Puutarha.net Keskustelut

Miten "perustan" kivikkotarhan?

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2505359.aspx

By acinia - 21.4.2008

Tontillamme on reilusti sellaisia päänkokoisia kiviä. Sunnittelin kerääväni ne tuohon pieneen rinteeseen (kulmaukseen, n. 2 metriä leveäksi kaistaleeksi) ja istuttavani siihen sitten jonkun kauniin kasvin, joka kivien välistä kasvaisi. Ehkä vain sellainen suht tiivis matto kiviä, joiden välistä kasvit rönsyilevät. Tosin kun hieman katselin näitä kivikkotarha kuvianne, niin ajatus ehkä hieman tulee vielä jalostumaan...

Mutta täytin tumpelona puutarha asioiden suhteen tarvitsisin muutamia neuvoja.

Kannattaako kivien alle laittaa joku kangas (estämään rikkaruohoja) ja sitten multaa?

Vai kaivanko/junttaanko kivet vain siihen rinteeseen (jossa nyt nurmikkoa)?

Mikä voisi olla sellainen kasvi joka kivikossa, melko aurinkoisessa paikassa selviäisi?

By A.i.k.a - 21.4.2008

No penttiläisten (=puutarha.nettiläisten) perusohje menee jotakuinkin näin. Ensin nurmikon päälle reilu kerros märkiä (tuuli ei vie niitä mennessään ja niitä on helpompi muotoilla) sanomalehtiä, joiden päälle kivet asetellaan. Sitten multaa ja kasvit.

Haluatko siihen vain yhtä kasvia? Matalaa vai korkeaa? Kukkivaa vai ikivihreää?
By belgi - 21.4.2008

Heh A.i.k.a, alkoi huvittamaan nuo loppukysymyksesi, et tee aloittelijan elämää helpoksi BigGrin BigGrin. Olisit tietysti vielä voinut kysyä että minkä väristä ja mihin aikaan kukkivaa, aiotko kasvattaa siemenistä, vai ostatko valmiit taimet jne. Mistäköhän itse taikoisin kivikon tuohon tarkoitukseen?
By A.i.k.a - 21.4.2008

Ja minä kun vain yritin olla avuksi BigGrin
By acinia - 22.4.2008

Kiitos A.i.k.a.!

Haluaisin jotain matalaa ja kukkivaa. Smile Vain yhtä tai kahta lajia - en tiedä? Asumme Joensuun seudulla, onkos tämä nyt sitten vyöhykettä V? Eli sekin pitänee huomioida lajia valitessa...

By A.i.k.a - 22.4.2008

Kahdesta matalasta, kukkivasta lajista tuli mieleeni näkymä, jossa on vuorotellen hopeahärkkiä (valkoiset kukat alkukesästä, lopun kesää kauniin hopeanharmaa, tiheä lehdistö)ja peittokurjenpolvea (kukkii vähän myöhemmin vaaleanpunaisin tai valkoisin kukin, mutta lehdistö on todella kauniin vihreä ja peittävä koko kesän). Näin penkistä tulisi melkoisen helppohoitoinen, ja kuitenkin vähän värikkäämpi, kuin vain yhdellä lajilla istutettuna. Molemmat ovat hyvin vaatimattomia hoidon suhteen, mutta kestävyyteen pitää siellä asuvien ottaa kantaa, täällä etelässä ne ainakin ovat hyvin kestäviä.
By sailasi - 22.4.2008

Menee, menee, kun menee meilläkin :-)

Hyvät ehdotukset, Aika.
By Piko - 29.5.2008

Itse tein viime vuonna tälläisen:

Osa kivistä oli aika isoja, tuskin jaksoin pyöritellä niitä. Pohjalle en laittanut mitään (ruoho kasvaa vain reunilla, ei läpi ainakaan toistaiseksi). Ladoin vain kiviä päällekäin, kaadoin multaa päälle ja istutin kasveja (kuunliljaa, sammalleimua, maksaruohoja, suikeroalpia, vuorenkilpiä). Hyvin on kaikki talvehtineet, tosin oli aika leuto talvikin.

By Talvirakentaja-06 - 5.6.2008

Pikon kivikkotarhan tyyppistä olen perustamassa itsekin. Kaivinkoneella nostettiin tien alta valtavia kiven järkäleitä pitkäksi "kivimuuriksi".

Ei sitten tullut laitettua kivien alle sanomalehtiä, juurimattoa tai edes hiekkaa ja käsin noita möykkyjä ei kyllä siirrellä eli tuon tilanteen kanssa on nyt elettävä.

Multaa ajattelin koloihin ja päälle lapioida ja sitten kasveja istuttaa.
By Poppius - 5.6.2008

Minä tein monta vuotta sitten kivikkopenkin meillä niin, että laitoin mansikkakankaan alle, siihen vähän hiekkamultaa, sitten kivet, ja vielä hiekkamultaa väleihin. Hyvin on toiminut ja kasveilla on ihan tarpeeksi kasvualustaa. Reunoilla noin 10 cm ja keskellä melkein 30 cm. Viime vuonna kaivoin ruusun keskelle penkkiä, ja tein pohjakankaaseen reiän, ja sain syvän montun ruusulle.
By pihamittari - 13.6.2008

Tässä tämä ja tässä nämä !

Mitä teen , ois mahdollisuus siirrättää nämä kivet tuohon liuskaan ja tehdä kivipenkki. Nyt ajatus ei kulje laittaa vai ei . On aika kiirekin, ennen kuin nuot kivet siirretään pois. Tilanne tuli yllättäin katutöiden yhteydessä. ! auttakaa nyt

By valopää - 13.6.2008

Tee ihmeessä kivikkopenkki! Reunalla näyttää olevan pensaita, eli laita juurimatto kivien alle, isot kivet vasempaan reunaan eli matalimpaan kohtaan ja siitä sitten vaan pengerrät ylöspäin pensaisiin päin. Jätä isompia istutusaltaita kivien väliin eli suomeksi sanottuna jätä kiviä laittamatta joihinkin kohtiin, niin siihen jää isommille kasveille hyvä paikka.
By memuli - 13.6.2008

Eikö tuossa oikealla ole kuusiaita? Jos teet kivistä sinne saakka, niin on aika hankala leikata aitaa ja haravoida leikkuujätteet pois. Kivillä on erittäin paha kävellä, tai sitten ne pitäisi olla upotettuna maahan ja aika tasaisesti laitettu. Harkitsisin kivikon tekoa muualle, jos se on mahdollista. Minusta tuo kohta näyttää tosi siistiltä noin.

By valopää - 13.6.2008

Minä taas puolestani katsoin, että hankala ajaa viistoa nurmikkoa + nurmikko ei kasva kovin hyvin kuusiaidan vieressä. Istutusalue on katsojan silmissä Smile Kivikon yläosaan voisi tehdä sorapolun eli pengertää yläosa tasaiseksi, laittaa suodatinkangasta ja soraa päälle. Soralla on helppo kävellä eikä ole kovin kallistakaan...
By Marhonen - 13.6.2008

Mulla olis edessä vähän samanlainen homma... Meidän aitataimet on vasta istutettu -aivan rajalle, vielä on suora näköyhteys vieressä menevälle pyörätielle. En tiedä kuinka sen saisi pysymään siistinä, kun periaatteessa sen hoito kuuluu kunnalle, mutta eipä ne niitä leikkaa kun kerran kesässä. Mutta jos nyt siihen jotain istutan ja kitken kaikki moskat pois, se on sitte aina hoidettava...
By memuli - 13.6.2008

Olet kyllä oikeassa vValopää, tuo sora kuulostaa hyvältä. Minulla on vähän samanlainen tilanne, kuusiaidan takana on tuollainen tasainen kaistale kunnan nurmikkoa ja aina unohdan ajaa sen. Nurmikaistaleen jälkeen on soratie, ihan kävely-sellainen. En ole vaan keksinyt siihen mitään.. Sora soran vieressäkään ei ole kiva. Tuohon kyllä kävisi...hmm.

By valopää - 13.6.2008

Sorasta saa elävämmän näköisen, jos on laittaa astinkiviksi vaikka isoja betonilaattoja tai isoja luonnonkiviä. Tai rajata soran sorasta noppakivillä tai luonnonkivillä. Tätä jälkimmäistä konstia aion itse kokeilla, kun erotan kesäloman aikana (toivottavasti saan aikaiseksi) soraympyrän sorapolusta.
By pihamittari - 15.6.2008

Kiitos kaikille vinkeistä. Asia ratkesi kuitenkin ihan itsestään. Kaupungin aikataulu muuttui perjantaina iltapäivällä ja oisin joutunut siirtämään varastoon jopa pariksi viikoksi, tai oikeammin määräämättömäksi ajaksi nuot kivet. Milläs niitä siirtää ees taas, kun ei ole kuin kottarit ja nekin pienet. Eikä sitä paitsi ole tilaakaan missään. Paikalleen niitä ei voinut vielä laittaa, kun tulee vielä kaivuita ja ojan putkittaminen. Se siitä sitten, mieshän tuo ei pannut muuttunutta tilannetta pahekseen, päin vastoin , näytti tyytyväiseltä. Niin kait minäkin sitten ihmetys

Mutta nuot sorajutut jäi mieleen hautumaan, että jospa sitten myöhemmin...kieli ulkoa

By leija - 19.6.2008

Onkohan miulla ihan tuhoon tuomittu ajatus, että saisin tähän ryteikköön tehtyä kivikkopenkin?

Tuo on isännän tontin laidalla ja selvästi siihen on joku joskus noita kiviä pinonnut, liekö aikomuksena tehdä kivikkopenkki, en tiijä...

Tuota pusikkoa(mitä lie) kasvaa vähän joka puolella kivikasaa ja sen tuhoamisessa olis aika paljon töitä. Suurempia koloja voisi vielä kivillä täytellä myöskin. Ystävältä olisi tiedossa ainakin sammalleimua ja mirrinminttua ja sitten tätä, mitähä tää on?

Kovasti olis nyt tekemisen halua, aikaa pitäis vaan taikoa jostain...

By jutikka - 19.6.2008

leija,jonkin sortin maksaruoho
By LukinLilja - 19.6.2008

leijalla on ihana paikka alkaa perustaa kivikkopenkkiä!
By pippuri - 19.6.2008

Kiva on kivikko. Nuo rikkaruohot vaan pitää saada kunnolla pois, ennen kuin kannattaa mitään istuttaa. Myrkytys? Jos noita rikkaruohoja jää, niistä on tosi vaikea jälkikäteen päästä eroon. Nimim. kokemusta on.
By leija - 19.6.2008

Itekin oon miettiny, että millä ihmeen pelillä mie nuo rikkaruohot sun muut saan tainnutettua...roundupillako?

Tämä projekti alkaa vasta juhannuksen jälkeen, sitä ennen ei ehdi vaikka kyllä tekis mieli jo mylvätä...

Mies vaan päätään raapii ja huokaileeSmile
By pippuri - 19.6.2008

Rounduppia oon itte käyttänyt pahimpiin paikkoihin. Mutta nyt kun alan omaa kivikkoani tekemään, niin ajattelin panna pohjalle sanomalehtiä tiukkaan, jos se vaikka estäisi rikkaruohojen kasvua. Minun kivikkoni on vielä ihan tavallinen kukkapenkki. Kivet pitää tuoda, joten alustan luominen on helpompaa kuin kivien välien perkaaminen.
By Oulunseudulta - 19.6.2008

Kivet syrjään, rikkikset ym. heinät leikkurilla lyhyeksi, juuriestematto maan pinnalle, kivet uudelleen nätisti laitettuna juuriestematon päälle, koloihin multaa ja kasvit sinne. Kivien ympärille=juuriestematon laitojen päälle myös multaa ja kivikkokasveja.
By Marlene - 18.4.2009

Mulla on semmonen minikokonen kivikkopenkki mitä aion nyt laajentaa "oikean" kokoseks. Aattelin nakata pohjalle sanomalehtiä kasan ja kerroksen multaa, sitte asettelen kivet silleen huolettomasti ja väleihin hiekkaista multaa ja kruunuks itse kasvit. Kuulostaiskos toimivalta vai huutaako joku nounouta BigGrin Oulunseudulta:n neuvo on aika samanlainen mutta kelpaakohan tuo sanomalehti juuriestematon tilalta?
By annele - 28.4.2009

Kuulostaa ihan ok suunnitelmalta. Minulla myös on suunnitteilla kivikkopenkin teko. Mietin vain miten on tuon mullan kanssa, kannattaako sitä laittaa. Jos haluaa istuttaa vain kivikkokasveja olisiko hiekka/sora parempi kasvualusta, ettei rikkaruohot valtaa penkkiä?
By belgi - 28.4.2009

Minulla on jokin outo kumpare tuolla metsän laidalla ja siinä kasvoi pari kitukasvuista marjapensasta päällä. Revin puskat pois ja tajusin että siellä on ainakin pari isohkoa kiveä alla. Täytynee kaivaa kumpare normaalin maan tasolle, ties vaikka siellä olisi enemmänkin kiviä ja saisin siihen kivikkopenkin Smile. Ennenhän kaikki kivet yritettiin kadottaa näkyvistä, luulen että kivien päälle on kasattu multaa.
By anita - 28.4.2009

Marlene, ihan samanlainen kivikkopenkki olisi tarkoitus rakentaa täälläkin. Viime vuonna jo tein sen, siis levitin nurmikon päälle sanomalehdet ja heitin hiukan multaa, Kiviä meni reunoille ja hiukan keskelle, mutta kun siihen piti mukamas saada niin paljon kasveja, niin en raaskinut "peittää sitä kivillä". Nyt ajattelin nostaa kaikki kasvit ylös ja tehdä justiinsa samalla tavalla kuin sinä suunnittelit.
By jossut - 29.4.2009

Voih..minäkin edelleen haaveilen kivikkopenkistä,kiviä ois tontilla vaikka kuin mutta toteutus tökkii,miten penkistä saa nätin ja mihin kohtaan tonttia sellainen kannattaa tehdä.

Pihamme on aurinkoinen,kuumakin ja keväällä veden vallassa kun kallioa on alla..
By Marlene - 29.4.2009

Siihen minikivikkoon mikä mulla siis jo on niin laitoin multaa mutta höystin sen aimo kasalla hiekkaa, aika vähä sinne mikään rikkis yritti pesiytyä ja ne vähät oli äkkiä nipsastu pois ku tosiaan on niin pieni ja täynnä niitä oikeita kasveja. JOSSUT, mun mielestä silmä näyttää sen mihin sopii, sehän riippuu niin paljo minkälaisen haluat, korkean, matalan, neliötolkulla vai pikkaraisen jne. jne. Kivikkokasvit ei kyllä siitä yltiöpäisestä vedessä lillumisesta tykkää ymmärrettävästi joten oisko sulla jotain pientäkään rinteentynkää mihin penkin voisit perustaa tai voitko keinotekosest semmosen luoda? BELGI, mää oisin jo hampaat irvessä repimässä kiviä rytön seasta esille =D
By Marlene - 29.4.2009

Niin aion laittaa kyllä laajennukseenki multaa, joihinki kohtiin reilumminki ku aion laittaa sinne kääpiövuorimäntyä, tuiviota, sinilaakakatajaa taikka muuta vastaavaa, ne ei kai ihan sorasta elä BigGrin
By jalomi - 29.4.2009

Täällä vähän samanlainen ongelma kuin jossutilla. Kivi ja lääniä riittäisi, en vaan keksi että minne sellaisen penkin koittaisi rakentaa. Niin, että olisi mahdollisimman luonnollisen näköinen ja sopisi pihaan...vaikeaa..voi niin vaikeaa..

By Marlene - 29.4.2009

Voi oispa mullaki kiviä yhtä paljon ku teillä Jalomi ja Jossut, hyppisin riemusta! Mää yritän haalia jokaisen sormenpäätä isomman murikan tältä tontilta ja silti niitä on säälittävän vähä...
By valopää - 29.4.2009

Tungen taas tänne kivikkokeskusteluun, kun jokunen kivikko on tullut perustettua. Kivikosta tulee hissuksiin väkisinkin luonnollisen näköinen, kun silmä tottuu ja kasvit kasvavat...tässä alkuvaihe vuonna 2004. Koivun juurelta kaadettu parikymmentä vuotta vanha syreeni, joka tunki juurivesaa minkä ehti:

By valopää - 29.4.2009

Tässä on laitettu juurimatto pohjalle (pakko oli laittaa juurimatto, kun oli sekä koivun että syreenin juuria. Puu oli jo aikaisemmin saanut kaatotuomion, kun on liian lähellä taloa, mutta en malttanut odotella puunkaatoa ennen penkin tekemistä. Tämäkin kuva on vuodelta 2004:

Ei vielä tässä vaiheessa näytä kovin kauniilta / luonnolliselta.

By valopää - 29.4.2009

Mutta kesällä 2008 onkin jo vähän toisenlainen maisema:

By Marlene - 29.4.2009

Valopää tuo on nii-in ihana!!!!!
By valopää - 29.4.2009

Kiitos Marlene, vähän nuo kivet peittyvät kasvien alle, mutta onneksi on kiviä piha täynnä!
By jalomi - 29.4.2009

Marlene, olisitpa lähempänä niin laittaisin miehekkeen tuomaan sulle murikoita

Härregud, Valopää! Onpa aivan mahtavasydän Joo, kyllä mä nyt vaan tarvitsen tuollaisen kivikkopenkin. Joku passeli paikka vaan tarvitsee miettiä, ja ei muuta kuin tekemäänsilmän isku

By valopää - 29.4.2009

Tässä toinen esimerkki kannustukseksi. Vuonna 2003 kivikko kasvoi tuomea, pajua, pihlajaa, taikinamarjaa, nokkosta ja vuohenputkea...aika masentava ryteikkö, mutta hienoja kiviä ja hienoa sammalta:

By Marlene - 29.4.2009

Ois se ehkä jo liiottelua jos puoli suomia kuljettelis kivenmurikoita ihan vaan huvikseen =D
By valopää - 29.4.2009

Ja sitten kitketään, laitetaan paikoin juurimattoa ja istutetaan rönsytiarellaa, koristepensaita, humalaa, sormustinkukkaa, kuunliljoja ym. ja vuonna 2008 näytti alkukesästä tältä:

By belgi - 29.4.2009

Valopää, olen rehellisesti kateellinen tuloksistasi Smile
By pipu - 29.4.2009

Minullekin kelpaisi kyllä tuollainen kivikasa valopään tapaanSmile

By valopää - 29.4.2009

Ja vielä yksi esimerkki kivikon perustamisesta. Tässä on lähinnä kitketty ja istutettu ja kaadettu pari puuta. Juurimattoa en ole laittanut kuin syreenin juurelle, jotta syreeni ei valtaisi koko kivikkoa. Vuonna 2003 syksyllä paikka oli rikkaruohojen ja puiden vallassa:

By valopää - 29.4.2009

Vuoden 2008 kesällä on vähän enemmän istutuksia ja vähän vähemmän puita:

By Poppius - 29.4.2009

Tässä lisää kannustuskuvia. Meillä kasvoi valtava koivu yläpihalla, eikä sen juurella mikään menestynyt. Laitoin mansikkakankaan, sen päälle kiviä ja hiekansekaista multaa, ja siihen kivikkoikasveja. Reunoille etsin littanoita kiviä, että alue maastoutuisi hyvin kivituhkapinnasta nousevaksi. Myöhemmin koivu piti kaataa, ja suurensin penkkiä toisen mokoman, nyt sen pinta-ala lienee jotain 12-15 neliötä.

By valopää - 29.4.2009

Ei kannata olla kateellinen, lapio vaan käteen Smile
By Poppius - 29.4.2009

Tässä vähän myöhemmin kesällä toisesta suunnasta.

By Poppius - 29.4.2009

Alareunan kukintaa. Tässä näkyy alla olevan mansikkakankaan reunaa. Tuohon ympärille on tulossa kivituhkapolku, kunhan saadaan hankittua saman väristä kuin entinenkin on... Muuten tuo kangas pitäisi tietysti jättää pois näkyvistä, tai peittää vielä lisäkivillä. Mutta penkin ympäri kuljetaan joka tapauksessa, ja polun avulla on tosi helppo pitää nurmikko poissa kivikosta.

By iesteri - 29.4.2009

en edes ehtinyt lukea koko ketjua,mutta jos mahdollista,niin laittakaa alle juurimatto.mulla lupiini valtasi koko komeuden.ja piinjuuret kun löytää tiensä sinne kivien väliin.puhdistaminen on aika ikävää!
By Nabla - 29.4.2009

Näin on. Kyllä kivet paikkansa löytävät ja jos eivät näytä jossakin kohdalla hyvälle, niin siirretään muualle. Kyllä se viimeistään siinä vaiheessa alkaa näyttämään hyvälle kun kivenpyörittäjä tuumaa, että pyöritä itte... (puhuu kokemuksen syvä rintaääni...) Wink

Toisaalta jos käyttää isoja (reilusti yli pään kokoisia kiviä) ja saa upotettua kivikon reunimmaisia kiviä ainakin jonkin verran maahan, niin näyttää vähän "luonnollisemmalle..." tai jotain
By valopää - 29.4.2009

Poppiuksella on ihana matala kivikko! Minä jotenkin suuruudenhulluudessani aina teen aika isoja istutuskuoppia kivien väleihin ja sitten tulee laitettua isompaa perennaa. Mutta kivikkoja nämä ovat mielestäni vielä kuitenkin, kiviä nimittäin on sekä penkissä että sen reunoilla...tällaisen tein alapihalle...olisin laittanut enemmänkin kiviä, mutta metsästä ei löytynyt sopivia, joten tuli ehkä enemmän kuitenkin perinteinen perennapenkki kuin varsinainen kivikko.

vuonna 2003:

By valopää - 29.4.2009

Vuonna 2008:

Penkin etualalla on kivikkokasveja kuten maksaruohoja, taaempana sitten syvemmissä altaissa kiiltoleimua, päivänliljoja ym.

By anita - 29.4.2009

Ihania kivikkopenkkejä sekä valopäällä että Poppiuksella!!! Tuollaisesta Poppiuksen tyylisestä minäkin haaveilen. Pääasiassa matalaa, jotain vähän korkeampaa joukossa. Eikä niitä kiviä sittenkään tarvita näköjään niin hirveästi =D
By Poppius - 29.4.2009

Tässä näkyy, miten kivikkopenkki sijoittuu hiekka-alueen ja nurmialueen risteyskohtaan.

Minusta kivikkopenkki on kaikista helpoin kukkapenkki perustettavaksi, jos on kiviä ja puhdasta multaa. Alle kangas, päälle kivet ja kasvualusta. Tavalliset kivikkokasvit eivät tarvitse syvää kasvualustaa, ja kun alueen muotoilee keskeltä korkeammaksi, sinne voi istuttaa vähän syväjuurisempia kasveja. Mullan pitää ehdottomasti olla täysin rikkaruohonuuurista vapaata (ja mieluusti siemenetöntä...) koska tiheäkasvuisten kivikkokasvien seasta rikkaruohot on ikävä kitkeä.

Minulla on oppia antanut kokemus väärään paikkaan ja väärin perustetusta kivikkopenkistä, se oli liian varjossa, pihan reunalla, ilman aluskangasta. Heinät valtasivat sen nopeasti, kun aurinkoisen paikan kivikkokasvit eivät pystyneet pitämään niille puoliaan, ja se ei ollut jatkuvasti silmälläpidon alaisena. Nykyinen penkki on hyvällä aurinkoisella paikalla, ja aina ohikulkiessa tulee sitä kitkettyä, jos joku siemenrikkatruoho sinne eksyy. (Tosin välillä niitä eksyy sinne liikaa..)

Varjopaikan kasvien kivikosta minulla ei ole kokemusta... niitäkin on, ja aivan upeita!

By valopää - 29.4.2009

Tässä vielä yksi kivikkoesimerkki meidän pihasta. Tässä oli alunperinkin kivikko, ehkä vähän perinteisempi kivikko kuin omat luomukseni, sillä siinä kasvoi yläosassa lähinnä hopeahärkkiä ja keltamaksaruohoa - ehkä oli joskus kasvanut jotain muutakin, mutta jääneet näiden alle. Erityisesti hopeahärkin kanssa kannattaa kivikossa olla varovainen! Kuva on vuodelta 2002.

By valopää - 29.4.2009

Rinne on erityisen kiitollinen paikka kivikolle, kuten täällä muutkin jo sanoivat. Vesi ei jää seisomaan, vaan valuu pois. Minulla on nyt kivikon yläosassa kivikkokasveja ja alaosassa vähän rehevämpää

Näissä pakatuissa kuvissa näkyy vähän huonosti pienet kivikkokasvit, mutta on niitä siellä Smile

By Poppius - 29.4.2009

Kyllä tuossa minun kivikossani on aika paljon kiviä, mutta kasvit ovat peittäneet ne... Onneksi heti tuossa ulkorakennuksen päädyssä olevan tien takana on naapurin kiviraunio, josta saa ottaa kiviä niin paljon kuin jaksaa pihaan roudata! Mutta tietenkin voi multa-alueet tehdä heti isommiksi, eipähän tule sitä ongelmaa, että joka kiven koloon tekee mieli istuttaa eri kasvi, jotka ei sitten loppujen lopuksi mahdukaan kasvamaan kun leviävät niin ryökäleesti... kivikkokasveilla kun on semmoinen taipumus!

Penkin yläreunassa kasvaa sammalleimua ja keltamaksaruohoa, ja melkein puolet niiden kasvualasta on hietikon päällä. Välillä revin niitä pienemmäksi, mutta aina ne valtaavat uudelleen hiekka-aluetta itselleen. Mutta se saa penkin maastoutumaan tosi hyvin ympäristöönsä.
By anita - 29.4.2009

Poppius, näkeehän sen, että niitä kiviä siellä on. Tarkoitinkin justiinsa sitä, että lopulta ne kasvit peittävät melkein kaiken alleen. Juuri siitä haaveilen. Haluaisitko tulla meillekin tekemään tuollaisen ihanan penkin BigGrin
By belgi - 29.4.2009

Lapionvarressa olenkin kaiken kesää, muta vasta toinen kesä alkaa tällä tontilla. Meillä ongelma on valonpuute, on valtavasti vanhoja puita joita kyllä kaadettiin jo syksyllä ja varmaan joka vuosi jokunen lisää. Mutta nyt just mulla välähti, vuosien saatossa muutan tuo etupihan sammalikon kivikkopuutarhaksi, en edes yritä saada siihen nurmea kasvamaan, koska koko alue täytyisi perustaa alusta asti uudelleen ja se on kallis ja tuhoontuomittu ajatus. Siinä onkin pieni alue jo alullaan. Jep, näin teen, jiihuu, mieletön suuruudenhullu ajatus BigGrin
By jalomi - 29.4.2009

Valopään ja Poppiuksen kivikkopenkit on kyllä mahtavia. Erilaisia, mutta molemmat kauniita. Tähän on meillä nyt kasattu noita isompia kiviä, sitten on sellaista päänkokoista ja siitä vähän isompia. Tänään täytyykin oikein vakavamielisesti paneutua tähän asiaan, ja siihen, mihin kohtaan pihaa sen rakentaisi.

By belgi - 29.4.2009

Tämä kuvan vasen puoli kivikoksi, jess. Isot on tarkoitus kaataa ja pohja kasvaa pelkkää sammalta, hyvin kuiva maa luonnostaan.

By anita - 29.4.2009

Belgi, hyvältä näyttää. Pikkuhiljaa, niin saat tosi upean pihan.
By Marlene - 29.4.2009

Mä en kehtaa ees ite kattoa enää tuota omaa miniminilouhikkoani näitten kuvien jälkeen, saati että kuvan laittaisin... Olipahan mahtavia alueita, aplodit työn raskaan raatajille ja heijän saavutuksilleen BigGrin
By jolinar - 29.4.2009

Upeita kivikkoja! Noista on hyvä ottaa mallia.
By kiurunkannus - 30.4.2009

Tosi hienosti onnistuneita ja kauniita kivikkopenkkejä. On mukava katsella, miten ongelma ryteiköistä on loihdittu upeita istutuksia, hyvä siskot

By Tinde - 30.4.2009

Niin valopään kuin Poppiuksen kivikot ovat aaaaivan upeita. Varsinkin Valopään ennen - jälkeen kuvat hengästyttivät.

Tahtoo......kans! Mutta kivistä uupuu. Oih kun olisi kunnon suomalaiset kiviset pellot...

By Jasmiini - 3.5.2009

Neuvokaa kivien siirtelyssä ja kantamisessa. Onko tähän olemassa mitään poppakonsteja? Jos omalla pihalla ei kivet riitä, mistä niitä kannattaa metsästää ja miten olisi helpoin liikutella? Tarvitsisin kiviä pieneen pätkään kivimuuria ja muutamia irtokiviä istutuksiin.
By jalomi - 3.5.2009

Nokkakärry on ainakin oivallinen apuväline. En tosin tiedä, miten metsässä toimii ja miten isoja kiviä olet siirtämässä?
By kiurunkannus - 4.5.2009

Pyörittämällä, kankeamalla niitä on kautta vuosien väännetty, helppoa ja kevyttä kikkaa ei ole, ne on kiviä

By memuli - 4.5.2009

Auto jätetään tienreunaan ja kompuroidaan pientareelle, metsikköön ym. ja nostetaan yksitellen auton takapaksiin niin, että kolina käy ajettaessa. Pitää vain varoa, ettei takapaksia ahda liian täyteen. Ämpäreitä mukaan, ja niille on paikka pelkääjän puolella lattialla tai takapenkillä, niihin saa kätevästi pienempiä kiviä.

Näitä hain viime syksyllä, osa niistä tässä. Ah, ihanat kivet, joita pitää vieläkin saada lisääsydän

By jalomi - 4.5.2009

Memuli pomppivaa hymyä tätä olen myöskin harrastanut joskus. Tosin en kekannut ladata ämpäreihinkin niitä kiviä. Kotsareilla olen myös haeskellut murikoita, tosin kovin painavaa lastia ei jaksa mistään kilometrien päästä roudata..

By kibu... - 4.5.2009

(ja taas muistutus, kivet eivät kuulu jokamiehenoikeuteen)
By Sinipsu - 4.5.2009

Keneltä Memuli kysyit luvan kivien keräämiseen? Jokamiehen oikeuksiin se ei kuulu. Tiealueen, eli ne ojanpenkat omistaa joko Destia tai kunta/kaupunki tai yksityistien hoitokunta. Jos lähistöllä on tien korjaus menossa, niin sinne kysymään urakoitsijoilta kiviä. Sorakuopan omistajalta voi kysyä. Moni maanviljelijä luopuu ilomielin kivistä. Minua nyppii ilmoitukset "hain metsästä sammalta, kiviä tai tein saunavastan" . Ensin on kysyttävä lupa. Tämä oli maanantaivuodatukseni.

By belgi - 4.5.2009

Just aioin muistutella samasta asiasta....
By jalomi - 4.5.2009

No itse olen ainakin kerännyt naapurin mailta, ja ihan luvan kanssaSmile
By jalomi - 4.5.2009

Saunavastan voin sensijaan myöntää tehneeni ihan ilman minkäänlaista lupaa.
By mai-lee - 4.5.2009

kiitos kibuvitsi, sinipsu, belgi. - onneksi voin jo jättää väliin jatkuvan huomauttelun. opetelkaa jokamiehenoikeudet tai olemme, jos ei vielä meidän sukupolvemme niin ainakin lastenlasten sukupolvi siinä tilanteessa, että tarvitaan *passi* luonnossa kulkemiseen.
By Sinipsu - 4.5.2009

Metsille on aina silloin tällöin ehdoteltu kiinteistöveroa, eikä ihan pientä sellaista. Silloin viimeistään maanomistaja alkaa kiinnostua enemmän kuka liikkuu ja millä asialla metsässä. Käsittääkseni jokamiehen oikeudet on meillä ainutlaatuinen juttu. Muualla Euroopassa ei tunneta ? Toivottavasti oikeudet myös jatkuvat jatkossa.

By memuli - 4.5.2009

No, minua alkaa pikkuhiljaa ärsyttää se, kun johonkin kysymykseen vastaa, niin heti ruvetaan kyselemään oliko lupa hakea... Tämän ikäinen, tällä koulutuksella, pitäisi tietää nämä lupa-asiat. Eli tiedossa on.
Sitä ei tässä osiossa kysytty, vaan sitä, miten näitä kiviä haetaan ja pyöritellään...
Omat luvat kunnossa, siitä ei Sinisipsu sinun tarvitse olla huolissasi...

By Raksavaimo - 4.5.2009

Monella näyttää olevan aivan ihania kivikkoryhmiä! Ihan kateellisena katson ja unelmoin. Meillä alkaa itse asiassa tänään uuden pihan rakentaminen ihan nollasta. Eli pihaa on tasoiteltu hiekalla, ja nyt tulee iso määrä multaa. Aivan ekana ajattelin tehdä etupihan rinteeseen kivikkoryhmän, ja paljon muuta kunhan ajatukset selkiytyvät. Takapihalle siirryn ahertamaan vasta syksymmällä, kun terassin rakentaminen on valmis.
By b3011111 - 4.5.2009

Jokaiselta metsänomistajalta on taidettu kuusia ainakin varastaa. Taimikoita on tallottu siinä sivussa, meillä oli kerran kaadettu täysimittainen puu ja viety latva.....
By memuli - 4.5.2009

Meitä ihmisiä on niin moneksi, toiset on kovin röyhkeitä.
Ex-avokillahan oli oma tupa siellä metsän siimeksessä. Siihen kuului suuri alue metsää kivine ja kantoine. Suurelta tieltä vei pikkutie tupaan asti (yksityistie). Jotkut ihmiset tulivat siihen ihan talon liki tuvan viereen keräämään mustikoita, vaikka ympärillä olisi ollut metsää silminkantamattomiin. Minä en olisi kehdannut mennä toisen pihalle. Kyllä toisilla on otsaa. Niille härskeille kauhakuorma-kivivarkaille ym tumpeloille pitäisi näitä lakeja lukea. Järkikin jo pitäisi sanoa, mitä saa ottaa, mistä ja milloin.
nonni, kyl helppas, mutta kyl kivet o ihanii..

By memuli - 4.5.2009

Pakko tähä o vie yks juttu laittaa.
Mää meni kerra yhrel kivimontul (sielä ol hianoi pyöreit kivvii) kans kysymää, et mitä noi kivet maksaa, ko mää tarttisi niit kukkamaahani ja laittasi ton mu autoni takapaksi täytee niit. Miehet siin rupesl vähä hymmyilee ja sano, et ei ne mittää maksa ja kaikki miehet yhres täytti mu takapaksini. Ja sano viäl, et aja varovast. Mut mää oli sillo toistkymment vuat nuarempi. Nyt ne taitas jo maksaa..pomppivaa naurua

By Sinipsu - 4.5.2009

Memuli, en todellakaan ole huolissani luvistasi. Kuten jo useammassa viestissä on todettu, joukossamme on yksilöitä jotka kaiketi kuvittelevat voivansa metsästä hakea mitä vaan.Osa ei oikeasti välitä ja loput eivät tiedä. Sama täällä palstalla. Siksi rautalankaväännökset ovat aina parhaita. "Muista kysyä lupa ja painu sitten vasta metikköön" Wink
By memuli - 4.5.2009

Minä olen sittenkin vielä Sinisipsun kanssa eri mieltä. Luulenpa, että juuri tällä palstalla olijat tietävät oikeudet. Ne, jotka eivät tiedä, ovat jossain muualla kuin tällä palstalla. (Ja katsohan edellisen viestisi ensimmäistä lausetta... )
Mutta ei tämän enempää tästä asiasta, asioitahan nämä vain ovat. Ei sen suurempia.

By kibu... - 4.5.2009

täällä on varsinkin näin keväällä "äänettömiä" pihanrakentajia, jotka vain lukevat, eivät osallistu,

mun viestini on tarkoitettu juuri heille, ei kenellekään henkilökohtaisesti

(mulla ei ole metsää, kiviä olimme kippauttaneet lavallisen pihan reunaan, ne kelpas ihmisille Sad

By Emo - 4.5.2009

Onneks meillä on mökkitontti täynnä kiviä. Tosin teräväsärmäisiä, kun ovat louhoksen jätekiveä. Aatelkaas, meidän mökkitontilla on ollut 1800-luvulla louhos. Todennäköisesti niistä kivistä on rakennettu Pietaria.

Ja isännän kotimetsästä ollaan tuotu vähän liuskekiveä. Painavat vaan mokomat niin paljon, ettei niitä viitsi paljon tuoda toiselta puolelta suomea.
By Riepu - 20.6.2009

Pitääpä myöntää, että minä en tiennyt, ettei kiviä saa noin vaan viedä mistään! Onneksi en ole vielä hakenutkaan, kun kivikkopenkki on vasta suunnitteluasteella ja omasta pihastakin taitaa löytyä aloituksen tarpeiksi.

Mutta kuitenkin: tässä ketjussa on aivan upeita kivikkotarhoja! Olen ihan äimistynyt ja toisaalta helpottunut kun en ole onnistunut kukkieni kanssa tässä kuivassa ja hiekkaisessa pihassa. Taidanpa perustaa kivikkopenkin tuohon olohuoneen ikkunan alle! otan siitä kuvan tulevina päivinä (kunhan saan auringonpaistetta kuvauksiini...) niin saatte tulla vähän avuksi Wink

Olisi kiva tietää vähän listaa, mitä teidän kivikkopenkeissänne kasvaa? Ja mikä on ehdoton suosikkinne ja miksi?
By Marlene - 21.6.2009

Riepu, mun suosikkeja on esim. mirrinminttu ( tuoksuva lehdistö, kukkii pitkään ), punainen patjarikko ( ihana väri ), mehitähdet ( semmonen peruskasvi kivikkoon, on ryhdikäs ja peittää kivasti koloset ), hiekka- ja hopeamaruna sekä hopeahärkki ja nukkapähkämö ( kauniin hopeanharmaa lehdistön väri ja ovat näyttäviä koko kesän ). Tykkään myös heinistä esim. Hopeatoppo on kivan mätäsmäinen eikä kai leviä mitenkään hillittömästi. Katajat tuo mukavaa vaihtelua kivikkoon, mulla on kääpiösinikataja kivikossa ( kummempia en osaa siitä vielä sanoa kun on niin uus tuttavuus).
By Sinisointu - 4.10.2009

Iskee hirmuinen hinku saada oma kivikkopenkki, kun näitä viestejä lueskelee... silmän isku

Voisiko kivikkopenkin perustaa suoraan betonikiveyksen paikalle? Eli betonikivet tietysti ensin pois ja siihen hiekan päälle vain multaa ja seulanpääkiviä. Noinko helposti se menisi? Toiseen päätyyn, josta nurmikko tunkee nytkin läpi betonikivien välistä, kannattaisi ehkä laittaa pohjalle jotain suodatinkangasta tai sanomalehteä ja rajata nurmikko kunnolla.

Paikka on erittäin paahteinen ja suojaisa. Hiekkaa on viitisen senttiä ja sen alla sepeliä noin 15-20 cm. Multaa tulisi päälle ehkä se 5 cm, sekä sen verran, mitä nyt kivien väleihin menee (max. sellaisia hunajamelonin kokoisia kiviä). Kovin korkeaa kivikosta ei saa, kun on niin pieni pinta-alaltaan. Mullan kai pitää vielä olla hyvin hiekkapitoista?

Onko jo liian vaativat olosuhteet esim. sammalleimulle, hopeahärkille tai kääpiökurjenmiekalle? Idea kun olisi, että tästä ei tulisi ylimääräistä kastelustressiä... Maksaruohot ja mehitähdet kai pärjäisivät ainakin? Haluaisin myös jonkun havun, esim pilarikatajan, mukaan. Sille varmaan tarvitsisi kaivaa isompi multamonttu?

Paljon on kysymyksiä siis... Ja kova into päästä pyörittelemään kiviä vielä ennen talvea. Ensi kesänä sitten istuttelisin kasveja. kieli ulkoa

By Männikkö - 9.2.2010

Minulla on koko piha kivikkoa: suuren suuria kiviä , suuria kiviä, keskikkokosia, pieniä kiviä loput pienenpieniä kiviä eikä juuri multaa. Puita tietysti joka paikka täynnä. Yksi isohko penkki perustettu kivenkoloihin (kiviä ei voi siirtää),penkin toisella laidalla koivu ja sen juurella ei mikään kasva, vaikka kuinka ytitän. No puolukat valtaavat nyt sita aluetta. Pitäisikö se koivu nyt suosiolla kaataa vai riittäisikö juurimatto? Mikä kasvi kasvaa koivun juuren alueella - ei kai mikään muu kuin puolukka?
By belgi - 9.2.2010

Hertsuleijaa Männikkö, puolukkahan on ihana, onko sitä pakko saada poistettua?
By illis - 9.2.2010

Eikö tullainen paikka ole ihanteellinen kivikkokasveille.
By Krista - 9.2.2010

Monipiippuinen juttu; jos pitää koivuista ei hevin raaski kaataa puuta. Meillä yritettiin rakennella perennaryhmää koivun viereen eikä siinä oikein mikään viihtynyt. Lopulta mietittiin, kumpi on meille tärkeämpi, se puu vai perennaryhmä. Kukkaset voitti ja nyt koivun vanhalla paikalla kasvaa perennojen lisäksi syreeni- ja muita pensaita. Puun kaadolla oli muiden kasvien viihtyvyyteen melkoinen vaikutus. Nurmikko rehevöityi, pensaat rehevöityivät (koivu oli suuri ja veti paljon vettä maasta).
By Krista - 9.2.2010

Pienen kivikon voi perustaa mihin tahansa. Tämän "taikaympyrän" rakensimme vuosia sitten yhdessä kuopuksen kanssa levittämällä suodatinkankaan päälle hiekkaa ja siihen asettelimme kivet. Multaa on vain sen verran, mitä kivien koloihin sijoiteltujen kasviuen istutuspurkeissa oli.

Ympyrässä viihtyvät hyvin mm. erilaiset lewisiat. Vuosien mittaan kivien väleihin on kertynyt humusta ja nykyisin kivikkokasvit saavat antaa tilaa alueelle itsestään vuosittain kylväytyville yksivuotisille unikoille.

Kivikkoryhmä on joka kesä vähän erinäköinen...

By Miikos - 9.2.2010

Oi, mä haluan tollasen kans :-P Lewisiat olis aivan ihania!
By viherpeippo - 9.2.2010

siis ihana! Kiitos kiviröykkiönkäyttöideasta!

By Krista - 9.2.2010

Hiekalle pohjattu "taikaympyrä" on osoittautunut pihan parhaaksi paikaksi kasvattaa lewisiaa. Olen kokeillut erilaisia, tässä joitakin...

Lajikenimiä näille ei valitettavasti ole, kun ovat sekalaisia markettilöytöjä ja siementaimia.

By belgi - 9.2.2010

Jopas ovat kauniita, noita täytyy joskus maailmassa hankkia. Voisiko niitä kasvattaa siemenestä?
By Horsma - 9.2.2010

Kesälewisia (Lewisia cotyledon) ja pikkulewisia (Lewisia pygmaea) ainakin nuo kaksi alinta. Onnistuu siemenestäkin ihan hyvin!
By Horsma - 9.2.2010

Piti palata takaisin =). Muisti pätkii. Ensimmäinen on varmaan joku tarhalewisialajike (Lewisia longipetala '?').
By Männikkö - 9.2.2010

Jospa sitten kaataisi koivun, vaikka se nätti onkin. Ei siinä muuten mikään taida kasvaa ja saahan siitä polttopuita vähän. Jos kaataa lehdessä saa vuoden koivunlehtiteetkin. Nuo unikot sopisisi kyllä. en noita puolukoita kaipaa siihen, kun koko mäki niitä täynnä -joku paikka täytyy rauhottaa puutarhallekin.
By Miikos - 9.2.2010

Meilla kaadettiin muutama koivu pari vuotta sitten kun olivat niin lähellä olevia ja tulevia penkkejä. En oo kyllä katunut, koivuja on jäljellä vieläkin. Sitten oisin ehkä harkinnut asiaa eri lailla, jos noita koivuja ois ollu vähemmän.
By Krista - 10.2.2010

Meillä kiviä nousee kivikkotarhatarpeisiin joka lapionkuopaisulla. Tälle mäennysälle on aikoinaan kannettu kaikkien lähipeltojen kivenmurkulat ja talon entinen omistaja on louhintakiveä vielä haudannut maahan lisäksi. Kiville on vähän pakkokin keksiä käyttöä ja olemme niitä hyödyntäneet kohopenkkien reunoissa ja tekemällä aidannetta, joka erottaa olopihan ja enemmän luonnontilaisen osan tonttia. Vaatimattomia kovin ovat tontin kivikkopuutarharakennelmat jos niitä vertaa vaikkapa Raakin pihan suuriin kivirakennelmiin ja -muureihin tai Klorofyllin puolella esiteltyyn Armitan puutarhaan, joka on rakennettu likimain kokonaan kalliolle ja kivien koloihin...
By Krista - 11.2.2010

Luonnonkivistä, liuskekivestä ja seulanpääkivistä yhdistelemällä rakennettu kivikko, jossa lkivikkokasvien lisäksi erilaisia heiniä ja kuunliljoja.

Kurjenmiekoille, luppioille ja päivänliljoille rakennettiin kohopenkki, jonka reunamuureihin saatiin jemmattua osa lampityömaalta nousseista lohko- ja luonnonkivistä.

By Kreeta-Eulaalia - 11.2.2010

On teillä kyllä valtavan upeita luomuksia. Minäkin viimevuonna täällä tasaisella savipellolla hoksasin sen kivikkomaapaikan. Meillä on navettasilta, jota ei suuremmin käytetä, sen voi pusittaa täyteen, kun vaan jonkun polun jättää. Se on länteen päin ja vähän varjossa, koivukin eteläpuolella. Kivikkosuopayrtti ainakin on nyt siinä kuivalla reunalla menestynyt. Siinä olisi tilaa jollekin enemmän roikkuvallekin. Alempana on jopa kosteaa, siinä valmiiksi kasvaa mesiangervoa. Oikeastaan ei tarvitse kuin juolavehnät poistaa, ja laittaa parempia kasveja tilalle. Paikka on suht luonnontilaisella "niityllä", mutta näkyy heti pihaan tulijalle. Olisiko teillä suositella jotain värikästä, mutta suht luonnonmukaista mieluiten matalaa kasvia?
By Miikos - 11.2.2010

Ehkäpä rönsyakankaali, kirjava maahumala, sammalleimu (?), kangasajuruohot, rönsyansikka, peipit.. Nää on kaikki tosi matalia.
By Krista - 11.2.2010

Mistä väreistä ja kasveista erityisesti tykkäät? Kuinka varjoinen paikka on? Onko sinulla kuvia siitä?
By Kreeta-Eulaalia - 12.2.2010

Kuvaa ei ole, enkä osaisi laittaakaan tänne. Mutta mistään jättimäisestä sillasta ei ole kyse. Punatiilisen navetan länsipuolella on pieni luiska, betonia korkein osa, n130 cm, alempana luonnonkiviä. Silta on painunut, joten sinne ylös on viety pari porraskiveä. Sillan eteläpuolella alhaalla on nuorehko koivu, joka varjostaa. Ilta-aurinko paistaa esteettä, edessä on vain naapurin peltoa. Päällä ei ole mitään varjostavaa. Niin, piha on tosiaan pohjoispuolella navettaa. Etelässä on koivun lisäksi vain peltoa. Navetan edestä kiertää meidän pihatie, niin, että se ensin siis lähestyy sitä siltaa suoraan pohjoisesta eli kohtisuoraan. Sillalle pääsee vaan "niittyyn" leikattua polkua.

Kangas-ajuruohon taimia vein sinne kivikkosuopayrtin viereen viime vuonna, saa nähdä miten pärjäävät. Akankaalia en ole saanut menestymään kunnolla oikein missään tällä tontilla, vaikka hengissä kyllä pysyy. Voisi siinä alempana mennä, sillalta on muutama kivi pudonnut siihen viereen valmiiksi oikein somasti, nokkoset niitä vaan nyt peittävät. Kunnolla en ole siellä sillalla kaivellut, mutta kuivaa on ylhäällä, savistakin, mutta ei jäykkää. Alhaalla multavampaa. sillan ja navetan nurkassa on tällä hetkellä lasten unelmien viileä hellepäivän hiekkakasa: Itsestään levinneet karviainen ja monta kertaa kaadettu terttuselja sinnittelevät siinä nurkassa, ympärillä hiirenvirnaa, heiniä, päivänkakkaraa ym. Viime vuonna siinä oli heinät seipäillä marsuja varten. ei siis sillalla eikä hiekkakasassa, vaan muuten lähellä.

Kunhan vaan on paljon väriä, niin hyvä. Sellaisia, jotka näkyvät kauas. Mieluiten punaista, sinistä ja lilaa. Kyllä se keltainenkin käy, ansikkaa ja suikeroalpia olis omasta takaa kokeiltavaksi. Rehevä olis hyvä ainakin siinä alhaalla. Jotain maatiaisia tai luonnonkasveja laittaisin tähän kyllä mielelläni, että sopisi muuhun ympäsristöön paremmin. Varsinaiset puutarhakasvit ovat nyt sen tien toisella puolella.
By Krista - 13.2.2010

Jos siellä on varjoisempaa, niin Vinca minor, pikkutalvio, voisi sopia paikkaan.

Meillä sitä kasvaa eri väreissä useammassa paikassa. Helppo, leviäväinen ja talvivihreä.

By Kreeta-Eulaalia - 13.2.2010

Niinhän sitä luulisi, mutta taas on joku kumma kun ei kasva pikkutalviot meillä. Aikoinaan sain valtavan laatikollisen sinivioletteja talvioita ja niitä sitten vähän joka paikkaan yritin laittaa. Viimeisen raukan pelastin toissa vuonna ja heitin nauhuksien juureen pohjoisseinälle. Viime kesänä oli vähän sitten venynyt, nauhuksien alla aivan pimeässä, saattaisin saada pistokkaita keväällä, joten josko sitten yrittäisin tuonnekin, tykkäisin siitä kovasti. Olisikin muuten tosi hieno siinä. Se paikka, josta talvioni sain, oli kasvanut talviota täyteen yhden pienen tontin verran kallion rinteeseen, niin, että vähän olen nyt pettynyt hänen leviämiseensä meillä. Ei olla kalliolla, mutta josko tuo navettasilta saisi talvioparan niin luulemaan, ja tulisi kotoisa olo. Olisiko jotain vinkkiä hänen viihtymisensä parantamiseen, kirjatiedoilla en näytä pärjäävän.
By Krista - 14.2.2010

Useimmat maanpeitekasvit eivät kestä ruohikon kanssa kilpailua. Juolavehnä on paha kaveri...
By Marlene - 14.2.2010

Kreeta-Eulalia: lemmikki, sipearianunikko, päivänkakkara, arovuokko, lehtoakileija, kissankäpälä, mätäslaukkaneilikka/ketoneilikka, hopeahärkki. Tupsahti nämä mieleen, käviskö näistä joku tai jotkut?
By PirjoA - 14.2.2010

Kreeta-Eulalia, talviot eivät auringossa viihdy, maanpeitekasvina kyllä puskien juurilla, mutta turhaa on kivikkoryhmään yrittää kasvamaan,jollei ole niin isoja kiviä, että niiden varjoon! Kokemuksesta kerron, kun itse olen yrittänyt monessa paikassa kasvattaa, varjossa kaunis ja kukkii!
By Krista - 14.2.2010

Meillä kasvaa suurin osa pikkutalvioista valoisassa, vaikka sitä varjon kasvina pidetäänkin. Kivikoissa ja liuskekivistä rakennetun oleskelupaikan laattojen raoissa ja täydessä auringossa olevien perenna- ja pensasryhmien alla. Muutamin paikoin saavat hieman hajavarjoa, mutta parhaiten on kukkinut ja levinnyt pihan keskellä olevan ruusupaviljongin pikkutalviokasvusto, joka on suorastaan paahteisessa paikassa. Kukaan ei ole kertonut niille, ettei siinä talviot menesty :-) Vinca major on paljon vaativampi, sen olen onnistunut muutaman kerran hävittämään tontilta, kun ei ole viihtynyt.
By Kreeta-Eulaalia - 14.2.2010

No, on niitä talvioita tapettu heiniinkin, mutta myös aurinkoon ja tiiviiseen maahan ja kuivuuteen. Mutta ei kasvanut tammen ja mustaviinmarjapuskan allakaan kosteassa ja kuohkeassa. pysyi kyllä hengissä siellä. Nyt ovat siis kosteassa muhevassa pimeässä, josta en niitä näe ellen mene itse nauhusten alle. (Oliskohan kaikki huonot paikat pian kokeiltu ja löytyisi se sopiva, kyllä tässä vielä oppii avaamaan silmänsä.)
Siinä navettasillan edessä alhaalla on kyllä aika syvä varjo, jos siinä päällä tai länsipuolella vielä kasvaisi jotain suurempaa, vaikka se itse paikkansa valinnut mesiangervo. Alhaalla on siis rehevää ja ylhäällä laihaa ja kuivaa. Kissankäpälästä en tiedä, se ei näytä sellaiselta paikalta jossa niitä yleensä kasvaa, olisi kyllä luonnonkasvi ja tietäisin appiukonmetsäsätä paikan josta löytyisi, vaan olikos tämä nyt niin harvinainen, ettei semmoinen sovi? Mutta näistä tulikin ahomansikat mieleen, ja niitä voisinkin siirtää sinne. Niitä siperianunikoitaki voisi kyllä kokeilla. Lapset vei niistä joskus ne ihanat nuput ja ne hävisivät kokonaan pihasta. Lemmikki kuulostaisi myös aika hyvältä. Päivänkakkarat ja akileijat yhdistäisi kyllä mukavasti tämän siihen niittyyn. Neilikoista mulla ei ole mitään kokemusta, täytyypä tutustua niihinkin.
By Rosmariini&Timjami - 14.2.2010

Minäkin suosittelisin ketoneilikkaa, päivänkakkaroita, siperianunikkoa, kaukasian- tai turkestaninmaksaruoho (molemmat punakukkaisia).

Nuo on kaikki oikeatsaan sellaisia että kukkivat melko pitkään ja kuitenkin aloittavat hiukan eri aikoihin.

Kaikki kuitenkin sellaisia että kuivuuskaan ei suuremmin haittaa. Lisäksi erilaiset ajuruohot on aivan ihania, erituoksuisia/kukkivat eri väreissä jne.
By Krista - 14.2.2010

Ahomansikka sopisi hienosti kiviseen siltaan. Ja saisit kitkentäpalkkaa aina marjojen kypsymisaikaan :-)
By Marlene - 14.2.2010

Neilikat on nii-in suloisia, kannattaa tutustua!
By Sinisointu - 9.5.2010

Olen parhaillaan perustamassa kivikkopenkkiä, mutta jumiuduin miettimään kasvualustan multa- ja hiekkapitoisuuksia. Ohjeissa neuvotaan laittamaan hiekansekaista multaa kivien väleihin ja/tai alle, mutta mikähän olisi hyvä suhde hiekalle ja mullalle, kun:

-alue on paahteisella paikalla
-alueen pohjalla on noin 20 cm sepeliä + 5 cm hiekkaa (entisen pihakivetyksen pohja)
-alueelle tulee maksaruohoja, mehitähteä, sammalleimua, hopeahärkkiä, kääpiökurjenmiekkaa, nukkapähkämöä, harmaakurjenpolvea, ohotanmarunaa...

Hiekkaa, soraa ja multaa löytyy, joten mahdollisuus olisi tehdä optimaalinen cocktail, kunhan vain tietäisi, millainen se on.
By NinaL - 10.5.2010

Itse mietin juuri hieman samaa kuin Sinisointu.. Ja kuinka karkeaa tai hienoa hiekkaa siinä sekoituksessa kannattaa käyttää?
By malvankukka - 10.5.2010

Perstuntumalta, liian hieno hiekka jäätyy ja paakkuuntuu märkinä syksyinä kivikkokasvien herkkien juurien ympärille kuolettavasti. Parempi vähän soraisempi kasvualusta, se läpäisee veden eikä houkuta ehkä mustia murkkujakaan niin paljon pesäntekoon kuin ihan hienojakoinen hiekka.
By Sinisointu - 10.5.2010

Kiitos Malvankukka, menen siis sekoittamaan karkeampaakin tavaraa joukkoon. Muurahaisten käytäviä tuolla paikalla onkin, asennushiekassa betonikivien alla ovat viihtyneet. 

Multaa on tähänastisessa seoksessani noin puolet. Onkohan se ok multapitoisuus?
By NinaL - 11.5.2010

Olet varmasti oikeassa, Malvankukka, kiitos avusta!
By malvankukka - 13.5.2010

Ei kestä kiitellä : ) kantapään kautta saatua oppia, kun on itse onnistunut pilaamaan kasvejaan jollain tavalla, osaa varoittaa toisia tekemästä samoja erheitä. Sinisointu, varmaan se puolet multaa on hyvä resepti. Kasvualustan syvyydellä on merkitystä eri kasveille myös, rotevammille paksummalti ja pienemmille riittää ohuempikin.
By Kreeta-Eulaalia - 31.5.2010

Pitipä tänne nyt tulla raportoimaan, että mitä olen navettasillalleni laittanut, kuvaa en laita vieläkään pienistä piperryksistä, mutta josko loppukesästä olisi katsottavaa. Jos ei näistä nyt joku rupea viihtymään, niin johan on. Sillan päällä oli ihan kelpo maata, juolavehnätkin olivat ihan löyhässä ja helppo perata pois, alempana oli sen verran hankalaa kivikkoa, että käytin sanomalehtiä, toivottavasti tehoavat nokkosiin.
Alas laitoin niityn ja hoidetun alueen rajalle kotkansiipeä, kulleroa, lehtoakileijaa, lemmikkiä ja päivänkakkaraa. Näiden viereen sillan varjoon tuli sarviorvokkeja. Kuivemmilla paikoilla sillan päällä reunassa on nyt vähän siksakkina ylhäältä alas iisoppia, ajuruohoa, ahomansikkaa, kivikkosuopayrttiä, neilikoita, joku karpaattienkellokin tuli joukkoon, mirrinminttu, siperianunikoita, suikeroalpia ja poimulehti, joka on sitten jo mesiangervon vieressä. Kaikki kasvit löytyivät omalta pihalta tai kylvöistäni. Kiitokset vielä kaikille vinkkejä antaneille!
By koti77 - 2.5.2012

Meillä on aseteltu rinteeseen luonnonkivet portaiksi ja haaveena olisi lisätä portaiden molemmin puolin sekä kiviaskelmien väliin pieniä perunankokoisia kiviä betoniin painettuna. Rautakaupasta kyselimme vähän neuvoja ja saimme matkaan s30 sementtilaastia, mutta myös epäilyksen, ettei homma välttämättä onnistu vaan betoni murtuu. Mitä mieltä täällä ollaan? Voiko homma onnistua ja olisiko hyviä vinkkejä työn toteutukseen? Portaiden ympäristön maa-aines on tarkoitus vaihtaa kivituhkaan routimisen välttämiseksi.
By Tallukka - 28.3.2014

Meillä on pienen pieni rivarin pihapläntti, jolle olen nyt suunnitellut yhtä ja toista. Viimeisin kuningasideani on jonkinlainen kivikkopenkki, kun pihaan on kertynyt keskikokoisia kivenmurikoita melko kasa. Hyötykäyttöön siis. Smile

Mitenkäs se pohjustus nyt siis tehdään? Nurmi pois ja nurinpäin ja niiden päälle sanomalehteä/suodatinkangasta/maisemointikangasta/mitä? Sittenkö kivet? Ja multaa? Vai hiekkaa? Vai hiekkaista multaa tai multaista hiekkaa?

Auttakee minnuu! Smile
By PirjoA - 28.3.2014

Tallukka, ei sitä nurmea tarvitse ottaa pois ja kääntää nurin, siihen vaan nurmikon päälle kunnolla sanomalehtiä, myös aikakausilehdet olen laittanut, kyllä nekin vuosien saatossa maatuvat. Onhan maisemointi tms kangas helppo laittaa ja ajaa saman asian kuin nuo sanomalehdet. Ei kai ole väliä kuinka päin laitat ,ensin mullat vai kivet, miltä itsestä tuntuu, itse olen vuosien mittaan tehnyt kummikin päin. Multana olen käyttänyt ihan vaan puutarhamultaa.
By raya - 28.3.2014

Juu, ja sinne nurmikon päälle mahtuu vanhat lakanat, pyyhkeet, ns."risut ja männynkävyt", pahvilootat.
Meillä sai meinaan paikallinen kalakauppias nauruhepulin (jostain syystä) kun huomas pihalla suorastaan pedatun pedin, ja kun asiaa hänelle selitin , ihmetteli vaan että no on homma vaihtaa sitt lakanat.
By Tallukka - 28.3.2014

Kiitos PirjoA ja raya vastauksista. Kohta, johon kivikkoa suunnittelen, on kesäsin nokkosten ja jonkin rikkakasvin peitossa, taitaa siinä aina kasvaa läheisen syreeninkin lapsia... Paikka on meidän ja naapuriasunnon rajalla, välissä on naapurin rakentama puuaidan pätkä ja sitten tuota edellä mainittua syreeniä. En tiedä, mitä syreeniä se on, ei se ainakaan meidän tässä asuessa (10 v.) ole kertaakaan kukkinut. Paikka on aamupäivän varjossa, iltapäivästä iltaan siihen paistaa ainakin osittain arska.
By minnas - 2.5.2014

Kasvaako juolavehnä maisemointikankaan läpi vai kannattaisiko ostaa juuriestekangasta? Jos joku viitsii vastata pian niin olisin todella kiitollinen. Tänään olisi aikomus asetella kivet paikoilleen.

By Kesänlapsi - 2.5.2014

Kasvaa ainakin mulla. Ainoa mistä se ei luikerra esiin on paksu paperimatto. Juuriestematosta en tiedä, koska en sitä ole koskaan käyttänyt muuta kuin talon ympärillä. Niihinkin kyllä päällä kasvaessa juuret hitsaa kiinni. Mansikkakankaasta vai muovista (se kalliimpi ja paksu) ja pressusta puskee kans läpi.
By minnas - 2.5.2014

Kiitos paljon Kesänlapsi! Tuleva penkki ei ole kovin suuri niin raaskin ostaa juuriestemattoa.

By Tuomipihlaja - 2.5.2014

Oikea juuriestematto ei päästä juolavehnää läpi.
By minnas - 2.5.2014

Ostin K-raudasta Cello-merkkistä juuriestekangasta, joka vaikutti aika tukevalta ja paksulta. 5,2 neliömetriä maksoi 25,90. Nyt sitten pitää vielä ostaa multaa ja hiekkaa.

Kangas-ajuruohoa ja sitruunatimjamia mulla on ennestään ja muutama päivä sitten ostetut patjarikot ja ristikki. Keltamaksaruohoa ja mehikasvejakin on jonkin verran. No, ei tarvii kerralla saada kuntoon, pikkuhiljaa hyvä tulee.

By Kesänlapsi - 2.5.2014

Katoppa siankärsämö 'Artic Fire' siihen mukaan. Wink
By puna - 2.5.2014

Oioioi Kesänlapsi! Tuollasta ihanuutta en oo tienny olevankaan. Täältä olan yli seuraan keskustelua ja tuota pitää kyllä minunkin laittaa etsintään. Onko miten tuo tavis, löytyykö agreista yms.?

Muoks. Google vastasi mulle, että agrissa pitäis olla

By Myskimalva - 2.5.2014

Mullakin tuota on jossain tuolla rytöläjässä.
By Kesänlapsi - 2.5.2014

Jaa mimmonenhan rytöläjä Myskiksellä mahtaa olla? no Ja löytyyköhän sieltä edes sellaista... mail

By Myskimalva - 3.5.2014

Semmonen rytöläjä ettei sieltä löyvä taho mittään. Eikä kärsi ees kuvaa ottaa, paitsi tiukasti rajattuna Wink
By Kesänlapsi - 3.5.2014

Aaaaa...Mulla se kulkee nimellä rytteikkö. mail Mutta vähän epäilen tuota sinun rytöläjää. Hmmm. "vehreä" vois olla kuvaavampi? 

By Myskimalva - 3.5.2014

Rytöläjä on tommonen matala kasvusto ja se korkeempi on sit rytteikköä. Sana vehreä tohon kohtaan on aika huvittava =D Mut siinon kivikkokasvit ilosesti sekamelskana. Ei päätä ei häntää Wink
By puna - 3.5.2014

Toivottavasti meidän rytöläjässä ei ole mitään kasvustoa...! Se nimittäin yleisimmin sijaitsee koululaisten huoneen lattialla.

By Myskimalva - 3.5.2014

Se on sit rytökasa siellä sisätiloissa. Wink
By Raid - 1.5.2016

Oon miettiny että JOS laittaisin tuon etupihan täyteen sepeliä/kivimurskaa, jottei tarvis niin paljon ajella tuota nurmikkoa....sen keskelle jää suihkulähde kuunliljareunuksilla, eikä siihen tipu lehtiä tms...tarvii laittaa joku kangas nurmikon päälle ja siihen se murske...mutta riittääkö se..., mulla olis semmonen tuntuma, ettei nurmikko jaksa sieltä nousta...vai tarviiko myrkyttää ensin nurmikko :-O syksyn hommiksi ajattelin, mut luovun suunnittelusta, jos homma ei pelitäkkään, en ajatellu myrkytellä tönkivää nurmikkoa alvariinsa :-( kiitollinen vaustauksesta :-)
By Hannedk - 1.5.2016

Teimme sorapihan etupihasta kymmenen vuotta sitten. Annoimme ensin nurmikolle Round-up sen verran että meni keltaiseksi, sen päälle leviteltiin paperikoneviira, eli sellaista paksua muovitavara joka laskee vesi läpi. Sen jälkeen ei ole ollut haittaa nurmikosta. Kuvagalleriasta, Omat kuvagalleriat ja päivämäärä 14,6,2015 Hannedk pajupiha sieltä löydät kuvan etupihastamme sivulla 4.

Toivottavasti tästä on sinulle apua.

By Kreeta-Eulaalia - 1.5.2016

Kannattaa kuitenkin miettiä, että kumpaa tekee mieluummin, ajaa nurmikkoa vai taistelee rikkoja vastaan. Niitähän siihen soralle sitten joka tapauksessa jostain ilmaantuu, vaikkei nurmikko läpi kasvaisikaan, varsinkin, jos ei ole sellaisella paikalla, jossa jatkuvasti kuljetaan. Siisti sorapiha vaatii töitä, vaikkei tietysti joka viikko.

By Raid - 2.5.2016

Voi pyhä jysäys, kun sulla on upea piha:-D siel meni aikaa kun oli selattava juttugalleria lävitse:-D mulla ei varat riitä laatotuksiin/kivetyksiin, mut oon jo lähes varma että toteutan tän helppohoitoisuusideani:-D kiitos että laitoit ohjeet sivuillesi:-)

Ja ne pajutyöt, huoh:-), niin kauniita:-)) tuli into kokeilla tuota ns.pylväsjuttua, jonka päässä kasvaa paju tupsuna...vois olla just ja just et mulla riittää taito siihen, muihin eiBigGrin;-D riittääkö kastelu silloin tällöin?
By Raid - 2.5.2016

Tästä mun pihasta ei tavallaan tulis sorapihaa, vaan lähinnä sepelipiha, eli aika suuria murikoita...siks ajattelin ettei se nurmikko sieltä puskis ollenkaan läpi...? siis kun siellä vielä se katekangas tai muovi...ja jos rounduppaa sen vielä varmuuden vuoksi....
By Hannedk - 2.5.2016

Raid, kiitos Smile, jos teet sepelepihan lehtipuhallin on tärkeä apuvälinne, sillä saa pidetty isommat roskat poissa, eikä syntyy soran välissä humuskerros jossa rikkiset pääsevät kasvamaan. Meidän sora on 8 – 15 mm eli siitä puutuu niin sanottu nolla-ainesta joka pitää kosteutta sen verran että rikkaruohot selviä siellä.

Nyt on just oikea aikaa tehdä letitettyjä pajupylväitä, mutta ne ovat kyllä aika juoppoja eli ei riittää kastelu silloin tällöin.

By Raid - 2.5.2016

Siihen tulis sen verta isokokoista sepeliä, etten saata uskoo et kovinpaljon mikään jaksaa kasvaa siinä....vuosien myötä tietty hajalehdet joita leijailee ja muuttuu mullaks sinne pohjalle, voi luoda kasvualustaa joillekin rikoille, mut uskon että on työläämpi ajaa nurtsia pari kertaa viikossa saatikka nyppiä omavalintaiseen tahtiin niitä rikkoja...