Karhunköynnös (elämänlanka) on ottamassa vallan kukkapenkistä!

puutarha.net keskustelupalstat: Pihakasvien terveydenhoito: Karhunköynnös (elämänlanka) on ottamassa vallan kukkapenkistä!
Lisääjä Ritva sunnuntai, 20. toukokuuta 2001 - klo 12.39:

Kukkapenkissäni kasvaa ruusu- ja norjanangervoa. Viime kesänä huomasin ensimmäistä kertaa elämänlankaa (elikä karhunköynnöstä?), joka tänä vuonna on jatkanut voittokulkuaan! Sen valkoiset, lähes lyijykynänpaksuiset juuret risteilevät joka puolella pitkin penkkiä ja niiden ehjänä ylössaaminen on aivan mahdotonta. Onko kenelläkään kokemusta ja vinkkiä, mitä pitäisi tehdä vai onko ylipäätään mitään tehtävissä!!! Voiko tämä hirmuista elämänlankaa myrkyttää jotenkin vai myrkyttyvätkö siinä angervotkin? APUA, auttakaa joku!

Lisääjä nelli sunnuntai, 20. toukokuuta 2001 - klo 14.47:

On myös karhunköynnös nimeltään, luin juuri jostain. Valkoiset nätit kukat hetken.
Leviämisongelma on tuttu. Olen sitä ehkä parin vuoden ajan järjestelmällisesti hävittänyt ihan vaan käsin perkaamalla. Voiton puolella ollaan. Se pitäisi varmaan panna kasvamaan johonkin toisarvoiseen paikkaan, missä saa levitä omia aikojaan.

Eräs koiratarhan pitäjä oli siitä kiinnostunut. Se etsi kai peittokasveja koirahäkkien ympärille, maisemointitarkoitukseen. Ehkä se kävisi äänen vaimentamiseenkin?

Yksi minulle uusi vinkki, jonka kuulin vuohenkellokeskustelussa - Roundup(?). Ostin viheriän suihkuruiskupullon kauppiaalta, maksoin jotain 75 mk. OIKEAN kasvin lehtiin kun tuota "hormonimyrkkyä" laitetaan, kulkeutuu juuriin ja tappaa koko kasvin. Mutta jos menee väärän kasvin vihreisiin osiin, menee kyllä sekin. Eli käsittelyssä pitää olla varmaotteinen.
Tein myrkytyskokeen ehkä viikko sitten, nyt alkaa keltaisia laikkuja häämöttää. Kohteenani olivat leviävät rikkaruohot vuohenputki ja vuohenkello. Kokeilin myös jotain kukkapenkkiä reunustavien kivien ympäriltä, mihin tulee väkevävoimaisia rikkaruohoja.

Lisääjä Esikko sunnuntai, 20. toukokuuta 2001 - klo 17.32:

Roundup on tehokas myrkky. Sitä ehkä kannattaa ostaa 1l pullo laimentamatonta myrkkyä, jota sitten itse laimennetaan suihkupulloon. Tuleepi näin huomattavasti halvemmaksi. Toisaalta, ei sitä myrkyttämistä välttämättä niin paljon vuosien saatossa ole. Minä olen myrkytellyt ojanpientareen sepeliköstä rikkakasveja. Kun Karhunköynnöksen lehdet suihkuttaa Roundupilla kestää n. 2 vkoa ennenkuin kasvi alkaa kellastua ja kuolla. Älä käytä sateen alla tai kuumalla auringonpaisteella (myrkky huuhtoutuu pois tai haihtuu, ennenkuin pääsee vaikuttamaan.

Lisääjä Ritva sunnuntai, 20. toukokuuta 2001 - klo 19.42:

Kiitos Nelli ja Esikko - olen myös pyrkinyt käsin tätä köynnöstä kitkemään, mutta varsinkin näin sateen jälkeen tuntuu, että se nousee ihan silmissä, ja kaikkia niitä maanalaisia juuria, joita se levittelee pitkin kukkapenkkiä, on suorastaan mahdoton saada ylös! Tämä Roundup kuulostaa kyllä tässä vaiheessa hyvältä (näen nimittäin sieluni silmissä kukkapenkkini tämän koobraköynnöksen kuristamana....) - uskaltaako sitä sivellä / ruiskuttaa (??) kukkapenkin karhunköynnökseen pelkäämättä? Jos se kulkeutuu tämän vihulaisen juuristoon, eikö sitä myrkkyä joudu samalla maaperään ja sitä kautta kenties myös vaalittujen kasvien (minulla siis angervot) juuristoon?

Lisääjä Ritva sunnuntai, 20. toukokuuta 2001 - klo 19.56:

Nelli! Siitä maisemoinnista ja karhunköynnöksestä: kirja nimeltä "Palavarakkaus ja särkynytsydän sekä muut perinteiset koristekasvit" (kirj. Alanko - Kahila) tuntee tämän koobran - ja intoutuu ylistämään sitä "viehättäväksi" ja "komeakukkaiseksi" (itse saan siitä lähinnä vilunväristyksiä!). Kirjassa todetaan, että jos karhunköynnöksen "istuttaa seinustalle koristeköynnökseksi (ja tukee langoilla) ja heti sen edestä alkaa leikattu nurmikko, ei ole vaaraa sen liiallisesta leviämisestä." He myös kehuvat, että se "sulkee kaiken eteensä sattuvan petolliseen syleilyynsä niin puutarhassa kuin luonnossakin". Näin ollen se varmasti sopii maisemoimaan nopeasti ja varmasti rumia yksityiskohtia pihapiirissä - edellyttäen siis, että sen lonkerot eivät herätä kammotusta kuten minussa!

Lisääjä mummeli sunnuntai, 20. toukokuuta 2001 - klo 20.13:

Ritva, olen kanssasi samaa mieltä: karhunköynnös saa minut melkein raivon valtaan. Ainaskin 10 vuotta olen tehnyt hartiavoimin töitä sen saamiseksi kuriin ts.pois tältä tontilta, nyt alan olla voiton puolella! Roundupia täytyy kokeilla jos vielä jostain ilmestyy.

Lisääjä nelli sunnuntai, 20. toukokuuta 2001 - klo 20.33:

Kovasti on eri puolilla vakuuteltu, ettei Roundup tekisi mitään haittaa maaperään. Mutta jos sitä joutuu väärän kasvin lehtivihreään, josta hormoni kulkeutuu tietysti vain juuri sen kasvin juureen, missä lehti kasvaa. Siinä pitääkin sitten olla tarkkana, ettei väärään osu. Viisaampiakin neuvojia täällä on, mutta luulisi että aine on hyvä ko. ongelmaan.

Synkkä on minunkin mieleni karhunköynnöksestä, sen jälkeen kun sitä aloin vihdoin raivata. Siinä samassa olen huomannut, että on muitakin kasveja! Kaikki veks vaan, oli miten nätti hyvänsä.
Alan pt-netissä kai kehittyä pian ekspertiksi, miten kasveista päästään eroon ja hävitetään.:O

Lisääjä = sunnuntai, 20. toukokuuta 2001 - klo 22.29:

melläkin on kukkapenkissä elämänlankaa... koko kesä sitä aina revitään pois ja aina tulee takasin... on sen määrä toki vähentynyt... revityt ollaan heitetty tunkiolle ja on jännän näkönen tunkio...se kukkii!!! kaunis kukka se on ...kiusallinen vaan =)

Lisääjä kultapiisku maanantai, 21. toukokuuta 2001 - klo 07.42:

Mielestäni myrkkyä ei kannata suhkutella, vaan köynnös kannattaa katkaista ja sitten se maassa vielä kiinni oleva pää kastellaan myrkkyyn. Tämä siksi että ympärillä olevat kasvit ei kärsi.Toinen puoli käynnöksestä lakastuu omia aikojaan.

Lisääjä carolina maanantai, 21. toukokuuta 2001 - klo 13.32:

Karhunköynnöstä kasvoi meillä aidassa, siitä se levisi ja voimistui ja vaikka oli asfalttia ympärillä, alkoi tulla siitä läpi ja asfalttiin tuli reikiä!
Repimällä en sitä saanut pois, joten naapurin mies tuli ja antoi pullon Roundupia ja kyllä lähti. Ei vain riittänyt kertasuihkutus vaan piti suihkuttaa toinenkin kerta. Karhunköynnös on aivan älyttömän voimakaskasvuinen ja -juurinen.
Sitä on myös toisessa kukkapenkissä ja vaikka olen sitä repinyt ja poistanut juuria ja tehnyt vaikka mitä, niin vie aina väsytystaktiikalla voiton.
Ostin lisää Roundupia ja tämän kesän tavoite onkin päästä lopullisesti eroon karhunköynnnöksestä.
Vaikka sitä taitaa entisen kompostikasan liepeiltä pihan perältä vielä löytyä.
Täytyy senkin osalta tarkkailla tilannetta ja päättää, saako kasvaa vai pannaanko myrkky taas töihin :) .
Luulen, että jos maassa oleva pää vain kastellaan myrkkyyn, ei se tehoa. Tehokkaampaa on suihkuttaa lehtiin ja varoa tarkasti muitten kasvien lehtiä

Lisääjä ei myrkyille tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 08.48:

Täällä kovasti kehutaan roundupia, mutta väittäisin, että se on luultavasti uusi DDT. Amerikassa sillä ruiskutetaan aarikaupalla peltoja, ja on todettu sen olevan myrkyllinen madoille, hyönteisille, linnuille ja nisäkkäille. Jäämiä on todettu vielä vuoden kuluttua käytöstä, vaikka muka hajoaa vaarattomaksi. Tehoaine "glyfosaatti" häiritsee soijapapujen typensidontakykyä, tekee hernekasveista tautiherkkiä, tuhoaa maaperän tarpeellisia sienirihmastoja, on jäniksillä todettu vähentävän siittiötuotantoa 50 %, roundupin tuntematon aineosa aiheuttanut hiirillä maksa- ja munuaissyöpää. Maanviljelijöillä kolmanneksi yleisin kasvimyrkkyperäisten tautien aiheuttaja, maisemanhoitotyöntekijöillä yleisin (silmä- ja ihoärsytystä, päänsärkyä, huimausta ja sydämen rytmihäiriöitä).

Valitettavasti ei ole olemassa ihmeaineita, joilla ei olisi kääntöpuolta. Ei pidä ajatella, etä enhän minä nyt käytä kuin vähän vaan. Ajatelkaa, miten määrä kertautuu, kun kaikki naapurit ja heidän naapurinsa tekevät samoin. Ja kaikkialla vaan ylistetään, miten helppo ja varma konsti tämä on. Ihan niin kuin DDT:llä aikoinaan...

Takaisin kitkemään!

Lisääjä Mali tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 09.14:

Ai että oikein aarikaupalla. Eivät taida ameriikan viljelykset olla kamalan laajoja, sittenkään. Tietenkin kuka tahansa saa väittää mitä tahansa, mutta omasta mielestäni fiksumpaa on ottaa selvää tai luottaa asiantuntijoihin (esim. aineiden ominaisuuksia arvioiviin viranomaisiin).

Lisääjä ei myrkyille tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 09.49:

Niin, eipä se Malikaan muuhun osannut tarttua kuin epäoleelliseen "aari"-määritelmään. Sama se on sanoa "hehtaarikaupallakin", varmasti pitää paikkansa.

Ja juuri ne viranomaiset sitä DDT:täkin aikoinaan suosittelivat...

Asiantuntijoiden toisenlaisesta näkökulmasta mm. osoitteessa
joka on tässä.

"Omapa on maasi", mutta voisi ajatella myös jälkipolvia.

Lisääjä Humulus tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 10.32:

Kuka tietää mitä oli se vesakkomyrkky, jota Vietnamissa aikoinaan ruiskuteltiin helikoptereista? Muistini mukaan se olisi ollut jotain juuri glyfosaatin sukuista ainetta. Tarkoituksena oli tuhota pensaista lehdet niin, että niiden suojaan ei voinut piiloutua.

Lisääjä Ari tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 12.54:

Nimi oli Agent Orange, ja se itse ei tainnut olla kovin myrkyllistä, mutta sivutuotteena syntynyt dioksiini aiheutti ikäviä epämuodostumia ym. Lisäätietoa löytyy esim:
http://www.njaoc.org/facts.htm

Lisääjä ei myrkyille tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 13.04:

Vietnamissa käytetty "Agent Orange" sisälsi kemikaaleja 2,4-D ja 2,4,5-T sekä dioksiinia. Tätä ruiskutettiin metsiin. Siellähän on nyt rikkakasveista kehittynyt myrkyille vastustuskykyisiä kantoja, entistäkin sitkeämpiä ja hankalampia hävittää. Amerikkalaissotilailla, jotka olivat myös altistuneet myrkyille, todettiin mm. diabetestä, syöpiä, ja jälkeläisten epämuodostumia huomattavasti keskimääräistä enemmän. Mitenkähän itse vietnamilaisten kävi?

Nyt USA ruiskuttaa glyfosaattia Etelä-Amerikassa "hävittääkseen huumeviljelmiä". Paha vain, että usein myrkyt meneekin lentoruiskutuksilla väärään osoitteeseen ja paikallisten pelloilta menetetään sato. Sitten viereinen huumeviljelmä sen kuin kukoistaa. Täälläkin ruiskutetaan ihmisten päälle. Mutta eihän ne tietenkään ole amerikkalaisia, jotka kärsivät.

Tällaiset puuttumiset luonnon ekosysteemiin eivät voi olla jättämättä pysyviä, ennustamattomia jälkiä. Ja varsin todennäköisesti jälkeenpäin huomataan, että asiat ovat vielä aikaisempaakin huonommin.

Tarttis ajatella ensin.

Lisääjä mummeli tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 17.38:

AJATELKAA: Jäniksetkin vähenevät puolella eikä tarvii myyriä ja hiiriä myrkytellä kun ne kuolee mun Roundappiini jota olen suihkutellut karhunköynnöksiin about 1dl. Täällä sydänmailla puput ovat tosi riesa ja syksyisin hiiret. Järjen käyttö ei ole kielletty puutarhanhoidossakaan!

Lisääjä Liisa Maria tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 21.07:

Ei ole myöskään kielletty sydämen käyttö järjen käytössä.

Jospa vaan myrkyt ja myrkytyksen uhrit pysyisivätkin teidän Rounduppia käyttävien tonttien sisäpuolella, mutta niin ei ole. Niitä on nimittäin joka puolella maapalloa jossa Monsanton tuottamia myrkkyjä on käytetty (Roundup on vain yksi niistä). Koe-eläimet mukaanluettuna.

Toivottavasti pystytte myös ottamaan vastuun seurauksista, joita esim. juuri Roundupia käyttämällä saadaan aikaan.

Nimenomaan järkeä käyttämällä voi puutarhan hoitaja elää sopusoinnussa luonnon kanssa.

Ehdotan, että panette vaikka hiekalle koko pihanne ennen kuin käytätte myrkkyjä. Japanilainen puutarhataide on nyt muotia, noin esimerkiksi.

Kiitos teille "ei myrkyille" ja Ari järjen käytöstä ja sen levittämisestä!

Lisääjä nelli tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 21.56:

Se on muovipullo vihreä, jäi sanomatta.
Kauppias on ihan rekisteröity ja julkinen.

Lisääjä mummeli tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 22.36:

Mun myrkkyni ja myrkytetyt karhunköynnökset eivät kylläkään ole "joka puolella maapalloa". Ne ovat taatusti mun tontillani.

Lisääjä ei myrkyille tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 23.53:

Kuule mummeli, näinhän se asia ei ole, että käyttämäsi aineet sinun tontillasi pysyisivät. Ellei sitten tonttisi ole umpikuvulla ja läpäisemättömällä pohjakalvolla eristetty.

En toki ole yksin sinua syyttämässä maapallon kaikista myrkyistä, mutta kyllä nyt vaikuttaa siltä, että olet joutunut yksipuolisen tiedottamisen uhriksi, nimenomaan myrkkykauppiaiden puolelta.

Roundup ja vastaavat täystuhot panevat ainakin minulla vahvasti hälytyskellot soimaan. Ihminen tietenkin yrittää päästä kaikesta vähällä vaivannäöllä, ja vastahakoisesti ottaa vastaan tietoa, joka mahdollisesti johtaisi vaivannäön lisäämiseen. Kuinkahan monella jonkun Roundupin käyttö on alkanut juuri tällaisesta "no se oli vain 1 dl", ja kun siinä on päästy vähällä työllä ja näennäisen hyvin tuloksin, niin "käytänpä sitä vähän tuollakin ja tuossapa se vasta on ikävä kasvi, eroon on päästävä äkkiä, Roundupia vaan päälle..." Lukekaa vain tämän otsikon alta aikaisempia kirjoituksia! On kai se houkuttelevaa, jos ei välitä pitkäaikaisvaikutuksista JOITA EI VIELÄ TUNNETA kokemuksen puuttuessa!

Lisääjä Hannele keskiviikko, 23. toukokuuta 2001 - klo 00.13:

Minä pyörittelin jo Roundup-pulloa käsissäni, mutta kun luin ohjeet kuinka tätä "vaaratonta" ainetta tulee käyttää kaikenmoisten suojainten kanssa laitoin pullon nopsasti takaisin hyllyyn. Samoin kävi muurahaismyrkyn kanssa.

Lisääjä carolina keskiviikko, 23. toukokuuta 2001 - klo 13.13:

Nyt kun Roundupia ei saa enää käyttää, neuvokaa miten muuten karhunköynnöksestä pääsee eroon? Tyhmyyksissäni laitoin sitä kukkapenkkiini enkä tiennyt miten sitkeä ja hankala kaikennielevä köynnös se on.
Kitkeminen ei ole auttanut vaan sen valkoiset, paksut juuret jatkavat kukkapenkkini valtaamista. Vaikka kuinka olen tarkkana, aina se putkahtaa jostakin näkyville ja entistä vahvempana.

Lisääjä Jaana J. keskiviikko, 23. toukokuuta 2001 - klo 13.21:

En ole minäkään Roundupin ystävä, mutta kyllä sitä voi mielestäni käyttää, jos kaikki muut keinot on kokeiltu ja havaittu riittämättömiksi. Ja karhunköynnöksen voi käsittääkseni myrkyttää kastamalla verson pään Roundupiin, sillä tavoin ainetta ei tule leviteltyä liikaa.

Lisääjä myrtti keskiviikko, 23. toukokuuta 2001 - klo 14.43:

Minä otin syksyllä koko kukkapenkin ylös ja vuorasin juurimatolla. Kääntelin ja seuloin talikolla multakasaa niin kauan, ettei sinne jäänyt rikkaruohojen juuria. Ennen kuin laitoin perennoja takaisin, jaoin ne ja revin juurakkoja kaksin käsin niin, että sain karhunköynnöksen juuret nyhdetyksi perennojen juurten keskeltä pois. Ne on helppo tunnistaa, ne ovat valkoisia ja paksuja. Luonnehtisin hommaa pirulliseksi. Nyt odottelen mielenkiinnolla, onnistuiko homma vai putkahtaako kukkapenkistä esiin uusi karhunköynnöspopulaatio. Homma oli pakko tehdä, koska joka ikisen perennan ympärille oli kiertynyt henk. koht. kuristajaköynnös ja myös juuret olivat kietoutuneet yhteen.

Lisääjä raisa keskiviikko, 23. toukokuuta 2001 - klo 15.09:

Perennapenkin kulmassa kasvaa vanha ruusupensas, joka siihen aikanaan kaivinkoneella siirrettiin ja mukana tuli myös elämänlankaa. Sehän tosiaan tappaa ison puuvarsisen ruusunversonkin. Perennoista sen voi repiä pois á la myrtti, mutta mites noista ruusun juurista? Ei riitä minulla käsivoimia eikä kärsivällisyyttä ryhtyä sitä pehkoa kaivamaan ylös. Auttaisiko oikein paksu kerron jotain katetta? ja vaikka sanomalehteä alle?

Lisääjä mummeli keskiviikko, 23. toukokuuta 2001 - klo 19.48:

Ei auta, sanoo mummeli.

Lisääjä esikko keskiviikko, 23. toukokuuta 2001 - klo 23.02:

ÖH...tulikohan nyt kärpäsestä härkänen? Eiköhän se ole jokaisen omassa harkinnassa mitä käyttää ja koska käyttää. Eihän kukaan mielellään myrkkyä käytä, mutta joskus se on ihan tarpeenkin. Luulisin, että Roundup täytyy sivellä tai suihkuttaa lehtiin, että se imeytyy tehokkaasti juuristoon. Se saattaa ehkä juuriston kautta jonkin verran tuhota ympärillä olevaa kasvustoakin - tämä on arvelua, ei tietoa.
En ole myrkkyjen ystävä, mutta käytän jos täytyy. En aio käyttää aikaani loputtomiin kesäisin juolavehnän ja valvatin tms. kitkemiseen.

Lisääjä kärpäslätkä keskiviikko, 23. toukokuuta 2001 - klo 23.15:

Lukekaa vain aikaisempia tekstejä
niin usein sieltä löytyy joku joka alkaa saarnaamaan ja syyllistämään koko maailman murheista toisia suuressa viisaudessaan. Järjen käyttö on näissäkin asioissa sallittua.

Lisääjä mummeli torstai, 24. toukokuuta 2001 - klo 15.15:

Kirjoititte,esikko ja kärpäslätkä,täyttä asiaa.

Lisääjä lagurus torstai, 24. toukokuuta 2001 - klo 17.17:

Pienistä pisaroista ne joetkin syntyvät. Omituista tuollainen ajattelutapa, että minä vain vähäsen, se ei maailmaa kaada... mitä sitten kun miljoonat ajattelevat samalla tavalla?

Ette et saa niitä rikkaruohoja ikinä lopullisesti kuolemaan onneksi. Siemenet leviävät ilmassa ja itävät yhä uudelleen ja uudelleen, ja te vain myrkytätte ne yhä uudelleen, loputon kierre, vai mitä? Kasvikin on viisaampi kuin ihminen, säästää siemeniään tuleville vuosille maan uumenissa, vaan ihminen vain tuhoaa omansa...

Lisääjä lagurus torstai, 24. toukokuuta 2001 - klo 17.20:

Minä tein karhunköynnökselle niin, että kaivoin kaikki vadelmat ylös ja köynnöksen juuret, laitoin tilalle perunamaan nyt jo toista vuotta... ja jokaisen maasta nousevan köynnöksen alun kaivan ylös. voin sanoa, että hyvin niuksati enää nousee tämä viheliäinen rikkaruoho...

Lisääjä raisa torstai, 24. toukokuuta 2001 - klo 21.20:

Mummeli ja muut, jos minä kuitenkin teen niin, että laitan ruusupuskan alle paksun kerroksen sanomalehteä ja ruohokatteen sen päälle, niin tuleeko se pahuksen köynnös siitä läpi vai pyrkiikö se entistä suuremmalla vauhdilla katteen ulkopuolelle, eli siis viereiseen perennapenkkiin, jossa ei VIELÄ ole yhtään alkua näkynyt? Näillä nimenomaisilla kasveilla on tunnearvoa. Pahus vieköön, että tulikin laitettua ne perennat juuri siihen puskanjuureen ennen kuin huomasin sen elämänlangan.

Lisääjä ei myrkyille perjantai, 25. toukokuuta 2001 - klo 08.41:

Eläköön myrtti! Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sinulle! En yhtään epäile, etteikö kukkapenkin perkauksessa olisi ollut hirvittävän iso työ, mutta esimerkilläsi osoitit, että se on tehtävissä. Sinulle ei varmaankaan tullut työstä pysyviä haittoja, ja kukkapenkki koki nuorennusleikkauksen. Todellinen hyvän mielen aihe!

Kärpäslätkää sen sijaan pyydän lukemaan aiemmat viestini hiukan tarkemmin, sikäli kuin hän tarkoitti minua kirjoittaessaan saarnaajista ja syyllistäjistä. Tuohon joukkoon en nimittäin suostu tunnustautumaan, vaan sitä paljon puhuttua järjen käyttöä peräänkuulutan minäkin. Valitettavan usein vain tietyn tyyppiset ihmiset luulevat järjenkäytöksi sitä, kun tehdään niin kuin "kaikki muutkin tekevät". Niin kuin lampaat.

Lisääjä Liisa Maria perjantai, 25. toukokuuta 2001 - klo 09.55:

Voisiko joku selittää minullekin millä tavalla myrkkyjen, kuten Roundupin käyttäminen on järjen käyttöä. Ei nyt mene jakeluun tämä yhtälö.

Sitten olisi vielä toinenkin yhtälö, nimittäin että miten on perusteltavissa se, että faktan esittäminen myrkkyjen tuhovoimista olisi syyllistämistä.

Ehkäpä mummeli & kumpp. suostuvat tätä asiaa valaisemaan.

Etukäteen vastauksistanne kiittäen

Liisa Maria

Lisääjä myrtti perjantai, 25. toukokuuta 2001 - klo 18.45:

Unohdin mainita, että kukkapenkki oli myös täynnä koivunjuuria, jotka eivät totisesti lähde ahkerallakaan kitkemisellä...

Lisääjä mummeli perjantai, 25. toukokuuta 2001 - klo 20.51:

Liisa Maria:aiheetta enempään...

Lisääjä Ritva sunnuntai, 27. toukokuuta 2001 - klo 23.15:

Olen elänyt viikon verran internetin ja muiden sähköisten viestimien tavoittamattomissa ja nyt palattuani päätin taas käväistä puutarha.netissä... APUA! Miten tässä keskustelussa nyt näin on käynyt? Hei myrkynlevittäjät ja -vastustajat: peruskysymys oli siis, miten päästä karhunköynnöksestä eroon! Tämä rikkaruoho (tai mikä lie "perinneköynnös" á la Alanko - Kahila nyt sitten lieneekään) ei todellakaan ole mikään kevyen sarjan ruohonpätkä vaan todellinen tappajakasvi, joka nopeasti ja varmasti näyttää tuhoavan muut kasvit alleen.

Tietysti - luonnonmukaisuuteen itsekin positiivisesti suhtautuen - olen vielä muutama vuosi sitten suhtautunut koko puutarhanhoitoon nurjamielisesti: miksi ihmeessä ihminen ylipäätään pyrkii muokkaamaan luontoa omien mielihalujensa mukaan ja istuttamaan täysin luonnonvastaisia, pitkälle jalostettuja kasveja lähiympäristönsä riesaksi sen alkuperäiskasvistoa - siis rikkaruohoja - uhmaamaan? Mutta kun näin kuitenkin on - ja itsekin huomaan nykyisin (entisenä kerrostaloasukkina) seisovani lantasaappaitani myöten kaikenlaisten istutettujen "luonnottomuuksien" keskellä (ties miten nekin luonnon tasapainoa muuttavat...!) - olen huomannut meissä jokaisessa asuvan pienen "dr. mengelin" nostavan minussakin päätään: olen ihan tosissani ajatellut säilyttää kukkapenkkini vain angervojeni asuinsijana ja häätää sieltä - luonnon moniarvoisuutta siis räikeästi uhmaten - karhunköynnöksen tapaiset muukalaiset.

Kun nykyisessä paikassaan (tähän asti) mainiosti viihtyviä, upeasti kukkivia angervoja on kuitenkin noin kolmisenkymmentä isoa yksilöä, ei niiden ylöskaivaminen ja uudelleen istuttaminen tunnu mahdolliselta, olen kyllä enemmän kuin halukas pääsemään tavalla tai toisella häikäilemättömästi etenevästä karhunköynnöksestä eroon - joko kitkemällä tai myrkyttämällä. Koska lonkeroköynnöksen juuret risteilevät limittäin ja lomittain angervojen juurien lomassa, niitä on mahdotonta saada maasta kokonaan irti; mikä siis neuvoksi?

Mummeli! Kerroit taistelleesi karhunköynnöstä vastaan vuosia: levittääkö se mokoma juuriaan maan alla yhä pitemmälle ja pitemmälle, jos sen maanpäällisiä osia jaksaa sinnikkäästi kitkeä? Vai heikkeneekö se vähitellen? Omassa kukkapenkissäni köynnös on nimittäin ottanut valtaansa vasta toisen puolen - toiselle puolella sitä ei vielä ole noussut.

Lisääjä oasis maanantai, 28. toukokuuta 2001 - klo 08.39:

Laita nyt äkkiä juurimattoa maahan esteeksi, jos kerran tiedät, missä juuriston kautta leviävää rikkakasvia ei vielä ole!

Lisääjä mummeli maanantai, 28. toukokuuta 2001 - klo 19.13:

Ritva! Pensasruusuni meinas tukehtua köynnöksiin,leikkasin keväällä alas,ja sen jälkeen JOKA IKINEN AAMU kitkin JOKAIKISEN köynnöksen alun pois.Kun ei anna maanpäällisten kasvin osien kasvaa niin juuret kyllä kuihtuu.Tää on mun kokemukseni. Samoin olen perennapenkin ottanut alkutekijöihinsä samalla tavoin kuin "myrtti",ja ottanut JOKAIKISEN valkean juuren pois. Nyt on työn alla hansaruusu , jonka se mokoma köynnös on jo tuhonnut sama juttu :pensaitten leikkuu ja sitten vaan kitkemään.
En ole yhtään käyttänyt myrkkyä,vielä, mutta sitten käytän jollei mikään muu tepsi.
En tosiaankaan ole mikään myrkkyjen suurkuluttaja,mutta en ole myöskään ehdoton,missään asiassa.

Lisääjä nelli maanantai, 28. toukokuuta 2001 - klo 22.05:

Mummeli puhuu asiaa. Minäkin olen noudattanut aika paljonkin tuota, napsaisen poikki viheriän osan. Kyllä se kasvi siihenkin ajan mittaan ilmeisesti taintuu, kun ei saa lehtivihreän kautta elinvoimaa.
Mutta jos on mahdollisuus, raivaan juurakoita pois. Jos vielä laittaa jotain peittoa, luulisi tepsivän, kun ei pääse lehtivihreää kehittämään.
Minulla tuli salaojakaivanto onnellisesti apuun (ainakin vielä uskon niin), jollakin taisi tulla pottumaaksi kääntö.

Lisääjä ei myrkyille tiistai, 29. toukokuuta 2001 - klo 11.25:

Hiukan ihmetyttää tämän nimimerkki mummelin puheet, vai onko mummeleita useampia? Nyt väittää, ettei ole myrkkyjä käyttänyt, mutta mitähän juttuja nämä edelliset sitten olivat:

Lisääjä mummeli tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 17.38:

"..ne kuolee mun Roundappiini jota olen suihkutellut karhunköynnöksiin
about 1dl..."

Lisääjä mummeli tiistai, 22. toukokuuta 2001 - klo 22.36:

"Mun myrkkyni ja myrkytetyt karhunköynnökset..."

Ihmettelen vaan, että onko asialla joku riidanhaastaja vai tuliko nyt muuten vaan narrattua aikansa kuluksi.

Mummelin viimeisimmät kertomukset parantavat hänen itsestään antamaansa kuvaa huomattavasti.

Lisääjä Mauri-Antero tiistai, 29. toukokuuta 2001 - klo 12.00:

Onkos kellekään tullut mieleen myrkyistä kun nyt puhutaan, kuinka rikkaruohot on tapettu ostomullasta? Multa kun koostuu savesta, turpeesta ja hiekasta, joista kaksi jäkimmäistä on lähes puhtaita, mutta entäs tämä "peltosavi"? onko siellä joku käsin nyhtämässä rikkaruohoja? Tuskin, ensin on pelto myrkytetty, sitten jatkojalostettu.
nimimerkki myrkky-multaa jokaisen pihalla...

Lisääjä nelli tiistai, 29. toukokuuta 2001 - klo 14.35:

Ihan mielenkiintoinen kysymys, tässä kemiallisista myrkyistä vapaaksi pyrkivässä keskustelussa.

Lisääjä ahkeraliisa tiistai, 29. toukokuuta 2001 - klo 16.07:

Jos savea nostetaan sulan maan aikana koko ajan pellon pohjasta jyrsimällä, niin ei siinä kesän aikana ennätä paljoa rikkaruohoja väliin kasvaa. Samoin kuin turvesoillakin, sen verran kovaa on mylläys koko ajan ettei ehdi rikat rokkaan. Pintakerros rikkaruohonjuurineen varmaan savipelloltakin kuoritaan ensin pois ja myydään halvalla peltomultana ei-nirsoille asiakkaille.

Lisääjä nelli tiistai, 29. toukokuuta 2001 - klo 16.31:

Joskus puhutaan kuumakäsittelystäkin. Tuskin kuitenkaan tehdään noille myyntimultaaineksille? Meinaan kaikenlaista on tullut joskus kokeiltua.

Lisääjä mummeli tiistai, 29. toukokuuta 2001 - klo 20.58:

Mummeli on ihan sama mummeli,halusin hiukan härnätä, kuten sanoin:en ole ehdoton missään asiassa. Voin käyttää myrkkyjä ja olla käyttämättä! Siitä sen suurempaa numeroa tekemättä.

Lisääjä carolina keskiviikko, 30. toukokuuta 2001 - klo 13.41:

Samaa mieltä mummelin kanssa. Ei tämä maailma muutenkaan pelkästään musta-valkoinen ole :)

Lisääjä Helenium keskiviikko, 30. toukokuuta 2001 - klo 15.32:

Ette varmaan usko, mutta olen kantanut kassikaupalla karhunköynnöksen juuria isälleni, joka haluaisi kasvin ladon seinälle. Kyllä on mokoma huono lähtemään kasvuun. Ajatuksena oli saada kaunis valkoinen ja vaaleanpunainen seinämä kesäksi. Turha toivo. Eli on niitä murheita toisinkin päin.

Lisääjä Ritva torstai, 31. toukokuuta 2001 - klo 10.40:

Olen tällä hetkellä pyrkinyt pitämään köynnöstä kurissa kitkemällä sen näkyviä, esiin pulpahtavia osia ja siinä samallahan sitä saa niitä juuriakin - ainakin jonkun verran - nyhdettyä maasta. Lohdullista kuulla, Mummeli ja Nelli, että valoa tässä taistelussa on siis edes hiukan nähtävissä!

Oasis, mikä se juurimatto on ja voiko sitä viritellä keskelle kukkapenkkiä? Ymmärsin, että jokin sulku se on, mutta estääkö se karhunköynnöksen juurien leviämisen, kun Carolina tuolla ylempänä kertoi, että karhunköynnös puski jopa asfaltin läpi!!? (Eli kyllä se Alako - Kahilan kirjassaan antama optimistinen vinkki pitää karhunköynnöksen leviäminen kurissa edessä kasvavalla nurmikentällä tuppaa vähän hymyilyttämään tällaisen asfalttiin reikiä puhkovan bodybuilding-köynnöksen kanssa taistellessa...)

Ehkä - kunhan köynnös on alkupaloikseen ensin kuristanut pari angervopensastani - tartun sittenkin siihen Roundupiin vaikka pelkään siinä leikissä angervojenkin kärsivän. Voi että, Helenium, kun minunkin karhunköynnökseni olisivat yhtä vähäveristä lajia kuin sinun isäsi ladon seinämälle kuihtuvat yksilöt! Olisivatko ne juuret sittenkin sitä tavallista elämänlankaa, ei siis tätä rambo-karhunköynnöstä?

Lisääjä carolina torstai, 31. toukokuuta 2001 - klo 10.59:

Voihan olla että karhunköynnös ei ole vielä juurtunut, mutta vauhtiin päästyään kasvaa hyvin. Ei minullakaan ollut vaikeuksia ensimmäisenä eikä toisenakaan vuonna karhunköynnöksen kanssa, mutta sen jälkeen...
Anoppini kasvatti menestyksellisesti pohjanmaalla karhunköynnöstä talonsa seinustalla ja se kasvoi hyvin ja kauniisti. Ei kait itse kasvissa mitään vikaa ole, jos siitä tykkää, ongelmahan on sitten vasta kun haluaa päästä siitä eroon!

Lisääjä Ritva torstai, 31. toukokuuta 2001 - klo 13.48:

Ei kyllä se on nyt Roundupin paikka - jos se näin toista kasvukauttaan aloitellessaan tästä vielä tulevana kesänä voimistuu, niin sitten on piru merrassa!

Lisääjä nelli torstai, 31. toukokuuta 2001 - klo 22.28:

En tie uskallanko täällä sanoa, mutta etelänkevätesikon yks kukka kellastuu! Mitään en karu kumminkaan.
Huomasin nokkosen punaviinimarjapuskan alla, joka oli aivan kuin Roundupilla käsitelty, just samanlaisia keltaisia. Enkä taatusti ole sinne mitään pannut! En silti halua yllyttää. Mutta olen vähän haastellut aineesta muitakin tahoja, ihan ammattilaisia. En tiedä enempiä, mutta ei se näin jyrkkää ollut se suhtautuminen, minkä vaikutuksen täällä on saanut. Nimim. maallikko, tunnustetaan, edelleenkin.

Lisääjä Ritva perjantai, 1. kesäkuuta 2001 - klo 14.48:

Hui... ehkä jatkan vielä kitkemislinjaa - sittenkin... (ja tyydyn vaikka suusanalliseen tor(j)untaan: "jos et heti jätä angervojani rauhaan tulen ja suihkutan Rounduppia!") Mutta mitä ne ammattilaiset ovat sanoneet? Onko mahdollista, että Roundup lähtisi hiipimään pitkin pihoja?

Lisääjä nelli perjantai, 1. kesäkuuta 2001 - klo 18.41:

Sitä esikon kukkaa seuraan. En tiedä miten se luonnostaankaan vanhenee. Mutta siihen on saattanut osua Rounduppia. Olin jakanut kasvin aiemmin, joten vertailu ainakin on helppoa. Se nokkosen keltaisuus on käsittääkseni puhdas luonnon oikku. Kyllä niitä kaikki nokkosten näkijät ovat nähneet. Liekö siinä sitten niitä samoja "hormoneja"?

"Alustaviin kyselyihini" kuulin, että ainetta käytetään laimennettuna, kai laajoillekin aloille. Ei siitä näin jyrkkiä reaktioita syntynyt. Mutta koska kyse on jo toisen käden tiedosta, en aio asiaa puida. Jos on merkittävästä ongelmasta kyse ja asiaa on, luulisi siitä avattavan oman keskusteluaiheensa. Kuluttajana minun on voitava luottaa puutarhamyymälöihinkin. Tämä riittää minun osaltani tästä asiasta. Vielä ei ole huonoja kokemuksia.

Lisääjä Ritva sunnuntai, 26. elokuuta 2001 - klo 20.18:

JÄLKIKIRJOITUS:
Olen elänyt tämän kesän karhunköynnökseni kanssa ja torjunut sitä ainoastaan käsipelillä kitkemällä. Kesä-heinäkuussa kitkemistouhu oli ajoittain niin hurjaa, että meinasi mennä usko, mutta heinäkuun loppua kohden kukkapenkki alkoi rauhoittua ja nyt ajattelen jo toiveikkaasti ensi kesää: ehkä, jos jaksan jatkaa kitkemistä, köynnös vähitellen heikkenee...
Kiitos kaikille hyödyllisestä ja kiinnostavasta keskustelusta!

Lisääjä mummeli maanantai, 27. elokuuta 2001 - klo 13.58:

Samoin kuin Ritva, olen minäkin nyppinyt nyppimästä päästyäkin karhunköynnöksen alkuja. Voiton puolella ollaan!! Vielä on vanha vanha juhannusruusupehko täynnä köynnöstä,ruusut on jo kuoleman kielissä mutta kohta on köynnöksetkin, annoin niille nimittäin Roundopia.Syksymmällä kiskon pensaat juurineen, ja vielä ensi vuonna sen nurkan myrkytän, sitten siihen voikin istuttaa vuorenkilpeä.Tämä on pohjoisen puolella oleva nurkkaus,jota täytyy nyt siivota.

Lisääjä carolina tiistai, 28. elokuuta 2001 - klo 11.06:

Hohhoijaa. Toisesta paikasta kun sain karhunköynnöksen pois, eli siitä missä se tuli jopa asvaltin läpi, niin nyt se rehottaa perimmäisessä nurkassa, johon oli tarkoitus laittaa aivan muuta eli liiaksi levinneitä kukkia ja perennoja.
Kitkemällä siitä ei eroon pääse, joten vain yksi keino on jäljellä.
Kurjaa.

Lisääjä Lasipartsi keskiviikko, 29. elokuuta 2001 - klo 08.47:

Selviytyisikö tämä karhunköynnös paahteisella parvekkeellani? Siinä kun meinaa kaikki kuolla, eihän se siitä voisi levitä mihinkään. Eikös siinä ole aivan kauniit kellomaiset kukat?

Toinen paikka, mihin olen moista ajatellut, on tuttavani tontin takana olevan VR:n kanaverkkoaidan viereen. Se ei ole enää tuttuni maata, mutta voisihan karhunköynnös karata vahingossa. Siinä on vähän multaa, aika kova maa, mutta taitaisi selviytyä köynnös siinäkin?

Lisääjä carolina keskiviikko, 29. elokuuta 2001 - klo 09.03:

Saattaisipa hyvinkin selvitä parvekkeellasi, mutta tietenkin tarvitsee kastelua. Jospa jotain siemeniä tippuu maahan niin mahtaisiko siitä lähteä leviämään?
Onhan siinä kauniit kukat, mutta tuo leviäminen sopimattomissa paikoissa himmentää sen viehättävyyttä.
Luultavasti kertomassasi verkkoaidassa se saattaisi menestyä hyvinkin, ei sitä luonnossa tarvitse kastella.

Lisääjä Lasipartsi keskiviikko, 29. elokuuta 2001 - klo 14.04:

Jos olen oikeassa kasvissa (valkokelloinen kaikki kuristava köynnös), on sitä talomme lähellä ojat pullollaan. Ajattelin, että voisin niistä siemeniä kerätä.

Vettä parvekkeellani menee joka tapauksessa kymmeniä litroja päivässä, se ei ongelma.

Lisääjä carolina torstai, 30. elokuuta 2001 - klo 09.52:

Lähtee kyllä kasvamaan juurenpaloista helposti. Juuret ovat valkoisia,pitkiä ja jos niitä laitat laatikkoon, varmasti kasvaa.
Siemenistä lisäämisestä en tiedä, oliskohan samantapaista kuin päivänsinen kanssa.

Lisääjä HanneleRuattist perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 00.06:

Elämänlanka

Lisääjä HanneleRuattist perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 00.09:

Elämänlanka on kaunis tavallaan - jä näin pitkäksi voi kasvaa!
Mutta se tappaa pensaat ja perennat...

Lisääjä HanneleRuattist perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 10.19:

Elämanlanka lähikuvassa, ei saa antaa tehdä siemeniä.

Lisääjä HanneleRuattist perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 10.23:

Ei yhtä villi mut samanlainen kukka.

Lisääjä Lasipartsi perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 11.02:

Sama kukka, siirrän sit juuria omiin ruukkuihin ensi keväänä. Tai voin siirtää taimia, tuskin kellekkään haittaa, sama jos ottaisin horsmia. Jostain syystä olen köynnöksiin rakastunut, minusta tuo kuristajakasvikin on kaunis. Ruattin Hannelen kuvat hienoja, kiitos niistä!

Lisääjä Seppo perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 11.40:

Tässä ovat nyt erilaiset kiertokasvit menneet hieman sekaisin. Kiertokasveihinhan (Convolvulaceae) kuuluvat mm. elämänlangat (Ipomoea), karhunköynnökset (Calystegia) ja kierrot (Convolvulus).

Elämänlangat ovat yksivuotisia köynnöksiä ja niitä on runsaasti erilaisia, kuten yllä olevasta linkistäkin voi havaita. Suomessa varmaankin tunnetuimmat ovat aitoelämänlanka (Ipomoea purpurea) ja päivänsini (Ipomoea tricolor).

Karhunköynnökset ovat taas näitä erittäin voimakkaasti leviäviä monivuotisia ruohovartisia köynnöksiä, joita tässä keskustelussa kai lähinnä tarkoitetaan. Näitähän löytyy muutamia erilaisia eli valkokarhunköynnös (Calystegia sepium), punakarhunköynnös (Calystegia sepium ssp. spectabilis), somakarhunköynnös (Calystegia pulchra) ja kerrottukukkainen Calystegia pubescens 'Multiplex'. Jostain syystä karhunköynnöksestä on perinteisesti käytetty nimitystä elämänlanka, joka on kuitenkin virheellinen, eikä sitä minusta pitäisi käyttää tässä yhteydessä lainkaan.

Convolvulus arvensis on taasen peltokierto, joka on tietääkseni luonnonvarainen Suomessa.

Lisääjä Hannele perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 13.20:

Parvekekasviksi sopisi hyvin tuo Calystegia pubescens 'Multiplex'. Juuret voi säilyttää talven yli esim. kellarissa. Minulla on sitä sekä maassa (aloitti kukinnan vasta äsken) ja kuistilla talvetettuna, jälkimmäinen on kukkinut pitkään ja hartaasti. Kasvia myy esim. Särkän perennataimisto, ja näin soma se on:

Multiplex

Lisääjä HanneleRuattist perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 13.41:

Karhunköynnös ei kyllä meikäläisen silmään erotu...

Lisääjä HanneleRuattist perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 13.50:

Karhunköynnöksestä toinenkin kuva - paina niin tulee suuremmaksi.
Tapio, latinaa osaat, mutta voitko kertoa, kumpi puutarhassanai kasvaa?

Ruotsiksi kutsutaan molempia "vinda"...

Lisääjä HanneleRuattist perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 13.51:

Seppo, sulta mä kysyin, kumpikohan puutarhassani kasvaa?

Lisääjä Ainikki perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 14.50:

Hyvä Seppo että kirjoitit sen, mitä minäkin aioin kirjoittaa, kun luin keskustelua keväästä asti! Kirjoitinkin keväällä samaa jonkin aiheen yhteyteen.

Siemenkaupasta saa YKSIVUOTISEN AITOELÄMÄNLANGAN siemeniä. Se kiipeilee minullakin ruukusta puun rungolle. Sen sijaan luonnonvarainen vieraamme karhunköynnös on mielestäni taantunut nyhtämisen ja seulonnan - terveiseni myrtille ym. - seurauksena. Kaivan heti juuren pois jos näen pienenkin alun.

Upea auringonkukan hymy kaikille kauniin syksyn iloksi!

Lisääjä Seppo perjantai, 31. elokuuta 2001 - klo 15.34:

HanneleRuattist, jos tarkoitat että onko köynnöksesi elämänlanka vai karhunköynnös, niin kyllä se on karhunköynnös, jos se nimittäin on monivuotinen.

Kuten Hannele sanoikin, Calystegia pubescens 'Multiplex' sopii erittäin hyvin parvekekasviksi. Minulla se on melkoisen paahteisella parvekkeella ja tuntuu menestyvän hyvin kunhan vain muistaa kastelun. Kukkii juuri tällä hetkellä. Se näyttäisi kukkivan selvästi runsaammin kuin nuo muut karhunköynnökset.

Tätä kerrottukukkaista karhunköynnöstä on muuten tänä kesänä ollut myynnissä useissakin puutarhamyymälöissä. Täällä Tampereella sitä on ollut ainakin Sammonkadun Prisman sekä Sarankulman S-Marketin puutarhamyymälöissä (en tiedä onko vielä).

Lisääjä pirketti maanantai, 3. syyskuuta 2001 - klo 08.34:

Minulla on luultavasti peltokierto, jonka toin itä-Suomesta ja siitä sain samanlaisen vaivan kuin karhunköynnöksestäkin. Siinä on ihanan vaalean punaiset kukat ja vartta tulee vaikka kuinka monta metriä. Keväällä ja alkukesästä saan kaikki alut aina pois, mutta kun olen pari viikkoa muualla lomalla, niin se valtaa koko penkin. Itse ajattelin, että kunhan ensin syksyllä otan kaikki varret pois, niin keväällä laitan siihen koko alueelle mustan muovin ja annan olla koko kesän. Saa nähdä, auttaako se. Harmittaa tosin jo etukäteen muovin alle jäävien ihanien kukkien määrä, mutta jos yritän niitä siirtää, niin ne kierrot leviävät kuitenkin mukana.

Lisääjä raisa maanantai, 3. syyskuuta 2001 - klo 14.45:

Minä levitin karhunköynnönksen vaivaaman ruusupuskan ympärille sanomalehtikatteen ja hiekkaa päälle. Katteen läpi ei köynnös pääse, mutta ruusunvarsien kanssa samoista lokosista kyllä. Noiden versojan nyppiminen ei ole ylivoimaista, vaikka aina ne tuntuvat vähintään parikymmen senttisiksi ehtivän.