Tämä on vanha puutarha.net keskustelupalsta.
Näille sivuille ei voi enää lisätä viestejä, vaan keskustelu jatkuu
uusilla palstoilla.

Parhaat Joulupiparit

puutarha.net keskustelupalstat: Herkkuja kotipuutarhasta: Parhaat Joulupiparit
Lisääjä outi maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 13.58:

Hyvät P-net -ystävät! Armoitettuna Jouluihmisenä kaipaan kunnon Joulupiparireseptiä. Vaikka olenkin kohtalainen kokki, ovat piparit jääneet mysteeriksi.

Miksi meikäläisen pipareista tulee kovia kökkäreitä, jotka jäävät purkkiin seuraavaan jouluun asti?

Kerro paras piparireseptisi! Paljasta perhesalaisuus! Kaiva mummon reseptit esiin! Haluan reseptin mureille, rapeille, herkullisille pipareille. Ehkä juuri sinun kätköistäsi sellainen löytyy....

Lisääjä Thyja maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 14.06:

Tässä tulee äidin pipariohje. Vähän paksummalla taikinalevyllä tulee mielestäni parempia pipareita.

200 gr voita
1,5 dl siirappia
2 kanamunaa
2 dl sokeria
yhteensä 2 ruokalusikallista
neilikkaa
inkivääriä
kanelia
kardemummaa
600 gr jauhoja

Voi ja siirappi vatkataan hyvin, lisätään kanamunat mausteet ja sokeria ja vatkataan. Viimeiseksi jauhot. Leivontavalmista noin kahden tunnin kuluttua.

Lisääjä viktoria maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 14.57:

Tuo kuullostaa helpolta!

Osaako kukaan kertoa: miksi joissakin pipariresepteissa kasketaan kiehauttamaan osa aineksista?

Lisääjä Jalomarja maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 14.58:

Olen jo varmaan vuosia tehnyt sellasia rapeita ohuita pipareita, joissa on pomeranssin kuorta eniten mausteista. Mielestäni ovat tosi maukkaita. Saat sen ohjeen huomenna. Ai niin, niillä on hauska nimikin; ovat Korvatunturin piparit.

Lisääjä Annamanna maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 15.50:

VIKTORIA, Minä en ole koskaan kuullutkaan "oikeista" pipareista, joissa ei aineita kiehautettaisi. Miten sitä muuten saa rasvan, siirapin ja sokerin sekaisin?

Kas, tuossahan sellainen ohje heti on. Täytyykin kokeilla tuota tapaa joskus! THYJA, miten sitä vain kaksi tuntia pidetään kylmässä (vai laitetaanko tuota edes kylmään?) kun yleensä taikinaa pidetään yön yli kylmässä.

JALOMARJA, minä taas en voi sietää pomeranssinkuorta. Viime vuonna tein jotakin ohjeen mukaan valkoisia pipareita, mutta niistä tuli kyllä ihan vaaleanruskeita ja maistuivat vain ja ainoastaan appelsiinille, josta en pidä... Ei siis enää pomeranssinkuorta minun pipareihini. :) Niin ne maut vaihtelevat ja hyvä niin!

OUTI, meillä aina jäljellejääneet piparit (lähinnä piparitalon paksun aluslevyn palasia) käytetään Runebergin torttuihin. Tulee makoisaa!

Laitan tänne hetken päästä yhden hyvän, erityisesti lasten makuun olevan pipariohjeen.

Lisääjä Annamanna maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 15.55:

NAAPURINLASTEN SUOSIKKIPIPARIT

250 g voita
200 g (reilu 2 dl) sokeria
1½ dl siirappia
2 tl neilikkaa
2 tl kanelia
1½ tl inkivääriä
(1 tl pomeranssinkuorta)
¾ dl kaakaojauhetta
2 munaa
3 tl soodaa
1 tl suolaa
noin 500 g (n. 8 dl) vehnäjauhoja

pinnalle: kidesokeria

MITTAA kattilaan rasva, sokeri, siirappi, mausteet ja kaakao. Kiehauta, anna jäähtyä ja vatkaa vaahdoksi. Lisää munat yksitellen seosta reippaasti vatkaten.

SEKOITA sooda ja suola jauhoihin. Lisää jauhot taikinaan varovasti sekoitellen. Anna taikinan rauhoittua jääkaapissa yön yli.

KAULI taikina ohueksi. Ripottele taikinan pinnalle ohut tasainen kerros kidesokeria juuri ennen kaulinnan loppua. Ota muotilla levystä isohkoja piparkakkuja ja paista 180°C noin 6 minuuttia.

Kidesokeri antaa pipareille kauniin, kimaltavan pinnan.

Lisääjä Thyja maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 16.40:

Koko juonen juju reseptissäni on siinä ettei aineita keitetä, siitä lyhyt KYLMÄSSÄ (kiitos, että täsmensit Annamanna) seisomisaika. Voin kannattaa antaa pehmetä huoneenlämmössä, sen jälkeen kaikki on kiinni käsivoimista tai Kenwoodin tehosta. Eikä niitä käsivoimiakaan paljon tarvita. :) Kenwoodilla kannattaa aloittaa hitaasti ja lisätä kierroksia myöhemmin. Taikina harvinaisen hyvin kaulittava.

Lisääjä Vanda maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 16.42:

Tässä yksi hyväksi koettu resepti, jonka mmmureuden taikasana on perunajauho.

Pehmeät piparit

4,5 dl sokeria ja 3 munaa vatkataan
1 dl siirappia ja 400 gr voi- tai margariinisulaa lisätään

3 dl perunajauhoja, 9 dl vehnäjauhoja, 1 tl karde-
mummaa, 3 tl soodaa ja 1/2 pussia (10 gr)
piparimaustetta sekoitetaan keskenään ja lisätään
edellisiin.
Taikina saa levätä yön yli viileässä.
Paistolämpötila 225 astetta.

(Tässä takavuosina meidän Koiruus pisti salaa koko
satsin - 7 pellillistä - poskeensa. Koiranmuona
ei maistunut vielä seuraavankaan päivänä!)

Lisääjä Katariina maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 17.21:

Viktoria, taikina, johon on ainekset kiehautettu eli kuumennettu, on huomattavasti helpompi leipoa kuin muuten. Pipareista tulee kyllä sit just noita Outin kuvaamia kovia pipareita. Minä tykkään silti niistä kovista. Piparkakkutalotaikina (sanahirviö)on ainakin kiehautettava. Muuten tulee vaikeuksia leipomisen kanssa.

Paraisten piparkakut on joku 'tyyppipipari'. Mureita.

Lisääjä Huuhkaja maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 17.28:

Muuten, kaupasta ostetusta piparkakkumausteesta ei aina tuu kovin hyvää... Viime vuonna tuli tosi pahoja mauttomia pipareita. Jäi kyllä mun osalta syömättä.

Lisääjä viktoria maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 17.31:

Annamanna, olen samaa mielta pomeranssinkuoresta!

Lisääjä outi maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 19.47:

Kertokaas vielä ystävät, onko jauhojen laadulla merkitystä?

Käytänkö Sunnuntaita vai Anni-Helenaa vai mitä? Luulisi,että niilläkin on vaikutuksensa, mitä valmiiden pipareiden mureuteen tulee?

Lisääjä Annamanna maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 20.15:

Jaa tulee kovia pipareita, jos ei kiehauta taikinaa? No siitä en niin tiedä, kun itse en siis tee sellaisia taikinoita. :) Mutta joku vuosi kokeilin ihan oikeasti valkoisia pipareita, joita ei kai sitten keitetty (ei niihin ainakaan normaalia siirappia tullut) ja ne oli niin kovia, että melkein hampaat katkesivat! En ole toiste tehnyt, vaikka ne ihan ok-makuisia olikin...

Niin ja jauhoista vielä.
Anni Helena on paljon hienojakoisempaa rakenteeltaan (pussin kyljessäkin lukee, että erikoisvehnäjauho) joten varsinkin pikkuleivissä, kakuissa yms. kannattaa suosia sitä. Sunnuntai taas on karkeampaa (pussissa lukee leivontakarkea) ja siinä on muutakin kuin viljan ydinosaa mukana. Pullaan S:kin kelpaa, mutta itse käytän pullaankin A:ta.

Sitä käytän muutenkin aina, vaikka se onkin kalliimpaa kuin ihan halpisjauhot, mutta sillä vain yksinkertaisesti tulee parempaa!

Huuhkaja, kokeilkaa tänä vuonna niin, että ette osta ollenkaan piparkakkumausteseosta vaan neilikka, inkivääri ja kaneli (sekä mahdollisesti kardemumma tai jopa joissakin ohjeissa oleva pippuri!) laitetaan ihan erikseen. Neilikkaa ja inkivääriä 1-2 tl ja kanelia sitten vähän enemmän. Ja hyvää tulee, varmasti!

Lisääjä Thyja maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 20.47:

Ei tule minun reseptillä ainakaan kovia pipareita, testattu moneja jouluna. Taikinaa ei vain pidä kaulita "millin siivuksi". :) Minttupiparkakut voidaan myös laskea epäonnistuneisiin kokeiluihin, ei tullut hyviä. No, en kyllä muista ohjettakaan.

Lisääjä viherpeukalo maanantai, 12. marraskuuta 2001 - klo 21.23:

Tässä on piparkakkuresepti, jonka tuloksena saat taatusti pehmeitä ja hyvänmakuisia piparkakkuja jouluksi.
Ohje on vuosikymmenien takaa, ollut kait Kotiliedessä joskus 50-luvulla. kannattaa kokeilla.

Joulupiparkakut

2,5 dl siirappia
100 gr sokeria
250 gr voita (tai margariinia)
2 tl kanelia
2 tl inkivääriä
1 tl neilikkaa
2 tl kardemummaa
0,5 tl pomeranssin kuorta
2 pientä kananmunaa
n. 600 gr vehnäjauhoja
3 tl soodaa

Siirappi, sokeri ja mausteet kiehautetaan. Voi pannaan suureen kulhoon ja siirappiseos sekoitetaan haaleana voin joukkoon. Sen jälkeen lisätään munat yksitellen hyvin sekoittaen. Sooda sekoitetaan vehnäjauhoihin. Vehnäjauhot lisätään viimeksi taikinaan varoen turhaan vaivaamasta taikinaa. Taikinan annetaan olla viileässä seuraavaan päivään. Taikina kaaviloidaan ohueksi levyksi, josta otetaan muotilla piparkakkuja.
Paistetaan hyvässä uuninlämmössä ( noin 220 astetta).
Yleensä olen tehnyt taikinan ja pakastanut sen ja leiponut sitten kun on ollut sopiva hetki.
Piparkakut voi koristella valkuaissokerikuorrutuksella. Piparkakut ovat heti leipomisen jälkeen kovan tuntuisia, mutta pehmenevät purkissa sopivan mureiksi.

Lisääjä Merituuli tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 13.13:

Merituuli tarjoaa Outin ja muiden halukkaiden käytettäväksi mureiden, rapeiden ja TOSI HERKULLISTEN joulupipareiden reseptin.

VIENOSEN HILJAN PIPARKAKUT

350 g siirappia
300 g sokeria
500 g voita
2 kpl kanamunia
1 rkl kardemummaa
1 rkl neilikkaa
1 rkl kanelia
1/2 rkl inkivääriä
1 rkl soodaa
1/2 dl kermaa
1 kg KARKEITA vehnäjauhoja
150 g perunajauhoja
1/2-1 rkl pomeranssinkuorta
1/2-1 rkl maustepippuria (hienonnettu)

Siirappi ja sokeri kiehautetaan ja seos kaade-
taan kuumana kulhoon voin joukkoon ja vatkataan
tasaiseksi. Lisätään mausteet, vähän vatkatut
munat ja kerma, johon on sooda liuotettu. Vii-
meksi lisätään peruna- ja vehnäjauhot ja sekoi-
tetaan taikina sileäksi. Seuraavana päivänä kau-
litaan.
Tämän piparkakkureseptin salaisuus on KARKEAT
vehnäjauhot ja runsas voimäärä. Nämä piparkakut
ovat rasvaisia ja rapeita. Varo etteivät piparit
tule paistaessa liian tummiksi.

(Ohi reseptin; itse käytän mausteita vielä rei-
lummin kun ohjeessa mainitaan, esim. maustepip-
puria laitan enemmän, mutta pidänkin,että ne maistuvat voimakkaasti.)
Ne, joille olen reseptin antanut, ovat sanoneet
pipareita parhaiksi, joita ovat tehneet.

Lisääjä sireeeni tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 13.45:

Piparkakkutaikinoissa ei minusta maku olekaan yleensä ollut ongelma vaan se että itsetehdyt taikinat ovat olleet kovin hankalia käsitellä. Tästä johtuen olen siirtynyt valmiisiin taikinoihin, joita on helppo leipoa lasten kanssa. Nyt kuitenkin meinaan kokeilla Vienosen Hiljan ohjetta. Merituuli, onhan sitä helppo käsitellä? Millaiset on karket vehnäjauhot? Yleensä teen lasten kanssa sellaisia pieniä pipareita Tupperware - muoteilla. Lapset painaa leivinpaperin päälle kaulitun taikinan täyteen erilaisia piparikuvioita. Tämän jälkeen oteteaan ylimääräinen taikina pois ja työnnetään suoraan uuniin. Helppoa ja nopeaa ja ihana napostella pieniä herkkupaloja....

Lisääjä merituuli tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 15.10:

Sireenille sanoisin, että mielestäni on ollut helppo käsitellä, koska rasvaa on runsaasti, mutta aina laitan pöydälle vehnäjauhoja, ennenkuin kaulin taikinaa. Itse olen ostanut Vaasan Myllyn karkeita jauhoja, ne on pakattu 1 kg pussiin.
Käytän niitä myös kaulimisessa. Itse pidän taikinan jääkaapissa leipomisen ajan sekä käytän samoja karkeita jauhoja pöydällä.

Lisääjä sireeni tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 15.35:

Ok, täytyy kokeilla. Minulle kyllä jossain vaiheessa vasta valkeni, ettei todellakaan ole sama käyttääkö marg vai voita, jos ohjeessa lukee voi. Eli tuotteet käyttäytyvät erilailla ja voin korvaaminen marganiinilla saattaa aiheuttaa taikinan löystymisen.

Lisääjä Satu-Marjut tiistai, 13. marraskuuta 2001 - klo 20.41:

Minä olen jo äidiltä oppinut, että jauhoja kannattaa laittaa aina ensin vähemmän kuin ohjeessa. Me olemme tehneet Paraisten Piparkakkuja ja niistä tulee ihanan mureita, mutta ei kovia, jos ei laita liikaa jauhoja. Aina pitää paistaa KOEKAKKU, jotta oikea jauhojen määrä selviää. Jos pipari ei uunissa leviä liikaa, jauhomäärä on riittävä. Ja me kyllä kaulitaan ohueksi niin tulee rapeampi lopputulos. Mutta kai sitä on niin monta hyvää reseptiä kuin on leipojaakin.

Lisääjä outi keskiviikko, 14. marraskuuta 2001 - klo 13.10:

Oi kiitos kiitos kiitos, te kaikki. Ei tule meidän perheessä pipareita puuttuman.

Aion kokeilla jokaista reseptiä, vaikka en ehkä tänä jouluna kaikkia!

Lisääjä Jalomarja torstai, 15. marraskuuta 2001 - klo 13.14:

Korvatunturin piparit

250 g voita
200 g sokeria
2/3 dl siirappia
1 muna
1/2 tl suolaa
1 tl kanelia, neilikkaa, inkivääriä
2 tl pomeranssinkuorta
2 tl soodaa
n. 400 g vehnäjauhoja

Voi, sokeri ja siirappi vatkataan vaahdoksi. Muna ja vehnäjauho-mausteseos lisätään. Taikina saa seistä viileässä seuraavaan päivään. Kaulitaan ohueksi. Piparit paistetaan 160 - 170 asteen lämmössä. Miedossa lämmössä niistä tulee rapeita ja maukkaita.

Tässä on ollut mun suursuosikki monet vuodet.

Lisääjä Jalomarja torstai, 15. marraskuuta 2001 - klo 13.19:

Lisäys edelliseen. Silloin kauan sitten kun lapset olivat pieniä, näitä syötiin 3 - 4 satsia jo ennen joulua. Juju on toi pomeranssi ja se, että mausteita ei keitetä.

Lisääjä outi lauantai, 15. joulukuuta 2001 - klo 16.34:

No niin. Vienosen Hiljan piparitaikina on jääkaapissa. Piti oikein lähteä Isoon Kauppaan hakemaan karkeita vehnäjauhoja, kun lähikaupassa ei ollut.

Olen tallettanut kaikki yo. reseptit ja aion tulevina vuosina kokeilla kaikkia. Nämä Hiljan piparit vetosivat siksi, että Merituuli kehui niitä rasvaisiksi ja rapeiksi. Voiko sellaista vastustaa?

Katsotaan huomenna miten käy, onnistunko paistamisessa? Kerron tuloksen sitten.

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 15. joulukuuta 2001 - klo 17.00:

outi, kävitkö K-market Aurorassa vai? J Siellä on kyllä aika huono valikoima, hinnatki joskus aika outoja.

Lisääjä outi lauantai, 15. joulukuuta 2001 - klo 17.50:

Juu kävin.

Mutta kun ei ollut oikeanlaisia jauhoja, piti mennä KKK supermarkettiin, varmaan se kolmas koo tarkoittaa karkeita vehnäjauhoja.:)

Lisääjä outi sunnuntai, 16. joulukuuta 2001 - klo 19.23:

Ai ai, tulipas todella rapeita, mureita pipareita, kyllä Hilja piparireseptit osaa.

Tein vain puoli taikinaa, aika paljon tuli silti, ja laitoin reilusti mausteita. Kohtalaisen kovaa oli taikina yön yli levättyään, joten vaati voimia kaapia sitä astiasta!

Muuten taikina oli mukavaa, ei juuri tarttunut alustaan, eikä pahasti repeillyt reunoista. Helppo oli tehdä ja paistaminenkin onnistui, yhtään ei palanut, kun laitoin isännän uuninvahdiksi.

Lisääjä Annamanna sunnuntai, 16. joulukuuta 2001 - klo 23.01:

outi, mitä jauhoja olet käyttänyt, kun kerran lähikaupassa ei niitä myyty? Onneksi meidän vakiokauppa on kolmella koolla, niin löytyy varmaan karkeitakin vehniksiä. :)

Lisääjä outi maanantai, 17. joulukuuta 2001 - klo 10.17:

Yritin siis etsiä niitä karkeita vehnäjauhoja, joita ei meidän lähikaupassa ollut.
Halusin nimenomaan käyttää sellaisia, kun ohjeessa niin sanottiin.

Lisääjä HanneleRuattist maanantai, 17. joulukuuta 2001 - klo 15.10:

Tummaa siirappia ja fariinisokeria (tavallisen valkean sijasta), kardemummaa voi myös laittaa pipareihin. Inkifääri mahtava mauste! Muuten hyvä resepti toi.
(Englantilaiset tekee paljon inkiväärikakkuja.)

Lisääjä Katariina maanantai, 17. joulukuuta 2001 - klo 17.19:

Saa nauraa....Tein piparkakkutalon viimeisestä kaulimellisesta taikinaa. Vapaalla kädellä vetelin veitsellä seinät ja katon. Vasta kun aloin liittää kappaleita huomasin, että taloissa on yleensä pääty, jonka varassa katto on. Tästä kuvakulmasta moka ei näy. Mutta olipahan nopea tehdä. Ja ihan makean näköinen. Pihakuuset ja kaikki.
talo

Lisääjä sama maanantai, 17. joulukuuta 2001 - klo 17.21:

Niin ja piippukin unohtui. Se olisi ollut tärkeä.

Lisääjä HanneleRuattist maanantai, 17. joulukuuta 2001 - klo 18.40:

Lakritsipiippu, sama!
Meillä mies leipoi piparkakkutalon eilen.

Lisääjä viherpeukalo maanantai, 17. joulukuuta 2001 - klo 21.21:

Katariina, tuo on ihanan näköinen, kuin joulusadusta. Maistuu varmaan kans hyvältä.

Lisääjä Katariina tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 08.43:

Halusin vain näyttää, että piparkakkutalon leipominen ei tarvitse välttämättä paljon aikaa ja vaivaa ja näyttää silti koristeltuna ihan kivalta. Mahtuu vaikka kahvipöydän koristeeksi, koska on pieni. Tuohon kului aikaa paistaminenkin mukaanluettuna vain varttitunti.

Joskus olen leiponut talon, johon meni aikaa varmasti pari tuntia. Olihan tulos tietenkin komeampi.

Lisääjä -tintti- tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 09.33:

Meillä on miehen siskon perheessä perinteenä, että isä-arkkitehti tekee piirustukset ja tytär leipoo niitten mukaan joka vuosi erilaisen piparkakkutalon. On ollut goottilaista kirkkoa yms. ihanaa; Paula on todella taitava tuossa puuhassa, osaa laittaa ikkunatkin sokerista sulattamalla!

Omat lapset innostuivat tänä vuonna Kotilieden kalenterissa olleesta sokeripalalinnasta, saas nähdä saavatko aikaiseksi sitä askarrella :)

Lisääjä HanneleRuattist tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 10.08:

Edellis vuona muistutti piparkakku jääkiekkorinkkiä... pojat päättivät ja isä teki. Viime vuonna tehtiin jääkiitäjä, mut tänä vuonna satulinna... mies leipojana ja arkkitehtinä.
Mut lapset isoja nyt, olikohan viimeinen taideteos??

Lisääjä Annamanna tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 13.39:

Hannele, äitikin ajatteli joskus, että kun lapset ovat isoja, ei tarvitse enää tehdä piparitaloa. Mutta sittenpä nämä isot lapset vaativat piparitaloon valaistuksenkin! :) :) :)

Lisääjä ämdee keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 18.43:

MERITUULI!
Mikä olis ihanne uuninlämpötila Hiljan pipakakuille?

Lisääjä outi keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 20.49:

Mä paistoin ne kiertoilmauunissa vajaassa 200 asteessa. Tavallisessa varmaan noin 200 ois hyvä.

Tiedä sitten mitä resepti sanoo.

Lisääjä Merituuli torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 11.57:

VIENOSEN HILJAN piparit paistaisin 200C. Resepti on kotona ja itse olen nyt työpaikallani.Kiertoilmauunissahan lämpötila on vähän korkeampi kuin vastaava astemäärä tavallisessa uunissa.Luota Outiin.Ja tietysti ensimmäisen pellillisen jälkeen on viisaampi.

Lisääjä Merituuli torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 14.44:

Lisäys vielä VIENOSEN HILJAAN. Juuri maistelin työtoverini leipomia Hiljoja. Ei voi ainakaan moittia,ettei olisi rapeita olleet. Tosi hyviä olivat.

Lisääjä Liina torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 18.37:

Kiitos vaan Merituuli Hiljojen reseptistä, justiinsa pistin taikinan kylmään huomista varten. Taikina ainakin oli maistuvaa - vähän liiankin... kun nyt vielä onnistuisin noissa paistohommissa.

Lisääjä perennapeukalo perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 22.26:

Tiedättehän että kaupassa on valmiita piparkakkumaustepusseja! Ja minusta jauhojen karkeudella tai far.sok. vai tavall. - ei ole suurta merkitystä lopputulokseen. Hyviä ja mureita on tullut jo useana jouluna.
Teen lähinnä Jalomarjan ohjetta vastaavan ohjeen mukaan tuplana -siinä on sopiva määrä kyläilijöillekin asti ja kenties viemisiksikin..
Jouluiloa kaikille!!