Kala on terveellinen pikaruoka hektiseen arkeen

Päivitetty 20.12.2021
202112_74232.jpg

Kala on pikaruokaa, sillä se valmistuu todella nopeasti. Kalaruoka valmistuu lähes aina alle puolessa tunnissa. Monesti aloitteleva ruoanlaittaja kypsentää kalaa todennäköisemmin liikaa kuin liian vähän. Kalassa on vain vähän sidekudosta, ja siksi sitä ei tarvitse paistaa tai haudutella kauaa. Liika kypsentäminen tekee kalasta kuivaa.

Pannulla ohut kalafilee ei tarvitse montaa minuuttia per puoli. Keittoon kalapalat kannattaa laittaa aivan viimeiseksi, ja uunissa kalaa täytyy harvoin pitää yli puoli tuntia. Vielä nopeammalla pääsee käyttämällä erilaisia puolivalmisteita kuten kalapihvejä tai -puikkoja, ja savukala vasta pikaruokaa onkin: se on valmista sellaisenaan herkuteltavaksi.

Valmistusnopeutensa lisäksi kala sopii myös terveellisyytensä puolesta sydäntalven ruoaksi. Auringon kautta saatava D-vitamiini on nyt tiukilla, mutta kalassa sitä on runsaasti.

Nopeasti kokatun ruoan ei tarvitse olla tylsää tai mautonta. Herkkuruoan valmistaminen stressaavan arjen keskellä tekee hyvää eikä sen tarvitse viedä tuntikausia aikaa. Jos et usko, kokeile näitä reseptejä!

Kokeilehan näitä reseptejä:

Kukkakaali-siikakeitto

Vuoden kalakeitto 2021 -voittaja

Reseptin laatinut Kaisu Pitkänen, Jyväskylä

2 sipulia
5 keskikokoista perunaa
3 keskikokoista porkkanaa
200 g kukkakaalia (käytä värikästä kukkakaalia, jos mahdollista)
4 rkl öljyä
8-10 dl kalalientä
2 tl valkoviinietikkaa
2 laakerinlehteä
0,5-1 tl suolaa
2 (n. 500 g) isoa, nahatonta siikafileetä
2 dl kaurakermaa
1 ruukku ruohosipulia
mustapippuria maun mukaan

Kuva: Pro Kala ry

Hienonna sipuli. Kuori ja kuutioi perunat ja porkkanat. Paloittele kukkakaali.

Kuumenna öljy kattilassa ja kuullota sipulia, perunoita ja porkkanoita pari minuuttia.

Lisää kalaliemi, etikka, laakerinlehti sekä suolaa ja mustapippuria. Keitä kunnes perunat ovat lähes kypsiä.

Paloittele sillä aikaa siikafileet nahattomiksi ja ruodottomiksi kuutioiksi. Lisää sitten keittoon pilkotut kukkakaalit, kaurakerma ja kalakuutiot.

Peitä kattila kannella, sammuta liesi ja anna hautua noin 5 minuuttia. Viimeistele hienonnetulla ruohosipulilla.

Kirpeät uunisilakat

500 g silakkafileitä
1 tl suolaa
100 g ruohosipulilla maustettua tuorejuustoa
1 dl ruokakermaa
1/2 sitruunaa viipaleina
200 g terttukirsikkatomaatteja

Leikkaa silakkafileistä selkäevät pois saksilla. Lado fileet leivinpaperin päälle nahkapuoli paperia vasten. Ripottele fileille suolaa.

Voitele uunivuoka kevyesti öljyllä. Lado puolet silakkafileistä vuokaan nahkapuoli vuokaa vasten. Levitä silakkafileiden päälle tuorejuustonokareita. Paina päälle loput silakkafileet nahkapuoli ylöspäin. Kaada vuokaan ruokakerma.

Pese sitruuna ja leikkaa viipaleiksi. Huuhtele kirsikkatomaatit. Levitä silakkafileiden päälle sitruunaviipaleita ja terttukirsikkatomaatteja. Kypsennä 200-asteisessa uunissa keskitasolla 20 minuuttia. Tarjoile lisäksi perunamuusia.

Kalalla täytetty pita

4 kalapihviä, pakaste
1-2 rkl öljyä
4 rukiista pitaleipää
(paahdettua sipulirouhetta)

Salaatti

1/3 (noin 200 g) kerää jäävuorisalaattia
1 porkkana
1/2 (150 g) kurkkua
1 pieni valkosipulinkynsi
1 dl maustamatonta jogurttia
1/2 dl majoneesia
1 tl sitruunanmehua tai viinietikkaa
ripaus suolaa ja sokeria

Pese jäävuorisalaatti ja leikkaa ohuiksi suikaleiksi. Kuori porkkana ja leikkaa kuorimaveitsellä lastuiksi. Huuhtele kurkku ja leikkaa suikaleiksi. Kuori ja hienonna valkosipulinkynsi. Sekoita kulhossa jogurtti, majoneesi, sitruunanmehu ja valkosipuli. Mausta ripauksella suolaa ja sokeria. Sekoita joukkoon salaattisuikaleet, porkkanalastut ja kurkkusuikaleet.

Paista kalapihvit öljytilkassa pannulla pakkauksen ohjeen mukaisen ajan.

Kuva: Pro Kala ry

Lämmitä pitaleipiä mikroaaltouunissa täydellä teholla noin 30 sekuntia. Avaa pitaleivät taskuiksi. Täytä salaatilla ja paistetulla kalapihvillä. Ripottele päälle halutessasi paahdettua sipulirouhetta.

Lähde: Pro Kala ry:n tiedote 09.12.2021

202011_67384.jpg
Lasten altistumista haitallisille kemikaaleille varhaiskasvatuksessa vähennetään
Sosiaali- ja terveysministeriö sekä ympäristöministeriö kertovat tiedotteessaan 4.11.2020, että lasten altistumista haitallisille kemikaaleille varhaiskasvatuksessa vähennetään vapaaehtoisella "green deal"* -sopimuksella, jonka ovat allekirjoittaneet useat tahot. Sopimuksella pyritään lisäämään pohjoismaisen ympäristömerkinnän saaneiden tuotteiden ja palveluiden hankintaa. Sopimuksen ovat allekirjoittaneet sosiaali- ja terveysministeriö, ympäristöministeriö, Helsingin, Tampereen ja Vantaan kaupungit sekä hankintaorganisaatiot Tuomi Logistiikka Oy ja Monetra Oulu Oy.
20232_59184.jpg
Syyslannoituksen aika on nyt!
Nyt on oikea aika antaa monivuotisille kasveille syyslannoitus, joka sisältää fosforia, kaliumia ja hivenravinteita. Kalium vahvistaa kasvia talven kylmyyttä vastaan ja fosfori lisää seuraavan vuoden kukkasilmujen muodostumista ja siten parantaa seuraavan vuoden kukintaa ja satoa. Syyslannoituksessa ei kannata antaa kasvien talvilepoon siirtymistä häiritsevää typpeä.
20213_69181.jpg
Puutarha.Netin kotikeittiö testaa: saaristolaisleipä
Tämä testi otti paikkansa sellaiseen ajankohtaan, kun joulu kolkutteli ovella. Tarkoitus oli kerääntyä joulupöydän ääreen syömään hyvää ruokaa ja nauttimaan lähimpien seurasta. Leipä on aina ollut yksi kysymysmerkki, vaaleaa vai tummaa – mitä leipää haluttaisiin nauttia ruoan kanssa? Jotain erilaistakin teki mieli kokeilla. Tästä syntyi idea testata, onnistuisiko tällaiselta harrastajaleipurilta perinteinen saaristolaisleipä. Reseptien etsiminen johdatteli K-ruoka.fi-sivustolle, josta löytyikin kokeilemisen arvoinen resepti.
Ämpäri täynnä mustaherukoita
Nyt on oikea aika säilöä musta- ja punaherukoita joko pakastimeen tai hilloiksi ja mehuiksi
Mehun keittäminen on yllättävän helppoa ja sitä voi valmistaa myös pakastetuista marjoista pitkin vuotta. Lisäksi smoothiet, marjasalaatit ja muut jälkiruoat ovat oivia käyttötapoja herukoille.
202111_73869.jpg
Silakkapihvi on perinneruoka, mutta tuunataan se kaikille maistuvaksi herkuksi
Silakkaa on syöty Suomessa luultavasti jo satoja vuosia, mutta etenkin nuoremmalle väelle silakkaruoat eivät ole välttämättä kovin tuttuja. Pro Kala ry:n tiedotteen mukaan silakan kulutus on laskenut vuosikymmenten varrella valtavasti: 2000-luvun alussa silakkaa syötiin reilun kilon verran henkilöä kohden, kun viime vuosina vastaava luku on vain noin 300 grammaa.
20221_75509.jpg
Maukkaat reseptit sipulille
Olipa mielessä keitto tai pataruoka, vokki tai uuniruoka, ruokaisa salaatti tai pastaruoka, aina kokkaus alkaa sipulin pilkkomisesta. Ilman sipulia keittiössä ei selviä. Tammikuussa eletään blinikautta. Raaka, huolellisesti terävällä veitsellä hienonnettu sipuli on herkkua blinin päällä yhdessä smetanan, mädin ja pippurin kanssa. Samaan tapaan sipulisilppu sopii myös hernekeiton päälle.