Tunnelmoi turvallisesti – yksikin kynttiläpalosta aiheutuva kuolema on liikaa

Päivitetty 20.10.2021
202110_73106.jpg

Kynttilät ovat pimeänä vuodenaikana tärkeitä tunnelmanluojia, mutta valvomatta jätettyinä suuri paloriski. Vuosittain syttyy keskimäärin noin sata kynttiläpaloa, joissa menetämme ihmishenkiä aivan liikaa. Suurin osa paloista aiheutuu kynttilöiden huolimattomasta ja käyttöohjeiden vastaisesta käytöstä. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) testauksissa markkinoilla olevista kynttilöistä ei löytynyt palovaaraa aiheuttavia puutteita.

Pelastustoimen Pronto-tietokannan mukaan pelastuslaitokset lähtevät hälytystehtävälle vuosittain keskimäärin noin 100 kertaa tapauksissa, joissa palon syttymissyyn arvioidaan olevan kynttilä, tuikku, soihtu tai roihu. Tulipalojen määrä on pysynyt jo kauan samalla tasolla, sanoo ylitarkastaja Jyri Pekkanen Tukesista.

– Tapahtumakuvauksissa toistuu usein kaava, että kynttilät on jätetty palamaan, kun on poistuttu huoneesta tai asunnosta tai menty nukkumaan. Usein kynttilä on asetettu lähelle palavaa materiaalia, kuten sänkyä, verhoa tai sohvaa. Joissakin tapauksissa kynttilä on laitettu palamaan suoraan syttyvän materiaalin päälle ilman palamatonta alustaa, Pekkanen kertoo.

Kynttiläpalon syynä on siis useimmiten huolimattomuus ja varomattomuus.

Tukesin testauttamista kynttilöistä ei löytynyt turvallisuuspuutteita

Tukes selvitti tänä vuonna kuuden pinnoitetun kynttilän turvallisuutta. Tuotteissa oli pinnoitteena joko ohut muovikalvo tai maali. Tuotteet testautettiin Tullilaboratoriossa kynttilöitä koskevan standardin mukaisesti.

Paloturvallisuuteen liittyvissä testeissä tutkittiin mm. kynttilän vakautta, liekin korkeutta sekä uudelleen syttymistä sammuttamisen jälkeen. Yhdestäkään testatusta kynttilästä ei löytynyt turvallisuuspuutteita.

Valvo tulta!

• Palava kynttilä on avotuli, siksi sitä on pidettävä silmällä. Polta kynttilöitä vain niissä tiloissa, joissa oleskellaan. Sammuta kynttilät tukahduttamalla. Muistathan myös, että viimeinen huoneesta poistuja sammuttaa kynttilät.
  • Pidä tikut ja tuikut pois lasten ulottuvilta. Älä jätä lasta tai lemmikkieläintä hetkeksikään yksin palavan kynttilän kanssa. Varoita lapsia kynttilä- ja tulitikkuleikkien seurauksista.

Noudata käyttöohjeita ja sijoita kynttilät turvallisesti

• Sijoita kynttilät palamattomalle alustalle siten, ettei lähellä ole mitään syttyvää. Varo erityisesti verhoja ja koristeita.
  • Jätä kynttilöiden väliin riittävästi tilaa. Tiiviissä ryhmässä olevien kynttilöiden tulikuuma neste saattaa helposti roihahtaa.
  • Älä polta kynttilää loppuun saakka, vaan sammuta se noin kahden sentin mittaisena.
  • Valitse hyvä kynttilänjalka, joka ei kaadu eikä pala. Parhaita materiaaleja ovat metalli, lasi, posliini ja kivi. Älä käytä kynttilänjaloissa röyhelöisiä muovi-, paperi- tai kangasmansetteja.
  • Älä laita kynttilöitä muovisten ulkokalusteiden päälle. Kynttilä sulattaa helposti muoviseen alustaan reiän.
  • Muista sammuttaa myös ulkotulet ennen nukkumaan menoa ja kotoa poistuessasi. Huolehdi myös siitä, että kotonasi on alkusammutusvälineitä ja toimiva palovaroitin, Pekkanen muistuttaa.
Ohje

Vinkkejä turvalliseen tunnelmointiin – näin vältät kynttilöistä alkavat tulipalot

Valvo tulta!

Noudata käyttöohjeita ja sijoita kynttilät turvallisesti

Ja muista: Viimeinen sammuttaa aina kynttilät!

Lähde: Tukes, tiedote 08.10.2021

202310_79697.jpg
Kotitalousvähennystä saa myös pihatöistä
Omakotitalon ja vapaa-ajanasunnon pihan kunnostamisen ja rakentamisen työkustannukset kuuluvat kotitalousvähennyksen piiriin. Piha-alueen peruskunnostamisen lisäksi myös vesijohtotyöt, viemäröinnit ja sähköistykset hyväksytään vähennykseen mukaan. Työn osuuden voi vähentää myös "ulkoistaessaan" pihan hoitamisen yritykselle.
20235_81644.jpg
Lannoitteena koiran uloste? Asiantuntija vastaa
Naapurin lannoittaa rajallamme olevaa orapihlajaaaitaa koirien ulosteilla. Onkohan tämä oikeaoppista lannoitusta?
202211_80195.jpg
Herukkapensaiden tuholaisten häätö? Asiantuntija vastaa
Olen aloitteleva hyötypuutarhan hoidossa. Istutin tänä kesänä puna-, musta- ja viherherukkapensaaat sekä pensasmustikoita. Punaherukkapensaaseen ilmestyi vihreitä toukkia, jotka söivät lehtiä. Poistin lehdet, joissa näin toukkia. Seuraavaksi ilmestyi kaikkiin herukoihin ilmeisesti jotain kirvoja. Oksien päissä lehdet käpertyivät ja niissä näkyi pienenpieniä nyppyjä, joiden oletan olevan kirvoja tms., koska pensaisiin tulvahti muurahaisarmeija kiipeilemään pitkin varsia. Leikkasin pois kaikki ne oksat, joissa oli näitä kirvaryppäitä. Olenkohan toiminut oikein? Voiko mitenkään ennaltaehkäistä tuholaisia tulevana keväänä? Pitäisikö herukat ruiskuttaa ennen marjojen tuloa?
20237_82658.jpg
Myrkkykeison hävittäminen? Asiantuntija vastaa
Epäilen, että yhdeltä puolelta puroon ja toiselta puolelta jokeen rajottuvalla tontillamme kasvaisi juuri puron ja joen reunassa myrkkykeisoa. Meillä on koira, joka tykkää uiskennella joessa ja kaivella siellä, nyt pelkäänkin, että koiramme joskus vahingossa söisi tätä kasvia.Onko olemassa tahoa/yritystä, mikä mahdollisesti kävisi tunnistamassa kasvin ja mahdollisesti myös poistamassa? Olen itse todella arka myrkkykasvien suhteen, enkä haluaisi olla kasvin kanssa missään kosketuksessa, saatikka itse poistaa.
20124_30343.jpg
Pensasangervoja puutarhaan
Pensasangervot ovat suosittuja koristekasveja niin puistoihin kuin puutarhaankin. Ne ovat kestäviä ja helppohoitoisia; aidanteeksi, yksittäispensaaksi, ryhmäksi tai vaikka perennaryhmän osaksi sopivia pensaita. Sopivat myös maanpeitekasvillisuudeksi. Pensasangervot ovat yleensä melko vaatimattomia kasvupaikkansa suhteen; useimmat matalat pensasangervot kestävät kuivuutta mutta viihtyvät normaalikosteassa maassa. Toiset suosivat kosteaa maata. Kaikki pensasangervot ovat valokasveja - ja kestävät myös voimakastakin leikkausta!
20226_78650.jpg
Mansikan taudit ja tuholaiset
Jo mansikan taimivaiheessa esiintyvät tuholaiset ja taudit vaikuttavat kasvin kasvuun ja kehitykseen. Taudit ja tuholaiset pääsevät leviämään taimien mukana ja ympristöstä. Alla on esitelty muutama mansikoita kiusaava tauti ja tuholainen.