Puutarha.net Keskustelut

Kultasade, Laburnum alpinum

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2405223.aspx

By Marhonen - 22.5.2007

Heissan!

Istutin viime kesänä noin metrin kokoisen kultasateen taimen tänne 3s vyöhykkeelle. Nyt on kevät jo näin pitkällä eikä mitään merkkiä lehdistä!?! Puu on elossa, taipuisat oksat jne. jänikset ei ole maistellu...

Onko syy vain nämä koleat ilmat? Odotan NIIN lujasti että puu kasvaisi täyteen loistoonsa

By Annabella - 22.5.2007

Minun kultasateessani 1b:llä on aika pienet lehdet, kun taas muissa puissa ja pensaissa on isot lehdet - jopa kukat. Kultasateeni on aurinkoisessa etelä rinteessä.

By merlin - 22.5.2007

Kakkosella pullistuu vasta silmut.

By satues - 23.5.2007

Täällä kolmosella ei näy kuin joissain  pieniä silmuja , mutta kuitenkin senverran, että elossa on, se on pääasia silmän isku

By Titamiini - 23.5.2007

Minulla täällä vitosella on jo pienet lehdet...

Oli ihan pakko laittaa tämä... tosin kultasade talvehtii kellarissa.....

By Marhonen - 23.5.2007

...elikkäs odotellaan vain lämpöisiä kelejä naurua

By Fellow - 28.5.2007

Sain pari vuotta sitten keväällä kultasateen siementaimia 2 kpl. Toinen kuoli ekaan talveen ja tänä keväänä näytti toinenkin heikolta. Sen varren päähaara oli talven aikana haljennut ja ajettelin jo moneen kertaan sen nypätä pois ja heittää kompostiin. Mutta onneksi en tehnyt mitään, muutama päivä sitten huomasin että haljenneen haaran alapuolelta on lähtenyt rungosta tulemaan kolmesta kohdasta uutta vihreää versoa! Kerrankin maltoin odottaa ja se kannatti naurua

By jolinar - 28.5.2007

Minulla on viime syksynä istutetuista kultasateen siemenistä itänyt kaksi! Tosin itävyysprosentti ei nouse kovin korkeaksi kun mielestäni pistin kahdeksan siementä multaan, mutta ehkä ne muut on vaan hiukka myöhäsempiä.

Tosin ei mulla oo vielä paikkaakaan noille katsottuna eli ei haittaa jos jää vaan kahteen taimeen, eipähän tartte ruveta koulimaan kun nuo ovat eri ruukuissa.

By Hinnes - 29.5.2007

Minkälaisen käsittelyn kultasateen siemenet vaativat, jotta ne itäisivät?

Keräsin viime syksynä kultasateen siemeniä. Säilytin ne suodatinpussissa, kunnes maaliskuun alussa, 1vrk:n liotuksen jälkeen, kylvin siemenet.

Mikä meni pieleen, kun yksikään ei ole vielä itänyt?

Sikälimikäli olen oikein ymmärtänyt kultasateen siemenet eivät tarvitse kylmäkäsittelyä.

By satues - 29.5.2007

Hinnes, mielestäni ne tarvii kylmäkäsittelyn.  Olen vasta keväällä ottanut puussa roikkuvat ''''siementertut ''''  ja kylvänyt.... itivät kyllä aika nopeaan.

By Hinnes - 29.5.2007

Jaaha, sitä mä vähän arvelinkin, että joku on pielessä.

No, onneksi kylvin syksyllä osan siemenistä maahan. Ehkäpä ne itävät, tosin ei sielläkään mitään näy.

Syksyllä kerään uudet siemenet.

On tylsää ostaa aina kaikki taimet kaupasta. Varsinkin kun kultasateet on yleensä Tanskalaisia tai Hollantilaisia

By satues - 29.5.2007

Hinnes, haluatko talven ulkona olleita siemeniä, muistaakseni sinne jäi vielä roikkumaan , en ole aivan varma, tarkistan huomenna ? Mutta jos haluut, laita hölöä. 

By tötterö - 29.5.2007

Nyt on taas kysyttävä että millainen on kultasade? Olisko kuvaa?

By Marhonen - 29.5.2007

tälläinen on kultasade...

By Paulastiina - 29.5.2007

Puutarha.netin kasvikortistossa (sinne pääsee tuosta vasemman laidan palkeista) on myös hyvät kuvat kultasateesta.

By henttaleena - 31.5.2007

Hei! Meidän kultasateet (2 kpl) ovat nyt olleet kasvamassa 8 vuotta ja parin viime vuoden aikana kumpaankin on ilmestynyt pari kukkaa. Mitenkähän niitä pitäisi oikein lannoittaa, että kukkisivat paremmin??

By satues - 31.5.2007

Kultasade tykkää ainakin kalkkipitoisesta maasta. Itse en ole mitenkään lannoitellut, kalkkia heitän juurelle, ovat jo niin isoja ja vanhoja,  kukkiakin on tullut joka vuosi, joskus enmmän ja joskus vähemmän.

By Annabella - 12.6.2007

Kultasateessani on nyt kukat. Pelkäsin  ettei ala kukkimaan.

By Marhonen - 13.6.2007

Täälä 3sella ollaan sitten kuukausi myöhemmässä. Nyt vasta on lehden alut! Kultasade on paikalla mihin koko päivän paistaa aurinko, että lämmin pitäisi olla. Kuinka tämä muuten tarvitsee vettä? Olen aika runsaasti kastellu

By outi - 15.6.2007

Kultasade alkaa kukkia Espoossa.Kukkia jonkun verran, ei mitenkään hirveästi, Mutta kiva kun edes vähän.

By satues - 15.6.2007

Täällä kolmosella  kukkii kultasade todella huonosti tänä vuonna, mutta lehdetkin tulivat myöhään, joissain oksissa on vasta silmuja ja toisissa oksissa nuppuja...vähän epätasaista kasvua  apea

By merlin - 16.6.2007

Parin korttelin päässä, tyhjällä tontilla on vuosia kasvanut kaunis kultasade. Ilman hoitoa viime vuonnakin siinä oli komea kukinta. Vaan tänä vuonna osa yläoksista on kuivunut ja kukinta vaatimaton. Kukkatertut ovat ehkä vain 15 cm pituisia, melkeinpä puolet aiemmasta.

By multatonttu - 5.8.2007

Mikähän mahtaisi olla paras aika istuttaa kultasade? Se on kyllä niin hieno, että haluaisin kokeilla.  Ja millaiseen paikkaan olette sen istuttaneet? Täällä meilläpäin näin yhden niin ison ja upean kultasateen, että mykistyin. Tosin se oli kasvanut paikallaan jo kauan, mutta ilmeisen viihtynyt.

By Pikkuruusu - 5.8.2007

Kultasade on minullakin ollut hakusessa alkukesästä asti kun Satuesilla näin sen oikein luonnossa,olipa komiat kukinnot.Nyt tiedän missä ainakin kolme taimea on myytävänä,olin isännän kanssa liikkeellä niin eikös alkanut heti märiseen että mihin sopii.Jestas sentään meillä on tosi iso piha mutta kun mitään ei sais istuttaa ruohonleikkuun takia.Heh,meen yksin joku päivä sen taimen hakemaan.Tuntuu olevan kyllä kans vähän oikukas,miks mä aina semmosiin ihastunhymyHeh tarkoitan kasvia

By Hinnes - 19.8.2007

Satues. Sinulta saamani kultasateen siemenet ovat itäneethymy. Kiitos Sinulle.

Tosin nyt alkaa näyttää siltä, ettei niitä kolmea enempää taida itääärtynyt. Mulle tää kultasade on jotenkin vaikea.

Tässä vielä kuva näistä kolmesta rohkeasta.

Kohta alkaa koulinta...

By satues - 20.8.2007

Hinnes, sepä kiva että ainakin jokunen iti , vaikka kauan kesti, luulin jo että olivat aivan viallisia   silmän isku Nyt odottelen seuraavaa kuvaa, jossa on komeat kukkatertut  naurua

By Hinnes - 20.8.2007

Juu, kukkaterttukuvat tulee sitten ennen ensilumia.

(Mutta minä vuonna?)naurua

By nopsis - 17.10.2007

Hämmästellen siirrän ilmoitukseni Kultasateen taimista tähän ketjuun. Olen näkemäni perusteella pitänyt sitä puuna, mutta olkoon sitten pensas. Emotaimi, josta pikkutaimeni ovat peräisin on n. 5-metrinen, pensas siis. Ja muuallakin täälläpäin olen nähnyt komeita rungollisia kultasateita, puun mitoissa. No, joka tapauksessa sain nipun pikkutaimia joista joutaisi muutama haluaville. Ottakaa yhteyttä! 

By mai-lee - 17.10.2007

kiitos, nopsis. - hämmästellään yhdessä teidän seutunne suotuisia kasvuoloja.  

ja nyt kun kaikki kultasade-jutut ovat yhdessä kohtaa, voidaan ihan hyvin siirtää puihin, jos niin haluatte.

By nopsis - 17.10.2007

En tarkoittanut viestiäni mitenkään ilkeilyksi, mai-lee! Olen vaan ihan vilpittömästi hämmästynyt, koska kaikki kultasateet joita olen nähnyt (yhtä vuosittain nyrhittyä lukuunottamatta) ovat minun mielestäni puiden mitoissa. Ehkä kasvupaikka korkeiden mäkien laella on jotenkin edullinen niille. Liityn mielelläni aina olemassaolevaan ketjuun, mutta en ole vieläkään oikein oppinut niitä jo olemassaolevia etsimään, hätäinen kun olen!

By huisa - 17.10.2007

Minkä kokoisia taimia nopsis?

By mai-lee - 17.10.2007

ei huolta lain. - itsekin löysin kultasadetta mainittavan sekä puuksi että pensaaksi. oma muistikuvani on kotipihan parikymenvuotiaasta kolmisen metriä korkeasta ja ainakin saman verran läpimitaltaan olleesta pensasmaisena kasvaneesta yksilöstä. pitäisikö mennä katsomaan, miltä se nyt melkein 40 vuoden jälkeen näyttää?

hätäiselle luonteelle en osaa parannuskeinoa keksiä; omani on ollut samanlainen jo yli kuusi vuosikymmentä, mutta haku "kultasade" ei vienyt niin paljon aikaa, että olisin vielä siitä hermostunut:-)

By nopsis - 17.10.2007

Vauvoja vasta, olisko 15 cm niin että kirjekuoressakin kulkisivat. Ja emo oli tosiaan iso, kasvaa kuivalla kalliotontilla täällä Kymenlaaksossa. Monihaarainen joten lienee paleltunut tai puput syöneet alkuvaiheessa, mutta nyt elinvoimainen. Viitisen metriä korkeutta.

By Nuu - 17.10.2007

Kuinkahan se kultasade pärjäisi täällä Elimäen savimaassa? Aurinkoista paikkaa kyllä piisaa, mutta kuivaa ei niinkään. Olen kyllä heikkona kaikkiin tuoksuviin -kukkiin, pensaisiin, puihin- joten jos savinen kasvualusta ei ole täysin poissuljettu, ottaisin mielelläni yhden taimen tännekin kasvamaan.

By nopsis - 18.10.2007

Otapa kokeiluun! Elimäen savikoilla kaipaisi varmaan kukkulan tai edes kumpareen, suojaisen paikan ja suojapuustoa. Mutta kun niitä tuossa on, niin tule hakemaan. Ensin kannattaa laittaa vaikka mihin suojaan, jotta pääsee jaloilleen, siirtää sitten...

By Nuu - 18.10.2007

Kiitos Nopsis, kokeilukoti valmiina. Soittelen huomenna niin sovitaan milloin voin (taas) ajella teilläpäin

By nopsis - 18.10.2007

Hei mai-lee, entä kun aloittaa kohdasta puu...

By tarleena - 18.10.2007

Olisiko Nopsis niitä kirjekuoritaimia vielä jäljellä? Voisin yhden - kaksi saada sijoitettua (koti - mökki). Ne on tosi myrkyllisiä, joten luulisi että säästyisi pupuilta. Katsura pitää mennä vielä tänään suojaamaan.

By kibu... - 18.10.2007

hernekasvina on pupujen suurinta herkkua,

kukka-aiheet muodostuvat syksyllä, pitäis saada talvehtimaan...muuten ei ole iloksi

By nopsis - 18.10.2007

Luulenpa että sinullekin riittää, tarkistan huomenna ja jos, niin laitan ma postiin etteivät kuivu postiss vkln yli.

By Nuu - 18.10.2007

Kiitos Nopsikselle taimesta! Taidan huomenna hankkia sangollisen tai pari hiekkaa jostain tänne Eli(savi)mäelle ihan tätä pikkuista varten

By nopsis - 18.10.2007

Pahus, olisit ottanut mukaasi meidän "hiekkalaatikolta"...

By veronica - 30.11.2007

Nopsis, siemenkirjeessä on kultasateen siemeniä. Riittääkö niille jääkaappi kylmäkäsittely vai pitääkö viedä ulos pakkaseen
By Paulastiina - 30.11.2007

Kultasade ei kaivanne kylmäkäsittelyä, mutta siementen liotus kellonympäryksen verran olisi avuksi itämisessä.

By nopsis - 1.12.2007

Luonnossahan saa kylmäkäsittelyn, mutta en mene sanomaan varmaa kun en ole siemenestä itse kasvattanut. Paulastiina varmaan tietää. Jos siemeniä on paljon, voithan kokeilla monin tavoin. Älä kuitenkaan heitä suoraan pakkaseen, vaan anna jäähtyä hiljalleen, jos ulos viet. Ja peitä hyvin hankeen! Ja vot kokeilla niin, että kylvät lämpimässä, jos ei ketään näy, laita jääkaappiin ja taas muutaman viikon päästä länpimään.
By veronica - 1.12.2007

OK,kiitos Paulastiina ja Nopsis.
By Titamiini - 9.2.2008

Ystäväni Lohjalta kaipaa omaa kultasadetta. Paras mahdollinen löydös olisi jo taimea kookkaampi puska. Onko sinulla ylimääräistä kultasadetta tai tietäisitkö mistä sellaisen voisi hankkia? Kohtuullisen matkan päästä Lohjalta. Nouto onnistuu. Yksärinä voisi yhteystietoja tarjoilla, mikäli näin onnistuisi hankkia kultasade...
By mai-lee - 1.5.2008

täällä pensaissa on jo valmiina joltisenkin mittainen ketju. muistaakseni tässäkin pähkäiltiin samaa, kun toisilla kasvaa upeana puuna ja me tavalliset viljelijät saamme tuskin pensaan kokoisen pihoillemme:-)

By [0] - 2.5.2008

Oletteko saaneet kultasateen kasvamaan? Ostin tänään Laburnum alpinum lajikkeen, kuinkahan täällä Hämeenlinnan seudulla mahtaa pärjätä, lämmin paikka ainakin on olemassa ja hiekansekaiseen multaan käskettiin istuttamaan.

Onko kenelläkään kokemuksia, olisi kiva lukea niistä.

Kiitokset!

Terveisin Katheriina

By Nuu - 2.5.2008

Katheriina (profiili 152283) kävisitkö laittamassa itsellesi nimimerkin, se kuuluisi tehdä. Se tehdään tuolla oikeassa yläkulmassa olevassa "oma profiili"-kohdassa. Tämä viestisi siirretään pensaisiin, mikä on sen oikea paikka.

By mai-lee - 6.5.2008

syksyllä jäi itselleni 12 kpl kultasateen siementaimia. pitkään näyttivät pelkiltä tikuilta, mutta tänään kolmella silmäparilla tarkistimme: yhdeksän on varmasti elossa, yksi oli niin kuollut, että nyppäisin jo kompostiämpäriin, kaksi ovat tarkkailussa, josko sittenkin.
By hopeavillakko - 26.5.2008

Ostin viime viikolla Pinsiöltä itselleni kultasateen ja lappu purkin kyljessä väitti, että viljelymaa Suomi/Pinsiön taimisto. Kysyin myyjältä onko asia tosiaankin niin, mutta ei osannut vastata täh?. Mietin vain hiljaa mielessäni, että onko mahdollista, että jos tainta tarpeeksi monta vuotta kasvatettu täällä kotoisessa maassaamme niin se ikäänkuin muuttuu suomalaiseksi?? Tai olisinko kenties saanutkin ihan oikeasti suomalaisen kultasateen taimen? Minäkö epäileväinen Tuomas... ihmetys

By Paulastiina - 26.5.2008

Ainakin siemenlisäys on ihan kotioloissakin mahdollista. Omanikin on täällä pentissä vaihtarina saatu kotimainen.
By mai-lee - 26.5.2008

viime vuoden siemenkylvötaimista on minulla itselläni vielä jäljellä 8 kpl. kovin ovat pieniä. pitänee useita vuosia kasvatella ennen kuin ovat asiakkaille kelpaavassa kunnossa. onneksi en ole kauppias; ystäville ovat pikkuaimet hyvin kelvanneet.
By A.i.k.a - 26.5.2008

Onko jollakulla ihan varmasti siemenestä kukkivaksi puuksi kasvatettu kultasade? Minä kun olen siementainta monta vuotta vaalinut, ja sitten viime viikonloppuna yksi meillä käynyt vieras väitti, ettei siemenestä kasvatettu kuki. Enpä osannut vastaankaan väittää, vaan osaatteko te?
By hopeavillakko - 26.5.2008

Kyllä olen siementaimia itsekin onnistunut kasvattamaan ( sirkkalehtiasteella vasta tosin naurua ), mutta tämä yksilö jonka ostin oli reilu puolimetrinen ja haaroittunut, eli paljon vuosia takana... Heräsi vain epäilys, koska aiemmin en ole kotimaista tainta taimistoissa bongannut ja kotimaisuus saikin minut sen ostamaan

By nanikka - 26.5.2008

Tällä sivustolla väitetään, että kasvia lisätään joko siemenistä tai pistokkaista. Törmäsin sitten mietteissäni darwinistiseen (?) tai filosofiseen ongelmaan.

Miksi siemenestä kasvanut ei kukkisi? Eikö se sitten olisi kasvi, joka lisääntyy vain kerran. Eli emo kukkisi ja lisääntyisi, mutta poikaset ei. Eikös se kuolisi sukupuuttoon aika nopeasti?

By Nauhuska - 26.5.2008

Meillä on pihalla iso, lähes 30 v kultasadepuu. Miten siitä otetaan pistokkaita? Osaisiko joku kertoa.. Oksia pitää joka tapauksessa karsia, kun roikkuvat nurmikonleikkaajan niskassa Smile
By A.i.k.a - 27.5.2008

Vähän tuo väite minuakin oudoksutti, mutta onhan niitä sellaisia kasveja, joita ei voi siemenestä lisätä. Tosin ne sitten eivät varmaankaan tee lainkaan siemeniä. Ja eläinmaailmassahan aasi ja hevonen kyllä risteytyvät, mutta jälkeläinen, muuli, ei kykene lisääntymään.

Mutta nyt taas tyytyväisenä jatkan tuon onnettoman taimen hoivaamista, kiitos nanikka. Sille on käynyt kaikki mahdolliset onnettomuudet, mitä vain puun taimelle käydä voi, mutta siinä se vaan edelleen porskuttaa. Kestävä se ainakin on.
By annas - 27.5.2008

Nauhuska, olen joskus saanut joltain penttiläiseltä oman kultasadepistokkaani uudesta kasvusta leikattuna. Pidin sen vedessä muovipussipäällä, en ihan suorassa auringossa, muistaakseni jonkun viikon. ( tästä on jo useampi vuosi) Sitten istutin sen hiekan sekaiseen multaan. Nyt en muista pistinkö sen vielä syksyllä maahan vai vasta seuraavana keväänä. Kannattaa suojata jänösiltä. Minulta on onnistuneet kerran syömään matalaksi.

Joku täällä voisi ehkä tietää lisäysmenetelmästä enemmänkin. Ajattelin kokeilla kyllä jasmikkeen lisäämistä tänä kesänä samalla tavalla. Joskus olen onnistunutkin...
By nanikka - 27.5.2008

Mutta kai nekin kasvit, joita ei voi lisätä siemenestä silti kukkii? Ja jos tekevät siemeniä, niin ne siemenet eivät idä.

Muuli tuli mullekin mieleen, mutta sitten muistin, että hevonen ja aasi ovat eri lajeja. Niinkuin vaikka kultasade ja koivu. Niiden risteytymäsiemen taas ei olisi enää kultasade, vaan joku kultakoivu tai koivusade. Joka sitten ehkä itäisi, kukkisi, kasvaisi ja lisääntyisi, tai sitten ei.

By A.i.k.a - 27.5.2008

Niin lähinnä ajattelin, että jos kultasade olisi jonkun kahden puun risteymän tulos. Vaikka sen koivun ja petäjän. Mutta kyllähän sen silti minunkin järkeni mukaan kukkia pitäisi, vaikkei itävää siementä tekisikään. Mitä se siis todistettavasti tekee. Silti jännityksellä odotan, ilmoittaako joku pihallaan kasvavan nimenomaan takuuvarmasti siemenestä kasvatetun, kukkivan kultasateen. On tuo luonto sen verran vekkuli veitikka, ettei siitä ihan varma koskaan voi olla Smile
By hopeavillakko - 27.5.2008

Voisihan tässä "siemenestä kasvatettu ei kuki"-jutussa olla aivan siitäkin kyse, että siemenestä kasvatetun kukkimiseen menee vain tosi kauan ja ne yksilöt jotka kasvaneet siemenestä ovat kokeneet kovan kohtalon ennen sitä ikää ja tästä olisi tullut ko. uskomus... Tälläistä pohdintaa vain... no-jaa

By Euffis - 27.5.2008

Niin, kaikkien siemenkylvöskukkien kukkiminen vielä toisena tai kolmantenakaan vuonna ei ole varmaa - ja nekin, joiden "pitäisi" kukkia, saattavatkin päättää ihan itse, ettei vielä tänä vuonna.... Onneksi sitten jotkut muutamat yllättävät myös päinvastaisesti. Ja sitten on vielä niitä ihanuuksia, jotka siirtämisen/istuttamisen jälkeen "ottavat nokkiinsa" ja pitävät kukinnalleen ainakin yhden välivuoden....

By nanikka - 27.5.2008

Pohdintaa vaan minullakin. Suomi24:sta luin, että oli 22-vuotias kultasade, joka ei ollut vielä kertaakaan kukkinut kunnolla, muutamalla kukinnolla. Muttei siinä taidettu mainita oliko se siemenestä kasvatettu.
By A.i.k.a - 27.5.2008

Täälläkin on kuultu asiasta. (Osku sunnuntai, 24. helmikuuta 2002 - klo 12.32)

By Titamiini - 27.5.2008

A.i.k.a - minä sain ow:ltä kaljukultasateen siementaimen ja se on kasvanut purkissa ainakin 6 vuotta. Nytkin sen jokaisessa oksankärjessä on kukkanuput. Pian se kukkii taas!!!

Minulla oli hassu unelma vuosia sitten pihalla kukkivasta kultasateesta, jonka ow ystävällisesti toteutti. Kultasade on kaikki nämä vuodet kasvanut purkissa, välillä sitä on isonnettu ja talvet se on maakellarissa. Nyt se on niin iso, että olen vakavasti harkinnut istuttaa sen ulos erittäin suojaisaan paikkaan. Kävi kuinka kävi. Tosin kuulin että Pyhäjoella on talvehtinut kultasateita... vain parikymmentä kilometriä tästä etelään. Kokeilen siis.
By satues - 27.5.2008

Meillä on kultasade ollut päälle 40 vuotta ja vasta noin 10 vuotta sitten siihen tuli ekat kukat.Se on laitettu taimesta. En ole kokeillut pistokkaasta kasvatusta ja leikata kannattaa vain suuressa hädässä, jos leikkaa usein, oksiin tulee helposti lahovikaa....kokemusta on tuosta.

Siementaimia on usein pensaan alla, kasvavat aika nopeaan , mutta niistä annetuista taimista en ole vielä kuullut, ovatko kukkineet .

By Titamiini - 28.5.2008

Jassoo - antakaa vähän hevosen lantaa kultasateelle, niin kukkii!

Tiedän kyllä että kultasade on niukan lannoituksen kasvi, mutta omani kukkii kyllä hyvin kun saa vähän lantaa ja tuhkaa BigGrin
By A.i.k.a - 28.5.2008

No niin, löytyihän se siementaimi, joka kukkii, kiitos Titamiini! Mutta ilmeisesti se vähän niuho saattaa olla.
By Marhonen - 29.5.2008

Puutarhalla törmäsin sellaiseen kuin SINIsade? Kukka oli samanlainen roikkuva kun kultasateessa, mutta onko näillä muuta yhteistä?
By Paulastiina - 29.5.2008

Sinisade (Wisteria) on puuvartinen köynnös, eikä sen hengissä pysyminen ole ollenkaan taattua näillä leveyksillä. Aivan eteläisessä Suomessa saattaa pärjätä, mutta kukkiminen kumminkin voi jäädä olemattomaksi.
By Marhonen - 4.6.2008

Mistä sen tietää mikä on kukan alku? Lehdet on kultasateessani jo valtavia, ei ole ennemmin ollut nuon hyvässä vauhdissa!
By Titamiini - 4.6.2008

Kukkanuput pitäisi jo näkyä ihan hyvästi norkkomaisina siellä oksien kärjissä. Jos puska on nuori, niin voit joutua odottamaan kukkia. Samoin jos olet lannoittanut reippaasti.
By Chrisse - 5.6.2008

Viime viikolla kultasade ole täydessä kukassa Tukholmassa., ja uskomattoman kaunis.

Vahinko vaan että kuva on niinkin huono. Otettu myöhään illalla.

By Annabella - 6.6.2008

Kultasateeni alkoi jo kukkimaan. Toivottavasti on kukkia vielä runsaan viikon päästä, kun juhlin loman alkamista.
By Nauhuska - 6.6.2008

Kultasade aloitti kukinnan:

By vuokkis - 6.6.2008

On ne niin mahtavia. En ole uskaltanut edes ajatella meidän pihaan, pelkään että ei kestä meidän talvea.
By Paulastiina - 6.6.2008

Kestää, kestää! Mulla on siementaimi nyt ollut kolme talvea ulkona ja hienosti kasvussa taas.
By vuokkis - 6.6.2008

Olisipa kiva. Täytyykin lisätä hankinta listaan..
By satues - 16.6.2008

Kultasade kukkii, mutta kukkia on aika vähän tänä vuonna, on se vaan niin kaunis kukkiessaan.

By vuokkis - 16.6.2008

Ihana!
By Chrisse - 16.6.2008

Kyllä kultasade on todellakin kaunis kukkiessaan.

By Ermeli - 16.6.2008

Oih ihana! Onkohan kukaan nähnyt täällä jyvässeudulla kultasadetta? Uskaltaiskohan kokeilla omaan pihaan, pitänee pistää harkintaan.
By jmi - 16.6.2008

Tilasin EG:stä "kalju kultasade"-nimellä myytäviä siemeniä. Yllätys yllätys, sain ne jopa itämään. Nyt aluissa on muutamia lehtiäkin jo ja korkeutta n. 10cm. Minulla kun ei ole minkäänlaista kokemusta puiden/pensaiden kasvattamisesta siemenestä, niin mitähän niille pitäisi tehdä?
By Syklaami - 7.7.2008

Hei kaikki kultasadepuun omistajat.Pakko kirjoittaa tämmöinen negatiivinen juttu,vaikka olen itsekin harkinnut kyseistä lajia,kun se on niin kaunis.Ensinnäkin,koko kasvi on erittäin myrkyllinen,ei huoli jänöt,mutta ihmislapset kyllä!!Sattui eilen tapaus,jossa sukulaistyttöni 4v. oli syönyt 2 marjaa naapurissa leikkiessään kys.puusta.Jos olisi syönyt enemmän,ei olisi enää täällä!Myrkky lamaa keskushermoston,ja vaikuttaa myös myöhemmin muihin elimiin,jos on syöty paljon.Lääkäri sanoi näin,lastenklinikalta.Ja ne puut on istutettu uudelle pientalo alueelle Helsingissä...siis lapsiperheille! Alue on 00690 H:ki

Onneksi lapsi alkoi oksentaa,ennen kuin meni lähes tajuttomaksi(piti läpsiä,että pysyi hereillä,matkalla sairaalaan.)Onneksi toinen mukana ollut tyttö pystyi näyttämään puun ja sen marjat.Hän söi leikillään,mutta toinen ihan oikeasti..olivat kuulemma oikein hyvän makuisia!Että varokaa ja varoittakaa lapsianne,jos puita lähellä.Lapsethan pistävät suuhunsa kaikkea...kieli ulkoaapealamppu

By vuokkis - 7.7.2008

Voi hirvitys! taidan kyllä jättää sen sitten pois unelmista. Missä niitä kaunistuksia sitten lieneekin, olisi varmaan hyvä yrittää kukinnan jälkeen napsia ne kuihtuneet tertut pois, ettei marjoja ole saatavilla lapsilla. Ehkä eivät sentään puun oksia ja runkoa järsi. Ei ollut tietoa minulla ainakaan sen vaarallisuudesta.
By satues - 7.7.2008

Minä olen ollut kyllä tietoinen myrkyllisyysdestä, muistan lukeneeni jo nuoruudessani Agatha Cristien jännäreistä, kuinka joku oli myrkyttänyt toisen, juuri kultasateen siemenillä....se on jäänyt mieleen. Oman puun siementertut katkon aina alhaalta pois, ylös ei kukaan yllä.

Surullinen tuo kertomasi tapaus, onneksi hän selvis tuosta ja toinen tyttö osas kertoa mitä oli ottanut.

By Pikkupallero - 21.8.2008

Viime talvena laitoon kultasateen siemeniä ruukkuun ja kasvoihan kaksi niistä. Nyt taimet ovat n. 15 cm. Lopullinen sijoituspaikka olisi äidin piha, mutta jotenkin epäilen että nämä kyllä kuolevat heti ensimmäisenä talvena jos vien ne nyt sinne...

Eli laitanko nyt sitten vaan isompaan ruukkuun ja valeistutan jonnekin omalle pihalle, vai mitä suosittelisitte?
By iesteri - 21.8.2008

minulla on talvehtinut kaksi talvea ruukussa,aika isossa.kasvu on tosin jäänyt vähäiseksi.upotan ruukun maahan!
By jmi - 21.8.2008

Minulla sattui useampikin kultasateen siemen itämään, ja nyt noita 10-15cm mittaisia taimia on useampiakin. Muutaman kanssa ajattelin ottaa riskin istutin jo suoraan maahan, muutaman ajattelin laittaa isommissa ruukuissa maahan. Pystyisiköhän muutaman talvettamaan kellarissakin? Siellä pysyy lämpötila piirun verran plussan yläpuolella...
By Annabella - 21.8.2008

Minulla on kultasade täynnä siemeniä. Milloin niitä pitäisi kylvää. Voisiko sen tehdä heti ja avomaalle?

By satues - 21.8.2008

Mun kultasade on siementänyt ihan itsekseen pensaan alle ja siitä olen ne vain siirtänyt kukkamaan reunaan jo ihan pienennä, nyt ovat kohta metrisiä . En ole niitä minnekään sisälle vienyt talveksi, ulkona kasvaa ja ilman peittelyitä.

Annabella, joko ne siemenet ovat kypsiä ? Meillä vielä vihreitä. Laita vain siemenet suoraan maahan.

Jmi, olet sentäs etelämmässä kuin minä, joten kokeile ihmeessä maahan istutusta.

By Annabella - 22.8.2008

Satues, jotkut palot ovat ruskeita, toiset vihreitä. En ole avannut yhtään palkoa. Ruskeakuoriset ovat ehkä kypsiä.
By memuli - 2.5.2009

Näin taimimyymälässä rungollisen kaljukultasateen ja ihastuin siihen oitis. Minulla olisi hyvä paikkakin sille. Taidan käydä hakemassa sen. Mutta jos nyt jo istutan sen maahan, niin viekö mahdolliset yöpakkaset sen kukkatertut? Siinä oli jo mukavasti nääs noita nuppuja. Vai olisiko paras istuttaa se ensin johonkin ruukkuun? Vai menestyykö istutettuna suoraan maahan?

By mumimyy - 9.6.2009

Minä unohdin nyt pakkasilla peittää kultasade taimet eilen muistin ja kävin katsomassa kuinka voi vaan eipä pakkaspoika ollut käynyt niitä puraisemassa voi ihan hyvin vaikka oli purkki avoimella paikalla
By Rapatassut - 9.6.2009

Osaako kukaan kertoa mikä mun kaljukultasadetta vaivaa? Ostin nyt keväällä puutarhamyymälästä n. 2m pitkän, kaljukultasade-nimikkeellä myynnissä olevan taimen. Istutin sen jo aikapäiviä sitten maahan mutta ei lehden lehteä vieläkään näkyvissä. Edes silmut eivät ole turvonneet. Oksat ovat kyllä taipuisat ja muuten elävän oloiset.

Onko tämä ihan normaalia näin istutuksen jälkeen vai mahtaako kasvini tehdä hiljaista kuolemaa? Vettä se on saanut.
By intopii - 24.6.2010

Miten nopeakasvuinen kultasade on? "Adoptoin" mai-leen siemenestä kasvattaman taimen ja nyt hoitajan vastuu painaa ankarana harteita Smile
By Nuu - 24.6.2010

Minulla on hyvin pienenä taimena saatu alku joka ensimmäisenä kesänään pysyi kokoisenaan tikkuna. Seuraavana kesänä ei korkeuskasvua ollut, parilehdet teki. Nyt tänä keväänä on jo tuplannut pituutensa. Eli tällä kokemuksella sanoisin että hidasta on kasvu ainakin alkuvuosina.
By intopii - 24.6.2010

Sisso. Eli siis ei kannata vielä tänä kesänä istuttaa ulos talveksi? Mulla kun ei ole sitä kasvihuonetta (huoks), niin yritän pitää taimen hengissä viileäksi syksyllä muuttuvassa hellehuoneessamme, jota myös etukuistiksi joskus kutsun.
By Nuu - 24.6.2010

Jaa kyllä minä sen istutin heti saatuani penkkiin. Siellä on talvehtinut alusta saakka. Luulen että on alkuun kasvattanut siellä juuristoaan ja nyt tänä vuonna vasta valmis aloittamaan maanpäällisen kasvunsa. Tällä kokemuksellani sanoisin että laita maahan vaan heti. Ehkä kuitenkin haluat saada jonkun asiasta enemmän tietävänkin mielipiteen Smile
By intopii - 24.6.2010

Nuu!

Ettenkö minä sinuun luottaisi kuin Titanic vastaan tulevaan jäävuoreen?  
By sessa - 24.6.2010

Minäkin sain anopilta 10-11 vuotta sitten pienen pienen alun, jonka hätäpäissäni lykkäsin heti kukkapenkkiin kasvamaan. 4 vuodessa se kasvoi sen verran "suureksi", että siirsin sen puoli varjoisaan paikkaan oman onnensa nojaan ja tänä vuonna, juuri tällä hetkellä siinä on ensimmäiset kukkanorkot, ihanaa. Korkeutta sillä on reilusti pari metriä ja leveyttäkin ihan kiitettävästi. Vähän väärään paikkaan sen siirsin, lähes männyn juurelle, mutta silloin en ajatellut sen edes siinä jatkavan jalkojaan. Eli sinuna istuttaisin sen suoraan maahan. En edes suojannut sitä mitenkään, kun koko ajan kuvittelin ettei se selviä hengissä Smile Näin siis täällä itä-Vantaalla.
By annemamma - 17.6.2011

Kultasade kukkii nyt ensimmäistä kertaa. Muistiinpanojen mukaan se on ostettu vuosina 2005-2006. Eli ei aivan hätäisen hommaa tämäkään...

Viime talven siemenketjukirjeestä otin pari siementä... liekö siitä puu pelästynyt ja nyt hätäpäissään teki muutaman kukan, ettei vaan sitä kiskottaisi pois....
By Yxvaan - 17.6.2011

Minullakin selvisi talvesta (IV -vyöhyke) useampikin Kultasateen taimi ulkona. Osan suojasin, osaa en. Odotan todella ensimmäistä kukintaa, onhan se yksi suomen kauneimmista puista/pensaista. Sen olen saanut ohjeeksi, ettei passaa lannoittaa liikaa.. se verottaa kukintaa, mutta kalkista pitää.
By satues - 24.6.2011

Kultasateen kaunis kukka.

Peipponen,se on kukkinut nyt viikonverran ja varmaan kukkii vielä toisenkin viikon.

By viherpeippo - 24.6.2011

kukkiiko se nyt? Hieno!
By viherpeippo - 24.6.2011

mulla on tuollainen 2 vuotta vanha. milloinkahan aloittaa kukkimisen?
By satues - 25.6.2011

Viherpeippo, annnemamma tuossa ylempänä sanoi että viitisen vuotta kesti ekaan kukintaan, joten odottele vielä.

Meillä kyllä kesti paaaljon enemmän, mutta tämä onkin kolmosvyöhykettä.
By Yxvaan - 25.6.2011

Jos noin kauan pitää odotella Kultasateen ekaa kukintaa, niin tässähän ehtii kualla odotellessa... voi, ei!

Muistakaa halukkaat kosiskella Satuesiltä siemeniä, sillä itävyys on niillä varmaan 101 %:sta (siemenestä taimensa kasvattanut)..
By Kasi - 21.8.2011

Minulla toinenkin kummallisuus, mutta kaunis ja erikoinen kukinta Pohjanmaalta. Onko kellään hajua ks. pensaasta, kiitos.
By Rea - 21.8.2011

Onkohan kultasade.
By AamuAurinko - 21.8.2011

Siis kultasade Ilmajoella?!? Ihan tosi, eikös sen pitäisi menestyä vaan etelä-suomessa, tyyliin I vyöhykkeellä? Pitäisköhän kokeilla kans.
By satues - 21.8.2011

AamuAurinko, meillä on ollut kultasade nelisenkymmentä vuotta ja kukkinutkin, ollaan III-vyöhykkeellä.

Kannattaa kokeilla, lämpimään suojaisaan paikkaan ja aluksi laittaa suojat rusakoilta,ne tykkää nuoresta kultasateesta.
By Kreeta-Eulaalia - 21.8.2011

Tässä kakkosella oli suuri puumainen joka vuosi upeasti kukkiva kultasade vielä muutama vuosi sitten, paikka oli pohjoisrinne, mutta muuten aika suojaisa, vaikka peltoaukeaa lähellä olikin. Sille varmaan kävi huonosti silloin yhtenä talvena, kun ei ollut lunta, mutta julmetusti pakkasta ja välillä märkää tai sitten on muusta syystä kaadettu pois.
By siirinen - 21.8.2011

Meillä on Lahdessa savimaalla kultasade ollut jo parikymmentä vuotta. Taimia olis tontilla vaikka muille jakaa. Ja on väliin jaettukin. Ilmaiseksi ei mennyt mutta pikkuilmoitus lehdessä ja halpa hinta niin meni kymmeniä...Ja uusia nousee joka vuosi.
By satues - 21.8.2011

Kiitos Nuu Smile
By Titamiini - 23.8.2011

Mulla on pienehkö kultasade talvehtinut kaksi talvea ulkona. Nyt keväällä siihen tuli punapahka ja katkaisin sen juuresta. Hyvin on taas pensasmaista kasvua lähes metrin verran.

20 kilsaa tästä etelään on seuraavat kultasateet. Eli vitosellakin se menee - pensamaisena ja epävävarmana.
By *David - 23.8.2011

Vuosii sit, Hki:n Ruskeesuolla kuvasin Kultasateen.
Harmittavasti oli vaa vga känny mukana.
Ehkä tuosta selvää saa.
By memuli - 24.8.2011

Nyt kyllä rupes munkin tekkeen miäli tota kultasadet. Jos se kerta menestyy talven ja o viel noi nättikin. Hankintalistal mennee.
By Jyki - 30.6.2012

Kymmenen vuoden odotus palkitaan! Hyvin on kasvanut eikä yhtään oksaa ole paleltunut, mutta kymmenen vuotta kesti siemenestä kukintaan!
By Kyssäkaali - 30.6.2012

Onnittelut! Varmasti tyytyväinen ja palkitseva tunne!
By Jyki - 30.6.2012

Oon kyllä tyytyväinen. Ei tahdo tulla mitään valmista, kun pitää tuota ihailla!
By mumimyy - 30.6.2012

Upea ja mullakin sitten on toivoa nähdä kultasateeni kukkivan ikää sillä on nyt 3v viime talven vietti ulkona maassa siihen asti on ollut ruuku multaan hauduttuna kasvihuoneessa
By Jyki - 30.6.2012

Omani on ollut maassa heti alusta alkaen. En ole suojannut muuten kuin rusakoilta. Ne syövät ihan varmasti maata myöden, jos jättää verkot pois!
By satues - 30.6.2012

Paras kukinta vuosi. Mumimyy, kipase katsoon.
Rusakotkaan ei syö enään vanhoja puita, vain nuoret kelpaa., meillä ei enään syödä :ö

By Kreeta-Eulaalia - 17.7.2012

Ihan muistasin, että tässä ketjussa joku kertoi nähneensä Lofoottien suunnalla kultasateen, mutten nyt jaksa etsiä. Todellakin, siellä sellainen oli juuri täydessä kukassa, ihan komean kokoinen puu. Sitä näyttävämpi siellä, koskei sillä alueella ollut suuremmin mitään hienoja istutuksia.
By Miru - 26.7.2012

Minun ystäväni tunnisti mökin pihalta vuosi sitten alas leikkaamani (risukasan näköisen) pensaan juuri kultasateeksi. Pitkät oksat sieltä ovat jo kasvaneet, ja heti menin mielenkiinnolla varmistuttuani aiheesta tutkimaan lähemmin sitä. Niitä oli kaksi, isompi ja pienempi, ja molemmat leikkasin vuosi (vai kaksi) sitten alas, kun olivat risuisia ja kitukasvuisia. Ovat pahasti ison pihlajan ja siperian hernepensaan varjossa. Löysimpä siis toisen pensaan juurelta pieniä kultasateen taimia, ja pelastin nopeasti niitä ruukkuihin vahvistumaan. Kaivoin myös pahemmin varjossa olevan alkuperäisen pensaan ylös ja istutin isoon ruukkuun, mahtaakohan sitä kannattaa enää kasvattaa? Iso kanto siitä lähti ja jotenkin vähän lahon ja kärsineen oloinen, mutta ihan komeat oksat sieltä on lähtenyt kasvuun. Taimet on ihan 10cm kokoisia. Eli noin 10v. odottelu alkakoot, mikä on tosin hyvä koska meillä on 2v. tyllerö tutkimassa pihaa. Pensaassa on kyllä mielestäni myös niin kauniit lehdet, etten ole pahoillani ettei kuki vielä vuosiin..
By Myskimalva - 11.10.2012

Tämän puun näin kesällä tuossa lähistöllä kasvavan ihan maassa. Korkeuttakin sillä oli jo aivan naisen mitan verran. Kaikkee kannattaa kokeilla ja niinpä ostin muutamalla eurolla tämän testiksi.
By Myskimalva - 2.4.2013

Hengissä tämäkin talven jälkeen.

By jutikka - 2.4.2013

Ei oo meilläkään jänikset syöneet ainakaan vielä
By Myskimalva - 2.4.2013

En kehannut jättää kokeeksi ulos, varmaan ois hävinnyt jäniksen suuhun.
By klaleino - 16.3.2014

Mitenhän kultasateen onnistuis talvettaa sisällä? Käykö kellari vai missä? Kun ei toi näin pohjoisessa taida menestyy ku V -alueella
By Titamiini - 17.3.2014

Kellarissakin voi talvettaa - niin minäkin tein ensimmäiset viisi vuotta kultasateelle. Sitten lykkäsin sen maahan. Välillä se on paleltunut, mutta kolmen maassa vietetyn vuoden jälkeen (talvet pakkaspeittoon käärittynä) se on 1.5 m korkea ja luulisin sen kukkivan taas ensi vuonnakin. Tuskin vitosella siitä puuta tulee, mutta hauska kuriositeettikasvihan se on. Kokeile rohkeasti suojaiseen paikkaan ja köyhään maahan. Suojaa jäneksiltä ja myyriltä talviaikaan!
By klaleino - 24.3.2014

Nyt tänä keväänä täytyykin kokeilla myöskin tuotaSmile
By Jässikkä - 14.6.2014

kuva

By Nuu - 24.6.2014

Kultasateeni kukkii tänä vuonna ensimmäistä kertaa - yksi kaunis kukka

kuva

Taitaa olla 5 vuotta siitä kun sain pienen taimen Nopsikselta. Nyt se on jo aika korkea

kuva

Siellä se yksi kukka kurkkii

Piti taimivaihtotapahtumassa tää esitellä mutta jäi kuten moni muukin jonka oisin halunnut näyttää

By Tuomipihlaja - 24.6.2014

Mulla on semmonen vähän viivotinta pidempi kultasade Smile Rusakonpoikaset oli sitäkin vähän leikanneet äskettäin.

Mä en nyt oikein ollenkaan hahmota, missä kohtaa tuo penkki oli.
By Eripari - 24.6.2014

Nuu, kyllä me jotkut ainakin huomattiin sun kultasade ja sen nupputerttu.

By annitainen - 24.6.2014

Niinpä taidettiin ihailla BigGrin
By Höytyvä - 24.6.2014

Tänä keväänä on muuten ollut mieletön kukinta kultasateissa. En ole 11 vuoteen moista nähnyt kun ollaan täällä asuttu. Ihan TÄYNNÄ kukkia, ja on näkynyt olevan muuallakin missä pensaita olen nähnyt - ja nehän näkyy kun hyvin kukkivat:-)
By Nuu - 24.6.2014

Annitainen ja Eripari, kiva kun olitte huomanneet, multa jäi se paikkojen esittely oikeesti tosi huonolle Sad

Tuomipihlaja, etupihalla (aidan sisäpuolella) autotallin seinän vierellä.

By koiruus - 15.4.2016

Siirsin puolitoistametrisen kultasateeni rannasta nyt vihdoin lopulliselle paikalleen. Nyt pidän peukkuja että jää henkiin ja kastelen jottas juurtuis. Onko kellään kokemusta tän kokoisen siirtämisestä ja lähinnä että onko onnistunut? Toin isolla paakulla kyllä.
By *David - 15.4.2016

On kokeumuksia—Mulle siirrettiin 2 ja 3m korkeita kultasateita. Ne onnistuivat hyvin (tosin ne kituu 2-3v, kun juurtuvat ensiksi).

Tänä vuonna meinasin siirtää 2m ja 3-4m korkeet kultasateet pihanportin molemmillepuolille, portti olisi Kultasateiden kukkiessa ollut näyttävä.

Mutta luovuin siitä koska ne yksilöt on ns siemenlisäystä. Ja kuulemma myytävät Kultasateet on ns vartettuja, jotta ne kukkisivat paremmin.

By koiruus - 16.4.2016

Oi, se olis kyllä ollut tosi mahtavan näköinen kukinta-aikaan! Tuo on kanssa siemenestä peräisin ja pienenä siirretty pariinkin otteeseen. Nyt oli venähtänyt hyvin kokoa, mutta kun vasta nyt sain sille arvoisensa paikan niin pakko oli retuuttaa vielä kerran. Hyvä tietää, että kitukausi tulossa niin se kyllä kestetään kunhan vaan jää henkiin!
By *David - 17.4.2016

Ostin mä pari Kultasadetta viime syksynä alennusmyynnistä, jos ne on elossa maakellarissa vielä, niin laitan ne portin molemminpuolin. Aikaahan siinä menee vuosia enemmän, kuin jos olisin siirtänyt isommat yksilöt takapihalta pihan portille.
By koiruus - 17.4.2016

Sitä ihanuutta voi kyllä jonkun aikaa odotellakin! 😄
By *David - 17.4.2016

Jooo---ainankin 5-6v 😩😩😩 Ooooodottavan aika on ppiiittkäääää..... 😒😒😒😒😒
By koiruus - 17.4.2016

Ja sit kun alku kuitenkin on että tulee yksi tai muutama kukkaterttu vaan 😄 Mutta siitä tulee upee kun se päivä koittaa että täydessä kukassa on. Kyllä se tulee! 👍
By 48Tellu - 12.7.2016

Minulla on Joensuun kupeessa Kultasade ollut n.10 vuotta,ei ole paleltunut eikä kukkia näkynyt.Kasvatin sen siemenestä.Odotellaan kukkiiko .paleltuuko vai syökö jänis!
By Imikkä - 22.8.2016

48Tellu - 7/12/2016
Minulla on Joensuun kupeessa Kultasade ollut n.10 vuotta,ei ole paleltunut eikä kukkia näkynyt.Kasvatin sen siemenestä.Odotellaan kukkiiko .paleltuuko vai syökö jänis!

Minulla on III-vyöhykkeellä nyt noin 1,8 metriä korkea kultasade portin pielessä.Istutin sen 2007. Se on kaksi kertaa ottanut ja palelluttanut oksankärkensä, taisi olla 2010 ja 2012, mutta toipui siitäkin ja viimeiset pari leutoa talvea on ilmeisesti auttanut asiaa, kun se nyt on hulinalla kasvanut.  Ei ole silti kukkinut. Jostain syystä se ei ole kelvannut jäniksille. (tietysti ensi talvena kelpaa, kun pääsen sanomasta...) vierestä on kyllä omajuurista valamonruusua syöty.
By koiruus - 7.6.2020

Nyt se päivä saattaa vihdoin koittaa eli neljä vuotta sitten siirsin lopulliselle paikalle kultasateen. Se onneksi juurtui loistavasti ja on nyt sellainen reilu pari metrinen puska. Ja ekat nuput on nyt tullut... jos ei tää kaamea riepotteleva tuuli
riuhdoin niitä irti. 
By RitvaL. - 17.6.2020

Viime talvi oli suosiollinen kultasateelle. Täynnä kukkia. Itse olen tämän siemenestä kasvattanut ehkä 13 vuotta sitten. 
By Unokki - 18.6.2020

RitvaL. - 17.6.2020
Viime talvi oli suosiollinen kultasateelle. Täynnä kukkia. Itse olen tämän siemenestä kasvattanut ehkä 13 vuotta sitten. 

Onpa aarre❤️
By LeonM - 25.1.2021

Sain koulittua ensimmäisen itäneen 10 kylvämästäni siemenestä. Ne muut eivät ole vielä itäneet tai nousseet pintaan saakka. Jään odottamaan kukintaa seuraavan seitsemän vuoden aikana. Ikuinen optimisti? Wink
By *David - 26.1.2021

Eiks noi siemenet idä aika helposti.,,,,?
By LeonM - 26.1.2021

Hernekasvit taitavat keskimäärin itää helposti. Idättämisohjeissa suositeltiin stratifioimaan siemenet kuumalla vedellä, kunnes ne alkavat paisua. Muuten itämistä saa odotella usemman kasvukauden. Liotin siemeniä kahden päivän ajan ja vaihdoin hanakuuman veden kahdesti ennen kuin muutamasta herneestä irtosi musta kuori ja kaikki paisuivat ainakin kaksikertaisiksi. Idätys 15-20 °C. Tuo eka nousi mullan pintaan yhdeksäntenä päivänä viikko sitten.
By J330166218 - 22.2.2021

LeonM - 26.1.2021
Hernekasvit taitavat keskimäärin itää helposti. Idättämisohjeissa suositeltiin stratifioimaan siemenet kuumalla vedellä, kunnes ne alkavat paisua. Muuten itämistä saa odotella usemman kasvukauden. Liotin siemeniä kahden päivän ajan ja vaihdoin hanakuuman veden kahdesti ennen kuin muutamasta herneestä irtosi musta kuori ja kaikki paisuivat ainakin kaksikertaisiksi. Idätys 15-20 °C. Tuo eka nousi mullan pintaan yhdeksäntenä päivänä viikko sitten.

Sain lokakuulla kultasateen siemeniä muutaman. En ole tätä kuuma edellä käsittelyä koskaan kuullutkaan, aina oppii lisää.

Eikö siemenet tarvitse kylmäkäsittelyä lainkaan. Luin tämän ketjun ja monia tapoja on, osa kaivaa siemenet ruukussa lumihankeen osa ei tee kuuma- eikä kylmäkäsittelyä ja nyt mietin mitä teen noiden muutamien siementen kanssa.

By LeonM - 22.2.2021

Tiedä sitten, onko oikeita ja vääriä tapoja kylvää siemeniä. Stratifioinnin tarkoitus lienee nopeuttaa itämistä kasveilla, jotka vaativat kylmä/viileä/lämmin -jaksojen vuorottelua ennen kuin suostuvat itämään. Siementen kasvuhormonit aktivoituvat erilaisista tempuista kuten kulkeutumisesta eläimen happaman ruoansulatuksen läpi, jotta kuori pehmenisi tai ihan luonnon normaalista lämmönvaihtelusta. Kultasateen siemenet taitavat itää pudonneina myös luonnossa, mutteivat taida helposti selvitä pikkutaimina, jos vuotuinen lämpösumma jää meillä I-vyöhykkeestä pohjoiseen vajaaksi. Mikroilmasta vaikuttaa monesti selviytymiskykyyn.

Luin kultasateen idätysohjeita ja niistä tärkeimmät taisivat olla ylipäätään liotus, jotta siemenet turpoaisivat ennen kylvöä ja idätys 15-20°C lämmössä. Mulla edelleen vain 1/10 siemenestä on itänyt. Taimi on nyt noin neljän sentin korkuinen ja siinä on muutama oikea lehti. Sirkkalehdet putosivat itsestään.