Omalaatuinen suomalainen ruokakulttuuri ansaitsee nosteensa

European region of gastronomy -tunnus on tärkeä tunnustus

Päivitetty 02.12.2021
202111_73887.jpg

Kuopion alueella on vietetty ruokamatkailun juhlavuotta European Region of Gastronomy -tunnuksen turvin viime vuoden alusta lähtien. Kaksivuotiseksi venähtänyt juhla-aika päättyy, mutta ruokaverkoston tuloksekas kehitystyö jatkuu edelleen. Määrätietoinen eri alojen ja toimijoiden välinen yhteistyö tuottaa entistä parempia ruoka- ja matkailualan tuotteita ja palveluja sekä auttaa alan yrityksiä näkymään niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

European Region of Gastronomy -tunnuksen saaminen on ollut tärkeä tekijä Pohjois-Savon pyrkiessä kansainvälisesti tunnetuksi ja arvostetuksi ruokamatkailualueeksi.

– Olemme saaneet ERG-vuosina mahtavia tuloksia. Siihen on auttanut laaja verkosto, jonka sisällä tieto on vaihtunut tehokkaasti, verkoston viestintää koordinoiva Niina Vänttinen MKN Itä-Suomesta kertoo.

– Olemme mukana laajoissa kansainvälisissä osaamisverkostoissa, joissa pääsemme oppimaan muista maista ja muilta toimijoilta sekä toisaalta välittämään muille vinkkejä omista kokemuksistamme.

Juhlavuosien aikana on luotu Pohjois-Savoon vastuullisesti toteutettuja toimintamalleja ja tapahtumia, jotka jäävät elämään pitkälle tulevaisuuteen.

Kuva: Kuopio-Tahko Markkinointi Oy

– Autamme mukana olevia kumppaneita ottamaan huomioon ympäristönäkökulmien lisäksi myös sen, miten paikallisia palveluja voi hyödyntää enemmän ja miten lähiruuan osuutta ruokapalveluissa voi nostaa.

Maa- ja kotitalousnaiset on mukana monessa suuressa ruokamatkailuverkostossa eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Karjalan alueella paikallinen MKN toimii aktiivisesti Karelia à la carte -verkoston työssä. Kun yhdellä alueella lähdetään rohkeasti toimimaan, siirtyy aktiivinen ideointi myös muualle.

Kuopion alueella kansainvälisen ruokamatkailun kehittämishankkeita ovat tuottaneet Itä-Suomen MKN ja ProAgria yhdessä Kuopion kaupungin sekä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Esimerkiksi kylämatkailuhankkeissa on käytetty myös MKN Maisemapalvelujen asiantuntemusta.

Sampea, samppanjaa ja vadelmasalaattia (kuva: Timo Heinonen)

Niina Vänttinen kertoo, että ensi vuonnakin ruokamatkailutuotteiden kehittäminen ja pilotointi jatkuu Kuopion alueella. Koronarajoitusten väistyessä päästään kutsumaan laajasti myös matkanjärjestäjiä ja kansainvälistä mediaa tutustumaan Savon makuelämyksiin. Suomalainen ruokakulttuuri tarjoaa paljon eksotiikkaa, mikä ei näyttäydy välttämättä niille, joille se on arkea.

– Työskentely tässä verkostossa on lisännyt itselläni ylpeyttä, arvostusta ja kiitollisuutta koko suomalaista ruoka-alaa kohtaan. Meillä on kaikkea ainutlaatuisista luonnontuotteista vertaansa vailla oleviin ruoantuottajiin ja -tekijöihin. Henkseleitä ei voi paukuttaa liikaa, viestintäasiantuntija Niina Vänttinen korostaa.

Ohje

Kuopion alue – European Region of Gastronomy

Kuopion alue valittiin toissa vuonna ensimmäisenä alueena Suomessa kansainvälisesti merkittävän European Region of Gastronomy -tunnustuksen saajaksi. Juhlavuosi jatkuu tämän vuoden loppuun saakka. Statusta haki savolaisen ruokamatkailun kehittämisverkosto, johon muun muassa MKN Itä-Suomi kuului. Tällä hetkellä European Region of Gastronomy -kokonaisuudessa on mukana jo yli 80 yritystä, tapahtuma­toimijaa, oppilaitosta ja kehittämisorganisaatiota koko maakunnan alueelta.
tastesavo.fi

MKN Itä-Suomen hallinnoimat SATOA Kuopio Food Festival, SATOA Goes WILD -villiruokafestivaali ja European Region of Gastronomy- juhlavuosikokonaisuus huomioitiin syyskuussa Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun kunniamaininnalla.

Lähde: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n tiedote 13.10.2021

20227_78721.jpg
Perinnekasvi: Silkkiunikko
Silkkiunikko (Papaver rhoeas) on yksipuutarhojen perinnekasveista.
Ötököitä huonekasvin lehdellä
Viikon kysymys: Mikä tuhohyönteinen huonekasveissa?
Kuvassa olevia pikku tuhohyönteisiä (pituus muutama mm) on löytynyt useiden huonekasvien lehtien alapinnoilta. Useita huonekasveja on jo ehtinyt kuolla ennen kuin huomasin hyönteiset. Ne hyppäävät jos niitä koskee.  Niitä on löytynyt aloeverasta , saintpauliasta, käärmekaktuksesta, korallikaktuksesta, samettilehdestä, laikkuvehkasta, rahapuusta, juorusta ja kuningaskissuksista.Olen niitä yksitellen pinsetillä ottanut pois ja laittanut kuumaan veteen. En haluaisi käyttää tuholaismyrkkyä, mutta mikä voisi auttaa?
202311_83297.jpg
Puut puutarhassa
Kasvaako jossain puu, jonka isoisäsi istutti? Tai saitko itse syntymälahjaksesi pihapuun? Oletteko seuranneet näiden puiden kasvua ja komistumista vuodesta toiseen – tai murehtineet sen hyvinvoinnin puolesta? Puut ovat pihan komistuksia, näyttäviä ja pitkäikäisiä. Niiden valintaan ja taimien istuttamiseen kannattaakin paneutua huolella.
20112_24372.jpg
Huonekasvit - trooppiset sopeutujat
Yllättävän monet tutuista huone- ja parvekekasveistamme ovat alunperin kotoisin eksoottisista maista, jotka sijaitsevat trooppisella vyöhykkeellä.Lue lisää huonekasveista...
Kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Niksit kauniiseen ja helppoon puutarhaan
Vaikka omistaisimmekin viherpeukalon ja nauttisimme puutarhanhoidosta, niin usein pihan hoitoon käytettävissä oleva aika on rajallinen. Olisi siis mukavaa, jos puutarhamme pysyisi suhteellisen vähällä vaivalla aina hyvin voivana ja rehevän runsaana.Miten se onnistuisi?
20174_48819.jpg
Viherkatto on kaunis - ja tehokas hulevesien käsittelijä!
Hulevesien hallintaan kuuluu osana sadeveden pidättäminen jo katoilla. Viherkatot pidättävät ja käsittelevät vettä siellä, missä hulevesi syntyy.Viherkattojen avulla voidaan pienentää valuntahuippuja, koska valunta viivästyy ja kokonaisvalunta yli puolittuu veden imeytyessä viherkattoon ja haihtuessa siitä takaisin ilmaan.