By Nuu - 1.2.2010
Verililjalle kaivattiin omaa paikkaa, tässä sellainen nyt tulee. Vähän tutkin siitä tietoja tähän alkuun, oheisesta linkistä löytyy mm. tällaista tietoa: "Verililjapuu viihtyy normaalissa huoneenlämmössä valoisassa paikassa, mutta se pitää kuitenkin suojata suoralta auringolta. Kasvia kannattaa sumuttaa silloin tällöin, sillä huoneilma on etenkin talvella aavistuksen liian kuivaa"
http://www.viherpiha.fi/vastaa/94/94/1805/verililjapuun_hoito
Kuva olisi kiva tähän saada jos joltain kotoa tuollainen löytyy 
|
By toivotar - 1.2.2010
Kiva saada verililjapuullekkin saada oma osio kiitos nuu! Minulla on muutama kuva,taitavat olla eri lajikkeita kun pienessä on puuvarsi ja isossa ei ole puuta ollenkaan.Laitan kuvat,oli vaikea saada kunnon kuvaa kun tumma kasvi ja tietsikan webbikameralla kuvasin.
|
By toivotar - 3.2.2010
Osaisiko joku sanoa nuille lajikkeet?tuo isompi on varmasti verililjapuu,kun se kuulemma kasvaa tosi isoksi,ja kukkii.mutta tuo pienempi,jossa on puuvarsi?
|
By toivotar - 11.2.2010
Tässä on parempi kuva mun verililjapuusta,siitä pienemmästä pitää ottaa vielä kuva

|
By toivotar - 11.2.2010
Tässä on tää pienempi.Osaako joku sanoa lajit nuille?

|
By Minppu - 12.2.2010
Minulla on tuollainen samanlainen verililjapuu, kuin Toivottarella. Vaikuttaa sitkeältä kasvilta. Päässyt talven aikana kuivahtamaan pari kertaa melko pahasti mutta ei ole tykännyt kyttyrää asiasta vaan kasvaa kiltisti. 
|
By toivotar - 12.2.2010
juu,ja tuo isompi on aika juoppo Oon suikutellu sitä,näyttää tykkäävän,lamppu vähä ehti kuivattaa sen lehtiä,mutta onneksi ajoissa otin lampun pois käytöstä.Pienempiki on helppohoitoinen.
|
By satues - 11.4.2010
Cordyline australis purpurea..jokin liljapuu, uusin ostos tai oikestaan ostin kaksi samanlaista, laitan ne kesällä ruukun keskelle ja kesäkukkia ympärille.
|
By satues - 11.4.2010
Lehtien keskeltä.
|
By Helena81 - 9.8.2013

Tämän näköinen verililjapuu löytyy täältä. Erittäin helppohoitoinen ja kasvaa nopeasti.
|
By Lehdokki - 19.9.2014
Omat liljapuuni, tykkään ihan mahdottomasti näistä ja ajatuksena onkin talvettaa nämäviileässä yläkerran huoneessa. Toivottavasti onnistuu! Kohta pitää roudata nämä sisälle, rönsyliljan jo hain eilen.

|
By Rapunzel - 19.9.2014
Mullakin oli kaksi liljapuuta vuosi sitten kesällä, mutta piti kompostoida kun ei ollut talvetusmahdollisuutta Toivottavasti saat menemään talven yli, ovat tosi komeita.
|
By Lehdokki - 19.9.2014
Yritys ainakin hyvä kymppi. Näin näitä samanmoisia Lontoossa erään hotellin rappusilla ulkona. Olivat kasvattaneet pitkän tukevan
varren ja vaikuttivat ihan palmuilta. Eksoottista Mietin että mahtavatko Lontoossa noita ees raahata sisätiloihin, siellä ovat varmaan ulkona läpi vuoden, kun on niin leutoja ne paikalliset talvet.
|
By Jadetsu - 28.6.2016
Verililjapuun väri on aika makia 

|
By raya - 26.7.2019
 Kaksi Red Star ia mutt jännästi ovat hiukan erimallisia , olleet pienestä asti
|
By raya - 20.9.2019
 Eivät enää mahtunu kamariin , jätinpähän sitt pirttiin talvehtimaan
|
By Ohvakukka - 20.9.2019
Upeat, eikö noiden lehdet kuivu kärjistään talven aikana helposti...
|
By raya - 20.9.2019
+xUpeat, eikö noiden lehdet kuivu kärjistään talven aikana helposti... Ei pahemmin, toiselle noista on jo 3. sisälle muuttosyksy mutt ei se hirveesti oo talvista kärsiny eikä kyllä pariin vuoteen kasvanukkaan , no ehkä leveyttä vähän, eikä kyllä tarttekkaan, yritänhän minä jopa muistaa joskus niitä sumutellakin
|
By Ohvakukka - 20.9.2019
+x+xUpeat, eikö noiden lehdet kuivu kärjistään talven aikana helposti... Ei pahemmin, toiselle noista on jo 3. sisälle muuttosyksy mutt ei se hirveesti oo talvista kärsiny eikä kyllä pariin vuoteen kasvanukkaan , no ehkä leveyttä vähän, eikä kyllä tarttekkaan, yritänhän minä jopa muistaa joskus niitä sumutellakin Sumutus tietysti auttaa. Lämmitätkö mahdollisesti takalla huonetta missä talvehtivat tai onko se viileä tila ....
|
By raya - 20.9.2019
+x+x+xUpeat, eikö noiden lehdet kuivu kärjistään talven aikana helposti... Ei pahemmin, toiselle noista on jo 3. sisälle muuttosyksy mutt ei se hirveesti oo talvista kärsiny eikä kyllä pariin vuoteen kasvanukkaan , no ehkä leveyttä vähän, eikä kyllä tarttekkaan, yritänhän minä jopa muistaa joskus niitä sumutellakin Sumutus tietysti auttaa. Lämmitätkö mahdollisesti takalla huonetta missä talvehtivat tai onko se viileä tila .... Vanhankansan leivinuuni pirtissä ja kamarissa missä normisti ovatten olleet ilmalämpöpumppu tohottaa, luulis sen enemmänkin kuivattavan (ainakin allekirjoittaneen ihoa, hah)
|
By Ohvakukka - 20.9.2019
+x+x+x+xUpeat, eikö noiden lehdet kuivu kärjistään talven aikana helposti... Ei pahemmin, toiselle noista on jo 3. sisälle muuttosyksy mutt ei se hirveesti oo talvista kärsiny eikä kyllä pariin vuoteen kasvanukkaan , no ehkä leveyttä vähän, eikä kyllä tarttekkaan, yritänhän minä jopa muistaa joskus niitä sumutellakin Sumutus tietysti auttaa. Lämmitätkö mahdollisesti takalla huonetta missä talvehtivat tai onko se viileä tila .... Vanhankansan leivinuuni pirtissä ja kamarissa missä normisti ovatten olleet ilmalämpöpumppu tohottaa, luulis sen enemmänkin kuivattavan (ainakin allekirjoittaneen ihoa, hah) Varmaan tuo ilmalämpöpumppu kuivaa ilmaa. Ilmeisesti kasvi on sopeutuvaa sorttia kun pysyy hyvän näköisenä talven yli
|
By Rapunzel - 22.9.2019
Yritän nyt kans talvettaa tätä cordylinea. Siirsin altakasteluruukkuun ja suihkutin kylppärissä ennen loppusijoitusta.
|
By Chali - 22.9.2019
Minun neljä on vielä ulkona. Mitä kauemmin ne siellä voi olla on vaan plussaa. Jossain vaiheessa tuon kyllä sisään talvehtimaan. Toivottavasti ei vielä pitkään aikaan. Ne vie niin tolkuttomasti tilaa. Taidan sitoa ne kapeammaksi. Viime talvena yksi tapaus vei yli neliön kun oikein innostui. Sidoin sitten ympärille narulla ja taas pystyi kulkemaan ohi ilman että lehdet oli tiellä. Ruukut alkaa olla aivan liian pieniä. Ensi keväänä saavat kaikki isomman ruukun.
|
By Rapunzel - 22.9.2019
Missä vaiheessa yleensä otat sisälle? Kestääkö tuo jos yö menee pakkasen puolelle? Mä otin jo kun siivosin osan ruukuista muutenkin, mutta voisin vielä heivata uloskin tilaa viemästä 😀
|
By Chali - 22.9.2019
Rapunzel, meillä on ollut jokunen aste miinuksella ja verililjat on selvinneet. Pari viimeistä vuotta olen ottanut sisään lokakuun puolessavälissä / lopulla. Pitää vähän seurailla lämpötiloja. Kun sitten otan sisään, leikkaan pois alimpia lehtiä ronskisti. Talven aikana alkaa taas kasvattamaan lehtiä. Kastelen kun muistan. Talvetus sisällä huonelämmössä / olemattomassa ilmankosteudessa vaikuttaa kyllä mutta yritän sumutella usein.
|
By suokukka - 24.4.2022
Hyvin on talvehdittu. Kastelija on ollut vähän liian laiska, eli enempikin olis voinut kastella.
|
By Kurppa. - 24.4.2022
Miulla kuivui. Leikkasin ales ja toivon ihmettä. Juuristossa vielä elämänmerkkejä.
|
By raya - 24.4.2022
+xMiulla kuivui. Leikkasin ales ja toivon ihmettä. Juuristossa vielä elämänmerkkejä. Miun ovat kans kuivattaneet lehtiä tolkuttomasti, eka talvi tässä kämpässä ja eipä oikeen hyvältä näytä, erilainen lämpö kuin leivinuunin ja tosi kuiva ilma, ehkä ei kannata enää ens talveksi sisälle roudata., en tiiä.
|
By Rapunzel - 24.4.2022
Ei mulla onnistunut sisällä. Nyt on toinen talvi autotallissa lisävalon alla ja siellä pärjäävät ihan hyvin.
|
By suokukka - 24.4.2022
Nämä talvehtivat isännän verstaan toimistohuoneessa. Noin 20 astetta on sielläkin talvella lämpöä, olis saanut viileempikin olla. En pystynyt vaan kunnolla kastella, kun nuo vuotaa vedet läpi, siksi tuosta pienemmästä jouduin aika paljon leikkaamaan lehtiä.
|
By J10013531012 - 24.6.2022
Olen joskus aiemmin ostanut kokonaan punalehtisen verilijapuun, jota pidin kesän pihalla ja siirsin syksyllä sisään. Sille kävi köpelösti, koska unohdin kastella sen. Nyt ulkoportaalla on kolmivärinen versio. Täytyy jälleen syksyllä nostaa se sieltä sisälle, ja katsoa, tulisiko sen talvettaminen onnistumaan paremmin. Varmaan on syytä laittaa puhelimeen muistutus, että sumutan ja kastelen säännöllisesti. Kasvivalokaan ei taitaisi olla pahitteeksi talviaikaan.
|
By Rapunzel - 24.6.2022
Nämä on pari talvea talvehtineet autotallissa kasvivalon alla.
|
By Ohvakukka - 24.6.2022
Liljapuustani kuoli puolet lehdistä talven aikana. Istutin sen vähä isompaan purkkiin niin alkoi kasvaa mutta lehdet oli pieniä suikaleita. Nyt se on ulkona ja näyttää siltä että se voisi kaunistua pikkuhiljaa.
|
By suokukka - 19.2.2023
Samat puskat edelleen nyt toinen talvetus näillä jo. Nyt ovat sisällä ja tuon huoneen patteri on pois päältä ja ovi kiinni. Eli siellä on noin 15 astetta ehkä. Olen kolme kertaa kastellut talvella hieman, seuraavalla kastelulla taidan antaa vähän substraliakin. 
|
By suokukka - 21.5.2023
Nyt he pääsi vihdoinkin pihalle.
|