Puutarha.net Keskustelut

Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2460398.aspx

By Temskukka - 7.8.2007

Olen vuosia sitten ostanut näiden käpyjä pussillisen, ja ovat kiitollisia ruukkukasveja kun talvetan ne samoin kuin daaliat, gladiolukset sun muut. Tämä on Oxalis deppei, "Iron cross"

By Paulastiina - 7.8.2007

Täällä kukkelehtii tämän vuoden hankintani, muistaakseni Oxalis lasiocarpa. Tuota deppeitä mulla on vähän siellä täällä, aluskasvina mm. pasuunoilla.

By Tanu - 7.8.2007

Meillä on poikien ikkunalla kolmea lajia käenkaaleja. Kaksi on kasvatettu kävyistä - vihreälehtinen valkoisin kukin ja viininpunalehtinen vaaleanpunaisin kukin. Kolmas kasvaa pienistä sipuleista, tuollainen kaksivärinen lehti kuin Temskun kuvissa, kukkia en ole siinä vielä nähnyt.

Pihalla on sitten se viininpunainen, keltakukkainen pihakäenkaali.
By Tiny75 - 7.8.2007

Minullakin on ikkunalla sitä vihreälehtistä, valkokukkaista "onnenapilaa" parissakin ruukussa, ja tykkään kovasti. Sitä punalehtistä, vaaleanpunakukkaista olen etsinyt, mutta vielä en ole mistään löytänyt, joten jos jollain on joskus ylimääräisiä käpyjä siitä, niin ottaisin ilomielin vastaan... silmän isku Tuota, jossa on kaksiväriset lehdet, en ole saanut menestymään, vaikka pariin otteeseen olen yrittänyt. Ensimmäisellä kerralla sipuleista ei kasvanut mitään, ja toisella yrittämällä jokaiseen sipuliin tuli muutamia kauhean pitkiä lehtiä, eikä se ollut kovin nätti. Tuollaista tuuheaa puskaa en saanut aikaiseksi. Seuraavana kesänä ei kasvanukaan enää mitään...

By Temskukka - 7.8.2007

Oxalis Regnelli (Lucky Shamrock) . Valkokäenkaali.

By Tanu - 7.8.2007

Samoja ongelmia kirjavalehtisen sipulikasvatin kanssa kuin Tinylla. Hujoppeja kasvaa. Ja niin kuin noista kuvistakin näkyy, "sipuliapilat" ovat neli- ja "käpyapilat" kolmilehtisiä.
By Kaisaliisa - 2.2.2008

Nuo teidän käenkaalit jäivät mieleeni... Mistähän niitä voisi tilata, siis käpyjä tai sipuleita?
By A.i.k.a - 2.2.2008

Ainakin jotakin laatuja löytyy ihan marketeista.
By Kilppu - 28.2.2008

Annoin valkokäenkaaleni lakastua talveksi, taisi luovuttaa vasta marraskuussa, ajattelin että jokohan kaivelen ne kätköistään. Onko kukaan muu antanut lakastua ja joko olette ottaneet uudelleen esille?

By pipu - 28.2.2008

Olen kasvattanut vain purppurakäenkaalia, mutta valkokäenkaali on käsittääkseni samanlainen kasvatuksen suhteen. Annan kasvuston lakastua itsekseen joka syksy ja keväällä aloitan taas alusta.

By välke - 28.2.2008

Sain ystävältäni muutama vuosi sitten valkoisen käenkaalin käpyjä. Silloin ne oli mustia ja haisevia kun olivat unohtuneet johonkin kosteaan purkkiin.

Minulla ne on kasvanut pienenpienessä purkissa kesät talvet. Kesällä olen nostanut ulos, talven antanut olla ikkunalla. Välillä olen leikannut sen matalaksi. Nyt nostin koko paakun ylös mullasta ja sehän oli täynnä kauniin oranssinpunaisia käpyjä Smile. Nyt voisin istuttaa ne uudestaan, parempaan ruukkuun ja multaan. Kuinka syvälle multaan laitan kävyt?
By jolinar - 25.3.2008

Tänään meikäläistä onnisti! Olen käynyt kaikki lähiseudun kaupat läpi kytäten sipuleiden tuloa, ja kun niitä on alkanut ilmestyä, ei yhdenkään valikoimiin ole kuulunut mitään oxaliksia. Mutta tänään Pr....ssa käydessäni huomasin valikoimissa meksikonkäenkaalin, oxalis lasiandra. Arvatkaa vaan sujahtiko sipulipussi pikaisesti koriin?naurua

By jahoolii - 25.3.2008

Kyllä kyllä, syystäkin Smile Kaunis kasvi ja mielenkiintoiset lehdetkin! Itse toivoisin, että löytäisin 'Iron crossin' käpyjä, pihalle ruukkuun istuttaisin.

By merlin - 25.3.2008

jahoolii, laitan hölöpostia.

By jahoolii - 29.3.2008

Plääh, menin tänään ihan asioikseni täkäläiseen Pr...aan, eikä siellä mitä O. lasiandraa ollut! Voi vitsivitsi!
By Kasuariina - 29.3.2008

Onkohan tämä madeiralainen keltakäenkaalia ? Oli vähän suppuinen vielä. Tienvarrella.

By jolinar - 30.3.2008

Taitavat nuo sipulivalikoimat vaihdella myymälöittäin. Nämä löysin Olarin Pr....sta, mutta Isossa omenassa en niitä ole nähnyt.
By satues - 1.5.2008

Merlin, kiitos, tässä ne lähettämäsi onnenapilat,..Oxalis deppei, ''Iron cross''.. on jo kukassa ;-)

Voi kun tykkään niistä, kasvavat kyllä korkeutta, kuuluuko niiden olla pitkiä, vai onko kasvatuksessani jotain vikaa, vikaa, vikaa ?

By merlin - 2.5.2008

Ilo ihan molemmanpuolinen, satues. Lehdet ovat hauskasti kuvioidut ja lehtien väri kaunis !

By Kaisaliisa - 2.5.2008

Minulla on aika roikuleita myös. Luulen että ovat olleet liian vähässä valossa, muutaman viikon päästä pääsevät ulos.

Ihania kuitenkin, kun kasvavat niin nopeasti. Ensimmäistä kertaa kasvattelen.
By Sand - 3.5.2008

Minä pidän käenkaalejani jatkuvasti sisällä huonekasveina ja minusta ne ovat kauneimmillaan pohjoisikkunalla, kun valo siilautuu lehtien läpi. Eivät ne talvellakaan rupsahda, kun vaan pitää huolen, ettei kastele niitä läkähdyksiin. Pidän pidemmän kastelutauon, jos lehtiä alkaa kellastua useita.

Viime syksynä toin tupaan myös yhden pihakäenkaalin ja se oli tosi nätti oman aikansa. Sen heivasin kyllä pihalle heti kevään tultua, sillä rupesin pelkäämään, että se siementää naapuriruukkuihin sisällä. Siitä tuli kiva "pikkupuu" sisällä.
By Kaisaliisa - 3.5.2008

Sand, kasvavatko kuinka pitkiksi pohjoisikkunalla?

Vai onko honteloon kasvuun jokin muu syy kuin valon vähyys? Liian voimakas multa?
By Sand - 3.5.2008

Kaisaliisa, eivät käenkaalini minusta honteloita ole - tuo pihakäenkaali oli hauska kokeilu ja siitä tosiaan sisällä kasvoi pystyvartinen, kun se ulkona vaeltaa mieluummin maata pitkin.
By Temskukka - 3.5.2008

Käenkaalien kanssa olen vuosia mullistanut ja pidän niitä sekä sisä- että ruukkukasveina ulkona. Talvetan ruukut ja nyt kun ne ovat olleet kasvihuoneessa...olisiko pari viikkoa jo? on kasvua pökännyt ja hyvässä valossa ne ovat tosiaankin tanakoita.

Huonekasvina minulla on sitä valkokukkaista muratin kanssa samassa amppelissa eikä ole ollenkaan pahan näköinen yhdistelmä.
By pipu - 3.5.2008

Purppurakäenkaalilla on kova tuo kasvuvauhti näin keväällä: kolmessa viikossa istuttamisesta kukintaan. Olen aloittanut kasvatuksen sisällä, mutta vien purkit ulos heti, kun hallanvaara on ohi. Onnenkäenkaalia olen kasvattanut vain ulkona isossa ruukussa. Molemmat pidän talven kuiviltaan purkeissaan ja aloitan kasvatuksen keväällä uudelleen. Pihakäenkaali ei minulla ole oikein menestynyt, vaikka sen pitäisi olla takuuvarma ja tulla vielä riesaksikin.

By Temskukka - 8.6.2008

Oxalis deppei Iron Cross aloitti myös jo kukintansa

By Kasuariina - 27.9.2008

En ollut uskoa korviani, kun nuori ystäväni väitti, että purppurakäenkaali lisääntyy myös lehtiä juurruttamalla. Mutta totta se on. Kokeilin itsekin vesilasimenetelmää, ja juuria se varrenhuitukka vaan kasvattaa. Aika outoa !
By heedu - 15.10.2008

Huono aika laittaa multaan ostamani mukulat (O. adenophylla) , mutta... Kuinka kauan menee että ne sieltä mullasta nousevat?

muoks. Mukulat on siis sisällä. Ajattelin kokeilla huonekasvina... hymy

By Kaisaliisa - 15.10.2008

Nousevat ihan muutamassa päivässä pintaan. Kukkimiseen menee vain pari viikkoa/muutama viikko - nopeakasvuisin koskaan tapaamani kasvi!
By heedu - 15.10.2008

No sitten on joku vialla koska ne on olleet mullassa 2vk ja mtn ei ole tapahtunut! =( Juuria ehkä vähä kasvatelleet. Voiko niitä istutuksen yhteydessä kastella liikaa?
By Kaisaliisa - 15.10.2008

Onkohan niillä jokin sisäinen kalenteri, tai ehkä ovat kuivahtaneet kaupassa/säilytyksessä. Keväällä kasvuvauhti oli ihan huima!

(Tuskin ne yhdestä liikakastelusta huonoa tykkäävät?)
By heedu - 16.10.2008

No niin minäkin aattelin. Jospa minä kevääseen sitten antaisin ne mullassa olla, jos eivät nouse niin ovat sitte varmaan kuivahtaneet. Täytyy vaan siirtää pois 'paraati'paikalta, toiseen lämpimään paikkaan.
By toivotar - 14.2.2009

Mulla on oxalis triangularis=)Täysin purppurat lehdet,sain anopilta,käpyjä on mullan seassa paljonki,niin odottelen että kasvaisi niistäkin hyviä alkuja=)toivottavasti en ole kastellut liikaa,anoppi mimittäin oli kastellut liikaa,nyt pitää oottaa että kuivahtaa ennenku lisään vettä.
By toivotar - 20.2.2009

nyt on tullut mullan seasta pikkuruinen alku=)tulis enemmänki,ja luulen että tulee kun käpyjä on paljon=)
By Jadetsu - 20.2.2009

Mistäs noita purppuran värisen käenkaalen käpysiä voisi haeskella? Samoten tuon minkä kuva oli eka sivulla ylimpänä
By Kasuariina - 20.2.2009

Jadeliila, lehtikin riittää, lähtee myös lehdestä. Eli jos tuttavallasi olisi, niin ei tarvitse kaivaa multia ylös.
By Jadetsu - 20.2.2009

Ai sekö lähtee lehdestäkin, hieno homma =D Häätyy sit ruveta kattelemaan tuttujen kukkalautoja tarkemmin =D
By pipu - 21.2.2009

Ihanko totta, että purppurakäenkaalia voi lisätä lehdestä? Olen kasvattanut sitä varmaan jo kymmenen vuotta kävyistä. Lehdistä en sen kuitenkaan uskoisi lisääntyvän.

By Jadetsu - 21.2.2009

Mites se on, mitä muut on mieltä lähteekö se lehdestä kasvuun?
By bluedreams - 21.2.2009

ei kyllä ole kasvi, joka lisätään lehdestä.... muuten kuin ihan mikrolisäyslaboratorioissa >>>> ehkä....
By Jadetsu - 21.2.2009

Ok, näin vähän arvelinkin
By Kasuariina - 21.2.2009

Höpö, höpö, Bluedream. Kokeilehan. Pittääkös minun laittaa teille kuva lehdestä kasvatetusta? Se vääntää nyt jo kolmatta lehteä. Juurrutin lehtivarren vedessä, nakkasin multaan ja kas, jonkin aikaa meni (n. 3 kk), kun nousi uusi lehti ja nyt se kolmas. En minäkään ensin uskonut, kun miniäntekeleeni näin väitti, mutta kun kokeilin, johan uskon. En muuten asu laboratoriossa Smile
By Jadetsu - 21.2.2009

Siis tekeekö se juuret pitkin sitä vartta vai sitten heti siihen lehden alapuolelle....

Tekee juuret sinne tyveen, mistä lehti on emokasvista nypätty irti. Istutin sitten kyllä sentin verran sitä vartta myös multaa, jotta pysyi jotenkuten aluksi pystyssä. Tuin vielä kepillä sen juurrutetun ekan lehden.
By Jadetsu - 21.2.2009

Tuota on kyllä pakko kokeilla =D
By Kassikäpp - 21.2.2009

Tässä havainnolliskuva ( kas kun satuin juuri olemaan multaa vaihtamassa) Tämän nimestä ei ole tietoa, lehtien alapuoli purppuranpunainen, kukat valkoiset.

By illis - 21.2.2009

Niitä pikkumukuloita ilmestyy sinne mullan sekaan, pienenpieniä sivusipuleita ne on, mutta ei pelkästä lehtivarresta syntyneitä.

Uskon, että lehtivarsikin kasvattaa sipulin, koska kasvattaa lisävarsiakin. Syksyllä kurkkaan, onko näin.
By Kassikäpp - 21.2.2009

Tuossa kuvan rehussa oli kolme erillistä pikkusipulia, joissa yksi lehti.
By pipu - 22.2.2009

Tuota lehdestä kasvuun lähtemistä epäilen kyllä kovasti. Kyseessähän ei ole tavallinen ruohovartinen (liekö oikea termi) kasvi. Pistokas kasvattaa juuret, kun sillä on kasvupiste latvassaan. Ei sipuli- tai mukulakasveja käsittääkseni voi lisätä lehdestä. Siemenistä niitä kyllä voi lisätä. Kun olen vaihtanut multaa purppurakäenkaalille, uusia käpyjä on mielestäni muodostunut sen vanhan kävyn jatkeeksi. Vanhasta kävystä näkyy vielä jäänteitä uudessa kävyssä. Mutta jos lehdessä on mukana pienikin pala kävystä, juttu on ihan toinen eli silloin kasvi ei lisäänny lehdestä vaan kävystä.

By Kasuariina - 22.2.2009

No olettepas te epäileviä, miksi ihmeessä moisesta valehtelisin ?!?!? Olen tainnutkin tehdä ihmeteon, hehhheeehh. Tässä tämä ihmelapsi on, vaikkei pystykään todistamaan, ettei hän ole mukulaisesta kasvanut.

Miksette kokeilisi, ei tarvitsisi väitellä ? Sanoin tuolla edellä jo, etten minäkään uskonut, kun asiasta kuulin, siksi piti kokeilla ja se näkyy käytännössä olevankin totta. Mutta uskokoon jokainen ihan miten tahtoo.
By Kasuariina - 22.2.2009

Heh, junttipää kun olen, täytyy keväällä itsekin laittaa vielä uusia lehtiä juurrutukseen ja napata niistä kuva, jos se vielä onnistuu. Nyt ei voi, kun emokasvi on talviunillaan lehdettömänä kellarissa ja nyt menenkin sen hakemaan päivänvaloon heräilemään.
By Kassikäpp - 22.2.2009

No oho, mitenkäs mulla näkyy profiilin kuva jättisuurena ed. sivulla, kun pitäisi oleman se mullanvaihtokuva...??

Sillä nääs yritin todistaa, että Kasuariina on oikeassa =D
By Kima - 22.2.2009

Kyllä siinä mullanvaihtokuva oli eilen ja edelleenkin näyttää olevan.
By Jadetsu - 1.3.2009

Oujee, tälläseen oxalikseen törmäsin netissä, nimeltään hän on oxalis versicolor, tommosen kun sais

Kuva on sit netin syövereistä,,,,,,

By Tanu - 1.3.2009

VAU!! <3<3
By Pirkkis - 1.3.2009

No jo, on hieno!

By MoonRiver - 1.3.2009

Nuohan on kuin karkkia =P
By Viippu - 1.3.2009

Tuollainen meni "hankintalistalle" kieli ulkoa

By Jadetsu - 1.3.2009

Jossakin nettikaupassa sitä oli mut kielipäähän kaatuu se homma =(
By Pirkkis - 6.3.2009

http://www.vanmeuwen.com/plant/27052

Täällähän näitä olis.

By Jadetsu - 9.3.2009

Oxalis deppein sipulit kurkkii mullan alta =D
By Jadetsu - 9.3.2009

Jos vaan joku tilaa noita niin mä lähden kyl mukaan, tosta isommasta satsistahan saattas olla kahdelle....
By Jadetsu - 9.3.2009

Täällä olis niitä kans: http://www.thompson-morgan.com/plants1/product/p85285/1

15 sipulia maksaisi pyöreet 18£

Sitä en osannut katsoa paljonko oli postikulut, ompa yllätys =D
By Miikos - 10.3.2009

Tokmannilla oli noita "Iron Cross" kavereita tarjolla.
By Pirkkis - 21.3.2009

Nyt aletaan kukkimaan.

By jutikka - 23.3.2009

Ostin tällaisen sipuleita

By Pirkkis - 24.3.2009

Kylläpäs on kauniit lehdet.

By pipu - 24.3.2009

Ovatpas todella kauniita ja erikoisia nuo lehdet. Minulla on vain purppurakäenkaalia, jonka laitoin multiin noin viikko sitten, mutta eipä vielä näy mitään elämää purkeissa.

By satues - 24.3.2009

Jutita, voi kun on kaunis, jos joskus on yksi ylimääräinen sipuli, muista minua Wink
By jutikka - 30.3.2009

Tänään tulivat nuo ylempänä mainitut oxalikset Ovat pieniä8 kestää kuulema pari vuotta ennen kuin kukkivat, mutta niitä on paljon. Uskoisin että niistä kaksi muutakin saa tarpeeksi alkuja.
satues ainakin jos haluat
By Jadetsu - 30.3.2009

...ja mulle jos pistät muutaman jemekseen =D
By jutikka - 30.3.2009

Nyt kun tutustuin noihin sipuleihin lähemmin niin tein neljä n 10 kpl:een pussukkaa niistä mitä jäi yli oman istutuksen, niin kahdelle nopeimmalle olisi vielä mahdollisuus.
By Kaisaliisa - 30.3.2009

Hep!!!
By Tipilintu - 30.3.2009

hep jos valkoset kukat

By jutikka - 30.3.2009

No ei ole kuin vaaleanpunaiset mielestäni
By Tipilintu - 30.3.2009

Niimpäs näkkyy ku haeskelin..
By huitukka - 30.3.2009

Jos tipilinnulle ei tuo käy, niin mulle kyllä kävis. Voisit laittaa ne tulemaan vaikka huhtikuun pelargonia- ja fuchsiapistokkaiden kanssa samassa kyydissä
By satues - 30.3.2009

Jutita, laitoin viestiä !
By jutikka - 30.3.2009

huitukka, eikös ne olisi syytä saada multaan jo pikapuoliin? En tiedä, mutta mukana tulleessa ohjeessa oli että laita heti multaan ja pidä kosteana, kasvun alkamiseen voi mennä kaksikin kuukautta.
By huitukka - 30.3.2009

Niinpä tietenkin. Jos niistä enää riittää jakoon, niin sinullahan on mun osoite vissiin siellä pelagoni/fuchsiatilauslistalla.
By RitvaL. - 1.4.2009

Tänään ruukutin Rosettoxaliksen sipuleita. Miul olisi pari satsia pieniä Rosettoxaliksen sipuleita ylimääräisenä. Mielellään vaihtaisin purppurakäenkaalin sipuleihin, toki muutakin vauhtaria voi ehdottaa.

By satues - 3.4.2009

RitvaL...oletko saanut jo purppurakäenkaalia, jos et, vaihdatko noita omiasi niihin ??!! Laita viestiä jos vaihtelet.
By RitvaL. - 3.4.2009

Oxalikset menneet, purppurakäenkaalia on tulossa.
By satues - 3.4.2009

RitvaL..ok. Sakra..en saa lähetettyä viestiä, mutta saat kyllä tuota purppurakäenkaalia.Laita osoite tulemaan.
By Ansu75 - 6.4.2009

Onnenapila on alkanut työntää tällaista honteloa kasvustoa:

By aeta - 6.4.2009

Ihana kattila sydän ja valloon se apila kattiloineen silmän isku

By Viippu - 9.4.2009

Hmmm. Tuli mieleeni, tämä keskustelu on varmaan väärässä paikassa. Jos joku valvojista haluaa laittaa tämän kimppatilauksiin, niin ok.

By Nuu - 9.4.2009

Tuosta yltä Viipun pyynnöstä siirsin aikamoisen pätkän keskustelua joka oli syntynyt Käenkaali-kimpan järjestämisestä. Se on nyt "yhteistuumissa" täällä Kimppa: Käenkaali

Tässä palstalla sitten voi jatkaa normaalisti käenkaalikeskustelua

By jutikka - 12.4.2009

Mulla on kirjavalehtisen oxaliksen taimet näkyvissä! Miten muilla?
By huitukka - 12.4.2009

Kaksi terhakkana jo kurkistelee
By Kasuariina - 12.4.2009

Taidatte puhua siemenkylvöjen taimista ? Minä talvetin iron crossia joitakin yksilöitä kellarissa. Huonolla menestyksellä, vain yksi näyttää nyt nousevan, muut kadonneet. Outoa, koska sukulaisensa tummanpunainen käenkaali (se purppura) menee ihan mutkitta talven yli melkein missä vain.
By satues - 12.4.2009

Jutita, tänään pilkisti yksi pieni alku...kyllä se siitä Wink

Kasuariina, nämä olivat pieniä sipuleita,ei siemenkylvöjä.

Purppurakäenkaali kukkii jo, vaaleanpunaiset kukat olivat tänään avautuneet, iron crossit myös kasvaneet hyvin.
By raipel - 12.4.2009

Iron cross talvehtii hyvin huoneenlämmössä sekä kuivana että kasvavana.

By Jadetsu - 12.4.2009

Mulla on siinä tavallisessa käenkaalessa ( vihreet lehdet ja valk.kukat) nuppuja tai ainakin oli ennekuin reissuun lähin....
By Kasuariina - 12.4.2009

Hyvä tieto, raipel. Virheeni iron crossin suhteen oli sitten viileässä säilytys.
By Kaisaliisa - 12.4.2009

Minulla talvehtivat viileähkössä (noin 10 asteessa), hajavalossa kuivina - omia aikojaan alkoivat kasvaa pari viikkoa sitten.
By Peppeliini - 15.4.2009

Avaan uuden keskustelun onnenkäenkaalille. Tällaiseen uuteen tuttavuuteen olen törmännyt. Tietääkö kukaan, kuinka pitkäksi nuo kasvavat. Eivät pysy enää pystyssä ilman tukea ja saisivat mun puolesta lopettaa tuon pituuskasvun... 

Lehti vielä lähempää. Kaunis väritys sillä on. 

By Uni - 15.4.2009

Ne saattaa venähtää aika paljonkin ja varsinkin kukkavarret. Sopii mielestäni paljon paremmin amppeliin kuin pöydälle, kun kasvutapa on niin rento. Mulla oli kanssa vuosia sitten, mutta sepä ei seuraavana keväänä sitten tykännytkään lähteä kasvuun... syy selvisi sillä kun tenttasin silloista poikaystävääni ja hänpä myönsi kastelleensa sitä kun luuli että se talviasussaan oli vedenpuutteessa.. sinnehän se mätäni sitten.

By Peppeliini - 15.4.2009

Täytynee siis laittaa hänet amppeliin. Harmi vain, kun en sipuleita kylväessäni yhtään tiennyt, millainen kasvu tuo on. Purkissa ei ole kuin 5 sipulia. Olisi ollut varmaan hieno, jos olisin laittanut enemmän niitä...

By Kilppu - 15.4.2009

Kannattaa laittaa ihan kunnolla käpyjä, minulla on kaksi valkokäenkaalta ja pöydällä ovat nättejä kun ovat tarpeeksi tuuheita   Tässä viime kesän kuva

By purkki. - 15.4.2009

Itselläni on samanlaista väritykseltään kuin peppeliinillä, pysyy ihan hyvin pystyssä... vähän pelottaa kun vasta eilen ne kaivoin kellarin uumenista, saa nähdä nouseeko ne olleskaan. toivotaan parasta. Smile

ainakin hirveesti oli vauvoja tehny, olivat yhdessä purkissa niin neljään menivät nyt. BigGrin
By Kaisaliisa - 15.4.2009

Hyvässä valossa ei tule niin pitkää roikkoa...
By Jadetsu - 15.4.2009

Mulla on just samanlainen roikko tuo omani kuin peppeliinillä, kaikki lehdet roikkuu ku veltto kikkeli....
By Tanu - 15.4.2009

No arvaas mimmosia pohjoisikkunalla roikkuu...
By Jadetsu - 15.4.2009

No, kerro =D
By Jadetsu - 15.4.2009

Mulla on tuo olkkarin ikkunalla eli valoa se saa...
By Nuu - 15.4.2009

Käenkaalista näytti olevan kaksi keskusteluketjua, nämä viimeisimmät 9 viestiä siirsin siitä toisesta tähän jatkoksi. Pieni "aikahyppy" siis tuli, antakee anteeks Smile
By Jadetsu - 15.4.2009

No saat anteeksi....
By Tanu - 15.4.2009

No ne on kun hevosen... ei niin paksuja mutta vähintään yhtä piiitkiä. BigGrin
By Marlene - 17.4.2009

Hyppään tähän keskusteluun ihan muitta mutkitta kyselemään että tarkotetteko te liiteristä puhuttaessa Lidliä vai onko se joku aivan erillisensä?! On vaan vaivannu pöhölön mieltä BigGrin
By välke - 17.4.2009

Kyllä se Lidl on. Smile
By Marlene - 17.4.2009

Kiitos Välke! Yks asia vähemmän pohdittavana BigGrin
By satues - 20.4.2009

Oxalis ''Iron Cross'' avas ekat kukkansa.

By Jadetsu - 20.4.2009

Ihana hemppis
By Raili-45 - 25.4.2009

Meilläkin aloittaa jo kukkimaan

By Jadetsu - 25.4.2009

Oi että on kauniin värinen kukka, itselläni on tuo saama kaali mut ei siinä ole edes nuppuja....
By Berino - 25.4.2009

Minulla on tuota Iron Crossia vasta nousemassa. Mainasin istutella ulos.
By Inki - 25.4.2009

Hih, minäkin vasta laitoin ruukkuun sipulat8) En ole nähnyt mitään muita kuin näitä iron crosseja kaupoissa, onkohan muualla?
By Raili-45 - 25.4.2009

http://images.google.fi/images?q=oxalis&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=fi&tab=wi katsopas tuolta
By Inki - 25.4.2009

Hih, kiitos vaan Raili - toki niitä olen erilaisia kuvista ihastellut, sanoin vaan niin lyhyesti, mutta tarkoitin, jotta onkohan isoilla kylillä myynnissä usiampia lajikkeita8)
By purkki. - 25.4.2009

JEE! Armaani eivät suuttuneet (ainakaan kovasti) myöhäisestä kellarista kaivamis -ajankohdasta, kasvavat iloisesti! Smile Oon itte aina pitäny ne parvekkeella, ehkä siksi eivät roikkoile niin kovasti. Kissakin ehti jo syömään muutaman ensimmäisen, mutta eivät ne siitäkään kovasti suuttuneet, lisää nousee joka päivä. Smile
By Miikos - 1.5.2009

Menee kesällä ulkona. Sipulit/mukulat talveksi talteen. Mulla nuo kukkivat ennen kuin lehdet aukesivat

By Kaisaliisa - 1.5.2009

Nuo kannattaa yhdistää vaikka pariin ruukkuun, niin tulee kaunis tuuhea istutus.
By Jadetsu - 1.5.2009

Ompas hoyabeella hyvän näköiset käenkaalet, mulla ovat semmosia ruippanoita...
By Kaisaliisa - 1.5.2009

Sivulla 1 on Temskun kaunis oxalisruukku, ei välttämättä kaipaa mitään seurakseen.

Tuosta kuvasta minunkin innostukseni lähti!
By Inki - 4.5.2009

Kukat puhkesivat ennen lehtiä ja kaikki viikossa...

By huitukka - 4.5.2009

onpa söötti, ja onnistunut kuva
By Raili-45 - 11.5.2009

Minusta käenkaali on kaunis kukkiessaan mullasta työntyy vielä lisää kasvua.

By Jadetsu - 12.5.2009

Mielenkiintoista, Hiirenportaalta saadut käpyset on mullassa ja yhtään lehteä ei ole noussut mut nuppuja se tekee siitä huolimatta

By satues - 12.5.2009

Voi pientä, sieltä se vaan nousee Wink

Jutita, kuinka voi kirjavalehtiset oxalikset ?

Omistani ei kaikki tullut pintaan, mutta ne mitkä on kasvussa , lehdet ovat kirjavat ja kauniit.
By Jadetsu - 12.5.2009

Minulla on kaikki jutsukan lähettämät nousseet =)
By jutikka - 12.5.2009

Mulla nousee koko ajan uusia lehtiä. Alkuun oli vihreitä niin kuin se myyjä kertoikin, yksi kunnon kirjava lehti vasta. Ehkä ei oleollut tarpeeksi valoisassa mulla.
By Jadetsu - 12.5.2009

No hyvä että sullakin, nimittäin tihrustin niitä tarkemmin ja huomasin saman jutun
By satues - 12.5.2009

Kiva juttu, odottelen sitten vain silmä tarkkana, koska pukkaa uutta tulemaan.Minulla kaikki lehdet ovat kirjavia alusta alkaen.
By toivotar - 18.5.2009

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/tanja-84/onnenapilankukka2.jpg

Vihdoin kukkii minun onnenapilanikin=)Hitsi vain ku ei saa webbikameralla tarkempia kuviano-jaa.

By tiipero-82 - 4.6.2009

Sain vuosi sitten noita kävyllisiä "onnenapiloita" ja tein istuttaesani testin: Osan laitoin yhteen purkkiin kokonaisina lappeelleeen, ja yhden kävyn purin suomuiksi j pistin ne erillään omaan pikku purkkiinsa ja yhtä hyvin kasvoivat. Ne pelkät suomut kasvoivat jonkun aikaa pienempiä lehtiä, ja kukkivat muutamaa kk:tta myöhemmin, mutta varsin vauhdikkaasti kasvoivat nekin. Eli niitä voi siis lisätä niinkin. Idean sain eräästä kirjasta, jossa mainittiin että liljaa voi lisätä tuolleen.
By Kurppa. - 23.6.2009

Nitua saan kiittää tästä kaunottaresta. Illalla ei sitä voi kuvata, koska silloin kukka on visusti supussa.
Hietakäenkaali Oxalis adenophylla.

By RitvaL. - 23.6.2009

Talvehtiiko tuo maassa? Kivan näköinen.
By Kurppa. - 23.6.2009

Syksyllä laitoin kävyt? ulos.
By jutikka - 23.6.2009

Onpas kivan näköinen
By pärskis - 23.6.2009

Tosi mukava!
By Titamiini - 23.6.2009

Kuulemma tuo on arka varsinkin talvimärkyydelle. Minulla se on puolivarjossa, missä ilmeisimmin viihtyy kun on monta vuotta ollut jo. Minulla on vasta nupulla, mutta varmaan huomenna aukeaa.
By MirjaM. - 6.7.2009

Tarhakäenkaali on ainoita kasveja joista saa sinistä väriä.

Kuvia tuloksista heti alkutekstin jälkeen, tämä sivusto on värjärien jos ei raamattu niin ainakin katekismus
By valtsu - 7.7.2009

Jopas oli mielenkiintoinen linkki ja kuten arvelitkin himohan siitä tuli. Sinistä väriä WOW. Värjääminen on kiehtovaa puuhaa vaikkei niistä langoistamitään raaskisikaan tehdä!

Naapurilla on vesialtaan reunalla mahtavat puskat tarhakäenkaalia ja niistä pitää ryhtyä käymään neuvottelua syksyä varten. Ja tietysti en enää kitke omalta pihaltani taimia enää pois vaan teen niistä viljelmän vaikka mökille..

By Raili-45 - 13.7.2009

osaisko joku kertoa lähtekö juurtumaan onnenapila lehdestä ,otin pari keltakukkaisen lehteä oli pakko nipsasta kun sattui kohalleen sairalan käytävällä,olin kyllä tuhma kiusaus voitti.silmän isku

By Jadetsu - 13.7.2009

Eikös se joku ollut kokeillut lehdestä kasvattaa ja muistaakseni se oli juurtunut, käväse kattoon tuolta oxalis puolelta että muistanko oikein =)
By Raili-45 - 13.7.2009

Kiitti muistit oikein ,nyt vaan jännätään tuleko juuria

By Raili-45 - 2.8.2009

mulla on kolme Oxalis lasiandra sipulia ja kolme Versicalor sipulia ja nyt kysyisinkin vieläkö kannattaa laittaa itämään vai oottelenko kevääseen ja miten säilyttäisin ne kevääseen .

By hiirenporras - 4.8.2009

Tällaisen Oxaliksen ostin keväällä pienestä kukkakaupasta.
Myyjä antoi ohjeeksi että ei aurinkoon, muuten lehtien kaunis väri katoaa.
Olivat ottaneet niitä pääsiäisenä useamman myytäväksi,
eivät olleet menneet kaupaksi : (
Jos joku tietää nimen tälle olisin iloinen.
(Kuva on keväällä otettu, on nyt tuuhettunut )
On siis huonekasvi. Tälläsin sen kuvauksen ajaksi seinänvierelle.

By nicolae - 4.8.2009

Kultakäenkaali, Oxalis vulcanicola

By hiirenporras - 5.8.2009

Kiitos Nicolae, sehän se on.

Näyttää juurtuvan hyvin pistokkaista. Yksi oksa katkesi tuossa kuvatessa ja tyrkkäsin sen tuohon kukkapenkkiin. Viimeksi mökillä käydessä katsoin että kyllä se kasvaa.
By aeta - 20.8.2009

Kohta on syyskuu ja piti porukassa tilata Oxalis versicolor sipuleita.
Edellinen viestiketju on hävinnnyt.
Kuka olikaan se, joka alako kerätä porukan??

By Paulastiina - 20.8.2009

Niin joo, minäkin taisin olla hinkumassa kimpaan mukaan!
By aeta - 20.8.2009

Hyvä, jotta joku muukin muistaa ja pietäämpäs tätä keskustelua nyt yllä.
Pitäs varmaan alotella ketju tuonne kimppatilauksiin silmän isku

By aeta - 25.8.2009

Unehtuuko tämän erikoisuuvven tillaus nyt kokonaan no-jaa

Kevväällähän se oli, jotta ne lähettäävät niitä sipuleita syyskuussa ja kohta on syyskuu.

By Jadetsu - 25.8.2009

Oliko siitä jo puhetta että kuka sen kimpan järkkää?
By Viippu - 25.8.2009

Minä silloin koitin sen kimpan järjestää...allapäin

Löin jarrua silloin, kun en halunnut järjestää kimppaa n. puolen vuoden päähän. Jos joku olisi esim. lopettanut pentteilyn tms.

Sekä siksi, että kun luin kasvista lisää, niin se käsittääkseni kasvaa talvella, ja vaatisi viherhuoneen tai siis ns. "alppihuoneen" kukkiakseen. Valitettavasti minulta ei sellaista löydy. silmän isku

Miksi niitä myydään vain syksyllä? Ei niitä ainakaan kukkapenkkiin voi syksyllä laittaa... Vaimitähäh?

By aeta - 26.8.2009

Niin no joo, meleko monella kasvilla on oltava erityishienot olot ja silti ne vuan kukkia lekkasoovat vuojesta toiseen.

Minä ainakin oon vielä kimpassa tilloomaan jos joku kielitaitoinen semmosen järjestää

By aniita - 27.8.2009

Mistä Espoon läheltä saisin nopeasti syntymäpäivälahjaksi onnenapilaa?
By Raili-45 - 6.9.2009

Mulla alkoi kukkimaan vasta nyt tuo keltainen onnenapilani

By Jadetsu - 6.9.2009

On se nätti
By Raili-45 - 6.9.2009

Saa nähä kuin näitten kolmen Versicoloren käy samaan aikaan laitettu multaan mutta ovat vasta tässä vaiheessa yksi on isonpi kahdesta muusta vasta mullasta ulos pilkiistää pikuiset kärjen alut. ehtisköhän vielä kukinta vaiheeseen .

By satues - 30.9.2009

Purppurakäenkaali ja '' Iron Cross'' asuvat samassa ruukussa, olivat kesän ulkona ja toin ne sisälle pakkasia pakoon. ''Variegatat'' taisivat kuolla, ensin tuli lehtiä, sitten kuihtuivat pois , kuinka muilla ne on säilynyt ?

By jutikka - 16.10.2009

Satues, tätäkö tarkoitit

Mulla kuihtuneet kaikki kesän olleet lehdet, mutta nyt alkanut nousta uusia kuten kuvassa oleva. Suurin osa uusista vasta mullasta nousseita.

By Jatuuli - 16.10.2009

Nämä käenkaalit ovat kukkineet kesän ruukussa gladiolusten juurella. Mitähän niille nyt pitäisi tehdä, eli saisikohan ne jotenkin säilymään talven yli?

By satues - 16.10.2009

Jutita, juuri noita tarkoitin..tuo on kaunis. Lähetit minulle pieniä käpyjä, niihin tuli heti lehtiä,mutta sitten ne kuihtuivat pois, eikä senjälkeen ole tullut ;( Toivotaan että sieltä alkaa pilkistää uusia lehtiä.

Jatuuli,minun on osa noista huoneessa, kun niitä kastelee normaalisti,ne kyllä kukkivatkin talvella.

Mutta jos jättää kastelematta ne kuivuvat ja keväällä voi ottaa kävyt mullasta pois ja istuttaa uudelleen.

By Keltaleppis - 16.10.2009

Onko tuo triangulariksen lajike? Ne nousevat aina jos maantasalle menevät.

By Jatuuli - 17.10.2009

Kiitos neuvosta. Ehkäpä nyt sitten annan käenkaalieni kuivahtaa ja tökkään uudelleen multaan keväällä.
By Jadetsu - 28.12.2009

Mitäs met teemmä sen versicolor tilauksen kanssa?
By Viippu - 29.12.2009

Versicoloria toimitetaan vain syksyisin. Ainakin niistä paikoista, mistä etsin. Siihen kimppa viimeksi tyssäsi.

Mites Raili-45:den versicolorit, saitko ne kukkimaan?

By Oulunseudulta - 3.1.2010

Sain syksyllä muutaman versicolorin ja istutuin ne runkoruusun kanssa samaan pyykkikoriin. On talven lämpimän puolella pysyvässä varastossa. Saas nähdä miten niiden kanssa käy.
By Raili-45 - 6.1.2010

Viippu kyselt Versicoloriastani et sainko kukkimaan,katinkontit en saannut kukkimaan,pitäis ottaa kohta tuo ruukku käsittelyyn ja tutkia onko siellä ruukussa mitään,mun onnella tuskin on yhtään mitään.

By Jadetsu - 16.1.2010

Millon ruukaatta nämä nostaa päivänvaloon?

Minä äsken pelemusin nuo ruukut ja voi mahoton ku käpyset oli kuivettunu surullinen

By Viherpiiperö - 16.1.2010

Mistäpäin olette apiloitanne tilanneet?

Katselin, että ainakin Viherpeukalot myisivät joitain eri sortteja, mutta kuitenkaan ei valinnanvaraa kovin paljoa ollut.

Itsekin mieluusti ko. kasvin hommaisin, mutta reissaan aika paljon, ja silloin olisi riski, että kasvi kuivahtaisi paljon, sillä eikös ole totta, että onnenapila on aika juoppo?tuoppi

By iiris-kukka - 17.1.2010

Voiskos silloin ajatella, että laittaa multaan kastelukiteitä, vai mitä ne on nimeltään? En ole kyllä itte kokeillut.

By pipu - 17.1.2010

Vasta helmikuun puolella (yleensä lähempänä kuukauden loppua) olen kaivellut käenkaalini vanhasta mullasta ja vaihtanut uuteen. Samalla olen laittanut käpyjä useampaan ruukkuun, kun kuitenkin joku tuttava niitä haluaa itselleen.

By Viippu - 17.1.2010

OK, Raili-45. Taitavat olla versicolorit niitä "haastavia" kasveja.

Toivottavasti löydät käpyjä purkista, niin voisit koittaa uudelleen.

By Viherpiiperö - 17.1.2010

Ovatko ne kävyt sellaisia, että ne kestäisivät postitusta/ne olisi helppo postittaa suht. edullisesti?

By purkki. - 19.1.2010

Minä oon yleensä maaliskuussa pyrkinyt kaivamaan armaani kellarista. Sitten vaihdan mullat ja tilanteen mukaan harvennan. Ovat aika kovia lisääntymään...

Syksyllä kun pakkanen jo pureskelee, tuon ne sisälle, kuivatan kuoliaaksi (niin kamalaa kun se onkin), leikkaan varret, vien kellariin ja kierros alkaa alusta. Minulla mitä ilmeisimmin siis noita `iron cross` eja.

By Raili-45 - 3.2.2010

pistin tänään ruukut ynpäri ,versicolorissa ei yhtään mukulaa,keltaisessa 3kpl vaaleanpunaisessa tusinaverran.versicota harmittaa olis ollut varmasti kaunis kukka.no tänään ebystä ostin sitten siemeniä.blue oxalis siis siemeniä ei mukuloita.katsotaan mitä niistä tulee vai tuleko mitään.

By Viherpiiperö - 3.2.2010

Raili, olisi kivaa jos viitsisit laittaa muutaman potretin niistäSmile
By Raili-45 - 3.2.2010

tarkoititko noita joita löytyi ruukusta,vahinko vaan ne on jo mullassa mutta kun alkavat kasvamaan ja kukkimaan niin sitten tulee potretti kuva

By Viherpiiperö - 3.2.2010

Joo, niitä meinasin. Kiva, sitä odotellessaBigGrin
By Viherpiiperö - 5.2.2010

Kahdella eurolla löytyi about 1o mukulaa:

By Viherpiiperö - 11.2.2010

Huomenna tulee täyteen viikko, kun apilat ovat olleet mullissa, ja vielä ei näy kasvun merkkejä. Osaako kukaan heittää arviota kauanko vielä voisi mennä? (eivät toistaiseksi saa lisävaloa)
By Raili-45 - 14.2.2010

herätys on aika hidasta saat ootella tuonne maaliskuun puolelle,

By Viherpiiperö - 15.2.2010

Hyvä Raili, kun selvensit, minä olinkin jo hieman huolissani Wink
By Kaisaliisa - 15.2.2010

Jaahas, ja mulla olivat tosi nopeita... Muutamassa päivässä nousivat.

Kaisaliisa, olivatko ne omista onnenapiloista vai kaupan ja peititkö ne kokonaan?

Toissa keväänä kaupan ja viime keväänä omista Smile Eli kahtena vuonna samat sipulit, kahta eri lajiketta. Istutin melko syvälle, suunnilleen ohjeen mukaan.

Lähtivät melkein liian nopeasti kasvuun, tahtoivat mennä roikoiksi.

Mulla näyttää olevan muistiinpanoissa: 8.4.2008 istutettu oxalikset - nopeita! 27.3.2009 vanhat oxalikset uuteen multaan, osa jo kasvussa!

Muistaakseni 2008 meni vain 6 vk istutuksesta ensimmäisiin kukkiin.

Tuli mieleen, että voivatko ne sipulit tietää milloin on kevät? Minullahan oli tuo istutusajankohta paljon myöhäisempi.

Tänä vuonna en ole laittanut vielä kasvamaan, vaan ovat kuivina vanhassa mullassa.

Minulla ovat niin, että osittain mullan pinnalla, ovat olleet yli viikon. Raili jo tuossa hieman aiemmin sanoikin, että voi mennä maaliskuun puolelle.

Vertaillaan!
By satues - 15.2.2010

Kaisaliisa, jos ovat pitkiä roikkoja, ne voi leikata matalaksi, kasvavat nopeaan uutta.Kesällä kun olivat ulkona leikkasin ihan alhaalta ja senjälkeen niistä tuli paljon vahvempivartisia.Auttaa varmaan sisälläkin. Omani on vielä alakerrassa viileässä, tuon ne vasta myöhemmin, ehkä kuukauden päästä.
By Jadeliila2 - 15.2.2010

Mun käpysistä ei taia tulla mittään, yhä ovat ruttusia ku rusinat
By jutikka - 15.2.2010

oota vaan, ne ovat vielä talviunilla.
By Jadeliila2 - 15.2.2010

mutkun ei jaksais oottaa

Jadeliila, en mäkään, saisivat jo nousta! Pärjääkö onnenapila muuten koko vuoden huonekasvina ilman lepokautta? Minä nimittäin tiedän paljon ihmisä, jotka eivä anna apiloille lepokausia.
By satues - 15.2.2010

Viherpiiperö,ainakin tuo tummalehtinen kolmiokäenkaali on viihtynyt koko talven ikkunalla huonekasvina. Ei se niin komea ole kuin kesällä, jolloin se saa enemmän valoa.

Joo, nekin mitä olen nähnyt, ovat talvisaikaan olleet aika haaleita, eikävtkä kovin tuuheita.
By Pirkkis - 17.2.2010

Mulla noussut jo Ken Aslet, Massoniana, Palmifrons, Versicolors. Ja Iron Gross, siinä ei näy vielä mitään eloa. Pari viikkoa sitten laitoin kävyt multaan.

By Metsänasukas - 17.2.2010

Turun kasvitieteellisestä ostin oxalis floribundan, hyvässä kasvussa
By Bumble - 17.2.2010

Viherpiiperö, minä laitan oxalikset lepoon tilanpuutteen takia,talvella kun on kaikki talviteloitettavat pitkin ikkunalautoja,

ja oxalikset voi talvettaa tiskialtaan alla poiketen muista talvetettavistani.
By Raili-45 - 19.2.2010

sain tälläisiä siemeniä Blue Shamrock oxalis,lehdet muistuttaa kyllä käenkaalia mut itse kukka ei minusta ainakaan muistuta liekkö jotain sukua sitten oxalille sininen kukka

By Viherpiiperö - 19.2.2010

Ihanaa, nyt Ironeista yksi on alkanut tekemään hentoista vartta! Jippii!!!!
By Viherpiiperö - 19.2.2010

Tässä nyt se vauva

By nicolae - 19.2.2010

Raili-45: kasvisi on Parochetus communis (ei suomenkielistä nimeä) eikä ole oxaliksille (käenkaaleille) sukua. Kuuluu hernekasvien heimoon siinä missä apilatkin ja kyllähän tuon kukka kovasti hernekasvien kukalta näyttääkin. Eli lähinnä perenna on kyseessä, ei varsinainen huonekasvi, mutta voi kai sitä näillä leveysasteilla sellaisenakin yrittää kasvattaa. Ja ainahan sen ruukun voi viedä kesäksi ulos.
En oikein usko että selviää avomaalla Suomen talvesta.

By Viherpiiperö - 20.2.2010

Voi vitsi, nyt jo toisessakin itu Smile
By Kaisaliisa - 20.2.2010

Siitä se lähtee Smile
By Viherpiiperö - 20.2.2010

Stressaa vain hieman se, että olen viikon poissa, eikä kukaan kastele niitä.
By Jadeliila2 - 21.2.2010

Jes, nuissa käpysissä on elämää
By Viherpiiperö - 26.2.2010

Ihanaa, nyt ekat lehdet ovat MELKEIN auki Smile
By pirkkokaneli - 28.2.2010

hain kellarista oxalikseni viikko sitten, iron cross, luulen. Kippasin vanhan patani vatiin nurin ja etsin "sattumat". Olen vanhassa mullassa kastanut niitä muutaman päivän vaan nyt pulma: kuinkahan syvään olis istutettava? Mitään en muista viime kesältä kuin sen että tykkäsivät asua omenapuun alla. tykkäiskö ne enemmästä valosta? mutta se osytutussyvyys eniten jäi mietityttämään. Sain sipulit plikalta enkä ole koskaan hoito-ohjetta nähnyt.Olivat jo isoimmat sipulit elonmerkkejä osoittaneet joten aikas pian ne on kai ruukutetttava. Oliskos ne pärjänneet talven ikkunalaudalla?

osytutussyvyydellä tarkoitin toki istutussyvyyttä. Sorry! Pikaista apua tarvittis...
By vuokkis - 28.2.2010

no, voihan.. Olisipa pitänyt sitten kaivaa tuo multapurkki ja laittaa uusiksi. En tiedä, mitä siellä on vai onko mitään. Otin ruukun esille ja kastelin vaan. Ovat olleet ihan kuiviltaan viileässä siitä lähtien kun syksyllä kuihtuivat pois. Taidan mennä kurkkimaan mitä siellä purkissa on..

luulenpa Vuokkis että ne kasvaisivat vanhassa mullassakin kun olis pakko ja lannoitetta saisivat. Mulla ne olivat vaan vanhassa haljenneessa padassa ja siitä vuotaa vedet lattialle jos liikaa lorottaa. Ulkona toki se onkin hyvä muttakun sisälle joutuu ne kumminkin jättämään moneksi aikaa niin kai joku muu purkki sitten saa kelvata...
By Viherpiiperö - 1.3.2010

Minulla alkavat nyt kaikki pikkuhiljaa nousta, kasvavat aika äkkiä kun vauhtiin pääsevät. Pisin aivailee jo lehtiään, ja lisää on luvassa. Laitoin purkkiin aina kolmisen sipulia, täytyy jossain vaiheessa koulia ja kokeilla pistokkaiden ottoa ihan mielenkiinnosta.
By Kaisaliisa - 1.3.2010

pirkkokaneli, ohjeen mukaan ne tulee istuttaa ihmeen syvään, jopa 5-10 cm. Itse laitan n. 5cm syvyyteen.

Oho, minun omat ovat ihan mullan päällä, sellainen 1/4 mullan pinnalla.
By Kaisaliisa - 1.3.2010

Varmaan kasvaa vaikka pinnallakin, ehkä pysyy jämäkämmin pystyssä syvempään istutettuna?

Mutta kun koulin ne,voinko silloin istuttaa sen verran syvälle, että varretkin ovat osittain mullan alla?
By Kaisaliisa - 1.3.2010

Ei niitä oikeastaan tarvitse koulia... Itse laittaisin tiheään istutukseen, ja syvemmälle. Samaan ruukkuun vähintään 10 sipulaa.
By Kaisaliisa - 1.3.2010

Tähän tapaan... Pikaisesti tämä huonolaatuinen kuva...

No noin kymmenen niitä minulla onkin, mutta ajattelin viedä noin kolme mökille, ja jättää loput seitsemän kotiin. Tekevätkönuo muuten rutkasti noita sivusipuleita?
By Raili-45 - 9.3.2010

minulla tää kasva tälläisenä rinpulana tulekohan tuosta yhtään mitään ,osa ei ole vielä nouseetkaan ,sipulit on kyllä ihan ok kun tutkaisin niitä ,kun aattelin et ovatko kuivuneet kun eivät oo itäneet
By Miikos - 9.3.2010

Mun mielestä sillä on tollanen sojottava kasvutapa, ulkona kesällä näyttää paremmalta. Valoa valoa kait se kaipailee Smile Toi on just samannäkönen mitä mulla oli viime keväänä Wink
By Raili-45 - 9.3.2010

niin arvelinkin et valon puute vaivaa ,mulla oli viimekesän ulkona ja oli komean tuuhea,no onneksi on toinenkin purnukka vielä talvi levossa niin kerkiävät myöhemminkin kasvamaan sitten ulkona
By Viherpiiperö - 9.3.2010

Minunkin omani ovat suurinpiirtein tuossa kunnossa. Valohoito auttaa varmasti Smile
By Heksu - 11.3.2010

Pikakelasin tämän ketjun, muttei osunut silmiin, että miten tätä kastellaan oikeaoppisesti? Kasvikortistossa lukee että säännöllisesti, ok juu mutta pitäisikö pitää kosteana kasvualusta vai annetaanko kuivahtaa välillä?
By annujoki - 12.3.2010

Vähäisellä kokemuksellani sanoisin, ettei käenkaali ole kronkeli. Omani talvetin edellistalvena autotallin ikkunalla, kastella muistin pari kertaa...
noo, toukokuussa nostin purkin ulos - viikon hoitelin vedellä, valolla ja lämmöllä, eikä mitään eloa - nakkasin kompostin pimeyteen...
Kesäkuussa kääntelin kompostia ja siellä se versoi oikein elinvoimaisena kosteassa ja pimeässä, äkkiä multaan ja tältä se näytti elokuun alussa

Kesällä kastelin tätä aika usein, hentoiset varret notkahtaa jos rutikuivuus yllättää. Puolivarjossa kasvoi hyvin.
By Viherpiiperö - 12.3.2010

Minä laitan tänään Pipulta saadut purppurakäenkaalit multaan.
By Heksu - 12.3.2010

Ok, kiitos annujoki. Puolivarjo ja kosteampaa ennemmin kuin kuivaa, päättelisin Smile
By Raili-45 - 18.3.2010

ensimäinen kukka varsi ilmestynyt,vielä muutama päivä niin aukeaa sit eka kukka
By Viherpiiperö - 18.3.2010

Minun omani tekee samanmoista kukkavartta, kivaa!
By Viherpiiperö - 20.3.2010

Pipulta sasatu purppurakäenkaali on tehnyt ekan millin pituisen alun, laitoin mukulat purkkiin viime perjantaina.
By jutikka - 21.3.2010

Tämäkin heräilee

By Viherpiiperö - 22.3.2010

Minä keksin äsken, että haluan siirtää kaikki onnenapilat yhteen, suuren purkkiin. No, multa oli monella kuiva, ja nostin juurakoita lillumaan vesiastioihin, niin että mukulatkin kastuvar. Muutama juuri saattoi kuitenkin mennä poikki, kun koitin erottaa niitä kuiviltaan. voivatko apilat kuolla sen takia, vai jatkavatko kasvua entiseen tapaansa? Ja eiväthän mukulat mätäne, jos lilluvat muutaman tunnin vedessä?

Muoks. Siirsin apilat tosi suureen ruukkuun, eivät peitä sitä lähellekään. Juuripaakkuja ei siis tarvinnut käsitellä juurikaan, siisrin ne melkein koskemattomina ruukkuun, ja kolme itämätöntäkin mullan alle. Jokunen varsi taittui, mutta kai ne siitä piristyvät aurinkoon päästessään? KUn ne ovat suuressa purkissa, niitä tarvitsee vaivata vasta ensi vuonna uudella purkilla ja mullanvaihdolla.
By Kaisaliisa - 22.3.2010

Tuskinpa suuttuvat, tykkäävät vaan.
By Viherpiiperö - 22.3.2010

Aijaa, hyvä sitten =) Kukinta tosin saattaa keskeytyä hetkeksi, mutta vauhtiin päästessään kukkivat kahta kauheammin BigGrin Voivatko muuten valloittaa koko ruukun ja kasvattaa paljon uusia käpyjä/mukuloita?
By hiirenporras - 25.3.2010

Kippasin viimevuotisen kultakäenkaalin ruukun nurin. Ei näköjään tee mukuloita, sitä olin jo vähän epäillytkin :-(  Onneksi pistokas on talvehtinut kukkavalon alla. Vaavi on nyt kivan punaruskealehtinen, kun on saanut aurinkoa. Laitan kuvan kunhan saan sen otettua. 

-Oxalis triangularis, kolmiokäenkaali oli tehnyt taas lisääntymistempun. Jouduin laittamaan mukulat kahteen ruukkuun. Se on noussut aika nopsasti mullan pinnalle.

-
Iron Cross oli tehnyt aika hevejä sipuloita. Ei vielä näy mullanpinnalla mitään, vaikka on jo viikon asustellut uudessa mullassa. En viitsinyt vielä tuoda keltsusta kaikkia. Istuttelen tätä sitten kesäkukka ruukkuihin täytekasviksi. On ulkona mielestäni kauneimmillaan. Kasvaa turhan rentovartiseksi sisäoloissa ainaskin mulla, kun on kerrostalossa niin lämmintä.
By hiirenporras - 26.3.2010

Möhläsin jotain. Näyttää että oisin kirjoittanut tuon torstai, 25. maaliskuuta 2010 - klo 9. 08 viestin ilman nimimerkkiä.
-Selvisi, olin sählännyt nimimerkin kanssa, nyt on taas kaikki hyvin
By Jadetsu - 26.3.2010

Jos haluatta nähä oikein tuuhean oxaliksen niin kannattee kattoa tää kuva, nyt saatta nauraa ihan luvan kans  on tuo sen verran koomisen näkönen. Voi iekama, purkki on 20 cm halkasijaltaan ja yks helekatin lehti törröttää pystyssä ja sekin vielä toisessa laiassa

Käpysiä on jokunen mut tiiä sit onko niissä elämää
By Viippu - 26.3.2010

ihqu
By Viherpiiperö - 26.3.2010

Jade, sehän on aivan valtava pensas BigGrin
By purkki. - 27.3.2010

Toissapäivänä meni meikäläisen oxalikset multiin. Nyt innolla odottelen, koska nostavat karvaiset päänsä mullasta.
By rooset - 27.3.2010

Jadeliilan kukka on aivan mahtava! Onhan siinä malli tuleville kavereille. Taiteellinen kokonaisuus,"vähän on paljon",eikös sitä niin sanotaSmile
By Viherpiiperö - 27.3.2010

Näyttäisi kuin siinä ei olisi vartta ollenkaan BigGrin
By Jadetsu - 27.3.2010

joo, tuo on semmonen leijuva Smile
By Inki - 27.3.2010

No hei, minulla on sama tilanne kuin Jadella ja kahdessa ruukussa - siis vain toisesta on noussut ja vain yksi, tosin siinä ei kyllä ole vielä lehteäkään. Minulla oli sipuloita paljon, mutta mahdottoman pieniä - lykkäsin net kumminkin uusiin multiinSmile
By satues - 28.3.2010

Minä en ole vieläkään hakenut ruukkuja kellarista,ehkä kohta pitää vaihdella mullat niihin.
By Viherpiiperö - 28.3.2010

Pipulta saatu oksalis oli nyt tehnyt ekaan itäneeseen kunnon lehdet, viikonlopun aikana Smile
By satues - 30.3.2010

Voi kun olen onnellinen, kun nämä  ovat elossa..jee
By Viherpiiperö - 2.4.2010

Hienon väriset lehdet, onko kyseessä joku hieman harvinaisempi lajike?
By satues - 3.4.2010

Viherpiiperö, en tiedä nimeä, Juti tietää, ne ovat häneltä lähtöisin Wink
By Viherpiiperö - 6.4.2010

Pipu, täältä lähetetään terveisiä!
By J.anis - 6.4.2010

Tämä kummastuttaa, pussissa luki oxalis iron cross, mutta täältä pukkaa kukkaa, ei lehteä. Toinen onnenapilani ei ole koskaan kukkinut ja tämä meinaisi aloittaa kukkien, onko normaalia?
By Viherpiiperö - 6.4.2010

Ei minulle ainakaan käynyt noin, mutta kyllä ne lehdet sieltä kasvavat, odotat vain.
By pipu - 7.4.2010

Pipu kiittää terveisistä :-) Komea onkin tuo lehti. Omiani olen kurkkinut nuppujen toivossa, mutta eipä ole vielä näkynyt.
By Raili-45 - 8.4.2010

ihastuin tuon kukkasen lehtiin
By Jadetsu - 8.4.2010

Eilen näin yhdellä asiakkaalla semmosen apilan jossa oli vihreet lehdet mut keskusta hopeanharmaa, se oli tosi kaunis
By purkki. - 8.4.2010

Miun oxalikset on nousseet! Ihanat, ihanat!! Nyt kevät tulee!
By Viherpiiperö - 12.4.2010

Juurtuvatko onnenapilan pistokkaat vesilasissa?
By Viherpiiperö - 17.4.2010

Pipu, eilen paljastui eka kukkavarsi Smile
By pipu - 17.4.2010

Olen kateellinen. Minulla on vain kauheasti lehtiä.

Minun omani on eteläikkunalla auringonpaisteessa. Vaikuttaisiko se asiaan? Millä ikkunalla omasi on?
By pipu - 17.4.2010

Auringossahan tuo on, mutta enpä ole antanut sille kuin ihan pelkkää vettä. Taitaa olla purkissa jo puutetta ravinnosta.

Minä olen lannoittanut aika usein, olisiko siitä apua?
By Viherpiiperö - 24.4.2010

Voiko tämä johtua liikalannoittamisesta, ilemstyi ihan yhtäkkiä?
By rooset - 24.4.2010

ei kai aurinko armas ole polttanut?
By pipu - 24.4.2010

Käenkaalit eivät siedä suoraa paistetta. Kasvi sulkee kyllä lehtensä, mutta aurinko voi polttaa ne silti. Nostan omani aina pois ikkunalta, jos aurinko paistaa.
By Viherpiiperö - 24.4.2010

No nuo ovat kyllä paahteisella eteläikkunalla, onko syy siinä? Ja sitten suuri purkillinen iron crosseja samoin, mutta niissä ei ole merkkejä palamisesta.
By pipu - 27.4.2010

Eilen huomasin ekat nuput purppurakäenkaalissani. Tavallisesti ne ovat kukkineet aiemmin, mutta nyt kasvatus alkoi pienemmistä käpysistä, joten se varmaankin vaikutti asiaan.
By RitvaL. - 1.5.2010

Tämä on upean värinen, terkut Hiirenportaalle.
By Viherpiiperö - 1.5.2010

Samanlainen kuin omani, se on kyllä hieno.
By hiirenporras - 4.5.2010

Kiitos
By hiirenporras - 10.5.2010

Kultakäenkaali, Oxalis vulcanicola on mukava varjossa viihtyvä kasvi. Oli parvekkeella viime kesänä.
Älä katso parvekelaatikkoa.  Siinä on kissan rairuoho.
By Viippu - 3.7.2010

Muistatteko, kun täällä haikailtiin oxalis versicolorin perään? Eurobulbilla näyttää sitä nyt olevan:
http://www.eurobulb.nl/index.php/details/1609/Spring+flowering+bulbs/miscellaneous+bulbs/all+other+Spring+flowering+bulbs/Oxalis+versicolor.htm
By Viherpiiperö - 3.8.2010

Nyt purppuran nuput ovat ihan auki, ai että ne ovat kauniita!

By pipu - 3.8.2010

Oma purppurakäenkaalini on tällä hetkellä ihan ilman kukkia. Lehtiä on kyllä valtavasti ja kukkiakin on ollut paljon. Pitääpä antaa lannoitusta joku päivä.
By Viherpiiperö - 3.8.2010

Minä olen lannoittanut sitä lähes jokaisella kastelukerralla, joskin aika mietona liuoksena. Puutarhan kesää.
By satues - 18.8.2010

Leikkasin keväällä kaikki hontelot varret poikki ja nyt rehottaa ruukun täydeltä. Samassa ruukussa pilkistää myös Iron Cross:in lehtiä. Näkyy kärsivän kuivuudesta.

By satues - 18.8.2010

Iron Cross:in kukka

By satues - 18.8.2010

Purppurakäenkaali

By Viherpiiperö - 23.8.2010

Tuohan on hauska mix.
By Nobile1 - 10.10.2010

Nostin kaikki erilaiset käenkaalit tänään ylös ja jaottelin niitä juurakoita/käpyjä. Ajattelin kuivata ne ja istuttaa kävyistä keväällä uudelleen hollanninkurjenmiekkojen kanssa samoihin isoihin ruukkuihin. Ostin viime keväänä Eurobulbilta kävyt ja laitoin ne toukokuussa ulos ruukkuun. Ihan hurja kasvu ja kukinta niissä onkin ollut. Oli itse asiassa vieläkin, mutta koska talvi uhkaa, niin pakko kai ne oli pelastaa ennenkuin jäätyvät ruukkuun.

Nyt vain jäin tuumimaan mitä noille varastojuurakoille pitäisi tehdä. Monessa käpynipussa kun on kiinni sellainen iso läpikuultavan harmaanvaalea, kova "porkkana". Ei tommoisia ainakaan keväällä tulleissa kävyissä näkynyt. Pitäisikö ne taittaa pois, vai antaa olla?

Entä miten olette talvettaneet kävyt? Huoneenlämmössä vai kellarissa vai missä?

Iron crossit muuten hautasin pottumaahan kärhöjen kanssa, koska en viitsinyt ryhtyä niiden juuripaakkuja turhaan hajottamaan. Epäilen, että Oxalikset eivät siellä selviä, mutta pääroolissa niissä ruukuissa olivatkin kärhöt. Iron crossia saa kaupoistakin keväällä. Se oli muuten ihan hauskan näköinen kärhöjen aluskasvina. Tosin ne erilaiset punalehtiset versiot olivat hollanninkurjenmiekkojen kanssa ehkä vielä hauskempia harmaissa ruukuissa.

Nobile
By satues - 10.10.2010

No, minä kannan ruukut viileään + 10* ,yhden ruukun jätän sisälle ikkunalaudalle kasvamaan.

Keväällä vaihdan uudet mullat..jos viitsin..useimmiten lisään vaan multaa ja vien ulos hallojen mentyä.
By Jatuuli - 10.10.2010

Käenkaali kasvoi kesällä narsissitupakan "aluskasvillisuutena". Kävyt olivat talvehtineet ruukussa mullassa suunnilleen huoneenlämpötilassa. Kesällä kasvoi käenkaalia kukkapenkeissäkin vähän siellä sun täällä, kun olin karistanut vanhat mullat kukkapenkkeihin ja käpyjä oli näköjään mennyt runsaasti mukana.

By lavatera - 10.10.2010

Minullakin samanlaista käenkaalia kuin Satuesilla ja Jatuulilla. Todennäk siis airon cross. Alun sain vuosia sitten jostain rompepäiviltä!  Minullekin oli yllätys että kasvaessaan hyvässä mullassa teki myös isoja mukuloita, 1x3cm, multaan. (voisivat olla syötäviä,sanoi joku, en ole viitsinyt maistaa). Talvehtivat hyvin kuten Satuesilla: purkissaan yläkerran viileässä huoneessa
By Nobile1 - 10.10.2010

Ahaa, te ette pengokaan pelkästään niitä käpyjä talvehtimaan. Meillä ei kyllä mikään tila riitä enää noillekin ruukuissa talvehtimaan. Mutta minä pikaisesti kyllä päättelisin, että käpyinä ne voi talven yli säilyttää, koska niitä kuivina käpyinä kevättalvella/keväällä toimitetaan asiakkaalle (mm. Eurobulbilta).

Niinpä teen nyt näin ja kerron sitten kuinka onnisti:

Nostin kävyt lokakuussa ylös kun ilmat uhkaavat pahasti viiletä. Puhdistin kävyt/käpyryhmät mullasta ja poistin varastomukulat (osa oli tosiaan isoja "porkkanoita", n. 3cm leveitä ja 10-15cm pitkiä). Nostan käpyryhmät pahvilaatikossa kuivumaan tuonne pönttöuunin päälle katonrajaan. Noin viikon päästä erottelen kävyt toisistaan ja pussitan ne lajeittain paperipusseihin, joissa on muutama tuuletusreikä (muistelen nimittäin, että myyntipusseissakin oli reikiä). Vien pussit viileään kellariin talveksi. Toukokuussa laitan kävyt taas ulos kasvamaan piharuukkuihin isompien kasvien aluskasveiksi. En aio nytkään esikasvatella niitä, koska ne osoittautuivat niin nopeakasvuisiksi ulkovalossa.

Toivotaan parasta, pelätään pahinta. Kerron ensi kesänä kuinka kävi.

Oxalis triangularis ja O. triangularis 'Myke' olivat upean tumman violetteja ja vaaleanpunakukkaisia. O. deppei ja O. depressa eivät tehneet minuun vaikutusta. Oxalis regnelli (triangularis ssp. papilionacea) oli hyvin kaunis valkoisine kukkineen ja se tuotti eniten uusia käpyjä. Iron cross oli myös tosi nätti ja viihtyi hyvin kärhöjen kanssa suorassa auringossa. Vähän jo harmittaa, etten ottanut yhtään Iron crossia talteen. Pitää varmaan vielä huomenna mennä penkomaan jokunen käpy esille.

Nobile

By Viherpiiperö - 6.1.2011

Pipulta saadussa purppurakäenkaalissa näkyi jo elämää. Joko sen voi mullittaa ja odottaa kasvua?
By Viherpiiperö - 8.1.2011

Tälläinen alku
By Kaisaliisa - 9.1.2011

Parasta varmaan mullittaa Laita hyvään valoon.

Muuten noilla käenkaaleilla ei ole mitään kiirettä, kasvavat vain talven valossa turhan roitikoiksi.
By Viherpiiperö - 9.1.2011

Kaisaliiisa, kaivoin nuo kävyt toissapäivänä mullasta, ovat nyt oleet pari päivää vain purkissa, mutta eivät kai ne kuivahda? Tänään voisin mullittaa. Ja onhan minulla lisävaloa, mikä olisi käenkaaliille paras; natikka, Megamanin Plant Lamp vai Floraset?
By Kaisaliisa - 9.1.2011

En tiedä noista lampuista... kunhan saa valoa. Valoisa ikkunakin käy. Ja keväämmällä mahdolliset hontelot versot voi leikata pois.

Nyt on mullitettu. Yhdessä oli jo vaalea itu, kasvua odotellen! Laitoin ne aika pieneen purkkiin, toistaiseksi ainakin, jotta pensaasta tulisi tuuhea.
By Kaisaliisa - 9.1.2011

Kannattaakin laittaa tiheään!

Ne ovat parin sentin välein, mutta kai se pensas siitä tuuhettuu, kun kasvaa.
By Viherpiiperö - 15.1.2011

Pipu, tälläisiä ne ovat nyt
By Melissa - 26.1.2011

Pahus. Laitoin viime vuonna Iron Crossia kukkapenkkiin ja kun mukulapussissa ei lukenut mitään, kuvittelin niiden selviävän talven ylitse maassa. Siellä ne ovat lumen alla Sad Onneksi mukulat maksoivat vain kaksi euroa, koska ostin ne tarjouksesta.
By satues - 11.3.2011

Eilen kannoin käenkaalit kellarista ja vaihtelin mullat, kävyt oli komeita, pistelin takaisin multaan.

Nyt saavat kasvaa,useimmiten näin aikaisin tulee honteloita..jos ei aurinko paista.. leikkaan ne poikki, kasvavat vahvemmiksi.
By Heksu - 12.3.2011

No minullehan kävi niin, että syksyllä toin sisään tarkoituksena kaivaa mullista pois kuivumaan. Tämä alkoikin samantien puskemaan uutta joten on ollut ikkunalla koko talven ja näyttää nyt tältä. Meinaatko satues, että voisi ihan huoletta leikellä noita varsia poikki?

By satues - 12.3.2011

Heksu, sinulla on kaunis käenkaali , jokin erikoinen vai ?

Minä olen kyllä leikannut joka kevät, ennenkuin vien ne ulos, sisällä kun kasvavat pitkiksi rotkaleiksi, mutta auringossa kasvavat vahvoiksi ja tuuheiksi. Eivät ole suuttuneet  leikkauksesta..päinvastoin Smile
By Heksu - 12.3.2011

Ei aavistustakaan, minkä niminen... Minua on arveluttanut se leikkaaminen mutta kokeiltava siis sitten Smile
By annujoki - 12.3.2011

mulla unohtui, kuten Heksulla, onnenapilat ikkunalaudalle vaikka piti viedä autotalliin. Lehdessä ovat olleet koko talven. Pitäisikö mullat myös vaihtaa käpysille samalla kun leikkaa versot?
By illis - 13.3.2011

Minulla on purppuranvärisessä käenkaalissa ollut lehtiversot koko talven, paitsi mitä nyt muutama on kuivettunut. Nyt pukkaa uutta versoa, kastelen ja lannoitan, kuivat nypin pois.
By Nuu - 13.3.2011

Illis, onko nyt siis oikea aika hakea viileässä autotallissa talvehditettu (toivottavasti !) käenkaali sisään ja antaa sille uusi alku? Ja kuinkas, vaihdetaan isompaan ruukkuun, uusiin multiin? Minulla se on sellainen tavallisessa normikokoisessa kukkaruukussa saatu ja siinä talvehditettu. Laitetaanko se yleensä kesäkukkaistutuksiin sekaan, vai kasvatetaanko omassa ruukussaan? Eli onko yksittäin näyttävä vaiko sellainen muiden taustalaji?

By illis - 13.3.2011

Minulla ei ole mitään tietoa sen kasvatuksesta, ihan mututuntumalla olen hoidellut. Alunperin sain sen jonkin tilauksen yhteydessä tilaajalahjana, eikä mukana ollut mitään hoito-ohjeita. Voi olla, että purkissa on liikaa niitä käpysiä, liikoja ajattelin laittaa kukkapenkkin, mikäli purkissa näyttää tulevan ahdasta. Kukkapenkissä voisi olla kivannäköinen vaikkapa hopealehden kanssa kimpassa.
By Nuu - 13.3.2011

Kiitos Illis Smile Millaisissa astioissa/paikoissa muut ovat niitä kasvatelleet?
By Kaisaliisa - 13.3.2011

Käenkaali menee montakin vuotta samassa ruukussa, kunhan lisää vähän multaa ja kanankakkaa. Mielestäni se on parhaimmillaan juuri ruukuissa. Kasvuun virittämisellä ei ole kiire! Huhtikuussakin ehtii hyvin.
Ketjun 1.sivulla 1. kuva kertoo hyvin kasvutavan.
By Nuu - 13.3.2011

Kiitos Kaisaliisa, tuleepas siitä tosiaan iso. Tämä omani on näköjään vasta pieni alku. Jos se on selvinnyt talven yli niin täytyy laittaa se johonkin isoon ruukkuun jonkun muun kanssa ensi kesän ajaksi.
By satues - 13.3.2011

Jos ei ole moneen vuoteen vaihtanut multaa, silloin kyllä kannattaa vaihtaa.

Minä vaihdan melkein joka vuosi, silloin saan otettua mullasta uusia käpyjä, joita on kiva antaa ja vaihdella.

Voi myös laittaa moneen ruukkuun kasvamaan ovat kauniita ulkona amppelissa.

Kesällä pitää vain muistaa kastella usein, mutta kuivumisen huomaa kyllä lehdistä.

Helppo kasvatettava.

Käenkaali on tosiaankin helppo ja kestävä. Muistan aina kastella vasta kun lehdet lötkähtävät... Sipulit kannattaa laittaa tiheään ja suureksi kasvustoksi, niin on hienon näköinen.
By Jadetsu - 13.3.2011

Heksu, ei sulla ois tuosta edellisellä sivulla olevasta oxaliksesta paria käpystä lähettää?
By hyrinä - 13.3.2011

Onkos tota deppeitä ihan yleisesti myynnissä (jos, niin missä?) vai tarviiko tilailla jostain erikois putiikeista?
By Jadetsu - 13.3.2011

Täälön ainakin sittarissa tuota joka kevät

Löytyy monista marketista samasta paikasta kuin muutkin mukulat.
By hyrinä - 13.3.2011

Hyvä, kiitos. Tarvii ollakin tarkkana kauppareissulla...
By mumimyy - 13.3.2011

Hyrinä Tokmannilla ainakin oli
By hyrinä - 13.3.2011

No niin, sinne siis. Onkin ihan tossa työmatkan varrella.
By annujoki - 25.3.2011

Näin kauniisti on alkanut tunkea uutta versoa kun leikkasin vanhat pois. Nuppujakin jo tekee auringosta
innostuneena

By annujoki - 25.3.2011

Lehdet liimautuvat ikkunaa vasten valon kaipuussaan, kauniisti valo kuultaa punaisten lehtien läpi Smile
Tuolla vasemman puoleisella on roikot talviversot vielä, täytynee nekin katkoa että tuuheutuu.

By toivotar - 28.3.2011

mulla ois paljo sipuleita...Wink sain anopilta ihanana onnenapilan,kasvaa kyl aikamoista vauhtiaSmile)
By Nobile1 - 31.3.2011

Jaahas. Kävin katsomassa käenkaalien käpyjä kellarissa. Hyvin voivat paperipussissaan. Ja vaikka nuo teiän ruukut onkin ihania ja keväisiä, niin en kyllä ryhdy Oxalisten esikasvatukseen (tilat loppuu...). Toukokuun lopulla hautaan taas kävyt suoraan isojen kärhö- ja kurjenmiekkaruukkujen reunakasviksi. Voin suositella, siihen ne sopivat kuin puolukka puuroon.

Nobile
By Viherpiiperö - 3.4.2011

Istutin eilen vasta Irom Crossit. Koska mukulat olivat pieniä, niitä oli paljon ja ruukku oli suuri, tein vain niin, että asettelin ne jotenkuten ruukkuun ja laitoin hieman multaa päälle. Kastelin varovasti päältä. Vaikka jotkut sipulit olisivatkin lamallaan, niin kai ne silti lähtevät kasvuun?
By satues - 3.4.2011

Mun Iron Crossit ovat vielä laittamatta, mutta nämä kolmiokäenkaalit ovat kovassa kasvussa.

By Kaisaliisa - 3.4.2011

Viherpiiperö, varmasti lähtevät!

By Viherpiiperö - 3.4.2011

Hyvä, kiitos teille Smile Kyllä munkin kolmiokäenkaalit kasvavat jo, mutta nuo toiset olin unohtanut Wink
By Annuliinu - 15.4.2011

Ostin Iron Crossin mukuloita. Pussissa käskettiin laittamaan hallan mentyä suoraan ulos ja varjoiseen paikkaan. Esikasvatuksesta ei puhuttu mitään. Nyt kun olen etsinyt kasvista tietoa, niin tykkääkin ilmeisesti aurinkoisesta paikasta. Osaisiko joku sanoa vaatiiko esikasvatuksen ja jos vaatii niin mihin aikaan. En kuitenkaan haluaisi, että kukkivat sisällä ikunnalla ja kasvavat roikoiksi, kun jossakin kommenteissa sanottiin, että itivät viikossa. Mikäli näin nopeasti itävät on kesäkuuhun vielä aika pitkä aika... Harmittaa nuo pakkausten virheelliset ja puutteelliset tiedot.
By ramses - 15.4.2011

En ole ikinä esikasvattanut, nousee purkista hyvin nopesti. Ja aina olen kasvattanut käenkaaleja nimenomaan varjoisan etupihan kaunistukseksi, hyvin ovat kukkineet ja rehottaneet vaikka eivät aurinkoa saa siellä nimeksikään! Pärjää siis vallan mainiosti varjossa Smile
By satues - 4.5.2011

Heksu, nyt se kukkii Smile

By Heksu - 4.5.2011

Nyt jo?! Vautsi hienoa, satues BigGrin
By Vallder - 5.5.2011

Milloinkohan tuon kaunottaren uskaltaisi istuttaa ulos?Smile

By valtsu - 5.5.2011

Voit istuttaa sen ulos heti viimeisen hallayön jälkeen, en tiedä milloin. Englannissa yhä nykyisin ja Suomessa ennen vanhaan oli kesäkuun 10. päivä tälläinen merkkipäivä...
By satues - 6.5.2011

Kultajalava, minulla on oxalikset ruukussa, siten niitä on helppo tuoda sisälle, jos luvataan kylmää.
By satues - 23.7.2011

Nämä kolmiokäenkaalit on tänä kesänä leikattu kaksi kertaa aivan alhaalta poikki, nyt kasvavat ruukussa  rehevästi.

By satues - 24.7.2011

Iron Crossi pitää kohta leikata alas, on jo liian pitkiä roikkoja.
By satues - 7.10.2011

Tässä onnenapilassa on jättiläislehtiä, 11,50 cm, kuvassa ei näytä niin suurelta, mutta piti ihan mitata.

Tästä variegatasta tykkään, väri ei tule kunnolla näkyviin kuvassa.

By satues - 30.11.2011

Näistä tykkään, varsinkin noista variegatoista, niillä on kivan punaiset varret. Leikkaan ne kohta, ovat kasvaneet ilman aurinkoa liian honteloiksi.

By Miikos - 30.11.2011

Mä tykkään myös näistä  

Just otin käpyjä talteen punalehtisestä ja sipuleita siitä "taviksesta".

Mistä oot hankkinut nuo variegatat?
By satues - 30.11.2011

Jutiltahan nuo ovat lähtöisin :ö
By viherpeukalo - 30.11.2011

Ai Jutilta,  noi variegatat on tosi kivoja.
By annujoki - 1.12.2011

Koskahan ois sopivin aika käpysiä vaihdella ? Mun punalehtinen käenkaalini on autotallissa talvilevossa, ei varmaankaan tohdi nyt häiritä...
Mieluusti ottaisin vaihturina jotain kirjavalehtistä, Ja-Nalle Smile voin pari käpyy heittää vaihtureittakin.

Mut milloin, keväällä vai ja kuinka ne sit pakataan - neuvokaas...
By koiruus - 23.2.2012

Meillä ei sitten suostuttu untenmaille ollenkaan joten toin sen sitten töihin vaikka raaskun näkönen onkin... kukinnan lopetti juuri viikko sitten...
Käenkaali punainen
By satues - 7.3.2012

Jutille terveiset, käenkaalilta 

By satues - 26.3.2012

Heksulle terkkuja lähettelee hän

By Heksu - 26.3.2012

Oi, hän onkin herkkä BigGrin
By Kaisaliisa - 24.4.2012

Kyllä se tekee niitä lehtiä aikanaan.
By valtsu - 24.4.2012

Anna kuivahtaa reilusti, lakkaa kukkimasta ja kasvattaa sitten uudet lehdet, on viimekevään sattuman testitulos.
By annujoki - 12.9.2012

Milloin olis hyvä aika vaihdella mukuloita, nyt vai keväällä?? Mulla olis näitä punaisia 5 ( viisi ) samanmoista purkillista, joten joutais vaihtoon. Tämä punainen taitaa olla se yleisin.
Tuollanen Iron Gross ja nuo kirjavat ovat kauniita   Olen monena vuonna etsiskellut mukuloita myös puutarhamyymälöistä mut en ole löytänyt sen paremmin Prismasta kuin Kauppilastakaan Sad
Sain muutaman mukulan 4 vuotta sitten ja nyt tosiaan on viis purkillista!!

By Kaisaliisa - 12.9.2012

Kannattaa mielummin antaa kuivahtaa ensin, silloin menevät kunnolla lepotilaan. Paras aika on lähettää kevättalvella (kunhan eivät jäädy). Minulta joutaa paria muuta lajiketta Smile
Voi kyllä lähettää versoineen nytkin.
By LiisiA - 12.9.2012

Justiinsa tässä mietin, että koska pitäisi ottaa nuo mukulat sisään? Ovat mulla maahan istutettuna. Voinko odottaa kunnes eka hallayö vie lehdet?
By Nobile - 12.9.2012

Minulla on monenmoisia Oxaliksia, eniten ehkä tällä hetkellä Rautaristiä. Käytän niitä isojen piharuukkujen aluskasveina; esim. isoille kesäkukille, runko- tai ryhmäruusuille ja Clematiksille ne sopivat aika hauskasti. Kun ruukut on tyhjennettävä (kesäkukat kuihtuvat tai pakkanen uhkaa ruukkuperennoja), raastan Oxaliksista versot ja kukat ja kaivan kävyt ruukuista esiin.

Kuivaan käpyjä muutaman päivän uunin pankolla pahvilaatikossa, pakkaan ne nimettynä kuiviin rasioihin ja vien kellariin. Epäilen, että kuiviltaan kävyt kestävät huoneenlämmössäkin talven. Joka vuosi käpyjä on aina enemmän. Seuraavana keväänä tungen käpyjä taas purkkeihin, kun on aika laittaa isoja piharuukkuja, siis yleensä siinä huhtikuun lopulla - toukokuun alussa. Myös maahan laitan käpyjä, kun löytyy sopiva aukkokohta.

Käpyjen vaihtoa voi minun mielestäni tehdä aina, kun kävyt ovat kuivassa tilassa. Siis syksystä kevääseen asti. Isompata pakkasta ne eivät varmaankaan kestä postilaatikossa.

Nobile

ps. Voi myös odottaa, että pakkanen vie lehdet ennen kuin kaivaa kävyt talteen. Pitää vain olla tarkkana, ettei maa ehdi routaantua kovaksi. Smile
By satues - 12.9.2012

Nobile, tarkoitatko rautaristillä "Iron Cross":ia ?
Oli niin outo nimi,en ole koskaan kuullut :ö

Itse vien osan kellariin ruukuissaan, nyt on kaikki vielä ulkona.
Keväällä kaadan ruukun sanomalehden päälle ja kaivan kävyt esiin ja istutan uuteen multaan.... ja tietty lisäilen ruukkuja, kun ei kaikki mahdu Wink
Kun vien en kellariin, leikkaan kaikki matalaksi.

Joskus jätän pienemmät ruukut huoneeseen ja annan niille koko talven vettä , viihtyvät kyllä ikkunalaudallakin ja tekevät lehtiä.

LiisiA,voit odottaa ekaa hallayötä tai sitten nostat pois koska haluat, kyllä ne on jo komeat kävyt kasvattanut maassa.

Piti vielä sanoa että olen ulkoruukuista leikannut varret tänä kesänä kolme kertaa ja aina kasvattaa uudet lehdet ja on tuuhea.

Selvennys...siis, en ole leikannut varsia ulkoruukuista,  vaan käenkaaleista Smile
By Nobile - 12.9.2012

Kyllä vain, suoralla suomennoksella. Wink
By Kaisaliisa - 13.9.2012

Minä annan versojen kuivua ruukuissa ja nyhdän vasta sitten ne irti. Ajattelen että kaikki ravinteet menevät siten sipuliin. Säilytän mullassa ruukuissaan, viileässä.
By Passiflora - 13.9.2012

Kasvattaako joku oxalista ympärivuoden perennana? Ainakin sitä myydään myös ulkokukaksi.
By Nobile - 21.9.2012

Ei nämä hienohelma-Oxalikset ainakaan meillä ole puutarhassa pärjänneet. Pihakäenkaalit on erikseen.

Joskus olen haudannut Oxaliksen käpyjä multaan talveksi, mutta ei ne ole nousseet keväällä.

Nobile

By annujoki - 24.9.2012

Mikä löytö lenkkipolun varrelta - eikös siinä ole Iron Cross keskellä metsää. Naapurit ei kaikki ole innostuneita kompostoinnista vaan kärräävät puutarhajätteet metsässä olevaan monttuun. Nyt viikonloppuna tarkastelin kasoja tarkemmin ja sieltä löytyy vuorenkilpeä, virpiangervoa, suikeroalpia, akankaalia, astereita, sormustinkukan isoja ruusukkeita, villiviiniä ym.
Taidan palailla vielä apajalle mutta tämän käenkaalin korjasin äkkiä talteen, mikä mäihä!!!!!

By annujoki - 24.9.2012

Kysymys: annanko mukuloiden kuivua ilman multia ja säilytän viileässä vai istutanko uudelleen ja vien viileään ? Nämä mukulat on mielestäni erilaisia kuin kolmiokäenkaalini ( se punalehtinen). Sillä on yksittäisiä tummia käpyja ja olen ne ruukkuineen talvettanut +10 autotallin ikkunalla

Näitähän mulla riittää, Iron Cross oli todella tervetullut löytö - en haluais tyriä talvetusta !

By Kaisaliisa - 24.9.2012

Kuivata vain paljaaltaan, koska ovat jo maasta pois. Irrottele mukulat toisistaan vasta sitten, kun ovat täysin kuivuneet. Anna myös versojen olla kiinni kunnes kuivuvat.
By annujoki - 24.9.2012

Kiitos vastauksesta Kaisaliisa, näin teen Smile
By Viippu - 24.9.2012

Kiva löytö. Mitenkä näyttäisi, että olisiko talvehtinut peräti siinä maassa? Eihän ketään keväällä tuollaisia luontoon vie.
By Nobile - 10.10.2012

Nyt on Oxaliksen versot raastettu kukkivana kompostiin ja kaivoin kaameat kasat käpyjä ja isoja varastomukuloita kuivahtamaan ennen talvetusta paperipusseissa. Vain kävyt talvetan. Tämä oli siis pakko tehdä nyt, kun olemme lähdössä reissuun.

Kun noita varastomukuloitakin on isot kasat, niin mietinpä tietäisikö joku kelpaavatko myös Iron crossin varastomukulat syötäväksi? Joitain Oxalis-lajikkeitahan viljellään mm. Andeilla ja Uudessa-Seelannissa (ja näköjään myös Irlannissa) juuri varastomukuloidensa vuoksi. Olisi mukava kokeilla...

Tässä linkki Oxalis tuberosan (eli oca tai yam) viljelystä ja ruuaksi laittamisesta:
http://ecofarm.ie/oca/
Vaikuttaa mielenkiintoiselta...

Iron crossin varastomukulat ovat valtavan suuria ja sileitä. Nuo ocat muistuttavat lähinnä niitä käpyjä, joista Oxalis kasvatetaan...

Tietääkö joku tästä asiasta enemmän????

Nobile
By Kaisaliisa - 10.10.2012

Mulla on Lasiandrassa syksyisin porkkanamaisia juuria mukulan alapuolella, ne kutistuvat talven aikana pois. Iron Crossin juuriin en ole kurkistanut, mutta ehkä sielläkin on jotain sellaista?
By Tuulia-tuu - 13.12.2012

Hietkäenkaali lähettää terveisiä Olgalle! Luulin menettäneeni tämän, kun se kupsahti heti maahan päästyään. Mutta vuosi meni ja näin ihana puska nousi maasta tänä kesänä
By Eljulka - 29.9.2013

Olisiko kenelläkään tätä kasvia vielä niin että voisin saada siitä pistokaan itselleni? Kirjoittakaahan eljulka@hotmail.com tulen hakemaan melkeimpä mistä vaan Smile
By pipu - 6.4.2014

Laitoin taas purppurakäenkaalin "kävyt" uuteen multaan ja ihan pian ilmestyvät ensimmäiset kukatkin. Kunhan lämpenee, vien purkin parvekkeelle. Siellä käenkaalini viihtyi viime kesänäkin, kun tähän asuntoon muutin.
By Karvari - 18.7.2014

kuvaTeemaalle terveiset Kemijärveltä.Näitä on myös toisessa astiassa

By Bobbie - 7.8.2014

Onko minkälaisia kokemuksia Kultakäenkaalista Oxalis valdiviensis? vai kuuluuko kesäkukka osastoon?  Voiko tätä talvettaa sisällä eli kasvattaa ruukkukasvina talven yli?

By Jässikkä - 24.1.2015

Toin talviteloilta Oxalis patagonican kun yhdessä rhizomissa näkyi kasvun alkua.
By Karvari - 24.1.2015

Oi miten hieno tuo Juti Jässikän oxalis.Kävin kurkkimassa kuuklessa
By Kesänlapsi - 24.1.2015

Mulla oli samanlainen onnenapila kuin Karvarilla. Sisällä koitin "talvettaa". No, nyt kun aloin vähän penkomaan purkkia, niin pelkkää tomua koko ruukku. Pikkasen ehkä pääs kuivahtaan. BigGrin No ei se mitään, Lidlistä sitten uudet pilkkahintaan.
By Karvari - 8.2.2015

Kesänlapsi,mulla näyttäis olevan käpyjä kahessa ruuussa.Niistä riittäis sullekki jos haluut?
By Punainenpioni - 21.4.2015

Pikasilmäilin ketjua läpi ja haullakin kopaisin, mutta ihan suoraa vastausta ei löytynyt...

Viherpeukaloiden paketissa oli oxalis triangulariksen mukuloita kaupanpäällisinä, ja oxalis on minulle tyystin tuntematon suuruus (paitti se metsässä kasvava ketunleipäWink. Pärjäävätkö nuo täällä ykkösvyöhykkeellä ihan ulkosalla? Tuumasin, että tummat lehdet olisivat oivallista alustaa ja taustaa ruusupenkissä...

By raya - 24.7.2015

Karvari, Kato !

kuva

By Karvari - 25.7.2015

Jee,lopultaki ees joku alakaa kukkimaan!
By Karvari - 23.8.2015

kuva

By Jonnis - 6.10.2015

Hei,

Olen etsinyt köenkaalia tai onnenapilaa huonekasvikseni, muttei ole löytynyt. Onko toiveeni typerä, vai tietäisikö joku, mistä jommankumman voisi ostaa?
By Jadetsu - 6.10.2015

Onnenapilaa saapi keväisin Citymarketista, ja Lidlistä
By Jonnis - 6.10.2015

Kiitos vastauksesta! Löytyykö sitä siis ihan "valmiina" kasvini, vai pitääkö se itse kasvattaa?
By Miikos - 6.10.2015

Näitä myydään yleensä käpyinä/sipuleina. Ovat helppoja kasvattaa Smile
By Jonnis - 7.10.2015

Ok. Onnistuukohan se ihan kerrostalo-oloissa?
By Miikos - 7.10.2015

Onnistuu Smile Valoisalla ikkunalla ja jos on partsi käytössä niin siellä kesemmällä.
By Kaisaliisa - 7.10.2015

Käenkaali on superhelppo ja mukava nopeakasvuinen kasvi Smile
By mummuh - 8.10.2015

Mulla kuollakupsahtaa, en onnistu en. Sad
By Nasty - 8.10.2015

Mie viljelin anopin mökille kesäälä kasan onnenapiloita.Siellä ne maassa kukkii vieläkin ja uusia nuppuja koko ajan.Pitäiskö ne pelastaa talveksi pois maasta?
By Jadetsu - 8.10.2015

Juu, pitäs Smile
By kitikat - 8.10.2015

Mulla on Mummuh kahenlaisia, saat ens keväänä!
By Nasty - 8.10.2015

Näin täytyy tehdä jollei halla vienyt niitä nyt viikolla. Viikonloppuna pitää tarkistaa.Laitanko ne ruukkuun ja ihan sisälle?Osa tuntuu kasvattavan niitä ihan huonekukkina
By Kaisaliisa - 8.10.2015

Nyt syksyllä otetaan sipulit maasta ja kuivatetaan (vaikka paljaaltaan). Luultavasti ovat vielä hengissä. Keväällä multaan, voi pitää sisälläkin.
By Nasty - 8.10.2015

Kiitos Kaisaliisa. Tuo onkin parempi keino kun tilat on rajalliset =)
By Hankalin - 3.3.2016

Epätodellista! Taimenvaihdossa meille kulkeutunut käenkaali vietti talven "kuolleena" makuuhuoneen ikkunalaudalla. Tänään päätin heittää sen pois kun tarviin tilaa pelargoneille niin MITÄ! surprise Uusi pikkuruinen lehtihän siinä piipotti pienen varren päässä! Enpä olis uskonu! smiley

By Kaisaliisa - 3.3.2016

Noinhan se menee, talvehtii "sipuleina" ja alkaa keväällä kasvaa Smile
By MirjaM. - 4.3.2016

En viitsinyt laittaa uuteen multaan, kastelin vaan. Parin päivän päästä alkoi työntää kukkanuppuja muutamia ja lehdet vasta perästäpäin. Ensimmäinen kukkiva ruukku tänä keväänä Smile
By Hankalin - 4.3.2016

Mahtokohan musta just tulla oxalis-harrastaja? Smile
By Kivinalle - 4.3.2016

Helppo ja kaunis kesän koristaja tämä käenkaali. Minulla on sekä vihreä lehtistä, että tuota punalehtistä. Mukavasti leviää, mutta ruukussa kannattaa kasvattaa.
By MirjaM. - 4.3.2016

Se on kiva kun talveksi häviää pois tilaa viemästä.

By e.madigan - 14.3.2016

Sain vuosia sitten äidiltäni pussin onnenapilan sipuleita. En ollut koskaan pitänyt kasvia mitenkään kiinnostavana, mutta istuttelin sipulit ruukkuun. Joku harva piippa sieltä sitten nousi. Vein purkin kesäksi pihalle ja voi hyvä ihme, millaiseksi pehkoksi se siellä sateitten armoilla kehkeytyi. Aivan upea kasvi.

Viime syksynä huomasin ottaa purkin liian myöhään sisälle ja menetin ne vuosia varjelemani sipulit. Mutta tänään onneksi löysin Tokmannin valikoimasta 50 sipulin pussin!
By Hankalin - 15.3.2016

Mä ostin samanlaisen. Ei lopu ens kesänä onnenapilat kesken. Smile
By murre - 26.3.2016

Omani ostin jokunen vuosi sitten kanssa Tokmannilta ja ihana kasvi on. Viime vuotinen kuva.kuva

kuva

By murre - 26.3.2016

Jos jollakulla on ylimääräisesti tota valkokukkaista tumman viinipunalehtistä, niin olisin halukas saamaan siitä mukulan jos toisenkin. Se on aivan ihastuttavan näköinen.
By Nasty - 9.4.2016

Kertokkaatten että mikäs miun onnenapiloille on tullut ,kun nämä puskee vain kukkaa ruukusta eikä lehtiä tule? Yleensähän se passaa olla toisinpäin? 

kuva

By Kaisaliisa - 9.4.2016

Kyllä mullakin tekee noin Smile Tulee ne lehdetkin sieltä...
By Nasty - 9.4.2016

Aikasemmin on tullut lehdet ensin ja kukka myöhemmin. Mut asia kunnossa.
By Kaisaliisa - 9.4.2016

Jep, minullakin vaihtelevasti. Johtuisiko jostakin kasvuolosuhteiden vivahde-erosta Smile
By Jonnis - 24.5.2016

kuva

Ensimmäinen käenkaalini on kyseessä, ja se on nyt aiheuttanut pohdintaa, kun se näyttää kovin kiemuraiselta ja kituvaiselta - ainakin verrattuna netistä löytyviin kuviin.

Olenko tehnyt jotakin väärin, vai tuuheutuuko ja nouseeko tuo tuosta - ja milläköhän keinoin? Kyseessä on siis oxalis deppei.

By Kaisaliisa - 24.5.2016

Tuuheutuu se tuosta. Ihan normaalin näköinen.

Tekee lisää mukuloita ensi vuodeksi, jolloin sinulla ainakin on tuuhea kasvusto BigGrin

By Jadetsu - 24.5.2016

Viileämmässä se tekee lyhyemmät varret Smile
By Jonnis - 24.5.2016

Kiitos vastauksista!

Tuo rönsyruukku on nyt partsilla, joka on länteen, eli täällä Etelä-Suomessa se on nyt nauttinut todella lämpimistä päivistä ja runsaasta auringosta. Pitäisikö se ottaa nyt sisälle, laittaa partsin lattialle varjoon vai antaa olla tuossa kasvamassa?
By Piivi - 24.5.2016

Minä tapoin ne, kaikki, kun en edes löytänyt, että missä pussukassa tai purkissa ne majaili.. Harmittaa...
By Jadetsu - 24.5.2016

Deppeitä oli Tokmannilla. Tiijä vaikkois vieläki
By meriva - 25.5.2016

Minulla on hukassa koko mukulapussi. Ei näy kotona, enkä löytänyt mökiltä. Ei niin kamalasti nuo harmita, mutta kun samassa kassissa oli myös istukassipulit. Voi vehnäpullat sentään tätä vanhuuttaSad
By Karvari - 25.5.2016

Piivi ja meriva,multa saattaa vielä löytyä muutamia käpyjä tuota oxalista.
By huitukka - 25.5.2016

Mä voin toimittaa Piiville molempia onnen apiloita ensi viikon tapaamiseen, niin ei tarvitse lähetellä
By TuiskusiSun - 25.6.2016

Hei! Olen kovasti etsinyt näitä vihreä lehtisiä ja valkea kukkaisia onnenapiloita (valkokäenkaalia?), mutten mistään ole löytänyt Sad Missään verkkokaupassa ei ole myynnissä tällä hetkellä, eikä myymälöistäkään ole vielä löytynyt.

Olenko vain väärään aikaan liikenteessä? Mistä liikkeistä näitä kannattaisi etsiä? 

Olisi niin kiva saada itselle tämmöinen kukka kasvamaan ja myös äidille, sillä hän meni muutama vuosi sitten vahingossa jotenkin "hävittämään" äitienpäivälahjaksi 16v sitten saamansa onnenapilat Sad Olisi mainio tilaisuus ennen seuraavaa äitienpäivää hommata samaista kukkaa, mutta on kovin vaikeaa löytää mistään! 
By Jadetsu - 25.6.2016

Varmaanki ens keväänä löyvät paremmin ja jostain nettiputiikista tilaamalla, tai sit eBaysta. Sielähän on kaikkee mahollista maan ja taivaan väliltä
By Jadetsu - 27.6.2016

Oxaliksen kukat on tosi nätit Smile

By huitukka - 27.6.2016

Laitoin kahta sorttia onnenapilaa samaan astiaan

By Kaisaliisa - 27.6.2016

Huitukalla sitten ensi keväänä täysi värisekoitus Wink
By Jadetsu - 27.6.2016

Joskus vuona käpy ja keppi meilloli puhetta versicolorista

Jadetsu - 6/27/2016

Joo, muistan!
By Jadetsu - 27.6.2016

Kaisaliisa - 6/27/2016
Jadetsu - 6/27/2016

Joo, muistan!

Muistatko sä tilasko sitä kukaan?

Jadetsu - 6/27/2016
Kaisaliisa - 6/27/2016
Jadetsu - 6/27/2016

Joo, muistan!

Muistatko sä tilasko sitä kukaan?

Varmaksi en muista, mutta tuntuu että tilasi... Minä en kuitenkaan Smile
By Noname - 12.3.2017

Milloin kävyt laitetaan multiin? Toin talvisäilytyksestä maalta just, osa oli pehmoisia, mutta suurin osa ihme kyllä kovia.
By Karvari - 12.3.2017

En laittais vielä.
Viime keväänä laitoin liian aikasin ja niistä tuli rumia ruipeloja.
By Noname - 12.3.2017

Oke, siispä vielä viileään mars.
By kitikat - 12.3.2017

Kyllä niitä voi jo laittaa, ensimmäiset lehdet voi leikata lyhyeksi ja uudet kasvaa sitten paljon paremmat!
By Eripari - 17.4.2017

Nää on niin niin nopeita että päätä huimaa, kohta jo kukitaan. Terveisiä Karvarille!

By Karvari - 27.5.2017

By raya - 15.7.2018

Karvarille KIITOS !
By Karvari - 16.7.2018

raya,samasta pesueesta Smile
By kakapo - 24.8.2018

Sain eilen tuollaisen punalehtisen Käenkaalin. Sisreni ihastui siihen, ja haluaisi saada itselleen alun. Onko niin, ettei se kasva muuten kuin siitä kävystä? Yleensähän varsi voidaan katkaista ja juurruttaa siitä uusi alku.Nämä ovat vain niin hentoisia, ettei taida onnistua
By Karvari - 24.8.2018

Nämät lähtee kasvuun kävystä.
By kakapo - 20.2.2019

Joko kohta voi käpyjä istutella, vai odottelenko vielä maaliskuulle? Onko jotain istutusohjeita teiltä osaajilta? Olen tämän suhteen nvielä aloittelija.
By Karvari - 21.2.2019

Minä kasvatan nämä ulukona jotenka vasta huhti toukokuulla laitan.
Normisti mullan pinnalle ja noin pari senttiä multaa päälle.Nämei oo mitenkään ranttuja kasvatettavia.
By koiruus - 15.2.2020

Hermo petti... joten tarviiko joku sitä violettilehtistä? Ehkä kuitenkin vien noi nyt ruukutetut kanalaan enkä kastele niin jos eivät vielä alkais kasvaa. 🤔
By kakapo - 15.2.2020

Nostin yhden lämpimään ja valoon, mutta en vaihtanut multaa. Katson miten käy. 
By koiruus - 15.2.2020

Hyvin käy, kohta rehottaa 😄👍 Minä vien vielä viileään kanalaan ettei kuitenkaan vielä ihan lähtis kasvamaan. Kerrankin on mullat vaihdettu ennen kun kasvuun lähtö tapahtunut. 
By raya - 11.6.2020

Aiemmin keväällä tiputin purppurakäenkaalin bäng lattialle ja siinä oli jo kunnon lehdistö, survoin ruukuun takasi ja katkenneita lehtiä keräsin nipun ja vesilasiin , kun olivat niin kivan näkösiä, siinä ne on töröttäny huhtikuun lopusta asti ja eilen yht'äkkiä muistin että joku on pentissä maininnu lehtiin ilmestyneistä juurista, aattelimpa vilkasta ja vaihtaa ees lasiin vettä, juurethan niissä on todistettavasti.

By kakapo - 2.4.2021

Minulla on neljää oxalislajiketta, jotka pidin talvilevossa samoissa olosuhteissa. Punalehtiset ja toinen vihreälehtinen olivat keväällä ihan ok, mutta tämän kävyt jostain syystä eivät pysyneet hengissä. Voisin vaihtaa tämän käpyjä johonkin toiseen, jos jollakulla on. 
By raya - 9.8.2021

Tänä kesänä mallia XXL