Tämä on vanha puutarha.net keskustelupalsta.
Näille sivuille ei voi enää lisätä viestejä, vaan keskustelu jatkuu
uusilla palstoilla.

Orkidean hoito ja kukkiminen

puutarha.net keskustelupalstat: Huonekasvipalsta: Huonekasvit lajeittain: L - Ö: Orkidean hoito ja kukkiminen
Lisääjä Johanna maanantai, 20. elokuuta 2001 - klo 09.04:

Sain kaveriltani noin vuosi sitten orkidean, jota hän ei enää halunnut pitää, koska se näytti aivan kuolleelta eikä kukkinut. Suihkuttelin orkideaa päivittäin ja sain sen jonkin ajan kuluttua kukkimaan. Nyt ei kasvissa ole kuitenkaan enää mitään merkkejä nupuista, se vaan kasvattaa lehtiä rungon latvukseen. Onko tämä normaalia orkidean käytöstä? Eikö lehtien pitäisi olla vain alhaalla mullassa?? Ja miten saisin kasvini taas kukkaan?

Lisääjä Rypäle maanantai, 20. elokuuta 2001 - klo 11.35:

Mikähän orkidea mahtaisi olla kyseessä? Minulla on perhoskämmekkää (se tavallinen, phalaenopsis) parikin kappaletta, joista toinen kukkii nyt, toinen ei. Paphiopedilum (venuksenkenkä) kukkii vuosittain talvella. Muun ajan tekee lehtiä.

Mikä on orkeidealle "normaalia käytöstä"? Tuntuvat olevan kaikki yksilöitä, toiset kukkivat enemmän, toiset vähemmän. Anna lannoitetta ja kastele harvoin, juuret ei saa lillua vedessä. Omiani kastelen vain kerran viikossa.

Lisääjä Emppu torstai, 23. elokuuta 2001 - klo 21.30:

Orkidea( Phalaenopsis) saattaa joskus tehdä lehtiä kukkavarteen. Tämä estää uusien kukkien tulon. Siinä pienessä taimessa on varmaan jo juuretkin joten voit irrottaa sen varresta ja istuttaa omaan ruukkuun. Tämä tyhjä varsi saattaa kukkia uudelleen tai sitten kasvin pitää tehdä uusi kukkavana.Ole varovainen suihkuttelun suhteen ettei vettä kerry keskelle lehtiruusuketta ja aiheuta mätänemistä.Paras tapa kastella on upottaa ruukku kokonaan veteen niin että ilma pulputtaa pois kasvualustasta ja nostaa saman tien pois ja antaa ylimääräisen veden valua pois.Kasvi ei saa seistä vedessä! Kasteluvettä olisi hyvä seisottaa vuorokausi tai käyttää sadevettä.Lannoitteeksi orkidealannosta tai 1/3 normaalista vahvuudesta olevaa tavallista kukkalannoitevettä.

Lisääjä Homssantuu lauantai, 25. elokuuta 2001 - klo 01.51:

Mikäli "rungon latvuksella" tarkoitetaan kukkavanaa niin kyseessä on hienolta nimeltään keiki. Niitä tulee jos kasvi on hieman liian lämpimässä, ja suihkuttelu edistää asiaa. Hieno tapa lisätä kasvia! Empusta poiketen olen sitä mieltä että vaikka kukkavana kasvattaa keikiä, niin se voi silti kukkia. Tavallisimmin kukkavana haarautuu, ja uusi haara kukkii. Yleistä se ei kyllä ole.

Lisääjä Papu lauantai, 22. syyskuuta 2001 - klo 19.54:

Aloitteleva orkideankouluttaja kysyy:
Mistä kukkansa juuri varistanut orkidea pitäisi leikata, jotta sen saisi uudestaan kukkimaan? Perhoskämmekkäni varressa on kolme "silmua" ja varsi haarautuu heti ylimmän silmun jälkeen.
Toinen, n. 3-vuotias perhoskämmekkäni kasvattaa innokkaasti lehtiä ja on hyvin elinvoimainen, mutta kieltäytyy kukkimasta. Mikä neuvoksi?

Lisääjä Homssantuu sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 16.09:

Kukkavanan voi katkaista 3-4:n silmun takaa, niin se rupeaa hyvässä lykyssä haaromaan. Kun nämä saavat kukkimisvireen päälle niin niitä ei pidättele mikään! Suihkuttele silloin tällöin. 3-vuotiaalle antaisin ihan pikkurippusen pk-lannosta. HYVIN VÄHÄN!! Ohjailee voimia kukintaan. Pitemmän päälle kukintaa voi jossain määrin ohjailla säätelemällä kastelua, eli talven "kuivan kauden" jälkeen tulevat kukat.

Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 16.17:

Mun mielestä ei kannata leikata kukkavanoja, myöhemmin niihin kasvaa taimia! Mä oon saanu jo 6 tainta tällä keinolla... Niitten pikkutaimien nimitys on keiki.

Lisääjä Papu sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 20.14:

Kiitos, Homssantuu ja Huuhkaja! Taidan tänään lannoittaa vähäsen sitä vanhempaa kämmekkääni. Riittäisikö tämä kerta vai pitäisikö antaa lannoitetta kuuriluontoisesti? Lopetin joskus kämmekän lannoituksen, kun kuulin, ettei se sitten ainakaan kuki. Mutta eipä ole kukkinut myöskään ilman lannoitusta...
Toivottavasti se nyt innostuisi viimein kukkimaan, oli kolme vuotta sitten niin kertakaikkisen kaunis!

Lisääjä Homssantuu tiistai, 25. syyskuuta 2001 - klo 02.11:

Jaa vai keikejä katkaisemattomiin kukkavarsiin... No se selittää miksi mää en ole niitä saanu. Kuten tavallista, taitaa olla valinta kasvun ja kukinnan välillä.
Lannoituksesta sen verran, että kun määrät ovat nii olemattomia näille orkideoille, sanoisin että lyhyt kuuri olis ihan hyvä. Mä ite lykkään sellaiset 4-5 viikkokastelukertaa lannoitevedellä, pidän pienen tauon ja losottelen sitten merileväuutteella. Hyvin tuntuvat viihtyvän.

Lisääjä HandeP tiistai, 25. syyskuuta 2001 - klo 17.31:

Kukkiiko ne sun, Homssantuu, orkideat tuollaisella hoidolla hyvin? Kun minunkin kukkani vain näyttävät kasvavan eikä kukkivan, haluaisin mieluusti valita nyt sen kukkimisen välillä, jos kertoisit kuinka?

Lisääjä Homssantuu keskiviikko, 26. syyskuuta 2001 - klo 00.48:

Tuli tässä mieleen, että onko sulla minkälaiset valo-olot? Ittellä nämä viihtyväiset ovat itäikkunalla. (kesällä aamuaurinko n. klo 10-11:n asti) Syksyllä- talvella- keväällä on loistelamppu päällä 12 tuntia päivässä, ajastimella. Virittyyhän siinä ittekkin ku o valosaa!
Juu. Ihan hyvin kukkivat, ny just ei kyllä yksikään. Kesällä sai kyllä ihastella kutakin vuoronperään, värejä kun on enemmän kuin yksi.
Sinuna ehkä odottaisin kevättä ennenkuin rupeisin "pakolla" kukittamaan ketään: mulla oli tässä viime talvena yksi yksilö ku rupes tekemään kukkavartta marraskuussa. Jökötti siinä koko talven suht suurine nuppuineen, ei jaksanu avata jossei kyllä kuihduttanutkaan muutamaa enempää. Keväällä ne sitten lopulta aukes. Ei muuten mutta ku mä harrastan upotuskastelua, ja niitten nuppujen kanssa sai koko ajan olla varpaillaan!

Lisääjä HandeP keskiviikko, 26. syyskuuta 2001 - klo 18.13:

Mun orkideat (neljä kappaletta, olen optimistinen, ostan lisää, vaikka en tiedä, osaanko hoitaa ensimmäistäkään kunnolla, mutta kun ne on niin kauniita.) on etelään-länteen päin olevasta ikkunasta noin 2 m:n päässä.

Tai ikkunoita on 3, kaksi etelään, yksi länteen. Orkideat on hiukan sivussa, joten aurinkoa ne saavat nyt noin klo 16-18, muulloin ne on hajavalossa. Talveksi minulla on pieni 40w:n kukkalamppu, joka ei kuulemma auta paljon mitään, mutta aion siirtää heidät kyllä lähemmäksi ikkunaa talveksi.

Ajattelin tyytyä sitten siihen, että ne kukkii ehkä ensi keväänä. Ehkä ne tekee sen ihan itse, ilman mitään "pakottamista". Kukkiiko sun orkideat useammin kuin kerran vuodessa? Jos olen jo kysynyt tätä, älä hermostu. :)

Lisääjä Homssantuu torstai, 27. syyskuuta 2001 - klo 01.39:

Kysele ihan rauhassa.
Valo vaikuttaa ihan hyvältä, kukkimattomuus ei siis ole siitä kiinni.
Luonnonvalon lisääntyessä ne voi kyllä hyvinkin innostua kukkimaan, varsinkin jos niitä "vauhdittaa" kastelun lisäämisellä ja lannottamisella. Talviaikanahan nämä saavat olla kuivempina, tiesit kai? (anteeksi jos latelen itsestäänselvyyksiä!)
Juu, nämä minu vastaavat kukkivat hiukan kuka milloinkin, jotkut kerran ja toiset kahdesti vuodessa. Mulla on muutamia uushankintoja jotka eivät ole oikein "asettuneet rytmiin".
Paphiopedilumit (venuksenkengät) kukkivat yleensä kerran vuodessa. Tosin niissäkin on poikkeus: eräs ei ole käytännöllisesti katsoen lopettanut kukintaansa puoleentoista vuoteen. Se väkää aina uudesta ruusukkeesta uutta kukkaversoa, ihme tyyppi. Mun täytyy tehdä jotain oikein! :)

Lisääjä Rypäle torstai, 27. syyskuuta 2001 - klo 12.15:

Niin, venuksenkengät on omalaatuista porukkaa. Omani on myös tehnyt vuosittain uuden ruusukkeen, josta se sitten tekee kukkavarren kerran vuodessa. Tänä vuonna on tullut kaksi ruusuketta -tekeeköhän se kaksi kukkavarttakin...? Taas marras-joulukuulla koittaa jännät ajat, se nimittäin kukkii joka vuosi silloin ja pitkään.

Phalaenopsis taas ei osaa millään lopettaa kukintaa, mutta eipähän se tarvitsekaan...Saa kukkia vaikka aina, ei se haittaa!

Lisääjä sirkkahelena perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 16.35:

Paphiopedilum Maudiae lykkää minulla juuri kahta nuppua esiin, kumpikin omasta lehtiversosta.(Ilmeisesti runsas lannoitus lisää lehtiversojen määrää, mutta jos lannoittaa liikaa, kirjallisuuden mukaan tulee paljon pieniä heikkoja versoja, jotka eivät välttämättä jaksa kukkia tai muodastaa kunnollisia juuria) Phaleonopsikset ovat melkein aina kukassa, eivät lepää talvellakaan, koska saavat valoa loisteputkesta. Ja koska on valoa, pitää kastella ja lannoittaa aika paljon talvellakin.Juuri nyt kun päivät ovat lyhentyneet niille optimaallisiksi eli 12 tuntisiksi, niin on alkanut tapahtua paljon; uusia kukkavarsia, uusia juuria ja lehdet kasvavat vauhdilla.

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 17.18:

Mun valkonen phalaenopsis on alkanu tehä kukkavarta! Tulin tosi iloseks eilen illalla kun huomasin.,.. Pieni silmu sieltä on lähdössä kasvamaan, vaihteeks vähän muutakin ku juuria :)

Lisääjä Papu perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 17.24:

Samoin täällä! Leikkasin kämmekkäni äskettäin, nyt kukkavartta pukkaa ja vauhdilla!

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 17.31:

Mulla se tais johtua siitä että suihkuttelin sitäaika paljon...

Lisääjä Papu perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 17.40:

Mulla se tais johtua silkasta tuurista... Vanhempi kämmekkäni möllöttää jo kolmatta vuotta innokkaana ikivihreänä... Lannoituskuuri on nyt meneillään. Kerro, Huuhkaja, jos orkideasi alkaa nuppuilemaan!

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 18.32:

Mullakin tais olla suurimmalta osalta kyl tuuria :) Se orkidea taitaa kukkia sit myös jouluna, jos tekee nuppuja, koska mulla kesti kerran yli puol vuotta yhet kukat...! Tää on nyt mun toka Phalaenopsis, ja sain sen synttärilahjaks ku olin kai 10 tms. Sillon se kukki a2 tai 3 kertaa peräkkäin. Kasvaa myös aika nopeesti. Jos joku haluaa yhen keikin siitä ni saa.

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 18.33:

Voisin vaikka vaihtaa jonkin muun väriseen, tai vaikka johonkin muuhun lajiin. Myös yks Cymbidiumin keiki olis.

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. syyskuuta 2001 - klo 00.27:

Eiku tarkotin siis Epidendrum eikä cymbidium. Nyt sen siemenkotaki aukes, yhtään kiinnostunutta?Niitä keikejä oliki siinä useampi.. Huomenna istutan ne ruukkuun.

Lisääjä Papu lauantai, 29. syyskuuta 2001 - klo 17.57:

Huuhkaja, haluatko vaihtaa johonkin toiseen orkidealajiin vai johonkin muuhun kasviin?

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. syyskuuta 2001 - klo 17.59:

No, johonkin toiseen orkdieaan mieluusti, tai sit johonki muuhun kivaan, vähän erikoisempaan.

Lisääjä Papu lauantai, 29. syyskuuta 2001 - klo 18.21:

Mennänpä vaihtokauppasivulle! ;)

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. syyskuuta 2001 - klo 19.45:

Joo :)

Lisääjä Papu keskiviikko, 3. lokakuuta 2001 - klo 12.03:

Sain Dendrobium orchidaceaen itselleni. Kastellaanko sitä upottamalla veteen vai kannattaako olla säästeliäämpi? Entä lannoitus?

Lisääjä Papu torstai, 18. lokakuuta 2001 - klo 16.59:

Homssantuu, oikeassa olit. Leikelty nuorempi phalaenopsis haaroo runsaasti, ja siinä on 10 herneen kokoista nuppua!

Lisääjä Hande torstai, 18. lokakuuta 2001 - klo 17.06:

Kateudesta vihreänä... Mun orkideat ei kuki, tekee vaan ilmajuuria. Oon leikannu, kastellu, lannoittanu... mutta ehkä keväällä sitten.

Lisääjä Homssantuu perjantai, 19. lokakuuta 2001 - klo 20.17:

Kiva kun ohjeistus auttoi.
Pavulle 3. päivä tulleeseen kysymykseen: mä kastelen kaikki orkideani upottamalla, mutta mulla on hieman omituiset tavat muutenkin. Ne rehottavat sellaisissa ulkokäyttöön tarkoitetuissa rautalanka-amppeleissa, joiden "multa" pysyy paikoillaan kookoskuitu- tai turvemattojen avulla. Yhdessä amppelissa on 3-5 kasvia kussakin. Säästää tilaa ja juuret kasvaa (varsinkin perhosorkidealla) pohjakankaan läpi.
Olen huomannut että mulla on tapana tappaa kasvit liikaveteen, ja tämä amppelisysteemi takaa juurten tarpeellisen ilmansaannin. Kesäaikana niitä tosin saa olla kastelemassa muutaman päivän välein, mutta olen sitä mieltä että kasvit tykkäävät enemmän kuivuudesta kuin märkyydestä. Kohtuudella tosin. :)

Lisääjä Papu tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 16.30:

Nopsiksessa A on taas kukkia, vaikka se vastikään lopetti aikaisemman kukintansa. Nopsikseen B tuli uusia kukkavanoja, mutta varsi näivettyi ja lehdetkin putosivat. Nopsis C lopetti kukintansa, eikä aiokaan tehdä uusia vanoja. Ja Nopsis D kasvattaa kolmatta vuotta kauniita lehtiä.

Että Hande, ei kannata olla kateudesta vihreänä... Kaikkia näitä hoidan samalla tavalla, joten sattumalla on sormensa pelissä...

Lisääjä HAnde tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 17.27:

Okei. Nekin on siis yksilöitä ja erilaisia luonteita... :)

Lisääjä Papu tiistai, 4. joulukuuta 2001 - klo 11.03:

Dendrobium lopettelee kohta kukintaansa. Ken tietää, leikataanko sitä sen jälkeen?

Lisääjä Soili tiistai, 4. joulukuuta 2001 - klo 14.12:

Mulla ainoassa kaksilehtisessä, valitettavasti nimettömässä Cattleyassa nuput pullistuu...

Lisääjä Mika tiistai, 4. joulukuuta 2001 - klo 15.22:

Minä en ainakaan orkideoitani leikkele. Korkeintaan kuivia lehtiä ja ilmajuuria poistan.

Lisääjä Soili tiistai, 4. joulukuuta 2001 - klo 22.33:

Mika, mitä varten poistat ilmajuuria???

Lisääjä Huuhkaja keskiviikko, 5. joulukuuta 2001 - klo 07.45:

Jos ne on kuivia?

Lisääjä Mika keskiviikko, 5. joulukuuta 2001 - klo 10.11:

Jep, poistan vain kuivat ilmajuuret, en vihreitä.

Lisääjä Huuhkaja keskiviikko, 5. joulukuuta 2001 - klo 13.36:

Loogista ajattelua Soili ;)

Lisääjä Soili keskiviikko, 5. joulukuuta 2001 - klo 21.35:

No mä pyrin pitämään orkideoideni ilmajuuret elossa, kerran kävi niin, että piti se ainut ilmajuuri ottaa maajuureksi (Phalaenopiksella), kun maajuuret oli kaikki mädäntyneet, se oli niitä vesiviljelyn aloittelijavirheitä.

Lisääjä Huuhkaja keskiviikko, 5. joulukuuta 2001 - klo 22.18:

Kasvatetaanko orkideojakin vesiviljelyssä?

Lisääjä Mika torstai, 6. joulukuuta 2001 - klo 13.31:

Hyvä pointti Soililla. Minä puolestani tyhmyyksissä menin kerran tunkemaan kaikki ilmajuuret ruukkuun ja luulin niiden muuttuvat tavallisiksi juuriksi. Koko kasvi kuoli.

Keväällä ajattelin kokeilla hydroa oncidiumille, Phaleonopsikselle ja Paphiopedilumille, koska niitä on useampi. Brassavola näyttää siltä, että sen on ihan pakko jo tänään päästä veteen.

Lisääjä Soili perjantai, 7. joulukuuta 2001 - klo 00.11:

YEP, Huuhkaja, Phalaenopsiksilla aloitin yli 10 vuotta sitten, nelisen vuotta sitten uskalsin jatkaa Cattleyoilla. Myös viileämmän paikan orkidea Zygopetalum on hydrossa, vaikka sillä tarkkaan ottaen on viileitä jalkakylpyjä, mutta pidän vettä kyllä niukalti, annan mennä ihan kuiville välillä. Zygopetalumini on peräisin hollantilaiselta firmalta ja kuvia löytyy linkistä www.cameleonorchidee.nl, jonka olen ennenkin maininnut. Siis olen itse vaihtanut vesiviljelyyn.

Lisääjä Soili perjantai, 7. joulukuuta 2001 - klo 00.14:

Ei kuulu tähän otsikkoon, mutta mulla on kaktuksetkin vesiviljelyssä...