Tämä on vanha puutarha.net keskustelupalsta.
Näille sivuille ei voi enää lisätä viestejä, vaan keskustelu jatkuu
uusilla palstoilla.

Kamera, jolla kuvaat?

puutarha.net keskustelupalstat: Kuvagalleria: Kamera, jolla kuvaat?
Lisääjä lemmikki lauantai, 10. marraskuuta 2001 - klo 10.26:

Huomio kaikki digi- tai muunkin kameran omistajat: haluaisin kysellä minkälaisilla kameroilla kuvaatte? Asiasta on käyty keskustelua muiden kuva-aiheiden yhteydessä aina välillä, mutta ajattelin hieman kysellä aiheesta lisää.

Olen tällä hetkellä todella kovan digitaalikamerakuumeen kourissa, eikä asiaa varmaan ole ainakaan helpottanut se, että olen lainannut työpaikalta jo kahtakin erilaista digikameraa.

Tällä hetkellä minulla on lainassa Canonin Powershot G1 ja vahvasti vaakakuppi on kallistumassa joko tuohon tai uudempaan G2 malliin. Onko teillä käyttökokemuksia kamerasta? Olen seurannut vähän myös aiheen uutisryhmää ja lehtiartikkeleita ym. aiheeseen liittyvää. Kuitenkin haluaisin vahvistusta kameran lähikuvausominaisuuksiin, kun haluaisin saada hyviä kuvia puutarhani kukkasista myös lähietäisyydeltä.

Kertokaa muutenkin, millä kameroilla kuvaatte ja mitä hyviä/huonoja ominaisuuksia kameroissanne on?

Lisääjä Katariina lauantai, 10. marraskuuta 2001 - klo 20.09:

Minulla on just tuo G1. En oikein osaa verrata, kun en muilla digikameroilla ole kuvannut. Aika kallishan tuo on, ja olenkin ajatellut osan hinnasta muodostuvan siitä videopätkän kuvaamismahdollisuudesta. Voisi siis yhtä hyvin olla tonnin halvempi ja ilman sitä.

Enemmän olen käyttänyt sitä 'laajakangas' -mahdollisuutta. Maisemakuvauksissa matkoilla lähinnä.

Mimmonenkos se uusi G 2 on? Onko siinä jotain ratkaisevaa uutta?

Lisääjä Frances sunnuntai, 11. marraskuuta 2001 - klo 19.28:

Minulla on Canonin Ixus, suosittelen (1. malli). Hyviä kuvia, terävyyttä on kolmea kokoa ja kompakti koko, kulkee aina mukana. Aiemmin kuvasin Powershotilla, ihan hyvä sekin, mutta Ixus päihittää sen. Ixuksen seuraava malli 300 on isompi kooltaan ja sillä saa käsittääkseni kuvattua myös pätkän videota.
Jos harkitset digikameran ostoa, kannattaa lukea MikroPc-lehden numero 10 (14.6.2001), jossa on kattava selvitys eri kameroiden ominaisuuksista.

Lisääjä Soili sunnuntai, 11. marraskuuta 2001 - klo 20.21:

Mulla on tavallisena kamerana Ixus kanssa, tosi kätevä kamerakoko matkoille. Meidän isännällä on kalliimpi ja kömpelömmän kokoinen Nikon ja hän epäili todella mun sijoitusta kolmisen vuotta sitten, mutta kyllä vaan hänen täytyi myöntää, että tekee hyviä kuvia.

Lisääjä lemmikki maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 13.17:

Olemme lukeneet varmaan kaikki mahdolliset lehdet ja muut nettijutut ja kysellyt olen työpaikan expertiltä. Lisäksi olen lainannut tosiaan kahta työpaikan digiä (toinen kalliimpi Olympus ja toinen tuo Powershot G1). Minulla ei ollut vaan nyt viikonloppuna käyttöohjeet mukana, joten olin vähän huonoissa sen kanssa, piti arvailla asetuksia ja juttuja. Kuvia otin varmaan jotakuinkin 300 ja osa onnistui mielestäni hyvin, osa taas ei. Mutta niinhän se on muutenkin kuvatessa.

G2 on hieman isompi (4 Megapikseliä) ja joitakin parannettuja ominaisuuksia siinä on, eniten ehkä tuo kiinnostaa sen takia, kun hintaero on vain n. 400 mk. Oletko Katariina käyttänyt tuota videokuvausominaisuutta? Jäi meillä käyttämättä kun ei ollut sitä ohjekirjaa. No kokeilen sitä sitten toisella kerralla.

Onneksi ei ole kiirettä ostaa kameraa, vaikka kovasti polttelisi päästä kiinni tuohon kuvaukseen, on niin kiinnostavaa. Ensi kesään on vielä aikaa, silloin sitten tulee puutarhasta (viime kesänä laitetuista kukkapenkeistä) otettua varmasti monta kuvaa... Sen takia harkitsemme kameraa pitkään ja hartaasti, koska tarkoitus olisi sitten kuvata sillä sitten pitkään, ei ole kiva jos on heti vuoden parin päästä auttamattomasti vanha!

Kertokaa vielä lähikuvauksesta, miten onnistuu milläkin kameralla?

Lisääjä Tommi maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 16.01:

Kaikenlaisilla kameroilla on tullut kuvattua ja äkkiseltään voi todeta, että niin kauan kuin liikutaan tuossa 4500-6500mk haarukassa, ei eri kameroilla juuri eroja ole. Aina on jokin asia huonommin kuin kilpailijalla, mutta se on sama kaikilla valmistajilla. Täydellistä digikameraa ei ole vielä keksittykään.

Mitä tulee tuohon videopätkän kuvausmahdollisuuteen, niin se on kyllä vain ja ainoastaan pelkkä markkinointikikka. Toiminto löytyy nykyään lähes kaikista digeistä. Itse olen käyttänyt sitä kokonaista 3 kertaa parin vuoden aikana. Ei siitä puolen minutin pätkästä juuri iloa ole...

G2 on erittäin monipuolinen kamera ominaisuuksiltaan; siinä on mm. täydet valotuksen käsisäätömahdollisuudet sekä parempi kuvanlaatu ja valonmittaus kuin G1:ssä. Kuvanlaatuasetuksiakin on peräti 13 erilaista, joten valinnanvaraa kyllä on - liikaakin.

Lähikuvauskyky riittää 6cm etäisyydelle makro-asennossa, joten suhteellisen läheltä pääsee kuvaamaan, joskaan todellisesta makroalueesta ei vielä voi puhua. Muistaakseni G2:een saa kyllä makrolinssin, jolla pääsee vieläkin isompiin suurennoksiin (en ole aivan varma).

Kun digikameraa ostaa, kannattaa aina odottaa. Homman nimi on sama kuin tietokonepuolella, eli mallistot vanhenevat nopeasti ja hinnat tippuvat. Samaten on syytä odottaa senkin vuoksi, että muuta saavat hoitaa "beta"-testauksen ja etsiä kameran virheet ja rajat. Ei harmita sitten pikkuviat kun muut ovat ne jo löytäneet.

Tuo 4Mpix resoluutio riittää loistavasti kymppikuviin ja nettiin. Sekä varsin hyvin 18x25cm valokuvasuurennoksiin ja A4 printteihin. Sitäpaitsi jos haluat oleellisesti parempaa kuvanlaatua ja resoluutiota, joudut siirtymään pro-puolen edullisempiin (hintaluokka 10 000-35 000mk) järjestelmiin.

Elikäs jonkinlaisena yhteenvetona: Jos olet kerran kameraa käyttänyt ja siitä pidät, niin osta pois. Muut saman hintaluokan kamerat tuskin tarjoavat mitään oleellisia etuja.

Tommi

Lisääjä Katariina maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 17.35:

Lemmikki, olemme käyttäneet sitä videokuvaustapätkää, 30 s. muistaakseni kesto, tasan kolme kertaa. Se on kyllä ihan turha toiminto. Tähän mun uuteen koneeseeni ei ole asennettu edes ohjelmaa enää, jolla purkaa se, joten jatkossa ei enää kuvata.

Jos hintaero on 450 mk niin kait sen voisi sen uudemman versionkin ostaa. Toisaalta, eihän ne lisäpikselit paljon auta, jos vain koneeltansa kuviansa katselee. Jos niitä tulostelee niin on tietysti eri asia tai jos harrastaa paljon makrokuvausta.

Lisääjä HanneleRuattist maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 18.00:

Noi pikku filminpätkät sopivat vaikka kotisivuun - tai lähettää sähköpostina jollekin... kun vain ei ole liian suuri.

Ihan oikea digitaali-filmikamera on kans hyvä, paitsi et kotitietokoneet ei oikein riitä jos rupee tekee jotain sen filmin kans.

Se tietokone onkin suurin pulma: miten ja missä niitä kuvia säilytetään??
Kamerahan sitä kuvaaja ei tee - hyvä kuvaaja saa hyvät kuvat, vaik kamera olis maitotölkistä tehty.

Lisääjä AnneliH tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 02.28:

Tommi, onko sinulla tietoa, mitä eroja on Sonyn kamerassa tuohon G2:een? Juuri lähikuvausominaisuudet ja säädöt?
Meillä on nyt Sonyn yhdistetty digitaali- ja videokamera, 1 Megapixeliä. Jos hankin oman kameran, ajattelin Sonyn 4 Mpixelin digitaalikameraa, mallia en muista, mutta sitä, jossa on muistikortti, ei romppua.

Lisääjä lemmikki tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 17.57:

Kiitos tiedoista Tommi. Niin, tuohon odotteluun on varmaan syynä myöskin se, ettei tuollaista 6000 mk laiteta kameraan tuosta vaan, pitää säästää. Varsinkin kun on tammikuussa lähdössä ulkomaille (Kanarialle vaan).

Tuota videokuvausta ajattelin kans tuollaiseksi mainosjutuksi, mutta saattaisihan sitä joskus tulla käytettyä, varsinkaan kun ei omista videokameraa.

Lisääjä caro keskiviikko, 14. marraskuuta 2001 - klo 00.39:

sony cybershot dsc-s75
oikein olen tyytyväinen :c)

Lisääjä Tommi keskiviikko, 14. marraskuuta 2001 - klo 14.53:

Jeps,

sonyt on ok, itse en ole nyt näillä uudemmilla cybershoteilla kuvaillut, kun tällä hetkellä on käytössä vanha (peräti yli vuoden takaa) fuji finepix 4700 ja olympus camedia c4040 zoom. Molemmat päteviä kameroita.

Fuji on hyvä näppäilykamera tyyliin "paina nappia", ominaisuudet muuten hyvät, mutta valotusta ei pääse säätämään käsin.

Olympus on paremmasta päästä harrastelijakameroita tuossa 6500mk hintaluokassa. Omaa todella kattavat ominaisuudet ja valikkokin on suhteellisen helppokäyttöinen. Muutama ergonominen kökö mahtuu mukaan, mutta kokonaisuus ok. Optiikka vastaa 35-105mm kinolinssiä, itse kaipaisin 28mm laajakulmaa vastaavaa asentoa.

Käytännössä molempiin kameroihin joutui peruspaketin lisäksi ostamaan laturin, akkuja (1600mAh) ja isomman muistikortin (mukana tuli 16Mt). Joten lisäkuluja voi odottaa n. 500-600 mk vielä ostohinnan päälle.

Jos englanti on hallussa, niin yksi suhteellisen hyvä paikka lukea digikameroista on:
http://www.megapixel.net/
Ainakin oman kokemukseni mukaan arvostelut ovat melko objektiivisia. Arvostelut on myös jaoteltu hyvin osiin, esim. ergonomia, testikuvat ja ohjelmistot käsitellään omissa osioissaan.

Tommi

Lisääjä AnneliH torstai, 22. marraskuuta 2001 - klo 19.59:

Tommi, kiitos hyvästä linkistä, täytyykin tutustua lähemmin.

Lisääjä Puukonsuojus torstai, 3. tammikuuta 2002 - klo 22.30:

Tässä pari kuvaa miten hyvin digikamera näkee pimeässä. Huomattavasti paremmin kun silmä. Ensimmäinen kuva on lähes sama mitä näki silmillä, toinen on korjattu gamma säädöllä ja kuinka ollakkaan kuva on kuin olisi otettu iltapäivällä.
1
2

Lisääjä Puukonsuojus perjantai, 4. tammikuuta 2002 - klo 15.47:

Tässä toinen esim. Kuva otettu 21.37 uudenvuoden aattona.
tavallinen
paranneltu

Lisääjä Rhodoisti perjantai, 4. tammikuuta 2002 - klo 16.58:

Aika erikoista!
Aiemmista viesteistä huomasin, että kuvaat Olympus C-3040 Zoomilla. Sen linssi on erittäin valovoimainen (f/1.8), mutta silti hämmästyttää. Miten pitkää valotusaikaa käytit? Käytitkö jalustaa?

Olen itse vakavasti päätymässä joko samaan kameraan, C-4040 Zoomiin tai mahdollisesti Canon G2:een. Toistaiseksi C-4040 Z on vertailussani ykkösenä.

Lisääjä Puukonsuojus lauantai, 5. tammikuuta 2002 - klo 15.23:

Valotusajasta en tiedä kameran sen hoitaa ja jalustana oli muovisanko nurinpäin tolpanpäässä. Kaukolaukaisimalla hoidan sitten itse kuvauksen ettei kamera liiku. :O

Lisääjä Rhodoisti lauantai, 5. tammikuuta 2002 - klo 22.11:

Hieno kamera, kun hoitaa homman noinkin hyvin.
Jos kamerasi oli Auto-moodissa, valotusaika oli todennäköisimmin maksimissaan eli 1 sekunti.
Manual-moodissa kameran mahdollistamalla 16 sekunnin valotusajalla kuvasta saisi vieläkin valoisamman.

Lisääjä Puukonsuojus sunnuntai, 6. tammikuuta 2002 - klo 14.45:

Täytyypä kokeilla! En ole lukenut vielä ohjekirjaa, minä olen vain kokeillut mitä tapahtuu mistäkin napista. :O

Lisääjä HanneleRuattist sunnuntai, 6. tammikuuta 2002 - klo 23.27:

Eí se kamerasta kiinni - vaan kuvaajasta... Minäkään en kaikkia nappeja vielä osaa, on niin paljon sellaista ei-automaattistakin valintaa.

Lisääjä Pertti tiistai, 15. tammikuuta 2002 - klo 11.12:

Digikamerassa on rajoituksensa ja yksi pahimmista on pikselimäärän pienuus. Se ei koskaan riitä. Niinpä jokainen pikseli pitää saada hyötykäyttöön. Tällöin tärkeää on osata mennä tarpeeksi lähelle kohdetta ja zoomata kuva sellaiseksi, ettei kuvankäsittelyllä tarvitse leikata reunoista turhaa pois. Tämä edellyttää kameralta kahta asiaa: hyvää etsintä ja optista zoomia. Jos haluaa ottaa kauempaa kuvia, zoomin pitää olla pitkä. Jos haluaa ottaa lähikuvia tai rajata tarkasti, etsimen pitäisi näyttää objektiivin läpi näkyvä kuva, eikä pieni erillinen etsin sivussa. Nämä ominaisuudet löytyvät mm Minolta Dimage 7:ssä, Sonyn joissakin malleissa, Canonin Pro90:ssä ja Olympuksen monissa malleissa, esim 2100UZ:ssa. Minä päädyin tuohon viimeksimainittuun, koska se oli todella edullinen verrattuna muihin. Minoltaan ei oikein ollut varaa ja siihen olisi joutunut ostamaan jonkinlaisen telejatkeen. Muut jäivät joissakin ominaisuuksissa Olympuksen jälkeen. Olympuksen pahin puute on pieni pikselimäärä, mutta sitä kompensoi hyvä zoom ja halpa hinta.

Lisääjä Puukonsuojus tiistai, 15. tammikuuta 2002 - klo 15.34:

Olen vähän eri mieltä niistä pikseleistä. Koe tulostin jouluna muutaman kuvan, joitten koko oli 1024 x 768 pikseliä. Kuvat mitkä pullahti ulos fujin kuvalaboratoriosta oli kooltaan 20x30cm, eli sama kone mikä kehittää normaali filmistä kuvat, oli kuvien laatu parempi kun filmikameralla otetut kuvat jotka tulostettaisiin 10x13 koossa. meinaan vain, että tuo kuvakoko on muistaakseni toiseksi pienin pikselimäärä minkä pystyn kameraan asentamaan. Meinaan kyllä nostaa pikselit 1600x1200.n jos aion teettää siitä myöhemmin oikean valokuvan koossa A4, niin sen jälkeen tulostuksessa erottaa varmasti metrin etäisyydeltä yhden erillisen hiuksen terävästi.

Lisääjä Gennadi Hujashenko keskiviikko, 16. tammikuuta 2002 - klo 12.31:

Harkitsen digikameran hankintaa. Aikomus on hankkia jotain 3 tai 4 Megapikselin hintaluokassa. Olen tutkinut Sonyn, Canonin G1 ja Olympuksen Z4040 tuotteita. Olympuksen yhtenä etuna on 16 MB muistikortti vakiona. Kuitenkin Canonia on runsaasti kehuttu mm. www.photographyreview.comissa Olisi mukava kuulla kommentteja käyttäjiltä. Aiemmin on kokemusta Sonyn Mavicoista kolmen vuoden ajalta.

Lisääjä Liisa Maria torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 10.26:

Stokka myy kuukaisitarjouksena nyt Canon Power Shot A20 hintaan 550€. Onko hyvä vai huono?

Ihmeellisiä vaatimuksia ei ole, filminpätkiä sun muita en tarvitse. Lähikuvia kasveista kyllä. Ja sitten painojulkaisu-kelpoisia kuvia. Ja tietty nettikelpoisia.

Täällä on niin hirveesti tietoa, että pöhkömpi menee heti ulalle, joten kysyn näin ihan yksinkertaisesti.

Lisääjä Ari torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 13.25:

En ole mikään asiantuntija, mutta muutama kommentti.
Hintavertailusivun mukaan A20:n alin hinta netissä on 489 ? ja keskihinta 521 ?, joten tarjousta ei voi pitää kovin edullisena. Kuvan laadusta mielipiteeni on, että selvästi parempia saa kinofilmikameralla ja kohtuullisellakin makrozoom objektiivilla.

Lisääjä Puukonsuojus torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 14.51:

Hintoja kannattaa tarkastella Täältä ja sieltä foto. Tulee myöhemmin suoraan postiin. Saksan verot on vain 15%.

Lisääjä Liisa Maria torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 15.06:

Kiitän, Ari ja Puukonsuojus. Ei kai auta kun paneutua asiaan. Luulin pääseväni helepolla.

Lisääjä outi torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 16.42:

Puukonsuojus, oletko ihan oikeasti tilannut tuolta jotain? Uskaltaako ulkomailta tilata? Entä tullit ym verot?

Lisääjä Krista torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 20.21:

Minun digitaalikamerani on Olympus Camedia 1400-L.

Resoluutio tuntuu riittävän ja adapteriin (lisävarusteena tosi kätevä) työnnettynä kortti on nopea purkaa tietokoneeseen. En ole ehtinyt oikeastaan kunnolla perehtyä koko kameraan, kuvannut vain sen minkä ennättänyt. Vaihtelevalla tuloksella.

Edelleen olen kyllä parhaat kuvani saanut järjestelmäkameran avulla... syynä varmasti se, etten ole opetellut käyttämään digikameraani kunnolla :-) Tulin hankkineeksi siihen vaihto-objektiivinkin, jota sitten en ole edes kokeillut. Alun perin valitsin tämän "jo vähän vanhemman mallin" juuri siksi, että siihen saa vaihdettua makron kun uudempi versio oli kompakti.

Ja tietokoneella tapahtuvassa kuvankäsittelyssä tämmöinen retussiruiskujen, värikynien ja skitsipaperin aikainen mainosgraafikkomamma on melkoinen tumpelo. Mutta mukava on digikamera.

Lisääjä Puukonsuojus torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 21.21:

Itse en ole tilannut, mutta minun serkku on tilannut tuolta monta kertaa muistikorttia omaan kameraansa. Kysyin häneltä tänään miten on laita verojen kanssa, niin hän kertoi, että jos maksaa verot Saksaan ei tarvi enää maksaa alv:tä Suomeen koska se on EU maa

Lisääjä outi torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 21.25:

Tiedätkö, onko hän maksanut luottokortilla vai postiennakolla?

Arveluttaa antaa luottokortin numero, jos sitten mitään tavaraa ei tulekaan.

Lisääjä Katariina torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 21.29:

Minä en ole koskaan uskaltanut antaa luottokorttini numeroa minnekään netin välityksellä. Vaikka muuten rohkea olenkin:)

Lisääjä Puukonsuojus torstai, 17. tammikuuta 2002 - klo 22.06:

On ostanut molemmilla tavoilla. Jos firman on kauan toiminut niin riski on tosi pieni, uuden ja tuntemattoman kanssa en tekisi kauppaa. Itse olen käyttänyt luottokorttia kerran Palm Centeristä kun ostin shalinin banaaneja, enkä ole ainakaan vielä huomannut, että joku olis käynyt sorkkimassa pankkitiliäni. Väittävät jotkut, että on turvallisempaa ostaa luottokortilla internetissä, kun kuljetta sitä aina mukana. nuo sivut oli ennen englanninkielisiä, mutta ei näköjään enää.

Lisääjä outi perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 08.05:

Kiitos tiedosta. Haaveilen tuosta Ixux V:stä, joka olisi kyllä merkittävästi halvempi kuin Suomessa.

Ehkäpä tilaan sen postiennakolla.

Lisääjä outi perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 08.12:

Siis Ixus.

Lisääjä Pikkupiha perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 10.42:

En nyt ole ihan sataprosenttisen varma, mutta meillä mies tilaa ulkomailta paljon ja se taitaa olla niin, että jos lähetys joutuu tulliin, niin joutuu sen veron maksamaan, muuten ei. Sinne sitten napsitaan satunnaisesti.

Ulkomailta tilatessa kannattaa tarkistaa, onko siinä kaikki samat tavarat mukana kuin Suomessa ostettaessa. Esim. aina mukana ei ole akun laturia, jolloin sen joutuu ostamaan Suomessa ihan älyttömällä hinnalla, jolloin säästöä ei tule ollenkaan, päin vastoin.

Outi, meillä on tuosta Ixuksesta se seuraava malli ja ollaan tähän mennessä oltu tyytyväisiä. Todellinen koetus tosin tulee vasta, kunhan kukkien kuvaus alkaa. :) On siis ostettu ennen joulua vasta.

Lisääjä outi perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 11.09:

Niin. Olen nyt antanut itseni ymmärtää, että jos tilaa toisesta eu -maasta ja maksaa paikallisen arvonlisäveron, niin Suomessa ei tarvitse maksaa enää mitään.

Mutta sitten kun tilaa muualta, niin pitää kai maksaa kaikenlaista.

Tuohon Ixus v:hen olin ajatellut tilata samasta paikasta laturin ja lisämuistikortin etc.etc.

Yritän vielä varmistaa, että saan englanninkielisen käyttöohjeen, kas kun saksa kääntyy tosi nihkeästi. :)

Lisääjä Puukonsuojus perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 11.16:

Soitin juuri tullin ja varmistin asian. EU sisäisessä kaupassa alv maksetaan kyseiseen maahan mistä tavaran ostat ja siinä kaikki muita maksuja ei tule vaikka tulli aukoisi teidän paketteja, mutta tämä sääntö vain EU sisäiseen kauppaan ja yksityisille, firmoille on omat sääntönsä.:O

Lisääjä outi perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 11.19:

Tänks, Puukkari!

Lisääjä Pikkupiha perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 11.37:

Ahah, ne on sitten varmaan Jenkkilän paketteja, mitkä aina tulliin silloin tällöin jää maksettavaksi. En oo niin tarkkaan seurannu, mistä se mies milloinkin tilailee. Tilasi muuten meille siihen kameraan 256 megan muistin. Pitäisi riittää. Niin, ja kortilla makselee, eikä ikinä oo ollu ongelmia.

Lisääjä kaarina1 perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 18.49:

Mielenkiintoista... Puutarhapalstalla ollaan, ja keskustelu käy kameroista.. Noh, minä olen kuvannut kukkia yli 20 vuotta (lapsetkin aikoinaan sitä harmitteli, nyt kuvaan myös lapsenlapsia). Samalla kameralla (Nikon) automaattiasetuksella. Ainoa mikä tuottaa vaikeuksia on tuuli - kasvit heiluvat. Muista aina mennä riittävän lähelle, kameramerkki ei ole tässä se tärkein. Vuosien aikana ottamani kuvat ovat olleet oivaa ainesta syntymä- yms kortteihin.

Lisääjä Katariina perjantai, 18. tammikuuta 2002 - klo 19.06:

Olet oikeassa. Mullakin on sellanen tiedosto kuin 'kortinpohjia'. Hyviä kuvia, joista saa aina tarvittaessa materiaalia. Tosin käytän kaikkia muitakin kukkien kuvia korteiksi. Ja kaksipuoleinen paperi: Glossy/Matte. Saa sisällekin korttiin kuvia.

Pilvisellä ja tyynellä säällä tulee parhaat kuvat kukista.

Lisääjä Toope sunnuntai, 17. helmikuuta 2002 - klo 20.14:

Ajattelin ostaa pienen ja helppokäytöisen digikameran, Ixus v ilmeisestikin ihan hyvä kamera, onko kellään tietoa uudesta Minolta dimage X:stä???

Lisääjä Freija maanantai, 18. helmikuuta 2002 - klo 15.31:

Hei, ymmärsinkö nyt oikein, että jos tilaan tuolta saksasta, niin minun ei tarvitse maksaa mitään muuta kuin sivuilla näkuvä hinta? Esim Tuo Ixus 189?

Lisääjä Rhodoisti maanantai, 18. helmikuuta 2002 - klo 18.41:

Saksasta kun tilaa ei tosiaankaan tarvitse maksaa kameran hinnan lisäksi kuin postituskulut ja Saksan pienehkö arvonlisävero 16%.
Nettiliikkeiden hinnoissa arvonlisävero on poikkeuksetta sisällytetty tuotteen hintaan.

Tilasin viikko sitten hyvämaineisesta firmasta
New York Camera kameran Olympus C-4040 Z.
Hinta 888 EUR + lähetyskulut 15 EUR.
Vastaavan kameran hinta Suomessa on keskimäärin 1169 EUR. Säästöä 266 EUR eli 1582 FIM.
Maksu postiin (postiennakko), kun paketti saapuu ja takuu on voimassa koko EU:n alueella.

Tein aika perusteelliset selvitykset saatavilla olevien kameroiden ominaisuuksista Saksasta tilattuna hintaluokassa noin 1000 EUR.
Loppusuoralle selvisivät
- Canon Powershot G2
- FujiFilm FinePix 6900Z
- Minolta Dimage 5
- Nikon Coolpix 995
- Olympus C-3040Z
- Olympus C-4040Z
- Sony DSC-S85.

Tärkeimpänä valintakriteerinä oli kameran käytettävyys kasvien makrokuvaamiseen heikossa valaistuksessa.
Vain Canonilla, Olympuksella ja Sonylla on valovoimainen linssi (F1.8 - F2.0).
Sonyn tiputti sen erikoismuistipalikka (kallis) ja Canonin lisätarvikkeiden korkea hinta.
Olympus oli tasaisen hyvä kaikissa ominaisuuksissa ja saanut kehuja soveltuvuudesta kasvien ja kukkien lähikuvaukseen.

Lisääjä metsänneito keskiviikko, 27. maaliskuuta 2002 - klo 14.27:

Hei Rhodoisti, oletko ollut tyytyväinen kameraasi entä toimittajaan? Tuliko nettitilauksen myötä mitään ongelmia vai sujuiko kaikki hyvin? Entä toimitusaika ja tuliko muita kuluja päälle esim. postiennakosta jotain lisämaksuja? Teimme juuri eilen samanlaiset kaupat ja nyt odotamme innolla kameraamme. Päädyimme samaan kameraan; hinta oli muuten tippunut muutaman kympin (euroina).

Lisääjä Rhodoisti keskiviikko, 27. maaliskuuta 2002 - klo 18.49:

Metsänneito, olen ollut erittäin tyytyväinen sekä kameraan että toimittajaan! :)

Jo ennen tilausta sain
New York Camera:n palveluosastolta (international@ny-camera.net) sähköpostitse hyviä vinkkejä, mitä muuta kameran tilaukseen kannattaa harkita lisättäväksi.
Omat valintani annettujen ehdotusten pohjalta:
- Olympus C-4040 Zoom. EUR 888,00 (hinta tänään EUR 848,00)
- CLA-1 conversion lens adapter. Laajennusosa myöhemmin hankittavaa makrolinssiä varten. Suojaa myös jonkin verran herkkää, kallista linssiä. EUR 30,90
- Ansmann Digicam Power-Set with 1800 mAh batteries. Laturi + akut. EUR 66,00
- Extra set of four Ansmann 1800 mAh NiMh batteries. Lisäakut. EUR 15,00
- Tamrac Digital 8 (Model 5698). Pikku laukku kameralle ja laturille. EUR 33,90

Tilauksen tein 11.02.2002 17:05.
Vajaan puolen tunnin kuluttua (11.02.2002 18.01) tuli tilauksen vahvistus. Kamera luvattiin lähettää muutaman päivän kuluessa johtuen kovasta tilausruuhkasta.
Kahden päivän kuluttua (13.02.2002 17:06) tuli sähköpostilla viesti, että paketti on pistetty tulemaan.
Yhdeksän päivän kuluttua (20.02.2002) tuli postin mukana tieto, että paketti on noudettavissa postista.

Lisäkulut:
21 EUR postituskuluja (paketti oli painavampi kuin olin arvellut)
5,20 EUR Suomen Postin kuluja.

Kameraan olen ollut todella tyytyväinen. Sen käytön opetteluun meni kyllä muutama päivä aikaa.
Olen 5 viikon aikana ottanut kameralla noin pari kolme sataa kuvaa ja kuvien laatu tuntuu paranevan sitä mukaa kun kokemusta kertyy.

Kameran mukana tuleva 16 Mb muisti on turhan pieni varsinkin silloin, kun lähden viikonlopuksi mökille rhodoja ja luontoa kuvaamaan. :)
Ostin viikko sitten Verkkokauppa.com:ista 64 Mb lisämuistin. Hinta 40 euroa.

Hyvin on kaikki tähän mennessä sujunut!

Joitakin Olympus linkkejä, joista minulle on ollut hyötyä:
Imaging Resource: Olympus C-4040 Zoom
Steves Digicams: Olympus C-4040 Zoom
Olympus lisälinssit
Valtavasti käytännön neuvoja Olympus lisälinsseistä ja suotimista
Vinkki halvasta linssisuojasta Olympukseen