Puutarha.net Keskustelut

Manteli (mantelipuu) , Prunus tenella,triloba,dulcis

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2395506.aspx

By satues - 17.5.2007

Kääpiömanteli aloitti kukinnan. Kaunis , mutta kuk

kii niin vähän aikaa.

By vuokkis - 17.5.2007

Voi, kuinka kaunis. En ole ennen kukassa nähnytkään..

By Raakki - 17.5.2007

Enpä ole minäkään tuollaisesta edes kuullut, saatikka nähnyt koskaan.

Vanhoilla päivilläkin aina jotakin uutta oppii, kun palstoja seurailee. Smile

By rooset - 17.5.2007

Tässä meidän vanhasta rikusukasasta.

By vuokkis - 17.5.2007

Kuutamo, ihana kertakaikkiaan! Niin täynnä kukkia! Kävin katsomassa minun pientä alkua, yksi oksa taitaa tehdä muutaman kukan, joten pääsen lähemmin tutustumaan. Innostuisikohan jos näkisi miten emo voi Kuutamolla.. 

By wheat - 18.5.2007

Kääpiömanteli viime keväänä. Puhkeaa nytkin kukkaan ihan lähiaikoina.

By [0] - 19.5.2007

Siis au. Just sellainen kuin kuvittelin. Ihan ihmeessäni olen nyt, kun oma (juuripistokkaani?) on ihan silkassa savessa kasvanut pari vuotta (kellarissa). Muutama kukka on siinä. Voi kun osaisin löytää oikean paikan hänelle. Tosi kaunis. (Kaunis on myös ruusumanteli, mutta siitä pakkaa isona tulemaan kirsikkaluumu :I )
By Eleonora - 21.5.2007

Ihana! Kasvaisiko nurmikolla (n. 0.5m nurmikkoa ympäriltä pois/katettuna)? Mun pitäis siirtää purppurahappomarja pois (liian piikikäs ja ei tykkää olla nurmikolla ympäröity). Ja siihen tulisi sopivasti kuoppa. Yritän miettiä pikkupuuta/pensasta tilalle.

By Eleonora - 21.5.2007

Jatkan vielä...

miltä teidän pensaanne näyttävät kukittuaan? Kävin katsomassa vanhalla puolella ja siellä valiteltiin, että pensas "lakastuu" kukittuaan. On kuulema myös arka "nurmikolle".

By wheat - 30.5.2007

Eleonora, ei se siitä mihinkään lakastu. Se on oikein tuuhea vihreä pensas, ja siihen tulee semmoisia karvapintaisia "luumarjoja" kukinnan jälkeen. En laittais sitä yksinään nurmen keskelle, kasvit kaipaa seuraa ja suojaa toisistaan että ne viihtyy, tuossa saattaa olla ehkä hieman hienohelman vikaa..  Joku vaatimattomampi pensas siihen kuoppaan?

By illis - 31.5.2007

Meillä nuutuu kääpiömantelin lehdet kukkimisen jälkeen ja pikkuhiljaa  kuolevat kokonaan.  Kuivuneita risiuja sitten leikkelen pitkin kesää. Olisikohan parasta leikata kauttaaltaan matalaksi, tekisikö uudet versot? Onko kellään ollut tällaista ongelmaa?

By rooset - 31.5.2007

Meillä on aivan kuivassa paikassa Kääpiömanteli ja leviää kuin rutto. Tuleehan siihen ne mantelitkin syksyllä.

Tänä keväänä tosin oli muutama kuiva oksa jonka leikkasin maanrajasta asti pois.Kuinka vanha tuo "mantelisi" on? Annatko sille muuta kuin vettä ja saksia?

By Giardina - 31.5.2007

Minä kyselin tänään kääpiömantelia puutarhaliikkeistä kun kävin muutenkin taimiostoksilla, enpä vaan löytänyt. Täytyy etsiä vielä lisää, sellaisen tahtoisin.

By illis - 1.6.2007

Kääpömanteli on 5 v vanha. Eipä ole liioin lannoitteita saanut, luulen, että jostain sienitaudista on kyse.

By satues - 14.5.2008

Kääpiömanteli aloitti taas kukkimisensa tänä keväänä. Aika lailla samoihin aikoihin kuin viime vuonnakin.

By aronja - 14.5.2008

ihmetystahtoo tuommoisen....

By Moonlight - 14.5.2008

Wow, onpa komeita!
By bluedreams - 1.9.2008

Prunus tenella 'Fire Hill'... vielä voimakkaammat värit!!! Todella namia... ;O)). Löytyy sitäkin kauhajoella Koivuniemen Taimitarhalla...
By Annabella - 13.4.2009

Mantelipuuni kukki toukokuussa ja nyt siinä on vihreitä hedelmän raakileita. Ovatko hedelmät syötäviä?

By Q. - 13.4.2009

Mun mielestä siitä on syötäviä vaan ne hedelmän sisällä olevat mantelit/pähkinät, mutta ehkä joku viisaampi osais kertoa tarkemmin. Mulla iti manteli viimeviikolla, eli sellainen kaunis pikku taimi kuistilla kasvaa. Kasvaako sinulla manteli purkissa sisällä vai ihan ulkona?
By Annabella - 13.4.2009

Minun mantelipuuni kasvaa ulkona ja oli jo aika iso, kun syksyllä 2005 ostime tämän asunnon. Edellinen omistaja oli pitänyt leikkaamalla puun liki pari metriä korkeana, mutta minä olen antanut kasvaa toisen mokoman ja se on kukkinut komeasti parina keväänä, kun edellisellä omistajalla oli lopettanut kukkimisen - ilmeisestikin leikkaamisen takia. Taitaa tehdä kuitenkin kukat vanhoihin versoihin, kun puolimetriseen latvukseen ei kukkia tullut. Puu on tehnyt myös pari juurivesaa, jotka pitäisi pian siirtää pois emonsa vierestä, kun ovat jo yli metrisiä. En vain tiedä, mihin ne panisin. Puun kasvu on aika rajua ja tosi komea on kukkiessaan.

By Annabella - 13.4.2009

Niin, tietääkö kukaan, voiko hedelmiä syödä. Antakaa luotettava tieto - haluaisin vielä elää ja nähdä puun jättiläismäisenä.

By Q. - 13.4.2009

Löysin tällaisen nettisivun kun tuolla vähän googletin:

http://www.ceja.educagri.fr/fin/production/p2/ole/ailleur.htm

Siellä sanottiin näin:

Mantelipuu on Välimeren alueella viljeltävä öljykasvi. Se on hyvin herkkä kylmälle. Kasvin kukat houkuttelevat mehiläisiä, jotka valmistavat niistä hunajaa. Mantelipuun hedelmiä voidaan syödä tuoreina, mutta yleensä manteleita syödään kuivahedelminä.

Vain niin sanotuista "makeista" lajikkeista saadaan syötäviä hedelmiä. Niin sanottuja "karvaita" lajikkeita ei voi syödä. Mantelista valmistetaan esimerkiksi turronia Espanjassa ja nugaata Ranskassa. Siitä saadaan myös vartalonhoidossa käytettävää manteliöljyä.

Mantelin hedelmistä uutetaan myös hajuvesi- ja elintarviketeollisuudessa käytettävää hajustetta.

Sitä en osaa sanoa, mistä sitten erottaa onko kyseessä 'makea'- vai 'karvas'manteli. Ainakin Oulun kasvitieteellisessä kasvaa karvasmanteli, että ehkä sinne voi soittaa ja kysyä asiasta.
By Q. - 13.4.2009

kannattaa katsoa myös tällainen sivusto:

http://snoobar.vuodatus.net/blog/521322
By Annabella - 13.4.2009

Kaipa minä jonain päivänä rohkaisen itseni ja maistan pikkuisen, onko kyseessä karvasmanteli. Makuhan sen sitten paljastaa. Jos hedelmä olisi myrkyllinen ei kai siihen pikku haukkaisusta kuole. Olen niin ihastunut pihani puihin, pensaisiin ja kukkiin, että haluan elää vielä monta kesää. Ja on minulla paljon muitakin syitä elää.

By TheBigX - 13.4.2009

On se kyllä hirmuisen myrkyllinen. Sisältää syanidia. Eli tätä kuuluisaa ainetta, jota on käytetty itsemurhakapseleissa. Pienikin määrä tappaa nopeasti.
By Annabella - 13.4.2009

Mies tuli juuri ulkoa ja maisteli mantelin hedelmää, vaikka olin sen ehdottomasti kieltänyt. Kehui makeaksi, luumun makuiseksi. Minä en kyllä edellisen kirjoittajan varoituksen takia uskalla maistaa. Herää epäily, onko edellinen omistaja tai puun myyjä erehtynyt puun lajista? Millä minä tuon selvitän?

By Giardina - 13.4.2009

Jos se onkin vaikka kirsikkaluumu, menestyyköhän mantelipuu Suomen oloissa, vähän vaikea uskoa.
By tarleena - 13.4.2009

Olipahan sitten mikä hyvänsä, mies ei varmaan saanut vatsanväänteitä yhdestä tai kahdesta hedelmästä. Tuskin edellinen omistaja olisi istuttanut pihaan mitään myrkyllistä. Onko mahdotonta selvittää tältä edelliseltä omistajalta mitä siellä kasvoi jo heidän aikanaan?

Reinin laaksossa, siellä linnalla jonka nimeä en muista, missä tehdään tätä formulakilpailuissakin nähtyä MUM-juomaa, kasvaa kuulemma pohjoisin oikea luonnossa kasvava mantelipuu, jonka alku on kuulemma tuotu jostain välimeren rannalta. Sen hedelmiä voi syödä ja se puu on valtava. Olen seissyt sen vieressä mutta hedelmät olivat silloin vielä raakileita.
By Ihaanpihalla - 13.4.2009

Ei kait sitä formuloitten MUM-juomaa siellä tehdä..vai onko taso laskenut niissäkin bileissä? Sehän tulee Champagnen maakunnasta frankriikkien maalta :O
By tarleena - 13.4.2009

Ainakin siinä linnassa mainostettiin kovasti sitä että se tehdään heillä. Siellä oli kaiken maailman maksullisia maistiaisia kyseisestä tuotteesta ja vakuutan että maistomaksu ei ollut ihan pieni. Kaikkia eri viinipullolaatuja säilyteltiin eri huoneissa joissa kristallitlasit kiilsivät ja oli (myyjä)miehet mustissa puvuissa ja valkoiset hanskat käsissä (vrt Alepan kassa). Kaikki muut porukassa tuhlasi omaisuuden pulloihin ja minä koitin etsiä emäntämme kanssa tämän mantelin kelvollisia siemeniä.
By Ihaanpihalla - 13.4.2009

Kiintoisaa...en kyllä osaa sanoa mitä ne vormuloissa nykyään ruiskii hävinneiden niskaan. Entivanhaan se oli aina samppanjaa, olen nähnyt haaskaatava ainakin Bollingeria, Veuve Cliquotia, Möetiä ja Mummia..pitäisköhän mun laajentaa miehistä yleissivistystäni ja katsoa vaihteeksi formuloita, tai ylipäätään telkkaria?
By satues - 13.4.2009

Meillä on ainakin syöty kääpiämantelin 'hedelmiä' ja tässä ollaan elävien kirjoissa, joulupuurokin saa omasta pensaasta mantelit Wink
By satues - 19.5.2009

Kääpiömanteli kukassa.

By Annabella - 23.5.2009

Mantelipuuni kukkii. Harmillista, etten ole opetellut laittamaan kuvaa.

By Römppäinen - 24.5.2009

Innostuin minäkin ostamaan ruusumantelin ja nyt se kukkii aivan upeasti, ts. näyttää aivan kuin siihen olisi a)pursotettu vaaleanpunaista massaa b)ripustettu silkkipaperista tehtyjä kukkia c) ripustettu vaaleanpunaisia vaahtokarkkeja. Naapuritkin sanoivat, että voisimme silkkikukkaviritelmien sijasta keskittyä oikeaan puutarhan hoitoonSmile

Nyt kun saisi sen vielä talvetettua ja näkisi sen kukkivan ensi keväänäkin ... kuvia en valitettavasti saa, kun kotikone on rikki enkä pääse purkamaan kameran kuvia mihinkään.
By bluedreams - 22.8.2009

Prunus suvun kasvit (luumut, persikat, mantelit jne. ) usein miten vartettu uskoakseni kirsikkaluumun perusrunkoon. keski-euroopassa käyttävät paljon lajiketta nimeltään Prunus cerasifera 'St. Juliette'...
By annujoki - 22.8.2009

Viime syksynä hommasin ruusumantelin, en tiedä varttamisesta mutta lapussa lukee Prunus triloba, tuotantomaa Hollanti. Ihanasti kukki keväällä, minkään sortin hedelmää ei oksissa nyt näy. Oksat ovat nyt vihreät ja rehevät, en näe mitään syytä ruvera niitä leikkelemään.

Eikö ole ihanasydän

Viime talvena en sitä mitenkään suojannut, vyöhyke on 1b ja kasvupaikka suojaisa. Nuput tulee aikaisin keväällä, riski on aina että pakkanen vie täälläkin.

By Q. - 15.10.2009

Onnistuin viimekeväänä idättämään mantelin, mutta sitten en osannutkaan tehdä enempää. Kasviraukka kuoli loppukesästä.

Millaisenkohan kasvupaikan se vaatisi? Oli mulla ihan ruukussa kun en uskonut sen talvehtivan ulkosalla. Pitää laittaa uusi itämään sitten kun on parempaa tietoa ja vähän enemmän aikaa hyysäillä sitä.
By kuunis - 6.11.2009

On nuo vaan kauniita. Marraskuu ja lumisäde kaunistuivat heti, kun tuollainen ballerinakukkapuu on kuvassa parhaimmillaan Smile
By Puunainen - 18.5.2010

Meille hankittiin eilen uusi tuttavuus: kääpiömanteli. Kauniit punaiset kukat ja korkeutta näin taimena ainakin vasta parikymmentä senttiä. Mahtaako tuo tuottaa myös satoa, vai onko se vain kaunis?
By Hania - 18.5.2010

Eipä kai sentään, taitaa olla vaan koriste. Meilläkin vasta viime kesästä ollut, oli ostettaessa jo iso taimi jolla nyt korkeutta melkein se metri ja nuppuja täynnä
By satues - 18.5.2010

Tänään aloitti kääpiömanteli kukkimisen. Minä olen laittanut joulupuuroon mantelin joka joulu, eikä kukaan ole vielä siihen kuollut. Siihen tulee kukinnan jälkeen karvaisia manteleita, jotka voi kuivata ja kuoria.
By Puunainen - 18.5.2010

Täytyy sitten katsella tuottaako meidän manteli myös hedelmää. Olisihan tuo hauska juttu. Smile
By Fellow - 18.5.2010

Kääpiömanteli tekee hauskoja karvaisia palleroita joiden sisältä löytyy "manteli". On niitä maisteltu, mutteivät ole maultaan kovin kummoisia.
By Puunainen - 19.5.2010

kääpiömanteli kukkii

Pakko päästä laittamaan kuvaa uudesta pikkumantelista vaikkei se ole vielä edes ihan täydessä kukassa.
By Hania - 27.5.2010

Ja nyt on meillä jo kukinta ohi, oli se ihana. Nyt vaan sitten ootellaan, jos tuo kerta voi jotain hedelmääkin tehdä.. En olis kyl uskonu että tekee mutta katotaan
By annujoki - 13.5.2011

Kohta on taas ruusumantelin kukinta aika, tässä nuppuja

By kuunari - 14.5.2011

Pystyykö tästä kuvasta tunnistamaan, mikä manteli tämä on. ruusumanteli, kääpiömanteli vai jotain muuta. Kasvi on pensasmainen ja tekee uusia versoja minkä kerkeää. Vanha kasvusto jo, kymmeniä vuosia ollut samassa paikassa. 
By annujoki - 14.5.2011

Kyllä toi on kääpiömanteli, minulla oli samanlainen jonka pupujussi popsi 10cm:n tapeille. Ei ole vielä alkanut versoa uutta mutta eiköhän se siitä. Kannattaa siis suojata verkolla, jänisten herkkuruokaa..
By kuunari - 14.5.2011

Tuo on tossa ollut 40-50 vuotta eikä ole jänistuhoja tullut. rusakoita siellä viipottaa mutta ehkä sitä syötävää riittää sitten ilman, että pitää toisten puutarhoihin mennäSmile
By satues - 14.5.2011

Ei ole kelvannut meilläkään rusakoille mantelipensaat Smile
By sakra - 22.5.2011

Kuutamolle terkkuja, meillä kukitaan ja ollaan levitty maltillisesti.
By rooset - 22.5.2011

Kiitos sakra terveisistä!

Hienosti olet onnistunut kasvatuksessa! Kukkivaa jatkoakinSmile
By annujoki - 23.5.2011

Tänään puhkesi ruusumantelin ensimmäinen kukka

By viherpeukalo - 23.5.2011

Voi hyvänen aika että on kaunis.
By Puunainen - 23.5.2011

Meillä on kääpiömanteli voinut hyvin, ja on nyt täydessä kukassa.

kääpiömanteli kukkii taas
By Aviron - 25.5.2011

Meilläkin kukkii kääpiömanteli, mutta ei niin upeasti kuin Puunaisella

kääpiömanteli kukkii
By tupsukki - 25.5.2011

Onko kellään nelosella tai meilläpäin mantelipuu menestynyt.

Viime lauantaina Seinäjoen taimikaupas,kuola valui kun mantelipuun näin.

Onneksi hinta oli no ihan kiva 35 euroa.
By Titamiini - 29.5.2011

Prunus tenella talvehti ekan talvensa oikein hyvin täällä vitosella suojaamatta. Taimen ostin Särkän perennataimistolta. Nyt siinä on nuppuja!
By Rillari - 16.4.2012

3 Italiasta rahdattua kovakuorista mantelia odottaa pöydällä, onko kenelläkään vinkkejä idätykseen?
By Rillari - 24.4.2012

Voi mikä ilo, mantelit kasvavat (ainakin juurta). Liotin kuorineen, poistin kuoren, istutin ja nyt 5 cm pitkä juuri ensimmäisessä.
By Naava - 7.5.2012

Kuinka kauan Rillari liotit manteleita? Meillä on La Palmalta kerättyjä manteleita ja jotain niille pitäisi pikkuhiljaa rueta tekemään. Olisi tosi hieno jos saisi ne kasvamaan.
By Aviron - 7.5.2012

Löysin nurmikolta kääpiömantelipensaan läheltä kaksi itänyttä mantelia.  Kuoret olivat talven aikana irronneet.  Sirkkajuuret olivat vasta puskeneet esiin, kun siirsin ne purkkiin kasvamaan.  Toinen taimi on noin 7 sentin mittainen ja toinen vasta aloittelee kasvua.

kääpiömanteli

kääpiömantelin taimi
By Rillari - 7.5.2012

Naava: Liotin niitä kuorineen kai 6-7 päivää, kyllästyin, irrotin kuoren pihtien ja vasaran avulla. Siemenet eivät kuoren läpi olleet saaneet juuri ollenkaan kosteutta, niinpä laitoin ne vielä n. 6 tunniksi likoamaan ja sitten multaan. Multaan sekoitin Vermiculitea ja Perliteä (en tiedä onko hyväksi vai ei, mutta ajattelin kokeilla).Lämpimällä ikkunalla idätin. Noin puolentoista viikon kuluttua tongin multaa ja huomasin juuren alun, hetkessä juuri oli kasvanut ja kohta alkoi Manteli nostaa päätään pintaan. Nopeasti ja tuuheasti se on kasvanut. 17.4 istutin, ja nyt on jo 10 cm tuuhea taimi. Onnea matkaan.
By satues - 18.5.2012

Kääpiömanteliin avautui tämän kevään ekat kukat.

By Myskimalva - 18.5.2012

Kaunis kuin mikä!!
By Rillari - 22.5.2012

Nuo Italiasta rahdatut kotona idätetyt mantelini kasvavat kohisten. Pisimmällä suoraa vartta jo n. 40 cm. Kannattaisiko sitä leikata, alkaisiko silloin haaroa?
By Rillari - 22.5.2012

Niin, ja uskallanko viedä/istuttaa pihalle?
By Aviron - 28.5.2012

Meillä kukitaan myös

kääpiömanteli 28.5.2012
By Rillari - 31.5.2012

Naava, joko ovat mantelit itäneet?
By Aviron - 7.6.2012

Mantelipensas on kukkimisensa kukkinut

manteli
By Rillari - 21.6.2012

Italian siementuliainen

By Rilla - 7.3.2013

Tuollainen ruusumanteli on PAKKO saada, aivan ihanan herkkä & kaunis!! Tilasin sellaisen jo äitienpäivälahjaksi mieheltä. XD Koska on muuten paras aika istuttaa, tai siis voiko keväällä istuttaa esmes toukokuussa? Asutaan etelässä ja piha on aika lämmin ja suojainen, niin tuota varmaan uskaltaa kokeilla.
By hpm - 24.3.2013

Oisko kellään tietoa että miten käy jos laittaa "joulupuuro" BigGrin mantelin multaan? Tulisko siitä mitään?
By Rilla - 20.9.2013

En tiedä onko ruusumantelipuu pupuille herkkua, mutta varmuudeksi silti verkotin omani... Mitähän tuon juurelle kannattaisi lisätä talvehtimista edistämään ja missä vaiheessa?  Havuja, turvetta? Sormet ja varpaat ristissä, että talvehtisi...

By Rilla - 27.4.2014

Miten muilla prunus triloba ruusumantelipuu heräilee? Meillä pukkaa nyt pikkuhiljaa lehtiä. Aika varhainen kai sen kukinta on, uskaltaisko sitä odottaa touko-kesäkuulle? Olen niin iloinen, että se talvehti! <3
By Rilla - 6.5.2014

Pikkuhiljaa heräilee kamalasta säästä huolimatta <3

kuva

kuva

kuva

By Rilla - 21.5.2014

kuva

kuva

By aurinkoinen - 2.3.2015

Nostin viime syksynä ruusumantelini etupihan kukkapenkistä ruukkuun, kun viereinen helmipensas oli kasvanut liian suureksi. Ajattelin istuttaa sen uudelleen nyt keväällä toiselle paikalle. Laitoin ruusumantelin talvehtimaan kellariin, jossa talvehditan myös verenpisarat ja syyssyrikät. Nyt minulla kukkii komeasti ruusumanteli pimeässä kellarissa aivan liian aikaisin. Se taitaa olla liian hallan arka vietäväksi ulos, joten pitää vaan löytää sille paikka verannalta, jotta ei tarvitse kellariin mennä kaunokaista katsomaan.
By Unokki - 21.5.2019

By Unokki - 30.5.2022

By Einari84 - 3.6.2022

Hei kaikki puutarhurit.

Ensimmäinen viesti minulta tähän foorumiin ja asia koskee ruusumantelia.

Ostettiin tuossa pari viikkoa sitten kolme puuhun varrettua ruusumantelia viherpeukaloilta. Istutettiin ja lannoitettiin samantein. Nyt on toki ollut sateista ja hieman viileää. Ei ole muita elonmerkkejä ollut, kuin että yhteen kasvoi tyven juureen (puuosaan) pari alkua joka noin pois, kun eivät tietääkseni ole itse mantelia. Pitäiskö sen jo alkaa tekemään nuppuja vai onko vielä liian aikaista/kylmää? Lannoitin ohjeiden mukaan, en mitenkään liian voimakkaasti.

Yst terv.

Einari

By Ohvakukka - 3.6.2022

Eikö tuon jo pitäisi kukkia... Jos on säilytetty viileässä niin se voi hidastaa kukintaa. Kyllä jotain elon merkkiä pitäisi olla jos kerran juuresta kasvaa..
By Kurppa. - 3.6.2022

Täällä kääpiömanteli on kukassa.