaa jäädä vielä osa mehustettavaksi seuraavallekin päivälle. 
By Bobbie - 4.9.2019

tönönvahti - 3.9.2019
50 litraa on marja-aronioita kerättynä odottamassa mehustamista ja vielä on puussakin. Isäntä tekee uutta ennätystä, aikaisempi on 45 litraa tuosta samasta puusta. Ei taida huomenna olla tekemisen puutetta. Taitaa jäädä vielä osa mehustettavaksi seuraavallekin päivälle. 

Ei kai yhdestä pensaasta sentään. Montako teillä niitä on? Paljoko tulee yhdestä noin?
By Filopator - 4.9.2019

Bobbie - 4.9.2019
tönönvahti - 3.9.2019

Ei kai yhdestä pensaasta sentään. Montako teillä niitä on? Paljoko tulee yhdestä noin?

Voihan hitsin hitsi, kun en ottanut kuvaa äiteen ainoasta jäljellä olevasta aroniasta eilen. Kyllä yhden puskat marjat riittää loistavasti yhdelle huushollille. Makas pitkin pituuttaan tantereella marjojen painosta. Kaiken huipuks, marjat jää linnuille sun muille elukoille.
By tönönvahti - 4.9.2019

Bobbie - 4.9.2019
tönönvahti - 3.9.2019

Isäntä sai uuden ennätyksensä. 65 litraa tuosta yhdestä puusta. Minä hävisin vedon kun povasin että korkeintaan 55 litraa lähtis.
Ja nuo on kerätty marjoina, ei terttuineen.

Mulla on kolme pensasta kasvamassa joissa vasta muutama marja. Olen ottanu tuosta puusta pistokkaita ja kasvattanut ne niistä.
Varautunu siihen että jos ei kukaan pysy enää tikkailla muutaman vuoden päästä niin ovat marjat vähän matalammalla.
Isäntä meillä on keikkunu tuolla tikkailla ja kerännyt nuo marjat.
Mieluusti kerää kun kaikki loppuhommat on minulla. ☺️
By kevätlinnunherne - 4.9.2019

tönönvahti - 4.9.2019
Bobbie - 4.9.2019
tönönvahti - 3.9.2019

Isäntä sai uuden ennätyksensä. 65 litraa tuosta yhdestä puusta. Minä hävisin vedon kun povasin että korkeintaan 55 litraa lähtis.

Mulla on kolme pensasta kasvamassa joissa vasta muutama marja. Olen ottanu tuosta puusta pistokkaita ja kasvattanut ne niistä.
Varautunu siihen että jos ei kukaan pysy enää tikkailla muutaman vuoden päästä niin ovat marjat vähän matalammalla.

On järkyttävän runsas sato, minun pensaassa  on huomattavasti maltillisemmin. Alasleikattukin on ainakin kerran koko pensas. Ja pienemmät pensaat kasvatin siemenestä, nekin jo kertaalleen alasleikattu kun varjostivat liikaa. Minun puskat onkin vain silmänruokaa etenkin syksyllä, linnut syö marjat.
By zJässikkä - 4.9.2019

Tänään aloitin aronioiden poiminnan. Marjoja on vaikka lampaat söis, oksat taipuvat maahan, Niistä riittäisi kyllä muillekin, mutta eivät taids kovinkaan kysyttyjä olla. No kunhan ilmat viilenevät nii rastaat ilmestyvät ja se on päivä pari kun pensaat on tyhjennetty.
By sofi - 4.9.2019

Aronian marjat ovat ihan superfoodia, siis erittäin terveellisiä. 
By valtsu - 4.9.2019

tönönvahti - 4.9.2019
Bobbie - 4.9.2019
tönönvahti - 3.9.2019

Ihana määrä! Pidän matalina lpensasmaisina eikkaamalla vanhimmat versot reilusti alle 10 cm paksuisina. Sadon määrä kärsii, syynä tilanouute, Pistokkaista lisäminen onkin hyvä juttu, lisäänpä niistä, kiitti!  tarkistin netistä  puolipuutuneet kesäpistokkaat  juhannuksen tienoilla. Maahan pudonneista,  nousee siementaimia (kylmäkäsittely)  harvakseltaan, niistä lisääminen käy hitaasti.
By hiirenporras - 5.9.2019

Kyselen mielipiteitä, kummassa paremman makuinen marja; marjatuomipihlajassa vai marja-aroniassa? 
By Ohvakukka - 5.9.2019

hiirenporras - 5.9.2019
Kyselen mielipiteitä, kummassa paremman makuinen marja; marjatuomipihlajassa vai marja-aroniassa? 

Marjatuomipihlajassa mun mielestä, aronia vain tekee satoa moninkertaisen määrään verrattuna marjatuomipihlajaan. Aroniat saa paremmin talteen ennen lintuja...
By Filopator - 5.9.2019

hiirenporras - 5.9.2019

Marjatuomipihlajan marjat on meillä pikkuväen herkkuja. Pysyvät ehjinä ja irtonaisina pakastaessakin napostelijoille. Aroniasta on tehtävä aina jotakin. En minä ainakaan sitä siltään kykene syömään.
By hiirenporras - 5.9.2019

Kiitos tiedosta, sitä mä jo aavistelin, kun munkaan mielestä aronia sellasenaan ei oo herkkua. -Mulla on pieni palsta ja sinne voisi ehkä sitten ajatella marjatuomipihlajaa.  Täytyy vähän tutkistella missä sitä myytäis, Plantsussa ja Bauhausissa ei näkynyt olevan. 
By kevätlinnunherne - 6.9.2019

Keksin antaa koiralle näitä kun se tuppasi niitä nuuhkimaan, no ensinhän se sylkäsi marjan pois, pariinkin otteeseen, mutta sitten alkoi kelvata. En kovin montaa uskaltanut kerralla antaa ettei vatsa mene sekaisin. Koira tykkää mustikoista joita syö puskista itse, vatut on oikein herkkua, mansikoista se ei välitä. Muuten aroniat ovat nyt isoja ja mehukkaan näköisiä vaikka on ollut kuivaa, ei ole kuivuus ollut  niille haitaksi. Sen sijaan saskatonit aiemmin kesällä kyllä kärsivät kuivuudesta, ja melkein kuivuivat pensaaseen.
By J10013531012 - 13.9.2019

Tykkäisin kovasti aronian marjoista, mutta jos niitä syön enemmän, kuin kaksi, menee vatsa sekaisin. Höyrymehulla ei tuota vaikutusta ole, vaan pelkästään marjoilla. 
By annitainen - 14.9.2019

Meillä on iso puska jotain marja-aroniaa, lajia en tiedä. Siinä on nyt paljon marjoja, pari sankollista keräsin, tein vähän jauhetta ja loput pakastin. Tämä laji on tosiaankin kuivan makuinen mutta menee hyvin vaikka smoothiessa.
Puutarhalla on sit Viking lajiketta ja sen marjat on oikeesti makeita, niitä voi syödä ihan sellaisenaan. Suosittelen ☺️ 
By hoyabella - 14.9.2019

Aronian marjoissa on kuulemma enemmän antioksidantteja kuin mustikassa.
By tönönvahti - 14.9.2019

Luin jostain että aroniassa on viisi kertaa enemmän terveyshyötyä ku mustikassa.
Meillä on tuota Viking lajiketta mutta ei meillä niin hirveesti niitä pehkoista syödä.
Jos nuo pehkot kasvis jossain korvessa niin kaikki haluais niitä kerätä mutta ovat liian helppoja ja paljon nurkalla niin ei kelpaa.
Merten takaa tuotuna maksettais paljonkin kun osaisvat mainostaa sen terveyshyötyjä.

Puolukoita ostetaan joka kaupan parkkipaikoilla. Miks ei joku vois ostaa noita marja-aronioita ja jatkojalostaa niitä.
Saisivat ostaa kotimaista tuotetta he jotka haluaa ajatella terveyttään eikä ole mahdollista itellä kasvattaa.

Onhan tuossa tietty se ongelma että kun se ei ole luonnon marja niin eihän sitä kannata kerätä eikä myydä kun pitäis maksaa kaikenmaailman verot muutamasta sankollisesta mitä koristekasvina kasvatettavasta yleensä saa. 
Paree kun jättää linnuille.
Ruoka hävikin kanssa on suomessa vielä paljon oppimista ja hölläämistä kaikessa pilkun viilauksessa. 
By valtsu - 14.9.2019

tönönvahti - 14.9.2019
Luin jostain että aroniassa on viisi kertaa enemmän terveyshyötyä ku mustikassa.
Meillä on tuota Viking lajiketta mutta ei meillä niin hirveesti niitä pehkoista syödä.
Jos nuo pehkot kasvis jossain korvessa niin kaikki haluais niitä kerätä mutta ovat liian helppoja ja paljon nurkalla niin ei kelpaa.
Merten takaa tuotuna maksettais paljonkin kun osaisvat mainostaa sen terveyshyötyjä.

Puolukoita ostetaan joka kaupan parkkipaikoilla. Miks ei joku vois ostaa noita marja-aronioita ja jatkojalostaa niitä.
Saisivat ostaa kotimaista tuotetta he jotka haluaa ajatella terveyttään eikä ole mahdollista itellä kasvattaa.

Onhan tuossa tietty se ongelma että kun se ei ole luonnon marja niin eihän sitä kannata kerätä eikä myydä kun pitäis maksaa kaikenmaailman verot muutamasta sankollisesta mitä koristekasvina kasvatettavasta yleensä saa. 
Ruoka hävikin kanssa on suomessa vielä paljon oppimista ja hölläämistä kaikessa pilkun viilauksessa. 
Terveyspommiihan se on: runsaasti C-vitamiinia, E-vitamiinia, karotenoideja, folaattia sekä mineraaleja kuten kaliumia, rautaa ja mangaania, auttaa verenpaineeseen ja ikääntymistä vastaan monella tavoin. Asiantuntijat eivät ihan pääse yhteisymmärrykseen mikä on tehokkain terveyspommi, hillan, karpalon ja puolukan rinnalla aronia. Helppo ja nopea poimia omalta pihalta, ei suolle tarvitse lähteä, taimet ovat edullisia ja satoa tulee joka vuosi paljon. Nyt kun ei tullut mustikoita eikä puolukoita jäisin ilman mehuja kokonaan, vaan aroniapa pelastaa tilanteen jälleen kerran.

Superfruit.com: "Aronia sisältää antosyaaneja ja proantosyaaneja, jotka aikaansaavat myös sen tumman pigmentin. Kokonaismäärä on korkeimpia mitattuja, 1480 mg per 100 g tuoreita marjoja ja proantosyaanipitoisuus 664 mg per 100 g."
By hoyabella - 14.9.2019

Ei tarvitse marjoja noukkiessa kumarrella. Alimmat marjat jää aina linnuilleBigGrin
By välke - 15.9.2019

Terveelliseksi syötäväksi minä istuttelin marja-aroniaa viime syksynä, lajike taisi olla juuri tuo Viking. Tämän syksyn pienen sadon voisi pakastaa ja sit kun satoa joskus tulee enemmän, niin osan ajattelin kuivata jauheeksi. 
By Höpötys - 16.9.2019

Aronian maku pehmenee ensimmäisen halla/ pakkasyön jälkeen. Totesin tämän viime syksynä, oli paljon parempia, kun marjat olivat saaneet kuurapinnan päälleen. Mutta pehmeneekö myös pakastimessa, jos kerää ennen pakkasia?

Mun mielestä aroniakiisseli vaniljajätskin kanssa on tosi hyvää, parempaa kuin muista marjoista tehtynä.

Pitäis mennä kerään omat aroniat, ennen kuin linnut kerkeävät.
By miraemmi - 17.9.2019

tönönvahti - 14.9.2019

Minä tein hilloa jossa vanilijasokeria muttei konjakkia ko pakastan kaikki kun laitan sokeria puolet ohjeista...
minä tykkäsin hillon mausta ja meinaan tehdä vatkattua marjapuuroa luomu tummasta mannasta jota saan elimäen vehnämyllyltä..pehmeää ja makoisaa.
By miraemmi - 17.9.2019

Höpötys - 16.9.2019
Aronian maku pehmenee ensimmäisen halla/ pakkasyön jälkeen. Totesin tämän viime syksynä, oli paljon parempia, kun marjat olivat saaneet kuurapinnan päälleen. Mutta pehmeneekö myös pakastimessa, jos kerää ennen pakkasia?

Mun mielestä aroniakiisseli vaniljajätskin kanssa on tosi hyvää, parempaa kuin muista marjoista tehtynä.

Pitäis mennä kerään omat aroniat, ennen kuin linnut kerkeävät.

Mulla on semmonen muistikuva että tätini olisi tehnyt aikanaan itselle viiniä ja lapsille mehua aroniasta ja villi vadelmasta ja oli siis todella herkkua ...lapsilla siniset kielet..
By Höpötys - 17.9.2019

Hahaa, aamulla oli mittari nollassa ja aronioissa hentoinen kuura. Nyt ovat valmiita poimittaviksi. Saas nähdä pitääkö kerätä kilpaa rätkyjen kanssa vesisateessa.

Aion kokeilla pakastamista sellaisenaan ja sitten syödä maustamattoman jukurtin kanssa. Piirakkaa voisi myös kokeilla.
By Ohvakukka - 20.9.2019

Tänään poimin vielä kolme litraa aronioita. Kokonaisena laitoin pakastimeen. Ajattelin Kokeilla niistä puuroa jonkun happamamman marjan kanssa  . Jos ei muuten maistu niin sitten hilloksi keitän talvella.
By mummuh - 20.9.2019

Ees räkätit ei ole vieneet mun aronioita!
By Ohvakukka - 20.9.2019

Aroniat on vähän liian isoja räkäteille, onnistuvat silti syömään niitä mutta vaikeasti. Katselin joskus kun räkätti nieli aroniaa, välillä yskäs sen pois ja taas nieli. Kolmennella kerralla onnistui jäämää marja masuun. Voi ressukoita. BigGrin