Puutarha.net Keskustelut

Alppiruusun lisääminen

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2492958.aspx

By Imikkä - 7.2.2008

Keräsin alppiruusujen siemeniä isosta ryhmästä ja nyt eka siemenkylvökseni otti ja iti ",  mutta siltä varalta että mäntymetsään mennään (tai siis ei mennäkään), onnistuuko alppiruusujen lisääminen myös pistokkaista tai taivukkaista? Ja milloin se pitäisi tehdä?

By habakuk - 8.2.2008

Taivukkaista onnistuu helposti: olen pannut taivukkaan ja emon väliin muovinarukuristuksen oksan ympärille, jolloin kuristuu hiukan erilleen maahan haudattu oksataivukas kasvaessaan. Lisäksi on tapana kuorta rapsuttaa ja panna juurrutushormonia. Juurien kehitys vie kyllä ehkä pari kesää. Pistokkaani ovat aina mädäntyneet ja/tai kuivuneet. Taivuttele kun aikaa on, mieluiten ehkä keväällä.
By peuris - 15.2.2008

miksi tarvii narulla kuristaa? eikö riitä että kaivaa taivukkaan vähän maahan ja vaikka kivi päälle painoksi?
By mummi - 15.2.2008

Taivukas älyää paremmin kasvattaa omat juret
By habakuk - 16.2.2008

Oksan kasvaessa paksuutta estää muovinaru enenevässä määrin yhteyttämistuotteiden siirtymistä emolle ja myöskin uusi yksilö hiljalleen kuristuu liki irralleen emokasvista, jolloin sen on pakko itsenäistyä. Omien kokemusteni mukaan luulottelen kuristelusta olevan hyötyä.
By Pitko - 8.2.2012

Osaakos kuka kertoo et tarviiko alppiruusut itääkseen jotain kylmä- tai lämpökäsittelyjä vai itävätkö mitenkä? Kiitosta...

By Rhodo91 - 8.2.2012

Hei!

Onko kuinka moni kasvattanut rhodoja siemenestä? Itselläni on nyt muutamia lajikkeita kasvamassa ja näyttää vähän huonolta, kun osa on tuupertunut vaikka melkein kaikkia siemenet itivät. Mistä johtuu tämä, että taimet eivät oikein tunnu pärjäävän? Liika kuivuus, kosteus, valo vai mikä? Toivottavasti joku osaa neuvoa?
By hopeavillakko - 8.2.2012

Ei alppiruusut ole ollenkaan hankalia kasvattaa siemenestä ja oma kokemus on, että yllättävän nopeakasvuisiakin ovat. Alussa taimet ovat todella heiveröisiä eli veikkaisin kyllä noita mitä itsekin ehdotit eli kuivuuttaa ja valonpuutetta. Itse kasvattelen alppiruusujen pikku taimia kelmulla peitetyissä ruukuissa niin eivät pääse niin helposti kuivumaan. Toki pienoiskasvihuone ajaa saman asian.
By bluedreams - 8.2.2012

hmmm... itäminen yleensä ottaen nopeaa ja joutuisaa... muuten niiden kehittyminen aikuisiksi yksilöiksi vie kyllä ihan mukavasti vuosia! Lisäksi jos ei ajoissa toimi koulimisen ja/tai tuulettamisen suhteen niin menettää nopeasti PALJON pikkutaimia...

Totta turiset bluedreams, mutta itse kyllä yllätyin miten kehittyvät jo parin ensimmäisen vuoden aikana. :-)
By Tuulia-tuu - 8.2.2012

Kiinnostus heräsi! Oletteko keränneet siemeniä omista alppiruusuista? Tuottavatko kaikki alppiruusut itävää siementä? En ole tullut koskaan tutkineeksi, minkänäköistä sisältöä kukissa löytyy syksymmällä.
By Miikos - 8.2.2012

Täällä Haaga, Hellikki ja vuoristoalppiruusu tekevät siemeniä tuhottomasti. Oon niitä joskus kerännyt nappaamalla siemenkotia kerttislautaselle ja antanut siinä varistella. Vielä eivät oo tuolla ulkona ees auenneet.
By bluedreams - 8.2.2012

aika suuriosa tuottaa siemeniä... ja vielä sellaisia, jotka itävät nopeasti & helposti... ihan normi kasvuturpeeseen kylvettynä
By Tuulia-tuu - 8.2.2012

Mun piti tietty heti lähteä ulos taskulampun valossa tutkimaan, mitä alppiruusupuskan ruskeat kukkienjälkeisronttoset pitävät sisällään. Ei niistä siemeniä löytynyt Sad Ainakaan tässä vaiheessa syksyä enää. Ensi vuoden kukinnan jälkeen täytyy tutkia asiaa varhemmin.

Kesällä tein pienen penkin turpeesta& hyvästä mullasta edellisellä sivulla mainittujen GRANDIFLORA -alppiruusujen eteen, saap nähdä jos sinne syntyisi vauvoja itsestään Smile

Täältä löytyy hyvät ohjeet jos kiinnostus heräsi
By Miikos - 8.2.2012

Ne siemenet on todella pieniä, melkeinpä pelkkää pölyä.
By Tuulia-tuu - 8.2.2012

Kiitos Miikos ja Hopeavillakko (hyvä linkki). Kuvittelin löytäväni jotain kohtuullisen isoa siementä mutta taidanpa ottaa uusiksi näillä tiedoilla. Etsin päivänvalolla, jos vielä löytyisi aukeamattomia siemenkotia, kuivatan ja tutkin tarkemmin..
By Tuulia-tuu - 8.2.2012

Nonnih. Vain yön yli kuivaus pöydällä ja eilisiltana kerätyt, sadevettä tiukkuvat siemenkodat luovuttivat sisältönsä
By bluedreams - 8.2.2012

aivan oikealle näyttää... nyt vaan noista uusia menestys alppiruusuja kasvattamaan!!
By Tuulia-tuu - 8.2.2012

En varmaan olisi tohtinut uskoa tuota tomua ison kasvin siemeniksi, ellei täältä olisi saanut asiantuntija-apua Smile
By Miikos - 8.2.2012

Katso myös: Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron
By Pitko - 8.2.2012

Kiittää ja kumartaa!
By Miikos - 9.2.2012

Vuoristoalppiruusun lisääminen taivukkaista on helppoa.
Se tekee juuret täydessä varjossa nopeasti. Huomasin vain kun se oli ilman mitään apuja näin tehnyt
By Tuulia-tuu - 6.3.2012

Alppiruusun itävyyttä väitettiin hyväksi. En tietenkään uskonut, kun sitä siementomua katselin. Kylvin varmuudeksi ziljoona siementä per neliösentti.
Nyt uskon... 20.2. kylvetyt kotipihan rodon siemenet alkaneet nousta mullasta....ziljoonittain  Nuo perliittirakeet kertovat näkyvien taimien miniatyyrikoosta. Lisäksi mullan pinta on täynnä nousevia vielä valkoisia niskalenkuroita, niitä en saanut kameralla näkyviin.
Tästä taitaa tulla tämän vuoden pääsiäisruoho
By Rillari - 16.5.2012

Tuulia-tuu, kuinka taimet voivat nyt? Lueskeltuani tätä ketjua pari kertaa, päätin kokeilla josko ulkona talvehtineet siement saisi itämään.Olisi mukava tietää kuinka kokeilusi on edennyt?
By Rillari - 4.6.2012

Trallalallalaa, Rhodoni itävät. Rahkasammal-turveseoksesta nousee pienen pieniä taimia.
By Rillari - 4.6.2012

Tuulia-tuu, kuinka pikkuiset voivat? Minkä kokoisia ne ovat nyt?
By Rillari - 15.6.2012

Kuinkahan millisinä nuo vauva-rhodot pitää koulia? Minun 3-6 mm korkeat tulevaisuun pensaani eivät ole kohta 10 päivään kasvaneet yhtään, mutta niillä on vain noin 1-2 cm paksu "idätysalusta".
By Pihapihlaja - 18.6.2012

Mun kiinnostus heräsi justiinsa nyt. Ja heti aamulla menen etsimään marjatanalppiruusustani noita siemenkotia. On karistellut kaikki kukkansa juuri joten ehkä siellä ois jotain. Vai tarviiko niiden antaa vielä kehittyä?

ja kerkeenkös kylvää tälle vuodelle jo? Vai pitääkö mun sitten pitää jotain alppiruusuviidakkoa talven yli sisällä?
By Rillari - 18.6.2012

Super-pienet rhodon alut on nyt koulittu omiin ruukkuihinsa. Mikroskooppi ja suurennuslasi olisivat olleet oiva apu =)
By Rillari - 21.6.2012

Rhodon alut
By Rillari - 25.6.2012

Tuulia-tuu, kuinka rhodo-projekti edistyy? Täällä omilleen asumaan siirtyneet ovat kasvaneet ainakin millin =)
By Pihapihlaja - 28.6.2012

tota- millonkas sen pitäs ne siemenet pöläyttää? onkohan mulla väärät osat kasvia tai väärä paperi alla kun mitään ei näy
By Miikos - 28.6.2012

Taitaa olla väärä vuodenaika =D Syksymmällä ja ihan talvellakin vielä voi ottaa. Siemenet kypsyy hitaasti.
By Pihapihlaja - 28.6.2012

No ilmankos, toi kyllä kukki jo tosi aikasin, ja enää tössöttelee niitä siemenkotia. Mutta ois kyllä niin kauniin värinen että sitä mielellään ottas useeman pihan kaunistukseksi.
By kevätlinnunherne - 29.6.2012

Onko kokemusta kellään kauanko kestää ennenkuin kukkii jos siemenestä kasvattaa ? Idätysohjeet löytyi mutta missä talvehtii seuraavan talven?
By Rillari - 29.6.2012

Hih,
minulla ainakin talvehtii sisällä. Ei tuo kasvuvauhti ole ollut niin nopea, että ulos istuttamaan lähtisin. Edellisestä kuvasta on nopeiten kasvaviin tullut n. puoli milliä lisää.
By Rillari - 29.6.2012

Pihapihlaja, oletko tsekannut puskien aluet josko sinne olisi jäänyt viime vuoden kukintoja?
By Pihapihlaja - 5.7.2012

On tullut katsottua kun siirsin alppiruusuni toiseen paikkaan, entisessä paikassa ei ollut kuin kasa rikkaruohoja.
By mumimyy - 5.7.2012

Pihapihlaja laita siittä alppiruususta taivukas maahan saat nopeammin kukkivan kasvin kun siemenistä mutta se taivukaskin täyty olla jos muistan oikein pari vuotta koskematta.

Mulla nyt siemen kasvatit ovat 3 vuotta vanhoja koko ajan ollet ulkona korkeus roima 10 cm nyt. Kylvin ruukkuun talvella kesällä itivät siirsin syksyllä maahan ja siinä ne ovat olleet siittä asti.
By kevätlinnunherne - 13.1.2013

Ajattelin kokeilla tuota alppiruusun lisäystä siemenestä,mutta unohdin pitää niitä jääkaapissa,säilyvyyden takia,eivät kai tarvi muuten kylmäkäsittelyä.

Eli ovatkohan ne siemenet enään itämiskykyisiä kun ovat syksystä saakka olleet vain huoneenlämmössä.
By illis - 13.1.2013

//http://www.rhodogarden.com/plantcare/kylvo.html
linkin laitto ei onnistunut, mutta hyviä ohjeita sieltä löytyisi,voisiko joku linkittää uudestaan.
By mai-lee - 13.1.2013

kokeillaan -
http://www.rhodogarden.com/plantcare/kylvo.html

edit - toki on. en muista luettiinko nuo ohjeet ensin vanhan puutarha.netin puolella ja rhodoisti sitten teki tuon rhodogarden -sivustonsa vai poimiko hän sivustoltaan ohjeita myös puutarha.netin puolelle.
By illis - 13.1.2013

Kiitos mai-lee. Tuossa linkissä on paljon asiantuntemusta.
By Emo - 13.1.2013

Myös täällä Mustilan puuvartisten kylvöohjeissa on hyvät ohjeet rhodollekin.
By annaw - 13.1.2013

ei kai niille kuitenkaan kuivana kylmässä säilyttäen tule kylmäkäsittelyä, säilyvät toki paremmin kuin kuumassa.
By kevätlinnunherne - 12.3.2013

Tässä tammikuussa kylvetyt alppiruusut,toinen laji iti huonosti toinen sitten liiankin hyvin.
By kevätlinnunherne - 12.3.2013

Tässä koulittuina.
By pluotola - 13.12.2014

Mitenkäs koulinnan jälkeen on homma edennyt ihmisillä? Ja kestävätkö taimet ollenkaan auringonvaloa? Mun piti sitten tässä iltana eräänä kuntosalin pihalta keräillä siemeniä talteen kahdesta tuntemattomasta pensaasta ja kohta pääsisi kylvämään.
By ovitz - 5.1.2015

Olisiko kenelläkään alppiruusun siemeniä? Heräsin hieman myöhään, en huomannut syksyllä kerätä omistani...
By Rea - 5.1.2015

Minulla on siemeniä, mutta näyttävät melkein pölyltä. En tiiä millaisia oikeasti ovat, mutta syksyllä keräsin siemen kotia talteen.
By Iltatähti - 5.1.2015

Aikaslailla pölyähän ne taitaa olla... semmonen käsitys mulla.
By Miikos - 5.1.2015

Tässä ketjussa se on oikein kuvan kanssa todettu Smile Lukekaahan edempää.

Ovitz, kannattaa käydä vielä ne omat alppikset kurkkaamassa. Voi hyvinkin olla, etteivät kodat ole auenneet.

By ovitz - 6.1.2015

Ajattelin silpaista aamulla päivän valjettua katsomaan. Tajusin juuri viestiketjuja / artikkeleita lukiessani, että ehkä vielä ei ole myöhäistä löytää siemeniä. Tosin nyt on aika monet myrskyt pyyhkäisseet yli...
By Rea - 6.1.2015

ovitz, löytyikö alppiruusuistasi vielä siemeniä?
By Jalomarja - 6.1.2015

Mullakin on atsalean siemenet tuossa odottamassa kylvöä. Pitääpä laittaa ne kasvamaan.

Olen kasvattanut rhodoja siemenistä mutta harmikseni huomasin, että Koster Brljant ei kestä ulkona Suomen talvea ja niinpä rahtaan sen aina talveksi kennokasvariin. Muut ovat tavallisempia.

By sirkeli - 6.1.2015

Minä keräsin alppiruusuistani siemenkotia lokakuun puolessa välissä. Parin päivän päästä ne avautuivat ja pölymäistä roskaa varisi keräysastian pohjalle. Samantien ripottelin mullan pinnalle ja laitoin kelmun päälle. multana lannoittamaton turve.Vähän toista viikkoa meni ja turpeen pinta oli täynnä pieniä taimia Niitä oli varmaan tuhansia! Nypin pinseteillä pois suurimman osan,tuli vähän tilaa kasvaa.Marraskuulla koulutin pieniin muoviruukkuihin 4 tainta kuhunkin. Ohjeet katsoin tästä ketjusta edempää. Nyt ne on jo oikein kasvin näköisiä, saa nähdä kuinka jatkossa käykuvakuva

By ovitz - 6.1.2015

kuva

kuva

kuva

Kävin tutkimassa äitini alppiruusupensaita ja tässä lopputulos. Kodat olivat avautuneet aiemmin syksyllä, mutta luontoäiti oli jättänyt minulle riittävästi jämiä. Aion istuttaa nuo vielä tänään.

Tarinaa aiheesta blogissani.

By Rea - 6.1.2015

Onpa hyvä saalis!
By sohvakukka - 6.1.2015

Montako vuotta kestää että kukkivat...
By ovitz - 7.1.2015

10 vuotta?
By sirkeli - 2.6.2017

Tältä näyttävät alppiruusun taimet nyt. Kylvetty syksyllä 2014, koulittu keväällä -15. 
Ulkona ruukuissa ovat asustaneet, talvella peiteltynä syksyn lehdillä ja vielä havuja päällä.
By mummi - 2.6.2017

MInä taivukkaasta sain yhden ison hyvin juurtumaan. eNsimmäisenä kesänä istutuksen hjälkene suihkuttelin ahkerasti. Seuraavana kesänä hyvä kukinta.
By sirkeli - 6.10.2020

Tältä näyttävät v.2014 kylvetyt alppiruusut nyt. Jospa ensi keväänä näkisin jo muutaman kukan (tai sitten en).
By sirkeli - 13.6.2021

Nyt kukkii ensimmäiset alppiruusuni, seitsemäntenä kasvukesänään.Ensimmäine aivan täydellisen ihana, runsaskukkainen. Kaksi muutakin kukkii, vähän niukemmin kukin. Yksi on kuin P:M:A:Tigerstedt, pilkkuineen. Sehän on mahdollinen vanhempi, useita muitakin emo-isä ehdokkaita on.
By sirkeli - 13.6.2021

Yritän vielä laittaa kuvan toisestakin yksilöstä.

By miraemmi - 13.6.2021

Ekaksi valkoiset ja punanen ja kuvassa olevat ..huom..pieni tumma kaunotar...ja vieres atsaleat yrittää...