Puutarha.net Keskustelut

Posliinivuokko, Anemonopsis machrophylla

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2722505.aspx

By Nuu - 18.10.2011

Siirrän tähän alkuun toisaalta Posliinivuokkoa, Anemonopsis machrophyllaa, koskevia viestejä.
By kalliosalmi - 18.10.2011

Posliinivuokko, Anemonopsis macrophylla, ei ole vuokko vaikka samaan leinikkikasvien sukuun kuuluukin, on silti oma lajinsa, hitaasti leviäjiä. kukkii hyvin myöhään syksyllä.

By Kurppa. - 18.10.2011

Ehdinkin jo ihmetellä kuinka siinä on erilaiset siemenet, kuin herneenpalot.
By jööti - 18.10.2011

Voisiko tämä olla posliinivuokon pienen pieni taimi. Niitä kylvin, mutta nimi oli kylteistä kadonnut talven aikana. Muut mitä kylvin oli akileija, sitä ei ole tiedän varmasti ja ritarinkannukseen oli nimi jäänyt eikä muutenkaan sitä muistuta. Onko siis kyseessä rikka vai ihka oikea posliinivuokko. näitä pieniä siementaimia on itänyt kaksi kappaletta.
By Kurppa. - 18.10.2011

Laitetaan kuvakin.
By Tette - 18.10.2011

Ja vähän lisää kukkivaa...

kuva otettu 21.8.2011
By Tette - 18.10.2011

Tässä tulee ehkä jokunen siemen..

Kuva otettu 22.9.2011
By välke - 18.10.2011

Tette, jos tuon ihanaisen posliinivuokkosi siemenet ehtivät kypsyä ja niitä tulee yli sinun omien tarpeiden, niin tehtäisiinkö taas vaihtarikauppaa? Smile
By satues - 18.10.2011

Ai se nimpparikukka olikin juuri tuo, Tette se on ihana !
By Tette - 18.10.2011

Välke;  marraskuun eka viikon jälkeen tiedän miten siementen kanssa on käynyt..
Jos hyvin - niin vaihtarikauppa ok! 

By Höytyvä - 21.6.2012

Nostan tätä ketjua ja kysäisen minäkin, että voiko tuo jöötin kuva olla posliinivuokon taimi? Kylvin nimittäin niitä minäkin viime syksynä ja vaikka olivat suljetussa viinirypälerasiassa ja päällä vielä verkkoaitaa, niin joku pahuksen elukka oli saanut rasian pois lavasta ja levitellyt miltei kaikki mullat rasiasta pitkin kasvimaata:-( 2 tuon näköistä taimea sain itämään niissä mullanrippeissä, ja nyt toivo on kova että olisi posliinivuokko.
By kukkaistätsy - 21.6.2012

Tältä näyttää posliinivuokon taimet...

By Höytyvä - 21.6.2012

ITKU! Sitten ei ole minulla posliinivuokkoa vieläkään vaikka olen yrittänyt ostaa ja vaihtaa. Kiitos paljon Kukkaistätsy - dumppaan ne pienet kuusentaimet kompostiin.
By kukkaistätsy - 21.6.2012

Älä kompostiin laita... ainakaan multia! Levitä sen purkin mullat jonkin penkin päälle niin sieltä saattaa kesän aikana itää muutakin!
By Höytyvä - 21.6.2012

Ei siinä purkissa ole multaa kuin pari ruokalusikallista toisessa reunassa - mutta kyllä se vielä tuolla tallella on. Ne kuusennäköiset koulin sieltä jo pois ja hyysäsin turhaan ja ne meinasin kipata:-)
By jööti - 22.6.2012

Höytyvä, ei ollut tuo minun taimenalkuni posliinivuokko vaan joku rikka.
By Höytyvä - 25.6.2012

Jööti, jep, näin päättelin kukkaistätsyn ystävällisellä avustuksella. Ei kun uutta etsintää kehiin posliinivuokon osalta. Joko olet itsellesi saanut?
By koiruus - 25.6.2012

Höytyvä, jos joskus liikuskelet Lohjalla päin niin pistäydy Teutarin taimitarhalla. Siellä oli myynnissä posliinivuokkoja... siis jos mistään muualta ei onnistu ja polte äityy kaameaksi.
By jööti - 25.6.2012

Siemenstä taas yritin tällä kertaa sitä valkoista, mutta eipä ole vielä ainakaan itänyt. Olivat talven lumihangessa. Ehkä ne joskus yllättää, mut ja kasvavat kun mullat heitän kukkapenkkiin.
By Höytyvä - 26.6.2012

Koiruus, tuo oli hyvä vinkki, tykkään muutenkin tutustua uusiin taimitarhoihin kesälomareissuilla ja varmasti Lohjan ohi ajetaan tänäkin kesänä:-)

Toivotan onnea ja kärsivällisyyttä Jöötille!
By mummi - 26.6.2012

Posliini vuokko tuli tänään meillekin. Oli lohjan sairaala keikka ja samalla reisulla suunnistin Taimiteutariin. Osoite inkoontie 79.

En sellaisesta vuokosta ollut edes kuullutkaan, mutta teidän juttuja lukiessa himo heräsi. Siellä oli kaikki hyvässä järjästyksessä. Vuokkoja oli paljon muitakin. tarttui toinenkin mukaan. harmi etten merkinnyt nimeä ruukkuun.Pari kurjenpolvweakin kedolle tuli mukaan.

Pitgäisi jokaisessa taimiruukussa olla nimilappau. Mistä niitä kotona enään muistaa. Kohtuudella selvisin.ohitin Cittarin ja Lohjan keskutan, joten hyvä reisu.
By jööti - 24.7.2012

Voisko tää olla posliinivuokko. Löytyi tämä taimi kukkapenkistä sieltä main, mihin viimevuotiset kylvöastiat tyhjentelin syksyllä. Todennäköisesti se on vaan joku rikkis, mutta toivo elää, kun yritin googlesta katella noita posliinivuokon lehtiä.
By satues - 24.7.2012

Jööti, vois ollakin, katsoppa tuosta linkistä sen lehtiä, näyttää samanlaiselta .

http://helenstrdgrd.blogspot.fi/2011/08/porslinsanemon-anemonopsis-macrophylla.html
By jööti - 24.7.2012

Voi kun se olisi se. Ehkä se selviää syksymmällä. Nostin sen ylös löytöpaikalta, mutta kannattaisi varmaan laittaa takas maahan, mutta varjoon vai aurinkoon?
By Myskimalva - 25.7.2012

Tetteltä saaduista siemenistä alkaa nousta jo elämää! Siellä vihertää kaiken sen taivaalta tippuneen rojun seassa 
By Höytyvä - 30.7.2012

Jippii, mummin vinkistä otin vaarin lomareissulla ja hain Lohjalta 2 posliinivuokkoa itselleni. Nuputkin on toisessa. Kiitos vielä mummi!
By enita - 31.7.2012

Onkohan tämäkin posliinivuokko?
By Tette - 31.7.2012

enita.. tämä voisi kyllä olla posliinivuokko!
By enita - 31.7.2012

Ihanaa, olin jo menettää toivoni. Kylvöpurkin lähettyvillä lojui kyllä lappu, jossa luki Posliinivuokko, mutta oli niitä etikettejä muitakin. Kiitos Tette!
By Tette - 17.8.2012

Tämä vuoden ensimmäinen posliinivuokko on (meillä) nyt auki....!

By Tette - 17.8.2012

On hyvä posliinivuokko"vuosi" - koska pallero-nuppuja on tosi runsaasti!
By veronica - 17.8.2012

Ihana ! Tetten siemenistä on kasvamassa meilläkin vaikka välillä jo epäilin niiden itämistä. Juhannuksen jälkeen alkoi kuitenkin tapahtua. Montako vuotta kukintaan ?
By Tette - 17.8.2012

Ihanaa!
Veronicallakin on itänyt!   
Hmm.. kukintaan voi mennä ehkä n. 3 vuotta..  riippuen kasvattajan nixeistä!

By RitvaL. - 17.8.2012

Tette, haluaisitko kerätä miulle tuon ihanan posliinivuokon siemeniä syksymmällä Smile ?
By Puutarhakeiju - 17.8.2012

Siemenet kelpaisi minullekin, jos niitä jollain on yli oman tarpeen. Upea kasvi.

By Tette - 17.8.2012

RitvaL - kyllä vain...!
Pidetään peukkuja että tulee hyvä/lämmin syyskuu.. ja että on pörriäisiä, jne..
By mummi - 17.8.2012

Puutarhakeiju. Saat syksymmällä siemeniä ilman postitusta. Treffit vaan johonkin markettiin. Katsotaan ensin tuleeko niitä siemeniä. Kukkia ainakin on.Muistuta !
By RitvaL. - 17.8.2012

Kivaa, Tette! Peukutin vahingossa omaa viestiä ( noloa...).
By Tette - 17.8.2012

RitvaL !   
By Puutarhakeiju - 17.8.2012

Kiitos mummi, varmasti muistan ja muistutan Smile
By Jalomarja - 18.8.2012

Ihana on ja odottelen koska mun purkissani vihertää. Vaikka kestäisi vuoden niin odotan. Toki voisin muutaman uuden siemenenkin ottaa kun niitä vain tulisi.
By iirisruusu - 18.8.2012

Kivalta näytti. Nyt sitten toivelistalla vuokotkin, tavallinen valko-, sinivuokko ja uutena lehtovuokko löytyy jo :-) Jos joltain siemeniä saisi, niin aloittaisin minäkin tuon kolmen vuoden projektin. :-)
By Myskimalva - 18.8.2012

Sinivuokkoa olisi ihan taimenakin, jos haluat?
By D.formosa - 18.8.2012

Näkyy tulevan mukavasti posliinvuokon kukkia meidänkin pihalla. Yritän saada siemeniä talteen tarvitsijoille ja mainostan täällä mikäli onnistuin.
By iirisruusu - 18.8.2012

Myskimalva, kiitos mutta tarkoitin että sinivuokkoa mulla on. Keltavuokko tai kerrottu valkovuokko ja tietysti tämä posliinivuokko mua kiinnostaa, ja varmaan on muitakin ihania, joista mulla ei ole aavistustakaan vielä :-)
By Myskimalva - 18.8.2012

Lukihärö =/ Tavallista keltavuokkoakin olisi, mutten löydä niitä nyt enää tähän aikaan vuodesta tuolta muiden seasta.
By Tette - 2.11.2012

Tiedoksi teille kaikille - jotka olette posliinivuokkosiementen jonossa..
Rakas veljeni on tänään käynyt siellä meidän syrjäkylässä - ja mökkipihalla - ja korjannut talteen posliinivuokon ruskeat siemenkodat..  (suurin osa olivat olleet vielä aivan vihreitä) nämä muutamat ruskeat ovat nyt kuivumassa siellä hänellä kotona Paraisilla..   Pidetään nyt peukkuja että saadaan edes jotain käyttökelpoista.

By enita - 2.11.2012

Aivan huippukaunis kasvi, Tette! Oletko ostanut taimena vai kylvänyt?
By teemaa - 2.11.2012

Ihana tuo Teten posliinivuokko. Onko se kuinka myöhäinen kukkija, voiko sitä ajatella ollenkaan näin pohjoiseen?
By Tette - 3.11.2012

enita... onhan se mun aarre! Ja on siemenestä - pitkä projektihan se oli..
Emosiemenet ovat peräisin  från Göteborgs Botaniska trädgård..

teema..  tämä on syyskukkija.. kukkii tuolla meillä samaan aikaan kuin nauhukset.
Tuo mun kuva on otettu 31.8... 
Sinun pohjoisen valossa se olisi varmaan aikaisemmin liikkeellä..  Aina kannattaa kokeilla!
By Viippu - 3.11.2012

On se kaunis kukka. Tette, millaisessa paikassa nuo kasvavat, kun näyttävät viihtyvän noin hyvin?
By enita - 3.11.2012

Olen jo pariin otteeseen yrittänyt kylvää tätä aarretta. Keväällä löysin oudon näköisen taimen yhdestä ruukusta ja kyselin toiveikkaasti näillä sivuilla, jos vaikka olisi posliinivuokko lopulta itänyt. Tette, taisit olla sinä joka rohkaisi ja arveli, että voisipa hyvinkin olla posliinivuokko. Vielä vanhemmista kylvöistä minulla on toinenkin mystinen taimi, jota olen kuvitellut miksi milloinkin. Kukkinut se ei ole, vaikka on jo muutaman vuoden ikäinen. Tette, voiko posliinivuokko olla aavistuksen puumainen aivan tyvestä?
By viherpeukalo - 3.11.2012

Vakka-Taimesta taitaa saada posliinivuokkoja. Ei mulla kyl oo yhtäkään.
By Viippu - 3.11.2012

Juup, sieltä on omani. Pieniä vielä, kun nyt syksyllä ostin.
By Tette - 4.11.2012

Viippu...  tämä minun näyttää viihtyvän - vaikka on ihan "sattuma" kasvupaikka..
Puolivarjoinen kosteahko metsärinne.. maasto on vanhaa hapankompostimulta + savistahiekka...

enita..  olisko tästä (kesäkuun) kuvasta apua...? Näet ainakin vähän lehtien rakenne/muoto...

En ole huomannut/tullut ajatelleeksi että nämä varret olisi puumaisia tyveestä... ( en pääse edes nyt tjekkaamaan koska olen kotona Espoossa) 
Jos niin on sinulla.. niin SE voi sittenkin olla joku muu - vaikka minä niin sua kannustin..!
Aika näyttää..
By enita - 5.11.2012

Aika saa näyttää. Kovasti kuvasi (kiitos!) kyllä muistuttaa minun kasviani. Kuvittelin ensin, että se olisi valkokonnanmarjan siementaimi, mutta konnanmarja kasvaa aika kaukana ja sen lisäksi taimi X jää vuosi vuodelta paljon matalammaksi eikä ole vielä kukkinutkaan. Muistan kyllä kun istutin sen taimen. Jo silloin olin yhtä ulkona. No, aika näyttää ja toivossa on tunnetusti hyvä elää. Täytyy heti huomenna käydä katsomassa vieläkö siitä on jotain jäljellä. Onko sinulla muuten joitakin niksejä, joilla olet saanut omasi noin upeaksi?
By Tette - 17.11.2012

enita...  nyt vasta huomasin kysymyksen..  nikseistä!!
Ei ole mulla mitään  niksejä - luontoäiti hoitaa - ja minä kerään siemenet!!

Olen saanut siemenet kotiin Espooseen - niitä ei tullut tänä vuonna kovin paljon - mutta riittänee jonottaville.. postitan tulevalla viikolla..
By viherpeukalo - 17.11.2012

Onko Tette sulla jotain niksejä kylvöjen suhteen? Mulla on nyt ostettuja siemeniä ja pähkäilen, miten ne parhaiten saisin itämään. Kylvöohjeita tuntuu olevan monenlaisia ja yhteinen piirre "itää hitaasti ja epätasaisesti".
By Tette - 18.11.2012

viherpeukalo..  no, no.. ei niksejä minulla tässäkään asiassa..   kokemus vaan on - että on tosi pitkäpinnan projekti..  Itää todella hitaasti ja epätasaisesti!

Tuoreet siemenet saattaa ehkä itää jo eka vuotena...  loppukesästä..

Göteborgs Botaniska trädgård antoi tällaisen ohjeen muutama vuosi sitten..:
Siemenet kylmäkäsittelyyn..
Kannattaa laittaa karheata soraa (makardam=murske) ylimmäksi kerrokseksi kylvöastiaan..  se estää levää/sienikasvua kylvöastiassa, jos itävyys kestää kauan.
By Tette - 18.11.2012

korjaus edelliseen..
Makardamm - tietenkin olla kahdella m:llä!
By viherpeukalo - 18.11.2012

Kiitos, kylvän sitten ulos ja peitän soralla, saas nähdä, koska itää ja koska kukkii.
By enita - 19.11.2012

Tette! Käväisin kuvaamassa taimeni ja vertasin lähettämääsi kuvaan, kiitos. Alkaa tuntua siltä, että olen onnellinen posliinivuokon omistaja! Ja peräti kahden! Mutta varmahan voin olla vasta jos ja kun taimet kukkivat. Aion varmuuden vuoksi tilata siemeniä tänäkin vuonna. Joskus se onni potkaisee kunhan vaan on sitkeä.
By annemamma - 19.11.2012

Posliinvuokko kuuluu niihin "pakko saada"- kasveihin, joita en vielä ole onnistunut mistään pyydystämään. Mielettömän ihana...
By Tette - 19.11.2012

enita - hienoa - onnittelut! 
By Viippu - 19.11.2012

Tette tai Enita, voisitteko jompikumpi pistää taimen kuvan tänne näytille. Mulla on viime talven "syyskylvössä" posliinivuokkoa, mutta purkki on vielä tyhjä... Olisi kiva nähdä millaisia pikkutaimet on.

By mai-lee - 19.11.2012

siihen asti kun uusia kuvia tulee, katselepa tämän ketjun sivuja 2 ja 3
By Viippu - 19.11.2012

Siellähän ne jo olivatkin. Taas tein saman virheen... Pitäisi lukea koko ketju . Kiitos mai-lee.
By enita - 19.11.2012

Älä sure Viippu, noin on käynyt useammallekin. Itäminen voi kestää kauan.
By kukkaistätsy - 19.4.2013

Talvehtiiko posliinivuokko lehdet vihreinä? Vaiko mahdollisesti ruskeina ja lötkistyneinä..
By Kurjenmiekka - 19.4.2013

Kyllä lehdet kuolevat talveksi, älä huoli kukkaistätsy.
By kukkaistätsy - 19.4.2013

Kurjenmiekka -kiitos vastauksesta. Toivoa siis vielä on! Ilmoitan jos uutta kasvua näkyy.
By RitvaL. - 7.6.2013

Tette! Kuusi posliinivuokkoa itänyt. Olen onnellinen.
By viherpeukalo - 7.6.2013

Mulla on nyt vertailussa kaksi posliinivuokkokylvöstä, Tetteltä saatuja siemeniä viime syksynä ja Jelittolta ostettuja, ja kuinka minusta näyttää, että Tetten purkissa ois jo itämisen merkkejä.  Toivotaan parasta. 
By jööti - 7.6.2013

Kolmena vuonna olen kylvänyt posliinivuokon siemeniä, eikä ole itänyt kertaakaan. Yksi kasvi löytyi (kukkapenkistä, johon olin kipannut edellisen kesän kasvamattomia taimikasvatuksia) viime kesänä kukkapenkistä, joka saattaisi olla posliinivuokko, katsotaan, jos kukkii tänä kesänä. Mun tuurilla se on joku muu, ei mun kylvämä kasvi.
By viherpeukalo - 17.6.2013

Nyt alkaa näyttää entistä paremmalta posliinivuokkojen kylvöpurkeissa, Tetten purkissa on muutamia itänyt ja Jelitton siemenistä kylvetyissä samoin. Molemmat kylvin syyskylvöinä.
By teemaa - 17.6.2013

Minullakin on kahdessa astiassa poliinivuokon siemeniä. En vain muista ovatko molemmissa Teteltä. Kuitenkin molemmissa on itäneitä.
Muoks. tarkistin asiaa ja molemmissa ovat varmaan TETE:ltä saatuja. Olen varmuudeksi kylvänyt kahteen eri astiaan. Tette .
By Tette - 17.6.2013

viherpeukalo ja teema!  Saivathan siemenet hyvät kodit! kiiiitos!
By ipanema - 18.6.2013

Tetteeeee!  Mun posliinivuokossa on nuppu!
Tsiljoona kiitosta sulle, Tette
By Kurppa. - 18.6.2013

Tutkin vanhoja kylvöjä ja olisikohan niin onnellisesti käynyt että tämän vauvoja olisi tulossaSmile
By Tette - 18.6.2013

ipanema... ohhooo...kuinkas nyt noin pääsi käymään...?  ++  =
By IrisFinlandica - 18.6.2013

Voih...minulla ei ole itänyt. Myös Tetteltä saatuja siemeniä. Kylvin ne syksyllä silloin pian saapumisen jälkeen viinirypälerasiaan ja upotin sen kantta myöten taimikasvatuslavaan. Kylvös on toki edelleen tallella, samoin muutama siemen vielä, joten tekisinkö uusintakylvön lopuilla siemenillä? Hyvä, Ipanema!! Ja Kurppa!
By Tette - 19.6.2013

IrisFinlandica... ahaa.. noin sinulla..  mutta älä ihan vielä tyhjennä kylvölaatikkoa.. pidä se kosteana - vielä voi jotain nousta..
Jos uutta kylvöstä teet.. niin miten kylmäkäsittelet? Kylvös kuukausikaupalla jääkaapissa..?
Nou nou.. kohta tulee uusia siemeniä! 
By ipanema - 19.6.2013

Se on mun kuninkaallinen aarteeni, ja taisin istuttaa sen juuri sopivaan paikkaan=)

Olen tietysti joka aamuisella aamukahvi-puutarhakierroksellani pysähtynyt myös kuulumisia kysymään, että miten yö on mennyt ymym. =)
By IrisFinlandica - 19.6.2013

Tette, annan talven hoitaa kylmäkäsittelyn. Se oli koko talven siellä hangen alla. Ja joo, olen kastellut sitä kylvöstä edelleen kuten mitä tahansa muutakin kylvöstä, jospa joskus tulisi ylläri!
By jööti - 19.6.2013

Ollakko vai eikö olla? Osaako joku sanoa, voiko tämä olla posliinivuokko. Viime vuonna löytyi kukkapenkistä, jonne olen heitellyt itämättömät siemenkylvöt. Nyt on tämän näköinen ja voi siis aivan hyvin olla jotain ihan muutakin.
By Tette - 19.6.2013

jööti... aika näyttää.. mutta muistuttaa jotenkin töyhtöangervoa...
Toivottavasti olen väärässä.
By jööti - 20.6.2013

Se voi aivan hyvin olla joku angervo (toivottavasti ei), mulla niitä ei pihassa kasva, mutta taloyhtiön/naapurien pihoilla on.
By ipanema - 25.6.2013

Tässä se nuppunen
By Tilhiski - 7.7.2013

Onkohan posliinivuokkokylvöksillä vielä mahdollisuuksia itää vai joko heitetään kirves kaivoon? Olen nyt ainakin puolitoista kuukautta käynyt 2-3 kertaa päivässä istumassa ja hiljentymässä kylvöpurkkien vieressä, mutta ei sieltä mitään nouse. Pitäiskö jättää ne rauhaan vai peräti kipata kukkapenkkiin ensikesäisen yllärin toivossa?
By Tette - 7.7.2013

Tilhiski.. jos kalliit siemenet ovat jostakin siemenfirmasta niin älä heitä kylvöstä vielä pois..  pidä kylvös kosteana ja pidä sen alla, mutta suhtkoht viileässä paikassa....

Itääminen voi kestää kaksikin vuotta ... niin kävi mulla tässä muutama vuosi sitten kun siemenet oli Göteborgin Botanikasta..
By Tilhiski - 7.7.2013

Tette, no hyvä tietää että toivoa on vielä. Siemenet oli Raralta ja PWS:ltä, ja ihan kylliksi tyyriit että harmittaa jos sekin raha meni kankkulan kaivoon. Tulis edes yksi pieni taimi...
By Tette - 7.7.2013

Tilhiski...  on sulla kyllä sitten arvokkaat siemenet! Arvasin!
Toivottavasti sinulla on nyt SE White Swan!
Laita oikein karheata soraa (sepeliä=makardam) kylvöksen päälle.. se estää sammalten kasvua..  näin mua neuvottiin sieltä Göteborgista silloin joskus.. ja onnistuin...
By Tilhiski - 7.7.2013

Kiitos Tette vinkistä Smile Sammalta niissä purkeissa meinaakin vähän kasvaa, pistän siis soraa päälle.

Toinen satsi on juu sitä valkoista, siinä oli kaikki neljä siementä pussissa. Että tulee kyllä hintaa siemenelle, aika monta ohranjyvää saadaan myydä että yksi Anemonopsis kuittaantuu... Ei se mitään jos yksikin siemen itää, mutta sitten harmittaa jos sillä hintaa saa pelkät turhat toiveet. Luonnossa en ole näitä koskaan nähnyt, mutta kuvissa ovat niin hurmaavia että olis Pakko Saada BigGrin
By Tette - 7.7.2013

Tilhiski...  sulla on sammalkasvua purkeissa... koeta poistaa sitä varovaisesti - yritä muistaa miten syvällä sulla on siemenet.. ettet vahingoita niitä.. ja sitten sepelit "puhtaan pinnan " päälle...

Huom.. tämä on kyllä nyt vaan maalikon neuvo..
mutta kalliitten siementen kanssa kannattaa olla tarkkana.
By Tilhiski - 7.7.2013

No sitä sammalta on niin pienesti ettei sitä kyllä saa edes pinseteillä nypittyä... eikä siemenetkään kauhean syvällä ole, minä kylvän kaikki pienet siemenet silleen nett peitän vain hitusen.
By jööti - 7.7.2013

Eipä ole täälläkään Raralta tilatut siemenet itäneet. Jo kolmena vuonna olen yrittänyt, eikä taimen taimea ole tullut Sad
By RitvaL. - 22.7.2013

Luin tämän viestiketjun alusta loppuun ajatuksena etsiä sopiva paikka posliinivuokon taimille. Yhden purkillisen eli kaksi tainta istutin rodojen viereen happamaan maahan, johon sekoitin hiekkaa kevennykseksi.

Kaksi purkkia etsii vielä sopivaa paikkaa. En raaski millään istuttaa niitä samaan kohtaan, jos paikka ei olekaan mieleinen. Tietysti ryhmänä olisi näyttävämpi.
By kukkaistätsy - 23.7.2013

Muistelisin että hyvä olla hiekansekaista multaa ja aurinkoinen paikka.
By ipanema - 23.7.2013

Mulla voi tosi hyvin puolivarjoisassa paikassa saven, maatuneen

hevonhyvän, sekä hiekan sekaisessa maassa.
By Hania - 12.8.2013

Samansuuntaista huomiota täällä kun muillakin: Tetten siemenistä taimet jo melkein senttisiä (jippii ja kiitos!), raran ja eg.n ei näy vielä mitään.
By Tette - 17.8.2013

Miten teidän anemonopsikset? Kukkivat varmaan jo...?
Vasta tässä vaiheessa mennään täällä...
By sunshine75 - 17.8.2013

Nuput ovat olleet jo kauan, mutta vieläkään ei kuki...
By ipanema - 17.8.2013

Ovat olleet auki jo viikon päivät=) Nöyränä kasvot alaspäin, eikä sade tee kauhean hyvää terälehdille.
Onneksi on vielä muutama nuppu aukeamatta
Että mä rakastan tätä kukkaa Kiitos Tette
By jööti - 18.8.2013

Ei ole vielä itäneetkään. En kyllä näitä enää Raralta tilaa, kolme tai neljä satsia tilattu, eikä kertaakaan ole mitään vihreää näkynyt.
By viherpeukalo - 18.8.2013

Mulla iti jokunen, Tetteltä saaduista ja Jelitton siemenistä myös, lisäksi varmistin asian ja ostin myös Vakka-Taimesta pari tainta.

By Tilhiski - 21.9.2013

No kun tätä ketjua lukee niin aika huono ennuste taitaa ostosiemenillä olla :/ Mulla edelleen molemmat purkit ihan tyhjiä, saavat nyt sitten olla vielä toisen talven.

Mäkin varmistin selustani ja ostin kesällä yhden pikkuruisen taimen. Se sentään lähti jo kasvamaankin, ja on pihan suojaisimmalla paikalla joten jos ei tuossa selviä talvesta niin ei sitten missään meillä.
By Jalomarja - 21.9.2013

Hoyabella; älä sure sitä. Olen saanut tetteltä kahteen kertaan siemeniä ja taatusti tuoreita. Purkeissa ei näy mitään. Kaikkien taiteen sääntöjen mukaan olen ne istuttanut.
By Tette - 26.9.2013

Tänä vuonna jäädään melkein ilman posliinivuokon siemeniä -  tulee ihan vaan muutama.. sorry, sorry..minä jo lupasin useammalle ..
Tältä näytti viime viikolla...  Nyt nämä kylmät ja märät kelit  haittaa paljon.. 
Olen itse jo siirtynyt syrjäkylästä "lämpimään" - kesänaapuri sinne vielä jäi joten hän katsoo näitten perään...

By Tette - 26.9.2013

Jalomarja... kahteen kertaan turhaan.. harmiharmi!
By Jalomarja - 26.9.2013

No; yrittänyttä ei laiteta ja voihan se osua taimikaupasta silmään jonain kauniina päivänä.
By Jalomarja - 13.10.2013

Olisikohan nämä nyt vihdoin taimia vaiko rikkiksiä?
By Jalomarja - 13.10.2013

Itse kysyy ja itse vastaa. Nuo on kyllä ilmiselvästi unikon taimia joita oli tuon purkin vieressä kesällä.
By Kyssäkaali - 13.10.2013

Jalomarja.
By RitvaL. - 10.5.2014

Teten siemenistä kasvatetut posliinivuokon pikkutaimet ovat hengissä kahdessa eri kohtaa. Kyllä olen iloinen! Yhden nyppäsin ensin pois vuohenputkena, mutta juuri paljasti, ettei ole vuohenputki, joten istutin hellästi uudelleen maahan Smile.
By Tette - 17.8.2014

Miten teidän posliinivuokot tänä vuonna..?

Olen kantanut liian vähän vettä näillekin tänä kesänä...  ei tule montakaan kukkaa..

kuva

By viherpeukalo - 17.8.2014

Mulla on yksi nuppu.
By Valma - 17.2.2015

Osaisiko joku kertoa ovatko 'Alba' ja 'White Swan' eri lajikkeita vai sama lajike eri nimillä?

By Valma - 24.2.2015

Vastaus löytyi ja se kyseessä on sama lajike eri nimillä.

By jööti - 9.7.2015

Vihdoin ja viimein näyttäisi mullakin kukkivan tämä ihanuus. Viime kesänä ostin huuto.netin kautta yhden taimen, ei noussut keväällä maasta. Kesäkuun alussa tilasin Kauppilan alesta ja kohta kukkii.

kuva

By Tette - 9.9.2015

Posliinivuokkovuosi tämä ei taida oikein olla..  

Täällä yrittävät kovasti kukkia... varret ovat pitkiä "huitiloita"  ja kukat aneemisia..

Miten teillä muilla?

kuva

By jööti - 9.9.2015

Se mun ei ollutkaan Posliinivuokko, olin katsonut tilastessa nimen väärin ja se olikin joku muu vuokko.
By sunshine75 - 9.9.2015

Kukat eivät ainakaan minulla olleet kovin hääppöisiä.

By teemaa - 26.8.2018

Teteltä muistaakseni kuusivuotta sitten saamani posliinivuokon siemenet kukkivat vihdoin.

By ipanema - 26.8.2018

teemaa - 26.8.2018
Teteltä muistaakseni kuusivuotta sitten saamani posliinivuokon siemenet kukkivat vihdoin.

Minkälaisessa paikassa sulla kasvaa tuo p.vuokko?
Mulla kuoli viimeinenkin taimi viimekesän sateissa .
Taisi olla liian varjossakin.

By kitikat - 26.8.2018

teemaa - 26.8.2018

Sinnikkäästi olet jaksanut odottaa ja viimein odotus palkitsee!! Hienoa Teemaa!
By teemaa - 27.8.2018

Ipanema, aika aurinkoisessa paikassa kasvaa, kylläkin jo pian liian ahtaalla pionien kainalossa.
By ipanema - 1.9.2018

Olen tainnut aiemmin istuttaa taimen liian varjoon =/  
No, itteeni saan syyttää Doze