Puutarha.net Keskustelut

Säilöntä alkoholiin, alkoholin maustaminen

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2692009.aspx

By Nuu - 21.11.2010

Otan tähän erikseen "säilöntäohjeet"-ketjusta alkoholiin säilöntään liittyviä ohjeita. Tähän samaan paikkaan voi laittaa myös maustettujen alkoholijuomien teko-ohjeita.
By hopeavillakko - 21.11.2010

Luumuja rommissa, namkieli ulkoa. Tuleeko rommiluumuihin muutakin kuin luumuja ja rommia, kenties sokeria?? Entä suhteet? Laitetaanko kokonaisina kivineen päivineen?? Kyselyikä iski silmän isku

By jouluruusu - 21.11.2010

Hopeavillakko, luumut laitetaan halkaistuna, väliin kerros sokeria, taas luumun puolikkaita ja sokeria jne. ja purkki täytetään rommilla. Muistaakseni käytin viime vuonna tummaa rommia. Sokeria oli kyllä reilusti. Sitten purkkia voi ajoittain käännellä muutaman kerran, kunnes kaikki luumut ovat vetäytyneet rommin alle. Nauttimisen voi aloittaa jokusen viikon kuluttua.
By hopeavillakko - 21.11.2010

Kiitokset jouluruusu :-)
By Kurppa. - 21.11.2010

Mies toi eilen naapurista astiallisen luumuja (ihan kun ei olisi omissa tarpeeksi) Noista kuitenkin irtoaa kivi helposti joten laitoin purkillisen sokerin ja viinan kanssa kellariin ja loput haloin, poistin kivet ja kuivuriin.
By Nuu - 21.11.2010

Noin, vanhat löytämäni viestit on siirretty, nyt vaan uusia odottamaan Smile
By Heksu - 21.11.2010

Keittiössä-Juomat on myös liköörivinkkejä, niitäkin voi varmaan myös tähän laittaa, jos on hyviä tiedossa?
By Nuu - 21.11.2010

Tottakai, käynpä katsomassa sieltä ja siirrän tähän löytämiäni. Kiitos Smile
By Fellow - 21.11.2010

Likööriä laitoin valmistumaan ensimmäistä kertaa eläissäni. Huomasin aamulla kuinka räkättiparvi teki hyökkäyksen kirsikkapuihin ja ryntäsin pihalle pelastamaan sen mitä pelastettavissa oli. Kypsiä kirsikoita keräsin reilun litran, siihen lisäksi musta- ja punaherukkaa ja vadelmia. Marjat purkkiin (kirsikoista otin kivet pois), sekaan 6 dl sokeria ja litra vodkaa. Mitään tarkkaa ohjetta mulla ei ollut, katselin vanhan pentin ohjeita ja totesin että laitetaan kaikki sekaisin ja jäädään odottamaan mitä siitä tulee silmän isku Purkin laitoin ikkunalle ja ekan viikon aikana sitä ravistelen. Jossain vaiheessa siivilöin marjat pois ja pullotan liköörin, jossain ohjeessa sanottiin että valmistuminen kestäisi 3 kk. Niin että odottavan aika taitaa olla pitkä nukuttaa

By mai-lee - 21.11.2010

juu, ravisteluviikon jälkeen kolmeksi kuukaudeksi "jääppiin" tai kellariin. - pieni vinkki: älä seuraavalla kerralla ota kiviä pois kirsikoista. joissakin ohjeissa ihan sanotaan, että muutama ylimääräinen murskattu kivikin voidaan lisätä joukkoon. mantelinmakua antamaan, väittävät.
oikein erinomaisen hyvää tulee, kun nyt kerää kirsikat, pakastaa ne ja sitten kun luumut ovat poimittavissa, laittaa purkkiin osan luumua ja osan kirsikkaa.

oikein hyvää kyllä tulee, tekee miten vaan. koskenkorva yhtä hyvä liemi kuin vodkakin:-) - ja tämän kunniaksi otan lasillisen vuosikertalikööriäni. jo nuo vanhat uskaltaa juoda pois, kun uutta taas tänä vuonna saa.

By eevastiina - 21.11.2010

Haluaisin kokeilla liköörin tekoa mustamarja-aronioista, kun muitakaan marjoja ei ole. Omenia tietenkin ja yrttejä löytyy. Ja sieniä tulee, millaiselta mahtaisi maistua kanttarelli- tai suppisruokaryyppy vaikkapa riista-aterialle?

By valtsu - 21.11.2010

Jäätelön kastikkeena marjaliköörit oivallisia lapsilta kiellettyjä herkkuja. Mesimarjat ovat johonkin maailmasta kadonneet, niistä tuli vattulikööriin ihana aromi...

Eräänä syksynä säilöntäaikaan seisoin alan miesten kanssa viinakaupan ovella jonossa jo 9.55 lauantaiaamuna, kun luulin puodin aukeavan jo klo 9. Samalla asiallahan sitä oltiin, viinanhimo oli minulekin het aamusta herännynnä

Kanttarellisnapsin luulisi olevan hyvää. Pitäisi ostaa sitä toista ainetta kun metsästä löytyy loput.

By intopii - 21.11.2010

Voi kun tuli ihan ikävä omia liköörintekeleitäni... tänä vuonna en ole sattuneesta syystä osannut mihinkään säilöntään pakastamista ja mehustamista lukuunottamatta ryhtyä (ajatus siitä, että tuo meidän metriheikki vetäisi likööripurkit lattialle tai - mikä vielä pahempaa - ryhtyisi maistelemaan niitä, ei oikein houkuttanut). Liköörien teko on aivan ihanaa. Ei ole ilahtuneempaa joululahjan saajaa kuin heleänvärisen herkun paketistaan löytänyt. Eikä itse tehty mansikkalikööri maistu pöllömmältä omassakaan suussa keskellä talven pimeyttä. Ah, kesä!

Tässä kuva omista viimevuotisistani. Vasemmalta oikealle: vaniljalla maustettu punaherukkalikööri, punaisista karviaisista tehty herkku (mainio kirpakka aperitiivi), mansikkalikööri sekä mustaherukka-vadelmalikööri.

By Heksu - 21.11.2010

Minä tässä mietin ihan oikeasti, että saisiko sitruuna- ja greippivotkaa hyödynnettyä liköörikäyttöön. Milläs minä niitä lisämaustaisin, mietin jopa ihan tosissani sitruunamelissaa, mutta olisiko hyvä ideoita kellään muulla jatkojalostukseen?
By törnrosa - 21.11.2010

Liköörithän tehdään votkasta tai jostakin muusta kirkkaasta alkoholista. Muistaakseni siten, että laitetaan johonkin lasipurkkiin haluttuja hedelmiä tai marjoja ja sitten vaan kaadetaan alkoholi päälle. Seoksen annetaan muhia jonkin aikaa( en muista montako päivää tai viikkoa). Tämän jälkeen saatu mössö siivilöidään ja lisätään sokeria tarpeen mukaan ja aine pullotetaan. Jos alkoholi on jo valmiiksi maustettu kannattaa käyttää sitä pohjamakua hyväkseen valittaessa ne marjat tai hedelmät. Olen aivan varma, että aiheesta löytuu netistä runsaasti ohjeita ja vinkkejä.

By Heksu - 21.11.2010

Noniin, kyllähän tuon älysi heti kun sanoit. Perushomman suunnilleen tiedän, mutta tuo sitruuna hämäsi. Sitruunaliköörin kun laittoi hakuun, löytyi ohje, jossa mm. pippuria, kanelia, neilikkaa.. toisessa ohjeessa maitoa ja vaniljaa!

Sitruunaa, sitruunamelissaa, sokeria, kanelia, pippuria. Taitaisi tulla aika metka Smile
By Heksu - 21.11.2010

Nyt mä teen tässä ihan just sitruunamelissalikööriä. Laittaako yrtit kokonaisena vai silputtuna juoman sekaan, joissakin ohjeissa yrttejä laitetaan pari oksaa pariksi tunniksi ja se on siinä mutta nyt ollaan tekemässä oikein maistuvaa juomaa! Jos silppuan ja siivilöin niin mahtaaks hiluja jäädä kuitenkin ja haittaako tuo, vaan jollen silppua tuleeko makua tarpeeksi?
By Rosmariini&Timjami - 21.11.2010

Heksu, tää tulee myöhään mutta koititko miten tehdä tuon juoman?

Murskaaminen on usein juomissa hyvä tapa saada yrteistä maku irti mutta kuitenkaan ei ne hilut Wink jää sinne.

By Heksu - 21.11.2010

Laitoin melissaa sellaisenaan parikin kertaa, ihan hyvää ei ole likööri vielä joten katson huomenna, josko olisi sitruunamelissa sen verran voimissaan, että voisin koittaa murskaten laittaa. Kiitos Smile
By intopii - 21.11.2010

Nyt pitäisi joulun seudulla olla tällä plikalla mukavat oltavat. Keittiön pöydällä ässehtii lasipurkeissa mustaherukka- ja punaherukkalikööri, appelsiinikonjakki sekä äsken tekeytymään laittamani limettilikööri. Saattaa olla, että viimeistään joulupäivänä laulattaa kovasti
By Irsa - 21.11.2010

Hmm! Naminami! - Pitäisköhän tehdä tikusta asiaa Tuusulaan päin joulunseutunaBigGrin!
By Heksu - 21.11.2010

Hmm naminami hiivatti on jo herukat kadonneet pensaista. Onnistuisikohan karviaisesta?
By Emo - 21.11.2010

Ollaan joskus tehty karviaislikööriä, hyvää oli. Piti laittaa saman verran sokeria kuin on viinaa, mutta me laitettiin suunnilleen 3/4 eli vähemmän.
By Heksu - 21.11.2010

Pitäsikö ne karviaiset muussata sinne ja sitten myöhemmin siivilöidä roippeet?
By mai-lee - 21.11.2010

kokonaisina, ei mössönä...
By Emo - 21.11.2010

Muistelen, että tehtiin haarukalla reikiä, vai veitselläkö se oli. Ovat niin kovakuorisia, ettei maku muuten irtoa. Siivilällä kyllä sit eroteltiin marjat, ja syötiin ne pikkuhiljaa... aika tujua tavaraa.
By Heksu - 21.11.2010

Pitää kokeilla, jos onnistuisi paremmin kun meikäläisen rommiruukku viime vuonna, voisi ilahduttaa sukulaisia jouluna ;D
By mumimyy - 21.11.2010

Minä olen tehnyt karpaleista likööriän.

Niihin tehtiin neulalla reikä mulla oli pitkä ohut neula ja pujottelin niitä marjoja siihen kuin helminauhaa tekisin vain lanka puuttu putosivat kippaan eli tuli kaksi pientä reikää marjaan. Hyvää mehua tuli ja kirkaan punaista jos muusaa tai tekee liian ison reijän tulee mehusta sameeta ja täytyy valuttaa sideharson läpi.

Luulen että viinimarjoissa ja karpaleissa on kanssa vahva kuori eli reikiä suosittelen.

Minä laitoin karpaleita 2 litraa viinaa litran sokeria laitoin alle puolia.

Sisällä huoneen lämössä pidin 6 viikkoa välissä huljutin kannua sitten vain siivilän läpi marjat pois pullotin mehun.

Minä pakastin marjat ja laitoin vähän kerralla hedelmä kakkun taikinaan mukaan
By Heksu - 21.11.2010

No tuo neulasysteemi kuulostaa sellaiselta kärsivällisen hommalta, meikäle taitaa sopia paremmin sellainen haarukalla tökkiminen. Ja viina on sitten vodkaa tai kossua?
By mumimyy - 21.11.2010

Se on sama kumpaa laittaa maku kysymys kummasta tykkää mä laitoin kossua
By Inki - 21.11.2010

Minä tein marja-aroniasta - tuli upean väristä tumman punaista, mutta se maku, juomatta jäi8] Viski voisi toimia sen kanssa paremmin tai joku parempi kirkas, laitoin erinäisiä erinäisistä kekkereistä jääneitä pullojen jämiä, kun ei meillä muuten kirkkaita kulu.
By Heksu - 21.11.2010

Minen tykkää kummastakaan mutta juottaisinkin muille sitä likööriä BigGrin Pullonpohjajämistä voi tosiaan tulla eksoottinen yhdistelmä ;p Minullahan on kaapissa muuten viime vuotinen greippivotkakokeilulikööri, jokohan on maku jalostunut. Samoin taitaa olla kohta 10 vuotta vanhaa mansikkalikööriä, kukaan ei uskalla maistaa BigGrin
By AnnemariKo - 21.11.2010

Täällä sitä tehtaillaan jotain penttiläisten omaa viinatehdasta. BigGrin Mahtaako taimienvaihtopäivillä olla pullotkin kierrossa? Smile Vitsi, vitsi.
By mai-lee - 21.11.2010

luumut ja sokeri ja koskenkosva pääsivät purkkeihin. - purkkeja olisi vähän, luumuja vielä paljon mutta liemi loppui. sen siitä saa, kun retostelee; naapurin herrat kävivät tallinnankeikalla eilen ja ennen lähtöään kyselivät, tarvitsenko mitään. tupakkia tuli mutta viinaa ei, kun olin varma, että kyllä se edellinen tämän kerran riittää...
By Nuu - 21.11.2010

Nam, olipas herkullisen tuntuisia ohjeita Smile
By Heksu - 21.11.2010

Hik vaan kaikille täältä Heksulan koelaitokselta ;p Muistuipas tästä ketjusta mieleen nuo aiemmat sopat ja sieltähän niitä löytyi kaapin perukoilta. Nyt maistettiin.

10 vuotias mansikkalikööri tosiaan maistuu mansikkalikööriltä.

Yhdessä pullossa oli jotain suht samanväristä, alkumaku astianpesuaineinen, jälkimaku hieman mansikkainen.

Sitruuna-, greippivotka, sitruunamelissalikööri on hmm..virtsan väristä mutta itseasiassa hyvää, jänskän makuista.

By kivipekka - 22.12.2010

Hei, asuin Saksassa 5 vuotta ja siellä tehdää yleisesti rommiruukkua, Steintöpfchen tai Steinkrug,:

Otetaan iso purkki, joka voidaan sulkea tiiviisti. Sinne laitetaan kesän ja syksyn marjat ja hedelmät kerroksittain. kaikki huuhdotaan ensin puhtaiksi ja irtovesi kuivataan pois. Lisättävän marjan-hedelmän verran tulee painona kidesokeria. Isommat hedelmät pilkotaan ja kivet, kodat tms. poistetaan. Astiaan kaadetaan joka lisäyksen jälkeen 54 % rommia niin, että hedelmät ja sokeri jäävät nesteen pinnan alle. Viimeisen marjalisäyksen jälkeen purkki sukjetaan huolellisesti. Jouluna purkin sisältö sekoitetaan ja tarjoillaan esim. jälkiruokana. Sisältö on ruskeanmustaa, mutta voi sitä hyvää makua.

Poikani teki vatuista ja mustikoista Viru Valgen, 80%, avulla likööriä. likööri ja marjat olivat tällä viikolla juotavan ja syötävän hyviä. Mustaviinimarja ja vattu oli melkein yhtä hyvää.

Suosittelen kaikkia näitä.
By timjami - 22.12.2010

pitänee kokeilla kivipekan ohjetta!
By Nuu - 22.12.2010

kivipekan ohjeella meinaan ensi vuonna rakennella rommiruukkua, kuullostaa tosi hyvältä! Varmaan muutamia ruukkuja teen samanaikaisesti, siinähän on sitten pari aivan ihanaa joulutervehdystäkin valmiina tähän aikaan vuoden kuluttua Smile Kiitos mainiosta ideasta !
By Kurppa. - 22.12.2010

Nesteen voi nauttia erikseen vaikka glöginä ja hedelmät/marjat kanelilla maustetun kermavaahdon kera.
By malvankukka - 23.12.2010

Toissapäivänä pullotin luumuliköörin, että osaa olla hyvää! Luumumoskaa olen käyttänyt paseerattuna kakkujen mehevöittämiseen, suklaakakku tuli vähän syntisen maukasta.
By Pitko - 23.12.2010

Ja minä kun pullotin ekat mustikkaliköörit ni isäntä oli kovasti huolissaan että en kai minä niitä moskia kompostiin... Höh, hullunako se mua pitää?! No, ajoittain vahvastikin...
By kivipekka - 1.1.2011

Mustikka-vattuliköörin tarkempi ohje löytyy Kotiliedestä: 2kg marjoja, 1kg sokeria ja 1l 40% kirkasta viinaa. Itse käyttäisin mahdollisimman makuneutraaleja viinoja tai konjakin ja tumman rommin tyyppisiä. Luulen, että akvaiitti tms. antaa ikävän maun.

Puolukan ja muiden eksoottisempien marjojen kanssa kannattaa tehdä ensin koesekoituksia.
By mai-lee - 28.7.2011

kirsikat ja sokerit pääsivät likoamaan koskenkorvaan:-) on just passelisti valmista marraskuun räntäsateilla, kun kesää joutuu vaan ikävöimään.
By annaw - 28.7.2011

samoin, paitsi että käytän Kossun sijasta 60%:sta vedellä lantrattua ViruValgea.
By nemesia - 28.7.2011

Sain litran kirsikoita ja pullo konjakkia on ollu tarpeeksi kauan (2v.) jo kaapissa. Nyt ne on sekoitettu sokerin kanssa. Katsotaan mitä niistä tulee.
By Paulastiina - 30.7.2011

Mun virityksessä on kirsikoita uitettuna brandyyn kun ei väkevämpää viinsta ollut jemmassa. Luulin, että tulee ruman väristä, mutta ainakin vielä kirsikat ovat kirsikanpunaisia.
By anita - 30.7.2011

Kiitos muistutuksesta, mai-lee. Kerrankin on kirsikoita puussa enkä ollut keksinyt niill evielä mitään tähdellisempää käyttöä. Tässähän loistava käyttötarkoitus. Minkä verran laitoit sokeria suhteessa marjoihin ja alkoholiin? Saa muutkin kertoa omat suhteensa Wink
By annaw - 31.7.2011

1 kg marjaa, 0,5 kg sokeria, viinaa niin että peittyy. Vähempikin sokeri riittää
By anita - 1.8.2011

Kiitos, annaw. Annatteko kirsikoiden olla alkoholissa monta kuukautta. Muistan, että tehtiin joskus vastaavaa, ja kirsikoiden kivet antoi loppusatsille ikävän karvaan maun. Olisi pitänyt siilata pois aiemmin.
By annaw - 1.8.2011

kirsikan luumut kivet voi olla mukana, suositus on jopa että noin 3 kiveä rikotaan ja lisätään liemeen antamaan (karvasmantelin) makua. Karvaus voi johtua muustakin, enkä tiedä kirsikoista koska en ole vielä itse kokeillut.

Kokeilemalla oppii ja ahkerasti maistelemalla tietää milloin siilaus on ajankohtainen - valitettavasti tavara saattaa loppua ennen valmistumista Smile. Maku tasapainottuu vielä varastoitaessakin.
By anita - 1.8.2011

Joo, tuo loppumisvaara todellakin on olemassa, jos liian ahkeraan maistelee BigGrin

No, minä kun en siitä karvaudesta välitä, niin jätän ne kivet rikkomatta, mutta annan kirsikoiden olla kivineen liemessä ainakin muutaman kuukauden. Sitten voi ruveta maistelemaan Wink
By Kyssäkaali - 1.8.2011

Pari kertaa olen kirsikkalikööriä tehnyt. Kivineen päivineen antanut liota monta kuukautta. Hyvää on ollut!
By anita - 1.8.2011

Okei, uskon BigGrin Pitääkin tehdä heti tänään.
By nemesia - 2.8.2011

Kirsikat olleet viisi vuorokautta konjakissa, kuinka usein sitä voi availla ettei mene piloille.
Tekisi mieli maistaa
By mai-lee - 2.8.2011

:-) "kaikissa" ohjeissa, jotka olen nähnyt, on vähimmäisaika 3 kk, eikä pitempikään aika huonoa tee niin kuin kyssäkaali kertoo.

By jouluruusu - 2.8.2011

Nemesia, veikkaan, että mitä useammin purkin avaat, sitä nopeammin kirsikat loppuvat, joten eivät ennätä mennä piloille.
By nemesia - 2.8.2011

Kiitos vastauksista, minähän aloitan availun. Tuletko Jouluruusu maistamaan?
By jouluruusu - 2.8.2011

Nemesia, ehdottomasti tulen!
By annaw - 2.8.2011

minä yleensä tarjoilen niitä ekan kerran jouluna jälkiruokakahvin kanssa. Kokeiltu on luumuista, kriikunoista, viinirypäleistä, mustaherukoista (niistä teen aina), ahomansikoista ja nyt siis kirsikoistakin ekaa kertaa. Kosteista hedelmistä tulee liian lällyä, jos ei ole tarpeeksi vahva neste. sitähän saa sitten lantrattua vedellä jos ei huvita vetää ärmättiä. Itse teen valmiiksi rypistyneistä marjoista vielä pelkällä vedellä ´vierastarjoilu-sherryä´ joka ei ole niin vahvaa mutta aromia on vielä tallella. Eli kun likööri on siilattu pois, niin puhdasta kylmää lähdevettä tilalle ja taas haudutetaan kunnes ryppyiset marjat on muuttuneet pyöreiksi. Sopii myös kakkujen kostutukseen.
By Genesee - 10.8.2011

Kuinkahan kauan alkoholiin säilötyt hedelmät säilyvät? Meillä on vielä avaamattomia kirsikka-, luumu- ja persikkapurkkeja vuodelta 2007 ja muutama vanhempikin. Säilöin omien puiden hedelmät brandyyn ja rommiin rapakon takana ja toin ne muuttokuormassa Suomeen. Purkit täytettiin piripintaan ja vielä kiehautettiin suljettina umpioon. Tarkoitus ei ollut tehdä likööriä vaan säilöä hedelmiä, sillä ainakin ne kirsikat on jäätelön kanssa tosi hyviä. Säilöntälientäkään ei tietenkään ole heitetty hukkaan Wink.
By lumi - 10.8.2011

annaw: miten teet mustaherukat viinaan tai mihin aineeseen ?
By annaw - 11.8.2011

kilo marjaa+ puoli kiloa sokeria+viinaa 40-60% niin että peittyvät. Siilaus jouluksi. Sokeria tietenkin voi laittaa maun mukaan vähemmänkin.
Lievempää kakunkastelulientä/vierastarjottavaa saa, kun rypistyneisiin marjoihin lisää päälle puhdasta vettä ja antaa turvota.
By anita - 11.8.2011

Genesee, avaa ja maista. En usko, että ovat piloilla.
By Tourangelle - 24.8.2011

Annaw,onnistuuko tyrnistä samalla suhteella nuo ainekset.Olisi tyrniä paljon ja viruvalkeeta 80% reissutuomisina.

Houkuttaisi myös kokeilla päärynä Olkasta likööriä samoin ainein,Olka on niin hapan ettei sitä muuten tule käytettyä ja se on täynnään hedelmiä.
By annaw - 24.8.2011

en ole kokeillut tyrnillä, mutta luulis onnistuvan. Laimeampi neste ottaa vähemmän aromia irti marjoista, ja vahvempaa ei saata juoda laimentamattomana. Siksi olen tehnyt 60%:sta. Paitsi voihan sitä tehdä niinkin, että käyttää 80%sta vodkaa ilman sokeria ja lantraa sitten sokerivedellä (1:2 vettä ja sokeria). Maistelussa vain menee aikaa ja kuluu tavaraa...

Jos tekis niin,että sen vahvan aikanaan lantrais sillä sokerivedellä,eikä nyt sokeria ollenkaan joukkoon.

Aion kokeilla tänä syksynä,kun ehdin noihin puskiin ja alan sada marjoja irti.

Kiitos sulle vinkistä.

kerron talvella mitä tuli.

Myös noista viinirypäleistä aion kokeilla.Zilka kypsyy ja kaikkia ei ehdi suoraan syömään.Muuhun viinin tekoon en ala.
By anita - 24.8.2011

Isäni kävi meillä ja neuvoi tekemään juuri noin. Eli nyt laittaa pelkän mahdollisimman vahvan viinan ilman sokeria. Puolen vuoden kuluttua lisää joukkoon mahdollisimman vahvan sokeriliemen ja odottaa vielä 3 kuukautta. Ensin ajattelinkin kokeilla sitäkin vaihtoehtoa, mutta sitten tajusin, että puolen vuoden kuluttua unohdan kuitenkin koko jutun ja sitten se juoma jää unohduksiin. Mulla on siis oltava heti juomavalmista (vaikka siis joutuisikin sen puoli vuotta odottamaan, mutta ilman säheltämistä enää välissä).

Kärsivällisen hommaa,mutta kokeilen,onhan se joulu vuodenkin päästä.

Nopeammin valmistuvaa pitää myös tehdä jostain muusta marjasta.

Tuo olikin hyvä tieto.

Onko pidettävä huoneen lämmössä vai käykö kellari ?
By annaw - 24.8.2011

mää pidän alakaapissa pimeässä muiden viinaspullojen kanssa, siis keittiössä. Piti ottaa putelit pois lasikaapin päältä, ettei romahda...

Kyllä ne mun mielestä on olleet juotavia jo jouluna, mutta aromi pehmenee vuosien mittaan.
By Tourangelle - 25.8.2011

Paras varmaan pitää huoneen lämmössä jos se auttaa tekeytymistä.
By Tourangelle - 26.8.2011

Onko kukaan tehnyt viherherukasta.Pakastimessa on vanhaa Verttiä ja se ei tule sieltä syötyä.

Onnistuuko siitä??
By mirandat** - 4.9.2011

Vaihteeksi yrttilikööristä asiaa. Tuolla vanhalla palstalla oli vähäsen tästä keskustelua, mutta josko aika olisi kerryttänyt tietomäärää puutarhanettiläisten keskuudessa.

Laitoin kuukausi sitten pullollisen yrttilikööriä valmistumaan. Nettisurffailun, keskusteluketjujen ja aiheelle omistettujen sivustojen selailun jälkeen päädyin yrttisekoitukseen: basilika, tilli, anis, persilja, kumina, sitruunamelissa ja ruusunlehti. Parin viikon päästä sekoituksen tuoksu oli jokseenkin epämiellytävä, joten päätin ottaa vanhat yrtit pois ja laittaa uudet tilalle, tällä kertaa eri kasveja: sitruunankuori, pomeranssi, tähtianis, inkivääri, kardemumma, rosmariini ja unikonsiemen. Sama inhottava tuoksu on siitä vain voimistunut, joten olen varmaan tehnyt alusta asti jotain väärin.

Joltain keskustelupalstalta luin, että yrttilikööriä voi maistella jo parin viikon liotuksen jälkeen, mutta minulla sekoituksessani on edelleen voimakkain tuoksu se desinfiointiaine (mikä on ihan normaalia kirkkaille viinoille). Se epämiellyttävä tuoksu, josta en saa selvää, mikä yrtti on se aiheuttanut, on oikeastaan kuvottava. Pelkään, että huolella tekemäni, tunnearvokas juoma on pilalla tai en ainakaan itse voi sitä juoda. Mikä nyt eteen? Voinko pelastaa maun vielä jollain yrtillä vai pitäisikö vain odottaa? Joku sanoi, että jos itsetekemä likööri on pahanmakuista, niin laittaa sen vaan kaapinperälle kehittymään ja maistaa taas vuoden päästä - maku voi olla aivan toisenlainen.

Olenko käyttänyt jotain "väärää" yrttiä vai onko kyse vain juoman vähäisestä kehitysasteesta? Osaisiko joku auttaa?
By annaw - 4.9.2011

Tourangelle - onnistuu varmasti, mutta väri??

miranda - juotavuudesta viis, se on varmaan hyvää lääkettä. Mutta että unikonsiemeniä?

Olen joskus tehnyt tätä - ei ollut pahaa, mutta minä en käyttänyt sokeria vaan pelkästään liotin alkoholissa:

Elämän vesi

• KÄYTÄ NÄITÄ:

• tilliä tullaksesi viisaaksi

• anista nähdäksesi kauniita unia

• kirveliä ystävyyteen

• persiljaa aistilliseen rakkauteen

• marunaa merisairauteen

• väinönputkea noituutta vastaan

• pienen ruusun, joka auttaa kaikkeen

• rosmariinia muistin parantamiseen

• kynteliä miehen potenssiin

• salviaa ruttoa vastaan

• kuminoita suojaamaan uskottomuudelta

• Yrteistä syntyy alkoholiin ja sokeriin sekoitettuna juoma, joka maistuu karvaalta ja makealta – kuin elämä itse.

• Ohje on Sanna Töringen Liköörikirjasta.

By mirandat** - 4.9.2011

Niin sitten talven selän päällä voisi lääkitä pimeysmasennustaan... Smile Unikonsiemeniä oli jossain ohjeessa, en kyllä tiedä miltä ne maistuvat.

Juu, tuota ohjetta katselin myös mutta en löytänyt kaikkia ohjeen kasveja. Tuosta voisi päätellä, että ne yrtit, joita tuossa ei ole, mutta joita olen käyttänyt, voisivat olla syypäitä pahan hajuun. No, seuraavalla kerralla kokeilen vain ohjeen mukaan. Oppia ikä kaikki. Jätän tämän pullon kuitenkin tekeytymään.
By Tourangelle - 4.9.2011

Laitoin siitä vertistä tulemaan,makuahan siihen tulee,se väri,no juodaanhan kirkastakin.

Samoin on tyrnistä purkki muhimassa,aika näyttää mitä tulee.

Tein sukulaisille lauantai-illan paukut,vahvaa tyrnimehua,tehty mehulingolla ,oli pakkasessa entistä.Siihen kiehautin sokeriliemen,sitten vahvaa V-valkeeta.

Lantrasin vedellä.Oli kuulema tosi hyvää.

Tyrnimehu on metkaa,se kun seisoo astiassa kun siinä on alkoholia,sekä vettä,tai pelkkää vettä,niin mehu nousee pintaan,ilmeisesti se öljyisyys tekee sen.Kiinnostaa nähdä kuinka tuo uuttaminen vaikuttaa,onko sama ilmiö.
By lavatera - 1.10.2011

Tein 2kk sitten ohjeittenne mukaan: koskenkorvaa, sokeria ja mustikkaa + vadelmaa lasipurkkiin ja keittiön kaappiin. -Kai sitä saa jo edes maistaa... Otin päältä vähän ruttaantuneita marjoja bulgarianjogurtin joukkoon. Olipas maukasta, ja rosentitkin tallella, luulen, ja tunnen. Mitenkähän tuon purkin sisällön aromit vielä muuttuvat jouluun menneessä...
By rinu - 1.10.2011

Olen useana vuonna tehnyt kanssa mutta käyttänyt rommia. Hyvää jäätelön päällä.
By Araminta - 2.10.2011

Päätin laittaa kokeiluun vanhan ranskalaisen keittokirjan Cointreau-liköörin teko-ohjeen - kaksi appelsiinia puoleen litraan 90% alkoholia. No, 90%:sta ei ollut, mutta aattelin, että ehkä 80% kelpaa. Ongelma syntyi siinä, etten löytänyt mitään sellaista lasiastiaa, jossa 2 appelsiinia mahtuisi puoleen litraan ainetta. Ohjeen mukaan appelsiinit ripustetaan roikkumaan langasta lasipurkkiin, joka suljetaan tiiviisti (ohjeen mukaan sianrakolla!) ja annetaan virua alkoholissa, kunnes muuttuvat ruskeiksi ja ryppyisiksi. Onka kukaan tehnyt ja onnistunut? Oletan, ettei niitä appelsiineja voi halkaista tai mitään? Nyt päällimmäinen appelsiini lilluu puoliksi ilmassa, yritän jossain välissä vaihtaa niiden paikkaa, mutta ei tää ollutkaan niin helppoa kuin kuvittelin..        
By Araminta - 4.12.2013

Huomasin ihan muuta selatessani tämän vanhan viestini, joka kaipaa päivitystä. Appelsiineille ei tapahtunut mitään alkoholissa lilluessaan, ja päättelin, ettei kai niille mitään pitäisikään tapahtua, alkoholissahan säilötään menestyksekkäästi vaikka mitä orgaanista ainetta. Luin reseptin moneen kertaan, mutta missään ei todellakaan sanottu, pitikö appelsiinien roikkua ilmassa vai liemessä. Nostin appelsiinit roikkuman ylemmäksi, pidin siinä pari viikkoa ja keitin sitten sokeriliemen. Tulos on ihan hyvä ja Cointreaun makuinen, mutta aloin miettiä, että ehkä appelsiinien olisi pitänyt olla niitä, mistä tehdään parhaat appelsiinimarmeladit, eli onks ne Sevillan appelsiineja vai mitä? S-kaupan jäsenlehdessä niistä oli kerrottu eksoottisten hedelmien yhteydessä, sen sijaan kukaan S-kaupoissa ei tiennyt niistä mitään. Stockmannilla tiedettiin, mutta ei ollut myynnissä. Toinen puolilitrainen odottaa yhä niitä appelsiineja - jos joku tietää, mistä saa, kuulisin mielelläni.    
By Genesee - 20.7.2014

Taas on pari purkkia metsämansikkalikööriä tekeytymässä. Viimevuotista on 0,35 litran avaamaton pullo kaapissa, kun ei tullutkaan nautittua jouluna.

kuva

By Genesee - 21.12.2014

Tänään aloitin liköörien siivilöinnin. Käytän kolmea eri tiheyksistä siivilää. Viimeinen siivilöinti on semmonen kestokahvinsuodatin. Metsämansikkaa on kolme litran purkkia ja lisäksi on yksi musta- ja toinen punaherukoita.

Mitähän teksisin niille marjoille? Söisinkö itse ja menis loppupäivä rattoisasti... BigGrin
By mai-lee - 9.10.2016

täällähän nämä omat ja muiden likööri-jutut kaikki ihan tallessa:_)
By Misuliini - 10.10.2016

Ostin keväällä Virpi Raipala-Cormierin kirjan: Luontoäidin kotiapteekki ja sieltä löysin mielenkiintoisen ohjeen joka oli heti parhaimpaan vattu-aikaan pakko pistää tulille ja siitä tuli kyllä niin suunmukaista, että pitää sitä tehdä lisää ensi vuonna viimeistään, kun ei huomannut ruusun terälehtiä riittävästi kerätä ja kuivata.. :/

Vadelmainen lemmenlikööri

2dl ruusun terälehtiä silputtuna
1 l vadelmia (tai mansikoita)
½ dl nokkosen siemeniä murskattuna
½ l 45-60% alkoholia

Ainekset sekoitetaan massaksi, pannaan purkkiin ja peitetään alkoholilla niin, että massa juuri ja juuri peittyy. 
Purkki suljetaan kannella ja seos saa hautua 5 vuorokauden ajan. Purkkia sekoitetaan päivittäin ravistamalla.
Neste puristetaan siivilää vasten pois massasta. Sakan annetaan laskeutua purkin pohjalle, minkä jälkeen kirkas neste
kaadetaan toiseen purkkiin. Likööriin lisätään maun mukaan yhdestä kolmee desilitraa hunajaa ja tarvittaessa vettä 
alkoholiprosentin alentamisesksi noin 20%.

Mä laitoin desinverran hunajaa, kun en ihan älyttömän imelien juomien ystävä ole.. BigGrin
By Karvari - 22.12.2016

Tyrnimarjalikööri valamista.Jäi vähän samiaksi ku ei löyvvetty kunnon siilausvälinettä.
Ei oo minun makuun.
By kitikat - 23.12.2016

Misuliini - 10/10/2016
Ostin keväällä Virpi Raipala-Cormierin kirjan: Luontoäidin kotiapteekki ja sieltä löysin mielenkiintoisen ohjeen joka oli heti parhaimpaan vattu-aikaan pakko pistää tulille ja siitä tuli kyllä niin suunmukaista, että pitää sitä tehdä lisää ensi vuonna viimeistään, kun ei huomannut ruusun terälehtiä riittävästi kerätä ja kuivata.. :/

½ l 45-60% alkoholia

Ainekset sekoitetaan massaksi, pannaan purkkiin ja peitetään alkoholilla niin, että massa juuri ja juuri peittyy. 
Purkki suljetaan kannella ja seos saa hautua 5 vuorokauden ajan. Purkkia sekoitetaan päivittäin ravistamalla.
Neste puristetaan siivilää vasten pois massasta. Sakan annetaan laskeutua purkin pohjalle, minkä jälkeen kirkas neste
kaadetaan toiseen purkkiin. Likööriin lisätään maun mukaan yhdestä kolmee desilitraa hunajaa ja tarvittaessa vettä 

Mä laitoin desinverran hunajaa, kun en ihan älyttömän imelien juomien ystävä ole.. BigGrin

Miks ihmeessä nokkosen sieeniä, onkohan niillä ja erikoinen vaikutus juomaan?
By Misuliini - 24.12.2016

kitikat - 12/23/2016
Misuliini - 10/10/2016

½ l 45-60% alkoholia

Miks ihmeessä nokkosen sieeniä, onkohan niillä ja erikoinen vaikutus juomaan?

Nokkosen siemeniä on vanha kansa käyttänyt potenssia nostavana rohtona, että se varmasti kuuluu oleellisena osana tähän lemmenlikööriin Kiss 
By Kirsikka-78 - 25.12.2016

Juuri pullotin glögiä jonka resepti on 1800-luvulta. Josko Tapanina maisteltaisi. Tai jäi pullosta vähän, makustellaan kylmänä. Olisi kylmänä hyvää jos ei olis niin makeaa. Ehkä lämpöisenä mainiota.