• Materiaalit

Luonnonsuojeluliiton vieraslajitalkootoiminta laajenee

Kesällä voi osallistua kitkentätalkoisiin myös kotipihalla tai kuntien soolotalkoot-kohteilla

Julkaistu 06.07.2021
20217_71510.jpg

Jättipalsami Impatiens glandulifera (Kuva: Pixabay)

Luonnonsuojeluliitto järjestää kaikille avoimia haitallisen vieraskasvilaji jättipalsamin kitkentätalkoita jo kolmatta kesää Jyväskylän, Mikkelin, Kuopion ja Lappeenrannan alueella. Moneen talkookohteeseen on mahdollista mennä kitkemään jättipalsamia myös osana Soolotalkoot-kesäkampanjaa, joka mahdollistaa vieraslajityöhön osallistumisen järjestettyjen tapahtumien lisäksi omalla ajalla.

Luonnonsuojeluliitto järjestää kesän aikana 2–3 kitkentätalkoot noin 50 torjuntakohteella, eli luvassa on yhteensä 100–150 tilaisuutta tehdä helppoa käytännön luonnonsuojelutyötä. Toukokuussa käynnistynyt Soolotalkoot-kesäkampanja mahdollistaa vieraslajitalkoisiin osallistumisen myös niille toiminnasta innostuneille suomalaisille, jotka eivät pysty osallistumaan järjestettyihin tapahtumiin niiden sijainnin tai aikataulun vuoksi.

Luonnonsuojeluliiton 2019 lähtien kesäisin järjestämät jättipalsamitalkoot ovat onnistuneet erinomaisesti – jo yhden torjuntakesän jälkeen talkookohteilla näkyi merkittävästi vähemmän jättipalsamia. Torjuntatyön tavoitteena on poistaa haitallinen vieraskasvilaji talkookohteilta ennen kuin se ehtii tuottamaan uusia siemeniä.

Uutteraa työtä on jättipalsamin kanssa muistettava jatkaa ainakin kolmena kesänä, kunnes maassa jo olevat siemenet menettävät itämiskykynsä, muistuttaa vieraslajiasiantuntija Markus Seppälä.

Tämänkin jälkeen kohdetta on hyvä seurata, jotta mahdolliset yksittäisistä siemenistä itävät kasvit eivät valloita jo kertaalleen torjuttua aluetta uudelleen.

Jättipalsami on helppo tunnistaa ja sen kitkentä on mukavaa hyötyliikuntaa. "Suurin osa talkootilaisuuksiin osallistuneista on antanut positiivista palautetta ja kertonut osallistuvansa uudestaankin", mainitsee Pohjois-Savon aluekoordinaattori Juha Ahola.

Jättipalsamin siemenet (kuva: Pixabay)

Talkoissa oli viime kesänä koronasta johtuen normaalia vähemmän osallistujia, mikä on ymmärrettävää. Tänä vuonna tapahtumiin odotetaan kuitenkin aiempaa runsaammin vapaaehtoisia, mikäli alueelliset rajoitukset sallivat ulkokokoontumiset.

"Suomalaisten kiinnostus ja tietoisuus vieraslajiasioista on selkeästi kasvanut viime vuosina", kertoo Etelä-Savon aluekoordinaattori Kerttu Hakala.

Osin koronasta johtuen kesään on varauduttu myös sopimalla kuntien kanssa soolotalkoo-kohteista, joilla kuka tahansa voi käydä omalla ajalla kitkemässä jättipalsamia. Soolotalkoo-kohteet löytyvät Vieraslajit.fi-sivuston kampanjasivulta. Mikäli omalta pihalta löytyy haitallisia vieraskasveja, kannattaa kitkentä aloittaa sieltä.

Osallistu haitallisten vieraslajien pysäyttämiseen

Jättipalsamin kitkentätalkoot ovat Suomen luonnonsuojeluliiton vieraslajityötä, joka toteutetaan osana VieKas LIFE -vieraslajihanketta. Hankkeen tavoitteena kasvattaa suomalaisten vieraslajitietoisuutta ja kannustaa osallistumaan vieraslajityöhön kartoittamalla tai torjumalla haitallisia vieraskasvilajeja. VieKas LIFE on osittain EU:n LIFE-ympäristöohjelman rahoittama hanke, joka kestää vuoden 2023 loppuun.

Kuvateksti: Anna Vuori osallistui jättipalsamitalkoisiin Lappeenrannassa kesällä 2019. Kuva: Raisa Kyllikki Ranta/Suomen luonnonsuojeluliiton tiedote 27.05.2021

Lisätiedot:

Soolotalkoot-kampanjasivu

Haitalliset vieraslajit ja niiden torjunta:

Markus Seppälä, vieraslajiasiantuntija
Suomen luonnonsuojeluliitto, VieKas LIFE
markus.seppala(a)sll.fi

Lähde: Suomen luonnonsuojeluliiton tiedote 27.05.2021

Materiaalit

20067_312.jpg
Kastelu pelastaa kasvit kuivan kauden yli
Parvekepuutarhaa kastellessa pärjää jopa sumutinpullolla ja kastelukannulla, mutta isompaa puutarhaa kastellessa kannatta miettiä vaihtoehtoja veden kantamiselle.Kasteluletkuna kudosvahvistettu letku on pitkäikäinen. Sen on myös syytä olla tarpeeksi pitkä. Letkuliittimiä hankkiessa on syytä ostaa niitä kerralla reilusti, ettei myöhemmin tarvitse harmitella liitinten yhteensopimattomuutta. Veden takaisin virtaus estyy takaiskuventtiilillä ja kaksoishanaliittimen avulla voidaan hanasta tulevaan letkuun yhdistää kaksi eri suuntaan haarautuvaa letkua.
20224_77957.jpg
Miten pääsee helpoiten rikkaruohoista eroon? Asiantuntija vastaa
Meillä on mökillä n. 30 m² alue, joka on täysin erilaisten rikkakasvien peitossa. Enimmäkseen siinä kasvaa nokkosta ja vuohenputkea, mutta myös muita, kuten haavan vesoja. Maa on savipohjainen. Haluaisin päästä eroon kaikista näistä ja tilalle voisi jossakin vaiheessa suunnitella vaikkapa kunttaa. Alue on liian suuri kitkettäväksi. Voiko aluetta myrkyttää vai miten näistä pääsisi eroon? Meillä on koira, joka liikkuu mökillä vapaana, joten se pitäisi rikkaruohoja myrkyttäessä huomioida.
20069_370.jpg
Täysi palvelu ja laaja valikoima kiviaineksia Lohja Rudukselta
Hienotäytettä, välpättyä karkeatäytettä, hienoa kalliomursketta, salaojasoraa, kapillaarikatkoa, turvahiekkaa... Tonneja, autokuormia vai kuutioita?Oikea kivi oikeaan paikkaanRakentamisen kiviaineksilla on omat tehtävänsä, eivätkä ne väärässä paikassa toimi toivotulla tavalla. Salaojasora ei esimerkiksi ole oikea ratkaisu maanvaraisen lattian alle, mutta Kapillaarikatkosepeli katkaisee veden kulkeutumisen niin ylöspäin kuin sivusuunnassakin.
20227_78162.jpg
Kylvöohjeet esikasvatukseen
Siemen on suvullisesti lisääntyvän siemenkasvin lisääntymiselin. Siemen muodostuu varsinaisesta alkiosta, ravintovarastosta ja näitä suojaavasta kuoresta. Alkiossa on valmiina uuden kasvin juurten, verson ja ensimmäisten lehtien aiheet. Ravintovarastona on proteiinia sekä rasvaa tai tärkkelystä. Kuori suojaa siementä, kun se kulkeutuu uudelle kasvupaikalle ja odottaa sopivaa itämisaikaa esimerkiksi seuraavaa kevättä tai sadekauden alkamista.
20224_77974.jpg
Ison pihan suunnittelu
Viikon kysymys:"Tunnun sortuvat pikkupiipertämiseen, vaikka pihaa on täytettävänä aarikaupalla. Mitä vinkkejä voitte antaa ison pihan suunnittelun pohjaksi?"Pihaa laittaessa tulee usein katsottua vain työn alla olevaa kohtaa. Yksityiskohtiin keskittyminen ja huolellinen työ on toki välttämätöntä, mutta tätä työtä ennen tulee hahmottaa ja suunnitella kokonaisuus. Katso siis maisemaa, suunnittele näkymät ja suuret linjat ennen pienempiin yksityiskohtiin siirtymistä.
Puutarhanet_kuvaa_ei_loytynyt_1920x1080.jpg
Naapurisopu meni pensasaita-jupakassa
Asemakaavoissa ja/tai kuntien rakentamismääräyksissä saattaa olla joitain määräyksiä istutuksista ja olemassaolevasta kasvillisuudesta. Suomen laissa ei juuri asiaan oteta kantaa, mutta yksi naapuruussuhteisiin kantaa ottava kohta löytyy:"Se, jolle oman tai nautintaoikeudella hallitsemansa maan käyttämisestä johtuu haittaa naapurin alueelta tunkeutuvista juurista, olkoon oikeutettu ottamaan ne pois. Sama olkoon laki sieltä ulottuviin oksiin nähden, ellei omistaja kohtuullisessa ajassa siihen kehoituksen saatuaan niitä poista."Tässä yksi kurja esimerkki oikeuteen asti päätyneistä riidoista: Naapuri vaati korvausta naapurinsa kanssa yhdessä omistaman orapihlaja-aidan leikkaamisesta lähes juuresta poikki 30 metrin matkalta. Toinen kiistelijöistä ehti kuolla oikeusprosessin aikana, mutta kuolinpesä jatkoi oikeuden saamista. Käräjäoikeus tuomitsi aidankynijän sakkoihin, samoilla linjoilla oli Itä-Suomen hovioikeus. Korkein oikeus hylkäsi ensin aidanleikkaajan valituslupahakemuksen, mutta mies osoitti KKO:lle, että aita oli hänen tonttinsa puolella, eikä naapuri ollut osallistunut aidan istuttamiseen. Aidankaatajan ja syyttäjän vaatimuksesta käräjäoikeus tuomitsi jutun nostaneen naapurin sakkoihin maaliskuussa 2005 väärästä ilmiannosta.Kuolinpesän edustaja vaati kuitenkin edelleen aidankaatajalle rangaistusta vahingonteosta. Kun kuolinpesä ei pystynyt osoittamaan omistusoikeutta aitaan, ei aidankaataja ollut käräjäoikeuden mukaan syyllistynyt asiassa vahingontekoon. Valtio ja kuolinpesä joutuvat maksamaan aidankaatajalle oikeudenkäyntikuluja yli 5200 euroa.Lähde: Viherympäristöliiton uutiset 31.5.2006