Puutarha.net Keskustelut

Rikko, Saxifraga

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2524900.aspx

By puutarhapuurtaja - 18.6.2008

Tämäkin puuttui vielä, näkyy olevan tuolla tunnistettavien puolella esillä aina silloin tällöin, siis:

isorikko

By Perennainen - 19.7.2008

Ostin Latviasta rikon, joka on aivan kuin mini-isorikko. Lehdet ovat vain sentin pituiset, yksi ruusuke siis kahden-kolmen sentin kokoinen. Hopearikkohan on isorikkoa pienempi, mutta tämä on kyllä sitäkin paljon pienempi. Mikähän on?
By Perennainen - 6.9.2008

Tällainen on "minirikkoni". Kukkien väristä ei ole tietoa, toivottavasti kukkii joskus.

By Lumikko - 6.9.2008

Mikäs se tunturirikko Saxifraga cotyledon on? Meneeköhän edes sinne päin...
By nemesia - 6.9.2008

Vaikuttaa hopearikolta, en vain tiedä mikä niistä, minulla on kolmea eri sorttia kovin pieniä eroja niissä. Kukat valkoisia. Joku varmaan tietää paremmin.

By Perennainen - 8.9.2008

Vihjeiden avulla olen päätynyt S. paniculata Minimaan. Siis pientä lajiketta oleva hopearikko.
By mai-lee - 15.2.2009

patjarikko on niitä, joka paahteisella paikalla kärsii aikaisesta keväästä - lumisuoja häviää liian aikaisin ja kasvustoa uhkaa kuivuminen. varjoisemmassakin kohtaa se yöpakkasten aikaan tarvitsee *lievää törkeämpää tönimistä* takaisin kasvualustaan kiinni tai ohuen multakerroksen juuriston peitoksi.

By Sand - 15.2.2009

Jaa. Patjarikko pannaan kaikkiin rikkoihin BigGrin Hommasin monta punakukkaista patjarikkoa somistamaan yhden penkin isoa kulmaa. Olisipa kivaa, jos niistä kasvaisi kunnon makkarat.
By Kurppa. - 15.2.2009

Patjarikko voi joka ruusukkeesta lisätä, kunhan muistaa aluksi kastelun.
By farmari - 16.2.2009

aika hyvin taitaa nuo kaikki rikot onnistua ruusukkeista lisätä.

helppoa kun heinäntekonaurua.

By Jatuuli - 10.4.2009

Patjarikko näyttää tosiaan vihreältä patjalta, kun lumet ovat sulaneet pois päältä.

By MoonRiver - 10.4.2009

Niin näyttää. ihana kasvi, tykkkään tosi paljon.
By valtsu - 10.4.2009

Huohkasvava kasvi. kasvava kasvikasvikasvava kasvikasvikasvikasvava kasvikasvikasvava kasvikukkais pyöritystäTaitaa olla teillä ihan parisängyn patja - ehkä joskus täälläkin.

By hillasuo - 10.4.2009

Patjarikko on helppo lisättävä, minä haaveilen pihalleni muita rikkoja. pomppivaa hymyä Vielä en ole niitä löytänyt.

By Jatuuli - 10.4.2009

Toukokuun lopussa se on kauneimmillaan, kun kukkii valkoisena mattona.
By hillasuo - 10.4.2009

Minulla kukkii täällä vasta juhannuksen aikaan yleensä.

By hillasuo - 2.5.2009

Tämä on niitä kevään ensimmäisiä ilahduttajia. On taas ainakin tämä pieni puska selvinnyt hyvin talvesta. Isompikin on jo vapaa lumen alta mutta siinä on aika paljon ruskeaa reunoilla.

By MoonRiver - 3.5.2009

No jo sinullakin Hillasuo lumen alta paljastuu vihreätä. Mukavaa, vai mitä?=)
By hillasuo - 3.5.2009

Juuuh.....

By Jatuuli - 31.5.2009

Vihreä patja on muuttunut valkoiseksi. Patjarikko kukkii valkoisena mattona.

By MoonRiver - 31.5.2009

Hyvänen aika, että on UPEA!
By Tipilintu - 31.5.2009

En oo ees hoksannu että tommostakin voi olla! Näitä muutamaa ihastelin..

By kaarnikka - 31.5.2009

Jatuulin patjalla ei kyllä viittis makoilla. On se sen verran upea!
By Jatuuli - 31.5.2009

Koko patja pitäisi oikeastaan pikapuoliin purkaa, kun on kasvanut jo vähän liiankin tiiviiksi.
By pipu - 31.5.2009

Vaihtopäiviltä viime keväänä saadut pikkuruiset rikot voivat hyvin. Ne ovat jo hyvässä kasvussa. Niiden nimestä en ole laisinkaan varma, mutta ne ovat vihreitä ja todella pienilehtisiä. Kukat ovat valkoisia. Mätäsrikkona olen nuo saanut, mutta voivat kyllä olla jotain muutakin, mutta ne ovat aivan ihastuttavan sieviä. Kirjavalehtinen rikkokin on selvinnyt talvesta ja kasvaa hyvää vauhtia. Nuppuja on siihenkin tulossa.

By Zibuli - 31.5.2009

Tämä on ymmärtääkseni posliinirikkoa. Sitkeä sissi.

By viherpeukalo - 1.6.2009

Minä en sitten saa tuota ihanaa patjarikkoa kasvamaan. Vuosi sitten istutin kaksi ja aika varjoisaankin paikkaan, nyt ovat kyllä hengissä, mutta 1/10 viimevuotisesta. Miten se oikein leviää, mulla kutistuu.
By Jatuuli - 1.6.2009

Mielestäni patjarikko on varsin vähään tyytyvä kasvi. Ainoa vaatimus taitaa olla, että vesi ei saa jäädä seisomaan sen kasvupaikalle. Loiva rinne ainakin on sopiva kasvupaikka.

On ollut loivassa rinteessä ja lähes kuivassa , räystään alla ja varjossa. Kutistuu vaan.
By Heksu - 1.6.2009

Hyö tykkää enempi auringosta?

Ai, jaa, no patjat sitten aurinkoon. Siellä on vaan vähän ahdasta.
By Peltomyyrä - 1.6.2009

Mullakin patjarikko on ollut hankala, koska aina se joko kituu kuivassa tai sadekesänä peittää kaiken alleen. Esim. sammalleimu kestää kuivaa paljon paremmin.

Yhden laakean kiven päällä (auringossa) se kasvaa hyvin, mutta sitä pitää kastella yhtenään. Mutta on ne kukat söpöjä!

By Jatuuli - 2.6.2009

Olisikohan tämä varjorikko?

By Naana - 2.6.2009

Mulla on ihan samannäköstä ja varjorikkona mie sen ostanu oon, että vois vaikka ollakki.
By Zaltys - 3.6.2009

Ostin muutaman ylijääneen patjarikon viime syksynä, lähes ilmaiseksi. Osan istutin penkkiin ja osan tuollaiseen isoon ruukkuun kun muualta ei enää tilaa löytynyt. ...penkkiin istutetut pärjäsivät huonosti (toistaiseksi yksi ainoa kukka), ruukussa olleet kukkivat nyt ihan mukavasti puolivarjossa vaikka tuo oli aivan jään ja veden täyttämä keväällä, ja jään alta paljastuessaan nämä olivat väriltään enemmän ruskeita kuin vihreitä. Enpä olisi arvannut että ne tuossa selviävät...

...tosin joukossa on muutama tälläinen mutanttikin, kaiken muun lisäksi terälehtiä aivan liikaa:

By Kurppa. - 14.6.2009

En tiedä tämän rikon nimeä, sain sen viime kesänä. On pienempää kun varjorikko.

By Sand - 15.6.2009

Luulin vastanneeni Kurpitsalle johonkin otsikkoon tuosta kuvasta. Minulla on samaa rikkoa ja muistaakseni se on lehtorikkoa. Kukinto pääsee oikeuksiinsa mielestäni vain, jos on maanpinnan eroja tai jotain muuta kautta kukkien taustaa saa rauhalliseksi.

Rikkojen kukinta on kuitenkin kauneimmillaan aikaisin aamulla ja myöhään illalla, jolloin valo tulee sivummalta :]
By Kurppa. - 15.6.2009

Sand, ei tämä ole lehtorikkoa. Tarleena, on miulla tuota valkeakukkaisenakin (vähän punertavaa) Hunturikoksi olen sitä arvuutellut.
By satues - 15.6.2009

Eikö tuo ole posliinirikko, mulla on samaa variegatana ??!! Näyttää ainakin samanlaiselta, omassani ei ole kukat vielä auennut.
By Jadetsu - 15.6.2009

Samaa veikkaan ku satues
By Kurppa. - 15.6.2009

Tämä on paljon pienempää.
By satues - 15.6.2009

Sellaisen löysin googlella kuin, Saxifraga x urbium `Nana´"kääpiöposliinirikko" ..jospa...

By Kurppa. - 16.6.2009

Voisi hyvinkin olla. Kiva, että joku jaksaa etsiä näille nimiäSmile
By Kurppa. - 16.6.2009

Tämä on mielestäni hunturikko Saxifraga cuneifolia. Sen ruusukkeet ovat 2-4cm.

By RitvaL. - 16.6.2009

Onpas hän söötti!
By memuli - 16.6.2009

Söötti on, uusi tuttavuus minulle tuokin.

By Jatuuli - 24.6.2009

Varjorikko on kukkinut jo melkein kuukauden ja näyttää ihan valkoiselta pilveltä.

By Illakko - 7.7.2009

Posliinirikko on kukkinut jo vaikka kuinka kauan upeana pilvihattarana.

By välke - 30.7.2009

Onko kukaan kasvatellut patjarikkoa siemenistä?
By Kurppa. - 30.7.2009

On, hyvin lähtee. Keväällä olen muiden mukana laittanut kylmäkäsittelyyn, vaikken tiedä tarviiko.
By välke - 30.7.2009

Hyvä juttu, taidanpas kokeilla minäkin. Smile
By Miikos - 30.7.2009

Siementen kerääminen ainakin on haasteellista...
By välke - 30.7.2009

Siemenvesalla näytti ainakin olevan myynnissä.
By Miikos - 30.7.2009

Niin on mut kun haluais kerätä itse ;-) Yritys on kova mut nähtäväks jää kuinka onnaa.
By välke - 30.7.2009

Mitäs niitä niksejä oli, sukkahousuja ja sen sellaisia kun ripustelee, niin johan jää pienemmätkin siemenöiset haaviin? Smile
By välke - 20.1.2010

Siemenpussissa lukee Saxifraga exarata, mikähän rikko on kyseessä?
By malvankukka - 20.1.2010

Välke, VKN tuntee sen tuoksurikkona, exarata subsp. moschata.
By välke - 20.1.2010

Kiitos malvankukka, nyt saan kirjoitettua nimilapun valmiiksi. Yritin vaikka mitä kautta etsiä suomenkielistä nimeä, mutten löytänyt. Smile
By malvankukka - 20.1.2010

VKNää on kiittäminen : ) kelpo kirjanen toisinaan.
By Inki - 17.2.2010

Punainen patjarikko - kukka on pieni, mutta niitä on paljon...

By Inki - 17.2.2010

Voiko tästä olla tykkäämättä?

By välke - 17.2.2010

Ihana sydän

By Jadeliila2 - 17.2.2010

Mä ostin kirppikseltä viime vuonna palasen valkoista patjarikkoa ja sekin oli tosi kaunis ja sit sain joltain ihanalta penttiläiseltä sitä peter pania ja se kukkii sit eka kerran tänä kesänä
By välke - 17.2.2010

Minulla on yrityksenä kasvattaa tuota peter pania siemenistä. Saas nähdä kui käy.
By Kurppa. - 17.2.2010

Tässä patjarikko vaaleanpunaisena.

By Jadeliila2 - 17.2.2010

Ihanaa on tuo vaaleenpunanenkin
By Kurppa. - 17.2.2010

Lehtorikko, suosikkini.

By Jatuuli - 17.2.2010

Kolme kuukautta ja risat, ja sitten patja toivottavati taas näyttää tältä.

By belgi - 17.2.2010

Upea!
By viherpeukalo - 18.2.2010

ihania rikkoja teillä. Muuten, missä olosuhteissa tuo patjarikko parhaiten kasvaa, varjoisassa vai paahteessa vai siltä väliltä ? Olen yrittänyt sekä auirngossa että varjossa, ja aina ne katoavat, koskaan ei ole mitään patjaa muodostunut, tyynyksikin liian pieniä.

By mai-lee - 18.2.2010

varjossa kasvattaen pääset vähemmällä. - kevään aurinko sille on pahasta. jos et aina iltapäivällä rousteen sulettua yöpakkasen jälkeen pääse painelemaan sitä takaisin maahan kiinni, niin varjosta siihen asti, kun pakkaset ovat ohi. pienijuurisena/ikivihreänä kuivuu kevään ahavassa helposti.
By Jatuuli - 18.2.2010

Minulla patjarikon kasvupaikka taitaa olla juuri "siltä väliltä", ei ainakaan mikään paahteinen paikka. Maa on hieman viettävää eli vesi ei jää koskaan seisomaan, mutta ei kovin kuiva paikka kuitenkaan.
By viherpeippo - 18.2.2010

viherpeukalo, et sinä tuon näköinen ole!puhetta

By EveliinaKK - 18.2.2010

Rikot on ihania. Lehtorikko ihan uusi tuttavuus. Onkohan ihan yleisesti myynnissä?
By Kurppa. - 18.2.2010

Auringossa miullakin paitsi varjorikko ja lehtorikko jotka aamuauringossa.
By viherpeukalo - 18.2.2010

Hm, kiitos ohjeista, täytyy tutkia keväällä, onko seinustan varjossa mitään elossa. (Peippo, minä koin muodonmuutoksen pomppivaa hymyä)

By aronja - 15.4.2010

Virginianrikko

By aronja - 15.4.2010

Kah, kuva jäi kyydistäno-jaaUusi yritys..

By Naana - 27.4.2010

Kävin just pihalla kurkkimassa lumen alta paljastuneita kukkapenkin kohtia ja minun sinirikko on elossa! Siellä se kukkanuppuja pukkas, JEE!!!
By suhvi - 25.5.2010

mikähän senki tekee että tummanpunasena ennen kukkinut patjarikko kukkii nykyään haaleen vaaleilla kukilla, melkein luonnonvalkoset
By iiris-kukka - 2.6.2010

En löytänyt kuukkeloimall tietoa posliinirikosta, minkälaisen kasvupaikan tarvitsee, lähinnä onko aurinko-puolivarjo vai varjo?
By Maizu - 2.6.2010

Mulla ainakin posliinirikko näyttää voivan paremmin kun siirsin sen auringosta puolivarjoon, ja lehtien väri pysyy parempana, mutta kyllä se selviää auringossakin..
By iiris-kukka - 2.6.2010

Hyvä juttu, kiitos. Näitä puolivarjon paikkoja on vielä paljaana.
By Jatuuli - 5.6.2010

Patjarikko loistaa taas hohtavan valkoisena.

By belgi - 5.6.2010

Voi vietävä kuinka kaunis, miksiköhän mulla ei ole tuota Smile?
By Tähdikki - 28.6.2010

Eikä mulla tota. Vielä. Lisään listaan varmasti. 
By välke - 2.7.2010

Hopearikko

By nemesia - 3.7.2010

Nämä hopearikot on erilaisia ja kolmas sortti ei kuki vielä kun viime talvi kohteli sitä kovin huonosti, on vain pienen pieni osa jäljellä.
By nemesia - 3.7.2010

Höh kuva jäi kyydistä, onnistuukohan nyt
By nemesia - 3.7.2010

On tämä kuvan lisäys vaikeaa.
By Jatuuli - 6.10.2010

Varjorikkomatto on kaunis syksylläkin. Eipä mahdu rikat väleihin.

By Kaarna - 11.4.2011

Patjarikot ovat paljastuneet elävinä lumikinoksen alta. Laitoin vielä vähän lunta lisää päälle kun en ollut varma onko kevätaurinko niille haitaksi.
By rantamänty - 11.4.2011

Niinpä??? Pitääkö suojata kaikki vihreäna olevat kasvit jotka paljastuvat nyt lumen alta?
By Jatuuli - 11.4.2011

Kyllä ainakin rikot ovat aina hyvin selviytyneet, vaikka ovat heti ensimmäisinä paljaana.
By Jadetsu - 11.4.2011

Mä ostin viime kesänä sen karkkiraita rikon, toivottavasti sois menny talaven yli
By Jatuuli - 9.6.2011

Varjorikon kukkapilvi.

By Jatuuli - 9.6.2011

Patjarikon kukkamatto.

By Jadetsu - 9.6.2011

Mitähän se minolen tuolla 59 päivää sitte sekoillu, sammalleimua minolen aatellu
By Kurppa. - 12.6.2011

Vähän hassusti näin kukinta aikaan tuo lehtorikko, mutta kukinnan jälkeen jää penkkiin kaunis reunusta.
By annaw - 21.6.2011

joo, tämä oli mielenkiintoinen tyyppi
By multamanta - 21.6.2011

Mulla on ollut tuo jo muutamia vuosia. On niin hidas nousemaan talven jälkeen, että olen joka kevät luullut sen kuolleen.
By annujoki - 29.6.2011

Posliinirikko kukkii parhaimmillaan

tässä Ipanemalta taimenvaihdossa saamani kirjava rikko on asettunut hyvin vihreitten kamujensa viereen Smile

By Jatuuli - 31.8.2011

Patjarikko on kyllä aivan upea maanpeitekasvi.

By valtsu - 31.8.2011

Wow miten tuuheita ja komeita. Mulla on jo nostettu ylös melkoinen määrä patjarikkoa jaettavaksi, mikähän lie paras tapa istuttaa pikkutupsuina nopeasti? Keskeltä harventuneille puskille lykkään keskelle hieman kompostilla ryyditettyä hiekkaa.
By Jatuuli - 31.8.2011

Tämän kohdan istutin viime syksynä, kun uudistin jotain liian tiiviiksi kasvanutta kohtaa muualla. Tökkäsin vain maahan täysin juurettomilta näyttäviä latvuksia vihreätä osaa myöten hyvin harvakseltaan.

Tältä sama nurkkaus näytti vuosi sitten 29.8., hieman vain kuvakulma on  toinen.

By Kreeta-Eulaalia - 1.9.2011

Voi ihmettä sentään! Ja mulla kun ei ole toivoakaan saada patjarikosta minkään näköistä, kun ei se raukka pärjää täällä kaikille voikukille ja nokkosille.
By siho - 21.12.2011

Isorikon yksi ainoa kukkavarsi teki aika runsaasti kukkia. Smile
By Irsa - 11.6.2012

Tämä on sitten kanssa ihana , vielä samassa mättäässä kaksi väriä !
 Metsätähdelle terkkuja lähettää hän  !
By annujoki - 12.6.2012

Posliinirikon nuppuaika  - niin on hentosia että tuskin näkyy...

By Kurppa. - 12.6.2012

Tämä (jonka nimeä en tiedä) kuuluu suosikkeihini.
By illis - 13.6.2012

Kovasti on posliinirikonnäköinen.
By siho - 13.6.2012

Viime syksyn halpalöytöjä tämäkin: Lehtorikko/Saxifraga Rotundifolia
By Emo - 13.6.2012

tämä patjarikkoraukka on kuivassa hiekkamaassa, puolet päivästä paahteessa. Onneksi se ei tiedä sitä, ja kukkii vaan . Kukka muuttuu tummasta vaaleaksi.

By Kurppa. - 13.6.2012

Illis, niin on, mutta on puolet pienempi kooltaan.
By illis - 13.6.2012

Tuolla vanhassa rikkokeskustelussa ihan mielenkiintoista asiaa, voisikohan olla joku vanhempi lajike tuo Kurpan rikkohttp://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=6004
By Jatuuli - 13.6.2012

Tämä lienee posliinirikko.

By Kurppa. - 13.6.2012

Illis se näyttäisi olevan tuo Saxifraga umbrosa? Kiitos siulleSmile
By Jatuuli - 14.6.2012

Kukat ovat pieniä, mutta lukumäärä on suuri. Varjorikko.

By Kurppa. - 14.6.2012

Lehtorikko
By trekooli - 15.6.2012

Sain eilen ison mättään lehtorikkoa. Tykkään kylläpaljon rikkojen hörhelökukista
By viherpeukalo - 15.6.2012

Minä tykkään lehtorikon lehdistä.
By Meritähti - 4.7.2012

Hopearikko kukkii.

By mehilainen75 - 21.7.2012

Mikäköhän rikko tämä on joka kurkkii arovuokon lehtien alta?

Hitsi kun en ymmärrä miksi tuo kuva näkyy noin tyhmästi... mutta toivottavasti joku saa selvää BigGrin
By satues - 21.7.2012

Oiskohan se posliinirikko , ei näe kunnolla lehtiä...googleta.

No oon googlettanut kyllä, on tosi pieni! Eli murto-osa posliinirikosta...
By Pisaralehdellä - 23.9.2012

Aivan käsittämätön kuvasarja Jatuulilla! 
Aikamoisella monsterinvaihdilla ovat paisuttaneet kokoa!
By Pisaralehdellä - 23.9.2012

Viime kesänä hankin syysrikon, joka on nyt keijuangervonkokoinen mätäs. Ihmettelen, kun se ei ole kukkinut vielä kertaakaan. Ainakaan koosta se ei pitäisi olla kiinni?! Periaatteessa ihan kaunis kasvi, mutta niin helekatin vaikea yhdistää muiden kasvien kanssa, koska lehdet ovat sellaiset ruikunvihreät BigGrin
By välke - 23.9.2012

Musta tuntuu, että patjarikkoa on kahta kokoa olemassa. Minulla kasvaa kaupasta ostettu valkoinen patjarikko kituuttamalla ja on todella tiiviskasvuista ja matalaa. Sitten saman penkin toisessa päässä kasvaa siemenistä kasvatettua punertavakukaista joka paisuu ja kasvaa kokoa samalla tavalla kuin nuo Jatuulin upeat patjarikkokasvustot. Näissä isoissa lehtien kokokin on ihan toista luokkaa, kuin siinä valkoisessa. Nämä siis ihan mun mutu-ajatelmia. Smile
By Jatuuli - 23.9.2012

Olen joskus miettinyt samoin kuin välke, että voisiko olla olemassa vähän erilaisia patjarikkoja.

Tykkään näistä erilaisista rikoista, kun ovat aina nättejä, myös silloinkin kun eivät kuki.
Tässä varjorikko.

By anita - 23.9.2012

Mä olen tehnyt ihan saman päätelmän kuin välke. Olen saanut punaista ja valkoista patjarikkoa eri ihmisiltä. Osa valkoisesta on selkeästi paljon matalampaa kuin muut ja punaisessakin on muistaakseni hiukan kokoeroa, mutta ei yhtä selkeästi kuin valkoisessa. Ja kaikki kasvaa samassa paikassa, eli kasvupaikasta ei ero voi johtua.
By välke - 6.10.2012

Aikaisemmin tuolla pohdiskelin, että olisko patjarikkoa olemassa kahta erilaista, kun minulla kasvaa parin metrin päässä toisistaan kasvutavaltaan ihan eri tyyppiset patjarikot. Toinen, valkokukkainen kaupasta ostettu on ollut jo useamman vuoden matalaa ja hieman kitukasvuista ja tämä vaaleanpunakukkainen kasvaa upeana paksuna mattona. Tämä "jumbo"-patjarikko on kasvatettu virosta tilatuista siemenistä. Tänään nappasin kokoerosta kuvan:

By anita - 6.10.2012

No on niillä kokoeroa :O
By välke - 6.10.2012

By välke - 5.6.2013

Hopearikko kasvaa kivien välissä

By Myskimalva - 6.6.2013

Valkoinen patjarikko

By annujoki - 7.6.2013

Mikähän on ettei isorikko mulla kasva. Paikka on aurinkoinen, hiekansekaista hyvää multaa, kastellutkin olen kun on kamalan kuivaa vaan eivät kasva. Sama homma viime vuonna, vettä tuli kyllä silloin ehkä liikaakin taivaasta mutta on hyvin läpäisevä kasvualusta. Samanlaisinna möllöttävät eivätkä kuki. Voisko syynä olla että kekomuurahaisten valtatie menee siitä yli? Käsittääkseni ei ne siitä kulje kuin yli, pesät on muualla. Erittääkö ne murkut jotain siinä kulkiessaan niin että isorikot kärsivät siitä?
By Teenjuoja - 24.6.2013

Viikin Gardenian kuivan näköisessä rinnepenkissä isorikko kasvoi hyvin ja näytti kiinnostavan myös pörriäisiä. Kuvassa se ei näytä oikein miltään, mutta nuo runsaat kukinnot huojuivat tuulessa oikein kauniisti ja matala lehdistö peitti maan tehokkaasti.
By Myskimalva - 29.6.2013

Täällä myös isorikko kukkii parhaillaan. Vaatimaton ja kestävä kasvi.

By anita - 24.8.2013

Vinkkejä patjarikon jakamiseen? Se on sen verran näpertämistä, että olisi kiva selvitä siitä hiukan helpommin ja nopeammin Smile
By Jatuuli - 24.8.2013

Repäistään patjarikkomatosta tukku, tökätään maahan pätkät vihreää osaa myöten ja se on siinä.

LIsäys: Sivulla 11 näyttää olevan oma istutuskuva.
By anita - 24.8.2013

Jatuuli, juuri tuota tein, mutta se on semmoista näpertämistä, että hermo meni BigGrin Taidan kokeilla tuota mullan lisäystä ruskettuneille kohdille.

By Myskimalva - 22.6.2014

kuva

By viherpeukaloton - 28.6.2014

Nämä vilkuttaa Moonriverille! heart

kuva

Pienestä alusta on kasvanut jo tuommonen alkua reilu 2x isompi puska. Olin aivan varma että tämä ei selviä talvesta, mutta niin se vain tuossa väliaikaispaikassaan on kukkinut jo viikkoja. Pikkumies ehti sitä jo keväämmällä verottaakin, mutta nekin montut on jo kasvanut umpeen. Taidan levitellä tätä pitkin poikin tonttia kohomaalle. Nyt se pitäisi siirtää paremmalle paikalle, mutta eihän toista voi häiritä kesken kukinnon!

Jos jollain on riesana niin mun pihaan mahtuu.

By MoonRiver - 28.6.2014

Kiva! =) Patjarikko on yksi minun lemppareista!
By jonnaponna - 28.6.2014

Reilusti on patjarikko levinnyt,takana valkoisena kukkiva alue..eipä ole lähempää kuvaa nyt olemassa.Lisäksi on etupihan puolella varjosammalla alueellakin viihtynyt,kaunis kasvi on Smile Aikanaan vanhempieni luota pieni alku pihalle tuotu.. kuva

By viherpeukaloton - 29.6.2014

MoonRiver tuosta tuli mun lemppari myös! Siis isot kiitokset!! Smile
By annujoki - 29.6.2014

Ompa komea akankaalimätäs, siitä minä tykkään kun viihtyy varjossakin

By jonnaponna - 29.6.2014

Juu tykkään kans..on ihan vieläpä itse siihen jostain taivaan tuulista tupsahtanut ja siinä saanut sitten rauhassa levitä.Hyvän paikan on itelleen kekannut,sanompa vaan Smile)
By annitainen - 4.6.2015

Patjarikot...

kuva

kuva

valkoisessa on himpun verran enemmän kukkia...

By Maariankello - 4.6.2015

Oho, onpas todella tuuhea kukinta! Hienon näköisiä molemmat!
By annitainen - 7.6.2015

Onks tää nyt kirvalehtinen posliinirikko ?

kuva

kirpputorilta löysin...

By välke - 11.6.2015

Tässä minun kooltaan ja kasvutavaltaan erilaiset patjarikon kukat vieretysten. Vaaleanpunaisen olen alkujaan kasvattanut viron siemenistä, pienemmän ja huonommin leviävän olen ostanut.

kuva

By välke - 11.6.2015

kuvaJa tässä koko ihana vaaleanpunainen patjarikkokasvusto

By IrisFinlandica - 11.6.2015

Tuo on täydellinen kasvi niin kukinnaltaan kuin lehtimättäätkin. Niin kaunis! Mutta ei toki viihdy ihan missä tahansa. Itsellä vielä pieni, mutta hyvinvoiva kasvusto.
By uustorppari - 12.6.2015

Luin netistä ohjeita, että se pitäisi siemenestä kylvää maalis-huhtikuussa, entäpä jos tilaan nyt siemenet kun tuo on aivan superihanan näköistä ja pääsen kylvämään siis ehkä kesäkuun lopulla. Onnistuuko vai onko suosista jätettävä ensi kevääseen. Keväällä kun on aina kiirettä niin jää nämä kylvämiset vähille.
By välke - 12.6.2015

Uustorppari, jos vaaleanpunaisen patjarikon siemeniä haluat, nin voin kerätä tuosta omasta niitä talteen. Se tekee loppukesästä pieniä siementaimia ympärilleen, mutta en osaa sanoa, onko ne edellisvuoden siemenistä vai juuri kypsyneistä?
By uustorppari - 12.6.2015

Välke, kiitos, mielelläni ottaisin. Näyttää aivan ihanalta tuo rikkosi!
By tua - 18.6.2015

kuva

Patjarikko ja sammalleimu levittäytyvät hurjasti tänä vuonna. Liekö leudon talven ansiosta? Tuota rinnettä jatkuu vielä metrikaupalla ylöspäin.

Hyvää Juhannusta kaikille

By raya - 2.7.2015

kuva

Eka kertaa kukkii hän.

By Kurppa. - 24.8.2015

Tämmönen tuli ostettua lauantaina Virolaiselta myyjältä.

kuva

By -risa- - 25.6.2016

Isorikon kukka on läheltä katsottuna kaunis.

By -risa- - 25.6.2016

Posliinirikko

By raya - 1.7.2016

Isorikko kukkii miulla eka kerran kunnolla, ja Pitkässä varressa on kukinnot.

By Satu-71 - 1.7.2016

Varjorikko
By Kurppa. - 14.8.2016

Puu-ukolta saatu Saxifraqa Manshuriensis
By Noname - 14.8.2016

Onpas ihana lehti ja hauska kukinta Kurpan rikossa.
By Meritähti - 20.6.2017

Hopearikko kukkii tänä vuonna erityisen runsaana.

By Noname - 12.8.2017

Onko tietoa, mistä voisi kysellä saxifraga fortunei Rubrifolia?
Kaunislehtinen rikko vielä kauniimmalla kukinnalla..
By raya - 3.6.2018

Valkonen patjarikko on ihmeen sitkee sissi, koko päivän auringossa eikä vettä ole saanu kuukauteen. Punaset on suorastaan tehny joukkokuoleman.
By suokukka - 3.6.2018

Minullakin valkoinen kasvaa ja kukkikin hienosti, mutta puput söi joka ikisen kukan.
Mä alan olla aika kiukkunen noitten saakelin rusakoitten kanssa.
Ei viitteis kesällä pitää kaikkea verkotettuna, ei se niin nättiä ole.
By hoyabella - 9.6.2018

Lehtorikko

Tämäkin on varmaan joku rikko.
​​​
By raya - 9.6.2018

hoyabella - 9.6.2018
Lehtorikko

Varjorikko, luulisin
By hoyabella - 9.6.2018

raya - 9.6.2018
hoyabella - 9.6.2018
Lehtorikko

Varjorikko, luulisin

Rkko kuitenkin. Sillä on kirjavat lehdet.
​​
By ipanema - 11.6.2018

Suokukka - 3.6.2018
Minullakin valkoinen kasvaa ja kukkikin hienosti, mutta puput söi joka ikisen kukan.
Mä alan olla aika kiukkunen noitten saakelin rusakoitten kanssa.
Ei viitteis kesällä pitää kaikkea verkotettuna, ei se niin nättiä ole.

Pataan vaan rusakot , ja muhennosta tekemään Tongue
By Ohvakukka - 11.6.2018

Pitääpä tarkistaa tänään onko rikkojen kukat syöty, pupu tuli  eilen  pihaan kolme kertaa keskellä päivää mutta lähti pois kun huomasi minut. Illalla myöhään oli taas yksi pupeli tullut pihaan mutta pelotin sen pois. Meillä ei ole kukkia syöty kesäisin.   
By annitainen - 11.6.2018

Eriparille terkkuja 😊
Kaunis varjorikko,joku Elliot se vissiin on.
By raya - 12.6.2018

Punasävysiäkin on pieniä plänttejä selvinny kuivuudessa.
By suokukka - 28.5.2019

No nyt patjarikko on säästynyt pupujen tuhoilta ainakin toistaiseksi.
Saisi levitä paljon lisääkin, on se aika kiva.

By raya - 7.7.2019

Kirjavalehtinen posliinirikko, täst mie tykkään.
By Jatuuli - 8.6.2020

Patjarikko on nyt parhaimmillaan.
By Rapunzel - 8.6.2020

Jatuulilla ihana patja. Mulla metsätulppaanien taustalla
By Rapunzel - 8.6.2020

Siirtelin tätä useampaan paikkaan. Tää kallionkolo tuli kivan näköiseksi, vähän niukasti on kyllä multaa.
By valtsu - 8.6.2020

Vitsit noita teidän rikkoja, henkeä salpaavan kauniita. Olisi jaettavaa ja kalliota, mutta liian kuivaa tuulen vuoksi. Mie viherryn ja syystä.
By Jatuuli - 10.6.2020

Patjarikko on hämärän illan valopilkku.
By Kurppa. - 16.6.2020

Lehtorikko, aina yhtä ihana.

By suokukka - 20.6.2020

Posliinirikko variegata

Tavallinen posliinirikko

Minulla on näitä kumpaakin monessa paikassa.
Ihanan helppo ja kiva raikastus kukkapenkkeihin.
By Ohvakukka - 26.6.2020

Varjorikko häviää sinivuokolle taistelun tilasta.
By suokukka - 20.6.2021

Nämä sen kuin suurenee vaan, aika ihanat.

By raya - 27.6.2022

Viime kesänä Tähtisilmän kainaloon hätämajotettu posliinirikko ei viihtymisestä päätellen aio muuttaa mihinkään.
By Kurppa. - 30.6.2022

By suokukka - 6.6.2023

Lehtorikko taitaa olla.
Saisi mieluusti levitä.

By suokukka - 6.6.2023

En ole varma tuosta lehtorikosta.
Minulla oli joskus papelorikkoa, ajattelin sen hävinneen, tämä saattaa olla sitäkin.
Olisin onnellinen jos on sitä, mutta kumpikin kelpaa. Smile
By raya - 29.6.2023

Ei oo koskaan posliinirikko miun hoivissa voinu niin hyvin ku nyt.
By kitikat - 29.6.2023

raya - 29.6.2023

No kyllä näyttää viihtyvän ☺️
By tönönvahti - 29.6.2023

raya - 29.6.2023

Ei vaan mulla ole viihtynyt. Juuri ja juuri hengissä pysynyt kymmenisen vuotta.
By tönönvahti - 29.6.2023

Voi minun reppanaa kun oli jääny sammalen alle. Lasten hiekkalaatikossa kasvavat minun rikot ja ovat kyllä melkein olleet oman onnensa varassa. Kävin äsken ihan asioiksen katsomassa mitä sinne hiekkalaatikolle kuuluu.
By Kurppa. - 29.8.2023

Saxifraga manshuriensis