Puutarha.net Keskustelut

Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, Osa 3

https://puutarha.net/keskustelut/Topic2827116.aspx

By Nuu - 28.3.2017

Jatketaan tässä juttua pelakuista. Suljin vanhan ketjun kun se oli päässyt turhan pitkäksi. Tässä linkki josta pääset halutessasi takaisin edelliseen ketjuun:
By Maariankello - 28.3.2017

Laitan tämän nyt tähän uudelleen, koska tämä jäi vanhaan ketjuun. Jos joku ei ole tätä nähnyt vielä.

By Varjolilja57 - 28.3.2017

Harmi että nuo pelargonipäivät ovat niin kaukana meikäläisestä, mielellään olisin kyllä osallistunut vaihtoihin. No kaikkea ai voi saada tänne pohjanmaallekkaan vaikka kaikki niin suurta ja mahtavaa täällä onkin. Hauskaa pelargonipäivää kaikille osallistujille.
By Luponia - 29.3.2017

Varjolilja57 sanos muuta,,mukavaa olis käydä,vaan matkaa on liikaa.
By Varjolilja57 - 30.3.2017

Niin joskus tuntuu että asuu väärässä paikassa.
By Kirsikka-78 - 30.3.2017

Jep! Isäntä olis meitin suhteen alkuaikoina saanut töitä tuolta päin mutta ei lähtenyt kun en ollut halukas muuttamaan. Nyt olis kyllä ollut kätsyä. No, silti tyytyväinen täällä oloon. Harmi vain ettei Lahden seudulla ole tänä keväänä mitään hauskaa 😒
By Miranda - 31.3.2017

Lahden seudulla oli Hyötykasviyhdistyksen pelargoni-ilta pari viikkoa sitten.

Facebookin pelargoniryhmässä oli myös kimppakyytejä tarjolla Pelargonipäivään. Itse otan Hyvinkäältä kyytiläisen kyytiin ja ajamme kohti Loimaata... Mukaan mahtuu muitakin...
By Kirsikka-78 - 1.4.2017

Miranda - 3/31/2017
Lahden seudulla oli Hyötykasviyhdistyksen pelargoni-ilta pari viikkoa sitten.

Facebookin pelargoniryhmässä oli myös kimppakyytejä tarjolla Pelargonipäivään. Itse otan Hyvinkäältä kyytiläisen kyytiin ja ajamme kohti Loimaata... Mukaan mahtuu muitakin...

Täh! Ei oo tosi 😢
By Kesänlapsi - 1.4.2017

Kato kävi tänä talvena. Henkensä heitti valkoinen ja vaal.pun. Mårbacka, Blueberry Ripple ja Rose Splash. Muut voivat hienosti, ja aloittelevat kukintaa. Appleblossom Orbit etunenässä. Smile  
By Kukkahörhelö - 1.4.2017

Jotkut ihanat ihmiset lupasivat lähettää minulle Pelargonioiden oksia,mutta oisko unohtunut,Pliis kiiyos jos muistatte.Laitan sitten osoitteen yksityisesti.
By Kirsikka-78 - 1.4.2017

Kukkahörhelö - 4/1/2017
Jotkut ihanat ihmiset lupasivat lähettää minulle Pelargonioiden oksia,mutta oisko unohtunut,Pliis kiiyos jos muistatte.Laitan sitten osoitteen yksityisesti.

Sorry, unohdin katsoa löytyykö mitään. Tässä kovasti ollut stressitekijöitä. Tänään hautajaiset ja viikon päästä iloisempaa juhlaa mitä en ole edes ehtinyt suunnitella. Eikä yhtää vapaapäivää välissä 😥 Sitten alkaa loma, yritän sitten keskittyä muuhun. Eli pommita pääsiäisviikolla yksärillä. Tai jos mieluusti edeltävänä viikonloppuna.
By Pepino - 1.4.2017

Minullakin lähes kaikki kuoli tänä talvena. 5 jäi jäljelle. Ei haittaa, sillä lisää on  tulossa ja nyt tiedän mitkä kestää talvilepoa.

Parikymmentä pieniä taimia ja lisäksi uudet siemenet itää. Ilmaiset amppelipelakuu siemenet on itäneet jo ja hyvin kasvaa.
By Maariankello - 1.4.2017

Jos joku on lähdössä pelargonipäiville Loimaalle, niin olen lähdössä sinne yksin ajelemaan autolla Liedosta. Eli kyytiin mahtuu. Tapahtuma kestää klo 12-16, joten sen ajan ajattelin siellä viettää!
By RitvaL. - 1.4.2017

Tämä sopisi myös Olen onnellinen topicciin. Puutarhayhdistykden retkellä tänään Kouvolassa, Peltosen Puutarhalla. Siellä oli 2 pientä lasihuonetta pullollaan nimellisiä pelargoneja. Miul ei ollu kuin 50€ tuhlattavaksi, mutta siitä huolimatta sain 10 uutta nimellistä peukkua ja yhden luonnonlajin P.hypoleucumin. Olen niin onnellinen, ainakin vielä tänään!
By Pepino - 1.4.2017

On se jännää, että aina Black Velvet siemenet itää nopeammin kuin muut pelakuun siemenet. Muita saa aina odotella vähintään  viikon. 
By Maariankello - 2.4.2017

Voi kun kiva RitvaL. Mitä ihanuuksia löysit?
By Pepino - 2.4.2017

Helmikuussa kun laitoin pelakuiden siemenet multaan, niin ihmettelin mikä kuokkavieras on noussut ja odotin, jotta se tekee ensimmäiset normaali  lehdet. Pienet lehdet ilmestyi ja pilkkulehtihä se oli. 
Aiemmin minulla oli pilkkulehti ja sehän runsaasti kukki ja teki siemeniä,  mutta päätin heittää sen pois. 

Nättihän tuo pieni taimi on. 😊
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/52e2d234-647e-4f5c-9f71-d52d.png

By Maariankello - 3.4.2017

Olipas mukava tapahtuma eilen Rinkin puutarhan järjestämillä pelargonipäivillä. Ihmisiä oli lähtenyt paljon liikkeelle. Monet tulivat myymään ja vaihtamaan sinne pistokkaita, mutta useimmat tulivat hankkimaan uusia. Hankintoja tuli taas itsekin tehtyä. Siellä järjestettiin huutokauppa Suomen pelargoniyhdistyksen hyväksi. Huutokaupattavana oli juurettomia pistokkaita, valmiita taimia sekä myös isompia kasveja. Useimmat menivät hyvällä hinnalla kaupaksi. 
By Hankalin - 4.4.2017

Oli kyllä kertakaikkisen ihana päivä Rinkillä, kiitos järjestäjille ja kaikille mukana olleille! Erikoislaatuisen lämmin ja sydämellinen ilmapiiri. Meikäläinen sosiaalisesti rajoitteinenkin viihtyi varauksetta. Sain yllättävän hyvin myytyä, vaihdettua ja - ööhöm - myös ostettua pelakuita, uusia ihanuuksia! Kiss Bornholm, Elmsett, Kaisa Kallio, Tant Hanna, Selma, Sparks, Westerlund, P. sidoides jne. yht. 26 kpl, mää oon niin onnellinen! HeheBigGrinLaugh Ja huutokauppa oli hauska! Smile
By Eripari - 5.4.2017

Hankalimman innoittamana laskin pelargonini, kun eilen hankin muutaman lisää eikä ne meinaa mahtua mihinkään. Mulla on erilaisia pelakuita 37 nimellistä ja 2 nimetöntä. Lisäksi vielä juurtumassa 3 uutta nimellistä pistokasta, niistä ei vielä uskalla sanoa juurtuvatko ja liittyvätkö vahvuuteen.
Jokohan nuo alkaisi riittämään, syksyllä on pakko suorittaa karsintaa ja hylätä horiskomalllisia. Paitsi Tohtori Westerlundin, vaikka horisko onkin. On niin mukava saunakaveri. Piilossa pitää vaan sitä kasvattaa, ruma kun mikä, raiskattu risukasa jatkuvan katkomisen takia.
By annitainen - 5.4.2017

Mie töytyytin pelargonit kuistille. Laitoin lämmittimen päälle, mut siitä huolimatta jännittää ku viikonlopuksi onkin luvatttu kylmiä öitä. Tuo kuisti ku on melko hatara Whistling
En kyllä hinaa niitä takaisin enää.
Meillekkin tuli eilen muutama pelargoni lisää BigGrin

By raya - 5.4.2017

annitainen - 4/5/2017
Mie töytyytin pelargonit kuistille. Laitoin lämmittimen päälle, mut siitä huolimatta jännittää ku viikonlopuksi onkin luvatttu kylmiä öitä. Tuo kuisti ku on melko hatara Whistling

Hataraan ulkoeteiseen mieki heijät oon roudannu jo viikkoja sitten, pakkasvahdin kera saavat pärjätä.
By annitainen - 5.4.2017

raya - 4/5/2017
annitainen - 4/5/2017

Hataraan ulkoeteiseen mieki heijät oon roudannu jo viikkoja sitten, pakkasvahdin kera saavat pärjätä.

Miulla ei oo pakkasvahtia, lämmitin posottaa päällä kokoajan. Täytyy laittaa lisälämmitin, jos kireeksi menee.

By Maariankello - 6.4.2017

Voi että minäkin odotan kuin kuuta nousevaa, että saan nuo viedä kasvihuoneeseen. Mulla on lämpöpuhallin pakkasvahdilla, mutta kun nyt on vielä päivisinkin niin kylmä. Varsinkin jos ei aurinko paista! Täytyy vielä hetken odottaa.

Talon alla on vielä pelargoneja ja pisaroita kolmisenkymmentä. Ne roudaan suoraan kasvariin. Ennen eivät sieltä pimeästä pääse pois. Eniten olen olen huolissani runkopisaroista, että miten ne jaksavat. No meni ohi aiheen.
By Nasty - 6.4.2017

Miulla on tilanne hyvin hallinnassa.VAin 8 nimellistä pelakuuta ja yksi nimetön. sisällä ovat kaikki kun ei ole kasvihuonetta vielä noussut pystyyn
By Hankalin - 6.4.2017

Miks mulla menee överiksi kaikki. Nimellisiä on nyt 108, osasta varmuuskopiot ja jokunen nimetönkin löytyy. Ne on olkkarissa kaikki.  
By Ylvalii - 6.4.2017

Kääntelin pelaruukkuja, niin eikös appleblossomi ottanut ja katkennut. No, sainpahan pistokkaan...
By Ohvakukka - 6.4.2017

Mullakin vois olla pelakuita vaik sata jos ne mahtuis olkkariin ... Doze
By Maariankello - 7.4.2017

Hankalin, se on se tauti, mikä meissä jyllää. Mulla jonkun verran yli 200. Talvella kuoli joitakin ja äkämä vei syksyllä joitakin. Nyt on uusia taas hankittu tilalle vaikka kuinka monta. Ei sille vaan voi mitään. Mä en ainakaan pysty itseäni hillitsemään. Jonnekin ne on tähänkin asti saanut talvehtimaan!
By hoyabella - 8.4.2017

Mårbacka tant Hanna

By zJässikkä - 10.4.2017

Zonartic Spring

By huitukka - 11.4.2017

*Jässikkä - 4/10/2017

Zonartic Spring

Voi näitä Jässikän hempukoita !!
By Maariankello - 11.4.2017

Toi on ihana, Jässikkä! Mäkin olen ihan hurahtanut noihin zonarticeihin. Ei tästä tule loppua näemmä, mitä ihminen hinkuu itselleen!
By Satu-71 - 11.4.2017

Maariankello - 4/10/2017
Toi on ihana, Jässikkä! Mäkin olen ihan hurahtanut noihin zonarticeihin. Ei tästä tule loppua näemmä, mitä ihminen hinkuu itselleen!

Juu ei tule loppua. Joka ikinen vuosi löytyy jotain  uutta ihanaa pelargonia jota on pakko saada. Ja jos se oliskin vaan niin, että pari kolme ihanuutta pitää saada mutta kun niitä tulee helposti vähintään parikymmentä uutta w00t Laugh 
Mä olen ihastunut Elnarydeihin nyt tänä keväänä ja tuntuu, että niitäkin löytyy vaikka minkä näköisiä. Mutta onhan nuo Zonarticit aivan omaa luokkaa KissKiss Mä niin odotan että Lara Marjorie ja Envoy alkaisivat tänä kesänä kukkimaan.
By Nasty - 11.4.2017

Onneksi tilat on ikeasti niin rajalliset että on ihan pakko vaan hillitä itteensä.Kun ei mahu mihinkään niin ei mahu,vaikka olis mitä ihanaa BigGrin 
By huitukka - 11.4.2017

*Jässikkä - 4/10/2017

Zonartic Spring

Toivottavasti tuo Jässikän Zonartic Spring kasvaa runsain oksin kesän mittaan. Siis sillä taka-ajatuksella, että siitä riittäisi pistokkaitakin jakoon. Tiedän yhden, joka palvoisi tuollaista hempeetä hempukkaa.
By Satu-71 - 11.4.2017

Snowbright kukkii 
By Maariankello - 12.4.2017

Satu, olen myös hullaantunut noihin Elnaryds-pelargoneihin. Tilasin kaksi lisää Elnaryds Romancen ja E. Ljuvliga Julian. Ennestään mulla on Elanaryds Miranda, E. Alexis ja E. Fröken Flora. Tykkään kovasti niiden pikkuisesta kasvutavasta. Silti kukinta on upea!
By Maariankello - 12.4.2017

Tässä vielä pari kukkijaa!

Tykkään kovasti tästä, niin upea väri!
By Satu-71 - 12.4.2017

Maariankello - 4/12/2017
Satu, olen myös hullaantunut noihin Elnaryds-pelargoneihin. Tilasin kaksi lisää Elnaryds Romancen ja E. Ljuvliga Julian. Ennestään mulla on Elanaryds Miranda, E. Alexis ja E. Fröken Flora. Tykkään kovasti niiden pikkuisesta kasvutavasta. Silti kukinta on upea!

Voi, tuo Elnaryds Romance mun on kyllä hankittava myös Smile Se on niin kaunis. Täällä on Elnaryds Alma tehnyt jo nuppuja ja Annelie on pieni mutta todella terhakka taimi. Viime viikolla nuo ihanuudet tulivat ja en tiedä pitäiskö Almasta nypätä vielä kukkanuput pois. Millään ei raaskisi mutta ehkä kuitenkin pitäisi.
By Maariankello - 15.4.2017

Vähän kukkijoita taas! Nämä ovat keinovalossa kaikki, joten värit ovat mitä sattuu.

Tämä on luonnonvalossa yksivärinen, mutta kaunis se on noinkin!

By Maariankello - 15.4.2017

By Helmipöllö - 16.4.2017

Sain torstaina Sutarvelta tilatut kuusi pistokasta (joista yksi Elnaryds Pippi). Ne olivatkin viime vuotiseen verrattuna todella hyväkuntoisia. En löydä sitä Pippin kuvaa tällä hetkellä Sutarven sivuilta, enkä yhtään muista miltä sen kukka näyttää! Laugh Kauniilta varmaan kun sen tilasin..BigGrin Nyt kun nuo ovat ojennelleet itseään, näyttäis että siinä on nupun alku mutta en taida vielä uskaltaa antaa kukkia. Katsotaan viekö uteliaisuus voiton Tongue
By Maariankello - 16.4.2017

Tällaisen kuvan löysin pinterestistä Elnaryds Pippistä.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/0f337387-48a8-4864-b837-a632.jpg
By Helmipöllö - 16.4.2017

Maariankello - 4/16/2017
Tällaisen kuvan löysin pinterestistä Elnaryds Pippistä.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/0f337387-48a8-4864-b837-a632.jpg

Sehän näyttää kauniilta! Taitaakin olla mun ensimmäinen aprikoosin värinen pelargoni, jotenkin aina kertyy niitä vaaleanpunaisia..
By Pepino - 17.4.2017

Jotku siemenet eivät alkaneet itämään. Kaadoin ne mullat Jaloleinikin isoon muoviruukkuun ja sanoin niille " itäkää vaikka tässä ihan rauhassa. " 😒
By Pepino - 20.4.2017

Ostin Lidlistä tänään nämä Jalopelargonit. Hieman oli kärsinyt kotimatkalla, mutta eipä huolta, sillä kyllä ne rentoutuu ja rauhoittuu.  

By Kirsikka-78 - 20.4.2017

Pepino - 4/20/2017
Ostin Lidlistä tänään nämä Jalopelargonit. Hieman oli kärsinyt kotimatkalla, mutta eipä huolta, sillä kyllä ne rentoutuu ja rauhoittuu.  

Oliko muita kuin jaloja?
By Ylvalii - 20.4.2017

Käymässäni lirissä kaikki jalopelakat oli aika kärsineitä
By Pepino - 20.4.2017

Kirsikka-78 - 4/20/2017
Pepino - 4/20/2017

Oliko muita kuin jaloja?

Ei ollut muita pelakuita. Olisin ostanut tummanpunaisenkin, mutta eräs muu asiakas tonki niitä enkä viitsinyt odotella. 
By Eripari - 22.4.2017

No nyt mie nään ekan kerran keltasen. 🙂
First Yellow vierellään Ragamuffin.
By Kirsikka-78 - 22.4.2017

Eripari - 4/22/2017
No nyt mie nään ekan kerran keltasen. 🙂First Yellow vierellään Ragamuffin.

Mistä noita keltaisia saa?
By zJässikkä - 22.4.2017

Yksi suosikeista

Orange Bud
By Eripari - 22.4.2017

Kirsikka, ostin Peltosen puutarhalta.
By Kirsikka-78 - 23.4.2017

Eripari - 4/22/2017
Kirsikka, ostin Peltosen puutarhalta.

Se on se Kouvolassa? Pitäisi joskus lähteä sinne.
By RitvaL. - 23.4.2017

Miul olisi vaihtoon 2 Wilhelm Langguthin tuoretta pistokasta.( Siis leikkaan vasta lähettettäessä.)
Vaihtariksi toivon nimellisen pelargonin pistareita.
By Kirsikka-78 - 24.4.2017

RitvaL. - 4/23/2017
Miul olisi vaihtoon 2 Wilhelm Langguthin tuoretta pistokasta.( Siis leikkaan vasta lähettettäessä.)
Vaihtariksi toivon nimellisen pelargonin pistareita.

Red Pandoran? 
By Maariankello - 25.4.2017

Pari söpöliiniä!

By Pepino - 25.4.2017

Nyt istutin ne loput pienet taimit saviruukkuihin ja muoviruukkuihin,  koska pienet saviruukuut loppui kesken. Voi hurja miten ne oli tehneet runsaasti juuria, siten etten meinannut saada niitä ulos pienistä kasvatusruukuista. 😀
By Maariankello - 30.4.2017

Järjestän kotonani pelargonipistokas vaihto- / myyntitapahtuman 3.8. Klo 18-21. Paikkakunta on Lieto. Tapahtuma järjestetään Suomen pelargoniyhdistyksen ja Hyötykasviyhdityksen Varsinais-Suomen alueosaston kanssa yhteistyössä. Laitan nyt jo siitä teille tiedon, jotta voitte varata tuon päivän, jos haluatte osallistua. Laitan uuden ilmoituksen ja tarkemmat tiedot sitten lähempänä tapahtumaa. Mutta kaikki olette lämpimästi tervetulleita! Smile
By Pepino - 30.4.2017

Ei saa kuitenkaan mainostaa, sillä yleensä foorumilla säännöissä lukee, ettei saa markkinoida mitään. ☺
By huitukka - 30.4.2017

Pepino - 4/30/2017
Ei saa kuitenkaan mainostaa, sillä yleensä foorumilla säännöissä lukee, ettei saa markkinoida mitään. ☺

Vaihtajaisista on kyllä ilmoiteltu. Niillä on ollut oma otsikkonsa. Tuo myynti on vissiin se sana, joka pitäisi vaan jättää pois. Vaihtaritapahtumiahan tässä keväällä ja kesän alussa alkaa kohta olla penttiläisillä eripuolilla 
By Pepino - 30.4.2017

huitukka - 4/30/2017
Pepino - 4/30/2017

Vaihtajaisista on kyllä ilmoiteltu. Niillä on ollut oma otsikkonsa. Tuo myynti on vissiin se sana, joka pitäisi vaan jättää pois. Vaihtaritapahtumiahan tässä keväällä ja kesän alussa alkaa kohta olla penttiläisillä eripuolilla 

Vaihtaminen on kyllä eri asia, mutta myyntiä ei saa mainita. ☺
By Maariankello - 30.4.2017

Varsinaisesti en ole tässä MYYMÄSSÄ yhtään mitään. Tiedotan ainoastaan, että järjestän tällaisen tapahtuman. Onhan täällä erilaisista tapahtumista tiedotettu ja kauppojen myytävistä kasveista esim. Lidlin kasvitarjouksista. Ja siellähän MYYDÄÄN kasveja. Mutta jos tuo ilmoitus on sääntöjen vastainen, niin ylläpito poistakoon sen!
By hoyabella - 30.4.2017

Noin minäkin ajattelin, kuin maariankello. Ainahan ei kaikilla ole vaihtaria, niin pakkohan sitä pienellä rahalla itsellensä sen voi hankkia ja rahan saaja vaihtaa rahansa seuraavan kanssa. Ei noissa vaihtotapahtumissa ole kysymys voittamisesta vaan siitä että harrastajat saavat itsellensä uusia kasveja.
By tarhaleidi - 30.4.2017

Samaa mieltä Maariankellon ja Hoyabellan kanssa. Harrastustapahtuma. Hyvä kuulla tällaisista!
By huitukka - 30.4.2017

tarhaleidi - 4/30/2017
Samaa mieltä Maariankellon ja Hoyabellan kanssa. Harrastustapahtuma. Hyvä kuulla tällaisista!

Samoin ajattelen minäkin Maariankellon, Tarhaleidin ja Hoyabellan kanssa. Itseäni ei haittaa myynti-ilmoitus. Tavalla tai toisellahan ne meidän pistokkaat vaihtavat omistajaa.  Mutta kun tiedän puutarha.netin periaatteen näissä asioissa, ja kuinka tarkkoja tässä asiassa on aikaisemmin oltu, niin ajattelin, että yhden sanan muutoksella tuon ilmoituksen saa ns. luvalliseksi. Saatanpa itsekin tuonne tapahtumaan mennä, siksikin toivon tuon ilmoituksen saavuttavan mahdollisimman monta pelargonien ystävää.
Ja jonkin lainen mainostaminenhan on ollut sallittua silloin, kun ei ole ollut kyse omasta myynnistä. Siksi esim. Lidlin ym. liikeiden tuotteista on nähty täällä tietoa.

By Pepino - 30.4.2017

Lidlin kerran mainitsin, koska se ei ole mikään puutarhakauppa, vaan tavallinen  ruokakauppa.
By zJässikkä - 6.5.2017

Pieni hempukka

Shrivenham Star
By huitukka - 6.5.2017

Voi nyt tämä taas alkaa - tämä ihana kiusaus ihanien hempukoiden perään. Että nuo hempukat voikin olla niin syötävän sööttejä. Jostain syystä juuri tuo värimaailma pelargoneissa on vaan jatkuvasti mun suosikkini. Näitä lisää!
By Jadetsu - 6.5.2017

Pepino - 4/30/2017

Löysää hyvän tähen nutturaa. Ei sunkhan se sana myyntitapahtuma tuommosessa yhteyessä haittaa mitähän, eikä ketähän. Eikä sen täälä pitäs haitata muutenkaan BigGrin 
By Kirsikka-78 - 6.5.2017

Jadetsu - 5/6/2017
Pepino - 4/30/2017

Löysää hyvän tähen nutturaa. Ei sunkhan se sana myyntitapahtuma tuommosessa yhteyessä haittaa mitähän, eikä ketähän. Eikä sen täälä pitäs haitata muutenkaan BigGrin 

Eiköhän tarkoita että et saa mainostaa omia tuotteita. Eli jos minä pistäisin taimiston pystyyn en saisi täällä tuotteitani markkinoida. Eihän täällä saisi edes messuja mainita tahi türin kukkamarkkinoista puhua. Tai kuka on mistäkin taimia ostanut. 
By Luponia - 6.5.2017

Käsittääkseni tuo tapahtuma on pelargoniharrastajien kokoontuminen jossa voi vaihtaa,tai jos ei ole vaihdokkeja,niin korvausta vastaan saada uusia alkuja uusista erilaisista.Jos nyt ei korvaus sanakin ole kielletty.
Itsekin olisi innokas menemään,mutta,kun on pitkä matka,niin jää,joten minä ostan sieltä mistä saa ostaa ilman sen kummempaa mainostamista.

By Maariankello - 8.5.2017

Tänään vein suurimman osan pelargoneista kasvihuoneeseen. Sisälle jäivät vielä pikkuiset. Vaikka tänne on luvattu ensi viikoksi takatalvi, niin en jaksanut enää odottaa, että saisin talvetustilan tyhjennettyä. Ostin eilen uuden lämmittimen kasvariin, joten se saa siellä puhista ensi viikon. Nyt mahtuu taimetkin kunnolla, kun pelargonit ovat jaloista pois.

By Nasty - 8.5.2017

Maariankello - 5/7/2017
Tänään vein suurimman osan pelargoneista kasvihuoneeseen. Sisälle jäivät vielä pikkuiset. Vaikka tänne on luvattu ensi viikoksi takatalvi, niin en jaksanut enää odottaa, että saisin talvetustilan tyhjennettyä. Ostin eilen uuden lämmittimen kasvariin, joten se saa siellä puhista ensi viikon. Nyt mahtuu taimetkin kunnolla, kun pelargonit ovat jaloista pois.

Taidat tykätä pelakuista BigGrin . Hieno on kasvihuonekin, onko minkä kokoinen?
By RitvaL. - 8.5.2017

Kirsikka-78 - 5/6/2017
Jadetsu - 5/6/2017
Pepino - 4/30/2017

Eiköhän tarkoita että et saa mainostaa omia tuotteita. Eli jos minä pistäisin taimiston pystyyn en saisi täällä tuotteitani markkinoida. Eihän täällä saisi edes messuja mainita tahi türin kukkamarkkinoista puhua. Tai kuka on mistäkin taimia ostanut. 

Miksei täällä muka saisi mainita Tyrin messuja tai vaikka S-markettia, jos jostain on jotain kivaa kasveihin liittyvää löytänyt?
Ainakin ennen ollaan mainostettu Lidlit, Honkkarit, Tokmannit ja Prismat sekä Tyrit ihan sujuvasti. Kukaan ei henkilökohtaisetsi niistä mitään hyösy, joten asia on ihan ok. 
Josa omaa taimistoa alkaisit isosti mainostaa, niin se lienee epäsuotavaa.

Myös paikallisia taimimarkkinoita ja Mustilan taimipäivää olen monesti täällä mainostanut.
By Helmipöllö - 8.5.2017

Onhan niistä puhuttu, myös siitä missä kunnossa pistokkaat ovat miltäkin puutarhalta tulleet. Nuu kyllä varmaan poistaa sellaiset viestit jotka ovat sääntöjen vastaiset.
Mutta upea kasvihuone Maariankellolla, tuonne mahtuu vielä paljon lisää pelargoneja!
By kastehelminen - 8.5.2017

Outoa ettei mitään ketjua voi seurata ilman että kirjoittaa sinne ja ruksaa kohdan "Muistuta minua kun viestiini vastataan". Haluan seurata tätäkin ketjua vaikken kirjoita mutta katselen kauniita pelakuita. Pitäisiköhän tuossa alhaalla lukea Muistuta minua kun tähän ketjuun tulee uusi viesti? Vähän meni ohi aiheen mutta pakko on jotain kirjoittaa että saan katsella lempikesäkukkiani.

Kastehelminen, klikkaa Pelargoni-palkin oikeassa reunassa "Seuraa viestiketjua" ja valitse sieltä "Tilaa tämä aihe". Eikös se sillä tavalla mahda tulla?
By zJässikkä - 8.5.2017

Toista vuotta olen odotellut pistokasta Unicorn Zonartic Pom-Pom. Nyt se vihdoinkin on tulossa, maksaa tosin melkein maltaita

Hei, mähän olen ihan pelargonihullu! Sekosin niihin kolme vuotta sitten ihan totaalisesti. Ja lähti täysin lapasesta!

Tuo kasvihuone on noin 12 neliötä. Kyllä sinne mahtuu ihan kivasti kaikenlaista. Meille laitettiin viime syksynä lasiterassi, jonne aion suurimman osan pelargoneista viedä, mutta nyt ovat tuossa väliaikaisessa säilytyksessä. Lasiterassi on vaikeampi lämmittää, joten saavat olla kylmän ajan yli tuolla.

Ja huomaatteko, alahyllyt ovat vielä tyhjät! Wink
By Nasty - 8.5.2017

Parista pelakuusta on alkanut lehdet käpristyy/taittumaan alas päin, onko liikaa lannoitetta vai mistähän johtuu? Ötököitä ei ole.

*Jässikkä - 5/8/2017
Toista vuotta olen odotellut pistokasta Unicorn Zonartic Pom-Pom. Nyt se vihdoinkin on tulossa, maksaa tosin melkein maltaita

Olipas sekin oikea herkku! 
Tilasitko Sutarvelta, vai mistä löysit? Aika pitkä toimitusaika!

Nasty - 5/8/2017
Parista pelakuusta on alkanut lehdet käpristyy/taittumaan alas päin, onko liikaa lannoitetta vai mistähän johtuu? Ötököitä ei ole.

Joidenkin pelargonien luontainen kasvutapa on sellainen, että lehdet käpristyy alaspäin. että ei välttmättä ole mitään vikaa.
By zJässikkä - 8.5.2017

Maariankello - 5/8/2017
*Jässikkä - 5/8/2017

från pelargongaraget
By zJässikkä - 8.5.2017

Maariankello - 5/8/2017
*Jässikkä - 5/8/2017

Kun sitä joskus viime vuoden keväällä kyselin niin sain heti vastauksen, että jono on pitkä
By Nasty - 8.5.2017

Maariankello - 5/8/2017
Nasty - 5/8/2017

Joidenkin pelargonien luontainen kasvutapa on sellainen, että lehdet käpristyy alaspäin. että ei välttmättä ole mitään vikaa.

Selevä. Nuo ovat vielä nimettömiä joten en tiedä mitä ovat. Jahka kukkivat niin sitten varmaan tunnistaa =)
By zJässikkä - 8.5.2017

Sutarvelta on tänään postitettu Zonartic Queen
By raya - 8.5.2017

*Jässikkä - 5/8/2017
Maariankello - 5/8/2017
*Jässikkä - 5/8/2017

Kun sitä joskus viime vuoden keväällä kyselin niin sain heti vastauksen, että jono on pitkä

No muistit kuitenki vielä mitä oot kyselly, meinaan ettei ihan yllätyksenä tullu ilmotus.
By Kirsikka-78 - 8.5.2017

RitvaL. - 5/8/2017
Kirsikka-78 - 5/6/2017
Jadetsu - 5/6/2017
Pepino - 4/30/2017

Miksei täällä muka saisi mainita Tyrin messuja tai vaikka S-markettia, jos jostain on jotain kivaa kasveihin liittyvää löytänyt?
Ainakin ennen ollaan mainostettu Lidlit, Honkkarit, Tokmannit ja Prismat sekä Tyrit ihan sujuvasti. Kukaan ei henkilökohtaisetsi niistä mitään hyösy, joten asia on ihan ok. 
Josa omaa taimistoa alkaisit isosti mainostaa, niin se lienee epäsuotavaa.

Myös paikallisia taimimarkkinoita ja Mustilan taimipäivää olen monesti täällä mainostanut.

Juurikin tätä tarkoitin 👍
By Nasty - 8.5.2017

Maariankello - 5/8/2017
Hei, mähän olen ihan pelargonihullu! Sekosin niihin kolme vuotta sitten ihan totaalisesti. Ja lähti täysin lapasesta!

Tuo kasvihuone on noin 12 neliötä. Kyllä sinne mahtuu ihan kivasti kaikenlaista. Meille laitettiin viime syksynä lasiterassi, jonne aion suurimman osan pelargoneista viedä, mutta nyt ovat tuossa väliaikaisessa säilytyksessä. Lasiterassi on vaikeampi lämmittää, joten saavat olla kylmän ajan yli tuolla.

Ja huomaatteko, alahyllyt ovat vielä tyhjät! Wink

Kyllä sen huomaa että tykkäät =). Itsekin pidän paljon pelakuista mutta ei vaan ole mahdollista pitää ja talvettaa kovin montaa.Siksi on pakko tyytyä vähempään =)
By Luponia - 8.5.2017

*Jässikkä - 5/8/2017

Ilmoittaako Sutarve kun lähettää tilauksen? mInä olen ootellut,mutta mitään ei kuuluu,epäilen jo postinkin touhuja,Pyysin huhtikuun puolivälin maissa lähetämään.Kyselyynkään ei ole vastanneet.

Tourangelle - 5/8/2017
*Jässikkä - 5/8/2017

Ilmoittaako Sutarve kun lähettää tilauksen? mInä olen ootellut,mutta mitään ei kuuluu,epäilen jo postinkin touhuja,Pyysin huhtikuun puolivälin maissa lähetämään.Kyselyynkään ei ole vastanneet.

Kyllä ne ilmoittaa aina "statuksen" muutoksesta. Eli kun olet maksanut ja kun ovat lähettäneet!
By Luponia - 8.5.2017

Maariankello - 5/8/2017
Tourangelle - 5/8/2017
*Jässikkä - 5/8/2017

Kyllä ne ilmoittaa aina "statuksen" muutoksesta. Eli kun olet maksanut ja kun ovat lähettäneet!

Maksettu on maaliskuussa,siksi oottelenkin jo.
By Maariankello - 9.5.2017

No onpas kurjaa! Laita uudelleen sähköpostia, josko nyt ehtisivät vastaamaan!
By Satu-71 - 9.5.2017

Tourangelle - 5/8/2017
*Jässikkä - 5/8/2017

Lueskelen Ruotsin pelargoniyhdistyksen juttuja facessa ja siellä tiesivät kertoa, että Zumretalla on vähän ongelmia tällä hetkellä ja siksi toimitukset viivästyvät. On kai taas jotain sairausjuttuja ym. ja hän hoitaa koko putiikkia ymmärtääkseni yksin. Minäkin laitoin hänelle eilen meiliä kun kaksi muutama viikko sitten saatua pelargonia ovat aivan näivettyneet ja kun katsoin miltä juuristo näyttää niin niissä on juuretkin aivan kuivuneet pois Sad Toivon, että hän hyvittää nuo jotenkin mulle.

By Pepino - 9.5.2017

Minä heitin ne jalopelakuut roskiin, kun en tykännytkään niistä. 😐
By Luponia - 9.5.2017

Satu-71 - 5/9/2017
Tourangelle - 5/8/2017
*Jässikkä - 5/8/2017

Lueskelen Ruotsin pelargoniyhdistyksen juttuja facessa ja siellä tiesivät kertoa, että Zumretalla on vähän ongelmia tällä hetkellä ja siksi toimitukset viivästyvät. On kai taas jotain sairausjuttuja ym. ja hän hoitaa koko putiikkia ymmärtääkseni yksin. Minäkin laitoin hänelle eilen meiliä kun kaksi muutama viikko sitten saatua pelargonia ovat aivan näivettyneet ja kun katsoin miltä juuristo näyttää niin niissä on juuretkin aivan kuivuneet pois Sad Toivon, että hän hyvittää nuo jotenkin mulle.

Kiitos tuosta tiedosta,oottelen rauhassa,En minä Zumretaa epäillyt,vaan tätä Suomen postia,sen kulkua,minulla on muutamasta paketista huonoja kokemuksia,seikkailivat miten sattuu syksyllä,siksi aattelin,että jos kasvitkin kulkee eestaas niin johan ne ehtii kuolla.Yksi oli jopa toista kuukautta matkalla.
Jospa alkaisi kuulua jotain,ootellaan nyt.
By mai-lee - 12.5.2017

Maariankello - 4/30/2017
Järjestän kotonani pelargonipistokas vaihto- / myyntitapahtuman 3.8. Klo 18-21. Paikkakunta on Lieto. Tapahtuma järjestetään Suomen pelargoniyhdistyksen ja Hyötykasviyhdityksen Varsinais-Suomen alueosaston kanssa yhteistyössä. Laitan nyt jo siitä teille tiedon, jotta voitte varata tuon päivän, jos haluatte osallistua. Laitan uuden ilmoituksen ja tarkemmat tiedot sitten lähempänä tapahtumaa. Mutta kaikki olette lämpimästi tervetulleita! Smile

olenko turhan varovainen? mutta kun katsoin sinun tänään chili-ketjuun laittamaasi kuvaa, kavahdin: ei lähellekään noita...
By hoyabella - 12.5.2017

Jyväskylä, kauniin punainen. Tykkään upean punaisesta väristä. Jo vähän rupsahtanut kukka.

Nimismies, tykkään vielä enemmän.
By Jadetsu - 14.5.2017

Nyt puhhuu Kotivinkki kepeliä ja pahasti

By Nasty - 14.5.2017

Jadetsu - 5/13/2017
Nyt puhhuu Kotivinkki kepeliä ja pahasti

Oho, no jopas on "tieto"pläjäys Crazy
By hoyabella - 14.5.2017

Pelargonin hoito...... kun ostat pelargonia......pelargoni/pelargoania kummastakohan tuossa puhutaan? Pelargoni se on eikä mikään muu.
By Pepino - 14.5.2017

Taitaa olla pelkkä vitsi. 😆
By Jadetsu - 14.5.2017

hoyabella - 5/14/2017
Pelargonin hoito...... kun ostat pelargonia......pelargoni/pelargoania kummastakohan tuossa puhutaan? Pelargoni se on eikä mikään muu.

Ei minua se a- kirijainkaan niin palijo ärsää ku se että väitethän ettei pelakuut siedä muita kasveja lähellään. No sietäähän ne
By Kirsikka-78 - 16.5.2017

Jadetsu - 5/14/2017
hoyabella - 5/14/2017

Ei minua se a- kirijainkaan niin palijo ärsää ku se että väitethän ettei pelakuut siedä muita kasveja lähellään. No sietäähän ne

Oli kyllä tosi outo teksti, kaikin puolin...
By Nasty - 16.5.2017

Pitkään olen miettinyt että tekisi mieli tilata muutama pelakuu ja eilen sen sitten tein. Ei pystynyt montaa mutta muutama ihanuus on tulossa,joita olen jonkin aikaa ihastellut. Tähtipelargoniat Fireworks Pink, Fireworks Scarlet, Godshill, ja Vancouver Centennial sekä ruusunnuppupelargonia Alastaron Helena . Nämä saa olla jatkeena entisille ja sit saakin tälle vuodelle riittää =)
By Jadetsu - 16.5.2017

Minen oo vielä tilannu mistään ja tuskin tilaankaan. Son pakko alakaa jostaki päästä karsimaan ostoja ku siton taas syyspuolella käsi päässä niijen kans
By Nasty - 16.5.2017

Nää on ekat tilaukset mitä koskaan olen pelakuista tehnyt BigGrin ja tälle vuodelle toinen tilaus muutenkaan. Joten rauhassa saan olla =)
By Nasty - 16.5.2017

Raya, tunnistatko kuka hän on? Siulta saaatu pistokas.

By zJässikkä - 16.5.2017

Rushmore Bondi Blue, miniatyyri tähtipelargoni

By Eripari - 16.5.2017

Mulla on haaveena että tulevaisuudessa kasvattelisin vain ja ainoastaan noita miniatyyrejä. Mutku on ennestään isoja rotkoja monta, eikä ne kuole millään, tahallaan ei raaski tappaa. Tai ehkä pari syksyllä jää pakkaseen.
By raya - 16.5.2017

Nasty - 5/16/2017

Onks tuo fuchsian punanen siis, ilmeisesti Deep Lustre Pink tai Nuulta lähtösin oleva Resqued ( ei ole mikään oikee nimi vaan Kyssiksenköhän keksimä))
By Nasty - 16.5.2017

raya - 5/16/2017
Nasty - 5/16/2017

Onks tuo fuchsian punanen siis, ilmeisesti Deep Lustre Pink tai Nuulta lähtösin oleva Resqued ( ei ole mikään oikee nimi vaan Kyssiksenköhän keksimä))

Juu, ei ole ihan noin punainen kuin kuvassa vaan kuten sanoit fuchian punainen =). Kaunis joka tapauksessa vaikkei nimeä oliskaan =)
By koiruus - 16.5.2017

Se alkoi kesä meillä nyt! Vaikkakin kallellaan...
By floora - 17.5.2017

Eripari - 5/16/2017
Mulla on haaveena että tulevaisuudessa kasvattelisin vain ja ainoastaan noita miniatyyrejä. Mutku on ennestään isoja rotkoja monta, eikä ne kuole millään, tahallaan ei raaski tappaa. Tai ehkä pari syksyllä jää pakkaseen.
Eripari
Minulla suurinosa just minejä ja kääpiöitä.. Mutta nyt tilasin muutaman isommaksikkin kasvavan yksilön.. saat ne isot rotiskot kasvatettua pienempänä kun leikkaat  syksyllä  suht alas ne nuppuineen kukkineen päivineen  10-15 cm tapeiksi jättäen mahdollisesti lehden tai pari helpottamaan yhteyttämistä ja kun uutta kasvustoa tulee niin keväällä helmikuussa viimeistään  typistät niitä taas vähän.. tuuhistuu, vankistuu oksat , pysyy matalampana ja kukkii komiasti sit kesällä Smile
Käväiseppäs täältä katsomassa rohkaisua jos nyt osasin linkittää oikean sivunSmile
http://www.prize-pelargoniums.com/37183908

Vielä lisään että muistakaa kun leikkaatte pelargonioita niin niiden pitäisi olla  reilusti kuivan puoleisia niin   ei valuta nesteitä /  iske mikään viirus tms  leikkauspintaan ja siitä sitten pikkuhiljaa voi tuhota koko aarteen

By Helmipöllö - 17.5.2017

Prins Nikolai tekee nyt näin punertavia kukkia

Pieni Ålsta Elinore on ahkera kukkija
By Eripari - 17.5.2017

Floora, kiitos rohkaisusta. Arvasit oikein, leikkelen pelakuitani liian vähän. Vaan on mulla semmosiakin jotka kasvaa hirveetä vauhtia, lienevät liian isoissa ruukuissa.
By Pepino - 17.5.2017

Voi hurja miten isot lehdet on Emmassa. Ostin uudestaan sen tulpaanipelargonin. 
By Jadetsu - 17.5.2017

Pepino - 5/17/2017

Son Emma från Bengtsbo
By Pepino - 17.5.2017

Jadetsu - 5/17/2017
Pepino - 5/17/2017

Son Emma från Bengtsbo

Toki tiedän sen, kun viime syksynä minulle täällä sanottiin sen nimen.

Mårbacka Emma siinä luki.
By Helmipöllö - 18.5.2017

Pikkuinen Elnaryds Pippi

By zJässikkä - 18.5.2017

Tänään tulleet viisi Zonartic-pelargonia

By Pepino - 18.5.2017

Tämän värisen ostin eilen kaupasta.

By hoyabella - 18.5.2017

KR Mary

By hoyabella - 19.5.2017

Voi tätä hulluutta. En edes kerää erilaisia pelargoneja, mutta silti nimellisiä on siunaantunut erilaisista vaihdoista 29 kappaletta, pari dubbettia. Sitten vielä nimettömät suuret purkit on maitohuoneessa talvehtimassa.

Nimelliset siirsin viherhuoneesta kasvihuoneeseen, vein myös lämpöpuhaltimen kaiken varalta, jos tulee vielä kylmiä öitä. Maitohuoneen pelakat saisi varmaan jo nostaa aurinkoon. Ovat kasvaneet vihreinä koko talven pohjoisikkunalla.
By Maariankello - 20.5.2017

Ihana hulluus! Smile
By Nasty - 20.5.2017

Mikä hän on nimeltään? 

By Maariankello - 20.5.2017

Oliskohan joku PAC Tomcat... Mexica tms. Vaikea sanoa. Kannattaa kysyä sieltä, mistä ostit. Heillä saattaa olla se tiedossa, vaikka ei sitä nimeä ole laitettu tuohon kasvin kylkeen.
By Pepino - 20.5.2017

En tiedä onko tämä sama valkoinen joka viime kesänä kukki todella upeasti ja teki isot pallot. Harmittelin jo ettei se jäänyt eloon, mutta jos tämä on sama, niin olen todella iloinen. Lehdet tosin on pienemmät, kuin viime kesänä.

Tämä on tehnyt runsaasti pienempiä lehtiä.

By Nasty - 21.5.2017

Maariankello - 5/20/2017
Oliskohan joku PAC Tomcat... Mexica tms. Vaikea sanoa. Kannattaa kysyä sieltä, mistä ostit. Heillä saattaa olla se tiedossa, vaikka ei sitä nimeä ole laitettu tuohon kasvin kylkeen.

Kiitos. Nimestä viis mutta mahottoman kaunis hän on =). Ostin muutaman amppeliin laitettavaksi.On kuulemma riippa mallinen.
By Helmipöllö - 22.5.2017

Tähtipelargoni Edwards Zoran nuput ovat todella punaiset mutta auennut kukka onkin aika hempeän värinen. Jonkinasteista pientä pisamaa näyttäis olevan terälehdissä.

By Nasty - 22.5.2017

Mårbacka kukkii kauniisti,kestosuosikki

By Pepino - 22.5.2017

Minun Mårbacka Emmassa ei ole lehdet mennyt silleen rumasti, kuin viime syksynä, jonka ostin yhdellä €urolla ja siinä oli kiiltävät lehdetkin.  Siinä uudessa on normaali lehdet, mutta todella suuret ja alimmat suuret lehdet poistin.

Onko vanhasta Mårbacka Emmasta tehty uusi verso? 
By zJässikkä - 22.5.2017

Mårbacka Emmaa ei ole koskaan ollutkaan vaan Emma från Bengtsbo on  mutaatio Mårbackasta
By Pepino - 22.5.2017

Ainakin minulle myytin sen nimenä Mårbacka Emma.  Ihmettelin kyllä etteivät maininneet Emma från Bengtsbo. 
By Maariankello - 22.5.2017

Pepino, jos sun tulppaanikukkaisessa pelargonissa on tavalliset lehdet, niin se on varmaankin Mårbacka Tulpan. Sen lehdet eivät käpristele, mutta kukinto on samantapainen vaaleanpunainen tulppaani. Kuten Jässikkä jo totesikin, niin Emma från Bengtsbo on mutaatio tai sportti Mårbackasta. Ja tuo Mårbacka Tulpan on eri pelargoni. On valitettavaa, etteivät kaupat, puutarhat ym käytä koko nimeä kasvista. Tulee helposti sekaannuksia!

Muistan hyvin, kun täällä hehkutin ostaneeni pelargoniharrastukseni alkutaipaleella ihanan tulppaanipelargoni Emman. Mutta olen tosi iloinen, että täällä asia korjattiin ja kerrottiin, että se on Emma från Bengtsbo. Keräilijälle se on tosi tärkeä tieto. Voin kertoa vielä esimerkin siitä, miten paljon sekaannusta nuo väärät nimet aiheuttivat aluksi, kun en mistään mitään tiennyt. Vieläkään en tiedä paljoa, mutta jotain olen oppinut. Ostin Plantagenista Appleblossom nimisen pelargonin. Sitten sain täältä Appleblossom Rosebudin ja ja Rosebudin. Sitten ihmettelin, kun mulla on kolme täsmälleen samalla tavalla kukkivaa pelargonia. No sama pelargonihan se oli. Siksi olisi hyvä käyttää pelargonista koko nimeä. Se voi ärsyttää joitakin, mutta toivottavasti ymmärrätte, miten tärkeää se on keräilijälle. Hiukan nipotamme nimistä! Smile

Laitan tähän vielä linkin Pelargonitaivas-blogista, jossa on tuosta Mårbacka Tulpanin ja Emma från Bengtsbosta kerrottu. Sieltä löytyy muutenkin paljon hyvää tietoa pelargoneista! Kannattaa tutustua!

http://pelargonit.blogspot.fi/search/label/Emma%20från%20Bengtsbo
By Jadetsu - 22.5.2017

Maariankello - 5/22/2017
Pepino, jos sun tulppaanikukkaisessa pelargonissa on tavalliset lehdet, niin se on varmaankin Mårbacka Tulpan. Sen lehdet eivät käpristele, mutta kukinto on samantapainen vaaleanpunainen tulppaani. Kuten Jässikkä jo totesikin, niin Emma från Bengtsbo on mutaatio tai sportti Mårbackasta. Ja tuo Mårbacka Tulpan on eri pelargoni. On valitettavaa, etteivät kaupat, puutarhat ym käytä koko nimeä kasvista. Tulee helposti sekaannuksia!Muistan hyvin, kun täällä hehkutin ostaneeni pelargoniharrastukseni alkutaipaleella ihanan tulppaanipelargoni Emman. Mutta olen tosi iloinen, että täällä asia korjattiin ja kerrottiin, että se on Emma från Bengtsbo. Keräilijälle se on tosi tärkeä tieto. Voin kertoa vielä esimerkin siitä, miten paljon sekaannusta nuo väärät nimet aiheuttivat aluksi, kun en mistään mitään tiennyt. Vieläkään en tiedä paljoa, mutta jotain olen oppinut. Ostin Plantagenista Appleblossom nimisen pelargonin. Sitten sain täältä Appleblossom Rosebudin ja ja Rosebudin. Sitten ihmettelin, kun mulla on kolme täsmälleen samalla tavalla kukkivaa pelargonia. No sama pelargonihan se oli. Siksi olisi hyvä käyttää pelargonista koko nimeä. Se voi ärsyttää joitakin, mutta toivottavasti ymmärrätte, miten tärkeää se on keräilijälle. Hiukan nipotamme nimistä! SmileLaitan tähän vielä linkin Pelargonitaivas-blogista, jossa on tuosta Mårbacka Tulpanin ja Emma från Bengtsbosta kerrottu. Sieltä löytyy muutenkin paljon hyvää tietoa pelargoneista! Kannattaa tutustua!http://pelargonit.blogspot.fi/search/label/Emma%20från%20Bengtsbo

Täyttä asiaa höpäjää Maariankello
By Pepino - 22.5.2017

Mistä ihmeestä johtuu, ettei puutarhurit tiedä mitä myyvät. Netin kautta kun kyselee lisää tietoa josta tilaa, niin vastaus on "ei tiedetä" Miksi heillä sitten on isot puutarhat,  joissa kasvatetaan myyntiin menevät kasvit. Tuntuu kuin he tilaisivat pelkästään valmiita kasveja joita saa myös marketista, mutta marketit myy puolet halvemmalla esim. viiniköynnökset on alle 10€/kpl, mutta netti myy n. 20€/kpl vaikka kyseessä on sama nimike. 

Ei ole kovin luotettavaa.

By Maariankello - 22.5.2017

Jadetsu, kerrankin!! Smile
By Jadetsu - 23.5.2017

Pepino - 5/22/2017
Mistä ihmeestä johtuu, ettei puutarhurit tiedä mitä myyvät. Netin kautta kun kyselee lisää tietoa josta tilaa, niin vastaus on "ei tiedetä" Miksi heillä sitten on isot puutarhat,  joissa kasvatetaan myyntiin menevät kasvit. Tuntuu kuin he tilaisivat pelkästään valmiita kasveja joita saa myös marketista, mutta marketit myy puolet halvemmalla esim. viiniköynnökset on alle 10€/kpl, mutta netti myy n. 20€/kpl vaikka kyseessä on sama nimike. 

Ei ole kovin luotettavaa.

Eihän kukkakaupoissakaan aina tiijetä mitä niillon myynnissä, se se hullulta tuntuu. Monesti oikein mellevänä kertovat jostain kasviksesta, ja mua huvittaa niin suuresti ku non ihan hakoteillä.
By raya - 23.5.2017

Viimeksi piti oikeestaan nauraa messuilla pelakuun nimi-asialle kun naapurin vanhempi mieshenkilö tuli nykimään hihasta että lähtee hänen kans katteleen pelakuita, hänellä on varmaan saman verran pelakuita kuin miullakin, joka tapauksessa halusi jotain uutta.
No me käppäsimme ja sitt hän huomas semmosia joissa oli valtavat kukat , kirjavia + myös muita värejä ja hän kysäs myyjältä että onkos näissä nimilappua , niin vastaus oli että ei jokaikinen kasvi tartte erkseen nimilappua, ne on pelargonioita !!!!!
Miulla petti pokeri ja purskahin nauruun ja tuumasin että Kappas vaan niimpäs onkii. Sanoin minä tälle myyjättärelle että kyllä niilä silti ruukaa nimikin olla.  Mieshenkilö otti sitten pari kasvia ja aiko kirjottaa ite nimilaput :  Pelargoni.
Ei ollu sama kauppias ku viime vuonna miulle möi  pelargonioita kun nimee tivasin
By oxalis - 24.5.2017

By oxalis - 24.5.2017

Nuo edelliset oli muistoja viime kesältä. Melko hyvin talvehtivat kaikki, ainoastaan luonnonlajit, kuten tuo P. sidoides ryhtyi kenkkuilemaan ja kuolla kupsahti, kun siirsin keväällä viileästä kellarista huoneenlämpöön. Ei olis ehkä pitäny viedä kellariin ensinkään? Ja tunnistaisko joku tuon tähtipelargonin, onko Fireworks Pink, niinkuin arvelen?
By Maariankello - 24.5.2017

Siltähän se näyttää, mutta vaikea varmaksi on mitään sanoa.
By Pepino - 25.5.2017

Nyt vein kaikki pelakuu taimit parvekkeelle. Voi että miten söpöjä siemenistä kasvatukset taimit on. Isot pelakuut saivat jäädä olohuoneen ikkunalle ja lähes kaikki siellä kukkii. 😊
By Maariankello - 26.5.2017

Ensimmäinen hyllyköllinen pääsi lasiterassille!

By Pepino - 27.5.2017

Selvästi huomaa, että tuo valkoinen on Zonale -lajike, kun lehdissä on tummat renkaat eli vyöhykkeet. 

By kastehelminen - 27.5.2017

Löysin siemenpussit joista piti talvella kokeilla kasvattaa muutama pelakuu. Heitänkö pois vai säilyykö ne ensi talveen? Ei lue kauanko säilyy mutta se lukee että ne on viime vuoden siemeniä.
By Pepino - 27.5.2017

kastehelminen - 5/27/2017
Löysin siemenpussit joista piti talvella kokeilla kasvattaa muutama pelakuu. Heitänkö pois vai säilyykö ne ensi talveen? Ei lue kauanko säilyy mutta se lukee että ne on viime vuoden siemeniä.

Älä heitä, vaan kokeile ensi talvena tai voithan osan  vielä kylvää ja ne ehkä kukkii  myöhään syksyllä tai seuraavana vuonna ellet pätki poikki niitä taimia, jotta ne haarautuu ja vahvistuu.
By Nasty - 27.5.2017

kastehelminen - 5/27/2017

Oon idättänyt kolmekin vuotta vanhoja siemeniä onnistuneesti. Säilyy siis =)
By kastehelminen - 27.5.2017

Kiitos vinkeistä, taidan odotella talvea.
By Eripari - 31.5.2017

Tästä tykkään kovasti, sopivan pieni ja lehtikin on mukavan mallinen. Vaan mihin hävisi lehden kirjavuus, vai eikö sitä pitänyt ollakaan? First Yellow.

By zJässikkä - 31.5.2017

Eripari - 5/31/2017
Tästä tykkään kovasti, sopivan pieni ja lehtikin on mukavan mallinen. Vaan mihin hävisi lehden kirjavuus, vai eikö sitä pitänyt ollakaan? First Yellow.

Ei pitäisi ollakaan
By zJässikkä - 31.5.2017

Rushmoor Platinum Anniversary
By zJässikkä - 31.5.2017

Tänä vuonna ei pitänyt ostaa mitään, mutta lipsunut olen jo muutaman kerran. Huomenna odotan tulevaksi Odensjö Ömma Ögonkast-nimistä. Toivottavasti sen jälkeen ei enää tule lipsahduksia.
By Luponia - 31.5.2017

Kyllä niitä lipsahduksia on tullut ite kullekin.Augustaa,AnnaBrittaa ja monta muuta,kunhan, kunnolla kukkivat niin sitten kuvia.

By Maariankello - 1.6.2017

Mä olen tänä vuonna ostanut vaikka ja mitä. Ihan hirveä vauhti päällä. Nyt niitä on jo ihan liikaa!! Ja pelargonitapahtumia on vielä tulossa, joista varmasti tarttuu mukaan pistokkaita. Syksyllä taas ihmetellään, että mihin saa kaikki mahtumaan!

Seuraava tapahtuma täällä meillä päin on Salon kupeessa Myllyn pelargonipäivä. Se on Rekijoen myllyllä 11.6. klo 12-16. Osoite on Isohiidentie 1190, Rekijoki.
By Pepino - 4.6.2017

Tämä kotimainen kukkii todella hyvin.

By hoyabella - 11.6.2017

Hyvä kun muistin, että talvetettavatkin pitäisi nostaa pihalle. Mies avusti. Tässä muutama pelargoni, jotka ovat kukkineet maitohuoneen ikkunalla koko talven.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/76f22b3a-3a3d-4cc4-90e1-e9a7.JPG

By Helmipöllö - 13.6.2017

Tänään on vihdoinkin aikaa paneutua pelargoneihin. Olen leikannut surutta raaskuja ja osalle vaihtanut mullat samalla. Ei varmaan ihan hirveästi tykkää mutta ehkä ne selviää hengissä. On taas ollut niin älyttömän ankea kevät että ulkona olleilla lehdet on ihan punaisena ja harva viitsii edes kukkia. Jonkin verran sain pistokkaita mutta saa nähdä onko niistäkään kasvajaksi.. ilmoittelen myöhemmin jos on jotain vaihtamisen arvoista 😊
By Pepino - 13.6.2017

Pelakuut kestää jonkin verran kylmää, jopa lyhyen aikaan pakkasta, mutta lehtiin tulee värivaurioita.
By Helmipöllö - 13.6.2017

Saa nähdä mitä ne nyt leikeltyinä tykkää.. sais kyllä tulla muutama aurinkoinen päivä niin jospa ne vielä alkais uudestaan kasvamaan.
By Helmipöllö - 14.6.2017

Sormipelargoni Something Else

By hoyabella - 17.6.2017

Mikähän mahtaa olla? Oli pakko ostaa kun pelagonilla oli niin nätti pyöreä kukinto. Valkoinen mutta vanhetuessaan tulee roosaa.
 https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/87e430f4-5822-4cc9-bbb1-ecb3.jpg

By Maariankello - 18.6.2017

Oliskohan Kronprinsessan Mary, Ruotsin vuoden pelargoni!
By kevätlinnunherne - 18.6.2017

Minulla on ja viimevuotinen Kronprinsess Mary,on ainakin vielä pienikasvustoinen mutta kukkii hyvin,on kyllä kaunis.
Kuvassani Fireworks White,joka oli viimevuonna kuistissa kasvaessaan vähässä valossa aivan valkoinen,nyt olen pitänyt sitä ulkona ja kukinto punertaa aika jännästi,melkein nätimpi kuin valkoisena.
By hoyabella - 18.6.2017

Pelargonit poikineen.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/3eefc408-189f-4cc1-928e-8286.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/9f809543-549b-4eb3-b3b5-04f3.jpg

By Maksaruoho - 18.6.2017

hoyabella - 6/18/2017
Pelargonit poikineen.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/3eefc408-189f-4cc1-928e-8286.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/9f809543-549b-4eb3-b3b5-04f3.jpg

Ovat ku sotapojat ojennuksessa. Nätiltä näyttää.
By Pepino - 19.6.2017

Taas ostin kotimaisen pelakuun. Taisi hieman kärsiä, kun fillarin korissa tärisi. 

Tässä on runsaasti nuppuja ja hyvin on haarautunut. 

By Pepino - 21.6.2017

Mikähän tuo pelakuu on, kun se tekee tälleen nuput. Eli yksi varsi ja sen päässä monta kukkaryhmää. 

By Helmipöllö - 24.6.2017

Ostin viikko sitten torilla käydessäni riippapelargonin kun ei nuo omat viitsi avata nuppujaan tuolla kylmyyydessä. Tosi kaunis ja kukkia tekevä se on vaikkei nimestä ole tietoakaan.

By Ylvalii - 24.6.2017

Tyhmä kysymys: ovatko nuo töröt siemenkotia?
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/7a282b1b-a16a-4d44-ad46-5474.jpg
By Pepino - 24.6.2017

Ylvalii - 6/24/2017
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/7a282b1b-a16a-4d44-ad46-5474.jpg

Vain yksi oikealla. En ole varma onko vasemmalla tuossa välissä.
Helposti näkee, jos pelakuu alkaa tekemään siemeniä, sillä ne työntää piikin kukan keskeltä ennen kuin terälehdet lakastuu.

Pepino - 6/21/2017
Mikähän tuo pelakuu on, kun se tekee tälleen nuput. Eli yksi varsi ja sen päässä monta kukkaryhmää. 

Onko tämä niitä sun siemenkasvatuksia? Mulla rupesi aikoinaan F1-hybridit tekemään varsinkin loppukesästä paljonkin tuollaisia "ylimääräisiä" kukkavarsia.
By Pepino - 24.6.2017

Helmipöllö - 6/24/2017
Pepino - 6/21/2017

Onko tämä niitä sun siemenkasvatuksia? Mulla rupesi aikoinaan F1-hybridit tekemään varsinkin loppukesästä paljonkin tuollaisia "ylimääräisiä" kukkavarsia.

Ei, kun ostin S-Gardenista.

Pepino - 6/24/2017
Helmipöllö - 6/24/2017
Pepino - 6/21/2017

Joku viisaampi ehkä tietää..
By Pepino - 24.6.2017

Helmipöllö - 6/24/2017
Pepino - 6/24/2017
Helmipöllö - 6/24/2017
Pepino - 6/21/2017

Joku viisaampi ehkä tietää..

Ehkäpä ne epäonnistuneet myydään tavallisena ja halvalla hinnalla. Oli vain yksi jäljellä ja nätti, niin pakkohan se oli ostaa.
By Ylvalii - 24.6.2017

Pepino - 6/24/2017
Ylvalii - 6/24/2017

Helposti näkee, jos pelakuu alkaa tekemään siemeniä, sillä ne työntää piikin kukan keskeltä ennen kuin terälehdet lakastuu.

Onko jotain jippoja pelargonin siementen keruun kanssa?
By Pepino - 25.6.2017

Ylvalii - 6/24/2017
Pepino - 6/24/2017
Ylvalii - 6/24/2017

Onko jotain jippoja pelargonin siementen keruun kanssa?

Jos haluat kerätä siemeniä, niin anna ne piikit olla siinä niin kauan, että se kuori avautuu. Sieltä sisältä tulee sellaiset pehmeät pitkät karvat ja niiden päässä on siemen. Älä siis irroita sitä piikkiä ennen kuin se aukeaa.

Googlella haettu kuva.

By Maariankello - 26.6.2017

Tässä vielä muistutus ensi lauantain Porin pelargonipäivässä!

By Maariankello - 29.6.2017

Tässä vielä tarkempi aikatalu!

By Helmipöllö - 29.6.2017

Pari viikkoa sitten leikatut pelargonit selvisivätkin hyvin mullanvaihto-leikkaus operaatiosta. Melkein kaikki ovat aloittaneet jo kasvamisen ja Tornedalen pukkaa kukkaa. Yritin ottaa leikatessa kaikki nuput pois mutta näköjään yksi oli jäänyt lehtien alle piiloon. Nyt on ihan kesäfiilinki!

By Nasty - 29.6.2017

Mårbacka aloittaa kukintaansa komeasti

Myös Border White aloittelee pikku hiljaa

By Maariankello - 29.6.2017

Onpas komea Mårbacka!
By Nasty - 30.6.2017

Maariankello - 6/29/2017
Onpas komea Mårbacka!

Kiitos, jotenkin tuli nuo värit tommoset haaleat kuvaan (otin tabletilla kuvan) vaikka oikeastihan tuo on kauniin hennon vaaleanpunainen. Kukkanuppuja on toistakymmnetä uutta tuolla lehtien kätköissä joten jahka nekin tulee niin komistuu vielä.
By hoyabella - 1.7.2017

Kastehelmiseltä, Sutarven Nada tai Nabba???
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/09465c5d-a0b5-465f-a9d6-b0c8.jpg

By kastehelminen - 1.7.2017

Hoyabella, se on Sutarves Nada.
By Pepino - 2.7.2017

Johan jotakin kuinka pieni tuo on. Eli  työnsi ensimmäisen kukan. 

"Mårbacka Tulpan"  ei kyllä tulppaanilta näytä.

By Helmipöllö - 2.7.2017

Pepino - 7/2/2017

Eikä tuo kyllä näytä Mårbacka Tulpanilta.. joku on myynyt sulle tuon ihan väärällä nimellä. Vai onko sulla vaan laput irronneet ruukuista?
By Pepino - 2.7.2017

Helmipöllö - 7/2/2017
Pepino - 7/2/2017

Eikä tuo kyllä näytä Mårbacka Tulpanilta.. joku on myynyt sulle tuon ihan väärällä nimellä. Vai onko sulla vaan laput irronneet ruukuista?

Juuri niin, ei näytä. Siellä luki Mårbacka Emma ja ihmettelin, kun siinä on ihan normaalit lehdet.
Luulenpa että eroan siitä verkkokaupasta,  koska eivät tiedä mitä myyvät, kun monet aina kyselee monesta taimista  nimeä. 

Eli tietääkö kukaan minkä niminen tuo on?

By Pepino - 2.7.2017

Nyt siellä sivulla lukee Tulppaanipelargoni Emma. Eli taas ovat lähettäneet minulle väärän kasvin. 

Luulenpa, että ovat lähettäneet Ruusunnuppupelargonin - Apple Blossom. Eipä haittaa, sillä tuokin on ihan söpö. 
By Helmipöllö - 2.7.2017

Pepino - 7/2/2017
Nyt siellä sivulla lukee Tulppaanipelargoni Emma. Eli taas ovat lähettäneet minulle väärän kasvin. 

Luulenpa, että ovat lähettäneet Ruusunnuppupelargonin - Apple Blossom. Eipä haittaa, sillä tuokin on ihan söpö. 

Se on mahdollisesti Appleblossom Rosebud.
By Pepino - 2.7.2017

Helmipöllö - 7/2/2017
Pepino - 7/2/2017

Se on mahdollisesti Appleblossom Rosebud.

Niin juuri ja tekisi mieli ilmoittaa heille, että taas väärä tilaus lähetetty.

Kiitos sinulle, kun vahvistit nimen. 

By Pepino - 4.7.2017

Ainut Zonale minulla, jossa on nuo Zonale renkaat. Terälehdissä on hieman punaista ja en kyllä tiedä minkä niminen tämä on, kun nimi mennyt hukkaan.
Tämä ei ollutkaan se pelakuu, missä oli isot valkeat pallot viime kesänä. Ehkä sekin poistui hiljaa. 

By Jadetsu - 4.7.2017

By Pepino - 4.7.2017

Americana - White Splash

By Nasty - 4.7.2017

Jadetsu - 7/4/2017

Onpa hempeä Kiss 
By Helmipöllö - 9.7.2017

Gosbrook Ryan David lähettää kesäterveiset sinne alkukotiin Jässikälle!

By Ylvalii - 9.7.2017

Helmipöllö - 7/9/2017

Ihanan värinen!
By Nasty - 9.7.2017

Pelakuut... kuinka kauan menee kun latva pistokkaasta kasvattaa että alkaa kukkia? Onko laji kohtaista vai poppas konstejako pitää alkaa tekemään? 
By Helmipöllö - 9.7.2017

Ylvalii - 7/9/2017
Helmipöllö - 7/9/2017

Ihanan värinen!

Juu, se on yksi suosikeistani Smile  lehdistöön tulisi auringossa kaunis tumma kilpi mutta se viettää tämän kesän keittiön ikkunalla.
By Maariankello - 10.7.2017

Kyllä latvapistokas saattaa alkaa hyvinkin nopeasti kukkimaan. Vähäisen kokemukseni mukaan monesti ihan liiankin nopeasti, koska niitä joutuu nyppimään pois, ettei vie kasvilta voimaa, jotta pistokas jaksaa kasvaa.

Upea tuo Helmipöllön pelargoni.
By Nasty - 10.7.2017

Muutama latvapistokas on tosiaan alkanut kukkimaan jo kun ovat 10-15cm korkeita,mutta sitten miulla on sellaisia jotka on jo todella isoja puskia tai korkeutta yhdelläkin on jo 80cm ja ei näy kukkanuppuja millään. Miksi ne kasvattaa vain varsia vai onko se tosiaan laji kohtaista? 
By Helmipöllö - 12.7.2017

Purppurainen pieni Frank Hazel avasi kesän ensimmäiset kukat.

By zJässikkä - 13.7.2017

Tässä muutama suosikki

sateesta kärsinyt Potter Heigham
By zJässikkä - 13.7.2017

Maureen
By zJässikkä - 13.7.2017

Cook´s Red and White
By zJässikkä - 13.7.2017

vasta kukkaan puhkeamassa Viva Rosita
By Pepino - 14.7.2017

Testaus! Wau' nyt toimii kuva lähetys. 
Nollasin tabletin järjestelmän.

Kuva näköjään kärsi kun pistin sen jpg.ksi.

By Maariankello - 15.7.2017

By zJässikkä - 15.7.2017

Viva Rosita uudelleen
By zJässikkä - 15.7.2017

Finska Farmor
By zJässikkä - 15.7.2017

Mme Recamier
By zJässikkä - 15.7.2017

Granny Barter
By kastehelminen - 15.7.2017

Vuodesta toiseen Jässikällä on mahtavan upeita pelakuita. Jos tuosta Maureenista joskus vaikka siirrellessä tai ohi kulkiessa katkeaisi pieni oksanpää, voisin lähettää pinon postimerkkejä tilalle.
By Maariankello - 17.7.2017

Viva Rosita on kyllä aika namupala!
By Pepino - 17.7.2017

Jännänä odottelen, kun siementaimit on työntänyt isoja  nuppuja ja väriä jo näkyy niissä. En latvonut niitä  ollenkaan, vaan halusin nähdä jo niiden kukat. 😊
By kevätlinnunherne - 17.7.2017

Red Pandora tulppaanipelargoni
By kevätlinnunherne - 18.7.2017

Kronprincess Mary,tästä tykkään kun kukkii hyvin vaikka muuten on aika kitukasvuinen,ehkä on vielä viimekesäisessä ostohetken mullassaan.
By Hankalin - 19.7.2017

Eka kukka ikinä! Kiss Terkkuja Kastehelmiselle!

By Hankalin - 19.7.2017

Jos saisin pitää vain muutaman pelargonin, Suzanne olisi yksi niistä.

Oma siemenkasvatus.

Uuden tulokkaan ensimmäinen kukinto. Tämän ostin joltain harrastajalta Tilhiskin pelargonipäivillä. Eikä yhtään kaduta. Wow
By oxalis - 21.7.2017

Toukokuussa pääsin käymään Saaren kartanon puutarhalla Mäntsälässä. Kuulin, että he ovat valitettavasti lopettelemassa pelargonien kasvatusta. Pakkohan oli siis "pelastaa" joitain jäljellä olevia lajikkeita, joita mulla ei vielä ollut. Nyt nuo pikku tiitiäiset rupeavat jo pukkaamaan kukkaa, siitä huolimatta, että istutin kaikki uusiin ruukkuihin ja poistin samalla "nailonsukat". Dallimore, Platinum, Chiltern Surprise, Vancouver Centennial, Bornholm. Onnellinen olen siitä, että pyynnöstä sain Mrs. Pollockista pistokkaan, vaikkei sitä ollutkaan virallisesti myynnissä, mutta kun näin ison emokasvin. Jos jotakuta kiinnostaa, voin lähetellä kuvia, kunhan pääsevät kukkimisen vauhtiin.
By Romjasa - 21.7.2017

oxalis - 7/21/2017
Toukokuussa pääsin käymään Saaren kartanon puutarhalla Mäntsälässä. Kuulin, että he ovat valitettavasti lopettelemassa pelargonien kasvatusta. Pakkohan oli siis "pelastaa" joitain jäljellä olevia lajikkeita, joita mulla ei vielä ollut. Nyt nuo pikku tiitiäiset rupeavat jo pukkaamaan kukkaa, siitä huolimatta, että istutin kaikki uusiin ruukkuihin ja poistin samalla "nailonsukat". Dallimore, Platinum, Chiltern Surprise, Vancouver Centennial, Bornholm. Onnellinen olen siitä, että pyynnöstä sain Mrs. Pollockista pistokkaan, vaikkei sitä ollutkaan virallisesti myynnissä, mutta kun näin ison emokasvin. Jos jotakuta kiinnostaa, voin lähetellä kuvia, kunhan pääsevät kukkimisen vauhtiin.

Kuvia vaan tulemaan 😃
By hoyabella - 24.7.2017

Master Piece, kauniit vaaleat lehtien reunat, kukkakin kaunis.

Kun laitoin varapistokkaan juurtumaan, niin lehtien väri alkoi punertumaan. Isossa ei ole lehdissä punaista. 

By hoyabella - 24.7.2017

Madam Salleron, joltakin teiltä saatuSmile. On todella kaunis kukan väri ja lehdetkin.

By hoyabella - 24.7.2017

Catalina'n uusissa lehdissä ei ole yhtään vihreää. On ihana pelargoni, tykkään.

By hoyabella - 24.7.2017

Black Jubilee

By hoyabella - 24.7.2017

First Yellow
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/2447f008-e7b8-4618-9a34-7c80.jpg

By hoyabella - 24.7.2017

Mårbacka Tant Hanna

By hoyabella - 24.7.2017

Kastehelmiselle vilkuttaa ungarisk Appelblossom, upean punainen väri kukalla.

By hoyabella - 24.7.2017

Mosaik Silky

By hoyabella - 24.7.2017

En ymmärrä, miten näitä kerääntynyt!!!!!Whistling  On monta muutakin.
Nimismies on myös on kaunis.
.

By Helmipöllö - 24.7.2017

hoyabella - 7/24/2017
Catalina'n uusissa lehdissä ei ole yhtään vihreää. On ihana pelargoni, tykkään.

Catalina on aivan ihana, se oli mun tämän kesän pakkosaada-listalla, mutta yllättäin kertyi taas aika paljon kaikkea muutakin.. mulla tahtoo nuo valkoreunaiset lehdet aina vähän ruskistua mutta sun näyttää todella hyvältä!
By zJässikkä - 24.7.2017

hoyabella - 7/24/2017
Madam Salleron, joltakin teiltä saatuSmile. On todella kaunis kukan väri ja lehdetkin.

Oikea Madam Salleron ei kuki
By raya - 24.7.2017

Miun ulkona olevat pelargonit ei ees meinaakkaan kasvaa eikä tietenkään kukkiakkaan, kaikki isommista pienimpään vaan olla möllöttää, kasvarissa sentäs joku kukkiikin.
Jyväskylä

Tarhaleidi

Nimismies
Ja vieressä olikohan American White Splash
Maverick White ja White Tango nuppuilee kyllä (kasvarissa)
By hoyabella - 24.7.2017

Madam Salleron   https://rightplants4me.co.uk/content/plant?PlantID=2547
By Maariankello - 24.7.2017

Tuota linkkiä ei valitettavasti voi uskoa. Oikea Madame Salleron ei todella kuki. Jos se kukkii, niin se on joku muu.
By hoyabella - 24.7.2017

Maariankello - 7/24/2017
Tuota linkkiä ei valitettavasti voi uskoa. Oikea Madame Salleron ei todella kuki. Jos se kukkii, niin se on joku muu.

Mistä siemenet saadaan vai lisätäänkö vain pistokkaista.

En usko, että siemeniä saa. Tuohan on jalostuksen tulos. Pistokkaista pitää lisätä, koska ei siemeniä ole.
By Ylvalii - 24.7.2017

raya - 7/24/2017
Miun ulkona olevat pelargonit ei ees meinaakkaan kasvaa eikä tietenkään kukkiakkaan, kaikki isommista pienimpään vaan olla möllöttää, kasvarissa sentäs joku kukkiikin.
Jyväskylä

Tarhaleidi

Nimismies
Ja vieressä olikohan American White Splash
Maverick White ja White Tango nuppuilee kyllä (kasvarissa)

Vähän sama ongelma, ettei pelarhonit halua ulkona oikein kukkia 😯

Sama ongelma ollut täälläkin. Kukinta alkoi kunnolla vasta pari viikkoa sitten. Ja mun pelargonit ovat melkein kaikki lasiterassilla tai kasvihuoneessa. Eli olosuhteet pitäisi olla hyvät.
By zJässikkä - 25.7.2017

Tässä  madame Salleronista
By kastehelminen - 25.7.2017

Tämän löysin viime vuonna kirppikseltä, oli pitkä ja laiha kukaton luiru. Kun pääsi tänne, alkoi kasvaa ja kukkia. Se on todella voimakaskasvuisin pelakuu mikä minulla on koskaan ollut. Se on ollut hirveän kauan jollain mummolla. Se kukan väri on todella erikoisen pehmeä. Varmaan jakaisin jos tietäisin mikä tämä voisi olla. 
Niin siinä on pienet vyöhykkeet lehdissä.

By teemaa - 25.7.2017

Minulla on näitä nimettömiä, tunnistaako kukaan?
1

2

3
By kastehelminen - 25.7.2017

teemaa - 7/25/2017
Minulla on näitä nimettömiä, tunnistaako kukaan?123

Voi kun hienoja. Alin vetoaa minuun kun tykkään punaisesta.
By Pepino - 25.7.2017

teemaa - 7/25/2017
Minulla on näitä nimettömiä, tunnistaako kukaan?123

Riippuu vähän siitä kuka on myynyt, sillä yleensä puutarhurit itse antaa nimet. 

Rakkaalla lapsella monta nimeä. 😊
By teemaa - 25.7.2017

Pepino, nämä on jostain halpakaupan kukkamyynneistä ostettu. Punainen on jo monta vuotta vanha ja vaaleat yhden talven yli menneitä.
By Helmipöllö - 28.7.2017

Kesäillan tervehdys Satu-71:lle!
Minnie

By hoyabella - 28.7.2017

Talven yli mennyt riippapelargoni. On kauniin värinen kukka.

By Teenjuoja - 28.7.2017

Onkohan kuvassa oleva lehden pilkutus jotain tautia vai ravinteiden puutetta? Taidan heittää tuon syksyllä pois, se lienee jokin Mårbacka, karmiininpunaiset hiukan kerratut kukat.
By Teenjuoja - 28.7.2017

Kesäloman kunniaksi ostin lähiliikkeestä yhden pelargonin, joksi valikoitui Wilhelm Languth. Se oli märässä mutapaakussa pistokaspusseineen ja auringon paahteessa varret ja lehtien vyöhykkeet olivat värittyneet kovin punaisiksi, mutta kun istutin sen uudestaan, se on rohkaistunut kukkimaan. Mahtaako tämä olla kasvutavaltaan rotjake (kuten nuo muutkin vanhat pelargonini)?

By zJässikkä - 28.7.2017

Teenjuoja - 7/28/2017
Kesäloman kunniaksi ostin lähiliikkeestä yhden pelargonin, joksi valikoitui Wilhelm Languth. Se oli märässä mutapaakussa pistokaspusseineen ja auringon paahteessa varret ja lehtien vyöhykkeet olivat värittyneet kovin punaisiksi, mutta kun istutin sen uudestaan, se on rohkaistunut kukkimaan. Mahtaako tämä olla kasvutavaltaan rotjake (kuten nuo muutkin vanhat pelargonini)?

Kyllä Wilhelmi aika suureksi kasvaa
By Helmipöllö - 28.7.2017

Emma från Bengtsbo lähettää terveiset Kastehelmiselle!

By zJässikkä - 28.7.2017

Jägershus Dear Santa
By zJässikkä - 28.7.2017

Jägershus Roosevelt
By zJässikkä - 28.7.2017

Lara Harmony
By zJässikkä - 28.7.2017

Pamela Vaughan
By zJässikkä - 28.7.2017

Peggy West
By zJässikkä - 28.7.2017

Sutarves Nada K
By zJässikkä - 28.7.2017

Vina
By Ylvalii - 28.7.2017

Jässikällä ihania pelargoneja!
By Karvari - 29.7.2017

Joku anto ymmärtää ettei tänne nimettömiä laitettas,laitan kuiteski.Tykkään näistä.
By Karvari - 29.7.2017

Tämäki nimetön kaunis.

Bullseye Cherry,terveisiä MirjaM:lle
By Pepino - 30.7.2017

Kuinkas sattuikaan. 😁

By Primitivo - 31.7.2017

Aurinkoinen oranssi!

By kastehelminen - 31.7.2017

Sutarves Nada heittää viihteelle

By Hankalin - 31.7.2017

By Hankalin - 1.8.2017

Tämän tehtyänsä on kasvinjalostaja saattanut olla tyytyväinen.

PAC Mexica Tomcat Kiss

By Nasty - 1.8.2017

Hankalin - 7/31/2017

PAC Mexica Tomcat Kiss

Mistä sie löysit tuon nimen? Ostin näitä ihanuuksia keväällä ja mistään eikukaan ole osannut kertoa nimeä näille. Ovat valtavan kauniita .
By zJässikkä - 1.8.2017

Hankalin - 7/31/2017

PAC Mexica Tomcat Kiss

Onko senkin nimi lyhennetty? Aikoinaan oli Mexicana Tomcat
By zJässikkä - 1.8.2017

Nasty - 8/1/2017
Hankalin - 7/31/2017

PAC Mexica Tomcat Kiss

Mistä sie löysit tuon nimen? Ostin näitä ihanuuksia keväällä ja mistään eikukaan ole osannut kertoa nimeä näille. Ovat valtavan kauniita .

Nasty, niitä on muitakin kokolailla samannäköisiä
By Hankalin - 1.8.2017

Nasty - 8/1/2017
Hankalin - 7/31/2017

PAC Mexica Tomcat Kiss

Olisinko mahtanu aikoinaan Plantagenista ostaa alun jossa oli toi nimilappu. Plantsun laput nyt välillä on mitä sattuu, mut ihan yleisesti näkyy googlettamalla tää lyhyt nimi olevan käytössä.
By Primitivo - 2.8.2017

By Nasty - 2.8.2017

Hankalin - 8/1/2017
Nasty - 8/1/2017
Hankalin - 7/31/2017

PAC Mexica Tomcat Kiss

Olisinko mahtanu aikoinaan Plantagenista ostaa alun jossa oli toi nimilappu. Plantsun laput nyt välillä on mitä sattuu, mut ihan yleisesti näkyy googlettamalla tää lyhyt nimi olevan käytössä.

Kiitos, Löysin keväällä siis torilta muutaman näitä ja puutarhuri ei tiennyt että minkä nimisiä oli. 
By Nasty - 2.8.2017

*Jässikkä - 8/1/2017
Nasty - 8/1/2017
Hankalin - 7/31/2017

PAC Mexica Tomcat Kiss

Nasty, niitä on muitakin kokolailla samannäköisiä

Omani ovat ainakin ihan prikulleen saman näköisiä BigGrin
By Maariankello - 2.8.2017

Olen laittanut ilmoituksen huomisesta pelargonitapahtumasta kodissani. Ilmoitus löytyy https://puutarha.net/keskustelut/2192813/Pelargoni-PISTOKKAATannanetsinvaihdan-postimaksua-vastaan

Käy kurkkaamassa, jos olet kiinnostunut!
By kastehelminen - 3.8.2017

Laitan tähän muutaman kuvan. Tämä on vähän kuin arvoitus vaikka haluaisinkin tietoa enemmän:

Mistä tämä voi johtua? Katso seuraava viesti niin ymmärrät.

Kaikki edellisen viestin värivaihtoehdot, lähes valkoinen, vaaleanpunainen ja valkovaaleanpunainen ovat samassa kasvissa. Kyseessä on se sama Sutarves Nada jonka muinoin sain joltain penttiläiseltä ja runsaan liikakasvun vuoksi myös pistänyt eteenpäin. Miten tämmöistä sekundaa syntyy? 
By Maariankello - 3.8.2017

Joskus nuo pelargonit taantuvat eli tekevät sportin. Tuollainen erilainen oksa kannattaa leikata pois. Sen voi juurruttaa itselleen, jos tykkää siitä. Ja valo-olosuhteista riippuu paljon se, että kuinka paljon punerrusta tulee tuohon ruusunnuppuun. Voit katsoa lisää tietoa sporttaamisesta Pelargoni-taivas blogissa. Siellä muutenkin paljon hyvää tietoa pelargoneista.

http://pelargonit.blogspot.fi/search/label/sportti

Maariankello - 8/3/2017
Joskus nuo pelargonit taantuvat eli tekevät sportin. Tuollainen erilainen oksa kannattaa leikata pois. Sen voi juurruttaa itselleen, jos tykkää siitä. Ja valo-olosuhteista riippuu paljon se, että kuinka paljon punerrusta tulee tuohon ruusunnuppuun. Voit katsoa lisää tietoa sporttaamisesta Pelargoni-taivas blogissa. Siellä muutenkin paljon hyvää tietoa pelargoneista.http://pelargonit.blogspot.fi/search/label/sportti

Kiitos Maariankello. Tykkään tosi paljon tuosta punaisimmasta ja taidan juurruttaa sen ihan omaksi iloksi.
By kastehelminen - 4.8.2017

Olin kivalla retkellä, monen muun kanssa. Kiitos Maariankello, Tilhiski ja Jässikkä, vaikka muita en tuntenut niin kiitokset ja terveiset oli kivaa yhdessäoloa ja hauskaa rupattelua, puitteista puhumattakaan. Häpeän omaa pientä pelakuumaailmaani joka yllättäen kasvoi 13 yksilöllä ja elän toivossa että saan vielä sen kauan etsimäni Stora Hyttnesin. Parista puuttuu nimilappu mutta itse kasvi on tärkeämpi kuin nimilappu rinnuksissa.

Näissä kuvissa on hyvin piilotettuina kaksi kolmasosaa meidän pelakuista. Ylemmässä kuvassa on 24 eri lajia. Alemmassa kuvassa purkkeja on kolmessa kerroksessa, 28 lajia. Parvekkeen purkkeja en ole kuvannut enkä laskenut ja joku piilottelee sisälläkin. Nyt ymmärrän miksi tilailin siemeniä Whistling  

By Maariankello - 4.8.2017

Kiitos sinulle myös Kastehelminen! Oli kiva tavata nokakkain. Kyssäkaali ja Metsänasukas olivat Jässikän ja Tilhiskin ohella paikalla myös. Ilta oli mielestäni onnistunut. Harmi, ettei kaikkien kanssa ehtinyt juttelemaan muutamaa sanaa enempää. Mutta sain kuin sainkin vajuutettua jo liian suureksi käynyttä arsenaaliani pelargoneista. No tarttui sieltä sitten mukaan uusiakin! Mutta sehän olikin nyt aivan selvä juttu! Suuri kiitos kaikille! Ensi vuonna uudelleen!
By hoyabella - 6.8.2017

Kastehelmiseltä ungarisk appelblossom, ihanan kaunis tumma kukka

By hoyabella - 6.8.2017

Muita suosikkeja. P. Catalina

By hoyabella - 6.8.2017

P. Nimismies vasemmalla ja P. Mosaik Silky oikealla.
By hoyabella - 6.8.2017

Vasemmalla P. Master Piece ja oikealla P. Jyväskylä, jolla on kauniin tummanpunainen väri kukassa.

By hoyabella - 6.8.2017

P. Rose of Bulgarien, myös Kastehelmiseltä.

By hoyabella - 6.8.2017

Mikähän tämä voisi olla, en tiedä onko nimilappu pudonnut vai onk sillä koskaan nimeä ollutkaan.

By Pepino - 6.8.2017

Minun siemenestä kasvatetut pelakuut on alkaneet kukkia ja tehneet isot pallot. En halunut latvoa niitä, koska halusin nähdä niiden kukat jo.😊
By Maariankello - 7.8.2017

Muutaman aarteen kuva!

By Karvari - 7.8.2017

Oi miten hieno tuo Chiltern Surprise!
By Romjasa - 7.8.2017

Karvari - 8/7/2017
Oi miten hieno tuo Chiltern Surprise!

Mun katse pysähtyi aivan samaan, on siinä sitä jotain.
By raya - 7.8.2017

Kyllä kasvarin asukkaat nyt viihtyy
Maverick White ja Jyväskylä

White Tango ja Tarhaleidi

By raya - 7.8.2017

Ulkokuistillakin pieni Swanlands Pink , aivan ihana kukka, Jässikälle Kiitos.

By hoyabella - 8.8.2017

Onhan teillä monen nimisiä pelakoita, kauniita. Rayan viimeinen aivan upea.

Onkohan tälle tavikselle nimeä?

Ja tälle riippapelargonille. Kukkia oli ylhäällä enemmän mutta en ylettynyt kuvaamaan. Tummempi oikeasti.

By raya - 8.8.2017

hoyabella - 8/8/2017

Ja tälle riippapelargonille. Kukkia oli ylhäällä enemmän mutta en ylettynyt kuvaamaan. Tummempi oikeasti.

Miulla on myös tuo eka (messuostos viime vuonna) Jade sille nimenkin muistaakseni löysi , eli American WhiteSplash
Toinen voisko olla Royal Night ?
By zJässikkä - 8.8.2017

Royal Night on kyllä tummempi. Ja yleensä pelkkien kukkien perusteella ei mielestäni pitäisi yrittää nimetä kasveja. Jos ostaa nimettömänä niin miksi sitten jälkeenpäin sille pitäisi joku nimi saada ?
By Pepino - 8.8.2017

hoyabella - 8/8/2017

Ylempi on Americana White Splash.  Minullakin on se.
By Pepino - 8.8.2017

Sain ilmaiseksi  riippapelargoni siemeniä ja ihmettelin miksi toisessa amppelissa taimit kasvaa hitaasti. Nyt oli suuri yllätys, sillä sieltä oli noussut joku muu pelargoni ja se oli yhtäkkiä kasvanut isoksi ja ilmeisesti vienyt vitamiinit riippapelargoneista. 😁
By Jadetsu - 8.8.2017

Pepino - 8/8/2017
hoyabella - 8/8/2017

Totta tuo ylempi on light PINK splash? Minusta son vaaleenpunanen, eikä valakuainen. Onhan musta tosin voinu tulla värisokiaki BigGrin
By Pepino - 8.8.2017

Jadetsu - 8/8/2017
Pepino - 8/8/2017
hoyabella - 8/8/2017

Totta tuo ylempi on light PINK splash? Minusta son vaaleenpunanen, eikä valakuainen. Onhan musta tosin voinu tulla värisokiaki BigGrin

Olet oikeassa, piti oikein uudestaan kurkkaa ja totta on, että se on vaaleanpunainen. 😊
By hoyabella - 8.8.2017

[quote]
*Jässikkä - 8/8/2017
Royal Night on kyllä tummempi. Ja yleensä pelkkien kukkien perusteella ei mielestäni pitäisi yrittää nimetä kasveja. Jos ostaa nimettömänä niin miksi sitten jälkeenpäin sille pitäisi joku nimi saada
Doze Minähän sanoin että kukka on paljon tummempi kuin kuvassa. 
By Pepino - 8.8.2017

Toiselta nimeltä Americano Rose Mega, mutta en ole varma onko se tummempi.
By Pepino - 8.8.2017

Voi että minä tykkään tästä. 

Divas Picotee Cherry.

By Jadetsu - 9.8.2017

hoyabella - 8/8/2017

Alempi näyttää aika pitkälti Contessa Burgundyltä
By Helmipöllö - 9.8.2017

Mun Prins Nikolai näyttää tätä nykyä tämmöiseltä!

Se teki kuolemaa talvella ja katkaisin ihan pätkäksi. "Kanto" jäikin henkiin ja juuresta alkoi kasvamaan tosi rotevaa vartta ja kukka on vaaleanpunainen. Nyt sekin on siirtynyt sinne nimettömien kastiin, eikä sillä nimellä oikeasti ole niin väliäkään kun en keräile esim. jonkun tietyn henkilön jalostamia kukkia. Että siinä olen Jässikän kanssa samaa mieltä tässä nimiasiassa.
By hoyabella - 9.8.2017

En keräile myöskään pelagoneja, niitä on muuten vaan ilmaantunut minulla paljon erilaisia. En harmittelisi jos vaikka kuolisivat.
By Jadetsu - 9.8.2017

Mulla osa pelakuista on jo niin vanahoja että ne joutas vaikka kuolla. Jaksa samoja vuositolokulla kattoa
By Pepino - 9.8.2017

Minulla on vain 40 pelakuuta.  5 ostettu kaupasta ja loput siemenestä kasvatettu. On esim. mansikkaa ja mustikkaa lisäksi kalatkin kauniisti uivat. 😁 
By Karvari - 9.8.2017

Eikö hänkin ole hurmaava? Nimetön raukka.
By raya - 9.8.2017

Karvari - 8/9/2017

Nimestä viis, pääasia että on hurmaava, sitä hän on.
By Jadetsu - 9.8.2017

raya - 8/9/2017
Karvari - 8/9/2017

Nimestä viis, pääasia että on hurmaava, sitä hän on.

Ei, kyllä solis vielä hurmaavampi jos sillois nimi BigGrin
By kevätlinnunherne - 9.8.2017

Tällä riippapelargonilla on minusta hyvä väri ei yhtään ätläkän punainen.
By kevätlinnunherne - 9.8.2017

"Nimettömät" kukkii runsaasti.
By Jadetsu - 12.8.2017

Punanen on tosi vaikee väri kuvata. Tässäki pelakuussa kukat on oikeesti niin punaset ku vain olla ja voi

By Maariankello - 14.8.2017

Jos ei ole nimilappua, niin se on nimetön. Pelargoneja on niin monia samantapaisia, että harvasta tietää varmuudella sanoa, että mikä se on. Kannattaa aina ostopaikasta kysyä. Vaikka siellä ei oliskaan nimeä pelargonissa, niin saattavat silti tietää, mitä ovat ostaneet.
Laitan muutaman kukkijan kuvan.

Ja vielä muutama

Tämä vielä

By Jadetsu - 14.8.2017

By Jadetsu - 14.8.2017

By J8281851515 - 15.8.2017

Jippii, oma risteytys on tuottanut tuloksen!
By Helmipöllö - 16.8.2017

Katsokaa nyt tätä mun "Prins Nikolaita"! Miten se voi olla tämän näköinen? Alkaa jo itseäkin epäilyttämään olenko jotenkin sekoittanut kukat keskenään, mutta kun tämä on ainoa harmaassa ruukussa oleva eikä mulla ole koskaan ollut minkäänlaista Mårbackaa.. Voiko se todella muuttua noin radikaalisti?? Tosi upea se kyllä on, oli sitten mikä tahansa, niin varmasti tämän kesän suosikki.

By RitvaL. - 16.8.2017

Tämä yksilö on kuulemma 43 vuotta vanha, alkuperältään yli 100-vuotias. Kotoisin Sahalahdesta, ehkä naapurin merimiehen tuliaisiksi tuoma. Asuu Tirilän puutarhalla. Ja taas väärinpäin!!!

By Jadetsu - 16.8.2017

By J8281851515 - 16.8.2017

Munkin on pakko aloitella tämmöisellä nololla aiheella. Tunnistaako joku tämän kerrotun ja muovisen oloiset paksut lehdet omaavan? Ostin sen keväällä paikalliselta ja siinä oli lappu, mikä oitis purkkia vaihtaessani lensi oikean olkani yli ja tokaisin "kyllähän minä nyt ton muistan". Nolottaa, enkä millään kehtaisi mennä paikalliseen taas kyselemään outoja.
By RitvaL. - 16.8.2017

Utulasta kuvia

By RitvaL. - 16.8.2017

By kastehelminen - 16.8.2017

RitvaL, mikä paikka on Utula? Tuo ensimmäinen pelakuu on ihan mahdottoman kaunis, sillä on kauniinmalliset lehdet ja ihana väri. Jos sitä olisi joskus saatavilla niin muista minut! Aina löytyy vaihdettavaa. Vaikkapa tuota minun tosivanhaa rotevakasvuista jota vein pelakuunäyttelyn emännälle pari viikkoa sitten. 😊
By RitvaL. - 16.8.2017

Utula on pieni kylä Kyläniemessä, Etelä-Karjalassa. Kuvat on otettu puutarhaystävieni puutarhoista Smile.
By J8281851515 - 18.8.2017

J8281851515 - 8/16/2017
Munkin on pakko aloitella tämmöisellä nololla aiheella. Tunnistaako joku tämän kerrotun ja muovisen oloiset paksut lehdet omaavan? Ostin sen keväällä paikalliselta ja siinä oli lappu, mikä oitis purkkia vaihtaessani lensi oikean olkani yli ja tokaisin "kyllähän minä nyt ton muistan". Nolottaa, enkä millään kehtaisi mennä paikalliseen taas kyselemään outoja.

Vastaan nyt itse tähän kysymykseeni oppia saaneena: se on ivy pelargoni nimeltään freestyle orchid.
By Helmipöllö - 18.8.2017

J8281851515 - 8/18/2017
J8281851515 - 8/16/2017

Vastaan nyt itse tähän kysymykseeni oppia saaneena: se on ivy pelargoni nimeltään freestyle orchid.

Ja ivy pelargonium (tai geranium) on suomeksi riippapelargoni ☺

Helmipöllö - 8/18/2017
J8281851515 - 8/18/2017
J8281851515 - 8/16/2017

No, hei aikamoinen suomennus. Mutatin lehteä muistuttavien pelargonien nimitys toki, mistä sitten on jalostettu, esim. tuokin on muratin lehteä muistuttavan lajikkeen ja peruspelargonilajikkeen hypridi -tyyppi, mutta tarkoituksellisen jalostustoiminnan kautta saavutettu tasaisuus lehdessä ja nimitys ivy on säilytetty tässä tspauksessa.

J8281851515 - 8/18/2017
Helmipöllö - 8/18/2017
J8281851515 - 8/18/2017
J8281851515 - 8/16/2017

No, hei aikamoinen suomennus. Mutatin lehteä muistuttavien pelargonien nimitys toki, mistä sitten on jalostettu, esim. tuokin on muratin lehteä muistuttavan lajikkeen ja peruspelargonilajikkeen hypridi -tyyppi, mutta tarkoituksellisen jalostustoiminnan kautta saavutettu tasaisuus lehdessä ja nimitys ivy on säilytetty tässä tspauksessa.

Ja tästä kasvista vielä, että Euroopassa se tunnetaan paremmin Temprano orchid:ina. Ei tietä kumpi on muna ja kumpi kana, mutta Atlantin toisella puolella osasivat tarkemmin kertoa jalostushistorian kyseiselle kasville...
By Maariankello - 18.8.2017

Jadetsu, onpa upea pelargoni!
By mai-lee - 18.8.2017

RitvaL. - 8/16/2017
Tämä yksilö on kuulemma 43 vuotta vanha, alkuperältään yli 100-vuotias. Kotoisin Sahalahdesta, ehkä naapurin merimiehen tuliaisiksi tuoma. Asuu Tirilän puutarhalla. Ja taas väärinpäin!!!

Jadetsu - 8/16/2017

ystävällinen ja taitava jadetsu kerran taas kääntänyt kuvan oikein päin:_)

By Maariankello - 18.8.2017

Kiitos korjauksesta mai-lee!
By zJässikkä - 19.8.2017

Kaksi kaunotarta sateelta suojassa
By Jadetsu - 19.8.2017

By Karvari - 19.8.2017

Jadetsu,tuosta huolisin pistokkaan BigGrin
By Jadetsu - 19.8.2017

Karvari - 8/19/2017
Jadetsu,tuosta huolisin pistokkaan BigGrin

No sen kyllä saat Smile Laita osote yyveenä ku minolen luultavasti tuhertanu sen hukkahan Smile
By hoyabella - 20.8.2017

Pelargonin lannoittamisesta tähän vuoden aikaan. Pitääkö "typpilannoitus" lopettaa ja annatteko niille syyslannoitetta tai ei enää mitään. Talvetusta tässä mietin, mikä olisi paras tapa, että saisi pelargonit talvetettua. On niin paljon kauniita, jotka haluaisin pysyvän elossa.
By zJässikkä - 20.8.2017

Lara Marjorie vielä yksinään

Kukinto on aika harva ja siihen muodostunut vielä aivan pieniä nuppuja
By zJässikkä - 20.8.2017

Millfield Rose on kärsinyt sateesta
By zJässikkä - 20.8.2017

Zonartic Lovely Wera
By raya - 20.8.2017

hoyabella - 8/20/2017
Pelargonin lannoittamisesta tähän vuoden aikaan. Pitääkö "typpilannoitus" lopettaa ja annatteko niille syyslannoitetta tai ei enää mitään. Talvetusta tässä mietin, mikä olisi paras tapa, että saisi pelargonit talvetettua. On niin paljon kauniita, jotka haluaisin pysyvän elossa.

Samanlainen mietintämyssy on päässä miullakin, olen tähän asti talvettanu pelakuut ja pisarat ihan huoneenlämmössä valon alla, mutta nyt kun heitän isot ja pienetkin(?) pisarat pois enkä muitakaan talvetettavia sisälle haalaa, mutta,,,,,,,pelakuita tekis mieli säästää muutamia tai ainakin yrittää joten oon miettiny josko kaikki leikkelis ja riipis lehdettömiks ja nakkais kellariin ja daalian juurakot myös, en tiiä, sannoovat tuon kellarin olevan liian kostee en sen takia ole ees kokeillu, mutta sittenhän näkis kuin käy.

Jips Pip, Maariankellolta, väri oranssimpi kuin kuvassa

By kastehelminen - 20.8.2017

Kylläpäs Rayan tomaatteja väsyttää 😄
By zJässikkä - 20.8.2017

Minä kun olen oikukas omantien kulkija niin koskaan en ole syyslannitetta pelakuille antanut. Talviteloille menevät saavat olla pakkasiin asti ulkona ja hyvin vähän niitä syksyllä joutuu kastelemaan ja elokuussa loppuu niilta lannoitus.
By raya - 20.8.2017

kastehelminen - 8/20/2017
Kylläpäs Rayan tomaatteja väsyttää 😄

No kun ne on amppelitomaatteja , ei siis amppelia nähnykkää. Mutta hyvin kypsyy , huomattavasti aikasemmin kuin runkojutut männä kesänä.
By hoyabella - 20.8.2017

Minä aion talvettaa viherhuoneessa tällä kertaa. Alimmillaan lämpö laskee +10, noin, ja valoakin on satavilla. Eli kun on aika, nostanko ne sellaisenaan viherhuoneeseen vai leikkelenkö niitä pienemmiksi. Kukat ainakin poistaisin, ei tule niin paljon roskaa. 
By raya - 22.8.2017

Ei tartte montaa pientä kun väsää yhen jätti-ison
Iso Punanen Pessi ja Resqued

By Nasty - 22.8.2017

Talvetus hommaa miekin mietin.Viime talvena talvetin vain kaksi ja ne oli olohuoneen ikkunan edessä koko talven.Kukkivatkin vielä.Nyt olis parikymmentä ihanaa toiveena saada pealstettua ensi vuodelle,osa pieniä vielä...niin mikä olis paras paikka. Ja miten?
By Jadetsu - 22.8.2017

Mulla pelakuut on viileässä portaikossa. Valoa ne saa erittäin vähän, samoten vettä
By Helmipöllö - 22.8.2017

Satu-71, Vectis Allure lähettää terveisiä!

By Hankalin - 22.8.2017

Mun aikuiset pelakuut talvehtii ulkovarastossa, jossa hyvä eristys ja pieni irtopatteri, lämpötilan yritän pitää max kymmenessä asteessa mut tuppaa nousemaan yli. Kasvit ovat pöydällä ja niiden yllä palaa tavallinen loisteputkivalo muutaman tunnin päivässä (oisko ollu kahdeksan), syttyy ja sammuu kellokytkimellä. Kastelen varovasti kerran kuussa ja poistan kuolleet kasvinosat.
Pikkutaimet ovat 18 asteen huoneenlämmössä silmän alla ja niiden ilona on ihan tavallinen hissivalaisin energiansäästölampulla.
By kastehelminen - 22.8.2017

raya - 8/22/2017

Jos tuosta Pessistä ensi vuonna katkeaa oksa tai joudut siivoamaan sitä lyhemmäksi niin ole kiltti ja muista minua! Kai noista päälle kuudestakymmenestä löytyy joku koka jää talvesta henkiin ja jota sinulla ei ole 🤗
By hoyabella - 23.8.2017

Helmipöllö - 8/22/2017
Satu-71, Vectis Allure lähettää terveisiä!

Oi kun on kaunis kukka pelargonillasi. Tuosta haluaisin pistokkaan, kerjuulla taasWhistling
By raya - 23.8.2017

kastehelminen - 8/22/2017
raya - 8/22/2017

Jos tuosta Pessistä ensi vuonna katkeaa oksa tai joudut siivoamaan sitä lyhemmäksi niin ole kiltti ja muista minua! Kai noista päälle kuudestakymmenestä löytyy joku koka jää talvesta henkiin ja jota sinulla ei ole 🤗

Pessiltä katkee oksia ihan tässä vähän syssymmällä, minä muistan Sinua.
By Bobbie - 23.8.2017

Minäkin olen tykkästynyt tuommoiseen mummonmökin kirkkaan ferrarin punaiseen pielikkiini. Se on kiva kun on näyttävä, värikin piristää ja parikin kukintoa näkyy jo kauas ettei turhaa kasvattele. Tuota omaani olen talvettanut vuosia jos sitä viitsisi lannoittaa niin se kukkii innolla, mutta ikävä puoli on että se roskaa kukintojen lakastuessa kauheasti.

Jokainen yksittäinen terälehti irtoaa varmasti ja kirkkaanpunainen roskakin näkyy kauas.  Siksi varmaan tuntuu että se rokaisi tavallistakin enemmän. Sen kuihtuvan kukinnonkin jos yrittää irrottaa kerralla kuten pitäisi, niin sitä ei saa ehyenä niin että se kukinto ei hajoaisi ja terälehdet pöllähtävät vaan ylt'ympäriinsä. Harmillinen homma. Olen hiukan tuumannut jos hävittäisin sen mutta toisaalta kun se kirkkaanpunainen on niin hieno väri, niin siinä se on roskannut ja jäänee roskaamaan.
By Eripari - 23.8.2017

Bobbie, miekin oon ajatellut tänäkin kesänä, että otan talvetukseen vaan semmosia pelakuita jotka ei karise. Sitten sydän heltyy kuitenkin, kun pitäs mokomat konfettitykit pakkasen pantavaksi jättää.
By Bobbie - 24.8.2017

Eripari niinhän se on.. ja kun oma vanha kasvini on kärsinyt seuraani jo vuosia, niin sen täytyy olla sitkeä. Se on hintansakin haukannut jo monen monituiseen kertaan ja maksanee sitä jo takaisin suurella korolla..Rolleyes  ja jos vanhan ja varman hävittää eipä voi tietää löytääkö ikinä yhtään parempaa sen tilalle. Ehkä ne kaikki tulipunaiset vaikuttavat yhtä roskaavilta. Eli kummenisiko tilanne lopulta vaihtamalla yhtään.. ja saattaa olla että uusi kasvi ei edes talvehtisi. Smile
By Ylvalii - 26.8.2017

Mun Fireworksini teki värinvahtotempun...

Viime vuonna Pink oli pinkki
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/a1066b92-1c2a-412d-aac8-a879.jpg

Tänä vonna ei ole niin pinkki
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/49ee02ea-0562-4251-9034-48ab.JPG

Outoa...
By Ylvalii - 26.8.2017

Tämän kevään siemenkylvöistä Coral Spice:
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/67ce6eaa-47c3-4afd-ab91-e985.JPG
By Pepino - 26.8.2017

Ylvalii - 8/26/2017
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/67ce6eaa-47c3-4afd-ab91-e985.JPG

Minä tilasin ruotsista Coral Spice siemenet ja niistä tulee vaaleapunaiset.
By Ylvalii - 26.8.2017

Pepino - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017

En ihan tuon punaista odottanut...
By Pepino - 26.8.2017

Ylvalii - 8/26/2017
Pepino - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017

Saattaa olla siemenissä vahingossa toisia siemeniäkin.
By Maariankello - 26.8.2017

Ylvalii - 8/26/2017

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/a1066b92-1c2a-412d-aac8-a879.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/49ee02ea-0562-4251-9034-48ab.JPG

Outoa...

Kukkiiko kaikki oksat tuolla eri värisella ei pinkilla kukalla vai onko se yksi oksa vain. se olisikin hassua. Yhden oksan muuntumisen tiedän kyllä, mutta en tiedä, vaikka koko kasvin muuntuminenkin olisi mahdollista. Jos se on yksi vaan, niin ota se oksa pois niin saat itsellesi toisen värisen tähtipelargonin.

Ylvalii - 8/26/2017
Pepino - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017

Siemenistä kasvatetuista saattaa tulla eri sävyinen kuin emosta. Siksi vain pistokas tuottaa identtisen kukan. 
By Helmipöllö - 26.8.2017

Maariankello - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017

Outoa...

Kukkiiko kaikki oksat tuolla eri värisella ei pinkilla kukalla vai onko se yksi oksa vain. se olisikin hassua. Yhden oksan muuntumisen tiedän kyllä, mutta en tiedä, vaikka koko kasvin muuntuminenkin olisi mahdollista. Jos se on yksi vaan, niin ota se oksa pois niin saat itsellesi toisen värisen tähtipelargonin.

Mun Prins Nikolain kaikki oksat tekevät vaaleanpunaista kukkaa. Viime kesänä oli niin valkoinen ettei edes auringossa tullut kuin pieni hento punertava sävy. Mutta komea se on, yksi kesän kauneimmista.

Kyllä Prins Nikolain kukka hiukan vaaleanpunaiseen shiftaa. Riippuu kasvupaikastakin. Aurinoisella ja paahteisella paikalla tulee herkästi punaisuutta valkoisiin pelargoneihin.
By Pepino - 26.8.2017

Hui sentään' ihan kuin sisokset olisi täällä valkeamassa vastaamassa.

Pahoittelen, AC/DC SOI koko illan täällä ja otan Whiskey Honeya.
By zJässikkä - 26.8.2017

Maariankello - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017
Pepino - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017

Siemenistä kasvatetuista saattaa tulla eri sävyinen kuin emosta. Siksi vain pistokas tuottaa identtisen kukan. 

Kasvi täytyy olla ns stabiili, jotta pistokkaista tulee emonsa kaltaisia

Maariankello - 8/26/2017
Kyllä Prins Nikolain kukka hiukan vaaleanpunaiseen shiftaa. Riippuu kasvupaikastakin. Aurinoisella ja paahteisella paikalla tulee herkästi punaisuutta valkoisiin pelargoneihin.

No joo mutta katso sivu 33 miltä se näyttää..
By zJässikkä - 26.8.2017

Helmipöllö - 8/26/2017
Maariankello - 8/26/2017

Se on sitten varmaan taantunut, kuten mulla käynyt muutamalle tulppaaanipelargonille. Ne alkoivat kukkia tavallisin kukin ja lehdetkin muuttuivat tavallisiksi.
By Pepino - 26.8.2017

Okay, Is said as it is.  😁

*Jässikkä - 8/26/2017
Maariankello - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017
Pepino - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017

Kasvi täytyy olla ns stabiili, jotta pistokkaista tulee emonsa kaltaisia

Kyllä, se on juuri niin!
By Pepino - 26.8.2017

*Jässikkä - 8/26/2017
Helmipöllö - 8/26/2017
Maariankello - 8/26/2017

Se on sitten varmaan taantunut, kuten mulla käynyt muutamalle tulppaaanipelargonille. Ne alkoivat kukkia tavallisin kukin ja lehdetkin muuttuivat tavallisiksi.

Hyvä kun sanoit, sillä aina ei tiedä mitä tulee siemenestä, mutta Black Velvet siemenestä tulee kuitenkin se mitä myydään, rock, rock.

*Jässikkä - 8/26/2017
Helmipöllö - 8/26/2017
Maariankello - 8/26/2017

Joo, Mårbackan oloinen on. Mutta kuten sanoin, ei todellakaan haittaa!!
By Ylvalii - 26.8.2017

Maariankello - 8/26/2017
Ylvalii - 8/26/2017

Outoa...

Kaikki oksat ovat tuonvärisiä.
By Hienohelma - 30.8.2017

Mihin aikaan pelakuut pitää siirtää sisätiloihin? Eli kuinka kylmänarkoja ovat?
By Maariankello - 30.8.2017

Hienohelma - 8/30/2017
Mihin aikaan pelakuut pitää siirtää sisätiloihin? Eli kuinka kylmänarkoja ovat?

Eivät ole kovinkaan kylmänarkoja. Näin syksyllä kestävät jopa pakkasta vähän. Mulla on lasiterassilla ja kasvihuoneessa, joten eivät ole ihan taivasalla. Siirrän ne sisälle vasta, kun menee pakkasen puolelle. Enkä ekoista yöpakkasistakaan, koska laitan lämmittimen päälle. Muistaakseni viime syksynä joskus lokakuussa vein sisälle.
By kevätlinnunherne - 30.8.2017

Askola laittaaa Satu-71:lle terkkuja.

Arvelinkin etteivät herkästi palele. Mun pelargonit on kumminkin taivasalla ja osa kärsii sateesta vielä enemmän kuin toiset. Taidan nostaa noi muutamat murjottajat kuistiin, loput olkoot porraspielessä toistaiseksi.

Ensi kesäksi istutan ne kyllä muoviruukkuihin. Vaikka on ollut kostea kesä niin turhan äkkiä nytkin ovat kuivuneet pienissä saviruukuissa.
By Nasty - 30.8.2017

Miullakin on suurinosa kasvihuoneessa, ja muutama sisällä. Ulkona olevat siirsin eilen kasvihuoneeseen jotta selviäisivät kauemmin. Mietityttää miten tuon satsin saan talvetettua,lähinnä jotta missä.
By kastehelminen - 30.8.2017

Ahneudella on varjopuolensa. Luulin että mulla on pikkusen yli 50 nimellistä lajia, pari lappunsa hukannutta ja pari markettikaunotarta.

Lapullisia on 92, nimensä hukanneita 4 ja markettiprinsessoja 6. Nyt 30 pientä on mun työhuoneen ikkunalla, iso osa on parvekkeella, kymmenkunta terassilla ja parikymmentä talon seinällä isoissa ruukuissa. Voiko vielä saada pistokkaita juurtumaan jos pienentäisin isoja ja mielelläni vaikka lähettelisin muille että saisin heittää emoja pois?
By hoyabella - 30.8.2017

kastehelminen - 8/30/2017
Ahneudella on varjopuolensa. Luulin että mulla on pikkusen yli 50 nimellistä lajia, pari lappunsa hukannutta ja pari markettikaunotarta.Lapullisia on 92, nimensä hukanneita 4 ja markettiprinsessoja 6. Nyt 30 pientä on mun työhuoneen ikkunalla, iso osa on parvekkeella, kymmenkunta terassilla ja parikymmentä talon seinällä isoissa ruukuissa. Voiko vielä saada pistokkaita juurtumaan jos pienentäisin isoja ja mielelläni vaikka lähettelisin muille että saisin heittää emoja pois?

Minä leikkasin muutamasta pistokkaat ja laitoin multaan. Katsotaan miten käy. Miksi ei juurtuisi, onhan vielä valoisaa päivällä..
By Nasty - 30.8.2017

kastehelminen - 8/30/2017
Ahneudella on varjopuolensa. Luulin että mulla on pikkusen yli 50 nimellistä lajia, pari lappunsa hukannutta ja pari markettikaunotarta.Lapullisia on 92, nimensä hukanneita 4 ja markettiprinsessoja 6. Nyt 30 pientä on mun työhuoneen ikkunalla, iso osa on parvekkeella, kymmenkunta terassilla ja parikymmentä talon seinällä isoissa ruukuissa. Voiko vielä saada pistokkaita juurtumaan jos pienentäisin isoja ja mielelläni vaikka lähettelisin muille että saisin heittää emoja pois?

Mie olen kanssa ottanut useammasta latvapistokkaita jahyvin on lähtenyt kasvuun.Ainut vaan etten raaski heittää niitä isoja nyt pois w00t 
By hoyabella - 30.8.2017

Nehän voi keväällä heittää pois jos eivät ole talvehtineet. 

Tämä on yksi nimetön josta leikkasin pistokkaan.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/85cf13af-1917-4009-996f-f2f2.jpg

Munkin on nyt pakko yrittää talvetusta kun jotenkin tuli paljon tänä kesänä. Yritin etsiä aiheesta ketjua mutta tuli vaan miljuuna linkkiä eri puolille uutta ja vanhaa penttiä. Eipä sillä että ohjeilla mitään tekisin, käytössä olevat vaihtoehdot on pimeä viileä kostea kellari taikka sitten huoneenlämpöä jossa lisävaloa tarvitaan joko kohtalaisesti tai paljon.. Jos vien valoisaan ja lämpimään, unohdan kastella, joten ehkä kokeilen kellaria.
By raya - 30.8.2017

Viiänkös pelakuut pimmeeseen kellariin lehtineen päivineen ?? Mut mitä ne siellä pimmeessä lehillä tekkee ?
Olen aina talvettanu sisällä ja valon alla ihan huoneenlämmössä mutta nyt en kattele sisällä muita kuin ahkeraliisan pistokkaita, kaikki mitä meinaan säästää (hyvin hyvin vähän verrattuna edellis vuosiin) aion tyrkätä kellariin kävi miten kävi.
By Hankalin - 31.8.2017

Viime kevään siemenkasvatuksista. Koetan kirkkaanpunaisista päästä eroon mut en kyllä tästä. Kiss
By Nasty - 31.8.2017

Hankalin - 8/31/2017

Viime kevään siemenkasvatuksista. Koetan kirkkaanpunaisista päästä eroon mut en kyllä tästä. Kiss

Oi luoja että on ihana.Jos tuosta joskus katkiaa oksa niin muistapa minnuu. Olen rakastunut <3 
By Pepino - 31.8.2017

Kun kerroin, että tilasin ruotsista pelakuu siemenet, niin ihmettelen mikä oranssi tämä on, kun tuo ei ole se Orange Ice,  jonka siemenet tilasin. 
Onko Black Velvetillä oranssi pelakuita? Ainakin Rosa, Red, Violet ja Salmon, joita minulla on.

By Pepino - 31.8.2017

hoyabella - 8/30/2017
Nehän voi keväällä heittää pois jos eivät ole talvehtineet. 

Tämä on yksi nimetön josta leikkasin pistokkaan.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/85cf13af-1917-4009-996f-f2f2.jpg

Onkohan tuo  munankuori pelakuu mansikka? Minulla on mansikka ja mustikka.
By Ohvakukka - 31.8.2017

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/be107757-d330-4db9-a25c-e7e3.JPG
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/da0f221e-a161-4bfd-8252-f0ab.JPG  

Kesän lempikukkani, tähtipelargoni.

By Pepino - 2.9.2017

Löytyihän se minun tuon oranssin pelargonin nimi. 😊
By Maariankello - 2.9.2017

Noista talvetuksista. Tavalliset kotipelargonit saattavat mennä kellarissa talven yli pimeässä ja viileässä. Mutta ei koristelehtiset, kääpiöt ym eli erikoispelargonit. Ne ovat vaativia. Välillä ei onnistu edes valon alla menemään. Mutta aina voi yrittää. Aika skeptinen olen kyllä sen suhteen.

Viime talvena laitoin talon alle nelisenkymmentä kotipelargonia. Niistäkin selvis alle puolet. Olivat kaikki nimellisiä eli ei markettipelargoneja. Toki voi olla taitamattomuuttanikin.
By kastehelminen - 3.9.2017

Laitan pari kuvaa yhdestä pelakuusta. Hoyabella antoi vuosi sitten keväällä yhden jossa oli lappu "keltainen". Ei se kukkinut eikä kasvanut viime vuonna, talven selvisi nippanappa täällä työhuoneessa ja oli koko kesän terassilla. Eikä näkynyt kukan kukkaa vaikka kaiken valon ja auringon sai minkä taivas antoi. Toin sen sisälle pari viikkoa sitten ja nyt tämä herkkäluontoinen teki sitten kukkavarren jossa on kolme kukkaa. Toinen kuva on salamalla, siitä näkee lehden mallin. Varsi on jännä kippura josta lähtee lyhytvartisia lehtiä kuin katajasta piikkejä eli vierivieressä ihan ympäri.

Hoyabella, haluatko takaisin?BigGrin
By zJässikkä - 3.9.2017

kastehelminen - 9/3/2017
Laitan pari kuvaa yhdestä pelakuusta. Hoyabella antoi vuosi sitten keväällä yhden jossa oli lappu "keltainen". Ei se kukkinut eikä kasvanut viime vuonna, talven selvisi nippanappa täällä työhuoneessa ja oli koko kesän terassilla. Eikä näkynyt kukan kukkaa vaikka kaiken valon ja auringon sai minkä taivas antoi. Toin sen sisälle pari viikkoa sitten ja nyt tämä herkkäluontoinen teki sitten kukkavarren jossa on kolme kukkaa. Toinen kuva on salamalla, siitä näkee lehden mallin. Varsi on jännä kippura josta lähtee lyhytvartisia lehtiä kuin katajasta piikkejä eli vierivieressä ihan ympäri.

Olisikohan siinä varressa kyseessä äkämä?Laita kuvaa siitä
By kastehelminen - 3.9.2017

En löydä sellaisia pullistumia enkä elukoiden jälkiä. Kerro mistä sen tuntee, sulla on pitempi kokemus. Tuo on haaronut muutaman kerran ja kaikki haraat on kippuroita ja tiheälehtisiä. Ei se näy kuvissa mutta on aika hauskan näköinen. 

By Pepino - 3.9.2017

kastehelminen - 9/3/2017
En löydä sellaisia pullistumia enkä elukoiden jälkiä. Kerro mistä sen tuntee, sulla on pitempi kokemus. Tuo on haaronut muutaman kerran ja kaikki haraat on kippuroita ja tiheälehtisiä. Ei se näy kuvissa mutta on aika hauskan näköinen. 

Mitä ihmeen laatikoita sinun tuossa viestissä on? Ilmeisesti määrätyt kuvat ei näy.
By Ylvalii - 3.9.2017

Tämän kevään siemenkylvöjä:
Horizon Light Salmon
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/1d443ed1-687e-4f86-8e9f-fd8d.jpg

Ja Horizon Pink Ice
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/599399f5-ddd0-4743-ab79-bf73.jpg

Tai nuo nimet lapuissa/ siemenpusseissa oli
By Pepino - 3.9.2017

Ei ainakaan minulla näy niitä kuvia. Muiden kuvat kyllä näkyy.

Täytyy testata toista selainta.
By Pepino - 3.9.2017

Jee, nyt näkyy! 🤣
By zJässikkä - 3.9.2017

kastehelminen - 9/3/2017

Minuasta ei mitenkään outo. Ymmärsin väärin tuon selityksen.
By hoyabella - 3.9.2017

kastehelminen - 9/3/2017

Oma on vielä hengissäBigGrin. Nämä kuhmuraiset varret on vanhoja, en ole koskaan leikannut tätä pelargonia, muuta kuin mitä olen ottanut pistokkaita. Nimi muuten on French Vanilla.
 https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/ff5c323a-4be4-4f0a-8211-aac3.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/80493058-385d-486e-b1f6-8b3d.jpg
By Ylvalii - 3.9.2017

hoyabella - 9/3/2017
kastehelminen - 9/3/2017

Oma on vielä hengissäBigGrin. Nämä kuhmuraiset varret on vanhoja, en ole koskaan leikannut tätä pelargonia, muuta kuin mitä olen ottanut pistokkaita. Nimi muuten on French Vanilla.
 https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/ff5c323a-4be4-4f0a-8211-aac3.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/80493058-385d-486e-b1f6-8b3d.jpg

Ihana!
By Helmipöllö - 4.9.2017

Emma från Bengtsbo

By raya - 5.9.2017

Kasvarin kukkivilla taitaa kesä loppua kesken

By raya - 5.9.2017

By raya - 5.9.2017

Kukahan hän on?

By raya - 5.9.2017

Finska Farmor ja Hero

By Karvari - 5.9.2017

raya,mikä on tuo pinkki josson vaalianpunaset reunat?
Ompa söpöliini 💖
By raya - 5.9.2017

Karvari - 9/5/2017
raya,mikä on tuo pinkki josson vaalianpunaset reunat?Ompa söpöliini 💖

No nii, empähän nyt taas muista , Jade sen tunnisti jossain vaiheessa. On se miun toissakesänen messuostos joka myytiin nimellä : Pelargonia  BigGrin
By hoyabella - 6.9.2017

Kaksi nimetöntä pelargonia jotka vielä jätin kasvariin. Riippapelargonin pitkät varret leikkasin poikki ja tökkäsin suoraan multaan.Toivottavasti juurtuu. Kaikki kukat paitsi yksi, leikkasin siitä pois.

By kastehelminen - 6.9.2017

Kylmän yön jälkeen olen tuonut muutaman pelakuun jo sisälle. Ne on täydessä kukassa. Pitäisikö kukkia poistaa kun niiden pitäisi kuitenkin totutella sisällä oloon. Kaikki ei mahdu autotallin ainokaiselle ikkunalle enkä saa sinne loisteputkia joten niilläkin on edessä kukkien poistot. Onneksi naapuri lupasi sijoittaa isot pelakuut kylmään autotalliinsa jossa on noin 3-5 astetta lämmintä. Hain kaupasta 30 dynoa ensiavuksi alustoiksi ja levitän sinne pressun kaikkien alle että voin viedä roskat pois keväällä. Nyt on 35 sisällä, loput on terassilla, parvekkeella, seinustalla. Noissa isoissa ei ole montaa jotka haluan säilyttää mutta kun pois ei raaski heittää eikä kukaan halua hakea niitä. Nimettömissä on monta kaunista jotka haluan  pitää ja sitten se kirpparilöytö josta ei vielä tiedä kukamikämistä on vain että vanhaa on. Asia selvinnee tällä viikolla ainakin osittain.
By Pepino - 6.9.2017

Onpa outoa! Taas tuli yllätys siemenistä.
Tämän pitäisi olla Horizon Coral Spice, mutta silti luonnossa tämä on todella kaunis ja erikoisen sävyinen.

By Ylvalii - 6.9.2017

Pepino - 9/6/2017
Tämän pitäisi olla Horizon Coral Spice, mutta silti luonnossa tämä on todella kaunis ja erikoisen sävyinen.

Samanä'vyinen tuli siis siniullekin kuin minulle tuo Coral Spice.
By Pepino - 6.9.2017

Ylvalii - 9/6/2017
Pepino - 9/6/2017

Saa nähdä tekeekö se toiset kukat toisin. Ihmettelen kuitenkin, miten hieno sävy siinä on.
By Pepino - 11.9.2017

Ylvalii - 9/6/2017
Pepino - 9/6/2017

Hei' kyllä niitä ulkomailla myydään tuolla sävyllä. Eli tuon pelakuun siemenien  myyjä on laittanut huonon kuvan. ☺
By Ylvalii - 11.9.2017

Pepino - 9/11/2017
Ylvalii - 9/6/2017
Pepino - 9/6/2017

Hei' kyllä niitä ulkomailla myydään tuolla sävyllä. Eli tuon pelakuun siemenien  myyjä on laittanut huonon kuvan. ☺

Eipä tuokaan väri haittaa   Smile
By Pepino - 11.9.2017

Ylvalii - 9/11/2017
Pepino - 9/11/2017
Ylvalii - 9/6/2017
Pepino - 9/6/2017

Eipä tuokaan väri haittaa   Smile

Se on oikean sävyinen tuon punainen. 😊
By Ohvakukka - 12.9.2017

Viime vuoden omista siemenistä tuli tällainen yllätysväri, Ei mikään hieno mutta 
           mielenkiintoista saada uusia värejä.
By Helmipöllö - 14.9.2017

J683828203 - 9/12/2017

Viime vuoden omista siemenistä tuli tällainen yllätysväri, Ei mikään hieno mutta 
           mielenkiintoista saada uusia värejä.

Mun ainokaisessa riippapelargonissa on lupaavan kokoinen siementötterö. Annan sen kypsyä rauhassa ja katson itääkö. Tuo sunhan on hieno, onko se ihan joku mehiläisten mylläämä tulos vai oletko itse ollut pumpulipuikon kanssa asialla? 😉
By Hankalin - 15.9.2017

kastehelminen - 9/6/2017
Kylmän yön jälkeen olen tuonut muutaman pelakuun jo sisälle. Ne on täydessä kukassa. Pitäisikö kukkia poistaa kun niiden pitäisi kuitenkin totutella sisällä oloon. Kaikki ei mahdu autotallin ainokaiselle ikkunalle enkä saa sinne loisteputkia joten niilläkin on edessä kukkien poistot. Onneksi naapuri lupasi sijoittaa isot pelakuut kylmään autotalliinsa jossa on noin 3-5 astetta lämmintä. Hain kaupasta 30 dynoa ensiavuksi alustoiksi ja levitän sinne pressun kaikkien alle että voin viedä roskat pois keväällä. Nyt on 35 sisällä, loput on terassilla, parvekkeella, seinustalla. Noissa isoissa ei ole montaa jotka haluan säilyttää mutta kun pois ei raaski heittää eikä kukaan halua hakea niitä. Nimettömissä on monta kaunista jotka haluan  pitää ja sitten se kirpparilöytö josta ei vielä tiedä kukamikämistä on vain että vanhaa on. Asia selvinnee tällä viikolla ainakin osittain.

Lupasiko naapuri olla kastelematta? 😊
By Ohvakukka - 15.9.2017

Helmipöllö, ihan on luonnontuote mun pelakuu, verannan ikkunalla ollut, voi pörriäiset käydä pölytyksellä.
By kastehelminen - 16.9.2017

Kaksi pelakuuta, Red Pandora ja tämä vanha toistaiseksi tuntematon roteva kaunotar oli kesän pihalla vierekkäin ja ystävyys lämpeni niin että Pandora päätti avata kukkasensa yhtä auki kuin kaverillakin on.

By Jadetsu - 17.9.2017

Alakukesästä ostin kukkiksesta pikkiriikkisen pelakuun taimen. Nyt se kukkii Smile

By Helmipöllö - 18.9.2017

Edwards Tamara tekee aivan jättimäisiä kukkia! Yksittäinen kukka halkaisijaltaan n 6 cm! Vieressä yrittää kurkkia Nimismies.

By J8281851515 - 18.9.2017

Helmipöllö - 9/18/2017
Edwards Tamara tekee aivan jättimäisiä kukkia! Yksittäinen kukka halkaisijaltaan n 6 cm! Vieressä yrittää kurkkia Nimismies.

On huippuhieno - laitoin Helmipöllölle yksityiviestiäkin jo..
By Hankalin - 18.9.2017

Yksi hienoimmista, kiitokset Kastehelmiselle! Kiss
By Ylvalii - 18.9.2017

Hankalin - 9/18/2017

Yksi hienoimmista, kiitokset Kastehelmiselle! Kiss

Ihana!
By Helmipöllö - 25.9.2017

Mun vanha Elmsett on saanut kasvaa omia aikojaan ja on kääpiöksi aika muhku!

By Helmipöllö - 25.9.2017

Pikkuinen Little Lisa aloittelee vasta nyt.

By kastehelminen - 25.9.2017

Helmipöllö - 9/25/2017
Pikkuinen Little Lisa aloittelee vasta nyt.

Onpas pikku-Liisalla tummat lehdet! Kaunis Smile
By Pepino - 25.9.2017

Eihän tuo vielä mitään, sillä Black Velvet tekee auringossa todella tummat lehdet. 😉
By Maariankello - 26.9.2017

Meillä kukitaan vielä!

By Karvari - 26.9.2017

Oho,on siinä muua pelakuu Smile
By Maariankello - 27.9.2017

No helkkari, on siinä! Eikä tässä vielä kaikki, niin kuin ostos-tv:ssäkin sanotaan. Kasvihuoneessa on vielä lisää vaikka kuinka paljon. Olen koht ihan pulassa näiden kanssa. Toivottavasti saan mahtumaan talvetustilaan.
By Jadetsu - 27.9.2017

By Pepino - 27.9.2017

Ajattelin, jos leikkaan vasta keväällä pelakuut ja ne saavat olla samassa ruukussa, jossa ne on olleet keväästä asti. Viimeksi kun leikkasin syksyllä, niin lähes kaikki pelakuut kuoli talvella. Nyt on sentään oikeat kasvilamput minulla, niin saavat ainakin kunnolla valoa. 
By Nasty - 28.9.2017

Miun pelakuut alkoivat vasta äskettäin kukkimaan kasvihuoneessa.Koko kesän odottelin ja nyt..... Vaan on ne nättejä.Sisälle otan jossain vaiheessa ,mutta raaskiiko niitä edes laittaa nukkumaan kun on niin hienona?
By Maariankello - 29.9.2017

Nasty, jos sulla on mahdollisuus pitää niitä sisällä, niin ilman muuta kannattaa pitää. Mutta pidä mahdollisimman kauan ulkona. Ei pelargoni tarvitse lepoa. Meidän olosuhteet tavallaan pakottavat ne lepoon. Kyllä se kukinta loppuu, kun tulee tarpeeksi pimeää. Ja jos sulla on hiukan lisävaloa antaa, niin kukinta jatkuu pidempään. Mulla pelargonit talvehtivat varastossa lisävalon alla 10-15 asteessa ja koko talven ne lykkäävät nuppuja siellä. Nypin ne pois etteivät vie voimia kasvilta turhaan ja koska niitä ei siellä ole kukaan ihailemassa. Parin viikon välein vain käyn kastelemassa.
By Nasty - 30.9.2017

Maariankello - 9/29/2017
Nasty, jos sulla on mahdollisuus pitää niitä sisällä, niin ilman muuta kannattaa pitää. Mutta pidä mahdollisimman kauan ulkona. Ei pelargoni tarvitse lepoa. Meidän olosuhteet tavallaan pakottavat ne lepoon. Kyllä se kukinta loppuu, kun tulee tarpeeksi pimeää. Ja jos sulla on hiukan lisävaloa antaa, niin kukinta jatkuu pidempään. Mulla pelargonit talvehtivat varastossa lisävalon alla 10-15 asteessa ja koko talven ne lykkäävät nuppuja siellä. Nypin ne pois etteivät vie voimia kasvilta turhaan ja koska niitä ei siellä ole kukaan ihailemassa. Parin viikon välein vain käyn kastelemassa.

Joo sisälle aattelin ottaa ne  kaikki . Miulla ei olekaan sellaista ns talvettamis paikkaa vaan pidän niitä talven ihan niinkuin muitakin kukkia. Kasvihuoneessa saavat olla niin kauan kun alkaa pakkaset tulla ja voivat hyvin.Tuo usi kasvari on vielä melko lämmin ilman lisä lämmitystäkin joten saavat olla sielä vielä tovin. On niin kaunis kukinta ja lisääntyy vaan koko ajan...uusia nuppu vanoja joka kukassa paljon...ja kukkiakin koko ajan.
By Pepino - 30.9.2017

Minulla pelakuut kukkii vieläkin. Jotku on olohuoneen ikkunalla ja toiset keittiön pöydällä ikkunan edessä. En muista milloin hain ne parvekkeelta.
Vielä on jäljellä n. 10 pelakuuta,  jotka ei vielä kuki, sillä nekin kasvatin siemenistä, mutta hieman myöhemmin keväällä.

Siemenistä kasvatut pelakuut tuo aina iloa. 😉
By kastehelminen - 30.9.2017

Tämmösen telineen mies ahersi työhuoneen ikkunan eteen. Siinä on vähän yli puolet pelakuista. noin 70. Sitten niitä on kellarin ikkunalla jossa on myös ledputki ja keittiön ikkunalla ja olohuoneessa. Osa joutuu naapurin autotalliin kun ruukut on niin painavia.

Ylähyllyllä on Rayan lähettämät pistokkaat, juurihoidossa. BigGrin
By Kesänlapsi - 30.9.2017

Mulla on ulkona vielä n. 70%... Kukkii ihan kauhiasti, vaikka syksy on jo pitkällä. Pakkasta oli joskus kuukausi sitten, nyt on ollut ihan ok kelejä. Harmaata kylläkin, mutta suhteellisen lämmintä. Ei raskis alkaa nostaan pois. 
By Pepino - 30.9.2017

Tämän piti olla Orange Ice, mutta tämä onkin Red Ice. Kyllä kelpaa.

Lerput terälehdet tehnyt. 

By Ylvalii - 30.9.2017

Mulla kaikki pelargonit on sisällä. Suurimmaksi osaksi epäedeullisissa olosuhteissa, kun joutuvat olemaan huoneenlämmössä eikä ole vielä riittävästi kasvivaloja. Katsotaan mitkä selviävät talvesta...
By Pepino - 30.9.2017

Minä vaihdoin ledi lampun kasvilamppuun ruokapöydän ylle ja kannoin pelakuita ym. olohuoneesta keittiöön lampun alle. Tietysti jätin olohuoneen ikkunalle joitakin pelakuita, koska ne saa hyvin valoa. 
By Nasty - 30.9.2017

Ylvalii - 9/30/2017
Mulla kaikki pelargonit on sisällä. Suurimmaksi osaksi epäedeullisissa olosuhteissa, kun joutuvat olemaan huoneenlämmössä eikä ole vielä riittävästi kasvivaloja. Katsotaan mitkä selviävät talvesta...

Huoneen lämmössä ne miullakin joutuu olemaan.Enkä tiedä vielä raaskinko laittaa lamppuja koko talveksi. Tosin jos laittasin ne yläkertaan niin kaikki mahtus yhden lampun alle kerralla...se on sellnen iso jonka alla taimetkin kasvatan.
By Kesänlapsi - 1.10.2017

Yllättävän hyvin kestävät huoneenlämmössä ilman mitään lisävaloja. Kaikki isot kasvit on heittänyt mulla aina lusikan nurkkaan jo tammikuussa (varret mätänee). Niistä oon kerenny napata latvan kuitenkin aina pistokkaaksi, niin ei ole katoa tullut juurikaan. Sisälle kun tuon niin oon napsinut kompaktin kokoisiksi ja pieniin ruukkuihin, niin hyvin menee. Täältä nappasin siitä pienestä ruukusta vinkin. Eihän ne tietysti mitään sisustuselementtejä ole keittiön ikkunalla rivissä, mutta niinku isomummu sanoo että jos ei halua kattella rumia kukkia talvella, niin ei voi kattoa kauniita kukkia kesällä. No, minä en mikään pelargoniekspertti ole, mutta jotenkuten saan kitkuteltua nuo talven yli. Smile 
By Pepino - 2.10.2017

Tämäpä erikoinen Red Ice pelakuu on, kun väri muuttuu.

By Hankalin - 2.10.2017

Onpa kaunis, terälehtien reunat aaltoilevat kauniisti!
By Nasty - 2.10.2017

Tunnistaako kukaan ,kuka hän on ?

By Helmipöllö - 4.10.2017

Täytyy varmaan alkaa kantaa pelargoneja sisälle. Lämpö riittäis vielä mutta tuo ainainen sade.. 10 päivän ennusteessa sadetta tasan 10 päivää joten täytyy kaivaa lamput esiin :/
By huitukka - 5.10.2017

Minulla pelargonit vielä pelargolassa. Melkoista tungosta on, kun toinen seinusta on yhtä täysi. Pitäisi tässä vähitellen kovettaa luontonsa joku päivä ja raakata osa kompostiin. Vielä on toissa syksyisetkin pistokkaat kertakäyttömukeissa puhumattakaan tuoreemmista taimista. Toisaalta eivät vie niissä niin paljon tilaa, kun ovat tiiviisti parvekelaatikoissa rivissä. Miksi tämä kukkein aika osuu aina syksyyn?

By zJässikkä - 5.10.2017

Lara Alf ja Solans Dubbel
By Pepino - 6.10.2017

Aikamoinen jänskä  juttu, että tämä mansikka pelargoni tekee lähes valkoiset kukat ja johtuu ilmeisesti siitä, että aurinko ei enää niin paljon anna valoa. Pelargonilla ja muilla kasvilla on kyllä kasvivalo yllä.

Strawberry Ripple

By Karvari - 7.10.2017

Kaunis!
By Bobbie - 7.10.2017

Pelargoni 'Askolaa' mielisin kovin. En yleensä saa pelakuita juurtumaan tähän aikaan vuodesta mutta tuli palstaa lukiessa mieleen, että monet pienentävät tähän aikaan vuodesta pelakuitaan, että jos vaikka jollakulla on suurikokoinen Askola jota aikoo leikata muutenkin talvetusta tms. varten niin minulle kelpaisi kernaimmin pistokas.
Näin sen perinne pelakuita käsittelevässä ohjelmassa kesällä, mutta unohdin sitten nimen. Kun ei tullut pantua ylös. Nyt näitä sivuja plärätessä törmäsin jossain kohtaa tuohon ihanuuteen. Että minulle kyllä kelpaisi keväälläkin sitten pistokas. Jos nyt joku sellainen ison askolan omistava hoksii tämän!? Minua saa hätyyttää mieluusti ihanprivana tästä asiasta. Uskoisin että eiköhän ainakin jonkulainen vaihtarikin löydy.
By J8281851515 - 7.10.2017

Minulla on Askolaa. Juuri viikolla laitoin siitä juurtumaan 5 oksaa.
By Pepino - 7.10.2017

Tänään kun tulin töistä kotiin, niin  huomasin kuinka pelakuiissa on monta keltaista tai lähes niin lehdissä. Nyt ilmeisesti alkaa niissä lepoaika eikä kasvivalo riitä. 
By Bobbie - 9.10.2017

Viime kesänä tilasin Kauppilalta kolmenlaisia pelakuun pistokkaita. Oli 3kple:n paketeissa. Aivan surkean huonosti lähtivät kasvamaan. Osa sitten eli ne hienoimmat kuolivat jo talvella mutta lopuista 1/2 kuoli keväällä kun toin ne talviteloituksesta sisälle. Viimeisen princess Maryn raaskun, niistä nakkasin toissap. pellolle. Se ei kasvanut eikä kuollut mutta oli vaan ihan tosi surkea.
Heti säiden sopivasti lämmettyä jäljelle jääneet ovat olleet ulkona suojassa sateelta ja nyttemmin kasvihuoneessa. Verrattuna esim. Maariankellon taimiin joita sain kesällä- ne taas ovat lähteneet kasvuun ihan hyvin.

Kauppilan tilaus taimista Jäi jäljelle vain tutulppaanipelakuu Emma't. Mutta miksihän nekin ovat niin pieniä ja laihoja? En saanut niitä lihomaan normihoidolla. Kukkineet ne ovat loppukesästä mutta miksi ne lehdet eivät kasvaneet vaan kellastuvat melkein sitä mukaa kun kasvavat ja ne saa nyhtää sitten pois. Minusta ruukut ovat ihan sopivan kokoisia tuon kokoiselle taimelle. Saviruukkuja. Vaatiiko tulppaanipelakuu ehkä isomman ruukun vai mikähän ihme nuita reppii?

Tulee mieleen että minulla oli vuosia sitten vaikeuksia Ruusunnuppupelakuuni kanssa. Sain alun yhdeltä harrastajalta ei ollut ostokasvi. Sattumalta sitten huomasin yhtenä kesänä että tosi kuumassa paikassa ko. taimi alkoi kukoistaa kun kuivui välillä oikein tosi kunnolla.. Nyttemmin se lähentelee 1,5m leveyttä. Siis pohjana tässä on ajatus että olisi hauska saada se idea selville ennenkuin nuokin Tulppaanipelakuu Emmat heittävät lusikan seinään.

By Jadetsu - 11.10.2017

Turkkilaisen kans ei meinannu mahtua ovista BigGrin

By Pepino - 11.10.2017

Jessus miten korkea.
Minulla  Black Velvet Rose on  täällä kaikista korkeampi. Se villinä kasvoi nopeasti. 
By Säijäläinen - 12.11.2017

Jadetsu - 11.10.2017

Ihana!! Saat vissiin alkaa veisteleen pidempää tukikeppiä... :
By Jadetsu - 13.11.2017

Säijäläinen - 12.11.2017
Jadetsu - 11.10.2017

Ihana!! Saat vissiin alkaa veisteleen pidempää tukikeppiä... :

Juu Smile  Vintin portaikon seinähän laitoin koukun ja kötöstin jätin siihen kiini ettei vaan rojaha talaven aikana nurin ku ohi kulijethan
By Nuu - 14.11.2017

Miksi annat sen kasvaa noin korkeaksi ?   Ite leikkaan pelakuut aina aikalailla mataliksi, ne sitten tuuheutuvat mukavasti eivätkä isosta koostaan huolimatta tarvitse mitään tukea.  Leikkaan jo syksyllä aika reippaasti ennenkuin siirrän ne talvehtimaan autotalliin, ja sitten keväällä leikkaan oikein kunnolla. 
By Romjasa - 15.11.2017

Keväällä ostettu tarjous pelargoni teki viileähköllä ikkunalla ihan uudenlaisen kukan. Oli sellainen suuria yksinkertaisia kaksivärisiä kukkia kukkiva, nyt tällainen.

Vaaleat laidat kännykameran tekosia, ihan yksivärinen on.
By Jadetsu - 15.11.2017

Nuu - 14.11.2017
Miksi annat sen kasvaa noin korkeaksi ?   Ite leikkaan pelakuut aina aikalailla mataliksi, ne sitten tuuheutuvat mukavasti eivätkä isosta koostaan huolimatta tarvitse mitään tukea.  Leikkaan jo syksyllä aika reippaasti ennenkuin siirrän ne talvehtimaan autotalliin, ja sitten keväällä leikkaan oikein kunnolla. 

No siks ku son turkkilainen jätti. Eihän solis sit jätti jos sitä leikkais BigGrin
By Bobbie - 15.11.2017

Ehkä siitä kasvaa puu..
By Pepino - 26.11.2017

Pelakuut ovat alkaneet haarautumaan kasvilamppujen alla ja tekisi mieleni niitä  leikata, mutta minulla ei ole sisällä yhtään multaa. Tässä on vielä pitkä aika keväiseen, jos sitten vasta leikkaan pelakuita. 
By Pepino - 28.11.2017

Nyt ostin multaa ja täytyy ihan miettiä leikkaanko vai en. 
By Pepino - 3.12.2017

Nyt leikkasin 4 pelakuuta ja tökkäsin pistokkaat multaan. Annoin hieman vettä,  ettei multa heti kuivu. Ne on lamppujen alla, joten toivomus olisi, että niihin tulee juuret ja ja jäävät eloon.

Onko liikaa, jos niihin laittaa hupun? En vielä laittanut, koska odotan mitä tapahtuu.
By hoyabella - 3.12.2017

Minä laittaisin "löysän" muovipussin päälle, kulmat leikattu myös auki. Talvella asunnoissa on niin kuiva ilma että pistokkaat kuivuvat helposto, ennen kuin ehtivät juurtua. Itse nostelen pussia pois jatakaisin aina silloin tällöin, niin pistokas saa happea. 
By Pepino - 3.12.2017

Eikös niistä kulmien reiästä tule happea pistokaille? Täälläkin taitaa olla niin kuiva ilma, että taidankin laittaa huput niiden päälle.

Kiitos, hoyabella!
By Karvari - 3.12.2017

Minäki laittaisin pussiin.
By kastehelminen - 29.12.2017

Kaivelin toissapäivänä Unokin piipahtaessa siemenvarastoani ja käteen tuli pussillinen pelakuun siemenpusseja. Koskahan olisi aika kylvää niitä? Nyt vai kuukauden päästä? Voiko ne laittaa viileälle ikkunalle (noin 12 astetta) kasvivalon alle itämään, tällä hetkellä siellä on talvetettavia joiden oletin kuolevan pitkin syksyä mutta kaikki kestivät. Meinaan siirtää talvetettavat vähän varjoisampaan kun valoa alkaa tulla autotallin ikkunasta ihan luonnostaan ja käyttää sen tilan kylvöille.

Sisällä työhuoneen ikkunalla talvetettavista 70 kasvista kolme minikokoista lähti taivaan puutarhaan. Ne on kaikista noin sadasta ainoat tähän mennessä kuolleet. 

By Hankalin - 31.12.2017

kastehelminen - 29.12.2017
Kaivelin toissapäivänä Unokin piipahtaessa siemenvarastoani ja käteen tuli pussillinen pelakuun siemenpusseja. Koskahan olisi aika kylvää niitä? Nyt vai kuukauden päästä? Voiko ne laittaa viileälle ikkunalle (noin 12 astetta) kasvivalon alle itämään, tällä hetkellä siellä on talvetettavia joiden oletin kuolevan pitkin syksyä mutta kaikki kestivät. Meinaan siirtää talvetettavat vähän varjoisampaan kun valoa alkaa tulla autotallin ikkunasta ihan luonnostaan ja käyttää sen tilan kylvöille.

Sisällä työhuoneen ikkunalla talvetettavista 70 kasvista kolme minikokoista lähti taivaan puutarhaan. Ne on kaikista noin sadasta ainoat tähän mennessä kuolleet. 

Laittaisin kylvökset lämpimämpään, ainakin 18 asteeseen. Ja kylväisin nyt, ihan vaan malttamattomuuttani. 😀
By Kurppa. - 31.12.2017

Taidan miekin lähipäivinä ottaa ensimmäiset pistokkaat juurtumaan. En laita koskaan huppua niiden päälle. Pistokkaisiin vaan pari lehteä jäljelle niin ei haihduta liikaa.
By raya - 31.12.2017

Miulla on n. parikymmentä syyskuussa napsittua pistokasta kissanhiekassa , hengissä näyttävät toistaiseks olevan.
Nakkelin syksyllä suurimmat pois samalla kun kaikki pisaratkin, huomattavasti helpompaa ja väljempää ollu talvetettavien kans tänä vuonna.
By Pepino - 2.1.2018

Tuli tässä eräs idea. Oletteko risteyttänyt pelakuita? Jos olette, niin oletteko antanut niille itse tehty nimet? 😃
By kastehelminen - 11.1.2018

Onko jossain ketjua pelakuiden pistokkaiden kasvattamiselle? Nyt ei osu silmiin. Ostin kissanhiekkaa mutta en tiedä onko oikeanlaista, ihan vaan tokmannin realia joka ei paakkuunnu. Kysyisin muutakin ennen kuin avaan pussin.
By Kurppa. - 11.1.2018

Joskus ollut sellainen kun lisääminen pistokkaista.
By Kirsikka-78 - 11.1.2018

kastehelminen - 11.1.2018
Onko jossain ketjua pelakuiden pistokkaiden kasvattamiselle? Nyt ei osu silmiin. Ostin kissanhiekkaa mutta en tiedä onko oikeanlaista, ihan vaan tokmannin realia joka ei paakkuunnu. Kysyisin muutakin ennen kuin avaan pussin.

Jos se on molersavea
By Pepino - 11.1.2018

Kurppa on toistanut itseää. 😁
By kastehelminen - 11.1.2018

Kolmas yritys. Ei onnistu lisääminen.
Onnistuipas.Siinä lukee vain laadukkaasta mineraalista valmistettu kissanhiekka. Tuon kummempaa ei läydy täältä.
By Kirsikka-78 - 11.1.2018

Onnistuipas.Siinä lukee vain laadukkaasta mineraalista valmistettu kissanhiekka. Tuon kummempaa ei läydy täältä.

Väri on ainakin väärä. Möller on kuin punasavitiiltä. Ässän rainbow kevyt kissanhiekka on ainakin oikeaa. Ja lukee että on molersavea.
Siis ei Möller vaan moler 😂
By Maariankello - 12.1.2018

Laitoin jo eilen tuonne kesäkukkien lisäykseen linkin tähän blogiin. Mutta laitan sen nyt tännekin. Täällä hyvät ohjeet pelatgonien pistokaslisäyksestä. Muutenkin hyvä blogi, josta saa paljon tietoa liittyen pelargoneihin.

https://pelargonit.blogspot.fi/2015/01/pistokaslisays.html

Ja se kissanhiekka on tosiaan moler-savea. Rainbown Kevyt kissanhiekka on sellaista. Pirkalla oli aiemmin myös, mutta en ole sitä nähnyt vähään aikaan. Huuhtelen tuon Rainbown kissanhiekan ensin, koska siihen on lisätty hajustetta. Ei se haju kasveja haittaa, mutta minua kyllä. Muista merkeistä en tiedä.
By Helmipöllö - 12.1.2018

Minä olen aina tökännyt suoraan multaan.
By valtsu - 12.1.2018

Kirsikka-78 - 11.1.2018

Väri on ainakin väärä. Möller on kuin punasavitiiltä. Ässän rainbow kevyt kissanhiekka on ainakin oikeaa. Ja lukee että on molersavea.

Kiitos Kirsikka hyvästä muistivinkistä. Kissanhiekka moler, ei Möller jäi mieleeni, toin kaupasta oikeaa plaatua Cool
By Kirsikka-78 - 13.1.2018

valtsu - 12.1.2018
Kirsikka-78 - 11.1.2018

Kiitos Kirsikka hyvästä muistivinkistä. Kissanhiekka moler, ei Möller jäi mieleeni, toin kaupasta oikeaa plaatua Cool
😂
By Pepino - 13.1.2018

Saa nähdä itääkö siemenet, jotka keräsin kesällä.

2 pelakuuta jouduin heittämään roskiin. Loput 40 pelakuuta on vielä elossa. 😊
By Nasty - 13.1.2018

Kävin kurkkaamassa miten on selvinneet pelakuut saunan lauteilla. (on siis keskeneräinen sauna ,viileä ja hämärä) . Neljä pientä oli henkensä heittäneet..kolme niistä oli viime kesän Rinkin puutarhalta hankkimat...harmittaa vietävästi kun ne oli niiiiin kauniita. Yksi nimetön oli kanssa hengetön. Kaikki muut n.15 olivat hengissä..osassa uusia pieniä lehtiä . Karsin kuivat lehdet pois,mutten vielä leikellyt matalammaksi ketään. On vielä metri lunta ja talvea jäljellä
By Pepino - 14.1.2018

Nyt päätin antaa pelakuille ja muille kasville lannoituksen. Ihan ruskeaa substralia. Ihan vain siksi, koska pelakuut on alkanut työntää uusia lehtiä ja lisäksi  hedelmäpuut ja viiniköynnös tekee versoja. Eli täällä kasvit herää, kun aurinko  paistaa. 😊
By Bobbie - 15.1.2018

Mikäpä siinä. Täytyyhän niille evästä antaa jos kasvavat. Minäkin annoin laimeaa lannoitetta jo viime viikolla muutamille huonekasveille vaikka sitten on tammikuu. Tuokin seikka on mielestäni harkinnanvarainen.
By LeonM - 15.1.2018

Ruukutin eilen ensimmäisen marraskuussa parvekkeelta ottamistani pelargonin pistokkaista. Tää on väriltään se perinteinen vanhanajanpunainen, jota myydään yleisesti joka paikassa. Uusia lehtiä ei ollut pelkän veden voimin kasvanut. Ehkä tuore multa saa kasvuun vauhtia. Toisaalta mitään kiirettä ei ole, sillä parvekauden alkuun on vielä liki kolme kuukautta.

By Bobbie - 16.1.2018

Onpa terveen kauniit lehdet taimellasi tähän aikaan vuodesta. Itelläni näyttää talviteloituksessa ainakin puolet pelakuiden taimien lehdistä kuivuneen, vähintään reunat ovat ruskeaa korppua. Joillain taimella ei ollut enää yhtään vihreää lehteä.
By LeonM - 16.1.2018

Bobbie - 16.1.2018
Onpa terveen kauniit lehdet taimellasi tähän aikaan vuodesta. Itelläni näyttää talviteloituksessa ainakin puolet pelakuiden taimien lehdistä kuivuneen, vähintään reunat ovat ruskeaa korppua. Joillain taimella ei ollut enää yhtään vihreää lehteä.

Syynä lienee valon ihmeellinen voima. Nää pistokkaat ovat saanet 800 lumen ledivaloa koko ajan. Kyllä näissäkin vanhoissa lehdissä on jotakin pilkkuja, jotka lienevät viime kesän 'Spruzit' suojaruiskutuksista.

Mullakin mökin peruslämmössä talvehtivat pelargonit ovat kuivattaneet varmaan puolet lehdistään. Vielä viikonloppuna olivat sentään kaikki hengissä. Yritän malttaa mieleni vielä ainakin kuukauden ajan ennen kuin uudistan niitä pistokkaita ottaen. Tiukkaa tekee..
By kastehelminen - 20.1.2018

Onko liian aikaista ottaa pistokkaita, leikellä pienemmiksi, vaihtaa ruukkua? Isoin osa talvetuksen kestäneistä (vain 6 sadasta on poistettu liian kuivina)  on kasvanut valtavasti ja tila loppuu kesken. Vain naapurin tallissa olleet on entisen kokoisia paitsi että ne on melkein valkoisia. Voiko näiden hyvinvoivien juuria pienentää?

Kaikki kotona talvetetut on olleet ledien alla ja saaneet merileväuutetta kasteluvedessä, siksi ne on hyvin säilyneitä. Muutama kukkii koko ajan eikä niitä saa millään nujerrettua.

Kissanhiekkamukit odottaa.
By Kukkahörhelö - 20.1.2018

kastehelminen - 20.1.2018
Onko liian aikaista ottaa pistokkaita, leikellä pienemmiksi, vaihtaa ruukkua? Isoin osa talvetuksen kestäneistä (vain 6 sadasta on poistettu liian kuivina)  on kasvanut valtavasti ja tila loppuu kesken. Vain naapurin tallissa olleet on entisen kokoisia paitsi että ne on melkein valkoisia. Voiko näiden hyvinvoivien juuria pienentää?

Kaikki kotona talvetetut on olleet ledien alla ja saaneet merileväuutetta kasteluvedessä, siksi ne on hyvin säilyneitä. Muutama kukkii koko ajan eikä niitä saa millään nujerrettua.

Kissanhiekkamukit odottaa.

Hei,jos jollakin liikenee,niin ottaisin erivärisiä Pelargonioitten oksia .Itse voin ehkä laittaa joillekin ihmisille Mustanmerenruusun käpyjä.
By Kirsikka-78 - 20.1.2018

Jos ei oo lisävaloa niin Matin-päivästä lähtien on vasta tarpeeksi valoa.
By Karvari - 21.1.2018

Siivosin ja leikkelin kuivia pois,ihimeen hyvin olivat pelakuut pärijänneet.Taitaa olla kolome tai nelijä jokkovat nakanneet lusikan nurkkaan,tähän mennessä.Appelsiinin tuoksuset olivat huonoimmassa jamassa Sad
By Pepino - 21.1.2018

Black Velvet Rose oli siemenestä kasvanut puolivuodessa 80cm. Se oli kesällä amppelissa ja pohdinkin istuttaa  tulevalla keväällä omaan ruukkuun tai leikkaan. Se on kyllä hyvässä kunnossa vieläkin. 😊
By mummuh - 22.1.2018

Minun pelakuuni jatkavat kukkumista ulkoeteisessä. Olen nuo saanut vuosia sitten täältä penttiläisiltä. Tuossa eteisessä on muutama aste lämmintä ja valot palaa läpi vuorokauden.  Ei ole kukkavaloja.
By Ohvakukka - 22.1.2018

Mummuh, sinulla taitaa olla paljon ikkunoita eteisessä. Olen tänä talvena pitänyt pelakuuni alle kymmenessä asteessa mutta niille tulee valoa vain yhdestä pienestä ikkunasta joten laitoin tavallisen putkilampun niiden iloksi. Ovat kohtalaisen hyvän näköisiä mutta kukkia on vain kahdessa, sellaiset pienet tuikut. Ovatko ne lannoitetta saaneet talven aikana,,,
By mummuh - 22.1.2018

Ei noissakaan isoja kukkia ole mutta kukkia kumminkin.Lannottanut olen varmaan syksyllä viimeksi.Vieressä on vetrenpisara jossa nuppuja eivät kyllä varmaan aukea.Smile Ja on siinä isot ikkunat toinen etelään ja toinen länteen päin.
By Kesänlapsi - 22.1.2018

Yksi Vista White on mennyt mustaksi mössöksi, mutta onneksi niitä on kaksin kappalein. Muuten kaikki näyttäis olevan hengissä. Johanna från sättraby on aika hujoppi, saapa nähä miten sen kanssa käy...  
By Nasty - 23.1.2018

Kukkahörhelö ,jahka vähän eteenpäin mennään niin saat pistokkaita. Nyt on liian kylmä lähetellä minnekään.
By Kukkahörhelö - 23.1.2018

Nasty - 23.1.2018
Kukkahörhelö ,jahka vähän eteenpäin mennään niin saat pistokkaita. Nyt on liian kylmä lähetellä minnekään.

Kiitos etukäteen,sitä mieltä minäkin olen ,kun ihmiset kinuaa,että lähetä oksia ,niin olen sanonut että keväämmällä sitten,tv,Sisko,kukkahörhelö.
By Pepino - 4.2.2018

Vaikka minulla on 40 pelakuuta, niin tilasin roikkuvat pelakuut ja aion tietty istuttaa ne amppeliin. 
By Pepino - 9.2.2018

Minä kun keräsin pelakuista siemeniä  en ottanut niistä  kuoria, vaan  pari viikkoa sitten pistin suoraan multaan. No kun ne ei idännyt, niin heitin sen mullan persikan ruukkuun. Nyt sitten tulee pienet lehdet esille. En tiedä miten vanhat siemenet siinä oli.  
By Nasty - 11.2.2018

Voe kissa perskule... oli käynyt tuhojaan tekemässä miun talvehtivissa pelakuissa. En ole käynyt niitä kattomassa pariin viikkoon .Oli ruukkja monet kaatuneet,kukat pitkin poikin.Moni oli kuollut. Jotain sain pelastettua.Kannoin nyt kaikki lämpimään,kastelin ja lannoitinhyvin. Toivottavasti jokunen selviää
By Karvari - 11.2.2018

Joko vois alakaa pelakuista pistokkaita napsimaan?Onko liian aikasta?
Yhestä ruusuntuoksusesta oon jo ottannu ja juurrutusjauheen kans lähtivät hyvään kasvuun.
By Pepino - 11.2.2018

Karvari - 11.2.2018
Joko vois alakaa pelakuista pistokkaita napsimaan?Onko liian aikasta?Yhestä ruusuntuoksusesta oon jo ottannu ja juurrutusjauheen kans lähtivät hyvään kasvuun.

Minäkin tänään mietin, että voiko tähän aikaan leikata pelakuita. Niillä on kasvivaloa 3 ja niissä on yksi punertava.
Minä pistän niihin pistokkaan  kanelia.
By koiruus - 11.2.2018

Kävin talvetettavat läpi ja siivosin kuivat pois. Muutaman katkaisin niin pakosta tuli tehtyä pistokkaita. Aika näyttää onko liian aikaista vai joko juurtuvat 👍
By Nasty - 11.2.2018

Miekin laitoin muutaman pistokkaan juurtumaan kun oli katkennut tuho töissä. En raaskinnut pois heittää. Katsoo nyt tuleeko mitään
By wahlssa - 11.2.2018

Pepino - 11.2.2018
Karvari - 11.2.2018
Joko vois alakaa pelakuista pistokkaita napsimaan?Onko liian aikasta?Yhestä ruusuntuoksusesta oon jo ottannu ja juurrutusjauheen kans lähtivät hyvään kasvuun.

Minäkin tänään mietin, että voiko tähän aikaan leikata pelakuita. Niillä on kasvivaloa 3 ja niissä on yksi punertava.

Miten Pepino sitä kanelia niihin pistokkaisiin laitat?
By kastehelminen - 12.2.2018

Kaneli desinfioi pöpöt pois. Täällä on jo puolet pelakuista leikattu ja leikkeleet on osa kissanhiekassa, osa mullassa ja osa vedessä. Hyvin ovat juurtuneet. 
By Pepino - 12.2.2018

wahlssa - 11.2.2018
Pepino - 11.2.2018
Karvari - 11.2.2018

Tökkään varren kaneliin ja laitan kanelia emon leikkaus kohtaan.
By wahlssa - 12.2.2018

Pepino - 12.2.2018
wahlssa - 11.2.2018
Pepino - 11.2.2018
Karvari - 11.2.2018

Ja sitten multaan vai veteen vielä juurtumaan?
By Pepino - 12.2.2018

wahlssa - 12.2.2018
Pepino - 12.2.2018
wahlssa - 11.2.2018
Pepino - 11.2.2018
Karvari - 11.2.2018

Ja sitten multaan vai veteen vielä juurtumaan?

Saa nähdä. 😉
By Hienohelma - 12.2.2018

Mun pelakuut on olleet ekaa kertaa talven kylmässä pimeässä kellarissa. Jokohan ne kannattais ottaa sieltä huoneenlämpöön? Aletaanko heti kastella ja antaa lisävaloa? Ja leimataan tietysti kuivuneet osat pois?
By Hankalin - 14.2.2018

Kyllä varmaan voi jo tuoda lämpöön ja valoon. Kastelemisen kanssa kannattaa olla varovainen ja lannoitus (ja leikkaaminen) kannattaa aloittaa vasta kun näkyy uutta kasvua. Kuivat voi tietysti raksia pois saman tien. Jos vaihtaa mullat, niin sen ja leikkaamisen välillä kannattaa pitää parin viikon tauko, niin kasvit eivät stressaannu liikaa.

Toi kaneli olikin mulle ihan uutta tietoa! Onneksi tulin juuri ostaneeksi ison purkin puuroa ja korvapuusteja varten. Smile
By Hienohelma - 14.2.2018

Nyt on pelargonit kiikutettu lämpimään ja mullat vaihdettu. Kolme selvää vainajaa oli n 20 joukossa ja muutama epäselvä tapaus. Mistä sen edes tietää, herääkö ne henkiin? Karsin kuivat, kastelin vähän ja viritin niille valot.

Nyt iski kauhea hinku saada uusia lajeja menetettyjen tilalle. Jokohan hollantilaisessa ketjussa olisi pistokkaita? Tänä vuonna jätän siemenkylvöt väliin ja yritän keskittyä mm pelakuiden paapomiseen 😊
By LeonM - 15.2.2018

Otin toissa päivänä kotona talvettamastani orvokkipelargonista pistokkaita. Nyt jännätään, jääkö niistä joku henkiin. Pistokasmatskua on nyt sekä Rainbown kevyt kissanhiekassa että vesilasissa kasvattamassa juurentynkää.
By Satu-71 - 15.2.2018

Minä leikkelin jo suurinpiirtein puolet pelargoneista ja laitoin n. 40 pistokasta juurtumaan multaan Smile Parin viikon päästä sitten lisäilen emokasveille vähän uutta multaa ja vaihtelen liian pieniä ruukkuja vähän suurempiin jos on tarve. Hyvin ne yleensä juurtuvat jo helmikuulla. Viime vuonnakin leikkelin pelargonit näihin aikoihin eikä mitään suurempia menetyksiä tullut.
Ensi viikolla kun olen lomalla, taidan käydä loput pelargonit läpi ja saksin lisää pistokkaita.
By Pepino - 15.2.2018

Ensi viikollla on talviloma ja aion leikata pelakuut. Yksi pelakuu on aika vahva, kun se on ollut kasvilampun  lähellä koko talven. Muut pelakuut on lamppujen alla, mutta ei ihan lähellä.
By Karvari - 17.2.2018

Muutamista pelakuista otin pistokkaita.
By Pepino - 18.2.2018

No niin, nyt on lähes kaikki pelakuut leikattu. Kaktusmulta oli säkissä hieman kostea, joten en kastellut sitä. Sipasin kanelia leikkausen kohtiin.
By Hienohelma - 1.3.2018

Kunhan ilmat lämpenee niin voisin vaihtaa pois pari ostopistokasta, joita hamstratessa en muistanut että mullahan on ne jo. Eli Balkon Red ja Lasse. Vaihdoksi kelpaa lajikkeet joita en omista eli suurin piirtein kaikki paitsi sellaiset joiden pistokkaita saa hollantilaisesta ketjusta, ja niistäkään ei mulla kaikkia ole Smile

Muoks. Lasse varattu!
By Kukkahörhelö - 2.3.2018

Hei kaikille,teiltä joltakin saamani kolme eriväristä Pelargonia meni talven yli,jotta hujahti.Kiitos niistä.Nyt etsin vielä erivärisiä punaisia,jos joltakin sattuisi ylijäämään.Vaihdossa voisin antaa Kiinanruusun ja Vaahtera-aulion taimia,

By Kesänlapsi - 2.3.2018

Miten te putsaatte pelargonit pölystä ja elukoitten karvoista? Lehdet kerää paljon esim. kissankarvoja. Muut kasvit käytän suihkussa n. kerran kuussa, mutta pelargonit ei oikein siitä tykkää. Lehtien heiluttelukaan ei oikein riitä. Imurilla vetelen kuivia lehtiä, ja samalla karvatkin vähenee, mutta nyt kun kasvukausi alkaa, niin ei uskalla imuria näyttää. BigGrin Selvennykseksi mun pelargonit majailee siis keittiön ikkunalla talvet. Smile
By Pepino - 3.3.2018

Moni pelakuu poistokkaat kuoli, mutta ei hätää, sillä emot tekee uusia lehtiä oikein nätisti. 
Eli kun leikkasin pistokkaat jätin n.10cm emot ruukkuun ilman lehtiä.
By Maariankello - 3.3.2018

ETSINTÄKUULUTUS!

Onko tiedossasi vanha pelargoni?

Vanhat pelargonit ovat elävä osa suomalaista kulttuurihistoriaa. Siinä missä yksi kasvi on pakattu mukaan evakkomatkalle, on toinen ihastuttanut saman talon ikkunalla jo useamman sukupolven ajan. Niitä on otettu kotopaikasta mukaan naimisiin mennessä, ja niiden pistokkaita on jaettu kylän emännille. Osa vanhoista pelargoneista on levinnyt jo laajallekin harrastajien keskuudessa, osa on jo ehtinyt tyystin kadotakin. Joidenkin kasvien mukana kulkevat tarinat ovat muuttuneet matkalla niin monta kertaa, ettei kukaan oikeastaan enää tiedä alkuperäistä tarinaa ja totuutta. Paljon on kuitenkin vielä löytämättömiä vanhoja pelargoneja, kera kertomattomien tarinoiden.

Suomen pelargoniyhdistys ry etsii nyt tällaisia vanhoja pelargoneja tarinoineen yhdessä Rinkin puutarhan kanssa. Yhdistyksen tavoitteena on tallentaa niiden taustatiedot ja kuvaukset yhteen ja samaan arkistoon, jossa ne säilyvät tuleville polville muuttumattomina. Rinkin puutarha puolestaan ottaa vastaan, ostaa tai vaihtaa lisäysmateriaalia vanhoista pelargoneista. Lisäämällä kasvia sen säilyminen varmistuu parhaiten.

Jos sinulla on tai tiedät jossain olevan tällaisen vielä löytämättömän aarteen, otathan yhteyttä! Etsitään yhdessä suomalaiset perinnepelargonit päivänvaloon ja näytetään maailmalle, millainen pelargonikansa olemmekaan! Suomen Pelargoniyhdistys ry:lle voit ilmoittaa pelargonista osoitteeseen vanhat@pelargoniyhdistys.fi tai laittaa viestiä Facebookissa. Rinkin puutarhan yhteystiedot: asiakaspalvelu@rinkinpuutarha.fi

Olisimme kiitollisia, jos jakaisit tämän viestin, jotta se tavoittaisi mahdollisimman monta ihmistä! Kiitos!

Vanhat suomalaiset pelargonit ovat Suomen pelargoniyhdistyksen ja Rinkin puutarhan yhteisprojekti. 
By Maariankello - 3.3.2018

Kuvassa on vanha suomalainen pelargoni Yli-Tuinan Hilkka. Se on ollut Yli-Tuinan tilalla Kiikassa (Sastamalassa) vuosikymmeniä, nähnyt sota-ajan ja useat sukupolvet. Tämä pelargoni on saatu Rinkin puutarhalle syksyllä 2014 -onneksi, sillä talvella 2015-2016 se katosi kokonaan kotitilaltaan ja -suvultaan.Rinkin puutarha oli hyvin iloinen voidessaan palauttaa sen takaisin kotiinsa viime kesänä.

By Pepino - 5.3.2018

Leikkelin eilen lähes loputkin pelakuut ja heitin pistokkaat biopussiin ja vein ulos isoon  biosankkoon. Huomasin, etteivät pistokkast oikein viihdy täällä, mutta onneksi emot synnyttää uudet versot. 🤗
By Nasty - 7.3.2018

Laitoin 14 siementä Maverick Star pelakuita itämään, joista kaikki itivät vuorokaudessa. Kolmetoista kasvaa hyvin,on ensimmäiset oikiat lehdet tanakasti jo kasvussa.  Nämä saa riittää siemen kasvatuksiksi tänä vuonna. Talvetetut on heränneet henkiin ,muutaman menetin mutta loput on hurjassa kasvussa.
By Maariankello - 10.3.2018

Tilasin Root riot -kasvatuskuutioita. Niiden kehutaan olevan erinomaisia pistokkaiden juurrutuksessa. Laitoin nyt ekat juurtumaan, saas nähdä miten toimivat. Ainakin oli helppo laittaa pistokkaat kuutioihin. 

By Ylvalii - 10.3.2018

3 juurtunutta pistokasta laitettu multiin, muut eivät olleet vielä tehneet juuria.
By zJässikkä - 10.3.2018

mulla olli joskus varmaan 15v sitten niitä. Tilasin Ruotsista, mutta sitten tuli postituskulut niin suuriksi että jätin tilaamatta.

Jässikkä, mitä tykkäsit niistä? Niitä saa nyt Suomesta tilattua. Tilasin Herbertiltä.

Kiva pelargonitapahtuma tulossa. Olin viime vuonna siellä ja mukavaa oli. 
By zJässikkä - 10.3.2018

Maariankello - 10.3.2018
Jässikkä, mitä tykkäsit niistä? Niitä saa nyt Suomesta tilattua. Tilasin Herbertiltä.

Oli ne ihan hyviä ja helppokäyttöisiä
By Maariankello - 11.3.2018

*Jässikkä - 10.3.2018
Maariankello - 10.3.2018

Oli ne ihan hyviä ja helppokäyttöisiä

Okei, kiva tietää.
By Pepino - 15.3.2018

Minun yksi pistokas jonka laitoin pari kuukausi sitten multaan, niin nyt huomasin, että se on tehnyt nuppuja. Saa nähdä mikä pelakuu siitä tulee. 😊
By Kesänlapsi - 15.3.2018

Aaargh... Aloin katteleen veitsi kädessä nuita pelargoneja, että nyt lähtee läjä pistokkaita purkkiin. Suurimmat Vista white ja Johanna från sättreby on puutuneet ylös asti!  Voi jumankauta, ne on kohta puoli metrisiä. Latvat jos leikkelen, niin jää muuta ku haaro keppi pystyyn. Ei sitten leikata. Hö. Muut on niin kituisia, että antaa olla rauhassa. 
By Pepino - 15.3.2018

Minun Black Velvet Rosa kasvoi 80cm ja sen kasvatin vuosi sitten helmikuussa siemenestä. Kuukausi sitten leikkasin sen 10cm pätkäksi ja poistin lehdet. Nyt siinä on uusia lehtiä. Pistokkaat heitin pois.
By Kesänlapsi - 16.3.2018

Mulla joku teki uuden varren, kun leikkasin alas. Oli mennyt muistaakseni mustaksi muhjuksi varsi, ja pätkäisin alas. Ihan juuresta kasvatti uuden, ja siitä puisesta tyngästä sivusta toisen. Kuvakin täällä ketjussa on jos viittis alkaa selaamaan. Oiskohan se ollut Appleblossom Orbit, tai sitten Black Velvet Appleblossom. Ne kuoli vuosi sitten, niin ei ole enää mistä tarkistaakkaan. En uskalla kuiten nuita ihanuuksia alkaa leikkaamaan alas. Tämän hetken suokkari on tuo Johanna f.s. Se on niiiin ihana. Oon kans ihaillut netistä kaikkia ruusunnuppupelargoneja, ja voi *huokaus*. 
By Pepino - 17.3.2018

Viime vuonna viherpeukalo lähetti minlle  väärän pelakuun  ja yllätys oli, että se oli ruusunnuppupelargoni. 🤗
By Karvari - 17.3.2018

Joo,minäki kävin pukin ja rinkin sivuilla ja sielon jo pitkä lista tilattavaa.
By Kurppa. - 18.3.2018

Ihan hyvässä mallissa pistokkaat. Pääsivät nyt isompaan ruukkuun.
By kevätlinnunherne - 21.3.2018

Kurpan pistokkaat taitaa olla lämpömaton päällä kasvatetut ?Minulla on vedessä vasta juurtumassa eikä kovin hyviltä näytä, emot ehkä selviää .
Mosaic Purple saa kukkia en sitä aio lisätä ja on vielä pieni alku.
By zJässikkä - 22.3.2018

8 uutta pelargonia saapui Englannista tänään
By Kurppa. - 22.3.2018

kevätlinnunherne - 21.3.2018
Kurpan pistokkaat taitaa olla lämpömaton päällä kasvatetut ?Minulla on vedessä vasta juurtumassa eikä kovin hyviltä näytä, emot ehkä selviää .

Ei ole lämpömattoa. Ihan normisti olen pistokkaita tökkinyt multaan ja ovat kasvivalon alla olleet.
By Ylvalii - 22.3.2018

4 pelargonia istutettu isompaan ruukkuun tänään.
By kevätlinnunherne - 22.3.2018

Kurppa. - 22.3.2018
kevätlinnunherne - 21.3.2018

Ei ole lämpömattoa. Ihan normisti olen pistokkaita tökkinyt multaan ja ovat kasvivalon alla olleet.

Minulla ei ole kunnon valoja,jotain loisteputkia vain ne ei taida kasvattaa saati edes pitää taimia hengissä!
Kouvolassa olisi ollut ja on vieläkin puutarhailta,sieltä olisi saanut vaikka pelakuuntaimia ostaa.Huono keli en kehdannu lähteä
By Maariankello - 23.3.2018

Jässikkä, mitäs aarteita hankit Englannista?

Karvari, mä muistan pari vuotta sitten, ettet millään huolinut pelargonin pistokkaita. Sillai se mieli muuttuu. Smile Hieno juttu!!

Teillä on kaikilla kovasti jo pistokashommat menossa. Itse en ole ottanut vielä paljoakaan. No en toki aiokaan leikata kuin, jos on pakko. Olen muutama viikko sitten nostanut talvetustilan lämpötilaa, joten kohta voin niitä alkaa ottamaan niistä, mistä otan.
By Karvari - 23.3.2018

Maariankello,näin on päässy käymään Sad tykkään enemmän nuista jokkeivät haise.Tuoksupelakuut on eri asia.Ja se perinteinen punanen pallo ei käy Smile
By LeonM - 23.3.2018

Ensimmäinen talvettamani aloittelee kukintaansa eteläikkunalla. Ostin taimen viime keväänä Plantagenistä. Tämä Pelargonium zonale 'Lotusland' ei mielestäni ole se kaikkein kaunein lajissaan, mutta onhan tuo ihan kiva, kun aloittaa kukinnan näin varhain. Kukinta jäi viime kesänä yhteen vanaan kerrallaan. Taisin lannoittaa liian vähän, koska nyt kukkavanoja on jo kolme. Kesääkin on vielä jäljellä. Wink

By hoyabella - 23.3.2018

Onkos jollakin tämä Ruotsin vuoden 2018 pelargoni.
By zJässikkä - 23.3.2018

Maariankello - 23.3.2018
Jässikkä, mitäs aarteita hankit Englannista?

Karvari, mä muistan pari vuotta sitten, ettet millään huolinut pelargonin pistokkaita. Sillai se mieli muuttuu. Smile Hieno juttu!!

Teillä on kaikilla kovasti jo pistokashommat menossa. Itse en ole ottanut vielä paljoakaan. No en toki aiokaan leikata kuin, jos on pakko. Olen muutama viikko sitten nostanut talvetustilan lämpötilaa, joten kohta voin niitä alkaa ottamaan niistä, mistä otan.

Vectis Imp 

Jips Eleanor Renton 

Bold Pixie 

Allesley Shadow 

Westside 

Lady M. Pilkington 

Jack Phillips 

Bold Flame 
By Pepino - 25.3.2018

Taitaakin olla Black Velvet Rose pistokas,  joka nyt kukkii. Lisäksi nimetön tummanliila kukkii.
By Kesänlapsi - 25.3.2018

Huomenna lähen multakaupoille. Mikä multa ois ihan ehdottomasti paras pelargoneille? Mulla on aina ollu vain Biolanin musta multa, mutta siinä on ollut kastematoja monena vuotena peräkkäin. Ei oo talvetettaville kukille kiva homma. Vaikka pilkkitarpeet saakin kukkalautaselta. 😂 Nyt vinkatkaa joku huippumulta mitä saa kaupasta. 
By J8281851515 - 26.3.2018

Kylvö- ja taimimulta, mihin on lisätty juurikasvua edistävää sientä on parasta, jos ihan yhtä peruspussimultaa haluaa käyttää, tekemättä mitään sekoituksia ja olla sen suuremmin kokeilematta onneaan...
By Kesänlapsi - 26.3.2018

En käytä muuta kuin pistokkaille ja kylvöille taimimultaa. Mulla on pelargoneilla parkki tuossa eteläterassilla, ja turvepitoiset mullat kuivuu koppuraksi todella nopeaa. Varsinkin saviruukussa. 
By Helmipöllö - 26.3.2018

En tiedä mikä ois paras multa, minä laitan ihan vaan mustaa multaa kun sitä saa pikku pusseissa ja lisään suunnilleen 1/3 perliittiä. Joskus lipsahtaa enemmänkin. Ihan hyvin viihtyvät mutta pelargonit viihtyy melkein missä vaan. Ainoastaan siemenet olen laittanut joskus taimimultaan.
By kastehelminen - 26.3.2018

Missä kohdassa nämä kahden kuukauden ikäiset lapset voisi siirtää kukkamulta- perliitti (-hevosenkakka) seokseen ja isompiin ruukkuihin? Ovat vielä taimimullassa johon siirsin kylvömullasta. Ovat nyt noin viisisenttisiä. Ekakertalaisena sain kymmenestä siemenestä seitsemän alkua. Odotin suhteen olevan toisin päin. 
By Kesänlapsi - 26.3.2018

Sitten kun juuret näkyy pohjasta. 
By Pepino - 27.3.2018

Tummanliila ja Black Velvet Rosa kukkii. 
Pienensin nämä kuvat, mutta tällä sivulla tulee suureksi.

By Kukkahörhelö - 28.3.2018

Voi että,kun toisilla kaikki ihanuudet kasvaa ja kukkii,minulla menivät kyllä talven yli,mutta jurottavat paikallaan,Kun saisi tumma,liilasta oksia ja muistakin kelpaa kyllä,mutta tämä hirveä talvi vaan jatkuu.Kukaan ei uskalla postissa laittaa,kun paleltuvat,Mutta jos joku joskus jolloinkin muistas minua,Tsemppiä.
By Ohvakukka - 31.3.2018

Tällaisen pikkuisen söpöläisen ostin Huhtamon pelargoniapäiviltä.
Sen piti olla tulppaanipelakuu mutta onkin muuttanut muotoaan.
Söpö silti.
By Eripari - 1.4.2018

Tänä vuonna ehti ensimmäisenä kukkimaan ihanainen Margery Stimpson.
By Ylvalii - 1.4.2018

6 juurtunutta pelargonin alkua istutettu multiin.
By raya - 13.4.2018

Pelakuutkin innostu kukkimaan isommasta pienimpään

By Nasty - 13.4.2018

Täälläkin pari pelakuuta kukkii kauniisti. Aika hyvällä prosentilla sain talvetettua suurimman osan,vaikkakin menetyksiäkin tuli,tottkai. Mikähän on kun yläkerrassa parista pelakuusta koko ajan alkaa lehdet kuivaa sillai rengasmaisesti.reunat lehdestä kuivaa ja alkaa käpristyä sisällepäin? Ötököitä en ole nähnyt ja kastelen maltilla. Viime vuotinen multa on vielä kun en ole vaihtanut uusia niille. 
By Iltatähti - 13.4.2018

Ihania Rayan pelakuut!!!Smile
Mullakin on pari nuppua jo näkyvillä.
By zJässikkä - 13.4.2018

Nasty - 13.4.2018
Täälläkin pari pelakuuta kukkii kauniisti. Aika hyvällä prosentilla sain talvetettua suurimman osan,vaikkakin menetyksiäkin tuli,tottkai. Mikähän on kun yläkerrassa parista pelakuusta koko ajan alkaa lehdet kuivaa sillai rengasmaisesti.reunat lehdestä kuivaa ja alkaa käpristyä sisällepäin? Ötököitä en ole nähnyt ja kastelen maltilla. Viime vuotinen multa on vielä kun en ole vaihtanut uusia niille. 

Ei niille joka vuosi tarvitsekaan vaihtaa.
By Nasty - 13.4.2018

*Jässikkä - 13.4.2018
Nasty - 13.4.2018

Ei niille joka vuosi tarvitsekaan vaihtaa.

Joo en ole kaikille vaihtanutkaan ja nämä kärsineet on uusia...viime vuoden pistokkait
By Karvari - 15.4.2018

Pelakuut käyty läpi,osan leikkasin melekeen alas,osaa vaan typistelin.En tiiä menikö oikein.
Ja osa taitaa lähtiä kohti kompostia.
By Helmipöllö - 15.4.2018

Mun pitäis kans vihdoinkin aloittaa leikkaaminen, muutama hujoppi puskee jo nuppujakin.
By Helmipöllö - 17.4.2018

Parisenkymmentä pistokasta purkitettu tänään, reilu 10 pelargonia odottaa vielä leikkaamista. Tila vaan loppuu kesken! Vaihdoin samalla mullat  ja ruukun muutamaan, muuten se jäis tekemättä.. viime kesänä istutetut saivat vain kerroksen uutta multaa juurelle. 
By Helmipöllö - 18.4.2018

Helmikuun lopulla kellarista kaivettu Nimismies on kasvattanut niin reippaasti lehtiä että annoin sen jo aloittaa kukkimisen.
By koiruus - 22.4.2018

Ja meillä heitetty yhtä juuri istutettua pistokkaita vaille kaikki ulos eilen. Olivat yönsäkin ulkona ja saavat nyt olla jos ei lunta enää tuu... Pystyyn kyllä asensin vaikka vinossa esiintyvätkin 🤔
By Hienohelma - 22.4.2018

Joko ne pärjää ulkona??? Nythän voi tulla vielä pakkasiakin?
By Maariankello - 22.4.2018

Ma kannoin pelargonit talvetustilasta kasvihuoneeseen muutama päivä sitten. Mutta mulla on rakennuspuhallin öisin siellä päällä, jos menee lähelle nollaa tai miinuksen puolelle. 
By Maariankello - 22.4.2018

Helmipöllö - 17.4.2018
Parisenkymmentä pistokasta purkitettu tänään, reilu 10 pelargonia odottaa vielä leikkaamista. Tila vaan loppuu kesken! Vaihdoin samalla mullat  ja ruukun muutamaan, muuten se jäis tekemättä.. viime kesänä istutetut saivat vain kerroksen uutta multaa juurelle. 

Älä leikkaa niitä. Kukkivat aiemmin. En yleensä leikkaa kuin, jos on aivan pakko. Mutta mä tykkään isoista ja hujopeista.
By Ylvalii - 22.4.2018

Australian villipelargoni pilputtu, oli päässyt röntyilemään. Nyt on useampi alku juurtumassa vedessä
By Pepino - 22.4.2018

Osa pelakuista on menehtynyt talven ja leikkauksen jälkeen, mutta onneksi ainakin 30 pelakuuta on hengissä.
By Hankalin - 23.4.2018

Mulla on vielä pirtissä kaikki enkä uskalla aatellakaan kasvariin saati ulos viemistä kun oottelen takatalvea. Mutta "hiukan" ahdasta täälä meinaa ruveta olemaan. Sanoo ihminen joka miettii pelakuiden vähentämistä mutta hommasi juuri parikymmentä uutta. Whistling Lastenhuoneessa olis vielä eteläikkuna vapaana, mutta se taitaa olla pakkastakin epäterveellisempi paikka. Wink
By Nasty - 23.4.2018

Ylvalii - 22.4.2018
Australian villipelargoni pilputtu, oli päässyt röntyilemään. Nyt on useampi alku juurtumassa vedessä

MAhtaisiko siulla olla ylimääräistä juurtumassa?Miun oma samanmoinen kuoli talvella Sad
By Helmipöllö - 23.4.2018

Maariankello - 22.4.2018
Helmipöllö - 17.4.2018

Älä leikkaa niitä. Kukkivat aiemmin. En yleensä leikkaa kuin, jos on aivan pakko. Mutta mä tykkään isoista ja hujopeista.

En kaikkia leikkaakkaan, vain joitakin syksyn pistokkaita jotka on talven aikana kasvattaneet puolen metrin varren ilman ainuttakaan oksaa. 😄
By Ylvalii - 23.4.2018

Nasty - 23.4.2018
Ylvalii - 22.4.2018

MAhtaisiko siulla olla ylimääräistä juurtumassa?Miun oma samanmoinen kuoli talvella Sad

Jos juurtuvat, niin likenee kyllä :
By Helmipöllö - 25.4.2018

Viikko ensimmäisen kukan avautumisesta ja Nimismiehen kukintoon on tullut enemmän sävyjä. Väritys on ikkunalla kuitenkin aika vaalea.
By Ylvalii - 25.4.2018

Helmipöllö - 25.4.2018
Viikko ensimmäisen kukan avautumisesta ja Nimismiehen kukintoon on tullut enemmän sävyjä. Väritys on ikkunalla kuitenkin aika vaalea.

Upea
By Karvari - 25.4.2018

On kaunis!
By Nasty - 25.4.2018

Helmipöllö - 25.4.2018

Onpa hän kaunis!
By Kukkahörhelö - 26.4.2018

Heipsistä kaikille,en muista,mutta joku lupasi laittaa Kiinanruusun ja Pelargonian oksia lähettää minullekin.jos omatuntosi kolkuttelee,niin pyydän nöyrimmästi,muistamaan,kun lähetätte kukkiene oksia postitse.En jätä niin hyväsydämistä muistamatta.kiitos vaikka minä en ole joitten mielestä ihminenkään.Vaikka kuljen myös seurakunnissa kuuntelemassa sanaa,niin sielläkin saan istua yksin.Kai minä olen niinkuin aikoinaan sanottiin Jumalan pojastakin,että hän oli ujo ja rampa kipujen mies,niin tahdon minäkin olla,kun ei koskaan ole meikä ollut mikään seurapiiri ihminen.lopetan saarnani tähän.
By Hankalin - 28.4.2018

By Nasty - 29.4.2018

Kukkahörhelö - 26.4.2018
Heipsistä kaikille,en muista,mutta joku lupasi laittaa Kiinanruusun ja Pelargonian oksia lähettää minullekin.jos omatuntosi kolkuttelee,niin pyydän nöyrimmästi,muistamaan,kun lähetätte kukkiene oksia postitse.En jätä niin hyväsydämistä muistamatta.kiitos vaikka minä en ole joitten mielestä ihminenkään.Vaikka kuljen myös seurakunnissa kuuntelemassa sanaa,niin sielläkin saan istua yksin.Kai minä olen niinkuin aikoinaan sanottiin Jumalan pojastakin,että hän oli ujo ja rampa kipujen mies,niin tahdon minäkin olla,kun ei koskaan ole meikä ollut mikään seurapiiri ihminen.lopetan saarnani tähän.

Pelakuun pistokkaita lupailin. Jokohan on tarpeeksi lämmintä lähettää postissa? Montaa ei ole laittaa,mutta aina jotain BigGrin
By Helmipöllö - 29.4.2018

Keväisen kalpea Richard Hodgson lähettää jälleen Jässikälle kevätterveiset!
By Hienohelma - 1.5.2018

Evakko täältä vilkuttaa Hankalimmalle!

By Hienohelma - 1.5.2018

Saako pelakuita leikellä vielä tähän aikaan? Pitkä ruipelo Dr Ingrid häiritsee.
By zJässikkä - 1.5.2018

Hienohelma - 1.5.2018
Saako pelakuita leikellä vielä tähän aikaan? Pitkä ruipelo Dr Ingrid häiritsee.

Koska vaan, tarpeen mukaan
By hoyabella - 4.5.2018

Kestääkö pelargonit kylmää, ajattelin nostaa ne kasvihuoneeseen, niin olisi tilaa siivota viherhuone. 
PS. Luin tämän yhdeltä ruotsinkieliseltä sivulta. Pelargoner tål fråst, men inte en köldchock. Eli varmaan voi laittaa kasvariin jos vaikka peittää ne yöksi. 
By hoyabella - 4.5.2018

Huomenna on pelargoni-päivät Aspegrenin puutarhalla Pietarsaaressa. 
By hoyabella - 5.5.2018

Kävin tuolle oelargoni-päivillä. Oli ihan kiva, tapasin AnnaW:nkin siellä. Ostin kaksi pistokasta Leamington ja Prinsesse Marie. 
By kitikat - 6.5.2018

hoyabella - 5.5.2018
Kävin tuolle oelargoni-päivillä. Oli ihan kiva, tapasin AnnaW:nkin siellä. Ostin kaksi pistokasta Leamington ja Prinsesse Marie. 

Kävin myös tuttavan kanssa siellä mutta ei siellä ollut enää kuin rippeet jäljellä. Kiersimme myös Sundin ja Blomqvistin mutta eipä löytynyt muuta kuin Blomqvistiltä ne kolme kärhöä kympillä.
By hoyabella - 6.5.2018

kitikat - 6.5.2018
hoyabella - 5.5.2018

Kävin myös tuttavan kanssa siellä mutta ei siellä ollut enää kuin rippeet jäljellä. Kiersimme myös Sundin ja Blomqvistin mutta eipä löytynyt muuta kuin Blomqvistiltä ne kolme kärhöä kympillä.

Minä kävin kotimatkalla siinä uudessa Lövössä avatussa kasvitarhassa. ​Ostin kolme iiristä. BigGrin
By kitikat - 7.5.2018

hoyabella - 6.5.2018
kitikat - 6.5.2018
hoyabella - 5.5.2018

Minä kävin kotimatkalla siinä uudessa Lövössä avatussa kasvitarhassa. Ostin kolme iiristä. BigGrin

Jaa...mikäs paikka se on, en ole kuullutkaan?
By hoyabella - 7.5.2018

kitikat - 7.5.2018
hoyabella - 6.5.2018
kitikat - 6.5.2018
hoyabella - 5.5.2018

Minä kävin kotimatkalla siinä uudessa Lövössä avatussa kasvitarhassa. Ostin kolme iiristä. BigGrin

Jaa...mikäs paikka se on, en ole kuullutkaan?

Avattiin lauantaina, mutta lopullisesti tuodaan kaikki kasvit kun saavat aitauksen ympärille. Tulee olemaan varmasti hyvä valikoima. Omistajalla on ollut oma piha avoimissa puutahoissa Pietarsaaressa​
By Helmipöllö - 9.5.2018

Roudasin tänään ensimmäiset pelargonit parvekkeelle. Pikkuisen hirvittää ensi yö mutta en kyllä kanna enää takasin sisälle.
By Ylvalii - 9.5.2018

"Mummulaksi" kutsumani pelargoni kukkii kauniista, on kyllä kestävä. Lienee joku Mårbacka?

By Ylvalii - 12.5.2018

Tällainen kaunotar hyppäsi tänään mukaan

By Pepino - 13.5.2018

Luulin jo, että olin menettänyt tämän Black Velvet Red, mutta tämä ilmestyi väärästä ruukusta ja vei energiaa toisesta kasvista. Tämä kun alkoi kukkimaan en voinut muuta kuin hymyillä iloisesti. 😊

Sävy ei tuossa kuvassa ole ihan oikea, kuin luonnossa.
By Pepino - 13.5.2018

Helmipöllö - 9.5.2018
Roudasin tänään ensimmäiset pelargonit parvekkeelle. Pikkuisen hirvittää ensi yö mutta en kyllä kanna enää takasin sisälle.

Minäkin tänään vein pelakuita parvekkeelle. 
By Maariankello - 16.5.2018

Ylvalii - 12.5.2018
Tällainen kaunotar hyppäsi tänään mukaan

Ylvalii - 9.5.2018
"Mummulaksi" kutsumani pelargoni kukkii kauniista, on kyllä kestävä. Lienee joku Mårbacka?

Onko sinulla tietoa, miten kauas taakse tämän pelargonin tarina varmuudella tiedetään? Suomen pelargoniyhdistys pitää rekisteriä ja arkistoi vanhojen pelargonien tarinat. Vanhojen hankkeessa on mukana myös Rinkin puutarha. Jos tämän pelargonin tarina tunnetaan yli 50 vuoden taakse, niin olisi hienoa saada tämäkin tarina arkistoiduksi. 
By Kukkahörhelö - 16.5.2018

Pepino - 13.5.2018
Luulin jo, että olin menettänyt tämän Black Velvet Red, mutta tämä ilmestyi väärästä ruukusta ja vei energiaa toisesta kasvista. Tämä kun alkoi kukkimaan en voinut muuta kuin hymyillä iloisesti. 😊

Sävy ei tuossa kuvassa ole ihan oikea, kuin luonnossa.

Aivan ihania teidän pelakuut ovat.Eikö voisi laitta näistä kaunottarista pari oksaa joku armas puutarhuri.En tahdo,että voisin jotenkin korvata.Riedän,että vaivaa niistä on,ja nyt jo kaksi lähetystä hukassa,kun Kusti nakkaa ne tienpuoleen,jos ei viitsi viedä niitä postilaatikkoon.Mutta jospa se joku ilahduttaisi melkein jalatonta mummelia.Olette kaikki kyllä suloisia ja ihania ihmisiä muutenkin.
By Helmipöllö - 24.5.2018

Kaunis Tornedalen kukkii jo täyttä päätä
By zJässikkä - 24.5.2018

Princess Abigail

Piti kokeilla kuvan laittoa kun tuolla muualla valitetaan sen vaikeudesta. Ei mitään ogelmaa!
By Jatuuli - 24.5.2018

*Jässikkä - 24.5.2018

Princess Abigail

Piti kokeilla kuvan laittoa kun tuolla muualla valitetaan sen vaikeudesta. Ei mitään ogelmaa!

Vain pystykuvien kanssa on ongelmia. Kokeilepa myös muokkaamatonta pystykuvaa.
By Pepino - 26.5.2018

Mikähän pelakuu luo tällaiset lehdet, kuin viiniköynnös? Nimikyltti on hukassa.

By Helmipöllö - 26.5.2018

No eihän tuosta voi mitenkään tunnistaa..
By Pepino - 26.5.2018

No jäänpä odottamaan, jos tuo sitten kukkii.
By Ohvakukka - 26.5.2018

Hassu pelakuu, joku kukka on yksivärinen kun taas joku saattaa olla kaksivärinen.
By Ohvakukka - 26.5.2018

Tässäkin on erivärisiä terälehtiä mutta ei niin selvästi erottuvia.
Omista siemenistä kasvanut uusi väri.
By raya - 26.5.2018

Paskat, miulla ei taas näy minkään ketjun kuvat,,,,,,näkynekkö viiveellä niinku muuan viikko sitte.
By raya - 26.5.2018

Kaikki ovat vielä sikinsokin ulkoeteisessä, ei puhettakaan että ulos vielä

By raya - 26.5.2018

Swanlands Pink joku Splash

Hero
By Karvari - 26.5.2018

Minoon kaikki pelakuut völijänny jo ulos.
By raya - 26.5.2018

Karvari - 26.5.2018
Minoon kaikki pelakuut völijänny jo ulos.

Kyllähän ne muuten jo pärjäis mutta meillä on tuo tuuli niin mahoton joka kevät näihin aikoihin että ei puhettakaan että paria tuntia pitempään pysysivät hengissä. Kasvari on niin täys daalioita ettei sinne mahu (osa kukkiikin jo) joten pakko pitää sisällä kun ei ulkosalla ole tuulensuojasta paikkaa.
By Pepino - 26.5.2018

raya - 26.5.2018
Paskat, miulla ei taas näy minkään ketjun kuvat,,,,,,näkynekkö viiveellä niinku muuan viikko sitte.

En minäkään näe sohvakukan kuvia tuossa
By Karvari - 26.5.2018

Enkä minäkään nää niitä Sad mutta jos huomena Smile
By Pepino - 27.5.2018

Nämä 2 ostin  cittarista, kun luulin, että nämä on erikoisia. Tosin vuosi sitten ostin tällaiset S Gardenista.
Eli cittarissa ne näytti erikoiselta, mutta nuohan olikin tavallisia. 🙄

By Pepino - 29.5.2018

Viime vuonna, kun tilasin tulppaanipelargonin, niin se työnsi ruusunnuppu-pelargoni kukan.  Nyt kun se kasvattaa uusia lehtiä, niin ne näyttää tulppaanipelargonilta.
Ei kai niitä ole risteytetty?  🤔

By Pepino - 31.5.2018

Vaikka tällä ei ole nimeä, niin silti olen suojellut tätä 5 vuotta. Jostain syystä se on hyvä kestävä pelargoni.

By Pepino - 3.6.2018

Tämä on ruusunnuppu/tulppaani -pelargoni. Lehden varsi on kierteellä ja se on vetänyt myös lehdenkin kierteelle.
Toivotttavasti saan siemeniä, jotta voin tarkistaa mitä kaikkea on risteytetty tuohon.

By Hienohelma - 16.6.2018

Tosi monien pelakuiden lehdet on ulkona muuttuneet punaisiksi. Missä vika? Muuten näyttävät normaaleilta ja kukkivat.
By Pepino - 16.6.2018

Hienohelma - 16.6.2018
Tosi monien pelakuiden lehdet on ulkona muuttuneet punaisiksi. Missä vika? Muuten näyttävät normaaleilta ja kukkivat.

Hmm....voisiko olla kyseessä Black Velvet pelargonit?
Minulla on niitä aika monta ja joissakin on ruskeapunertavat, kun ovat olleet hieman varjossa.
Black Velvet tarvii aurinkoa, jotta lehdet muuttu tummaksi.
By Kyssäkaali - 16.6.2018

Kuivuus, kuumuus . Auringon valo. Ne ainakin vaikuttavat lehtien väriin.
By Hienohelma - 16.6.2018

Pepino, ei, niitä on tosi monia erilaisia, osa ihan nimettömiä ja osilla nimet tiedossa. Ja väri on pikemminkin kirkkaanpunainen kuin ruskehtava. Ovat aurinkoisella seinustalla.
By Maariankello - 27.6.2018

Tämä järjestetään nyt kolmatta kertaa. Mukava tapahtuma. Tulkaa mukaan.

By Ohvakukka - 27.6.2018

Viime vuonna sain kaksi siementä puna/valkoisesta pelakuusta. Jännäsin et minkä värisiä tulee
"perillisistä". No ei tullut ihan saman värinen mutta ei ruma tuokaan.
By Bobbie - 27.6.2018

Kuukkeloin huvikseni muistelemaani perinnepelargoni 'Askolaa' ja huomasin ihmeekseni että sillä nimellä on netissä kuvia monenkirjavaisia.
Jossain Perinnepelakuita käsittelevässä kotimaisessa lyhytfilmissä kuvattu muistaakseni Annalassa? juontamassa oli "Paul Segeswärd" tms.kirjoitusasu? Josta sen heidän kuvaamansa Askolan bongasin. (Vääräkö?) Väri oli siinä mielestäni voimakkaan lohenpunainen/persikkainen ja mieluummin kerrottu. Olivatko he erehtyneet?!

Miten tuolla kuukkelissa on ihan muunlaisia Askoloita vai onkohan "Askolasta" lähtenyt moniakin erillisiä evakkopelakuita maailmalle?
Eikö tuolloin nimiä olisi voinut edes hiukan erotella vai mistä ihmeestä lienee kysymys? Onkohan nimet menneet henkilöillä sekaisin? Onkohan millään muulla lajikkeella moista sekavuutta kannoissaan vai onko Askola niin marginaalinen, harvinainen lajike että sen muotoa ei olla virallisesti määritelty vai löytyykö jostain virallisempikin määritelmä? Oliko lyhytfilmin tekijöillä väärä kasvi? Blink
By Kirsikka-78 - 27.6.2018

Bobbie - 27.6.2018
Kuukkeloin huvikseni muistelemaani perinnepelargoni 'Askolaa' ja huomasin ihmeekseni että sillä nimellä on netissä kuvia monenkirjavaisia.
Jossain Perinnepelakuita käsittelevässä kotimaisessa lyhytfilmissä kuvattu muistaakseni Annalassa? juontamassa oli "Paul Segeswärd" tms.kirjoitusasu? Josta sen heidän kuvaamansa Askolan bongasin. (Vääräkö?) Väri oli siinä mielestäni voimakkaan lohenpunainen/persikkainen ja mieluummin kerrottu. Olivatko he erehtyneet?!

Miten tuolla kuukkelissa on ihan muunlaisia Askoloita vai onkohan "Askolasta" lähtenyt moniakin erillisiä evakkopelakuita maailmalle?
Eikö tuolloin nimiä olisi voinut edes hiukan erotella vai mistä ihmeestä lienee kysymys? Onkohan nimet menneet henkilöillä sekaisin? Onkohan millään muulla lajikkeella moista sekavuutta kannoissaan vai onko Askola niin marginaalinen, harvinainen lajike että sen muotoa ei olla virallisesti määritelty vai löytyykö jostain virallisempikin määritelmä? Oliko lyhytfilmin tekijöillä väärä kasvi? Blink

Mielestäni on puolikerrottu ja oranssi. Muistaakseni vaalenee vanhemmiten.  Ei kuki vielä ja nykyinen on edellis kesän kukan "lapsenlapsi"
By Pepino - 28.6.2018

sohvakukka - 27.6.2018

Viime vuonna sain kaksi siementä puna/valkoisesta pelakuusta. Jännäsin et minkä värisiä tulee
"perillisistä". No ei tullut ihan saman värinen mutta ei ruma tuokaan.

Vasen on Americana White Splash.
By Ohvakukka - 28.6.2018

Pepino, kiitos!
By Maariankello - 29.6.2018

Bobbie, tässä vastaus kysymykseesi.

https://pelargonit.blogspot.com/2017/10/askola.html
By Pepino - 30.6.2018

Hienohelma - 16.6.2018

Niin ja lehdet punertavat, kun kasvi on saanut kylmää.
Pelargoni sietää kylmää, jopa lyhyen aikaan pakkasta, mutta lehtiin tulee värivaurioita.
By Hienohelma - 1.7.2018

Ok, kiitos Pepino 🙂 Ihan hyvinvoivilta nuo näyttää kyllä muuten, ja kauniisti he kukkivat.
By hoyabella - 8.7.2018

Kaksi juuretonta pistokasta annaW:ltä 5.5. Nyt Laemington kukkii, kuva ja Prinsesse Marje'ssa nuppuja. 
By Pepino - 8.7.2018

Minullakin pelargonit kukkii, mutta odotan vielä niitä, jotka eivät kerinneet viime vuonna kukkia, mitkä siemenistä kasvatin. 
Sitä mukaan tökkään nimet niille, jotka kukkii. 😁 ...Ihan oikeat siis.
By Pepino - 9.7.2018

Minä kun lähetin näistä kuvan aiemmin, niin voi hurja sentään kuinka nämä alkoi kukkimaan runsaasti ja nuppuja ilmestyy lisää. 😲 😁
Ostin nämä cittarista suunnilleen kuukausi sitten ja jouduin kukat poistamaan, kun ne oli kaupassa kärsinyt.

By Helmipöllö - 10.7.2018

Kolme melkein valkoista:
Tornedalen

Ekeby Linda

Jägershus Fröken Marianne
By Helmipöllö - 10.7.2018

Mariannen takana kurkkii Kastehelmisen Emma Från Bengtsbo 😊
By Mangoldi - 12.7.2018

Onkohan kenelläkään pelargoniaa nimeltään Sotaleski. Kaverille lahjaksi etsin.
By Pepino - 12.7.2018

Olen hukannut tämän nimen. Ensin luulin, ttä tämä on Divas Picotee Salmon, mutta eipäs olekaan.
Olisiko joku Maveric?

By Hankalin - 12.7.2018

Prinsesse Filippa
By Hankalin - 12.7.2018

By Hankalin - 12.7.2018

Sain naapurinrouvan äidin lapsuudenkodista peräisin olevan räsymaton tuohon. <3

Sateelta ja paahteelta ainakin vähän suojassa.
By mai-lee - 12.7.2018

ovatko tuplaset?
By hoyabella - 14.7.2018

AnnaW:ltä, Prinsesse Marje, pikkuinen pistokas. Kukalla kaunis punainen väri.

By Ylvalii - 14.7.2018

Honeywood Suzanne aloittelemassa kukintaa:

By Jadetsu - 15.7.2018

By Karvari - 15.7.2018

Tällekki on varmaan nimi.
By Pepino - 16.7.2018

Minä niin odotin mikä tästä tulee, kun olen nimet hukannut joistakin ruukusta ja tietenkin  "Blueberry Ripple" F1, jonka pistokkaan olen tökkänyt multaan. Nuo on pienet ja oikein vaaleat.
Emo on amppelissa ja tekee isommat kukat ja ne on  todella tummemmat.

By Pepino - 18.7.2018

2 Vuotta sitten ostin tuon vaaleamman kukkakaupasta ja tuon alemman keväällä cittarista. Kumpikin näyttää samalle, sävy on vain eri.

By Jadetsu - 19.7.2018

By Eripari - 19.7.2018

Royal Twins
By Eripari - 19.7.2018

Vectis Rosebud
By Ylvalii - 19.7.2018

Red Pandora ja Arbrå

By Pepino - 21.7.2018

Orange appeal kukkii juuri nyt, jonka olen siemenestä kasvattanut.
Yritin ottaa kuvan siitä, mutta ongelmana oli, että sävy oli vääränä niissä kuvissa, sillä oikea väri on oikein kirkas oranssi.
By Pepino - 21.7.2018

By Pepino - 22.7.2018

Black Velvet Violet kukkii. Tosin, mielestäni tuo ei ole ihan violet, mutta katsotaan kunhan kaikki nuput aukeaa.

By Nuu - 23.7.2018

Rescued pelargonini se vaan jaksaa ilahduttaa vuodesta toiseen

Mites Rayan tilanne, joko pääsevät emokasvin kokoon ? Koosta on helppo saada kiinni kun vertaa kukkaa tuohon aivan vieressä olevaan valkoiseen puutarhatuoliin.

Suora kirkas auringonvalo harmillisesti syö väriä.
By huitukka - 23.7.2018

Ihan pitää asioikseen kertoa, millainen episodi minulla oli Sutarven kanssa. Olen useana vuonna aiemmin tilannut pelargoneja sieltä ja saanut hyviä taimia. Siispä tänä keväänä hyvissä ajoin huhtikuun puolessa välissä tilasin ja maksoin tämän vuotisen tilaukseni. Taimia ei kuulunut, joten juhannuksen alla jo kyselin niiden perään. Ei vastausta. Kolme viikkoa sitten kysyin napakasti jo uudelleen ja pyysin maksamaan maksun tililleni, jos eivät pysty tilaustani toimittamaan. Zumreya lupasi seuraavalla viikolla toimittaa kasvit. Jälleen odotin eika mitään kuulunut. Viime viikon lopulla laitoin jo vihasen viestin, että kasveja ei tarvitse enää näin myöhään kesällä toimittaa, mutta rahat haluan tililleni takaisin. Lupasin ilmoittaa asiasta Ruotsin kuluttaja-asiamiehelle, jos mitään ei ala tapahtumaan. Tänään tuli pahoittelut ja lupaus maksaa takaisin summa tililleni. En ole vielä tarkistanut, kun on syömmistyttänyt koko asia. Huomenna meen tarkiistamaan tilanteen. Harmittaa, ihan vietävästi koko touhu. Tähän asti olen aina saanut hyvää palvelua Sutarvelta ja ollut tyytyväinen asiakas, mutta nyt asiakkuus on loppu.
By raya - 23.7.2018

Nuu - 23.7.2018
Rescued pelargonini se vaan jaksaa ilahduttaa vuodesta toiseen

Mites Rayan tilanne, joko pääsevät emokasvin kokoon ? Koosta on helppo saada kiinni kun vertaa kukkaa tuohon aivan vieressä olevaan valkoiseen puutarhatuoliin.

Suora kirkas auringonvalo harmillisesti syö väriä.

Kiitos kysymästä, komee on miullakin tai oikeestaan kaksi heitä on, mutta ei kylläkään noin mahottoman komeita kuin tu siun.Onks hän siis se sama emo?  Siullahan on nyt kyllä jonkunlainen velvollisuus antaa hyviä neuvoja miten saat sen pysymään tuommosena kompaktina, tarkotan siis leikkaamiset ynnä muut , millon ja miten jne.
By Helmipöllö - 24.7.2018

huitukka - 23.7.2018
Ihan pitää asioikseen kertoa, millainen episodi minulla oli Sutarven kanssa. Olen useana vuonna aiemmin tilannut pelargoneja sieltä ja saanut hyviä taimia. Siispä tänä keväänä hyvissä ajoin huhtikuun puolessa välissä tilasin ja maksoin tämän vuotisen tilaukseni. Taimia ei kuulunut, joten juhannuksen alla jo kyselin niiden perään. Ei vastausta. Kolme viikkoa sitten kysyin napakasti jo uudelleen ja pyysin maksamaan maksun tililleni, jos eivät pysty tilaustani toimittamaan. Zumreya lupasi seuraavalla viikolla toimittaa kasvit. Jälleen odotin eika mitään kuulunut. Viime viikon lopulla laitoin jo vihasen viestin, että kasveja ei tarvitse enää näin myöhään kesällä toimittaa, mutta rahat haluan tililleni takaisin. Lupasin ilmoittaa asiasta Ruotsin kuluttaja-asiamiehelle, jos mitään ei ala tapahtumaan. Tänään tuli pahoittelut ja lupaus maksaa takaisin summa tililleni. En ole vielä tarkistanut, kun on syömmistyttänyt koko asia. Huomenna meen tarkiistamaan tilanteen. Harmittaa, ihan vietävästi koko touhu. Tähän asti olen aina saanut hyvää palvelua Sutarvelta ja ollut tyytyväinen asiakas, mutta nyt asiakkuus on loppu.

Mulla oli myös ongelmia viime kesänä heidän kanssaan. Tein jo ihan alkuvuodesta tilauksen ja kesällä laitoin pariin otteeseen viestiä kun ei kukkia kuulunut. Loppukesästä tuli sitten semmoiset rääpäleet, että en ole tänä vuonna tilannut ollenkaan. Lisäksi parissa oli taas jo bakteerikasvustoa, joten ihan turha maksaa kun ne lentää heti roskiin. Harmi.
By Pepino - 24.7.2018

Mistähän johtuu, että parin pelakuun lehdet haisee öklälle? Ne on kyllä hyvä vässä kunnossa.
By Pepino - 26.7.2018

Tässä mietin jo tulevaa  helmikuuta, jotta pääsen taas laittamaan pelargoni siemenet multiin - Appleblossom Rosebud ja Yellow. 
By Pepino - 27.7.2018

Mistähän johtuu, että nyt pelakuut tekee mielestäni oikein  vaaleita lehtiä ja nuppuja. Voisikohan johtua siitä, kun olen nähnyt paljon itselläni Black Velvet tummia lehtiä. Kaikki pelakuut on ollut samassa kohdassa koko ajan.
Aurinko helottaa verhon lävitse.
Pitäisikö antaa enemmän llannoitetta?
By raya - 28.7.2018

Että voi Rococon kukka olla kaunis
By hoyabella - 28.7.2018

raya - 27.7.2018

Että voi Rococon kukka olla kaunis

Luulin että juksaat, että olisi ruusun kukka.​
By Karvari - 28.7.2018

No on kyllä justiinsa ku ruusu!
By Pepino - 28.7.2018

Tarinahan  menee näin.

Tilasin viime  vuonna tulppaanipelargonin, mutta he lähettiväkin Rosebudin. Rosebudissa on myös tulppaanin lehdet, joten jotain outoa siinä on.

Tämä on selvästi Rosebud.

By raya - 28.7.2018

Sotaleski on kova kukkimaan, Jässikälle hänestä Kiitokset
By raya - 28.7.2018

Karvari - 28.7.2018
No on kyllä justiinsa ku ruusu!

Ja kukka kun vanhenee , se on myös aika hauskan näkönen
By Karvari - 28.7.2018

Amethyst.
By raya - 31.7.2018

Jips Pipp     Finska Farmor
By Karvari - 31.7.2018

hoyabellalle terveisiä.Nimilappu tietenki hukassa,joku lavender???
By hoyabella - 31.7.2018

Karvari - 31.7.2018

hoyabellalle terveisiä.Nimilappu tietenki hukassa,joku lavender???

BigGrinEi minulla ole tuollaista kaunista valkoista pelargonia.​
By Kurppa. - 1.8.2018

Miulla on aika surkeita. Huonolla hoidolla:/

By Piivi - 1.8.2018

Mahottoman hyvät laput oli minun saamissani pistokkaissa! Mutta.. tuota.. Nyt ne ovat kaikki Huitukka-pelakoita.. Whistling
By Piivi - 1.8.2018

Saman niminen tämäkin ihanuus! Smile
By Karvari - 1.8.2018

hoyabella,kyllä tuo tuli samassa paketissa First Yellown kans Smile
By kevätlinnunherne - 1.8.2018

Mårbacka tulpan kukkii melko hyvin vaikka onkin ollut lähes unohduksissa talon itäseinustalla.Pääsi nyt paraaatipaikalle pöydälle.Sen sijaan ne mitä oikein olen "hoitanut" ovat huonommassa jamassa.
By Ylvalii - 1.8.2018

Red Pandora:

By raya - 2.8.2018

Iso Punainen Pessi ja Drottning Ingrid, ei varmaan tartte erikseen mainita kumpi on kumpi
By raya - 2.8.2018

Hero, Evakko ja joku muu
By hoyabella - 3.8.2018

Catalina

Jyväskylä ja vaalea Emma vieressä.​​​​
By hoyabella - 3.8.2018

Master Piece

Mosaik Silky​​​​​​
By hoyabella - 3.8.2018

Mårbacka Selma

Toinen pelargoni, lapussa lukee vain Selma.​​​​
By hoyabella - 3.8.2018