Tämä on vanha puutarha.net keskustelupalsta.
Näille sivuille ei voi enää lisätä viestejä, vaan keskustelu jatkuu
uusilla palstoilla.

Ligustrum - likusteri

puutarha.net keskustelupalstat: Koristepensaat: Koristepensaat. lajeittain A - Ö: Ligustrum - likusteri
Lisääjä Ville, lauantai, 5. helmikuuta 2000 - klo 19.37 lauantai, 5. helmikuuta 2000 - klo 19.37:

Onko kukaan kasvattanut ainavihreitä likusteripensaita (Ligustrum vulgare)? Olen nähnyt Uppsalassa kyseistä pensasta vajaan metrin korkuisena pensasaitana. Oli tammikuu, pakkasta yli 10 astetta, lunta ei juuri ollut maassa, mutta pensasaidassa oli vihreät lehdet.

Lisääjä Make, sunnuntai, 12. maaliskuuta 2000 - klo 23.47 sunnuntai, 12. maaliskuuta 2000 - klo 23.47:

Linnanmäen lähellä Hesassa kasvaa liikenteenjakajassa ikivihreä likusteripensas. Sääli vaan, että sen lehdet ovat talvisin niin pakokaasujen runtelemat. Mutta siitä huolimtta se jaksaa yrittää kasvaa ja voida hyvin...

Lisääjä Hedera, perjantai, 24. maaliskuuta 2000 - klo 08.34 perjantai, 24. maaliskuuta 2000 - klo 08.34:

Minä istutin viime syksynä ikivihreän likusterin ulos, ja ainakin toistaiseksi se näyttää olevan hengissä. Lehdet ovat vihreät. Se kasvaa metsänreunassa muratin vieressä.

Lisääjä Selja, lauantai, 8. huhtikuuta 2000 - klo 12.27 lauantai, 8. huhtikuuta 2000 - klo 12.27:

Meidän talon takana kasvaa kaksi ikivihreää likusteria (Ligustrum vulgare?). Näyttävät selviävän talvien pakkasista aika hyvin

Lisääjä Miiru, torstai, 20. huhtikuuta 2000 - klo 14.22 torstai, 20. huhtikuuta 2000 - klo 14.22:

Hei!

Etsin puutarhaani jänikset poissa pitävää aitaa - en haluaisi lauta-aitaa ja ajattelin kokeilla jotain pensasta. Likusteria näyttää upealta kirjoissa - tuleeko siitä etelä-Suomen talvet kestävää aitaa. Kuvissa likusteria-aidat näyttävät tuuheilta mutta pitävätkö ne jänöt poissa? Kuulin, että aroniaa voisi ajatella - tosin aluksi itse aroniaa pupuilta suojaten. Kuinka nopeasti aronia kasvaa? Olisiko likusteria kamalan kallis vaihtoehto?

Lisääjä ulla, torstai, 20. huhtikuuta 2000 - klo 14.28 torstai, 20. huhtikuuta 2000 - klo 14.28:

Syreeniin ei jänikset koske eli niistä saa suht´edullisesti aidan.

Minulla on yksittäispensaana syreenilikusteri (lieneekö sama jota tarkoitat). Viime talveksi suojasin sen vain tuomenoksilla ja on säilynyt.
Aitataimina en ole sitä nähnyt; astiataimi maksoi jotai viidenkympin nurkilla.