Sipulia kauden ruokiin

Päivitetty: 21.1.2022

Kokkauksessa vakioaineksiin kuuluva sipuli on ansainnut kaikki ne ylistyspuheet, joita siitä on kuultu. Sipuli on ratkaiseva tekijä ruokien maun kannalta. Se sopii mitä erilaisimpiin ruokiin ja sitä voi käyttää monin eri tavoin. Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulia voi pitää terveysruokana. Kaiken lisäksi sipuli on ekologista ja edullista ruokaa, joka tuotetaan lähellä. Sitä saa kautta vuoden kotimaisena.

Tiesitkö, että valtakunnallista sipulin teemaviikkoa vietetään viikolla 4 (24.–30.1.2022)?

Sipuli soveltuu monenlaiseen ruokaan.Sipuli soveltuu monenlaiseen ruokaan.

Sipuli tuo ruokaan täyteläisyyttä

Ruuan makuihin sipuli antaa täyteläisyyttä. Se toimii tukimakuna, piristää ja korostaa makuja. Sipuliin ei kyllästy, koska pelkästään Suomessa viljellään tyypiltään toista kymmentä erilaista sipulia. Voi valita tuoreeltaan käytettävää, kuten ruohosipulia. Pitkään haudutettaviksi käy esimerkiksi keltasipuli, se tavallinen ruokasipuli. Nopeaan kypsennykseen sopii purjo. Punasipuli piristää värillään. Valkosipuli kuuluu ruokasipulin rinnalle ihan jokapäiväiseen käyttöön.

Lisää keittiön monitoimikasviksesta – tunne sipulisi

Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista

Sipulin tehokkain antioksidantti on nimeltään kversetiini. Käytännössä moni on voinut todeta, kuinka sipuli avaa tukkoista hengitystä ja helpottaa flunssaista oloa. Sipulin suojaravintoaineilla ja flavonoideilla on merkitystä kolesterolitason alentamisessa, immuunijärjestelmän vahvistamisessa ja ennaltaehkäistäessä sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntyä. Rinnalleen sipuli toki tarvitsee monipuolisen, kasvispainotteisen ruokavalion.

Sipulin hienot makuominaisuudet

Sipulin hienojen makuominaisuuksien takana ovat aromaattiset, rikkiyhdisteitä sisältävät öljyt. Juuri näiden takia sipulit myös itkettävät, koska sulfidipitoisia aineita vapautuu sipulia pilkottaessa. Tehokas keino välttyä kyyneliltä on käyttää hyvin teroitettua veistä ja leikata sipuli viiltoliikkein. Ruokaan sipulin päämaku tulee umamista. Umami on japania ja tarkoittaa ”miellyttävää, ruokahalua herättävää makua”, perusmakua, joka tuo veden kielelle.

Tehokas keino välttyä kyyneliltä on käyttää hyvin teroitettua veistä ja leikata sipuli viiltoliikkein.Tehokas keino välttyä kyyneliltä on käyttää hyvin teroitettua veistä ja leikata sipuli viiltoliikkein.

Kiinnostavatko sipulin monet käyttötavat?

Käy kurkistamassa ja nappaa talteen herkulliset reseptit niin sipulikeitosta, karamellisoidusta sipuligaletessa kuin myös purjo-perunasosekeitosta.

Maukkaat ohjeet talteen täältä!

Lähde: Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry tiedote 18.1.2022