Puutarha.net Keskustelut

Oliivipuu (öljypuu), Olea europaea

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2502217.aspx

By Sand - 4.4.2008

Tein salapoliisityötä äsken ja totesin että ainakin Paulastiinalla on ollut oliivipuu huonekasvina. Onko vielä?

Olin jo tänään vähällä ostaa oliivipuun kaupasta, mutten uskaltanutkaan. Mielestäni kasvit kaupassa olivat nupulla. Millainen oliivi on huonekasvina? Kasvaako se nopeasti, onko jotenkin ronkeli hoitaa?

By Paulastiina - 4.4.2008

Kissat tykkää oliivipuusta aivan satasella. Ensimmäisen yritykseni söivät hengiltä muutamassa päivässä, mutta uudemman virityksen olen pitänyt evakossa kissojen ulottumattomissa. Kesäksi kiikutan ulos, talveksi johonkin nurkkaan puoliunohdettuna.
By Sand - 4.4.2008

Ettei siis muuten mikään ongelmallinen kasvi? Sitten teen sijoituksen huomenna BigGrin Kiitos!

Kun minusta on jotenkin niin kivaa omistaa kahvi, mandariini, verigreippi ja kohta toivottavasti myös oliivipuu :}
By annesurfs - 5.4.2008

Mulla kans OLI oliivipuu - kissa söi kaikki lehdet kauhealla innolla. Olisi ollut kiva kokeilla sitä vähän kauemminkin. Ei ollut mitenkään kauhean halpa kissan snäksi.
By Paulastiina - 5.4.2008

Ei ongel-mallinen mun mielestäni. Kestää kuivahtamisen ja jos lehdet tipahtaa, kasvattaa hetken päästä uudet. Mun rehu kaipaisi varmaankin hiukan saksia kun kasvatti syksyllä huonossa valossa pitkiä haaroja.

Ekan ostin Kauppilasta parin vuoden takaisella hiihtolomareissullani, ja se ei tosiaan ollut pitkäaikainen ilo. Toisen ostin vuosi sitten Uumajan keikalla, oli huomattavasti halvempi ja suurempi kuin Kauppilan versio. Kuinkahan tuon juurruttaminen pistokkaasta mahtaisi onnistua...?

By Sand - 5.4.2008

Huomasin vanhalla puolella kerrotun, että oliivipuun siitepöly saattaa olla allergisoivaa. Mutta jos puu kukkii kesällä, jolloin se on ulkona, niin ei kai se kovin haittaa.
By Jorma - 5.4.2008

Minun oliivipuuni on kukkinut talvella. Toissa talvena oli kymmeniä kukkaterttuja ja tuli viisi oliiviakin, jotka tosin katosivat kesällä, kun vein puun ulos. Tänä talvena on vain kolme kukkaterttua. En oikein tiedä, miten niitä pitäisi pölyttää, että tulisi oliiveja.
By lettu - 5.4.2008

Ostin viime kesän alussa isohkon - vajaan metrin korkuisen - kukkivan oliivipuun ruotsalaisen huonekalukaupan alesta. Viihtyi terassilla hyvin kesän, mutta syksyllä sisälle tuodessani kaikki oliivin raakileet tippuivat pois tai kuivuivat paikalleen puuhun - toisaalta enpä myöskään tiennyt, olisivatko ne jo olleet "valmiita" ja mitä nille olisi pitänyt sen jälkeen tehdä? Kaikki lehdet tippuivat pikkuhiljaa pois jouluun mennessä, joten ilmeisesti siirto ulkoa sisälle ei onnistunut taikka hoito sisällä ei ollut onnistunut. Olin jo heittämässä pois koko raadon, kun yhdestä yläoksasta alkoikin kasvaa uusia lehtiä. Lieneekö sitten valon vähyys vai mikä, mutta uusi varsi kasvaa pituutta tolkuttomasti. Katkaisin sen ja yritin juurruttaa uudeksi kasviksi, mutta en siinä onnistunut. Tätä yhtä uutta vartta lukuun ottamatta muita lehtiä ei oliivipuun raatoon oli ilmaantunut. Pitäisiköhän vain kärsivällisesti antaa oliivipuun raadon odottaa kesän tuloa ja terassille pääsyä?
By huitukka - 5.4.2008

Minulla on ollut myös metrinen oliivipuu kaksi vuotta. Viime talven se oleili sisällä hyvässä valossa ja lämpimässä. Oksat kasvoivat pituutta mahdottomasti ja leikkelin niitä lyhyemmäksi aika ajoin. Kaiken kaikkiaan se voi hyvin. Kesän oli taas ulkona.

Toisen talvensa se vietti myöhemmin saatujen ohjeiden mukaisesti viileässä 12-15 asteessa ja pudotti kaikki lehtensä. Itku pääsi. Nyt se on ollut rankana lämpimässä ja alkanut työntää sieltä täältä muutamaa pitkää harottavaa oksaa, jotka olen lyhennellyt. Elossa se on, mutta kauniin muotonsa se on kadottanut
By Jorma - 5.4.2008

Oliivipuuni on talvehtinut lisävalojen alla 12-15 asteessa. Olen sitä talvellakin kastellut reilusti silloin tällöin enkä ole päästänyt kuivumaan. Kesällä on ollut itseasiassa kuivempana. Ei ole talvella tiputellut lehtiä juuri yhtään. Eikös siellä Välimeren maissa ole talvisateiden ilmasto? Olen katsellut niiden seutujen säätiedotuksia ja milloin siellä on satanut, olen kastellut oliivipuutaniSmile
By Sand - 5.4.2008

Mikähän etiäinen se minut viskasi suurin piirtein kesken lauseen kauppareissulle. Oliivipuita oli tasan yksi jäljelläoho Tietenkin ns. pienin ehkä, mutta siistin mallinen minusta. Ruukku painaa kuin kivi ja sen pinnalla on jotain sammalta. En saa selvää, onko se kuiva vai ei, joten taidan sille piakkoin muuttaa mullat.

Katselin muuten (sanalla oliivipuulehto) suomalaista matkailutilaa netistä ja päättelin vaan itsekseni kuvista, että oliivi on karun paikan kasvi. Olenkohan oikeassa? Tuolla tilalla oliiveja oli kerätty tammikuussa puista.

By lissur - 5.4.2008

Onko totta, että siemenestä kasvatettu oliivipuu vaatii kymmeniä vuosia kukkiakseen ensimmäisen kerran? Olen odottanut yhden kanssa ainakin kymmenen vuotta...

By plumeria - 8.4.2008

Letun ja huitukan oliivipuiden kohtalo kuulosta aniin tutulta. Mun oliivipuuni pudotti kaikki lehtensä talvella. Nyt on yhdessä oksassa uusia lehtiä, mutta muut oksat näyttävät kuivuneilta. olsihan se ollut hieno ensi kesänä terassila, mutta eipä siitä taida enää järin kaunista tulla... Olis kai pitäny talvella lotrata reippaammin vettä? Mutta kun yleensä talvella kastellaan niukasti, niin ei tullut mieleen tehdä päinvastoin tämän kanssa.
By Sand - 11.4.2008

Pesin eilen oliivipuuni, joka on yhä kaupasta oston jäljiltä. Kaavin mullan pinnalta pois tiukat sammalet ja kökköset punaista lannoitetta - luultavasti lannoitetta. Minusta multa vaikutti hyvin saviselle.

Mikä on oliivipuulle paras multaseos?

By lissur - 12.4.2008

Minulla on kyllä ollut ihan tavallista pussimultaa. Kuten kerrottu, vanhimmat kaksi yli kymmenen vuoden takaa. Ovat kesät ulkona, talvet viileissä (lue:10-15 asteessa) tiloissa. Luullakseni kovin tiiviiksi ei multa saa tulla.

By huitukka - 14.4.2008

Pitääkö kauhistua ja jos pitää, niin mitä pitäisi tehdä?
Huomasin oliivipuuni kahdessa oksassa tälläisiä ruskeita paukamia 3-5mm kooltaan.

Ne on ihan kuivia ja sisällä on ikään kuin hyvin hienoa sahajauhoa tai jotain muuta jauheen tapaista

Tulipas nyt isona ja epätarkkana, mutta tuolta se sisus suurin piirtein näyttää.

En nyt ole varma, olisiko tämä pitänyt tuholaisketjuun laittaa, kun en tiedä, onko tämä edes minkään tuholaisen aikaan saannosta.

By MarjaBee - 14.4.2008

Kilpikirvoja???
By jahoolii - 14.4.2008

Kyllä ne kilpikirvoja, nyt vain taistoon niitä vastaan!
By huitukka - 14.4.2008

Minkälainen se taisto käytännössä olisi? Myrkkypuikkoako juurelle vai? Kilpikirva on uusi tuttavuus minulle, niin en tiedä miten toimia. Onko vaaraa kukille ja taimille siinä lähettyvillä? Pitääkö oliivi siirtää eristyksiin?
By MarjaBee - 14.4.2008

Näihin ei taida myrkkypuikot auttaa. Ihan mekaanisesti ne pitäisi irrotella jollain (terävällä) ja sitten piti pyyhkiä jollain alkoholia sisältävällä... Ei ole omakohtaista kokemusta näistä.

Luulisin että kannattaa eristää ja tutkia lähellä olleet kasvit ettei ole jo levinneet.

By huitukka - 14.4.2008

Löysinkin jo tietoa haun avulla. Eli nyt siis Provado puikkoa juurelle. Aikuiset yksilöt(?)eli ne kuivat kuorilotko pois käsin? Vieläkö olisi hyvä esim. sinolilla pyyhkiä oksat?
By huitukka - 14.4.2008

Kiitos nopeata tietoavusta MarjaBee. Toimin ohjeidesi mukaan.
By piilo - 29.9.2008

Sain elokuussa synttärilahjaksi ihanan oliivipuun. Nyt minulle kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa sen talvinen elämä. Missä olette säilyttänet omia oliivipuitanne talven ajan?

Jostain luin, että noin kymmenen astetta olisi ihanteellinen lämpötila oliivipuun elellä talvisaikaan. Tällä hetkellä puuni majailee lasitetulla parvekkeella. Onkohan se liian kylmä paikka? Puu vaikuttaa kyllä ainakin vielä toistaiseksi ihan tyytyväiseltä Smile
By Paulastiina - 30.9.2008

Sisällä vilpoisessa makuuhuoneessa talvehtii mun oliivipuuni.
By auli - 20.1.2009

Ajattelin kylvää ruuastani löytämän oliivin kiven, en vain tiedä mitä multaa käyttää. Löytyy kukka-, kylvö- ja orkideamultaa, onko joku noista sopiva oliiville? Kyseessä on siis ruokakaupasta ostettu lasipurkkiin säilötty oliivi

By Euffis - 20.1.2009

Kyllä ne säilykepurkki-oliivit ovat aika kyseenalaisia itäjiä minustakin. Tietääkseni niitä a) liotetaan mausteliemessä aika kauan ennen käsittelyä ja b) saavat purkitusvaiheessa kuumaa nestettä niskaansa - eli tavallaan keittyvät. Purkkien ilmatiivis sulkeminen = umpioiminen, mitä säilykkeetkin ovat, on kuumakäsittelyä sekin. Ainakin "kotoisesti" tehdessä peltipurkkisäilykkeitä.

Vaan kerrothan sitten, miten kokeilusi kanssa kävi?!

hehhh! ja hetken miettyäni "keksin", että onhan niitä oliiveja lasipurkeissakin - yhtä lailla umpioituja nekin.... meille = minulle on vain olemassa yhdenlaisia oliiveja, jotka kelpuutan syötäviksi = ne kreikkalaiset, peltipurkissa, ja niistäkin ne tummat.

By Sand - 20.1.2009

Minun oliivipuustani karisi aika paljon lehtiä, kun pidin sitä pimeässä paikassa puuhellan päällä. Nostin sen itäikkunan lähettyville (tietsikkani viereen) ja se kasvatti uusia versoja! Kastelen sitä silloin, kun pintamulta tuntuu kuivalta. Olen kattanut kaupassa ostetussa ruukussaan yhä majailevan oliivini mulloksen noilla karisseilla lehdillä.

Oliivilla kannattaa toki kokeilla. Olisihan hauskaa, jos se sattuisi itämään BigGrin
By auli - 24.1.2009

Olisiko kylvömulta (hiekkapitoinen siis) paras tälle?
By auli - 24.1.2009

Mietin vain että sekoitanko kukka- ja orkideamultaa vai onko paras laittaa kylvömultaa
By hassuelli - 30.1.2009

En oikein usko minäkään, että säilykeoliivin siemen itäisi, mutta eihän kokeileminen mitään maksa Smile. Tuolta Siemenvesan puolelta kurkkasin, että heidän myymistään oliivin siemenistä sanotaan: itävyys 1-4 kk, itävät 18-20 asteessa, valossa. Mullasta ei sanota mitään, mutta eiköhän ihan normaali kylvömulta käy tuohonkin.
By Paulastiina - 30.1.2009

OOttakos kokeilleet pistokaslisäystä? Just aamulla katselin mun öljypuitani, että kaipaisivat leikkuuta samalla kun ne täytyy vaihtaa isompiin ruukkuihin. Jossakin vaiheessa.
By Euffis - 30.1.2009

Saattaa se puuvartisen oliivin pistokaslisäys olla sekin sellaista onnen kauppaa. Mutta kaikkeahan kannattaa aina kokeilla!! Juurrutushormoni voisi kenties auttaa asiaa.
By Euffis - 30.1.2009

Kävin lunttaamassa ihan muita asioita ja eteen sattui oliivipuusta sellainen tieto, että voidaan lisätä keväällä vähän puutuneista latvapistokkaista, jotka laitetaan idätyslaatikkoon tai lämpöpeiton alle. Lämpötilaan +20 - 25 astetta.
By huitukka - 30.1.2009

Minä olen omasta oliivistani ottanut monia pistokkaita ja yrittänyt vaikka millä keinoin saada niitä juurtumaan, mutta en ole vielä kertaakaan onnistunut
By Sand - 22.2.2009

Mielenkiintoista tuo oliivipuun pistokaslisäyksen kokeiluajatus! Minun oliivipuuni on voimakkaassa kasvussa, nätit uudet lehdet varsineen kuitenkin pääasiassa vähän turhan pitkissä ja rennoissa varsissa, joten joitakin oksia voisi riskillä kokeilla juurruttaakin BigGrin...jospa kokeilen ihan vaan vesilasimetodia. Se on helpoin.
By Sand - 22.2.2009

Kirjaan tähän ylös, että MM-hiihtolajien välillä otin oliivipuusta muutaman oksan ja pistin veteen. Odottamaan mahdollista juurtumista.
By Paulastiina - 22.2.2009

Muistathan raportoida myös tuloksista. Mun oliivipuissani on myös sellaisia pitkiä roikkoja, jotka sietäisi leikellä.
By lumi - 22.2.2009

Koetin juurruttaa oliivipuunoksia, just niitä pitkä roikaleita kun leikkelin, ei minulla ainakaan onnistunut. Mutta puu elää ensimmäistä talveaan sisällä,hiukan harva mutta minun silmälle kaunis, ollut huoneenlämmössä koko talven.Kesäksi vien ulos.Ostin tai pelastin viime keväänä puutarhakaupasta eurolla ja kesän hän vietti puun alla miettien kasvaako vai kuoleeko ja lopulta valitsi elämän.
By valtsu - 22.2.2009

laitapa pajunoksa veteen juurrutushormonia erittämään. juurrutushormoni Neudofix voisi olla tässä paikallaan. juurrutushormonilla juurtuu harjanvarretkin.

By Sand - 22.2.2009

Hyvä muistutus valtsulta nuo pajunpätkät. Siinähän on jopa syy lähteä pihalle ihan omia aikojaan kävelemään vaikka heti huomenna :}

Lumen oliivi onkin ollut tosi halpa, sillä omani maksoi ruokakaupassa lähes kuusi euroa! Kasvini on edelleen kaupan hyvin painavamultaisessa ruukussa. Liekö kiviä lisänä tai jotain, mutta koska kasvi voi hyvin, en uskalla ainakaan vielä näillä valoisuuksilla multaan koskea.
By lumi - 22.2.2009

Jep, kiitos vinkistä valtsu, kokeillaan uudestaan, mutta harjanvarsia en ala juurruttaa eihän ne mahdu edes taimipöydälle.naurua
By hassuelli - 16.3.2009

Minä vaihdoin tänään oliivipuulle uuden mullan. Toivottavasti tein oikein, kun sekoitin tavalliseen puutarhamultaan hiukan lecasoraa, jotta multaseos pysyisi ilmavana.
By Mmearua - 28.7.2009

Ihan kokeilumielellä säilöin muutaman purkkioliivin siemenen ja laitoin ne purkkiin huhtikuun alussa. 1,5 kuukauden kärsivällisen odottelun jälkeen kaikki kaksi itivät! Eli onnistuu sen purkkioliiveista kasvattaminenkin ilmeisesti.

Idätyskäsittelynä molemmille oli parin vuorokauden liotus, ja toiseen tein viillon "kapeampaan" päähän.

Nyt keittiön ikkunalaudalla on kaksi leveää ruohoa muistuttavaa oliivipuuta, jotka todennäköisesti kuolevat ensi talvena ellen löydä niille sopivaa sijoituspaikkaa. Sitruuna ei ainakaan tykännyt viime talven liian lämpimistä olosuhteista.

By Paulastiina - 28.7.2009

Tootsah: "kaksi leveää ruohoa muistuttavaa oliivipuuta"

Onkohan ne oliivipuita ollenkaan...?
By Saarua - 20.10.2009

mikäköhän on mun oliivipuissani (istutettu siemenistä viime keväänä, about 5 cm korkeita) vikana, kun niissä on joidenkin lehtien päät alkaneet ruskistua? voisikohan syyna olla liika ravinteisuus (kasvavat lähes pelkässä kompostissa) tai liika vesi (mullan päällä on vähän sammalta)??? en haluaisi että lehdet putoavat!

ja olenko siis ymmärtänyt oikein, että oliivipuut pitäisi pitää talvella valoisassa viileässä paikassa ja mullan pitäisi olla ilmavaa ja karua multaa? (eli päinvastaista kuin tuo mun nykyinen multa niissä : D)
By Viippu - 20.10.2009

Minä olen tappanut oliivipuun, kun koitin talvettaa sitä huoneenlämmössä. Nyt on uusi yritys menossa viileässä autotallissa.

By Paulastiina - 21.10.2009

Mun oliivipuuni talvehtivat makkarin ikkunalla, mutta kissoilta niitä täytyy varjella.
By Sand - 27.10.2009

Oliivipuuni on jo viime talven talvehtinut tavallisena huonekasvina. Sitä pitää aika usein kastella. Vähän se karisi sisällä, mutta kesällä ulkona kuistilla taas piristyi.
By Myskimalva - 7.3.2010

Olivipuu osastolla on hiljaista...Kuinkas puunne voivat?

Olen haaveillut tuosta kasvista siitä saakka kun tähän taloon muutimme, sopisi kuin nenä päähän. Viime keväänä oli prismassa ihan kivan kokoisia mut kun en heti ottanut niin olivat pian menneet. Kukkakaupassa viimeksi käydessäni olivat pieniä...ja lähes lehdettömiä.

Tuo kissojen mieltymys kasviin vähän kyllä vetää hiljaiseksi. Ja kuvia ette ole laittaneet tänne yhtään. Sad Ihan kiusalla voisitte laitella.
By oliivipuu - 7.3.2010

Minulla on oliivipuu joka alkaa olla liian iso meidän vanhaan ja matalaan torppaan. Hyvin on viihtynyt Kesäksi on raahattu kimpassa se pihalle, ja talvet on viileällä kuistilla. Leikellään aina keväisin , mutta silti ei kohta mahdu minnekkään. Rajummin en ole uskaltanut vielä lyhentää, mutta kohta kai on pakko, jos sen haluaa säilyttää...
By iesteri - 7.3.2010

tietääkö kukaan juurtuuko oliivipuun oksa???
By oliivipuu - 7.3.2010

Ei ole kokemusta, mutta pistokkaita saisi kyllä täältä keväämmällä jos haluaa kokeilla!
By iesteri - 7.3.2010

haluaisin kokeilla.voi kun muistaisin sitten kun on se aika.jos muistat niin kysele!
By Myskimalva - 7.3.2010

Mä yritän helpompaa kautta eli valmiin kasvin metsästystä kaupasta
By Myskimalva - 8.3.2010

Terrassa oli tänään pienet jotain 15 € ja vähän isommat lähemmäs kolmekymppiä. En ottanut, josko tulis vähän parempia yksilöitä....
By AlmaBrug - 9.3.2010

Minä pelastin muutama vuosi sitten neljä tainta Citymarketista. Nyt näyttää aika pahalta kolmen suhteen. Kaikki lehdet ovat kuivuneet. Onko se kuoleman merkki? Mistä tietää onko oliivipuu vielä hengissä?
By Viherpiiperö - 9.3.2010

Olisiko kellään tästä leikkuujätettä tai siemeniä, olisin tosi uetlias kokeilemaan kasvatusta?
By Sand - 9.3.2010

Ihan hyvin voi minulla kaupasta pienenä puuna ostettu oliivipuu. Kesä ulkona virkisti sitä, nyt ei ihan vielä viitsi sitä pihalle pistää :}
By Myskimalva - 9.3.2010

Tänään sorruin siihen pieneen
By Sand - 10.3.2010

Siitä se kasvaa :] Omani on yhä kaupan ruukussa, joka oli yllättävän iso ja painava.
By Myskimalva - 10.3.2010

Tuossa ostamassani oli paljon nuppuja kun siellä oli myös täysin nuputtomiakin. Voihan tietysti olla että ne tippuvat vielä. Kissat eivät ole vielä älynneet uutta kasvia koska maisemoin sen muiden kasvien sekaan. Uutta kasvua on jo näkyvissä vaikkakin tuo kasvi vaikutti melkokin lailla kuivalta, kastelin sen läpikotaisin kotiin tultuani.

Tässä vielä nuo nuput

Sekä tuo pieni puu joka joskus toivottavasti kasvaa isommaksi
By Sand - 10.3.2010

Voi, tulisipa minullakin kukkia oliivipuuhun Smile
By Viherpiiperö - 10.3.2010

Miten oliivipuun oksan/pistokkaan juurruttaminen taoahtuu? Minä saan oliivista pistokkaan (kiitokset Myskimavlvalel), ja haluaisin päästä mahdollisimman hyviin juurtumistuloksiin.
By Myskimalva - 22.3.2010

Näin kukkii oliivipuu
By AlmaBrug - 22.3.2010

Minun kolmesta kuivasta puusta, yksi on ainakin hengissä. Kastelin niitä sitkeästi ja sitten se lähti kasvattamaan lehtiä. Kävin itsekin ostamassa tuonlaisen kukkivan puun kaupasta. Sain myös vinkin, että ne kukkivat kun saavat kylmäkauden talven aikana. Se laukaisee kukinnan.

Mullaksi ne suositteli hiekkapitoista multaa. Vaikka kekkilöä kukkamultaa.
By Viherpiiperö - 22.3.2010

Myskimalva, valitettavasti sinulta saatu oliivipuun oksa kuivettui ja kuoli pois, mikään ei auttanut Sad
By Myskimalva - 23.3.2010

No voi harmi!
By Viippu - 23.3.2010

Voin katsoa Viherpiiperö, jos oliivipuussa olevissa oliiveissa olisi siemenet. Haluatko?

muoks: Hassun kuuloista: oliivipuussa olevissa oliiveissa olisi
By AlmaBrug - 31.3.2010

Osaako kukaan sanoa miksi minun uusi oliivipuu tiputtaa lehtiä. Ja kukinnot näyttävät jotenkin huonoilta. Vähän niin kuin olisivat kuivuneet.

Voiko olla liikakastelu kun lehdet eivät ole ollenkaan kuivia. Ei siitä kovasta möykystä ota selvää onko se kuiva vai kostea. Se kun on kivikova.
By Myskimalva - 1.4.2010

Almabrug, minä kastelen tuota oliivia ihan reilusti kerralla ja annan sitten kuivahtaa. Tykkää myös sumuttelusta. Kyllä minullakin osa noista kukista kuivahti ja muutaman lehden on tiputellut, mutta näyttää uusia lehtiä kuitenkin pukkaavan.
By Myskimalva - 7.4.2010

Täällä oli aikaisemmin puhetta siitä että kissat ovat mieltyneet tuohon oliivipuuhun ja syövät sen. Suihkuttelin tuon omani mäntysaippualla ja lehdet tulivat heti paljon paremman näköisiksi. Kissat jättävät täysin rauhaan.
By AlmaBrug - 7.4.2010

Onneksi meidän kissa ei oliivipuusta tykkää. Mutta kaikki vanhat lehdet ovat tippuneet. Jäljellä on vain uusia lehtiä latvoissa. Voi olla että kastelin alussa liikaa ja se tiputti ne vanhat lehdet. Tiedä näitä. Kukkasia ei ainakaan ole enää jäljellä.
By Viherpiiperö - 27.8.2010

Nyt minullakin on oliivipuu, löysin sen kukkakaupan alesta, hintaan kaksi euroa.
By Viippu - 18.9.2010

Kestääkö oliivi ja laakeripuut yhtään pakkasta? En viitsisi niitä raijata edestakas sisään ja ulos hallanvaaran takia.
By Viherpiiperö - 28.11.2010

Viippu, minun oliivini on ainakin kestänyt. Minä kastelin sen ulkona joskus syys-lokakuussa, unohdin sen ulos. Se oli pari viikkoa ulkona, yötä päivää. Yöllä oli pakkasta. Huomasin unohtaneeni sen. Vein sen navettaan, ja tutkin tarkemmin. Sille ei käynyt kuinkaan, se tuntui vain piristyneen. Minusta ne kestävät jonkin verran pakkasta.
By Viherpiiperö - 3.4.2011

Vein omani jo eilen ulos, nyt sade huuhtoo sitä kunnolla. Multa pitäisi vaihtaa ja kuivat oksat leikellä. Se on tällä hetkellä aika pienessä purkissa, mutta kasvaako se paljon kesän aikana, jos siirrän sen n. 5 kertaa juuripaakkua suurempaan multaan? Vai onko se kasville shokki? Ja käykö mullaksi esim. puutarhamullan ja -turpeen sekoitus?
By Viherpiiperö - 17.4.2011

Istutin oliivin noin 3 kertaa juuripaakkua suurempaan purkkiin. Sekoittelin kukkamultaa, hieman orkideamultaa ja ruukutusturvetta. Oliivi oli savimullassa, viihtyykö se tuossa minun seoksessani, vai menikö tuo päin prinkkalaa?
By Viippu - 17.4.2011

Minä laitoin omaani muistaakseni ihan perus puutarhamultaa säkistä. Hyvin näytti viihtyvän siinä, kasvoikin kamalasti.
Onko oliivisi ollut koko ajan nyt ulkona? Mun on vielä autotallin lattialla, johon ei valoa paljon tule. Sisälle ei mahdu, uskaltaisikohan laittaa sen ulos... Saisi sen sitten sisälle, jos iso pakkanen uhkaisi. Minkä kokoinen Viherpiiperö oliivipuusi on? Tuota minun ei nostele huvikseen, painaa ruukkuinen aika paljon.
By sera1 - 4.5.2011

Minäkin tilasin oliivipuun itselleni.
Voi kun se on kaunis 
Oikein hyväkuntoinen ja terhakka puu. Puu oli myös tullessaan ihan täynnä oliivien alkuja tai nuppuja tms. En ole oikein tietoinen mistä erottaa oliivin alkuraakileen ja nupun toisistaan 

Uusi ruukku sille pitäisi ostaa. Joku komea saviruukku on varmaan valintana.
Tuo oikeanlainen multa askarruttaa minua myös.
Ilmeisesti läpäisevää, jossa on karkeaa hiekkaa seassa. Voisihan sitä tutkiskella tarkemmin millaista tuo multa on nykyisessä ruukussa ja tehdä siitä päätelmiä.

Viikon tuo puu on minulla ollut, eikä ole yhtään lehteä pudottanut, joten jotain teen oikein toistaiseksi.
Taimi nostaa hauskasti lehdet öisin ylöspäin ja suppuun, heti kun kasvikaapin valot sammuvat.
Minulla melkolailla kaikki kasvit ovat kasvikaapeissa, terraarioissa ja muissa suojauksissa, kun talossa on neljä kissaa. Kaksi kissoista on varsinaisia kasvissyöjiä ja järsivät kaikki kasvit taatusti jos niitä ei pistä kissatiiviiseen suojaan.
By Weikko - 4.5.2011

Minä kylvin, mut kehitystä ei näy. :-/
By auli - 4.5.2011

Weikko: mistäpä sait siemenen (kiven)? Ketjussa joku olikin saanut oliivin kasvamaan säilötystä oliivista, mutta kaiketi aika epävarmaa saada sillä tavalla.
By Weikko - 4.5.2011

Ostin ihan siemenpussin Kärkkäisen hyllystä. En muista kenen pussitus. Itämisaika lienee melkoisen pitkä.
By auli - 4.5.2011

hmmm, harmi kun sitä kärkkäistä ei täällä tampereella ole.
By Weikko - 5.5.2011

Kylvin oliivit 14. maaliskuuta ja tänään näkyy eloa:   :
   :
By Rillari - 8.5.2012

Onko vinkkejä oliivin idätykseen? Lämpimässä vai viileässä kuivahkona vaiko kosteana?

Ostin exotic gardenista siemeniä ja haluaisin saada ne kasvamaan...

By Tilli85 - 16.3.2014

No jo on hiljainen ketjub Smile Mie herätän tän henkiin! Meille tulee kuin tuleekin oliivipuu pitkien neuvotteluiden jälkeen! Banaani kuoli pois ja jotain oli saatava sen tilalle.
By Viippu - 2.6.2014

Mun oliivi on kasvattanut oksat turhan pitkiksi ja tiputtanut lehdet varsistaan.

Kokemuksesta tiedän, että se kasvattaa uudet lehdet. Onko joku leikannut reippaasti oliivipuuta? Haluaisin sen latvuksen tiiviimmäksi ja haaroittumaan enemmän. Tämä on kasvanu 5 vuotta leikkaamatta.

By Viippu - 2.6.2014

Googlailin ja vanhassa pentissä suositeltiin leikkaamista. Sakset esiin Wink
By Minerva - 9.7.2014

Hiivatti sentään kun osasin tulla tänne lukemaan kokemuksianne!Ostin tänään ihan ekan oliivipuun (olea europaea) alesta 5e ja lioteltuani sen vedessä ja suihkuteltuani sen samalla ajattelin eka pitää sen pari päivää ikkunalla mutta kun luin että se on kissojen suosikki niin laitoin suosiolla parvekkeelle.Terkuin 3 kissan omistaja...
By sohvakukka - 9.7.2014

Pitäishän kissojen saada ihailla suosikkipuutaan...
By Minerva - 9.7.2014

Sohvakukka, kissat saavat ihailla ihan kotimaista koivunrunkoa lattiasta kattoon asti, kiipeilkööt edelleen siinä... Smile ;D
By Minerva - 10.7.2014

No ihan oikeasti tahtoisin oliivipuun hoito-ohjeita tänne palstalle ja kiitollinen olisin asiallisista vastauksistanne. Smile
By umpikuja13 - 16.7.2016

Oon kattellu plantagenistä oliivipuuta, mutten oo viä raskinut ostaa (hinta 60€).
Ois semmonen vaan komee. Kauanko porukka on onnistunut pitään semmosta hengissä? Onko vaikee?
By hoyabella - 14.4.2017

Olisiko tämä oliivipuun hoitoon.
By väistö - 14.4.2017

hoyabella - 4/14/2017

Kiitos. Itse etsin tätä ja en löytänyt. Mutta löytyi se näinkin.
Mutta voisiko joku antaa jotain hyviä hoito ja leikkaus vinkkejä tälle kasville???
Kun tällainen nyt tuli hankittua kokeiluun. BigGrin
By AnneliH - 29.7.2017

hoyabella - 4/14/2017

Mikä tämä? Oliko sinulla tuossa joku linkki?
By hoyabella - 29.7.2017

http://www.kukkaruukku.fi/kukkien-kasvien-hoito-ohjeet/oliivipuu-oljypuu
By AnneliH - 31.7.2017

Kiitos!