By Nuu - 14.3.2011
Juuripersilja
Siirrän tähän juuripersiljaa koskevia viestejä persilja-ketjusta.
|
By MirjaM. - 14.3.2011
Juuripersiljaa pistin ruukkuun, niitä viime vuonna turhan pieniksi jääneitä joita ei ole tullut talvella käytettyä. Muutamassa päivässä tuli komeat lehtitupsut.
|
By kikikissa - 14.3.2011
Muutama kysmys juuripersiljan viljelijöille: Itävyys taitaa olla lehtipersiljan luokkaa, mutta hoidatteko ja kasvatatteko kuin porkkanaa? Ja missä vaiheessa satoa pääsee korjaamaan?
Kovasti kiinnostaisi kokeilla tuota juuripersiljaa, en ole ennen sitä kasvatellut. Etenkin pata- ja uuniruoissa on mainio.
|
By valtsu - 14.3.2011
Pitkäperjantaina silopersiljat ja juuripersiljat ovat just presiis samankokoisia, taimiväli saisi tietty olla lopukesästä 3-5 cm koska juuret vaativat hieman enemmän tilaa. Minulla ne kasvavat omissa oloissaan ja elokuussa sitten alkaa olla juurenniskat helposti näkyvillä, joten niitä multaan, tuoreena ehkä palsternakan aromia.
|
By scaleo - 14.3.2011
Olen ilmeisesti sokeana kävellyt juurestiskien ohi, kun vasta nyt ekaa kertaa törmäsin juuripersiljaan. Ja ihastuin ikihyviksi sen makuun...tosin kerman kanssa haudutettuna uunissa
Käytetäänkö siitä jotakin muutakin nimeä?
Saako siemeniä mistä vain siemenliikkeestä? Sitä on kokeiltava ehdottomasti ensi kesänä!!!
Oletteko miten muuten sitä käyttäneet, kuin uunissa haudutettuna ja keitoissa?
|
By valtsu - 14.3.2011
Juuripersiljan siemeniä oli kyllä ihan tavallisen marketin siemenhyllyssä, melkomoisia pötkylöitä onkin myytävänä, itse kasvatetut luomuni ovat olleet pienempiä, mutta maukkaita.
|
By scaleo - 14.3.2011
Sitten vain tarvitsee keväällä olla tarkkana ja etsiä siemeniä. Kasvatus ilmeisesti samanlainen, kuin porkanalla...vai vaatiiko esikasvatusta tms. kikkaa?
|
By valtsu - 14.3.2011
tiedoksi scaleo, että hitaasti persilja itää. pysyy pienenä ja hentona kauan ja lyhyenpäivän kasvina vasta elokuun pimeillä alkaa kasvupyrähdys. Kannattaa kylvää muutama tupsu potteihin ikkunalle ja siirtää sitten ulos kesäksi (pelkästään riviin kylvettynä hitaasti pääsee herkuttelemaan), muutaman juuren maahan jättämisellä satoa saa sitten jo alkukesästä kunnes mokoma ryhtyy kukkimaan keskikesällä.
|
By scaleo - 14.3.2011
Kiitti vain vinkeistä! Olen jo muualtakin saanut tietoa kyseisestä juureksesta...ei se nyt sitten mikään niin harvinainen ollutkaan, vaikka itselleni oli uusi tuttavuus
Aion kokeilla ensikesänä! Makkarakeittokin sai aivan uuden "säväyksen", kun siihen lisäsi juuripersiljaraastetta...sai oikein kehujakin!!!
|
By kanto- - 14.3.2011
Tietääkö kukaan, että koska juuripersiljan taimet kannattaisi kylvää, jos niitä esikasvattaa aikoo?
|
By ritterina - 14.3.2011
Mä olen kasvattanut juuripersiljan lämmittämättömässä kasvihuoneessa laareissa, kylvänyt huhtikuussa ja saanut kohtuullista satoa.
Ehkä juuripersiljankin voisi kylvää sisälle jo nyt, itäminen on kuitenkin melko hidasta.
|
By Nuu - 14.3.2011
Saatan olla juuripersiljan kylvöni kanssa nyt jo liian myöhässä, mutta äsken tein kasvimaalle pitkän kohopenkin, parantelin maan ja kylvin rivin. Ehkä penkki olisi saanut olla korkeampi koska alla on tiukka savi joka aiheuttaa juuren haaroittumista. Pussissa lukee että lehtisatoa voi korjata vähitellen ja juuret syksyllä tai jopa talvella sen jälkeen kun kasvupaikka on peitetty kuivilla lehdillä jotka estävät maan jäätymisen.
Saa nähdä kuinka ohuita juuria penkistä löytyy syksyllä sadonkorjuun aikaan, onko niistä syötäväksi ollenkaan. No ainakin ne lehdet
|
By Nuu - 14.3.2011
Kas, edellinen viestikin oli minun. No tuohon jatkona että ei se kylvös onnistunut, liian kuivaa, kastelu riittämätöntä - tämä kesä nyt oli tällainen kun ei tullut yhtään vettä taivaalta.
Nyt mietin tässä että kun pussin kyljessä sanotaan että voidaan kylvää syksyllä ja eteläisessä Suomessa kasvusto voi talvehtia - mitä se tarkoittaa? Täytyykö se kylvää sen verran ajoissa että ehtii taimettua? Vai voiko siemenet kenties vain laittaa maahan myöhään kuten esim. tilli, ja ne itävät sitten keväällä aikaisin?
Onko kenelläkään kokemusta?
|
By valtsu - 14.3.2011
Tillin tapaan olen syksyllä kylvänyt, kosteasta pitävä kasvi kun on niin hyötyy hommasta. Voi talvehtia tarkoittanee, että kun jätät persiljat syksyllä maahan saat niistä keväällä satoa. Kun sitten kaksivuotisina kasveina äityvät kukkimaan toisena kesänään onkin jo uudet persiljat syötävän kokoisia tai lähes. Ei tule persiljatonta kesää.
|
By Nuu - 14.3.2011
Kiitos valtsu. Kylvin ne tänään, jospa ensi vuoden syksyllä saisin jo maistaakin Kuule, onko ne lehdet ihan normipersiljan tapaan käytettäviä? Maku jokseenkin sama?
|
By valtsu - 14.3.2011
Keväällä mikä tahansa vihreä katoaa vitamiiniä huutavan kropan käyttöön. Puisevammiksi muuttuvat kesän koittaessa verrattuna syksyisiin meheviin versoihin. Kaiketi kevään kuivuus ja kukinnon alku vaikuttavat. Juuret sitkistyvät talven aikana, ei pääse niillä herkuttelemaan keväällä.
|
By Nuu - 18.11.2011
Nostin tänään viimeisen sadon juuripersiljasta ja kylvin siemenet ensi vuotta varten. Päätin etten tavallista sileälehtistä persiljaa nyt kylväkään kun tuon juuripersiljan lehtisato on niin mahtava, ja se on hyvän makuista Keräsin sitä ihan tähän päivään saakka, käytin tuoreena ja kuivasin isoja määriä. Varmaan laitan ruukkuihin sileälehtistäkin taas kesäksi tuorekäyttöä varten, mutta pääosa persiljasadosta tulee tästä lähtien tästä juuripersiljasta.
Juuri on minusta miedon makuinen, ehkä etäisesti jotain persiljaan viittaavaa makua.
Muutaman juuren jätin nostamatta maasta, toivon että niistä tulee ensi vuonna kukkia ja saan kerättyä siemeniä omasta takaa.
|
By oliivipuu - 18.11.2011
Minä oon vallan ihastunut juuripersiljaan! Paljon parempaa kuin palsternakka ja saa ne persiljat samalla! Hyvä kasvi!
|
By Ropsu - 30.3.2012
Aion kasvattaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa juuripersiljaa. Syyhy sormissa on kova, voiko/kannattaako sitä esikasvattaa?
|
By Nuu - 30.3.2012
Luitko tämän ketjun viestit jo? Kyllä sen varmaan voi esikasvattaa, mutta koska se on juures niin paikalleen istutettaessa on suuri vaara että se pääasia eli juuri vahingoittuu. Senhän voi kylvää kasvupaikalleern ulos hyvinkin varhain keväällä, itse kylvän jo syksyllä. Se sitten itää ja kasvaa säiden mukaan.
|
By Ropsu - 30.3.2012
Siksi juuri sitä ihmettelinkin. Taidan nyt kuitenkin odottaa siihen saakka, että lumet sulaa pienenpienestä kasvimaastani. Ja jutella mukavia peruspersiljalle, josko se kasvaisi nopeammin satokuntoon.
|
By Nuu - 9.3.2014
Tämän siemeniä pitääkin muistaa ostaa heti seuraavalla kauppareissulla.
|
By Krimiläinen - 9.3.2014
Lidlissä oli 39 senttiä
|
By Nuu - 9.3.2014
Sieltä oon ennenkin niitä ostanut, hyvä tietää että nytkin löytyy. Täytyy huomenna ohi ajaessa hakea. Vai käviskö jo tänään...
|
By christina - 25.5.2014
Meillä poika (14v) pääsi käymään kaverin kans isommalla kylällä niin pyysin että toisi Liiteristä niitä halpoja kukan siemeniä. Toikin sitten kukan siementen lisäksi tätä juuripersiljan siementä, sanoi että näytti niin kivalta. Tosi kiva että toi, oli minullekkin ihan uusi tuttavuus ja kylvöön pääsi. Toivottavasti saatais jonkin verran satoakin.
|
By Rapunzel - 18.6.2014
Näyttääkö juuripersiljan pikkutaimet silopersiljalta, vai minkä näköisiä ovat?
|
By Nuu - 18.6.2014
Taitaa näyttää silopersiljalta, ei ole sellasia rypyläisiä.
|
By Nuu - 18.6.2014
Rapunzel, onko sulla myös kasvamassa tätä ?
Aika hidas tuntuu olevan alkuun, taimet pysyy pieninä tosi pitkään. Tai sitten tietty tää kylmä kausi voi vaikuttaa niin että kasvu on väliaikaisesti pysähtynyt. Pitää nyt viikonloppuna harventaa vähän taimia, on niin tiuhat rivit.
|
By Rapunzel - 18.6.2014
Noo, ehkä palstalla vesiheinän joukossa on jotain alkuja
|
By Nuu - 12.11.2014
Kylvin tänään juuripersiljan siemenet kasvulaatikkoon kasvimaalle. Nyt on ens kesän persiljasato taas turvattu.
Tämänkesäisestä kasvusta sain tarpeet ruuanlaittoon, mausteet syksyn säilykkeisiin ja reippaasti pusseissa pakasteeksi talven varalle. Se juuri on kyllä melkoisen mieto. Säilöin sitä rouheena pakastuspussiin lehtisilpun kanssa, puolet ja puolet.
|
By Nuu - 27.11.2015
Tämänvuotisen juuripersiljan juurisadon otin varastosta käsittelyyn tänään. Pääosin se on nyt kuivurissa kuivumassa. Pienimpiä ja ohkaisimpia en viitsinyt alkaa harjaamaan ja pilkkomaan, laitan jääkaappiin ja lisäilen viikon aikana ruokiin niin tulee käytettyä.
Olipa hyvä että tulin käymään tässä ketjussa, en olis muuten muistanut että juuripersiljanhan voi kylvää jo nyt eikä tarvitse jättää kevääseen. Kelitkin on plussalla sopivasti kylvöjä ajatellen, täytyy vaan yrittää löytää joku sopiva paikka niille.
Sen juuren takia ei niitä minusta kannata kylvää, mutta lehtipersiljasato on niin mahottoman muhkea että siksi ehdottomasti tätä on oltava kasvamassa. En ole ennen sitä juurta kuivattanut joten kuivaamisen vaikutus makuun on vielä ihan arvoitus. Toivottavasti ei vie sitä pientäkin makua kokonaan.
|
By minnas - 27.11.2015
Juuripersiljan voi myös jättää talveksi maahan. Siitä varmaan saisi aikaisin keväällä tuoretta persiljanlehteä ja talvehtii varmemmin kuin lehtipersilja.
Tosin meiltä rusakot söivät talven aikana juuripersiljan tyviä niin syvältä maasta kuin saivat kaivettua ja jäi sitten kokeilematta lehtien kasvatus keväällä.
|
By Nuu - 27.11.2015
siankärsämö, tuli tuosta tiedosta mieleen ajatus että jospa laittaisinkin maahan takaisin niitä ohuita pieniä juuria joiden käsittely keittiössä on aika tuskaa ja hankalaa. Ne on minulla olleet sangossa mullan seassa ja kaikkiin oli alkanut tulla naattien kasvua.
En siinä maahan istuttamisessa mitään häviäisi, noiden käyttöarvo on aika olematon tuollaisina mitä nyt ovat.
Tein maa-artisokalle kesän aikana uuden istutusalueen johon syksyllä laitoin pieniä maasta nostamiani mukuloita. Voisin sinne laittaa nämä juuripersiljan juuret myös. Katotaan mitä sieltä tulee . Kiitos hyvästä vinkistä !
|
By minnas - 27.11.2015
Mulla kävi sama istutusjuttu mielessä 
|
By Nuu - 29.11.2015
Eilen upotin parin metrin pituisen rivin juuripersiljan juuria maahan. Rusakot ei niitä syö kun ovat kunnolla maan pinnan alla mutta katotaan mitä myyrät sanoo. Keväällä sitten näkee kannattiko laittaa. En nyt tänä syksynä kylvä niitä siemeniä, jätän sen kevääseen koska uskon että se lehtisato tulee aikalailla samaan aikaan oli siemenet kylvetty syksyllä tai heti keväällä. Juuren kasvua ajatellen syyskylvö varmaan on kannattavampi.
|
By Chali - 28.7.2016
Pitääkö ne juuripersiljan juuret nosta ja sitten istuttaa uudestaan syksyllä, kysyy tyhmä?
Ajattelin etten tee niille mitään, korjaan vaan pakkaseen vihreät oksat, ja jos olen ymmärtänyt oikein, juuri on monivuotinen?!?!
Viisaammat, help, mitä teen, jätänkö juuret vaan maahan ensi vuoteen vai pitääköne nostaa ja sitten istuttaa uudestaan?!?!
Keväällä siemenistä laitoin juuripersiljaa tulemaan. Ihme kyllä, onnistui paremmin kun uskalsin odottaa. Nyt olen jo kolme kertaa ottanut niitä vihreitä lehtivarsia talteen ja pakastanut. Taitaa olla nyt persiljakiintiö täytetty ensi satoon asti.
Tämähän on (lehtivarsi) parempaa kun normaali persilja, voimakkaampi parempi maku, niin tuoreeltaan kun pakastettuna.... Juuri on täysin, minun mielestäni, mauton - arvoton.

|
By valtsu - 29.7.2016
+xPitääkö ne juuripersiljan juuret nosta ja sitten istuttaa uudestaan syksyllä, kysyy tyhmä?Ajattelin etten tee niille mitään, korjaan vaan pakkaseen vihreät oksat, ja jos olen ymmärtänyt oikein, juuri on monivuotinen?!?!Viisaammat, help, mitä teen, jätänkö juuret vaan maahan ensi vuoteen vai pitääköne nostaa ja sitten istuttaa uudestaan?!?!Keväällä siemenistä laitoin juuripersiljaa tulemaan. Ihme kyllä, onnistui paremmin kun uskalsin odottaa.Nyt olen jo kolme kertaa ottanut niitä vihreitä lehtivarsia talteen ja pakastanut. Taitaa olla nyt persiljakiintiö täytetty ensi satoon asti.Tämähän on (lehtivarsi) parempaa kun normaali persilja, voimakkaampi parempi maku, niin tuoreeltaan kun pakastettuna....Juuri on täysin, minun mielestäni, mauton - arvoton.  En ole viitsinyt heille mitään häiritsevää tehdä. Lehdet olen kerännyt ja jättänyt juuret koskemattomiksi, keväällä sitten taas kasvetaan. Persilja on muuten lyhyenpäivän kasvi, nyt vasta innostuu kasvaaman kun illat hämärtyy meillä ja Chalin seuduilla jo pimenee, hih.
|
By Chali - 17.8.2016
Nuu...Huhhuu Tuossa alempana kirjoitit että istutit uudestaan juuripersiljasi. Onnistuiko? Siis, alkoiko kasvamaan tänä vuonna? Mietin omien juurien siirtämistä toiseen lavaan, mutta ajattelin kysästä ensin, onnistuuko uudelleen istutus.
|
By valtsu - 17.8.2016
+xNuu...HuhhuuTuossa alempana kirjoitit että istutit uudestaan juuripersiljasi.Onnistuiko? Siis, alkoiko kasvamaan tänä vuonna?Mietin omien juurien siirtämistä toiseen lavaan, mutta ajattelin kysästä ensin, onnistuuko uudelleen istutus. Eivät taida huomatakaan jos nostat ja siirrät toiseen lavaan. Jos olet lehdet syönyt eivät nekään haihtuta ja kostean maan kasvina saa taivaalta vettä. Lepotilassa kestävät varmasti, mutta ovatkohan nyt kiivaimman kasvun vaiheessa? Kasvattelin niitä vuosia, nyt keväällä kuivahti kylvökset, tietysti kun lovuin puutarhapalstasta syksyllä. Pitäisi muistaa laittaa syyskylvönä ja merkitä hiekalla ja hyvin.
|
By Chali - 17.8.2016
Valtsu, kiitos neuvosta. Eli, voin siirtää mutta teen sen sitten myöhemmin, niinkö? Lehdet on melkein kaikki syöty ja pakastettu, tosi hyvää "persiljaa". Lehtiä tulee kyllä vielä ja saan varmasti vielä aika lailla pakkaseen.
|
By Nuu - 18.8.2016
+xNuu...HuhhuuTuossa alempana kirjoitit että istutit uudestaan juuripersiljasi.Onnistuiko? Siis, alkoiko kasvamaan tänä vuonna?Mietin omien juurien siirtämistä toiseen lavaan, mutta ajattelin kysästä ensin, onnistuuko uudelleen istutus. Istutin ne juuripersiljat samaan paikkaan mihin istutin maa-artisokat. Tilliä myös kylvin siihen. Alkukesällä jossain vaiheessa muistin mennä katsomaan nouseeko sieltä mitään mutta maa-artisokkia lähinnä tähyilin, en niitä muita muistanut ollenkaan. Kesäkuun alussa oli pari tosi kuumaa ja aivan kuivaa viikkoa enkä tuota paikkaa yhtään kastellut. Jossain vaiheessa kitkin siitä rikkaruohot. Ja sitten muistin että tässähän piti olla tilliä... jos oli ollut niin taatusti ei sen kitkemisen jälkeen ollut enää. Sitten jossain vaiheessa muistin että niin, piti olla myös juuripersiljaa. Siinä vaiheessa maa-artisokkien kasvu oli jo niin rehevää ja korkeaa etten pystynyt näkemään kasvoiko siellä niiden alla maan tasalla persiljaa. Oon yrittänyt joitakin kertoja ohi mennessä persiljaa sieltä katsella muttei ole silmiin osunut. Joka tapauksessa aivan väärään paikkaan ne juuripersiljan juuret laitoin silloin sadonkorjuuta ajatellen. Kylvän nyt syksyllä kasvulaatikkoon ja siinä saavat kasvaa. Jäin harmillisesti tänä kesänä lähes ilman persiljasatoa.
|
By valtsu - 18.8.2016
+xValtsu, kiitos neuvosta.Eli, voin siirtää mutta teen sen sitten myöhemmin, niinkö?Lehdet on melkein kaikki syöty ja pakastettu, tosi hyvää "persiljaa".Lehtiä tulee kyllä vielä ja saan varmasti vielä aika lailla pakkaseen. Löytyisiköhän englanninkielisiltä sivulta apua? Lena Israelssonin Keittiöpuutarhuri kirjasta virkistin muistiani: "Juuret kasvavat pääasiassa syksyllä, jolloin maassa pitää olla voimaa. Siksi keskikesällä lnnoitetaan ruohosilpulla tai lantavedellä." Suosittelee myös syvämuokkausta, kuohkeaa ja syvämultaista maata. Juuret korjataan myöhään syksyllä, sen parempi maku mitä isompi juuri ja Lena I neuvoo säilyttämään juuret hiekassa tai viileässä paikassa, jossa kevääseen asti säilyvät. Maahan jätettynä ohjeistaa peittämään oljilla tai lehdillä. Ja niin olen tehnytkin.
Jos aiot vaihtaa kasvupaikan, rakenna se syväpenkki valmiiksi. Juurten lepotilaan asettumista odottamaan ja sitten isompna paakkuna siirto kostealla säällä.
|
By Chali - 18.8.2016
Valtsu, kiitos neuvoista. Noin teen, katsotaan jos onnistuu, muuten kylvän uutta keväällä. Olen vaan niin tykästynyt käyttämään lehtiä, todella parempaa kun normi persilja, on vahvempi.
|
By valtsu - 18.8.2016
+xValtsu, kiitos neuvoista. Noin teen, katsotaan jos onnistuu, muuten kylvän uutta keväällä.Olen vaan niin tykästynyt käyttämään lehtiä, todella parempaa kun normi persilja, on vahvempi. Juu, löytyi englanniksi tieto, että persilja ja juuripersilja eivät tykkää siirtämisestä isona. Jurovat siirron jälkeen viikkoja, lehtiä eivät kasvata. Mutta kostealla säällä isona paakkuna siirto onnistuu. Osa juurista mätänee vaikka ei siirtäisikään. Siirrettyjen taimien lehtisato on seuraavana vuonna pienempi ja juurista tulee suurempia ja maukkaampia. (pahus kadotin sen linkin...)
|
By Chali - 18.8.2016
Valtsu, periaatteessa sitten olisi parasta kylvää suoraan uutta keväällä, jos lehtisato kärsii, sitä juurta en käytä vaan pelkästään ne lehdet. Turhaan stressaa siirrettyjä juuria, kasvaako, nouseeko vai onko mennyttä sitten keväällä.
|