Puutarha.net Keskustelut

Perinnekasvit ja maatiaisperennat, myös vanhat puut ja pensaat

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2525652.aspx

By Temskukka - 23.6.2008

Itseäni kiinnostava aihe on tämä pihan kokonaisvaltainen teema joka on vanhojen, suomalaisten perinnekasvien suojelu ja kasvattaminen.

Olen vuosia pitänyt tätä "aatetta" takaraivossani kun pihaa on rakenneltu. Orjallisesti en tietenkään, mutta kuitenkin se on ollut runko ja johtotähti, että kasvit jotenkin sopivat miljööseen ja rakennuksiin, menestymisestä ja elossapysymisestä nyt puhumattakaan.

Lainasin kirjastosta kirjan "Palavarakkaus ja särkynyt sydän", Tekijät: Pentti Alanko - Pirkko Kahila.

Kovin miellyttävästi yllätyin, kun huomasin sivu sivulta että onnistuttu on! On minulla sellaisiakin joita ei suositella tämän kirjan mukaan (kuten vanha ruotsalainen pylväshaapa) mutta ne poikkaukset vain vahvistavat säännön. Aivan muutama perinneperenna puuttuu, samoin pari pensasta ja puuta vielä niin...

Tämän otsikon perustamisen taka-ajatuksena on, että mitäs jos me puutarhanettiläiset kävisimme läpi näitä perinteisiä perennoja, puita ja pensaita, jotka kuitenkin ovat parhaita muodostamaan jokaisen puutarhan selkärangan.

Kuvat ja taimenvaihdot olisivat kovin kiinnostavia!

By Poppius - 23.6.2008

Minulla oli pitkään samanlainen idea takaraivossani. Mutta niinpä vaan on sekaan tullut moderneja häiriköitä... Ja jotkut maatiaiset ovat liikaa leviävinä väistyneet takavasemmalle. Mikä toisaalta harmittaa kovasti.
By Suviruusu - 23.6.2008

Minäkin pidän kovasti maatiaisperennoista, kaikista vahvoista ja perisuomalaisista kasveista. Juhannuksena juuri rahtasin äitini kesähuvilalta, jossa aikoinaan on ollut palkattu puutarhurikin kaikenmoista perennaa ja pensasta. Mukaan tarttui juurivesoja kriikunoista, kirskikkapuista, valamonruususta, suviruususta sekä lumipallopensaasta. Sitten kaivoin mukaani valkoista ja punaista varjoliljaa, köynnöshortensiaa, keltaista vattua, lehtoakileijaa, harmaamalvikkia ja ritarinkannusta. Oksia katkoin hopeapajusta, kirjokanukasta, koiranheisistä, pähkinäpensaasta sekä piippuköynnöksestä pistokaslisäyksen toivossa... Talonpojanpioneja ja jalopioneja jäin himoitsemaan, uskaltaisikohan niitä jakaa?
By rooset - 23.6.2008

Kyllä uskaltaa jakaa. Elo-syyskuu on hyvä aika niiden jakamiseen. Vanhat pionit voivat sitten olla todella syvällä. Kaiva käsin varovasti ensin ympäriltä multaa pois niin paljon,että pääset "tuntemaan" niiden juuriston. Mahdollisimman ehjänä ison multapaakun kanssa "kappale" ja vanhalle hiekkaa ja hyvää multaa tyhjään koloon. Talveksi vielä vähäsen havuja päälle. Uuden jakopalan kanssa on tärkeää sen istutus,ettei tule liian syvälle,en myöskään laittaisi mitään lannoitetta enää syksyllä pioneille,hiekkaa juuristolle ja havuja päälle. (Älä peitä liian aikaisin,ettei tule hometta,vasta sitten kun maa alkaa jäätymään)
By itäranta - 14.7.2008

Olikohan tämän ketjun idea listata näitä perinneperonnoja ja -kasveja?Minuakin kiinnostaisi hirmuisesti kaikki nämä perinteiset kasvit,mutta kun tieto loppuu särkyneeneeseen sydämeen ja tarhakurjenmiekkaan,niin on vähän vaikea päästä edes alkuun!

Luetteloisittekö te "tietäjät" lisää?Luulen että perinnekasveja ovat (korjatkaa jos menee metsään!!) :

-ukonhatut

-päivänliljat

-talonpoikaispioni ( vai onko tarhapionin nimellä?)

-särkynytsydän

-tarhakurjenmiekat

-kellokukat

-valmut

-neilikat

-rohtosuopayrtti

-lehtoakileijat

-päivänkakkarat

-sipulikasvit (narsissi,tulppaani,krookus,skilla jne ?? )

-sormustinkukka

-lehtosinilatva

-tädykkeet

Kait pihasyreeni,juhannusruusu (+muut vanhat pensasruusut),pihajasmike menee perinne-listalle?Lisäksi tietysti hedelmät ja marjat oletan?

By moonflower - 15.7.2008

Ihana aihepiiri. Toinen hyvä kirja on Ulla ja Pertti Salon Pihan perinnekasvit. Siinä on ihan oma luku lemppareistani yrteistä. Wink Kun lukee tuon kirjan kasvilistoja, jää kyllä ihmettelemään, miten perinnekasvi määritellään.

Itärannan lista on oikein "peruskamaa". Lisäisin kultapallon, varjoliljat, tiikerililjat, maatiaisasterit, harmaamalvikit, myskimalvat, syysleimut...
By kibu... - 15.7.2008

Alanko-Kahila "Palava rakkaus ja särkynyt sydän"

hyvää peruskirjallisuutta aiheesta

luulen, että monet meistä kasvattelevat tulevaisuuden "maatiaisia"
By itäranta - 15.7.2008

Niinpä tietenkin!Asterit,kultapallo,leimut,liljat ja malvat!Kiitos!

Ja kiitos kirjavinkistä,olisikohan aihetta hankkia kirja itsellekin...Kirjastosta jos hakee,niin saan maksaa myöhästymissakkoja kirjan hinnan verran... ;-D

Aihe kiinnostaa siksi,että taloröttelömme,kuten koko asuinalueemmekin,on rakennettu pääasiassa sotien välissä ja mielestäni tänne sopivat just nuo perinnekasvit.Olen aina pitänyt muutenkin niistä enemmän kuin pitkälle jalostetuista kasveista.Toki pari poikkeusta vahvistaa säännön ;-D
By LukinLilja - 15.7.2008

Lueskelin mökillä taas tuota Alangon ja Kahilan kirjaa. Pieni yllätys oli, että salkoruusu on perinnekasvi, vieläpä vanhimmasta päästä täällä kasvatettuja kasveja muistaakseni.
By Jazz - 15.7.2008

Minulla on myös tuo Salojen kirja, ja koitan kartuttaa myös perinnekasvivalikoimaa muiden kasvien ohessa. Näitä kasveja en halua ostaa mistään taimistolta, vaan koitan nimenomaan saada niitä, ja mielellään sellaisesta paikasta että niillä on joku tarina. Aarteitani ovat tällähetkellä köynnösukonhattu, köynnöspinaatti, mustakoiranköynnös, mummolasta tuotu aitoukonhattu ja pioni, sormustinkukkia saisi tulla lisää, samoin palavaa rakkautta jota nyt on punaisena ja valkoisena. Olen saanut luvan hakea kukkia muutamien autiotalojen pihoista, ja niissä on juuri se vanhanajan tunnelma, vielä kun joku kertoisi ne tarinat!

Lisäisin listaan: tarha-alpin, tarhatyräkki, karhunköynnös(ruukussa mukavampi kuin maassa...), humala, rohtosuopayrtti, vuorikaunokki, suomenröyhytatar, erilaiset vuokot, lehtoakileija, mooseksenpalavapensas, jne.

Maatiaisen sivuilta saa siemeniä ja "pieniä tarinoita" niihin liittyen, kannattaa tutustua!

By kukkahöperö - 23.7.2008

Mielenkiintoinen aihe ja löytyi ihan sattumalta näin aamutuimaan ! Lisäisin listaan ruskoliljan ja kevätvuohenjuuren. Tämän vuoden viherpihan ensimmäisissä numeroissa on asiaan liittyvä juttusarja, kannattaa lukea !
By Nabla - 18.8.2009

Tämä palstapa on ollut pitkään hissukseen...

Itse olen tykästynyt maatiaisperennoihin niiden varman talven yli säilymisen toivossa. Nämä "nykyajan" kehitelmät ja jalostukset menevät kaikessa kirjavuudessaan omien mieltymysteni ohi. Eri lajeja en ole juurikaan ostanut, vaan aina sopivan tilaisuuden tullen olen käsi ojossa kysymässä, josko pienen palan saisin (hirveetä kerjuuta tää mun elo *heh* BigGrin )

Syystä tai toisesta mielestäni on kuitenkin kiva kun kasvilla on joku tausta tai tarina, mistä se on minulle tullut. Ja maatiaslajilistoja tutkiskellessani sain ilokseni huomata, että listahan on aika pitkä ja kattava loppuviimeksi. Mietin että minkä perusteella maatiaiseksi määrittelyn saa? Kuinka vanha ja Suomen oloissa menestyvä/ suosittu laji moisen "tittelin" saa?
By Tuulia-tuu - 18.8.2009

Minustakin vanhoissa kasveissa on kiinnostavaa niiden "henkilökohtaiset" tarinat. Niistä vanhoista kasveista, joita olen isoäitini istuttamien lisäksi saanut, olen aina kysellyt vähän sukujuuria. Ihania pikku tarinoita <3

Onkohan olemassakaan mitään virallista maatiaiskasvilistaa? "Palava rakkaus ja särkynytsydän" -kirjassa ei mainittu asiasta mitään. Katselin myös Maatiainen Ry:n sivuja, siellä oli vain maininta, että joka vuosi valitaan vuoden maatiaiskasvi. Kasviluokitusta ajatellen, maatiaisen pitäisi periaatteessa olla vain jokin lajike tietystä kasvista, vai kuinka? Onko maatiainen sittenkin enemmän käsite kasville, jota on kauan aikaa kasvatettu puutarhoissa ja joka on helppohoitonen ja kestävä?
By Marlene - 18.8.2009

Tarkoittaisko se maatiainen jalostamatonta lajia mitä juuri on viljelty suomessa jo aikoja, niinkuin LEHTOakileija ja LEHTOängelmä jne.

Mää tykkään perinnekasveista ja maatiaisista siksikin kun ne minusta sopivat täydellisesti vanhan rintamamiestalon pihapiiriin. Suorastaan jopa kuuluvat sinne.

Sinänsä hyvä selitys olisi tuo jalostamattomuus. Toisaalta kun ostaa jonkin ns. maatiaisen kauppataimena, voipi olla, että se ei ollenkaan ole ominaisuuksiltaan perinteisen jakopalana kiertäneen veroista. Mistähän sekin johtuu? Kirjallisuudessa näkee sanottavan perinnekasveista tällaisia juttuja: "vanhat kannat lisättävä kasvullisesti" "vanhat kotimaiset kannat tuontitaimia terveempiä", "perinteiset kannat lajiaidoimpia"
By illis - 18.8.2009

Saattaa olla, että tämä on unennäköä, mutta jostakin muistan lukeneeni, että maatiaiskasviksi voidaan määritellä sellaiset koristekasvit, jotka ovat olleet viljelyssä 1950 luvulla.

Kuulostaa aika loivalta ajanmääreeltä, kyllähän 50-luvulla oli jo puutarhat kasveja täynnä. Siis muutakin kuin pataanpantavia Smile
By Raakki - 18.8.2009

Ei tuolle maatiaiskasville ole olemassa mitään ihan ehdotonta määritelmää sen enempää iän, kuin jalostamattomuudenkaan suhteen.

Pentti Alanko on kuitenkin pitänyt jonkinlaisena ohjeellisena ikänä kasveille vähintään 50 vuoden menestymistä Suomessa ilman suurempaa vaivannäköä kasvin suojaukseen. Silloin se on joutunut kokemaan kotimaisen ilmaston monet vaihtelut ja osoittanut kestävyytensä, jos vielä on hengissä.

Pentti Alanko on asiasta kirjoitellut Maatiainen -lehteen ja myös Omakotiliiton lehdessä oli jokin aika sitten asiasta artikkeli.

Maatiaiskasvi ei myöskään välttämättä ole mikään jalostamaton luonnonkasvi, mutta kuitenkin vähemmän jalostettu, kuin nykyiset kauppalajikkeet. Ja sitä voidaan ihan hyvin lisätä myöskin siemenistä, joita Maatiaisen jäsenet keräävät omista puutarhakasveistaan ja joita Maatiainen yhdistyksenä pyrkii levittämään uusillekin puutarhaharratajille. Vapaasti risteytymällä on syntynyt monia hienoja uusia maatiaiskasveja, mutta paljon noita toki on levitetty jakamallakin naapurilta toiselle.

By Kassikäpp - 18.8.2009

"Varsinaisia maatiaisia ovat kotimaiset luonnonkasvit, jotka ovat kasvaneet Suomessa ehkä jo ennen ihmisten saapumista tänne." (hehheh)

Perinnekasvit, vanhat kasvit, pääsääntöisesti vanhat jalostamattomat lajikkeet, joita on kaikissa puutarhakasviryhmissä, myös hyötykasvit, huonekasvit.
By Inki - 18.8.2009

Heh, enpä ole ajatellutkaan määritelmää maatiaiselle - olen vaan ajatellut, että ne ovat vähemmän jalostettuja ja jo pitkään Suomen oloissa puutarhakasveina pärjänneitä vanhojen puutarhojen peruskasvejaSmile

Nyt alkoi ihan sydäntä painaa... että kun on perinnepiha, niin taitaa tehdä kauhean erheen haalimalla sinne kaikkea muutakin kuin perinteistä kasvillisuutta. Tulevat polvet vielä kiukuttelevat, niinkuin minäkin menneille, jotka ovat sisätilat modernisoineet...
By Inki - 18.8.2009

Minun mielestäni sekä puutarha että talo elävät ja muuttuvat sukupolvien mukana. Eihän tee mitään talolla, jota kukaan ei halua asua tai puutarhalla, jossa kukaan ei viihdy.

Olisi toki hienointa, että perinteen vaalija löytäisi juuri sen perinteisen, mutta kun asunnon valinnassakin on niin monta muuttujaa...

Maatiaiskasvit on mielestäni siitä hyviä ainakin täällä pohjoisempana, että niillä saa puutarhaan kestävän pohjan, jota ei kaikki tuulet tuiverra tai oikein kova pakkastalvi hävitä kokonaan. Kun perusta on luotu, voi alkaa leikitellä aroilla kasveilla - vaikka säät niitä hävittäisivät ei mene koko puutarha.

Museot ja julkiset puutarhat toivottavasti pitävät yllä perinnetaloja ja -tiloja niin ettemme niitä unohtaisi. Jokaisen sukupolven on saatava elää omanlaistaan elämää vanhoissakin taloissa ja puutarhoissa - ne eivät ole museioitaSmile
By illis - 18.8.2009

Minulla nuo isot maatiaisleimut rötköttää pitkänään sateen vuoksi, mutta nuo uudemmat lajikkeet pysyy vielä pystyssä, eikä pihakaan enää ole ihan perinnepiha kasvien suhteen.
By kuunari - 18.8.2009

Tuo määritelmä maatiaisesta on aika mielenkiintoinen. Jos maatiaiseksi katsotaan 50 vuoden ikä, niin kotitaloni puutarha on täydellinen maatiaispuutarha, onhan siellä olevat kasvit olleet pihalla sen 50 vuotta ilman talvisuojauksia.

Isoisäni vain perusti puutarhansa melko modernisti sen ajan mittapuun mukaan, eli näitä maatiaisia on sitten alppiruusu, parsa, tuhkapensas, tuija (se pylväsmallinen sellainen) unohtamatta tietenkään mantelipensasta (olisiko kääpiömanteli), alppikärhä ja kiinankärhö (tai siperiankärhö, en ole aivan varma, nyt joitain lajikkeita mainitakseni. Ihan näitä en itse maatiaisiksi luokittelisi, mutta toisaalta, onhan ne ihan erinäköisiä kuin nykyään kaupoista saatavilla olevat vastaavanalaiset lajikkeet, joita on selkeästi jalostettu.
By nanikka - 18.8.2009

Maatiainen ry kertoo, että heidän mielestään "Tämän päivän maatiaiskasvit valikoituivat viljely- ja koristekasveiksi noin sata vuotta sitten."

Mutta kaipa tässä on yhtä monta tulkintaa kuin on lukijaakin.
Minusta maatiainen on sellainen kasvi, jota kasvoi 1800-1900 lukujen taitteessa tai aiemmin myös talonpoikien pihoilla.

Jossain vaiheessa ajattelin alkavani sellaista pihaa pitämään, mutta roskat. Kyllä sitä saa modernisoituakin vähän, niin talossa kuin puutarhassakin. Harvalla enää olisi edes aikaa asua talossa jossa on ulkovessa, -sauna, kantovesi, puuhella, -lämmitys ja öljy-/pärevalaistus. Saati sitten mielenkiintoa asua sellaisessa.
By valopää - 18.8.2009

Eikös varsinainen perinnepiha ole sellainen, johon hankitaan kaikki kasvit, joita saatavilla on? Näinhän niitä pihoja on perinteisesti rakennettu eli kaikki pappilaan saadut uutuudet on mieluusti otettu torppien pihoihin vastaan - ruusut ym. Nykymittapuussa näitä uutuuksia on sitten vähän enemmän...
By Nabla - 18.8.2009

Lueskelin myös tuota maatiaisen perinnekasvilistaa. ja yllätys yllätys omaltakin pihalta löytyy paljon vanhojen kasvilajeja (talo rakennettu joskus -40 luvulla varmaan), joita en ennemmin olekkaan tavannut. Itse alueelle vasta oikeastaan muuttaneena (Lue: vasta alkanut tarkemmin tönkimään pihan rehuja) on paikallinen "villiintynyt" kasvusto vielä minulle tuntematonta. Kysymyksiä lähinnä herättää (edelleen), että mikä on rikka ja kuka on kukka...

Mutta pikkuhiljaa tässä tutkaillaan, että mitä kaikkea jännittävää se piha sisältääkään (pentti on suureksi avuksi tässä urakassa Smile). löytöjä tulee joka kerta, kun lähtee pihan tutkimusmatkalle (liekö olen hätäinen ja huolimaton tutkiskelija...)

Ja maatiaisen kasvilistasta vielä tuumaillakseni, että siinä oli mielestäni kivasti laitettu **** -merkein, että mitä ikäpolvea lajit ovat (yli 20-v vanhoja, yli 50-v.vanhoja... jne.)

Hyvä huomio Valopäältä! Näin siis omalta osaltani luon perinnepihastani edelleenkin perinnepihaa, hankin kaikki (no ei ihan) saatavalla olevat kasvit Smile Jo helpotti. Mutta vakavammin, maatiaisiakin uhkaa nykyaika, koska tähän asti niin mutkattomasti terveinä kasvaneet kasvit ovat saaneet tukun uusia murheita: esim.lehtoakileijoja ja rusopäivänliljoja vaanivat nupuntuhoojasääsket, varjo/tiikerin/keisarinliljat menevät kukoille jne. Ja uusien jalosteiden mukana tulevat taudit saattavat alkaa häiritä maatiaisiakin, vastustuskyky niillä on kotoisiin sairauksiin, mutta entä kaikki ulkomaantuliaistaudit ja päälle ilmastonmuutos.
By Raakki - 18.8.2009

Tosiaankin - nyt rakennettavat pihat voivat olla perinnepihoja 50 - 100 vuoden päästä ja niissä jäljellä olevat kasvitkin voitaneen silloin luokitella jo maatiaiskasveiksi. Wink

Kasvitaudit ja tuholaisetkin ovat osaltaan tulleet uusien kasvien mukana. Liljakukkojen ilmestyminenkin ajoittuu siihen, kun liljoja alettiin enemmän tuomaan maahan. Niiden mukana varmasti tuli osa niistä ja ennen kaikkea niille tuli paljon enemmän sapuskaa, kun erilaisia liljoja alettiin kasvattaa enemmän.

Eihän ne liljakukot aikaisemmin löytäneet korven keskellä olevaa taloa ja sen varjoliljoja, mutta kun nykyään tontit ovat pieniä ja kasveja paljon, niin tuholaiset voivat helposti siirtyä naapuriin, jos entinen kasvusto on syöty.

By Sireeni2 - 18.8.2009

Minä käytän oppaana Ulla Salo ja Pentti Salo: Pihan perinnekasvit Siinä on jokaisen kasvin kohdalla selostettu milloin on tavattu ensimmäisen kerran Suomessa yms. Tosi ihana kirja. Hiukan olen lipsunut joissain lajikkeissa, mutta totta on, että pikku hiljaa olen luopunut uudemmista lajikkeista ja nostanut uudestaan esiin vanhoja lajikkeita.

By Kassikäpp - 18.8.2009

kuunari, jos saat jostain käsiisi puutarhakirjoja 1900-luvun alusta tai alkuvuosikymmeniltä, niin huomaat, että kaikki listasi kasvit ovat olleet Suomessa jo silloin. On valtava määrä kasveja, jotka ovat välillä menneet unholaan ja pois muodista ja nyt niitä tuodaan muka "uutuuksina". Osa valitettavasti pilalle jalostettuina sellaisina, mutta kuitenkin.
By Eona - 2.11.2009

Meille on tulossa vanha pihapiiri, jonka olemassaolevat kukat taitavat olla noita perinteisiä perennoja. Itse mietin kovasti miten minun pitäisi suhtautua semmoiseen 15m-25m kieloja. Toisaalta ne ovat minusta kauniita, toisaalta hirvittää niiden myrkyllisyys (varsinkin marjojen) kun suvussa on pieniä lapsia ja lisää tulossa... Ne kun ovat vielä paraatipaikalla keskellä pihaa vanhan talon juurella. Mitä mieltä olette? Kannattaako siirtää vai hävittää (perustelut)? Paikalleen ne eivät voi jäädä, koska pihan kallistukset uuden talon takia tulevat muokkaamaan pihan keskusalueen ihan uusiksi. Lisäksi en halua kastella vanhan talon perustuksia, vaikka se purku-uhan alla onkin.
By Rosmariini&Timjami - 2.11.2009

Anna kielojen kasvaa. Meillä on isovanhempien mökillä kieloja (metsäinen paikka ja ikivanha torppa) ja omassa pihassa kieloja.

Monta pientä lasta on ollut itsellä ja ystävillä ja sukulaisilla eikä niitä kukaan ole syönyt.

Kyllä lapsille voi opettaa jo pienenä mikä on myrkyllinen kasvi ja ettei niihin kosketa.

Eli siirrä parempaan paikkaan vain.
By Pitko - 2.11.2009

Samaa mieltä kuin R&T, lapset oppii kyllä. Omassa pihassa kielot on saaneet olla rauhassa kun vaan on lapsille selittänyt että niistä tulee kipeäksi.
By Inki - 2.11.2009

Samaa mieltä myrkkykasveista - niin kauan kun lapsi voisi niitä suuhunsa laittaa, hän on tarkan valvonnan alaisena ja sitten, kun valvonta vähenee lapsi jo ymmärtää että suuhun laitetaan vaan semmoisia juttuja mille on lupa annettuSmile

Vaan minäpä annoin luvan syödä raparperinlehteä - onneksi eivät syöneet kuin maistiaisen, koska siinä on kuulemma tappavan myrkyllinen määrä sitä oksaalihappoa! Luulin, että kai sitäkin voi, kun kerran varttakin syödään... Eli kannattaa aina varmistaa itsekin eikä vain tehdä päätelmiäSmile
By valtsu - 2.11.2009

Kieloistahan voi napsia marjat pois jo vihreänä lasten kanssa porukalla kaiken varalta, kun kimpassa kerää ja myrkkymarjoista puhuu jää homma paremmin mieleen... Ehkei jokaisesta kukinnosta marjoja edes tulekaan? Niittyleinikki, raparperin lehdet, vihreät perunat ja vihreät tomaatitkin ovat myrkyllisiä, ei kaikkea kuitenkaan saa karsittua ympäristöstä. Kauneimmat ja houkuttelevimman näköiset myrkylliset kannattaa opettaa tuntemaan.

By Oulunseudulta - 2.11.2009

On paljon muitakin myrkyllisiä kasveja. Jos kaikki myrkylliset siirtää omasta pihasta pois, eivät lapset välttämättä opi että kaikkea ei saa syödä, ja saattavat sitten jossain muualla pihassa/metsässä tms. syödä jotain. Kyllä lapset hyvin oppivat. Ja kielothan voi toki siirtää jonnekin vähän kauemmas, yhteen paikkaan, niin on helpompi vahtiakin lapsia. Esimerkiksi sinne ruusujen alle, siellähän on piikit estämässä muksujen menoa.
By Eona - 3.11.2009

Tuota ruusujen alustaa mie oon vähän miettinytkin yhtenä vaihtoehtona kieloille. Ittekin nimittäin aattelin, että ne tenavat ei viittis niin paljon kiinnostua kieloista, jos ruusut on vaarassa pistää. Lähinnä mietin miten siinä tapauksessa rajaisin tuon penkin. Meinaan vaan, että en haluais tuon kielon hirveenä leviävän enää laajemmalle alueelle, jotta voin kehitellä muita perennapenkkejä. Nurmikonkin soisin pitäväni nurmikkona enkä kielopenkkinä =).
By Heksu - 3.11.2009

Pysyisiköhän sekin sillä leikkurilla aisoissa? Hieno kyllä tulisi, jos onnistuisi Smile
By Irsa - 3.11.2009

Tavis kieloa ei kannata kukkapenkkin istuttaa! Sain pari vuotta sitten naapurilta "jalokieloa" (ei ollut) ja pelkäämpä pahoin,että joudun mylläämään koko penkin(hups!-istutusalueenSad) jos aion päästä siitä eroon!

Kielo leviää maajuurillaan,saattaapi olla että tiheä ruohonleikkurilla ajaminen toimii...tai sit ei!
By Rosmariini&Timjami - 4.11.2009

Näistä perinnekasveista suuri osa on noita myrkyllisiä.

Toisaalta aika harva oikeasti niin myrkyllinen että on kuolemaksi. Yleensä myrkylliset kasvit maistuvat jo niin pahalta ettei niitä tee mieli popsia vaaraksi asti.

Meillä kasvaa pihassa niin ukonhatut kuin kielotkin. Kerään nimenomaan vanhoja kasveja pihaan. Monet perinnekasvit on olleet ja ovat edelleen rohto-, ja lääkekasveja ja vaikka niitä nykytietämyksen valossa useimpia ei suositella kotikonstein käytettäväksi niitä käytetään raaka-aineina teollisuuden kautta luontaistuotteissa /lääkkeissä.

Kuten tuosta raparperiesimerkistä huomaa, monet syötävätkin kasvit ovat joltain osin myrkyllisiä. Missä lapsi oppisi näitä asioita ellei tutussa pihassa?

On ihastuttavaa huomata miten 4v piirtelee itsekseen ja tulee sitten näyttämään "äiti kato tässä on meidän särkynytsydän!" .

Kyllä ne siis jäävät lasten mieliin kasvit kun niistä jutellaan. Samoin jäävät mieleen että mitkä on myrkyllisiä ja mitkä myrkyttömiä.

By kitikat - 4.11.2009

Kyllä lapset oppii, mulla asuu lastenlapset vieressä ja olen opettanut esim. sormustinkukasta että sitä saa katsoa, muttei koskea. Kielo on niin sivussa ettei ne sitä edes huomaa. Pienintä 1v.5kk pitää vielä ensi kesänä vahtia ja sitten he ovatkin niin isoja että vahtia ei tarvitse. Lyhyt aika ihmisen elämässä on tämä aika...nyh....
By Eona - 4.11.2009

Irsa, olen täsmälleen samaa mieltä, että en lisäisi kieloa (enkä monia kellojakaan)normikukkapenkkiin. Nyt lähinnä mietin puhdasta kielopenkkiä tai vaihtoehtoisesti kurtturuusu+juhannusruusu+ kielo penkkiä. Jotain semmoista, missä kaikki penkin kukat ovat pahoja leviämään juurilla. Ajatuksena olisi, että siinäpähän tappelevat keskenään juuritilasta. Sitten reunoille kunnon esteet ettei hirveän helposti pääse leviämään. Viereen vaikka nurmikkoa/soraa jne josta niitä karkureita voi sitten huoletta ajaa ruohonleikkurilla. Muut kukat sitten eri penkkiin. Ainut ongelmahan tässä on, että kun ei ole hirveän paljon kokemusta näistä vanhoista lajikkeista, niin en tiedä kuinka jykevät "juuriesteet" tuolle penkille olisi syytä varata.
By Eona - 4.11.2009

Aisniin, toinen ongelma on sitten juolavehnä + nokkonen. Ne kun tuppaa penkkiin tuolla alueella ihan ittekseen.
By Maire´ - 4.11.2009

Kielo kyllä luikertelee , jopa laatoituksen alise. Tosi hankala kurissa pidettävä. En missään tapauksessa laittaisi kukkapenkkiin.
By Heksu - 4.11.2009

Ihan kunnon juuriesteet, 30-40cm syvyydeltä jos arviolta heittäisi, liekö muilla parempia kokemuksia?

Pitäisikö sitten samalla kun kaivaa ruusuille paikkaa niin poistaa myös maata kerros alueelta, jossa juolavehnää ja nokkosta, ja laittaa uutta multaa? Tilallehan jos on tulossa vaikkapa sitä kieloa siirteenä?

On myös muita mahdollisuuksia, esim. rikkakasvien peittäminen, mutta se ei taida juolavehnän kanssa olla oikein tehokasta Sad