Puutarha.net Keskustelut

Mango, Mangifera indica

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2378911.aspx

By Omppu2 - 5.5.2007

Laitoin n. 2 kuukautta sitten mangon kiven multaan...ja nyt siitä on noussut n. 5 cm pituinen taini jossa on jo 5-6 pientä lehteäkin Kuinka nopeasti mango kasvaa....eli pitääkö piankin varautua vaihtamaan isompi ruukku?

By Milena - 12.5.2007

Yrtin kasvattaa joskus mangoa, se hurahti ensin noin 10 sentin pituiseksi, tyssähti siihen ja lopulta kuoli. En tiedä mistä tuo johtui, ehkä se ei saanut riittävästi valoa tai sitten kastelin sitä liian vähän.

Nyt minulla on suunnitelmissa kokeilla mangon kasvattamista uudestaan, mutta ongelmana on etten ole saanut siemeniä itämään. Yhden kylvin multaan viime vuoden puolella huonolla menestyksellä, siitä ei koskaan tullut mitään. Pitääkö sille siemenelle siis tehdä jotakin etukäteen ja minkälaiseen multaan se kannattaisi kylvää? Laitoin äsken syömäni mangon siemenen veteen likoamaan, mutta kannattaisiko se vain tyrkätä heti multaan ja antaa rauhassa itää?

Toivottavasti Omppu2:n taimi pärjäilee hyvin, en osaa itse antaa mitään hoitoneuvoja sille.

By Omppu2 - 14.5.2007

Minä ainakin laitoin mangonsiemenen ihan tavalliseen kylvömultaan...aluksi peitin ruukun muovikelmulla mutta se pitää päivittäin ottaa joksikin aikaa pois ettei siemen homehdu. Otin siemenen päältä sen vaalean kovan isomman kuoren pois ja laitoin sen sisältä paljastuneen vaan multaan. Kastelua päivittäin mutta multa ei saa olla liian märkää..ja mielellään saa kuivahtaa kastelujen välillä! Minun mangontaimeni on nyt melkein 15 cm korkea ja hyvin kasvaa! Lehdet ovat jo aika suuret!

En tiedä onko se siemen liotus vedessä hyväksi...itse laitoin vaan suoraan multaan. Itselläni on myös itse kasvatettu avocado...joka taitaa olla pian 20cm korkea!!

Tsemppiä nyt kasvatukseen ja toivottavasti onnistuu!

By winyad - 17.5.2007

Millä sen vaalean hitsin kovan kuoren siitä päältä saa pois? *miettii kaikkea moottorisahasta alkaen* täh?

By Omppu2 - 18.5.2007

Itse irroitin sen kovan kuoren varovasti pois terävällä veitsellä kuoren reunoja pitkin...mutta hyvin varovasti ettet vahingoita sisällä olevaa siementä! Veitsenterän jos saa ujutettua vaalean kuoren reunojen väliin ja kääntää veistä siinä varovasti ja sitten voi yrittää sormillaan irroittaa kuorenpuoliskoja toisistaan mutta taas varovasti!

Itse en kokeillut mutta mietin että hiekkapaperillakin voisi yrittää hioa kuorta niin että se haurastuu!

By Pappis - 5.6.2007

Minulla on yksi mango joka on nyt kaksi vuotias ja noin 15 cm korkea sekä kaksi tänä keväänä noin kuukausi sitten istutettua jotka on nyt noin 5-6 cm korkeita. Huomasin että altakasteluruukku, länsi-ikkuna, ja silloin tällöin suihkuttelu ovat hyväksi. Vetoa ei siedä.
Nyt kun minulla on nämä kaksi uutta niin toinen on lehdiltään vaalean vihreä ja toinen tumma lähinnä melkein punaisen ruskea. Olisivatko eri lajiketta. Mango on helppo juurruttaa kun halkaisee ensin siemenen joko viilapenkissä tai terävällä veitsellä pääasia on että saa sisällä olevan siemen ehjänä. Minulla nyt kun laitain siemen multaan muovin alle meni siihen että taimi nousi kaksi viikkoa aikaa.

By Omppu2 - 22.6.2007

Mitä voisin tehdä kun mangoni on lakannut kasvamasta...ei ole kasvanut enää vähään aikaan yhtään. Voiko johtua siitä kun vaihdoin multaa ja siemen katkesi varreasta ja juurista irti kokonaan. Varsi on kuitenkin ihan ehjä ja juuret kokonaan kiinni varressa....johtuneeko tästä?

By Pappis - 27.6.2007

Minunkin vanhempi mango oli tuossa muutaman kuukauden sen näköinen että ei viru ei vanu, mutta sitten teki kaksi oksaa ja nyt kasvaa taas hyvin. Olisko kärsinyt vedosta, kun tuuletin liian ahkeraan.

By Omppu2 - 8.7.2007

Nyt mangoni on jälleen alkanut kasvattaa uusia lehtiä...taisi pitää vain pienen tauon kun tässä jokin aika sitten ei kasvanut yhtään!! Lehtiä kyllä tulee uusia mutta korkeutta ei ole kasvanut...edelleen on n. 10cm korkuinen...mutta kai siitä vielä kasvaa?!!

By Ficus85 - 2.11.2007

Yhessä kirjassa oli, että mangon siementä pitäis pitää ennen istutusta vähintään 1-2 viikkoa vesilasissa ja vaihtaa vesi joka toinen päivä.. en sitte tiedä että kasvaako hyvin myös silloin jos törkkää suoraan multaan..? mutta ajattelin tehdä niinkun siinä kirjassa neuvottiin..
By Trigona - 17.11.2007

Ficus85, ollaan taidettu lukea samaa kirjaa silmän isku Minäkin tein niin kuin kirjassa neuvottiin, mutta taisin vetää vesiperän. Siemenen paksu ulkokuori halkesi vedessä liotessaan yhdestä kulmasta (oli vedessä kolme viikkoa) joten ajattelin sen olevan voimissaan ja itämiskelpoinen. Istutin multaan ja nyt puolentoista kuukauden jälkeen - ei mitään.

Vielä en ole uskaltanut kaivella multaa ja tarkastaa mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, jos vahingossa katkaisen vaikka sen ainokaisen juuren tai sirkkavarren. Odotan siis vielä kuukauden-pari ja sitten alan tonkia.

By Ficus85 - 17.11.2007

Juu  Mullakaan ei se siemenen lasissa juurruttaminen oikeen onnistunu, tai tavallaan onnistu, että siihen kasvo sellanen pieni juuren tynkä, Mutta kun laitoin sen multaan niin noin viikon päästä kurkkasin niin oli vähän homeessa ja ihan tummunu se siemen. puhetta Ehkä sitä vois vielä joskus koittaa..

Jostain kans luin et jos mangoa haluaa kasvattaa siemenestä niin kannattais valita mahdollisimman tuore hedelmä, missä on mahdollisesti vihreämpi siemen (eikä ruskea)..

By Trigona - 17.11.2007

Oho. Ja minä valitsin hedelmän sen mukaan mitä pehmeämpi ja kypsemmän oloinen se oli oho Tästä pitänee tehdä pieni tutkimus tuoreella ja reilusti kypsällä hedelmällä, liottamalla ja ilman jne. Kylmäkäsittelyä mangon siemen varmaankaan ei kaipaa? Ehkä sitten keväämmällä hymy

By Ficus85 - 17.11.2007

Niin kevät saattais olla parempi aika kokeilla..  Laitappa googleen hakusanaks "mangon kasvatus" niin sieltä tulee jonkun opiskelijan kotisivut, mistä just luin sen ja siellä tais olla muitanki hyviä vinkkejä mangon kasvatuksesta..

By Ficus85 - 17.11.2007

eikun anteeks!!! siellä olikin että valitse mahdollisimman kypsä hedelmä, hups.. Smile ite yritin sellasesta ihan raakileesta niin ihmekkös ei onnistunu ollenkaan
By Trigona - 7.12.2007

Kun oli tuossa puhetta siitä, etten uskalla tonkia mangon siementä ruukustaan..

Eipä tarvihe enää murehtia asiaa, kissa hoiti homman puolestani. Töistä kotiin tultuani oli ensin vastassa tyhjä purkki ja purkkia seurasi multavana joka viimein johti siemenen luo hymy

Siemen onneksi näkyi olevan ihan hyvässä kunnossa ja juurikin sillä oli, eli toivoa vielä on! Iskin sen takaisin purkkiinsa, katsotaan miten täräyksestä selviää. Ei vissiin kyllä ole mikään kovin kranttu kasvi kyseessä..

By Q. - 14.2.2008

Minäkin kannan korteni kekoon tässä mangokeskustelussa. Itselläni on vähän yli kaksivuotias mango. Idätin joulukuussa ja kasvatin taimen eteläikkunalla, joten vuodenajalla ei varmaan ole kovinkaan paljon väiä, jos vain on valoa ja lämpöä tarpeeksi. Idätin siemenen varmaankin samaisen kirjan ohjeiden mukaan josta tuossa aikaisemmin puhuitte, eli vesilasissa.

Liotin siementä vesilasissa pari viikkoa ja laitoin multaan (muistaakseni kaktusmultaan) sen jälkeen kun siemen oli haljennut. Ei kestänyt kovinkaan kauan kun sirkkataimi ilmestyi purkista. Olen saattanut puhua aiheesta, joskus vanhan puutarhenetin puolella.

Olen samalla tavalla idättänyt kaksi siementä hyvällä menestyksellä. Kämpässäni oli talvellakin todella lämmin, noin 25 astetta. Kaikki eksoottisten hedelmien siemenet itivät todella hyvin siellä. Ensimmäinen mangoni kuoli puolenvuoden iässä lomamatkan aikana, mutta se toinen on hyvällä menestyksellä elänyt jo tosiaankin kaksi vuotta. Ensimmäisenä talvena se oli olohuoneessa ikkunalla, pysyi hyväkuntoisena, mutta ei kasvanut. Keväällä sai ripsiäisiä, varmaan kun en muistanut suihkutella, mutta vein sen kesällä ulos ja myrkytin. Kasvoi iloisesti kesän ulkona ja on nyt viettänyt talven chilien seurassa kasvivalon alla. On kasvanut koko talven. Pidän mangosta, koska se kasvaa kauniisti ja on todella kaunis ja vihanta viherkasvi. Eikä kasva honkkeliksi, kuten monet muut eksoottiset kasvit.

Nyt on uusi mangonsiemen itämässä. Laitoin tällä kertaa suoraan multaan, joten katsotaan nyt miten tässä kokeilussa sitten käy.

By Q. - 4.3.2008

Hihhei!! Mango iti jälleen loistavasti ja nyt meillä kasvaa sellainen reilun viikon ikäinen taimivauveli..
By Moonlight - 7.3.2008

Tässä mun mango hymy Oli melko yllätys, että lähti itämään. Siemen oli tosi kuolleen näköinen jo kun kylvin sen. Sitten unohdin koko kylvöksen yhdelle hyllylle. Viikko sitten kauhukseni muistin sen ja mitäs sieltä löytyikään. Tänään just vaihdoin isompaan purkkiin kun oli kasvattanut juurta jo n.5cm ulos muovipurkin alapuolen rei´istä.

By tamarillo - 19.4.2008

Mango on kyllä harvinaisen hauska kasvi. Tämä yksilö parinkuukauden ikäinen,kovan kuoren revin pois ja talouspaperin välissä idätin, muutamassa päivässä alkoi juurta pukkaamaan. Kasvutapa veikeä, tekee uusia lehtiä ryppäinä ja vaihtaa väriä lehtien kasvaessa tosi voimakkaan punaruskeasta kiiltävään myrkyn vihreään. Partsilla treenannu lasien takana muutaman päivän ja hyvin näyttää viihtyvän. Saa nähä kuinka kauan jaksaa kasvaa.

By Berino - 14.1.2009

Onko kukaan kokeillut mangon kasvatusta siemenestä. Pitäisiköhän hedelmästä otettua siementä käsitellä jotenkin??

By Moonlight - 14.1.2009

Kokeilin viimme keväänä. Tökkäsin vain multaan ja hyvin iti. Syksyllä nakkasin kasvin pois kun oli kesällä ulkona ja meni niin kurjan näköiseksi. Täällä muuten on jossain jo mango keskustelu, siellä oli kuviakin.
By Berino - 14.1.2009

Tämä ketju onkin näköjään huonekasvien alla. Etsin hedelmien alta...
By Nuu - 14.1.2009

Tänne mango-keskusteluun Berino sittemmin jo löysikin tiensä Moonlinghtin sekä mai-leen avustuksella, välitän tässä ohessa hänen laittamansa kiitokset ko. henkilöille Smile
By valtsu - 14.1.2009

Ylikypsästä mangosta lähtee kaikkein helpoimmin kasvamaan! Kynsiharjalla kannattaa harjata hedelmän jämät pois siemenestä, muut niksit onkin täällä ketjussa. Meilä nää hedelmänsiemenjutskat on nykyisin ihan vaan nuorison hobby, aluksi oli appelsiininsiemeniä ja popcorn maisiia ruukkukasvin tyvet vihreänä ja nyt no, miten lie siemen puusta näin kauas pudonnut?

By suhvi - 13.2.2009

pitääpä kans kokeillä mangon kasvatusta.. niin hienot lehdet kasvissa..
By Tette - 13.2.2009

Täältä löytyy ainakin 5 mangosiementä - etsivät uutta kotia!

By Berino - 13.2.2009

Mangoni näyttää lähtevän kasvuun. Laitoin siemenen tammikuussa multiin.
By Tette - 16.2.2009

Mangosiemenet ovat löytäneet uutta kotia..

By suhvi - 24.5.2009

mangoa en ole saanut kasvamaan monista yrityksistä huolimatta? mikä siis mättää.. hätäilenkö liikaa?
By Pieniviherpeukalo - 24.5.2009

Minun mangoni ainakin kasvanu todella hyvin mutta huomasin jo aikoja sitten että lehden alapinnat ovat sellaset sokeriset.. Mahtaako joku sairaus/tuholainen olla?

By viherpeukalo - 25.5.2009

Voiko mangon latvan katkaista? Adoptoin tässä kerran v. 04 siemenestä kasvatetun mangon ja katto tulee jossain vaiheessa vastaan.
By suhvi - 5.7.2009

ei vesilasi idätykset ja suoraan multaan tökkäykset auttaneet.. sain mangon itämään kun unohdin sen muovipussiin ja moneksi viikoksi :O nyt purkissa ja ulkona.. en tiedä pitäiskö tuoda sisälle..
By valtsu - 5.7.2009

Tuo mango sisälle, taitaa tulla viileä yö kuusade

By Zibuli - 22.2.2010

Mangon siemen alkaa itää vesilasissa. Siemen on haljennut melkein kahtia - liekö normaalia?

Miten päin tuo siemen nyt kannattaisi multaan laittaa (ja miten syvälle)? Verso ylöspäin tietysti, vaan pystyyn vai vaakaan, lappelleen vai reunalleen?
By Jadetsu - 24.3.2010

Ostin tänään kaksi mangoa ja pakko yrittää saada se siemen itämään, tuun sit tänne kertoon ku taimi on näkyvillä Smile
By Jadetsu - 24.3.2010

Sus siunakkoon ku oli pahan makunen mango mut jokatapauksessa sain sen siemenen sieltä kotelosta ku aikani tappelin, annanko siemenen kuivahtaa pari päivää vai saako sen laittaa suoraan multaan?
By viherpeukalo - 24.3.2010

Onnea yrityksellesi, Jadeliila, Vai pahanmakunen, sehän on maailman parhaanmakuinen hedelmä, olikohan se raaka ?  Mulla on liki kaksimetrinen mango, mutta en tiiä, miten se on taiottu itämään, ku oon adoptoinut sen vuosi sitten. Varmaan hyvin lämpimät olot vaatii itääkseen.
By Jadetsu - 24.3.2010

Ei se oli tosi kypsä ja mehukas mut se maistu kuuselle, siis semmoselle pihkalle, onkaan se varmasti mango minkä ostin BigGrin
By a--a----e - 24.3.2010

Kaikki syömäni mangot ovat myöskin maistuneet kuusen pihkalle... Mikä lie siinäkin, enkö vain osaa valita?
By tagetes - 24.3.2010

Mango ei sit tosiaankaan maistu (kypsänä) pihkalle, mut ei täällä suomessa saa niitä tosi herkullisia ja makeita intian mangoja!

En tiiä tuleeko noi mangot jostain afrikasta, mut kuitennii: mangoihin (niinku moniin muihinkin hedelmiin esim. meloneihin) pätee kypsyyssääntö et ku varovasti hieroo sormillaan sitä kuorta ja/tai päätä, jossa kukka on ollu, ni se tuoksuu miellyttävästi ko. hedelmälle. Jotta mangon makuun pääsee, kantsii, jos vaan jostain ikinä löytää, ostaa mahdollisimman luomumangomehua. Siinä sentään maistuu se aito makea mango.

Nim. merk. Liiterinkin mangoihin pettynyt (=DD!)
By J.anis - 6.4.2010

Tässä minun zombi, kylvetty 17.2. 
By J.anis - 7.5.2010

Nyt jo näin iso poika
By Sienestäjä - 4.2.2011

Oho, kylläpä hämmästyin kun näin ensimmäistä kertaa mangon siemenen. Nyt on jo mullassa mokoma Smile
By Latinisti - 15.2.2011

Uhh, tuohan näyttää ihan joltain sikiöltä. Mutta tätä mangoa täytyy kyllä vielä minunkin yrittää idättää... (Mandariini voi huonosti ja vuoripalmukin kuoli, joten jotain on saatava tilalle.)
By Sienestäjä - 12.3.2011

No eipä se sitten itänyt.
By auli - 12.3.2011

täytyypä taas kokeilla mangon kasvatusta pitkästä aikaa Smile
By päätoimittaja - 14.3.2011

Apus - älkää nyt hyvät ihmiset ottako mangon siemenestä niitä kuoria irti.. eikös tuossa kuvassa ollut "sikiö" ollut sieltä sisältä..? Lukaiskaahan artikkeli joka kertoo aiheesta -- artikkelissa ei valitettavasti ole vielä kuvia (ei ole ollut saatavilla). Mikäli joku haluaa antaa kuviaan (siemenistä, taimista, isommista kasveista) julkaistavaksi, niin otan ilolla vastaan!
By päätoimittaja - 14.3.2011

Lisätäkseni vielä - kokeilkaa rohkeasti erilaisten siementen kylvämistä ja kasvattamista; tulokset voivat olla hyvinkin palkitsevia!
By Tuumu - 14.3.2011

Päiviä tänne mango puolellekkin. Mun mango ollut ties kuin kauan mullassa (about 3kk(?)) eikä vieläkään itänyt. Juuri siihen kehittyi jo viikossa! (Piti kurkkia tapahtuuko edistystä SmileJoo toi siemen näyttää oudolle, itse kasvi on ihan hiano minun silmääni katsottuna. Ja tuo mangon idätys on aika haastavaa. Tämä on 5mango jota yritän idättää.. 4muuta: yhden pistin vesilasiin tuloksella että siemen halkesi kahtia. Mango 2,3 ja 4 mädäntyivät multaan. 5 mikä on parhaillaan mullissa alkaa ehkä myös mädäntyä joten en tiedä mitä tämän kanssa pitäisi tehdä ja hermot alkaa mennä! BigGrin
By Sienestäjä - 14.3.2011

Hyvä minä... En ees yrittänyt avata sitä puukoteloa ton ympäriltä, se aukes ihan itestään
By Tuumu - 14.3.2011

Joo, heitin juuri oman mangon pihalle. Se oli läpimätä kirjaimellisesti, sen siällä oli vaan mustaa limaista ainetta ja sitten siihen oli tullut jotain pieniä vipeltäjiä. Sad
By auli - 19.3.2011

Laitoin tänään veteen mangon siemenen ytimen ja huomenna laitan sen multaan. http://www.student.oulu.fi/~hehieta/kasvit/mango/#kasvata tuolla on hyvät kasvatusohjeet mielestäni.
By Tuumu - 19.3.2011

Joo olen lukenut noi ja olen yrittänyt liotusta myös. Tulos oli tämä: siemen halkesi kahtia vesilasiin.. Olen muutenki luovuttanut tuon mangon kanssa, ei jaksa enää.
By auli - 19.3.2011

päätoimittaja oli kirjoittanut ohjeita.. pikku hetki vaan.
By auli - 19.3.2011

http://puutarha.net/index.asp?s=/artikkelit/123/huonekasvi+hedelmasta.htm
By Zerenissa - 19.3.2011

Mulla on ihan terhakka, hyvänkokoinen mangon taimi tuolla ikkunalla, otin pois sen kuoren ja multaan vaan, melkosta nopeasti iti, nyt on hiukan alun spurtin jälkeen rauhoittunut tuo kasvu. Mutta siis vertailuna tohon vesilasissa idättämiseen, hyvin toimi suoraan multaan laittaminenkin.
By Tuumu - 20.3.2011

Tänään olen tosin menossa prismaan jos sieltä vielä yksi mango tarttuisi mukaan BigGrin se olisi sitten kuudes ja viimeinen yritys (ehkä). Voisin kokeilla ihan sen puukuoren kanssa, vaikkakin siinä kestää 1000vuotta kauemmin niin voisi toimia kun eihän luonnossakaan kukaan sitä kuorta poista ja silti mangoja vaan sattuu sielä olemaan siis tuolla jossain trooppisilla alueilla. Katsotaan nyt...
By valtsu - 3.4.2011

Sirkkajuurihan se siellä on tulollaan, Itäminen on jo alkanut
By auli - 10.4.2011

Laitoin mangon siemenet multaan juuri ikään, saa nähdä milloin sirkkalehteä puskee. Huomasin vaan tänään että siemenen "suojakuori" oli auennut sivulta niin laitoin nyt multaan. Tosin olin tainnut liottaa sitä enemmän kuin kaksi viikkoa. Jää nähtäväksi kasvaako ollenkaan.
By Tuumu - 14.4.2011

En saa selkoa tuosta Valtsun kuvasta. Onko tuo niinkuin se siemenkota? Koska ei se siltä siemeneltä ainakaan näytä :O
By Kyssäkaali - 14.4.2011

Valtsun kuvassa on siemen, millä on se kuori päällä. Päätoimittaja tuolla aiemmin neuvoo, ettei sitä kuorta saa pois ottaakaan.
By Zerenissa - 16.4.2011

Mä otin sen kuoren irti ja hyvin kasvo, siis siihen saakka kunnes unohdin kastella. Mango ei siis todellakaan tykkää kuivahtamisesta eikä siitä virkoa!
By auli - 30.4.2011

mango

Tällainen pieni oli noussut mullasta, varmaan saattanut nousta jo eilen tai toissapäivänä. Elinvoimaisen näköinen ensimetreiltä alkaen!
By auli - 6.5.2011

mangon taimi

Mukavasti on kasvanut pikkuinen viime kuvasta, tällainen tänään.
By Tuumu - 3.8.2011

Prismassa tuli tänään sitten käytyä ja 2mangoa otin mukaan ihan tarkoituksella, eli multiin tässä joku päivä, ehkä tänään jo, jos jaksaa alkaa syömään. Ne olisivat sitten yritykset idättää mango 6 ja 7. BigGrin. Edellisistä mangon siemenistä sen verran,että 3 mädäntyi, vaikka juuren olivat kasvattaneet ja luulin jo onnistuvani. -__- 1 halkesi vesilasissa sen siemenkodan kera, joten ei ollut hyvä idea. Ja sen yhden vissiin viskasin menemään, kun hermot eivät enää kestäneet odottamista? En ole siitä ihan varma kylläkään.
By Sienestäjä - 4.8.2011

jeh, mango hankittu, kuin niitten täytyy olla nii helkkarin kovia ja raakoja, joutuu oottaa viikon ennenkun ne kypsyy. Joskohan tämä sitten itäisi.... Will see.

By Tuumu - 5.8.2011

Auli: Löytyisikö sinulta kuvaa miltä tuo sinun mangosi nykyään näyttää?

Ja minä taidan kohta puoliin laittaa siemenet multaan, jotta saisin ne joskus itämään..
By Ekmanska - 12.9.2011

Mikä mahtoi olla kaupan mangossa vikana, kun maistui niin kalaistalta? BigGrin miehen kanssa ostettiin kaupasta syömäkypsiä mangoja ja kun kotona maistettiin niin oli se aika pettymys. maku oli kyllä makea, mutta jälkimakuna oli tosi ikävästi sellanen kalainen maku, jossa oli häivähdys havupuuta BigGrinBigGrin

Ollaanko me ostettu jotain sekunda kappaleita, vai kuuluuko mangon maistua tuolta?

Ai niin, saako mangon tuottamaan satoa näillä vyöhykkeillä? vai kannattaako vaan nyt jättää tämä kokeilematta BigGrin

Mulla on tullut joku pakkomielle näihin eksoottisiin kasveihin Wink
By Araminta - 12.9.2011

No eihän mango näillä vyöhykkeillä kasva, se on tropiikin puu. Tuskin tekisi hedelmää edes kasvitieteellisessä puutarhassa. Eikä mangon kuulu maistua kalalle tai muulle kummalliselle, kypsä mango on varmaan maailman ihanin hedelmä. Valitettavasti se on kypsänä niin pehmeä, ettei sitä voi kuljettaa eikä raakana poimittu mango koskaan kypsy oikean makuiseksi. Pieni osa tuontimangoista on syömäkelpoisia, yleensä hedelmämalto on silloin keltainen. Kun näen hyvännäköisiä mangoja kaupassa, ostan eka yhden. Jos se on maukas, palaan ostamaan ison pussillisen. Mango on aika kallis ja painava hedelmä ja tuntuu väärältä ostaa maistamatta pussillinen hedelmiä, jotka sitten päätyisivät kompostiin, Sama ongelma koskee toista lempihedelmääni, persimonia (vai kaki vai sharon vai mikäseon).

By Ekmanska - 12.9.2011

Ahaa BigGrin Noh, nyt ollaan sitten viisaampia Smile Täytyy jättää vastasuudessa kauppaan, oli kyllä aika ällön makusia BigGrin
By Horsester - 4.11.2011

Ostin eilen yhden mangon ja otin sen siemenkodan talteen. Avasin sen ja siemenestä näytti tulevan jokin vihreä? Mitä teen nyt, laitanko purkkiin vai liotanko jossain? Ja tuo vihreä mahtaa olla mikä?
By Onnelanemäntä - 21.3.2012

Onko tietoa miten isoksi mango kasvaa? Niitä kun on kolme itänyt, niin olenkos pississä?
By viherpeukalo - 21.3.2012

Mulla on n. parimetrinen, v. 04 kylvetty. Hyvin kasvaa...ei edes katossa vielä.
By anthony - 21.3.2012

Riippu varmaan ruukun koosta, luonnossa kasvaa suuremmaksi kuin omenapuu
By anthony - 21.3.2012

tässä mangopuu Brasiliassa

Ok, pississä olen. Taidan vahingossa tappaa pari ylimääräistä. =DD

Kasvatat viidakkoa.
By Jadetsu - 21.3.2012

Minen saa mangoa itämään vaikka mitä tekisin Sad
By Pisaralehdellä - 21.3.2012

Jade, oletko harjannut siemenet 'karvat' tai vuollut puukolla, kuorimaveitsellä tms sileäksi. Sen jälkeen liotus vesiastiassa 1-2 viikkoa (vesi vaihdettava vähintään joka toinen päivä). Siemenen istutus suuntaa en muista. Minulla muistaakseni halkesi ja alkoi työntää itua ulos sen liotuksen aikana..

Onko viherpeukun mango kukkinut? Kuulemma siemenestä kasvatettuna kukkii 6-10 vuoden iässä..

Isäntä kituu jo nyt kaikkien kasvien keskellä... =D

Mulla mangot itää jotenkin liiankin helposti. Syön mangoa ainakin kerran viikossa yhden ja laitan kiven lillumaan veteen jauheliharasiaan. En siis halkaise ja kaiva siementä esiin, vaan ihan sen karvaisen ison kiven isken lillumaan. (Pikkaisen imeskellyn ja limaisen, nurkasta pureskellun, että vesi menee sisään.) Kun se raottelee itseään kaivan naapurikukkaruukusta kiven päälle kevyen kerroksen multaa. Naapuriruukun mullan liiallisen hupenemisen aikoihin käyn hakemassa mangolle kunnon ruukun ja laitan sen kunnon paksuun multaan samalla kun lisään sitä naapurillekin.

Tähän asti olen vienyt itäneet äidille päiväkotiin lasten iloksi, mutta nyt äiti on eläkeellä ja päiväkoti purettu. Täytyy alkaa vaatimaan isännältä lisää tilaa viidakolle. =D
By Jadetsu - 21.3.2012

Kyllä minoon teheny niille vaikka helekattia ja ei net iä siltikkään

Ookko imeskelly rakkaudella? ;-P
By Jadetsu - 21.3.2012

Imeskelly oon mut vissiin siiton rakkautta puuttunu BigGrin

Jospa sinne lappiin kauppoihin saatte vaan yliraakoina poimittuja ;-P
By Jadetsu - 21.3.2012

No ne maistuu kyllä ihan kuuselle eli raakojan net vissiin sillon on
By Ekmanska - 21.3.2012

Mun mielestä raaka mango maistuu kalalta BigGrin

Onnelanemäntä, laitat mulle sitten postissa vauvataimen, kun seuraava kaipaa kotia Wink Mä haluisin mangon, mutten myöskään onnistunut idätyksessä...

Ok, Ekmanska. Kyllä tulee! =)
By Ekmanska - 21.3.2012

Ihanaa Smile Nyt meet sit heti manko-kaupoille Smile <3
By Jadetsu - 21.3.2012

Osta samalla kaks mangoa niin määki saan oman mangon penikan Smile

Ei mun mango ole kukkinut. Oikeastaan se on adoptoitu. Pojan kaveri meinas kantaa sen muutossaan roskiin ja minä pääsin pelastamaan sen, se oli  silloin joku 5 v, nyt siis vanhempi.. Pitää paasata sille,että kukkiakin voisi. Se on kituutellut suht. pienessä ruukussa, koska ei isompaa ruukkua mihinkään mahdu. 

Mulla on kaksi ylimääräistä jo valmiina, niissäkin uhkaavasti alut näkyvissä. Laitan ne Ekmanskalle ja Jadelillalle, jos saan pidettyä hengissä lämpimiin keleihin asti. Vielä en uskalla laittaa postiin, kuitenkin kuolisivat matkalla. =)
By Jadetsu - 21.3.2012

Kiitos <3
By Ekmanska - 21.3.2012

JEE! mä maltan kyllä odottaa Smile Pääsee sitten mun uuteen kasvariin asumaan Smile tykkääkö muuten kesällä olla ihan pihallakin? Syksyllä tietysti sit taas sisälle, eiks je?
By Jadetsu - 21.3.2012

Ei tietystikkään ku talaveksi kartanolle ja kesällä pietät pirtissä. Kaikkee se sääki kyselet BigGrin
By Ekmanska - 21.3.2012

täytyy kysyä, ku ei oo koskaan kasvattanu BigGrin Ain sääki soitat suutas <3
By Jadetsu - 21.3.2012

Mut onneksi tet jo tiiättä,että vasitella mää teille auon päätäni Smile)

Mulla ei ole mitään tietoa hoidosta. Mä oon vaan idättänyt näitä ja antanut sitten pois. Ekaa kertaa jätän yhden itsellekin. =D

Ei pidä kovin pakkasesta mango, et tuokaa ne mangot nyt ennen kovimpia pakkasia sisälle. SmileMulla asuu sisällä kesät talvet.

Ei siedä kylmää, mutta kesällä kasvarista tykkäisi :o)

Tarvitseeko talvella lisävaloa?

Ehkä tarvitsis, en oo antanut ja siksi pudottelee aina lehtiään.
By Tuumu - 24.3.2012

Mango on vihoviimeinen hedelmä mitä kannattaa yrittää idättää, mulla ne vaan ei ikinä idä. Oon kokeillu vaikka ja mitä! Nyt on meneillää yhdeksäs tai kymmenes yritys idättää mangoa. Se on mullassa ja ihan se siemen vaan, se siemenkota on jo jossain kaatopaikalla. Avasin siis sen siemenkodan. Siinä on juuri jo ollut 2viikon ajan ja muutenkin olen sen vointia seurannut rapsuttamalla multaa siemenen päältä pois.. Jos tämä itää se on ihme. Kaikki muut mätänivät, vaikka niihinkin oli tullut juuri...
By Tuumu - 31.3.2012

Ihme todellakin tapahtui Smile) Yhdeksäs tai kymmenes yritys idättää mangoa onnistui nimittäin tänään, kun rapsuttelin multaa siemenen päältä nii sieltä paljastui vihreä itu Smile!! Oi että, olen haaveillut mangosta kauan Tongue
By Rillari - 24.4.2012

Onnea Tuumu. Itselläni oli 3 v sitten kaunis itse idätetty mango.Yhtenä kauniina päivänä se ilman ennakkovaroitusta heitti henkensä. Sen jälkeen olen koittanut idättää uutta varmaanki 8-9 kertaa, aina epäonnistuen. Nyt 2 siementä purkissa, tänään huomasin toisen tehneen juurta, toinen on pikimusta eikä ollenkaan elävän oloinen. Kunhan edes toinen lähtisi, oli se vaan niin kaunis kasvi mm. väreiltään se edelliseni.
By Rillari - 24.4.2012

Onnea Tuumu. Itselläni oli 3 v sitten kaunis itse idätetty mango.Yhtenä kauniina päivänä se ilman ennakkovaroitusta heitti henkensä. Sen jälkeen olen koittanut idättää uutta varmaanki 8-9 kertaa, aina epäonnistuen. Nyt 2 siementä purkissa, tänään huomasin toisen tehneen juurta, toinen on pikimusta eikä ollenkaan elävän oloinen. Kunhan edes toinen lähtisi, oli se vaan niin kaunis kasvi mm. väreiltään se edelliseni.
By Onnelanemäntä - 7.5.2012

Mä olen tappanut Ekmanska ja Jadetsu teidän mangot... =/

Mutta nou hätä, uusia menee koko ajan idätykseen, kun niitä kerran tykkään syödä, niin lykkään jokaisen kiven nyt kasvatukseen. Tässä välissä ehdin jo heittää kivet roskiin, kun oli niin itsevarma olo noiden parin itäneen kanssa. *muuurrrrh* Ja heti kun joku nostaa päätään, niin laitan tulemaan, kun ei ne mun hoidossa hengissä pysy.
By Jadetsu - 7.5.2012

Onnelanemäntä, minkäs sille tekkenee jos kuolevat Smile
By Rillari - 8.5.2012

Juuren tehnyt nostaa päätään, toinen siemen tummui mustaksi, nakkasin pois ettei vaaan vaikuttaisi huonosti tämän toisen kasvuun.
By Mojo - 15.5.2012

Hei,

uutena yritän opetella miten täällä haut yms toimii :-) Kysymys mangosta: pistin kiven sellaisenaan ruukkuun tuossa talvella, ja kasvoikin hienosti alkuun. Nyt taimi on noin 40-senttinen, ja kaikki vanhat lehdet ovat laidoilta ruskeat. Uudet lehdet ovat ihan normaaleita. Onko muille käynyt näin, ja mikä mahtaisi olla syy - liikaa valoa/lämpöä keittiön ikkunalla, liian vähän vettä (ei kyllä pitäisi olla), liikaa vettä?
By Rillari - 16.5.2012

Minun mangoni kasvoi muutama vuosi sitten n.30 cm korkeaksi, sitten se ilman ennakkovaroitusta rusketti lehtensä ja kuoli pois. Samassa paikassa ja samalla kastelulla oli ensin kasvanut kukoistavasti.Jälkikäteen mietin josko se kevään edetessä ei pitänytkään lisääntyneestä suorasta auringonpaisteesta, silloin en ymmärtänyt edes vaihtaa paikkaa. Toinen, mitä mietin oli se, että kärsiköhän se liiallisesta suolojen pakkaantumisesta juurakkoon. Avocadoni teki yhteen aikaan samaa, ja kun sen vei suihkuun ja lasketti vettä useamman kerran juurakon läpi, suolat huuhtoutuivat pois ja kasvi elpyi. Vaikeaa on elo mangon kanssa. Enpä ole varma mitä itse tuossa tilanteessa tekisin.
By Onnelanemäntä - 6.6.2012

Ekmanska ja Jadetsu, täältä nyt yksi näyttää taas nostavan päätään.
Kröhöm, tai ainakin tuuppaa jotain ulos... eikös tää näytä ihan Jadetsun taimelta. 
Pitää laittaa Jorma pakettiin ja postiin kunhan kasvaa vielä hetken. Ja heti kun uskon pysyvän yhtä terhakkaana koko reissun - mulla nää jotenkin lurpahtaa käsiin... 

By Jadetsu - 6.6.2012

Toi on ehottomasti mun Smile)

Sullon sit selevästikki vielä opettelussa Jorman käsittely ku kerta lerpahtavat XD
By Onnelanemäntä - 6.6.2012

Harjoituksen puutetta, ehdottomasti. ;-P
By Jadetsu - 23.7.2012

Onnelanemäntä, mikon tilanne mangoilla?
By Pienpuutarhuri - 3.9.2012

Voi kuinka helppoa on idättää mango. Jostain luin, että mango kasvattaa versionsa päärin päin, joten nostin siemenen mullasta pois ja totta, versohan kasvoi alas päin. Käänsin myös toisen siemenen ja sielläkin oli pitkä varsi pystyssä. Wink)

Eli se siemen suoraan kosteaan multaan kylejelleen ja pikkaisen multaa päälle ja silloin tällöin sumuttelee vettä - ei tarvitse kelmua.
By raipel - 4.9.2012

Ja yht'äkkiä onkin 30 senttinen.
By Pienpuutarhuri - 6.9.2012

En sitten millään malta odottaa milloin mango alkaa kasvattamaan lehdet tohon päähän....mitä kummaa, vihertääkö toi? 
Kyllä on aika härskin näköinen multa, mutta kun siementä ei saa upottaa, vaan siemenen päälle pitää laittaa multaa -> koholla.
Toinenkin mango on kasvattanut varren ja kumpikohan ensin kerkii kasvattamaan lehtensä. Wink

By Pienpuutarhuri - 8.9.2012

Voi halavattu sentään, toi onkin juuri, joten käänsin ne siemenet takaisin siten miten ne oli aiemmin.

Aina oppii jotain. Smile
By Sienestäjä - 16.2.2013

Siis täh?! Jotkut täällä sanoo ettei siemenkotaa saa poistaa ja kun netistä luin eri lähteitä niin jotkut sanoivat että se nimenomaan kuuluu poistaa? Kumpi on oikea tapa?
By salamandra - 16.2.2013

Tatti: mä olen kaksi kertaa magon kasvattanut a molemmilla kerroilla otin kodan pois... tosin molemmat olen jotenkin onnistunut tappamaan, kasvavat juuri ja juuri 30-senttisiksi ja sitten heittävät veivinsä... en taida enää kokeilla!
By Sienestäjä - 16.2.2013

Liotikko eka vesilasissa vai laitoikko suoraan multaan?
By salamandra - 16.2.2013

Suoraan multaan, en nyt muista laitoinko kyjelleen vai miten päin, mutta nousi kuitenkin BigGrin
By viherpeukalo - 16.2.2013

Vaihdoin n. 8-vuotiaan mangon uuteen multaan ja purkkiin. hujoppi se on , vähän sitä leikkelin ja laitoin sellaiset multaolot, että pitäis kasvaa. Tällä hetkellä ei oo yhtään lehteäkään. 
By Sienestäjä - 5.3.2013

Mangon siemen vihertää vesilasis, joko se alkaa itää tai mitä luultavammin mätänee
By Jereee - 17.3.2013

Tänään viskasin mangon siemenen multaan, saas nähdä mitä tapahtuu. Ai kamala ku naurattaa kokoajan katsellessa tuota ruukkua, kun muistuu mieleen eräs viimekesäinen jäätelömyyjälle tokasemani asia  Piti sanoa pallo mangomeloonia, mutta näköjään tekikin enemmän mieli pango mallomeloonia... Katsoi myyjä vähän ihmetellen...
By Sienestäjä - 13.4.2013

Herranjestas,,,, 

By IidaMaria - 5.5.2013

Pistin juuri oman mangon multiin. Pistin sen pystyasennossa ruukkuun, se oli suipommasta päästä auki ja sieltä pisti esiin ns kieli. Ajattelin, että se siitä lähtee kasvamaan, mutta ilmeisesti se ois pitänyt pistääkin sinne jotenkin latalleen, kasvanee sivultaan? Saas nähdä, mitä siitä tullee.

Ja se ot... BigGrin Pango mallomelooni! BigGrin Ite tilasin kerroskokolihahampurilaista ja sanoin jostain syystä että kerrosvälilihahampurilainen! BigGrin Hitto että hävetti! BigGrin BigGrin BigGrin Onneksi myyjä ei vissiin tajunnu mitä olin tullu sanoneeksi. BigGrin
By Sienestäjä - 4.6.2013

Että mikä vauhti

By Sienestäjä - 22.9.2013

109 päivää myöhemmin  kuolen nauruun 

By Tuumu - 16.9.2014

Vähän hiljasta ollu täällä, kerta tatti about vuosi sitten täällä viimeiseksi viestiä laitellut x) Ostin tänään mangon prismasta ja huomenna varmaan törkin multiin, jos jaksan.. Mulla ne mangot ei vaan koskaan oo onnistunu.
By KasviVäinö - 18.9.2014

kuvaMinäkin sain inspiraation mangon kasvatukseen ihan yks kaks kaupassa ja laitoin kaksi viikkoa sitten multaan siemenen, ilman kummempia esivalmisteluita, ison siemenkodan otin itse siemenen ympäriltä pois. Viikon oli minigrippussissa auringossa ja sitten nousi verso mullasta, ja tässä kuvassa on nyt viikko mullasta nousemisen jälkeen. Että nopeaa toimintaa kerrankin Smile hölmöön aikaanhan tälläin talvea vasten, minulla on vielä todella viileä asunto, katsoo että saa ainakin mahdollisimman valoisan paikan talveksi.  Pitää varmaan nopeasti vaihtaa isompaan ruukkuun, nykyinen on joku kahdeksan senttimetriä halkaisijaltaan vain

By Tuumu - 18.9.2014

Uuh kyllä mullekki tollanen kelpais. Kuhan nyt vaan ensiks jaksaisin "perata" ton mangon ja tunkee siemenen multiin BigGrin Laiskuus iski...
By valtsu - 18.9.2014

Mangohan itää itsekseen kypsässä hedelmässä, sivulta 6 löytyy kuvani itäneestä siemenestä ja vähän myöhemmin toisen kasvattajan kuva (linkkii ei just nyt laitettuna johda mihinkään...)

By Hibiskus - 10.1.2015

Mulla mango iti ihan helposti viime keväänä, ja kasvatti ensimmäiset lehdet ja ehkä toisetkin, mutta nyt se on jo viime kesästä asti yrittänyt ja yrittänyt, mutta ne pienet lehdenalut on aina kuihtuneet pois vajaan sentin mittaisina. Sillä on jo latvassa sellainen pötkylä niinkuin monta kertaa kukkineella posliinikukalla, semmoinen ruskea ja arpinen. Mikähän sillä on vialla? Mangoni kasvaa viiden litran ämpärissä kun se oli ainoa kyllin korkea sen pääjuurelle, että tilaakin pitäisi riittää. Valoa se saa, kun tuossa länsi-ikkunalla isoimpana töröttää, ja kastelen sitä riittävästi mutta en liikaa (toivottavasti). Olisko kellään mitään neuvoja?
By Hibiskus - 20.3.2015

Puin mangon muovipussiin kuukaudeksi, ja se onnistuikin säilyttämään lehtensä. Nyt sillä on siis jo kaksi lehtikertaa!

Laitoin sille kaveriksi pari mangonsiementä tässä joku aika sitten, ja ötökkäkarkottimeksi samettiruusun siemeniä muutaman. Tuntuu nimittäin keräävän kaikki mahdolliset öttiäiset tuo.
By jööti - 26.3.2016

Tyhmä kysymys, kasvattaako mangon ensin juuren vai verson? Jokin aika sitten multaan laittamani mango on kasvattanut jompaa kumpaa, menee mullan alle ja tulee ulos ruukun pohjareiästä. Toivottavasti on juuri, muuten pitäisi pikaisesti irrottaa siemen mullasta ja kääntää.
By Jadetsu - 26.3.2016

juuren Smile
By jööti - 26.3.2016

Kiitos, ei siis huolta, saa jatkaa kasvua noin päin Smile
By Jadetsu - 28.3.2016

Tänään huomasin mangon itäneen.

kuva

By hoyabella - 29.3.2016

Pitäähän sitä kokeilla, kun tein mangomämmikakun ja iso siemen jäi jäljelle.

Kylvö: Kirjassa lukee että pese siemen hyvin. Siemenessä, siemenkivessä (ruotsiksi kärnan) on paljon pitkiä kuituja ja niissä ei saa olla pesun jälkeen yhtään hedelmälihaa. Laita sitten siemen pariksi päiväksi veteen. Sen jälkeen siemen laitetaan syvään ruukkuun, tavallista kasvimultaa. Laita se multaan niin että selvästi näkyvä pieni syvenne tulee ruukkuun ylös päin. Siemen tulee peittää mullalla ja asetetaan pystysuoraan ruukkuun. Siemen ei saa "maata". Sen takia tarvitaan suuri ruukku. Pidä multa sopivan kosteana ja laita ruukku sellaiseen paikkaan missä multa pysyy hyvin lämpimänä.

Pesin ja laitoin veteen. Jatkoa seuraa.

By Jadetsu - 29.3.2016

Mä aukasin varovasti sen kuoren puukon kärijellä, ja panin sit pelekän siemenen multaan
By jööti - 3.4.2016

Kasvua näkyvissä.

kuva

By Jadetsu - 3.4.2016

Mango on oikein hoppusa kasvamaan Smile
By Jadetsu - 17.1.2017

Koosuperissa oli mangot 1 euroa / kg. 5 mötikkää ostin, totta niistä joku itää BigGrin
By Pepino - 17.1.2017

Mango versoo helposti myös vedessä. Kerran unohdin sen vesilasiin ja kyllä se oli versonut. 
By Jadetsu - 17.1.2017

Pepino - 1/17/2017
Mango versoo helposti myös vedessä. Kerran unohdin sen vesilasiin ja kyllä se oli versonut. 

Juu, mut minen ruukaa hirveesti veessä juurrutella Smile

By Ohvakukka - 18.1.2017

Jadetsu, minkä kokoinen on tuo mango nyt minkä olet viime keväänä istuttanut, kyselee yks utelias Smile
By Jadetsu - 18.1.2017

J683828203 - 1/18/2017
Jadetsu, minkä kokoinen on tuo mango nyt minkä olet viime keväänä istuttanut, kyselee yks utelias Smile

On ollu vainaa jo kauvan aikaa BigGrin
By Ohvakukka - 18.1.2017

No sitä epäilinkin, omani ainakin haluavat aina hävitä talven tullen.
By Jontte - 19.1.2017

Täällä mango sai saksista, nyt noin 30cm korkea ja kymmenkunta lehteä jäljellä. Annoin miedosti Puutarhan kesää, mutta liika aikaseen. Kasvu toppasi aika pitkälti pariksi viikoksi. Eiköhän se tuosta tokene.
Hieno kasvi!

By iPaul - 10.2.2017

Mun oma mangoni täyttää ensi kuussa vuoden mutta siinä on edelleen vain huimat kaksi lehteä. Kovasti se on yrittänyt uusia lehtiä tehdä, mutta silmut putoavat aina pois noin sentin mittaisina. Veikkaisin että syynä on ruukun koko, vaihdoin nimittäin sille uudet mullat hiljattain ja pitkä pääjuuri kiersi kehää ruukun pohjalla. Isommalle ruukulle ei valitettavasti olisi nyt tilaa. Sad
By iPaul - 29.4.2017

Tuon edellisen viestini apea mango on piristynyt! Olin jo luopunut toivosta ja hyväksynyt ettei se mihinkään kasva, mutta sitten siihen pamahtikin viisi uutta lehteä. Hyvä etten ehtinyt heittää pellolle...

By Karvari - 30.4.2017

Miksikköhän minun mangossa on nuin repaleiset lehet?
By Rillari - 3.5.2017

En ole asiantuntija, mutta ainakin minulla mangot ovat alituiseen olleet repalelehtisiä tai kituvia. Viimeisen istuti kohtuuttoman isoon ja korkeaan  hyvin salaojitettuun ruukkuun ja olen kastellut runsaahkosti. Voi loistavasti. Latvoin 30 cm korkeana ja nyt on alkanut haarautua. Suosittelen isompaa ruukkua.
By Karvari - 4.5.2017

Kiitos Rillari,vaihoin jo isompaan ku juuri änkes reiästä ulos.
By Ohvakukka - 4.5.2017

Meillä on mangon lehdet ollut ehjät mutta ei meillä kyllä ole kissaakaan .....  Smile
By LeonM - 18.2.2020

Kas, mun mango oli itänyt jo viidessä päivässä. Halkaisin sen kuituisen kuoren leipäveitsellä ja sisältä paljastui sellainen munuaisenmuotoinen iso siemen. Kiedoin sen talouspaperin sisään ja laitoin minigrippiin. Siemenen toisessa päässä oli pieni tökö. En tiedä, kasvattaako tuo ensin juurta vai lehtivartta. Iskin möllykän mullan pintaan kyljelleen, kun oli kahlannut ensin hieman tätä ketjua. En jää elättelemään toinen kotimaisista mangoista, mutta on tää hauskaa kokea keväistä kasvun ihmettä.
By LeonM - 26.2.2020

Ihmettelin toissapäivänä hetken mullan pinnassa ollutta pötkylää, joka näytti kovasti juurelta. Päätin sitten nostaa siemenen ylös ja katsoa, ettei mango vain ala kasvaa "väärinpäin". Mango muodostaa sekä juurenalun että lehtiruodin samasta päästä siementä. Nostettuani siemenen mullasta näytti kovasti siltä, että se alaspäin kasvava osa olisi sittenkin lehtiruoti. Asettelin siemenen toisella tapaa lähelle mullan pintaa. Tänä aamuna mullasta oli noussut selkeä lehtiruoti. 12 päivää siinä meni syömisestä kasvun ihmeeseen.

By LeonM - 19.3.2020

Tässä reilun kuukauden ikäinen taimi. Saa nähdä, oikeneeko tuo runko kasvun jatkuessa. Nuo lehdet olivat aluksi enemmän ruskeanvärisiä kuin vihreitä ja riippuivat lähellä vartta. Nyt näyttää jo siltä, että kasvu lähtee lentoon. Wink Kasvilla on korkeutta reilun 20 cm.

By Ohvakukka - 19.3.2020

Nopeasti on mango kasvanut, mä saan odotella kesän että ehtii tuon kokoiseksi.