Tämä on vanha puutarha.net keskustelupalsta.
Näille sivuille ei voi enää lisätä viestejä, vaan keskustelu jatkuu
uusilla palstoilla.

Kasvilamput?

puutarha.net keskustelupalstat: Huonekasvipalsta: Huonekasvien yleiset valinta- ja hoito-ohjeet: Kasvilamput?
Lisääjä senja, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 09.37 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 09.37:

Onko teillä kokemuksia kasvilampuista? Muutin juuri pimeään asuntoon, joten kasvilampuille olisi varmaan tarvetta. Onko kasvilamppu "erivärinen" kuin tavallinen lamppu? Onko siitä todellista hyötyä? Onko kasveille iloa tavallisesta lampusta tai loisteputkilampusta?

Lisääjä oili, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 12.59 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 12.59:

Tavallisesta lampusta ei kasveille ole mitään hyötyä oli se loisteputki tai ei.
Saatavilla on kasveille nimenomaan tarkoitettuja valoja tavallisina lamppuina ja loisteputkina.
Loisteputki on monesti parempi sen valon leveämmälle jakautumisen vuoksi.
Vai onko tarpeesi hankkia suuritehoinen elohopealamppu joita kasvihuoneet käyttävät. Näitä myyvät vain erikoisliikkeet ja ovat melko hintavia.

Lisääjä Janita, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 13.39 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 13.39:

Entä päivänvalolamput? Onko hyviä kasveille?

Lisääjä Veivi, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 15.50 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 15.50:

Yhdistetään nyt tämä palsta jo aiemmin käytyyn keskusteluun kasvilampuista. Klikkaa tätä.

Lisääjä tuuli, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 17.30 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 17.30:

Oili, oletko varma, ettei loisteputkesta ole hyötyä kasveille? Voisin vaikka vannoa, että omat kasvini ovat hyötyneet loisteputkista. Olen kuullut joltakulta "kasvi-ihmiseltä" (en muista tarkkaan kuka), että loisteputken spektri on riittävän kelvollinen auttamaan kasveja pimeän talven yli. Mutta tietysti "oikeat" kasvilamput on parempia (ja kalliimpia ja usein ruman värisiä...)

Lisääjä SeijaHoo, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 17.36 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 17.36:

Loisteputken pitää olla lähellä kasvia, jotta siitä on hyötyä, korkeintaan puolen metrin päässä, mielellään lähempänä, tämä jos on kyse valoa tarvitsevasta kasvista tai vaikka pikkutaimesta.

Lisääjä oili, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 20.39 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 20.39:

Jaa´a Saatan olla hyvinkin vääräsää mutta muitelen jostain lukeneeni että siitä tavallista lampusta puuttuu jotain juttuja jotka ovat kasville hyviä.
Sitä en kiistä että parempi ratkaisu tavallinenkin valo kun ei valoa ollenkaan. Siinä on jotein tekemistä myöskin sen lämmön kanssa joka lampuita lähtee ja jotka ei ole kasveille hyväksi mutta
:-)

Lisääjä SeijaHoo, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 21.51 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 21.51:

Kyllä se pitää paikkansa, että loisteputkien spektri ei ole kasveille paras mahdollinen, mutta kasvilamppuina myytävät ovat hintaansa nähden melko tehottomia, niistä ei saa irti sitä tehoa, mitä tavalliset halvat loisteputket antavat.

Tässä on kuten aiemmin olen sanonut, tuotteen mentävä reikä. Hyviä, kotiin sopivia ja edullisia kasvivalaistusjärjestelmiä ei ole. Pitäisi olla kasvihuonelamppu, jotta siitä olisi kunnollista apua, mutta asuintiloissa se kuumentaa liikaa ja häikäisee. Kasvihuonelamppu sopisi siis viherhuoneeseen esimerkiksi.

Lisääjä kaval, maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 23.26 maanantai, 6. maaliskuuta 2000 - klo 23.26:

Kaikki mahdollinen lisävalo on hyväksi kasveille tässä meidän pimeässä talvessa. Eduksi on tietysti että valon spektri (valon voimakkuuden jakautuminen eri aaltoalueille) on kasvin eniten tarvitsemalla alueella. Erikoislamppujen hinnat ovat korkeita lähinnä pienten valmistussarjojen vuoksi.
Etäisyys pitää olla aika pieni siksi että valon teho pienenee etäisyyden neliössä.(etäisyys 1:stä yksiköstä 2:een yksikköön pienentää tehoa neljännekseen, 3:een pienentää yhdeksänteen osaan jne.)
Toinen seikka on lampun tuottama lämpörasitus kasveille siitä seuraa suuri nesteen kulutus ja lämpövaurioitumisvaara jos valolähde on liian lähellä.
Lämmöntuotto on pienintä loisteputkilla (n.80% energiasta valoa) kun taas hehkulampulla on n 20% valoa 80% lämpöä, joten hehkulamppu on pidettävä huomattavasti kauempana. Elohopealampun lämmöntuotto on myös aika korkea samoin halogeeni valaisimien. Eli kaikki on tasapainoilua hyödyn ja haitan välillä pimeässä talvessa.

Lisääjä SeijaHoo, tiistai, 7. maaliskuuta 2000 - klo 10.39 tiistai, 7. maaliskuuta 2000 - klo 10.39:

Tuo mitä Kaval sanoo, että "Etäisyys pitää olla aika pieni siksi että valon teho pienenee etäisyyden neliössä.(etäisyys 1:stä yksiköstä 2:een yksikköön pienentää tehoa neljännekseen, 3:een pienentää yhdeksänteen osaan jne.)"
on sangen merkittävää, laskekaapa vaikka.

Lisääjä Riitta, keskiviikko, 8. maaliskuuta 2000 - klo 12.17 keskiviikko, 8. maaliskuuta 2000 - klo 12.17:

Minusta kasvilampuista on hyötyä. Investoin täksi talveksi lamppuihin, ja niillä on minusta ollut edullinen ja kasvattava vaikutus kasveihini. Minulla on sekä tavallisia kukille tarkoitettuja spotti(hehku)lamppuja (tuottavat siis lämpöä), pienoisloisteputkilamppu, säästölamppuja (lähinnä kai päivänvaloa vastaava) että oikea "kuristajan" vaativa kukkalamppukin. Esim. yksi huoneen sivussa oleva koristeparsa, jolla on oma tavallinen kukkaspotti, on jo kasvattanut uuden varren, kun viime kesänä, jolloin valoa ei vielä ollut, se kiinnostui kasvattamaan vain pieniä "oksia". Myös jo aika kookas Brachychiton acerifolia, jolla on säästölamppu, on kasvattanut tänä talvena 4 uutta lehteä ja nyt on taas tulossa saman verran uusia. Ilmeisesti suurin piirtein kaikista muista lampuista paitsi tavallisista hehkulampuista on ainakin jotain hyötyä kasveille. Päivänvalolamppujenkin pitäisi olla ok. Sen sijaan en suosittele joistain kaupoista löytyviä multaan tökättäviä halogeeni"kasvi"lamppuja. Niiden teho on heikko ja lämmöntuotto liikaa. Hintakin on kallis: 150 - 200 mk. Ostin huvikseni kyseiset lamput ulkomailta pilkkahintaan (n. 30 - 40 mk), mutta hyöty on siis vähäinen.

Lisääjä KL, keskiviikko, 8. maaliskuuta 2000 - klo 14.25 keskiviikko, 8. maaliskuuta 2000 - klo 14.25:

Kasvithan tarvitsevat yhteyttääkseeen ja siis elääkseen valoa. Ja auringon valohan jakaantuu eri aallonpituusalueille (osa näkyvää, osa UV-säteilyä) ja punaisen valon aallonpituusalue on se mitä kasvien viherhiukkaset kaipaavat ja käyttävät yhteyttämiseen pääsääntöisesti. Siksi kasvilamppujen valo on punertavaa, niinkuin joku jo mainitsi. Luonnossa varjoon sopeutuneet kasvit pystyvät käyttämään myös valon sinistä aallonpituutta yhteyttämiseen. Sisällähän ongelma on että tavallinen sähkölamppu ei vastaa aurinkoa eikä tuota tätä fotosynteettisesti aktiiviseksi kutsuttua valoa. Itse en käytä lisälamppuja vaan tarvittaessa siirrän kasvini ikkunan ääreen talveksi, mutta minulla ei olekaan sellaisia huonekasveja, jotka tarvitsevat talvellakin runsaasti valoa.

Lisääjä Puukonsuojus, keskiviikko, 8. maaliskuuta 2000 - klo 18.06 keskiviikko, 8. maaliskuuta 2000 - klo 18.06:

Terve! Minulla on ollut puolitoista vuotta olohuoneen nurkassa, katossa kasvihuonevalaisin teholtaan 250W lamppu on tyypiltään monimetallilamppu HgM-T joka antaa valkoista tai pikkuisen sinertävää valoa. Punertavaa valoa sitä samaa mitä käytetään yleisimmin kasvihuoneessa saadaan suurpainenatriumlampulla SNa-T, mutta minun mielestä punertava valo ei sovi olohuoneeseen kirkas valkoinen kyllä ja kukatkin näyttää paremmilta valkoisessa valossa. Sitä en sitten tiedä kasvaisiko kukat paremmin punaisessa kuin valkoisessa valossa? Olen kylläkin joutunut laittamaan foliosta häikäisysuojan, jotta valo ei häikäisisi silmiä ja pystyy vielä katsomaan televisiotakin. Kukat kasvaa ja kukkii ympäri vuoden, eikä toi 250W ole mielestäni valtava kulutus siihen verrattuna mitä se antaa valotehoa, koska normaalia olohuone valoa ei tarvitse käyttää muulloin kun yöllä, kun kellokytkin sammuttaa valaisimen ja sitten vielä kun on harvat ikkunat niin kaikki lisälämpö on tarpeen ainakin talvella. Kannattava ostos.

Lisääjä Hilkka, torstai, 23. maaliskuuta 2000 - klo 15.53 torstai, 23. maaliskuuta 2000 - klo 15.53:

Koulun bilsantunneilta jäi sen verran kaaliin että kasvit käyttävät näkyvää valoa. Joten mikä tahansa voimakas valo _auttaa_ niitä selviytymään talven yli, mutta varmasti nuo erikoislamput ovat parempia ja parhaan tuloksen saa noilla erikoislampuilla, en ole niihin sen kummemmin perehtynytkään.

Lisääjä trollius perjantai, 1. joulukuuta 2000 - klo 02.13:

Miten valaisen valaisematta?
Mulla on loisteputkikasvilamppu. Se on semmonen jokatytön lamppu, joita saa tavallisesta kaupasta. Liekö siitä oikeasti mitään hyötyä? ei, sillä inhoan kaikenlaisia kirkkaita lamppuja(olen ilmeisesti menninkäisen sukua). En ole iljennyt pistää sitä vielä tänä syksynä päälle enkä mielelläni laita ennen joulua. Ongelmana on vain se, että kasvit tiputtavat lehtiä kasoittain.

Mulla on myös pieni kuvullinen kasvilamppukukkateline n. metrin korkuinen, jonka olen vuorannut punaisella liinalla joulun ajaksi, että kuvun läpi ei loista kirkas valo. Kasvit kylpevät valossa, mutta minua valo ei häiritse.

Kyselisinkin olisiko kellään isompaa idistä, miten saan lisävaloa kasveille niin, että valo ei näy ulos eikä häiritse minua sisällä, mutta kukille sitä saisin. Mulla on n. 40 purkkia olohuoneen ikkunoilla kukkapylväissä, -pöydällä ja riippumassa. Santut keittiössä ovat kuolemankielissä, ihan nuutuneina. Voiko niitä pelastaa millään?

Lisääjä Humulus perjantai, 1. joulukuuta 2000 - klo 10.08:

Katso, että koko kasvi saa valoa. Meillä on duunissa isoja limoviikunoita ja niiden päällä tehokkaat kasvilamput. Vain ylimmät lehdet saivat valoa ja voivat hyvin mutta valitettavasti ne varjostivat alempia oksia niin, että ne tiputtivat lehtensä. Limoista tuli hassun näköisiä kun niissä oli alhaalla paljaat oksat ja ylhäällä tuuhea tupsu.

Lisääjä Jaana J. perjantai, 1. joulukuuta 2000 - klo 14.14:

Minulla on olohuoneen pimeimmässä nurkassa kukkapöytä ja sitä valaisee spottimainen kasvilamppu. Käytän sitä usein ainoana valonlähteenä huoneessa ja silloin se luo hyvin samantapaista tunnelmallista valoa kuin tavallisetkin kohdelamput. Kasvitkin tuntuvat tykkäävän.

Lisääjä Puukonsuojus perjantai, 1. joulukuuta 2000 - klo 15.55:

Pistän kuvan myöhemmin oma tekemistä valaisimista. Maksoivat kanta 1.5 FIM kappale +lamppu joka oli 120w valotehon antava säästölamppu ottoteho 25w 52 FIM kappale, kaapelin (lainasi töistä)ja heijastin 5 l juomavesi kannusta (sekin töistä), päälle kromimaali. On muuten tyylikäs ainakin omasta mielestä.

Lisääjä sirkkahelena perjantai, 1. joulukuuta 2000 - klo 16.04:

Ammattimaiselta orkideaviljelijältä olen kuullut, että jos kasveja kasvatetaan pimeässä esim. kellarissa, niin keinovalo pitäisi olla punasävyistä, mutta jos kasvi saa myös ulkovaloa, niin sinisävyinenkin käy. Loisteputket ovat ihan hyviä ja edullisia ja niillä saa esim. Sant.Pauliatkin kukkimaan läpi talven ja viherkasvit säilymään kohtuullisessa kunnossa, mutta loisteputkien pitää olla mahdollisimman lähellä. Jos taas haluaa kiinanruusun kukkivan talvella kunnolla, niin monimetallilamppu tai vastaava kasvihuonelamppu on tarpeen.Sellainen tehoero on siis loisteputkella ja kasvihuonelampulla.Sanon kokemuksesta.

Lisääjä trollius lauantai, 2. joulukuuta 2000 - klo 09.04:

Spottivalaistus on ehkä oikea konsti, kokeilen sitä niin, että koko kasvi "valaistuu".

Puukonsuojuksen valaisimesta haluan nähdä kuvan. Tekovärkit kuulostavat mielenkiintoisilta.

Lisääjä AnneliH maanantai, 4. joulukuuta 2000 - klo 01.56:

Minulla on se Philipsin Neodymlite limoviikunan yläpuolella. Kukka on pimeällä seinällä n. 5 m päässä ikkunasta lattialla, n. 1,5 m korkea ja saman verran leveä.

Hyvin on limoviikuna viihtynyt. Kun lamppu palaa ja on muutaman päivän vaihtamatta, heti alkaa lehdet kellastua. Lamppu on 60 W ja ympäri vuorokauden päällä. En ole huomannut alaoksien kaljuuntumista, mutta lamppu on seinään kiinnitetyn varjostimen alla hyvin lähellä kasvia ja varjostin supistaa kaiken valon suoraan alaspäin.

Jos kerran loisteputki (siis energiansäästölamppu) on yhtä tehokas, voisin vaihtaa siihen, tulisi halvemmaksi. En tosin tiedä, mitä kukka tykkää, jos yhtäkkiä vaihdan systeemiä. Noissa Philipsin lampuissa sanotaan pakkauksessa, että lampun väri saa kasvin näyttämään kauniimmalta, niin ettei kai niissä muuten tavallista hehkulamppua kummempaa valoa ole.

Lisääjä Puukonsuojus keskiviikko, 17. tammikuuta 2001 - klo 22.26:

Kolme valaisinta oikeassa ylänurkassa on nyt ne itse väsätyt räpellykset. Eivät ole yleisön pyynöstä huolimatta myynnissä!!
Viidakko

Lisääjä Hannele keskiviikko, 17. tammikuuta 2001 - klo 22.41:

Vau mikä viidakko!

Lisääjä klematis keskiviikko, 17. tammikuuta 2001 - klo 22.41:

Onpa rehevä nurkkaus!
Kasvilamput ovat päänsärkyni. Meillä on vanhanaikainen sisustus ja modernit kasvilamput ovat ihan töpön näköisiä niiden kanssa. Onkohan kellään vinkkiä, miten saisi ISON valolähteen, joka näyttää antiikkiselta? Minullakin olisi tuollainen nurkkaus, joka on ehkä 3m2. Voiskohan hankkia vanhanaikaisen jalkalampun ja laittaa suoraan sen kasvihehkulampun siihen? Onko siihen ylipäätään esteitä?

Lisääjä miina torstai, 18. tammikuuta 2001 - klo 10.15:

Muistaakseni joku postimyyntifirma (Jotex?) myi sellaisia "ikkuvavalaisimia" jotka ovat vähän vanhahtavan tyylisiä. Laittaisit niihin sitten kasvilamput. Vai onko mieleesi?

Lisääjä AnneliH torstai, 18. tammikuuta 2001 - klo 22.38:

Klematis, minulla on hieman vanhanaikaisen näköinen seinälamppu, jossa se hehkulamppu, niin että miksei jalkalamppukin. En tiedä sitten, joudutko hankkimaan useamman, jos alue on noin iso.

Lisääjä klematis perjantai, 19. tammikuuta 2001 - klo 00.35:

Ei siihen oikein sopisi kuin yksi. Ja pitäisi valaista koko joukkion. Ei taida olla ratkaisua tälle. Onko siinä sinun lampussasi AnneliH,kanta sellainen tavallinen, joka noissa normaaleissakin hehkulampuissa on?

Lisääjä AnneliH perjantai, 19. tammikuuta 2001 - klo 01.45:

On siinä tavallinen kanta.

Lisääjä tsinuski tiistai, 2. lokakuuta 2001 - klo 22.32:

Lisää valoa kasveillenne saatte tasoamppelilla, jonka voitte ripustaa ikkunan ääreen katto- tai seinäkoukuista. Ei kuluta sähköä ja suojaa myös kasvejanne koirilta ja kissoilta kuin myös pikkulasten ulottuvilta. Tsekkaa sivu www.geocities.com/tasoamppeli.