Puutarha.net Keskustelut

Juomat

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2482269.aspx

By ratera - 22.11.2007

Tekaisin keskustelun otsikoksi tommosen yleisemmän, kun kysymykseni on, jotta ketjua voisi käyttää mahdollisesti myöhemminkin.

Olen etsinyt inkivääriteetä (teepusseja) muutamista kaupoista mutta en ole löytänyt. En ole edes ihan varma onko sellaisia Suomessa myynnissä. Mutta kuitenkin: Tietääkö joku kaupan tai kauppaketjun josta voisi löytyä? Jos vielä tietää kaupan Tampereella, josta sitä voisi löytyä, niin aina parempi. 

By Raili-45 - 22.11.2007

mulla on sellainen mieli kuva että luontaikapassa oon nähnyt niitä käyn nimittäin itse aika useasti niisäkaupoissa.  ostelen sieltä itsekin virkistys juoma ja pillereitä.

By Euffis - 22.11.2007

Jossakin tuli ihan hiljattain minuakin vastaan tuo inkivääritee.... taisi olla mainos jossakin. Siis siitä päätellen, sitä on saatavilla Suomessakin. Auttaisikohan kuukkelointi???
By törnrosa - 22.11.2007

Minä olen tehnyt inkivääriteetä usean vuoden ajan itse tuoreesta inkivääristä: Leikkaan sopivan palasen inkivääristä(n.2-3cm/litra vettä) ja leikkaan sen sitten pieneksi palasiksi. Juurta ei välttämättä tarvitse kuoria. Kiehautan veden kattilassa inkivääreineen. On sitten makuasia haluaako ne palaset mukaan teehensä tai siivilöikö ne pois ennen juontia. Juoman voi maustaa joko tavallisella sokerilla tai raaka-sokerilla. Joskus flunssa-aikana liuotan mukaan eucalyptus-pastilleja potkua antamaan. Inkivääri tee on hyvää ja sillä on hieman myöskin antiseptisiä ominaisuuksia, joten se käy mainiosti näin flunssa-aikana .

By ratera - 22.11.2007

Tuo luontaistuotekauppa oli hyvä vinkki. Täytyypä käydä jossain.

Kuuklata yritin ensin. Pelkkä inkivääritee antoi lähinnä tee-se-itse ohjeita. Nyt lisäsin hakusanaksi vielä yrttitee, niin löytyi jotakin.

Kyllähän tota itsekin voi joksus tehdä mutta pussitee on niin paljon helpompi, nopeampi ja varmemmin sitten löytyisi kaapista. Miten kauan tuo inkiväärin juuri säilyy?

By törnrosa - 22.11.2007

Viikkoja jääkaapissa muovikelmuun käärittynä. Käytän inkivääriä paljon monenlaiseen ruoanlaittoon, joten meillä sen säilyvyys ei ole ongalma. Pidän tuoreen inkiväärin aromaattista "sitruunaisen raikasta" tuoksua aivan hurmaavanakieli ulkoa.

By Pirkkis - 27.4.2008

Jokos vappusima on tullut tehtyä. Minä tein 12 litraa. Kaikki ei tule itselle, suurin osa menee juhliin vappujuomaksi.

By Kaisaliisa - 27.4.2008

Juu, sima on käymässä. Noin 15 litraa tein, juomma perheen kanssa sen kaikki.
By Myskimalva - 27.4.2008

Meillä on jo pari pulloa tyhjennetty simasta, täytyy laittaa lisää tulemaan.

By Hydrangea - 28.4.2008

Juu - vanhassa maitotonkassa tein 20 l ja taitaa saada tehdä uusintakeitoksen vielä! naurua...raparperistakin tulee muuten hyvää simaata! silmän isku

By Myskimalva - 28.4.2008

Samoin mustaherukan lehdistä...taitaa olla Louhisaaren juomaa tai jotain?

By Paulastiina - 26.5.2008

Raparperiille tarttis teherä jotakin! Vuosikertaraparperihilloa on kellarissa sen verran, etten tee sitä enää lisää, mutta jonkinlainen mehu olisi paikallaan. Mitkäs ovat teidän parhaat raparperimehuvinkkinne? Tässä viikolla kuulin, että jos höyrymehua tehdessä korvaa osan sokerista siirapilla, tulee oikein tosi hyvää juotavaa.
By MarjaBee - 26.5.2008

Jos jostain pakkasen kätköistä löydät mansikkaa sekaan niin suosittelen lämpimästi.
By Alisha - 26.5.2008

Minä teen aina "tuoremehua" eli pilkon esim ämpäriin ja kylmää vettä päälle että peittyvät, sitä sitten vuorokausi tai pari viileässä pidetään ja sitten siivilöidään ja sokeria sekä vettä lisätään maun mukaan.

Tulee yllättävän hyvän makuista ja itse en yleensä edes

pidä raparperistä muuten.
By Paulastiina - 26.5.2008

"Löydät mansikkaa..." Kyllä meillä tahtoo joku muu löytää ne jo huomattavasti aikaisemmin... Smile

Säilyykö tuo "tuoremehu" enempää kuin muutaman päivän, ellei tule juoduksi? Mieluummin laittelisin jotain säilyvää versiota. Josta tulee sitten tietysti vuosikertamehua kellariin.
By Alisha - 26.5.2008

Eipä säily ja luulen ettei pakastamaan ainakaan kannata käydä.

Aika hyvin kyllä säilyy jääkaapissa, mikäli ei lopu kesken ;-)
By Alisha - 26.5.2008

Itse olen parina vuonna pakastanut alkukesällä viipaleina raparperit ja syksyllä mehustanut viinimarjojen kanssa.

Mehukin irtoaa tosi helposti, kun ovat pakkasessa olleet.
By werro - 26.7.2008

Minulla on alkanu tekee mieli tehä marjoista mehua. Katoin kuvia mehumaijoista ja sehän on samanlainen kuin meidän höyrykattila, ainut vain ettei ole tuota letkua.

Kysymys kuuluu: Voisiko valmistaa esim. puolukasta tai mustikasta mehua höyrykattilalla? Jos voi, niin kertokaa vähän ohjeita.

By Kurppa. - 26.7.2008

Ei minun mielestä voi, koska eihän se mehu kerry mihinkään vaan valuu alla olevan veden joukkoon. Ei mehumaijan osto mikään huono sijoitus ole.
By Paulastiina - 26.7.2008

Näin on.
By Kurppa. - 4.8.2008

Mie löysin vasta kaapin perukoilta purkillisen luumuja rommiliemessä. Söin ensin luumut ja parina iltana luumunmakuisen makean rommin. Ei pöllömpää.
By werro - 4.8.2008

Tein tuossa mansikka mehua, ja laitoin litraa kohen sellasen 2dl sokeria, maku oli sopiva. Miten pitkään säilyy jääkaapissa? Pitäsikö laittaa ensikerralla enemmän sokeria?

Paljos puolukkamehuun sokeria?

By Kurppa. - 4.8.2008

Jos kuumana täyttää kuuman pullon piripintaan ja heti sulkee korkilla, niin viileässä pitäisi säilyä pitkään. Mie aina hieman säilettä lisään mukaan, varmistelen säilyvyyttä.
By Temskukka - 4.8.2008

Muistan kun pentin ohjeista innostuneena riensin alkoon ostamaan kirkasta; Ja tietenkin eno vastaan kaupan pihassa. Hirmuisesti selitin että likööriin minä vain, ja enoa nauratti kauheasti.

Se likööri, mihin muistaakseni laitoin omenanlohkoja, sitruunamelissaa ja ehkäpä hiukan minttuakin, on oikein metkan hyvää. Kukaan ei arvaa mitä siellä on ollut, vaikkakin minttuhäiveen joku tarkka on tunnistanut.

Sokeria piti laittaa enemmän vielä kuin olisi luullut.

Joten innostunpas pian taas alkoon...saa nähdä jos eno taas näkee. Onhan siitä jo pari vuotta.

Mutta juomista: Laitan tänne esun sitruunamelissajuoman ohjeen. Auttaa sydänsuruihin ja murheisiin. (Sekä tietenkin janoon mutta ollaan hiukan mystisenhienoina nyt)

Otetaan pari kourallista sitruunamelissaa ja pilkotaan kannun pohjalle repien. Sokeria päälle maun mukaan. Päälle vedenkeittimestä kuumaa vettä kunnes peittyvät, kansi päälle ja annetaan muhia vähintään parinkymmenen minuutin verran. Sitten siivilöidään "tee" kasvinosista ja lantrataan oikein kylmällä vedellä ja jääpaloilla. Kaupan päälle keittiöön saa ihanan sitruunantuoksun.

Samalla tavalla voi tehdä huisin raikasta minttujääteetä.
By anita - 5.8.2008

Kiitos, Temskukka, ohjeesta. Kumpaakin yrttiä pihassa on pilvin pimein ja mehut on kaapista loppu. Eipä tarvitsekaan lähteä kauppaan.

Kerrotko vielä sen liköörinkin reseptin tarkemmin? Enoa ei ole ja isä on vielä mökillä, eli ei ole törmäämisvaaraa alkon ovella BigGrin
By Temskukka - 8.8.2008

Voi, liköörin reseptin aion minäkin muistiinvirkistää vanhan pentin puolelta. Sori kun ennemmin en ole kysymystäsi huomannyt, Anita.

Juomia nämäkin: Maanantaista lähtien on keitelty joka ilta mehumaijallinen mehua. Joka ilta on tiivistettä syntynyt 4-4.5 l, paitsi eilen raparpereista lisäksi mukava satsi vielä sosettakin. Mehumaijan siiviläosasta voi aivan hyvin pakastaa sen mehustuksesta jääneen mössön, siihen lisätään sokeria ja sose on mahtavan makuista. Jos siihen vielä lisää hiukan kaupan mansikkahilloa tulee kaakkuhillojen aatelia.
By Piivi - 9.8.2008

Herttinen, siitähän on useampi vuosi, kun tein vattulikööriä! Mitähän sille kuuluu? Ja tulisikohan siitä hyvä juoma, jos laittaisin siskolta saamani pensasmustikkaviinin joukkoon? Täytyykin joku ilta testailla seoksia!
By Fellow - 9.8.2008

Piivi, siis onko se vielä juomatta??? Maista ja kerro kuinka on säilynyt ja miltä maistuu. Ainakin kaupan likööri avatussa pullossa menee aika äkkiä pilalle, pohjaan tulee sakka ja itse likööri maistuu vetiseltä, painuukohan se kaikki makuhiukkaset sinne pohjaan?
By Piivi - 9.8.2008

No tuota, juomatta on. Tosi kaunista ja vahvatuoksuista. Hiukan lähes pohjassa ajelehtivaa sameutta. Ja maku! Hyvin vattuinen, imelä ja tymäkkä, hik, onneksi en tietääkseni ole mihinkään menossa tänään, tuntuu, että kaikki voima valuu olkapäistä lähtien kohti ranteita. Ajatus on vielä suht kirkas. Luulen, että laitoin siihen korkeintaan vodkaa, taisi olla Saarenmaata... Kaikenkaikkiaan juoma, jota otetaan sormustimellinen kerrallaan!
By tarleena - 13.9.2008

Nyt kun kirsikkalikööri on pulloissaan, ja likööriksi sopivia juomia on vielä runsaasti, mietin voiko omenoista tai mahonioista tai niistä yhdessä tehdä vielä likööriä? Juuri muita hedelmiä / marjoja ei enää ole saatavilla ellei metsäretkellä osuisi puolukkamättääseen. Sanoin kerran suutuspäissäni miehelle että teen likööriä vaikka porkkanoista etä saadaan nestekaappia tyhjemmäksi mutta se taitaa olla tekemätön paikka.
By tarleena - 14.9.2008

Täytyy tarkentaa että teen noita likööreitä ihan huvin ja hauskuuden vuoksi en voi itse niitä käyttää. Annan sitä juomaa pienissä pulloissa joululahjoiksi. Smile
By tarleena - 14.9.2008

Hetkinen, kanttarellisnapsi? Mitähän siihen tulisi muuta näiden kahden aineen lisäksi? Mulla olisi kotona pullo valkosipulivotka, mitähän siihen voisi liotella?
By Pirkkis - 14.9.2008

Toi taitaisi multa jäädä juomatta!

By Alisha - 11.10.2008

Ei taida olla suuressa suosiossa täällä siiderin teko vastauksista päätellen, mutta rohkeasti laitoin pönttöön käymään eilen

25 litraa omenatuoremehua,

1,5 litraa vettä,

250g rusinoita ja

n. 1kg marjaseosta (pun/valk.viinimarjaa, vadelmia ja karviaisia)

hiivaa, pektolaasia sekä ravintoaineita.

Nyt sitten odottelen mitä tuleman pitää. Pää on kyllä kipeä jo tekovaiheessa ;-)
By Uni - 11.10.2008

Olenkin miettinyt miten tehdä kotikutoista siideriä kun tahtoisin mahdollisimman mietoa ja raikkaan mehuisaa siitä ennemmin. Korjaan kaupallisia kesäjuomiani kotioloissa sekoittamalla esim. pommakkia siihen. Noin siis vaan aineet pönttöön siis BigGrin Miten siihen saadaan sopivasti kuplia?
By aronja - 11.10.2008

Arvatenkin samoin kuin kotikutoiseen olueen eli jälkikäymisellä. Pulloon laitetaan rippunen sokeria pullotusvaiheessa ja sitten korkki kiinni. Jälkikäyminen sitten saa sopivat kuplat aikaan -jos se on liian reipasta niin sitten kuplien sijaan sirpaleita ja pirunmoisen siivon...
By Uni - 11.10.2008

BigGrinBigGrinBigGrin

kelpaako muovipullot? BigGrin
By fiora - 11.10.2008

Tyhmä kysymys varmaan: mikä merkitys noilla rusinoilla on?
By Kurppa. - 11.10.2008

Jotain niillä on hiivan kanssa tekemistä muistaakseni.
By fiora - 11.10.2008

Niin joo nyt muistan lukeneeni että viinirypäleissä on omat hiivat ihan luonnostaan, ehkä rusinoissakin sitten. Mutta sitten herää kysymys että mikäs ton hiivan merkitys on?
By Alisha - 11.10.2008

Googlella löytyy sanalla omenasiideri aika hyvin ohjetta ja tietoa.

Itse lueskelin Ari Kiviahon kirjoituksia.

By aronja - 11.10.2008

Uni, muovipullot muuttaa muotoaan aika kiitettävästi sitä myöten kun paine kasvaa -parhaassa (tai pahimmassa) tapauksessa käy niin että muovipullon jengat oikenee ja korkki lähtee aika kiitettävällä nopeudella hallitsemattomalle pikalennolle. (juu, on kokemusta...) Joskus muinoin oli Suomen lainsäädäntö sellainen että kotiviinejä sai tehdä vain marjoista ja hedelmistä -mehuista siis ei ELLEI lisännyt edes yhtä rusinaa joka sitten takasi sen että viini oli laillista tavaraa...kukkuu Rusinoilla on kai ihan jotain virallistakin tekemistä mutta kun ei ole tullut viinejä pitkään aikaan enää tehtyä niin enpä mene sen enempää kertoilemaan. Joskus on tehty punajuurisherryä ja siihen laitettiin ihan tavan hiivaa joka lisättiin ruisleivälle voideltuna. Viineille ja oluille on sitten ihan omat hiivat -ainakin olut muistaakseni tarvitsee ns. pintahiivan. Muinoin kokeiltiin myös pikahiivaa. Variksenmarjamehua ja sokeria sun muut tilpehöörit pänikkään kera pikahiivan. Vuorokauteen ei tapahtunut mitään mutta sitten alkoi pänikkä jytistä -tuntui että se lähtee lentoon.. Kahden päivän kuluttua käyminen loppui -viini oli tosi pahaa ja koitettiin saada sitä vielä käymään toisen hiivan avulla vaan ei. Kauheaa tavaraa, toiste ei kokeiltu. Teeviini oli mielenkiintoinen kokeilu -siihenkin tuli tavallista hiivaa ja reseptin mukana varoitus että pänikkää EI saa jättää yksin makuuhuoneen nurkkaan -varoitus siksi että herra jolta resepti tuli oli pistänyt viinin käymään ja pänikän makuuhuoneen nurkkaan juuri ennen viikon reissua. Kun tuli takaisin niin teeviini oli ikäänkuin kuplahdellut iloisesti pois pänikästä ja makuukammarin sisustus kutakuinkin täyssiivouksen tarpeessa..
By Alisha - 13.10.2008

Täällä siideri lähti käymään hyvin ja ehkä liiankin hyvin, kun meinaa lähteä käymään pytyn ulkopuolelle eli vesilukosta eilen tuli mönjää jonkun verran ja räiskyi pitkin pyttyä vaikka reilu 5 cm tyhjää jäi astiaan.
By Alisha - 6.11.2008

Nyt on omenasiideri viikon ollut pullossa ja alkaa olla maisteluvalmista.

Maku on kuin vissyä ja valkoviiniä olisi hitusen hiivalla maustanut. Ehkä outo maku kuitenkin tulee kanelitangoista joita lisäsin ensimmäisen lappoamisen jälkeen.

Prosentteja tuntuisi olevan sen verran ettei autoon kannata ihan äkkiä mennä pullollisen maisteltuaan.

Jos ei tämän pahempaa löydy pulloista, niin kannatti tehdä ihan kokemuksen vuoksi.
By kastelukannu - 8.12.2008

Nyt kaipailisin lapsille maittavan punaisen jouluglökin reseptiä.....lamppuLucianpäivän vieraita tulossa!

By Inki - 8.12.2008

Kastelukannu, meillä eivät muksut ole innostuneet kaupan glögistä, mutta mustaherukkamehussa kun keittää kanelitankoja ja kardemummaa, saa miedompaa tuoksuvaa juomaa, joka on heillekin maistunut.

Itsellehän glögin voi myös tehdä - nuo edelliset ja neilikankukkia ja maustepippuria, rosepippurikin käy ja sokeriksi fariinisokeria, ellei mehu ole valmiiksi sokeroitua - keitetään ja siilataan mausteet pois vasta kun mehu on jäähtynyt. Tulisen ystävä lisää vielä pikkuisen chiliä mukaan.
By kastelukannu - 8.12.2008

Juu, samaa mieltä noista kaupan valmisglökeistä...eivät ole tämän huushollin makuun vaikka voisihan kai niitäkin käyttää pohjana.

Kiitos Inki, omatekemää puna-ja mustaherukkamehua löytyy...mausteiksi kardemummansiemeniä, kanelitankoa ja voisi kokeilla lisätä vaniljatangonkin joukkoon...

Sama pohja myös aikuisille mutta lisäisikin joukkoon lorauksen amarettoa/disaronnoa..niin ja neilikankukkia.

By Kurppa. - 8.12.2008

Mie meinaan tehdä omenamehusta, kanelitangoista ja neilikoista glögiä.
By Inki - 9.12.2008

Kastelukannu, aikuisten glögin voi terästää maun mukaan, miedomman ystävälle käy ihan punaviini ja väkevämmät maun mukaan. Tuo itse tehty pohja säilyy hyvin jääkaapissa useampaakin käyttöä varten.

By kastelukannu - 9.12.2008

Joo, aikuisille löytyy jos jonkinlaista glökivariaatiota.....Eilen tuli katsottua taas Strömsö- ohjelmaa vitoselta.....aika kivalta kuulostaa glökin maustaminen myös omenalla, tähtianiksella ja muskotilla. Ja että fariinisokeri karamellisoidaan ensin kattilassa ennen muiden aineiden lisäämistä. Tässä ohjeessa pohjana oli punaviini ja terästys madeiralla.

Pikkupurtavaksi glökin kanssa (vaihteeksi iänikuisten piparien) oli patonkiviipaleita mausteena kardemummaa+sokeria. Paahdettu ne ensin uunissa ja kuorrutettu sulalla suklaalla.

Ja maustettuja ja paahdettuja manteleita....ym..ym

kuullostaa namilta..

By foksi - 13.1.2009

Sain joululahjaksi sauvasekoittimen; nyt pitäisi illaksi pirtelöt tehdä, onko jollakin hyviä ohjeita?
By Tipilintu - 13.1.2009

Mansikoita, sokeria, jäämurskaa ja loraus teguilaa!!
By foksi - 13.1.2009

Jee ja nam, mut sellainen joka sopii lapsille myös...Jätskiä laitetaan, mutta onko pakko laittaa maitoa?

By A.i.k.a - 13.1.2009

Ei siitä oikein muuten pillillä imettävää taida tulla. Jäätelö pilkotaan vähän pienemmiksi paloiksi ja kaadetaan maitoa joukkoon. Sekoitetaan ja laitetaan lopuksi sekaan vaikka mansikoita tai mustikoita. Ei siihen sitten muuta tarvitakaan. Ainakin meillä riittää jäätelöstä tuleva makeus.
By Tipilintu - 13.1.2009

Ai lapsille.. Jätä tequila pois. Hyvä, kuohkea pirtelö tulee myös banaanista. Leikkaa banskun kolikon puolikkaiksi ja pakastaa etukäteen. On terveellisempi ja vähemmän lihottava kun jätskiversio.

Jätskistä, maidosta ja kaakaojauheesta tulee hyvä pirtelö. Ohje muistaakseni ½litraa jädee ja maitoo, kaakaoo maun mukaa. Toimii myös mansikoilla tai muilla marjoilla.
By Emo - 13.1.2009

Maidon voi varmaan korvata limsalla. Muistan lapsuudesta eka Hesan reissun ja elämän eka pirtelön baarissa. Siinä oli limsaa ja jäätelöä.
By Moonlight - 13.1.2009

Olen joskus maistanut kans jäätelöä+limsaa, mutta se annos oli sellainen, että limsa oli pohjalla ja päällä pehmisjäätelöä. Sitten kun jäätelöön söi reijän limsa alkoi hulluna vaahdota. Varmaan muutama kersa sotki sillä vaatteensa, hyväähän se oli siitä huolimatta.
By Peppeliini - 13.1.2009

Terveellisempi vaihtoehto pirtelölle: 2dl mustikoita (tms marjoja), 1 dl maitorahkaa, 3 dl maitoa, 1-2 rkl sokeria ja 1 tl vaniliinisokeria. Tästä tulee juoksevampaa kuin jäätelöön tehdystä versiosta. Annos on 2:lle.

By A.i.k.a - 13.1.2009

Ah, tuota Peppeliinin versiota pitääkin kokeilla! Cola/vaniljajäätelöyhdistelmää olen minäkin maistanut, joskus englannissa ollessani, mutten oikein ymmärtänyt sen ihanuutta. Jäätelösoodaksi sitä muistaakseni nimitettiin.
By A.i.k.a - 13.1.2009

Njam, hyvää oli tuo rahkapirtelö. Nuoriso-osastokin söi hyvällä halulla.
By anita - 13.1.2009

Meillä tehdään vastaavaa usein myös jogurtista, ja banaani on usein yksi ainesosa.
By mummi - 14.1.2009

Emo. Sen juoman nimi oli jäätelösooda. Sitä myytiin ainakin valion baareissa.1950 luvulla. Olin silloin siellä töissä.
By Emo - 14.1.2009

Mun eka käynti Hesassa oli 60-70 -luvun vaihteessa. Paljon muuta en matkasta muistakaan.
By tarleena - 14.1.2009

mummi, olitko siinä jonne skootteri ajoi mutkassa sisään?
By mummi - 14.1.2009

En ollut, Olin isoraballa, siellä missä oli ne pirtutrokarit. Siihen aikaan ei vielä huumeita tunnettu.Itse kaahailin mopolla.
By foksi - 14.1.2009

Hyvää pirtelöä tuli! Maidon sijaan (maitoa meillä ei jääkaapissa ollut) laitoin appelsiinimehua, mikä vähän maistui läpi, ohi mustikan. Tai siis miehen tarkka maisti sen sieltä aisti...

Itse hörpin omani sen kummemmin makustelematta. Ja tänään tehdään vielä uudet juomat, banaanilla ryyditetyt.

Emo, muistan oman ekan hesanreissuni hyvin: serkkutyttöjen ja heidän mummonsa kanssa oltiin junamatkalla, yövyttiin Annankadun Lähetys Hospizissa(!). Ihailtiin kovasti ratikoita muttei menty ajelulle, haettiin kulman kaupasta leipää ja makkaraa (muistaakseni) iltapalaksi ja ennen nukkumaanmenoa jokainen kirjoitti matkapäiväkirjaan päivän tapahtumat. Muutettuani Helsinkiin nuorena neitinä kävin etsimässä majapaikkamme, mutten ole vieläkään käynyt sisällä verestämässä muistoja...

Nyt voisi mennä turistina, kun asuu kauniissa varsinais-suomessa!
By Emo - 14.1.2009

No nyt muistan minäkin ratikkamatkan ja Linnanmäen vuoristoradan ja Gallen-Kallelan museosta tornin tms (vai onko siellä sellanen?).
By foksi - 14.1.2009

Emo , on torni...luen just Tarvaspään museon rakennuksen historiaa, hieno torni onkin!

Voitteko uskoa, että minulla on tallella kuva vuodelta 72, kun me serkukset seistään päävartion edessä vartiosotilaan vieressä hymyilemässä!! Sotilas ei hymyile.
By mummi - 15.1.2009

Minulla on kuva vuodelta 44, kun seistään rautatie aseman edessä ja siskollani ja minulla on uudet paperikengät ja tyttöystävällä nahkakengät, jotka oli teetetty hänen äidin vanhasta nahkakäsilaukusta.Eipä taida liittyä juomiin.
By Emo - 28.10.2009

Meille tulee pe vieraita,ja tarkoitus oli laittaa booli. No, isäntä muistaa, että hän teki mun löytämällä ohjeella suvun milleniumjuhliin boolin, jossa mm. kolmen hedelmän mehua. Vaan kun sitä ohjetta ei nyt mistään löydy, ja mun muisti lyö täysin tyhjää (en muista edes että oltais mitään boolia tehtykään :-O).

Olisko jollakulla muistissa tämän tyylinen booli, kun isännälle just se resetti olis nyt paras?
By Rosmariini&Timjami - 28.10.2009

Oisko tuo oikea? http://www.ruokaohjereseptit.fi/reseptiohje/kolmen-hedelman-booli/

(resepti on siellä ihan alhaalla sivua...ensin vain mainoksia siinä päällä)
By Inki - 28.10.2009

Laitoin googleen hakusanat:booli kolmen hedelmän mehu ja löytyi niin monta reseptiä etten alkanut linkittää. Näyttää olevan olemassa joku valmis kolmen hedelmän mehu, joka niissä on pohjana.
By Emo - 28.10.2009

Kiitos, jospa noista joku isännälle kelpais. Tehdään niin harvoin booleja, että ei itse uskalla ruveta säveltämään.
By Rosmariini&Timjami - 28.10.2009

Teette pienet maistiaiserät ennen juhlaa Smile niin tiedätte sit mikä on paras.
By Humulus - 29.10.2009

Koffilta on tullut markkinoille mukava uutuus, Korpisavu-olut. Sitä näkyy olevan kahta vahvuutta, Alkon vahvempaa versiota en ole vielä maistanut.

Minun vakioboolini on "Keilapatteri", silloin kun en halua alkaa kokeilemaan ja säätämään. Yksi pullo jotain likööriä (halpaa kotimaista), kaksi pulloa pöytäviinaa, kolme pulloa kuivaa valkkaria ja neljä pulloa Spriteä. Jos Sprite tuntuu liian kalliilta tärvättäväksi, niin sen osuuden voi jättää hiukan pienemmällekin. Purkki hedelmäsalaattia koristelee oikein kauniisti. Kerran saaristossa kalaretkellä laitettiin herne-maissi-sekoitusta kun muuta värillistä ei eväsrepusta löytynyt.

By a--a----e - 1.12.2009

Laitoin kuivuneen, kerrotun kukan kiehuvaan veteen, ja teestä värjäytyi ensin tummantummantumman punaista, sitten se muuttui mustikan siniseksi. Laitoin sen jälkeen sekoituksen pakastimeen ja "teestä" tuli lähes mustaa väriltään. Voiko koti-kiinanruususta keittää teetä juotavaksi?
By a--a----e - 3.12.2009

Kokeilkaapas muutkin kukivan tumman punaisen kiinanruusun omistavat! On niin jännä värien vaihtelu, että kannattaa kokeilla, vaikkei joisikaan sitä. BigGrin
By Viherpiiperö - 14.3.2010

Minä laitoin eilen ensimmäiset simat uutteesta tulemaan. Eräs firma myy sellaisia valmiita paketteja, missä on simauutetta ja kuivahiivaa. Tarvitsee vain lämmittää vesi, lisätä uute ja sokeri, ja pinnalle kuivahiiva. Annetaan käydä 24 tuntia sangossa, sitten pullotetaan, ja 2 vrk:n kuluttua pullotuksesta sima on valmista. Hyvin helppoa ja halpaa.
By MoonRiver - 14.3.2010

Ah, sitä nuoruuden aikaa kun pystyin simaa juomaan. Oli se sitten hyvää keväällä. Nyt kun joisi, vatsa räjähtäis.
By sailasi - 14.3.2010

Viherpiiperö: siis sen valmispakkauksen kanssa piti "lämmittää vesi, lisätä uute ja sokeri, ja pinnalle kuivahiiva."? Ymmärsinköhän oikein?

Niinhän sima tehdään muutenkin, sitruunat vain pinnalle vielä lillumaan - ilman uutetta siis tietty. Olisko siinä uutteessa sitten se sitruunan maku?
By Kaisaliisa - 14.3.2010

Juu, siinä uutteessa on se maku Smile
By mummi - 14.3.2010

Sitruunastakin tulee se maku ja tuoksu. Pestyn sitruunan ohuet kuoret ja valkoinen osa pois ja hedelmäliha viipaleina+vesi+fariinisokeri ja hiiva, mielummin tuore hiiva.Tulee aitoa simaa.
By Viherpiiperö - 15.3.2010

Sailasi, juuri niin. Pullotin tänään simat ja maistoin, maistui ihan itsetehdyltä, hyvää oli. Nyt kypsytetään kellarissa kaksi päivää.
By viherpeukalo - 15.3.2010

ai sitä simaakin vois tehä.
By Maire´ - 15.3.2010

Minä teen kotikaljaa ruokajuomaksi maltaista ja sitten siilauksen jälkeen maltaat sämpylätaikinaan. Tosi hyvää.

By Viherpiiperö - 16.3.2010

Tänään siman pitäisi olla kypsää, täytyykin maistaa.
By Sireeni2 - 19.5.2010

Voisko joku kertoa raparperimehun ohjeen. Tiedän, että täältä jostain löytyy, mutta en löytänyt. Olen joskus tehnyt, mutta en mitenkään muista miten. Sitruunaa muistaakseni laitoin?
By ElluK - 19.5.2010

Raparperimehu

1 l raparperia paloina

1/2 l vettä

1 dl sokeria

1/2 sitruunan mehu
By Sireeni2 - 19.5.2010

Kiitos ElluK!
By Nuu - 19.5.2010

Elluk, jos vielä vähän tarkentaa voisit raparperimehun ohjetta, eli kuinka tehdään?
By ElluK - 19.5.2010

Voi nyt mun täytyy kysyä äitiltä, se sitä aina tekee. Raparperit ainakin keitetään. Smile. Tuo ohje on sellainen mikä varmaan kannattää 10 kertaista, siis tuostahan ohjeesta tulee tosi vähän mehua.

Raparperia ensiksi keitetään puolisen tuntia ja sen jälkeen mehu siivilöidään ja laiteaan sokeri. Tämän jälkeen laitetaan sitruunan mehu. Toivottavasti joku ymmärsi.
By Kreeta-Eulaalia - 19.5.2010

Raparperista voi tehdä siman tapaankin juomaa, Fariinisokerin tilalla voi käyttää hienoasokeria, niin tulee greippijaffan väristä ja ehkä makuistakin juomaa.
By Nuu - 19.5.2010

Ja raparperista voi tehdä myös ihan keittämättäkin raikasta juomaa - sellaista olen itse tehnyt janojuomaksi. Ohjeen sain, mistäs muualta kuin täältä mutta nyt on kadonnut jonnekin. Täytyy paremmalla ajalla etsiä, eiköhän se tässä ketjussa ole Smile
By AlmaBrug - 19.5.2010

Vielä yksi tosi hyvä on raparperi-mansikkamehu.
By tupsukki - 19.5.2010

Raparperista,mansikoista ja karviaisista tulee mehumaijalla tosi hyvää mehua ja janot lähtee.Jos ei oo mansikoita,vadelmakin kelpaa.
By nanikka - 19.5.2010

Alisha on laittanut tämmöisen keittämättä-tehdyn-raparperimehun ohjeen tänne.
By Nuu - 19.5.2010

nanikka, just tuota ohjetta tarkoitin. Kiitos kun olit kaivanut sen esille Smile
By Sireeni2 - 20.5.2010

Se taisi vaan olla niin, että tuo Alishan mehu ei säily kovin kauan? Ehkä se keittäminen lisää säilyvyyttä. Täytyy koittaa molempia. Kiitos kaikille ohjeista.
By törnrosa - 25.8.2010

Minä olen innostunut tekemään yrtti- tinktuuroja peltokortteesta, siankärsämöstä ja kultapiiskusta. Peltokorte kasvaa villinä, mutta nämä kaksi viimemainittua ovat ns.puutarhalajikkeita, mutta omaavat aivan samat lääkinnälliset ominaisuudet kuin villit esivanhempansa. Lisäksi onnistuin saamaan propollista, josta osan laitoin lasipurkkiin ja viinaa perään.
By iesteri - 25.8.2010

voi törnrosa,ei me olla saatu aikaiseksi niiden pesien purkua.kai se on vähän haikeaa,niin se aina jää.hyvä jos olet saanut jostain muualta!onhan se propolispurkin kansi sellainen,että se ei jämähdä!kokeile välillä!
By törnrosa - 25.8.2010

Kiitos vihjeestä, iesteri. En halunnut silloin piinata Sinua sillä propollisasialla enempää, koska vaistosin, että niiden pörriäisten menettäminen vei mielen matalaksi-olisi ollut minullakin samassa tilanteessa. Sain pari palasta propollista eräältä kasvattajalta, jolta hankin 10kg hunajaakin.
By lumi - 23.10.2010

Sain tehosekoittimen, mihin te käytätte sitä ja onko teillä hyväksi kokeiltuja juomaohjeita tms. ?
By Nuu - 23.10.2010

Lumi, kokeile kuukkeloida sanalla smoothie. Erilaisia juomasekoituksia vaikka mistä aineksista taitaa olla vaikka mihin makuun. Kerran mielenkiinnosta kuukkeloin ja totesin että ajan kanssa täytyy kerätä noita smoothie-reseptejä ylös. Eikös nuo smoothiet ole nyt, jos ei ihan kuuminta hottia niin ei kuitenkaan menneen talven lumiakaan vielä Smile
By mummi - 23.10.2010

Vispipuuroa tehdessä hienomman puolukat siinä ja huuhdonb vielä kaikkimaut liemeen.

Mustikoita ym marjoj, puoli purkkia maitorahkaa ja kevytmaitoa. Sokeria maun mukaan. Ei tule lisäaineita, kuten jäätelöstä. sopivaa dieettiruokaa..Korppujauhoja tulee pikaisesti pieniäkin eriä.Lapsenlapset tekevät omia sekoituksiaan jäätelöstä,kaakaojauheista maidosta ym
By lumi - 23.10.2010

Nuu, osaan kyllä googlata mutta kysyinkin onko teillä jo hyväksi koettuja ohjeita.
By Nuu - 23.10.2010

Kerroinkin vaan että smoothie voisi olla yksi hyvä juoma johon tehosekoitinta tarvitaan. Valitettavasti itselläni ei ollut antaa ohjetta sen tarkemmin mutta kuitenkin halusin tuosta juomasta mainita.
By Viherpiiperö - 25.12.2010

Minä tein keskiviikkona kotikaljaa, noin viitisen litraa. En ole kokeillut koskaan aikaisemmin, mutta siitä tuli hyvää ja se teki ihan hyvin kauppansa. Äsken keitin uuden satsin vettä ja sekoitin maltaat. Minua vain harmitti, kun siinä ei ollut riittävästi sitä hapokkuutta ja makeutta, josta minä pidän. Koko viiteen litraan tuli kaksi desiä sokeria. Pullot ovat minulla noin kahden plusasteen eteisessä, ovatko liian kylmässä? En uskaltanut enää lisätä pulloihin sokeria, jotta kalja ei käy liikaa.
By Kaisaliisa - 25.12.2010

Kaljaan lisätään aina sokeria ennen juomista Smile Eli laitan kannullisen kaljaa valmiiksi jääkaappiin, sokerit sinne. Pullohin ei kannata lisätä.
By Viherpiiperö - 25.12.2010

Minäkin koitin laittaa kuppiin hieman sokeria ennen juomista, mutta se ei meinannut sekoittua sinne. Kiitos, Kaisaliisa, vinkistä, minä kokeilen sitä ensi kerralla.
By Viherpiiperö - 2.1.2011

Tuota pitäisi joskus kokeilla. Kerro sitten, auttoiko väsymykseen.
By Nuu - 2.1.2011

hoyabellan inkivääri-juoma kuullosti hyvältä, täytyy varmaan tehdä ja maistella Smile
By Humulus - 3.1.2011

Kuopus toi iskälle joululahjaksi limsakoneen kun huomasi miten paljon join kesähelteillä rakennustelineillä hikoillessani. Olin suhtautunut näihin kotikonsteihin hiukan hymyillen mutta nyt kokeiltuani olen hyvinkin tyytyväinen. Ei olleenkaan mitään esannsi-sakariini-vettä.

Alkuski tein virheen kun ohjeet ovat niin pirun pienellä. Kaadoin cola-siirapit valmiiksi pulloon ja sitten vasta aloin hapotuksen. Tuloksena oli varsinainen vaahdotus. Tarkoitus on hapottaa aina ja vain pelkästään raikasta vettä ja makuliemet lisätään mukaan vasta sen jälkeen.
By Rosmariini&Timjami - 3.1.2011

Niissä makuliemissä vaan saa olla tarkkana, osassa on kaikki mahdolliset tekotökötit joukossa. (siskollani on moinen masiina)

By ElluK - 3.1.2011

Meillä on myös limsakone kovassa käytössä. Minä juon päivittäin vähintään litran "happovettä" ja silloin tällöin muksut haluaa limsaa. Vadelmatiiviste on osoittautunut muksujen suosikiksi. Sitä tiivistettä ei tarvitse mielestäni laittaa, kuin vähän yli puoli korkillista, ettei tule liian makeaa. Ja happoa pitää mun mielestä olla reilusti.

Minäkin ensin himoitsin tuota masiinaa kun tykkään kuplavedestä.

Sitten tajusin että kaupan kuplavesi on kivennäisvettä-tuo masiina tekee vain ne kuplat ja se ei tietty ole sama asia.

Jäi itselle hommaamatta. Siskon perhe käyttää kyllä omaansa ahkerasti.

By Kurppa. - 3.1.2011

Mie ostin Jordaniasta Hibiscusteetä ja se on hyvää. Meinaan sitä janojuomaksi lähiajat vetää.
By Humulus - 3.1.2011

Minulla oli joskus soodavesisifoni ja siihen sai suolatabletteja, joilla kuplavedestä tuli tosiaan kivennäisvettä. Sifoni meni sitten rikki tai hukkuikohan siitä jotain irto-osia, en ole käyttänyt sitä vuosiin. Ja kalliiksi se vesi myöskin tuli kun oli aina tärvättävä yksi pikku kaasupatruuna pullollisen vettä.

Kermasifonikin meillä oli ja siihen sitten eivät käyneet vesisifoni hiilihappopatruunat vaan niiden piti olal jotain typpikaasua. Jos meni väärin päin, niin kermavaahto maistui vichyvedelle eikä se oikein sopinut mansikkakakun päälle.
By valtsu - 3.1.2011

Humulus  - Meillä onnistuttiin ostamaan kaupasta jotain syöpyneitä patruunoita, maistui metallilta koko drinksu ja siihen älysin lopettaa.

Muistan omasta lapsuudestani tuon sifonin, meilläkin oli sellainen.

By RitvaL. - 27.7.2011

Juon paljon teetä. Keväästä syksyyn käytän ainoastaan oman pihan "yrttejä." Nytkin on hautumassa teetä, jossa on minttua, gynostemmaa, mustaherukan ja viiniköynnöksen lehtiä.
By Havina - 27.7.2011

Minä jätin teen vallan pois puolisen vuotta sitten, kahvia en ole juonutkaan. Nykyään juon yrttiteetä, mielellään rooibosta. Suosikkini on sitruunaruoho-rooibos, ja nyt mulla onkin kasvamassa ihan omaa sitruunaruohoa. Ehkä ensi kesänä maistelen omaa tuotantoa. Pitäisi kokeilla myös muita kasveja.
By Kurppa. - 27.7.2011

Piti käydä minttua keräämässä, jos sitä vaikka kuivattelisi mustaherukanlehtien kanssa teeksi.
By Tuilu - 27.7.2011

Minulla on tuossa kuivumassa minttua, siankärsämöä ja mäkimeiramia. Ajattelin siankärsämöä ja minttua juoda teenä. Vielä menen keräämään vadelman, mustaherukan ja mansikanlehtiä ja ainakin maitohorsman kukintoja joita sitten sekoittelen keskenään ja maistelen ja makustelen.
By Tuomipihlaja - 28.7.2011

Oman pihan yrteistä haudutettua juomaa juon jatkuvasti, kasvukauden aikana tuoreista yrteistä ja talvella sitten kuivatuista. Maun mukaan ovat valikoituneet: erilaisia minttuja, kamomillaa, salviaa, sitruunamelissaa, mustaherukanlehtiä, saksankirvelin lehtiä / siemenkotia, mäkimeiramin kukkia, ajuruohonkukkia, joskus pikkasen iisoppia, joskus pikkasen ranskalaista rakuunaa. Vuosien mittaan luonnonkasvit ovat jääneet pois listalta, kun maku on ratkaissut. Toisaalta tietysti myös nopea kerätä pihalta.
By MoonRiver - 28.7.2011

Itse tein tänään aamulla maksaa ja vatsaa tukevaa teetä. Hain siihen siankärsämöä, voikukan juuria ja nukulan lehtiä. Ei mitenkään hyvää maultaan, mutta tekee hyvää =)
By nemesia - 21.8.2011

Mitä kokemuksia teillä on tyrninlehti teestä? Kuivataanko lehdet vai pakastetaanko, kuinka kauan haudutatte lehtiä? Tuntuvat aika kovilta. Onkohan nyt sopiva aika niitä edes koota, vai olisiko kevät parempi aika.

Ei ole ennen edes tullut mieleeni kokeilla, mutta nyt kun sain ensimmäisen kunnon sadon marjoista innostuin lehtiinkin kun luin niiden vitamiini pitoisuudesta.
By Nuu - 30.7.2012

Alkoi tehdä mieli jotain muuta kuin vettä janojuomaksi ja vihdoin sain aikaiseksi hauduttaa yrttiteetä. Keitin vettä ja laitoin siihen hautumaan kuivattuja koivunlehtiä, tuoretta minttua ja tuoretta sitruunamelissaa. Tavoitteena oli saada hyvänmakuinen kylmä juoma joka toimisi myös nesteenpoistotarkoituksessa.

Vaikka koivua oli suhteessa enemmän kuin muita aineksia kun se oli kuivattua, sen makua ei erottanut juomasta. Samoin sitruunamelissan makua en tunnistanut sieltä. Minttu maistui miedosti. Kaipa ne kaikki kuitenkin oman lisänsä juoman lopulliseen makuun antoivat. Juoma oli hyvän makuista, tein siitä reilusti vedellä lantratun version kannuun jääkaappiin.

Täytyykin seuraavaksi kokeilla vaikka koivua ja mustaherukanlehtiä, voisi olla hyvä makuyhdistelmä. Sitruunamelissaa on kyllä niin paljon penkissä että sitä tulee ehkä myös laitettua mukaan eri sekoituksiin. Ja onhan se sydäntä vahvistavan yrtin maineessa, ei paha sekään.
By Piko - 2.8.2012

Säilyykö mintussa aromit paremmin pakkasessa vai kuivattuna?
By Temskukka - 1.9.2012

Jos tykkäätte tuoreen puolukan mausta on tässä konsti se säilyttää talven yli:

Vaasan Jaakkoon puolukkajuoma

12 l puolukoita
2-3 l vettä
2-3 kg sokeria
60 g viinihappoa apteekista

Ja sitte: marjat puserretahan, vesi ja viinihappo lisätähän (siihen
marjapuurohon) ja niin saa seisoa 2-3 vrk. Sitte se siivilöirähän ja liemeen
lisätähän sokeri, jolloin lientä on hämmennettävä noin ½-1 tiiman ajan. Sitte
kuoritahan vahtu pois ja mehu on valmista pulloihin pantavaksi. Sillälailla ja
sellaasis mittasuhtehis sitä maailman parasta virkistysjuomaa teherähän. Ja
kun sitä tarjotahan, kaaretahan vain noin kynnen verran klasin pohojalle ja
raikasta vettä päälle.

Huomioota:
Siivilöönti onnistuu parahiten, ku laittaa harson mehumaijan reikäkattilahan ja marjapuuro
sinne. Saa painella sitä puurua kunnolla, ja mehu valuu maijan alempahan kattilahan.

By kaarnikka - 1.9.2012

Tuo mehu on kyllä tosi hyvää oon itsekkin tehnyt, mutta käytin viinihapon sijjasta sitruunahappoa.

By eevastiina - 1.9.2012

Äitini tekee tuota mehua joka vuosi ja se on tosi hyvää.  Vodkan kanssakin voisi maistua, vaan ei ole vodkaa... Sad                        

By Tolkku - 1.9.2012

Heh, muutama vuosi takaperin olin olevinani erityisen neuvokas, kun puolukoiden survomisen sijaan päräyttelin niitä sauvasekoittimella mujuksi. Ajatus oli tietysti saada aikaan enemmän Jaakkoon mehua.

Määrästä en tiedä, mutta mehu ei seljennyt koskaan sellaiseksi läpikuultavan punaiseksi, kun sen kuuluu olla. En suosittele muuttaa ohjetta niiltä osin...hymy

By Fiia - 1.9.2012

Voi, kun plohtevaa kuulla, jotta muukki teköö Vaasan Jaakoon mehua. Se resepti mullaki on talles oikeen oikialla kielellä kiriootettuna Vaasan leherestä napattuna. Son maailman paras mehuohoje.

By ainikki - 1.9.2012

Kaarnikka - teetkö nimikkomehuasi? Se vasta hyvää on Smile
By valtsu - 1.9.2012

Onnistuukos tuo puolukkatuoremehu vähemmällä tai jopa ilman sokeria tehtynä?? Kaarnikoita eli variksenmarjoja on tänä vuonna hurjasti, kerään niitä mehumailalla mehustettavaksi ja lisään puolukoita tai jotain muuta marjaa antamaan ytyä. 
By välke - 1.9.2012

Simat pullotettu. Ohjeissa käsketään välttämään liian tiukkaa korkkia, ettei pullot ja simat possahtele pitkin keittiötä ja jääkaappia. Mikähän on liian tiukka korkki? pulloina minulla on sellaisia Suomen sokerin vanhoja lasisia siirappipulloja, joissa painettava muovikorkki.Loppusatsi meni sellaiseen patenttikorkkiseen viinipulloon. Onkohan odotettavissa räjähtelyä?
By Araminta - 1.9.2012

Aika paljonhan lasipulloon saa kertyä painetta ennen kuin se räjähtää. Mulla on kummiskin räjähtänyt kellarissa kolmen litran paksulasinen apteekkipullo, jonka kierrekorkki oli liian tiukkaan kierretty. Siivo oli melkoinen, koko kellari täynnä lasisilppua.

Eli, jos käytät kierrekorkkeja, kierrä ne sen verran löyhästi kiinni, että pullon henki pääsee karkuun. Linkkukorkkia en simapulloon laittaisi, kun se on kiinni, se pysyy kiinni. Muut, kuten kumitulpat ja korkkikorkit yleensä lentävät pois ennen kuin pullo levähtää.
By annaw - 1.9.2012

Sitä varten se patenttikorkki onkin hyvä - jousi antaa myöden, kaasu poistuu mutta pullo ei hajoa.
By valtsu - 1.9.2012

Simaa vietiin kerran kesällä pulloissa saareen, llaiturilla ilmettelin kevyttä koria. No, olipa simat lentäneet aallokossa järveen, eikä kukaan kastunut tai huomannut mitään. Senjälkeen olen tehnyt lomalla raparperisimaa mökillä ja säilyttänyt kellarissa.
By välke - 1.9.2012

Patenttikorkkipulloa avasin varovasti ja possautti paineita pihalle lupaavasti. Täytyy sitä vähän vahtia ja avata se sitten vaikka ulkosalla. Ne siirappipullokorkit taitavat itessään vähän falskata.
By Myskimalva - 7.4.2013

Ensimmäinen satsi simaa pullotettuna. Yhden sangollisen tein alkuun. Ehtii mennä kyllä ennen vappua aika tavalla tuota juomaa, niin hyvää se on.
By IrisFinlandica - 26.4.2013

Tänään laitoin meille siman käymään. Muistakaa nyt jotka simasta pidätte tai lapsille ainakin laittaa jo sima tulemaan!
By floora - 26.4.2013

Laitoin tänään siman käymään...vieläköhän tuo ehtii valmistua ajoissa. Töissä tein jo keskiviikkona ja meinasin etten kotia teekkään mutta poika simasta tykkää ja kaupan simaa ostettiin ja maistui ihan limsalta ei simalta joten piti laittaa pieni satsi tulemaan. Fariinisokeripussin kyljestä otin ohjeen mutta toisen sitruunan vaihdoin appelsiiniin ja kuorin kattilaan lillumaan oranssit ja keltaiset osat hedelmistä.
By avara - 27.4.2013

Hyvin pitäisi vielä ehtiä. Itse tein tänään ja pullotan huomenna. 3 vrk pöydällä, jäähdytys ja vappuna valmista.
By kaiku - 27.4.2013

Miekin ämpärillisen pullotin eilen, on siinä isännälle lientä lipitellä, kun en itse liiemmin välitä.
By Pionina - 22.5.2013

Vähän ehkä pöhköön otsikkoon tulee, mutten parempaakaan löytänyt. 

Kumpi on mielestänne terveyttään vaalivalle parempi vaihtoehto rasvaton maito vai kaurajuoma. Ja miksi?
By Kreeta-Eulaalia - 22.5.2013

Jos voi käyttää maitoa, en näe mitään syytä käyttää kaurajuomaa, ellei sitten ole jotain spesiaalia ruoka- tai leivontaohjetta, jossa se toimii paremmin, mikä taas ei liity terveyteen. Kauran söisin puurona ja leipänä mieluiten. Kaura ei ole maitoa, eikä korvaa sitä ravitsemuksellisesti. Toisaalta jos jo käyttää tavattomat määrät maitotuotteita, tai muuta eläinperäistä, voisi kauramaito olla parempi, jos välttämättä tahtoo jotain maitomaista. 

Kauramaito on minusta sitä varten, että nekin, jotka eivät käytä maitoa, vosivat saada jäätelöä ja vaniljakastiketta. Se on siis tarkoitettu herkuttelua varten, ei terveyden vaalimiseen  Mutta tämä on vain minun näkemykseni.
By minnas - 22.5.2013

Rasvaton maito ainakaan ei edistä kenenkään terveyttä.
By Kaisaliisa - 23.5.2013

Mitäs pahhaa siinä on? Wink

By minnas - 23.5.2013

Se on luonnoton tuote.
Enkä tiedä yhtään järkevää syytä miksi rasvatonta maitoa pitäisi juoda. Ruoanvalmistuksessa sitä ei ainakaan voi käyttää.

Turhuuksien turhuus.
By Jatuuli - 23.5.2013

Siis millä tavalla maito muuttuu luonnottomaksi, kun siitä otetaan rasva pois?
Ja miksi ei voi käyttää ruoanvalmistuksessa? Joulun riisipuuroa varten voisin ostaa täysmaitoa, mutta muulloin maito on kyllä rasvatonta.
By Irsa - 23.5.2013

Meillä ainakin on käytetty kai pian kaskyt vuotta .

Kukin juokoon maitonsa kuten tahtoo tai on juomatta ,,,,tässä mietin haluanko tarkemman selityksen , mutta olkoon , ei ole halua millekkään luennolle Wink

By Pionina - 23.5.2013

Minulle saa luennoidakin, itsehän sitä aloituksessa suorastaan pyysin. Itse teen ratkaisuni, mutta kiitollinen olen kaikista mielipiteistä. Smile

By Kaisaliisa - 23.5.2013

Minäkin tykkään perusteluista.
Itse en osaa ottaa kantaa kaura- tai lehmänmaidon paremmuuteen. Jos ravitsemuksellisesti ei ole eroa, pohtisin ekologisuutta. Menisikö silloin kauramaito edelle - jos on kotimaista? Entä eettisyys?
Mutta Pioninahan kysyi kyllä aluksi mielipiteitä vain terveyden edistämisen suhteen, minä hämmennän nyt soppaa

Itse suosin maitoa, koska olen entinen lypsäjä. Lisäksi maito on lähempänä tuotettua minun näkökulmastani.
By papavero - 23.5.2013

En ole juonut rasvatonta maitoa 4 vuoteen, kevytmaitoa tulee juotua 1,5 litraa viikossa. Joisin luomukevytmaitoa säännöllisesti, jos se olisi halvempaa. Tosin 6 purkkia maitoa kuukaudessa ei kamalasti maksa, oli se sitten luomua tai ei. Taidampa sittenkin alkaa ostamaan luomua.

Telkkarissa on paljon ollut juttua siitä, kuinka maidon homogenointi pilkkoo rasvan niin pieneksi, että se imeytyy verenkiertoon ja aiheuttaa laktoosi-intoleranssin oireita. Siksi osa ihmisistä voi juoda homogenoimatonta tai raakaa maitoa ilman oireita.
By Pionina - 23.5.2013

Hih, Kaisaliisa hämmennä vaan, ei haittaa, päinvastoin. Juomana en käytä kumpaakaan, vesi riittää minulle siihen. Mutta jossain vaiheessa karppaushysteriaa meilläkin siirryttiin rasvaisempaan maitoon ja voin/voimariinin käyttöön ruoanlaitossa. (Syön luonnostani hyvin vähän hiilihydraatteja). Viime talven satunnaiskontrollissa rasva-arvot olivat huonontuneet ihan oleellisesti, ja maitorasvat joutuivat syntilistalle. Joten siksi rasvaton maito. Kauramaidon paremmuutta mietin siksi, että kauranhan pitäisi tehdä hyvää juuri kolesterolille.

Ekologinen ja eettinen puoli onkin sitten taas oma, mielenkiintoinen puolensa. Kauramaitoa ei tietääkseni suomessa valmisteta, joskus oli ruotsalaista, tuo Rainbow on saksalaista. Innostuin vielä googlaamaan aiheesta ja tällainen tuli vastaan.

Ai niin, sitten on tosiaan tuo luomumaitokin! Voishan sitä kokeilla. Minulla on niin paha laktoosi-intoleranssi, etten voi ajatellakaan normimaidon juomista, mutta jospa tuo sopisi. 
By -Alix- - 23.5.2013

Tuon ekologisen puolen kanssa teen töitä, ja jos ekologista tasapainoa haluaa edistää, niin vaihtaa sen maidon kasvispohjaiseen vaihtoehtoon (kaikkien maitotuotteiden kohdalla). Lehmä on ehkä maailman epäekologisin eläin, vähän oikaisten voi sanoa, että maitotuotteiden käyttö tuhoaa maapalloa lähestulkoon yhtä paljon kuin naudanlihan syönti (itse kyllä juon maitoa kahvin kanssa ja syön lehmää joskus, lisäksi juustot ovat ehkä parasta maailmassa, eli en tässä ole mitään uskontoa julistamassa). Tieto kyllä lisää tuskaa. Minulta saa ihan mielellään kysyä lisää jos ekologiset aspektit kiinnostavat. Ravinnon terveellisyyskysymyksiin en ota kantaa, koska en osaa riittävästi ihmisen ravitsemuksesta (omat mielipiteet toki löytyy, kuten se, että länsimaissa syödään ihan liikaa lihaa).

Pionina - kyytönmaito on sopinut joillekin maitoallergisille jopa, eli jos saat sitä raakamaitona käsiisi niin kannattaa kokeilla Smile
By Pionina - 23.5.2013

Kiitos Alix! Huomasitko tuon linkin? Mitä siitä sanot? Nautaa ei meillä syödä ja kauramaitoa suostun tarvittaessa käyttämään, mutta juustoista en minäkään luovu!!

Kyytönmaito kuulostaa aika haastelliselle löydettävälle
By minnas - 23.5.2013

Niin siis mitä tulee tuohon luonnottomuuteen niin kyllä minun mielestäni on luonnotonta poistaa maidosta rasva ja sitten lisätä jäljelle jäävään litkuun D-vitamiinia, joka on rasvaliukoinen vitamiini.

Jokainen juokoot mitä haluaa, toivottavasti en nyt jyrkällä mielipiteelläni loukannut ketään rasvattoman maidon juojaa...
By -Alix- - 23.5.2013

Hahaaa! Olipa mahtava tutkimus! Onhan se satavarmasti niin, että maito sisältää eniten ravintoaineita - siksi sitä vasikat juovat! Aika hauska maitoteollisuuden juju lisätä tuo ekologisuus/ravintoarvo -aspekti. Tuohan ajattelu näemmä perustuu siihen, että tiettyjä ravintoaineita olisi jotenkin pakko saada juomista. Tuon perusteella vesi olisi erittäin epäterveellistä, kun se ei pahemmin sisällä ravintoaineita. Pitää ihan mielenkiinnosta kysäistä vielä tarkemmin asiantuntijalta kun hän vapautuu kokouksesta Smile

Vielä piti siitä ekologisuudesta sanoa sen verran, että pakatut soija- ja kauramaisothan tulevat pääsääntöisesti laivarahtina, jonka päästöt ovat todella pienet tuotteen elinkaaressa. Lentorahdilla tuodut, löyhästi pakatut kasvihuonemansikat taas kuormittavat todella paljon. Pari vuotta sitten en kauheasti lotkauttanut korvaa millekään ekologisuusaspekteille, mutta kun nyt työssä oppii joka päivä jotain uutta niin huomaa kyllä tekevänsä erilaisia valintoja kuin ennen, ihan vaan maapallon vuoksi. Eikä tarvitse ituhippeillä oikeasti tehdäkseen vaikutusta Smile Ilmastosyntejä minulla ovat juusto, kahvi ja viini Tongue Vastapainoksi ostan täystuulisähköä enkä lennä lentokoneella, viimeksi ollut lentokoneessa 7 vuotta sitten (kasvimaa on mökillä, miksi sien luota pitäisi lähteä lomailemaan, heh?)...

Kyytönmaitoa saa sieltä täältä suoraan tiloilta. Ja sikapikakalliilla maatilatoreilta sun muilta kalliilta jälleenmyyjiltä. Ai että tuli nälkä tätä lukiessa Smile

/edit: ja itse olen sitä mieltä, että maito on luonnon tehojuoma ja tasapainoisimmillaan suoraan utareesta tulevana. Tosin pitää ottaa huomioon, että se ei ole ihmisen äidinmaitoa vaan lehmän elimistölle "kalibroitua". Eli tavallaan on täysin luonnotonta juoda maitoa ylipäänsä Tongue
By höyrähtänyt - 23.5.2013

Saloniemen "Kaskikansa" -raakamaito on luomua ja Suomen alkuperäiskarjan tuottamaa. Toivottavasti en nyt riko palstan sääntöjä tällä, politiikka ei ole minulle aivan kristallinkirkas.
By Nuu - 23.5.2013

höyrähtänyt, jos et saa tuotemerkkiä mainitessasi siitä itsellesi (välillisestikään) hyötyä niin se ei ole silloin mainostamista vaan ihan vaan keskustelua Smile Sitä kai tuossa edellisessä viestissäsi mietit, eli saako tuotemerkkejä nimellä mainita ?
By Pionina - 23.5.2013

Siankärsämö, tuskinpa kukaan loukkaantui, haluttiin vain kuulla miksi olet tuota mieltä. Se vielä kiinnostaa, miksei rasvatonta maitoa sinun mielestäsi voisi käyttää nimenomaan ruoanlaitossa?

Alix, minua myös hymyilytti tuo veden jääminen vimpalle sijalle. Tosiasiahan on, että mitä tahansa saadaan todistettua "tieteellisesti" kun vaan keksii sen oikean kysymyksenasettelun.

Itse olen sitä mieltä, että kokonaiskulutuksen vähentäminen on se suurin asia, mitä yksittäinen ihminen voi maapallon hyväksi tehdä. Mutta en kyllä siinäkään kovin hyvin aina onnistu. 

Höyrähtänyt, tuota kaskikansaa näytään toimitettavan vain pääkaupunkiseudulle, eli ohi pomppas minun osalta.

edit. pakko oli tökeröimmät kirjoitusvirheet paikata
By Kreeta-Eulaalia - 23.5.2013

Ja tuota Kaskikansaa löytyy ihan täältä Poristakin Prismasta ainakin. Se vaan on sitten täysrasvaista, eli ei sitten ehkä sovi siihen kolesteroliasiaan. 

Muuten, jotkut ovat arvelleet, että lehmää olisi alunperin pidetty enemmänkin lannan takia.

By Pionina - 23.5.2013

Ai Prismastakin voisi löytyä. No, tuo täysrasvaisuus sulkee sen tuotteen minulta. Sama varmasti muuten koskee noita muitakin "oikeita" maitoja, nyt vasta hokasin sen. Juuri tämän takia apuja aloin kyselemään, loppujen lopuksi huomioon otettavia seikkoja on niin monta, että aina joku pakkaa unohtumaan kyydistä. Asiasta puhuminen auttaa selkeyttämään omia ajatuksia.
By Jatuuli - 23.5.2013

Ainakaan käyttämässäni rasvattomassa luomumaidossa ei näytä olevan mitään lisättyä D-vitamiinia, ja vaikka olisikin, niin eiköhän D-vitamiinin liukeneminen olisi kuitenkin turvattu, kun rasvaa saa ihan tavallisesta ruoasta luultavasti liikaakin.
By höyrähtänyt - 23.5.2013

Nuu juuri tuota asiaa mietin, kiitos Smile
By minnas - 23.5.2013

No tuossa ruoanlaittoasiassa olin ihan liian jyrkkä. Kai sitä voi siihenkin käyttää, mutta en tiedä miten ja miksi sitä pitäisi käyttää. Eikös se pala pohjaankin tosi herkästi? Taitaa olla kokkaustaidoissa vikaa. 
By Rosmariini&Timjami - 23.5.2013

Itse olen ajatellut asia niin, että käytän luomumaitoa asioissa joihin maitoa tarvitaan. Koska vaikka kasvissyöjä olenkin en nykyään täysin välttele eläinkunnan tuotteita.

Luomumaito on omasta mielestäni terveempi ja aidompi kuin soija-, kaura-, manteli-, tai riisimaito. Jokaista olen maistanut ja käyttänyt kun on niille ruokavalion tai allergioiden vuoksi ollut tarve. Ne on kuitenkin kovin prosessoituja tuotteita. Itse valitsen siis mieluummin luonnollisemman vaihtoehdon. Luomumaitoa on punaista, sinistä ja rasvatonta, eikä niissä ole lisättyä D- vitamiinia. Vain ylimääräinen rasva on poistettu.

Samalla logiikalla en osta mitään margariini tai vastaavia valmisteita. Kun leivon, leivon voilla. Leivän päälle menee taloudessa Oivariini tyyppistä, jossa on hiukan kasvirasvaa mukana, sillä voipaketin menekki olisi muuten järjetön kun ei sitä muista kukaan ottaa pehmenemään ajallaan. Jahka lapset on suurempia voinee pitää pientä voipalaa lautasella joka helposti pehmenee huoneenlämmössä esiin otettuna, nyt kaupan valmis rasia kansineen on turvallisempi vaihtoehto hygienia mielessä Wink ( ei lattialle kierineitä koirankarvaisia voimöhkäleitä kiitos)

Toisaalta lähipiirissä on laktoosi-intoleratikkoja, niin käytän paljon myös laktoosittomia tuotteita, että tarjottava sopii kaikille.

Minunkin paheeni ympäristömielessä on juusto. Maitoa emme juo, juustoa syömme koko perhe. Ympäristöpaheeni numero 2 on että suosin kotimaista kasvista. Tämä taas on työvoimapoliittinen ja toisaalta suomipoliittinen asia. Haluan että täällä puutarhureilla on kasvihuoneviljelmilläkin töitä talvella ja haluan että meillä kasvatetaan vihanneksia. On mielestäni pelottava ajatus että olisimme täysin riippuvaisia globaalisti.

En osta edes luomua, jos se on ulkomaista. Poikkeuksena kasvi jota on täällä mahdoton viljellä, tyyliin banaani tms. Ruokavalion on oltava monipuolinen ja on syötävä siis hedelmiä vaikka ne kuinka tulevat maailman ääristä tänne.

Asiasta helikopteriin, nämä ruoka-asiat vaan liittyvät niin moneen muuhun.

Rasvat elimistössä ovat mystinen asia. Suomessa on aina vauhkottu kolesterolista.

Joillakin kuitenkin voi lukemat olla hurjat, ilman että niistä on haittaa. Toiset sairastuvat vähästä.

Ystäväni, joka on melkein niin hoikka että läpi näkyy( aina ollut), syö kuin lintu ja tosi terveellisesti sai noottia työtarkastuslääkäriltä, että kolesteroli on korkea. Hämmentyneenä sitten mietti että jos hän syö jäätelön viikossa ja juustosiivun silloin tällöin, niin pitääkö niistäkin luopua? Eli hänen pitäisi elää pyhällä hengellä ettei olisi korkea kolesteroli numeroina ja muuten on kuitenkin terve ja hyvinvoiva. Kuitenkin elimistö tarvitsee rasvaakin moneen asiaan. Rasvaakin monessa muodossa ja monesta lähteestä.

On sairauksia, joiden myötä riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin on korkeampi, toisilla korkea kolesteroli on sukuvika, joillakin matala verenpaine. Niihin voi auttaa oma syöminen ja yhtä hyvin ei auta.

Elimistömme on niin pahuksen monimutkainen organismi, että yhdelle hyvä on toiselle huono.

Uusimpien tutkimusten valossahan asiantuntijatkin pitkin hampain vihdoin myöntävät, että ei ehkä olekaan autuaaksi tekevä juttu se, että kaikkien kolesteroli on tietyssä viitearvossa, terveyteen vaikuttaa moni muukin asia kuin rasva, sen laatu tai määrä.

By iiris-kukka - 23.5.2013

Sen vähän mitä maitoa käytän, niin raakamaitoa tilalta suoraan haettuna tai jos en ehdi hakea, niin punaista luomumaitoa. Juuri siksi, että suosin mahdollisimman käsittelemätöntä.

Kasviksissa ja hedelmissä ykkösenä kotimainen luomu, kakkosena kotimainen, kolmosena ulkomainen luomu. Eli kotimainen ei luomu menee ulkomaisen luomun edelle.

By Tuomipihlaja - 23.5.2013

Mielenkiintoista keskustelua Smile

En minäkään oikein pidä siitä ajatuksesta, että maidosta poistetun rasvan mukana poistuu myös luonnollinen D-vitamiini ja sitten siihen lisätään synteettistä D-vitamiinia. Luomumaitoihin ei toistaiseksi ole tuota D-vitamiinilisäystä tehty, mutta on kuulemma tulossa niihinkin, jotta kansan D-vitamiinin saanti turvattaisiin.  

Alix kirjoitti  asiaa ekologisuudesta. Kasviperäisen ravinnon tuottaminen vaatii aina pienemmän energiapanoksen kuin eläinperäisen ravinnon tuottaminen ihan sen takia, että kasvit ovat ravintoketjussa ensimmäisinä ja vasta seuraavilla sijoilla ovat eläimet. Ravinnossa alkutuotanto aiheuttaa hiilipäästöistä aivan leijonan osan, isompien erien kuljetus, millä tavalla tahansa, on suhteellisen pieni osuus. Eli lähiruokakaan ei aina välttämättä ole ekologisesti paras vaihtoehto.

Ekologisuus, ekotehokkuus tai ympäristöystävävällisyys ei nykymaailmassa kuitenkaan ole ollenkaan sama asia kuin luonnollisuus. Maailman väestön valtava lisääntyminen aiheuttaa sen, että ihmisen on alettava miettimään ekologisia vaihtoehtoja luonnollisen käyttäytymisensä sijaan. Ekologisesti ajatellen olisi hyvä, että me kaikki ryhtyisimme vegaaneiksi, vaikka ihminen luonnostaan on sekaruuansyöjä ja tarvitsee eläinperäisiäkin ravintoaineita kuten eläinperäistä D-vitamiinia (pohjoisessa) ja B12-vitamiinia. Mitä pohjoisemmassa ihminen asuu sitä suurempi osuus luonnollisesta ravinnosta on eläinperäistä.

Itse joudun usein omia valintojani tehdessäni pohtimaan tuota ekologisuuden ja luonnollisuuden dilemmaa.

Vuohenmaidon hiilipäästöt ovat muuten selvästi pienemmät kuin lehmänmaidon. 

By Tuomipihlaja - 23.5.2013

Luonnollisuus ja sitä myötä käsittelemättömyys vetoaa minuun ja siksi valintani on voi eikä margariini. Margariini käsittelyineen on kuitenkin varmasti ekologisempi, koska on kasvituote.

Ulkomaiset hedelmät eivät ole kauppalistallani juuri ollenkaan. Silloin tällöin tulee ostettua avocadoja ja joulunaikaan mandariineja, eilen poikkeuksellisesti luomusitruunoita. Olivat kyllä niin hyviä, että taitavat päästä kauppalistalle uudestaankin. Banaania tulee napattua ostoskärryyn 1-2-kertaa vuodessa. Syödään pakastettuja marjoja. Mielestäni hedelmiä ei tarvita ollenkaan. WWF:n ruokalähettiläältä sain kuulla, että marjoja voi pihallaan viljellä vaikka kuinka paljon ja pakastaa vaikka kuinka paljon ja hiilipäästöt jää paljon alemmas kuin ostohedelmillä. Olin onnellinen tuon kuullessani, kun meillä kesällä täyttyy aina monta pakastinta marjoista.

Mieheni kalastamat kalat aiheuttavat suunnilleen yhtä suuret tai suuremmat hiilipäästöt (bensaa kuluu) kuin ostettu kasvatettu kala, mutta pienet verrattuna kasvatettuun lihaan. Kalan maku on ihan toista luokkaa kuin ostetun kalan Smile Riistalihahan on mainiota myös, joskus on tullut ostettua paikalliselta metsästysseuralta. Juustoja, rahkaa ja maustamatonta jugurttia syön. Maitoa ei kulu juuri ollenkaan. Kasviksia tulee ostettua vähän johtuen omasta tuotannosta.

Mutta tulee sitä ostettua vähemmänkin ekologista. Ihan tavallista lihaakin ostetaan jonkun verran.

Ehkäpä juuri se luonnollisuuden viehätys aiheuttaa sen, että ihan kasvissyöjää minusta ei taida tulla, vaikka arvostan kovasti niitä, jotka ekologisista syistä ovat valinneet kasvissyönnin.
By Pionina - 24.5.2013

Juuri tuon luonnollisuus -ajattelun houkuttelemana muutama vuosi sitten vaihdoin kasvimargariinin voihin/oivariiniin ja maidon rasvaisempaan. Muuten söin mielestäni kuten ennenkin, ja nyt sitten tosiaan rasva-arvot olivat vinksallaan.

Mutta nyt maitoasiassa luonnollisuus ei minulle ole kuitenkaan vaihtoehto. Pastöroitu, D-vitamiiinilisätty, rasvaton ja laktoositon maito ei ole mielestäni sen luonnollisempaa, kuin kaurajuomakaan. Punainen luomu olisi sitten jo ihan eri juttu, tilamaidosta puhumattakaan.

Kolesterolista olen R&T:n kanssa sikäli samaa mieltä, että yksilöeroja kokonaiskolesterolin suhteen varmasti on. Mutta omassa tapauksessani kokonaiskolesteroli on edelleenkin ihan ok, mutta suhde hyvän ja huonon välillä on kääntynyt katolleen. Eli se on muuttunut ns. normaalitilanteesta. Tietysti siihen vaikuttaa niin kovin moni muukin seikka, iästä alkaen. Nuoren kroppa mukautuu huonompaankin ruokavalioon mukisematta. 

Sikäli aloitin tämän keskustelun vähän turhan aikaisin, että saan oman henk.koht. ihmiskokeen tuloksen vasta parin viikon päästä. Puoli vuotta sitten kolesteroli mitattiin ja nyt uudelleen. Ihan tarkoituksella en ole muuta muutosta tehnyt, kuin jättänyt nuo maitorasvat minimiin. Jännä nähdä onko vaikuttanut, ja mitä. Pitää muistaa sitten lääkäriltä kysyä vielä noiden maitojen terveellisyyspuolesta. Tämän keskustelun ja sen herättämien ajatusten mukaan olen kallistumassa kaurajuoman käyttäjäksi.

Riistan käyttöä on meillä lisätty roimasti, possunlihan kustannuksella. Hyvää, ei lääkejäämiä, ei eettisiä ongelmia (lihan syöminen ei ole minulle eettinen ongelma. se miten sitä tuotetaan, on). Saatavuus on vaan ongelmallista, pitää ajaa aina Turkuun kauppahalliin sitä hakemaan. 
By Tuomipihlaja - 24.5.2013

Pionina, kerropa sitten kun saat kolesterolikokeiden tulokset. Mielenkiintoista, kun olet maitorasvat vähentänyt, mutta et muuten muuttanut ruokavaliotasi! Toivon tietysti, että kolesterolien suhteet olisivat parantuneet.

Vaikka voin valitsisikin margariinin sijalle, niin ajattelen, että sen syönti olisi hyvä olla vähäistä, koska se yksinkertaisesti on kovin tukevaa ruokaa. Energiaahan ei pitäisi ruuastaan kuitenkaan saada enempää kuin kuluttaakaan. Ja se ei kyllä ole helppoa, kun ikä lisääntyy, ainakaan mulle. Mulla voin syönti on tosi vähäistä, joskus erittäin harvoin, kun leivon ja joskus ruuanlaitossa, mutta harvoin. Meillä tulee käytettyä oliiviöljyä ruuanlaitossa. Voin tai margariinin sijaan tulee kyllä syötyä juustoa, mikä on tietysti melkein yhtä paha just sen kalorimääränsäkin takia.

Lääkärien koulutuksessa ravitsemusopetus on todella vähäistä. Lääkäreitä en siinä välttämättä erityisesti kuuntelisi, paitsi tietysti, jos lääkäri on jotenkin muuten siihen asiaan kovasti perehtynyt.

Jos on ylipainoa, niin hoikistuminen yleensä auttaa kolesteroliarvoihin riippumatta siitä, millä keinolla laihtuu. Laihtuahan voi kumminkin sekä vähärasvaisella että vähähiilihydraattisella hieman enemmän rasvaa sisältävällä ruokavaliolla, jos vaan energian saanti on kulutusta pienempää.

Pionina, vielä tuli mieleen, kun kerroit vaihtaneesi margariinin voihin ja maidon rasvaisemmaksi, että jätitkö kumminkin jotain muuta ruokaa vähemmälle vai söitkö rasvaisemman ruuan vuoksi yhteensä enemmän kaloreita kuin aikaisemmin eli että nousiko paino yhtään tuon voi ja maito-muutoksen seurauksena?
By iiris-kukka - 24.5.2013

Mulla ainakin paino laski ja senttejä vyötäröltä katosi runsaasti. Siinä tietenkin pääasia on karkkien ja pullan ja muutenkin viljan pois jättäminen. Nyt oon jo vähän aikaa taas syönyt suklaata ja jäätelöä päivittäin. Ei ollenkaan hyvä juttu. Vaikkei mahan koosta välittäisikään, niin niiden mukana tulee kaikkea muutakin mikä ei ihmiselle ole todellakaan hyväksi. Viime kesänä mun lempi caprit oli aivan liian isot, nyt ne nippa nappa menee kiinni Sad
Multa todellakin menee karkkihimo, kun syö vähemmän hiilareita.
Pitäis varmaan ostaa jäätelökone, niin sais ainakin aidoista aineista tehtyä jäätelöä, eikä söisi kaiken maailman fruktoosi, glukoosisiirappeja.

muoks. piti ihan katsoa missäs ketjussa tässä ollaan, jaa että juoma- ketjussa Smile
By -Alix- - 24.5.2013

Tuomipihlaja: Ai kuin kiva kuulla, että lähettiläästä on ollut iloa! Sen A4-materiaalin, mikä toivon mukaan tuli jakoon olen taittanut. Siinä ohessa nuo asiat uppoavat kaaliin, graafeja vääntäessä. Ja kun asia kiinnostaa, niin käyn aina kysymässä syventävää tietoa asiantuntijalta kun joku uusi juttu tulee eteen Smile

Mitä tohon luonnollisuuteen tulee, niin minusta ei myöskään ole täysin luonnollista, että kaikkea voi syöödä koko vuoden. Onko tomaatteja ja kurkkuja oltava läpi vuoden? Olen nyt ruvennut tutustumaan juureksiin ja olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, miten monipuolista ruokaa niistä saa aikaan, ja varsinaisia vitamiinipommejakin ovat. Minulla päässä oli vaan raasteet, mutta ai että, coleslawsta uunijuureksiin - nam!

Karppauskin on kokeiltu - sitä harrastettiin vuoden verran ennenkuin tulin raskaaksi. Mies laihtui paljon ja verensokeri selvästi pysyi tasaisempana. Itse huomasin lähinnä tuon makeanhimon ja pikahiilarihimon häviämisen (which was nice).
By Pionina - 24.5.2013

Juu, koitan muistaa raportoida tulokset heti kun saan ne. 

Painon kanssa olen taistellut koko aikuisikäni, enpä osaa sanoa varsinaisesti mitään vaikutusta tuolla rasvojen lisäämisellä ja nyt taas vähentämisellä. Aina vaan on paino noususuunnassa, vain kiivaalla taistelulla se pysyy edes jotenkuten kurissa.

Ihan oikeaa karppaamistakin joskus kokeilin, mutta se ei kyllä sopinut minulle lainkaan. Ihan kamala närästys koko ajan, enkä muutenkaan tuntenut olossani mitään positiivista muutosta.

Yksi ihan varmasti kolesteroliin vaikuttava tekijä on kuitenkin liikunnan väheneminen. Selkä meni edellisvuonna niin huonoon kuntoon, etten käytännössä päässyt liikkumaan lainkaan, eli arvojen vinksahtaminen voi olla ainakin osittain seurausta siitäkin. Vähän enemmän pääsen nyt liikkeelle, muttei mitään radikaalia muutosta kuitenkaan, eli sikäli "kokeen" tulos pitäisi olla kohtuullisen luotettava.

Makeanhimo on kadonnut jonnekin vuosien varrella. Parikymppisenä miltei elin sokerilla, mutta nykyään ei vaan maistu. Paitsi Nellie Dellies -salmiakki. Jestas, että se on hyvää kahvin kanssa! (huomaatteko,  kyllä täällä puhutaan edelleen juomista, eh  Wink

Kotimaisten juuresten käyttöä olen minäkin yrittänyt lisätä. Hyviä ovat, mutta oma opettelunsa siinä on, että niistä tulee luonnollinen osa omaa ostoslistaa. Perunaa en kyllä aio opetella käyttämään, se on niin pahaa. 
By Kreeta-Eulaalia - 24.5.2013

Hyvien rasvojen määrä vaikuttaa kolesteroliin aika paljon. Jos käytä rasvasia maitotuotteita ja eläinrasvoja, älä unohda öljyjä. Hyviä rasvoja pitää saada suhteessa enemmän. 

Alix, kiitos materiaaleista! Juu oli oikein viehättävä nuori tyttö ruokalähettiläänä (kaunis kuin pohjoisen keltainen marja Wink, kerro terveisiä). 

Noista hiilipäästöistä on meillä kotonakin oltu kovasti kiinnostuneita. Mies on tekemisissä hiilipäästöasioiden kanssa töissänsäkin ja on mielenkiinnosta myös laskeskellut arvioita meidän omista hiilipäästöistä. Mutta ekaa kertaa olin mielessäni pohdiskellut tuontihedelmien hiilipäästöjä suhteessa siihen, että marjapakastimet surraa koko vuoden. Ja just silloin tapasin WWF:n ruokalähettilään ja kysyin ja hänellä oli asiasta aivan selvä käsitys Smile

Näissä hiilipäästöasioissakin pitää muistaa kokonaisuus. Vaikka kerroin, että meillä itsekalastettujen kalojen hiilipäästöt nousevat samoihin lukemiin kuin kasvatetun kalan ostamisessa (rantaan matkaa 10 km + pienen avoveneen bensa), niin yhteispäästöt olisivat suuremmat, jos ostaisi kalat kaupasta ja harrastaisi jotain muuta, josta tulee saman verran hiilipäästöä.

No, nyt on kyllä jouduttu kauas niistä juomista
By PikkuPioni - 15.2.2014

Laitettiin torstai-iltana inkivääriolutainekset pönttöön pöhisemään. Ukko on ennenkin olutta tehnyt, mutta ei ole kokeillut inkivääriolutta. Laitettiin puoli kiloa tuoretta inkivääriä yleiskoneessa muusiksi ja tuohon liemeen. On muuten aika työläs seuraavana päivänä siivota niitä astioita...en jaksanut myöhään enää niitä tiskata ja seuraavana päivänä oli kyllä kivettynyt inkiväärijäänteet lujaan astioihin. Niitä kun ei voi suoraan laittaa tiskikoneeseenkaan kun siinä oli pitkiä kivettyneitä puumaisia kuituja...vaikka hieman yritinkin iltasella uni silmässä niitä huuhdella. Mielenkiinnolla odotellaan millaista inkiväärijuomaa siitä tulee.
By Nuu - 22.4.2014

Pitäis näihin aikoihin laittaa sima tekeytymään. Kauankos siinä menee, viikko ? Keräsin viime kesänä humalan kukintoja kun netistä löytämässäni simaohjeessa hehkutettiin kuinka hyvää simasta tulee kun niitä on siinä mukana. Jokin vanha simaohje. No nythän sen kohta näkee ja maistaa Smile
By Nuu - 27.4.2014

Sima on pullotettu ja muutaman tunnin kuluttua yritän saada pullot mahtumaan jääkaappiin. Viikon verran on ohjeessa valmistumisaika, saa nähdä saadaanko vapuksi edes maistiaiset vai onko rusinat edelleen silloin pohjassa.

Työkaveri tosin tekee aina pikasimaa, eli 1. päivänä ainekset tekeytymään, 2.päivänä pullotus ja 3. päivänä juotavaksi. Hän sanoi että on ihan yhtä hyvä kuin pitemmllä kaavalla tehty simakin, joten eiköhän mekin vappujuomaa tästä saada.
By Emo - 27.4.2014

Mun fariinisokeripussissa lukee, että kylmässä valmistuu viikossa, mutta huoneenlämmössä kolmessa päivässä.
By Nuu - 27.4.2014

Kiitos tiedosta Emo. En lukenutkaan sitä fariinisokeripussin ohjetta kun mulla oli se vanha simanteko-ohje käytössä. Siinä on toisen päivän pullotuksen kohdalla että pullotuksen jälkeen annetaan seisoa 6 tuntia huoneenlämmössä ja sen jälkeen siirretään kylmään.

By Eripari - 27.4.2014

Minoon siirtäny jääkaappiin vasta kun rusinat pysyy pinnalla. Äiti teki samalla tavalla, lapsena oli hauska katsoa kun rusinat nousi ja laski pullossa.

By eltsu - 27.4.2014

Hyvä kun muistutitte! Sima pitää pullottaa tänään, kaikki 4 litraa broken heart

En kyllä ole tsekannut, onko se yhtään alkanut käymään, meillä kun on aika alhainen huonelämpötila...

By LawrenceLimburger - 19.5.2014

Simppeliä janojuomaa. 

Koska aina tahtoo jäädä  puolukkasurvosta kellariin,  niin pari vuotta sitten  kehitin simppelin juoman.  

Otetaan kannu jossa on  semmoiset rakosen  kannessa,  että voi siitä  kaataa ja jää sakat kannuun. Otetaan siis tämmöinen  kannu ja sinne    puolukkasurvosta plops pari desiä,  tai maun mukaan ja sitten vain vettä ja siinä se.  Sitä mukaa kun kannu tyhjenee niin vettä voi  laittaa lisää.  "Simppeli juoma" tästä  hiukan laimenee,  mutta entä sitten.

By Pääskynen - 9.6.2014

Tulipa ihana juoma! Äkkäsin pellon keskellä hyljätyllä talonpaikalla valtavat mustaviinimarjapensaat. Tein sitä yksinkertaisempaa Louhisaaren juomaa:

5 l. vettä

4 l. mustaviinimarjan lehtiä

25 g. sitruunahappoa

500 g. sokeria luki reseptissä, mutta laitoin paljon vähemmän

Kiehauta vesi ja kaada huuhdeltujen viinimarjanlehtien päälle. Lisää sitruunahappo ja sekoita. Peitä astia ja anna seistä 12 t. Siivilöi ja lisää sokeri.

Juoma meni parissa päivässä. Täytyy tehdä uusi satsi. Jostain luin, että mustaviinimarjan lehdet ovat aromaattisimmillaan juhannuksen tienoilla.

Se monimutaisempi valmistetaan siman tapaan. Sekin on varmaan ihanaa.

By PikkuPioni - 15.10.2014

Tehtiin myöhäiskeväästä marjaviiniä ja siitä tuli oikein hyvää...ei tullut vaan kirjoitettua muistiin mitä laitettiin ja kuinka paljon. Nyt sitten syksyllä on ollut pihlajanmarjaviini tuloillaan. Just pullotettiin se. Olin jo vähän skeptinen, että mimmosta sameaa mössöä siitä tulee kun ekan kerran astiaa vaihdettiin. Kirkasta oli viini nyt, mutta tuoksu on aika tuju! Saa nähdä mihin suuntaan se menee pulloissa. Laitettiin vähän limppapulloon sitä ja ukko sitä maistoi ja sanoi, että erittäin pihlajaiselta maistuu...ja närästää jo pelkkä maku BigGrin Ei taida tulla uusintasatsia tuosta. Helpompi olis tehdä valmiista hyvästä pihlajanmarjamehusta, eikä marjoista survomalla. Mutta se kun on laitonta.