Puutarha.net Keskustelut

Pitahaya (lohikäärmehedelmä), Hylocereus, Selenicereus

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2423634.aspx

By Eeva-vaan - 9.6.2007

tarvisin neuvoa pitaijan kasvatukseen, 1,5-vuotias alku on "löysä" ja muutenkin vähän onneton.. eli minkälainen alusta? hiekkainen? kuiva? kasvanut keittiön eteläikkunalla eli aurinkoa on piisannut. ei raaskis poiskaan heittää pientä, kun on noinkin pitkään kitkutellut..

By jgronman - 13.9.2007

Hei, minulla on suurin piirtein samanikäinen pitaija. Se kasvaa mielestäni hyvin, ja pisimmät varret ovat noin puoli metriä pitkiä. Eteläikkunalla ympäri vuoden, kesällä reipas kastelu ja lannoitus, talvella vähemmän. Saa hiukan kuivahtaa välillä. Jos haluat kukkia ja hedelmiä, vähennä typpilannoitusta mutta jatka kaliumin ja fosforin antamista. Tämä viimeinen ohje on netistä, sillä ei minun pitaijani vielä ole lähelläkään hedelmäkokoa. Pitaijan varret ovat rentoja ja alkavat kasvaessaan roikkua. Vasta kun kasvi on riittävän muhkea, jotkut varret (versot) ehkä pysyvät pystyasennossa, koska saavat tukea muista versoista.

hymy

By bluedreams - 4.3.2009

http://www.gardeningtipsnideas.com/2007/02/growing_dragon_fruit.html

ja http://en.wikipedia.org/wiki/Pitahaya sisältää vähän lisätietoa

By a--a----e - 4.12.2009

Miten mokomasta hedelmästä voi ottaa niitä siemeniä? Tarvitseeko niitä puhdistaa hedelmälihasta vai miten? Kuivatanko? ^^
By Jadetsu - 5.12.2009

Minusta ne kannattee puhdistaa ja kuivattaa mut korjatkoon joku jos oon väärässä
By a--a----e - 5.12.2009

Kuinka iin piäniä voi putsata? Nyt ei riitä mielikuvitus...
By Jadetsu - 5.12.2009

Kaiva sitä keskustaa lusikalla paperille, annat olla siinä niin kauan että siement kuivaa paperiin kiinni, sit vaan vaikka kynnellä irrotat siemenen paperista ja avot

T: tyyppi joka ei ole koskaan kyseistä hedelmää pitäny kädessä allapäin

By a--a----e - 5.12.2009

Ahaa, no se selvitti asian. Huomenna pääsevät (toivottavasti) multaan. BigGrin

Täällä päin niitä on aika harvoin. Tänään nappasin yhden sittarista matkaan.
By Nuu - 5.12.2009

Tarulintu, varmaan maistoit sitä hedelmää myös. Mille maistui? Olisi tosi mukava jos täällä pikkuisen raportoisit kuinka kasvattelusi edistyvät, saataisi tietoa omasta takaa Smile
By hyrinä - 5.12.2009

En ole Tarulintu, mutta tässä mun pitahayani, lienee jotain pari-kolme vuotias.
Pentin innoittamana aloitin minäkin kasvatuksen kun luvattiin että puolessa vuodessa kasvaa jo isoksi kasviksi...no ihan niin nopeasti se ei sitten kasvanut mutta ihan mukava veijari kuiteskin.
Helppo ja vaatimaton kasvi.
Prismasta ostin hedelmän, mieto hyvä maku siinä on. Mitähän tuo nyt muistuttais...karviainen? kiivi? ehkä jotain sinnepäin.
Siivilässä hieromalla on helppo pestä hedelmäliha pois. Siemenet iti n. 150% ja pian oli purkillinen pikkutaimia...muutaman olen ehkä nyppinyt tuosta ajan mittaan pois mutta samassa purkissa ovat edelleen.

Kiikkuu tällä hetkellä hiekansekaisessa mullassa eteläikkunalla, en tajua miksen jo viime kesänä vienyt tuota ulkoilemaan..ensi kesänä kyllä pääsee kasvariin muitten kaktusten mukana.

By Nuu - 5.12.2009

Onpas se piikikäs, ei paljon houkuttelisi alkaa hedelmiä siitä poimimaan Smile
By a--a----e - 5.12.2009

Minä pidän siitä. Se oli se valkoinen, eli ei Costa Ricalainen. Aika mieto, aivan hiukan makea, oikeastaan mauton. Ovat kuivumassa nyt. eitarvinnut siemiä etsiä, koko hedelmässä on tasaisesti niitä. Kun leikkelin sitä, siemeniä jäi leikkuu laudalle, jonka huuhdellessani siivilän läpi, siemenet jäivät kätevästi siihen. Toivotaan, että kasvavat! Smile
By jgronman - 7.12.2009

Kun vielä saisi pitaijan kukkimaan...
By a--a----e - 28.1.2010

Kouvolassa pitahaijoja kukkakaupassa...
By a--a----e - 2.4.2010

Kylvin viime kuussa pitahaijoja aika reilusti, ja nyt ne ovat itäneet. N. 2cm korkeita rääpäleitä sirkkalehtineen.
By Päivi-56 - 9.4.2010

Jos ei muuta niin ainakin tuli todettua että kova on siemenillä itävyysprosentti. Heitin niitä multaan 3.4 ihan reilulla kädellä ja muutaman päivän sisällä ovat vissiin kaikki itäneet. Eipähän tarvitse olla varovainen kouliessa.
By a--a----e - 12.4.2010

Niinpä, huomasin ihan saman jutun. ^^
By Päivi-56 - 16.4.2010

Jälkiviisaus kannattaa eli laitoin tosiaan multaan liikaa siemeniä ajatellen etteivät ne kaikki kuitenkaan idä. Siispä koulin äsken reilut 70 tainta ja totesin että loput ehkä 150 taidan käsitellä niin niin että harvennan ne ensin ja lisään vain ruukkuun multaa. Helpompi näin ja taimet kuitenkin ovat jo nyt aika jämäköitä ettei niitä paljon tarvitse varoa.

By onkimies - 15.6.2010

By onkimies - 15.6.2010

Muutama pitahaya kuva suoraan Thaimaasta.Kaikenlaisia telinevirityksiä,juuret silti maassa
By onkimies - 15.6.2010

By onkimies - 15.6.2010

Muutamia kuvia ko kasvista suoraan Thaimaasta.Näitä oli joka paikassa,mutta hyvin harvoin näki kukkivana.Kaupoissa oli silti aina tuoreita hedelmiä...

By onkimies - 15.6.2010

Sitten on tämä Hylocereus purpusii

By a--a----e - 7.11.2010

Minun pitahaijani ovat kasvaneet hianosti! Söpöjä pikkukaktuksia. Kannattaa kokeilla, jos vaan saa jostain itse hedelmän.
By Vuokkis..p - 11.4.2011

Hauskaa, kaikkeen sitä täällä törmää. Yritin etsiä tietoja lohikäärmehedelmän kasvatuksesta.. Kas tänne penttiinhän se tie johti. Nypä siis kyselemään teiltä, jotka olette näitä saaneet kasvamaan. Kun siemenet kylvää, tarvitseeko millaiset olosuhteet itämiseen?
By Sienestäjä - 11.4.2011

Mä tilasin siemeniä muttei ykskään itänyt. Eikä täällä oo missään kaupassa pitahayaa, ja jos on, ne on vaikkuin vanhoja ja ryppysiä. Pitäs päästä suureen kaupunkiin metsästää pitahayaa! =D
By J.anis - 11.4.2011

Olen omani kylvänyt vuosi sitten ihan huoneenlämpöön kesäkukkasien kera. Tällä hetkellä on noin 7cm taivaita kurottelevan meritähden näköinen tapaus.
By Vuokkis..p - 12.4.2011

Sienestäjälle yskäriä..
By jgronman - 12.4.2011

Pitaija kestää talvenkin ilman lisävaloa, mutta kukkimista on vaikea saada aikaan. Pitäisi kasvattaa varmaan pylväsmäisenä.
By Vuokkis..p - 12.4.2011

Minkä ikäisenä-/ kokoisena kukkii? Entä onko jollain kokemusta myös hedelmien saannista omasta kasvista, entä pölytys?
By Vuokkis..p - 26.4.2011

J.anis, kauanko kesti itää ja laitoitko ihan pinnalle ne siemenet, vai peititkö hieman? Täällä odotellaan innolla, mutta mitään ei vielä näy..Kylvin 11.4...
By Vuokkis..p - 27.4.2011

No, näin tämä on.. juuri kun eilen perään kyselin, niin tänä aamuna ensimäisen taimen niskalenkki näkyy...
By Sienestäjä - 27.4.2011

Mä taisin laittaa 13 tai 14.4, ei näy vielä mitään,,
By Vuokkis..p - 27.4.2011

jep. Eli sitten vapun jälkeen on toiveissa jotain näkyä. Kärsivällisyyttä nämä näköjään vaatii..
By Sienestäjä - 28.4.2011

Nyt näkyy vihreää jo, ehkäpä se on jo pitahaayyyaaa!
By Vuokkis..p - 22.5.2011

Tässäpä tämä minun pikkuinen on. Ei hänellä taida olla kiire minnekkään. Yksi lehti vai siinä töpöttää..
En edes tiedä hoidostakaan mitään, kastelusta ym.
By Vuokkis..p - 9.6.2011

Hauska töyhtö on nyt tullut tähän, siis toinen lehti on tupsukas vaan..
By Onnelanemäntä - 27.1.2012

Kaikkea sitä pentistä löytää! Kuten tämä pitahaya. Aivan outo hedelmä hevi-osastolla, mutta pentti kyllä tietää minkä hetelmä. =DD

Olisin kyllä voinut jättää väliin, jos olisin ostaessa tiennyt, että kyse on kaktuksesta. Mä kun en tule kaktuksien kanssa toimeen. Nyt on siemeniä kerätty talteen aimo läjä, mutta enpä taida näitä multaan laittaa. Tai ehkä ihan vain yksi. Tai kaksi...
By satues - 27.1.2012

Onnelanemäntä, kasvata vain, hedelmät on tosi hyviä..nam. Söimme niitä aina Meksikossa aamiaisella, ne vain tahtoi heti loppua, muutkin tykkäs, siksi mentiin aikaisin syömään, että saatiin :Ö

Siellä niitä kasvatettiin valtavilla alueilla, no en ihmettele, varmaan teki kauppansa.

Luulimme ensin, että ne oli vain tavallisia kaktuksia , mutta sitten kuulimme että niiden hedelmät ovat syötäviä.
By Onnelanemäntä - 27.1.2012

Pitää pari kokeilla, mutta kun aina onnistun ne tappamaan ylikastelulla. Jonkun pitäisi köyttää tuo kastelukäsi selän taakse...
By piikikäs - 7.2.2012

Sain työkaverilta omituisen näköistä roikkuvaa kaktusta, pari vuotta olen yrittänyt etsiä että mikähän lajike mahtaa olla kyseessä, mut nyt tärppäs, Pitaya Red näytti mun kasvilta, joten tämä positiivinen yllätys, kun vielä tietäs miten sen voi mahollisesti saaha kukkimaan, eli hoito-ohjeita jos saisin olisin kiitollinen. Smile
By Vuokkis..p - 24.5.2012

Nytpä sitten huomasin...
Jos joku on hermostunut, että nämä ei idä, niin on kyllä tosi erilaisia itämisaikoja.
Tänään sitten kuvasin, huomasikin että taimia on noussut lisää.. Siis kylvöaika näkyy tuossa lapussa ja ensimmäinen taimikin on nyt noin iso. ( se pieni töyhtöpää viime vuoden kuvassa aiemin.)
By Sienestäjä - 28.3.2013

Pitäiskö pitahayan maistua joltain? Viimein raaskin ostaa pitahayan ja täähän on kuin mauton kiivi
By anita - 28.3.2013

Aika mauton se mun mielestäni on. Voin vain kuvitella, että raakana poimittuna ja tänne asti kuljetettuna siinä ei todellakaan olla mitään makua.
By Viippu - 28.3.2013

On se makea, kun kaukomaalla syö kypsänä poimitun.
By anita - 28.3.2013

Ja mun mielestä se taas oli aika mautonta, kun Vietnamissa syötiin BigGrin No makeampaa tietysti kuin täällä varmaankin, mutta ei niin hyvää kuin luulisi.
By Sienestäjä - 14.4.2013

By Sienestäjä - 1.5.2013

Kasvunopeus ainakaan päätä huimaa...
By Sienestäjä - 5.6.2013

Juu ei tosiaan 

By Sienestäjä - 7.6.2013

Pitahaya (ja granaattiomena) vieljelmät... Pitää aina varataimii olla?!

By viherpeukalo - 7.6.2013

By Sienestäjä - 19.7.2013

On se söpö patukka 
By Sienestäjä - 24.8.2013

5 viikkoa edellisestä kuvasta, nyt on tän näköstä. Kyllä ne vaan tuntuu kasvavan
By Bobbie - 28.8.2013

Ai ku hienoja alkuja Sienestäjällä. Sähän näytät meille hyvää mallia. Briljantti suoritus siemenistä! Olispa mullakin tilaa tuommoiselle..

Asiasta toiseen. En voi olla marisematta jälleen. Tämä aihe kuuluis kyllä ehdottomasti kaktuspalstalle.
By Sienestäjä - 22.11.2013

vähän kasvaa hujopeiksi vaikka onkin kasvilampun alla... Onneks ainakin hengissä 
By Sienestäjä - 27.1.2014

Yksinpuhelu jatkukoon  Suurimmat tätä luokkaa nyt
By Vuokkis..p - 12.5.2014

Hei, Sienestäjä! Sinä oletkin tukenut ne pystyyn..

Minulla amppelissa retkotaa..
By voikukkane - 23.6.2014

Mitäpä tein muitten pitahayoille kuuluu?

Jospa vaikka jossai vaihees laitan omist (2kpl) kuvan, koha saan sellasen edustavan aikasex Smile
By Pienpuutarhuri - 25.7.2014

Iso kiitos Sienestäjälle, sillä tuosta oli paljon apua.

Edit: youtubesta katsoin videoita miten näitä kasvetaan. Tosiaan ne pitää nostaa pystöön aivan kuin Sienestäjä on tehnyt niin. 

By Helena81 - 25.7.2014

Luulen syyn olevan lähinnä se, että niitä on helpompi kasvattaa pystyasentoon tuettuna. Kuten kuvista huomaa, niin kasveja on yleensä paljon ja joskus aika pienelläkin alueella. Smile

By Pienpuutarhuri - 29.7.2014

Tänään oli tullut postilaatikkoon nämä ja ananaksen siemenet Englannista.

Nyt kevättä odotellessa, jotta pääsee taas siemeniä itämään. Smile
By voikukkane - 29.7.2014

Oho, tännehä on ilmestyny textii, luulin jo ettei kukaa enää lue tai kirjota tänne...

Tässä siis miu pitahayat

kuva

Ja näkyyhä siin muitaki terran asukkaita. Tein tollaset tolpat joihi saan kuminauhan kaa tukenee ja ruukuis on pystys "grillivartaat". Katon jos löytys viel selvempi kuva.

By Helena81 - 29.7.2014

Minua alkoi kiinnostamaan nuo toisen väriset pitahayat. Pitäisiköhän tilata siemeniä... Pari vuotta sitten, kun ostin ruokakaupasta hedelmän, niin itivät muistaakseni noin viikossa. Ostetuilla siemenillä kestää varmaan kauemmin, kun ovat vanhempia. Jos kuitenkin vielä ehtisi tänä syksynä laittaa. Smile

Onko tuossa 3 pitahayaa vai onko niitä useampi voikukkane? Hyvältä näyttää. Mulla ne on jostain syystä ohuempia lonkeroita.

Heh, minulla lukee otsikossa näin. Smile

White Dwarf Dragon Fruit -Pitaya Organic - Truly one of god's wonders!

ps. Pitaya tai Pitahaya - kumpikin nimi käy.

2 niit siin on, toine vaa on sellane puska. Siin isommas ny taitaa pisin lonkero, sellane vänkyrä olemassaa, kärsii ku pitää kaktuslapsosii varjostaa. Saattas auttaa jos pontevoitusin vähä muuttamaa järjestyst.

kuva

Kuva ku oli vast eka tolppa tehtynä. Tuo ikkunaa kohti tuettu on siis se vänkyrä, ja tekee nyt ohutta kasvuu. Mietin jos kastelisin viel vähä vähemmä?

By Helena81 - 29.7.2014

Pienpuutarhuri, lukeeko siinä mitään tieteellistä nimeä? Valkoinen viittaisi siihen mitä meilläkin kaupassa myydään, mutta en ole koskaan kuullut mistään kääpiölajikkeesta. Ilmeisesti sellainen kyllä on keltaisena

Hyvin ovat haarautuneet voikukkane. Kuinka vanhoja nuo olivatkaan? En muista olenko kysynyt sitä aikaisemmin.

Tota, öh, oisko reilu 2 vuotisii. Saattasvat olla isompiikii jos en ois joutunu kituututtamaa miniruukuis kunnes sain terran kissasuojax.

kuva

Täs meil tilanne 15.5 just enne ruukunvaihtoo eli tosi huikeest ovat kasvanu sen jälkee. Ei tiie kumpaa ahisti kovemmast, kasveja vai kasvattajaa tos tilantees.

By Helena81 - 29.7.2014

Älä huoli. Ihan hyvältä ne minusta ainakin näyttävät. Nämä rotanhännän paksuiset takkukasat ovat minun 2 vuotiaat pitahayani. BigGrin

kuva

No mut niishä on paksuu uutta kasvuu? Siulki näkyy vaihteleva noitten "kulmien" määrä, mist se johtunee?

Koha jaksan ja jouvan ni otan uuven kuvan mis näkys miu nykyne rimpula pää. Mietiskelin jo sitäkii, jos sen vänkyrän ja toisen pystyspysymättömän katkasis ja laittas amppelii. Vai mite se katkasu, ei kai ne vuoda kuivii?

Tämä kasvi yleensä kasvatetaan pystyssä.

Niihä se yleensä kasvatetaa, niiku miulki on pyrkimys, mut ku se yx uloke muistuttaa sellast kumpuraist liukumäkee BigGrin Aattelin jos se oikenis ja rupeis kasvaa suoraa alaspäi...
By Sienestäjä - 6.8.2014

Sehän kasvaa spiraalia...

By voikukkane - 10.8.2014

Kas enpä oo huomant uutta kirjotust Wink

Tosi hieno, mite tuon saa aikasex?
By onkimies - 7.12.2014

Tuossa Pithaya-viljelmiä

http://www.vivapitaya.com/dragon-2.htm

By LawrenceLimburger - 7.12.2014

Ilmeisesti onkimiehen linkki toimii sinulla kyssäkaali ?

http://www.vivapitaya.com/dragon-2.htm

By Sienestäjä - 28.8.2015

Semmoine patukka

By Jadetsu - 2.11.2015

Ostin tänään Pithayan ku kerranki tässä tuppulassa semmosia tarijolla oli
By Jadetsu - 27.6.2016

Viime syksynä tuli Costa Ricasta pätkä pitahayaa. Vasta nyt se teki vauvan Smile

By Pepino - 27.6.2016

Minulla niitä on jumalattomasti. Vuosi sitten ostin kaupasta sen hedelmän ja siemenet pistin itämään.  

Aika nopeasti kasvaa ja kyllä vain vinosti kasvaa jotku. 

Vauvoja kyllä pomppii. 
By Jadetsu - 27.6.2016

Jännnä kasvi siinä mielessä ku aikusena sillei oo piikin piikkiä, mut huntalona siinei juuri muuta olekaan ku piikkejä BigGrin
By Pepino - 29.6.2016

Pentuja on tässäkin. 

En voinut ottaa isommista kuvaa,  kun liikaa valoa näkyy. 

By Jadetsu - 28.7.2016

Jadetsu - 6/27/2016
Viime syksynä tuli Costa Ricasta pätkä pitahayaa. Vasta nyt se teki vauvan Smile

Mahoton on kasvuvauhti Smile

By Pepino - 29.7.2016

Kyllähän nämä kasvaa aika kovasti. 

Siemenestä kasvatettu. Ostin cittarista tuon hedelmän ja keräsin monta siementä siitä. 

By Pepino - 21.2.2017

Päätin istuttaa nuo puuruukkuihin. Saavat roikkua reunan yli. Kunnes ovat jo paksut tehneet,  niin katkaisen latvan ja tökkään ne samaan puuruukkuun. Hennot olen poistanut. Saavat jäädä kääpiöksi. 

Yksikin taimi kun on vihdoin monta kiloa, niin sitten vasta tekevät satoa. 😉
By Lehdokki - 5.5.2017

Katselin tämmöistä vanhaa ketjua, kun nappasin pitahyan pistokkaan kanarialla reissaillessani. Se on ranteen paksuinen motikka. Annoin sen kuivua noin viikon ja painoin sen multaan pystyyn sekä laitoin kasvihuoneeksi muovipussin. Kertokaa, onko mun huomioitava tässä juurrutuksessa nyt jotakin oleellista kun se on niin iso.
By Pepino - 5.5.2017

Ne tekee helposti juuret ilman huppua. 
By Jadetsu - 6.5.2017

Lehdokki - 5/5/2017
Katselin tämmöistä vanhaa ketjua, kun nappasin pitahyan pistokkaan kanarialla reissaillessani. Se on ranteen paksuinen motikka. Annoin sen kuivua noin viikon ja painoin sen multaan pystyyn sekä laitoin kasvihuoneeksi muovipussin. Kertokaa, onko mun huomioitava tässä juurrutuksessa nyt jotakin oleellista kun se on niin iso.

Ei tarvihe. Onhan sulla se saviruukussa?
By Lehdokki - 18.7.2017

Lasitetussa keramiikkaruukussa on Jadetsu. Viel ei oo mittää tapahtunut, mutta mulla on tunne, että mötikän pää on jotenkin alkanut turvottua? Onko luuloo vai liekö alkanut tulla eloa moiseen?
By Jadetsu - 18.7.2017

Lehdokki - 5/5/2017

Muovipussi kantsii ottaa pois ja laita vaikka joku kepinpätkä tueksi sille pistokkaalle niin sei pääse kaatumaan. Keppi joutaa sitte pois ku pistokas on juurtunu
By Pepino - 18.7.2017

Minulla on kasvanut niin vahvasti, että haarautuvat ja ovat jo raskaita, kun latvoin niitä. Versot on aika paksuja.

Ei tarvitse hakea kaukaa, kun läheltäkin löytää siemeniä. 😊

By Lehdokki - 14.9.2017

Nyt on oma pitaijani alkanut kasvunsa. 2 uutta "versoa" tullut, mutta ei ollenkaan niin paksuja kuin tuo pistokkaani eli emo. Olen tukenut versot nyt, etteivät katkia, mitäs mun pitää nyt huomioida? Laitan kuvaa pukaten tänne kohtsillää.
By Jadetsu - 14.9.2017

Lehdokki - 9/13/2017
Nyt on oma pitaijani alkanut kasvunsa. 2 uutta "versoa" tullut, mutta ei ollenkaan niin paksuja kuin tuo pistokkaani eli emo. Olen tukenut versot nyt, etteivät katkia, mitäs mun pitää nyt huomioida? Laitan kuvaa pukaten tänne kohtsillää.

Jos kastelee liikaa niin sillon se uus kasvu pakkaa olemaan ohutta ja velttoa
By Lehdokki - 14.9.2017

Täs tää mun vauvani. Ilmajuuret ilmeisesti kuuluu kuvioon. Olenko kastellut liikaa kun versit ovat ohuempia kuin emokasvi?
By Lehdokki - 14.9.2017

Miksi kuva kääntyi vinoon pöh.
By Pepino - 14.9.2017

Liian suuri kuva.
By Pepino - 14.9.2017

Minulla nuo saa vapaasti kasvaa reunan yli. Ensin minäkin viritin ne pystyyn, mutta ihan turhaan, koska pistokkaat voi istuttaa myöhemmin pystyyn, kunhan vahvistuu ja kasvavat isommaksi. Aika paksuja onkin, kun vertaa tuohon persikkapuun varteen, joka on vasemmalla.

By Jadetsu - 14.9.2017

Lehdokki - 9/14/2017
Täs tää mun vauvani. Ilmajuuret ilmeisesti kuuluu kuvioon. Olenko kastellut liikaa kun versit ovat ohuempia kuin emokasvi?

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/faad5d46-b6b8-4774-9674-794b.jpg
By Pepino - 29.3.2018

Huh sentään mikä työ oli. 😏  Ilman hanskoja leikkasin nuita saksilla ja tietenkin piikit tarttui käteeni. 
En ole istuttanut niitä pystöön.

By Pepino - 30.4.2018

Heitin aamulla aikaisin pitahayat biosankkoon. 😤
By J10199261814 - 15.4.2019

Tämä ketju löytyi juuri sopivasti, kun kokeilin huvikseni kevään taimia kylväessäni laittaa multaan myös lohikäärmehedelmän siemeniä. Itivät kyllä hyvin, kuten moni on täällä maininnutkin. Varmaan joka ikinen siemen! Hyviä vinkkejä kyllä tullut. Taidan tehdä niin, että laitan koko multapaakun vaan uuteen purkkiin jahka alut vähän kasvavat tuosta. Karsin sitten siitä ylimääräiset pois. Tosi velhon näköinen kasvi, jahka tuo tuosta kasvaa. Mielenkiinnolla odotan kuinka lohikäärmehedelmä viihtyy kesällä parvekkeella.