Puutarha.net Keskustelut

Hopeanväriset kasvit

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2685453.aspx

By Heksu - 20.9.2010

Tähän voisi keräillä hopeanväristen tai muuten hopeaisten kasvien kuvia.

Valkohärkki, Cerastium tomentosum, mahdollisesti 'Silberteppich'. Matala, maanpeitteeksi sopiva, valkoiset kukat.

By Heksu - 20.9.2010

Hopeaputous, yksivuotinen mutta saattaisi olla mahdollista talvettaa sisätiloissa.

By Heksu - 20.9.2010

Alppitähti, Leontopodium. Tämäkös on se edelweiss?

By Heksu - 20.9.2010

Hopeamaruna, Artemisia ludoviciana. Leviää Smile

By Heksu - 20.9.2010

Nukkapähkämö, Stachys byzantina, olisikos kellään kuvaa vähän laajemmasta kasvustosta. Lehtiä voi kuulemma pakastaa ja talvella käyttää kukkasidonnassa..

By Heksu - 20.9.2010

Sinertävän hopeainen, mutta onko sini- vai karhunnata..?

By Olga - 21.9.2010

Koiruoho, Artemisia absinthium
By Olga - 21.9.2010

Ohotanmaruna, Artemisia schmidtiana.
By Heksu - 21.9.2010

Silkkimaruna, Artemisia pontica.

By Tuulia-tuu - 21.9.2010

Hopeatäpläpeippi Lamium maculatum (Red Nancy?)

By Kurppa. - 21.9.2010

Helminukkajäkkärä Anaphalis margaritacea
Pärjää erittäin kuivissa olosuhteissa, kukkapenkissa helposti liikaa leviaävä. Hyvä kuivakukka.
By Kurppa. - 21.9.2010

Ruskoakeena Acaena microphylla
Pientä matalaa, hyvä manpeitekasvi paahteeseen.
By Havina - 21.9.2010

Hopealanka, yksivuotinen, kuvassa edessä keskellä, ja laventeli, myös yksivuotinen, ellei talveta, sen takana.
By mai-lee - 21.9.2010

harmaakäenkukka (lychnis coronaria)
valkoiset tai aniliininpunaiset kukat. oikeastaan kv mutta kun helposti kylväytyy itsekseen, onkin melkein kuin perenna...
By satues - 21.9.2010

Hiekkamaruna, Artemisia stelleriana

By hopeavillakko - 22.9.2010

Laitetaan tämä lusikkamaksaruoho tänne vaikka hopeisiin kasveihin. Talvehti viime talven

By Tette - 22.9.2010

Salvia argentea  - silversalvia
By Tuulia-tuu - 22.9.2010

Hopeasalvia lienee kaksivuotinen
By Tette - 22.9.2010

Hopeasalvia on kaksivuotinen..  jos ei päästä sitä kukkimaan (vuosi 2) se  kuullemma eläisi kauemmin..  Kukinta (valkoinen) on vaatimaton -  lehtiruusuke on se juttu..
By Kurppa. - 22.9.2010

Hopeatäpläpeippi Lamium maculatum White Nancy
By Kurppa. - 22.9.2010

Hopeatädyke Veronica spicata
By Kurppa. - 22.9.2010

Hopeavillakko (hopealehti) Senecio cineraria. Yksivuotinen saattaa joskus talvehtiakin. Helppo siemenkasvatettava. Kestää syksyllä hieman pakkasta.
By mumimyy - 22.9.2010

Purppura-alpi  Lysimachia atropurpurea Beaujolais

By mumimyy - 22.9.2010

lumiratamo Plantago nivalis

Kuivana aivan hopeisen karvan peitossa
By mumimyy - 22.9.2010

Silkkimaruna Artemisia pontica

By mumimyy - 22.9.2010

Tarhaneilikka

By mumimyy - 22.9.2010

Orostachys Boehmeri

By mumimyy - 22.9.2010

Partamehitähti Sempervivum Ciliosum Borisii

By Bumble - 22.9.2010

Nyhähopeayrtti, Santolina chamaecyparissus. Talvehti ruukussa männynneulasten ja kovunlehtien alla viime talven. Oikeanpuoleinen sai kukkia, vasemmanpuoleisesta nypin nuppuoksat pois.Edessä juurtuneita pistokkaita, tämä on uusi suosikkini.Kesän 2009 honkkarilöytö.
By Heksu - 22.9.2010

Onpahan taas vaikka mitä, jokos Kurppa löysi kaikkea "pakko saatavaa"? BigGrin
Kasvatitko mumi tuon Beaujolaisin niistä siemenistä, joita tuli talvella kimpassa ja joista mä en saanut mitään kasvamaan?
Tämä nyhähopeayrtti on tosi hauskan näköinen ja siis talvehtinutkin :o
By Kurppa. - 22.9.2010

TokiSmile olisi vielä mukava tietää ovatko nuo perennat talvehtineet täällä.
By mumimyy - 22.9.2010

En ole ottanut siemen kirjeestä on osto siemeniä. Siis ne  Purppura alpian siemenet
By Heksu - 22.9.2010

Juu, niin olikohan se Jutin järjestämä siementilauskimppa aikoinaan, ja minä otin tuon siemeniä puoliksi sinun kanssa. Noh, hyvin näkyy siellä kasvavan Smile
By välke - 22.9.2010

Purppura-alpin siemenet ottivat minulla ainakin oman aikansa, ennen kuin itivät, sitten niitä taimia olikin ihan riittävästi. Jos niistä kaikista pikkuruisista, penkkiin istuttamistani kasvaa iso kasvi, niin saat sitten minulta Heksu jakopaloja Smile
By iesteri - 22.9.2010

mumimyy,onko tuolla orostachys boehmerillä suomalaista nimeä.ihana!
By Heksu - 22.9.2010

Nysse välke aloittaa taas ton BigGrin Tuosta lumiratamosta olen kuullut, että olisi varsin talvenarka.
By mumimyy - 22.9.2010

En ainakaan löytänyt orostachys boehmerille suomalaista nimeä enkä usko että selviää talvesta nyt on kivikoon istettu ja on tykännyt paikasta heitän sille pakkasten tultua lehtiä päälle ja sitten nähdään onko elossa keväällä. Minä ihastuin heti kasviin kun sen näin toivon sen säilyvän mutta epäilen suuresti.

Leelen että on joku maksaruoho tai mehikasvin sukulainen saman tyyppiset lehdet paksut tollerot
By mumimyy - 22.9.2010

Heksu sulle on se toinen lumiratamo säilytä sä se hengissä niin mä saan sulta sitten siemeniä. Mulla on lumiratamossa nyt nuppu mutta ei se kerkiä kukkiin tänä syksynä
By Heksu - 22.9.2010

"Heksu säilytä sä se hengissä" joo tokkiinsa!
Mitähän sille orostac..selle kävisi, jos siitä ottaisi pistokkaita?
By Morsinko - 22.9.2010

Tää on kans ihan nätti maruna. En tiedä tarkempaa nimeä. On jotain Särkän taimiston omia juttuja.
By mumimyy - 22.9.2010

Onkohan kellään mitään tietoa tuosta orostachys boehmerilista mikä oikein lienee mahtaisiko säilyy sisällä talvea
By mumimyy - 22.9.2010

Kuinka mä olen Morsinko mennyt tuosta marunasta sulla ohi jos olisin tuon huomannut joku olisi kerjännyt pientä alkuu no ensi vuonna sitten täytyy laittaa muistiin se on nätti kun "sika pienenä"
By Heksu - 22.9.2010

Niin on, oletko kokeillut sitä pistokaslisätä kun vissiin yksi jos toinenkin maruna kai lähtee hyvin pistokkaasta? (Ja mitäs siinä on sen kaverina, lamohietakirsikkaa?)
By välke - 22.9.2010

Mitä mukamas, enhän minä mitään...
By Titamiini - 22.9.2010

Morsingon kuvan maruna juurtuu pistokkaista erittäin hyvin. Jos ei ota pistokkaita, se rojahtaa maata vasten ja juurtuu siihen. Luonnehtisin sitä sangen elinvoimaiseksi.
By Morsinko - 22.9.2010

Mumimyy, se onkin aika hämmyris paikasSmile

Silloin kun tuo kuva on otettu (2009) kasvoi tosiaankin lamohietakirsikan seassa. Ihan nätti se siellä oli mutta kun oli liian reunassa ja on nyt kasvanut korkeutta lisää, niin siirsin sen toiseen paikkaan.

En ole muuten ymmärtänyt, että vois pistokkaastakin lisätä. Täytyypä kokeilla.
By mumimyy - 22.9.2010

Olisi varmaan tarvinut hitaasti kontata että olisi nähnyt kaikkiBigGrin sillä niitä kasveja oli sulla paljon ja monta penkkiä
By Tette - 22.9.2010

Tämän lähelle ei ainaskaan voi kontata, mutta on
kimalaisten rakastama..
Eryngium giganteum - hohtopiikkiputki..
By Morsinko - 23.9.2010

Mumimyy, mutta kaikki on niin pieniä vielä. Eli konttaamalla olis ehkä nähnyt ne paremminBigGrin Mulla on kyllä lajikkeita jo aika paljon kun oon sellainen keräilijä.

Tuota hohtopiikkiputkea oon kylvänyt pari vuotta sitten, mutta se ei ole itänyt. Siitä tykkäisin kovasti. Täytyis kokeilla uudelleen.
By intopii - 23.9.2010

Tämä on vähän tällainen hopeanharmaanvihertävä: Valkokukkainen kesäpikkusydän.

By Pisamakello - 23.9.2010

Tette: mistä olet löytänyt tuon hohtopiikkiputken? Aivan ihana. Olen yrittänyt alppipiikkiputkea kasvattaa kahdesti - huonolla menestyksellä. En tiiä, oliko sitten liian kostea paikka...
By satues - 23.9.2010

Tässä neilikka, ilman parempaa nimeä, harmaa kuitenkin.
By satues - 23.9.2010

Kilsepensas, hopeapensas
By Tette - 23.9.2010

Pisamakello;  hohtopiikkiputki tuli minulle luulisin jossakin taimienvaihdossa.  Parisen vuotta mulla oli tuntematon vihreä rehevä taimi rutikuivassa kukkapenkissä..  Joten tällainen oli ihan yllätys! 

satues;  Kyllä Kilsepensas on hieno! 
By Aviron - 26.9.2010

Rotkolemmikki

rotkolemmikki
By Heksu - 29.9.2010

Jokohan tämä on ollut, rantavehnä Leymus arenarius. Kukat ovat harmaakäenkukan.
Minkä takia tuota kilsepensasta ei oikein enää näy missään myynnissä?

By annujoki - 29.9.2010

Nyt tiedän mitä laitan purppuraheisiangervon eteen; hopeapensaan ja rotkolemmikkiä on myös saatava. Olen pari vuotta kehitellyt penkkiä tummista ja hopeanvärisistä kasveista. Vaiheessa on ollut pitkään mut jos ensi keväänä jo näyttäis joltain Smile
By satues - 29.9.2010

Heksu eikö sinulla ole kilsepensasta, olen täällä niitä 'kaupannut' eikä kenellekään ole kelvannut..ai niin yksi sentäs huoli Wink
By Ketkukettu - 29.9.2010

Mä kanssa huolisin kilsepensasta keväällä tuonne uuteen paikkaan ;_)
By Heksu - 29.9.2010

Eipä ole, enkä valitettavasti ole satues huomannut, että olisit jossain sitä "tyrkytellyt". No hö Sad
By Morsinko - 29.9.2010

Minulla on satuesilta saatu kilsepensasSmile
By Morsinko - 29.9.2010

Olikos täällä jo tämä? Tässä kuvassa ei lehtien "hopeisuus" tule kyllä kovin hyvin esille, mutta kasvaa yleensä kukinnan jälkeen kauniiksi tuuheaksi (harmaaksi) mättääksi. Siis sulkaneilikka.
By Tanu - 1.10.2010

Hih, intopiiltä lastenlaulucd-kirjaan vaihdettu hopeapensas on yksi niistä aarteista jotka otan tältä pihalta muutossa mukaani...

By Heksu - 3.10.2010

Honkkarista vuosi sitten hankittu Raoulia australis, hauska minimiikasvi mehitähtien lomassa Smile

By Havina - 19.10.2010

Ei kellään sattuisi olemaan kuvaa sulkapiiskasta, eikös siinä ole hopeanvärinen lehdistö. Sellaista(kin) ajattelin siemenistä kokeilla.

Tuo oli kiva tuo kilsepensas, sain sitten tunnistettua sen pensaan, mikä kasvaa roskiksien takana. Vähän ennen, kuin tuo kuva tuli tänne, kaivuri tuhosi siitä suurimman osan, kun roskispaikkaa parannettiin. Vielä jäi alkuja, taidankin kaivaa ne ylös, ja siirtää toiseen paikkaanSmile
By Kurppa. - 19.10.2010

Ei ole parempaa kuvaa kun täällä oleva. Se on hankala kuvata kun on vielä kapeita pitkiä oksia eikä vielä mikään puska.
By Yxvaan - 19.10.2010

Hei harmaat kasvit: Villapaju puuttuu?? Harmi kun ei ole kuvattuna. Siinä ovat lehdet vieläkin ja lamoaa upeasti esim. sen Lännenpurppuraheisiangervon alla. Kasvaa oksista.. saa minultakin ja kilsepensaskin minulla myös on, mutta minusta Villapaju ei mene niin "kräkkyiseksi", eikä kasva liian korkeaksi, eikä myöskään leviä juurista yhtä paljon kuin kilse. 

Sitten täyshopea on tietysti se Rantavehnä myöskin.
By kibu... - 19.10.2010

Perovskia
By kibu... - 19.10.2010

villapaju, ohotanmaruna, iisoppi
By Yxvaan - 19.10.2010

Aivan! Kaikki nuo löytyvät itseltäkin ja sopivat muuten noinkin hyvin kaveriksi!
By kibu... - 19.10.2010

By Havina - 20.10.2010

Kiitos piiskakuvista, toivottavasti siemenkasvatus onnistuuSmile
By kibu... - 20.10.2010

Onopordium, kruunuokaohdake
By kibu... - 20.10.2010

Gypsophila
By kibu... - 20.10.2010

Crambe maritima, merikaali
By Heksu - 20.10.2010

Tuosta merikaalista minä pidän, siinä on se "jokin", mikä napsahtaa. Mikäs se oli se toinen lähisukulainen vastaavanlainen?
By Tette - 20.10.2010

Heksu - tässä yks lähisukulainen.. Crambe cordifolia, pensasmerikaali, stäppkål...

Siis Crambe tässä taustalla, valkoiset kukat osittain vielä nupuillaan..  Kuva on vuodelta 2007

Tämä Crambe meni kukkien taivaisiin.. tein sen erehdyksen että otin vieressä kasvavaa pikkutainta.. 
By kibu... - 20.10.2010

kirppojen kurittama merikaalin vieressä on C. cordifolia
By Kurppa. - 20.10.2010

Tarviiko tuo merikaali suolakäsittelyn?
By kibu... - 20.10.2010

mulla ei ole kokemusta, sen mitä olen kuullut, ei tarvitsis
By valtsu - 20.10.2010

Merikaali aon mullakin kahdessa eri paikassa. "Juhlaville kasvupaikoille" ohje sai minut ihan pyörryksiin. Ehkä häntä kukittaa ensi kesänä jo täälläkin. Lannoitetaan kemiallisella lannoitteella, eihän se luontaisella kasvupaikallakaan kemiallista lannoitetta saane. Kauniit on lehtensä, kirpat viis veisaavat hopeisista lehdistä,  mokomat reikäkoneet.
By valtsu - 20.10.2010

Nukkapähkämöstä olettekos kukkaversot leikanneet alkuvaiheessa, auttaneeko tuo pitämään matalana? Haluaisin hopeisia mattopintoja.
By Kurppa. - 20.10.2010

Miulla on toinen lajike jossa on isommat lehdet ja matalakasvusto, kukkii tosi harvoin.
By hopeavillakko - 20.10.2010

Silky fleece on tosi matala ja tekee mattoa, eikä juuri kuki
By kibu... - 20.10.2010

on paras matala mattomainen...

Kurpitsan kukkimaton erittäin reheväkasvuinen, "tavallisesta" on katkottava kukat jos haluaa kauniin lehdistön,

'Cotton Ball' ei ole kukkiaan näyttänyt, olen ymmärtänyt, että olisivat valkoisia?
By Heksu - 20.10.2010

C. cordifolia maistuu siis paremmin kirvoille kuin tämä C. maritima.
By Yxvaan - 20.10.2010

Itselläni on tuo :Crambe cordifolia, pensasmerikaali. Sen lehdethän ovat kuin reikäkoneella rei`itetyt, mutta kukkaröyhy onkin sitten mahtava. Itse olen jakanut, eikä ole neniinsä ottanut ja lannoitan samalla tavalla kuin muitakin perennoita. Eikä ole merivettä. Siemeniä muuten vielä voisi löytyä, jos jotain kiinnostaa..
By Heksu - 20.10.2010

Yyveetä laitoin sinixille.. onks kibu tuossa merikaalissa nyt ekan vuoden kylvöjen tulos, vai näkyykö siellä vähän kukkaakin vai onko kukinnot leikattu pois?
By kibu... - 20.10.2010

kuvattu elokuussa, kukinnasta en tiedä,

luulen, että on katkaistu pois,

merenrannoilla tuo kukkii alkukesästä
By Yxvaan - 20.10.2010

Pensanmerikaalihan tarvitsee ison tilan sille kukkatertulleen, joka on suuri, jäykkä ja aika harva. Sen kauneus on kuitenkin juuri siinä erikoisen isossa kukkavarressa. On sitä vieraat kyselleet, että mikä toi on..
By Kurppa. - 20.10.2010

Hietaolkikukka / Helichrysum arenarium
By Kurppa. - 20.10.2010

Tässä tavallisempi nukkapähkämö vähän isompana kasvustona.

By Kurppa. - 20.10.2010

Leveälehtisemmästä en löytänyt parempaa kuvaa.  Yleensä ei kuki näin. Tänä vuonna ei tainnut olla yhtään kukkavartta.
By hopeavillakko - 20.10.2010

Tässä ''Silky fleece'', joka kasvaa minulla tosi pienenä - nuo männynneulaset antavat vähän mittakaavaa

Siemenet alunperin Jelittolta.
By satues - 20.10.2010

Kurppa, en minäkään löytänyt kuvaani siitä lähettämästäsi leveälehtisestä pähkämöstä. Enita sanoi että sen nimi on ''Big Ears'' ja näyttää juuri siltä.
Kuunliljassakin on hopeiset lehdet.

By rstrr - 21.10.2010

Hopeanharmaat ovat hienoja ja massana vaikuttavia: tässä tummia väreitä perennapenkistä ja toinen on yrttikokoelma.
By Emo - 21.10.2010

Tässä kurpalta saadun matalan, leveälehtisen nukkapähkämön lehti

By hömppis - 20.4.2011

Kuuluukohan (ohotan)marunan olla näin keväällä ulkonäöltään likainen littana märkä tiskirätti  vai onko täällä syytä huolestua?
By Kurppa. - 20.4.2011

Leikkaa tiskirätti pois, kyllä sieltä kohta pitäisi uutta tulla. Nämä talvet on sille kyllä melkein liikaa. Viime keväänä omani lähti tosi myöhään kasvuun.
By hömppis - 20.4.2011

Ok, kiitos Kurppa. Huomenna siis siivoamaan rätit pois ja toivotaan parasta...
By Heksu - 23.4.2011

Nyhähopeayrtti Santolina chamaecyparissus ja lumiratamo Plantago nivalis näyttäisivät selvinneen talvesta Smile Hopeayrtti tosin niukin naukin.
By Sinisointu - 2.5.2011

Hip hei, molemmat ohotanmarunani selvisivät ensimmäisestä talvestaan! Kasvikortistossa sanotaan ko. kasvista näin: "Monivuotinen, mutta meillä yksivuotinen eli talvehditettava sisällä." joten vähän pelkäsin sen puolesta. Hyvin hiekkapitoisessa kasvualustassa kasvaa, joten ei ainakaan talvimärkyydestä pitäisi olla vaaraa. Kaapasin tosiaan sen harmaan tiskirätin kädellä pois, ja pian alkoikin jo näkyä uutta kasvustoa.

Tässä kuva viime elokuulta:

ohotanmaruna kivikkopenkissä

Mitenhän laajaksi pehkoksi nuo kasvavat sitten vanhemmiten?
By Sinisointu - 2.5.2011

Tässä etualalla hopeahärkkiä ja taaempana nukkapähkämöä.

Nukkapähkämö Silver Carpet kasvaa matalana, erittäin tiiviinä kasvustona, eikä juurikaan kuki. Leviää tehokkaasti...
By Miikos - 2.5.2011

Kasvikortistossa on virheellinen tieto, se on pyydetty korjaamaan Smile Ohotanmaruna on selvinnyt täällä kolmosella vuosikaudet, talvehtii varmaan pohjoisempanakin.

Muoks. Kasvikortti on jo saatettu ajantasalle
By Oulunseudulta - 2.5.2011

Ohotanmaruna menee vitosellakin kevyesti.
By Sinisointu - 2.5.2011

No, sehän kävi äkkiä, kiitosta vaan!  (Paitsi että siinä Tyyppi-rivillä lukee vielä: perenna, yksivuotinen.)

Vähän ristiriitaiseltahan tuo tieto yksivuotisuudesta tuntuikin kaiken muun täältä lukemani rinnalla. Päättelin siitä, että ohotanmaruna on vain erittäin talven arka kasvi. Kiva tietää, ettei ehkä olekaan niin haavoittuvainen.
By Yxvaan - 2.5.2011

Juu, eikun kuivat pois ja ellei ole liian kosteassa talvehtinut, niin uutta jo pitäisi pukata kasvustoa. Sitä (Ohotanmaruna) on muuten helppo lisätä pistokkaista!
By satues - 2.5.2011

Sinix, harmaa rantavehnä näkyi olevan hyvässä kasvussa..kiitos Smile
By enita - 18.5.2011

Tässä Papaver spicatum. En tiedä suomalaista nimeä.
By merlin - 27.8.2011

Luonto sommittelee, silkkimarunan luo on löytänyt - krhöm, amaranttiko se nyt on tämä Amaranthus hypochondriacus:

By Totsy - 23.9.2011

Saako täällä kysyä, osaisko joku kertoa, olisko mitään HOPEALANGAN tyyppistä hopeanväristä tai "valkoista" PERENNAA, joka ei LEVIÄISI, pysyisi siis suurinpiirtein samankokoisena? Tulisi aurinkoiselle paikalle muurikivipenkkiin siilivalkokuusten ja pensassembrojen kaveriksi.

Minulla oli aiemmin HOPEAHÄRKKIÄ, kaunis kasvi, mutta rönsyili liian paljon minun makuuni.
By satues - 23.9.2011

Totsy, mites olis Ohotanmaruna ?
By enita - 23.9.2011

Totsy, ehkä jokin matala sara tai heinä?
By Totsy - 24.9.2011

Tuossa oli http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/ketjut/1664/7/798334// kuva Ohotanmarunasta siilivalkokuusen kanssa, mutta näyttäis, niinku ohotanmaruna kasvais kuitenkin aika korkeaksi ja siilivalkokuusi kasvaa hitaasti, niin jäänee sen varjoon sitte? :-o Muuten olis kyllä just hyvä!

Sara tai heinä, oliskos heittää? Tosiaan joku matala sen pitäis olla ja sitten se, ettei ala heti helposti rönsyileen ja kasvaan älyttömästi.
By Heksu - 24.9.2011

Entäs isorikko, ei ole hopealangan tyyppinen, mutta lehdet hopeahtavat, napakka, matala, leviää suht hillitysti ruusukkeina?
By blanka - 24.9.2011

Hyvin keksitty Heksu, ja se vieläpä kukkii kauniisti valkoisin kukin! Itselleni ei tullut mitään mieleen...reikäpää mikä reikäpää... Smile
By Totsy - 25.9.2011

Aika korkeaksi vaan näyttää kukinnot menevän.. Muuten nätin näköne.
By enita - 25.9.2011

Tässä vielä Totsylle pari ehdotusta. Kirjavalehtinen räpyläsara pysyy kuosissaan eikä kasva kovin korkeaksi. Pehmytmesiheinäkin on melko matala ja siitäkin on olemassa valkokirjava lajike. Nukkapähkämöstäkin on lajike, joka ei kasva edes kymmensenttiseksi. Ja todella kaunis hopeinen perenna on hopeatäpläpeippi, joka tosin leviää, mutta sen voi kyllä pitää aisoissa. Kalliomaksaruohokin on kaunis, kukat kyllä ovat keltaiset.
By Bumble - 25.9.2011

Entäs seittimehitähti, tai sininata, sitä vois parturoida jos nousee liikaa.Ihan hopeanvärisiä nää ei kyllä ole.
By anita - 25.9.2011

Hopeatoppo.
By Heksu - 25.9.2011

Hietamaruna. Itseasiassa jollei just sopivaa perennaa löydy, laittaa aina sitä hopealankaa, onhan se siinä kuitenkin koko kesän ihan hyvännäköisenä Smile
By Totsy - 25.9.2011

Pehmytmesiheinä, seittimehitähti ja sininata on kivan näkösiä!

Olitte kyllä pistäneet PALJON ehdotuksia, kiitos niistä! :-)

Mikähän tuossa kuvassa on tuossa etualalla? http://quaint.kapsi.fi/puutarha/kasvilistat/kuvakasvilista/Koristeheinat/koeleria_glauca.jpg
By Miikos - 25.9.2011

Hopeatoppo. Muoks. eiku se olikin tuolla taaempana. Vähän hämää tuo kun ovat hileessä.
By Heksu - 25.9.2011

Ei kun tarkoittaakohan Totsy sitä vielä matalampaa siinä vas. alanurkassa?

Muoks. kerkesikin Miikos jo korjata, pikkasen vieraan näköinen on kyllä huurteinen, joku maksaruoho kenties?
By Totsy - 25.9.2011

Joo tuota meinasin, joka on tos kuvassa ihan vas. alalaidassa..
By enita - 25.9.2011

Emmekö olekin kuin luodut toisillemme? Rotkolemmikki ''Looking Glass'' ja hopeatäpläpeippi ''Beacon Silver''.
By enita - 7.11.2011

Tässäpä vasta lemmenpari: lemmikki ja silkkimaruna!
By MoonRiver - 7.11.2011

Hyvä yhdistelmä.
By Ania - 7.11.2011

Onko maruna pujon sukulainen? Aiheuttaako se helposti allergisia oireita?
By enita - 7.11.2011

Kyllä marunat ja pujo ymmärtääkseni ovat sukua, mutta en ole huomannut marunoiden aiheuttavan allergiaa.
By valtsu - 8.11.2011

Otin kirjan Kasviallergiat ja allergiakasvit (Haahtela-Sorsa) ja sen mukaan pujo on yleisin majunalaji. Pujolle allerginen saa ristiallergian vuoksi varoa marunaa ja myös asterikasveista hyönteispölytteistä voikukkaa ja päivänkakkaraa ja selleriä ruoka-aineena. Pujon ja marunan lehdet ja varretkin sisältävät allergeenejä, pahuksen pujo voi kukkia ensimmäisiin yöpakkasiin asti.

Haahtela-Sorsa jatkaa, laitan tähän tiivistetysti. Marunat tuottavat runsaasti siitepölyä, joiden leviäminen on heikkoa, siitepölyn valtoimeksi pääsy itse kasvista on  heikko, siitepölyn pitää irrota ja vielä kuivahtaa ensin kukan pinnalla vapautuakseen ilmaan. Siitepölyä on aamuisin 6-8 aikaan eniten, silloin ei ole nousevia ilmavirtauksia ja siitepölymäärät jäävät paikallisiksi pujokasvustojen läheisyyteen - onneksi!!! Pujo on  huonomaineinen, eikä yhtä paha allergiaoireiden aiheuttaja heinät (-onko heinät vai pujo oireiden syynää?)  ja useat lehtipuut.  -Lapissa pujo on uudistulokas ja pihoissa pietaryrtin tapaan istetettuna pihoilla.
By Tuomipihlaja - 8.11.2011

Eikös nykyään ole aikalailla vallalla sellainen käsitys, että lievempien allergioiden suhteen ei kannata olla ylivarovainen. Eli että jos on allerginen pujolle, ei varmaankaan suoraan kannattaisi varoa marunaakin.

Eri asia sitten vahvat allergiat, esim.ampiaisenpisto- tai kala-allergia.
By bluedreams - 8.11.2011

pujo ja marunat ovat kaikki samaa sukua >>> artemisia
By annaw - 8.11.2011

pujo eli maruna, koiruoho eli mali - vanha hokema kouluajoilta...

mutta marunoista ainakaan hopeamarunan, silkkimarunan tai ohotanmarunan en ole havainnut kukkivan näiden parempienkaan kesien aikana (tällä seudulla). Ainakin jää tosi myöhään jos sellaista tapahtuisikin.
appropoo - multa saa sitten hyvästi leviävää silkkimarunaa...
By vähis - 8.11.2011

Tuo lupaus annaw muistetaan.
By Tuomipihlaja - 8.11.2011

Kuitenkin nämä puutarhoissa kasvavat marunat ovat eri lajeja kuin Suomessa luontaisesti kasvava pujo. Itse en varmaankaan olisi istuttamatta marunoita puutarhaani sen takia, jos olisin pujolle allerginen.
By bluedreams - 9.11.2011

ohotanmaruna kyllä kukkiinut IV-vyöhykkeellä kyyjärvellä vuosittain... siementä tosi ei ole valmistunut
By Kurppa. - 9.11.2011

Tässä ohotanmarunan kukintaa, ei taida meilläkään ehtiä siementä kypsyttää.
By tupsukki - 9.11.2011

Minulla aukesi muutama kukka eka kertaa.kuva otettu 7.10.
By Ania - 9.11.2011

Kiitos vastauksista. Minulle tehtiin allergiatesti nuorena, pujon kohdalle nousi käsivarteen kananmunan kokoinen tulipunainen möykky. Syksyt Helsingissä olivat kammottavia, kun tuntui ettei kerkiä henkeä vetää, kun taas tuli aivastus. Silloin lääkkeenä oli Lunerin. En ole sen jälkeen tarvinnut. Pujo on täällä lainsuojaton. Ikävä vaan kun tuo hopeamaruna olisi niin kaunis.
By Tuomipihlaja - 9.11.2011

Minulla ei ole kokemusta, ehtiikö hopeamaruna kukkia. Tänä kesänä kaksi jakopalaa pihalleni istutin. Eivät ole ainakaan tänä kesänä kukkineet. Miksi et voisi hopeamarunaa kokeilla? Jos huomaat, että rupeaa kukkimaan ja oireita aiheuttamaan, niin joku vaan kaivamaan se pois hävitettäväksi. Ja en kyllä jaksa uskoa, että se Lapissa kukkisi. Eikä se kyllä välttämättä aiheuta oireita, vaikka kukkisikin, koska se kuitenkin on eri laji.

Usein on vielä niin, että nuorena voimakkaat allergiat tasoittuvat iän myötä. Itsellenikin on käynyt niin. Olen allerginen monille heinille. Heinän siitepölyä ei kyllä millään pysty välttelemään, varsinkin kun asuu maaseudulla niin kuin minä, mutta oireet ovat kyllä onneksi selvästi helpottaneet siitä mitä ne olivat kaksikymppisenä. Onnellisesti olen myös useammanlaisia koristeheiniä pihalleni istuttanut Smile Kirjopuntarpäästä olen kyllä leikannut kukinnot poikki, ettei siementäisi, eipä sitten levitä siitepölyäänkään.
By Ania - 11.11.2011

Voisihan sitä kyllä kokeilla. Olisiko kellään jäänyt jotain hopeista marunaa väärään paikkaan?

Hopealehtisiä haluaisin kokeilla enemmänkin.
By nopsis - 11.11.2011

Mulla on liikaa noita hopeanvärisiä, on silkkimarunaa, hopeamarunaa ja helminukkajäkkärää...
By Ania - 11.11.2011

nopsis, voisitko... jos minä vielä ehtisin istuttaa...
By Tette - 18.9.2012

Tässä Carlina acaulis simplex, silvertistel..
Onko kellään tätä?  Onko avautunut tänä vuonna?
Jännään ja odotan että tämä näyttäisi kukkaansa.. mutta ei, hidasta on....

By Miikos - 18.9.2012

Mulla oli edellisvuonna, ei ehtinyt silloin kukkimaan. Talven jälkeen ei näkynyt koko kasvia :/
By Tette - 18.9.2012

Kiitos Miikos..  jassoo.. sellainen tapaus..
Varmaan käy samoin täällä..  

Tulipas kokeiltua...
By Tarhatyräkki - 25.9.2012

Pistä sun "siilis" päälle minikasvari tms Smile muutamaksi päiväksi, jos se auttaisi avautumaan. Ja sitten kuivaat sen muistoksiSmileToi ei ole auki sateella ja näillä keleillä se ei aukea lainkaan. Alpeilla noita näkee (tytär asuu siellä). Mie tykkään piikikkäistäSmilesiksi on tullut huomattua tuokin. Itse en ole kokeillut, mutta tekeillä on alppipuutarhaSmile
By Tette - 28.9.2012

Tarhatyräkki moikka!  Kiitos vinkistä !

Tämä piikkinen silvertistel sai karkkilaatikon sateensuojaksi jo viimeviikolla.. ja näyttää nyt tältä..
Suojus on edelleen päällä..  siis toivoa on... 

By Tarhatyräkki - 28.9.2012

Moi TetteSmile Hyvin voivat rehutSmile jos sitä sinistä valeunikkoa on liikaa, niin tiedät minne sitä toivotaanSmile. Tytär sanoi, että toi on paikallinen sääkukka, se on auki korkeapaineella ja kiinni matalapaineella. Eli näyttäis korkeapainetta olevan tulossa Paraisilla päinSmile
By Tette - 28.9.2012

Tarhatyräkki..   viljelen siis sääkukkaa! 
Juksaan sitä siis ihan turhaan suojuksilla..

Saat ysärin..
By -risa- - 24.6.2016

Valkohärkki

By RitvaL. - 25.6.2016

Silkkimaruna,  terkut Tuomipihlajalle Smile. Hyvin leviää...