Puutarha.net Keskustelut

Vanhan hoitamattoman pihan muokkaus

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2491793.aspx

By pilvitarha - 22.1.2008

Pari päivää olen jo vanhan Pentin puolella selaillut keskusteluja ja katsellut kuvia, ja kun en täällä uudella puolella löytänyt vanhaan pihaan liittyvää otsikkoa niin päätin luoda sen itse. Siirtäkää toki toiseen paikkaan jos tällainen on jo olemassa...

Toivoisin tähän ideoita ja kokemuksia villiintyneen pihan kesyttämisestä...

Muutimme syksyllä uuteen kotiin, vanhaan taloon jonka piha on ollut viime kesän tyystin hoitamatta ja sitä ennenkään ei ole varmaan aikoihin muuta tehty kuin joskus leikattu nurmikkoa. Tai siis tuota vihreää aluetta missä kasvaa valtoimenaan nokkosta ja muuta tavallista rikkaa.  Vähitellen on alkanut poltella pihan suunnittelu ja tällä kertaa ajattelin pysyä kumppareissani vähän paremmin enkä heti ala joka puolelle hehtaari-istutuksia tekemään. ( Onneksi en pystyisikään, sillä talossa on ensi kesäksi niin paljon hommaa sekä sisä- että ulkopuolella ettei etupihaan vielä voikaan koskea).

Annoin kuitenkin itselleni luvan yhden kukkapenkin tekoon, ja se tulee tuonne pihan perälle vanhan saunan viereen.  Kas tässä kuva paikasta, istutukset tulisivat tuonne vanhan saunan vasemmalle puolelle:

By anita - 22.1.2008

Minulta on turha kysyä neuvoa suunitteluun, kun vaan rohmuan kaikkea kaunista ja sitten rupean miettimään, mihinköhän saisin ne mahtumaan. Mutta tuossa saunan nurkalla näin sieluni silmin salkoruusuja ja ritarinkannuksia jonkun matalamman (joku kurjenpolvi?) kanssa. Salkoruusut seisoivat oven vieressä (vaaleanpunaiset kerratut), ja nurkan takana oli ritarinkannuksia (sinisiä).

Tässä on nyt ihan kartta että päästään asiaan. (Kuva on otettu suunnilleen tuosta missä on punainen pilkku)    Eli penkki on tuo vihreällä piirretty alue, pituutta noin kuusi metriä (patikkamittaus suoritettu eilen muksujen kanssa). Istutusten taakse tulisi punamullattu lauta-aita syystä että tuolla mäntyä, leppää ja koivua sisältävän pöheikön takana on sitten melko vilkasliikenteinen maantie. 

Kuvassa ylävasemmalla näkyy vanhan navetan kulmaa ja oikealla sitten itse talo.  Nuo puut penkin pihan puolella ovat muistaakseni tuomia ja niiden juurella on jotain erittäin villiintynyttä pensasta- olisiko ehkä angervoa. Vaikea tunnistaa näin talvella kun ei silloin syksyllä ehtinyt sen kummemmin pihaa tutkia.  Pöheikön ajattelin jättää aloilleen näkösuojaksi.

Talomme on hiekkaharjulla V-vyöhykkeellä, eli maapohja on minulle uusi tuttavuus - entistä pihaa väänsin semmoiseen Etelä-Suomen savimaahan... Nyt onkin enemmän miettimistä mitä tähän kasvattaa. Pitäisi olla kuivuutta kestävää ja varjossa viihtyyvää.   Haluaisin myös tietysti mahdollisimman rehevää ja monimuotoista enkä liian säntillistä. Penkistä tulee kohopenkki, koska muuten tuskin mitään rehevää näkymää saisi aikaiseksi tuohon isojen puiden alle. 

Että miltä kuulostaisi vaikkapa kellokukat, malva, arovuokko, kurjenpolvet? Entäs kotkansiipi, poimulehti  ja iisoppi?

Anita, minulla on ihan sama paha(?) tapa ja oletan että tässäkin  mopo karkaa käsistä heti kun siihen tilaisuus tulee... mutta voinhan näin alkuun kuvitella että pystyn järkevästi suunnittelemaan enkä hankin yhtään sopimatonta kasvia. No  niin varmaan! naurua

Kyllä tuohon oven pieleenkin tosiaan kukkia tarvitaan ja salkoruusuja ei minulla ole ikinä edes vielä ollut...

By anita - 22.1.2008

Malva ja kellokukat sopivat mielestäni tosi hyvin tuollaiseen perinnemaisemaan, mikäli niille riittää siellä valoa. Kurjenpolviahan ehdotinkin jo, eli . Arovuokko antaa valoa varjoiseen paikkaan. Vihreillä saat sinne hyvin rehevyyttä. Voisikohan listaasi lisätä vielä särkyneensydämen?

By anita - 22.1.2008

. Olipa lohduttava kuulla, että muutkin "suunnittelevat" yhtä järkevästi kuin minä.  Mielestäni ne salkoruusut aivan huutavat pääsyä siihen saunan nurkalle.  

By mouku - 22.1.2008

Tuli vaan mieleen jos paikka on varjoinen niin iisoppi eikös ole auringosta tykkääviä.

Lehtosinilatva(sininen tai valkoinen), kuunliljat,pikkusydän, nauhukset, pikkutyöyhtäangervo siinäpä ehdotuksia edellisten lisäksi, jotka nekin muuten mainioita paitsi se iisoppi, hmm aloin miettimään miten Kotkansiipi..jos ei ole kauhean kuiva paikka kuitenkaan.
By Kassikäpp - 23.1.2008

Entäs, jos tilaa on, kunnon ruusupöheikkö? Juhannusruusua,koiranruusua, punalehtiruusua...
By rooset - 23.1.2008

Minäkin laittaisin ruusuja tuohon paikkaan,ainakin juhannusruusun vaikka saunan lähelle? Tietenkin poimulehti on hyvä valinta ja joku kivikkoalvejuuri vai mikä se kuivanpaikan kasvi on? Särkynyt sydän kait sopii aina jos ei paadetta ole liiaksi. Sipulikukkia sitten syksyllä ja muuta mukavaa. Siitä se lähtee,muuten ihana saunavanhus!
By nanikka - 23.1.2008

Rohtoraunioyrttikin on minusta mukava perinneperenna perinnemaisemaan.

Mulla on samanlainen "suunnittelumenetelmä" kuin anitalla: ensin haalitaan kaikkee kivaa ja sitten ihmetellään mihin ne mahtuvat

By Kellokukka - 23.1.2008

Näyttäis sopivalta paikalta Syyshortessialle ja Alppiruusulle, molemmat käy happamaan maahan. Alapuolelle vaikka verikurjenpolvea ja valkosta pikkusydäntä. Myös sekä valkonen että punanen särkynyt sydän käy ja Töyhtöangervotkin menestyy.
By meriva - 23.1.2008

Ennenkuin aloitat kukkapenkkkien teon niin nykäise tuo koivu tuosta saunan kulmalta pois ennenkuin se vaurioittaa perustuksia. Se on auttamatta liian lähellä ja koivulla on tosi vahvat juuret.

Muutoin sinulla on ihana piha laitettavaksi siihen saa vaikka mitä ruusutarhaa.
By valtsu - 23.1.2008

Tässä vaiheessa kun ei vielä pääse lapioon käsiksi haepa kirjastosta (tai kirjakaupan alesta, minua onnisti) kirja Luonnonmukainen Puutarha, Pentti Alanko ja Pirkko Kahila. Keitä kuppi teetä tai kahvia ja nauti kuvista.

Tähän sinun pihaasi kävisi selvasti luonnonmukaiset alueet, keto, niitty tai metsäpuutarha kosteuden ja maaperän mukaan.  Missään muussa kirjassa ei ole niin hyvää listaa maatiasperennoista, värit, kasvuvaatimukset ja lisäysohjeita myös pensaille.

Jos aiheesta innostut laita minulle privaattiviestiä, jemmastani löytyy nopeakasvuisten vanhaa suomalaista kantaa olevien perinnekasvien siemeniä (ruma nimi? maatiasiperenna)  joilla pääset alkuun. Johonkin ketjukirjeeseen osallistumalla voit laajentaa valikoimaa. 

Harrastan kesämökillä metsäpuutarhan ja perennaniityn hoitoa, kirja vahvisti toisenlaista tapaa nauttia kukista. Petuniat ja kirkkaat samettiruusut voi hyvällä omallatunnolla jättää pois rasittamasta kukkaroa.

By pilvitarha - 23.1.2008

Kiitoksia ideoista, kovasti menevät samaan suuntaan kuin omani   Pensaita en halua tuonne laittaa, koska paikan toisella reunalla on jotain pusikkoa niin paljon. Tuossa kuvassahan ei näy se varsinainen penkin paikka, se tulee aidan kanssa muodostamaan mukavan pesän tuonne saunan päädyn  taakse.    Talon edustalle istutan kyllä niitä ihanaisia pensasruusuja jahka on ulkovuoraus saatu vaihdettua. Niiden paikat jo malliksi tallattiin lumeen lasten kanssa... Tässä kuvassa tuhersin äkkiä malliksi penkin paikan.  Matkaa tuomelta penkin reunaan on ehkä viisi metriä.<<z

Alppiruusua en uskalla laittaa koska kohopenkistä en kovin syvämultaista tee ja alle laitan juurimaton. En myöskään aio hirveästi johtovedellä kastella joten muutkin kosteamman paikan kasvit ovat poislaskettuja...

Tuo Luonnonmukainen puutarha on minun suosikki puutarhakirjani, ja löytyy ihan omasta hyllystäkin.  Haluankin tästä pihasta semmoisen puolivillin, mielestäni paikan luonne menisi pilalle jos alkaisin liian huoliteltua tekemään.  

Jos jollakin on kuvia ja kokemuksia omasta vanhasta pihasta niin laittakaa ihmeessä tänne ihasteltavaksi kukkanen

Ai niin, osa noista puista on jo ehtinyt tehdä vahinkoa saunan perustuksille, mutta vielä ei olla keritty kaatopuuhiin (yksi leppä tosin  sai jo lähdöt). 

By Kassikäpp - 24.1.2008

Jaahas, no nyt alkoi hahmottua. Nauhukset ja kotkansiivet tosiaan kävisi tuonne...jotain keltaista, mikä tuo valoa...juurelle kuunliljoja?
By sailasi - 24.1.2008

Alppiruusulla on hyvin matalat ja pienellä alueella kasvavat juuret. Sille et syvää penkkiä tarvitse, mutta happamuutta kyllä vähän tavallista enemmän. Ja sitä kosteutta - mutta sitä tarvitsevat nauhukset, hostat ja kotkansiivetkin.
By terhi.k. - 25.1.2008

Minun puutarhani on myös hiekkaisella harjulla; sormustinkukka, palleromäkitervakko, varsankello, peurankello, kurjenkello, vanhat iirikset, harmaamalvikki, myskimalva, keltasauramo, palavarakkaus, harmaakäenkukka ja lemmikki esimerkiksi pärjäävät hienosti kuivassakin. Ja keltapäivänlilja! Sen pitäisi vaatia hyvää maata, mutta kukkii meillä joka vuosi koivun alla paikassa mihin edes heinät eivät tule. Kuka lie senkin siihen istuttanut, ehkä siinä on aikoinaan ollut kukkapenkin pohjaakin eikä pelkkää hiekkaa.
By viherpeippo - 9.2.2008

Toivottavasti tämä viesti sopii pihan suunnitteluun... Tuossa taannoin toisessa ketjussa kerroin berliininmuurityyppisestä lankkuaidastani, joka on kymmeniä metrejä leveä... sain sitten päähäni koristella aidan kaikenlaisella ikivanhalla puutarharojulla. Olen varmaan hullu, mutta olen ostanut nyt 4 pitkää puupiikkiharavaa, 1 vanhat isot taulunkehykset (jaa-a, ei tosin puutarhaväline alunperin...), 1 varmaan sata vuotta vanhan viikatteen ja 2 lapiota. Haravoita pitkin laitan köynnöksiä kiipeilemään, muut kiinnitän asetelmiksi aitaan. Vielä etsiskelen vanhaa kalaverkkoa. Koko hela hoito maksoi 60 euroa... Kauhea morkkis...surullinen

Missähän kaikki ovat? kamalan vähän viestejä kirjautuu. Täällä ainakin harmaa loskakeli. Ulos ei juuri huvita mennä.

By belgi - 9.2.2008

Kysele viherpeippo olisiko tuttavilla ja naapureilla turhia puutarhatyökaluja nurkissaan, miksi niiden on pakko olla ikivanhoja, kai vähän uudemmatkin kävisivät jos joltakin on yli jäänyt. Vanhoja rikkinäisiä lapioita ja haravoita voisi moneltakin löytyä. Ne taulunkehykset kuulostavat kivoilta, niiden sisälle saa mukavasti jonkun asetelman.

belgi, kalaverkkoa lupasi juuri yksi tuttu mökiltä katsoa. Kyllä kirppareilla kiskotaan. Vanha puolilaho puusaavi 20e. En sentään sitä pihalle kuskannut.

By Euffis - 9.2.2008

"Kansallisromantiikka" arvossaan... jotkut muutamat kun tuntuvat ajattelevan, että mistä vain "vaarin ja mummun aikaisesta" voi pyytää mitä vain, kuntoon ja ulkonäköönkin katsomatta. No, pyytäähän aina saa, mutta ei aina kannata todellakaan niihin rahojaan pistää...
By pilvitarha - 15.5.2008

No nyt on aloitettu homma. Ainakin tavallaan... Sain tehtyä pienen hätäsijoituspenkin tuohon saunanedustalle. Siihen sitten siirtelen pihalta löytyviä perennoja talteen odottamaan ensi kesää - tai sitä seuraavaa. Isompia penkkejä ei saa tehtyä ennen kuin on tuhat muuta asiaa hoidettu kuntoon. Eikä noita kukkasia viitsi nurmikkoon jättää ruohonleikkurin armoille...

Ilokseni huomasin että tuo saunan takana/vieressä oleva pieni haapaläntti on saanut pitää lehtipeitettä juurellaan ilmeisesti pitkään, ihanan kuohkea hiekkainen mullos sieltä paljastui. Nokkosta toki löytyy, mutta sitä on helppo kiskoa irti noin höttöisestä maasta. Entisen kodin tinttasavi-maaperän jälkeen olen melkein itkenyt huvituksesta tätä kitkiessä. Ei tarvitse enää kaivaa hirveitä raskaita kokkareita, ylimääräinen tavara irtoaa nätisti haralla ja multa (hiekka) jää paikoilleen.

Tuonne metsäläntille alankin perustaa jonkinmoista puolivillien perennojen puistoa. Jonnekinhan nuo siemenet on saatava Smile Unelma (?) tädykettä sinne jo istutin, ja malvaa ajattelin kylvää, siirtää kotkansiipiä ja lisää akileijoja. Vähän kauemmaksi lupiinia. Liian tarkkaan ei pidä suunnitella, kuitenkin homma elää koko ajan...

... Olisi voinut tietysti säätietoja etukäteen kuulostella, mutta kun ei tuota telkkaria nykyään tule juuri katsottua niin luotin vaan siihen että nythän on kevät. Sikäli hyvä että hiki ei tullut yhtään kyykkiessä. Ja kastelin sentään siirretyt niin hyvin että mitään vahinkoa ei näyttäisi tulleen.

Aika harvakseltaan tätä nykyä pihahommiin pääsee, mutta jahka tämä puutarhahulluus taas aktivoituu täyteen maniaan niin eiköhän raportoitavaakin tule taas!

By pilvitarha - 26.5.2008

Tätä tuomea katselin syksyllä muuttokuormaa purkaessa sillä silmällä että varmaan pitää kaataa kun on niin surkean näköinen... Tulipas taas todistettua että siihen moottorisahaan ei saa koskea ainakaan ensimmäiseen vuoteen! Kuva ei tee ihan oikeutta puuvanhukselle, mutta se kukkii ihan hattarana ja koko piha tuoksuu ihanalle! hymy

By Sand - 26.5.2008

Myöhään eilen illalla istuin penkillä ison tuomen alustassa, katselin taivasta vasten puiden oksia ja huomasin, että kriikunapuukin kukkii. Harmittavasti tuo kriikuna on jäänyt aivan liian varjoon vaahteroiden ja tuomien puristukseen.

(Yllytän itseäni kaiken aikaa harventamaan vaahterariviä voimakkaasti)
By kiiki7305 - 21.6.2008

meidän pihasta ei ole huolehdittu muutamaan vuoteen. ja kyseessä on paritalon piha...

pihan on vallannut voikukka, ruusu sekä vuohenjuurikohan tuo on?

miten aloitan perusparannuksen? lapiolla vaan maa ylöalasin ja uusi multa päälle?

piha on kaksiosainen. yläpiha on oleskelua varten ja alapiha saa olla vähän huolettomampi. sinne on tarkoitus siirtää varjoisasta pari viinimarjapensasta.

muuri on tarkoitus tehdä suihkuläähteeksi luokitellusta lätäköstä löytyneistä kivistä ja peittää tuo lätäkkö. muurin korkeudeksi tulisi max 80 cm.

miten teen muurin?

vanha kukkapenkki valuu ja siinä on huono multa ja se on aika kurjan näkönen.

piha on yleisestikin KA-MA-LA!

APUJA KAIPAILEN.

By Sand - 21.6.2008

Onpas haastellinen pihamaa sinulla kieli ulkoa

Jos minä tuota pihaa alkaisin "hallita", keräisin ensimmäisenä kaikki nuo hyvän malliset kivet johonkin sivuun odottamaan, konttaisin puskien juurilta rikkaruohot pois, kattaisin paikallaan säästettävien pensaiden alustat märillä sanomalehdillä ja peittäisin ne niillä rikkaruohoilla, mitä perennojen seasta löytyy. Tarkistaisin kaikkien pensaiden sijainnit. Hankkisin jonkin pienehkön puun tai jopa parikin.

Vetäisin rautaharavalla sen kohopenkin muun maan tasalle, keräisin ensin säästettävät kasvit siitä johonkin nurkalle siirteeseen.

Tekisin kivistä käyntipolkuja ja täyttäisin kaikki muut alueet istutuksilla...laatoittaisin jonkin kohdan oleskelua varten.

By kiiki7305 - 21.6.2008

Sand, ai haasteellinen... KA-MA-LA, sanon minä viha

nyt olen repinyt apinan raivolla noita ruusuja ja olen saanut noin 8 kottikärryllistä niitä jo irti. eikä loppua näy...

kivet on kasattu ja lätäkkö alkaa kuivua lupaavasti. eli hei hei hyttysen poikaset hymy

tuo kattaminen olikin uusi asia minulle, vaikka en ihan peukalo keskellä kämmentä olekaan. tai tuolla tavalla kattaminen oli uutta.

puita on tarpeeksi, pari pihlajaa ja kirsikka ja luumu. kuulemma ne ovat niitä. en itse tunne. ne puut sijaitsevat tuo onnettoman "kukkapenkin" oikealla puolen.

tilaan aluksi 1300 litraa multaa että saan isommat kuopat täytettyä, juuri sen lätäkön ja sit oikasen muurin mutkat. eli parin viikon päästä on piha talkoot! mukaan saa toki liittyä pomppivaa naurua

oleskelualue tulee oleen vanha paikka, olkkarin ikkunan alla. eli lätäkön vasemmalla puolen näkyvien tuolien jalkojen kohdalla.

eli nyt tarvii vaan kääntää lapiota ahkerasti... silmän isku

pitää laittaa kuvaa kun oon tehnyt jotain!

By kiiki7305 - 21.6.2008

onko sellaisen jyrsijän vuokraus järkevää tässä pihassa?

lueskelin joitakin juttuja, missä oltiin käytetty sellaista ja aloin miettiin että se olis kätevä ja helppo apukeino.

missä hinnoissa sellaiset on, jos vuokrais viikonlopuksi?
By kiiki7305 - 21.6.2008

noniin. nyt on pihatalkoot pidetty ja piha on käännetty ja myllerretty ihan joka puolelta. tai siis yläpiha on, alapiha tehdään kunhan kaikki mukana olleet ovat keränneet voimia ja saan tilattua jätelavan pihaan. sen verran tuli roskaa ja JUURIA vihainen

pari kuvaa iloksenne, miten piha oikein edistyi...

lätäkön alkuperäinen tilanne

tässä kaivetaan tuota kuuluisaa lätäkköä ylös:

ja tältä se näytti sunnuntai iltana

kukkapenkki näytti perjantaina vielä tältä alhaalta tieltä päin

ja tältä oleskelupihalta, eli ylhäältä

kun se sunnuntaina näytti jo tältä ylhäältä, alhaalta en saanut kuvattua. koitan saada mahd pian

tässä on kasa, mikä tuli pois vietäväksi

ja tuo on vasta alkua. koitan saada tästäkin kuvan heti huomenissa. samalla kuvaan meidän uuden muurin!

se on hieno!!!

mutta hikeäkin on valunut ja niska on palanut vaikka koitin kuinka olla naama aurinkoon päin.

By iiris-kukka - 21.6.2008

On teillä ollut urakka! Hieno on kyllä tuloskin. Eikös olekin mahtava fiilis tuollaisen jälkeen.

By jadea - 21.6.2008

Wau, mikä muutos viikonlopussa ! pla pla plaaa

By Poppius - 21.6.2008

Olettepa olleet ahkeria, hienoa!
By LukinLilja - 21.6.2008

Kylläpä olette saaneet aikaan! Meillä on mennyt kolme vuotta, ja valmista ei taida tulla tänäkään kesänä. Välillä pitää käydä vähän töissä ja sitten kun ei ole töissä, hommaa järjestää ipana.
By Lumijoutsen - 21.6.2008

Hyvä!
By intopii - 21.6.2008

Kiiki7305, johan olette panneet hösseliksi. Hienon näköistä! Aivan mahtava tulos vain viikonlopussa.

Keitähän sitä kutsuisi omakotitalon pihatalkoisiin ;-)
By Kurppa. - 21.6.2008

Hieno tulos!
By pilvitarha - 21.6.2008

Ohhoh, saisko teidän talkooporukkaa lainata? kieli ulkoa

Tosi hyvältä näyttää jo, ja kyllä se lopputulos sitten palkitsee niin että se hikoilu unohtuu. Ja kunhan puutarhakärpänen puraisee kunnolla niin pian huomaat jo kyykkiväsi ihan omaksi huviksesi siellä puskien juurella naurua

By Temskukka - 21.6.2008

Hienoa! Pidä meidät ajantasalla näissä muutostöissänne! Kertakaikkisen hienoa!
By Jazz - 21.6.2008

Mahtavaa! Nyt kun olet saanut oman pihan tuohon kuntoon, voit tulla jatkamaan meille!silmän isku

By Marjorie - 7.7.2008

Hei kaikille,

olen uusi täällä. Tulin pyytämään apua omakotitalopihani kanssa. Mummoni muutti täältä 3 vuotta sitten pois, ja tilalle tulin minä, kaupungissa kasvanut nuori ihminen. Piha on TODELLA suuri, mummo piti siinä useampaa kasvimaata, ja perennapenkkejä ja puskia on joka lähtöön. Niin mukavaa kuin kitkeminen ym. pikku puuhastelu on aiemmin ollut, näinä kesinä olen itkenyt ja hammasta purren miettinyt että mitä järkeä tässä on. Paljon olen jättänyt hoitamatta, mutta en haluaisi ihan mokata tätä pihan kunnossapitoa. Siispä, polttavin ongelma, johon tarvitsen apua, ovat käyttämättömät kasvimaat:

Keväisin en ole niihin kylvänyt mitään, enkä tajunnut käännellä maata säännöllisesti, jolloin rikkaruohot tietysti alkaa kasvamaan. (olisi pitänyt kylvää vaikka viljaa, kunhan ei paljasta multaa jätä.) Nyt niissä kasvaa jo korkeaa pujoa, voikukkaa, putkea... Siis siinä määrin, että kitkeminen tuntuu jo kaukaiselta ajatukselta! Varsinkaan niitä putkia ei saa ikimaailmassa kitkemällä pois.

Mitä siis tehdä?! Pitääkö tilata kaivinkone ja kaivaa Australiaan saakka? Smile

Toinen ongelmani on se, että tältä hehtaaripihalta tulee puutarhajätettä mieletön määrä, mutta ei siitä nyt sen enempää. Kiitokset, jos joku vastailee minulle.

By Horsma - 7.7.2008

Käys laittaan itsellesi joku nimimerkki sataviiskytviistuhattajarisat, niin aletaan ruotimaan. Jokainen rikkaruoho on itseasiassa muhevan kompostimullan siemen =D
By Nuu - 7.7.2008

Profiili 155510, kävisitkö lisäämässä itsellesi nimimerkin, se kuuluisi tehdä. Tapahtuu siellä oma profiili-kohdassa. Iso kiitos Horsmalle joka tuossa jo samasta asiasta huomauttikin Smile

Nimimerkin lisäämisen jälkeen tervetuloa!
By Marjorie - 9.7.2008

Nyt on nimimerkki, olkaa hyvät.

By sailasi - 10.7.2008

Marjorie, peitä ne käyttämättömät maat jollain. Muovisäkeillä, vanhoilla matoilla, sanomalehdillä... mitä paksumpi ja tummempi peite, sen parempi. Kolmen vuoden päästä tästä sinulla on hienoa rikkaruohotonta maata :-)

Edellyttäen, että peite ei repeile... :-)
By Havula - 10.7.2008

Parasta aikaa kokeilen samaa konstia, mutta meneeko siihen tosiaan niiiiin kauan? Keväällä peitin pressulla multakasaa joka kasvaa juolasta lähtien vaikka mitä. Olin vaan kuvitellut jo ensi kesänä siihen mansikkamaata laittavani?
By sailasi - 10.7.2008

No kunhan heitin jonkun aika-arvion... kurkkaa ensi kesänä, miltä näyttää :-).
By Havula - 10.7.2008

Jeps! ; )
By Marjorie - 11.7.2008

Miten hyvin se pitäisi ensin kitkeä? Taidan vedellä siltä yhdeltä pläntiltä kaikki isoimmat kasvit pois ja niittää viikatteella (vuohen?)putket, mutta perusteellista kitkemistä en voi alkaa tekemään. Sittenhän voisin koittaa tuota konstia, ja toivoa että ne putketkin tukahtuisi sinne.

By sailasi - 11.7.2008

Ei sitä välttämättä tarvitse kitkeä ollenkaan. Kasvit kuolevat valon puutteeseen, valo on niiden elinehto.
By sailasi - 11.7.2008

Ai niin, sitten kun sen katteen poistaa, niin on syytä laittaa kyllä jotain heti siihen maahan - yksivuotiset rikkikset itävät nopeasti, ja monivuotisten siemenet säilyvät maassa vuosikymmeniäkin itämiskelpoisina.
By Sand - 11.7.2008

Oikein tiheään kylvetyillä viherlannoituskasveillakin saa pidettyä avointa maata hallussa. Ja se vanha perunamaakonsti on myös aina hyvä muistaa, mikäli multaa on riittävästi.

Yksi mainio ja huoleton maanparantaja on ruokaherne kaupan kilon pussista BigGrin
By LiisiA - 11.7.2008

En ole varma onko tämä sopiva paikka kysyä, mutta otsikko ainakin sopii. Yritän myös hoitaa vanhempieni isoa pihaa ja siellä olen tuskaillut pensaiden (marja- ja koristepensaita) alusia. Millä ne voisi kattaa rikkaruohojen vähentämiseksi?

Oksasilppurilla silputtu oksasilppu tai nurmikonleikkuujäte kerää kaikki pihan lehtokotilot apajille, joten ne eivät käy. Nurmikonleikkuu on tuskaista, kun yrittää niiden pensaiden alta ajaa...
By Nuu - 11.7.2008

LiisiA, käypäs lukemassa täältä: " Viherrakentaminen - kompostointi" ketjusta "kattaminen-kateviljely-pintakompostointi". Ihan heti siellä alussa jo on puhetta myös marjapensaiden alustojen kattamisesta, nopeasti äsken vilkaisin.

Sitten myös täällä: "Pensaat - yleistä asiaa" näyttää olevan ketju "pensaiden kate".

Nämä nyt nopeasti esiin kaivettuina vinkkeinä paikoista joista saatat saada hyviä ratkaisuja itsellesi

By Marjorie - 11.7.2008

Kiitos neuvoista. Suuret rikkaruohot ovat metrin korkuisia, joten ne on sieltä vedettävä (aloitin jo), mutta kitkemisen jätän siis, jee. Sitten taidan hankkia pressut, sillä alueet ovat liian isoja sanomalehdillä tai säkeillä tilkittäviksi. (noin 4 x 6-7 m)

By sailasi - 11.7.2008

Jätä suurten rikkisten jämät maatumaan sinne alle. Saat parempaa maata :-).